E-mail:
Parola:
     
 Nu ai cont? Inregistreaza-te
 Ai uitat parola? Click aici
alerte legex
Coduri postale şi prefixe telefonice naţionale şi internaţionale
Legături cu alte acte
nu a modificat niciun act
Cele mai căutate legi
Ultimele acte citite
Sisteme de securitate
Registrul Agricol Integrat - www.registrulagricolintegrat.ro

Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

ORDIN Nr

ORDIN   Nr. 1497 din 9 noiembrie 2006

privind procedura de examinare pentru obtinerea permisului de conducere

ACT EMIS DE: MINISTERUL ADMINISTRATIEI SI INTERNELOR

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 933 din 17 noiembrie 2006



Având în vedere prevederile art. 23 alin. (10) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,

în temeiul art. 9 alin. (4) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 63/2003 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Administraţiei şi Internelor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 604/2003, cu modificările şi completările ulterioare,

ministrul administraţiei si internelor emite următorul ordin:

CAPITOLUL I

Dispoziţii generale şi comune

Art. 1. - (1) Prezentul ordin stabileşte procedura de examinare pentru obţinerea permisului de conducere.

(2) Examinarea pentru obţinerea permisului de conducere se realizează potrivit prevederilor prezentului ordin, cu respectarea condiţiilor prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi de Regulamentul de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1.391/2006.

Art. 2. - In sensul prezentului ordin, expresiile şi termenii de mai jos au următoarele înţelesuri:

a)   servicii publice comunitare - serviciile publice comunitare regim permise de conducere şi înmatriculare a vehiculelor organizate în cadrul instituţiei prefectului;

b)   candidaţi - cetăţenii români şi cetăţenii străini cu domiciliul sau reşedinţa în România, care solicită examinarea pentru obţinerea permisului de conducere;

c)    examinatori - lucrători ai serviciilor publice comunitare regim permise de conducere şi înmatriculare a vehiculelor, atestaţi potrivit art. 4.

Art. 3. - (1) Examinarea pentru obţinerea permisului de conducere se efectuează la serviciile publice comunitare pe a căror rază de competenţă teritorială candidaţii îşi au domiciliul sau reşedinţa.

(2) Examinarea pentru obţinerea permisului de conducere poate fi efectuată şi în alte localităţi decât în municipiul reşedinţă de judeţ în care candidaţii îşi au domiciliul sau reşedinţa, în baza ordinului prefectului unităţii administrativ-teritoriale respective.

(3) Examinarea militarilor profesionişti, a cursanţilor, elevilor şi studenţilor instituţiilor de învăţământ din sistemul naţional de apărare, ordine publică şi securitate naţională, precum şi a candidaţilor care solicită obţinerea permisului de conducere pentru categoriile Tv şi Tb se poate efectua la serviciile publice comunitare pe a căror rază de competenţă teritorială îşi are sediul unitatea care organizează cursurile de pregătire.

Art. 4. - (1) Examinarea candidaţilor se efectuează de către o comisie de examinare a cărei componenţă se stabileşte de către şeful serviciului public comunitar, pe programator.

(2) Din comisia de examinare fac parte examinatori atestaţi de Direcţia regim permise de conducere şi înmatriculare a vehiculelor din cadrul Ministerului Administraţiei şi Internelor.

Art. 5. - (1) Examinarea candidaţilor cuprinde proba teoretică şi proba practică.

(2)   Proba teoretică constă în indicarea variantelor corecte de răspuns la întrebările cuprinse în chestionarele de examen. Indicarea răspunsurilor corecte se face fie prin completarea unei anexe la chestionar, pe suport hârtie, fie prin utilizarea unei aplicaţii informatice, avizată de Direcţia regim permise de conducere şi înmatriculare a vehiculelor din cadrul Ministerului Administraţiei şi Internelor.

(3)   Proba practică cuprinde testarea conducerii unui autovehicul în poligon şi/sau, după caz, în traseu, atât în localităţi, cât şi în afara acestora, inclusiv după lăsarea serii.

Art. 6. - (1) Examinarea candidaţilor la proba teoretică se efectuează, de regulă, în limba română.

(2)   In cazul candidaţilor cetăţeni români aparţinând minorităţilor naţionale, examinarea la proba teoretică se poate efectua, la cerere, în limba maternă, în condiţiile art. 17 din Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001, cu modificările şi completările ulterioare.

(3)   In cazul candidaţilor cetăţeni străini cu domiciliul sau reşedinţa în România, examinarea la proba teoretică se poate efectua, la cerere, într-o limbă de circulaţie internaţională.

CAPITOLUL II

Organizarea şi desfăşurarea examenului pentru obţinerea permisului de conducere

SECŢIUNEA 1

Organizarea examenului pentru obţinerea permisului de conducere

Art. 7. - (1) La data depunerii dosarului de examinare, candidaţii trebuie să îndeplinească condiţiile referitoare la vârstă, potrivit categoriei şi/sau subcategoriei pentru care se solicită permis de conducere, antecedente penale, examinarea medicală şi, după caz, examinarea psihologică, prevăzute la art. 33 din Regulamentul de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1.391/2006.

(2)  Pentru constituirea dosarului de examinare candidaţii trebuie să depună la serviciile publice comunitare competente următoarele documente:

a)  cererea-tip, semnată de candidat, al cărei model este prevăzut în anexa nr. 1;

b)   fişa de şcolarizare, al cărei model este prevăzut în anexa nr. 2;

c)   certificatul de cazier judiciar, în termenul de valabilitate;

d)  copia actului de identitate;

e)   chitanţele de plată a taxelor aferente obţinerii permisului de conducere;

f)   copia permisului de conducere, în cazul persoanelor care solicită obţinerea unor noi categorii şi/sau subcategorii;

g)   avizul psihologic, până la data aderării României la Uniunea Europeană.

(3)   Pentru candidaţii cetăţeni străini care şi-au stabilit reşedinţa sau domiciliul în România, certificatul de cazier judiciar prevăzut la alin. (2) lit. c) este cel eliberat de Inspectoratul General al Poliţiei Române, potrivit legii.

(4)  Candidaţii cetăţeni străini care şi-au stabilit reşedinţa sau domiciliul în România, precum şi candidaţii cetăţeni români cu domiciliul în străinătate, pe lângă documentele prevăzute la alin. (2), depun la dosarul de examinare documente care să facă dovada stabilirii reşedinţei sau domiciliului în România, în condiţiile legii, şi, în situaţia în care nu prezintă documentul menţionat la alin. (2) lit. f), o declaraţie notarială din care să rezulte că nu mai posedă un alt permis de conducere eliberat de o autoritate străină sau că dreptul de a conduce nu a fost suspendat ori anulat.

(5)   Candidaţii ale căror permise de conducere au fost anulate, aflaţi în una dintre situaţiile prevăzute la art. 116 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, trebuie să depună, pe lângă documentele prevăzute la alin. (2) lit. a)-e) şi g), o copie a hotărârii judecătoreşti de condamnare sau de revocare a pedepsei complementare a interzicerii exercitării profesiei sau ocupaţiei de conducător de vehicule, prevăzută de Codul penal, după caz, rămasă definitivă.

Art. 8. - (1) Programarea candidaţilor la primul examen se stabileşte de către unităţile autorizate în care aceştia au urmat cursurile de pregătire teoretică şi practică.

(2) Programarea candidaţilor pentru susţinerea examenului, în alte situaţii decât cea prevăzută la alin. (1), se solicită de către aceştia.

Art. 9. - Examinarea candidaţilor la proba teoretică se desfăşoară în săli adecvate acestei activităţi, stabilite prin dispoziţie a şefului serviciului public comunitar, cu aprobarea prefectului.

Art. 10. - (1) Examinarea candidaţilor, atunci când se solicită permise de conducere pentru mai multe categorii şi/sau subcategorii, se efectuează în zile diferite, pentru fiecare categorie şi/sau subcategorie de permis de conducere solicitată.

(2)   Perioada de examinare a candidaţilor care solicită permise de conducere pentru mai multe categorii şi/sau subcategorii nu trebuie să depăşească 10 zile lucrătoare de la data efectuării primei examinări.

(3)     Examinarea candidaţilor la fiecare dintre componentele probei practice se poate efectua de către examinatori diferiţi.

Art. 11. - Examinarea candidaţilor la proba teoretică are ca scop verificarea cunoştinţelor necesare conducătorului de vehicul, potrivit categoriei şi subcategoriei de permis de conducere solicitate, şi se face după cum urmează:

a)  pentru permisele din categoriile A, B, BE, Tr, Tb şi Tv şi subcategoriile A1 şi B1, pe baza unui chestionar de cunoaştere a regulilor de circulaţie, noţiunilor de prim ajutor şi conduită preventivă şi a noţiunilor elementare de mecanică;

b)    pentru permisele din categoriile C şi CE şi subcategoriile C1 şi C1E, pe baza unui chestionar de cunoaştere a regulilor de circulaţie, noţiunilor de prim ajutor, conduită preventivă şi a noţiunilor elementare de mecanică, precum şi a unui chestionar cu reguli specifice pentru categoria C;

c)    pentru permisele din categoriile D şi DE şi subcategoriile D1 şi D1E, pe baza unui chestionar de cunoaştere a regulilor de circulaţie, noţiunilor de prim ajutor, conduită preventivă şi a noţiunilor elementare de mecanică, precum şi a unui chestionar cu reguli specifice pentru categoria D.

