ORDIN
Nr. 159 din 21 martie 2002
pentru aprobarea Normelor metodologice privind autorizarea persoanelor juridice
pentru efectuarea de operatiuni de comert exterior cu produse strategice in
baza Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 158/1999 privind regimul
exporturilor si importurilor de produse strategice
ACT EMIS DE: MINISTERUL AFACERILOR EXTERNE
AGENTIA NATIONALA DE CONTROL AL EXPORTURILOR STRATEGICE SI AL
INTERZICERII ARMELOR CHIMICE
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 204 din 26 martie 2002
Presedintele Agentiei Nationale de Control al Exporturilor Strategice si al
Interzicerii Armelor Chimice,
avand in vedere prevederile art. 21 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 158/1999 privind regimul exporturilor si importurilor de produse
strategice,
emite urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Normele metodologice privind autorizarea persoanelor juridice
pentru efectuarea de operatiuni de comert exterior cu produse strategice in
baza Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 158/1999 privind regimul
exporturilor si importurilor de produse strategice, prevazute in anexa care
face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2
Prezentul ordin intra in vigoare la data publicarii lui in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 3
Pe data intrarii in vigoare a prezentului ordin prevederile referitoare la
autorizatii si regimul de autorizare, cuprinse in Normele metodologice de
aplicare a prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 158/1999 privind
regimul exporturilor si importurilor de produse strategice, aprobate prin
Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Control al Exporturilor Strategice
si al Interzicerii Armelor Chimice nr. 25 din 9 noiembrie 1999, publicat in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 563 din 18 noiembrie 1999, isi
inceteaza aplicabilitatea.
Presedintele Agentiei Nationale de Control
al Exporturilor Strategice si al Interzicerii
Armelor Chimice,
Nineta Barbulescu,
secretar de stat
ANEXA 1
NORME METODOLOGICE
privind autorizarea persoanelor juridice pentru efectuarea de operatiuni de
comert exterior cu produse strategice in baza Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 158/1999 privind regimul exporturilor si importurilor de produse
strategice
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Agentia Nationala de Control al Exporturilor Strategice si al Interzicerii
Armelor Chimice, denumita in continuare Agentie, elibereaza autorizatii pentru
efectuarea de operatiuni de comert exterior cu produse strategice, la cererea
persoanelor juridice interesate, in conformitate cu prevederile Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 158/1999 privind regimul exporturilor si importurilor
de produse strategice.
Art. 2
Autorizatia pentru efectuarea de operatiuni de comert exterior cu produse
strategice, denumita in continuare autorizatie, este documentul prin care se
atesta ca persoana juridica titulara indeplineste conditiile necesare pentru a
derula, in conformitate cu normele, standardele si recomandarile regimului de
control al exporturilor si importurilor de produse strategice, urmatoarele
operatiuni:
a) importul si exportul, inclusiv reexportul si orice alte operatiuni
comerciale de transfer extern, in regim definitiv sau temporar;
b) operatiuni efectuate cu parteneri straini, care se refera la cumparari
sau vanzari, fara atingerea fizica a teritoriului Romaniei.
Art. 3
Pentru fiecare operatiune mentionata la art. 2 persoanele juridice sunt
obligate sa solicite Agentiei eliberarea de licente, potrivit prevederilor art.
12 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 158/1999.
Art. 4
Rezolvarea cererilor de licenta pentru exportul sau importul de produse
nucleare este conditionata si de prezentarea de catre solicitantul de licenta a
autorizatiei de export sau de import emise de Comisia Nationala pentru Controlul
Activitatilor Nucleare.
Art. 5
Rezolvarea cererilor de licenta ale agentilor economici din structura sau
subordinea organelor sistemului national de aparare, ordine publica si
siguranta nationala, pentru exportul sau importul de armamente, munitii si de
alte produse militare, este conditionata si de prezentarea de catre
solicitantul de licenta a autorizatiei de export sau de import emise de
Ministerul Apararii Nationale - Departamentul pentru armamente.
Art. 6
Rezolvarea cererilor de licenta pentru exportul sau importul de produse
strategice, altele decat cele mentionate la art. 4 si 5, este conditionata si
de prezentarea de catre solicitantul de licenta a autorizatiei pentru
efectuarea de operatiuni de comert exterior cu produse strategice, eliberata de
catre Agentie.
Art. 7
Rezolvarea cererilor de licenta ale altor persoane juridice decat cele
prevazute la art. 5, pentru exportul sau importul de armamente, munitii si alte
produse militare, este conditionata si de prezentarea de catre solicitantul de
licenta a autorizatiei de export sau de import emise de Agentie, cu avizul
Ministerului Apararii Nationale.
