ORDIN Nr. 713
din 29 ianuarie 2009
pentru modificarea si
completarea Ordinului ministrului administratiei si internelor nr. 1.497/2006
privind procedura de examinare pentru obtinerea permisului de conducere
ACT EMIS DE:
MINISTERUL ADMINISTRATIEI SI INTERNELOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 60 din 30 ianuarie 2009
In temeiul art. 7 alin. (4) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 30/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului
Administraţiei şi Internelor, aprobată cu modificări prin Legea nr. 15/2008, cu
modificările ulterioare,
ministrul administraţiei şi internelor emite următorul ordin:
Art. I. - Ordinul ministrului administraţiei şi internelor nr. 1.497/2006
privind procedura de examinare pentru obţinerea permisului de conducere,
publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 933 din 17 noiembrie 2006, se modifică şi se
completează după cum urmează:
1. La articolul 12
alineatul (3) litera c), după punctul 3 se introduce un nou punct, punctul 4,
cu următorul cuprins:
„4. securitate rutieră în tunele."
2. Articolul 22 se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„Art. 22. - (1) Proba practică de
conducere a autovehiculelor
din categoria A şi subcategoria A1 se realizează în poligoane special amenajate
conform schiţei prevăzute în anexa nr. 5. Mijloacele logistice necesare
examinării la proba practică sunt asigurate de şcoala unde au fost efectuate
cursurile de pregătire a candidatului.
(2) Candidaţii minori, cu vârsta cuprinsă între 16 şi
18 ani, sunt examinaţi în prezenţa unui martor, care poate fi şi unul dintre
părinţi, tutore, curator sau persoana în îngrijirea ori supravegherea
căruia/căreia acesta se află.
(3) Proba practică realizată în poligon cuprinde
următoarele manevre:
a) coborârea motocicletei de pe cric cu motorul pornit
şi deplasarea acesteia pe o distanţă de 5 m într-un spaţiu cu lăţimea de 0,5 m,
fără ajutorul motorului, mergând alături de vehicul până la locul de plecare.
Neîncadrarea în spaţiul delimitat de marcajul lateral sau nemenţinerea în
poziţie verticală pe cele două roţi se penalizează;
b) mersul sinuos printre
jaloane, constând în parcurgerea continuă cu ajutorul motorului a unui traseu
printre 5 jaloane. Atingerea unuia dintre jaloane, neîncadrarea în spaţiul
delimitat de marcajul lateral ori sprijinirea cu piciorul de sol se
penalizează;
c) executarea de opturi
printre 4 jaloane, constând în efectuarea continuă a 6 astfel de manevre, câte
3 manevre într-un sens şi în celălalt, cu începerea execuţiei din partea stângă
a ultimului jalon. Atingerea unuia dintre jaloane, neîncadrarea în spaţiul
delimitat de marcajul lateral ori sprijinirea cu piciorul de sol se
penalizează;
d) deplasarea în linie dreaptă, constând în parcurgerea
cu ajutorul motorului a unei distanţe de 50 m într-un spaţiu cu lăţimea de 0,5
m, cu braţul stâng ridicat orizontal. Neîncadrarea în spaţiul delimitat de
marcajul lateral sau sprijinirea cu piciorul de sol se penalizează;
e) urcarea motocicletei pe cric. Neefectuarea acestei
manevre se penalizează.
(4) Proba practică de conducere a motocicletei în
poligon este promovată de candidaţii care într-un interval de 4 minute nu au
cumulat mai mult de 3 greşeli.
(5) Candidatul este declarat respins, indiferent de
numărul greşelilor acumulate sau de timpul scurs pentru efectuarea probelor,
dacă:
- a căzut cu motocicleta;
- nu a respectat «traseul» în poligon.
(6) In timpul probei practice, examinatorul verifică
următoarele aptitudini şi mod de comportare, specifice pentru categoria A,
respectiv pentru subcategoria A1:
a) Pregătirea şi controlul vehiculului din punctul de
vedere al siguranţei circulaţiei. Candidaţii trebuie să facă dovada capacităţii
de a se pregăti să conducă în siguranţă, prin respectarea următoarelor cerinţe:
1. să îşi pună în ordine echipamentul de protecţie, cum
ar fi mănuşile, cizmele, îmbrăcămintea şi căştile de protecţie;
2. să efectueze un control sumar al stării pneurilor,
frânelor, direcţiei, comutatorului de oprire în caz de urgenţe (în cazul în
care există), lanţurilor, fluidelor (de exemplu, uleiul de motor, lichidul de
răcire), luminilor, dispozitivelor reflectorizante, indicatoarelor de direcţie
şi dispozitivului de avertizare sonoră.
