ORDIN
Nr. 2856/C din 29 octombrie 2004
pentru aprobarea Regulamentului privind modul de constituire, organizare si
desfasurare a activitatii comisiilor de disciplina din Administratia Nationala
a Penitenciarelor si din unitatile subordonate
ACT EMIS DE: MINISTERUL JUSTITIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 1099 din 25 noiembrie 2004
In temeiul prevederilor art. 67 alin. (2) si ale art. 81 din Legea nr.
293/2004 privind Statutul functionarilor publici din Administratia Nationala a
Penitenciarelor, precum si ale Hotararii Guvernului nr. 1.210/2003 privind
organizarea si functionarea comisiilor de disciplina si a comisiilor paritare
din cadrul autoritatilor si institutiilor publice,
in conformitate cu dispozitiile art. 6 alin. (3) din Hotararea Guvernului
nr. 736/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Justitiei, cu
modificarile si completarile ulterioare,
ministrul justitiei emite prezentul ordin.
Art. 1
Se aproba Regulamentul privind modul de constituire, organizare si
desfasurare a activitatii comisiilor de disciplina din Administratia Nationala
a Penitenciarelor si din unitatile subordonate, prevazut in anexa care face
parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2
(1) Prevederile prezentului ordin se aplica in mod corespunzator si in
Ministerul Justitiei, pentru functionarii publici cu statut special din cadrul
ministerului, care au atributii de coordonare si control al activitatii din
sistemul administratiei penitenciare sau alte atributii in legatura cu
activitatea administratiei penitenciare.
(2) Directia organizarea instantelor, resurse umane si statistica judiciara
si Directia contencios vor lua masuri pentru constituirea comisiei de
disciplina in Ministerul Justitiei, in termenul prevazut la art. 36 alin. (1)
din regulament.
(3) Comisia de disciplina se constituie prin ordin al ministrului
justitiei.
Art. 3
Ordinul ministrului justitiei nr. 1.042/C/1995 privind aprobarea
Regulamentului comisiilor de onoare din Directia Generala a Penitenciarelor si
din unitatile subordonate si Ordinul ministrului justitiei nr. 1.043/C/1995
privind aprobarea Regulamentului Consiliului de judecata din Directia Generala
a Penitenciarelor se abroga.
Ministrul justitiei,
Cristian Diaconescu
ANEXA 1
REGULAMENT
privind modul de constituire, organizare si desfasurare a activitatii
comisiilor de disciplina din Administratia Nationala a Penitenciarelor si
unitatile subordonate
CAP. 1
Organizarea si functionarea comisiilor de disciplina
SECTIUNEA 1
Constituirea si componenta comisiilor de disciplina
Art. 1
(1) Comisia de disciplina pentru functionarii publici din Administratia
Nationala a Penitenciarelor se constituie prin act administrativ al
directorului general al Administratiei Nationale a Penitenciarelor.
(2) In cadrul fiecarei unitati subordonate Administratiei Nationale a
Penitenciarelor se constituie, prin act administrativ al conducatorului
unitatii, comisia de disciplina, care cerceteaza faptele sesizate ca abateri
disciplinare si propune sanctiunile disciplinare aplicabile functionarilor
publici cu statut special care le-au savarsit.
Art. 2
(1) Comisia de disciplina este formata din presedinte si 4 membri titulari.
(2) Pentru fiecare comisie de disciplina se vor desemna un presedinte
supleant si cel putin 2 membri supleanti.
Art. 3
(1) Membrii titulari ai comisiei de disciplina sunt desemnati astfel:
a) 2 membri, de catre conducatorul unitatii;
b) 2 membri, de catre organizatia sindicala reprezentativa a functionarilor
publici din cadrul unitatii.
(2) In cazul in care sindicatul nu este reprezentativ sau functionarii
publici nu sunt organizati in sindicat, reprezentantii vor fi desemnati prin
votul majoritatii functionarilor publici din respectiva unitate. Alegerea
reprezentantilor se face prin vot secret.
(3) Desemnarea membrilor supleanti se face cu respectarea prevederilor
alin. (1) si (2).
