ORDIN
Nr. 728 din 19 mai 2003
pentru aprobarea Sistemului de informare si monitorizare a traficului navelor
care intra/ies in/din apele nationale navigabile ale Romaniei
ACT EMIS DE: MINISTERUL LUCRARILOR PUBLICE, TRANSPORTURILOR SI
LOCUINTEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 377 din 2 iunie 2003
Avand in vedere prevederile art. 69 si 70 din Acordul european instituind o
asociere intre Romania, pe de o parte, si Comunitatile Europene si statele membre
ale acestora, pe de alta parte, semnat la Bruxelles la 1 februarie 1993,
ratificat prin Legea nr. 20/1993, prevederile Directivei Consiliului nr.
2002/59/EC din 27 iunie 2002 stabilind un sistem de informare si monitorizare a
traficului navelor, care inlocuieste Directiva Consiliului nr. 93/75/EEC,
in temeiul prevederilor art. 3 din Ordonanta Guvernului nr. 42/1997 privind
transportul naval, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
412/2002, si ale art. 4 alin. (3) din Hotararea Guvernului nr. 3/2001 privind
organizarea si functionarea Ministerului Lucrarilor Publice, Transporturilor si
Locuintei,
ministrul lucrarilor publice, transporturilor si locuintei emite urmatorul
ordin:
Art. 1
Se aproba Sistemul de informare si monitorizare a traficului navelor care
intra/ies in/din apele nationale navigabile ale Romaniei, prevazut in anexa
care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2
Autoritatea Navala Romana va duce la indeplinire prevederile prezentului
ordin.
Art. 3
Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 4
Pe data intrarii in vigoare a prezentului ordin se abroga Ordinul
ministrului transporturilor nr. 581/1999 privind cerintele minime pentru navele
maritime care transporta marfuri periculoase sau poluante, publicat in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 614 din 16 decembrie 1999.
p. Ministrul lucrarilor publice,
transporturilor si locuintei,
Sergiu Sechelariu,
secretar de stat
ANEXA 1
SISTEMUL DE INFORMARE SI MONITORIZARE
a traficului navelor care intra/ies in/din apele nationale navigabile ale
Romaniei
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Scopul
(1) Prezenta anexa stabileste Sistemul de informare si monitorizare a
traficului navelor care intra/ies in/din apele nationale navigabile ale
Romaniei, in scopul de a intari siguranta si eficienta sigurantei navigatiei,
de a imbunatati modalitatile de interventie a autoritatilor in caz de
incidente, accidente sau situatii potential periculoase pe mare, inclusiv
operatiunile de cautare si salvare, si de a contribui la imbunatatirea
coordonarii activitatilor de prevenire, combatere si limitare a consecintelor
poluarii.
(2) Autoritatea Navala Romana va supraveghea si va lua toate masurile
necesare si corespunzatoare pentru a se asigura ca operatorii, comandantii sau
agentii navelor si, in special, cei ale caror nave transporta marfuri
periculoase sau poluante, precum si proprietarii ori expeditorii acestor
marfuri se conformeaza prevederilor acestui ordin.
Art. 2
Domeniul de aplicare
(1) Acest ordin se aplica navelor care intra/ies in/din apele nationale
navigabile ale Romaniei, cu un tonaj brut mai mare sau egal cu 300, daca nu s-a
prevazut altfel.
(2) Acest ordin nu se aplica:
a) navelor militare, navelor auxiliare si altor nave in proprietate sau
operate de un stat tert si folosite pentru un serviciu public necomercial;
b) navelor de pescuit, navelor traditionale si ambarcatiunilor de agrement
cu o lungime mai mica de 45 m;
c) navelor de buncheraj sub 5.000 tone, containerelor plutitoare sau
echipamentelor folosite la bordul navelor.
(3) Operatorii si/sau comandantii navelor maritime care intra/ies in/din
apele sau porturile romanesti si care transporta marfuri periculoase sau
poluante in vrac ori in forma ambalata, precum si proprietarii ori expeditorii
unor astfel de marfuri sunt obligati sa respecte cerintele minime prevazute in
prezentul ordin, precum si celelalte reglementari legale aplicabile.
Art. 3
Definitii
In intelesul prezentului ordin, urmatorii termeni se definesc dupa cum
urmeaza:
a) Instrumente internationale relevante:
- Conventia MARPOL 73/78 - Conventia internationala din 1973 pentru
prevenirea poluarii de catre nave, modificata prin Protocolul din 1978 privind
Conventia internationala din 1973 pentru prevenirea poluarii de catre nave,
incheiat la Londra la 17 februarie 1978, cu amendamentele ulterioare, la care
Romania a aderat prin Legea nr. 6/1993;
- Conventia SOLAS - Conventia internationala din 1974 pentru ocrotirea
vietii omenesti pe mare, incheiata la Londra la 1 noiembrie 1974, modificata si
completata prin Protocolul din 1988, cu amendamentele ulterioare, la care
Romania a aderat prin Decretul Consiliului de Stat nr. 80/1979;
- Conventia TONNAGE - Conventia internationala asupra masurarii tonajului
navelor, incheiata la Londra la 23 iunie 1969, cu amendamentele ulterioare, la
care Romania a aderat prin Decretul Consiliului de Stat nr. 23/1976;
- Conventia internationala privitoare la interventia in marea libera in
cazuri de accidente de poluare cu produse petroliere, incheiata la Bruxelles la
22 noiembrie 1969, si Protocolul la aceasta din 1973 cu privire la interventia
in marea libera in cazuri de poluare cu substante, altele decat cele
petroliere;
- Conventia SAR - Conventia internationala din 1979 privind cautarea si
salvarea pe mare, adoptata de Conferinta internationala din 1979 privind
cautarea si salvarea pe mare, organizata de Organizatia Maritima Internationala
la Hamburg in perioada 9 - 27 aprilie 1979, la care Romania a aderat prin
Ordonanta Guvernului nr. 115/1998, aprobata cu modificari prin Legea nr.
