ORDIN
Nr. 59 din 11 februarie 2005
privind aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Ordonantei
de urgenta a Guvernului nr. 158/1999 privind regimul de control al
exporturilor, importurilor si altor operatiuni cu produse militare, aprobata cu
modificari si completari prin Legea nr. 595/2004
ACT EMIS DE: MINISTERUL AFACERILOR EXTERNE
AGENTIA NATIONALA DE CONTROL AL EXPORTURILOR
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 143 din 17 februarie 2005
In conformitate cu prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
158/1999 privind regimul de control al exporturilor, importurilor si altor
operatiuni cu produse militare, aprobata cu modificari si completari prin Legea
nr. 595/2004,
presedintele Agentiei Nationale de Control al Exporturilor emite urmatorul
ordin:
Art. 1
Se aproba Normele metodologice de aplicare a prevederilor Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 158/1999 privind regimul de control al exporturilor,
importurilor si altor operatiuni cu produse militare, aprobata cu modificari si
completari prin Legea nr. 595/2004, prevazute in anexa care face parte
integranta din prezentul ordin.
Art. 2
Prezentul ordin intra in vigoare in termen de 30 de zile de la data
publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 3
La data intrarii in vigoare a normelor metodologice prevazute la art. 1 se
abroga Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Control al Exporturilor
Strategice si al Interzicerii Armelor Chimice nr. 25/1999 pentru aprobarea
Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 158/1999 privind regimul exporturilor si importurilor de produse
strategice, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 563 din 18
noiembrie 1999, completat prin Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de
Control al Exporturilor nr. 592/2004, publicat in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 1.082 din 22 noiembrie 2004, si Ordinul presedintelui
Agentiei Nationale de Control al Exporturilor Strategice si al Interzicerii
Armelor Chimice nr. 159/2002 pentru aprobarea Normelor metodologice privind
autorizarea persoanelor juridice pentru efectuarea de operatiuni de comert
exterior cu produse strategice in baza prevederilor Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 158/1999 privind regimul exporturilor si importurilor de produse
strategice, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 204 din 26
martie 2002, precum si orice alte prevederi contrare.
Presedintele Agentiei Nationale
de Control al Exporturilor,
Nineta Barbulescu
ANEXA 1
NORME METODOLOGICE
de aplicare a prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 158/1999
privind regimul de control al exporturilor, importurilor si altor operatiuni cu
produse militare, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 595/2004
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) Prezentele norme metodologice privesc standardele de control al
exporturilor, importurilor si altor operatiuni cu produse militare si
reglementeaza modul de aplicare a prevederilor Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 158/1999 privind regimul de control al exporturilor,
importurilor si altor operatiuni cu produse militare, aprobata cu modificari si
completari prin Legea nr. 595/2004, denumita in continuare Ordonanta de
urgenta.
(2) Ansamblul normelor metodologice cuprinde, pe sectiuni, normele
metodologice privind autorizarea, normele metodologice privind eliberarea,
dinamica si utilizarea licentelor, normele metodologice privind eliberarea si
utilizarea permiselor si normele metodologice privind relatia Guvern -
industrie.
Art. 2
Termenii specifici utilizati in cuprinsul prezentelor norme metodologice,
in conformitate cu prevederile Ordonantei de urgenta, sunt:
a) produse militare - armamente, munitii, rachete, bombe, torpile, mine,
vehicule terestre, aeriene si maritime si alte produse, echipamente si sisteme
proiectate si realizate pentru scopuri militare, componente, parti si accesorii
ale acestora, precum si software-ul si tehnologia aferenta pentru realizarea
acestora;
b) asistenta tehnica - orice sprijin tehnic referitor la dezvoltarea, fabricarea,
asamblarea, testarea, intretinerea, repararea sau orice serviciu tehnic sub
forma de instruire, perfectionare, transmisia de informatii sau calificari
operationale ori servicii de consultanta pentru produse militare. Asistenta
tehnica include si formele de asistenta transmise oral;
c) operatiuni de comert exterior - operatiunile cu produse militare
prevazute la art. 1 lit. a) si c) din Ordonanta de urgenta;
d) transmisia de software sau tehnologie prin mijloace electronice -
transmisia de software sau tehnologie prin mijloace electronice, prin fax,
Internet ori prin telefon catre o destinatie din afara Romaniei; aceasta nu
vizeaza transmiterea de tehnologie pe cale orala prin telefon decat in situatia
in care un document sau parti pertinente din acesta sunt citite
corespondentului prin telefon ori ii sunt descrise prin mijloace de o maniera
sa obtina acelasi rezultat;
e) activitatea de intermediere - activitatile desfasurate de o persoana
privind:
(i) negocierea sau organizarea tranzactiilor care presupun transferul
dintr-o tara terta catre o alta tara terta de produse militare cuprinse in
listele aprobate prin hotarare a Guvernului; sau
(ii) cumpararea, vanzarea ori transferul de produse militare aflate in
posesia sa dintr-o tara terta catre o alta tara terta.
CAP. 2
Autorizarea
SECTIUNEA I
Dispozitii generale
Art. 3
Agentia Nationala de Control al Exporturilor, denumita in continuare
Agentia, elibereaza autorizatii pentru efectuarea de operatiuni de comert
exterior cu produse militare, denumita in continuare autorizatie, la cererea
persoanelor juridice interesate, in conformitate cu prevederile art. 10 si ale
art. 21 alin. (2) lit. b) din Ordonanta de urgenta.
Art. 4
Autorizatia este documentul care atesta ca persoana juridica titulara
indeplineste conditiile legale pentru a derula, in conformitate cu normele,
standardele si recomandarile regimului de control al exporturilor, importurilor
si altor operatiuni cu produse militare, urmatoarele operatiuni:
a) exportul si importul, inclusiv reexportul si orice alte operatiuni
comerciale de transfer, in regim definitiv sau temporar, din sau in afara
teritoriului Romaniei;
b) activitatea de intermediere.
Art. 5
(1) Agentia elibereaza autorizatii care pot fi:
a) autorizatie care se acorda pentru una sau mai multe operatiuni de comert
exterior cu produse militare si are valabilitate de maximum un an;
b) in cazuri deosebite, la solicitarea motivata a persoanelor juridice,
pentru rezolvarea unor situatii de urgenta se pot elibera autorizatii pentru o
singura operatiune, cu specificarea produselor, care are valabilitate 60 de
zile.
(2) Pentru fiecare operatiune mentionata la art. 4 persoanele juridice
titulare de autorizatie sunt obligate sa solicite Agentiei eliberarea de
licente, potrivit prevederilor legale.
Art. 6
(1) In cadrul procesului de autorizare a operatiunilor de comert exterior
cu produse militare prevazute la art. 4 lit. a) si b) solicitantul parcurge,
dupa caz, urmatoarele etape:
a) stabilirea caracterului de produs militar prin incadrarea in lista de
armamente, munitii si alte produse militare supuse regimului de control la
export si import, aprobata prin hotarare a Guvernului;
b) incadrarea operatiunii care urmeaza sa fie realizata in una dintre
categoriile prevazute la art. 4;
c) consultarea Agentiei, dupa caz, privind corectitudinea incadrarii
operatiunii care urmeaza sa fie realizata;
d) completarea si depunerea formularului-tip de cerere de eliberare,
insotit de documentatia prevazuta de prezentele norme metodologice;
e) participarea activa la etapele procedurale stabilite prin prezentele
norme metodologice;
f) dupa notificarea telefonica, ridicarea autorizatiei eliberate de Agentie
in termen de 10 zile, de catre persoana imputernicita.
(2) Corelarea termenelor legale din cadrul procesului de autorizare si
licentiere a operatiunilor de comert exterior cu produse militare cu termenele
prevazute in documentele comerciale cade in responsabilitatea exclusiva a
solicitantului.
Art. 7
(1) Persoanele juridice, inclusiv autoritatile publice care desfasoara
operatiuni cu produse militare, trebuie sa desemneze o persoana fizica
competenta si, dupa caz, o structura administrativa distincta, cu atributii si
responsabilitati exprese in domeniul exporturilor, importurilor si altor
operatiuni cu produse militare, denumit in continuare punct de contact (POC).
Aceasta trebuie sa faca dovada cunoasterii in detaliu a legislatiei in domeniu
si sa fie imputernicita cu derularea operatiunilor de export, import si a altor
operatiuni cu produse militare in conformitate cu prevederile Ordonantei de
urgenta.
