ORDIN Nr. 1497
din 9 noiembrie 2006
privind procedura de
examinare pentru obtinerea permisului de conducere
ACT EMIS DE:
MINISTERUL ADMINISTRATIEI SI INTERNELOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 933 din 17 noiembrie 2006
Având în vedere prevederile art. 23 alin. (10) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile
publice, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
în temeiul art. 9 alin. (4) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 63/2003 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului
Administraţiei şi Internelor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea
nr. 604/2003, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul administraţiei si internelor emite următorul ordin:
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale şi comune
Art. 1. - (1) Prezentul ordin stabileşte procedura de
examinare pentru obţinerea permisului de conducere.
(2) Examinarea pentru obţinerea permisului de conducere
se realizează potrivit prevederilor prezentului ordin, cu respectarea
condiţiilor prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind
circulaţia pe drumurile publice, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare, şi de Regulamentul de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului
nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, aprobat prin Hotărârea
Guvernului nr. 1.391/2006.
Art. 2. - In sensul prezentului ordin, expresiile şi
termenii de mai jos au următoarele înţelesuri:
a) servicii publice comunitare - serviciile publice comunitare regim permise de conducere şi
înmatriculare a vehiculelor organizate în cadrul instituţiei prefectului;
b) candidaţi - cetăţenii români şi cetăţenii străini cu domiciliul sau reşedinţa
în România, care solicită examinarea pentru obţinerea permisului de conducere;
c) examinatori - lucrători
ai serviciilor publice comunitare regim permise de conducere şi înmatriculare a
vehiculelor, atestaţi potrivit art. 4.
Art. 3. - (1) Examinarea pentru obţinerea permisului de
conducere se efectuează la serviciile publice comunitare pe a căror rază de
competenţă teritorială candidaţii îşi au domiciliul sau reşedinţa.
(2) Examinarea pentru obţinerea permisului de conducere
poate fi efectuată şi în alte localităţi decât în municipiul reşedinţă de judeţ
în care candidaţii îşi au domiciliul sau reşedinţa, în baza ordinului
prefectului unităţii administrativ-teritoriale
respective.
(3) Examinarea militarilor profesionişti, a
cursanţilor, elevilor şi studenţilor instituţiilor de învăţământ din sistemul
naţional de apărare, ordine publică şi securitate naţională, precum şi a
candidaţilor care solicită obţinerea permisului de conducere pentru categoriile
Tv şi Tb se poate efectua la serviciile publice comunitare pe a căror rază de
competenţă teritorială îşi are sediul unitatea care organizează cursurile de
pregătire.
Art. 4. - (1) Examinarea candidaţilor se efectuează de
către o comisie de examinare a cărei componenţă se stabileşte de către şeful
serviciului public comunitar, pe programator.
(2) Din comisia de examinare fac parte examinatori
atestaţi de Direcţia regim permise de conducere şi înmatriculare a vehiculelor
din cadrul Ministerului Administraţiei şi Internelor.
Art. 5. - (1) Examinarea candidaţilor cuprinde proba
teoretică şi proba practică.
(2) Proba teoretică constă în indicarea variantelor
corecte de răspuns la întrebările cuprinse în chestionarele de examen.
Indicarea răspunsurilor corecte se face fie prin completarea unei anexe la
chestionar, pe suport hârtie, fie prin utilizarea unei aplicaţii informatice,
avizată de Direcţia regim permise de conducere şi înmatriculare a vehiculelor
din cadrul Ministerului Administraţiei şi Internelor.
(3) Proba practică cuprinde testarea conducerii unui
autovehicul în poligon şi/sau, după caz, în traseu, atât în localităţi, cât şi în afara acestora,
inclusiv după lăsarea serii.
Art. 6. - (1) Examinarea candidaţilor
la proba teoretică se efectuează, de regulă, în limba română.
(2) In cazul candidaţilor cetăţeni români aparţinând
minorităţilor naţionale, examinarea la proba teoretică se poate efectua, la
cerere, în limba maternă, în condiţiile art. 17 din Legea administraţiei
publice locale nr. 215/2001, cu modificările şi completările ulterioare.
(3) In cazul candidaţilor cetăţeni străini cu domiciliul
sau reşedinţa în România, examinarea la proba teoretică se poate efectua, la
cerere, într-o limbă de circulaţie internaţională.
CAPITOLUL II
Organizarea şi desfăşurarea examenului pentru
obţinerea permisului de conducere
SECŢIUNEA 1
Organizarea examenului pentru obţinerea
permisului de conducere
Art. 7. - (1) La data depunerii dosarului de examinare,
candidaţii trebuie să îndeplinească condiţiile
referitoare la vârstă, potrivit categoriei şi/sau subcategoriei pentru care se
solicită permis de conducere, antecedente penale, examinarea medicală şi, după
caz, examinarea psihologică, prevăzute la art. 33 din Regulamentul de aplicare
a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe
drumurile publice, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1.391/2006.
(2) Pentru constituirea dosarului de examinare
candidaţii trebuie să depună la serviciile publice comunitare competente
următoarele documente:
a) cererea-tip, semnată de candidat, al cărei model
este prevăzut în anexa nr. 1;
b) fişa de şcolarizare, al cărei model este prevăzut
în anexa nr. 2;
c) certificatul de cazier judiciar, în termenul de
valabilitate;
d) copia actului de identitate;
e) chitanţele de plată a taxelor aferente obţinerii
permisului de conducere;
f) copia permisului de conducere, în cazul
persoanelor care solicită obţinerea unor noi categorii şi/sau subcategorii;
g) avizul psihologic, până la
data aderării României la Uniunea Europeană.
(3) Pentru candidaţii cetăţeni străini care şi-au
stabilit reşedinţa sau domiciliul în România, certificatul de cazier judiciar
prevăzut la alin. (2) lit. c) este cel eliberat de Inspectoratul General al
Poliţiei Române, potrivit legii.
(4) Candidaţii cetăţeni străini care şi-au stabilit
reşedinţa sau domiciliul în România, precum şi candidaţii cetăţeni români cu
domiciliul în străinătate, pe lângă documentele prevăzute la alin. (2), depun
la dosarul de examinare documente care să facă dovada stabilirii reşedinţei sau
domiciliului în România, în condiţiile legii, şi, în situaţia în care nu
prezintă documentul menţionat la alin. (2) lit. f), o declaraţie notarială din
care să rezulte că nu mai posedă un alt permis de conducere eliberat de o
autoritate străină sau că dreptul de a conduce nu a fost suspendat ori anulat.
(5) Candidaţii ale căror permise de conducere au fost
anulate, aflaţi în una dintre situaţiile prevăzute la art. 116 alin. (1) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile
publice, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, trebuie să
depună, pe lângă documentele prevăzute la alin. (2) lit. a)-e) şi g), o copie a
hotărârii judecătoreşti de condamnare sau de revocare a pedepsei complementare
a interzicerii exercitării profesiei
sau ocupaţiei de conducător de vehicule, prevăzută de Codul penal, după caz,
rămasă definitivă.
Art. 8. - (1) Programarea candidaţilor la primul examen
se stabileşte de către unităţile autorizate în care aceştia au urmat cursurile
de pregătire teoretică şi practică.
(2) Programarea candidaţilor pentru susţinerea
examenului, în alte situaţii decât cea prevăzută la alin. (1), se solicită de
către aceştia.
Art. 9. - Examinarea candidaţilor la proba teoretică se
desfăşoară în săli adecvate acestei activităţi, stabilite prin dispoziţie a
şefului serviciului public comunitar, cu aprobarea prefectului.
Art. 10. - (1) Examinarea candidaţilor, atunci când se
solicită permise de conducere pentru mai multe categorii şi/sau subcategorii,
se efectuează în zile diferite, pentru fiecare categorie şi/sau subcategorie de
permis de conducere solicitată.
(2) Perioada de examinare a candidaţilor care
solicită permise de conducere pentru mai multe categorii şi/sau subcategorii nu
trebuie să depăşească 10 zile lucrătoare de la data efectuării primei examinări.
(3) Examinarea candidaţilor la fiecare dintre
componentele probei practice se poate efectua de către examinatori diferiţi.
Art. 11. - Examinarea candidaţilor la proba teoretică
are ca scop verificarea cunoştinţelor necesare conducătorului de vehicul,
potrivit categoriei şi subcategoriei de permis de conducere solicitate, şi se
face după cum urmează:
a) pentru permisele din
categoriile A, B, BE, Tr, Tb şi Tv şi subcategoriile A1 şi B1, pe baza unui
chestionar de cunoaştere a regulilor de circulaţie, noţiunilor de prim ajutor
şi conduită preventivă şi a noţiunilor elementare de mecanică;
b) pentru permisele din categoriile
C şi CE şi subcategoriile C1 şi C1E, pe baza unui chestionar de cunoaştere a
regulilor de circulaţie, noţiunilor de prim ajutor, conduită preventivă şi a
noţiunilor elementare de mecanică, precum şi a unui chestionar cu reguli
specifice pentru categoria C;
c) pentru permisele din categoriile D şi DE şi
subcategoriile D1 şi D1E, pe baza unui chestionar de cunoaştere a regulilor de
circulaţie, noţiunilor de prim ajutor, conduită preventivă şi a noţiunilor
elementare de mecanică, precum şi a unui chestionar cu
reguli specifice pentru categoria D.
Art. 12. - (1) Chestionarele de examen şi grilele de
corectare folosite la proba teoretică se elaborează de Direcţia regim permise
de conducere şi înmatriculare a vehiculelor din cadrul Ministerului
Administraţiei şi Internelor.
