ORDIN Nr. 4
din 8 ianuarie 2010
pentru modificarea si
completarea Ordinului ministrului administratiei si internelor nr. 1.497/2006
privind procedura de examinare pentru obtinerea permisului de conducere
ACT EMIS DE:
MINISTERUL ADMINISTRATIEI SI INTERNELOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 43 din 19 ianuarie 2010
In temeiul art. 7 alin. (4) din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 30/2007 privind organizarea şi
funcţionarea Ministerului Administraţiei şi Internelor,
aprobată cu modificări prin Legea nr. 15/2008, cu modificările
şi completările ulterioare,
ministrul administraţiei şi internelor emite următorul ordin:
Art. I. - Ordinul ministrului administraţiei
şi internelor nr. 1.497/2006 privind procedura de examinare pentru
obţinerea permisului de conducere, publicat în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 933 din 17 noiembrie 2006, cu modificările şi
completările ulterioare, se modifică şi se completează după
cum urmează:
1. La articolul 2,
literele b) şi c) se modifică şi vor avea următorul
cuprins:
,,b) candidaţi - cetăţenii
români, străinii cu domiciliul sau reşedinţa în România, precum
şi cetăţenii statelor membre ale Uniunii Europene sau ale
Spaţiului Economic European cu rezidenţa normală în România ori
aflaţi la studii în România pentru o perioadă de cel puţin 6
luni, care solicită examinarea pentru obţinerea permisului de
conducere;
c) examinatori- lucrători ai serviciilor
publice comunitare regim permise de conducere şi înmatriculare a
vehiculelor, atestaţi potrivit art. 3."
2. Articolul 3 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 3. - (1) Examinarea pentru obţinerea
permisului de conducere se efectuează la serviciile publice comunitare pe
a căror rază de competenţă teritorială candidaţii
îşi au, după caz, domiciliul, reşedinţa sau rezidenţa
normală, iar în cazul cetăţenilor statelor membre ale Uniunii
Europene sau ale Spaţiului Economic European care se află la studii
în România pentru o perioadă de cel puţin 6 luni, la serviciile
publice comunitare pe a căror rază de competenţă
teritorială se află instituţia de învăţământ.
(2) Examinarea candidaţilor pentru obţinerea
permisului de conducere constă în susţinerea unei probe teoretice
şi a unei probe practice la acelaşi serviciu public comunitar.
(3) Examinarea se realizează de examinatori
atestaţi de Direcţia regim permise de conducere şi înmatriculare
a vehiculelor din cadrul Ministerului Administraţiei şi
Internelor."
3. Articolul 4 se modifică şi va avea
următorul cuprins:
„Art. 4. - (1) Proba teoretică constă în
rezolvarea unui test în sistem informatic, prin utilizarea unei aplicaţii
informatice puse la dispoziţie de Direcţia regim permise de conducere
şi înmatriculare a vehiculelor din cadrul Ministerului Administraţiei
şi Internelor. Rezolvarea testului nu necesită abilităţi
sau competenţe de operare pe calculator din partea candidatului, accesul
la aplicaţia informatică realizându-se doar prin atingerea unui
ecran.
(2) Accesul la aplicaţia informatică se
realizează pe baza unui bon de ordine care conţine un cod de bare,
înmânat de lucrătorii serviciilor publice comunitare la intrarea
candidatului în sala de examinare. Codul de bare identifică un test completat
de un anumit candidat şi are valabilitate doar în ziua curentă.
(3) Proba practică constă în testarea
conducerii unui autovehicul în traseu, inclusiv a manevrelor speciale,
corespunzătoare categoriei de permis solicitat, cu excepţia
categoriei Aşi subcategoriei A1, pentru care se verifică numai
îndemânarea în poligoane special amenajate.
(4) Proba practică se va desfăşura, în
limita posibilităţilor, atât în localităţi, cât şi în
afara acestora, inclusiv după lăsarea serii.
(5) Desfăşurarea probei practice va fi
întreruptă în cazul apariţiei unor condiţii meteo rutiere
nefavorabile, determinate, de regulă, de reducerea vizibilităţii
sub 100 metri, căderi abundente de precipitaţii, inundaţii,
furtună ori viscol, urmând a fi reluată de îndată ce
condiţiile de circulaţie au revenit la normal.
(6) In baza ordinului prefectului, proba practică
poate fi susţinută în alte municipii decât cele
reşedinţă de judeţ. Pentru aceasta, localităţile
respective trebuie să ofere condiţii adecvate de trafic rutier pentru
evaluarea nivelului de pregătire a candidaţilor, în conformitate cu
dispoziţiile comunitare, în sensul de a permite parcurgerea unor trasee
care să cuprindă intersecţii şi joncţiuni sau căi
de comunicaţie rapide, intersecţii cu sens giratoriu, treceri la
nivel, staţii de tramvai/autobuz, treceri de pietoni, rampe/pante
prelungite la urcare/coborâre, zone cu circulaţie intensă cu minimum
două benzi pe sens, pieţe aglomerate sau zone cu şiruri de
vehicule parcate, semafoare şi marcaje rutiere."
4. Articolul 5 se abrogă.
5. Articolul 6 se modifică şi va avea
următorul cuprins:
„Art. 6. - (1) Examinarea candidaţilor la proba
teoretică se efectuează, de regulă, în limba română.
(2) In cazul cetăţenilor români
aparţinând minorităţilor naţionale, examinarea la proba
teoretică se poate efectua, la cererea acestora, în limba maternă, în
condiţiile art. 19 din Legea administraţiei publice locale nr.
215/2001, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare.
(3) In cazul străinilor şi al
cetăţenilor statelor membre ale Uniunii Europene sau ale
Spaţiului Economic European, examinarea la proba teoretică se poate
efectua, la cererea acestora, într-o limbă de circulaţie
internaţională.
(4) Opţiunea privind limba de examinare se
consemnează pe cererea-tip prevăzută la art. 7 alin. (2) lit.
a)."
6. Articolul 7 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 7. - (1) La data programării,
candidaţii care solicită prezentarea la examen pentru obţinerea
permisului de conducere sau a unor noi categorii ale acestuia trebuie să
îndeplinească, potrivit legii, condiţiile de vârstă, să fie
apţi din punct de vedere medical, să facă dovada pregătirii
teoretice şi practice prin cursuri organizate în condiţiile legii
şi, după caz, să deţină categoria/subcategoria
necesară ori să fi fost declaraţi «Admis» la aceasta pentru
obţinerea altor categorii/subcategorii ale permisului de conducere.
(2) Candidaţii trebuie să prezinte personal
la serviciile publice comunitare competente un dosar de examinare constituit
din următoarele documente:
a) cererea-tip, semnată de candidat, al
cărei model este prevăzut în anexa nr. 1;
b) fişa de şcolarizare, al cărei model
este prevăzut în anexa nr. 2;
c) certificatul de cazier judiciar, în termenul de
valabilitate;
d) copia actului de identitate;
e) chitanţele de plată a taxelor aferente
obţinerii permisului de conducere;
f) copia permisului de conducere, în cazul persoanelor
care solicită obţinerea unor noi categorii şi/sau subcategorii;
g) documente care să facă dovada domiciliului
sau reşedinţei în România, în cazul străinilor, sau care, în
cazul cetăţenilor statelor membre ale Uniunii Europene sau ale
Spaţiului Economic European, să facă dovada rezidenţei
normale în România ori să ateste că se află la studii în România
pentru o perioadă de cel puţin 6 luni;
h) declaraţie notarială din care să
rezulte că nu mai posedă un alt permis de conducere eliberat de o
autoritate străină sau că dreptul de a conduce nu a fost
suspendat ori anulat - numai pentru străini şi cetăţenii
statelor membre ale Uniunii Europene sau ale Spaţiului Economic European
şi cetăţenii români cu domiciliul în străinătate, care
nu prezintă documentul prevăzut la lit. f);
i) copia hotărârii judecătoreşti de
condamnare sau de revocare a pedepsei complementare a interzicerii
exercitării profesiei sau ocupaţiei de conducător de vehicule,
prevăzută de Codul penal, după caz, rămasă
definitivă - numai pentru candidaţii al căror permis de
conducere a fost anulat, aflaţi în una dintre situaţiile
prevăzute la art. 116 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare.
(3) In cazul străinilor care au domiciliul sau
reşedinţa în România, precum şi al cetăţenilor
statelor membre ale Uniunii Europene sau ale Spaţiului Economic European
care au rezidenţa normală în România ori care se află la studii
în România pentru o perioadă de cel puţin 6 luni, certificatul de
cazier judiciar prevăzut la alin. (2) lit. c) este cel eliberat de
Inspectoratul General al Poliţiei Române, potrivit legii.
(4) Nu au dreptul să se prezinte la examen pentru
obţinerea permisului de conducere persoanele care au fost condamnate, prin
hotărâre judecătorească rămasă definitivă, pentru
o infracţiune la regimul circulaţiei pe drumurile publice sau pentru
o infracţiune de omor, lovire ori vătămare cauzatoare de moarte,
vătămare corporală gravă, produsă ca urmare a
încălcării unei reguli de circulaţie, cu excepţia cazurilor
când a intervenit una dintre situaţiile prevăzute la art. 116 alin.
(1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002,
republicată, cu modificările şi completările
ulterioare."
7. Articolul 8 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 8 - (1) Proba practică se susţine numai
după o programare realizată în acest scop.
(2) Programarea candidaţilor la primul examen se
efectuează de către unităţile autorizate în care
aceştia au urmat cursurile de pregătire teoretică şi
practică. Această programare se poate efectua şi printr-o
aplicaţie informatică pusă la dispoziţie gratuit de
Direcţia regim permise de conducere şi înmatriculare a vehiculelor
din cadrul Ministerului Administraţiei şi Internelor, în baza unui
protocol.
(3) Programarea prevăzută la alin. (2)
trebuie efectuată cu cel puţin 7 zile înainte de data probei
practice.
(4) Pentru finalizarea programării realizate
potrivit alin. (2), candidaţii trebuie să prezinte personal dosarul
de examinare constituit potrivit art. 7 alin. (2) şi, doar în cazul primei
programări, să parcurgă procedurile de preluare a semnăturii
şi a imaginii faciale. După verificare, dosarul se restituie
candidatului.
(5) Proba teoretică se susţine fără
o programare realizată în acest scop, în orice zi până în ziua
anterioară probei practice. Proba teoretică se poate susţine în
aceeaşi zi în care s-a efectuat programarea prevăzută la alin.
(2).
(6) Programarea la proba practică se
anulează din oficiu în situaţia în care candidatul nu promovează
proba teoretică.
(7) Şeful serviciului public comunitar
stabileşte zilnic examinatorii care desfăşoară
activităţi de examinare. Repartizarea examinatorilor, câte unul
pentru fiecare programator, se face în mod aleatoriu de către sistemul
informatic.
(8) Programatoarele şi anexa la testul de examen
se listează zilnic, de regulă la începutul programului de lucru.
Anexa la testul de examen are conţinutul prevăzut în anexa nr. 3.
(9) Reprogramarea pentru susţinerea examenului se
solicită personal de către candidaţi, la sediul serviciului
public comunitar."
8. Articolul 9 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 9. - Examinarea candidaţilor la proba
teoretică se desfăşoară în săli adecvate acestei
activităţi, stabilite prin dispoziţie a şefului serviciului
public comunitar, cu aprobarea prefectului şi avizul Direcţiei regim
permise de conducere şi înmatriculare a vehiculelor din cadrul
Ministerului Administraţiei şi Internelor. Accesul candidaţilor
în sălile stabilite pentru susţinerea probei teoretice a examenului
este gratuit."
9. Articolele 10
şi 11 se abrogă.
10. Articolul 12 se modifică şi va avea
următorul cuprins:
„Art. 12. - (1) Intrebările pe baza cărora se
susţine proba teoretică şi răspunsurile aferente acestora,
din care sunt generate testele de examen, se elaborează şi se
administrează de Direcţia regim permise de conducere şi
înmatriculare a vehiculelor din cadrul Ministerului Administraţiei şi
Internelor, în mod unitar la nivelul întregii ţări, prin intermediul
unei aplicaţii informatice. Intrebările şi răspunsurile
aferente acestora, din care sunt generate testele de examen, sunt puse la
dispoziţia publicului de către Direcţia regim permise de
conducere şi înmatriculare a vehiculelor din cadrul Ministerului
Administraţiei şi Internelor, în mod gratuit, printr-un serviciu on-line,
pe pagina proprie de internet.
(2) Examinarea candidaţilor la proba
teoretică se efectuează pe baza unor teste de cunoaştere a
legislaţiei rutiere, a noţiunilor de conduită preventivă,
prim ajutor, a noţiunilor elementare de mecanică şi de conducere
ecologică. Testele conţin întrebări particularizate pentru
fiecare categorie/subcategorie, criteriile de promovabilitate fiind
următoarele:
a) pentru categoriile A şi A1, testul cuprinde 20
de întrebări, timpul de soluţionare fiind de 20 de minute. Pentru a
promova examenul teoretic, candidatul trebuie să răspundă corect
la cel puţin 17 întrebări;
b) pentru categoriile B, B1, C, C1, Tr, D, D1, Tb sau
Tv, testul cuprinde 26 de întrebări, timpul de soluţionare fiind de
30 de minute. Pentru a promova examenul teoretic, candidatul trebuie să
răspundă corect la cel puţin 22 de întrebări;
c) pentru categoriile BE, C1E, CE, D1E şi DE,
testul cuprinde 11 întrebări, timpul de soluţionare fiind de 15
minute. Pentru a promova examenul teoretic, candidatul trebuie să
răspundă corect la cel puţin 9 întrebări.
(3) Candidatul este declarat «Respins» dacă nu
răspunde corect, în timpul şi la numărul minim de întrebări
prevăzute la alin. (2), precum şi în caz de fraudă sau de
nerespectare a interdicţiilor şi obligaţiilor prevăzute la
art. 14 alin. (6) şi (7).
(4) Testele trebuie să cuprindă noţiuni
generale referitoare la toate categoriile de vehicule, care privesc:
a) dispoziţiile legale în materie de
circulaţie rutieră, în special cele care vizează semnalizarea
rutieră, regulile de prioritate şi restricţiile de viteză;
b) conducătorul auto:
1. importanţa unui comportament vigilent şi
a unei atitudini adecvate faţă de alţi participanţi la
trafic;
2. funcţiile de percepţie, de evaluare
şi de decizie, în special timpul de reacţie, şi
modificările comportamentului conducătorului auto ca urmare a
efectelor consumului de alcool, droguri şi medicamente cu influenţe
negative asupra conducerii unui autovehicul, a stărilor emoţionale
şi a oboselii;
c) drumul:
1. normele legale referitoare la respectarea
distanţelor de siguranţă dintre vehicule, distanţei de
frânare şi ţinutei de drum a vehiculului în diferite condiţii
meteorologice şi în funcţie de starea carosabilului;
2. riscurile de conducere legate de starea
diferită a carosabilului şi mai ales variaţiile acestuia în
funcţie de condiţiile atmosferice şi de vizibilitate;
3. caracteristicile diferitelor tipuri de drumuri
şi dispoziţiile legale conexe;
4. securitatea rutieră în tunele;
d) ceilalţi participanţi la trafic:
1. riscurile specifice în raport cu lipsa de
experienţă a celorlalţi participanţi la trafic şi cu
categoriile de participanţi la trafic cu vulnerabilitate sporită, cum
sunt: copiii, pietonii, bicicliştii şi persoanele cu mobilitate
redusă;
2. riscurile inerente circulaţiei şi
conducerii diferitelor tipuri de vehicule şi condiţiilor de
vizibilitate pe care le au conducătorii acestora;
e) reglementări generale şi diverse:
1. reglementări referitoare la documentele
administrative necesare folosirii vehiculului;
2. reguli generale privind comportamentul pe care
trebuie să îl adopte conducătorul auto în cazul producerii unui
accident din care au rezultat victime omeneşti (acordarea primului ajutor,
prezervarea urmelor de la locul accidentului, anunţarea poliţiei
şi a salvării etc.) sau doar pagube materiale (aplicarea procedurilor
de constatare amiabilă) şi luarea altor măsuri pentru
îndepărtarea sau diminuarea efectelor accidentului;
3. măsuri de securitate referitoare la
încărcătura vehiculului şi la persoanele transportate;
f) precauţiile care trebuie luate la
părăsirea vehiculului;
g) elementele mecanice legate de securitatea
conducerii auto: posibilitatea de a sesiza defecţiunile curente care pot
afecta îndeosebi eficacitatea sistemului de direcţie, de suspensie, de
frânare, rulare, farurile şi semnalizatoarele, catadioptrii, oglinzile
retrovizoare, spălătoarele şi ştergătoarele de
parbriz, sistemul de eşapament, centurile de siguranţă şi
claxonul;
h) echipamentele de siguranţă ale
vehiculelor, mai ales folosirea centurilor de siguranţă şi a
echipamentelor de siguranţă pentru copii;
i) regulile de folosire a vehiculului referitoare la
protecţia mediului înconjurător: folosirea corespunzătoare a
sistemului de avertizare sonoră, consumul moderat de carburant, limitarea
emisiilor poluante etc.
(5) Testele trebuie să cuprindă şi
noţiuni specifice categoriilor şi subcategoriilor pentru care se
susţine examinarea, după cum urmează:
A. pentru categoria Aşi subcategoria A1:
a) folosirea echipamentelor de protecţie, cum ar
fi: mănuşile, cizmele, îmbrăcămintea şi casca;
b) vizibilitatea motocicliştilor pentru
ceilalţi participanţi la trafic;
c) riscurile legate de diferitele condiţii de
circulaţie, acordându-se atenţie şi porţiunilor alunecoase
de şosea, gurilor de canal, marcajelor rutiere aplicate pe carosabil,
şinelor de tramvai etc;
d) elementele mecanice legate de siguranţa
conducerii auto, acordându-se atenţie şi comutatorului pentru
întreruperea curentului în cazuri de urgenţă, nivelului de ulei
şi curelei de transmisie;
B. pentru categoriile C, CE, D şi DE şi
subcategoriile C1, C1E, D1 şi D1E:
a) regulile referitoare la durata de conducere şi
perioadele de repaus, conform Regulamentului (CE) nr. 561/2006 al Parlamentului
European şi al Consiliului din 15 martie 2006 privind armonizarea anumitor
dispoziţii ale legislaţiei sociale în domeniul transporturilor
rutiere, de modificare a Regulamentelor (CEE) nr. 3.821/85 şi (CE) nr.
2.135/98 ale Consiliului şi de abrogare a Regulamentului (CEE) nr.
3.820/85 al Consiliului, cu modificările ulterioare; utilizarea
dispozitivului de înregistrare prevăzut de Regulamentul (CEE) nr. 3.821/85
al Consiliului din 20 decembrie 1985 privind aparatura de înregistrare în
transportul rutier, cu modificările ulterioare;
b) regulile referitoare la tipul de transport: de
mărfuri sau de călători;
c) documentele referitoare la vehicul şi la
transport, necesare pentru transportul naţional şi internaţional
de mărfuri şi călători;
d) comportamentul care trebuie adoptat în caz de
accident; cunoaşterea măsurilor care trebuie luate după un
accident sau un eveniment similar, mai ales a intervenţiilor de evacuare a
pasagerilor, precum şi cunoştinţele de bază în materie de
prim ajutor;
e) măsurile de precauţie care trebuie luate
la scoaterea şi înlocuirea roţilor;
f) regulile privitoare la masa şi dimensiunea
vehiculelor, precum şi la dispozitivele de limitare a vitezei;
g) împiedicarea vizibilităţii
conducătorului auto şi a celorlalţi participanţi la trafic
din cauza caracteristicilor vehiculului;
h) citirea unei hărţi rutiere, planificarea
unui itinerar, inclusiv folosirea sistemelor de navigaţie electronice,
facultativ;
i) factorii de securitate privitori la
încărcătura vehiculului: controlul încărcăturii - stivuire
şi fixare, dificultăţi legate de anumite tipuri de
încărcături, de exemplu, lichide, încărcături suspendate
etc, încărcarea şi descărcarea mărfurilor şi
folosirea materialului de încărcare, numai pentru categoriile C şi
CE, respectiv pentru subcategoriile C1 şi C1E;
j) responsabilitatea conducătorului auto în ceea
ce priveşte transportul pasagerilor, confortul şi siguranţa
călătorilor, transportul copiilor, controalele necesare înaintea
plecării;
C. pentru categoriile C, CE, D şi DE:
a) principiile de construcţie şi de
funcţionare a următoarelor elemente: motoare cu combustie
internă, circuitul fluidelor (de exemplu, uleiul de motor, lichidul de
răcire, lichidul pentru spălătorul de parbriz), circuitul
carburantului, circuitul electric, sistemul de aprindere, sistemul de
transmisie (ambreiaj, cutie de viteze etc);
b) sistemul de ungere şi protecţia antigel;
c) principiile de construcţie, montare, utilizare
şi întreţinere a anvelopelor;
d) principiile, tipurile şi funcţionarea
principalelor piese, ataşarea, folosirea şi întreţinerea
atentă a garniturilor de frână şi dispozitivelor de limitare a
vitezei;
e) principiile, tipurile şi funcţionarea
principalelor piese, ataşarea, folosirea şi întreţinerea
atentă a dispozitivelor de cuplare, numai pentru categoriile CE şi
DE;
f) metode pentru detectarea cauzelor de producere a
penelor;
g) întreţinerea preventivă a vehiculelor
şi reparaţiile curente necesare;
h) responsabilitatea conducătorului auto în ceea
ce priveşte recepţia, transportul şi livrarea mărfurilor,
conform condiţiilor convenite, numai pentru categoriile C şi
CE."
11. Articolul 13 se
abrogă.
12. Articolul 14 se modifică şi va avea
următorul cuprins:
„Art. 14. - (1) Testul de examen este precedat de 3
întrebări de acomodare. Indiferent de răspunsurile la cele 3
întrebări de acomodare, candidatul va trece la soluţionarea testului
propriu-zis.
(2) Testul este generat de sistemul informatic
prevăzut la art. 4 alin. (1). Pentru fiecare întrebare sunt enumerate 3
sau 4 variante de răspuns, existând posibilitatea ca unul sau mai multe
răspunsuri să fie corecte. Candidatul poate răspunde la fiecare
întrebare afişată în ordinea apariţiei acestora sau poate amâna
răspunsurile, revenind ulterior asupra lor.
(3) Examenul întrerupt datorită unor
defecţiuni tehnice se reia de îndată ce au fost înlăturate
cauzele acestora.
(4) Evaluarea răspunsurilor se aduce la
cunoştinţa candidatului în mod direct, prin afişarea în timp
real pe ecranul de examinare a rezultatului general şi a calificativului
final. Pe ecran este afişat şi contorul de timp.
(5) In scopul eliminării posibilităţii
de substituire a persoanei candidatului, pe timpul desfăşurării
probei teoretice sistemul informatic preia 3 imagini faciale ale acestuia, care
se vor tipări pe anexa la testul de examen.
(6) Cu ocazia susţinerii probei teoretice,
candidaţilor le este interzis:
a) să intre cu/să folosească în sala de
examinare înscrisuri ajutătoare, echipamente tehnice de comunicare sau de
înregistrare audio/video ori cu orice fel de obiecte, cu excepţia celor
prevăzute la alin. (7);
b) să poarte discuţii cu alţi
candidaţi;
c) să se prezinte la examen în stare de
ebrietate, sub influenţa băuturilor alcoolice, a produselor sau
substanţelor stupefiante ori a medicamentelor cu efecte similare acestora;
d) să se manifeste zgomotos sau într-un alt mod
care poate perturba examinarea celorlalţi candidaţi.
(7) Cu ocazia susţinerii probei teoretice,
candidaţii au următoarele obligaţii:
a) să aibă asupra lor dosarul de examinare
constituit potrivit art. 7 alin. (2), actul de identitate în original şi
codul de bare valabil;
b) să selecteze, în vederea examinării, numai
limba pentru care au optat cu ocazia completării cererii-tip.
(8) Obligaţiile lucrătorului de la
ghişeul de programare şi ale celui de la postul de înregistrare a
candidatului sunt următoarele:
a) să stabilească identitatea candidatului pe
baza actului de identitate valabil şi să verifice exactitatea datelor
introduse în sistemul informatic;
b) să elibereze candidatului codul de bare necesar
accesului în sala de examinare şi pentru susţinerea testului
informatic, în baza programării şi a documentelor ce compun dosarul
de examinare;
c) să îi instruiască pe candidaţi cu
privire la interdicţiile şi obligaţiile prevăzute la alin.
(6) şi (7).
(9) Obligaţiile lucrătorului din sala de
examinare sunt următoarele:
a) să răspundă de securitatea sălii
de examinare;
b) să verifice identitatea fiecărui
candidat, dosarul de examinare al acestuia şi să îi repartizeze o
staţie de lucru funcţională;
c) să interzică accesul în sală altor
persoane decât candidaţilor care posedă cod de bare valabil, în
limita locurilor disponibile;
d) să nu permită accesul în sala de examen
candidaţilor aflaţi sub influenţa băuturilor alcoolice, în
stare de ebrietate ori sub influenţa produselor sau substanţelor
stupefiante ori a medicamentelor cu efecte similare acestora sau
candidaţilor care prin comportamentul lor perturbă examinarea
celorlalţi candidaţi;
e) să nu permită accesul în sala de examen
candidaţilor care nu au asupra lor dosarul de examinare, al căror
dosar este incomplet sau conţine documente expirate;
f) să verifice respectarea de către
candidaţi a opţiunii privind limba de examinare, aleasă cu
ocazia completării cererii-tip;
g) să consemneze într-un registru al sălii de
examinare orice incident de întrerupere a examinării intervenit înainte de
finalizarea examenului;
h) să întrerupă examinarea atunci când
intervin defecţiuni tehnice şi să dispună reluarea
examinării după remedierea acestora;
i) să întrerupă examinarea candidaţilor
care nu respectă interdicţiile prevăzute la alin. (6) şi
să îi scoată din sala de examinare;
j) să nu părăsească sala de
examinare până la terminarea programului de lucru decât dacă este
înlocuit de un alt lucrător;
k) să nu permită candidaţilor să
părăsească sala de examinare decât după terminarea probei
teoretice, fapt confirmat prin afişarea mesajului «Admis»/«Respins» pe
ecranul de examinare;
l) la terminarea probei, să efectueze
menţiunile necesare în fişa de şcolarizare şi să
restituie fiecărui candidat dosarul de examinare, anulând chitanţa
reprezentând contravaloarea taxei de examinare, care rămâne la dosar.
(10) In situaţiile prevăzute la alin. (9)
lit. h), atunci când apar erori de date sau erori legate de codul de bare, când
camera care preia imaginea candidatului este nefuncţională sau atunci
când candidaţii selectează greşit limba de examinare, examinarea
poate fi întreruptă numai în faza iniţială de verificare a
datelor candidaţilor, precum şi a întrebărilor de acomodare,
până la începerea testului propriu-zis. Pentru erori legate de codul de
bare, examinarea se reia după atribuirea unui nou cod de bare.
(11) Accesul în sala de examen este permis persoanelor
cu atribuţii de control din cadrul serviciilor publice comunitare. Se
permite, totodată, sub stricta coordonare a lucrătorului din sala de
examinare, accesul personalului tehnic de specialitate al serviciilor publice
comunitare pentru remedierea defecţiunilor tehnice intervenite în sala de
examen.
(12) Accesul în sala de examen este permis şi
persoanelor cu atribuţii de control care nu fac parte din serviciile
publice comunitare numai însoţite de şeful serviciului public
comunitar sau de înlocuitorul acestuia.
(13) Pe timpul desfăşurării probei
teoretice, se interzice lucrătorilor din sala de examinare, precum şi
persoanelor cu atribuţii de control să comunice candidaţilor
răspunsurile la întrebările din testele de examen, precum şi
efectuarea altor activităţi care ar împiedica buna derulare a
examenului."
13. Articolele 15-18
se abrogă.
14. Articolul 19 se modifică şi va avea
următorul cuprins:
„Art. 19. - (1) Candidaţii declaraţi
respinşi se pot prezenta în vederea programării pentru
susţinerea unui nou examen numai după o perioadă de cel
puţin 15 zile de la data declarării ca respins, dar nu mai târziu de
un an de la absolvirea cursurilor.
(2) Candidaţii neprezentaţi se pot prezenta
în vederea programării oricând, dar nu mai târziu de un an de la
absolvirea cursurilor.
(3) Candidaţii declaraţi admişi la proba
teoretică, care nu se prezintă la proba practică într-un termen
de cel mult un an de la data absolvirii şcolii de pregătire a
conducătorilor de autovehicule, sunt declaraţi respinşi.
(4) In cazul depăşirii termenului de un an de
la data absolvirii şcolii de pregătire a conducătorilor de
autovehicule, examinarea pentru obţinerea permisului de conducere este
condiţionată de efectuarea unui nou curs de pregătire."
15. La articolului
21, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 21. - (1) Traseele folosite la proba
practică se stabilesc de poliţia rutieră şi sunt, de
regulă, altele decât cele folosite în procesul de instruire practică
a cursanţilor. Traseele trebuie să fie stabilite astfel încât să
permită examinatorului aprecierea deprinderilor şi aptitudinilor
necesare conducerii în siguranţă a unui autovehicul şi să
corespundă criteriilor stabilite la art. 4 alin. (6)."
16. Articolul 22 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 22. - (1) Proba practică de
conducere a autovehiculelor din categoria Aşi subcategoria A1 se
susţine în poligoane special amenajate, conform schiţei
prevăzute în anexa nr. 5. Mijloacele logistice necesare examinării la
proba practică sunt asigurate de şcoala unde au fost efectuate
cursurile de pregătire a candidatului.
(2) Candidaţii minori, cu vârsta cuprinsă
între 16 şi 18 ani, sunt examinaţi în prezenţa unui martor, care
poate fi şi unul dintre părinţi, tutore, curator sau persoana în
îngrijirea ori supravegherea căruia/căreia aceştia se află.
(3) Proba practică realizată în poligon
cuprinde următoarele manevre:
a) coborârea motocicletei de pe cric cu motorul pornit
şi deplasarea acesteia pe o distanţă de 5 m într-un spaţiu
cu lăţimea de 0,5 m, fără ajutorul motorului, mergând
alături de vehicul până la locul de plecare. Neîncadrarea în
spaţiul delimitat de marcajul lateral sau nemenţinerea în
poziţie verticală pe cele două roţi se penalizează;
b) mersul sinuos printre jaloane, constând în
parcurgerea continuă cu ajutorul motorului a unui traseu printre 5
jaloane. Atingerea unuia dintre jaloane, neîncadrarea în spaţiul delimitat
de marcajul lateral ori sprijinirea cu piciorul de sol se penalizează;
c) executarea de opturi printre 4 jaloane, constând în
efectuarea continuă a 6 astfel de manevre, câte 3 manevre într-un sens
şi în celălalt, cu începerea execuţiei din partea stângă a
ultimului jalon. Atingerea unuia dintre jaloane, neîncadrarea în spaţiul
delimitat de marcajul lateral ori sprijinirea cu piciorul de sol se
penalizează;
d) deplasarea în linie dreaptă, constând în parcurgerea
cu ajutorul motorului a unei distanţe de 47 m într-un spaţiu cu
lăţimea de 0,5 m, cu braţul stâng ridicat orizontal.
Neîncadrarea în spaţiul delimitat de marcajul lateral sau sprijinirea cu
piciorul de sol se penalizează;
e) urcarea motocicletei pe cric. Neefectuarea acestei
manevre se penalizează.
(4) Proba practică de conducere a motocicletei în
poligon este promovată de candidaţii care într-un interval de 6
minute nu au cumulat mai mult de 15 puncte de penalizare.
(5) Candidatul este declarat respins, indiferent de
numărul greşelilor acumulate sau de timpul scurs pentru efectuarea
probelor, dacă:
- a căzut cu motocicleta;
- nu a respectat „traseul" în poligon.
(6) In timpul probei practice, examinatorul
verifică următoarele aptitudini şi mod de comportare, specifice
pentru categoria A, respectiv pentru subcategoria A1:
a) Pregătirea şi controlul vehiculului din
punctul de vedere al siguranţei circulaţiei. Candidaţii trebuie
să facă dovada capacităţii de a se pregăti să
conducă în siguranţă, prin respectarea următoarelor
cerinţe:
1. să îşi pună în ordine echipamentul de
protecţie, cum ar fi mănuşile, cizmele, îmbrăcămintea
şi căştile de protecţie;
2. să efectueze un control sumar al stării
pneurilor, frânelor, direcţiei, comutatorului de oprire în caz de
urgenţe (în cazul în care există), lanţurilor, fluidelor (de
exemplu, uleiul de motor, lichidul de răcire), luminilor, dispozitivelor
reflectorizante, indicatoarelor de direcţie şi dispozitivului de
avertizare sonoră.
b) Manevre speciale ce urmează să fie
testate în ceea ce priveşte siguranţa rutieră:
1. aşezarea motocicletei pe suportul de sprijin
sau coborârea ei de pe suport şi deplasarea sa fără motor,
mergând pe lângă vehicul;
2. parcarea motocicletei pe suportul său de
sprijin;
3. executarea a cel puţin două manevre cu
viteză mică, dintre care un slalom; aceasta ar trebui să
permită evaluarea manevrării ambreiajului în combinaţie cu
frâna, echilibrul, direcţia vizuală şi poziţia pe
motocicletă şi poziţia picioarelor pe rezemătoarele de
picior;
4. executarea a cel puţin două manevre cu
viteză mare, dintre care una în viteza a doua sau a treia, de cel
puţin 30 km/h, şi o manevră de evitare a unui obstacol la o
viteză minimă de 50 km/h; aceasta ar trebui să permită
evaluarea competenţei privind poziţia pe motocicletă,
direcţia vizuală, echilibrul, tehnici de menţinere a
direcţiei şi de schimbare a vitezelor;
5. frânare: se execută cel puţin două
exerciţii de frânare, inclusiv frânarea de urgenţă la o
viteză minimă de 50 km/h; aceasta ar trebui să permită
evaluarea competenţei privind manevrarea frânei din faţă şi
a frânei din spate, direcţia vizuală şi poziţia pe
motocicletă.
(7) Descrierea manevrelor executate potrivit alin. (3)
şi alin. (6) lit. b) este prezentată în anexele nr. 5a) şi 5b)."
17. La articolul 23,
capitolul B se modifică şi va avea următorul cuprins:
„B. Aptitudini şi mod de comportare supuse
testării, specifice pentru categoriile C, CE, D, DE, Tr, Tb şi Tv,
respectiv pentru subcategoriile C1, C1E, D1 şi D1E:
a) Pregătirea şi controlul tehnic al
vehiculului din punctul de vedere al siguranţei traficului.
Candidaţii trebuie să facă dovada capacităţii de a se
pregăti pentru conducerea în siguranţă, prin respectarea
următoarelor cerinţe:
1. să regleze scaunul pentru a obţine o poziţie
corectă;
2. să regleze oglinzile retrovizoare, centurile de
siguranţă şi, eventual, rezemătoarele pentru cap;
3. să efectueze o verificare sumară a
frânelor, direcţiei, farurilor, dispozitivelor reflectorizante,
semnalizatoarelor şi claxonului;
4. să controleze servofrâna, servodirecţia,
starea pneurilor, a piuliţelor de fixare a roţilor, a aripilor, a
parbrizului, a ferestrelor şi a ştergătoarelor de parbriz, a
fluidelor, în special uleiul de motor, lichidul de răcire, lichidul pentru
spălătorul de parbriz; să urmărească indicaţiile
tabloului de bord, inclusiv ale dispozitivului de înregistrare a vitezei;
5. să controleze presiunea aerului, rezervoarele
de aer şi suspensia;
6. să controleze elementele de securitate legate
de încărcarea vehiculului: caroseria remorcii, obloanele de
încărcare, mecanismul de încărcare, dacă este cazul, sistemul de
închidere a cabinei, modul de încărcare, fixarea încărcăturii,
numai pentru categoriile C, CE şi Tr, respectiv pentru subcategoriile C1
şi C1E;
7. să controleze mecanismul de cuplare şi
conexiunile sistemului de frânare şi ale circuitului electric, numai
pentru categoriile CE, DE, Tr şi Tv, respectiv pentru subcategoriile C1E
şi D1E;
8. să fie capabili să ia măsurile
speciale pentru securitatea vehiculului, să controleze caroseria remorcii,
uşile de serviciu, ieşirile de urgenţă, instrumentarul de
acordare a primului ajutor, stingatoarele şi alte echipamente de
siguranţă, numai pentru categoriile D, DE, Tr, Tb şi Tv,
respectiv pentru subcategoriile D1 şi D1E;
9. să citească o hartă rutieră,
facultativ.
b) Manevre speciale care trebuie testate pentru
siguranţa circulaţiei:
1. să efectueze ataşarea şi
detaşarea remorcii sau semiremorcii la/de la vehiculul trăgător,
numai pentru categoriile CE, DE, Tr şi Tv, respectiv pentru subcategoriile
C1E şi D1E; manevra trebuie să înceapă cu vehiculul şi
remorca în staţionare unul lângă altul (nu în linie dreaptă);
2. să meargă pe direcţia înapoi, astfel
încât să realizeze descrierea unei curbe prestabilite;
3. să parcheze în mod sigur pentru a
încărca/descărca pe o rampă/pe un chei de descărcare sau
pe o instalaţie asemănătoare, numai pentru categoriile C, CE
şi Tr, respectiv pentru subcategoriile C1 şi C1E;
4. să parcheze pentru a lăsa să urce sau
să coboare în siguranţă călătorii, numai pentru
categoriile D, DE, Tb şi Tv, respectiv pentru subcategoriile D1 şi
D1E.
c) Comportamentul în trafic. Candidaţii trebuie
să efectueze în mod obligatoriu toate manevrele în situaţii normale
de trafic, în condiţii de deplină siguranţă şi luând
toate precauţiile necesare, astfel:
1. să părăsească un loc de
staţionare, să plece din nou după o oprire în trafic, să
iasă de pe un drum fără prioritate;
2. să folosească drumuri drepte, să se
intersecteze cu alte vehicule, inclusiv în pasaje înguste;
3. să abordeze curbe;
4. să pătrundă şi să
traverseze intersecţii şi joncţiuni;
5. să schimbe direcţia, să vireze la
dreapta şi la stânga, să schimbe banda de circulaţie;
6. să intre/să iasă de pe
autostradă sau de pe drumuri similare, dacă este cazul; intrare de pe
banda de accelerare şi ieşire pe banda de decelerare;
7. să depăşească/să se
intersecteze cu alte vehicule, dacă este posibil; să
depăşească obstacole, cum ar fi maşini care
staţionează, să fie depăşiţi de alte vehicule,
dacă este cazul;
8. să respecte regulile instituite în zona
amenajărilor rutiere speciale, dacă este cazul: intersecţii cu
sens giratoriu, treceri la nivel, staţii de tramvai/de autobuz, treceri de
pietoni, rampe/pante prelungite la urcare/la coborâre;
9. să fie precauţi şi să ia
măsurile de siguranţă înainte de coborârea din vehicule."
18. La articolul 25, litera c) se modifică
şi va avea următorul cuprins:
,,c) să consemneze în anexa la testul de examen,
sub semnătură, menţiunile referitoare la candidaţii
declaraţi admişi la proba teoretică, care nu se prezintă la
proba practică;".
19. La articolul 25,
după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (2), cu
următorul cuprins:
„(2) Supravegherea modului de desfăşurare a
probei practice a examenului se poate efectua şi cu mijloace tehnice, cu
avizul Direcţiei regim permise de conducere şi înmatriculare a
vehiculelor din cadrul Ministerului Administraţiei şi
Internelor."
20. La articolul
26, alineatul (1) se abrogă.
21. La articolul 27, alineatul (1) se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„Art. 27. - (1) Neexecutarea corectă a manevrelor
prevăzute la art. 23 se penalizează de către examinator prin
consemnarea, pe anexa la testul de examen, a literei «I» în căsuţele
corespunzătoare regulii încălcate, la fiecare greşeală
repetată."
22. La articolul
28, alineatul (3) se abrogă.
23. După articolul 28 se introduce un nou
articol, articolul 281, cu următorul cuprins:
„Art. 281. - Contestaţiile la probele
de examen în vederea obţinerii permisului de conducere se
soluţionează în conformitate cu prevederile legale în vigoare."
24. Articolul 30 se
abrogă.
25. Anexele nr. 1, 2, 3 şi 5 se modifică
şi se înlocuiesc cu anexele nr. 1-4 la prezentul ordin.
26. După anexa nr. 5 se introduc două noi
anexe, anexele nr. 5a) şi 5b), având conţinutul prevăzut în
anexele nr. 5 şi 6 la prezentul ordin.
Art. II. - Examenele pentru obţinerea permisului
de conducere nefinalizate până la intrarea în vigoare a prezentului ordin
se definitivează potrivit procedurilor în vigoare la momentul
iniţierii lor.
Art. III. -Anexele nr. 1-6 fac parte integrantă
din prezentul ordin.
Art. IV. - Prevederile art. 22 din Ordinul ministrului
administraţiei şi internelor nr. 1.497/2006, astfel cum au fost
modificate prin prezentul ordin, referitoare la dimensiunile poligonului
prevăzute în schiţa din anexa nr. 5, se aplică de la data de 15
martie 2010.
Art. V. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Prezentul ordin transpune următoarele prevederi
din Directiva 2006/126/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 20
decembrie 2006 privind permisele de conducere (reformată), publicată
în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 403 din 30 decembrie 2006:
- art. 7 alin. (1)lit. e);
- lit. A pct. 2-4 din pct. I al anexei II;
- lit. B pct. 6 subpct. 6.1 şi 6.2 din pct. I al
anexei II, numai în ceea ce priveşte autovehiculele din categoria A
şi subcategoria A1.
Ministrul administraţiei şi internelor,
Vasile Blaga
ANEXA Nr. 1 (Anexa nr. 1 la Ordinul nr. 1.497/2006)
DOMNULE ŞEF DE SERVICIU,
Subsemnatul/Subsemnata,
..................................................., cu
domiciliul/reşedinţa/rezidenţa normală în România,
localitatea............................... judeţul..........................,
posesor/posesoare al/a actului de identitate seria........nr.................,
eliberat de..............................................., la data de
|__|__|__|__| - |__|__| - |__|__| valabil până la data de |__|__|__|__| -
|__|__| - |__|__| CNP |__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|, solicit
prezentarea la examenul pentru obţinerea permisului de conducere
categoria/ subcategoria................
Menţionez că pregătirea necesară
susţinerii acestui examen am efectuat-o:
- în cadrul Şcolii de pregătire a
conducătorilor de
autovehicule...................................................................................................................................;
- cu instructor
auto........................................................................................................................................................................ .............................
Anexez dosarul de examinare, care cuprinde:
|__| 1. fişa de şcolarizare;
|__| 2. certificat de cazier judiciar;
|__| 3. copia actului de identitate;
|__| 4. chitanţe de plată a taxelor
aferente obţinerii permisului de conducere;
şi, după caz*):
|__| 5. copia permisului de conducere;
|__| 6. documente care să facă dovada
stabilirii domiciliului, reşedinţei sau rezidenţei normale în
România, în condiţiile legii, ori care să ateste că
cetăţenii statelor membre ale Uniunii Europene sau ale Spaţiului
Economic European se află la studii în România pentru o perioadă de
cel puţin 6 luni;
|__| 7. declaraţie notarială;
|__| 8. copia hotărârii
judecătoreşti de condamnare sau de revocare a pedepsei complementare
a interzicerii exercitării profesiei sau ocupaţiei de conducător
de vehicule.
Solicit |__|/nu solicit |__| editarea permisului de
conducere.
Solicit examinarea teoretică în limba engleza |__|
franceza |__| germană |__| (pentru cetăţenii străini
şi pentru cetăţenii statelor membre ale Uniunii Europene sau ale
Spaţiului Economic European).
Solicit examinarea teoretică în limba maternă
maghiară |__| germană |__|.
Data: |__|__|__|__| - |__|__| - |__|__|
Anul luna ziua
Semnătura........................................
*) Documentele prevăzute la punctele 5-8 se
solicită doar în următoarele situaţii:
5. pentru persoanele care solicită obţinerea
unor noi categorii şi/sau subcategorii;
6. pentru cetăţenii străini care
şi-au stabilit domiciliul sau reşedinţa în România, pentru
cetăţenii români cu domiciliul în străinătate, precum
şi în cazul cetăţenilor statelor membre ale Uniunii Europene sau
ale Spaţiului Economic European cu rezidenţa normală în România
ori aflaţi la studii în România pentru o perioadă de cel puţin 6
luni;
7. pentru persoanele aflate în situaţia de la pct.
6, dacă nu prezintă documentul de la pct. 5. Din declaraţia
notarială trebuie să rezulte că solicitantul nu mai posedă
un alt permis de conducere eliberat de o autoritate străină sau
că dreptul de a conduce nu i-a fost suspendat sau anulat;
8. pentru cei aflaţi în situaţiile
prevăzute la art. 116 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
ANEXA Nr. 2*) (Anexa
nr. 2 la Ordinul nr. 1.497/2006)
-fata -
Instituţia Prefectului Judeţului____________________________
Serviciul public comunitar regim permise de conducere
şi înmatriculare a vehiculelor
Nr._______________din_______________
Nr. crt.
|
Dala programării la examen
|
Gradul profesional, numele si
prenumele lucratorului care a
primit şi verificai dosarul
|
Rezultatul examenului
|
Categoria/ subcategoria
obţinută
|
Data obţinerii
categoriei/ subcategoriei
|
Semnatura examinatorului
|
1
|
|
|
|
|
|
|
2
|
|
|
|
|
|
|
3
|
|
|
|
|
|
|
4
|
|
|
|
|
|
|
5
|
|
|
|
|
|
|
6
|
|
|
|
|
|
|
Şcoala de pregătire a conducătorilor de
autovehicule
__________________________________________
__________________________________________
(nr autorizaţiei, emitent, data eliberării,
valabilitatea)
1. FIŞA DE ŞCOLARIZARE PENTRU
CONDUCEREA AUTOVEHICULELOR
Nr._________________din_____________________
(se înregistreaza în registrul de evidenţa al
şcolii)
CNP |__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|
Motivul emiterii:
|__| EXAMEN PENTRU OBŢINERE PERMIS
|__| EXAMEN PENTRU ADĂUGARE CATEGORII/SUBCATEGORII
|__| EXAMEN PENTRU OBŢINEREA UNUI NOU PERMIS
Numele_____________Prenumele________________Nume
anterior________________
Prenumele părinţilor:
Tata___________Mama___________Cetăţenie ________________
Sex: M |__| F |__| Data naşterii:
|__|__|__|__| - |__|__| - |__|__|
Anul
luna ziua
Locul naşterii: Ţara__________
jud.(sect.)______________ localitatea_______________
Domiciliul:
jud.(sect.)______________________localitatea________________________
str.________________ nr. _____, bl. ______.sc.__________„etaj
_________ , ap._____
Act de identitate: ________________seria________________
nr._________ eliberat de
_________________la data de |__|__|__|__| - |__|__| - |__|__|
Anul luna ziua
|__| Nu am posedat permis de conducere
|__| Am posedat permis de conducere
categoria/subcategoria___________, care a fost anulat în anul |__|__|__|__|
|__| Posed permis de conducere
categoria/subcategoria numărul eliberat
de ___________________la data de , |__|__|__|__| - |__|__| -
|__|__|
Anul luna ziua
Semnatura candidatului____________________
LOC PENTRU FOTOGRAFIE
Marimea 3,5x3,85
color
|
|
Certific autenticitatea imaginii şi corectitudinea datelor:
Lucrător serviciul public comunitar _______________________ , Semnătura _______
(grad
profesional, nume şi prenume)
Operator introducere date (nume si
prenume) ________________Semnatura ________
Chitanţa reprezentând contravaloarea permisului de
conducere, cu seria ______________ nr.______________
Taxa prestări servicii
______________________________________________
|
*) Anexa nr. 2 este reprodusă în facsimil.
- verso -
2. Se certifică absolvirea cursurilor de
pregătire teoretică şi practică în vederea susţinerii
examenului pentru obţinerea permisului de conducere
categoria/subcategoria__________, organizate de_________________________, în
perioada____________________.
DIRECTOR
______________________________
______________________________
(nume. prenume, semnătura si ştampila)
SECRETAR
______________________________
______________________________
(nume. prenume si Semnatura)
PROFESOR DE LEGISLAŢIE
______________________________
(nume, prenume si semnatura)
Nr. atestat/valabil pana la data de
INSTRUCTOR DE CONDUCERE AUTO
______________________________
(nume, prenume si semnatura)
Nr. atestat/valabil pana la data de
MEDIC
APT/INAPT PENTRU CONDUCEREA AUTOVEHICULELOR DIN
CATEGORIA/SUBCATEGORIA____________
_____________________________________
(nume, prenume, semnatura, ştampila şi
parafa)
Instructor auto autorizat*
Nume. prenume, semnătura şi ştampila
(numărul autorizaţiei, emitent, data
eliberării, valabilitatea)
Nr. contract.................dala..........
cu şcoala.................................
NOTĂ: * se completează numai în cazul în care se solicilă
obţinerea permisului de conducere pentru categoriile A. B, BE si
subcategoriile Al si Bl. dacă pregătirea practică a fost
efectuată, conform art.29 alin (3) din Regulamentul de aplicare a OUG
nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice, aprobai prin H.G. nr.
1391/2006. cu un instructor auto autorizat in condiţiile legii, care
are încheiat un contract cu şcoala de pregătire a
conducătorilor auto în care solicitantul a efectuat pregătirea
teoretică.
ANEXA Nr. 3 (Anexa nr. 3 la Ordinul nr. 1.497/2006)
Penalizarea greşelilor şi
abaterilor comise de candidat
(puncte de penalizare aplicate pentru
nerespectarea obligaţiilor şi manevrelor specifice menţionate
mai jos)
|
Puncte de penalizare
|
A
|
A1/A2
|
1. Pregătirea şi verificarea tehnică a
autovehiculului
|
|
- utilizarea corectă a echipamentului de protecţie:
mănuşi, cizme, îmbrăcăminte şi casca de
protecţie
|
3
|
|
|
- verificarea stării pneurilor, frânelor, direcţiei
şi comutatorului de oprire în caz de urgenţă
|
3
|
|
|
- verificarea stării lanţurilor (transmisiei), nivelul
uleiului, funcţionarea luminilor
|
3
|
|
|
- verificarea catadioptrilor, indicatoarelor de direcţie
şi claxonului
|
2
|
|
|
- trusa medicală, stingătorul de incendiu, ITP şi
asigurare valabile
|
2
|
|
|
2. Manevre speciale privind
siguranţa traficului
|
|
- aşezarea sau coborârea motocicletei pe/de pe suportul de
sprijin şi deplasarea mergând pe lângă vehicul
|
3
|
|
|
- parcarea motocicletei pe suportul de sprijin
|
3
|
|
|
- executarea manevrelor cu viteză mică, între care
şi slalomul
|
3
|
|
|
- manevrarea ambreiajului în combinaţie cu frâna,
echilibrul, direcţia vizuală
|
3
|
|
|
- executarea manevrelor de evitare a unui obstacol la viteză
de peste 30 km/h
|
3
|
|
|
- executarea manevrelor de evitare a unui obstacol la o
viteză minimă de 50 km/h
|
3
|
|
|
- poziţia pe motocicletă, direcţia vizuală,
echilibrul, tehnica menţinerii direcţiei şi schimbarea
vitezelor
|
3
|
|
|
- executarea frânării, inclusiv frânarea de
urgenţă, la o viteză minimă de 50 km/h
|
5
|
|
|
- îndemânarea privind manevrarea frânei faţă şi
spate la frânarea de urgenţă, direcţia vizuală şi
poziţia
|
5
|
|
|
- pornirea motorului şi demararea uşoară
fără bruscarea motocicletei
|
3
|
|
|
- accelerarea progresivă, menţinerea direcţiei de
mers, inclusiv la schimbarea vitezelor
|
3
|
|
|
- părăsirea zonei de staţionare: după parcare
sau oprire
|
3
|
|
|
- efectuarea virajelor, conducerea motocicletei în curbe
|
3
|
|
|
- trecerea pe lângă obstacole
|
5
|
|
|
- schimbarea direcţiei: viraje la stânga şi la dreapta
cu semnalizarea acestor manevre
|
3
|
|
|
- luarea măsurilor necesare de precauţie la coborârea
de pe motocicletă
|
7
|
|
|
3. Aspecte privind
siguranţa, fluenţa şi conducerea ecologică
|
|
- folosirea obligatorie a luminilor de întâlnire
|
5
|
|
|
- neasigurarea contactului cu partea carosabilă pe ambele
roţi
|
10
|
|
|
- conducerea în condiţii de ploaie, zăpadă,
mâzgă, polei (îndemânare, reducerea vitezei, conduită
preventivă)
|
5
|
|
|
- conducerea în mod neeconomic şi agresiv pentru mediul înconjurător
(turaţie, frânare/accelerare)
|
7
|
|
|
- prezentarea la examen în stare de ebrietate, sub influenţa
băuturilor alcoolice, substanţelor ori produselor stupefiante sau a
medicamentelor cu efecte similare acestora ori manifestări de
natură să perturbe examinarea celorlalţi candidaţi
- a căzut cu motocicleta
- nu a respectat „traseul" în poligon
|
RESPINS
|
MENŢIUNI*)
|
TOTAL
|
|
|
|
Examinat cu moto nr..................în prezenta
martorului............................................., având calitatea
de................................
|
Data examinării
.................................
ora/minutul începerii
..................................
ora/minutul terminării
.......................................
|
Gradul profesional, numele şi prenumele examinatorului, în
clar, şi semnătura
|
Calificativul
|
Semnătura candidatului
|
|
|
|
|
|
|
*) La rubrica menţiuni se înscriu
categoria/subcategoria, timpul obţinut, motivul respingerii, dacă
este cazul.
Penalizarea greşelilor şi
abaterilor comise de candidat
(puncte de penalizare aplicate pentru
nerespectarea obligaţiilor şi manevrelor specifice menţionate
mai jos)
|
Puncte de penalizare
|
B/B1
|
|
1. Pregătirea şi verificarea tehnică a
autovehiculului/ansamblului
|
|
- reglarea scaunului, oglinzilor retrovizoare, fixarea centurilor
de siguranţă, reglarea tetierei, verificarea închiderii
uşilor, cunoaşterea aparaturii de bord sau a comenzilor
autovehiculului
|
3
|
|
|
- controlarea aleatorie stare pneuri, frâne, direcţie,
fluide, lumini, semnalizatoare, claxon
|
3
|
|
|
- trusa medicală, triunghiurile reflectorizante,
stingătorul de incendiu, ITP şi asigurare valabile
|
3
|
|
|
- verificarea mecanismelor de cuplare, a conexiunilor sistemului
de frânare şi circuitelor electrice, catadioptri; BE
|
5
|
|
|
- verificarea elementelor de siguranţă legate de
încărcătura vehiculului; BE
|
5
|
|
|
- mod de încărcare, fixare, uşile, închiderea cabinei;
BE
|
5
|
|
|
2. Manevre speciale privind
siguranţa traficului
|
|
|
|
- mersul înapoi în linie dreaptă sau în viraj
stânga/dreapta, la un colţ de stradă, cu menţinerea benzii
|
5
|
|
|
- întoarcerea vehiculului cu faţa în sens opus, folosind
mersul înainte şi înapoi
|
5
|
|
|
- parcarea/părăsirea parcării pe teren plat, în
rampă sau în pantă, paralel, oblic sau perpendicular
|
5
|
|
|
- frânarea corectă pentru a opri cu precizie (frânarea de
urgenţă este opţională)
|
7
|
|
|
- cuplarea/decuplarea remorcii; manevra începe cu vehiculul
şi remorca staţionate unul lângă celălalt; BE
|
5
|
|
|
- mersul înapoi de-a lungul unei curbe la dreapta; BE
|
5
|
|
|
- parcarea în siguranţă pentru
încărcare/descărcare; BE
|
7
|
|
|
3. Comportarea în trafic
Candidaţii trebuie să efectueze obligatoriu toate
manevrele următoare în condiţii normale de trafic şi în
siguranţă totală
|
|
- pornirea motorului şi demararea uşoară
fără bruscarea autovehiculului
|
3
|
|
|
- accelerarea progresivă, menţinerea direcţiei de
mers, inclusiv la schimbarea vitezelor
|
3
|
|
|
- părăsirea zonei de staţionare după parcare,
oprire în trafic, ieşirea de pe un drum de acces privat
|
5
|
|
|
- conducerea pe un drum drept, încrucişarea cu alte
vehicule, inclusiv în spaţii restrânse
|
3
|
|
|
- conducerea în curbe, efectuarea virajelor
|
3
|
|
|
- intrarea în intersecţii, traversarea, permiterea
părăsirii intersecţiei de cei rămaşi în interiorul
acestora
|
3
|
|
|
- schimbarea direcţiei: viraje la stânga şi la dreapta
şi schimbarea benzilor de circulaţie folosind mijloacele de
semnalizare
|
5
|
|
|
- intrarea/ieşirea de pe autostrăzi/artere similare,
folosirea corectă a benzilor şi luminilor de întâlnire ziua
|
5
|
|
|
- manevre privind ocolirea lucrărilor în carosabil,
vehiculelor parcate; depăşirea de către alte vehicule
|
6
|
|
|
- amenajări rutiere, sensuri giratorii, cale ferată,
staţii de transport în comun, treceri de pietoni, tramvai, rampe/pante
|
6
|
|
|
- luarea măsurilor necesare de precauţie la coborârea
din vehicul
|
6
|
|
|
4. Aspecte privind
siguranţa, fluenţa şi conducerea ecologică
|
|
- ezitarea repetată de a depăşi alte vehicule,
deşi manevra este posibilă
|
3
|
|
|
- tendinţe repetate de a ceda trecerea vehiculelor şi
pietonilor când aceştia nu au prioritate
|
3
|
|
|
- nerespectarea semnificaţiei indicatoarelor, marcajelor sau
a culorii roşii a semaforului electric, regulilor privind
depăşirea altor vehicule şi neacordarea priorităţii
în intersecţii nedirijate
|
21
|
|
|
- nerespectarea semnalelor, indicaţiilor şi
dispoziţiilor poliţistului rutier, aflat în timpul serviciului
|
21
|
|
|
- nerespectare semnale poliţişti de frontieră,
agenţi de cale ferată, lucrări, patrule şcolare,
nevăzători
|
6
|
|
|
- nereducerea vitezei sub limitele de 30/50 km/h în
situaţiile prevăzute în Regulamentul de aplicare a Codului rutier
|
5
|
|
|
- depăşirea vitezei maxime admise pentru sectorul de
drum pe care circulă sau categoria drumului respectiv
|
5
|
|
|
- conducerea cu viteză redusă în mod nejustificat,
neîncadrarea în ritmul impus de ceilalţi conducători auto
|
5
|
|
|
Penalizarea greşelilor şi
abaterilor comise de candidat
(puncte de penalizare aplicate pentru
nerespectarea obligaţiilor şi manevrelor specifice menţionate
mai jos)
|
Puncte de penalizare
|
B/B1
|
|
- conducere în condiţii de ploaie, zăpadă,
mâzgă, polei (îndemânare, reducerea vitezei, conduită
preventivă)
|
5
|
|
|
- nerespectarea regulilor în cazul imobilizării involuntare
în pasaje subterane şi tuneluri
|
5
|
|
|
- păstrarea distanţei suficiente faţă de cei
care rulează înainte sau vin din sens opus
|
7
|
|
|
- conducerea în mod economic şi neagresiv pentru mediul
înconjurător (turaţie, frânare/accelerare)
|
3
|
|
|
Prezentarea la examen în stare de ebrietate, sub influenţa
băuturilor alcoolice, substanţelor ori produselor stupefiante sau a
medicamentelor cu efecte similare acestora ori manifestări de
natură să perturbe examinarea celorlalţi candidaţi
|
RESPINS
|
Producerea unui eveniment rutier, ori intervenţia
examinatorului pentru evitarea unui pericol iminent
|
RESPINS
|
MENŢIUNI:
|
TOTAL
|
|
|
|
Examinat cu auto nr..................în prezenta
martorului......................................., având calitatea
de..................................
|
Data examinării
.........................................
ora/minutul începerii
.........................................
ora/minutul terminării
.........................................
|
Gradul profesional, numele şi prenumele
examinatorului, în clar, şi semnătura
|
Calificativul
|
Semnătura candidatului
|
|
|
|
|
|
|
Penalizarea greşelilor şi
abaterilor comise de candidat
(puncte de penalizare aplicate pentru
nerespectarea obligaţiilor şi manevrelor specifice menţionate
mai jos)
|
Puncte de penalizare
|
c
CE
C1
C1E
Tr
|
D,Tb
DE
D1
D1E
Tv
|
1. Pregătirea şi verificarea tehnică a
autovehiculului/ansamblului
|
|
- reglarea scaunului pentru a obţine poziţia
şezând corectă, a oglinzilor retrovizoare, fixarea centurilor de
siguranţă, verificarea închiderii uşilor, cunoaşterea
aparaturii de bord sau a comenzilor autovehiculului
|
3
|
|
|
- reglarea oglinzilor retrovizoare, a centurilor de
siguranţă şi a tetierelor, unde sunt disponibile
|
3
|
|
|
- verificarea aleatorie a pneurilor, direcţiei, frânelor,
luminilor, catadioptrilor, indicatoarelor de direcţie si claxonului
|
3
|
|
|
- verificarea frânelor şi direcţiei asistate,
roţilor, piuliţelor, apărătorilor de noroi, parbrizului,
ferestrelor şi ştergătoarelor
|
3
|
|
|
- verificarea fluidelor, utilizarea tabloului de bord, inclusiv a
echipamentului de înregistrare
|
3
|
|
|
- verificarea presiunii aerului, a rezervoarelor de aer şi a
suspensiilor
|
3
|
|
|
- controlul caroseriei, învelişului, uşilor pentru
marfă, mecanismului de încărcare, a modului de încărcare
şi de fixare a încărcăturii (C, CE, C1, C1E, Tr)
|
5
|
|
|
- verificarea mecanismului de cuplare si a conexiunilor
sistemului de frânare si ale circuitelor electrice (CE, C1E, Tr, DE, D1E)
|
5
|
|
|
- verificarea caroseriei, uşilor de serviciu, ieşirilor
de urgenţă, echipamentului de prim ajutor, stingătoarelor de
incendiu şi a altor echipamente de siguranţă (D, DE, D1, D1E,
Tb, Tv)
|
5
|
|
|
- citirea unei hărţi rutiere, planificarea rutei,
inclusiv utilizarea sistemelor de navigaţie electronică
(opţional)
|
2
|
|
|
2. Manevre speciale privind siguranţa traficului
|
|
- cuplarea şi decuplarea unei remorci de autovehiculul
său; manevra trebuie să implice staţionarea vehiculului
tractor lângă remorcă (să nu fie amplasate în aceeaşi
linie - CE, C1E, Tr, DE, D1E)
|
5
|
|
|
- mersul înapoi de-a lungul unei curbe la dreapta
|
5
|
|
|
- parcarea în siguranţă pentru
încărcare/descărcare sau la o rampă/platformă de
încărcare ori la o instalaţie similară (C, CE, C1, C1E, Tr)
|
7
|
|
|
- oprirea pentru a permite călătorilor
urcarea/coborârea în/din autobuz/troleibuz/tramvai în siguranţă (D,
DE, D1, D1E, Tb, Tv)
|
6
|
|
|
Penalizarea greşelilor şi
abaterilor comise de candidat
(puncte de penalizare aplicate pentru
nerespectarea obligaţiilor şi manevrelor specifice menţionate
mai jos)
|
Puncte de penalizare
|
c
CE
C1
C1E
Tr
|
D, Tb
DE
D1
D1E
Tv
|
3. Comportarea în trafic
Candidaţii trebuie să efectueze obligatoriu toate
manevrele următoare în condiţii normale de trafic şi în
siguranţă totală
|
|
- părăsirea zonei de staţionare: după
parcare, oprire în trafic; la ieşirea de pe un drum cu acces privat
|
5
|
|
|
- conducerea pe drum drept, încrucişarea cu alte vehicule,
inclusiv în spaţii restrânse
|
5
|
|
|
- conducerea în curbe, efectuarea virajelor
|
5
|
|
|
- intersecţii; apropierea de intersecţii şi noduri
rutiere - traversarea acestora
|
5
|
|
|
- schimbarea direcţiei de mers prin viraje la stânga şi
la dreapta şi schimbarea benzilor folosind mijloacele de semnalizare
|
5
|
|
|
- intrarea/ieşirea de pe autostrăzi sau artere similare
(în cazul în care sunt disponibile); trecerea de pe banda de accelerare,
părăsirea benzii de decelerare
|
5
|
|
|
- circulaţia de-a lungul obstacolelor, de exemplu
maşini parcate, la depăşirea de către alte vehicule
|
6
|
|
|
- caracteristici speciale ale drumului (după caz); sensuri
giratorii; treceri la nivel cu calea ferată; staţii de
autobuz/tramvai; treceri pentru pietoni, urcarea în rampă/coborârea
pantelor lungi; prioritatea
|
6
|
|
|
4. Aspecte privind siguranţa, fluenţa şi
conducerea ecologică
|
|
- circulaţia pe timp de ceaţă, ninsoare
abundentă sau ploaie torenţială, fără lumini sau
semnalizare
|
4
|
|
|
- pătrunderea într-o intersecţie dirijată prin
semafoare, dacă se produce blocarea circulaţiei în interior
|
6
|
|
|
- nerespectarea semnificaţiei indicatoarelor, marcajelor sau
a culorii roşii a semaforului electric, a regulilor privind
depăşirea altor vehicule şi neacordarea priorităţii
în intersecţii nedirijate
|
21
|
|
|
- nerespectarea semnalelor, indicaţiilor şi
dispoziţiilor poliţistului rutier aflat în timpul serviciului
|
21
|
|
|
- nerespectarea semnalelor agenţilor de cale ferată,
ale patrulelor şcolare, nevăzătorilor, ale altor
îndrumători
|
6
|
|
|
- nerespectarea regulilor în cazul imobilizării involuntare
în pasaje subterane şi tuneluri
|
3
|
|
|
- conducerea în mod economic şi neagresiv pentru mediul
înconjurător (turaţie, frânare/accelerare)
|
3
|
|
|
Prezentarea la examen în stare de ebrietate, sub influenţa
băuturilor alcoolice, substanţelor ori produselor stupefiante sau a
medicamentelor cu efecte similare acestora ori manifestări de
natură să perturbe examinarea celorlalţi candidaţi
|
RESPINS
|
Producerea unui eveniment rutier ori intervenţia
examinatorului pentru evitarea unui pericol iminent
|
RESPINS
|
MENŢIUNI:
|
TOTAL
|
|
|
|
Examinat cu auto
nr....................................................................................
|
Data examinării
................................. ora/minutul începerii
................................... ora/minutul terminării
.....................................
|
Gradul profesional, numele şi prenumele
examinatorului, în clar, şi semnătura
|
Calificativul
|
Semnătura candidatului
|
|
|
|
|
|
|
ANEXA Nr. 4*) (Anexa nr. 5 la Ordinul nr.
1.497/2006)
DIMENSIUNILE POLIGONULUI
*) Anexa nr. 4 este reprodusă în facsimil.
ANEXA Nr. 5*) [Anexa
nr. 5a) la Ordinul nr. 1.497/2006]
DESCRIEREA MANEVRELOR LA PROBA PRACTICĂ
ÎN POLIGON
[potrivit prevederilor art. 22 alin. (3)]
•Manevre la viteza mică, cu semnalizare şi
privirea peste umăr
•Plecarea de pe loc, mers 5 metri pe lângă
motocicletă fără ajutorul motorului de la locul de plecare
•Mers sinuos printre 5 jaloane
•Executarea de opturi printre 4 jaloane. 3 manevre
într-un sens şi în celălalt
•Deplasare în linie dreapta 47 m cu braţul
stâng ridicat orizontal
•Continuarea deplasării cu viraj stânga şi
viteză redusă până la punctul de plecare
*) Anexa nr. 5 este reprodusă în facsimil.
ANEXA Nr. 6*) [Anexa
nr. 5b) la Ordinul nr. 1.497/2006]
DESCRIEREA MANEVRELOR SPECIALE LA PROBA
PRACTICĂ ÎN POLIGON
[potrivit prevederilor art. 22 alin. (6) lit. b)]
• Accelerare până la 50 km/h, de la punctul de
plecare pe distanţa de 47m, în viteza a II-a sau a III-a
• Ocolirea obstacolului cu menţinerea
direcţiei de deplasare
• Frânare în interval de 16,5m cu schimbarea
treptelor de viteza
• Viraj la stânga
• Accelerare până la 30km/h pe distanţa de
30m
• Ocolirea obstacolului cu menţinerea
direcţiei de deplasare
• Accelerarea la peste 50km/h pe distanţa de
14m
• Frânarea cu frâna din faţă şi frâna
din spate începând de la ultimile două jaloane, pe distanţa de 16m,
cu oprire la punct fix (locul de sosire), unde va urca motocicleta pe cric.
*) Anexa nr. 6 este reprodusă în facsimil.