(2) Punctul de contact are urmatoarele obligatii:
a) sa cunoasca legislatia romana in domeniul controlului exporturilor si
familiarizarea cu principalele standarde, recomandari si linii directoare
internationale elaborate de regimurile de control la care participa Romania;
b) sa participe la Conferinta nationala anuala in domeniul controlului
exporturilor si la alte activitati organizate de Agentie pentru informarea
periodica a acestora cu privire la obligatiile care le revin in aplicarea
Ordonantei de urgenta;
c) sa se informeze cu privire la noutatile aparute in domeniul sistemului
de control al exporturilor de produse militare, prin accesarea site-urilor
Agentiei (www.ancex.ro, www.export-control.ro si altele) sau consultarea
documentelor elaborate de aceasta;
d) sa manifeste onestitate, transparenta, rigoare si responsabilitate in
comunicarea cu expertii Agentiei.
(3) In indeplinirea responsabilitatilor legate de regimul de control, POC
are dreptul la consultanta din partea Agentiei, de a primi gratuit softul
Programului intern de control si alte materiale documentare.
SECTIUNEA a II-a
Eliberarea autorizatiei
Art. 8
(1) In vederea efectuarii de operatiuni de comert exterior cu produse
militare, persoanele juridice interesate vor solicita Agentiei eliberarea unei
autorizatii.
(2) Fac exceptie de la prevederile alin. (1) agentii economici din
subordinea si coordonarea institutiilor din sistemul national de aparare si
securitate nationala, care sunt autorizati de catre Ministerul Apararii
Nationale.
Art. 9
(1) In vederea obtinerii autorizatiei solicitantii trebuie sa depuna la
Agentie cererea de eliberare a autorizatiei si angajamentul, semnate de catre
persoana abilitata sa angajeze raspunderea juridica a societatii (conform
prevederilor statutare).
(2) Cererea de eliberare a autorizatiei va fi insotita de urmatoarele
documente:
a) imputernicire pentru persoana fizica, alta decat managerul, care
semneaza cererea si angajamentul si pentru POC;
b) curriculum vitae pentru persoana care semneaza cererea si angajamentul
si pentru POC, precum si o declaratie pe propria raspundere referitoare la
neimplicarea in activitati interzise de Ordonanta de urgenta;
c) cazierul judiciar;
d) avizul Ministerului Apararii Nationale - Oficiul de Control al
Importurilor si Exporturilor de Produse Speciale (OCIEPS), in copie, cu
exceptia agentilor economici producatori, infiintati prin hotarare a
Guvernului, la care statul este actionar majoritar;
e) imputernicire pentru persoanele desemnate sa depuna sau sa ridice
documentele la ori de la Agentie;
f) certificatul de inregistrare la Oficiul National al Registrului
Comertului, in copie;
g) certificat constatator eliberat de Oficiul National al Registrului
Comertului;
h) documentele de infiintare si functionare, precum si actele aditionale
intocmite ulterior, in copie, precum si, dupa caz, documentele din care sa
rezulte stadiul procesului de privatizare;
i) raportul de gestiune si ultimul bilant contabil, in copie;
j) certificatele fiscale din care sa rezulte situatia la zi a platilor catre
bugetul de stat;
k) numerele conturilor in lei si in valuta;
l) alte documente relevante pe care Agentia le poate solicita la depunerea
dosarului sau pe parcursul procesului de autorizare, inclusiv planul de afaceri
pentru anul in curs, contractele incheiate pentru derularea unor operatiuni de
transferuri cu produse militare etc.
(3) In cazul in care persoana juridica solicitanta a mai fost autorizata,
va fi depus si raportul de activitate privind operatiunile de comert exterior
cu produse militare, derulate pe baza documentelor eliberate de Agentie,
conform unui format adoptat prin ordin al presedintelui Agentiei, completat cu
alte informatii solicitate (actiuni de control din partea altor organe ale
statului, altele decat Agentia, cu privire la activitatile din domeniul
controlului exporturilor, de cate ori a solicitat procedura de urgenta, daca
s-au aplicat amenzi contraventionale de catre Agentie etc.).
SECTIUNEA a III-a
Procedura de autorizare
Art. 10
(1) Cererea de eliberare a autorizatiei se solutioneaza in termen de cel
mult 60 de zile de la data depunerii documentatiei complete la Agentie.
(2) In cazul cererilor de eliberare a autorizatiei in regim de urgenta,
termenul de solutionare este de 15 zile, iar domeniul de autorizare cuprinde o
singura operatiune cu produse militare specificate expres si cu termen maxim de
valabilitate de cel mult 60 de zile. Autorizatiile nu pot fi prelungite.
Art. 11
In cadrul termenului prevazut la art. 10 Agentia desfasoara activitati de
verificare, documentare, evaluare si informare privind:
a) modul de utilizare a autorizatiei si licentelor emise de Agentie;
b) verificari, prin corpul de control, la sediul persoanei juridice
solicitante, in scopul stabilirii existentei unui sediu social adecvat, a
modului in care sunt asigurate premisele pentru cunoasterea si respectarea
prevederilor legale in materie;
c) organizarea intalnirii cu managerul, reprezentantul legal al persoanei
juridice solicitante si POC in scopul evaluarii aspectelor de interes privind
autorizarea;
d) initierea constituirii POC, consolidarea fiselor de post si a
modificarilor interne ale companiei in acest sens;
e) analizarea, daca este cazul, a modului de realizare/conformitate cu
sanctiunile administrative si contraventionale aplicate de Agentie pentru
nerespectarea regimului national de control;
f) modul de reprezentare si participare a persoanei juridice solicitante la
manifestarile si seminariile organizate de Agentie, capacitatea de intelegere,
informare, interpretare si conformitate cu standardele legale ale regimului de
control, precum si participarea persoanelor cu responsabilitati in controlul
exporturilor la activitatile de pregatire organizate de Agentie;
g) cunoasterea embargourilor si regimurilor restrictive aplicate comertului
cu produse militare;
h) managementul de control al exporturilor militare existent in companie,
in special diligenta profesionala, corectitudinea, promptitudinea si
transparenta manifestate de solicitant;
i) alte aspecte de interes privind participarea la targuri, expozitii sau
licitatii interne ori internationale si alte date sau informatii care sa
contureze imaginea pe piata a persoanei juridice solicitante;
j) organizarea si desfasurarea activitatilor de evaluare a POC privind
capacitatea de informare si conformitate cu reglementarile privind regimul de
control al exporturilor, modul de cunoastere a obligatiilor internationale
asumate de Romania in domeniul controlului exporturilor;
k) in cazul in care persoana juridica solicitanta a mai fost autorizata,
marimea capitalului social minim de 25.000 euro.
Art. 12
Eliberarea autorizatiei se aproba sau se respinge prin ordin al
presedintelui Agentiei.
Art. 13
Cererea de eliberare a autorizatiei se respinge in oricare dintre
urmatoarele situatii:
a) persoana juridica solicitanta a detinut autorizatie eliberata de
Agentie, nu a derulat nici un fel de operatiuni cu produse militare pe baza
acesteia si nici nu face dovada ca detine un contract comercial referitor la
transferuri de produse militare;
b) impotriva unor persoane care angajeaza raspunderea juridica sau
reprezinta persoana juridica solicitanta, conform documentelor depuse in
sustinerea cererii de eliberare a autorizatiei, a fost emisa o hotarare
judecatoreasca ramasa definitiva privind fapte penale;
c) persoana juridica se afla in curs de executare silita ca urmare a
intrarii in faliment;
d) in obiectul de activitate al persoanei juridice nu sunt prevazute
activitati care sa corespunda operatiunilor de comert exterior solicitate;
e) durata de functionare a persoanei juridice, conform actelor de
infiintare, a expirat;
f) documentele privind sediul social nu mai au valabilitate;
g) modificarile actelor de infiintare nu au fost declarate si inscrise la
Oficiul National al Registrului Comertului;
h) solicitantul nu are capabilitatea de a se conforma Ordonantei de urgenta
si prezentelor norme metodologice si nici de a implementa programul intern de
control;
i) alte cazuri expres prevazute de Ordonanta de urgenta.
Art. 14
(1) In cazul respingerii cererii de eliberare a autorizatiei, persoana
juridica solicitanta este informata in termen de 10 zile de la emiterea
ordinului presedintelui Agentiei.
(2) Persoana juridica poate solicita din nou autorizarea dupa inlaturarea
cauzelor care au determinat respingerea cererii de eliberare a autorizatiei,
dar nu mai devreme de 30 de zile de la data refuzului.
SECTIUNEA a IV-a
Regimul de autorizare
Art. 15
(1) Titularii de autorizatii eliberate de Agentie sau de Ministerul
Apararii Nationale - OCIEPS au obligatia sa implementeze un program intern de
control, intocmit conform instructiunilor din programul intern de control,
adoptate prin ordin al presedintelui Agentiei.