Art. 8
Fac exceptie de la prevederile art. 7 referitoare la obligativitatea
obtinerii avizului Ministerului Apararii Nationale agentii economici
producatori infiintati prin hotarare a Guvernului, prin care acestia pot
comercializa la extern produsele si serviciile de tehnica militara aflate in
obiectul lor de activitate.
CAP. 2
Solicitarea autorizatiei
Art. 9
In vederea obtinerii autorizatiei pentru operatiunile si produsele
mentionate la art. 2 si 6 persoanele juridice trebuie sa depuna la Agentie un
dosar de autorizare cuprinzand:
a) cerere de autorizare si angajament, in formatul aprobat prin Ordinul
presedintelui Agentiei Nationale de Control al Exporturilor Strategice si al
Interzicerii Armelor Chimice nr. 148/2001, publicat in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 681 din 29 octombrie 2001, semnate de catre persoana
abilitata sa angajeze raspunderea juridica a societatii/institutiei solicitante
(conform prevederilor statutare);
b) curriculum vitae pentru persoana care semneaza cererea si angajamentul;
c) documente de infiintare a persoanei juridice, cu toate modificarile
ulterioare, in copie;
d) certificat constatator eliberat de camera de comert si industrie;
e) ultimul bilant contabil si raportul de gestiune, in copie;
f) avizul Ministerului Apararii Nationale - OCIEPS, in cazul in care se
solicita autorizarea pentru derularea de operatiuni de comert exterior cu
produse cuprinse in Lista de armamente, munitii si alte produse militare supuse
regimului de control la export si import, aprobata prin Hotararea Guvernului
nr. 844/2001, in copie;
g) lista cuprinzand persoanele responsabile cu derularea operatiunilor
comerciale cu produse strategice;
h) imputernicire din partea conducerii persoanei juridice pentru
reprezentantul desemnat sa depuna sau sa ridice documentele la ori de la
Agentie;
i) certificate fiscale care sa ateste achitarea obligatiilor persoanei
juridice catre bugetul de stat si bugetul asigurarilor sociale de stat;
j) raport de activitate privind operatiunile de comert exterior derulate pe
baza documentelor eliberate de Agentie si alte actiuni aflate in legatura cu
regimul de control al exporturilor si importurilor de produse strategice.
Raportul de activitate se intocmeste in cazul in care persoana juridica
solicitanta a mai fost autorizata, fiind completat si cu alte informatii
punctuale solicitate de Agentie;
k) alte documente relevante pentru bonitatea firmei, inclusiv planul de
afaceri pentru anul in curs, contractele incheiate pentru derularea unor
operatiuni de transferuri cu produse strategice etc.
Art. 10
Pentru reautorizare dosarul se depune cu 60 de zile inainte de expirarea
termenului autorizatiei in curs.
CAP. 3
Procedura de autorizare
Art. 11
(1) Termenul de solutionare a cererii de autorizare este de maximum 60 de
zile de la data depunerii documentatiei complete la Agentie.
(2) Cererile de autorizare pentru efectuarea de operatiuni de import de
produse strategice, altele decat cele sensibile si foarte sensibile, se
solutioneaza in termen de maximum 30 de zile de la data depunerii documentatiei
complete la Agentie.
Art. 12
In cadrul termenului de 60 de zile Agentia verifica documentele din dosarul
de autorizare si intreprinde urmatoarele actiuni:
- sintetizeaza si evalueaza modul de utilizare a autorizatiei si licentelor
emise de Agentie;
- evalueaza modul de reprezentare si participare a persoanei juridice
solicitante la manifestarile si seminariile organizate de Agentie, capacitatea
de informare si conformare cu standardele legale ale regimului de control,
precum si participarea persoanelor cu responsabilitati in controlul
exporturilor la activitatile de pregatire organizate de Agentie;
- solicita, dupa caz, institutiilor componente ale sistemului national de
control al exporturilor si importurilor de produse strategice informatiile
necesare in vederea stabilirii oportunitatii eliberarii autorizatiei;
- convoaca reprezentantii legali ai persoanei juridice solicitante in
scopul analizarii tuturor aspectelor relevante privind autorizarea;
- efectueaza verificari la sediul persoanei juridice solicitante, direct
sau cu sprijinul altor institutii abilitate, in scopul stabilirii modului in
care sunt asigurate conditiile pentru respectarea prevederilor legale privind
regimul de control al exporturilor si importurilor de produse strategice.
