ORDIN Nr. 708
din 8 martie 2010
pentru modificarea
Regulamentului privind modul de constituire, organizare si desfasurare a
activitatii comisiilor de disciplina din Administratia Nationala a
Penitenciarelor si din unitatile subordonate, aprobat prin Ordinul ministrului
justitiei nr. 2.856/C/2004
ACT EMIS DE:
MINISTERUL JUSTITIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 171 din 17 martie 2010
In conformitate cu prevederile art. 13 din
Hotărârea Guvernului nr. 652/2009 privind organizarea şi funcţionarea
Ministerului Justiţiei, cu modificările şi completările
ulterioare,
în temeiul prevederilor art. 74 alin. (2) din Legea nr.
293/2004 privind Statutul funcţionarilor publici cu statut special din
Administraţia Naţională a Penitenciarelor, republicată,
ministrul justiţiei emite următorul ordin:
Art. I. - Regulamentul
privind modul de constituire, organizare şi desfăşurare a
activităţii comisiilor de disciplină din Administraţia
Naţională a Penitenciarelor şi din unităţile
subordonate, aprobat prin Ordinul ministrului justiţiei nr. 2.856/C/2004,
publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.099 din 25 noiembrie
2004, cu modificările şi completările ulterioare, se
modifică după cum urmează:
1. Articolul 7 va avea următorul cuprins:
„Art. 7. - (1) Poate fi desemnat preşedinte al
comisiei de disciplină un funcţionar public definitiv care
îndeplineşte următoarele condiţii:
a) are gradul profesional de cel puţin
subcomisar de penitenciare;
b) are, de regulă, studii superioare juridice;
c) se remarcă prin probitate şi integritate
morală, precum şi prin competenţă profesională;
d) nu se află în una dintre situaţiile de
incompatibilitate prevăzute la art. 6 alin. (2).
(2) Prin excepţie, în situaţia în care nu
există ofiţeri cu gradul profesional de cel puţin subcomisar de
penitenciare, preşedinte al comisiei de disciplină poate fi desemnat
un ofiţer cu grad profesional mai mic."
2. Articolul 17 va avea următorul cuprins:
„Art. 17. - (1) Comisiile de disciplină sunt
structuri deliberative, fără personalitate juridică,
independente în exercitarea atribuţiilor ce le revin, care au
competenţa de a efectua cercetarea faptelor ce pot constitui abateri
disciplinare şi de a propune, dacă se constată
vinovăţia, una dintre sancţiunile disciplinare prevăzute de
lege.
(2) Activitatea comisiilor de disciplină are la
bază următoarele principii:
a) prezumţia de nevinovăţie, conform
căreia se prezumă că funcţionarul public este nevinovat
atât timp cât vinovăţia sa nu a fost dovedită;
b) garantarea dreptului la apărare, conform
căruia se recunoaşte dreptul funcţionarului public de a fi
audiat, de a prezenta dovezi în apărarea sa şi de a fi asistat;
c) celeritatea procedurii, care presupune
obligaţia comisiei de disciplină de a proceda fără
întârziere la soluţionarea cauzei, cu respectarea drepturilor persoanelor
implicate şi a regulilor prevăzute de lege şi de prezentul
regulament;
d) contradictorialitatea, care presupune asigurarea
posibilităţii persoanelor aflate pe poziţii divergente de a se
exprima cu privire la orice act sau fapt care are legătură cu
abaterea disciplinară pentru care a fost sesizată comisia de
disciplină;
e) proporţionalitatea, conform căreia
trebuie respectat un raport corect între gravitatea abaterii disciplinare,
circumstanţele săvârşirii acesteia şi sancţiunea
disciplinară propusă a fi aplicată;
f) legalitatea sancţiunii, conform căreia
comisia de disciplină nu poate propune decât sancţiunile disciplinare
prevăzute de lege;
g) unicitatea sancţiunii, conform căreia
pentru o abatere disciplinară nu se poate aplica decât o singură
sancţiune disciplinară;
h) obligativitatea opiniei, conform căreia membrii
comisiei de disciplină au obligaţia de a se pronunţa motivat
pentru fiecare sesizare aflată pe rolul comisiei de disciplină."
3. Articolul 18 va avea următorul cuprins:
„Art. 18. - Comisia de disciplină are
următoarele atribuţii principale:
a) cercetează faptele pentru care a fost
sesizată, ce pot constitui abateri disciplinare, prevăzute de Legea
nr. 293/2004, republicată;
b) propune aplicarea uneia dintre sancţiunile
disciplinare prevăzute de Legea nr. 293/2004, republicată;
c) întocmeşte referate cu privire la fiecare
cauză pentru care a fost sesizată, pe care le înaintează
conducătorului unităţii."
4. Articolul 21 va avea următorul cuprins:
„Art. 21. - (1) Sesizarea îndreptată împotriva
unui funcţionar public se adresează comisiei de disciplină
competente, conform Legii nr. 293/2004, republicată.
(2) In cazul în care comisia de disciplină
sesizată constată că nu este competentă să efectueze
cercetarea, va transmite sesizarea către comisia de disciplină
căreia îi revine această competenţă.
(3) Atunci când sesizarea este adresată altei
structuri decât comisia de disciplină, conducătorul acesteia are obligaţia
să o transmită de îndată comisiei de disciplină competente.