(2) In cazul persoanelor juridice care au mai fost autorizate de Agentie,
cererea de autorizare este sustinuta de prezentarea Manualului de politici si
proceduri privind implementarea programului intern de control si de o
demonstratie practica, dupa caz, a managementului de control al exporturilor.
Art. 16
(1) In cazul persoanelor juridice care au mai fost autorizate de Agentie si
care depun cerere de autorizare, noua autorizatie va fi eliberata luandu-se in
considerare operatiunile si categoriile de produse militare care au facut
obiectul licentelor realizate in perioada anterioara de autorizare.
(2) In termenul de valabilitate a autorizatiei eliberate de Agentie
titularul poate solicita extinderea autorizatiei pentru alte operatiuni sau
categorii de produse militare.
(3) In acest scop persoana juridica in cauza va depune o cerere de
extindere a autorizatiei, impreuna cu cererea de eliberare a licentei
individuale de export sau import corespunzatoare si cu alte documente relevante
care sa justifice necesitatea si oportunitatea extinderii domeniului de
autorizare.
(4) Cererea de extindere a autorizatiei se aproba prin ordin al
presedintelui Agentiei, pastrandu-se termenul limita de valabilitate a
autorizatiei anulate, emisa anterior.
Art. 17
(1) Conditiile care au stat la baza eliberarii autorizatiei trebuie
mentinute pe durata de valabilitate a acesteia.
(2) Titularul autorizatiei este obligat sa declare Agentiei, in scris, in
termen de cel mult 10 zile, orice modificare fata de datele inscrise in cererea
de autorizare, in documentele anexate, precum si in autorizatie, aparute
ulterior eliberarii acesteia.
(3) In cazul in care asemenea modificari schimba conditiile in temeiul
carora a fost emisa autorizatia, aceasta este anulata prin ordin al
presedintelui Agentiei, iar declararea modificarilor poate fi considerata ca o
noua cerere de autorizare.
(4) Autorizatia poate fi utilizata numai de titularul acesteia, in
scopurile pentru care a fost eliberata, cu respectarea limitelor si a
conditiilor prevazute in aceasta, si nu poate fi cesionata direct sau indirect.
(5) Autorizatia nu garanteaza eliberarea licentelor pentru operatiunile
solicitate si nu poate fi folosita ca document de bonitate in relatiile
comerciale.
Art. 18
(1) Daca titularul autorizatiei incalca prevederile Ordonantei de urgenta
si ale prezentelor norme metodologice, Agentia poate suspenda sau anula
autorizatia, dupa caz.
(2) Suspendarea, anularea si retragerea autorizatiei se dispun prin ordin
la presedintelui Agentiei.
Art. 19
Autorizatia se depune la Agentie in termen de 10 zile de la data expirarii
sau, dupa caz, in termen de 5 zile de la data comunicarii de catre Agentie a
masurii de suspendare, anulare si retragere a acesteia.
Art. 20
(1) Intreaga raspundere privind derularea operatiunilor de comert exterior
autorizate, eficienta economica a acestora, inclusiv conditiile de realizare si
corectitudinea pretului, respectarea reglementarilor nationale si a celor din
tarile partenere si de tranzit, revine titularului de autorizatie.
(2) Titularul este raspunzator de modul de utilizare a autorizatiei in
conformitate cu conditiile in temeiul carora a fost eliberata.
Art. 21
(1) In cazul pierderii, deteriorarii sau furtului autorizatiei, titularul
este obligat sa notifice Agentiei acest fapt.
(2) In situatia mentionata la alin. (1), titularul va prezenta Agentiei,
dupa caz, dovada publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a III-a, a
anuntului de pierdere, exemplarul deteriorat sau confirmarea organului de
politie care cerceteaza furtul, dupa caz.
CAP. 3
Eliberarea si utilizarea licentelor
SECTIUNEA I
Conformitatea cu standardele de control al exporturilor
Art. 22
(1) Operatiunile cu produse militare care se efectueaza pe baza de licente,
potrivit Ordonantei de urgenta, sunt:
a) exportul si importul, inclusiv reexportul si orice alte operatiuni
comerciale de transfer, in regim definitiv sau temporar, din sau in afara
teritoriului Romaniei;
b) activitatea de intermediere definita prin activitatile desfasurate de o
persoana privind:
1. negocierea sau organizarea tranzactiilor care presupun transferul
dintr-o tara terta catre o alta tara terta de produse militare cuprinse in
listele aprobate prin hotarare a Guvernului;
2. cumpararea, vanzarea ori transferul de produse militare aflate in
posesia sa, dintr-o tara terta catre o alta tara terta.
(2) Operatiunile de export, definite conform Codului vamal al Romaniei in
vigoare, pentru care se elibereaza licente, sunt definitive, inclusiv dupa
perfectionare activa, si temporare.
(3) Operatiunile de import, definite conform Codului vamal al Romaniei in
vigoare, pentru care se elibereaza licente, sunt definitive, inclusiv dupa
perfectionare pasiva, si temporare.
(4) Activitatea de intermediere se efectueaza numai pe baza de licente
individuale.
Art. 23
(1) Licentele de export, de import si de intermediere reprezinta acte
administrative prin care se realizeaza regimul de control al operatiunilor cu
produse militare in conformitate cu prevederile Ordonantei de urgenta.
(2) Licenta este unicul document care confera dreptul unei persoane
autorizate sa efectueze operatiuni cu produse militare supuse regimului de
control, in conformitate cu prevederile Ordonantei de urgenta.
(3) Categoriile de licente care se elibereaza de catre Agentie sunt:
a) licente individuale, care se acorda unei persoane romane autorizate, pentru
efectuarea unei operatiuni cu unul sau mai multe produse militare din aceeasi
categorie, catre sau de la un singur partener extern;
b) licente globale, care se acorda unei persoane romane autorizate, pentru
efectuarea de operatiuni cu unul sau mai multe produse militare, din aceeasi
categorie, catre sau de la mai multi parteneri externi;
c) licente individuale de intermediere.
SECTIUNEA a II-a
Procedura de licentiere
Art. 24
(1) Formularele-tip sunt tiparite in trei exemplare, de culori diferite,
astfel:
a) formularele-tip pentru cererile de licente - licente, inclusiv anexele
corespunzatoare:
1. exemplarul pentru titular - culoarea verde;
2. exemplarul pentru vama - culoarea rosie; nu se utilizeaza in situatia
licentei pentru activitati de intermediere;
3. exemplarul pentru Agentie - culoarea albastra;
b) formularele-tip pentru certificatele internationale de import,
certificatele de control al livrarii si anexele corespunzatoare:
1. exemplarul pentru titular - culoarea verde;
2. exemplarul pentru partenerul extern - culoarea rosie;
3. exemplarul pentru Agentie - culoarea albastra.
NOTA:
Formularele-tip pentru cererile de certificate internationale de import,
certificate de control al livrarii sunt tiparite intr-un singur exemplar, de
culoare albastra.
(2) Formularele-tip pentru declaratia destinatarului final, inclusiv
anexele corespunzatoare, sunt tiparite in doua exemplare, de culori diferite,
astfel:
1. exemplarul pentru titular - culoarea rosie;
2. exemplarul pentru Agentie - culoarea albastra.
Art. 25
Pentru eliberarea licentelor individuale de export persoanele autorizate
vor depune la Agentie, in raport de tipul operatiunii, urmatoarele documente:
25.1. Exportul definitiv:
a) adresa de inaintare in vederea examinarii si aprobarii cererii de
licenta, in care se va preciza evaluarea proprie sau a Agentiei referitoare la
incadrarea produselor in listele cu produsele militare supuse regimului de
control, aprobate prin hotarare a Guvernului;
b) cererea de licenta, completata pe formularul-tip, conform
instructiunilor specificate pe formularul-tip de culoare verde, semnata de
catre persoana care are dreptul sa angajeze raspunderea juridica a societatii;
in cazul agentilor economici din subordinea si coordonarea institutiilor din
sistemul national de aparare si securitate nationala cererea de licenta va fi
avizata de Ministerul Apararii Nationale;
c) autorizatia de export cu produse militare, emisa de Ministerul Apararii
Nationale pentru agentii economici din subordinea si coordonarea institutiilor
din sistemul national de aparare si securitate nationala, in copie;
d) certificatul international de import sau un document echivalent, in
original, emis ori certificat de autoritatea competenta din tara
importatorului, prin care aceasta se angajeaza sa respecte destinatia si
utilizarea finala, declarate, si sa nu mai exporte produsele importate decat cu
aprobarea prealabila, scrisa, a Agentiei sau a autoritatilor romane abilitate
potrivit Ordonantei de urgenta;
e) comanda sau contractul in copie, certificat de catre persoana care are
dreptul sa angajeze raspunderea juridica a societatii sau autentificat de catre
notarul public, dupa caz; in situatia comenzilor/contractelor in valoare de
peste 250.000 euro, copiile vor fi autentificate de catre notarul public;
f) factura/factura pro forma in copie, certificata de catre persoana care
are dreptul sa angajeze raspunderea juridica a societatii;
g) alte documente relevante:
1. profilul firmei partenere cu date privind adresa, reprezentantii legali,
obiectul de activitate, bonitatea financiara, contul bancar;
2. avizul Comisiei Nationale pentru Controlul Activitatilor Nucleare pentru
produse militare care contin surse de radiatii ionizante.