Art. 4
Desemnarea presedintelui comisiei de disciplina si a supleantului acestuia
se face de catre conducatorul unitatii, in urma consultarii organizatiei
sindicale reprezentative ori a functionarilor publici din unitate, daca acestia
nu sunt organizati in sindicat. Presedintele supleant al comisiei de disciplina
nu se desemneaza din randul membrilor titulari sau al membrilor supleanti.
Art. 5
(1) Mandatul presedintelui si al membrilor comisiei de disciplina este de 3
ani. Mandatul poate fi reinnoit o singura data.
(2) Presedintele si membrii comisiei de disciplina isi exercita mandatul de
la data emiterii actului administrativ de constituire a comisiei de disciplina
pana la data expirarii acestuia sau inainte de termen, in conditiile art. 14.
(3) Cu 30 de zile lucratoare inainte de data expirarii mandatului membrilor
comisiei de disciplina se va proceda la constituirea unei noi comisii de
disciplina, in conditiile prezentului regulament.
Art. 6
(1) Pot fi membri in comisia de disciplina functionarii publici definitivi
care au probitate morala recunoscuta.
(2) Nu poate fi membru in comisia de disciplina functionarul public care se
afla in una dintre urmatoarele situatii de incompatibilitate:
a) este sot, ruda sau afin pana la gradul al IV-lea inclusiv cu
conducatorul unitatii;
b) a fost sanctionat disciplinar, iar sanctiunea disciplinara nu a fost
radiata, in conditiile legii.
(3) Presedintele si membrii comisiei de disciplina, pentru activitatea
desfasurata in cadrul acesteia, au dreptul la un spor lunar de 5% care se
aplica la salariul de baza al fiecaruia si se acorda in lunile in care comisia
de disciplina isi desfasoara activitatea. De sporul de 5% beneficiaza si membrii
supleanti pentru lunile cand au activat in comisiile de disciplina. Sporul se
acorda de catre unitatea in cadrul careia este organizata comisia de
disciplina.
Art. 7
Poate fi desemnat presedinte al comisiei de disciplina un functionar public
definitiv care indeplineste urmatoarele conditii:
a) are gradul profesional cel putin de inspector-sef principal;
b) are, de regula, studii superioare juridice;
c) se remarca prin probitate si integritate morala, precum si prin
competenta profesionala;
d) nu se afla in una dintre situatiile de incompatibilitate prevazute la
art. 6 alin. (2).
Art. 8
(1) Mandatul de membru al comisiei de disciplina se suspenda, de drept, in
urmatoarele situatii:
a) a fost detasat in cadrul altei unitati sau institutii publice;
b) a savarsit o fapta care face obiectul sesizarii comisiei de disciplina;
c) s-a dispus inceperea urmaririi penale impotriva membrului respectiv.
(2) Suspendarea mandatului unui membru al comisiei de disciplina se constata
prin raportul comisiei de disciplina, care se aduce de indata la cunostinta
persoanei prin al carei act administrativ a fost constituita comisia de
disciplina.
Art. 9
(1) Mandatul de membru al comisiei de disciplina se suspenda, la cerere, in
urmatoarele situatii:
a) se afla in unul dintre cazurile de incompatibilitate prevazute la art. 6
alin. (2);
b) s-a pronuntat in orice mod cu privire la fapta sesizata, anterior
solutionarii cauzei;
c) este sot, ruda sau afin pana la gradul al IV-lea inclusiv cu
functionarul public a carui fapta a fost sesizata si se afla pe rolul comisiei
de disciplina.
(2) Cererea de suspendare se formuleaza, in scris, de orice persoana care
poate dovedi existenta situatiilor prevazute la alin. (1) si se inainteaza
presedintelui comisiei de disciplina.
(3) In termen de 3 zile de la inregistrarea cererii de suspendare, comisia
de disciplina se va pronunta cu privire la existenta situatiilor prevazute la
alin. (1), precum si cu privire la suspendarea mandatului.
(4) Cererea de suspendare se poate formula, in scris, si de catre membrul
comisiei de disciplina aflat in una dintre situatiile prevazute la alin. (1) si
se inainteaza presedintelui comisiei.
(5) Cererea de suspendare produce efecte dupa doua zile de la data
constatarii existentei uneia dintre situatiile prevazute la alin. (1), prin
raportul comisiei de disciplina. Raportul comisiei de disciplina se aduce de
indata la cunostinta persoanei prin al carei act administrativ a fost
constituita comisia de disciplina.