(2) In funcţie de categoria ori de subcategoria
pentru care se susţine examinarea, chestionarele conţin:
a) câte 26 de întrebări referitoare la regulile de
circulaţie, noţiunile de prim ajutor, conduita preventivă şi la noţiunile
elementare de mecanică;
b) câte 11 întrebări referitoare la regulile
specifice pentru categoria C sau D.
(3) Chestionarele de examen trebuie să cuprindă
noţiuni generale referitoare la toate categoriile de vehicule, care privesc:
a) dispoziţiile legale în materie de circulaţie
rutieră, în special cele care vizează semnalizarea rutieră, regulile de
prioritate şi restricţiile de viteză;
b) conducătorul auto:
1. importanţa unui comportament vigilent şi a unei
atitudini adecvate faţă de alţi participanţi la trafic;
2. funcţiile de percepţie, de evaluare şi de decizie,
în special timpul de reacţie, şi modificările comportamentului conducătorului
auto ca urmare a efectelor consumului de alcool, droguri şi medicamente cu
influenţe negative asupra conducerii unui autovehicul, a stărilor emoţionale şi a oboselii;
c) drumul:
1. normele legale referitoare la respectarea
distanţelor de siguranţă dintre vehicule, distanţei de frânare şi ţinutei de
drum a vehiculului în diferite condiţii meteorologice şi în funcţie de starea
carosabilului;
2. riscurile de conducere legate de starea diferită a
carosabilului şi mai ales variaţiile acestuia în funcţie de condiţiile
atmosferice şi de vizibilitate;
3. caracteristicile diferitelor tipuri de drumuri şi
dispoziţiile legale conexe;
d) ceilalţi participanţi la trafic:
1. riscurile specifice în raport cu lipsa de
experienţă a celorlalţi participanţi la trafic şi cu categoriile de
participanţi la trafic cu vulnerabilitate sporită, cum sunt: copiii, pietonii,
bicicliştii şi persoanele cu mobilitate redusă;
2. riscurile inerente circulaţiei şi conducerii
diferitelor tipuri de vehicule şi condiţiilor de vizibilitate pe care le au
conducătorii acestora;
e) reglementări generale şi diverse:
1. reglementări referitoare la
documentele administrative necesare folosirii vehiculului;
2. reguli generale privind comportamentul pe care
trebuie să îl adopte conducătorul auto în cazul producerii unui accident din
care au rezultat victime omeneşti (acordarea primului ajutor, prezervarea
urmelor de la locul accidentului, anunţarea poliţiei şi a salvării etc.) sau
doar pagube materiale (aplicarea procedurilor de constatare amiabilă) şi luarea
altor măsuri pentru îndepărtarea sau diminuarea efectelor accidentului;
3. măsuri de securitate referitoare la încărcătura
vehiculului şi la persoanele transportate;
f) precauţiile care trebuie luate la părăsirea
vehiculului;
g) elementele mecanice legate de securitatea
conducerii auto: posibilitatea de a sesiza defecţiunile curente care pot afecta
îndeosebi eficacitatea sistemului de direcţie, de suspensie, de frânare,
rulare, farurile şi semnalizatoarele, catadioptrii, oglinzile retrovizoare,
spălătoarele şi ştergătoarele de parbriz, sistemul de eşapament, centurile de
siguranţă şi claxonul;
h) echipamentele de siguranţă ale vehiculelor, mai ales
folosirea centurilor de siguranţă şi a echipamentelor de siguranţă pentru
copii;
i) regulile de folosire a vehiculului referitoare la
protecţia mediului înconjurător: folosirea corespunzătoare a sistemului de
avertizare sonoră, consumul moderat de carburant, limitarea emisiilor poluante
etc.
(4) Chestionarele de examen trebuie să cuprindă şi
noţiuni specifice categoriilor şi subcategoriilor pentru care se susţine
examinarea, după cum urmează:
A. pentru categoria A
şi subcategoria A1:
a) folosirea echipamentelor de protecţie, cum ar fi:
mănuşile, cizmele, îmbrăcămintea şi casca;
b) vizibilitatea motocicliştilor pentru ceilalţi
participanţi la trafic;
c) riscurile legate de diferitele condiţii de
circulaţie, acordându-se atenţie şi porţiunilor alunecoase de şosea, gurilor de
canal, marcajelor rutiere aplicate pe carosabil, şinelor de tramvai etc;
d) elementele mecanice legate de siguranţa conducerii
auto, acordându-se atenţie şi comutatorului pentru întreruperea curentului în
cazuri de urgenţă, nivelului de ulei şi curelei de transmisie;
B. pentru categoriile C, CE, D şi DE şi
subcategoriile C1, C1E, D1 şi D1E:
a) regulile referitoare la timpii de conducere şi
perioadele de repaus, conform Regulamentului nr. 3.820/85/CEE; utilizarea dispozitivului de înregistrare
prevăzut de Regulamentul nr. 3.821/85/CEE;
b) regulile referitoare la tipul de transport: de
mărfuri sau de călători;
c) documentele referitoare la vehicul şi la
transport, necesare pentru transportul naţional şi internaţional de mărfuri şi
călători;
d) comportamentul care trebuie adoptat în caz de
accident; cunoaşterea măsurilor care trebuie luate după un accident sau un
eveniment similar, mai ales a intervenţiilor de evacuare a pasagerilor, precum
şi cunoştinţele de bază în materie de prim ajutor;
e) măsurile de precauţie care trebuie luate la
scoaterea şi înlocuirea roţilor;
f) regulile privitoare la masa şi dimensiunea
vehiculelor, precum şi la dispozitivele de limitare a
vitezei;
g) împiedicarea vizibilităţii conducătorului auto şi
a celorlalţi participanţi la trafic din cauza caracteristicilor vehiculului;
h) citirea unei hărţi rutiere, planificarea unui
itinerar, inclusiv folosirea sistemelor de navigaţie electronice, facultativ;
i) factorii de securitate privitori la încărcătura
vehiculului: controlul încărcăturii - stivuire şi fixare -, dificultăţi legate
de anumite tipuri de încărcături, de exemplu, lichide, încărcături suspendate
etc, încărcarea şi descărcarea mărfurilor şi folosirea materialului de
încărcare, numai pentru categoriile C si CE, respectiv pentru subcategoriile C1
şi C1E;
j) responsabilitatea conducătorului auto în ceea ce
priveşte transportul pasagerilor, confortul şi siguranţa călătorilor,
transportul copiilor, controalele necesare înaintea plecării;
C. pentru categoriile C, CE, D şi DE:
a) principiile de construcţie şi de funcţionare a
următoarelor elemente: motoare cu combustie internă, circuitul fluidelor (de
exemplu, uleiul de motor, lichidul de răcire, lichidul pentru spălătorul de
parbriz), circuitul carburantului, circuitul electric, sistemul de aprindere,
sistemul de transmisie (ambreiaj, cutie de viteze etc);
b) sistemul de ungere şi protecţia antigel;
c) principiile de construcţie, montare, utilizare şi
întreţinere a anvelopelor;
d) principiile, tipurile şi funcţionarea principalelor
piese, ataşarea, folosirea şi întreţinerea atentă a garniturilor de frână şi
dispozitivelor de limitare a vitezei;
e) principiile, tipurile şi funcţionarea
principalelor piese, ataşarea, folosirea şi întreţinerea atentă a
dispozitivelor de cuplare, numai pentru categoriile CE şi DE;
f) metode pentru detectarea cauzelor de producere a
penelor;
g) întreţinerea preventivă a vehiculelor şi
reparaţiile curente necesare;
h) responsabilitatea conducătorului auto în ceea ce
priveşte recepţia, transportul şi livrarea mărfurilor, conform condiţiilor
convenite, numai pentru categoriile C şi CE.
SECŢIUNEA a 2-a
Desfăşurarea examenului pentru obţinerea permisului de conducere
1. Susţinerea probei teoretice
Art. 13. - (1) Soluţionarea
chestionarului de examen se face prin completarea cu litera „X" a casetei
sau casetelor din anexa la chestionar corespunzătoare răspunsului/răspunsurilor
considerat/considerate corect/ corecte. Celelalte casete, conţinând
răspunsurile considerate greşite, rămân necompletate.
(2) Completarea anexei la chestionar, al cărei model
este prevăzut în anexa nr. 3, se face numai cu pastă sau cerneală de culoare
albastră ori neagră.
(3) Timpul afectat
soluţionării chestionarelor de examen este de 30 de minute, pentru cele
prevăzute la art. 12 alin. (2) lit. a), si de 10 minute, pentru cele prevăzute
la art. 12 alin. (2) lit. b).
Art. 14. - (1) Inainte de începerea probei teoretice,
candidaţii completează anexa la chestionar, prin înscrierea datelor personale
pe fila „faţă", respectiv prin înscrierea menţiunilor referitoare la
perioada de pregătire teoretică şi la şcoala de pregătire a conducătorilor de
autovehicule absolvită, pe fila „verso". Anexa la chestionar se semnează
de către candidat pe ambele file.
(2) Candidaţilor le sunt interzise efectuarea
oricăror însemnări pe chestionare, folosirea de materiale ajutătoare ori a
echipamentelor de comunicare sau de înregistrare, precum şi consultarea între ei.