NOTA:
Documentele clasificate, necesare in procesul de evaluare a cererilor de
licenta, se vor transmite Agentiei in conformitate cu prevederile Legii nr.
182/2002 privind protectia informatiilor clasificate si ale Hotararii
Guvernului nr. 585/2002 pentru aprobarea Standardelor nationale de protectie a
informatiilor clasificate in Romania.
25.2. Export definitiv dupa perfectionare activa:
a) adresa de inaintare in vederea examinarii si aprobarii cererii de
licenta, in care se va preciza evaluarea proprie sau a Agentiei referitoare la
incadrarea produselor in listele cu produsele militare supuse regimului de
control, aprobate prin hotarare a Guvernului;
b) cererea de licenta, completata pe formularul-tip, conform
instructiunilor specificate pe formularul-tip de culoare verde, semnata de
catre persoana care are dreptul sa angajeze raspunderea juridica a societatii;
in cazul agentilor economici din subordinea si coordonarea institutiilor din
sistemul national de aparare si securitate nationala cererea de licenta va fi
avizata de Ministerul Apararii Nationale;
c) autorizatia de export cu produse militare, emisa de Ministerul Apararii
Nationale pentru agentii economici din subordinea si coordonarea institutiilor
din sistemul national de aparare si securitate nationala, in copie;
d) certificatul international de import sau un document echivalent, in
original, emis ori certificat de autoritatea competenta din tara
importatorului, prin care aceasta se angajeaza sa respecte destinatia si
utilizarea finala, declarate, si sa nu mai exporte produsele importate decat cu
aprobarea prealabila, scrisa, a Agentiei sau a autoritatilor romane abilitate
potrivit Ordonantei de urgenta;
e) comanda sau contractul in copie, certificat de catre persoana care are
dreptul sa angajeze raspunderea juridica a societatii sau autentificat de catre
notarul public, dupa caz; in situatia comenzilor/contractelor in valoare de
peste 250.000 euro, copiile vor fi autentificate de catre notarul public;
f) factura/factura pro forma in copie, certificata de catre persoana care
are dreptul sa angajeze raspunderea juridica a societatii;
g) autorizatia de perfectionare activa, emisa de Autoritatea Nationala a
Vamilor, in copie;
h) alte documente relevante:
1. profilul firmei partenere cu date privind adresa, reprezentantii legali,
obiectul de activitate, bonitatea financiara, contul bancar;
2. avizul Comisiei Nationale pentru Controlul Activitatilor Nucleare pentru
produse militare care contin surse de radiatii ionizante.
NOTA:
1. Documentele clasificate, necesare in procesul de evaluare a cererilor de
licenta, se vor transmite Agentiei in conformitate cu prevederile Legii nr.
182/2002 si ale Hotararii Guvernului nr. 585/2002.
2. Titularul de licenta de export definitiv dupa perfectionare activa are
obligatia ca dupa derularea operatiunii, dar nu mai tarziu de 4 luni de la data
efectuarii acesteia, sa prezinte la Agentie documente care sa ateste intrarea
pe teritoriul vamal al partenerului extern a produselor respective, precum si
faptul ca acestea au fost receptionate (cantitativ si/sau calitativ) de
partenerul extern.
25.3. Export temporar in regim de perfectionare pasiva:
a) adresa de inaintare in vederea examinarii si aprobarii cererii de
licenta, in care se va preciza evaluarea proprie sau a Agentiei referitoare la
incadrarea produselor in listele cu produsele militare supuse regimului de
control, aprobate prin hotarare a Guvernului;
b) cererea de licenta, completata pe formularul-tip, conform
instructiunilor specificate pe formularul-tip de culoare verde, semnata de
catre persoana care are dreptul sa angajeze raspunderea juridica a societatii;
in cazul agentilor economici din subordinea si coordonarea institutiilor din
sistemul national de aparare si securitate nationala cererea de licenta va fi
avizata de Ministerul Apararii Nationale;
c) autorizatia de export cu produse militare, emisa de Ministerul Apararii
Nationale pentru agentii economici din subordinea si coordonarea institutiilor
din sistemul national de aparare si securitate nationala, in copie;
d) declaratie/angajament sau un alt document echivalent prin care
partenerul se angajeaza sa inapoieze solicitantului de licenta produsul/produsele
exportat/exportate, dupa incheierea operatiunilor in regim de perfectionare
pasiva;
e) comanda sau contractul in copie, certificat de catre persoana care are
dreptul sa angajeze raspunderea juridica a societatii sau autentificat de catre
notarul public, dupa caz; in situatia comenzilor/contractelor in valoare de
peste 250.000 euro, copiile vor fi autentificate de catre notarul public;
f) factura/factura pro forma in copie, certificata de catre persoana care
are dreptul sa angajeze raspunderea juridica a societatii;
g) autorizatia de perfectionare pasiva, emisa de Autoritatea Nationala a
Vamilor, in copie;
h) alte documente relevante:
1. profilul firmei partenere cu date privind adresa, reprezentantii legali,
obiectul de activitate, bonitatea financiara, contul bancar;
2. avizul Comisiei Nationale pentru Controlul Activitatilor Nucleare pentru
produse militare care contin surse de radiatii ionizante.
NOTA:
Documentele clasificate, necesare in procesul de evaluare a cererilor de
licenta, se vor transmite Agentiei in conformitate cu prevederile Legii nr.
182/2002 si ale Hotararii Guvernului nr. 585/2002.
Art. 26
Pentru eliberarea licentelor individuale de import persoanele autorizate
vor depune la Agentie, in raport de tipul operatiunii, urmatoarele documente:
26.1. Import definitiv:
a) adresa de inaintare in vederea examinarii si aprobarii cererii de
licenta, in care se va preciza evaluarea proprie sau a Agentiei referitoare la
incadrarea produselor in listele cu produsele militare supuse regimului de
control, aprobate prin hotarare a Guvernului;
b) cererea de licenta, completata pe formularul-tip, conform
instructiunilor specificate pe formularul-tip de culoare verde, semnata de
catre persoana care are dreptul sa angajeze raspunderea juridica a societatii;
in cazul agentilor economici din subordinea si coordonarea institutiilor din
sistemul national de aparare si securitate nationala cererea de licenta va fi
avizata de Ministerul Apararii Nationale;
c) autorizatia de import cu produse militare, emisa de Ministerul Apararii
Nationale pentru agentii economici din subordinea si coordonarea institutiilor
din sistemul national de aparare si securitate nationala, in copie;
d) declaratia destinatarului final, completata pe formularul-tip, semnata
de catre persoana care are dreptul sa angajeze raspunderea juridica a
societatii utilizatorul final al importului;
e) cererea de eliberare a certificatului international de import,
completata pe formularul-tip, semnata de catre persoana care are dreptul sa
angajeze raspunderea juridica a societatii, sau a documentului echivalent emis
ori certificat de Agentie in conditiile cerute de autoritatea competenta din
tara exportatorului (la cererea partenerului extern);
f) comanda sau contractul in copie, certificat de catre persoana care are
dreptul sa angajeze raspunderea juridica a societatii sau autentificat de catre
notarul public, dupa caz; in situatia comenzilor/contractelor in valoare de
peste 250.000 euro, copiile vor fi autentificate de catre notarul public;
g) factura/factura pro forma in copie, certificata de catre persoana care
are dreptul sa angajeze raspunderea juridica a societatii;
h) alte documente relevante:
1. profilul firmei partenere cu date privind adresa, reprezentantii legali,
obiectul de activitate, bonitatea financiara, contul bancar;
2. avizul Comisiei Nationale pentru Controlul Activitatilor Nucleare pentru
produse militare care contin surse de radiatii ionizante.
NOTA:
Documentele clasificate, necesare in procesul de evaluare a cererilor de
licenta, se vor transmite Agentiei in conformitate cu prevederile Legii nr.
182/2002 si ale Hotararii Guvernului nr. 585/2002.