Art. 10
Presedintele comisiei de disciplina va lua masuri de inlocuire a membrului
titular suspendat in conditiile art. 8 si 9 cu un membru supleant.
Art. 11
Suspendarea mandatului unui membru al comisiei de disciplina dureaza pana
la incetarea cauzei care a determinat-o.
Art. 12
(1) Mandatul de membru al comisiei de disciplina inceteaza inainte de
termen, in urmatoarele situatii:
a) renuntarea la calitatea de membru;
b) a fost transferat in cadrul altei unitati sau institutii publice;
c) i-au incetat raporturile de serviciu in conditiile prevazute de Legea
nr. 293/2004 privind Statutul functionarilor publici din Administratia
Nationala a Penitenciarelor;
d) a fost suspendat din functia publica in conditiile prevazute de Legea
nr. 293/2004;
e) i s-a aplicat o sanctiune disciplinara.
(2) Cererea de renuntare la calitatea de membru se inainteaza presedintelui
comisiei de disciplina si produce efecte dupa 5 zile de la inregistrare, daca
presedintele acesteia, de comun acord cu solicitantul, nu a stabilit un termen
mai scurt.
(3) Incetarea mandatului de membru al comisiei de disciplina se constata
printr-un referat al presedintelui, care se aduce de indata la cunostinta
persoanei prin al carei act administrativ a fost constituita comisia de
disciplina.
Art. 13
Prevederile art. 8, 9, 11 si 12 se aplica in mod corespunzator si membrilor
supleanti.
Art. 14
(1) Prevederile art. 8 alin. (1), art. 9 alin. (1), art. 11 si ale art. 12
alin. (1) se aplica in mod corespunzator si pentru mandatul presedintelui
comisiei de disciplina. Cererea de suspendare a mandatului presedintelui
comisiei de disciplina si cererea de renuntare la aceasta calitate se
inainteaza persoanei prin al carei act administrativ a fost constituita comisia
de disciplina.
(2) Suspendarea de drept a mandatului presedintelui comisiei de disciplina
se constata de catre persoana prin al carei act administrativ a fost
constituita comisia de disciplina. Persoana prin al carei act administrativ a
fost constituita comisia de disciplina verifica existenta situatiilor prevazute
la art. 8 alin. (1) si emite actul prin care constata suspendarea de drept a
presedintelui comisiei de disciplina.
(3) Cererea de suspendare se formuleaza, in scris, de orice persoana care
poate dovedi existenta situatiilor prevazute la art. 9 alin. (1). Cererea de
suspendare poate fi formulata si de catre presedintele comisiei de disciplina,
daca se afla in una dintre situatiile prevazute la art. 9 alin. (1). Cererea de
suspendare se adreseaza persoanei prin al carei act administrativ a fost
constituita comisia de disciplina, care verifica daca in cuprinsul cererii se
regaseste vreuna dintre situatiile prevazute la art. 9 alin. (1) si emite actul
prin care constata suspendarea presedintelui comisiei de disciplina.
Art. 15
(1) In cazul suspendarii sau incetarii mandatului unui membru al comisiei
de disciplina, atributiile acestuia se vor exercita de un membru supleant.
(2) In cazul suspendarii sau incetarii mandatului presedintelui comisiei de
disciplina, atributiile acestuia vor fi exercitate de supleantul prevazut la
art. 4.
(3) In cazul in care comisia de disciplina nu poate fi constituita prin
utilizarea membrilor supleanti sau, dupa caz, a supleantului presedintelui, se
va proceda la desemnarea altor membri sau membri supleanti ori a presedintelui
sau a supleantului acestuia, dupa caz, in conditiile prezentului regulament.
Art. 16
(1) Comisia de disciplina are un secretar titular si un secretar supleant,
numiti prin actul administrativ de constituire a comisiei de disciplina, care
au, de regula, studii superioare juridice. Secretarul titular si supleantul
acestuia nu sunt membri ai comisiei de disciplina.
(2) Prevederile art. 5 si 6 se aplica in mod corespunzator si pentru
secretarul titular si supleantul acestuia.
(3) In cazul in care secretarul comisiei de disciplina se afla in
imposibilitatea de a-si indeplini atributiile, va fi inlocuit de secretarul
supleant.
