REGULAMENT din 29 octombrie 2004
privind ajutorul de stat sub forma compensarilor acordate anumitor
intreprinderi carora le-a fost incredintata prestarea serviciilor de interes
economic general
ACT EMIS DE: CONSILIUL CONCURENTEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 1048 din 12 noiembrie 2004
In temeiul art. 28 alin. (1) din Legea concurentei nr. 21/1996, cu
modificarile si completarile ulterioare, si al art. 22 alin. (1) din Legea nr.
143/1999 privind ajutorul de stat, cu modificarile si completarile ulterioare,
Consiliul Concurentei adopta prezentul regulament.
Introducere
Elaborarea unui cadru juridic care reglementeaza materia ajutorului de stat
reprezinta continuarea armonizarii legislatiei romanesti cu legislatia
europeana, parte a procesului de aderare a Romaniei la Uniunea Europeana.
Scopul notificarii si autorizarii ajutoarelor de stat acordate de
autoritati publice sau de organismele care administreaza surse ale statului
este de a urmari masura in care un ajutor de stat este compatibil cu un mediu
concurential normal, intr-o economie de piata in care preturile produselor si
tarifele serviciilor sunt reglate de cerere si oferta.
Orice intentie de a acorda un ajutor de stat nou sau de a modifica un
ajutor de stat existent trebuie sa fie notificata Consiliului Concurentei. Fara
autorizarea Consiliului Concurentei nu poate fi acordat nici un ajutor de stat.
Fara a se aduce atingere prevederilor art. 2 din Legea nr. 143/1999 privind
ajutorul de stat, cu modificarile si completarile ulterioare, si recunoscand
importanta pe care o au serviciile de interes economic general in cadrul
valorilor impartasite de catre Uniunea Europeana, precum si in vederea
promovarii rolului acestora in cadrul coeziunii sociale si teritoriale, aceste
servicii de interes economic general trebuie sa opereze avand la baza
respectarea principiilor si conditiilor pentru care au fost infiintate.
Pentru anumite servicii de interes economic general, in scopul operarii in
conditiile pentru care au fost infiintate, este necesar suportul financiar din
partea statului in vederea acoperirii partiale sau totale a costurilor
rezultate din indeplinirea obligatiilor de serviciu public.
Este lipsit de importanta daca aceste servicii de interes economic general
sunt operate de catre o intreprindere publica sau privata.
Consiliul Concurentei poate autoriza ajutorul de stat sub forma
compensarilor, ca fiind ajutor de stat compatibil cu prevederile Legii nr.
143/1999, cu modificarile si completarile ulterioare, daca furnizorul si
initiatorul ajutorului de stat demonstreaza necesitatea acordarii acestui
ajutor de stat pentru operarea serviciului de interes economic general,
indeplinirea conditiilor din prezentul regulament, faptul ca prin acordarea
unui astfel de ajutor de stat nu este afectat in mod nejustificat comertul
dintre Romania si statele membre ale Uniunii Europene.
Dispozitii generale
Art. 1
Domeniul de aplicare
Prezentul regulament se aplica ajutorului de stat sub forma compensarilor
acordate intreprinderilor carora le-a fost incredintata prestarea unor servicii
de interes economic general, in sensul prevederilor art. 3^8 din Legea nr.
143/1999, cu modificarile si completarile ulterioare, in masura in care
aplicarea prezentului regulament nu obstructioneaza performanta, in drept sau
in fapt, a indeplinirii obligatiilor care le-au fost incredintate acestor
intreprinderi.
Art. 2
Exceptari
Prevederile prezentului regulament nu se aplica ajutoarelor de stat pentru
agricultura si piscicultura.
Art. 3
Prestarea serviciului de interes economic general
(1) In vederea aplicarii prevederilor prezentului regulament, obligatiile
ce rezulta din indeplinirea serviciului de interes economic general trebuie sa
fie prevazute intr-un act normativ sau administrativ (lege, hotarare a
Guvernului, ordonanta etc.).