31/1999;
- Codul ISM - Codul international de management pentru exploatarea in
siguranta a navelor si pentru prevenirea poluarii, cu amendamentele ulterioare,
pe care Romania l-a acceptat prin Legea nr. 85/1997;
- Codul IMDG - Codul maritim international de marfuri periculoase, adoptat
prin Rezolutia A.716(17) a Organizatiei Maritime Internationale la 6 noiembrie
1991, la care face trimitere cap. VII din Conventia SOLAS, cu amendamentele
ulterioare;
- Codul IBC - Codul international pentru constructia si echipamentul
navelor pentru transportul in vrac al produselor chimice periculoase, cu
amendamentele ulterioare, pe care Romania l-a acceptat prin Legea nr. 72/2003;
- Codul IGC - Codul international pentru constructia si echipamentul
navelor pentru transportul in vrac al gazelor lichefiate, cu amendamentele
ulterioare, pe care Romania l-a acceptat prin Legea nr. 71/2003;
- Codul BC - Codul pentru operarea in siguranta a marfurilor solide in
vrac, adoptat prin Rezolutia A.434(XI) a Organizatiei Maritime Internationale
la 15 noiembrie 1979, cu amendamentele ulterioare;
- Codul BCH - Codul pentru constructia si echipamentul navelor pentru
transportul in vrac al produselor chimice periculoase, cu amendamentele ulterioare,
la care Romania a aderat prin Legea nr. 68/2003;
- Codul INF - Codul international pentru siguranta transportului de
combustibil nuclear iradiat, plutoniu si deseuri puternic radioactive la bordul
navelor, adoptat prin Rezolutia MSC.88(71) a Consiliului Sigurantei Maritime al
Organizatiei Maritime Internationale la 27 mai 1999 si introdus in Conventia
SOLAS la cap. VII, partea D, prin Rezolutia MSC.87(71), adoptata la 27 mai
1999;
- Rezolutia IMO A.851(20) - Rezolutia Organizatiei Maritime Internationale
privind principiile generale pentru sistemele de raportare ale navei si
cerintele de raportare ale navei, incluzand principiile pentru raportarea
incidentelor implicand marfuri periculoase, substante daunatoare si/sau
poluanti marini;
b) operator - proprietarii, navlositorii sau managerii navei;
c) agent - orice persoana imputernicita sau autorizata pentru a furniza
informatii in numele operatorului navei;
d) expeditor - orice persoana prin care sau in numele careia ori in folosul
careia a fost incheiat un contract de transport de marfuri cu un caraus;
e) companie - proprietarul navei sau orice alta organizatie ori persoana,
cum ar fi managerul sau agentul de inchiriere in regim de bare-boat, care si-a
asumat raspunderea pentru operarea navei de la proprietar si a acceptat sa se
achite de toate sarcinile si responsabilitatile impuse prin reglementarile
legale in vigoare;
f) nava - orice nava sau ambarcatiune maritima;
g) marfuri periculoase:
- marfuri clasificate in Codul IMDG;
- substante lichide periculoase enumerate in cap. 17 din Codul IBC;
- gaze lichefiate enumerate in cap. 19 din Codul IGC;
- marfuri solide la care se face referire in Apendicele B la Codul BC;
- materialele radioactive cuprinse in Codul INF;
- marfurile pentru transportul carora s-au stabilit conditii anterioare
corespunzatoare in conformitate cu paragraful 1.1.3 din Codul IBC sau cu
paragraful 1.1.6 din Codul IGC;
h) marfuri poluante:
- produse petroliere, asa cum sunt definite in anexa nr. I la Conventia
MARPOL;
- substante lichide nocive, asa cum sunt definite in anexa nr. II la
Conventia MARPOL;
- substante daunatoare, asa cum sunt definite in anexa nr. III la Conventia
MARPOL;
i) unitate de transport de marfa - un vehicul rutier de marfa, un vagon de
cale ferata pentru transport marfa, un container de marfa sau orice cisterna
rutiera, vagon de cale ferata ori tanc portabil;
j) adresa - numele si legaturile de comunicatie prin care se poate, cand este
necesar, lua contact cu operatorul, agentul, autoritatea portuara, autoritatea
competenta sau cu orice alta persoana ori organism autorizat, care se afla in
posesia unor informatii detaliate privind incarcatura navei sau a unitatii de
transport de marfa;
k) autoritate competenta - Autoritatea Navala Romana, denumita in
continuare ANR, organ tehnic de specialitate, in subordinea Ministerului
Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei, caruia i s-au delegat
competentele privind exercitarea inspectiei de stat asupra transportului de
marfuri periculoase, primirea si transmiterea mai departe a informatiilor
raportate ca urmare a prevederilor prezentului ordin;
l) capitania portului - organul teritorial operativ al ANR, desemnat pentru
fiecare port sa primeasca si sa transmita mai departe informatiile raportate ca
urmare a prevederilor prezentului ordin;
m) loc de refugiu - un port, o zona a unui port sau o dana de protectie ori
ancoraj sau orice alta zona adecvata pentru adapostirea navelor in pericol,
stabilite de ANR;
n) serviciul Port Control - serviciul desemnat sa asigure una sau mai multe
dintre urmatoarele atributii: managementul traficului navelor; operarea unei
instalatii cu baza la tarm, raspunzatoare pentru un sistem de raportare
obligatorie aprobat de IMO, coordonarea operatiunilor de cautare si salvare, a
activitatilor intreprinse in caz de poluare ori a operatiunilor pentru
depoluare;
o) serviciu de trafic al navelor (VTS) - un serviciu desemnat sa
imbunatateasca siguranta si eficienta traficului de nave, protectia mediului,
sa mentina in permanenta legatura cu navele aflate in trafic si sa gestioneze
situatiile de trafic care se desfasoara in zona de aplicabilitate a VTS;
p) sistem de rute recomandate navei - sistem care cuprinde una sau mai
multe rute ori masuri de dirijare a traficului in scopul de a reduce riscul
accidentelor maritime; acesta include scheme de separare a traficului, rute in
ambele sensuri, rute recomandate, zone de evitat, zone de trafic costier, ocoliri,
zone de precautie si rute in marea libera;
q) nave traditionale - toate tipurile de nave istorice si copiile lor,
incluzandu-le pe cele desemnate sa incurajeze si sa promoveze indemanarile
traditionale si arta marinariei, care impreuna servesc ca monumente culturale
vii, operate in conformitate cu principiile traditionale ale artei marinariei
si tehnicii;
r) accident sau incident maritim - are aceeasi semnificatie cu definitia
cuprinsa la art. 4 din Codul pentru investigarea accidentelor si incidentelor
maritime, adoptat prin Rezolutia A.849(20) a Organizatiei Maritime
Internationale la 27 noiembrie 1997, cu amendamentele ulterioare;
s) AIS - sistem de identificare automata a navei;
t) VDR - inregistrator al parametrilor de navigatie.
