ORDIN Nr. 727
din 26 aprilie 2007
privind modificarea si
completarea Ordinului ministrului sanatatii publice si al presedintelui Casei
Nationale de Asigurari de Sanatate nr. 1.781/CV 558/2006 pentru aprobarea
Normelor metodologice de aplicare a Contractului-cadru privind conditiile
acordarii asistentei medicale in cadrul sistemului de asigurari sociale de sanatate
pentru anul 2007
ACT EMIS DE:
MINISTERUL SANATATII
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 312 din 10 mai 2007
In temeiul prevederilor:
- Legii nr. 95/2006 privind
reforma în domeniul sănătăţii, cu modificările şi completările ulterioare;
- Hotărârii Guvernului nr. 862/2006 privind
organizarea şi funcţionarea Ministerului Sănătăţii Publice;
- Hotărârii Guvernului nr. 1.842/2006 pentru
aprobarea Contractului-cadru privind condiţiile acordării asistenţei medicale
în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate pentru anul 2007, cu
modificările şi completările ulterioare,
având în vedere Referatul de aprobare nr. 4.478 din 27
aprilie 2007 al Ministerului Sănătăţii Publice şi
nr. DG 1.642 din 29 martie 2007 al Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate,
ministrul sănătăţii publice şi preşedintele Casei
Naţionale de Asigurări de Sănătate emit următorul
ordin:
Art. I. - Ordinul
ministrului sănătăţii publice şi al preşedintelui
Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate nr. 1.781/CV 558/2006 pentru aprobarea
Normelor metodologice de aplicare a Contractului-cadru privind condiţiile
acordării asistenţei medicale în cadrul sistemului de asigurări sociale de
sănătate pentru anul 2007, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.057 şi nr. 1.057 bis din 30
decembrie 2006, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. In anexa nr. 3, la articolul 7, punctul 28), în
anexa nr. 6, articolul 5, punctul 23), în anexa nr. 12, articolul 7, punctul
20), în anexa nr. 14, articolul 7, litera s), în anexa nr. 15, articolul 8,
punctul 17), în anexa nr. 20, articolul 6, litera r), în anexa nr. 23,
articolul 7, litera v), în anexa nr. 29, articolul
6, litera u) vor avea următorul cuprins:
„să raporteze serviciile care fac obiectul contractului
de furnizare de servicii medicale prin utilizarea aplicaţiei «sistem informatic
unic integrat», potrivit instrucţiunilor cuprinse în manualul de utilizare;".
2. In anexa nr. 1, la capitolul I litera A, după punctul 8 se introduce un nou punct, punctul 9, cu
următorul cuprins:
„9. Servicii de planificare familială:
- consiliere de planificare familială;
- indicarea unei metode contraceptive la persoanele fără risc."
3. In anexa nr. 1, la capitolul II, după litera C se introduce o nouă literă, litera D, cu următorul
cuprins:
„D. Servicii de planificare familială:
a) consiliere de planificare familială a femeii;
b) indicarea unei metode contraceptive la persoanele fără risc.
Casele de asigurări de sănătate decontează un singur
serviciu medical prevăzut la lit. a) şi b), la o perioadă de minimum 3
luni."
4. In anexa nr. 2,
la articolul 1 alineatul (2), litera e) va avea următorul cuprins:
,,e) serviciile cuprinse la cap. I lit. A pct. 2 lit. f), pct. 6, pct. 7 lit. b) şi pct. 9, lit. B
pct. 1, 2, 3, 4, 5, 7 şi 8, lit. C pct. 1), lit. D şi E din anexa nr. 1 sunt
incluse în plata «per capita»."
5. In anexa nr. 2, la articolul 1 alineatul (3), în
tabelul de la litera a), după punctul 12 se
introduce un nou punct, punctul 13, cu următorul cuprins:
13) Serviciile prevăzute la cap. II lit.
D din anexa nr. 1
|
4/solicitare
|
|
6. In anexa nr. 2,
la articolul 7 punctul 2, litera a) va avea următorul cuprins:
,,a) suma echivalentă cu media
dintre salariul maxim şi cel minim prevăzute în sistemul sanitar bugetar pentru
gradul profesional obţinut, la care se aplică ajustările prevăzute la art. 1
alin. (2) lit. d) pct. 1 din prezentul ordin;".
7. In anexa nr. 3, la punctul V litera B articolul 7, punctul 26) va avea următorul cuprins:
„26) să angajeze asistenţi medicali în vederea
asigurării calităţii actului medical; numărul optim de asiguraţi înscrişi
pentru care cabinetele medicale vor angaja asistenţi medicali este de 1000."
8. In anexa nr. 7, la capitolul I punctul 1 litera A, la „Consultaţia medicală de specialitate",
primul paragraf va avea următorul cuprins:
„Consultaţia medicală de specialitate se acordă pe baza
biletului de trimitere de la medicul de familie sau de la alt medic de
specialitate pentru care asiguratul a avut biletul de trimitere iniţial
eliberat de medicul de familie şi care se află în relaţie contractuală cu casa
de asigurări de sănătate, precum şi pe baza biletului de trimitere eliberat de
medicii cu care casa de asigurări de sănătate are încheiate convenţii conform
anexei nr. 36. Fac excepţie de la prevederile anterioare urgenţele şi
consultaţiile de control pentru afecţiunile confirmate prevăzute în anexa nr.
9, serviciile de medicină dentară, precum şi serviciile de acupunctura,
fitoterapie, homeopatie şi planificare familială, care permit prezentarea
direct la medicul de specialitate din ambulatoriul de specialitate. Pentru
cetăţenii statelor membre ale Uniunii Europene - titulari ai cârdului european
de asigurări de sănătate - nu se solicită bilet de trimitere decât pentru
consultaţiile şi serviciile medicale de recuperare - reabilitare a sănătăţii. Prezentarea pacientului la
medicul de specialitate la solicitarea acestuia, pentru a doua şi a treia
consultaţie în vederea stabilirii diagnosticului şi/sau tratamentului, se face
direct, fără alt bilet de trimitere."
9. In anexa nr. 7, la capitolul I punctul 1 litera A, la „Stabilirea numărului de puncte pe
consultaţie", litera d) va avea următorul cuprins:
,,d) consultaţia pentru acupunctura,
homeopatie si fitoterapie
|
iniţială
|
control
|
15 puncte
|
10 puncte"
|
10. In anexa nr. 7, la capitolul I punctul 1 litera B, în tabelul de la subpunctul 1 se abrogă ****)
de la Otorinolaringologie şi precizarea corespunzătoare [****)] din subsolul
tabelului.
11. In anexa nr. 7, la capitolul III, în tabelul
de la punctul 1 se abrogă ** de la codurile 2.1, 2.2, 2.3, 2.4, 2.5, 2.6 şi
precizarea corespunzătoare (**) după punctul 2.9.
12. In anexa nr. 7,
la capitolul III, în tabelul de la punctul 1 codurile 5.6, 7.5, 7.6 şi 7.11 vor
avea următorul cuprins:
5.6
|
Tratamentul
gingivo-stomatitelor/
şedinţă
|
8,36
|
100%
|
100%
|
100%
|
........................................................................................................................................................................ ........................................................
7.5 Reparaţie + 1 croşet (pentru fiecare croşet suplimentar se
adaugă 3 lei)
|
22,47
|
|
100%
|
100%
|
7.6 Reparaţie + 1 dinte (pentru fiecare dinte suplimentar se
adaugă 4 lei)
|
22,47
|
|
100%
|
100%
|
........................................................................................................................................................................ ........................................................
7.11 Element intermediar
|
60,30
|
100%
|
40%
|
100%
|
13. In anexa nr. 7,
la capitolul III, punctul 1, după Nota 2 se introduce Nota 3 cu următorul
cuprins:
„NOTA 3:
Competenta pentru dentişti este pentru codurile:
1.1, 1.2, 1.3
2.1, 2.2, 2.3, 2.4, 2.5, 2.6, 3.1, 3.2
4.5, 4.6, 5.7, 5.8
9.1, 9.2, 9.3, 9.4, 9.5, 9.6, 9.7, 9.8, 9.9, 9.10,
9.11"
14. In anexa nr. 8,
la articolul 3 alineatul (1), a doua teză a literei d) va avea următorul
cuprins:
„în vederea asigurării calităţii serviciilor medicale,
în cadrul unui program de 7 ore/zi/medic care lucrează exclusiv în acupunctura,
se pot acorda şi raporta la casa de asigurări de sănătate proceduri
corespunzătoare unui punctaj de 300 de puncte în medie pe zi, în condiţiile în
care numărul de consultaţii efectuate şi raportate în medie pe zi este mai mic
sau egal cu 9 consultaţii."
15. In anexa nr. 8,
la articolul 6, alineatul (3) se completează cu următoarele paragrafe:
„In cazul furnizorilor de
servicii medicale care au în structură atât laborator de analize medicale, cât
şi laborator de radiologie şi
imagistică medicală, nu se permite, pe parcursul derulării contractului,
transferul sumelor rezultate din economii de la laboratorul de analize medicale
către laboratorul de radiologie şi imagistică medicală sau invers, în cadrul
aceleiaşi valori de contract. Sumele rezultate din economii de la investigaţiile
medicale paraclinice - analize medicale de laborator într-o lună se
redistribuie conform prevederilor de mai sus furnizorilor de servicii medicale
paraclinice - analize medicale de laborator - care în aceeaşi lună si-au
epuizat valoarea de contract, iar sumele rezultate din economii de la
investigaţiile medicale paraclinice de radiologie şi imagistică medicală într-o
lună se redistribuie furnizorilor de investigaţii medicale paraclinice de
radiologie şi imagistică medicală care în aceeaşi lună si-au epuizat valoarea
de contract.