- informeaza Consiliul interministerial pentru controlul exporturilor si
importurilor de produse strategice si solicita un punct de vedere, dupa caz,
institutiilor componente in legatura cu cererea de autorizare;
- evalueaza modul de cunoastere a embargourilor si regimurilor restrictive
aplicate comertului cu produse si tehnologii militare si cu dubla utilizare;
- evalueaza modul de cunoastere a obligatiilor internationale asumate in
domeniul neproliferarii si controlului exporturilor (Codul de conduita al
Uniunii Europene privind comertul cu arme, Reglementarea Consiliului Uniunii
Europene nr. 1.334 etc.);
- analizeaza, daca este cazul, modul de realizare/conformare a sanctiunilor
administrative si contraventionale aplicate de Agentie pentru nerespectarea
regimului national de control.
CAP. 4
Solutionarea cererii de autorizare
Art. 13
In vederea solutionarii cererii de autorizare se au in vedere urmatoarele:
- rezultatele analizei continutului dosarului de autorizare;
- modul de utilizare a licentelor de catre titulari si numarul cererilor de
licenta ale solicitantului respinse de Agentie;
- rezultatul actiunilor prevazute la art. 12;
- experienta persoanei juridice in domeniul comertului exterior cu produse
strategice;
- modul in care persoana juridica informeaza clientii si furnizorii in
legatura cu caracterul strategic al produselor, in special in cazul
transferurilor la intern;
- marimea capitalului social (pentru persoanele juridice care solicita
autorizatie pentru operatiuni cu produse militare capitalul social minim
recomandat este echivalentul a 25.000 euro);
- cifra de afaceri, alti indicatori financiari relevanti;
- datoriile persoanei juridice solicitante la bugetul de stat si bugetul
asigurarilor sociale de stat;
- existenta unui sediu social adecvat;
- savarsirea unor fapte contraventionale/infractionale sanctionate in
conformitate cu prevederile legale in vigoare;
- crearea, in cadrul persoanei juridice solicitante, a unei echipe dedicate
respectarii regimului national de control al exporturilor strategice, formata
din persoane notificate la Agentie ca fiind responsabile cu acest domeniu;
- evaluarea managementului de control al exporturilor strategice existent
in companie, in special diligenta profesionala, corectitudinea, promptitudinea
si transparenta manifestate de solicitant;
- aspecte de interes privind participarea la targuri, expozitii sau
licitatii interne ori internationale si alte date sau informatii care sa
contureze imaginea pe piata a persoanei juridice solicitante.
Art. 14
Cererea de autorizare se respinge sau se aproba prin ordin al presedintelui
Agentiei.
Art. 15
Cererea de autorizare se respinge in oricare dintre urmatoarele cazuri:
a) persoana juridica solicitanta a detinut autorizatie eliberata de
Agentie, nu a derulat nici un fel de operatiuni pe baza acesteia si nici nu
face dovada ca in perioada imediat urmatoare exista premise intemeiate pentru
derularea unor astfel de operatiuni (spre exemplu, contracte comerciale deja
semnate);
b) impotriva unor persoane care angajeaza raspunderea juridica sau
reprezinta persoana juridica solicitanta, conform documentelor depuse in
dosarul de autorizare, a fost inceputa urmarirea penala sau procesul penal
pentru savarsirea unor infractiuni de nerespectare a regimului de control al
exporturilor si importurilor de produse strategice;
c) in obiectul de activitate al persoanei juridice nu sunt prevazute
activitati care sa corespunda operatiunilor de comert exterior solicitate prin
cererea de autorizare;
d) durata de functionare a persoanei juridice, conform actelor de
infiintare, a expirat;
e) documentele doveditoare privind sediul social nu mai au valabilitate;
f) modificarile actelor de infiintare nu au fost declarate si inscrise in
registrul comertului;
g) alte cazuri expres prevazute de lege.
Art. 16
(1) In cazul respingerii cererii de autorizare persoana juridica
solicitanta este informata, in termen de 15 zile de la emiterea ordinului
presedintelui Agentiei, despre principalele motive care au condus la
respingerea cererii de autorizare.
(2) Persoana juridica instiintata despre respingerea cererii de autorizare
poate solicita inscrierea in registrul de asteptare.
(3) Persoana juridica inscrisa in registrul de asteptare poate solicita
reluarea procedurii de autorizare dupa inlaturarea cauzei care a condus la
respingerea cererii, dar nu mai devreme de 6 luni de la data respingerii.
Art. 17
In cazul aprobarii cererii de autorizare, in baza ordinului presedintelui
Agentiei se emite autorizatia in care se mentioneaza operatiunile de comert
exterior pe care le poate derula titularul si categoriile de produse strategice
care pot face obiectul acestor operatiuni.
CAP. 5
Regimul de autorizare
Art. 18
(1) In cazuri deosebite, la solicitarea persoanelor juridice, pentru
rezolvarea unor situatii de urgenta, Agentia poate elibera autorizatii pentru
derularea unor operatiuni punctuale, cu specificarea produselor.