CAP. 2
Raportarea si supravegherea navelor
Art. 4
Notificari ale navelor care intra in porturile romanesti
(1) Operatorul, agentul sau comandantul unei nave care se indreapta spre un
port romanesc va notifica capitaniei portului informatiile prevazute in anexa
nr. 1 pct. 1, astfel:
a) cu cel putin 24 de ore inainte de intrarea in zona de control al
traficului; sau
b) cel mai tarziu, la momentul cand nava paraseste portul anterior, daca
timpul de voiaj este mai mic de 24 de ore; sau
c) daca portul de escala nu este cunoscut sau acesta este schimbat pe
timpul voiajului, imediat ce acesta este cunoscut.
(2) Navele care au ca destinatie un port al Romaniei si care transporta
marfuri periculoase sau poluante se vor conforma obligatiilor de notificare
prevazute la art. 13.
(3) Navele, indiferent de tonaj, care transporta marfuri periculoase si
care opereaza in porturile romanesti atunci cand intra, ies sau efectueaza
manevre in interiorul porturilor sunt obligate sa aiba pilot la bord.
Art. 5
Monitorizarea navelor care intra in zona sistemelor de raportare
obligatorie a navelor
ANR se va asigura si va lua toate masurile necesare si corespunzatoare ca
toate navele care intra in zona sistemului de raportare obligatorie a navelor,
adoptat de IMO in conformitate cu regula 11, cap. V din Conventia SOLAS sau
operat de capitanie in conformitate cu instructiunile si criteriile relevante
dezvoltate de IMO, sa se conformeze cu acel sistem de raportare a informatiilor
cerute si sa transmita inclusiv informatiile suplimentare cerute de capitania
portului in conformitate cu Rezolutia IMO A.851(20).
Art. 6
Folosirea sistemelor de identificare automata
(1) Orice nava care face escala intr-un port romanesc trebuie sa fie dotata
cu un AIS, in conformitate cu prevederile anexei nr. 2 pct. I, care
indeplineste standardele de performanta stabilite de IMO.
(2) Navele dotate cu un AIS il vor mentine in operare tot timpul, cu
exceptia cazurilor in care prin acorduri internationale, reguli sau standarde
se prevede altfel, pentru protectia informatiilor de navigatie.
Art. 7
Folosirea sistemelor de rute recomandate navei
(1) ANR se va asigura si va lua toate masurile necesare corespunzatoare
pentru ca toate navele care intra in zona unui sistem obligatoriu de rute
recomandate navei, adoptat de IMO, in conformitate cu regula 10, cap. V din
Conventia SOLAS, sa foloseasca sistemul in conformitate cu principiile si
criteriile relevante promovate de IMO.
(2) La punerea in aplicare a unui sistem de rute recomandate navei, care nu
a fost adoptat de IMO, ANR va lua in considerare principiile si criteriile
promovate de IMO si va face publice toate informatiile necesare pentru
folosirea efectiva si in siguranta a sistemului de rute recomandate navei.
Art. 8
Monitorizarea conformarii navelor cu regulile VTS
ANR se va asigura si va lua toate masurile necesare si corespunzatoare
pentru ca in zona de aplicabilitate a unui VTS, care opereaza in marea
teritoriala ori in afara acesteia, in baza principiilor promovate de IMO:
a) navele, indiferent de pavilionul pe care il arboreaza, aflate in trecere
inofensiva, in momentul in care intra in marea teritoriala a Romaniei, sa
raporteze datele cerute de autoritatea competenta si sa se conformeze cu
regulile acelui VTS;
b) navele care arboreaza pavilionul roman, care efectueaza voiajuri
internationale si intra in zona de aplicare a unui VTS, care opereaza in marea
teritoriala ori in afara acesteia, in baza principiilor promovate de IMO, sa se
conformeze cu regulile acelui VTS;
c) navele care arboreaza pavilion strain si care nu se indreapta catre un
port romanesc si intra intr-o zona acoperita de un VTS al Romaniei, in afara
marii teritoriale, sa urmeze regulile acestui VTS ori de cate ori este posibil.
ANR trebuie sa raporteze statului de pavilion orice incalcare, pe care o
considera grava, a acelor reguli intr-o astfel de zona VTS de catre respectiva
nava.
Art. 9
Infrastructura pentru sisteme de raportare a navelor, sisteme de rute
recomandate navelor si servicii de trafic al navelor
(1) ANR va lua toate masurile necesare si corespunzatoare pentru a-si
procura echipamentele corespunzatoare si instalatiile la tarm, destinate pentru
a primi si a utiliza informatii AIS, in mod treptat, in conformitate cu
programul de dotare a navelor, prevazut in anexa nr. 2 pct. I, luand in
considerare aria de acoperire necesara pentru transmiterea rapoartelor.
(2) Procesul de achizitie a tuturor echipamentelor necesare si a
instalatiilor de la tarm pentru a pune in aplicare acest ordin va fi terminat
pana la sfarsitul anului 2007.
(3) ANR va lua masurile necesare pentru ca echipamentele corespunzatoare
pentru retransmiterea si schimbul informatiilor intre sistemele national si ale
altor state sa fie operationale cel mai tarziu pana la sfarsitul anului 2008.
(4) ANR se va asigura ca serviciile Port Control insarcinate cu
supravegherea conformarii cu serviciile de trafic al navelor si sistemelor de
rute recomandate navei au personal suficient si calificat corespunzator, precum
si mijloacele corespunzatoare de comunicare si supraveghere a navelor si ca
acestea opereaza in conformitate cu principiile relevante IMO.