(2) Aceste acte normative sau administrative trebuie sa contina in mod
particular urmatoarele elemente:
a) natura si intinderea obligatiilor prestarii serviciului public;
b) intreprinderea si teritoriul implicat;
c) natura drepturilor speciale sau exclusive acordate intreprinderii in
cauza;
d) parametrii pentru calcularea oricarei compensatii, precum si a unui profit
rezonabil;
e) modalitatile de recuperare a supracompensarilor, precum si modalitatile
de interventie ale statului in cazul subcompensarilor.
Art. 4
Conditiile in care compensarea serviciilor de interes economic general nu
constituie ajutor de stat
Compensarile acordate pentru indeplinirea serviciilor de interes economic
general nu constituie ajutor de stat, potrivit dispozitiilor art. 2 din Legea
nr. 143/1999, cu modificarile si completarile ulterioare, daca sunt indeplinite
cumulativ urmatoarele conditii:
a) prestarea serviciului de interes economic general sa fie incredintata
beneficiarului sprijinului financiar printr-un act normativ sau administrativ,
de catre stat (autoritati centrale, locale, regionale). Obligatiile pe care
intreprinderea beneficiara de sprijin financiar trebuie sa le indeplineasca in
vederea prestarii serviciului de interes economic general trebuie sa fie clar
definite (prin acte normative, administrative);
b) parametrii pe baza carora compensarea este calculata trebuie sa fie
stabiliti ex ante, intr-o maniera obiectiva si transparenta, in vederea
evitarii conferirii unui avantaj economic beneficiarului. Sprijinul financiar
acordat in vederea compensarii pierderilor inregistrate de intreprindere, fara
stabilirea parametrilor ex ante, dovedindu-se ulterior ca operarea anumitor
servicii legate de indeplinirea obligatiilor serviciului de interes economic
general nu a fost viabila economic, constituie ajutor de stat;
c) compensarea nu trebuie sa depaseasca suma necesara acoperirii totale sau
partiale a costurilor inregistrate de intreprindere, luandu-se in considerare
veniturile relevante, precum si un profit rezonabil;
d) in cazul in care intreprinderea insarcinata cu prestarea serviciului de
interes economic general nu a fost aleasa printr-o licitatie publica deschisa,
care ar fi permis selectarea unui ofertant capabil sa indeplineasca acest
serviciu public la cele mai mici costuri, nivelul compensatiei trebuie sa fie
determinat avandu-se la baza o analiza comparativa a costurilor unei
intreprinderi bine manageriate, profitabile si care sa indeplineasca toate
conditiile impuse de indeplinirea serviciului public respectiv si luandu-se in
considerare atat veniturile relevante, cat si un profit rezonabil ca urmare a
indeplinirii obligatiilor serviciului de interes economic general.
Art. 5
Ajutorul de stat compatibil
(1) In cazul in care nu sunt indeplinite cumulativ conditiile prevazute la
art. 4, compensarile acordate in vederea prestarii serviciului de interes
economic general pot constitui ajutor de stat compatibil cu mediul concurential
normal, fiind supus obligatiei notificarii Consiliului Concurentei, cu
demonstrarea urmatoarelor aspecte:
a) ajutorul de stat este necesar in vederea operarii serviciului de interes
economic general;
b) ajutorul de stat nu afecteaza in mod nejustificat comertul dintre
Romania si statele membre ale Uniunii Europene.
(2) Elementele prevazute la art. 3 trebuie respectate, iar cuantumul
compensarii trebuie sa fie calculat potrivit dispozitiilor art. 6.
Art. 6
Cuantumul compensarii
(1) Cuantumul compensarii nu trebuie sa depaseasca suma necesara acoperirii
totale sau partiale a costurilor inregistrate cu prestarea obligatiilor
serviciului de interes economic general, luandu-se in considerare atat
veniturile relevante, cat si un profit rezonabil pentru indeplinirea
obligatiilor serviciului.
(2) Cuantumul compensarii include toate avantajele acordate de stat din
resurse ale statului, ale unitatilor administrativ-teritoriale sau ale altor
organisme care administreaza surse ale statului ori ale colectivitatilor
locale.
(3) Parametrii calculului si acordarii compensarii trebuie sa fie
transparenti. Totodata acestia trebuie sa fie identici pentru toate
intreprinderile care indeplinesc aceleasi obligatii de serviciu.
(4) Costurile avute in vedere includ toate costurile care sunt asociate cu
operarea serviciului de interes economic general.
(5) Costurile alocate pentru indeplinirea serviciului de interes economic
general pot acoperi toate costurile variabile implicate in prestarea
serviciului de interes economic general, o contributie adecvata la costurile
fixe si un profit rezonabil.
(6) Costurile asociate cu orice alta activitate care nu este legata de
indeplinirea serviciului de interes economic general trebuie sa acopere de
asemenea toate costurile variabile, o contributie adecvata in vederea
stabilirii costurilor fixe si un profit rezonabil. Aceste costuri nu pot fi
imputate indeplinirii serviciului de interes economic general, iar calculul
acestor costuri trebuie sa se bazeze pe principiile generale de contabilitate.
(7) In ceea ce priveste venitul, ca sa fie luat in considerare, trebuie sa
includa cel putin intregul venit obtinut pentru indeplinirea serviciului de
interes economic general. Daca intreprinderea in cauza detine drepturi speciale
sau exclusive, asa cum sunt definite in art. 3^9 din Legea nr. 143/1999, cu
modificarile si completarile ulterioare, strans legate de indeplinirea unui alt
serviciu de interes economic general, obtinand un profit in exces, sau care
beneficiaza de alte avantaje acordate de stat, acestea trebuie sa fie luate in
considerare, analizate potrivit legii ajutorului de stat si adaugate la
calculul veniturilor.
(8) Furnizorul si initiatorul ajutorului de stat vor analiza daca profitul
obtinut din desfasurarea altor activitati, in afara serviciului de interes
economic general, va fi adaugat in totalitate sau partial la finantarea
indeplinirii obligatiilor pentru realizarea serviciului de interes public
general.
(9) Profit rezonabil inseamna un profit care trebuie sa includa si un
posibil risc sau absenta riscului asumat de catre intreprindere in virtutea
interventiei statului, in mod particular, daca acesta acorda drepturi exclusive
sau speciale, potrivit dispozitiilor art. 3^9 din Legea nr. 143/1999, cu
modificarile si completarile ulterioare. Rata profitului nu trebuie sa excedeze
in mod normal nivelul ratei stabilit in anii precedenti pentru sectorul in
cauza.
(10) In sectoarele in care nu exista o alta intreprindere care sa fie
comparata cu intreprinderea ce desfasoara serviciul de interes economic
general, comparatia poate fi realizata cu o alta intreprindere din statele
membre ale Uniunii Europene sau din alte sectoare de activitate. In vederea
determinarii unui profit rezonabil, furnizorul si initiatorul ajutorului de
stat pot introduce criterii stimulatoare, strans legate de calitatea
serviciului in cauza.
(11) In cazul in care o intreprindere este insarcinata cu indeplinirea mai
multor servicii de interes economic general, aceasta trebuie sa demonstreze
prin intermediul conturilor interne, pentru fiecare serviciu public in cauza,
ca nu este supracompensata.
Art. 7
Ajutorul de stat incompatibil
(1) Cuantumul compensarii trebuie sa includa toate avantajele acordate de
stat din resurse de stat. Acestea trebuie sa fie in mod efectiv folosite de
catre intreprinderea in cauza in vederea operarii serviciului de interes
economic general pentru care au fost acordate.
(2) Sprijinul financiar acordat pentru finantarea serviciului de interes
economic general, dar care este folosit in vederea interventiei pe alte piete,
in afara scopului serviciului de interes economic general, constituie ajutor de
stat incompatibil.
Art. 8
Supracompensare
(1) Ajutorul de stat sub forma compensarii care depaseste costurile
necesare indeplinirii serviciului de interes economic general reprezinta
supracompensare si este incompatibil cu mediul concurential normal.