In cazul în care la nivelul judeţului la sfârşitul
trimestrului/anului se înregistrează economii la nivelul tuturor furnizorilor
de servicii medicale paraclinice - analize medicale de laborator - şi totodată
există solicitare de suplimentare a fondurilor la investigaţii medicale
paraclinice de radiologie şi imagistică medicală sau invers, se pot efectua
redistribuiri între cele două componente, cu încadrarea în sumele prevăzute
pentru asistenţa medicală pentru specialităţi paraclinice, cu aprobarea
ordonatorului terţiar de credite, repartizarea pe furnizori având în vedere
criteriile iniţiale de contractare."
16. In anexa nr. 8,
la articolul 8, după alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (5),
cu următorul cuprins:
„(5) Pentru cetăţenii statelor membre ale Uniunii
Europene - titulari ai cârdului european de asigurări de sănătate
investigaţiile medicale paraclinice se acordă pe baza biletului de
trimitere."
17. In anexa nr. 8,
articolul 9 va avea următorul cuprins:
„Art. 9. - Serviciile de înaltă performanţă (RMN, CT,
scintigrafie şi angiografie) se acordă în baza biletului de trimitere pentru
investigaţii medicale paraclinice şi a fişelor de solicitare prevăzute în anexa
nr. 18 la ordin, care se întocmesc în două exemplare, din care unul rămâne la
furnizorul care a efectuat serviciul/serviciile de înaltă performanţă, iar
celălalt exemplar se transmite lunar de către acesta la casa de asigurări de
sănătate cu care a încheiat contract."
18. In anexa nr. 8,
la articolul 11 alineatul (1), litera b) va avea următorul cuprins:
,,b) numărul de medici de medicină dentară şi dentişti
care intră în relaţii contractuale cu casa de asigurări de sănătate;".
19. In anexa nr. 10, la capitolul II, primul paragraf va avea următorul cuprins:
„La stabilirea numărului de analize medicale de
laborator şi a sumelor ce se contractează cu furnizorii de analize medicale de
laborator se au în vedere următoarele criterii:
1. criteriul de evaluare;
2. criteriul financiar;
3. criteriul de adresabilitate;
4. criteriul de calitate."
20. In anexa nr. 10, la capitolul II, la punctul 3 „Criteriul de adresabilitate", al doilea paragraf
va avea următorul cuprins:
„Dacă un asigurat s-a adresat de mai multe ori
furnizorilor de investigaţii medicale paraclinice - analize medicale de
laborator în anul precedent, numărul de asiguraţi luaţi în calcul la
repartizarea sumei se majorează corespunzător."
21. In anexa nr. 10, la capitolul II, la punctul 4 „Criteriul de calitate", literele A şi F vor avea
următorul cuprins:
„A. Fondul cu destinaţia de analize medicale de
laborator se repartizează pentru fiecare criteriu în parte, astfel:
a) 40% pentru criteriul de evaluare;
b) 10% pentru criteriul financiar;
c) 10% pentru criteriul de adresabilitate;
d) 40% pentru criteriul de calitate, din care 40%
pentru subcriteriul prevăzut la paragraful 1 lit. a) şi 60% pentru subcriteriul
prevăzut la paragraful 1 lit. b);
........................................................................................................................................................................ ........................................................
F. In situaţia în care niciunul dintre furnizori nu
îndeplineşte criteriul de calitate, suma corespunzătoare aplicării prevederilor
lit. A.d) se repartizează proporţional la celelalte criterii prevăzute la lit.
A.a), b) şi c)."
22. In anexa nr. 11, la capitolul II, titlul punctului 3 „Criteriul privind calitatea" va avea
următorul cuprins:
„3. Criteriul privind implementarea sistemului de
management al calităţii".
23. In anexa nr. 13, la punctul V litera B articolul 7, litera n) va avea următorul cuprins:
,,n) să acorde servicii medicale paraclinice atât
asiguraţilor, cât şi cetăţenilor statelor membre ale Uniunii Europene -
titulari ai cardului european de asigurări de sănătate numai pe baza biletului
de trimitere, cu condiţia ca medicul care a eliberat biletul de trimitere să se
afle în relaţie contractuală cu aceeaşi casă de asigurări de sănătate cu care
se află în relaţie contractuală furnizorul de servicii medicale
paraclinice;".
24. In anexa nr. 13, la punctul V litera B articolul 7, după litera s) se introduce o nouă literă,
litera t), cu următorul cuprins:
,,t) să raporteze serviciile care fac obiectul
contractului de furnizare de servicii medicale prin utilizarea aplicaţiei
«sistem informatic unic integrat», potrivit instrucţiunilor cuprinse în
manualul de utilizare."
25. In anexa nr. 13, la punctul X articolul 13 alineatul (2), litera d) va avea următorul cuprins:
,,d) la a doua constatare a nerespectării termenului de
5 zile lucrătoare pentru remedierea oricăreia dintre situaţiile prevăzute la
art. 7 lit. e), g), j), I), o),
m) şi t);".
26. In anexa nr. 14, la punctul I, teza a doua va avea următorul cuprins:
„- Cabinetul medical organizat conform Ordonanţei
Guvernului nr. 124/1998 privind organizarea şi funcţionarea cabinetelor
medicale, republicată, cu modificările şi completările ulterioare:
- cabinet individual
......................................., reprezentat prin medicul
dentist/dentistul titular
......................................................... ;
- cabinet asociat sau grupat
..........................................., reprezentat prin medicul dentist
delegat ....................................................;
- societate civilă medicală
.........................................., reprezentată prin administrator
....................................................................;".
27. In anexa nr. 14,
la punctul III, partea introductivă a articolului 3 va avea următorul cuprins:
„Art. 3. - Furnizarea
serviciilor de medicină dentară din ambulatoriul de specialitate pentru
specialitatea medicină dentară se face de către următorii medici
dentişti/dentişti:".
28. In anexa nr. 14, la punctul V articolul 6,
litera I) va avea următorul cuprins:
,,l) să încaseze de la furnizorii de servicii de
medicină dentară care au acordat servicii medicale din pachetul de servicii
medicale de bază persoanelor care nu îndeplineau calitatea de asigurat contravaloarea
acestor servicii, precum şi contravaloarea serviciilor medicale şi a
medicamentelor cu şi fără contribuţie personală acordate de alţi furnizori aflaţi în relaţie contractuală cu casa de
asigurări de sănătate pe baza biletelor de trimitere şi/sau a prescripţiilor
medicale eliberate de către aceşti medici. Sumele obţinute din aceste încasări
se vor folosi la întregirea Fondului naţional unic de asigurări sociale de
sănătate."
29. In anexa nr. 15, la punctul V articolul 8, punctul 21) va avea următorul cuprins:
„21) să acorde servicii medicale atât asiguraţilor, cât
şi cetăţenilor statelor membre ale Uniunii Europene - titulari ai cardului
european de asigurări de sănătate numai pe bază de bilet de trimitere;".
30. In anexa nr. 15, la punctul X articolul 17 alineatul (2), litera c) va avea următorul cuprins:
„c) nerespectarea obligaţiilor contractuale prevăzute
la art. 8 pct. 1), 3), 10), 12), 15), 16), 18), 19), 21) şi 22), a obligaţiei
prevăzute la art. 46 alin. (6) din Contractul-cadru privind condiţiile
acordării asistenţei medicale în cadrul sistemului de asigurări sociale de
sănătate pentru anul 2007, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1.842/2006, cu
modificările ulterioare, precum şi la constatarea, în urma controlului efectuat
de către serviciile specializate ale casei de asigurări de sănătate, că
serviciile raportate conform contractului în vederea decontării acestora nu au
fost efectuate;".
31. In anexa nr. 16,
la capitolul 1 litera B punctul 1, subpunctul 1.1 va avea următorul cuprins:
„1.1. - serviciile medicale de la pct. 2 lit.
a)-o);".
32. In anexa nr. 16,
la capitolul 1 litera B punctul 2, după litera n) se introduce o nouă literă,
litera o), cu următorul cuprins:
„o) Monitorizare şi management hemodinamic prin metoda
bioimpedanţei toracice - 180 lei".
33. In anexa nr. 17, la litera A articolul 9, alineatul (2) va avea următorul cuprins:
„(2) Spitalele vor acoperi cheltuielile privind
investigaţiile paraclinice pentru bolnavii internaţi efectuate în alte unităţi
spitaliceşti sau în unităţi ambulatorii de specialitate, în situaţiile în care
spitalul respectiv nu deţine dotarea necesară, cu încadrarea în bugetul de
venituri şi cheltuieli aprobat."