Art. 12. - (1) Chestionarele de examen şi grilele de corectare folosite la proba teoretică se elaborează de Direcţia regim permise de conducere şi înmatriculare a vehiculelor din cadrul Ministerului Administraţiei şi Internelor.

(2)   In funcţie de categoria ori de subcategoria pentru care se susţine examinarea, chestionarele conţin:

a)   câte 26 de întrebări referitoare la regulile de circulaţie, noţiunile de prim ajutor, conduita preventivă şi la noţiunile elementare de mecanică;

b)   câte 11 întrebări referitoare la regulile specifice pentru categoria C sau D.

(3)  Chestionarele de examen trebuie să cuprindă noţiuni generale referitoare la toate categoriile de vehicule, care privesc:

a)   dispoziţiile legale în materie de circulaţie rutieră, în special cele care vizează semnalizarea rutieră, regulile de prioritate şi restricţiile de viteză;

b)  conducătorul auto:

1.   importanţa unui comportament vigilent şi a unei atitudini adecvate faţă de alţi participanţi la trafic;

2.   funcţiile de percepţie, de evaluare şi de decizie, în special timpul de reacţie, şi modificările comportamentului conducătorului auto ca urmare a efectelor consumului de alcool, droguri şi medicamente cu influenţe negative asupra conducerii unui autovehicul, a stărilor emoţionale şi a oboselii;

c)  drumul:

1.   normele legale referitoare la respectarea distanţelor de siguranţă dintre vehicule, distanţei de frânare şi ţinutei de drum a vehiculului în diferite condiţii meteorologice şi în funcţie de starea carosabilului;

2.   riscurile de conducere legate de starea diferită a carosabilului şi mai ales variaţiile acestuia în funcţie de condiţiile atmosferice şi de vizibilitate;

3.   caracteristicile diferitelor tipuri de drumuri şi dispoziţiile legale conexe;

d)   ceilalţi participanţi la trafic:

1.   riscurile specifice în raport cu lipsa de experienţă a celorlalţi participanţi la trafic şi cu categoriile de participanţi la trafic cu vulnerabilitate sporită, cum sunt: copiii, pietonii, bicicliştii şi persoanele cu mobilitate redusă;

2.   riscurile inerente circulaţiei şi conducerii diferitelor tipuri de vehicule şi condiţiilor de vizibilitate pe care le au conducătorii acestora;

e)  reglementări generale şi diverse:

1.  reglementări referitoare la documentele administrative necesare folosirii vehiculului;

2.  reguli generale privind comportamentul pe care trebuie să îl adopte conducătorul auto în cazul producerii unui accident din care au rezultat victime omeneşti (acordarea primului ajutor, prezervarea urmelor de la locul accidentului, anunţarea poliţiei şi a salvării etc.) sau doar pagube materiale (aplicarea procedurilor de constatare amiabilă) şi luarea altor măsuri pentru îndepărtarea sau diminuarea efectelor accidentului;

3.   măsuri de securitate referitoare la încărcătura vehiculului şi la persoanele transportate;

f)   precauţiile care trebuie luate la părăsirea vehiculului;

g)  elementele mecanice legate de securitatea conducerii auto: posibilitatea de a sesiza defecţiunile curente care pot afecta îndeosebi eficacitatea sistemului de direcţie, de suspensie, de frânare, rulare, farurile şi semnalizatoarele, catadioptrii, oglinzile retrovizoare, spălătoarele şi ştergătoarele de parbriz, sistemul de eşapament, centurile de siguranţă şi claxonul;

h) echipamentele de siguranţă ale vehiculelor, mai ales folosirea centurilor de siguranţă şi a echipamentelor de siguranţă pentru copii;

i) regulile de folosire a vehiculului referitoare la protecţia mediului înconjurător: folosirea corespunzătoare a sistemului de avertizare sonoră, consumul moderat de carburant, limitarea emisiilor poluante etc.

(4) Chestionarele de examen trebuie să cuprindă şi noţiuni specifice categoriilor şi subcategoriilor pentru care se susţine examinarea, după cum urmează:

A. pentru categoria A şi subcategoria A1:

a)   folosirea echipamentelor de protecţie, cum ar fi: mănuşile, cizmele, îmbrăcămintea şi casca;

b)  vizibilitatea motocicliştilor pentru ceilalţi participanţi la trafic;

c)   riscurile legate de diferitele condiţii de circulaţie, acordându-se atenţie şi porţiunilor alunecoase de şosea, gurilor de canal, marcajelor rutiere aplicate pe carosabil, şinelor de tramvai etc;

d)   elementele mecanice legate de siguranţa conducerii auto, acordându-se atenţie şi comutatorului pentru întreruperea curentului în cazuri de urgenţă, nivelului de ulei şi curelei de transmisie;

B.  pentru categoriile C, CE, D şi DE şi subcategoriile C1, C1E, D1 şi D1E:

a) regulile referitoare la timpii de conducere şi  perioadele  de  repaus,  conform   Regulamentului nr. 3.820/85/CEE; utilizarea dispozitivului de înregistrare prevăzut de Regulamentul nr. 3.821/85/CEE;

b)   regulile referitoare la tipul de transport: de mărfuri sau de călători;

c)   documentele referitoare la vehicul şi la transport, necesare pentru transportul naţional şi internaţional de mărfuri şi călători;

d)   comportamentul care trebuie adoptat în caz de accident; cunoaşterea măsurilor care trebuie luate după un accident sau un eveniment similar, mai ales a intervenţiilor de evacuare a pasagerilor, precum şi cunoştinţele de bază în materie de prim ajutor;

e)  măsurile de precauţie care trebuie luate la scoaterea şi înlocuirea roţilor;

f)  regulile privitoare la masa şi dimensiunea vehiculelor, precum şi la dispozitivele de limitare a vitezei;

g)   împiedicarea vizibilităţii conducătorului auto şi a celorlalţi participanţi la trafic din cauza caracteristicilor vehiculului;

h) citirea unei hărţi rutiere, planificarea unui itinerar, inclusiv folosirea sistemelor de navigaţie electronice, facultativ;

i) factorii de securitate privitori la încărcătura vehiculului: controlul încărcăturii - stivuire şi fixare -, dificultăţi legate de anumite tipuri de încărcături, de exemplu, lichide, încărcături suspendate etc, încărcarea şi descărcarea mărfurilor şi folosirea materialului de încărcare, numai pentru categoriile C si CE, respectiv pentru subcategoriile C1 şi C1E;

j) responsabilitatea conducătorului auto în ceea ce priveşte transportul pasagerilor, confortul şi siguranţa călătorilor, transportul copiilor, controalele necesare înaintea plecării;

C. pentru categoriile C, CE, D şi DE:

a)    principiile de construcţie şi de funcţionare a următoarelor elemente: motoare cu combustie internă, circuitul fluidelor (de exemplu, uleiul de motor, lichidul de răcire, lichidul pentru spălătorul de parbriz), circuitul carburantului, circuitul electric, sistemul de aprindere, sistemul de transmisie (ambreiaj, cutie de viteze etc);

b)  sistemul de ungere şi protecţia antigel;

c)   principiile de construcţie, montare, utilizare şi întreţinere a anvelopelor;

d)   principiile, tipurile şi funcţionarea principalelor piese, ataşarea, folosirea şi întreţinerea atentă a garniturilor de frână şi dispozitivelor de limitare a vitezei;

e)   principiile, tipurile şi funcţionarea principalelor piese, ataşarea, folosirea şi întreţinerea atentă a dispozitivelor de cuplare, numai pentru categoriile CE şi DE;

f)   metode pentru detectarea cauzelor de producere a penelor;

g)   întreţinerea preventivă a vehiculelor şi reparaţiile curente necesare;

h) responsabilitatea conducătorului auto în ceea ce priveşte recepţia, transportul şi livrarea mărfurilor, conform condiţiilor convenite, numai pentru categoriile C şi CE.

SECŢIUNEA a 2-a

Desfăşurarea examenului pentru obţinerea permisului de conducere

1. Susţinerea probei teoretice

Art. 13. - (1) Soluţionarea chestionarului de examen se face prin completarea cu litera „X" a casetei sau casetelor din anexa la chestionar corespunzătoare răspunsului/răspunsurilor considerat/considerate corect/ corecte. Celelalte casete, conţinând răspunsurile considerate greşite, rămân necompletate.

(2)   Completarea anexei la chestionar, al cărei model este prevăzut în anexa nr. 3, se face numai cu pastă sau cerneală de culoare albastră ori neagră.

(3)  Timpul afectat soluţionării chestionarelor de examen este de 30 de minute, pentru cele prevăzute la art. 12 alin. (2) lit. a), si de 10 minute, pentru cele prevăzute la art. 12 alin. (2) lit. b).

Art. 14. - (1) Inainte de începerea probei teoretice, candidaţii completează anexa la chestionar, prin înscrierea datelor personale pe fila „faţă", respectiv prin înscrierea menţiunilor referitoare la perioada de pregătire teoretică şi la şcoala de pregătire a conducătorilor de autovehicule absolvită, pe fila „verso". Anexa la chestionar se semnează de către candidat pe ambele file.

(2)   Candidaţilor le sunt interzise efectuarea oricăror însemnări pe chestionare, folosirea de materiale ajutătoare ori a echipamentelor de comunicare sau de înregistrare, precum şi consultarea între ei.