(4) In situaţiile prevăzute la alin. (2)
şi (3), persoana care a făcut sesizarea va fi
înştiinţată cu privire la demersurile efectuate."
5. Articolul 22 va avea următorul cuprins:
„Art. 22. - (1) Comisia de disciplină poate fi
sesizată de:
a) ministrul justiţiei;
b) directorul general şi directorii generali
adjuncţi ai Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor;
c) conducătorul unităţii unde este numit
funcţionarul;
d) conducătorul structurii în care este numit
funcţionarul;
e) orice persoană care se consideră
vătămată prin fapta unui funcţionar public.
(2) Sesizarea se formulează în scris şi
trebuie să cuprindă:
a) numele, prenumele, locul de muncă şi
funcţia deţinută de persoana care a formulat sesizarea; prin
excepţie, în cazul persoanelor care nu lucrează în sistemul
penitenciar este necesară şi menţionarea domiciliului;
b) numele, prenumele şi, dacă este posibil,
compartimentul în care îşi desfăşoară activitatea
funcţionarul public a cărui faptă este sesizată;
c) descrierea faptei care constituie obiectul
sesizării;
d) dovezile pe care se sprijină sesizarea;
e) data şi semnătura."
6. La articolul 23, alineatul (2) va avea
următorul cuprins:
„(2) In cazul în care comisia de disciplină
constată că nu sunt îndeplinite condiţiile prevăzute la
art. 22 alin. (2), sesizarea se clasează."
7. La articolul 24, alineatul (5) va avea
următorul cuprins:
„(5) Funcţionarului public a cărui faptă
constituie obiectul sesizării i se comunică, sub sancţiunea
nulităţii, o copie de pe sesizarea îndreptată împotriva sa
şi de pe înscrisurile pe care se sprijină aceasta."
8. Articolul 25 va avea următorul cuprins:
„Art. 25. - Funcţionarul public a cărui
faptă este cercetată are obligaţia de a se prezenta personal la
solicitarea comisiei de disciplină."
9. La articolul 27, alineatul (2) va avea
următorul cuprins:
„(2) Refuzul funcţionarului public de a se
prezenta la audiere sau de a formula declaraţii referitoare la abaterile
disciplinare imputate se consemnează într-un proces-verbal; în astfel de
cazuri, sancţiunea disciplinară poate fi aplicată."
10. La articolul 28, alineatul (3) va avea
următorul cuprins:
„(3) In cazul în care persoanele prevăzute la
alin. (2) formulează obiecţii, acestea vor fi analizate de comisia de
disciplină în termenul fixat de preşedinte, dar nu mai târziu de 5
zile lucrătoare de la înregistrarea lor; comisia de disciplină poate
să admită sau să respingă obiecţiile, în tot ori în
parte."
11. La articolul 30, alineatul (2) va avea
următorul cuprins:
„(2) Referatul comisiei de disciplină cu privire
la cauza cu care a fost sesizată trebuie să conţină
următoarele elemente:
a) numărul şi data de înregistrare a
sesizării;
b) numele şi prenumele funcţionarului public
a cărui faptă a fost cercetată, precum şi compartimentul în
care acesta îşi desfăşoară activitatea;
c) numele şi prenumele persoanei care a sesizat
fapta, precum şi ale persoanelor audiate;
d) prezentarea faptei sesizate şi a
circumstanţelor în care aceasta a fost săvârşită;
e) probele administrate;
f) propunerea privind sancţiunea disciplinară
aplicabilă sau, după caz, de clasare a cauzei;
g) motivarea propunerii;
h) numele, prenumele şi semnătura
preşedintelui, ale membrilor comisiei de disciplină, precum şi
ale secretarului acesteia;
i) data întocmirii referatului."
12. La articolul 31, alineatul (4) va avea
următorul cuprins:
„(4) In cazul în care comisia de disciplină
propune aplicarea uneia dintre sancţiunile disciplinare prevăzute de
Legea nr. 293/2004, republicată, aceasta procedează şi la
individualizarea ei."
13. La articolul 33, alineatul (2) se abrogă.
14. Articolul 331 va avea următorul
cuprins:
„Art. 331. - (1) Sancţiunea
disciplinară se aplică în maximum 90 de zile calendaristice de la
sesizarea abaterii la comisia de disciplină, dar nu mai târziu de un an de
la data comiterii faptei.
(2) Cursul termenelor prevăzute la alin. (1) se
suspendă în toate cazurile de suspendare a raporturilor de serviciu,
potrivit legislaţiei în vigoare.
(3) După încetarea suspendării, termenele
prevăzute la alin. (1) îşi reiau cursul, socotindu-se şi timpul
curs înainte de suspendare."
15. Articolul 34 se abrogă.
16. Articolul 35 se abrogă.
17. Articolul 38 va avea următorul cuprins:
„Art. 38. - Documentele rezultate din activitatea de
cercetare desfăşurată de comisia de disciplină au caracter
confidenţial şi se păstrează de secretarul acesteia, în
condiţiile legii."
18. La articolul 39, alineatul (2) va avea
următorul cuprins:
„(2) Rapoartele de activitate prevăzute la alin.
(1) se înaintează conducătorului unităţii în cadrul
căreia este constituită comisia de disciplină."
Art. II. - Prezentul
ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul justiţiei,
Cătălin Marian Predoiu