34. In anexa nr.
17, la litera A, articolul 17 va avea următorul cuprins:
„Art. 17. - Casele de asigurări de sănătate încheie
convenţii cu unităţile medico-sociale, precum şi cu medicii care îşi desfăşoară
activitatea în dispensare TBC, laboratoare de sănătate mintală, respectiv
centre de sănătate mintală şi staţionar de zi, cabinete de planificare
familială, cabinete medicale de boli infecţioase, care se află în structura
spitalului ca unităţi fără personalitate juridică, în vederea recunoaşterii
biletelor de trimitere eliberate de către medicii ce-şi desfăşoară activitatea
în aceste unităţi. Modelul de convenţie este cel prevăzut în anexa nr. 37."
35. In anexa nr. 17,
la litera B articolul 21, alineatul (2) va avea următorul cuprins:
„(2) Modalitatea de plată a serviciilor de hemodializă
este tarif pe serviciu medical.
Tariful pe serviciu medical include toate cheltuielile
aferente acestui serviciu, inclusiv cheltuielile
pentru medicamente şi materiale sanitare specifice, precum şi transportul
dializaţilor de la centrul de dializă până la domiciliul acestora şi retur, cu
excepţia cheltuielilor aferente serviciilor de transport al copiilor cu vârsta
cuprinsă între 0-18 ani şi a persoanelor peste 18 ani cu nanism care nu pot fi
preluate în centrele de dializă de adulţi, în vederea efectuării dializei în
unităţile sanitare situate în alte judeţe decât cel de domiciliu al persoanei
respective, de la şi la domiciliu."
36. In anexa nr.
17, la litera B articolul 21, după alineatul (5) se introduce un nou alineat,
alineatul (6), cu următorul cuprins:
„(6) Transportul nemedicalizat al asiguratului de la
centrul de dializă până la domiciliu acestuia şi retur, în vederea efectuării
hemodializei în unităţi sanitare publice sau centre pilot, poate fi efectuat de
furnizorii de servicii de hemodializă autorizaţi şi evaluaţi, potrivit legii,
sau, după caz, de unităţi specializate autorizate şi evaluate şi de unităţi
autorizate în acest sens conform legii, pe baza contractului încheiat cu
furnizorii de servicii medicale."
37. In anexa nr. 20,
la punctul III articolul 2, alineatul (1) va avea următorul cuprins:
„Art. 2. - (1) Serviciile medicale spitaliceşti se
acordă pe baza recomandării de internare din partea medicului de familie, a
medicului de specialitate din unităţile sanitare ambulatorii aflate în relaţii
contractuale cu casele de asigurări de sănătate, a medicilor din unităţile de
asistenţă medico-socială care au încheiat convenţii cu casele de asigurări de
sănătate în vederea recunoaşterii biletelor de trimitere eliberate, precum şi a
medicilor care îşi desfăşoară activitatea în dispensare TBC, laboratoare de
sănătate mintală, respectiv centre de sănătate mintală şi staţionar de zi,
cabinete de planificare familială, cabinete medicale de boli infecţioase, care
se află în structura spitalului ca unităţi fără personalitate juridică, care au
încheiat convenţii cu casele de asigurări de sănătate în vederea recunoaşterii
biletelor de trimitere eliberate, cu excepţia urgenţelor medico-chirurgicale,
bolilor cu potenţial endemo-epidemic care necesită izolare şi tratament,
internărilor obligatorii pentru bolnavii psihici prevăzuţi la art. 105, 113 şi
114 din Codul penal, precum şi a celor dispuse prin ordonanţa procurorului pe
timpul judecării sau urmăririi penale."
38. In anexa nr. 21,
la capitolul 1 litera C punctul III, punctul 15 va avea următorul cuprins:
„15. Transportul copiilor dializaţi cu vârsta cuprinsă
între 0 - 18 ani şi a persoanelor peste 18 ani cu nanism care nu pot fi
preluate în centrele de dializă de adulţi, în vederea efectuării dializei în
unităţile sanitare situate în alte judeţe decât cel de domiciliu al persoanei
respective, de la şi la domiciliu; transportul copiilor dializaţi cu vârsta
cuprinsă între 0-18 ani şi a persoanelor peste 18 ani cu nanism care nu pot fi
preluate în centrele de dializă de adulţi se efectuează în baza contractelor
încheiate între casa de asigurări de sănătate în a cărei rază
administrativ-teritorială îşi au domiciliul persoanele dializate şi unităţile
medicale specializate aflate în relaţie contractuală cu casa de asigurări de
sănătate din judeţul de domiciliu."
39. In anexa nr.
22, articolul 6 va avea următorul cuprins:
„Art. 6. - Serviciile de transport al copiilor cu
vârsta cuprinsă între 0-18 ani şi al persoanelor peste 18 ani cu nanism care nu
pot fi preluate în centrele de dializă de adulţi, în vederea efectuării
dializei în unităţile sanitare situate în alte judeţe decât cel de domiciliu al
persoanei respective, de la centrul de dializă până la domiciliul acesteia şi
retur, se contractează şi se decontează distinct din fondul aprobat cu
destinaţia servicii medicale de hemodializă şi dializă peritoneală, cu
respectarea tuturor condiţiilor de contractare şi decontare aferente celorlalte
servicii de transport sanitar."
40. In anexa nr.
22, articolul 7, litera c) va avea următorul cuprins:
,,c) ambulanţe tip A1, A2 - ambulanţe destinate:
transportului sanitar neasistat al unui singur pacient (A1), al unuia sau mai
multor pacienţi (A2), consultaţiilor de urgenţă la domiciliu pentru urgenţe medico-chirurgicale de gradul
2;".
41. In anexa nr. 26, la punctul V litera B articolul 7, după litera r) se introduce o literă nouă,
litera s), cu următorul cuprins:
,,s) să raporteze serviciile care fac obiectul
contractului de furnizare de servicii medicale prin utilizarea aplicaţiei
«sistem informatic unic integrat», potrivit instrucţiunilor cuprinse în
manualul de utilizare."
42. In anexa nr. 26, la punctul X articolul 14 alineatul 2), litera e) va avea următorul cuprins:
,,e) la a doua constatare a nerespectării termenului de
5 zile lucrătoare pentru remedierea oricăreia dintre situaţiile prevăzute la
art. 7 lit. e), f), i), j), k) şi s);".
43. In anexa nr. 30,
la articolul 1, alineatul (2) va avea următorul cuprins:
„(2) Pentru elevii şi studenţii care urmează o formă de
învăţământ în altă localitate decât cea de reşedinţă şi care nu sunt înscrişi
la un medic de familie din localitatea unde se află unitatea de învăţământ, în
caz de urgenţă medicală, medicul din cabinetul şcolar sau studenţesc poate
prescrie medicamente numai pentru afecţiuni acute, pentru maximum 3 zile. Medicii
respectivi au obligaţia să transmită prin scrisoare medicală medicului de
familie la care este înscris elevul sau studentul diagnosticul şi tratamentul
prescris.
Medicii dentişti din cabinetele stomatologice şcolare
şi studenţeşti pot prescrie medicamente numai pentru afecţiuni acute, pentru
maximum 3 zile.
Medicii din căminele de bătrâni pot prescrie
medicamente numai pentru maximum 3 zile, pentru bolnavii nedeplasabili sau cu
afecţiuni acute din aceste instituţii, dacă nu sunt înscrişi în lista unui
medic de familie.
Medicii din instituţiile aflate în coordonarea
Autorităţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap pot prescrie medicamente
numai pentru maximum 3 zile pentru bolnavii nedeplasabili sau cu afecţiuni
acute din aceste instituţii, în situaţia în care persoanele instituţionalizate
nu sunt înscrise în lista unui medic de familie.
Medicii din unităţile şi compartimentele de primire a
urgenţelor din cadrul spitalelor de urgenţă ce sunt finanţate din bugetul de
stat pot prescrie medicamente cu şi fără contribuţie personală în tratamentul
ambulatoriu numai pentru afecţiuni acute, pentru maximum 3 zile.
Medicii care îşi desfăşoară activitatea în dispensare
TBC, laboratoare de sănătate mintală, respectiv centre de sănătate mintală şi
staţionar de zi, cabinete de planificare familială, cabinete medicale de boli
infecţioase, care se află în structura spitalului ca unităţi fără personalitate
juridică, pot prescrie medicamente cu şi fără contribuţie personală în
tratamentul ambulatoriu, corespunzător DCI-urilor prevăzute în Hotărârea
Guvernului nr. 1.841/2006 pentru aprobarea Listei cuprinzând denumirile comune
internaţionale corespunzătoare medicamentelor de care beneficiază asiguraţii în
tratamentul ambulatoriu, cu sau fără contribuţie personală, pe bază de
prescripţie medicală, în sistemul de asigurări sociale de sănătate.
Casele de asigurări de sănătate încheie convenţii cu
medicii/medicii dentişti din cabinetele şcolare şi studenţeşti, medicii din
căminele de bătrâni, medicii din instituţiile aflate în coordonarea Autorităţii
Naţionale pentru Persoanele cu Handicap, cu unităţile sanitare pentru medicii
care îşi desfăşoară activitatea în dispensare TBC, laboratoare de sănătate
mintală, respectiv centre de sănătate mintală şi staţionar de zi, cabinete de
planificare familială, cabinete medicale de boli infecţioase, care se află în
structura spitalului ca unităţi fără personalitate juridică, şi cu medicii din unităţile şi compartimentele de
primire a urgenţelor din cadrul spitalelor de urgenţă ce sunt finanţate din
bugetul de stat, în vederea recunoaşterii prescripţiilor medicale pentru
medicamente cu şi fără contribuţie personală eliberate de către aceştia.