SECTIUNEA a 2-a
Atributiile si activitatea comisiei de disciplina
Art. 17
Activitatea comisiilor de disciplina are la baza urmatoarele principii:
a) prezumtia de nevinovatie, conform careia se prezuma ca functionarul
public este nevinovat atat timp cat vinovatia sa nu a fost dovedita;
b) garantarea dreptului la aparare, conform caruia se recunoaste dreptul
functionarului public de a fi audiat, de a prezenta dovezi in apararea sa si de
a fi asistat de un aparator ori de a fi reprezentat;
c) celeritatea procedurii, care presupune obligatia comisiei de disciplina
de a proceda fara intarziere la solutionarea cauzei, cu respectarea drepturilor
persoanelor implicate si a regulilor prevazute de lege si de prezentul
regulament;
d) contradictorialitatea, care presupune asigurarea posibilitatii
persoanelor aflate pe pozitii divergente de a se exprima cu privire la orice
act sau fapt care are legatura cu abaterea disciplinara pentru care a fost
sesizata comisia de disciplina;
e) proportionalitatea, conform careia trebuie respectat un raport corect
intre gravitatea abaterii disciplinare, circumstantele savarsirii acesteia si
sanctiunea disciplinara propusa a fi aplicata;
f) legalitatea sanctiunii, conform careia comisia de disciplina nu poate
propune decat sanctiunile disciplinare prevazute de lege;
g) unicitatea sanctiunii, conform careia pentru o abatere disciplinara nu
se poate aplica decat o singura sanctiune disciplinara.
Art. 18
Comisia de disciplina are urmatoarele atributii principale:
a) cerceteaza abaterile disciplinare prevazute in art. 61 din Legea nr.
293/2004, pentru care a fost sesizata;
b) propune aplicarea uneia dintre sanctiunile disciplinare prevazute la
art. 62 din Legea nr. 293/2004;
c) propune mentinerea, anularea sanctiunii disciplinare aplicate in
conditiile prevazute la art. 64 alin. (1) din Legea nr. 293/2004, in cazul in
care aceasta masura a fost contestata la conducatorul unitatii;
d) intocmeste referate cu privire la fiecare cauza pentru care a fost
sesizata, pe care le inainteaza conducatorului unitatii.
Art. 19
Presedintele comisiei de disciplina are urmatoarele atributii principale:
a) stabileste locul, data si ora cand au loc sedintele comisiei de
disciplina;
b) conduce sedintele comisiei de disciplina;
c) coordoneaza activitatea comisiei de disciplina si a secretarului
acesteia;
d) reprezinta comisia de disciplina in fata conducatorului unitatii, a
altor autoritati sau institutii publice, Administratiei Nationale a
Penitenciarelor, precum si in fata oricarei alte persoane fizice sau juridice.
Art. 20
Secretarul comisiei de disciplina are urmatoarele atributii principale:
a) inregistreaza sesizarea referitoare la fapta functionarului public;
b) convoaca, la cererea presedintelui comisiei de disciplina, membrii
comisiei de disciplina, functionarul public a carui fapta formeaza obiectul
dosarului si persoanele care urmeaza sa fie audiate;
c) redacteaza si semneaza, alaturi de membrii comisiei de disciplina si de
presedintele acesteia, procesul-verbal al sedintelor comisiei de disciplina;
d) redacteaza si semneaza, alaturi de membrii comisiei de disciplina si de
presedintele acesteia, actele emise de comisia de disciplina si le inainteaza
conducatorului unitatii;
e) tine evidentele sesizarilor si ale referatelor si efectueaza alte
lucrari necesare in vederea desfasurarii activitatii comisiei de disciplina;
f) redacteaza raspunsurile catre petenti.
CAP. 2
Modul de sesizare si procedura de lucru a comisiilor de disciplina
Art. 21
(1) Sesizarea indreptata impotriva unui functionar public se adreseaza
comisiei de disciplina din cadrul unitatii in care acesta isi desfasoara
activitatea.
(2) In cazul in care sesizarea a fost adresata conducatorului unitatii ori
conducatorului compartimentului in care isi desfasoara activitatea functionarul
public a carui fapta este sesizata, acesta are obligatia sa o transmita de
indata comisiei de disciplina competente.