(3) Inainte de începerea probei teoretice,
examinatorii au următoarele obligaţii:
a) să stabilească identitatea candidaţilor, prin
confruntarea fizionomiei acestora cu fotografiile de pe unul dintre următoarele
documente aflate în termenul de valabilitate: cartea de identitate, cartea de
identitate provizorie, buletinul de identitate, paşaportul sau permisul de
şedere; să verifice prezenţa conform programatorului de examen;
b) să verifice chestionarele şi anexele la
chestionare pentru depistarea eventualelor însemnări ce ar putea influenţa
răspunsurile candidaţilor;
c) să instruiască candidaţii cu privire la modul de
desfăşurare a examenului şi de completare a anexei la chestionar, precum şi cu
privire la timpul afectat soluţionării fiecărui chestionar;
d) să verifice anexele la chestionare cu privire la
înscrierea datelor şi a menţiunilor prevăzute la alin. (1);
e) să atenţioneze candidaţii cu privire la
interdicţiile prevăzute la alin. (2).
Art. 15. - (1) In timpul probei teoretice, examinatorii au următoarele obligaţii:
a) să supravegheze cu atenţie, pe tot parcursul examenului,
modul de desfăşurare a activităţii şi să reverifice concordanţa dintre datele
consemnate pe anexa la chestionar cu cele din documentul de identitate, pentru
a elimina orice încercare de substituire a candidaţilor;
b) să interzică accesul în sala de examen al altor
persoane decât cele prevăzute în programator, cu excepţia persoanelor cu
atribuţii de control;
c) să întrerupă examinarea candidaţilor care încearcă
să promoveze examenul prin fraudă, a celor care se consultă între ei ori care
consemnează răspunsurile la întrebările din chestionare pe alte materiale decât
anexa la chestionar distribuită, declarându-i respinşi.
(2) In timpul probei teoretice, examinatorilor le este interzis să comunice candidaţilor
răspunsurile la întrebările din chestionare ori să desfăşoare alte activităţi
care ar împiedica supravegherea desfăşurării examinării.
Art. 16. - La expirarea timpului afectat soluţionării
chestionarelor de examen, anexele la chestionare şi chestionarele de examen se
ridică de către examinatori, care au obligaţia de a le verifica în ceea ce
priveşte îndeplinirea obligaţiilor si respectarea interdicţiilor prevăzute la
art. 14 alin. (1)'şi (2).
Art. 17. - (1) Evaluarea
răspunsurilor indicate pe anexele la chestionare, respectiv verificarea
corectitudinii evaluării, se efectuează, pe baza grilelor de verificare
corespunzătoare, separat, de către cel puţin 2 membri ai comisiei de examinare
nominalizaţi în programator.
(2) Operaţiunile prevăzute la alin. (1) se pot efectua
şi în prezenţa candidaţilor.
(3) Sunt considerate greşite răspunsurile care nu
corespund cu grila de verificare a chestionarului de examen, cele care prezintă
ştersături sau corecturi şi cele care sunt indicate cu
alte caractere decât litera „X" sau sunt completate cu creionul.
(4) Pentru a fi declarat admis la proba teoretică,
candidatul trebuie să răspundă corect la cel puţin 22 de întrebări, pentru
chestionarul prevăzut la art. 12 alin. (2) lit. a), şi la cel puţin 8
întrebări, pentru chestionarul prevăzut la art. 12 alin. (2) lit. b).
Art. 18. - După efectuarea operaţiunilor prevăzute la
art. 17 alin. (1), examinatorii au următoarele obligaţii:
a) să înscrie în anexa la chestionar calificativul
„Admis" sau „Respins" obţinut de candidat, gradul profesional, numele
şi prenumele şi să semneze;
b) să consemneze în programatoare seria anexei
atribuite fiecărui candidat, precum şi rezultatele obţinute de acesta la proba
teoretică sau, după caz, menţiunile corespunzătoare referitoare la
neprezentarea candidatului;
c) să comunice candidaţilor declaraţi admişi la proba
teoretică data, ora şi locul pentru susţinerea probei practice de conducere;
d) să anuleze chitanţele de plată a taxelor aferente
obţinerii permisului de conducere şi să consemneze în rubrica corespunzătoare
din fişa de şcolarizare calificativul „Respins".
Art. 19. - (1) Candidaţii declaraţi respinşi la proba
teoretică pot fi reprogramaţi pentru susţinerea unui nou examen, din oficiu sau
la cerere, ocazie cu care le sunt aduse la cunoştinţă condiţiile şi documentele
ce trebuie actualizate şi li se restituie dosarele de examinare. Dosarele de
examinare restituite vor cuprinde documentele prevăzute la art. 7, cu excepţia
chitanţelor de plată a taxelor aferente obţinerii permisului de conducere.
(2) Candidaţii declaraţi respinşi la proba teoretică
se pot programa la un nou examen pentru susţinerea probei teoretice după cel
puţin 15 zile de la data la care au fost declaraţi respinşi, dar nu mai târziu
de un an de la absolvirea şcolii de pregătire a conducătorilor de autovehicule.
(3) Candidaţii declaraţi admişi la proba teoretică,
care nu se prezintă la proba practică într-un termen de cel mult un an de la
data absolvirii şcolii de pregătire a conducătorilor de autovehicule, sunt
declaraţi respinşi.
(4) In cazul depăşirii termenului de un an de la data
absolvirii şcolii de pregătire a conducătorilor de autovehicule, în situaţiile
prevăzute la alin. (2) şi (3), examinarea pentru obţinerea permisului de
conducere este condiţionată de efectuarea unui nou curs de pregătire.
2. Susţinerea probei
practice
Art. 20. - (1) Autovehiculele
folosite la proba practică trebuie să fie din categoria celor pentru care se
solicită obţinerea permisului de conducere şi trebuie să respecte condiţiile
stabilite conform anexei nr. 4.
(2) Autovehiculele prevăzute la alin. (1) trebuie să
fie dotate în mod obligatoriu cu:
a) dublă comandă la pedalele de ambreiaj şi frână, cu
excepţia motocicletelor;
b) oglinzi retrovizoare pentru
candidat şi examinator;
c) casetă omologată cu inscripţia „examen".
(3) Persoanele cu handicap fizic susţin examenul cu
autovehicule dotate potrivit alin. (2), adaptate infirmităţii lor.
(4) In timpul examenului, autovehiculele şi remorcile nu trebuie să fie încărcate.
Art. 21. - (1) Traseele folosite la proba practică se
stabilesc de poliţia rutieră şi sunt, de regulă, altele decât cele folosite în
procesul de instruire practică a cursanţilor. Traseele trebuie să fie stabilite
astfel încât să permită examinatorului
aprecierea deprinderilor şi aptitudinilor necesare conducerii în siguranţă a
unui autovehicul.
(2) Modalitatea de susţinere a probei practice se
stabileşte prin ordin al prefectului, cu avizul Direcţiei regim permise de
conducere şi înmatriculare a vehiculelor din cadrul Ministerului Administraţiei
şi Internelor.
Art. 22. - (1) Proba practică de conducere a
autovehiculelor din categoria A şi subcategoria A1 se realizează numai în
poligoane special amenajate, conform schiţei prevăzute în anexa nr. 5, şi
cuprinde următoarele manevre:
a) coborârea motocicletei de pe cric cu motorul
pornit şi deplasarea acesteia pe o distanţă de 5 m într-un spaţiu cu lăţimea de
0,5 m, fără ajutorul motorului, mergând alături de vehicul până la locul de
plecare. Neîncadrarea în spaţiul delimitat de marcajul lateral sau nemenţinerea
în poziţie verticală pe cele două roţi se penalizează;
b) mersul sinuos printre jaloane, constând în
parcurgerea continuă cu ajutorul motorului a unui traseu printre 5 jaloane.
Atingerea unuia dintre jaloane, neîncadrarea în spaţiul delimitat de marcajul
lateral ori sprijinirea cu piciorul de sol se penalizează;
c) executarea de opturi printre 4 jaloane, constând
în efectuarea continuă a 6 astfel de manevre, câte 3 manevre într-un sens şi în
celălalt, cu începerea execuţiei din partea dreaptă a ultimului jalon.
Atingerea unuia dintre jaloane, neîncadrarea în spaţiul delimitat de marcajul
lateral ori sprijinirea cu piciorul de sol se penalizează;
d) deplasarea în linie
dreaptă, constând în parcurgerea cu ajutorul motorului a unei distanţe de 50 m
într-un spaţiu cu lăţimea de 0,5 m, cu braţul stâng ridicat orizontal.
Neîncadrarea în spaţiul delimitat de marcajul lateral sau sprijinirea cu
piciorul de sol se penalizează;
e) urcarea motocicletei pe cric. Neefectuarea acestei
manevre se penalizează.
(2) Proba practică de conducere a motocicletei în
poligon este promovată de candidaţii care într-un interval de 4 minute nu au
cumulat mai mult de 3 greşeli.