26.2. Import definitiv dupa perfectionare pasiva:
a) adresa de inaintare in vederea examinarii si aprobarii cererii de
licenta;
b) cererea de licenta, completata pe formularul-tip, conform
instructiunilor specificate pe formularul-tip de culoare verde, semnata de
catre persoana care are dreptul sa angajeze raspunderea juridica a societatii;
in cazul agentilor economici din subordinea si coordonarea institutiilor din
sistemul national de aparare si securitate nationala cererea de licenta va fi
avizata de Ministerul Apararii Nationale;
c) autorizatia de import cu produse militare, emisa de Ministerul Apararii
Nationale pentru agentii economici din subordinea si coordonarea institutiilor
din sistemul national de aparare si securitate nationala, in copie;
d) declaratia destinatarului final, completata pe formularul-tip, semnata
de catre persoana care are dreptul sa angajeze raspunderea juridica a
societatii utilizatorul final al importului;
e) cererea de eliberare a certificatului international de import,
completata pe formularul-tip, semnata de catre persoana care are dreptul sa
angajeze raspunderea juridica a societatii, sau a documentului echivalent emis
ori certificat de Agentie in conditiile cerute de autoritatea competenta din
tara exportatorului (la cererea partenerului extern);
f) comanda sau contractul in copie, certificat de catre persoana care are
dreptul sa angajeze raspunderea juridica a societatii sau autentificat de catre
notarul public, dupa caz; in situatia comenzilor/contractelor in valoare de
peste 250.000 euro, copiile vor fi autentificate de catre notarul public;
g) factura/factura pro forma in copie, certificata de catre persoana care
are dreptul sa angajeze raspunderea juridica a societatii, in care sa se
evidentieze valoarea statistica pentru vama si valoarea lucrarilor executate in
regim de perfectionare pasiva;
h) autorizatia de perfectionare pasiva, emisa de Autoritatea Nationala a
Vamilor, in copie;
i) documentele aferente exportului (licenta de export, declaratia vamala de
export, factura etc. - in copie).
NOTA:
Documentele clasificate, necesare in procesul de evaluare a cererilor de
licenta, se vor transmite Agentiei in conformitate cu prevederile Legii nr.
182/2002 si ale Hotararii Guvernului nr. 585/2002.
26.3. Import temporar in regim de perfectionare activa:
a) adresa de inaintare in vederea examinarii si aprobarii cererii de
licenta, in care se va preciza evaluarea proprie sau a Agentiei referitoare la
incadrarea produselor in listele cu produsele militare supuse regimului de
control, aprobate prin hotarare a Guvernului;
b) cererea de licenta, completata pe formularul-tip, conform
instructiunilor specificate pe formularul-tip de culoare verde, semnata de
catre persoana care are dreptul sa angajeze raspunderea juridica a societatii;
in cazul agentilor economici din subordinea si coordonarea institutiilor din
sistemul national de aparare si securitate nationala cererea de licenta va fi
avizata de Ministerul Apararii Nationale;
c) autorizatia de import cu produse militare, emisa de Ministerul Apararii
Nationale pentru agentii economici din subordinea si coordonarea institutiilor
din sistemul national de aparare si securitate nationala, in copie;
d) declaratia destinatarului final, completata pe formularul-tip, semnata
de catre persoana care are dreptul sa angajeze raspunderea juridica a
societatii utilizatorul final al importului;
e) cererea de eliberare a certificatului international de import,
completata pe formularul-tip, semnata de catre persoana care are dreptul sa
angajeze raspunderea juridica a societatii, sau a documentului echivalent emis
ori certificat de Agentie in conditiile cerute de autoritatea competenta din
tara exportatorului (la cererea partenerului extern);
f) comanda sau contractul in copie, certificat de catre persoana care are
dreptul sa angajeze raspunderea juridica a societatii sau autentificat de catre
notarul public, dupa caz; in situatia comenzilor/contractelor in valoare de
peste 250.000 euro, copiile vor fi autentificate de catre notarul public;
g) factura/factura pro forma in copie, certificata de catre persoana care
are dreptul sa angajeze raspunderea juridica a societatii, in care sa se
evidentieze valoarea statistica pentru vama si valoarea lucrarilor executate in
regim de perfectionare pasiva;
h) autorizatia de perfectionare pasiva, emisa de Autoritatea Nationala a
Vamilor, in copie;
i) alte documente relevante:
1. profilul firmei partenere cu date privind adresa, reprezentantii legali,
obiectul de activitate, bonitatea financiara, contul bancar;
2. avizul Comisiei Nationale pentru Controlul Activitatilor Nucleare pentru
produse militare care contin surse de radiatii ionizante.
NOTA:
Documentele clasificate, necesare in procesul de evaluare a cererilor de
licenta, se vor transmite Agentiei in conformitate cu prevederile Legii nr.
182/2002 si ale Hotararii Guvernului nr. 585/2002.
Art. 27
Pentru eliberarea licentelor individuale de intermediere persoanele
autorizate vor depune la Agentie urmatoarele documente:
a) adresa de inaintare, semnata de catre persoana care are dreptul sa
angajeze raspunderea juridica a societatii, in vederea examinarii si aprobarii
cererii de licenta, in care se vor preciza denumirea si tipul activitatii, evaluarea
proprie sau a Agentiei referitoare la incadrarea produselor in listele cu
produsele militare supuse regimului de control, datele de identificare a
partenerilor straini si romani implicati;
b) cererea de licenta, completata pe formularul-tip, conform
instructiunilor specificate pe formularul-tip de culoare verde, semnata de
catre persoana care are dreptul sa angajeze raspunderea juridica a societatii;
in cazul agentilor economici din subordinea si coordonarea institutiilor din
sistemul national de aparare si securitate nationala cererea de licenta va fi
avizata de Ministerul Apararii Nationale;
c) dupa tipul de activitate de intermediere definita conform Ordonantei de
urgenta, in sustinerea cererii de licenta se vor prezenta urmatoarele:
c) 1. in cazul activitatilor de intermediere de negociere sau organizare a
tranzactiilor care presupun transferul dintr-o tara terta catre o alta tara
terta de produse militare, documente din care sa rezulte:
1. datele de identificare a titularilor operatiunii, precum si a
partenerilor straini si romani implicati;
2. datele de identificare si obiectul de activitate al destinatarului
final;
3. produsele militare care fac obiectul operatiunii: denumirea si
incadrarea produselor in listele de control, cantitatea si utilizarea finala a
acestora;
4. modul de finantare a operatiunii;
5. date privind transportul: mijloc de transport, transportator, perioada
de timp aferenta;
6. alte documente pe care Agentia le considera necesare pentru clarificari
suplimentare asupra specificului operatiunii;
c) 2. in cazul activitatilor de intermediere de cumparare, de vanzare sau
de transfer de produse militare aflate in posesia sa, dintr-o tara terta catre
o alta tara terta, documente din care sa rezulte:
1. datele de identificare a partenerilor straini implicati;
2. datele de identificare si obiectul de activitate al destinatarului
final;
3. produsele militare care fac obiectul operatiunii: denumirea si
incadrarea produselor in listele de control, cantitatea si utilizarea finala a
acestora;
4. comanda sau contractul in copie, certificat de catre persoana care are
dreptul sa angajeze raspunderea juridica a societatii sau autentificat de
notarul public, dupa caz;
5. date privind transportul: mijloc de transport, transportator, perioada
de timp aferenta;
6. certificatul international de import sau un document echivalent, in
original, emis ori certificat de autoritatea competenta din tara
importatorului, prin care aceasta se angajeaza sa respecte destinatia si
utilizarea finala, declarate, si sa nu exporte produsele importate decat cu
aprobarea prealabila, scrisa, a Agentiei;
7. alte documente pe care Agentia le considera necesare pentru clarificari
suplimentare asupra specificului operatiunii.
Art. 28
(1) O cerere de licenta se intocmeste obligatoriu numai pe un singur set de
formulare-tip care are acelasi numar de serie; in consecinta, transmiterea unei
cereri de licenta in vederea aprobarii, intocmita pe formulare-tip cu serii
diferite, va fi returnata solicitantului de licenta.
(2) Prevederile alin. (1) se aplica si declaratiilor destinatarului final,
certificatelor internationale de import si certificatelor de control,
completate pe formularele-tip.
Art. 29
(1) Cererile de licenta, declaratiile destinatarului final, certificatele
internationale de import, certificatele de control sau documentele echivalente,
solicitate de partenerul extern, depuse la Agentie, nu trebuie sa contina
stersaturi, modificari sau adaugari in raport cu forma si textul initiale.
(2) Stersaturile, modificarile sau adaugarile constatate de Agentie conduc
la returnarea documentelor specificate la alin. (1).