(3)  Inainte de începerea probei teoretice, examinatorii au următoarele obligaţii:

a)    să stabilească identitatea candidaţilor, prin confruntarea fizionomiei acestora cu fotografiile de pe unul dintre următoarele documente aflate în termenul de valabilitate: cartea de identitate, cartea de identitate provizorie, buletinul de identitate, paşaportul sau permisul de şedere; să verifice prezenţa conform programatorului de examen;

b)   să verifice chestionarele şi anexele la chestionare pentru depistarea eventualelor însemnări ce ar putea influenţa răspunsurile candidaţilor;

c)   să instruiască candidaţii cu privire la modul de desfăşurare a examenului şi de completare a anexei la chestionar, precum şi cu privire la timpul afectat soluţionării fiecărui chestionar;

d)   să verifice anexele la chestionare cu privire la înscrierea datelor şi a menţiunilor prevăzute la alin. (1);

e)   să atenţioneze candidaţii cu privire la interdicţiile prevăzute la alin. (2).

Art. 15. - (1) In timpul probei teoretice, examinatorii au următoarele obligaţii:

a)  să supravegheze cu atenţie, pe tot parcursul examenului, modul de desfăşurare a activităţii şi să reverifice concordanţa dintre datele consemnate pe anexa la chestionar cu cele din documentul de identitate, pentru a elimina orice încercare de substituire a candidaţilor;

b)  să interzică accesul în sala de examen al altor persoane decât cele prevăzute în programator, cu excepţia persoanelor cu atribuţii de control;

c)  să întrerupă examinarea candidaţilor care încearcă să promoveze examenul prin fraudă, a celor care se consultă între ei ori care consemnează răspunsurile la întrebările din chestionare pe alte materiale decât anexa la chestionar distribuită, declarându-i respinşi.

(2) In timpul probei teoretice, examinatorilor le este interzis să comunice candidaţilor răspunsurile la întrebările din chestionare ori să desfăşoare alte activităţi care ar împiedica supravegherea desfăşurării examinării.

Art. 16. - La expirarea timpului afectat soluţionării chestionarelor de examen, anexele la chestionare şi chestionarele de examen se ridică de către examinatori, care au obligaţia de a le verifica în ceea ce priveşte îndeplinirea obligaţiilor si respectarea interdicţiilor prevăzute la art. 14 alin. (1)'şi (2).

Art. 17. - (1) Evaluarea răspunsurilor indicate pe anexele la chestionare, respectiv verificarea corectitudinii evaluării, se efectuează, pe baza grilelor de verificare corespunzătoare, separat, de către cel puţin 2 membri ai comisiei de examinare nominalizaţi în programator.

(2)  Operaţiunile prevăzute la alin. (1) se pot efectua şi în prezenţa candidaţilor.

(3)  Sunt considerate greşite răspunsurile care nu corespund cu grila de verificare a chestionarului de examen, cele care prezintă ştersături sau corecturi şi cele care sunt indicate cu alte caractere decât litera „X" sau sunt completate cu creionul.

(4)  Pentru a fi declarat admis la proba teoretică, candidatul trebuie să răspundă corect la cel puţin 22 de întrebări, pentru chestionarul prevăzut la art. 12 alin. (2) lit. a), şi la cel puţin 8 întrebări, pentru chestionarul prevăzut la art. 12 alin. (2) lit. b).

Art. 18. - După efectuarea operaţiunilor prevăzute la art. 17 alin. (1), examinatorii au următoarele obligaţii:

a)  să înscrie în anexa la chestionar calificativul „Admis" sau „Respins" obţinut de candidat, gradul profesional, numele şi prenumele şi să semneze;

b)  să consemneze în programatoare seria anexei atribuite fiecărui candidat, precum şi rezultatele obţinute de acesta la proba teoretică sau, după caz, menţiunile corespunzătoare referitoare la neprezentarea candidatului;

c)  să comunice candidaţilor declaraţi admişi la proba teoretică data, ora şi locul pentru susţinerea probei practice de conducere;

d)  să anuleze chitanţele de plată a taxelor aferente obţinerii permisului de conducere şi să consemneze în rubrica corespunzătoare din fişa de şcolarizare calificativul „Respins".

Art. 19. - (1) Candidaţii declaraţi respinşi la proba teoretică pot fi reprogramaţi pentru susţinerea unui nou examen, din oficiu sau la cerere, ocazie cu care le sunt aduse la cunoştinţă condiţiile şi documentele ce trebuie actualizate şi li se restituie dosarele de examinare. Dosarele de examinare restituite vor cuprinde documentele prevăzute la art. 7, cu excepţia chitanţelor de plată a taxelor aferente obţinerii permisului de conducere.

(2)  Candidaţii declaraţi respinşi la proba teoretică se pot programa la un nou examen pentru susţinerea probei teoretice după cel puţin 15 zile de la data la care au fost declaraţi respinşi, dar nu mai târziu de un an de la absolvirea şcolii de pregătire a conducătorilor de autovehicule.

(3)   Candidaţii declaraţi admişi la proba teoretică, care nu se prezintă la proba practică într-un termen de cel mult un an de la data absolvirii şcolii de pregătire a conducătorilor de autovehicule, sunt declaraţi respinşi.

(4)  In cazul depăşirii termenului de un an de la data absolvirii şcolii de pregătire a conducătorilor de autovehicule, în situaţiile prevăzute la alin. (2) şi (3), examinarea pentru obţinerea permisului de conducere este condiţionată de efectuarea unui nou curs de pregătire.

2. Susţinerea probei practice

Art. 20. - (1) Autovehiculele folosite la proba practică trebuie să fie din categoria celor pentru care se solicită obţinerea permisului de conducere şi trebuie să respecte condiţiile stabilite conform anexei nr. 4.

(2)   Autovehiculele prevăzute la alin. (1) trebuie să fie dotate în mod obligatoriu cu:

a)  dublă comandă la pedalele de ambreiaj şi frână, cu excepţia motocicletelor;

b)  oglinzi retrovizoare pentru candidat şi examinator;

c)  casetă omologată cu inscripţia „examen".

(3)  Persoanele cu handicap fizic susţin examenul cu autovehicule dotate potrivit alin. (2), adaptate infirmităţii lor.

(4)  In timpul examenului, autovehiculele şi remorcile nu trebuie să fie încărcate.

Art. 21. - (1) Traseele folosite la proba practică se stabilesc de poliţia rutieră şi sunt, de regulă, altele decât cele folosite în procesul de instruire practică a cursanţilor. Traseele trebuie să fie stabilite astfel încât să permită examinatorului aprecierea deprinderilor şi aptitudinilor necesare conducerii în siguranţă a unui autovehicul.

(2) Modalitatea de susţinere a probei practice se stabileşte prin ordin al prefectului, cu avizul Direcţiei regim permise de conducere şi înmatriculare a vehiculelor din cadrul Ministerului Administraţiei şi Internelor.

Art. 22. - (1) Proba practică de conducere a autovehiculelor din categoria A şi subcategoria A1 se realizează numai în poligoane special amenajate, conform schiţei prevăzute în anexa nr. 5, şi cuprinde următoarele manevre:

a)   coborârea motocicletei de pe cric cu motorul pornit şi deplasarea acesteia pe o distanţă de 5 m într-un spaţiu cu lăţimea de 0,5 m, fără ajutorul motorului, mergând alături de vehicul până la locul de plecare. Neîncadrarea în spaţiul delimitat de marcajul lateral sau nemenţinerea în poziţie verticală pe cele două roţi se penalizează;

b)    mersul sinuos printre jaloane, constând în parcurgerea continuă cu ajutorul motorului a unui traseu printre 5 jaloane. Atingerea unuia dintre jaloane, neîncadrarea în spaţiul delimitat de marcajul lateral ori sprijinirea cu piciorul de sol se penalizează;

c)   executarea de opturi printre 4 jaloane, constând în efectuarea continuă a 6 astfel de manevre, câte 3 manevre într-un sens şi în celălalt, cu începerea execuţiei din partea dreaptă a ultimului jalon. Atingerea unuia dintre jaloane, neîncadrarea în spaţiul delimitat de marcajul lateral ori sprijinirea cu piciorul de sol se penalizează;

d)  deplasarea în linie dreaptă, constând în parcurgerea cu ajutorul motorului a unei distanţe de 50 m într-un spaţiu cu lăţimea de 0,5 m, cu braţul stâng ridicat orizontal. Neîncadrarea în spaţiul delimitat de marcajul lateral sau sprijinirea cu piciorul de sol se penalizează;

e)   urcarea motocicletei pe cric. Neefectuarea acestei manevre se penalizează.

(2) Proba practică de conducere a motocicletei în poligon este promovată de candidaţii care într-un interval de 4 minute nu au cumulat mai mult de 3 greşeli.