(2) In cazul unei supracompensari, ajutorul de stat va fi recuperat conform
prevederilor legale in vigoare.
(3) Daca supracompensarea nu depaseste 10% din valoarea compensarii anuale
primite de catre intreprinderea in cauza, aceasta poate fi reportata pentru
anul urmator.
(4) In cazul serviciilor de interes economic general la care costurile
variaza in mod semnificativ de la an la an, supracompensarea mai mare de 10%
intr-o perioada de 3 ani poate fi considerata necesara pentru operarea
serviciilor publice in cauza.
(5) Supracompensarea unei intreprinderi poate fi folosita de aceasta pentru
finantarea prestarii unui alt serviciu de interes economic general care i-a
fost incredintat, daca un astfel de transfer este demonstrat in conturile
intreprinderii respective.
(6) In situatiile in care o intreprindere publica beneficiaza de
compensare, orice supracompensare poate fi folosita de catre stat in calitate
de actionar, in vederea injectarii de capital pentru acea intreprindere,
demonstrandu-se ca acesta se comporta ca un investitor privat prudent. Asemenea
transferuri trebuie sa fie delimitate de procedura normala comerciala, sa
satisfaca regulile legislatiei nationale, specifice in domeniul comercial si
fiscal, sa fie clar determinate in contabilitate si trebuie sa rezulte printr-o
decizie acordata de catre autoritatile publice, decizie care trebuie sa
identifice scopul pentru care transferul este acordat.
Art. 9
Transparenta
In cazul intreprinderilor care primesc ajutor de stat sub forma
compensarilor pentru indeplinirea serviciului de interes economic general si
care desfasoara si alte activitati in afara acestui serviciu de interes
economic general, trebuie sa se intocmeasca registre de evidenta separate care
sa cuprinda atat costurile si veniturile legate de indeplinirea serviciului de
interes economic general, cat si costurile si veniturile legate de indeplinirea
altor activitati.
Art. 10
Necesitatea informatiilor
(1) Furnizorul si initiatorul ajutorului de stat trebuie sa transmita
Consiliului Concurentei toate elementele necesare pentru a se stabili daca
ajutorul de stat acordat sub forma compensarilor este compatibil cu prevederile
prezentului regulament.
(2) Furnizorul si initiatorul ajutorului de stat vor transmite Consiliului
Concurentei, la solicitarea scrisa a acestuia, in termen de 20 de zile
lucratoare de la primire, daca un alt termen nu este prevazut in solicitare,
toate informatiile pe care Consiliul Concurentei le considera necesare pentru a
evalua daca sunt indeplinite conditiile prevazute de prezentul regulament.
Dispozitii finale
Art. 11
(1) Dispozitiile prezentului regulament se aplica in conformitate cu
Regulamentul privind forma, continutul si alte detalii ale notificarii unui
ajutor de stat, Regulamentul privind pragul minim al ajutorului de stat care nu
cade sub incidenta obligatiei de notificare, publicate in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 125 din 24 martie 2000, cu modificarile ulterioare,
precum si cu Regulamentul privind transparenta relatiilor financiare dintre
autoritatile publice si intreprinderile publice, precum si transparenta
financiara in cadrul anumitor intreprinderi, publicat in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 525 din 10 iunie 2004.
(2) Prezentul regulament se aplica ajutoarelor de stat acordate sub forma
compensarilor, pentru indeplinirea serviciilor de interes economic general
notificate, dupa intrarea in vigoare a acestuia, precum si ajutoarelor de stat
notificate inainte de intrarea lor in vigoare, dar pentru care decizia
Consiliului Concurentei este ulterioara acestei date.
(3) Prezentul regulament are la baza Decizia Comisiei Europene privind
aplicarea art. 86 din Tratatul Uniunii Europene in domeniul ajutorului de stat
sub forma compensarilor, acordat anumitor intreprinderi carora le a fost
incredintata prestarea unui serviciu de interes economic general, precum si
Cadrul de lucru privind ajutorul de stat sub forma compensarii serviciilor de
interes economic general.