Modelul de convenţie este cel prevăzut în anexa nr 36.
Prin medicii/medicii
dentişti din cabinetele şcolare şi studenţeşti se
înţelege medicii din cabinetele medicale şi stomatologice din şcoli şi unităţi
de învăţământ superior, cabinete integrate în structura spitalelor teritoriale
şi finanţate de la bugetul de stat."
44. In anexa nr. 30,
la articolul 2, alineatul (1) va avea următorul cuprins:
„Art. 2. - (1) Perioadele
pentru care pot fi prescrise medicamentele sunt de 3-5 zile în afecţiuni acute,
de 8-10 zile în afecţiuni subacute şi de până la 30 de zile pentru bolnavii cu
afecţiuni cronice, cu excepţia bolnavilor cu diabet zaharat, cu afecţiuni
oncologice şi pentru stări posttransplant, cuprinşi în programul naţional cu
scop curativ, pentru care perioada poate fi de până la 90 de zile. Prescripţia
medicală eliberată de medicii din spitale la externarea bolnavului cuprinde
medicatia pentru maximum 30 de zile."
45. In anexa nr. 30,
la articolul 7, după alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (5),
cu următorul cuprins:
„(5) Farmacia are dreptul să încaseze de la asiguraţi
contribuţia personală reprezentând diferenţa dintre preţul de vânzare cu
amănuntul şi suma corespunzătoare aplicării procentului de compensare a
medicamentelor corespunzătoare DCI prevăzute în sublista A şi B asupra preţului
de referinţă, respectiv diferenţa dintre preţul de vânzare cu amănuntul şi
preţul de referinţă/preţul de decontare al medicamentelor decontate de casele
de asigurări de sănătate, cu excepţia medicamentelor acordate în cadrul
programelor naţionale de sănătate pentru care sunt stabilite preţuri de decontare;".
46. In anexa nr. 30, la articolul 10, alineatul (1) va avea următorul cuprins:
„Art. 10. - (1) Farmaciile întocmesc borderou
centralizator cu evidenţe distincte pentru fiecare sublista. Pe borderou
fiecare prescripţie medicală poartă un număr curent care trebuie să fie acelaşi
cu numărul de ordine pe care îl poartă prescripţia medicală. Borderoul va
conţine şi codul medicului, precum şi codul numeric personal al asiguratului,
respectiv al titularului de card european de asigurări de sănătate.
Farmaciile întocmesc câte un borderou centralizator
distinct pentru DCI-urile prevăzute în grupa de boală
diabet zaharat şi boli de nutriţie - G21*), pentru medicamentele antidiabetice
de tipul insulinelor pentru bolnavii diabetici, pentru medicamentele pentru tratamentul
stării posttransplant, pentru medicamentele specifice pentru tratamentul
ambulatoriu al bolnavilor cu afecţiuni oncologice, acordate în tratamentul
bolnavilor cuprinşi în programul naţional cu scop curativ, şi pentru
medicamentele corespunzătoare DCI-urilor aferente grupei/grupelor de boli
cronice pentru care aprobarea se dă de către comisia/comisiile constituite în
acest sens la nivelul Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate conform
Hotărârii Guvernului nr. 1.841/2006.
Casele de asigurări de sănătate au obligaţia să ţină
evidenţe distincte pentru sumele decontate reprezentând contravaloarea
medicamentelor corespunzătoare DCI-urilor prevăzute la grupa de boală cronică
diabet zaharat şi boli de nutriţie - G21*), pentru medicamentele antidiabetice de
tipul insulinelor pentru bolnavii diabetici, pentru medicamentele pentru tratamentul stării posttransplant şi pentru
medicamentele specifice pentru tratamentul ambulatoriu al bolnavilor cu
afecţiuni oncologice, acordate în tratamentul bolnavilor cuprinşi în programul
naţional cu scop curativ."
47. In anexa nr. 30,
la articolul 11 punctul 1, prima teză a literei c) va avea următorul cuprins:
,,c) eliberarea medicamentelor corespunzătoare
DCI-urilor aferente următoarelor grupe de boli cronice: bolile psihice - G15*),
demenţe - G16*), bolnavi cu proceduri intervenţionale percutane numai după
implantarea unei proteze endovasculare - stent - G3*), leucemii, limfoame,
aplazie medulară, gamapatii monoclonale maligne, mieloproliferări cronice şi
tumori maligne - G10*), se face prin acele farmacii selecţionate ca urmare a negocierii adaosului comercial."
48. In anexa nr. 30,
la articolul 11 punctul 2, prima teză a literei a) va avea următorul cuprins:
„2. a) Eliberarea medicamentelor corespunzătoare
DCI-urilor pentru care aprobarea se dă de către comisiile constituite în acest
sens la nivelul Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate, prescrise în cadrul
tratamentului următoarelor grupe de boli cronice: hepatită cronică de etiologie
virală cu HVB şi HCV - G4*), ciroză hepatică - G7*), poliartrită reumatoidă şi
artropatia psoriazică - G18*), spondilită anchilozantă - G19*), acromegalia -
tumori hipofizare cu expansiune supraselară - G22*), boala Gaucher - G29*),
DCI-uri nominalizate în Hotărârea Guvernului nr. 1.841/2006, se face prin acele
farmacii aflate în relaţii contractuale cu casele de asigurări de sănătate şi
selecţionate ca urmare a negocierii adaosului comercial pentru medicamentele
necesare în tratamentul acestor boli."
49. In anexa nr. 30,
la articolul 11, punctul 4 va avea următorul cuprins:
„4. Eliberarea medicamentelor
antidiabetice orale prescrise pentru tratamentul grupei de boală cronică diabet
zaharat şi boli de nutriţie - G21*), medicamentelor antidiabetice de tipul
insulinelor pentru bolnavii diabetici, medicamentelor pentru tratamentul stării
posttransplant şi a medicamentelor specifice pentru tratamentul ambulatoriu al
bolnavilor cu afecţiuni oncologice, acordate în tratamentul bolnavilor cuprinşi
în programul naţional cu scop curativ, se face prin farmaciile care intră în
relaţii contractuale cu casele de asigurări de sănătate şi încheie în acest
sens acte adiţionale distincte la contractul de furnizare de medicamente cu şi
fără contribuţie personală în tratamentul ambulatoriu în cadrul sistemului de
asigurări sociale de sănătate. Farmaciile încheie acte adiţionale pentru
eliberarea medicamentelor antidiabetice orale prescrise pentru tratamentul
grupei de boală cronică diabet zaharat şi boli de nutriţie - G21*) şi/sau
medicamentelor antidiabetice de tipul insulinelor pentru bolnavii diabetici
şi/sau medicamentelor pentru tratamentul stării posttransplant şi/sau
medicamentelor specifice pentru tratamentul ambulatoriu al bolnavilor cu
afecţiuni oncologice, acordate în tratamentul bolnavilor cuprinşi în programul
naţional cu scop curativ.
Sumele aprobate la nivelul
casei de asigurări de sănătate cu această destinaţie se repartizează în mod
egal la farmacii, stabilindu-se în acest sens o valoare orientativă a actelor
adiţionale.
Actele adiţionale se adaptează după modelul de contract
de furnizare de medicamente cu şi fără contribuţie personală în tratamentul
ambulatoriu în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate şi valoarea
orientativă a acestora nu
intră în valoarea totală de contract a farmaciei."
50. In anexa nr. 30, la articolul 11, punctul 5 va avea următorul cuprins:
„5. Pentru echilibrarea repartizării sumelor pe
farmacii în funcţie de adresabilitate, casele de asigurări de sănătate
repartizează lunar prin acte adiţionale diferenţa de 15 % din fondul aprobat cu
această destinaţie la nivelul casei de asigurări de sănătate ce nu a fost
contractată, astfel încât să se asigure accesul asiguraţilor la medicamentele
cu şi fără contribuţie personală până la sfârşitul anului.
Repartizarea diferenţei de 15% din fondul aprobat cu
această destinaţie la nivelul casei de asigurări de sănătate ce nu a fost
contractată se realizează potrivit prevederilor art. 12, începând cu data de 15
a lunii pentru luna curentă, la farmaciile care si-au epuizat valoarea lunară
de contract."
51. In anexa nr. 30,
la articolul 13, alineatul (3) va avea următorul cuprins:
„(3) Stabilirea valorii contractate pentru eliberarea
medicamentelor corespunzătoare DCI-urilor aferente următoarelor grupe de boli
cronice: bolile psihice - G15*), demenţe - G16*), bolnavi cu proceduri
intervenţionale percutane numai după implantarea unei proteze endovasculare -
stent - G3*), leucemii, limfoame, aplazie medulară, gamapatii monoclonale
maligne, mieloproliferări cronice şi tumori maligne - G10*), se face similar
prevederilor de la alin. (2), cu condiţia acceptării adaosului comercial
negociat iniţial de casele de asigurări de sănătate cu farmaciile
selecţionate."
52. In anexa nr.
30, articolul 14 va avea următorul cuprins:
„Art. 14. - (1) Casele de asigurări de sănătate
decontează farmaciilor medicamentele corespunzătoare DCI-urilor prevăzute la
grupa de boală cronică diabet zaharat şi boli de nutriţie - G21*),
medicamentele antidiabetice de tipul insulinelor pentru bolnavii diabetici,
medicamentele pentru tratamentul stării posttransplant şi medicamentele
specifice pentru tratamentul ambulatoriu al bolnavilor cu afecţiuni oncologice,
acordate în tratamentul bolnavilor cuprinşi în programul naţional cu scop
curativ, eliberate la nivelul realizat, modificându-se în mod corespunzător
valoarea actelor adiţionale, cu încadrarea în fondul aprobat la nivelul caselor
de asigurări de sănătate pentru subprogramele respective.
(2) Casele de asigurări de sănătate decontează
farmaciilor medicamentele corespunzătoare DCI-urilor pentru care aprobarea se
dă de către comisiile constituite în acest sens la nivelul Casei Naţionale de
Asigurări de Sănătate prevăzute la grupele de boli cronice hepatită cronică de
etiologie virală cu HVB şi HCV - G4*), ciroză hepatică - G7*), poliartrită
reumatoidă şi artropatia psoriazică - G18*), spondilită anchilozantă - G19*),
acromegalia - tumori hipofizare cu expansiune supraselară - G22*), boala
Gaucher - G29*), eliberate la nivelul realizat, modificându-se în mod
corespunzător valoarea actelor adiţionale, cu încadrarea în sumele aprobate cu
această destinaţie la nivelul caselor de asigurări de sănătate."
53. In anexa nr. 31, la punctul V litera A articolul 6, litera d) va avea următorul cuprins:
,,d) să deconteze furnizorilor de medicamente cu care a
încheiat contracte, în limita valorii contractate, contravaloarea
medicamentelor eliberate cu şi fără contribuţie personală sau, după caz, la
nivelul realizat pentru medicamentele antidiabetice orale, pentru medicamentele
antidiabetice de tipul insulinelor pentru bolnavii diabetici, medicamentelor
pentru tratamentul stării posttransplant,
medicamentelor specifice pentru tratamentul ambulatoriu al bolnavilor cu
afecţiuni oncologice, acordate în tratamentul bolnavilor cuprinşi în programul
naţional cu scop curativ, şi pentru medicamentele corespunzătoare DCI-urilor
aferente grupei/grupelor de boli cronice pentru care aprobarea se dă de către
comisia/comisiile constituite în acest sens la nivelul Casei Naţionale de
Asigurări de Sănătate conform Hotărârii Guvernului nr. 1.841/2006 pentru
aprobarea Listei cuprinzând denumirile comune internaţionale corespunzătoare
medicamentelor de care beneficiază asiguraţii în tratamentul ambulatoriu, cu sau
fără contribuţie personală, pe bază de prescripţie medicală, în sistemul de
asigurări sociale de sănătate, pentru care s-a stabilit valoarea de contract
orientativă în limita sumelor alocate cu această destinaţie la nivelul casei de
asigurări de sănătate, la termenele prevăzute în normele metodologice de
aplicare a Contractului-cadru privind condiţiile acordării asistenţei medicale
în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate pentru anul 2007, aprobat
prin Hotărârea Guvernului nr. 1.842/2006;".
54. In anexa nr. 31, la punctul V litera B articolul 7, litera a) va avea următorul cuprins:
,,a) să se aprovizioneze continuu cu medicamentele
corespunzătoare DCI-urilor prevăzute în listă, inclusiv cu medicamente la preţ
de referinţă şi la preţ de decontare;".
55. In anexa nr. 31, la punctul V litera B articolul 7, litera d) va avea următorul cuprins:
,,d) să verifice prescripţiile medicale cu privire la
datele obligatorii pe care acestea trebuie să le cuprindă în vederea eliberării
acestora şi decontării contravalorii medicamentelor de către casele de
asigurări de sănătate;".
56. In anexa nr. 31, la punctul V litera B articolul
7, după litera d) se introduce o nouă literă,
litera d1), cu următorul cuprins:
,,d1) să verifice
dacă au fost respectate condiţiile prevăzute în normele metodologice de
aplicare a Contractului-cadru privind condiţiile acordării asistenţei medicale
în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate pentru anul 2007, aprobat
prin Hotărârea Guvernului nr. 1.842/2006, cu privire la eliberarea
prescripţiilor medicale referitoare la numărul de medicamente şi durata
terapiei în funcţie de tipul de afecţiune: acut,
subacut, cronic;".
57. In anexa nr. 31, la punctul V litera B articolul 7, a doua teză a literei l) va avea următorul cuprins:
„în cazul medicamentelor antidiabetice orale,
medicamentelor antidiabetice de tipul insulinelor pentru bolnavii diabetici, medicamentelor pentru tratamentul stării posttransplant,
medicamentelor specifice pentru tratamentul ambulatoriu al bolnavilor cu
afecţiuni oncologice, acordate în tratamentul bolnavilor cuprinşi în programul
naţional cu scop curativ, şi al medicamentelor corespunzătoare DCI-urilor
aferente grupei/grupelor de boli cronice pentru care aprobarea se dă de către
comisia/comisiile constituite în acest sens la nivelul Casei Naţionale de
Asigurări de Sănătate conform Hotărârii Guvernului nr. 1.841/2006, valorile de contract sunt orientative;".
58. In anexa nr. 31, la punctul V litera B articolul 7, litera r) va avea următorul cuprins:
,,r) să depună în primele 15 zile calendaristice ale
lunii următoare celei pentru care s-au eliberat medicamentele documentele
necesare în vederea decontării pentru luna respectivă, în limita valorii de
contract; pentru medicamentele antidiabetice orale, medicamentele antidiabetice
de tipul insulinelor pentru bolnavii diabetici, medicamentele pentru
tratamentul stării posttransplant, medicamentele
specifice pentru tratamentul ambulatoriu al bolnavilor
cu afecţiuni oncologice, acordate în tratamentul bolnavilor cuprinşi în
programul naţional cu scop curativ, şi pentru medicamentele corespunzătoare
DCI-urilor aferente grupei/grupelor de boli cronice pentru care aprobarea se dă
de către comisia/comisiile constituită/constituite în acest sens la nivelul
Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate conform Hotărârii Guvernului nr.
1.841/2006, decontarea se face la nivelul realizat, cu încadrarea în fondul
aprobat la nivelul casei de asigurări de sănătate; să raporteze lunar la casa
de asigurări de sănătate cu care are încheiat contract, la datele de 15 şi
30/31 ale fiecărei luni, valoarea medicamentelor eliberate în prima, respectiv
a doua jumătate a lunii respective."
59. In anexa nr. 31, la punctul V litera B articolul 7, litera t) va avea următorul cuprins:
,,t) să elibereze medicamentele la preţurile cele mai
mici şi numai cu acordul asiguratului să elibereze medicamentele din cadrul
aceluiaşi DCI la preţuri mai mari decât preţurile de referinţă."
60. In anexa nr. 31, la punctul VI, articolul 8 va avea următorul cuprins:
„Art. 8. - Decontarea medicamentelor cu şi fără
contribuţie personală eliberate se face pe baza următoarelor acte în original:
factură, borderouri centralizatoare, prescripţii medicale, cu înscrierea
numărului de ordine a bonului fiscal şi a datei de emitere a acestora. In
situaţia în care pe acelaşi formular de prescripţie se înscriu medicamente din
mai multe subliste, farmaciile întocmesc borderou centralizator cu evidenţă
distinctă pentru fiecare sublistă.
Pentru medicamentele antidiabetice orale corespunzătoare
DCI-urilor din grupa de boală cronică diabet zaharat şi boli de nutriţie - G21,
medicamentele antidiabetice de tipul insulinelor pentru bolnavii diabetici,
medicamentele pentru tratamentul stării posttransplant, medicamentele specifice
pentru tratamentul ambulatoriu al bolnavilor cu afecţiuni oncologice, acordate
în tratamentul bolnavilor cuprinşi în programul naţional cu scop curativ, cât
şi pentru medicamentele corespunzătoare DCI-urilor pentru care aprobarea se dă
de către comisiile constituite în acest sens la nivelul Casei Naţionale de
Asigurări de Sănătate conform Hotărârii Guvernului nr. 1.841/2006, pentru care
se completează prescripţii distincte, farmaciile întocmesc câte un borderou
centralizator distinct."
61. In anexa nr. 31, la punctul IX articolul 17 alineatul (2), litera d) va avea următorul cuprins:
,,d) odată cu prima constatare după aplicarea de 3 ori
în cursul unui an a măsurii de diminuare a valorii de contract lunare pentru
nerespectarea programului de lucru comunicat la casă şi menţionat în prezentul
contract; pentru societăţile comerciale farmaceutice în cadrul cărora
funcţionează mai multe farmacii/puncte de lucru, odată cu prima constatare după
aplicarea la nivelul societăţii a măsurilor prevăzute la art. 10 de câte 3 ori
în cursul unui an pentru nerespectarea programului de lucru de către fiecare
farmacie/punct de lucru din structura societăţii farmaceutice; dacă la nivelul
societăţii comerciale se aplică de 3 ori în cursul unui an măsurile prevăzute
la art. 10 pentru nerespectarea programului de lucru de către aceeaşi
farmacie/acelaşi punct de lucru din structura sa, la a patra constatare
rezilierea contractului operează numai pentru farmacia/punctul de lucru la care
se înregistrează aceste situaţii şi se modifică corespunzător
contractul;".
62. In anexa nr. 31, la punctul IX articolul 17 alineatul (2), litera h) va avea următorul cuprins:
,,h) la a patra constatare a
nerespectării în cursul unui an a oricăreia dintre obligaţiile prevăzute la
art. 7 lit. d1), i).
j). k) şi p)."
63. In anexa nr. 31, la punctul IX, după articolul 19 se introduce un nou articol, articolul 191, cu următorul cuprins:
„Art. 191. - Pentru
societăţile comerciale farmaceutice în cadrul cărora funcţionează mai multe
farmacii/puncte de lucru, condiţiile de reziliere a contractelor prevăzute la
art. 17 alin. (2) lit. d), e) şi f) - pentru nerespectarea prevederilor de la lit. e), I) şi q) ale art. 7 - şi
condiţiile de reziliere a contractelor prevăzute la art. 17 alin. (2) lit. g) -
pentru nerespectarea prevederilor de la lit. f) şi r) ale art. 7 - se aplică la
nivel de societate; restul condiţiilor de reziliere prevăzute la art. 17 se
aplică corespunzător pentru fiecare dintre farmaciile/punctele de lucru la care
se înregistrează aceste situaţii, prin excluderea lor din contract şi
modificarea contractului în mod corespunzător.
Prevederile art. 18 şi 19 referitoare la condiţiile de
încetare, respectiv suspendare, se aplică societăţii comerciale farmaceutice sau
farmaciilor, respectiv punctelor de lucru, după caz."
64. In anexa nr. 32,
literele B şi C vor avea următorul cuprins:
„B. Dispozitive pentru protezare stomii
Nr. crt.
|
Denumirea dispozitivului medical
|
Tipul
|
Termen înlocuire
|
C1
|
C2
|
C3
|
C4
|
|
A. Sistem stomic unitar (sac stomic de unică utilizare)
|
a) sac colector pentru colostomie/ileostomie
|
1 set/ lună (30 buc.)
|
b) sac colector pentru urostomie
|
1 set/ lună (15 buc.)
|
|
B. Sistem stomic cu două componente
|
a) pentru colostomie/ ileostomie: flanşă
suport
şi sac colector
|
1 set/ lună*)
|
b) pentru urostomie: flanşă suport si sac colector
|
1 set/ lună*)
|
*) Un set este alcătuit din 4 flanşe suport şi 15 saci
colectori.
Observaţie: se va prescrie doar unul dintre sistemele A
sau B pentru fiecare tip.
C. Dispozitive pentru incontinenţă urinară
Nr. crt.
|
Denumirea dispozitivului medical
|
Tipul
|
Termen înlocuire
|
C1
|
C2
|
C3
|
C4
|
1.
|
Condom urinar
|
|
1 set/lună (30 buc.)
|
2.
|
Sac colector de urină
|
|
1 set/lună (6 buc.)
|
3.
|
Sondă Foley
|
|
1 set/lună (4 buc.)
|
4.
|
Dispozitiv pentru plasarea de benzi intravaginale şi pentru
incontinenţă urinară"
|
|
|
65. In anexa nr.
33, la articolul 1, alineatul (3) va avea următorul cuprins:
„(3) Prescripţia medicală
pentru protezarea auditivă trebuie să fie însoţită de audiograma tonală
liminară şi audiograma vocală, eliberate de un furnizor de servicii medicale
autorizat şi evaluat sau de un furnizor de dispozitive medicale autorizat şi
evaluat pentru protezare auditivă care se află în relaţie contractuală cu casa
de asigurări de sănătate. Pentru copii, la recomandarea medicului de
specialitate, audiograma vocală se poate exceptat."
66. In anexa nr.
33, articolul 4 va avea următorul cuprins:
„Art. 4. - Pentru procurarea
dispozitivului medical, asiguratul, în cazul dispozitivelor la comandă
(inclusiv pentru protezele auditive), sau, în cazul dispozitivelor medicale
care nu sunt la comandă, unul dintre membrii familiei (părinţi, soţ/soţie,
fiu/fiică), o persoană împuternicită de acesta sau reprezentantul legal al
asiguratului se adresează, în perioada de valabilitate a deciziei, unuia dintre
furnizorii din lista furnizorilor de dispozitive medicale evaluaţi, cu care
casa de asigurări de sănătate a încheiat contract, cu următoarele documente:
decizia emisă de casa de asigurări de sănătate şi prescripţia medicală. In
cazul dispozitivelor de protezare stomii, incontinenţă urinară, fotolii rulante
şi aparate pentru administrare continuă cu oxigen, decizia va fi însoţită de
talonul aferent lunii respective, urmând ca lunar să predea aceluiaşi furnizor
şi celelalte taloane."
67. In anexa nr.
33, la articolul 6, a doua teză a alineatului (3) va avea următorul cuprins:
„Furnizorii de proteze auditive vor ataşa audiogramele
efectuate după protezarea auditivă de un furnizor de servicii medicale
autorizat şi evaluat sau de un furnizor de dispozitive medicale autorizat şi
evaluat pentru protezare auditivă, aflat în relaţie contractuală cu casa de
asigurări de sănătate."
68. In anexa nr.
33, la articolul 6, a doua teză a alineatului (4) va avea următorul cuprins:
„In cazul în care asiguratul nu se prezintă la casa de
asigurări de sănătate cu acest document în termen de 15 zile lucrătoare de la
ridicarea dispozitivului medical, casa de asigurări de sănătate va valida (va
confirma) din oficiu protezarea respectivă."
69. In anexa nr. 33,
la articolul 6, alineatul (6) va avea următorul cuprins:
„(6) Decontarea, în cazul protezelor auditive, se face
după depunerea de către asigurat a unui document de validare întocmit de către
un medic de specialitate O.R.L., pe baza raportului probei de protezare.
Raportul probei de protezare cuprinde rezultatele testelor audiometriei
protetice, realizate prin diferite metode (audiometrie tonală şi vocajă în câmp
liber etc), efectuate înainte şi după protezare. In cazul în care asiguratul nu
se prezintă la casa de asigurări de sănătate cu acest document în termen de 15
zile lucrătoare de la ridicarea dispozitivului, casa de asigurări de sănătate
va valida (va confirma) din oficiu protezarea respectivă."
70. In anexa nr. 34, la punctul I, teza a doua va avea următorul cuprins:
„furnizorul de dispozitive medicale
................................., prin reprezentantul legal ..............................,
cu Certificatul de înregistrare*) seria .........., codul unic de
înregistrare nr..............., având sediul social în localitatea
.................., str............................ nr......., telefon
............., fax .............., contul nr.................., deschis la
Trezoreria Statului, sau contul nr...................., deschis la Banca
..........................., dovada de evaluare pentru sediul social
nr....../data .........., dovada de evaluare pentru fiecare punct de lucru
nr............./data .................., certificatul/certificatele de înregistrare a dispozitivelor medicale emis/emise de Ministerul
Sănătăţii Publice şi/sau declaraţia de conformitate EC emisă de producător, după caz .................................., avizul de funcţionare şi/sau
certificatul de înregistrare al producătorului de dispozitive medicale, după
caz, emis de Ministerul Sănătăţii Publice, dovada de răspundere civilă în
domeniul medical, valabilă pe toată perioada derulării
contractului ............, lista preţurilor de vânzare cu amănuntul pentru
dispozitivele a căror furnizare face obiectul contractului cu casa de asigurări
de sănătate;
*) Certificatul de înregistrare cu cod unic de
înregistrare sau, după caz, act de înfiinţare conform
prevederilor legale în vigoare."
71. In anexa nr. 34, la punctul V litera B articolul
6, litera f) va avea următorul cuprins:
,,f) să transmită Casei Naţionale de Asigurări de
Sănătate, în vederea calculării preţurilor de referinţă ale dispozitivelor medicale,
preţurile de vânzare cu amănuntul ale dispozitivelor medicale, însoţite de
certificatele de înregistrare a dispozitivelor medicale emise de Ministerul
Sănătăţii Publice şi/sau declaraţia de conformitate EC emisă de producător,
după caz, şi care trebuie să fie aceleaşi cu cele din lista preţurilor de
vânzare cu amănuntul pentru dispozitivele a căror furnizare face obiectul
contractului cu casa de asigurări de sănătate prezentată la contractare;".
72. In anexa nr. 34, la punctul V litera B articolul
6, litera h) va avea următorul cuprins:
,,h) să emită, în vederea decontării, facturile
însoţite de: copia certificatului de garanţie, declaraţia de conformitate
pentru dispozitivele la comandă, după caz, conform prevederilor legale în
vigoare, audiogramele efectuate după protezarea auditivă de către un furnizor
de servicii medicale autorizat şi evaluat sau de un furnizor de dispozitive
medicale autorizat şi evaluat pentru protezare auditivă, aflat în relaţie
contractuală cu casa de asigurări de sănătate, după caz, talonul lunar pentru
dispozitivele de protezare stomii, incontinenţă urinară, fotoliile rulante şi
aparatele pentru administrare continuă cu oxigen, după caz, dovada verificării
tehnice sau a verificării după reparare, după caz, confirmarea primirii
dispozitivului medical sub semnătura beneficiarului, cu specificarea
domiciliului, a actului de identitate şi a codului numeric personal sau a
documentelor ce confirmă expedierea prin poştă şi primirea la domiciliu;
cheltuielile cu transportul dispozitivului medical la domiciliul asiguratului
nu se decontează de casele de asigurări de sănătate;".