Art. 23. - In timpul probei practice, examinatorii verifică modul de comportare a candidaţilor, în funcţie de categoria vehiculului, după cum urmează:

A. Aptitudini şi mod de comportare supuse testării, specifice pentru categoriile B şi BE, respectiv pentru subcategoria B1

a)   Pregătirea şi controlul vehiculului din punctul de vedere al siguranţei circulaţiei. Candidaţii trebuie să facă dovada capacităţii de a se pregăti să conducă în siguranţă, prin respectarea următoarelor cerinţe:

1.  să regleze scaunul dacă este nevoie pentru a obţine o poziţie corectă;

2.   să regleze oglinzile retrovizoare, centurile de siguranţă şi, dacă este cazul, rezematoarele pentru cap;

3.  să se asigure că uşile sunt închise;

4.  să efectueze un control sumar al stării cauciucurilor, frânelor, direcţiei, fluidelor (de exemplu, uleiul de motor, lichidul de răcire, lichidul pentru spălătorul de parbriz), farurilor, dispozitivelor reflectorizante, semnalizatoarelor şi claxonului;

5.   să controleze elementele legate de securitatea încărcării vehiculului: caroseria, obloanele de încărcare, modul de încărcare, stivuirea încărcăturii, numai pentru categoria BE;

6.   să controleze dispozitivul de tracţiune şi conexiunile frânei şi circuitului electric, numai pentru categoria BE.

b)  Manevre speciale care trebuie testate în legătură cu siguranţa circulaţiei, pentru categoria B şi subcategoria B1. Se asigură testarea modului de executare a cel puţin două manevre, dintre care o manevră de mers înapoi, dintre următoarele:

1.   să efectueze o manevră de mers înapoi menţinând o traiectorie rectilinie sau să efectueze o manevră de mers înapoi cu un viraj la dreapta ori la stânga la colţul străzii, fără a părăsi banda de circulaţie;

2.   să facă o întoarcere printr-o manevră de mers înainte şi de mers înapoi;

3.   să parcheze vehiculul şi să se repună în mişcare dintr-un loc de staţionare paralel, oblic sau perpendicular, mergând pe direcţia înainte ori înapoi, pe teren neted, în pantă şi în rampă;

4.  să frâneze pentru a opri cu precizie; executarea unei opriri de urgenţă este facultativă.

c)  Manevre speciale care trebuie testate din punctul de vedere al siguranţei circulaţiei, pentru categoria BE:

1.   să efectueze ataşarea şi detaşarea remorcii sau semiremorcii la/de la vehiculul trăgător; manevra trebuie să înceapă cu vehiculul şi remorca sau semiremorca în staţionare, unul lângă celălalt (nu unul în spatele celuilalt);

2.  să meargă pe direcţia înapoi, descriind astfel o curbă prestabilită;

3.  să parcheze în siguranţă pentru încărcare/descărcare.

d)   Comportamentul în trafic. Candidaţii trebuie să efectueze în mod obligatoriu toate manevrele în situaţii normale de trafic, în condiţii de siguranţă completă şi cu precauţiile necesare, astfel:

1.  să părăsească un loc de staţionare, să plece din nou după o oprire în trafic, să iasă de pe un drum lateral;

2.   să folosească drumuri drepte, să întâlnească vehicule, inclusiv în pasaje înguste;

3.  să abordeze curbe;

4.   să pătrundă şi să traverseze intersecţii şi joncţiuni;

5.   să schimbe direcţia: să vireze la dreapta sau la stânga, să schimbe banda de circulaţie;

6.  să intre/să iasă de pe o autostradă sau o altă cale similară, dacă este cazul; să treacă de pe banda de accelerare/ieşire pe banda de decelerare;

7.   să depăşească/să se intersecteze cu alte vehicule, dacă este posibil, să depăşească obstacole, cum ar fi maşini care staţionează, să fie depăşiţi de alte vehicule, dacă este cazul;

8.   să respecte regulile instituite în zona amenajărilor rutiere speciale, dacă este cazul: intersecţii cu sens giratoriu, treceri la nivel, staţii de tramvai/de autobuz, treceri de pietoni, rampe/pante prelungite la urcare/la coborâre;

9.  să fie precauţi şi să ia măsurile de siguranţă înainte de coborârea din vehicule.

B. Aptitudini şi mod de comportare supuse testării, specifice pentru categoriile C, CE, D şi DE, respectiv pentru subcategoriile C1, C1E, D1 şi D1E

a) Pregătirea şi controlul tehnic al vehiculului din punctul de vedere al siguranţei traficului. Candidaţii trebuie să facă dovada capacităţii de a se pregăti pentru conducerea în siguranţă, prin respectarea următoarelor cerinţe:

1.  să regleze scaunul pentru a obţine o poziţie corectă;

2.   să regleze oglinzile retrovizoare, centurile de siguranţă şi, eventual, rezematoarele pentru cap;

3.  să efectueze o verificare sumară a frânelor, direcţiei, farurilor, dispozitivelor reflectorizante, semnalizatoarelor şi claxonului;

4.   să controleze servofrâna, servodirecţia, starea pneurilor, a piuliţelor de fixare a roţilor, a aripilor, a parbrizului, a ferestrelor şi a ştergătoarelor de parbriz, a fluidelor, în special uleiul de motor, lichidul de răcire, lichidul pentru spălătorul de parbriz; să urmărească indicaţiile tabloului de bord, inclusiv ale dispozitivului de înregistrare a vitezei;

5.  să controleze presiunea aerului, rezervoarele de aer şi suspensia;

6.   să controleze elementele de securitate legate de încărcarea vehiculului: caroseria remorcii, obloanele de încărcare, mecanismul de încărcare, dacă este cazul, sistemul de închidere a cabinei, modul de încărcare, fixarea încărcăturii, numai pentru categoriile C şi CE, respectiv pentru subcategoriile C1 şi C1E;

7.   să controleze mecanismul de cuplare şi conexiunile sistemului de frânare şi ale circuitului electric, numai pentru categoriile CE si DE, respectiv pentru subcategoriile C1E şi D1E;

8.   să fie capabili să ia măsurile speciale pentru securitatea vehiculului, să controleze caroseria remorcii, uşile de serviciu, ieşirile de urgenţă, instrumentarul de acordare a primului ajutor, stingătoarele şi alte echipamente de siguranţă, numai pentru categoriile D şi DE, respectiv pentru subcategoriile D1 şi D1E;

9.  să citească o hartă rutieră, facultativ.

b)    Manevre speciale care trebuie testate pentru siguranţa circulaţiei:

1.   să efectueze ataşarea şi detaşarea remorcii sau semiremorcii la/de la vehiculul trăgător, numai pentru categoriile CE şi DE, respectiv pentru subcategoriile C1E şi D1E; manevra trebuie să înceapă cu vehiculul şi remorca în staţionare unul lângă altul (nu în linie dreaptă);

2.   să meargă pe direcţia înapoi, astfel încât să realizeze descrierea unei curbe prestabilite;

3.  să parcheze în mod sigur pentru a încărca/descărca pe o rampă/pe un chei de descărcare sau pe o instalaţie asemănătoare, numai pentru categoriile C şi CE, respectiv pentru subcategoriile C1 şi C1E;

4.  să parcheze pentru a lăsa să urce sau să coboare în siguranţă călătorii unui autobuz, numai pentru categoriile D şi DE, respectiv pentru subcategoriile D1 şi D1E.

c)   Comportamentul în trafic. Candidaţii trebuie să efectueze în mod obligatoriu toate manevrele în situaţii normale de trafic, în condiţii de deplină siguranţă şi luând toate precauţiile necesare, astfel:

1.  să părăsească un loc de staţionare, să plece din nou după o oprire în trafic, să iasă de pe un drum fără prioritate;

2.  să folosească drumuri drepte, să se intersecteze cu alte vehicule, inclusiv în pasaje înguste;

3.  să abordeze curbe;

4.  să pătrundă şi să traverseze intersecţii şi joncţiuni;

5.  să schimbe direcţia: să vireze la dreapta şi la stânga, să schimbe banda de circulaţie;

6.  să intre/să iasă de pe autostradă sau de pe drumuri similare, dacă este cazul; intrare de pe banda de accelerare şi ieşire pe banda de decelerare;

7.  să depăşească/să se intersecteze cu alte vehicule, dacă este posibil; să depăşească obstacole, cum ar fi maşini care staţionează, să fie depăşiţi de alte vehicule, dacă este cazul;

8.   să respecte regulile instituite în zona amenajărilor rutiere speciale, dacă este cazul: intersecţii cu sens giratoriu, treceri la nivel, staţii de tramvai/de autobuz, treceri de pietoni, rampe/pante prelungite la urcare/la coborâre;

9.  să fie precauţi şi să ia măsurile de siguranţă înainte de coborârea din vehicule.