Art. 30
Intreaga raspundere pentru corectitudinea datelor si informatiilor
prezentate in sprijinul solicitarii cererii de licenta revine solicitantului.
SECTIUNEA a III-a
Eliberarea licentelor
Art. 31
(1) Cererile de licenta solicitate conform art. 25, 26 si 27 se
solutioneaza in termen de cel mult 30 de zile de la data depunerii la Agentie a
documentatiei necesare.
(2) Pentru clarificari, Agentia poate solicita documente suplimentare,
altele decat cele depuse in documentatia de sustinere a cererii de licenta,
situatie in care termenul prevazut la alin. (1) se poate prelungi cu inca 15
zile.
(3) In cazul depunerii unei documentatii incomplete, fapt care se notifica
de catre Agentie solicitantului de licenta, termenul maxim de solutionare a
cererilor de licente se calculeaza de la data depunerii la Agentie a
documentelor de completare necesare.
Art. 32
In cadrul termenului legal de solutionare a cererilor de licenta, Agentia
desfasoara activitati de informare, documentare, verificare si evaluare privind
obiectul si conditiile desfasurarii operatiunii.
Art. 33
(1) Cererile de licenta pentru operatiuni cu parteneri externi sau cu
destinatari finali din tari supuse unui embargo privind transferurile de arme,
instituite printr-o rezolutie a Consiliului de Securitate al Natiunilor Unite,
pozitie sau actiune comuna adoptata de Consiliul Uniunii Europene, decizie a
Organizatiei pentru Securitate si Cooperare in Europa, se resping de catre
Agentie, care informeaza membrii Consiliului interministerial.
(2) Cu avizul Consiliului interministerial pot fi respinse cererile de
licenta pentru operatiuni cu produse militare al caror destinatar final sau
statul destinatarului final este supus unui embargo unilateral privind
transferurile de arme ori unor masuri restrictive, dupa caz, instituite de
statele membre NATO.
Art. 34
Eliberarea unei licente se aproba sau se respinge prin ordin al
presedintelui Agentiei.
Art. 35
Termenul de valabilitate a licentelor eliberate de Agentie este de cel mult
un an.
Art. 36
Licentele aprobate si neridicate de catre solicitanti in termen de 10 zile
de la data emiterii se anuleaza de drept.
Art. 37
Eliberarea licentelor se refuza in oricare dintre urmatoarele cazuri:
a) solicitantul nu dispune de autorizatie sau aceasta a expirat ori a fost
suspendata sau anulata de catre Agentie;
b) documentele in baza carora a fost emisa autorizatia si-au pierdut
valabilitatea sau/si au suferit modificari fata de data emiterii autorizatiei;
c) solicitantul a dovedit ca in derularea unor operatiuni anterioare cu
produse militare nu are capacitate de a se conforma Ordonantei de urgenta si
prezentelor norme metodologice.
Art. 38
Refuzul eliberarii licentelor si motivele care au stat la baza acestuia se
comunica solicitantului in termen de 10 zile de la data emiterii ordinului
presedintelui Agentiei.
SECTIUNEA a IV-a
Utilizarea licentelor
Art. 39
(1) Licentele emise de Agentie pot fi utilizate numai de titularii
acestora, in scopurile pentru care au fost eliberate, cu respectarea limitelor
si a conditiilor prevazute in acestea, si nu pot fi cesionate direct sau
indirect.
(2) Titularii licentelor sunt raspunzatori de modul de utilizare a acestora
in conformitate cu conditiile in baza carora au fost eliberate.
Art. 40
(1) In termenul de valabilitate a licentei, in cazul aparitiei unor
modificari sau diferente fata de datele inscrise in licenta, constatate in
documente, precum si la predarea sau preluarea produselor militare care fac
obiectul operatiunii din licenta, dar care nu schimba conditiile in temeiul
carora a fost emisa licenta, aceasta poate fi modificata de Agentie la
solicitarea scrisa a titularului.
(2) Solicitarea de modificare va contine motivatia, elementele din licenta
a caror modificare se solicita si elementele noi care le vor inlocui pe
acestea, precum si documentatia de sustinere necesara (daca este cazul).
(3) Solicitarea de modificare trebuie sa fie insotita de exemplarele pentru
titular si pentru vama ale licentei pentru care se solicita modificarea.
(4) Solicitarile de modificare se solutioneaza de catre Agentie in termen
de cel mult 5 zile de la data inregistrarii solicitarii scrise la Agentie.
(5) Modificarea se opereaza in mod identic pe toate cele trei exemplare ale
formularului-tip de modificare a licentei, se certifica prin semnaturile
autorizate si stampila Agentiei, cu inscrierea datei la care a fost operata.
Formularul-tip de modificare, cu modificarile operate in ordine cronologica,
constituie parte integranta a licentei.
Art. 41
(1) In cazul aparitiei unor modificari sau diferente fata de datele
inscrise in licenta, constatate in documente, precum si la predarea sau
preluarea produselor militare care fac obiectul operatiunii din licenta si care
schimba conditiile in temeiul carora a fost emisa licenta, titularul licentei
este obligat sa declare Agentiei aceste neconcordante in termen de 5 zile de la
data constatarii acestora si sa predea Agentiei exemplarele pentru titular si
pentru vama.
(2) In conditiile prevazute la alin. (1) licenta in cauza este anulata prin
ordin al presedintelui Agentiei si in termen de 5 zile se comunica titularului
in ce conditii se accepta o noua cerere de licenta aferenta celei anulate.
Art. 42
(1) In cazul pierderii, deteriorarii sau furtului unuia sau ambelor
exemplare ale unei licente, titularul este obligat sa anunte in scris Agentia,
in cel mai scurt timp de la constatare.
(2) In cazurile prevazute la alin. (1) titularul va comunica Agentiei date
referitoare la utilizarea licentei pana la data constatarii faptei respective.
(3) In cazurile prevazute la alin. (1) titularul are obligatia sa prezinte
copie de pe anuntul de pierdere sau deteriorare, predat spre publicare intr-un
ziar de larga circulatie, precum si chitanta prin care se dovedeste plata taxei
de publicare a anuntului sau, dupa caz, confirmarea organului de politie care
cerceteaza furtul.
Art. 43
In cazul neefectuarii operatiunilor cu produse militare aprobate prin
licente in termenul de valabilitate a acestora, titularul are obligatia sa
transmita Agentiei, in termen de 5 zile de la expirarea termenului de
valabilitate a licentelor, exemplarele pentru vama aferente.
SECTIUNEA a V-a
Suspendarea licentelor
Art. 44
(1) Licentele valabile se suspenda de drept in situatia expirarii
termenului de valabilitate a autorizatiei pentru efectuarea operatiunilor de
comert exterior cu produse militare.
(2) Titularul licentelor suspendate are obligatia ca, in termen de cel mult
3 zile de la data primirii comunicarii ordinului de suspendare, sa transmita
Agentiei exemplarele pentru vama ale acestora.
Art. 45
In cazul reautorizarii titularului, suspendarea licentelor inceteaza, iar
cele care sunt in termenul de valabilitate inscris pe licente vor fi returnate
titularului (exemplarele pentru vama).
SECTIUNEA a VI-a
Alte dispozitii
Art. 46
Eliberarea licentelor globale determina obligatia titularilor de licente sa
transmita trimestrial Agentiei, in termen de 10 zile lucratoare de la sfarsitul
trimestrului respectiv, situatia stadiului derularii operatiunilor, dupa cum
urmeaza:
a) numar de licenta;
b) categorii de produse militare;
c) valoarea produselor militare exportate/importate, pe categorii de
parteneri externi, cumulat cu valoarea trimestrelor anterioare;
d) declaratiile vamale si facturile corespunzatoare operatiunilor derulate,
in copie, certificate de catre persoana care are dreptul sa angajeze
raspunderea juridica a societatii.
Art. 47
Operatiunile cu produse militare privind asistenta tehnica si transmisia de
software sau tehnologie prin mijloace electronice, definite conform Ordonantei
de urgenta, se efectueaza in baza autorizatiei pentru efectuarea de astfel de
operatiuni, cu notificarea prealabila a Agentiei. Notificarea va contine date
referitoare la:
a) in cazul asistentei tehnice:
1. scopul si descrierea operatiunii;
2. produsele militare care fac obiectul asistentei tehnice;
3. modalitatea de acordare a asistentei tehnice;
4. datele de identificare si obiectul de activitate al partenerului extern;
5. modalitatea de finantare a operatiunii;
6. documente justificative relevante (contract, comanda);
b) in cazul transmisiei de software sau de tehnologie prin mijloace
electronice:
1. produsele militare care fac obiectul transmisiei de software sau de
tehnologie;
2. denumirea, cantitatea si descrierea software sau tehnologiei care face
obiectul transmisiei;
3. motivatia transmiterii software sau tehnologiei si documentele
justificative aferente;
4. date despre partenerul extern care primeste software sau tehnologia;
5. modul de transmitere a software sau tehnologiei.