73. In anexa nr. 34, la punctul VI articolul 10,
teza a treia a alineatului (1) va avea
următorul cuprins:
„Furnizorii de proteze auditive vor ataşa audiogramele
efectuate după protezare auditivă de către un furnizor de servicii medicale
autorizat şi evaluat sau de un furnizor de dispozitive medicale autorizat şi
evaluat pentru protezare auditivă, aflat în relaţie contractuală cu casa de
asigurări de sănătate."
74. In anexa nr. 34, la punctul VI articolul 10, a doua teză a alineatului (2) va avea următorul
cuprins:
„In cazul în care asiguratul nu se prezintă la casa de
asigurări de sănătate cu acest document în termen de 15 zile lucrătoare de la
ridicarea dispozitivului medical, casa de asigurări de sănătate va valida (va
confirma) din oficiu protezarea respectivă."
75. In anexa nr. 34, la punctul VI articolul 10,
alineatul (4) va avea următorul cuprins:
„(4) Decontarea, în cazul protezelor auditive, se face
după depunerea de către asigurat a unui document de
validare întocmit de către un medic de specialitate O.R.L., pe baza raportului
probei de protezare. Raportul probei de protezare cuprinde rezultatele testelor
audiometriei protetice, realizate prin diferite metode (audiometrie tonală şi
vocală în câmp liber etc), efectuate înainte şi după protezare. In cazul în
care asiguratul nu se prezintă la casa de asigurări de sănătate cu acest
document în termen de 15 zile lucrătoare de la ridicarea dispozitivului, casa
de asigurări de sănătate va valida (va confirma) din oficiu protezarea
respectivă."
76. In anexa nr. 34, la punctul IX articolul 15
alineatul (2), litera c) va avea următorul
cuprins:
,,c) furnizarea de dispozitive medicale pentru care nu
deţine certificat de înregistrare a dispozitivului medical emis de Ministerul
Sănătăţii Publice şi/sau declaraţia de conformitate EC emisă de producător,
după caz;".
77. Titlul anexei
nr. 36 va avea următorul cuprins:
„CONVENŢIE*)
privind eliberarea biletelor de trimitere pentru
servicii medicale clinice, eliberarea biletelor de trimitere pentru investigaţii medicale paraclinice şi/sau eliberarea prescripţiilor medicale
pentru medicamente cu şi fără contribuţie personală"
78. In anexa nr. 36, la punctul II, articolul 1 va avea următorul cuprins:
„Art. 1. - Obiectul prezentei convenţii îl constituie
eliberarea biletelor de trimitere pentru servicii medicale clinice, eliberarea
biletelor de trimitere pentru investigaţii medicale paraclinice şi/sau
eliberarea prescripţiilor medicale pentru medicamente cu şi fără contribuţie
personală, în vederea recunoaşterii acestora în cadrul sistemului de asigurări
sociale de sănătate, conform Contractului-cadru privind condiţiile acordării
asistenţei medicale în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate
pentru anul 2007, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1.842/2006, şi normelor
metodologice de aplicare a acestuia."
79. In anexa nr. 36, la punctul II, articolul 2 va avea următorul cuprins:
„Art. 2. - (1) Eliberarea biletelor de trimitere pentru servicii medicale clinice se face de către:
a) medicii din cabinetele medicale
şcolare/studenţeşti pentru elevi, respectiv studenţi, dacă nu sunt înscrişi pe
lista unui medic de familie sau în situaţia în care cabinetul medicului de
familie nu se află în aceeaşi localitate cu unitatea de învăţământ respectivă;
b) medicii din instituţiile aflate în coordonarea
Autorităţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap, în situaţia în care
persoanele institutionalizate nu sunt incluse pe lista
unui medic de familie;
c) medicii din serviciile publice specializate sau
organismele private autorizate pentru copiii încredinţaţi ori daţi în
plasament, dacă nu sunt înscrişi pe lista unui medic de familie;
d) medicii din alte instituţii de ocrotire socială,
dacă persoanele institutionalizate nu sunt înscrise pe lista unui medic de
familie;
e) medicii care îşi desfăşoară activitatea în
dispensare TBC, laboratoare de sănătate mintală, respectiv centre de sănătate
mintală şi staţionar de zi, cabinete de planificare familială, cabinete
medicale de boli infecţioase, care se află în structura spitalului ca unităţi
fără personalitate juridică;
f) medicii dentişti şi dentiştii din cabinetele
stomatologice şcolare şi studenţeşti pentru elevi, respectiv studenţi, dacă
este necesară rezolvarea cazului din punct de vedere oro-dentar.
(2) Eliberarea prescripţiilor medicale pentru
medicamente cu şi fără contribuţie personală în tratamentul ambulatoriu se face
de către:
a) medicii/medicii dentişti din cabinetele şcolare şi
studenţeşti;
b) medicii din căminele de bătrâni;
c) medicii din instituţiile aflate în coordonarea
Autorităţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap;
d) medicii care îşi desfăşoară activitatea în
dispensare TBC, laboratoare de sănătate mintală, respectiv centre de sănătate
mintală şi staţionar de zi, cabinete de planificare familială, cabinete
medicale de boli infecţioase, care se află în structura spitalului ca unităţi
fără personalitate juridică;
e) medicii din unităţile şi compartimentele de
primire a urgenţelor din cadrul spitalelor de urgenţă ce sunt finanţate din
bugetul de stat.
(3) Eliberarea biletelor de trimitere pentru
investigaţii medicale paraclinice se face de către:
a) medicii care îşi desfăşoară activitatea în
dispensare TBC, laboratoare de sănătate mintală, respectiv centre de sănătate
mintală şi staţionar de zi, cabinete de planificare familială, cabinete
medicale de boli infecţioase, care se află în structura spitalului ca unităţi fără
personalitate juridică;
b) medicii dentişti din
cabinetele stomatologice şcolare şi studenţeşti pentru radiografie dentară
retroalveolară şi panoramică, pentru elevi, respectiv studenţi.
(4) Prin medicii/medicii
dentişti din cabinetele şcolare şi studenţeşti menţionaţi
la alin. (1), (2) şi (3) se înţelege medicii din cabinetele medicale şi
stomatologice din şcoli şi unităţi de învăţământ superior, cabinete integrate
în structura spitalelor teritoriale si finanţate de la bugetul de stat."
80. In anexa nr. 36, la punctul IV, articolul 4 va avea următorul cuprins:
„Art. 4. - Medicii care eliberează biletele de
trimitere pentru servicii medicale clinice, bilete de trimitere pentru
investigaţii medicale paraclinice şi/sau care eliberează prescripţii medicale
pentru medicamente cu şi fără contribuţie personală au următoarele obligaţii:
a) să respecte prevederile actelor normative
referitoare la eliberarea biletelor de trimitere pentru servicii medicale
clinice, eliberarea biletelor de trimitere pentru investigaţii medicale
paraclinice şi/sau eliberarea prescripţiilor medicale pentru medicamente cu şi
fără contribuţie personală în sistemul asigurărilor sociale de sănătate;
b) să respecte confidenţialitatea datelor şi
informaţiilor privitoare la certificatele de concediu medical eliberate
asiguraţilor;
c) să anunţe casa de asigurări de sănătate despre
orice modificare privind condiţiile care au stat la baza încheierii convenţiei;
d) să pună la dispoziţie organelor de control ale
casei de asigurări de sănătate documentele medicale primare care au stat la
baza eliberării biletelor de trimitere pentru servicii medicale clinice, a
eliberării biletelor de trimitere pentru investigaţii medicale paraclinice
şi/sau a eliberării prescripţiilor medicale pentru medicamente cu şi fără
contribuţie personală;
e) să respecte dreptul la libera alegere de către
asigurat a medicului şi a furnizorului;
f) să furnizeze tratamentul adecvat şi să prescrie
medicamentele prevăzute în lista cu medicamente de care beneficiază asiguraţii
cu sau fără contribuţie personală, care se aprobă prin hotărâre a Guvernului,
conform specializării, în concordanţă cu diagnosticul;
g) să prescrie medicamente în următoarele condiţii:
- medicii din cabinetele medicale şcolare şi studenţeşti
prescriu medicamente în caz de urgenţă medicală, numai pentru afecţiuni acute,
pentru maximum 3 zile, pentru elevii şi studenţii care urmează o formă de
învăţământ în altă localitate decât cea de reşedinţă şi care nu sunt înscrişi
la un medic de familie din localitatea unde se află unitatea de învăţământ;
medicii respectivi au obligaţia să transmită prin scrisoare medicală medicului
de familie la care este înscris elevul sau studentul diagnosticul şi
tratamentul prescris;
- medicii de medicină dentară şi dentiştii din
cabinetele stomatologice şcolare şi studenţeşti pot prescrie medicamente numai
pentru afecţiuni acute, pentru maximum 3 zile şi numai ca o consecinţă a
actului medical propriu, pentru elevi, respectiv studenţi;
- medicii din căminele de bătrâni pot prescrie
medicamente numai pentru maximum 3 zile, pentru bolnavii nedeplasabili sau cu
afecţiuni acute din aceste instituţii, dacă nu sunt înscrişi în lista unui
medic de familie;
- medicii din instituţiile aflate în coordonarea
Autorităţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap pot prescrie medicamente
numai pentru maximum 3 zile, pentru bolnavii nedeplasabili sau cu afecţiuni
acute din aceste instituţii, în situaţia în care persoanele instituţionalizate
nu sunt înscrise în lista unui medic de familie;
- medicii care îşi desfăşoară activitatea în
dispensare TBC, laboratoare de sănătate mintală, respectiv centre de sănătate
mintală şi staţionar de zi, cabinete de planificare familială, cabinete
medicale de boli infecţioase, care se află în structura spitalului ca unităţi
fără personalitate juridică, pot prescrie medicamente cu sau fără contribuţie
personală, conform specializării şi numai ca o consecinţă a actului medical
propriu;
- medicii din unităţile şi compartimentele de primire
a urgenţelor din cadrul spitalelor de urgenţă ce sunt finanţate din bugetul de
stat pot prescrie medicamente cu sau fără contribuţie personală, conform
specializării şi numai ca o consecinţă a actului medical propriu, numai pentru
afecţiuni acute, pentru maximum 3 zile."