Art. 22
(1) Comisia de disciplina poate fi sesizata de:
a) conducatorul unitatii;
b) conducatorul compartimentului in care isi desfasoara activitatea
functionarul public a carui fapta este sesizata;
c) orice persoana care se considera vatamata prin fapta unui functionar
public.
(2) Sesizarea trebuie sa cuprinda:
a) numele, prenumele, domiciliul si, dupa caz, locul de munca si functia
detinuta de persoana care a formulat sesizarea;
b) numele, prenumele si, daca este posibil, compartimentul in care isi
desfasoara activitatea functionarul public a carui fapta este sesizata;
c) descrierea faptei care constituie obiectul sesizarii;
d) aratarea dovezilor pe care se sprijina sesizarea;
e) data si semnatura.
(3) Sesizarea se formuleaza in scris si este insotita, atunci cand este
posibil, de inscrisurile care o sustin.
(4) Sesizarea se poate face in termen de cel mult 15 zile lucratoare de la
data luarii la cunostinta de catre persoanele prevazute la alin. (1), dar nu
mai tarziu de 60 de zile de la data savarsirii faptei care constituie abatere
disciplinara.
Art. 23
(1) La primirea sesizarii comisia de disciplina verifica daca aceasta
indeplineste conditiile prevazute in art. 22, daca se refera la abaterile
disciplinare prevazute in art. 61 din Legea nr. 293/2004 si daca este
competenta sa cerceteze fapta care constituie obiectul sesizarii.
(2) In cazul in care comisia de disciplina constata ca nu sunt indeplinite
conditiile prevazute de art. 22 alin. (2) lit. a), c) si e) sau alin. (4),
sesizarea este clasata.
(3) In situatia in care comisia de disciplina constata indeplinirea
prevederilor alin. (1), poate incepe cercetarea faptei care constituie obiectul
sesizarii. In situatia in care pentru solutionarea cauzei sunt necesare
inscrisuri sau alte dovezi, comisia de disciplina solicita persoanelor
prevazute la art. 22 alin. (1) sa le depuna pana la primul termen.
Art. 24
(1) Presedintele comisiei de disciplina va stabili de indata termenul de
prezentare si va dispune citarea functionarului public a carui fapta a fost
sesizata si a persoanelor indicate in sesizare. Citarea se face cu cel putin 3
zile calendaristice inainte de termenul de prezentare.
(2) Procedura de citare in fata comisiei de disciplina se face prin
scrisoare recomandata sau prin instiintare scrisa de luare la cunostinta prin
semnatura. Procedura de citare este obligatorie pentru fiecare termen stabilit
de presedintele comisiei de disciplina.
(3) In cuprinsul scrisorii sau al instiintarii scrise prevazute la alin.
(2) se indica locul, data si ora sedintei comisiei de disciplina.
(4) Pentru primul termen de prezentare in fata comisiei de disciplina, in
cuprinsul scrisorii sau al instiintarii scrise se indica, pe langa elementele
prevazute la alin. (3), si obiectul sesizarii.
(5) Functionarului public a carui fapta constituie obiectul sesizarii i se
comunica, sub sanctiunea nulitatii, o copie de pe sesizarea indreptata
impotriva sa. In situatia in care comisia de disciplina considera ca
functionarul public poate influenta sau exercita presiuni asupra persoanei care
a facut sesizarea, va pastra confidentialitatea asupra numelui si a adresei
acestuia pana la data inceperii cercetarii faptei functionarului public.
Art. 25
Functionarul public a carui fapta este cercetata se infatiseaza personal in
fata comisiei de disciplina. Functionarul public isi poate exercita dreptul la
aparare prin asistarea de catre un avocat sau prin reprezentare.
Art. 26
(1) Cercetarea abaterii disciplinare se face cu celeritate.
(2) Activitatea de cercetare a abaterii disciplinare impune:
a) audierea persoanei care a formulat sesizarea;
b) audierea functionarului public a carui fapta constituie obiectul
sesizarii;
c) audierea altor persoane ale caror declaratii pot conduce la solutionarea
cazului;
d) culegerea informatiilor considerate necesare pentru rezolvarea cazului,
prin mijloacele prevazute de lege;
e) administrarea probelor, precum si verificarea documentelor si a declaratiilor
prezentate.