Art. 10
Sisteme de inregistrare a datelor privind voiajul
(1) ANR va supraveghea si va lua toate masurile necesare si corespunzatoare
pentru a se asigura ca navele care fac escala intr-un port romanesc sunt dotate
cu un VDR, in conformitate cu regulile prevazute in anexa nr. 2 pct. I. Orice
scutiri acordate navelor Ro-Ro ferry sau ambarcatiunilor de pasageri de mare
viteza, conform art. 4 lit. d) din anexa la Ordinul ministrului lucrarilor
publice, transporturilor si locuintei nr. 538/2003 privind aprobarea Sistemului
de inspectii obligatorii pentru operarea in siguranta a navelor de tip Ro-Ro
ferry care transporta si pasageri, precum si a navelor de pasageri de mare
viteza care opereaza in serviciu regulat, publicat in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 264 din 16 aprilie 2003, vor inceta la 1 iulie 2004.
(2) Datele care au fost furnizate de un VDR vor fi puse la dispozitie
autoritatilor competente in cazul investigatiei unui accident care a avut loc
in apele aflate sub jurisdictia acestora. ANR se va asigura ca astfel de date
sunt folosite in investigare, sunt analizate corect si ca rezultatele
investigatiei sunt facute publice cat de repede posibil dupa terminarea ei.
Art. 11
Investigarea accidentelor si incidentelor maritime
Fara a incalca prevederile art. 16 - 18 din anexa la Ordinul ministrului
lucrarilor publice, transporturilor si locuintei nr. 538/2003, autoritatile
competente se vor conforma prevederilor Codului IMO pentru investigarea
accidentelor si incidentelor maritime cand efectueaza investigarea oricarui accident
sau incident maritim implicand o nava care face obiectul prezentului ordin.
Autoritatile competente ale statului roman vor coopera in investigarea
accidentelor si incidentelor maritime implicand nave care arboreaza pavilionul
roman.
CAP. 3
Notificarea marfurilor periculoase sau poluante la bordul navelor (HAZMAT)
Art. 12
Obligatiile expeditorului
(1) Nici o marfa periculoasa sau poluanta nu poate fi oferita pentru
transport si nu va fi acceptata la bordul oricarei nave, indiferent de
pavilionul pe care il arboreaza sau de marimea acesteia, intr-un port romanesc
decat daca s-a predat comandantului sau operatorului navei o declaratie
continand informatiile prevazute in anexa nr. 1.
(2) Obligatia de a prezenta comandantului sau operatorului navei declaratia
prevazuta la alin. (1) si de a se asigura ca incarcatura oferita pentru
transport este aceeasi cu cea declarata revine expeditorului marfurilor
periculoase sau poluante.
Art. 13
Notificarea marfurilor periculoase sau poluante transportate la bord
(1) Operatorul, comandantul sau agentul unei nave, indiferent de marimea
acesteia, care transporta marfuri periculoase sau poluante si care iese
dintr-un port romanesc, trebuie sa comunice in scris capitaniei portului,
inaintea plecarii navei, toate informatiile prevazute in anexa nr. 1 pct. 3.
(2) Operatorul, comandantul sau agentul unei nave, indiferent de pavilionul
pe care il arboreaza sau de marimea acesteia, care transporta marfuri
periculoase ori poluante si care are ca destinatie un port sau o zona de
ancoraj aflata in apele nationale ale Romaniei, trebuie sa notifice, ca o
conditie pentru intrarea/iesirea in/din port ori pentru ancorare, informatiile
indicate in anexa nr. 1 pct. 3 capitaniei primului port romanesc de destinatie
sau in a carei zona de jurisdictie se afla locul de ancoraj, cel mai tarziu la
plecarea din portul de incarcare ori imediat ce portul de destinatie sau locul
de ancorare este cunoscut, daca aceasta informatie nu este disponibila la
momentul plecarii.
(3) ANR va fi notificata in mod corespunzator si va avea acces la
informatiile indicate in anexa nr. 1 pct. 3 oricand este necesar. In acest scop
ANR va pastra informatiile prevazute in anexa nr. 1 pct. 3 o perioada
suficienta pentru ca acestea sa fie utilizate in cazul unui incident sau
accident naval. Capitania portului va lua masurile necesare pentru a furniza
aceste informatii in mod electronic si fara intarziere catre autoritatea
competenta care solicita aceasta, in maximum 24 de ore de la momentul
solicitarii.
(4) Operatorul, agentul sau comandantul unei nave sub pavilion roman, care
se afla in situatiile prevazute la alin. (1) si (2), trebuie sa notifice
informatiile prevazute in anexa nr. 1 pct. 3 autoritatii competente a portului
de plecare sau de destinatie, dupa caz.
(5) Operatorul, agentul sau comandantul navei trebuie sa comunice
informatiile despre marfa indicate in anexa nr. 1 pct. 3 catre capitania
portului si/sau altor autoritati competente, dupa caz.
(6) Informatiile trebuie transferate in mod electronic ori de cate ori este
posibil.
(7) Schimbul electronic de mesaje trebuie sa foloseasca sintaxa si
procedurile prevazute in anexa nr. 3.
Art. 14
Schimb computerizat de date intre statele membre
(1) ANR va coopera cu statele interesate pentru a asigura interconectarea
si interoperabilitatea sistemelor nationale folosite pentru a administra
informatiile indicate in anexa nr. 1.
(2) Sistemele de comunicatie stabilite la alin. (1) trebuie sa aiba
urmatoarele caracteristici:
a) schimbul de date trebuie sa fie electronic si sa permita ca mesajele
notificate in conformitate cu art. 13 sa fie primite si procesate;
b) sistemul trebuie sa permita ca informatiile sa fie transmise 24 de ore
pe zi;
c) ANR trebuie sa asigure ca, la cerere, sa transmita sau sa poata primi
informatii despre nava si marfurile periculoase ori poluante de la bord, fara
intarziere, la/de la autoritatile competente ale altor state.
Art. 15
Scutiri
(1) ANR poate excepta de la prevederile art. 13 serviciile de transport
regulat efectuate intre porturi de pe teritoriul Romaniei, cand sunt
indeplinite urmatoarele conditii:
a) compania care opereaza serviciile regulate la care se face referire la
alin. (1) pastreaza, transmite catre ANR si actualizeaza permanent o lista a
navelor utilizate;
b) pentru fiecare voiaj efectuat informatiile enumerate in anexa nr. 1 pct.