Art. 24. - Evaluarea probei practice se efectuează după următoarele criterii:

a) Evaluarea ţine cont de uşurinţa candidatului de a manipula diferitele comenzi ale vehiculului şi de stăpânirea de care acesta va da dovadă în încadrarea în trafic în deplină siguranţă. De-a lungul probei, examinatorul trebuie să perceapă faptul că se află în siguranţă. Greşelile de conducere sau comportamentul periculos care ameninţă siguranţa imediată a vehiculului de examen, a călătorilor sau a altor participanţi la trafic, fie că au necesitat sau nu intervenţia examinatorului, vor fi sancţionate cu acordarea calificativului „Respins", examinatorul având libertatea de a hotărî dacă se impune continuarea examinării până la expirarea timpului afectat probei practice.

b)   In timpul evaluării, examinatorul acordă o atenţie deosebită comportamentului preventiv şi calm adoptat de candidaţi la volan, ţinând seama de stilul de conducere în ansamblu, de modul de conducere adaptat şi ferm, în deplină siguranţă, în raport cu starea drumului, a condiţiilor meteorologice, a acţiunilor celorlalte vehicule şi a celorlalţi participanţi la trafic, în special a celor cu vulnerabilitate sporită, cum ar fi: copiii, pietonii, bicicliştii şi persoanele cu mobilitate redusă; de asemenea, se va ţine seama de capacitatea de anticipare şi, după caz, de soluţionare a situaţiilor periculoase cu risc crescut de producere a accidentelor.

c)  In plus faţă de elementele prevăzute la lit. a) şi b), examinatorul evaluează candidatul cu privire la:

1.   stăpânirea vehiculului, ţinând cont de următoarele: folosirea corectă a centurii de siguranţă, a oglinzilor retrovizoare, a rezemătoarei pentru cap, a scaunului; folosirea corectă a farurilor şi a oricăror dotări care asigură siguranţa deplasării; folosirea corectă a ambreiajului, a cutiei de viteze, a acceleraţiei, a sistemelor de frânare (inclusiv a celui de-al treilea sistem de frânare, dacă este cazul), a direcţiei, numai pentru categoriile BE, C, CE şi DE, respectiv pentru subcategoriile C1, C1E şi D1E; confortul călătorilor, care implică conducerea calmă, fără accelerări brutale sau frânări bruşte, numai pentru categoriile D si DE, respectiv pentru subcategoriile D1 si D1E;

2.   conducerea judicioasă şi cu grijă pentru mediul înconjurător, ţinând cont de turaţia motorului, de treptele de viteză, de frână şi de acceleraţie, numai pentru categoriile BE, C, CE, D si DE, respectiv pentru subcategoriile C1, C1E, D1 şi D1E;

3.   capacitatea de observaţie: observaţia panoramică, folosirea corectă a oglinzilor retrovizoare, vizibilitate la distanţă mare, medie şi mică;

4.   prioritate/cedarea trecerii: acordarea priorităţii în intersecţii şi joncţiuni, cedarea trecerii în celelalte situaţii (de exemplu, la schimbarea direcţiei de mers sau a benzii de circulaţie; când execută manevre particulare);

5.  încadrarea corectă pe drum, pe benzile de circulaţie, în intersecţiile cu sens giratoriu, în curbe, în funcţie de tipul şi de caracteristicile vehiculului; preselectarea;

6.   distanţa de siguranţă: menţinerea unei distanţe adecvate în faţă şi în spate, menţinerea unei distanţe adecvate faţă de ceilalţi participanţi la trafic;

7.   viteză: respectarea limitelor maxime de viteză; adaptarea vitezei la condiţiile meteorologice şi de circulaţie şi, dacă este cazul, la limitele maxime de viteză, menţinerea unei viteze care să permită oprirea la distanţă vizibilă şi în siguranţă; corelarea vitezei cu cea a vehiculelor de aceeaşi categorie;

8.   comportamentul corect la semafoare, respectarea indicaţiilor agenţilor de poliţie rutieră, luarea în consideraţie a indicatoarelor rutiere (interdicţii sau obligaţii), respectarea semnificaţiei marcajelor rutiere;

9.  semnalizarea în timp util, prin semnalele necesare şi corecte; reacţia corectă la toate semnalele date de ceilalţi participanţi la trafic;

10.  frânare şi oprire; încetinire la timp, frânare şi oprire în funcţie de împrejurări; anticipare; folosirea diverselor sisteme de frânare sau a celor de reducere a vitezei, altele decât frâna, numai pentru categoriile C, CE, D şi DE.

Art. 25. - In cadrul probei practice de conducere a autovehiculului în traseu, examinatorii sunt obligaţi:

a)   să nu modifice locul de plecare la proba practică, comunicat candidaţilor;

b)   să verifice identitatea candidaţilor, documentele acestora, prezenţa conform programatorului de examen, precum şi starea tehnică a vehiculelor cu care se efectuează proba de traseu;

c)   să consemneze în anexa la chestionar, sub semnătură, menţiunile referitoare la candidaţii declaraţi admişi la proba teoretică, care nu se prezintă la proba practică;

d)  să explice candidaţilor modul de desfăşurare a probei şi să le comunice clar şi din timp traseul ce urmează a fi parcurs;

e)  să nu permită accesul în vehicul al altor persoane, cu excepţia candidaţilor sau a persoanelor cu atribuţii de control;

f)   să nu permită transmiterea de indicaţii şi sfaturi candidatului în timpul examinării;

g)   să urmărească cu atenţie modul de efectuare a manevrelor de conducere a vehiculului, să intervină în situaţii deosebite când din cauza unor manevre periculoase se pot produce accidente de circulaţie;

h) să nu angajeze cu candidaţii discuţii de altă natură decât cele legate de executarea probelor respective;

i) să nu indice candidaţilor efectuarea unor manevre care ar încălca regulile de circulaţie sau semnalizarea rutieră;

j) să manifeste obiectivitate în aprecierea cunoştinţelor şi în acordarea calificativelor, având o comportare civilizată faţă de candidaţi.

Art. 26. - (1) Examinarea la proba practică de conducere a autovehiculului în traseu se face separat pentru fiecare categorie sau subcategorie, în zile diferite.

(2)   Timpul afectat probei practice trebuie să fie de minimum 25 de minute pentru categoriile B, BE şi subcategoria B1 şi de minimum 45 de minute pentru celelalte categorii şi subcategorii, iar distanţa parcursă trebuie să fie suficientă pentru ca examinatorul să poată aprecia aptitudinile şi comportamentul candidaţilor.

(3)  In cazul în care proba practică se desfăşoară prin parcurgerea a două sau trei componente ale probei, timpii aferenţi cumulaţi trebuie să respecte condiţiile prevăzute la alin. (2).

Art. 27. - (1) Neexecutarea corectă a manevrelor prevăzute la art. 23 se penalizează de către examinator prin consemnarea, pe fila „verso" a anexei la chestionar, a literei „I" în căsuţele corespunzătoare regulii încălcate, la fiecare greşeală repetată.

(2) Calculul punctelor de penalizare acumulate pentru fiecare regulă încălcată se realizează prin înmulţirea punctelor de penalizare cu numărul de greşeli consemnate de examinator.

Art. 28. - (1) Candidatul care cumulează cel mult 20 de puncte penalizare în timpii prevăzuţi la art. 26 alin. (2) este declarat admis la proba practică.

(2) Candidatul care a depăşit punctajul maxim de penalizare înaintea expirării timpilor prevăzuţi la art. 26 alin. (2) este declarat respins.

(3) Candidatul declarat respins la proba practică poate fi reprogramat pentru susţinerea unui nou examen în condiţiile art. 19 alin. (1) şi (2).

CAPITOLUL III

Dispoziţii tranzitorii şi finale

Art. 29. - (1) Restricţiile medicale, adaptările obligatorii ale autovehiculelor şi aspectele administrative se înscriu la rubrica restricţii din permisul de conducere, potrivit codurilor prevăzute în anexa nr. 6.

(2)   Restricţiile medicale se înscriu, potrivit reglementărilor legale, în fişa medicală.

(3)   Adaptările obligatorii ale autovehiculelor pentru conducerea acestora de către persoane cu anumite dizabilităţi se stabilesc de către unitatea autorizată să efectueze pregătirea candidatului, cu viza unităţii de asistenţă medicală ambulatorie de specialitate autorizate, care a emis fişa medicală pentru persoana respectivă.

(4)   Codurile aferente aspectelor administrative se stabilesc şi se înscriu în permisul de conducere, potrivit prezentului ordin, de către personalul serviciilor publice comunitare.

(5)  Cu ocazia preschimbării unor permise de conducere emise de alte state comunitare, restricţiile înscrise în acestea se preiau în permisele de conducere preschimbate.

Art. 30. - (1) La data intrării în vigoare a Legii nr. 49/2006 pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, examinarea candidaţilor la proba teoretică se va efectua pe baza chestionarelor de examen existente, adaptate la noile prevederi legislative.

(2)  Chestionarele de examen, inclusiv cele formulate în limbi de circulaţie internaţională şi în limbile minorităţilor naţionale, precum şi grilele de corectare folosite la proba teoretică se elaborează de către Direcţia regim permise de conducere şi înmatriculare a vehiculelor din cadrul Ministerului Administraţiei şi Internelor, în termen de 6 luni de la data intrării în vigoare a Legii nr. 49/2006.

(3)  Până la împlinirea termenului de 6 luni, documentele prevăzute la alin. (2) se asigură, în condiţiile legii, potrivit solicitărilor candidaţilor, prin grija instituţiilor prefectului în cadrul cărora sunt organizate serviciile publice comunitare.

Art. 31. - In termen de 6 luni de la data intrării în vigoare a prezentului ordin, Direcţia regim permise de conducere şi înmatriculare a vehiculelor din cadrul Ministerului Administraţiei şi Internelor va reatesta lucrătorii din cadrul serviciilor publice comunitare.

Art. 32. - Anexele nr. 1-6*) fac parte integrantă din prezentul ordin.

Art. 33. - (1) Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi intră în vigoare la data intrării în vigoare a Legii nr. 49/2006.

(2) La data intrării în vigoare a prezentului ordin se abrogă Ordinul ministrului administraţiei şi internelor nr. 574/2005 privind organizarea şi desfăşurarea examenului pentru obţinerea permisului de conducere, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 328 din 19 aprilie 2005.

p. Ministrul administraţiei şi internelor,

Anghel Andreescu,

secretar de stat

*) Anexele nr. 1 -6 sunt reproduse în facsimil.