(3) Termenele de prezentare in fata comisiei de disciplina se stabilesc
astfel incat sa nu se depaseasca, de regula, o perioada de 7 zile lucratoare.
Art. 27
(1) Audierea persoanelor prevazute la art. 26 alin. (2) lit. a) - c)
trebuie consemnata in scris, intr-un proces-verbal, sub sanctiunea nulitatii.
Procesul-verbal se semneaza de presedinte, de membrii comisiei de disciplina,
de secretarul acesteia, precum si de persoana audiata.
(2) Refuzul functionarului public de a se prezenta la audiere sau de a
semna o declaratie referitoare la abaterile disciplinare imputate se
consemneaza intr-un proces-verbal.
Art. 28
(1) In urma administrarii probelor, membrii comisiei de disciplina vor
intocmi un referat in care se consemneaza rezultatele activitatii de cercetare
desfasurate de comisia de disciplina.
(2) Referatul va fi adus la cunostinta functionarului public impotriva
caruia a fost formulata sesizarea, precum si persoanei care a sesizat comisia
de disciplina, in vederea formularii unor eventuale obiectii in termen de
maximum 5 zile lucratoare de la data luarii la cunostinta.
(3) In cazul in care persoanele prevazute la alin. (2) formuleaza obiectii,
acestea vor fi analizate de comisia de disciplina in termenul fixat de
presedinte, dar nu mai tarziu de 5 zile lucratoare de la inregistrarea lor.
Presedintele comisiei de disciplina poate sa admita sau sa respinga obiectiile,
in tot ori in parte.
Art. 29
(1) Sedintele comisiei de disciplina sunt publice, cu urmatoarele exceptii:
a) atunci cand functionarul public impotriva caruia a fost formulata
sesizarea a solicitat in scris ca acestea sa nu fie publice;
b) atunci cand presedintele comisiei de disciplina a solicitat ca acestea
sa nu fie publice pentru motive temeinic justificate.
(2) Lucrarile fiecarei sedinte a comisiei de disciplina se consemneaza
intr-un proces-verbal semnat de presedinte, de membrii si de secretarul
acesteia.
(3) Lipsa nejustificata a persoanelor citate nu impiedica desfasurarea
sedintelor comisiei de disciplina, daca citarea s-a facut cu respectarea
cerintelor prevazute la art. 24.
Art. 30
(1) In exercitarea atributiilor sale, comisia de disciplina intocmeste
referate pe baza concluziilor majoritatii membrilor sai.
(2) Referatul comisiei de disciplina cu privire la cauza cu care a fost
sesizata trebuie sa contina urmatoarele elemente:
a) numarul si data de inregistrare a sesizarii;
b) numele, prenumele si functia detinuta de functionarul public a carui
fapta a fost cercetata, precum si compartimentul in care acesta isi desfasoara
activitatea;
c) numele, prenumele, functia si domiciliul persoanei care a sesizat fapta,
precum si ale persoanelor audiate;
d) prezentarea pe scurt a faptei sesizate si a circumstantelor in care
aceasta a fost savarsita;
e) probele administrate;
f) propunerea privind sanctiunea disciplinara aplicabila sau, dupa caz, de
clasare a cauzei;
g) motivarea propunerii;
h) numele, prenumele si semnatura presedintelui, ale membrilor comisiei de
disciplina, precum si ale secretarului acestuia;
i) data intocmirii raportului.
(3) Opiniile separate, formulate in scris si motivate, se vor anexa la
referatul comisiei de disciplina.
(4) Referatul comisiei de disciplina se inainteaza persoanei competente sa
aplice sanctiunea, in termen de 3 zile de la data ultimei sedinte.
Art. 31
(1) Comisia de disciplina formuleaza propunerea cu privire la sanctiunea
aplicabila, pe baza referatului prevazut la art. 28.
(2) Comisia de disciplina poate sa propuna:
a) sanctiunea disciplinara aplicabila, in cazul in care s-a dovedit
savarsirea abaterii disciplinare de catre functionarul public;
b) clasarea sesizarii, atunci cand nu se confirma savarsirea unei abateri
disciplinare.