(2) In situatiile mentionate la alin. (1) termenul de valabilitate al
autorizatiei este de maximum 30 de zile.
(3) Aceste situatii vor fi aduse la cunostinta Consiliului interministerial
pentru controlul exporturilor si importurilor de produse strategice, care, dupa
caz, va analiza si va aviza cererile de licenta pentru aceste operatiuni.
(4) Dupa derularea operatiunii persoana juridica in cauza va depune o noua
cerere de autorizare, urmand sa fie aplicata procedura de autorizare in
conformitate cu prevederile prezentelor norme metodologice.
Art. 19
In cazul persoanelor juridice care depun pentru prima oara o cerere de
autorizare si care indeplinesc conditiile prevazute in prezentele norme
metodologice, autorizatia se elibereaza pentru un termen de pana la 6 luni.
Art. 20
(1) In cazul persoanelor juridice care au mai fost autorizate de Agentie si
care depun cerere de autorizare, noua autorizatie va fi eliberata pentru
operatiunile si categoriile de produse care au facut obiectul unor licente
eliberate pe baza autorizatiei anterioare sau care vor face obiectul unor
transferuri pe baza de contracte ferme deja incheiate.
(2) In termenul de valabilitate al autorizatiei eliberate de Agentie
titularul poate solicita extinderea autorizatiei pentru alte operatiuni sau
categorii de produse strategice.
(3) In acest scop persoana juridica in cauza va depune o cerere de
extindere a autorizatiei, impreuna cu cererea de eliberare a licentei
individuale de export sau de import corespunzatoare si cu alte documente
relevante care sa justifice necesitatea si oportunitatea extinderii domeniului
autorizatiei.
(4) Termenul de solutionare a cererii de extindere a autorizatiei se
coreleaza cu termenul de solutionare a cererii de licenta, dar nu poate depasi
30 de zile.
(5) Cererea de extindere a autorizatiei se aproba prin ordin al
presedintelui Agentiei.
(6) In baza ordinului prevazut la paragraful precedent se anuleaza vechea
autorizatie si se emite o noua autorizatie, pastrandu-se termenul limita de
valabilitate al celei anterioare.
CAP. 6
Dispozitii finale
Art. 21
(1) Conditiile care au stat la baza eliberarii autorizatiei trebuie
mentinute pe durata de valabilitate a acesteia.
(2) Titularul autorizatiei este obligat sa declare Agentiei orice
modificare fata de datele inscrise in autorizatie, aparute ulterior eliberarii
acesteia, in termen de maximum 10 zile de la aparitie.
(3) In cazul in care asemenea modificari schimba conditiile in temeiul
carora a fost emisa autorizatia, aceasta este anulata, iar declararea
modificarilor poate fi considerata ca o noua cerere de autorizare.
(4) Autorizatiile pot fi utilizate numai de titularii acestora, in
scopurile pentru care au fost eliberate, cu respectarea limitelor si a
conditiilor prevazute in acestea, si nu pot fi cesionate direct sau indirect.
(5) Autorizatia nu garanteaza eliberarea licentelor pentru operatiunile
solicitate si nu poate fi folosita ca document de bonitate in relatiile
comerciale.
Art. 22
(1) Daca titularul autorizatiei incalca prevederile Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 158/1999, producand consecinte grave asupra regimului
exporturilor si importurilor de produse strategice si indeplinirii obligatiilor
si angajamentelor internationale asumate de Romania in acest domeniu, Agentia
poate suspenda sau retrage autorizatia, dupa caz.
(2) Suspendarea, anularea si retragerea autorizatiei se dispun prin ordin
al presedintelui Agentiei.
Art. 23
(1) Intreaga raspundere privind derularea operatiunilor de comert exterior
autorizate, eficienta economica a acestora (inclusiv conditiile de realizare si
corectitudinea pretului), respectarea reglementarilor nationale si a celor din
tarile partenere si de tranzit revine titularului de autorizatie.
(2) Titularul este raspunzator de modul de utilizare a autorizatiei in
conformitate cu conditiile stabilite la eliberarea acesteia.
Art. 24
(1) In cazul pierderii, deteriorarii sau furtului autorizatiei titularul
este obligat sa notifice Agentia si sa solicite eliberarea unei noi
autorizatii.
(2) Titularul in cauza va prezenta Agentiei dovada publicarii in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea a III a, a anuntului de pierdere, exemplarul
deteriorat sau confirmarea organului de politie care cerceteaza furtul, dupa
caz.
(3) Prin ordin al presedintelui Agentiei se va elibera o noua autorizatie
cu aceleasi conditii ca ale celei pierdute, deteriorate sau furate, care se
anuleaza.