ANEXA nr. I

DOMNULE ŞEF SERVICIU,

Subsemnatul/Subsemnata_____________________________________. cu domiciliul/ reşedinţa în România, localitatea_______________________, judeţul______________, posesor/posesoare al/a actului de identitate seria____________nr._______________, eliberat/eliberată de________________, la data de |_|_|_|_| -|_|_| - |_|_|, valabil până la data de |_|_|_|_| -|_|_| -|_|_|,                                           

                                                                                  Anul       luna     ziua                                       Anul        luna     ziua

CNP |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_| , solicit prezentarea la examenul pentru obţinerea permisului de conducere categoria/subcategoria____________.

Menţionez că pregătirea necesară susţinerii acestui examen am efectuat-o:

- în cadrul Şcolii de pregătire a conducătorilor de autovehicule _____________________________________________,

- cu instructor auto atestat*________________________________.

Anexez dosarul de examinare, care cuprinde:

|_|   1. fişa de şcolarizare:

|_|   2. certificat de cazier judiciar;

|_|   3. copia actului de identitate:

|_|   4. chitanţe de plată a taxelor aferente obţinerii permisului de conducere; şi. după caz  :

|_|   5. copia permisului de conducere;

|_|   6. avizul psihologic:

|_|   7. documente care să facă dovada stabilirii reşedinţei sau domiciliului în România, în condiţiile legii:

|_|   8. declaraţie notarială;

|_|   9. copia hotărârii judecătoreşti de condamnare sau de revocare a pedepsei complementare a interzicerii exercitării profesiei sau ocupaţiei de conducător de vehicule.

Data:      |__|__|__|__| - |__|__| - |__|__|

                           Anul                 luna          ziua

Semnătura

...................................

NOTĂ

* se completează numai în cazul în care se solicită obţinerea permisului de conducere pentru categoriile A, B, BE şi subcategoriile Al şi Bl, dacă pregătirea practică a fost efectuată, conform art.29 alin.(3) din Regulamentul de aplicare a OUG nr. 195/2002. aprobai prin H.G. nr. 1391/2006, cu un instructor auto atestat in condiţiile legii, care are încheiat un contract cu scoala de pregătire a conducătorilor auto in care solicitantul a efectuat pregătirea teoretică.

** Documentele prevăzute la punctele 5-9 se solicită doar în următoarele situaţii:

5.  pentru persoanele care solicită obţinerea unor noi categorii şi/sau subcategorii:

6.  până la data aderării României la Uniunea Europeană;

7. pentru cetăţenii străini care şi-au stabilit domiciliul sau reşedinţa în România şi pentru cetăţenii români cu domiciliul în străinătate;

8.  pentru persoanele de la punctul 7, dacă nu prezintă documentul de la punctul 5. Din declaraţia notarială trebuie să rezulte că solicitantul nu mai posedă un alt permis de conducere eliberat de o autoritate străină sau că dreptul de a conduce nu i-a fost suspendat sau anulat:

9.  pentru cei aflaţi în situaţiile prevăzute la art. l16 alin.{ 1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, republicată.

ANEXA nr. 2

-faţă -

Instituţia Prefectului Judeţului_______________________

Serviciul public comunitar regim permise

de conducere şi înmatriculare a vehiculelor

Nr.____din _____________

Nr. crt.

Data

programării

la examen

Gradul profesional, numele şi prenumele lucrătorului care a

primit si verificat dosarul

Rezultatul examenului

Categoria/ subcategoria

obtinuta

Data obţinerii categoriei/

subcategoriei

Semnătura examinatorului

1

2

3

4

5

6

Şcoala de pregătire a conducătorilor                                    Instructor auto atestat*

de autovehicule_____________________

_________________________________                          ________________________________

(nr. avizului de functionare, data eliberării)                            (seria şi numărul atestatului, data eliberării)

 

NOTĂ . * se completează numai în cazul în care se solicita obţinerea permisului de conducere pentru categoriile A. B. BE şi subcategoriile Al şi Bl, dacă pregătirea practică a fost efectuată. conform art.29 alin.(3) din Regulamentul de aplicare a OUG nr.195/2002. aprobat prin H.G. nr. 1391/2006, cu un instructor auto atestat in condiţiile legii, care are încheiat un contract cu şcoala de pregătire a conducătorilor auto in care solicitantul a efectuat pregătirea teoretică.

1.   FIŞA DE ŞCOLARIZARE PENTRU CONDUCEREA AUTOVEHICULELOR

Nr._________________din_____________________

(se înregistrează în registrul de evidenţa al şcolii)

CNP |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|

Motivul emiterii:

|_|   EXAMEN PENTRU OBŢINERE PERMIS

|_|   EXAMEN PENTRU ADĂUGARE CATEGORII/SUBCATEGORII

|_|   EXAMEN PENTRU OBŢINEREA UNUI NOU PERMIS

Numele ___________________ Prenumele  ______________  Nume anterior ______________ Prenumele părinţilor: Tata  ______________ Mama  ______________Cetăţenie ______________

Sex: M |_| F |_| Data naşterii: |__|__|__|__| - |__|__| - |__|__|

                                                    Anul                 luna          ziua

Locul naşterii: Ţara  ______________  jud.(sect.) ________________  localitatea ______________ Domiciliul: jud.(sect.) ______________  localitatea ___________________  str. ______________ nr. _____ bl. ____ sc. _____, etaj _______ ap. ____,

Act de identitate: _______  seria ______________    nr. ______________                  ____________

eliberat de ______________  la data de, |__|__|__|__| - |__|__| - |__|__|                     |  LOC PENTRU |

                                                                       Anul             luna          ziua                                      | FOTOGRAFIE  |

                                                                                                                                    |      Mărimea       |

|_| Nu am posedat permis de conducere                                                                        |      3,5x3,85       |                                                                                                                                        |          color         |

|_| Am posedat permis de conducere categoria/subcategoria ______care a fost             | ____________ |   

anulat în anul |__|__|__|__|                                                                                                                         

|_| Posed permis de conducere categoria/subcategoria  ______  numărul _______________

eliberat de ______________   la data de |__|__|__|__| - |__|__| - |__|__|

                                                                         Anul             luna          ziua

Semnătura candidatului ___________________

Certific autenticitatea imaginii şi corectitudinea datelor:

Lucrător serviciul public comunitar  _________________________, Semnătura ______________

                                                            (grad profesional, nume si prenume)

Operator introducere date (nume si prenume) _________ , Semnătura ______________

Chitanţa reprezentând contravaloarea permisului de conducere, cu seria  _______  nr. ___________

Taxa prestări servicii _____________________________

- verso -

CERTIFICAT DE ABSOLVIRE

2. Se certifică absolvirea cursurilor de pregătire pentru susţinerea examenului în vederea obţinerii permisului de conducere pentru categoria/subcategoria________, organizate de_____________________________, în perioada__________________.

DIRECTOR                                                                    SECRETAR

..........................................................                             .............................................

(nume. prenume, semnatura si stampila)                           (nume, prenume şi semnatura)

PROFESOR DE                                   INSTRUCTOR DE                          MEDIC

LEGISLAŢIE                                      CONDUCERE AUTO                      APT/INAPT PENTRU CONDUCEREA

............................                                  .........................................                  AUTOVEHICULELOR DIN

(nume. prenume şi semnătura)                 (nume. prenume şi semnatura)              CATEGORIA/SUBCATEGORIA______________    

                                                                                                                         .......................................................................

                                                                                                                         (nume. prenume, semnătura ştampila şi parafa)

ANEXA nr. 3

-fată-

-verso-

PENALIZAREA GREŞELILOR ŞI ÎNCĂLCĂRILOR COMISE DE CANDIDAT (PUNCTE)

Puncte

Examinarea la categoria (subcategoria)

1.  PREGĂTIREA PENTRU DRUM

- nereglarea scaunului, a oglinzii retrovizoare, nefixarea centurii de siguranţa, neeliberarea frânei de ajutor.....................................

- necunoaşterea aparaturii de bord sau a comenzilor autovehiculul.......................................................................................

2.  MANEVRAREA Şl POZIŢIA AUTOVEHICULULUI ÎN TIMPUL MERSULUI

- nesincronizarea comenzilor (oprirea motorului, folsirea incorecta a treptelor de viteză) .................................................

- nementinerea directei de mers...............................................

- folosirea incorectă a drumului, cu sau fară marcaje.................

3. SCHIMBAREA DIRECŢIEI DE MERS ŞI EFECTUAREA

VIRAJELOR

- neasigurarea la schimbarea direcţiei de mers..........................

- executarea neregulamentara a virajelor.......................................

- nesemnalizarea sau semnalizarea gresita a directiei de mers ......

4.  CIRCULAŢIA ÎN INTERSECŢII

- neîncadrarea corespunzătoare în raport cu direc[ia de deplasare.....................................................................................

-efectuarea unor manevre interzise (oprire, staţionare, mers înapoi etc.)...........................................................................................

- reasigurarea la pătrunderea in intersectii....................................

5.  DEPĂŞIREA

- ezitarea repetata de a depăşi alte autovehicule...........................

- nerespectarea regulilor de executare a depăşirii ori efectuarea acesteia in locuri şi situaţii interzise..................................................

6.  PRIORITATEA

- neacordarea priorităţii vehiculelor şi pietonilor care au acest drept....................................................................................................

- tendinte repetate de a ceda trecerea vehiculelor şi pietonilor când nu au prioritate...........................................................................