(3) La individualizarea sanctiunii disciplinare aplicabile functionarului
public, comisia de disciplina tine seama de:
a) cauzele care au determinat savarsirea abaterii disciplinare;
b) imprejurarile in care aceasta a fost savarsita;
c) gradul de vinovatie;
d) gravitatea si consecintele abaterii disciplinare;
e) conduita functionarului public si preocuparea acestuia pentru
inlaturarea urmarilor faptei comise;
f) existenta unor antecedente disciplinare ale functionarului public, care
nu au fost radiate in conditiile legii.
(4) In cazul in care comisia de disciplina propune aplicarea uneia dintre
sanctiunile disciplinare prevazute la art. 62 din Legea nr. 293/2004, aceasta
va propune si durata acesteia si, dupa caz, procentul de diminuare a
drepturilor salariale.
Art. 32
(1) In cazul in care comisia de disciplina are indicii ca fapta savarsita
de functionarul public poate fi considerata infractiune, propune conducatorului
unitatii in cadrul careia isi desfasoara activitatea functionarul public
sesizarea procurorului sau organelor de cercetare penala. Conducatorul unitatii
va sesiza de indata procurorul sau organele de cercetare penala.
(2) Raspunderea penala, contraventionala, civila sau, dupa caz,
patrimoniala nu exclude raspunderea disciplinara pentru fapta savarsita, daca
prin aceasta s-au incalcat si indatoriri de serviciu.
Art. 33
(1) Actul administrativ de sanctionare a functionarului public este emis de
persoana competenta, pe baza propunerii cuprinse in referatul comisiei de
disciplina.
(2) Sub sanctiunea nulitatii absolute, in actul administrativ prevazut la
alin. (1) se cuprind in mod obligatoriu:
a) descrierea faptei care constituie abatere disciplinara;
b) precizarea prevederilor din procesul-verbal al comisiei de disciplina;
c) motivele pentru care au fost inlaturate apararile formulate de
functionarul public in timpul cercetarii disciplinare prealabile;
d) in temeiul legal in baza caruia sanctiunea disciplinara se aplica;
e) termenul in care sanctiunea disciplinara poate fi contestata;
f) instanta competenta la care actul administrativ prin care s-a dispus
sanctiunea disciplinara poate fi contestat.
(3) Persoana care este competenta sa aplice sanctiunea disciplinara nu
poate aplica o sanctiune disciplinara mai grava decat cea propusa de comisia de
disciplina.
(4) Persoana care este competenta sa aplice sanctiunea disciplinara poate
sa aplice o sanctiune mai usoara decat cea propusa de comisia de disciplina. In
aceasta situatie, persoana care este competenta sa aplice sanctiunea
disciplinara are obligatia de a motiva aplicarea unei sanctiuni mai usoare.
(5) Actul administrativ de sanctionare se emite in termen de cel mult 5
zile lucratoare de la data primirii referatului comisiei de disciplina si se
comunica functionarului public sanctionat, in termen de 5 zile lucratoare de la
data emiterii.
(6) Sanctiunile disciplinare se aplica in termen de cel mult 6 luni de la
data savarsirii abaterilor disciplinare.
Art. 34
(1) In cazul in care sanctiunea disciplinara a fost aplicata, potrivit
prevederilor art. 64 alin. (1) din Legea nr. 293/2004, functionarul public
poate formula contestatie la conducatorul unitatii, in termen de 15 zile de la comunicarea
sanctiunii disciplinare aplicate.
(2) In situatia prevazuta la alin. (1) conducatorul unitatii sesizeaza
comisia de disciplina in termen de 5 zile lucratoare de la data inregistrarii
contestatiei. In acest caz, comisia de disciplina este competenta sa verifice
daca sanctiunea disciplinara a fost aplicata cu respectarea prevederilor art.
62 si 64 din Legea nr. 293/2004.
(3) In functie de rezultatul verificarilor prevazute la alin. (2), comisia
de disciplina poate sa propuna prin referat mentinerea sau anularea sanctiunii
disciplinare aplicate. Comisia de disciplina nu poate sa propuna o sanctiune
disciplinara mai grava decat cea aplicata.
Art. 35
Prevederile art. 30, art. 31 alin. (3) si ale art. 33 se aplica in mod
corespunzator si pentru situatia in care comisia de disciplina a fost sesizata
in conditiile art. 34 alin. (2).