81. Explicaţia
asteriscului din finalul anexei nr. 36 va avea următorul cuprins:
„*) Modelul de convenţie se va adapta în funcţie de
obiectul convenţiei, respectiv eliberarea biletelor de trimitere pentru servicii
medicale clinice, eliberarea biletelor de trimitere pentru investigaţii
medicale paraclinice şi/sau eliberarea prescripţiilor medicale pentru
medicamente cu şi fără contribuţie personală.
Pentru medicii care îşi desfăşoară activitatea în
dispensare TBC, laboratoare de sănătate mintală, respectiv centre de sănătate
mintală şi staţionar de zi, cabinete de planificare familială, cabinete
medicale de boli infecţioase, care se află în structura spitalului ca unităţi
fără personalitate juridică, pentru medicii din unităţile şi compartimentele de
primire a urgenţelor din cadrul spitalelor de urgenţă ce sunt finanţate din
bugetul de stat, precum şi pentru medicii din cabinetele medicale şcolare şi
studenţeşti şi medicii de medicină dentară şi dentiştii din cabinetele
stomatologice şcolare şi studenţeşti, cabinete integrate în structura
spitalelor teritoriale şi finanţate de la bugetul de stat, modelul de convenţie
se va adapta în sensul încheierii convenţiei între casa de asigurări de
sănătate şi unitatea sanitară în care îşi desfăşoară activitatea medicii din
structurile anterior menţionate."
82. In anexa nr. 37, punctul I va avea următorul cuprins:
„I. Părţile convenţiei
Casa de Asigurări de Sănătate
......................................., cu sediul în municipiul/oraşul .........................,
str................. nr............, judeţul/sectorul ................, telefon/fax
..................., reprezentată
prin preşedinte-director general .......................,
şi
- Unitatea medico-socială ......................,
reprezentată prin ..........................., cu
autorizaţie sanitară de funcţionare nr............. din ......................, având sediul în
municipiul/ oraşul/comuna
............................, str........................ nr. ..., judeţul/sectorul .....................,
telefon ....................
- Spitalul (sau altă unitate
sanitară cu paturi autorizată şi evaluată pentru acordarea de servicii
medicale spitaliceşti)
............................................................, cu sediul în .....................................,
str........................ nr.............., telefon ..........., fax
............, reprezentat prin ........................, având actul de înfiinţare sau de organizare nr....., autorizaţia sanitară de funcţionare
nr....., dovada de evaluare nr........, codul unic de înregistrare .................... şi contul
nr.................., deschis la Trezoreria Statului, sau cont
nr..................., deschis la Banca ........................., dovada asigurării de răspundere civilă în domeniul medical atât
pentru furnizor, cât şi pentru personalul medico-sanitar angajat în dispensare
TBC, laboratoare de sănătate mintală, respectiv centre de sănătate mintală şi
staţionar de zi, cabinete de planificare familială, cabinete medicale de boli
infecţioase, care se află în structura spitalului ca unităţi fără personalitate
juridică, valabilă pe toată durata derulării contractului nr......."
83. In anexa nr. 37, la punctul II, articolul 2 va avea următorul cuprins:
„Art. 2. - Eliberarea biletelor de trimitere pentru
servicii medicale spitaliceşti se face de către
următorii medici: A. Medicii din spital, respectiv:
a) medicii din dispensare TBC, care se află în
structura spitalului ca unităţi fără personalitate juridică:
1. Medicul (nume, prenume)
..........................................., CNP
......................., cod parafă ...................., Autorizaţia de liberă practică/Certificatul de membru al
Colegiului Medicilor din România nr......./.........
2. Medicul (nume, prenume)
......................................, CNP ..........................,
cod parafă ..................., Autorizaţia de liberă practică/Certificatul de membru al Colegiului Medicilor
din România nr......./.........
........................................................................................................................................................................ ........................................................
b) medicii din laboratoarele de sănătate mintală,
respectiv centrele de sănătate mintală şi staţionar de zi, care se află în
structura spitalului ca unităţi fără personalitate juridică:
1. Medicul (nume, prenume)
......................................, CNP
........................, cod parafă ....................., Autorizaţia de liberă practică/Certificatul de membru
al Colegiului Medicilor din România nr......./.........
2. Medicul (nume, prenume)
........................................, CNP
........................., cod parafă .................., Autorizaţia de liberă practică/Certificatul de membru
al Colegiului Medicilor din România nr......./.........
........................................................................................................................................................................ ........................................................
c) medicii din cabinetele de planificare familială
care se află în structura spitalului ca unităţi fără personalitate juridică:
1. Medicul (nume, prenume) .....................................,
CNP ..........................., cod parafă
..................., Autorizaţia de liberă practică/Certificatul de membru al Colegiului Medicilor
din România nr......./.........
2. Medicul (nume, prenume) ......................................,
CNP ............................, cod parafă
................, Autorizaţia de liberă practică/Certificatul de membru al Colegiului Medicilor
din România nr......./.........
d) medicii din cabinete medicale de boli infecţioase
care se află în structura spitalului ca unităţi fără personalitate juridică:
1. Medicul (nume, prenume)
....................................., CNP
..........................., cod parafă .................., Autorizaţia de liberă practică/Certificatul de membru
al Colegiului Medicilor din România nr........../.........
2. Mediul (nume, prenume)
.........................................., CNP
......................, cod parafă ......................., Autorizaţia de liberă practică/Certificatul de membru
al Colegiului Medicilor din România nr........../.........
B. Medicii din unitatea
medico-socială:
1. Medicul (nume, prenume)
........................................, CNP
........................., cod parafă ..................., Autorizaţia de liberă practică/Certificatul de membru
al Colegiului Medicilor din România nr......../..........
2. Medicul (nume, prenume)
........................................, CNP
........................., cod parafă ........................, Autorizaţia de liberă practică/Certificatul de membru
al Colegiului Medicilor din România nr........../................
3. Medicul (nume, prenume)
......................................, CNP
............................, cod parafă ................., Autorizaţia de liberă practică/Certificatul de membru
al Colegiului Medicilor din România nr.........../................"
84. In anexa nr. 37, la punctul IV, partea introductivă a articolului 4 şi litera b) vor avea următorul
cuprins:
„Art. 4. - Unităţile medico-sociale şi furnizorul de
servicii medicale spitaliceşti au următoarele obligaţii:
b) să respecte confidenţialitatea tuturor datelor şi
informaţiilor privitoare la asiguraţi, precum şi demnitatea şi intimitatea
acestora;".
85. In anexa nr. 37, la punctul V articolul 5, litera b) va avea următorul cuprins:
,,b) ridicarea de către organele în drept a
autorizaţiei de liberă practică/certificatului de membru al Colegiului
Medicilor din România a/al medicului care eliberează bilete de trimitere pentru
servicii medicale spitaliceşti; în situaţia în care convenţia cu unitatea
medico-socială/spitalul se încheie pentru mai mulţi medici, ridicarea de către
organele de drept a autorizaţiei de liberă practică/certificatului de membru al
Colegiului Medicilor din România a/al unui medic nu conduce la rezilierea
convenţiei, ci doar la excluderea din convenţie a medicului respectiv;".
86. In anexa nr. 37, la punctul V articolul 6, litera a) va avea următorul cuprins:
,,a) furnizorul se mută din raza
administrativ-teritorială a casei de asigurări de sănătate cu care a încheiat
convenţie;".
87. In finalul anexei nr. 37 se introduce o notă cu următorul cuprins:
„NOTĂ:
Modelul de convenţie se va adapta în funcţie de
obiectul convenţiei, respectiv eliberarea biletelor de internare de către
medicii din unităţile medico-sociale sau de către medicii din dispensare TBC,
laboratoare de sănătate mintală, respectiv centre de sănătate mintală şi
staţionar de zi, cabinete de planificare familială, cabinete medicale de boli
infecţioase, care se află în structura spitalului ca unităţi fără personalitate
juridică."
Art. II. - Prezentul
ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi are aplicabilitate începând cu luna aprilie 2007.
Ministrul sănătăţii publice,
Gheorghe Eugen Nicolăescu
Preşedintele Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate,
Vasile Ciurchea