7.  RESPECTAREA SEMNIFICAŢIEI SEMNELOR ŞI MIJLOACELOR DE SEMNALIZARE

-nerespectarea semnificatei indicatoarelor şi marcajelor..............

- nerespectarea semnificaţiei culorii roşii a semaforului..................

- nerespectarea semnificaţiei semaforului cu lumina galbena intermitenta.........................................................................................

8. VITEZA

- nereducerea vitezei in locurile impuse de lege................................

- depăşirea vitezei maxime admise.....................................................

-conducerea cu viteza redusă în mod nejustificat.............................

9. CONDUCEREA PE TIMP NEFAVORABIL

- reîndemânarea în conducere în conditii de ploaie, zăpadă, mâzga, polei..........................................................................

-deplasarea cu viteză neadecvată condiţiilor atmosferice şi de drum...........................................................................

10.  NERESPECTAREA NORMELOR PRIVIND TRECEREA LA NIVEL CU CALEA FERATA ...................................................

11.   EXECUTAREA UNOR MANEVRE OBLIGATORII DE ÎNDEMÂNARE PE TRASEU

- oprirea şi pornirea din rampa....................................................

- parcarea cu fa(a. cu spatele sau lateral.........................................

- întoarcerea pe o stradă cu una sau mai multe benzi de circulaţie pe sens.................................................................................................

-mersul înapoi......................................................................................

12. PRODUCEREA   UNUI   ACCIDENT   DE   CIRCULAŢIE,   ORI INTERVENŢIA EXAMINATORULUI PENTRU EVITAREA UNUI PERICOL IMINENT..............................

6

21

6

9

6

9

6

6

6

6

9

6

21

21

6

9

21

9

9

9

6

9

9

21

7

7

7

7

21

* MENŢIUNI

Data

Catego-ria

(subcategoria)

POLIGON *

TRASEU*

CALIFICATIV

Gre-seli

Timp

Gradul, numele. prenumele şi Semnătura examinatorului

Penali-zări

Gradul, numele, prenumele şi Semnătura examinatorului

*EXAMINAT CU AUTO NR.

Anexa nr. 4

Condiţii pe care trebuie să le îndeplinească vehiculele folosite pentru examinarea la proba practică

Categoria A:

- accesul progresiv: motocicletă fără ataş cu o capacitate cilindrică mai mare de 120 cmc şi a cărei viteză maximă, prin construcţie, este de cel puţin 100 km/h.

- acces direct: motocicletă fără ataş cu o putere de cel puţin 35 kW.

Subcategoria Al:

- motocicletă tară ataş cu o capacitate cilindrică de cel puţin 75 cmc.

Categoria B:

- vehicul de categoria B cu 4 roţi şi care trebuie să atingă o viteză de cel puţin 100 km/h.

Categoria B + E:

-  ansamblu format dintr-un vehicul de examen din categoria B şi dintr-o remorcă cu masă maximă autorizată de cel puţin 1000 kg. care atinge o viteză de cel puţin 100 km/h şi care nu intră în categoria B: compartimentul pentru mărfuri al remorcii trebuie să fie dintr-o caroserie închisă, cel puţin la fel de lată şi de înaltă ca şi vehiculul; caroseria închisă poate fi şi puţin mai tată decât vehiculul cu condiţia ca vizibilitatea spre spate să fie posibilă cu ajutorul oglinzilor retrovizoare exterioare ale autovehiculului; remorca trebuie să aibă o greutate reală de minimum 800 kg.

Subcategoria Bl:

- autovehicul cu trei sau patru roţi care poate atinge o viteză de cel puţin 60 km/h.

Categoria C:

-  vehicul din categoria C a cărui masă maximă autorizată este de cel puţin 12.000 kg, lungimea de cel puţin 8 metri, lăţimea de ce! puţin 2,40 m. care atinge o viteză de cel puţin 80 km/h. este echipat cu ABS şi cu o cutie de viteze cu cel puţin 8 trepte de mers înainte, precum şi cu un dispozitiv de înregistrare a vitezei conform Regulamentului nr.3821/85/CE; compartimentul pentru mărfuri trebuie să fie dintr-o caroserie închisă, cel puţin la fel de largă şi de înaltă ca şi cabina şi să aibă o greutate de minimum 10.000 kg.

Categoria C + E:

-  vehicul articulat sau ansamblu format dintr-un vehicul de examen din categoria C şi o remorcă a cărei lungime este de cel puţin 7,5 m; vehiculul articulat sau ansamblul trebuie să aibă o masă totală maximă autorizată de cel puţin 20.000 kg. o lungime de cel puţin 14 m şi o lăţime de cel puţin 2.40 m, să atingă o viteză de cel puţin 80 km/h. să fie echipat cu ABS şi să aibă o cutie de viteze cu cel puţin 8 trepte de mers înainte şi un dispozitiv de înregistrare a vitezei conform Regulamentului nr.3821/85/CE; compartimentul pentru mărfuri trebuie să fie dintr-o caroserie închisă, cel puţin la fel de lată şi de înaltă ca şi cabina; atât vehiculul cât şi ansamblul trebuie să aibă o greutate de minimum 15.000 kg.

Subcategoria C1:

- vehicul din subcategoria C1 a cărui masă maximă este de cel puţin 4.000 kg, care are o lungime de cel puţin 5 m, atinge o viteză de cel puţin 80 km/h şi este echipat cu ABS şi un dispozitiv de înregistrare a vitezei conform Regulamentului nr.3821/85/CE; compartimentul pentru mărfuri trebuie să fie dintr-o caroserie închisă, cel puţin ta fel de lată şi de înaltă ca şi cabina.

Subcategoria C1 + E:

-  ansamblu format dintr-un vehicul de examen din subcategoria C1 şi dintr-o remorcă a cărei masă maximă autorizată este de cel puţin 1250 kg; ansamblul trebuie să aibă o lungime de cel puţin 8 m şi să atingă o viteză de cel puţin 80 km/h; compartimentul de mărfuri al remorcii trebuie să fie dintr-o caroserie închisă, cel puţin la fel de lată şi de înaltă ca şi cabina; caroseria închisă poate să fie şi puţin mai lată decât autovehiculul cu condiţia ca vizibilitatea în spate să fie posibilă prin folosirea retrovizoarelor exterioare ale autovehiculului; remorca trebuie să aibă o greutate de cel puţin 800 kg.

Categoria D:

- vehicul din categoria D care are o lungime de cel puţin l0 m, o lăţime de cel puţin 2,40 m şi care poate atinge o viteză de cel puţin 80 km/h, echipat cu ABS şi cu un dispozitiv de înregistrare a vitezei conform cu Regulamentul (CEE) nr. 3821/85.

Categoria D + E:

-  ansamblu format dintr-un vehicul de examen din categoria D şi dintr-o remorcă a cărei masă maximă autorizată este de cel puţin 1.250 kg, lăţimea de cel puţin 2,40 m şi care este capabil să atingă o viteză de cel puţin 80 km/h; compartimentul pentru mărfuri al remorcii trebuie să fie dintr-o caroserie închisă, cu o lăţime şi o înălţime de cel puţin 2m; remorca trebuie să aibă o greutate de cel puţin 800 kg.

Subcategoria Dl:

- vehicul din subcategoria Dl a cărei masă maximă autorizată este de cel puţin 4.000 kg, care are o lungime de cel puţin 5 m şi care poate atinge o viteză de cel puţin 80 km/h, echipat cu ABS şi cu un dispozitiv de înregistrare a vitezei conform cu Regulamentul (CEE) nr. 3821/85.

Subcategoria Dl + E:

-  ansamblu format dintr-un vehicul de examen din subcategoria Dl şi dintr-o remorcă a cărei masă maximă autorizată este de cel puţin 1250 kg şi care atinge o viteză de cel puţin 80 km/h; compartimentul pentru mărfuri al remorcii trebuie să fie alcătuit dintr-o caroserie închisă cu o lăţime şi o înălţime de cel puţin 2 m; remorca trebuie să aibă o greutate minimă de 800 kg.

Categoria Tr:

- tractor pe roţi, cu cel puţin două axe, utilizat pentru executarea de lucrări, precum şi pentru tractarea unor remorci folosite pentru transportul de persoane sau bunuri şi care se deplasează, de regulă, pe drumul public.