CAP. 3
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 36
(1) In termen de 15 zile de la data intrarii in vigoare a prezentului
ordin, Administratia Nationala a Penitenciarelor si unitatile subordonate au
obligatia de a constitui comisiile de disciplina.
(2) Sesizarile aflate pe rolul Consiliului de judecata sau Consiliului de
onoare si nesolutionate pana la data intrarii in vigoare a prezentului ordin
vor fi transmise spre rezolvare comisiei de disciplina nou-constituite.
Art. 37
Activitatea desfasurata de presedintii, membrii si secretarii comisiilor de
disciplina nu constituie situatie de incompatibilitate.
Art. 38
In situatia in care sedintele comisiei de disciplina nu au avut caracter
public sau daca contin date cu caracter personal, documentele rezultate din
activitatea de cercetare desfasurata de comisia de disciplina, cu exceptia
referatului privind propunerea de sanctionare, au caracter confidential si se
pastreaza de secretarul acesteia, in conditiile legii.
Art. 39
(1) Presedintele comisiei de disciplina intocmeste rapoarte de activitate
trimestriale cu privire la:
a) numarul faptelor sesizate ca abateri disciplinare;
b) categoriile de functionari publici care au comis abateri disciplinare;
c) cauzele si consecintele savarsirii abaterilor disciplinare;
d) sanctiunile disciplinare propuse;
e) numarul de sesizari clasate.
(2) Rapoartele de activitate prevazute la alin. (1) se inainteaza
conducatorului unitatii in cadrul careia este constituita comisia de
disciplina, iar acesta este obligat sa le comunice Administratiei Nationale a
Penitenciarelor in termen de 5 zile lucratoare de la data primirii.
Art. 40
(1) Numarul si complexitatea activitatilor corespunzatoare functiei publice
pe care o detin functionarii publici care au calitatea de presedinte, membru si
secretar al comisiei de disciplina se stabilesc proportional cu complexitatea
activitatii desfasurate in cadrul comisiei de disciplina.
(2) Stabilirea atributiilor de serviciu ale functionarilor publici care au
calitatea de presedinte, membru si secretar al comisiei de disciplina se face
avandu-se in vedere prevederile alin. (1).
(3) In cadrul procesului de evaluare a performantelor profesionale
individuale ale functionarilor publici care au calitatea de presedinte, membru
sau secretar al comisiei de disciplina nu este evaluata activitatea desfasurata
in cadrul comisiei de disciplina.
Art. 41
In cazul in care comisia de disciplina nu respecta termenele de solutionare
a sesizarilor primite, conducatorul unitatii are obligatia de a incepe
procedura de constituire a unei noi comisii de disciplina.
Art. 42
(1) Conducatorii unitatilor, precum si conducatorii compartimentelor in
care isi desfasoara activitatea functionarul public a carui fapta a fost
sesizata au obligatia de a sprijini activitatea comisiei de disciplina pentru
solutionarea cazului.
(2) Compartimentele de resurse umane din cadrul unitatilor sunt obligate sa
transmita presedintelui comisiei de disciplina documentele solicitate.
Art. 43
In cazul in care, pe parcursul activitatii de cercetare desfasurate de
comisia de disciplina, raporturile de serviciu ale functionarului public a
carui fapta a fost sesizata se modifica prin transfer, in conditiile legii,
comisia de disciplina va transmite conducatorului unitatii in care isi
desfasoara activitatea functionarul public transferat referatul cuprinzand propunerea
referitoare la sanctiunea disciplinara aplicabila.
Art. 44
(1) Unitatile vor comunica Administratiei Nationale a Penitenciarelor actul
de constituire a comisiei de disciplina.
(2) Modificarile intervenite in componenta comisiei de disciplina vor fi
comunicate Administratiei Nationale a Penitenciarelor.
(3) Termenul de comunicare este de 5 zile de la data constituirii,
respectiv de la data modificarii componentei comisiei de disciplina.
Art. 45
In scopul realizarii rolului si atributiilor care ii revin, Administratia
Nationala a Penitenciarelor coordoneaza metodologic, monitorizeaza, verifica si
controleaza aplicarea si respectarea prevederilor prezentului regulament de
catre unitati.