3 sunt disponibile in permanenta pentru a fi consultate de ANR, ori de cate ori
aceasta o solicita. Compania trebuie sa stabileasca un sistem intern care sa
permita ca, la cerere, 24 de ore pe zi si fara intarziere, respectivele
informatii sa poata fi transmise catre ANR in mod electronic, in conformitate
cu art. 13 alin. (4).
(2) Cand un serviciu de transport international regulat este operat intre
doua sau mai multe state, iar unul dintre operatori este persoana fizica sau
juridica romana, se poate solicita acordarea unei scutiri de la prevederile
art. 13 pentru acel serviciu de transport ANR va colabora cu partile implicate,
inclusiv cu statele de coasta interesate, in acordarea unei scutiri serviciului
de transport respectiv, in conformitate cu conditiile stabilite la alin. (1).
(3) ANR va verifica in mod periodic indeplinirea conditiilor prevazute la
alin. (1) si (2). Cand cel putin una dintre aceste conditii nu mai este
indeplinita, ANR va retrage imediat privilegiul exceptarii companiei
respective.
(4) ANR va comunica celor interesati o lista a companiilor si navelor care
au obtinut scutiri conform prevederilor prezentului ordin, precum si orice
actualizare a acestei liste.
CAP. 4
Monitorizarea navelor cu risc potential pentru siguranta navigatiei si
interventia in cazul incidentelor si accidentelor pe mare
Art. 16
Transmiterea informatiilor privind anumite nave
(1) Navele care se incadreaza in una dintre categoriile de mai jos vor fi
considerate nave cu un risc potential pentru siguranta navigatiei, a
persoanelor sau a mediului:
a) nave care, in cursul voiajurilor lor:
(i) au fost implicate in incidente sau accidente pe mare, asa cum se face
referire la art. 17; sau
(ii) nu s-au conformat cerintelor de notificare si raportare impuse de
prezentele reglementari; sau
(iii) nu s-au conformat regulilor aplicabile in sistemele de rute
recomandate navei sau VTS aflate pe teritoriul Romaniei ori al altor state;
b) nave in privinta carora exista dovada sau prezumtia descarcarii
deliberate de produse petroliere ori a altor incalcari ale Conventiei MARPOL in
apele nationale ale Romaniei;
c) nave carora li s-a refuzat accesul in porturile romanesti ori nave sub
pavilion roman carora li s-a refuzat accesul in porturi ale altor state, care
au fost subiectul unui raport sau al unei notificari intocmite de ANR sau de
autoritatile competente ale altor state, in conformitate cu dispozitiile
relevante prevazute de reglementarile legale in vigoare cu privire la controlul
statului pavilionului.
(2) VTS de pe teritoriul Romaniei, care detin informatii relevante asupra navelor
la care se face referire la alin. (1), vor comunica aceste informatii statiilor
de coasta interesate din alte state aflate pe ruta planificata a navei.
(3) ANR se va asigura ca informatiile primite conform alin. (2) sunt
transmise capitaniilor interesate si/sau oricarei alte autoritati competente a
statului. In limita personalului disponibil, ANR va efectua orice inspectie sau
verificare corespunzatoare in porturile romanesti fie din proprie initiativa,
fie la cererea unui tert stat interesat, fara a prejudicia orice obligatie de
control al statului portului. ANR va informa toate statele interesate despre
rezultatul actiunilor intreprinse.
Art. 17
Raportarea incidentelor si accidentelor pe mare
(1) Fara a prejudicia prevederile reglementarilor internationale si in
vederea prevenirii sau micsorarii oricarei amenintari semnificative a
sigurantei navigatiei, a persoanelor sau a mediului, ANR va supraveghea si va
lua toate masurile potrivite pentru a se asigura ca orice comandant al unei nave
care navigheaza in interiorul zonei de cautare si salvare/zonei economice
exclusive a Romaniei sau altele asemenea raporteaza imediat serviciului Port
Control abilitat pentru acea zona geografica:
a) orice incident sau accident afectand siguranta navei, precum coliziunea,
esuarea, avaria, defectiunile majore ori avarierea, inundarea sau deplasarea
marfii, precum si orice defecte la corpul navei, la structura masinilor etc.;
b) orice incident sau accident care pune in pericol siguranta navigatiei,
precum si orice defectiuni care pot sa afecteze manevrabilitatea navei ori
starea de buna navigabilitate, sistemul de propulsie sau instalatia de
guvernare, generatoarele electrice, echipamentul de navigatie ori de
comunicatii;
c) orice situatie susceptibila sa conduca la poluarea apelor sau tarmului,
precum descarcarea ori pericolul descarcarii de produse poluante in mare;
d) orice pata de materiale poluante si containere, pachete ori alte bunuri
in deriva pe mare.
(2) Raportul trimis in aplicarea alin. (1) va include cel putin identitatea
navei, pozitia sa, portul de plecare, portul de destinatie, adresa de la care
se pot obtine informatii despre marfurile periculoase si poluante transportate
la bord, numarul persoanelor la bord, detalii ale incidentului si orice
informatie relevanta la care se face referire in Rezolutia IMO A.851(2).
Art. 18
Masuri in cazul unor conditii hidrometeorologice nefavorabile
(1) In situatia in care ANR considera, in caz de conditii
hidrometeorologice nefavorabile, ca exista o amenintare serioasa de poluare a
apelor nationale navigabile ale Romaniei sau ale statelor riverane ori atunci
cand siguranta vietii umane este in pericol:
a) cand este posibil, trebuie sa informeze corespunzator comandantii navelor
aflate in porturile/zonele periclitate si care intentioneaza sa intre in sau sa
paraseasca acel port/zona, despre starea marii si despre conditiile meteo si,
cand este relevant si posibil, despre pericolul la care pot fi expusi nava,
marfa, echipajul si/sau pasagerii acesteia;
b) fara a incalca obligatia de asistenta si salvare a navelor in pericol si
in conformitate cu art. 20, poate lua orice alte masuri cuvenite, care pot
include o recomandare sau o interdictie fie numai pentru o anumita nava sau
pentru nave in general de a intra sau de a parasi portul ori zonele afectate,
pana cand s-a stabilit ca nu mai exista riscuri pentru viata umana si/sau
pentru mediu;
c) va lua masurile corespunzatoare pentru a limita cat se poate de mult
sau, daca este necesar, pentru a interzice aprovizionarea cu combustibili in
apele nationale navigabile.
(2) Comandantul trebuie sa informeze operatorul despre masurile sau
recomandarile prevazute la alin. (1). Aceste masuri sau recomandari nu
impiedica comandantul sa ia alte decizii pe baza practicii sale profesionale si
in acord cu Conventia SOLAS. Cand decizia luata de comandantul navei nu este in
conformitate cu masurile la care se face referire la alin. (1), acesta va
informa ANR asupra motivelor deciziei sale.
(3) Masurile corespunzatoare sau recomandarile prevazute la alin. (1) se
vor baza pe starea marii si pe prognoza meteo, furnizate de un serviciu
competent de informatii hidrometeorologice recunoscut de statul roman.
Art. 19
Masuri privitoare la incidente sau accidente pe mare
(1) In caz de incidente sau accidente pe mare, la care face referire art.
17, ANR va lua toate masurile corespunzatoare, cu respectarea reglementarilor
nationale si internationale, ori de cate ori este necesar, pentru a asigura
siguranta navigatiei, a persoanelor si protectia mediului marin si costier,
pornind de la lista de masuri pentru situatiile de pericol pentru siguranta
navigatiei si protectia mediului, prevazuta in anexa nr. 4.
(2) Operatorul, comandantul navei si proprietarul marfurilor periculoase
sau poluante transportate la bord sunt obligati, in conditiile si sub
sanctiunile prevazute de lege, ca, la solicitarea autoritatilor competente, sa
coopereze pe deplin cu acestea, in vederea evitarii si/sau limitarii
consecintelor unui incident sau accident.
(3) Comandantul unei nave careia ii sunt aplicabile prevederile Codului
ISM, in conformitate cu acesta, va informa operatorul despre orice incident sau
accident intervenit, asa cum este prevazut la art. 17 alin. (1). Imediat ce a
fost informat despre o astfel de situatie operatorul trebuie sa contacteze
serviciul Port Control si sa se puna la dispozitia acestuia in caz de
necesitate.
Art. 20
Locuri de refugiu
(1) ANR, cu consultarea celor interesati, va intocmi, luand in considerare
principiile relevante ale IMO, planuri pentru adapostirea navelor in pericol,
aflate in apele nationale. Astfel de planuri vor contine aranjamentele si
procedurile necesare, luandu-se in considerare restrictiile operationale si de
mediu, pentru a se asigura ca navele in pericol pot sa se deplaseze imediat
intr-un loc de refugiu, cu conditia autorizarii de catre capitania portului. In
situatia in care ANR considera necesar si posibil, planurile trebuie sa contina
aranjamente pentru asigurarea unor mijloace si facilitati potrivite pentru
asistenta, salvare si raspuns in caz de poluare. Planurile pentru adapostirea
navelor in pericol vor fi puse la dispozitie la cerere.
(2) ANR va informa Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si
Locuintei pana la 5 februarie 2004 despre masurile luate in aplicarea alin.
(1).
Art. 21
Informarea partilor interesate
(1) Serviciul Port Control va anunta, atunci cand este cazul, autoritatile
interesate despre orice incident sau accident notificat conform art. 17 alin.
(1) si informatii cu privire la orice nava care pune in pericol siguranta
navigatiei, a persoanelor sau a mediului.
(2) ANR va aduce la cunostinta autoritatilor competente din alte state
informatiile notificate pe care le-a primit in conformitate cu art. 13 si 17.
(3) In cazul in care ANR a fost informata in conformitate cu prevederile
prezentului ordin sau altfel despre un pericol care ameninta anumite zone de
navigatie si/sau de coasta, va informa despre aceasta autoritatile competente
ale statelor interesate, cat mai curand posibil, si le va consulta cu privire
la actiunea ce se are in vedere. Atunci cand se considera necesar autoritatile
competente vor coopera in vederea stabilirii de planuri comune de actiune.
(4) ANR va lua masurile necesare pentru a folosi pe deplin rapoartele pe
care navele sunt obligate sa le transmita ca urmare a art. 17.
CAP. 5
Masuri suplimentare
Art. 22
Desemnarea si publicarea listei organismelor competente
(1) ANR va stabili capitaniile de port si serviciile Port Control care vor
primi si vor utiliza notificarile si informatiile in conformitate cu prezentul
ordin.
(2) ANR va lua toate masurile necesare pentru a se asigura ca toti cei
implicati in activitatea de transport maritim vor fi informati corespunzator
despre capitaniile porturilor si despre serviciile Port Control desemnate
conform alin. (1), despre zonele de jurisdictie ale acestora, precum si despre
procedura stabilita pentru notificarea informatiilor cerute de prezentul ordin.
Aceste informatii vor fi aduse la zi, in mod regulat, in special prin
publicatii nautice.
(3) ANR va face publica o lista intocmita in conformitate cu alin. (2) si
va lua masurile necesare pentru ca aceasta sa fie actualizata ori de cate ori
este necesar.
Art. 23
Cooperarea intre ANR si alte autoritati cu competente similare
ANR va coopera cu autoritatile cu competente similare ale altor state in
realizarea urmatoarelor obiective:
a) folosirea optima a informatiilor notificate ca urmare a acestui ordin,
in special prin dezvoltarea de legaturi de telecomunicatie compatibile intre
serviciile Port Control si capitaniile portuare, in vederea schimbului de date
privitoare la miscarile navelor, orele lor estimate de sosire in porturi si
marfa lor;
b) dezvoltarea si intarirea eficacitatii legaturilor de telecomunicatie
intre serviciile Port Control din Romania si cele ale altor state, in vederea
obtinerii unei imagini mai clare a traficului, imbunatatirii supravegherii
navelor in tranzit si armonizarii si uniformizarii, pe cat de mult posibil, a
rapoartelor cerute de la navele aflate in mars;
c) extinderea acoperirii si/sau aducerea la zi a sistemului de informare si
de supraveghere a traficului navelor in vederea intaririi identificarii si
supravegherii navelor. In acest scop ANR va conlucra cu alte organisme cu
atributii similare pentru a pune in practica, dupa caz, sisteme de raportare
obligatorii, servicii obligatorii de trafic al navelor si sisteme
corespunzatoare de rute recomandate navei, in vederea trimiterii acestora la
IMO spre aprobare;
d) intocmirea, dupa caz, de planuri comune pentru adapostirea navelor in
pericol.