b) Manevre speciale ce urmează să fie testate în ceea
ce priveşte siguranţa rutieră:
1. aşezarea motocicletei pe suportul de sprijin sau
coborârea ei de pe suport şi deplasarea sa fără motor, mergând pe lângă
vehicul;
2. parcarea motocicletei pe suportul său de sprijin;
3. executarea a cel puţin două manevre cu viteză mică,
dintre care un slalom; aceasta ar trebui să permită evaluarea manevrării
ambreiajului în combinaţie cu frâna, echilibrul, direcţia vizuală şi poziţia pe
motocicletă şi poziţia picioarelor pe rezemătoarele de picior;
4. executarea a cel puţin două manevre cu viteză mare,
dintre care una în viteza a doua sau a treia, de cel puţin 30 km/h, şi o
manevră de evitare a unui obstacol la o viteză minimă de 50 km/h; aceasta ar
trebui să permită evaluarea competenţei privind poziţia pe motocicletă,
direcţia vizuală, echilibrul, tehnici de menţinere a direcţiei şi de schimbare
a vitezelor;
5. frânare: se execută cel puţin două exerciţii de
frânare, inclusiv frânarea de urgenţă la o viteză minimă de 50 km/h; aceasta ar
trebui să permită evaluarea competenţei privind manevrarea frânei din faţă şi a
frânei din spate, direcţia vizuală şi poziţia pe motocicletă."
3. La articolul 23
capitolul A „Aptitudini şi mod de comportare supuse testării, specifice pentru
categoriile B şi BE, respectiv pentru subcategoria B1" litera d), punctul
8 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„8. să respecte regulile instituite în zona
amenajărilor rutiere speciale, dacă este cazul: intersecţii cu sens giratoriu,
treceri la nivel, staţii de tramvai/autobuz, treceri de pietoni, rampe/pante
prelungite la urcare/coborâre, precum şi în tunele;".
4. La articolul 23
capitolul B „Aptitudini şi mod de comportare supuse testării, specifice pentru
categoriile C, CE, D
şi DE, respectiv pentru subcategoriile C1,C1E, D1 şi D1E" litera c),
punctul 8 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„8. să respecte regulile instituite în zona
amenajărilor rutiere speciale, dacă este cazul: intersecţii cu sens giratoriu,
treceri la nivel, staţii de tramvai/autobuz, treceri de pietoni, rampe/pante
prelungite la urcare/coborâre, precum şi în tunele;".
5. La articolul 29, după
alineatul (5) se introduce un nou alineat, alineatul (6), cu următorul cuprins:
„(6) In cazul în care candidatul este declarat admis la
proba de verificare a deprinderilor şi a comportamentului pe un vehicul fără
pedală de ambreiaj sau fără manetă, în cazul vehiculelor din categoria A şi
subcategoria A1, se face menţiune în acest sens în permisul de conducere, care
poate fi utilizat numai pentru conducerea unui vehicul fără pedală de ambreiaj
sau fără manetă, în cazul vehiculelor din categoria A şi subcategoria A1. Vehicul
cu transmisie automată este un vehicul care nu are pedală de ambreiaj sau
manetă, în cazul vehiculelor din categoria A şi subcategoria A1."
6. La anexa nr. 6 „Codurile comunitare
armonizate" capitolul „Adaptări ale
vehiculului", punctul 10.02 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„10.02. Vehicule fără pedală de ambreiaj sau fără
manetă în cazul vehiculelor din categoria A şi subcategoria A1."
7. La anexa nr. 6 „Codurile comunitare armonizate" capitolul „Probleme administrative", punctul 78 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„78. Valabil numai pentru vehiculele fără pedală de
ambreiaj sau fără manetă în cazul vehiculelor din categoria A şi subcategoria
A1."
Art. II. - Vehiculele de examen din categoriile BE, C, CE, C1, C1E, D, DE, D1 şi D1E, care
nu sunt conforme cu criteriile minime menţionate în anexa nr. 4 „Condiţiile pe
care trebuie să le îndeplinească vehiculele folosite pentru examinarea la proba
practică" la Ordinul ministrului administraţiei şi internelor nr.
1.497/2006 şi care au fost utilizate până la data de 18 iulie 2008, mai pot fi
utilizate până la data de 30 septembrie 2013.
Art. III. - Prezentul
ordin transpune prevederile Directivei 2008/65/CE a Comisiei din 27 iunie 2008 de modificare a Directivei 91/439/CEE privind permisele de
conducere, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene seria L nr. 168/36
din 28 iunie 2008.
Art. IV. - Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României,
Partea I.
p. Ministrul administraţiei şi
internelor,
Anghel Andreescu,
secretar de stat