Anexa nr. 5

SCHIŢA

POLIGONULUI DE EXAMINARE PENTRU CATEGORIA "A" ŞI SUBCATEGORIA A1

Anexa nr. 6

Codurile comunitare armonizate

CONDUCĂTORUL AUTO (probleme medicale)

01.  Corecţia şi/sau protecţia vederii

01.01  Ochelari

01.02  Lentile de contact

01.03  Sticlă protectoare

01.04 Lentile opace

01.05  Acoperitoare pentru ochi

01.06 Ochelari sau lentile de contact

02.  Proteză auditivă/aparat auditiv

02.01  Proteză auditivă pentru o ureche

02.02  Proteză auditivă pentru ambele urechi

03. Proteză/orteză pentru membre

03.01  Proteză/orteză pentru unul sau ambele membre superioare

03.02  Proteză/orteză pentru unul sau ambele membre inferioare

05. Conducere cu restricţie (indicarea sub-codului obligatoriu, conducere supusă restricţiilor din motive medicale)

05.01   Restricţie la călătoria pe timpul zilei (de exemplu: o oră după răsăritul soarelui şi o oră înainte de apus)

05.02  Restricţie la călătoria pe o rază de ... km de la locul de reşedinţă a titularului, sau doar în interiorul unui oraş. în perimetrul unei zone/regiuni

05.03  Conducere fără pasageri în habitaclul autovehiculului

05.04 Restricţie de utilizare în timpul deplasării a unei viteze mai mică sau egală cu ... km/h

05.05  Conducere doar atunci când este însoţit de un titular de permis de conducere

05.06  Fără remorcă

05.07  Interzicerea conducerii pe autostradă

05.08  Interzicerea consumului de băuturi alcoolice

ADAPTĂRI ALE VEHICULULUI

10. Cutie de viteze adaptată

10.01  Schimbător de viteze manual

10.02  Schimbător de viteze automat

10.03  Schimbător de viteze cu comandă electronică

10.04  Levier adaptat de schimbat viteza

10.05  Fără cutie de transmisie secundară

15. Anibreiaj adaptat

15.01  Pedală de ambreiaj adaptată

15.02  Ambreiaj manual

15.03  Ambreiaj automat

15.04 Compartimentare în faţa pedalei de ambreiaj/pedală de ambreiaj neutralizată/suprimată

20. Mecanisme de frânare adaptate

20.01  Pedală de frână adaptată

20.02  Pedală de frână mărită

20.03  Pedală de frână adaptată pentru piciorul stâng

20.04  Pedală de frână pentru talpă

20.05  Pedală de frână cu basculă

20.06  Frână de serviciu acţionată cu mâna (adaptată)

20.07 Folosire maximă a frânei de serviciu ranforsată

20.08  Folosire maximă a frânei de siguranţă integrată în frâna de serviciu

20.09  Frână de mână (de staţionare) adaptată

20.10  Frână de mână (de staţionare) cu comandă electrică

20.11  Frână de mână cu comandă acţionată de picior (adaptată)

20.12 Compartimentare în faţa pedalei de frână/ pedală de frână neutralizată/ suprimată

20.13  Frână cu comandă acţionată la nivelul genunchiului

20.14  Frână principală cu comandă electrică

25. Mecanisme de acceleraţie adaptate

25.01  Pedală de acceleraţie adaptată

25.02  Pedală de acceleraţie pentru talpă

25.03  Pedală de acceleraţie cu basculă

25.04 Acceleraţie manuală

25.05  Acceleraţie acţionată la nivelul genunchiului

25.06  Servo-acceleraţie (electronică, pneumatică etc.)

25.07  Pedală de acceleraţie plasată la stânga pedalei de frână

25.08  Pedală de acceleraţie plasată la stânga

25.09 Compartimentare în faţa pedalei de acceleraţie/pedală de acceleraţie neutralizată/suprimată

30. Mecanisme de frânare şi de acceleraţie combinate adaptate

30.01  Pedale paralele

30.02  Pedale în (sau aproximativ în) acelaşi plan

30.03  Acceleraţie şi frână cu glisieră

30.04  Acceleraţie şi frână cu glisieră cu orteză

30.05  Pedală de frână şi de acceleraţie neutralizate/suprimate

30.06  Podea ridicată

30.07 Compartimentare pe o latură a pedalei de frână

30.08 Compartimentare pentru proteză pe o latură a pedalei de frână

30.09 Compartimentare în faţa pedalelor de acceleraţie şi de frână

30.10  Rezemătoare pentru călcâi /picior

30.11  Acceleraţie şi frână cu comandă electrică

35. Dispozitive de comandă adaptate

(Faruri, ştergător şi spălător de parbriz, claxon, semnalizatoare etc.)

35.01  Dispozitive de comandă care pot fi acţionate fără a influenţa negativ conducerea

35.02  Dispozitive de comandă care pot fi acţionate fară a da drumul volanului sau unor accesorii (mâner sferic, furcă etc.)

35.03  Dispozitive de comandă care pot fi acţionate fără a da drumul cu mâna stângă volanului sau unor accesorii (mâner sferic, furcă etc.)

35.04   Dispozitive de comandă care pot fi  acţionate  fără a da drumul  cu mâna dreaptă volanului/accesoriilor (mâner sferic, furcă etc.)

35.05   Dispozitive de comandă care pot fi acţionate fără a elibera volanul/accesoriile (mâner sferic, furcă etc.) ori comenzile de acceleraţie sau de frână combinate

40. Direcţie adaptată

40.01  Servodirecţie standard

40.02  Servodirecţie ranforsată

40.03  Servodirecţie cu sistem de securitate

40.04 Coloană de direcţie alungită

40.05  Volan ajustat (volan mai gros/mai subţire; volan cu diametru redus etc.)

40.06 Volan cu basculare

40.07  Volan vertical

40.08  Volan orizontal

40.09 Acţionare cu piciorul

40.10 Acţionare cu dispozitiv adaptat (manşă etc.)

40.11  Mâner la volan

40.12 Orteză pentru mână pe volan

40.13  Orteză de tenodeză

42.  Oglindă (oglinzi) retrovizoare modificată(e)

42.01  Oglindă retrovizoare exterioară stânga sau dreapta

42.02 Oglindă retrovizoare exterioară montată pe aripă

42.03  Oglindă retrovizoare interioară suplimentară pentru observarea traficului

42.04 Oglindă retrovizoare interioară panoramică

42.05  Oglindă retrovizoare de unghi mort

42. 06 Oglindă (oglinzi) retrovizoare exterioară(oare) cu comandă electrică

43.  Scaun pentru şofer modificat

43.01  Scaun pentru conducător cu înălţime adecvată pentru vizibilitate şi distanţă normală faţă de volan şi pedale

43.02  Scaun pentru conducător adaptat la forma corpului

43.03  Scaun pentru conducător cu susţinere laterală pentru o bună stabilitate

43.04  Scaun pentru conducător cu rezematoare pentru coate

43.05  Scaun pentru conducător cu glisieră alungită

43.06 Centură de siguranţă adaptată

43.07 Centură de siguranţă de tip jug

44.  Modificări ale motocicletelor (sub-cod obligatoriu)

44.01  Frână cu comandă unică

44.02  Frână de mână (adaptată) (pentru roata din faţă)

44.03  Frână de picior (adaptată) (pentru roata din spate)

44.04 Manetă de acceleraţie (adaptată)

44.05  Cutie de viteze manuală şi ambreiaj manual (adaptate)

44.06 Oglindă (oglinzi) retrovizoare adaptată(e)

44.07 Comenzi (adaptate) (indicatoare de direcţie, faruri de oprire etc.)

44.08  înălţimea scaunului permiţând conducătorului să ajungă cu ambele picioare la pământ

45. Numai motocicletă cu ataş

50.  Limitat la un vehicul/număr de şasiu particular (număr de identificare al vehiculului, VIN)

51.  Limitat la un vehicul/placă de înmatriculare particular (număr de înmatriculare a vehiculului. VIN)

PROBLEME ADMINISTRATIVE

70.        Schimbarea permisului nr. ... eliberat de ... (semn distinctiv UE/ONU în cazul unei ţari terţe, de pildă: 70.0123456789.NL)

71.        Duplicatul permisului nr. ... (semn distinctiv UE/ONU în cazul unei ţări terţe, de pildă: 71.987654321HR)

72.        Limitat la vehiculele din categoria A cu capacitate cilindrică maximă de 125 cm3 şi o putere maximă de 11 KW(A1)

73.        Limitat la vehiculele din categoria B cu trei sau patru roţi şi motor (Bl)

74.       Limitat la vehiculele din categoria C a căror masă maximă autorizată nu depăşeşte 7 500 kg (C1)

75.       Limitat la vehiculele din categoria D care nu au mai mult de 16 locuri pe scaune în afara locului conducătorului (Dl)

76.       Limitat la vehiculele din categoria C. a căror masă maximă autorizată nu depăşeşte 7 500 de kg (C1), cuplate la o remorcă a cărei masă maximă autorizată depăşeşte 750 kg, cu condiţia ca masa totală maximă autorizată să nu depăşească 12 000 kg, şi ca masa maximă autorizată a remorcii să nu depăşească masa vehiculului trăgător gol (C1 + E)

77.       Limitat la vehiculele din categoria D care nu au mai mult de 16 locuri pe scaune în afara locului conducătorului (Dl), cuplate la o remorcă a cărei masă maximă autorizată depăşeşte 750 kg, cu condiţia ca: a) masa totală maximă autorizată să nu depăşească 12 000 kg şi ca masa maximă autorizată a remorcii să nu depăşească masa vehiculului trăgător gol şi b) remorca să nu fie folosită pentru transportul de călători (Dl + E)

78.        Limitat la vehiculele cu schimbător automat de viteze. (Directiva 91 /439/CEE, anexa II, pct. 8.1.1., alin. (2))

79.   (...) Limitat la vehiculele care îndeplinesc condiţiile indicate între paranteze, în contextul aplicării art. 10 alin. (1) din Directiva 91/439/CEE.

90.01: la stânga

90.02: la dreapta

90.03: stânga

90.04: drept (dreaptă)

90.05: mână

90.06: picior

90.07: folosibil"

95. Conducător auto care deţine certificat de competenţă profesională (CCP), emis conform Directivei Parlamentului European şi a Consiliului 2003/59/CE, valabil până la data de .... (de exemplu, „95.01.01.2012").

Codurile naţionale încep de la 100.


SmartCity5

COMENTARII la Ordinul 1497/2006

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordinul 1497 din 2006
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu