ORDIN Nr. 718
din 7 mai 2010
pentru aprobarea Normelor
metodologice privind atestarea persoanelor fizice si juridice care efectueaza
proiectarea si/sau executa lucrari de îmbunatatiri funciare din domeniul silvic
ACT EMIS DE:
MINISTERUL MEDIULUI SI PADURILOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 342 din 21 mai 2010
In conformitate cu prevederile Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr. 49/2009 privind libertatea de stabilire a
prestatorilor de servicii şi libertatea de a furniza servicii în România,
în temeiul art. 74 lit. d) din Legea
îmbunătăţirilor funciare nr. 138/2004, republicată, cu
completările ulterioare, şi al art. 15 alin. (4) din Hotărârea
Guvernului nr. 1.635/2009 privind organizarea şi funcţionarea
Ministerului Mediului şi Pădurilor,
ministrul mediului şi pădurilor emite prezentul ordin.
Art. 1. - Se aprobă Normele metodologice privind
atestarea persoanelor fizice şi juridice care efectuează proiectarea
şi/sau execută lucrări de îmbunătăţiri funciare
din domeniul silvic, prevăzute în anexa care face parte integrantă
din prezentul ordin.
Art. 2. - Răspunderea pentru ducerea la
îndeplinire a prevederilor prezentului ordin revine Direcţiei politici
şi strategii în silvicultură din cadrul Ministerului Mediului şi
Pădurilor.
Art. 3. - Dosarele depuse în vederea atestării
anterior intrării în vigoare a prezentului ordin se analizează pe
baza metodologiei în vigoare la data înregistrării cererii.
Art. 4. - La data intrării în vigoare a
prezentului ordin, Ordinul ministrului agriculturii, pădurilor şi
dezvoltării rurale nr. 88/2006 pentru aprobarea Normelor metodologice
privind atestarea persoanelor fizice şi juridice care efectuează
proiectarea şi/sau execută lucrări de
îmbunătăţiri funciare din domeniul silvic, publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 160 din 20 februarie 2006, precum şi
orice alte dispoziţii contrare se abrogă.
Art. 5. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul mediului şi pădurilor,
Laszlo Borbely
ANEXĂ
NORME METODOLOGICE
privind atestarea persoanelor fizice şi
juridice care efectuează proiectarea şi/sau execută lucrări
de îmbunătăţiri funciare din domeniul silvic
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. -Atestarea persoanelor fizice şi juridice
are drept scop asigurarea premiselor pentru realizarea lucrărilor de
îmbunătăţiri funciare în vederea îndeplinirii cerinţelor
tehnice şi calitative minimale prevăzute în normativele în vigoare.
Art. 2. - In înţelesul prezentelor norme
metodologice, lucrările de îmbunătăţiri funciare din
domeniul silvic sunt lucrări complexe care se execută pe terenuri
cu orice destinaţie, în vederea asigurării protecţiei acestora
şi a oricăror categorii de obiective faţă de
inundaţii, alunecări de teren şi eroziuni, pentru asigurarea
protecţiei lacurilor de acumulare împotriva colmatării, pentru asigurarea
unui nivel corespunzător de umiditate a solului care să permită
sau să stimuleze instalarea şi dezvoltarea culturilor silvice, pentru
realizarea ameliorării solurilor acide, sărăturate şi
nisipoase, precum şi pentru asigurarea protecţiei împotriva poluării.
Acestea se realizează prin desecări, construcţii hidrotehnice,
măsuri pedoameliorative, împăduriri, crearea perdelelor forestiere de
protecţie şi altele asemenea.
Art. 3. - Prin atestare se confirmă capacitatea
tehnico-profesională a persoanelor fizice şi juridice de a proiecta
şi de a executa lucrările de îmbunătăţiri funciare din
domeniul silvic, care corespund normelor de calitate în vigoare.
Art. 4. - Atestarea capacităţii
tehnico-profesionale se realizează prin verificarea performanţelor
profesionale şi a posibilităţilor tehnice de execuţie ale
persoanelor fizice şi juridice care solicită atestarea, în
conformitate cu prevederile prezentelor norme metodologice.
CAPITOLUL II
Domenii şi condiţii de atestare
Art. 5. - Domeniile de atestare a persoanelor fizice
şi juridice pentru activităţile de îmbunătăţiri
funciare din domeniul silvic sunt următoarele:
a) proiectare - efectuarea studiilor de teren şi
elaborarea documentaţiilor tehnico-economice pentru lucrările de
îmbunătăţiri funciare din domeniul silvic;
b) execuţie - efectuarea lucrărilor de îmbunătăţiri
funciare din domeniul silvic.
Art. 6. - Atestarea persoanelor fizice şi juridice
se face pentru domeniile de activitate prevăzute la art. 5 şi se
poate solicita pentru unul sau ambele domenii, cu respectarea condiţiilor
prevăzute în prezentele norme metodologice.
Art. 7. - Grupele de lucrări de
îmbunătăţiri funciare aferente domeniilor de activitate
prevăzute la art. 5, pentru care Ministerul Mediului şi
Pădurilor acordă atestare, sunt următoarele:
a) amenajări de desecare şi drenaj, care au
drept scop prevenirea şi înlăturarea excesului de umiditate de la
suprafaţa terenului şi din sol, în vederea asigurării
condiţiilor favorabile de utilizare a terenurilor cu destinaţie
forestieră sau destinate culturii speciilor forestiere. Aceste
amenajări cuprind lucrări de colectare, de transport şi de
evacuare în emisar a apei în exces;
b) lucrări de combatere a eroziunii solului
şi de ameliorare a terenurilor afectate de alunecări. Aceste
amenajări cuprind lucrări pentru protecţia solului,
regularizarea scurgerii apei pe versanţi, stingerea formaţiunilor
torenţiale şi stabilizarea nisipurilor mişcătoare;
c) amenajări pedoameliorative pe terenurile
sărăturate, acide şi pe nisipuri, pe terenurile poluate,
inclusiv cu reziduuri petroliere, pe haldele de la exploatările miniere,
pe alte terenuri neproductive, cuprinzând şi lucrările de
nivelare-modelare, de scarificare, de afânare adâncă, rigole şi
şanţuri de scurgere a apei, arăturile în benzi cu coame,
udările de spălare a sărurilor, aplicarea de amendamente şi
îngrăşăminte, în scopul valorificării pentru
silvicultură sau pentru cultura speciilor forestiere;
d) perdele forestiere de protecţie a terenurilor
agricole şi plantaţii pentru combaterea eroziunii solului;
e) alte lucrări realizate prin soluţii
tehnice şi tehnologii noi, rezultate din activitatea de cercetare
silvică.
Art. 8. - (1) Persoanele fizice care solicită
atestarea pentru domeniul prevăzut la art. 5 lit. a) trebuie să
îndeplinească cumulativ următoarele condiţii:
a) să aibă studii superioare de lungă
durată în una dintre specializările: silvicultură şi
exploatări forestiere, construcţii hidrotehnice sau
îmbunătăţiri funciare;
b) să aibă o experienţă de minimum
5 ani în proiectarea lucrărilor care fac obiectul atestării, în
domeniul silvic;
c) să nu fi fost condamnate penal pentru
săvârşirea cu intenţie a unei infracţiuni în
legătură cu domeniul pentru care solicită atestarea.
(2) Persoanele fizice care solicită atestarea
pentru domeniul prevăzut la art. 5 lit. b) trebuie să
îndeplinească cumulativ următoarele condiţii:
a) să aibă studii medii sau superioare în una
dintre specializările: silvicultură şi exploatări
forestiere, construcţii hidrotehnice sau îmbunătăţiri
funciare;
b) să aibă o experienţă de minimum
5 ani în executarea lucrărilor care fac obiectul atestării, în
domeniul silvic;
c) să nu fi fost condamnate penal pentru
săvârşirea cu intenţie a unei infracţiuni în
legătură cu domeniul pentru care solicită atestarea.
(3) Persoanele fizice care au studii medii sau
superioare în specializarea silvicultură şi exploatări
forestiere pot obţine atestarea pentru toate grupele de lucrări
prevăzute la art. 7, iar cele cu studii medii sau superioare în
specializările construcţii hidrotehnice sau îmbunătăţiri
funciare pot obţine atestarea numai pentru grupele de lucrări
prevăzute la art. 7 lit. a) şi b).
(4) Persoanele fizice străine care nu
exercită activitatea de îmbunătăţiri funciare în domeniul
forestier cu titlu permanent în unul dintre statele membre şi care
solicită atestarea pentru această activitate în România trebuie
să îndeplinească condiţiile prevăzute la alin. (1), (2)
şi (3).
(5) Documentele necesare atestării persoanelor
fizice prevăzute la alin. (4) se depun în limba română, traduse de un
traducător autorizat.
Art. 9. - Persoanele fizice care au titlul
ştiinţific de doctor şi/sau sunt de profesie inginer proiectant
gradul I, cercetător ştiinţific gradul I sunt atestate la
cerere, fără examinarea prevăzută la art. 16, pentru domeniile
şi grupele de lucrări corespunzătoare subiectului tezei de
doctorat şi/sau corespunzătoare domeniului în care îşi
desfăşoară activitatea.
Art. 10. - (1) In vederea atestării, persoanele
juridice trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele
condiţii:
a) să fie constituite şi să
funcţioneze în condiţiile legii;
b) să aibă înscris în statut obiectul de
activitate corespunzător cu domeniile şi grupele de lucrări în
care solicită atestarea, conform art. 5, respectiv art. 7;
c) să aibă cel puţin 2 angajaţi cu
contract individual de muncă pe durată nedeterminată, ambii
atestaţi conform prezentelor norme metodologice, pentru domeniul şi
grupele de lucrări pentru care persoana juridică solicită
atestarea;
d) pentru domeniul de atestare prevăzut la art. 5
lit. b), una dintre cele două persoane încadrate cu contract individual de
muncă prevăzute la litera c) trebuie să aibă studii
superioare de lungă durată în una dintre specializările:
silvicultură şi exploatări forestiere, construcţii
hidrotehnice sau îmbunătăţiri funciare, după caz;
e) să deţină mijloacele tehnice minime
necesare pentru realizarea lucrărilor de îmbunătăţiri
funciare din domeniul silvic pentru care solicită atestarea, după cum
urmează:
1. pentru domeniul de atestare prevăzut la art. 5
lit. a), după caz: un calculator cu imprimantă si un teodolit/o
staţie totală/GPS;
2. pentru domeniul de atestare prevăzut la art. 5
lit. b), după caz: un tractor/un plug/un buldozer/un excavator/un
compactor/un încărcător/o macara.
(2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1) lit.
c), persoana juridică al cărei administrator/asociat este atestat ca
persoană fizică pentru domeniul şi grupele de lucrări
pentru care aceasta solicită atestarea trebuie să aibă un singur
angajat cu contract individual de muncă pe durată nedeterminată,
atestat conform prezentelor norme metodologice, pentru domeniul şi grupele
de lucrări pentru care persoana juridică respectivă
solicită atestarea.
(3) Persoanele juridice străine care nu
exercită activitatea de îmbunătăţiri funciare în domeniul
forestier cu titlu permanent în unul dintre statele membre şi care
solicită atestarea pentru această activitate în România trebuie
să îndeplinească condiţiile prevăzute la alin. (1) şi
(2).
(4) Documentele necesare atestării pentru
persoanele juridice prevăzute la alin. (3) se depun în limba română, traduse
de un traducător autorizat.
CAPITOLUL III
Documentele şi procedura de atestare
Art. 11. - Atestarea persoanelor fizice şi
juridice este organizată şi coordonată de direcţia
competentă potrivit atribuţiilor stabilite prin regulamentul de
organizare şi funcţionare al autorităţii publice centrale
care răspunde de silvicultură.
Art. 12.-Atestarea persoanelor fizice şi juridice
se face de către Comisia de atestare formată din specialişti,
numită prin ordin al ministrului mediului şi pădurilor.
Art. 13. - Documentele necesare atestării
persoanelor fizice sunt următoarele:
a) cerere-tip pentru atestare, conform modelului
prevăzut în anexa nr. 1;
b) curriculum vitae;
c) lista de lucrări elaborate sau la care au fost
coautoare, în domeniul proiectării şi/sau executării
lucrărilor de îmbunătăţiri funciare, din care să
rezulte experienţa corespunzătoare domeniului şi grupelor de
lucrări pentru care solicită atestarea;
d) diploma de studii şi, după caz, titlul
ştiinţific, în copie;
e) extras de pe carnetul de muncă, în copie
certificată de către angajator/deţinător, sau un alt
document din care să rezulte îndeplinirea condiţiilor prevăzute
la art. 8 alin. (1) lit. b) si alin. (2) lit. b);
f) certificatul de cazier judiciar din care să
rezulte că nu au fost condamnate în ultimii 3 ani, prin hotărârea
definitivă a unei instanţe judecătoreşti, pentru o
faptă care a adus atingere eticii profesionale sau pentru comiterea unei
greşeli în materie profesională;
g) documentul care dovedeşte achitarea tarifului
stabilit pentru atestare, potrivit prevederilor art. 21. alin. (1) şi (2).
Art. 14. - Documentele necesare în vederea
atestării persoanelor juridice sunt următoarele:
a) cerere-tip pentru atestare, conform modelului
prevăzut în anexa nr. 2;
b) memoriu de activitate care să
conţină: date cu privire la capitalul social şi la valoarea
patrimoniului, lista principalelor lucrări realizate în domeniu,
experienţa în proiectarea/execuţia lucrărilor, personalul tehnic
şi economic angajat şi experienţa acestuia;
c) declaraţie pe propria răspundere a
administratorului, din care să rezulte că persoana juridică nu
se află în niciuna dintre situaţiile prevăzute la art. 181 din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea
contractelor de achiziţie publică, a contractelor de concesiune de
lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii,
aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
337/2006, cu modificările şi completările ulterioare;
d) lista utilajelor şi echipamentelor aflate în
stare de funcţionare deţinute, necesare pentru desfăşurarea
activităţilor din domeniul şi grupele pentru care se
solicită atestarea, însoţită de copii de pe documentele prin
care se face dovada deţinerii;
e) copii de pe documentele care dovedesc
înfiinţarea persoanei juridice, potrivit legii;
f) copie de pe contractul individual de muncă pe
durată nedeterminată pentru angajatul atestat, conform prevederilor
art. 10 alin (1) lit. c);
g) copia atestatului persoanei fizice care
îndeplineşte condiţia de angajat/administrator/asociat la persoana
juridică, conform prevederilor art. 10;
h) documentul care dovedeşte achitarea tarifului
stabilit pentru atestare, potrivit prevederilor art. 21 alin. (1) şi (2).
Art. 15. - (1) Dosarele de atestare se depun la sediul
autorităţii publice centrale care răspunde de silvicultură
sau al Regiei Naţionale a Pădurilor - Romsilva.
(2) In cazul documentaţiilor incomplete, Comisia
de atestare informează solicitanţii cu privire la necesitatea
transmiterii de documente suplimentare.
(3) Dosarele prevăzute la alin. (1) sunt analizate
periodic de către Comisia de atestare, în şedinţe de lucru
programate de preşedintele acesteia, dar nu mai târziu de 30 de zile de la
data depunerii documentaţiei complete.
(4) In urma analizării dosarelor, Comisia de
atestare comunică solicitanţilor, după caz, data la care este
programată examinarea solicitanţilor persoane fizice şi juridice
ale căror dosare au fost admise ca urmare a îndeplinirii condiţiilor
prevăzute în prezentele norme metodologice, respectiv motivul respingerii
documentaţiei depuse. Comunicarea datei pentru sesiunea de examinare se
face cu cel puţin două zile lucrătoare înainte de data sesiunii
de examinare.
(5) Rezultatele analizării dosarelor se
consemnează într-un registru de procese-verbale.
Art. 16. - Examinarea persoanelor fizice ale căror
dosare au fost admise constă în prezentarea de către acestea în
faţa Comisiei de atestare cel puţin a unei lucrări realizate,
aleasă de candidaţi din lista inclusă în dosarul de atestare.
Candidaţii răspund întrebărilor puse de membrii Comisiei de
atestare pentru verificarea experienţei profesionale în legătură
cu domeniul şi grupele de lucrări solicitate.
Art. 17. - Examinarea activităţii persoanei
juridice al cărei dosar a fost admis se face de către Comisia de
atestare, în prezenţa reprezentantului legal al persoanei juridice, care,
la cerere, furnizează date suplimentare.
Art. 18. - Rezultatul examenului de atestare -
admis/respins - atât pentru persoanele fizice, cât şi pentru cele juridice
se consemnează în procesul-verbal de şedinţă, se aduce la
cunoştinţa candidaţilor la încheierea şedinţei de
atestare şi se afişează pe site-ul Ministerului Mediului şi
Pădurilor.
Art. 19. - In termen de 30 de zile de la data
atestării, persoanele fizice şi juridice îndreptăţite
primesc certificatul de atestare, al cărui model este prevăzut în
anexa nr. 3.
Art. 20. - Persoanele fizice atestate sunt obligate
să îşi confecţioneze parafa de atestat, conform modelului
prevăzut în anexa nr. 4, şi să înainteze Ministerului Mediului
şi Pădurilor specimenul acesteia, cu declaraţie pe propria
răspundere.
Art. 21. - (1) Tariful pentru obţinerea
certificatului de atestare este următorul:
a) 200 lei pentru persoane fizice;
b) 500 lei pentru persoane juridice.
(2) Persoanele care solicită atestarea şi ale
căror dosare au fost admise au obligaţia de a depune valoarea
tarifului, în numerar, la casieria Regiei Naţionale a Pădurilor -
Romsilva, sau prin ordin de plată la prezentare, în contul deschis separat
pentru această activitate, înainte de susţinerea examenului.
(3) Cheltuielile pentru funcţionarea Comisiei de
atestare şi editarea certificatelor de atestare se suportă de
către Regia Naţională a Pădurilor - Romsilva din tarifele
încasate.
(4) Un cuantum în valoare de 50% din tarifele încasate
se acordă membrilor Comisiei de atestare.
CAPITOLUL IV
Comisia de atestare şi Comisia de
soluţionare a contestaţiilor
Art. 22. - (1) Comisia de atestare îşi
desfăşoară activitatea în cadrul Regiei Naţionale a
Pădurilor - Romsilva şi este formată din 7 membri, dintre care
un preşedinte şi un vicepreşedinte.
(2) Preşedintele şi vicepreşedintele
Comisiei de atestare sunt nominalizaţi din cadrul Ministerului Mediului
şi Pădurilor.
(3) Secretariatul Comisiei de atestare este asigurat de
2 membri ai acesteia, şi anume: un reprezentant din direcţia
competentă prevăzută la art. 11 şi un reprezentant al
Regiei Naţionale a Pădurilor - Romsilva.
(4) Comisia de atestare foloseşte o
ştampilă proprie.
Art. 23. - (1) Atribuţiile preşedintelui
Comisiei de atestare sunt următoarele:
a) aprobă programarea şedinţelor
Comisiei de atestare;
b) conduce lucrările şedinţelor Comisiei
de atestare;
c) semnează certificatele de atestare şi
corespondenţa Comisiei de atestare.
(2) Vicepreşedintele Comisiei de atestare
îndeplineşte atribuţiile preşedintelui în lipsa acestuia.
Art. 24. -Atribuţiile secretariatului Comisiei de
atestare sunt următoarele:
a) planifică şi organizează,
împreună cu preşedintele, activitatea Comisiei de atestare, stabilind
periodic datele de întrunire a acesteia;
b) primeşte dosarele de atestare şi
păstrează evidenţa acestora;
c) asigură convocarea membrilor Comisiei de
atestare şi programarea solicitanţilor pentru examinare;
d) păstrează şi completează
registrul cu procesele-verbale ale Comisiei de atestare;
e) redactează documentele Comisiei de atestare;
f) ţine evidenţa certificatelor de atestare
şi a celorlalte documente emise de Comisia de atestare;
g) păstrează ştampila Comisiei de
atestare.
Art. 25. - Comisia de atestare ia decizii cu privire
la:
a) admiterea ori respingerea cererilor de atestare a
persoanelor fizice sau juridice, în funcţie de îndeplinirea
condiţiilor prevăzute în prezentele norme metodologice;
b) admiterea ori respingerea, în urma examinării,
a persoanelor fizice sau juridice;
c) suspendarea şi/sau retragerea certificatului de
atestare.
Art. 26. - (1) Comisia de atestare
funcţionează în prezenţa a cel puţin 5 membri.
(2) Deciziile Comisiei de atestare se iau prin vot
deschis, cu majoritatea simplă a membrilor acesteia.
Art. 27. - Contestaţiile împotriva deciziilor
Comisiei de atestare se depun în termen de 48 de ore de la comunicarea
rezultatelor şi se adresează Comisiei pentru soluţionarea
contestaţiilor, constituită conform prevederilor art. 28. Impotriva
hotărârilor acestei comisii se poate formula plângere la instanţa
judecătorească competentă, potrivit legii.
Art. 28. - (1) Comisia pentru soluţionarea
contestaţiilor este formată din 3 membri:
a) secretarul de stat care coordonează activitatea
în domeniul pădurilor din cadrul autorităţii publice centrale
care răspunde de silvicultură - preşedintele comisiei;
b) directorul direcţiei de control al regimului
silvic;
c) un jurist din cadrul direcţiei care are în
responsabilitate activitatea de reglementare în domeniul silvic - secretarul
comisiei.
(2) Nominalizarea Comisiei pentru soluţionarea
contestaţiilor se face prin ordin al conducătorului
autorităţii publice centrale care răspunde de silvicultură.
Art. 29 - Atribuţiile Comisiei pentru
soluţionarea contestaţiilor:
a) analizează contestaţia şi
verifică dacă aceasta este întemeiată, pe baza dosarului care a
fost depus de petent pentru obţinerea certificatului de atestare şi a
prevederilor din prezentele norme metodologice;
b) admite sau respinge contestaţia.
Art. 30. - Atribuţiile preşedintelui Comisiei
pentru soluţionarea contestaţiilor sunt:
a) conduce lucrările şedinţelor Comisiei
pentru soluţionarea contestaţiilor;
b) semnează hotărârile Comisiei pentru
soluţionarea contestaţiilor;
c) dispune, în cazul admiterii contestaţiilor,
reluarea procedurilor legale.
Art. 31. - Atribuţiile secretarului Comisiei
pentru soluţionarea contestaţiilor sunt:
a) organizează şi planifică,
împreună cu preşedintele, şedinţele Comisiei pentru
soluţionarea contestaţiilor;
b) înregistrează şi ţine evidenţa
contestaţiilor;
c) redactează documentele Comisiei pentru
soluţionarea contestaţiilor;
d) comunică celor interesaţi hotărârile
Comisiei pentru soluţionarea contestaţiilor.
CAPITOLUL V
Drepturile şi obligaţiile persoanelor
fizice şi juridice atestate
Art. 32. -In cadrul domeniilor şi grupelor de
lucrări în care au fost atestate, persoanele fizice şi juridice au
dreptul, după caz:
a) de a participa la licitaţii;
b) de a încheia contracte;
c) de a acorda consultanţă tehnică;
d) de a efectua studii de teren şi de a elabora
documentaţii tehnico-economice pentru lucrările de
îmbunătăţiri funciare din domeniul silvic;
e) de a executa lucrări de
îmbunătăţiri funciare din domeniul silvic.
Art. 33. - Persoanele fizice şi juridice atestate
au următoarele obligaţii:
a) să desfăşoare activităţile
privind îmbunătăţirile funciare din domeniul silvic numai în
domeniul şi grupele de lucrări pentru care au fost atestate, cu
respectarea dispoziţiilor legale, precum şi a metodologiilor,
normelor şi instrucţiunilor aprobate de autoritatea publică
centrală care răspunde de silvicultură;
b) să valideze numai acele lucrări care se
încadrează în domeniul de activitate în care au fost atestate prin
aplicarea parafei de către persoana fizică atestată.
CAPITOLUL VI
Suspendarea şi retragerea certificatului de
atestare
Art. 34. - Nerespectarea condiţiilor
prevăzute la art. 10 de către persoanele juridice şi la art. 33
de către persoanele fizice sau juridice atestate potrivit prezentelor
norme metodologice poate atrage suspendarea ori retragerea certificatului de
atestare.
Art. 35. - Suspendarea sau retragerea, după caz, a
certificatului de atestare se dispune prin decizie a preşedintelui
Comisiei de atestare, în urma analizei din cadrul şedinţei Comisiei
de atestare, pe baza actelor de constatare încheiate de persoane împuternicite
în condiţiile legii sau, după caz, a documentelor din care
rezultă neîndeplinirea condiţiilor prevăzute la art. 10, ori în
temeiul punerii în mişcare a unei acţiunii penale împotriva persoanei
atestate.
Art. 36. - Certificatul de atestare a persoanei fizice
sau juridice se suspendă în următoarele cazuri:
a) când persoana elaborează sau realizează
lucrări în domeniul şi grupa de lucrări pentru care a fost
autorizată fără să respecte metodologiile,
reglementările şi normele tehnice în vigoare. Perioada
suspendării este de 6 luni sau, dacă ducerea la îndeplinire a
măsurilor şi termenelor dispuse prin actele de constatare prevăzute
la art. 35 este mai mare de 6 luni, pe perioada necesară. Indeplinirea
măsurilor dispuse se constată prin încheierea unui nou act de
constatare de către persoanele prevăzute la art. 35;
b) când persoana juridică nu îndeplineşte
condiţiile prevăzute la art. 10. Perioada suspendării
durează până când persoana juridică face dovada îndeplinirii
condiţiilor menţionate;
c) când împotriva persoanei atestate s-a pus în
mişcare o acţiune penală în legătură cu activitatea
pentru care a fost atestată. In acest caz suspendarea certificatului de
atestare se dispune până la soluţionarea definitivă a cauzei.
Art. 37. - Certificatul de atestare a persoanelor
fizice şi juridice se retrage în următoarele cazuri:
a) când a fost suspendat de două ori în baza art.
36 lit. a), iar a treia oară se săvârşesc abateri similare celor
pentru care s-au dispus suspendările anterioare ale acestuia;
b) când persoanele fizice şi juridice atestate
validează, prin semnătură şi parafă, documente pentru
domenii de activitate şi grupe de lucrări în care nu au fost atestate
sau îşi continuă activitatea în perioada de suspendare.
Art. 38. - (1) Suspendarea sau retragerea
certificatului de atestare se comunică persoanelor fizice şi juridice
în cauză, în scris, de către Comisia de atestare.
(2) Măsura prevăzută la alin. (1) poate
fi contestată, în scris, în termen de 10 zile lucrătoare de la
comunicare, la ministrul mediului şi pădurilor.
(3) Impotriva soluţiei ministrului mediului
şi pădurilor se poate formula plângere la instanţa
judecătorească competentă, potrivit legii.
CAPITOLUL VII
Dispoziţii finale
Art. 39. - (1) Valabilitatea certificatului de atestare
a persoanelor fizice are o durată nelimitată, iar a certificatului de
atestare a persoanelor juridice are durata de 5 ani, fiind
condiţionată de îndeplinirea continuă a cerinţelor prevăzute
la art. 10.
(2) Certificatele de atestare emise în baza Ordinului
ministrului agriculturii, pădurilor, apelor şi mediului nr. 681/2003
pentru aprobarea Metodologiei privind atestarea persoanelor fizice şi
juridice care efectuează studii de teren, elaborează
documentaţii tehnico-economice şi execută lucrări de
îmbunătăţiri funciare în domeniul silvic şi în baza
Ordinului ministrului agriculturii, pădurilor şi dezvoltării
rurale nr. 88/2006 pentru aprobarea Normelor metodologice privind atestarea
persoanelor juridice care efectuează proiectarea şi/sau execută
lucrări de îmbunătăţiri funciare din domeniul silvic sunt
valabile până la expirarea acestora.
(3) Persoanele fizice care deţin certificat de
atestare emis anterior intrării în vigoare a prezentelor norme
metodologice şi solicită înainte de expirarea termenului de
valabilitate a acestuia obţinerea unui nou certificat de atestare, pentru
aceleaşi domenii şi grupe pentru care s-a emis cel anterior, primesc
certificatul respectiv doar pe baza unei cereri scrise, fără a fi
necesar să se depună celelalte documente prevăzute la art. 13
şi fără susţinerea examenului prevăzut la art. 16.
(4) Corespondenţa dintre grupele de lucrări
de îmbunătăţiri funciare în domeniul silvic, pentru care au fost
acordate certificatele de atestare prevăzute la alin. (2), este
prevăzută în anexa nr. 5.
Art. 40. - O persoană fizică poate
desfăşura activităţi în domeniul şi grupele de
lucrări pentru care a fost atestată, în cadrul a cel mult două
persoane juridice.
Art. 41. - (1) La cerere, în cadrul aceleiaşi
şedinţe de atestare, se pot examina atât persoana fizică sau
persoana care se află în situaţia prevăzută la art. 10
alin. (2), după caz, cât şi persoana juridică în cadrul
căreia este încadrată aceasta, cu respectarea prevederilor
prezentelor norme metodologice.
(2) In situaţia prevăzută la alin. (1),
examinarea persoanei juridice se realizează numai după ce Comisia de
atestare a stabilit admiterea persoanei fizice.
Art. 42. - (1) Procedurile şi
formalităţile de autorizare prevăzute în prezentele norme
metodologice pot fi îndeplinite prin intermediul punctului de contact unic, în
conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului
nr. 49/2009 privind libertatea de stabilire a prestatorilor de servicii şi
libertatea de a furniza servicii în România. Prevederile prezentului alineat se
aplică în termen de 60 de zile de la data la care punctul de contact unic
devine funcţional.
(2) In cazul în care este necesară verificarea
legalităţii documentelor depuse în vederea autorizării, Comisia
de atestare va contacta autorităţile competente din statul membru al
Uniunii Europene, prin intermediul Sistemului de Informare în cadrul
Pieţei Interne (SIPI), în conformitate cu prevederile
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 49/2009.
Art. 43. - Persoanele care exercită activitatea de
îmbunătăţiri funciare din domeniul silvic cu titlu permanent în
unul dintre statele membre ale Uniunii Europene pot presta în mod temporar sau
permanent în România, după notificarea Comisiei de atestare.
Art. 44. - Anexele nr. 1-5 fac parte integrantă
din prezentele norme metodologice.
Art. 45. - (1) Degradarea, distrugerea sau pierderea
certificatului de atestare ori a parafei se declară, în scris, la
Ministerul Mediului şi Pădurilor, în termen de 48 de ore de la
constatare şi, totodată, va fi publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea a III-a, de către cel în cauză.
(2) După publicarea anunţului,
prevăzută la alin. (1), Comisia de atestare eliberează un
duplicat al certificatului de atestare sau aprobă, după caz,
confecţionarea unei noi parafe, pe baza unei cereri scrise,
însoţită de copia anunţului din Monitorul Oficial al României,
Partea a III-a.
ANEXA Nr. 1 la normele metodologice
CERERE
pentru atestarea persoanelor fizice
(model)
Domnule preşedinte,
Subsemnatul,.......................................,
având cetăţenia........., cu domiciliul în (adresa completă
şi nr. de telefon, eventual nr. de fax, pentru comunicare eficientă)
............................................................., posesor al
diplomei de inginer în specializarea
.................................................., eliberată
de.................................................. din
localitatea....................................., promoţia..........,
ţara....................................., solicit atestarea, în calitate
de persoană fizică, în domeniul ................., conform art. 5,
şi grupele de lucrări ....................................., conform
art. 7 din Normele metodologice privind atestarea persoanelor fizice şi
juridice care efectuează proiectarea şi/sau execută lucrări
de îmbunătăţiri funciare din domeniul silvic, aprobate prin
Ordinul ministrului mediului şi pădurilor nr. 718/2010. In
susţinerea cererii anexez următoarele:
a) curriculum vitae;
b) lista lucrărilor realizate în domeniu şi
grupele de lucrări pentru care solicit atestarea;
c) acte de studii şi, după caz, titluri
ştiinţifice, în copie;
d) extras de pe carnetul de muncă în copie
certificată de angajator/deţinătorul carnetului;
e) certificatul de cazier judiciar.
Menţionez că îmi desfăşor
activitatea la ....................................., cu sediul în localitatea
....................................., judeţul/sectorul.......................................,
str...................................... nr......., telefon.........,
fax...................., unde am calitatea de
.............................................................................................
Declar că am luat cunoştinţă de
obligaţiile ce îmi revin potrivit normelor metodologice menţionate
mai sus.
Data...........................................
(semnătura)
Domnului preşedinte al Comisiei de atestare a
persoanelor fizice şi juridice care efectuează proiectarea
şi/sau execută lucrări de îmbunătăţiri funciare
din domeniul silvic.
ANEXA Nr. 2 la normele metodologice
CERERE
pentru atestarea persoanelor juridice
(model)
Nr........................./.............................
Domnule preşedinte,
(denumirea persoanei juridice)
......................................................, având sediul în (adresa
completă)
..................................................................................................,
înregistrată la Oficiul Registrului Comerţului cu
nr..........................., cod fiscal nr...............................,
telefon............................., fax............................,
reprezentată prin....................................................., în
calitate de................................................., solicită
atestarea în calitate de persoană juridică în
domeniul...............................şi grupele de
lucrări......................................, conform prevederilor art.
5, respectiv art. 7 din Normele metodologice privind atestarea persoanelor
fizice şi juridice care efectuează proiectarea si/sau execută
lucrări de îmbunătăţiri funciare din domeniul silvic,
aprobate prin Ordinul ministrului mediului si pădurilor nr. 718/2010.
In susţinerea cererii se anexează
următoarele:
a) memoriu de activitate;
b) declaraţie pe propria răspundere privind
bonitatea societăţii;
c) lista mijloacelor tehnice deţinute;
d) copii de pe documentele de înfiinţare ca
persoană juridică;
e) copie de pe contractul individual de muncă pe
durată nedeterminată pentru persoana fizică atestată*);
f) copia atestatului persoanei fizice.
Declarăm că am luat cunoştinţă
de obligaţiile ce ne revin potrivit prezentelor norme metodologice.
Data.........................................................................................
................................................................................................
(numele, prenumele, funcţia, semnătura
şi ştampila)
Domnului preşedinte al Comisiei de atestare a
persoanelor fizice şi juridice care efectuează proiectarea
şi/sau execută lucrări de îmbunătăţiri funciare
din domeniul silvic.
*) Acest document poate lipsi în situaţiile
prevăzute la art. 10 alin. (2) din normele metodologice.
ANEXA Nr. 3 la normele metodologice
MINISTERUL MEDIULUI SI PĂDURILOR
CERTIFICAT DE ATESTARE
(model)
Nr.............................din......................
In baza Ordinului ministrului mediului şi
pădurilor nr. 718/2010 şi în urma susţinerii examenului pentru
atestarea persoanelor fizice şi juridice care efectuează proiectarea
şi/sau execută lucrări de îmbunătăţiri funciare
din domeniul silvic, (numele şi prenumele persoanei fizice sau denumirea
persoanei juridice) ..........................................................................................................................................
cu domiciliul/sediul în (adresa completă)
..................................................................,
înregistrată la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului cu nr
(pentru persoanele juridice)
.......................................................................................
/CNP (pentru persoanele fizice)
.....................................................................................,
este atestat în
domeniile...........................................................................................
Grupele de lucrări aferente domeniilor de
activitate în care se acordă certificatul de atestare, conform art. 7 din
Normele metodologice privind atestarea persoanelor fizice şi juridice care
efectuează proiectarea şi/sau execută lucrări de
îmbunătăţiri funciare din domeniul silvic, aprobate prin Ordinul
ministrului mediului şi pădurilor nr. 718/2010, sunt
următoarele:
........................................................................................................................................................................ ......................................................
........................................................................................................................................................................ ......................................................
........................................................................................................................................................................ ......................................................
Valabil de la data...............................
până la data......................................... (pentru persoane
juridice)
Preşedintele Comisiei de atestare,
.............................................................
(numele şi prenumele)
LS.......................................................
Secretariatul Comisiei de atestare,
.............................................................
(numele şi prenumele)
ANEXA Nr. 4 la normele metodologice
PARAFA DE ATESTAT
(model)
*).............................................................................................................................................
................................................................................................................................................
|
ATESTAT
de către Ministerul Mediului si Pădurilor prin
Certificatul de atestare nr.......din..........să efectueze proiectarea
si/sau să execute lucrări de îmbunătăţiri funciare
din domeniul silvic.
|
*) Numele, prenumele şi codul numeric personal ale
persoanei fizice.
NOTĂ:
Dimensiunile parafei vor fi de 7 cm/4 cm.
ANEXA Nr. 5 la normele metodologice
CORESPONDENŢA
dintre grupele de lucrări de
îmbunătăţiri funciare în domeniul silvic, cuprinse în
certificatele de atestare emise anterior intrării în vigoare a prezentelor
norme metodologice, şi cele din certificatele care se emit în temeiul
prezentelor norme metodologice
Grupele de lucrări de îmbunătăţiri funciare
în domeniul silvic, cuprinse în certificatele de atestare emise în temeiul
Ordinului ministrului agriculturii, pădurilor, apelor şi mediului
nr. 681/2003 pentru aprobarea Metodologiei privind atestarea persoanelor
fizice şi juridice care efectuează studii de teren, elaborează
documentaţii tehnico-economice şi execută lucrări de
îmbunătăţiri funciare în domeniul silvic
|
Grupele de lucrări de îmbunătăţiri funciare
din domeniul silvic, cuprinse în Ordinul ministrului agriculturii,
pădurilor şi dezvoltării rurale nr. 88/2006 pentru aprobarea
Normelor metodologice privind atestarea persoanelor fizice şi juridice
care efectuează proiectarea şi/sau execută lucrări de
îmbunătăţiri funciare din domeniul silvic, precum şi
grupele de lucrări corespunzătoare prezentelor norme metodologice
|
a) îndiguiri şi regularizarea cursurilor de apă
|
-
|
b) amenajări de desecare şi drenaj
|
a) amenajări de desecare şi drenaj, care au drept scop
prevenirea şi înlăturarea excesului de umiditate de la
suprafaţa terenului şi din sol, în vederea asigurării
condiţiilor favorabile de utilizare a terenurilor cu destinaţie
forestieră. Aceste amenajări cuprind lucrări de colectare, de
transport şi de evacuare în emisar a apei în exces.
|
c) amenajări de combatere a eroziunii solului, în care se
includ şi lucrări pentru stingerea torenţilor
|
b) lucrări de combatere a eroziunii solului şi de
ameliorare a terenurilor afectate de alunecări. Aceste amenajări
cuprind lucrări pentru protecţia solului, regularizarea scurgerii
apei pe versanţi, stingerea formaţiunilor torenţiale,
stabilizarea nisipurilor mişcătoare.
|
d) lucrări şi măsuri pedoameliorative, asociate cu
cele de combatere a eroziunii solului pe terenuri sărăturate,
acide, pe terenuri poluate, degradate antropic şi pe alte terenuri care
şi-au pierdut, total sau parţial, capacitatea de producţie,
precum şi stabilizarea nisipurilor mobile
|
c) amenajări pedoameliorative pe terenurile
sărăturate, acide şi pe nisipuri, pe terenurile poluate,
inclusiv cu reziduuri petroliere, pe haldele de la exploatările miniere,
pe alte terenuri neproductive, cuprinzând şi lucrările de nivelare-modelare,
de scarificare, de afânare adâncă, rigole şi şanţuri de
scurgere a apei, arăturile în benzi cu coame, udările de
spălare a sărurilor, aplicarea de amendamente, precum şi
îngrăşăminte, în scopul valorificării pentru
silvicultură sau pentru cultura speciilor forestiere
|
e) amenajări silvice de înfiinţare a perdelelor
forestiere de protecţie şi a plantaţiilor forestiere
antierozionale
|
d) perdele forestiere de protecţie a terenurilor agricole
şi plantaţii pentru combaterea eroziunii solului
|
f) amenajări de îmbunătăţiri funciare,
constând în soluţii şi lucrări noi, rezultate din activitatea
de cercetare şi din tehnica nouă
|
e) alte soluţii tehnice şi lucrări noi, rezultate
din activitatea de cercetare silvică
|