Art. 24
Confidentialitatea informatiilor
ANR va lua, daca este cazul, masurile necesare pentru a asigura
confidentialitatea informatiilor primite ca urmare a prezentului ordin.
Art. 25
Controlul aplicarii si sanctiuni
(1) ANR va efectua inspectii regulate si orice alte actiuni necesare pentru
a verifica functionarea sistemelor radio instalate pe coasta, daca acestea
raspund cerintelor acestui ordin, si, in particular, capacitatea lor de a
raspunde cerintelor de a primi sau trimite fara intarziere, 24 de ore pe zi,
informatii notificate ca urmare a art. 13 si 17.
(2) ANR va informa, in cel mai scurt timp posibil, autoritatile competente
ale statului pavilionului si orice alt stat interesat despre masurile luate ca
urmare a prevederilor art. 16 si 19, precum si in cazul aplicarii de sanctiuni
navelor care nu arboreaza pavilionul roman.
(3) Atunci cand ANR constata, cu ocazia unui incident sau accident pe mare,
la care se face referire in art. 19, ca compania nu a putut sa stabileasca si
sa mentina o legatura cu nava sau cu statiile de coasta interesate, aceasta va
informa astfel statul care a emis sau in numele caruia au fost emise documentul
de conformitate (DOC) si certificatul de management al sigurantei (SMC).
(4) Cand gravitatea incidentului sau accidentului indica existenta unei
neconformitati majore in functionarea sistemului de management al sigurantei al
unei companii romane, ANR va lua imediat masurile necesare in vederea
retragerii documentului de conformitate si a certificatului de management al
sigurantei ale companiei respective.
ANEXA 1
LISTA
informatiilor ce trebuie notificate
1. Informatii notificate in conformitate cu art. 4:
Informatii generale:
a) identificarea navei (numele, indicativul de apel al navei, numarul de
identificare IMO sau numarul MMSI);
b) portul de destinatie;
c) ora estimata de sosire la portul de destinatie sau locul de operare,
care este ceruta de autoritatea competenta, si ora estimata de plecare din acel
port;
d) numarul total de persoane la bord.
2. Informatii notificate in conformitate cu art. 12:
Informatii despre marfa:
a) denumirile tehnice corecte ale marfurilor periculoase sau poluante,
numerele Natiunilor Unite (UN) cand exista, clasele IMO de marfuri periculoase
in conformitate cu codurile IMDG, IBC si IGC si, dupa caz, clasa navei ceruta
pentru marfurile INF, astfel cum a fost definita in Regula VII/14.2,
cantitatile unor astfel de marfuri si, daca sunt transportate in unitati de
transport de marfa, altele decat tancurile, numarul de identificare a acestora;
b) adresa de unde se pot obtine informatii detaliate despre marfa.
3. Informatii notificate in conformitate cu art. 13:
3.1. Informatii generale:
a) identificarea navei (numele, indicativul de apel al navei, numarul de
identificare IMO sau numarul MMSI);
b) portul de destinatie;
c) pentru o nava parasind un port romanesc: ora estimata de plecare de la
portul de plecare sau statia-pilot, astfel cum este cerut de autoritatea competenta,
si ora estimata de sosire in portul de destinatie;
d) pentru o nava venind dintr-un port strain si indreptandu-se catre un
port romanesc: ora estimata de sosire in portul de destinatie sau locul de
operare, asa cum este cerut de autoritatea competenta;
e) numarul total de persoane la bord.
3.2. Informatii despre marfa:
a) denumirile tehnice corecte ale marfurilor periculoase sau poluante,
numerele Natiunilor Unite (UN) cand exista, clasele IMO de marfuri periculoase
in conformitate cu codurile IMDG, IBC si IGC si, dupa caz, clasa navei ceruta
pentru marfurile INF, astfel cum a fost definita in Regula VII/14.2,
cantitatile de marfa si localizarea lor la bord si, daca sunt transportate in
unitati de transport de marfa, altele decat tancurile, numarul de identificare
a acestora;
b) confirmarea ca la bordul navei exista o lista sau un manifest ori un
plan de incarcare corespunzator continand detalii despre marfurile periculoase
sau poluante transportate si locatia lor pe nava;
c) adresa de la care se pot obtine informatii detaliate despre marfa.
4. Informatii la care se face referire la art. 5:
a) identificarea navei (numele, indicativul de apel al navei, numarul de
identificare IMO sau numarul MMSI);
b) data si ora;
c) pozitia in latitudine si longitudine sau;
d) relevmentul adevarat si distanta in mile marine de la un reper costier
identificat in mod clar;
e) drum;
f) viteza;
g) port de destinatie si ora estimata de sosire;
h) marfa si, daca sunt marfuri periculoase la bord, cantitatea si clasa
IMO;
i) adresa pentru comunicarea informatiilor despre marfa;
j) numarul total de persoane la bord;
k) informatii diverse;
l) caracteristici si cantitatea estimata de combustibil de consum, pentru
nave transportand mai mult de 5.000 tone de combustibil;
m) starea de navigatie.
5. Comandantul navei trebuie sa informeze imediat capitania portului sau
serviciul Port Control competent despre orice schimbare in informatiile
notificate ca urmare a prezentei anexe.
ANEXA 2
PROCEDURI
de dotare a navelor cu AIS si VDR
I. Sistem de identificare automata (AIS)
1. Nave construite la sau dupa 1 iulie 2002
Nave de pasageri, indiferent de marime, si toate navele cu un tonaj brut de
300 sau mai mare, construite la sau dupa 1 iulie 2002, care fac escala intr-un
port romanesc si care trebuie sa aiba la bord echipamentul prevazut la art. 6
din anexa.