Art. 23. - In timpul probei
practice, examinatorii verifică modul de comportare a candidaţilor, în funcţie
de categoria vehiculului, după cum urmează:
A. Aptitudini şi mod de comportare supuse testării,
specifice pentru categoriile B şi BE, respectiv pentru subcategoria B1
a) Pregătirea şi controlul vehiculului din punctul de
vedere al siguranţei circulaţiei. Candidaţii trebuie să facă dovada capacităţii
de a se pregăti să conducă în siguranţă, prin respectarea următoarelor cerinţe:
1. să regleze scaunul dacă este nevoie pentru a obţine
o poziţie corectă;
2. să regleze oglinzile retrovizoare, centurile de
siguranţă şi, dacă este cazul, rezematoarele pentru cap;
3. să se asigure că uşile sunt închise;
4. să efectueze un control sumar al stării
cauciucurilor, frânelor, direcţiei, fluidelor (de exemplu, uleiul de motor,
lichidul de răcire, lichidul pentru spălătorul de parbriz), farurilor,
dispozitivelor reflectorizante, semnalizatoarelor şi claxonului;
5. să controleze elementele legate de securitatea
încărcării vehiculului: caroseria, obloanele de încărcare, modul de încărcare,
stivuirea încărcăturii, numai pentru categoria BE;
6. să controleze dispozitivul de tracţiune şi
conexiunile frânei şi circuitului electric, numai pentru categoria BE.
b) Manevre speciale care
trebuie testate în legătură cu siguranţa circulaţiei, pentru categoria B şi
subcategoria B1. Se asigură testarea modului de executare a cel puţin două
manevre, dintre care o manevră de mers înapoi, dintre următoarele:
1. să efectueze o manevră de mers înapoi menţinând o
traiectorie rectilinie sau să efectueze o manevră de mers înapoi cu un viraj la
dreapta ori la stânga la colţul străzii, fără a părăsi banda de circulaţie;
2. să facă o întoarcere printr-o manevră de mers
înainte şi de mers înapoi;
3. să parcheze vehiculul şi să se repună în mişcare
dintr-un loc de staţionare paralel, oblic sau perpendicular, mergând pe
direcţia înainte ori înapoi, pe teren neted, în pantă şi în rampă;
4. să frâneze pentru a opri cu precizie; executarea
unei opriri de urgenţă este facultativă.
c) Manevre speciale care trebuie testate din punctul
de vedere al siguranţei circulaţiei, pentru categoria BE:
1. să efectueze ataşarea şi detaşarea remorcii sau
semiremorcii la/de la vehiculul trăgător; manevra trebuie să înceapă cu
vehiculul şi remorca sau semiremorca în staţionare, unul lângă celălalt (nu
unul în spatele celuilalt);
2. să meargă pe direcţia înapoi, descriind astfel o
curbă prestabilită;
3. să parcheze în siguranţă pentru
încărcare/descărcare.
d) Comportamentul în trafic. Candidaţii trebuie să
efectueze în mod obligatoriu toate manevrele în situaţii normale de trafic, în
condiţii de siguranţă completă şi cu precauţiile necesare, astfel:
1. să părăsească un loc de staţionare, să plece din
nou după o oprire în trafic, să iasă de pe un drum lateral;
2. să folosească drumuri drepte, să întâlnească
vehicule, inclusiv în pasaje înguste;
3. să abordeze curbe;
4. să pătrundă şi să traverseze intersecţii şi
joncţiuni;
5. să schimbe direcţia: să vireze la dreapta sau la
stânga, să schimbe banda de circulaţie;
6. să intre/să iasă de pe o autostradă sau o altă cale
similară, dacă este cazul; să treacă de pe banda de accelerare/ieşire pe banda
de decelerare;
7. să depăşească/să se intersecteze cu alte vehicule,
dacă este posibil, să depăşească obstacole, cum ar fi maşini care staţionează,
să fie depăşiţi de alte vehicule, dacă este cazul;
8. să respecte regulile instituite în zona
amenajărilor rutiere speciale, dacă este cazul: intersecţii cu sens giratoriu,
treceri la nivel, staţii de tramvai/de autobuz, treceri de pietoni, rampe/pante
prelungite la urcare/la coborâre;
9. să fie precauţi şi să ia măsurile de siguranţă
înainte de coborârea din vehicule.
B. Aptitudini şi mod de comportare supuse testării,
specifice pentru categoriile C, CE, D şi DE, respectiv pentru subcategoriile
C1, C1E, D1 şi D1E
a) Pregătirea şi controlul tehnic al vehiculului din
punctul de vedere al siguranţei traficului. Candidaţii trebuie să facă dovada
capacităţii de a se pregăti pentru conducerea în siguranţă, prin respectarea
următoarelor cerinţe:
1. să regleze scaunul pentru a obţine o poziţie
corectă;
2. să regleze oglinzile retrovizoare, centurile de
siguranţă şi, eventual, rezematoarele pentru cap;
3. să efectueze o verificare sumară a frânelor,
direcţiei, farurilor, dispozitivelor reflectorizante, semnalizatoarelor şi
claxonului;
4. să controleze servofrâna, servodirecţia, starea
pneurilor, a piuliţelor de fixare a roţilor, a aripilor, a parbrizului, a
ferestrelor şi a ştergătoarelor de parbriz, a fluidelor, în special uleiul de
motor, lichidul de răcire, lichidul pentru spălătorul de parbriz; să urmărească
indicaţiile tabloului de bord, inclusiv ale dispozitivului de înregistrare a
vitezei;
5. să controleze presiunea aerului, rezervoarele de
aer şi suspensia;
6. să controleze elementele de securitate legate de
încărcarea vehiculului: caroseria remorcii, obloanele de încărcare, mecanismul
de încărcare, dacă este cazul, sistemul de închidere a cabinei, modul de
încărcare, fixarea încărcăturii, numai pentru categoriile C şi CE, respectiv
pentru subcategoriile C1 şi C1E;
7. să controleze mecanismul de cuplare şi conexiunile
sistemului de frânare şi ale circuitului electric, numai pentru categoriile CE
si DE, respectiv pentru subcategoriile C1E şi D1E;
8. să fie capabili să ia măsurile speciale pentru
securitatea vehiculului, să controleze caroseria remorcii, uşile de serviciu,
ieşirile de urgenţă, instrumentarul de acordare a primului ajutor,
stingătoarele şi alte echipamente de siguranţă, numai pentru categoriile D şi DE,
respectiv pentru subcategoriile D1 şi D1E;
9. să citească o hartă rutieră, facultativ.
b) Manevre speciale care trebuie testate pentru
siguranţa circulaţiei:
1. să efectueze ataşarea şi detaşarea remorcii sau
semiremorcii la/de la vehiculul trăgător, numai pentru categoriile CE şi DE,
respectiv pentru subcategoriile C1E şi D1E; manevra trebuie să înceapă cu
vehiculul şi remorca în staţionare unul lângă altul (nu în linie dreaptă);
2. să meargă pe direcţia
înapoi, astfel încât să realizeze descrierea unei curbe prestabilite;
3. să parcheze în mod sigur pentru a încărca/descărca
pe o rampă/pe un chei de descărcare sau pe o instalaţie asemănătoare, numai
pentru categoriile C şi CE, respectiv pentru subcategoriile C1 şi C1E;
4. să parcheze pentru a lăsa să urce sau să coboare în
siguranţă călătorii unui autobuz, numai pentru categoriile D şi DE, respectiv
pentru subcategoriile D1 şi D1E.
c) Comportamentul în trafic. Candidaţii trebuie să
efectueze în mod obligatoriu toate manevrele în situaţii normale de trafic, în
condiţii de deplină siguranţă şi luând toate precauţiile necesare, astfel:
1. să părăsească un loc de staţionare, să plece din
nou după o oprire în trafic, să iasă de pe un drum fără prioritate;
2. să folosească drumuri drepte, să se intersecteze cu
alte vehicule, inclusiv în pasaje înguste;
3. să abordeze curbe;
4. să pătrundă şi să traverseze intersecţii şi
joncţiuni;
5. să schimbe direcţia: să vireze la dreapta şi la
stânga, să schimbe banda de circulaţie;
6. să intre/să iasă de pe autostradă sau de pe drumuri
similare, dacă este cazul; intrare de pe banda de accelerare şi ieşire pe banda
de decelerare;
7. să depăşească/să se intersecteze cu alte vehicule,
dacă este posibil; să depăşească obstacole, cum ar fi maşini care staţionează,
să fie depăşiţi de alte vehicule, dacă este cazul;
8. să respecte regulile instituite în zona
amenajărilor rutiere speciale, dacă este cazul: intersecţii cu sens giratoriu,
treceri la nivel, staţii de tramvai/de autobuz, treceri de pietoni, rampe/pante
prelungite la urcare/la coborâre;
9. să fie precauţi şi să ia măsurile de siguranţă
înainte de coborârea din vehicule.
Art. 24. - Evaluarea probei practice se efectuează după
următoarele criterii:
a) Evaluarea ţine cont de uşurinţa candidatului de a
manipula diferitele comenzi ale vehiculului şi de stăpânirea de care acesta va
da dovadă în încadrarea în trafic în deplină siguranţă. De-a lungul probei,
examinatorul trebuie să perceapă faptul că se află în siguranţă. Greşelile de
conducere sau comportamentul periculos care ameninţă siguranţa imediată a
vehiculului de examen, a călătorilor sau a altor participanţi la trafic, fie că au necesitat sau nu
intervenţia examinatorului, vor fi sancţionate cu acordarea calificativului
„Respins", examinatorul având libertatea de a hotărî dacă se impune
continuarea examinării până la expirarea timpului afectat probei practice.
b) In timpul evaluării, examinatorul acordă o atenţie
deosebită comportamentului preventiv şi calm adoptat de candidaţi la volan,
ţinând seama de stilul de conducere în ansamblu, de modul de conducere adaptat
şi ferm, în deplină siguranţă, în raport cu starea drumului, a condiţiilor
meteorologice, a acţiunilor celorlalte vehicule şi a celorlalţi participanţi la
trafic, în special a celor cu vulnerabilitate sporită, cum ar fi: copiii,
pietonii, bicicliştii şi persoanele cu mobilitate redusă; de asemenea, se va
ţine seama de capacitatea de anticipare şi, după caz, de soluţionare a
situaţiilor periculoase cu risc crescut de producere a accidentelor.