CAP. 4
Eliberarea si utilizarea permiselor
SECTIUNEA I
Dispozitii generale
Art. 48
Operatiunile cu produse militare, care se desfasoara pe baza permiselor,
sunt:
1. operatiunile necomerciale;
2. tranzitul international pe teritoriul Romaniei;
3. transbordarea pe teritoriul Romaniei.
SECTIUNEA a II-a
Eliberarea permiselor pentru operatiuni necomerciale cu produse militare
Art. 49
Pentru operatiunile necomerciale de scoatere sau introducere, in regim
definitiv sau temporar, din sau in teritoriul Romaniei a produselor militare,
vor fi depuse la sediul Agentiei, in vederea eliberarii permisului pentru
operatiuni necomerciale cu produse militare, urmatoarele documente, dupa caz:
a) adresa de inaintare in vederea examinarii si aprobarii cererii de
permis;
b) cerere-tip pentru eliberarea permisului, semnata de persoana fizica sau
de reprezentantul legal al persoanei juridice ori de catre o alta persoana
imputernicita de acesta;
c) date de identificare a persoanei fizice sau juridice care solicita
permisul;
d) documente din care sa rezulte date referitoare la:
- denumirea si tipul activitatii;
- locul unde se desfasoara activitatea;
- date de identificare a partenerilor straini;
- date de identificare a partenerilor romani;
- denumirea, cantitatea si modul de ambalare ale produselor care fac
obiectul operatiunii;
- mijlocul de transport cu ajutorul caruia se va efectua operatiunea
necomerciala;
- perioada in care se desfasoara operatiunea necomerciala;
- denumirea punctului de intrare in teritoriul Romaniei;
- denumirea punctului de iesire din teritoriul Romaniei;
- numarul si identitatea personalului care participa la operatiune (daca
exista in dotare armament si munitie, se vor prezenta si date referitoare la
tip, cantitate si scop);
e) avizul Comisiei Nationale pentru Controlul Activitatilor Nucleare pentru
produse militare care contin surse de radiatii ionizante;
f) documente care cuprind garantiile partenerului extern, din care sa
rezulte ca produsele militare transferate nu vor fi folosite in scopuri care sa
prejudicieze obligatiile sau angajamentele internationale asumate de Romania
(in cazul operatiunilor de scoatere din teritoriul Romaniei);
g) alte documente solicitate de Agentie, dupa caz.
Art. 50
(1) Operatiunile de scoatere in regim temporar sau definitiv a produselor
militare, efectuate in legatura cu participarea Romaniei la misiuni militare
externe, aprobate in conformitate cu prevederile Legii nr. 42/2004 privind
participarea fortelor armate la misiuni in afara teritoriului statului roman,
se realizeaza fara permis pentru operatiuni necomerciale.
(2) Introducerea in teritoriul national, in regim temporar, de produse
militare pentru desfasurarea de catre esaloanele militare ale statelor care nu
sunt membre NATO a activitatilor de pregatire in comun cu formatiuni din
structura sau din subordinea sistemului national de aparare si securitate
nationala ori a altor activitati se efectueaza pe baza aprobarii autoritatilor
publice abilitate potrivit Ordonantei de urgenta, prin permis eliberat de
Agentie.
(3) Scoaterea in regim temporar de produse militare aflate in dotarea
fortelor de securitate si protectie in legatura cu misiuni externe de protectie
a demnitarilor, aprobate conform Ordonantei de urgenta, se realizeaza fara
permis pentru operatiuni necomerciale.
(4) Introducerea in teritoriul national, in regim temporar, de produse
militare in legatura cu misiuni de protectie executate impreuna cu organisme
specializate din Romania se efectueaza fara permis pentru operatiuni
necomerciale.
(5) Scoaterea din teritoriul national, in regim temporar, de produse
militare, in legatura cu executarea unor misiuni de protectie la solicitarea
unor organisme internationale, se efectueaza pe baza aprobarii autoritatilor
publice abilitate, potrivit Ordonantei de urgenta, prin permis eliberat de
Agentie.
Art. 51
Valabilitatea permiselor pentru operatiuni necomerciale este de cel mult un
an de la data emiterii.
Art. 52
Termenul de valabilitate a permiselor pentru operatiuni necomerciale poate
fi prelungit de catre Agentie, la solicitarea justificata, insotita de o noua
cerere a titularului de permis.
Art. 53
Cererile de permis pentru operatiuni necomerciale se solutioneaza in termen
de 30 zile de la data depunerii documentatiei complete. In situatii deosebite,
acest termen poate fi prelungit cu 15 zile.
SECTIUNEA a III-a
Eliberarea permiselor de tranzit international de produse militare
Art. 54
Pentru eliberarea permisului de tranzit international de produse militare
vor fi depuse la sediul Agentiei urmatoarele documente, dupa caz:
a) adresa de inaintare in vederea examinarii si aprobarii cererii de
permis;
b) cerere-tip pentru eliberarea permisului de tranzit international,
semnata de persoana fizica sau de reprezentantul legal al persoanei juridice
ori de catre o alta persoana imputernicita de acesta;
c) date de identificare a persoanei fizice sau juridice care solicita
permisul;
d) documente din care sa rezulte date referitoare la:
- date de identificare a partenerilor straini;
- denumirea, cantitatea si modul de ambalare ale produselor militare ce fac
obiectul tranzitului;
- date despre numarul si identitatea personalului care insoteste
transportul (daca exista in dotare armament si munitie, se vor prezenta si date
referitoare la tip, cantitate si scop);
- mijlocul de transport cu ajutorul caruia se va efectua tranzitul si daca
se solicita transbordarea produselor;
- perioada in care se va efectua tranzitul;
- denumirea punctului de intrare in teritoriul Romaniei;
- denumirea punctului de iesire din teritoriul Romaniei;
e) factura externa;
f) licenta de export sau documentul echivalent emis de catre autoritatea
din tara exportatorului;
g) licenta de import sau documentul echivalent emis de catre autoritatea
din statul destinatar al tranzitului;
h) documentul de autorizare a tranzitului, emis de statul vecin pe care
urmeaza sa il tranziteze produsele militare dupa parasirea teritoriului
national al Romaniei;
i) avizul Comisiei Nationale pentru Controlul Activitatilor Nucleare in
cazul tranzitului produselor militare care contin surse de radiatii ionizante;
j) documente din care sa rezulte ca au fost luate masurile necesare pentru
asigurarea pazei si securitatii transportului pe teritoriul Romaniei;
k) alte documente solicitate de Agentie, dupa caz.
Art. 55
Tranzitul de produse militare care intra in compunerea esaloanelor militare
ale fortelor armate straine ale statelor care nu sunt membre NATO se efectueaza
pe baza aprobarii autoritatilor publice abilitate, potrivit Ordonantei de
urgenta, prin permis eliberat de agentie.
Art. 56
Tranzitul de produse militare care intra in compunerea esaloanelor militare
ale statelor membre NATO se efectueaza fara permis de tranzit international.
Art. 57
Valabilitatea permisului de tranzit international de produse militare pe
teritoriul Romaniei este de cel mult 45 de zile de la data emiterii.
Art. 58
Termenul de valabilitate a permiselor de tranzit international poate fi
prelungit de catre Agentie, la solicitarea justificata, insotita de o noua
cerere a titularului de permis.
Art. 59
Cererile de permis de tranzit international de produse militare se
solutioneaza in termen de 5 zile de la data depunerii documentatiei complete.
In situatii deosebite, acest termen poate fi prelungit cu doua zile.
SECTIUNEA a IV-a
Eliberarea permiselor de transbordare de produse militare
Art. 60
Pentru eliberarea permisului de transbordare de produse militare vor fi
depuse la sediul Agentiei urmatoarele documente, dupa caz:
a) adresa de inaintare in vederea examinarii si aprobarii cererii de
permis;
b) cerere-tip pentru eliberarea permisului de transbordare, semnata de
persoana fizica sau de reprezentantul persoanei juridice care solicita
transbordarea;
c) date de identificare a persoanei fizice sau juridice care solicita
permisul;
d) documente din care sa rezulte date referitoare la:
- denumirea si date de identificare ale persoanelor care sunt proprietare
ale produselor militare ce sunt transbordate;
- denumirea, cantitatea si modul de ambalare ale produselor militare ce fac
obiectul transbordarii;
- locul si perioada in care se va efectua transbordarea;
- denumirea mijloacelor de transport din si in care se va efectua
transbordarea;
e) licenta de export sau documentul echivalent emis de catre autoritatea
statului din care se efectueaza transferul produselor militare;
f) licenta de import sau documentul echivalent emis de catre autoritatea
din statul importatorului;
g) avizul Comisiei Nationale pentru Controlul Activitatilor Nucleare in
cazul transbordarii de produse militare care contin surse de radiatii
ionizante;
h) alte documente solicitate de Agentie, dupa caz.
Art. 61
Operatiunile de transbordare de produse militare care intra in compunerea
esaloanelor militare ale fortelor armate ale statelor care nu sunt membre NATO
se efectueaza pe baza aprobarii autoritatilor publice abilitate potrivit
Ordonantei de urgenta, prin permis eliberat de Agentie.
Art. 62
Operatiunile de transbordare de produse militare, efectuate in legatura cu
participarea Romaniei la misiuni militare externe sau a esaloanelor militare
ale celorlalte state membre NATO, se efectueaza fara permis de transbordare.
Art. 63
Valabilitatea permisului de transbordare de produse militare pe teritoriul
Romaniei este de cel mult 45 de zile de la data emiterii.
Art. 64
Termenul de valabilitate a permiselor de transbordare poate fi prelungit de
catre Agentie, la solicitarea justificata, insotita de o noua cerere a
titularului de permis.
Art. 65
Cererile de permis de transbordare de produse militare se solutioneaza in
termen de 5 zile de la data depunerii documentatiei complete. In situatii
deosebite, acest termen poate fi prelungit cu doua zile.
SECTIUNEA a V-a
Dispozitii generale de eliberare a permiselor
Art. 66
Cererile de permis pentru operatiuni necomerciale, tranzit international si
transbordare de produse militare se aproba sau se refuza prin ordin al
presedintelui Agentiei.
Art. 67
Eliberarea permiselor se refuza in oricare dintre urmatoarele cazuri:
- durata de functionare a persoanei juridice, conform actelor de
infiintare, a expirat;
- documentele prezentate in sustinerea cererilor de permis contin
stersaturi, modificari sau adaugari in raport cu forma si textul initiale sau
si-au pierdut valabilitatea;
- impotriva solicitantului a fost inceput procesul penal pentru savarsirea
unor infractiuni de nerespectare a regimului de control al exporturilor cu
produse militare sau solicitantul se afla in executare silita;
- solicitantul a dovedit ca in derularea unor operatiuni anterioare cu
produse militare nu are capacitate de a se conforma Ordonantei de urgenta si
prezentelor norme metodologice.
Art. 68
Intreaga raspundere pentru corectitudinea datelor si informatiilor
prezentate in sprijinul solicitarii cererii de permis revine solicitantului.
SECTIUNEA a VI-a
Utilizarea permiselor
Art. 69
Permisele eliberate se refera la o singura operatiune supusa controlului
prin acest instrument administrativ.
Art. 70
(1) Permisele emise de Agentie pot fi utilizate numai de titularii
acestora, in scopurile pentru care au fost eliberate, cu respectarea limitelor
si a conditiilor prevazute in acestea, si nu pot fi cesionate direct sau
indirect.
(2) Titularul de permis este raspunzator de modul de utilizare a acestuia
in conformitate cu conditiile in care a fost eliberat.
Art. 71
(1) Titularul de permis este obligat sa declare Agentiei orice modificare
fata de datele inscrise in permisul eliberat de Agentie, constatate in
documente, precum si la predarea sau preluarea produselor militare.
(2) In cazul in care asemenea modificari nu schimba conditiile in temeiul
carora a fost emis permisul, acesta poate fi modificat de Agentie, la
solicitarea scrisa a titularului.
(3) In cazul in care asemenea modificari schimba conditiile in temeiul
carora a fost emis permisul, acesta este anulat, iar declararea modificarilor
poate fi considerata o noua cerere de permis.
(4) Modificarea sau anularea permiselor se face prin ordin semnat de
presedintele Agentiei.
Art. 72
In cazul pierderii, deteriorarii sau furtului unuia sau ambelor exemplare
ale unui permis, titularul este obligat sa notifice Agentia.
Art. 73
In cazul neefectuarii operatiunilor autorizate prin permise in perioada de
valabilitate a acestora, titularul are obligatia sa transmita Agentiei
exemplarele pentru vama, in termen de 10 zile de la expirarea termenului de
valabilitate a acestora.
SECTIUNEA a VII-a
Dispozitii finale
Art. 74
Documentele care confirma inchiderea operatiunilor cu produse militare
efectuate pe baza de permise se transmit Agentiei de catre titularii de
permise, in termen de 10 zile de la incheierea acestora.
Art. 75
Formularele-tip de permise pentru operatiuni necomerciale, tranzit
international si transbordare de produse militare sunt tiparite in 3 exemplare
de culori diferite si au urmatoarele destinatii:
- exemplar pentru titular - culoarea verde;
- exemplar pentru vama - culoarea rosie;
- exemplar pentru Agentie - culoarea albastra.
Art. 76
Permisele pot fi ridicate de la sediul Agentiei numai de persoana fizica
care a solicitat permis sau de catre persoana imputernicita de catre
reprezentantul legal al persoanei juridice.
CAP. 5
Relatia Guvern - industrie
Art. 77
In conformitate cu prevederile Ordonantei de urgenta, pentru indeplinirea
obiectului sau de activitate, Agentia are, intre altele, urmatoarele atributii:
a) initiaza proiecte de acte normative si elaboreaza reglementarile proprii
si comune cu alte autoritati abilitate in domeniu;
b) informeaza anual Guvernul asupra operatiunilor cu produse militare care
sunt reglementate prin Ordonanta de urgenta;
c) organizeaza, cu sprijinul ministerelor si al institutiilor implicate,
programe de informare (seminarii, conferinte etc.) a agentilor economici in
legatura cu principiile, obiectivele, normele si procedurile privind regimul
exporturilor, importurilor si al altor operatiuni cu produse militare;
d) acorda la cerere, gratuit, consultanta de specialitate agentilor
economici si altor persoane interesate in efectuarea operatiunilor de export,
import sau a altor operatiuni cu produse militare supuse regimului de control
reglementat prin Ordonanta de urgenta;
e) controleaza modul de indeplinire a obligatiilor si a angajamentelor
asumate de Romania prin tratatele, acordurile si aranjamentele internationale
in domeniu.
Art. 78
Agentii economici, prin reprezentantii legali sau prin punctele de contact,
sunt obligati sa participe la toate programele de informare organizate de
Agentie.
Art. 79
Agentii economici, prin reprezentantii legali sau prin punctele de contact,
sunt obligati sa transmita Agentiei raportarile periodice si anuale, in
conformitate cu circularele transmise de Agentie.
Art. 80
Serviciul de consultanta de specialitate acordata de Agentie agentilor
economici si altor persoane interesate in efectuarea operatiunilor de export,
import sau a altor operatiuni cu produse militare supuse regimului de control
reglementat prin Ordonanta de urgenta se realizeaza prin posta, telefon, fax
sau la sediul Agentiei.
Art. 81
Serviciul de consultanta de specialitate acordata de Agentie agentilor
economici si altor persoane interesate in efectuarea operatiunilor de export,
import sau a altor operatiuni cu produse militare supuse regimului de control
reglementat prin Ordonanta de urgenta consta in:
a) consultanta de specialitate referitoare la incadrarea produselor si
tehnologiilor militare conform categoriilor prevazute in listele de control;
b) consultanta de specialitate referitoare la evaluarea activitatilor de
export, import si a altor operatiuni cu produse militare, in scopul
indeplinirii obligatiilor si a angajamentelor asumate de Romania prin
tratatele, acordurile si aranjamentele internationale in domeniu.
Art. 82
Pentru a beneficia de consultanta de specialitate referitoare la incadrarea
produselor si tehnologiilor militare conform categoriilor prevazute in listele
de control, agentii economici sunt obligati sa transmita Agentiei cererea de
consultanta completata conform formularului corespunzator.
Art. 83
Cererea de consultanta de specialitate referitoare la incadrarea produselor
si tehnologiilor militare conform categoriilor prevazute in listele de control
trebuie sa fie insotita de fisa tehnica a produsului, continand
caracteristicile tehnice ale produsului si date despre utilizarea acestuia.
Art. 84
Pentru a beneficia de consultanta de specialitate referitoare la evaluarea
activitatilor de export, import si a altor operatiuni cu produse militare, in
scopul indeplinirii obligatiilor si a angajamentelor asumate de Romania prin
tratatele, acordurile si aranjamentele internationale in domeniu, agentii
economici sunt obligati sa se adreseze in scris Agentiei, furnizand datele
initiale ale tranzactiei.