2. Nave construite inainte de 1 iulie 2002
Nave de pasageri, indiferent de marime, si toate navele cu un tonaj brut de
300 sau mai mare, construite inainte de 1 iulie 2002, care fac escala intr-un
port romanesc trebuie sa aiba la bord echipamentul prevazut la art. 6, in conformitate
cu urmatorul program:
a) nave de pasageri: nu mai tarziu de 1 iulie 2004;
b) tancuri: nu mai tarziu de prima inspectie pentru siguranta
echipamentului dupa 1 iulie 2004;
c) nave, altele decat navele de pasageri si tancuri, cu un tonaj brut de
50.000 sau mai mare: nu mai tarziu de 1 iulie 2005;
d) nave, altele decat nave de pasageri si tancuri, cu un tonaj brut de
10.000 sau mai mare, dar mai putin de 50.000: nu mai tarziu de 1 iulie 2005
sau, in ceea ce priveste navele angajate in voiajuri internationale, orice data
mai devreme decisa in cadrul IMO;
e) nave, altele decat navele de pasageri si tancuri, cu un tonaj brut de
3.000 sau mai mare, dar mai putin de 10.000: nu mai tarziu de 1 iulie 2006 sau,
in ceea ce priveste navele angajate in voiajuri internationale, orice data mai
devreme decisa in cadrul IMO;
f) nave, altele decat nave de pasageri si tancuri, cu un tonaj brut de 300
sau mai mare, dar mai putin de 3.000: nu mai tarziu de 1 iulie 2007 sau, in
ceea ce priveste navele angajate in voiajuri internationale, orice data mai
devreme, decisa in cadrul IMO.
Autoritatea Navala Romana poate scuti navele de pasageri cu un tonaj brut
mai mic de 300, angajate in transport intern, de la aplicarea cerintelor
privind AIS stabilite in aceasta anexa.
II. Inregistrator al parametrilor de navigatie (VDR)
1. Urmatoarele tipuri de nave trebuie, in masura in care ele fac escala
intr-un port romanesc, sa fie dotate cu VDR raspunzand standardelor de
performanta ale Rezolutiei IMO A.861(20) si standardelor de testare stabilite
de Standardul nr. 61.996 al Comisiei Internationale de Electronica (IEC):
a) nave de pasageri construite la sau dupa 1 iulie 2002, dar nu mai tarziu
de 1 iulie 2003;
b) nave de pasageri Ro-Ro construite inainte de 1 iulie 2002, dar nu mai
tarziu de prima inspectie la sau dupa 1 iulie 2003;
c) nave de pasageri, altele decat nave de pasageri Ro-Ro, construite
inainte de 1 iulie 2002, dar nu mai tarziu de 1 iulie 2004;
d) navele, altele decat nave de pasageri, cu un tonaj brut de 3.000 sau mai
mare, construite la sau dupa 1 iulie 2002, dar nu mai tarziu de 5 august 2002.
2. Navele din urmatoarele clase si construite inainte de 1 iulie 2002, in
masura in care ele fac escala intr-un port romanesc, trebuie sa fie dotate cu
VDR raspunzand standardelor IMO:
a) cargouri cu un tonaj brut de 20.000 sau mai mare nu mai tarziu de data
fixata de catre IMO sau, in absenta unei decizii la IMO, nu mai tarziu de 1
ianuarie 2007;
b) cargouri cu un tonaj brut de 3.000 sau mai mare, dar pana la 20.000, nu
mai tarziu de data fixata de IMO sau, in absenta unei decizii la IMO, nu mai
tarziu de 1 ianuarie 2008.
ANEXA 3
MESAJE ELECTRONICE
1. ANR va dezvolta si va mentine infrastructura necesara pentru a permite
transmiterea, receptia si conversia de date intre sisteme, va folosi sintaxa
XML sau EDIFACT, bazata pe INTERNET sau facilitati de comunicatie X.400.
2. ANR va dezvolta si va mentine, consultandu-se cu statele interesate, un
manual de control interfata care descrie facilitatile sistemului in termeni ai
continutului mesajului, functiile mesajului si relatia dintre mesaje.
Functiile, sincronizarea mesajului, protocoalele de transfer de date si
parametrii vor fi detaliate, va fi specificat continutul de date al functiilor
cerute ale mesajului si vor fi descrise acele mesaje.
3. Aceste proceduri si infrastructura vor incorpora, ori de cate ori este
posibil, obligatiile de raportare si de schimb de informatii rezultand din
Ordinul ministrului lucrarilor publice, transporturilor si locuintei nr.
779/2002 privind instalatiile de receptie portuare pentru deseurile generate de
nava si reziduurile marfii, precum si din alte prevederi legale in vigoare.
ANEXA 4
LISTA
de masuri pentru situatiile de pericol pentru siguranta navigatiei si protectia
mediului, in conformitate cu art. 19 alin. (1)
Atunci cand, ca urmare a unui incident ori accident sau in situatiile
descrise la art. 17 alin. (1), o nava este afectata si ANR considera, in
conformitate cu dreptul international, ca este necesar sa previna, sa limiteze
sau sa indeparteze o amenintare iminenta si grava a apelor nationale, a
activitatilor ce se desfasoara in acestea si a comunitatilor locale, a
sigurantei altor nave si a echipajelor si pasagerilor acestora ori a protectiei
mediului marin, ANR poate, printre altele:
a) sa restrictioneze miscarea navei sau sa o directioneze sa urmeze o
anumita ruta. Aceasta cerinta nu afecteaza raspunderea comandantului pentru
manevrarea in siguranta a navei sale;
b) sa someze in mod oficial comandantul navei pentru a lua masurile
imediate si necesare de indepartare a pericolelor sau de incetare a
activitatilor care pun in pericol mediul ori siguranta navigatiei;
c) sa trimita o echipa de evaluare la bordul navei, care sa aprecieze
gradul de risc, sa l sprijine pe comandant pentru remedierea situatiei si sa
informeze autoritatile competente despre acestea;
d) sa l instructioneze pe comandant sa intre intr un loc de refugiu in
cazul unui pericol iminent sau sa dea dispozitiile necesare pentru ca nava sa
fie pilotata ori remorcata.