c) In plus faţă de elementele prevăzute la lit. a) şi
b), examinatorul evaluează candidatul cu privire la:
1. stăpânirea vehiculului, ţinând cont de
următoarele: folosirea corectă a centurii de siguranţă, a oglinzilor
retrovizoare, a rezemătoarei pentru cap, a scaunului; folosirea corectă a
farurilor şi a oricăror dotări care asigură siguranţa deplasării; folosirea
corectă a ambreiajului, a cutiei de viteze, a acceleraţiei, a sistemelor de
frânare (inclusiv a celui de-al treilea sistem de frânare, dacă este cazul), a
direcţiei, numai pentru categoriile BE, C, CE şi DE, respectiv pentru
subcategoriile C1, C1E şi D1E; confortul călătorilor, care implică conducerea
calmă, fără accelerări brutale sau frânări bruşte, numai pentru categoriile D
si DE, respectiv pentru subcategoriile D1 si D1E;
2. conducerea judicioasă şi cu grijă pentru mediul
înconjurător, ţinând cont de turaţia motorului, de treptele de viteză, de frână
şi de acceleraţie, numai pentru categoriile BE, C, CE, D si DE, respectiv
pentru subcategoriile C1, C1E, D1 şi D1E;
3. capacitatea de observaţie: observaţia panoramică,
folosirea corectă a oglinzilor retrovizoare, vizibilitate la distanţă mare,
medie şi mică;
4. prioritate/cedarea
trecerii: acordarea priorităţii în intersecţii şi joncţiuni, cedarea trecerii
în celelalte situaţii (de exemplu, la schimbarea direcţiei de mers sau a benzii
de circulaţie; când execută manevre particulare);
5. încadrarea corectă pe drum, pe benzile de
circulaţie, în intersecţiile cu sens giratoriu, în curbe, în funcţie de tipul
şi de caracteristicile vehiculului; preselectarea;
6. distanţa de siguranţă: menţinerea unei distanţe
adecvate în faţă şi în spate, menţinerea unei distanţe adecvate faţă de
ceilalţi participanţi la trafic;
7. viteză: respectarea limitelor maxime de viteză;
adaptarea vitezei la condiţiile meteorologice şi de circulaţie şi, dacă este
cazul, la limitele maxime de viteză, menţinerea unei viteze care să permită
oprirea la distanţă vizibilă şi în siguranţă; corelarea vitezei cu cea a
vehiculelor de aceeaşi categorie;
8. comportamentul corect la semafoare, respectarea
indicaţiilor agenţilor de poliţie rutieră, luarea în consideraţie a
indicatoarelor rutiere (interdicţii sau obligaţii), respectarea semnificaţiei
marcajelor rutiere;
9. semnalizarea în timp util, prin semnalele necesare
şi corecte; reacţia corectă la toate semnalele date de ceilalţi participanţi la
trafic;
10. frânare şi oprire; încetinire la timp, frânare şi
oprire în funcţie de împrejurări; anticipare; folosirea diverselor sisteme de
frânare sau a celor de reducere a vitezei, altele decât frâna, numai pentru
categoriile C, CE, D şi DE.
Art. 25. - In cadrul probei practice de conducere a
autovehiculului în traseu, examinatorii sunt obligaţi:
a) să nu modifice locul de plecare la proba practică,
comunicat candidaţilor;
b) să verifice identitatea candidaţilor, documentele
acestora, prezenţa conform programatorului de examen, precum şi starea tehnică
a vehiculelor cu care se efectuează proba de traseu;
c) să consemneze în anexa la chestionar, sub
semnătură, menţiunile referitoare la candidaţii declaraţi admişi la proba
teoretică, care nu se prezintă la proba practică;
d) să explice candidaţilor modul de desfăşurare a
probei şi să le comunice clar şi din timp traseul ce urmează a fi parcurs;
e) să nu permită accesul în vehicul al altor persoane,
cu excepţia candidaţilor sau a persoanelor cu atribuţii de control;
f) să nu permită transmiterea de indicaţii şi sfaturi
candidatului în timpul examinării;
g) să urmărească cu atenţie modul de efectuare a
manevrelor de conducere a vehiculului, să intervină în situaţii deosebite când
din cauza unor manevre periculoase se pot produce accidente de circulaţie;
h) să nu angajeze cu candidaţii discuţii de altă natură
decât cele legate de executarea probelor respective;
i) să nu indice candidaţilor efectuarea unor manevre
care ar încălca regulile de circulaţie sau semnalizarea rutieră;
j) să manifeste obiectivitate în aprecierea
cunoştinţelor şi în acordarea calificativelor, având o comportare civilizată
faţă de candidaţi.
Art. 26. - (1) Examinarea la proba practică de
conducere a autovehiculului în traseu se face separat pentru fiecare categorie
sau subcategorie, în zile diferite.
(2) Timpul afectat probei practice trebuie să fie de
minimum 25 de minute pentru categoriile B, BE şi subcategoria B1 şi de minimum
45 de minute pentru celelalte categorii şi subcategorii, iar distanţa parcursă
trebuie să fie suficientă pentru ca examinatorul să poată aprecia aptitudinile
şi comportamentul candidaţilor.
(3) In cazul în care proba practică se desfăşoară prin
parcurgerea a două sau trei componente ale probei, timpii aferenţi cumulaţi
trebuie să respecte condiţiile prevăzute la alin. (2).
Art. 27. - (1) Neexecutarea corectă a manevrelor
prevăzute la art. 23 se penalizează de către examinator prin consemnarea, pe
fila „verso" a anexei la chestionar, a literei „I" în căsuţele
corespunzătoare regulii încălcate, la fiecare greşeală repetată.
(2) Calculul punctelor de penalizare acumulate pentru
fiecare regulă încălcată se realizează prin înmulţirea punctelor de penalizare
cu numărul de greşeli consemnate de examinator.
Art. 28. - (1) Candidatul care cumulează cel mult 20 de
puncte penalizare în timpii prevăzuţi la art. 26 alin. (2) este declarat admis
la proba practică.
(2) Candidatul care a depăşit punctajul maxim de
penalizare înaintea expirării timpilor prevăzuţi la art. 26 alin. (2) este
declarat respins.
(3) Candidatul declarat respins
la proba practică poate fi reprogramat pentru susţinerea unui nou examen în
condiţiile art. 19 alin. (1) şi (2).
CAPITOLUL III
Dispoziţii tranzitorii şi finale
Art. 29. - (1) Restricţiile medicale, adaptările
obligatorii ale autovehiculelor şi aspectele administrative se înscriu la
rubrica restricţii din permisul de conducere, potrivit codurilor prevăzute în
anexa nr. 6.
(2) Restricţiile medicale se înscriu, potrivit
reglementărilor legale, în fişa medicală.
(3) Adaptările obligatorii ale autovehiculelor pentru
conducerea acestora de către persoane cu anumite dizabilităţi se stabilesc de
către unitatea autorizată să efectueze pregătirea candidatului, cu viza
unităţii de asistenţă medicală ambulatorie de specialitate autorizate, care a
emis fişa medicală pentru persoana respectivă.
(4) Codurile aferente aspectelor administrative se
stabilesc şi se înscriu în permisul de conducere, potrivit prezentului ordin,
de către personalul serviciilor publice comunitare.
(5) Cu ocazia preschimbării unor permise de conducere
emise de alte state comunitare, restricţiile înscrise în acestea se preiau în
permisele de conducere preschimbate.
Art. 30. - (1) La data intrării în vigoare a Legii nr.
49/2006 pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002
privind circulaţia pe drumurile publice, examinarea candidaţilor la proba
teoretică se va efectua pe baza chestionarelor de examen existente, adaptate la
noile prevederi legislative.
(2) Chestionarele de examen, inclusiv cele formulate în
limbi de circulaţie internaţională şi în limbile
minorităţilor naţionale, precum şi grilele de corectare folosite la proba
teoretică se elaborează de către Direcţia regim permise de conducere şi
înmatriculare a vehiculelor din cadrul Ministerului Administraţiei şi
Internelor, în termen de 6 luni de la data intrării în vigoare a Legii nr.
49/2006.
(3) Până la împlinirea termenului de 6 luni,
documentele prevăzute la alin. (2) se asigură, în condiţiile legii, potrivit
solicitărilor candidaţilor, prin grija instituţiilor prefectului în cadrul cărora
sunt organizate serviciile publice comunitare.
Art. 31. - In termen de 6 luni de la data intrării în
vigoare a prezentului ordin, Direcţia regim permise de conducere şi
înmatriculare a vehiculelor din cadrul Ministerului Administraţiei şi
Internelor va reatesta lucrătorii din cadrul serviciilor publice comunitare.
Art. 32. - Anexele nr. 1-6*) fac parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. 33. - (1) Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I, şi intră în vigoare la data intrării în vigoare
a Legii nr. 49/2006.
(2) La data intrării în vigoare a prezentului ordin se
abrogă Ordinul ministrului administraţiei şi internelor nr. 574/2005 privind
organizarea şi desfăşurarea examenului pentru obţinerea permisului de conducere, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 328 din 19 aprilie 2005.
p. Ministrul administraţiei şi internelor,
Anghel Andreescu,
secretar de stat
*) Anexele nr. 1 -6 sunt reproduse în facsimil.
ANEXA nr. I
DOMNULE ŞEF SERVICIU,
Subsemnatul/Subsemnata_____________________________________.
cu domiciliul/ reşedinţa în România, localitatea_______________________, judeţul______________,
posesor/posesoare al/a actului de identitate
seria____________nr._______________, eliberat/eliberată
de________________, la data
de |_|_|_|_| -|_|_| - |_|_|, valabil până la data de |_|_|_|_| -|_|_| -|_|_|,
Anul luna ziua Anul luna ziua
CNP |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_| , solicit prezentarea la examenul
pentru obţinerea permisului de conducere
categoria/subcategoria____________.
Menţionez că pregătirea necesară susţinerii acestui
examen am efectuat-o:
- în cadrul Şcolii de pregătire a conducătorilor de
autovehicule _____________________________________________,
- cu instructor auto
atestat*________________________________.
Anexez dosarul de examinare, care cuprinde:
|_| 1. fişa de
şcolarizare:
|_| 2. certificat de cazier judiciar;
|_| 3. copia actului de identitate:
|_| 4. chitanţe de
plată a taxelor aferente obţinerii permisului de conducere; şi. după caz :
|_| 5. copia permisului de conducere;
|_| 6. avizul psihologic:
|_| 7. documente
care să facă dovada stabilirii reşedinţei sau domiciliului
în România, în condiţiile legii:
|_| 8. declaraţie
notarială;
|_| 9. copia
hotărârii judecătoreşti de condamnare sau de
revocare a pedepsei complementare a interzicerii exercitării profesiei sau
ocupaţiei de conducător de vehicule.
Data: |__|__|__|__| - |__|__| - |__|__|
Anul luna ziua
Semnătura
...................................
NOTĂ
* se completează numai în cazul în care se solicită
obţinerea permisului de conducere pentru categoriile A, B, BE şi subcategoriile
Al şi Bl, dacă pregătirea practică a fost efectuată, conform art.29 alin.(3) din Regulamentul de aplicare a OUG nr.
195/2002. aprobai prin H.G. nr. 1391/2006, cu un
instructor auto atestat in condiţiile legii, care are încheiat un contract cu
scoala de pregătire a conducătorilor auto in care solicitantul a efectuat
pregătirea teoretică.
** Documentele prevăzute la
punctele 5-9 se solicită doar în următoarele situaţii:
5. pentru persoanele care solicită obţinerea unor noi
categorii şi/sau subcategorii:
6. până la data aderării României la Uniunea
Europeană;
7. pentru cetăţenii străini care şi-au stabilit
domiciliul sau reşedinţa în România şi pentru cetăţenii români cu domiciliul în
străinătate;
8. pentru persoanele de la
punctul 7, dacă nu prezintă documentul de la punctul 5. Din declaraţia
notarială trebuie să rezulte că solicitantul nu mai posedă un alt permis de
conducere eliberat de o autoritate străină sau că dreptul de a conduce nu i-a
fost suspendat sau anulat:
9. pentru cei aflaţi în situaţiile prevăzute la art.
l16 alin.{ 1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind
circulaţia pe drumurile publice, republicată.
ANEXA nr. 2
-faţă -
Instituţia Prefectului Judeţului_______________________
Serviciul public comunitar regim permise
de conducere şi înmatriculare a vehiculelor
Nr.____din _____________
Nr. crt.
|
Data
programării
la examen
|
Gradul profesional, numele şi prenumele lucrătorului care a
primit si verificat dosarul
|
Rezultatul examenului
|
Categoria/ subcategoria
obtinuta
|
Data obţinerii categoriei/
subcategoriei
|
Semnătura examinatorului
|
1
|
|
|
|
|
|
|
2
|
|
|
|
|
|
|
3
|
|
|
|
|
|
|
4
|
|
|
|
|
|
|
5
|
|
|
|
|
|
|
6
|
|
|
|
|
|
|
Şcoala de pregătire a conducătorilor
Instructor auto atestat*
de autovehicule_____________________
_________________________________
________________________________
(nr. avizului de functionare, data
eliberării) (seria şi numărul atestatului, data eliberării)
NOTĂ . * se completează numai în cazul în care se solicita obţinerea
permisului de conducere pentru categoriile A. B. BE şi subcategoriile Al şi Bl,
dacă pregătirea practică a fost efectuată. conform
art.29 alin.(3) din Regulamentul de aplicare a OUG nr.195/2002. aprobat prin
H.G. nr. 1391/2006, cu un instructor auto atestat
in condiţiile legii, care are încheiat un contract cu şcoala de pregătire a
conducătorilor auto in care solicitantul a efectuat pregătirea teoretică.
1. FIŞA DE ŞCOLARIZARE PENTRU CONDUCEREA
AUTOVEHICULELOR
Nr._________________din_____________________
(se înregistrează în registrul de evidenţa al şcolii)
CNP |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
Motivul emiterii:
|_| EXAMEN PENTRU OBŢINERE PERMIS
|_| EXAMEN PENTRU ADĂUGARE
CATEGORII/SUBCATEGORII
|_| EXAMEN PENTRU OBŢINEREA UNUI NOU
PERMIS
Numele ___________________ Prenumele ______________ Nume
anterior ______________ Prenumele părinţilor: Tata ______________ Mama ______________Cetăţenie ______________
Sex: M |_| F |_| Data naşterii:
|__|__|__|__| - |__|__| - |__|__|
Anul luna ziua
Locul naşterii: Ţara ______________
jud.(sect.) ________________ localitatea ______________ Domiciliul:
jud.(sect.) ______________ localitatea ___________________ str.
______________ nr. _____ bl. ____ sc. _____, etaj _______ ap. ____,
Act de identitate: _______ seria ______________ nr.
______________ ____________
eliberat de ______________ la data de, |__|__|__|__| - |__|__| -
|__|__| | LOC PENTRU |
Anul luna ziua | FOTOGRAFIE |
| Mărimea |
|_| Nu am posedat permis de
conducere
| 3,5x3,85
|
| color |
|_| Am posedat permis de conducere
categoria/subcategoria ______care a fost | ____________ |
anulat în anul
|__|__|__|__|
|_| Posed permis de conducere categoria/subcategoria ______ numărul _______________
eliberat de ______________ la data de |__|__|__|__| - |__|__| -
|__|__|
Anul luna ziua
Semnătura candidatului ___________________
|
Certific autenticitatea imaginii şi corectitudinea datelor:
Lucrător serviciul public comunitar _________________________, Semnătura ______________
(grad
profesional, nume si prenume)
Operator introducere date (nume si
prenume) _________ , Semnătura
______________
Chitanţa reprezentând contravaloarea permisului de conducere, cu
seria _______ nr. ___________
Taxa prestări servicii
_____________________________
|
- verso -
2. Se certifică absolvirea cursurilor de pregătire
pentru susţinerea examenului în vederea obţinerii permisului de conducere
pentru categoria/subcategoria________, organizate
de_____________________________, în perioada__________________.
DIRECTOR
SECRETAR
..........................................................
.............................................
(nume. prenume, semnatura si
stampila) (nume, prenume şi semnatura)
PROFESOR DE
INSTRUCTOR DE MEDIC
LEGISLAŢIE
CONDUCERE AUTO APT/INAPT
PENTRU CONDUCEREA
............................
......................................... AUTOVEHICULELOR DIN
(nume. prenume şi semnătura) (nume.
prenume şi semnatura)
CATEGORIA/SUBCATEGORIA______________
.......................................................................
(nume. prenume, semnătura ştampila şi parafa)
ANEXA nr. 3
-fată-
-verso-
PENALIZAREA GREŞELILOR ŞI ÎNCĂLCĂRILOR
COMISE DE CANDIDAT (PUNCTE)
|
Puncte
|
Examinarea
la categoria (subcategoria)
|
1. PREGĂTIREA PENTRU DRUM
- nereglarea scaunului, a oglinzii retrovizoare,
nefixarea centurii de siguranţa, neeliberarea frânei de ajutor.....................................
- necunoaşterea aparaturii de bord sau a
comenzilor
autovehiculul.......................................................................................
2. MANEVRAREA Şl POZIŢIA
AUTOVEHICULULUI ÎN TIMPUL MERSULUI
- nesincronizarea comenzilor (oprirea
motorului, folsirea incorecta a treptelor de viteză)
.................................................
- nementinerea directei de
mers...............................................
- folosirea incorectă a drumului, cu sau
fară marcaje.................
3. SCHIMBAREA DIRECŢIEI DE MERS ŞI EFECTUAREA
VIRAJELOR
- neasigurarea la schimbarea direcţiei
de mers..........................
- executarea neregulamentara a
virajelor.......................................
- nesemnalizarea sau semnalizarea gresita
a directiei de mers ......
4. CIRCULAŢIA ÎN INTERSECŢII
- neîncadrarea corespunzătoare în raport
cu direc[ia de deplasare.....................................................................................
-efectuarea unor manevre interzise
(oprire, staţionare, mers înapoi etc.)...........................................................................................
- reasigurarea la pătrunderea in
intersectii....................................
5. DEPĂŞIREA
- ezitarea repetata de a depăşi alte
autovehicule...........................
- nerespectarea regulilor de executare a
depăşirii ori efectuarea acesteia in locuri şi situaţii
interzise..................................................
6. PRIORITATEA
- neacordarea priorităţii vehiculelor şi
pietonilor care au acest drept....................................................................................................
- tendinte repetate de a ceda trecerea vehiculelor şi
pietonilor când nu au prioritate...........................................................................
7. RESPECTAREA SEMNIFICAŢIEI SEMNELOR
ŞI MIJLOACELOR DE SEMNALIZARE
-nerespectarea semnificatei indicatoarelor şi marcajelor..............
- nerespectarea semnificaţiei culorii
roşii a semaforului..................
- nerespectarea semnificaţiei
semaforului cu lumina galbena
intermitenta.........................................................................................
8. VITEZA
- nereducerea vitezei in locurile impuse
de lege................................
- depăşirea vitezei maxime admise.....................................................
-conducerea cu viteza redusă în mod
nejustificat.............................
9. CONDUCEREA PE TIMP NEFAVORABIL
- reîndemânarea în conducere în conditii
de ploaie, zăpadă, mâzga,
polei..........................................................................
-deplasarea cu viteză neadecvată
condiţiilor atmosferice şi de
drum...........................................................................
10. NERESPECTAREA NORMELOR PRIVIND
TRECEREA LA NIVEL CU CALEA FERATA
...................................................
11. EXECUTAREA UNOR MANEVRE OBLIGATORII
DE ÎNDEMÂNARE PE TRASEU
- oprirea şi pornirea din
rampa....................................................
- parcarea cu fa(a. cu spatele sau
lateral.........................................
- întoarcerea pe o stradă cu una sau mai
multe benzi de circulaţie pe
sens.................................................................................................
-mersul
înapoi......................................................................................
12. PRODUCEREA UNUI ACCIDENT DE
CIRCULAŢIE, ORI INTERVENŢIA EXAMINATORULUI PENTRU EVITAREA UNUI PERICOL
IMINENT..............................
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
21
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
9
|
|
|
|
|
|
|
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9
|
|
|
|
|
|
|
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
9
|
|
|
|
|
|
|
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
21
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
21
|
|
|
|
|
|
|
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9
|
|
|
|
|
|
|
|
21
|
|
|
|
|
|
|
|
9
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9
|
|
|
|
|
|
|
|
9
|
|
|
|
|
|
|
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9
|
|
|
|
|
|
|
|
9
|
|
|
|
|
|
|
|
21
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7
|
|
|
|
|
|
|
|
7
|
|
|
|
|
|
|
|
7
|
|
|
|
|
|
|
|
7
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
21
|
|
|
|
|
|
|
|
* MENŢIUNI
|
Data
|
Catego-ria
(subcategoria)
|
POLIGON *
|
TRASEU*
|
CALIFICATIV
|
Gre-seli
|
Timp
|
Gradul,
numele. prenumele şi
Semnătura examinatorului
|
Penali-zări
|
Gradul,
numele, prenumele şi Semnătura examinatorului
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
*EXAMINAT CU AUTO NR.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Anexa nr. 4
Condiţii pe care trebuie să le îndeplinească
vehiculele folosite pentru examinarea la proba practică
Categoria A:
- accesul progresiv: motocicletă fără ataş cu o
capacitate cilindrică mai mare de 120 cmc şi a cărei viteză maximă, prin
construcţie, este de cel puţin 100 km/h.
- acces direct: motocicletă fără ataş cu o putere de
cel puţin 35 kW.
Subcategoria Al:
- motocicletă tară ataş cu o capacitate cilindrică de
cel puţin 75 cmc.
Categoria B:
- vehicul de categoria B cu 4 roţi şi care trebuie să
atingă o viteză de cel puţin 100 km/h.
Categoria B + E:
- ansamblu format dintr-un
vehicul de examen din categoria B şi dintr-o remorcă cu masă maximă autorizată
de cel puţin 1000 kg. care atinge o viteză de cel puţin 100 km/h şi care nu
intră în categoria B: compartimentul pentru mărfuri al remorcii trebuie
să fie dintr-o caroserie închisă, cel puţin la fel de lată şi de înaltă ca şi
vehiculul; caroseria închisă poate fi şi puţin mai tată decât vehiculul cu
condiţia ca vizibilitatea spre spate să fie posibilă cu ajutorul oglinzilor
retrovizoare exterioare ale autovehiculului; remorca trebuie să aibă o greutate
reală de minimum 800 kg.
Subcategoria Bl:
- autovehicul cu trei sau patru roţi care poate atinge
o viteză de cel puţin 60 km/h.
Categoria C:
- vehicul din categoria C a cărui masă maximă
autorizată este de cel puţin 12.000 kg, lungimea de cel puţin 8 metri, lăţimea
de ce! puţin 2,40 m. care atinge o viteză de cel puţin 80 km/h. este echipat cu
ABS şi cu o cutie de viteze cu cel puţin 8 trepte de mers înainte, precum şi cu
un dispozitiv de înregistrare a vitezei conform Regulamentului nr.3821/85/CE;
compartimentul pentru mărfuri trebuie să fie dintr-o caroserie închisă, cel
puţin la fel de largă şi de înaltă ca şi cabina şi să aibă o greutate de
minimum 10.000 kg.
Categoria C + E:
- vehicul articulat sau ansamblu format dintr-un vehicul de examen din categoria C şi o remorcă a cărei
lungime este de cel puţin 7,5 m; vehiculul articulat sau ansamblul trebuie să
aibă o masă totală maximă autorizată de cel puţin 20.000 kg. o lungime de cel
puţin 14 m şi o lăţime de cel puţin 2.40 m, să atingă o viteză de cel puţin 80
km/h. să fie echipat cu ABS şi să aibă o cutie de viteze cu cel puţin 8 trepte
de mers înainte şi un dispozitiv de înregistrare a vitezei conform
Regulamentului nr.3821/85/CE; compartimentul pentru mărfuri trebuie să fie
dintr-o caroserie închisă, cel puţin la fel de lată şi de înaltă ca şi cabina;
atât vehiculul cât şi ansamblul trebuie să aibă o greutate de minimum 15.000
kg.
Subcategoria C1:
- vehicul din subcategoria C1 a cărui masă maximă este
de cel puţin 4.000 kg, care are o lungime de cel puţin 5 m, atinge o viteză de
cel puţin 80 km/h şi este echipat cu ABS şi un dispozitiv de înregistrare a
vitezei conform Regulamentului nr.3821/85/CE; compartimentul pentru mărfuri
trebuie să fie dintr-o caroserie închisă, cel puţin ta fel de lată şi de înaltă
ca şi cabina.
Subcategoria C1 + E:
- ansamblu format dintr-un vehicul de examen din
subcategoria C1 şi dintr-o remorcă a cărei masă maximă autorizată este de cel
puţin 1250 kg; ansamblul trebuie să aibă o lungime de cel puţin 8 m şi să
atingă o viteză de cel puţin 80 km/h; compartimentul de mărfuri al remorcii
trebuie să fie dintr-o caroserie închisă, cel puţin la fel de lată şi de înaltă
ca şi cabina; caroseria închisă poate să fie şi puţin mai lată decât
autovehiculul cu condiţia ca vizibilitatea în spate să fie posibilă prin
folosirea retrovizoarelor exterioare ale autovehiculului; remorca trebuie să
aibă o greutate de cel puţin 800 kg.
Categoria D:
- vehicul din categoria D care are o lungime de cel
puţin l0 m, o lăţime de cel puţin 2,40 m şi care poate atinge o viteză de cel
puţin 80 km/h, echipat cu ABS şi cu un dispozitiv de înregistrare a vitezei
conform cu Regulamentul (CEE) nr. 3821/85.
Categoria D + E:
- ansamblu format dintr-un vehicul de examen din categoria D şi dintr-o remorcă a cărei masă maximă autorizată este de
cel puţin 1.250 kg, lăţimea de cel puţin 2,40 m şi care este capabil să atingă
o viteză de cel puţin 80 km/h; compartimentul pentru mărfuri al remorcii
trebuie să fie dintr-o caroserie închisă, cu o lăţime şi o înălţime de cel
puţin 2m; remorca trebuie să aibă o greutate de cel puţin 800 kg.
Subcategoria Dl:
- vehicul din subcategoria Dl a cărei masă maximă
autorizată este de cel puţin 4.000 kg, care are o lungime de cel puţin 5 m şi
care poate atinge o viteză de cel puţin 80 km/h, echipat cu ABS şi cu un
dispozitiv de înregistrare a vitezei conform cu Regulamentul (CEE) nr. 3821/85.
Subcategoria Dl + E:
- ansamblu format dintr-un vehicul de examen din
subcategoria Dl şi dintr-o remorcă a cărei masă maximă autorizată este de cel
puţin 1250 kg şi care atinge o viteză de cel puţin 80 km/h; compartimentul
pentru mărfuri al remorcii trebuie să fie alcătuit dintr-o caroserie închisă cu
o lăţime şi o înălţime de cel puţin 2 m; remorca trebuie să aibă o greutate
minimă de 800 kg.
Categoria Tr:
- tractor pe roţi, cu cel puţin două axe, utilizat
pentru executarea de lucrări, precum şi pentru tractarea unor remorci folosite
pentru transportul de persoane sau bunuri şi care se deplasează, de regulă, pe drumul public.
Anexa nr. 5
SCHIŢA
POLIGONULUI DE EXAMINARE PENTRU CATEGORIA
"A" ŞI SUBCATEGORIA A1
Anexa nr. 6
Codurile comunitare armonizate
CONDUCĂTORUL AUTO (probleme medicale)
01. Corecţia şi/sau protecţia vederii
01.01 Ochelari
01.02 Lentile de contact
01.03 Sticlă protectoare
01.04 Lentile opace
01.05 Acoperitoare pentru ochi
01.06 Ochelari sau lentile de contact
02. Proteză auditivă/aparat auditiv
02.01 Proteză auditivă pentru o ureche
02.02 Proteză auditivă pentru ambele urechi
03. Proteză/orteză pentru
membre
03.01 Proteză/orteză pentru unul sau ambele membre
superioare
03.02 Proteză/orteză pentru unul sau ambele membre
inferioare
05. Conducere cu restricţie (indicarea sub-codului
obligatoriu, conducere supusă restricţiilor din motive
medicale)
05.01 Restricţie la călătoria pe timpul zilei (de
exemplu: o oră după răsăritul soarelui şi o oră înainte de apus)
05.02 Restricţie la călătoria pe o rază de ... km de
la locul de reşedinţă a titularului, sau doar în
interiorul unui oraş. în perimetrul unei zone/regiuni
05.03 Conducere fără pasageri în habitaclul
autovehiculului
05.04 Restricţie de utilizare în timpul deplasării a
unei viteze mai mică sau egală cu ... km/h
05.05 Conducere doar atunci când este însoţit de un
titular de permis de conducere
05.06 Fără remorcă
05.07 Interzicerea conducerii pe autostradă
05.08 Interzicerea consumului de băuturi alcoolice
ADAPTĂRI ALE VEHICULULUI
10. Cutie de viteze adaptată
10.01 Schimbător de viteze manual
10.02 Schimbător de viteze
automat
10.03 Schimbător de viteze cu comandă electronică
10.04 Levier adaptat de schimbat viteza
10.05 Fără cutie de transmisie secundară
15. Anibreiaj adaptat
15.01 Pedală de ambreiaj adaptată
15.02 Ambreiaj manual
15.03 Ambreiaj automat
15.04 Compartimentare în faţa
pedalei de ambreiaj/pedală de ambreiaj neutralizată/suprimată
20. Mecanisme de frânare adaptate
20.01 Pedală de frână adaptată
20.02 Pedală de frână mărită
20.03 Pedală de frână adaptată pentru piciorul stâng
20.04 Pedală de frână pentru talpă
20.05 Pedală de frână cu basculă
20.06 Frână de serviciu acţionată cu mâna (adaptată)
20.07 Folosire maximă a frânei de serviciu ranforsată
20.08 Folosire maximă a frânei de siguranţă integrată
în frâna de serviciu
20.09 Frână de mână (de staţionare) adaptată
20.10 Frână de mână (de staţionare) cu comandă
electrică
20.11 Frână de mână cu comandă acţionată de picior
(adaptată)
20.12 Compartimentare în faţa pedalei de frână/ pedală
de frână neutralizată/ suprimată
20.13 Frână cu comandă acţionată la nivelul
genunchiului
20.14 Frână principală cu comandă electrică
25. Mecanisme de acceleraţie adaptate
25.01 Pedală de acceleraţie adaptată
25.02 Pedală de acceleraţie pentru talpă
25.03 Pedală de acceleraţie cu basculă
25.04 Acceleraţie manuală
25.05 Acceleraţie acţionată la nivelul genunchiului
25.06 Servo-acceleraţie (electronică, pneumatică etc.)
25.07 Pedală de acceleraţie plasată la stânga pedalei
de frână
25.08 Pedală de acceleraţie plasată la stânga
25.09 Compartimentare în faţa
pedalei de acceleraţie/pedală de acceleraţie neutralizată/suprimată
30. Mecanisme de frânare şi de acceleraţie combinate
adaptate
30.01 Pedale paralele
30.02 Pedale în (sau aproximativ în) acelaşi plan
30.03 Acceleraţie şi frână cu glisieră
30.04 Acceleraţie şi frână cu
glisieră cu orteză
30.05 Pedală de frână şi de acceleraţie
neutralizate/suprimate
30.06 Podea ridicată
30.07 Compartimentare pe o latură a pedalei de frână
30.08 Compartimentare pentru proteză pe o latură a
pedalei de frână
30.09 Compartimentare în faţa
pedalelor de acceleraţie şi de frână
30.10 Rezemătoare pentru călcâi /picior
30.11 Acceleraţie şi frână cu comandă electrică
35. Dispozitive de comandă adaptate
(Faruri, ştergător şi spălător de parbriz, claxon,
semnalizatoare etc.)
35.01 Dispozitive de comandă care pot fi acţionate
fără a influenţa negativ conducerea
35.02 Dispozitive de comandă care pot fi acţionate
fară a da drumul volanului sau unor accesorii (mâner sferic, furcă etc.)
35.03 Dispozitive de comandă care pot fi acţionate
fără a da drumul cu mâna stângă volanului sau unor accesorii (mâner sferic,
furcă etc.)
35.04 Dispozitive de comandă care pot fi acţionate
fără a da drumul cu mâna dreaptă volanului/accesoriilor (mâner sferic, furcă
etc.)
35.05 Dispozitive de comandă
care pot fi acţionate fără a elibera volanul/accesoriile (mâner sferic, furcă
etc.) ori comenzile de acceleraţie sau de frână combinate
40. Direcţie adaptată
40.01 Servodirecţie standard
40.02 Servodirecţie ranforsată
40.03 Servodirecţie cu sistem
de securitate
40.04 Coloană de direcţie alungită
40.05 Volan ajustat (volan mai gros/mai subţire; volan
cu diametru redus etc.)
40.06 Volan cu basculare
40.07 Volan vertical
40.08 Volan orizontal
40.09 Acţionare cu piciorul
40.10 Acţionare cu dispozitiv adaptat (manşă etc.)
40.11 Mâner la volan
40.12 Orteză pentru mână pe volan
40.13 Orteză de tenodeză
42. Oglindă (oglinzi) retrovizoare modificată(e)
42.01 Oglindă retrovizoare exterioară stânga sau
dreapta
42.02 Oglindă retrovizoare exterioară montată pe aripă
42.03 Oglindă retrovizoare interioară suplimentară
pentru observarea traficului
42.04 Oglindă retrovizoare interioară panoramică
42.05 Oglindă retrovizoare de unghi mort
42. 06 Oglindă (oglinzi) retrovizoare exterioară(oare)
cu comandă electrică
43. Scaun pentru şofer modificat
43.01 Scaun pentru conducător cu înălţime adecvată
pentru vizibilitate şi distanţă normală faţă de volan şi pedale
43.02 Scaun pentru conducător adaptat la forma
corpului
43.03 Scaun pentru conducător cu susţinere laterală
pentru o bună stabilitate
43.04 Scaun pentru conducător cu rezematoare pentru
coate
43.05 Scaun pentru conducător cu glisieră alungită
43.06 Centură de siguranţă adaptată
43.07 Centură de siguranţă de tip jug
44. Modificări ale motocicletelor
(sub-cod obligatoriu)
44.01 Frână cu comandă unică
44.02 Frână de mână (adaptată) (pentru roata din faţă)
44.03 Frână de picior (adaptată) (pentru roata din
spate)
44.04 Manetă de acceleraţie (adaptată)
44.05 Cutie de viteze manuală şi ambreiaj manual (adaptate)
44.06 Oglindă (oglinzi) retrovizoare adaptată(e)
44.07 Comenzi (adaptate) (indicatoare de direcţie,
faruri de oprire etc.)
44.08 înălţimea scaunului permiţând conducătorului să
ajungă cu ambele picioare la pământ
45. Numai motocicletă cu ataş
50. Limitat la un
vehicul/număr de şasiu particular (număr de identificare al vehiculului, VIN)
51. Limitat la un vehicul/placă de înmatriculare
particular (număr de înmatriculare a vehiculului. VIN)
PROBLEME ADMINISTRATIVE
70. Schimbarea
permisului nr. ... eliberat de ... (semn distinctiv UE/ONU în cazul unei ţari
terţe, de pildă: 70.0123456789.NL)
71. Duplicatul permisului nr. ... (semn
distinctiv UE/ONU în cazul unei ţări terţe, de pildă: 71.987654321HR)
72. Limitat la
vehiculele din categoria A cu capacitate cilindrică maximă de 125 cm3 şi o putere maximă de 11 KW(A1)
73. Limitat la vehiculele din categoria B cu
trei sau patru roţi şi motor (Bl)
74. Limitat la vehiculele din categoria C a căror
masă maximă autorizată nu depăşeşte 7 500 kg (C1)
75. Limitat la vehiculele din categoria D care nu
au mai mult de 16 locuri pe scaune în afara locului conducătorului (Dl)
76. Limitat la vehiculele din categoria C. a
căror masă maximă autorizată nu depăşeşte 7 500 de kg (C1), cuplate la o
remorcă a cărei masă maximă autorizată depăşeşte 750 kg, cu condiţia ca masa
totală maximă autorizată să nu depăşească 12 000 kg, şi ca masa maximă
autorizată a remorcii să nu depăşească masa vehiculului trăgător gol (C1 + E)
77. Limitat la vehiculele din categoria D care nu
au mai mult de 16 locuri pe scaune în afara locului conducătorului (Dl),
cuplate la o remorcă a cărei masă maximă autorizată depăşeşte 750 kg, cu
condiţia ca: a) masa totală maximă autorizată să nu depăşească 12 000 kg şi ca
masa maximă autorizată a remorcii să nu depăşească masa vehiculului trăgător
gol şi b) remorca să nu fie folosită pentru transportul de călători (Dl + E)
78. Limitat la vehiculele cu schimbător automat
de viteze. (Directiva 91 /439/CEE, anexa II, pct.
8.1.1., alin. (2))
79. (...) Limitat la vehiculele care îndeplinesc
condiţiile indicate între paranteze, în contextul aplicării art. 10 alin. (1) din Directiva 91/439/CEE.
90.01: la stânga
90.02: la dreapta
90.03: stânga
90.04: drept (dreaptă)
90.05: mână
90.06: picior
90.07: folosibil"
95. Conducător auto care deţine certificat de
competenţă profesională (CCP), emis conform Directivei Parlamentului European
şi a Consiliului 2003/59/CE, valabil până la data de .... (de exemplu, „95.01.01.2012").
Codurile naţionale încep de la 100.