ORDIN
Nr. 581 din 11 octombrie 1999
privind cerintele minime pentru navele maritime care transporta marfuri
periculoase sau poluante
ACT EMIS DE: MINISTERUL TRANSPORTURILOR
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 614 din 16 decembrie 1999
Ministrul transporturilor,
in temeiul art. 11 lit. k), r) si t) din Ordonanta Guvernului nr. 19/1997
privind transporturile, aprobata si modificata prin Legea nr. 197/1998, al art.
7 din Ordonanta Guvernului nr. 42/1997 privind navigatia civila, al art. 3 pct.
15 si 17 si al art. 4 alin. (3) din Hotararea Guvernului nr. 263/1999 privind
organizarea si functionarea Ministerului Transporturilor,
emite urmatorul ordin:
Art. 1
(1) Operatorii sau comandantii navelor maritime care intra/ies in/din apele
sau porturile romanesti si care transporta marfuri periculoase sau poluante in
vrac ori in forma ambalata, precum si expeditorii unor astfel de marfuri sunt
obligati sa respecte cerintele minime prevazute in prezentul ordin.
(2) Prevederile prezentului ordin nu se aplica:
a) navelor militare si navelor oficiale utilizate in scopuri necomerciale;
b) buncherelor, proviziilor si echipamentului utilizat la bordul navelor.
Art. 2
In sensul prezentului ordin, termenii utilizati au urmatoarele
semnificatii:
a) Conventia SOLAS - Conventia internationala din 1974 pentru ocrotirea
vietii omenesti pe mare, incheiata la Londra la 1 noiembrie 1974, modificata si
completata prin Protocolul din 1988, cu amendamentele ulterioare, la care
Romania a aderat prin Decretul Consiliului de Stat nr. 80/1979;
b) Conventia MARPOL 73/78 - Conventia internationala din 1973 pentru
prevenirea poluarii de catre nave, modificata prin Protocolul din 1978 privind
Conventia internationala din 1973 pentru prevenirea poluarii de catre nave,
incheiat la Londra la 17 februarie 1978, cu amendamentele ulterioare, la care
Romania a aderat prin Legea nr. 6/1993;
c) Codul IMDG - Codul maritim international de marfuri periculoase, adoptat
prin Rezolutia A.716(17) a Organizatiei Maritime Internationale (OMI) la 6
noiembrie 1991, la care face trimitere cap. VII din Conventia SOLAS, cu
amendamentele adoptate pana la data intrarii in vigoare a prezentului ordin;
d) Codul INF - Codul international pentru siguranta transportului de
combustibil nuclear iradiat, plutoniu si deseuri puternic radioactive la bordul
navelor, adoptat prin Rezolutia MSC.88(71) a CSM al OMI la 27 mai 1999 si
introdus in Conventia SOLAS la cap. VII partea D prin Rezolutia MSC.87(71),
adoptata la 27 mai 1999;
e) Codul IBC - Codul international pentru constructia si echiparea navelor
care transporta produse chimice periculoase in vrac, adoptat de CSM al OMI prin
Rezolutia MSC.4(48) si devenit obligatoriu prin prevederile Conventiei SOLAS,
cap. VII, adoptat si de Comitetul pentru Protectia Mediului Marin (CPMM) al OMI
prin Rezolutia MEPC.19(22) si devenit obligatoriu prin prevederile Conventiei
MARPOL 73/78, anexa nr. II, pentru navele-cisterna care transporta marfuri
chimice periculoase, construite la sau dupa 1 iulie 1986, cu amendamentele
adoptate pana la data intrarii in vigoare a prezentului ordin;
f) Codul BCH - Codul pentru constructia si echiparea navelor care
transporta produse chimice periculoase in vrac, adoptat de CPMM al OMI prin
Rezolutia MEPC.20(22), si de CSM prin Rezolutia MSC.9(53), devenit obligatoriu
prin prevederile Conventiei MARPOL 73/78, anexa nr. II, pentru navele-cisterna
care transporta marfuri chimice periculoase, construite inainte de 1 iulie
1986, cu amendamentele adoptate pana la data intrarii in vigoare a prezentului
ordin;
g) Codul IGC - Codul international pentru constructia si echiparea navelor
care transporta gaze lichefiate in vrac, adoptat de CSM al OMI prin Rezolutia MSC.5(48)
si devenit obligatoriu prin prevederile Conventiei SOLAS, cap. VII, pentru
navele care transporta gaze, construite la sau dupa 1 iulie 1986, cu
amendamentele adoptate pana la data intrarii in vigoare a prezentului ordin;
h) operator - proprietarii, navlositorii, managerii si agentii de nave;
i) nava - orice nava maritima pentru transport de marfa, petrolier,
nava-cisterna pentru transport de substante chimice sau gaze lichefiate ori
nava de pasageri avand ca destinatie un port romanesc sau care iese dintr-un
port romanesc si care transporta marfuri periculoase sau poluante in vrac ori
sub forma ambalata;
j) marfuri periculoase - marfurile clasificate in Codul IMDG, inclusiv
materialele radioactive cuprinse in Codul INF, marfurile clasificate la cap. 17
al Codului IBC si la cap. 19 al Codului IGC;
k) marfuri poluante - desemneaza hidrocarburile, substantele lichide nocive
si substantele daunatoare, astfel cum sunt definite in Conventia MARPOL 73/78;
l) expeditor - orice persoana prin care sau in numele careia ori in folosul
careia a fost incheiat un contract de transport de marfuri pe mare cu un
caraus;
m) VTS - Port Control - serviciul de urmarire a traficului de nave.
Art. 3
(1) Marfurile periculoase sau poluante vor fi oferite pentru transport si
vor fi acceptate la bordul navei numai daca sunt insotite de o declaratie
scrisa, care se prezinta comandantului sau operatorului navei si care va
contine: denumirile tehnice corecte ale marfurilor periculoase sau poluante; numerele
conform codificarii Natiunilor Unite (UN), atunci cand ele exista; clasele OMI
de periculozitate in conformitate cu codurile IMDG, IBC sau BCH, dupa caz, si
IGC si, daca este cazul, clasa navei in conformitate cu Codul INF; cantitatile
de astfel de marfuri si, daca acestea sunt incarcate in cisterne sau in
containere de marfa, marcile lor de identificare.
(2) Obligatia de a prezenta comandantului sau operatorului navei declaratia
prevazuta la alin. (1) si de a se asigura ca incarcatura oferita pentru
transport este aceeasi cu cea declarata revine expeditorului marfurilor
periculoase sau poluante.
Art. 4
(1) Operatorul sau comandantul unei nave care iese dintr-un port romanesc
trebuie sa comunice in scris capitaniei de port, inaintea plecarii navei, toate
informatiile prevazute in anexa nr. 1 la prezentul ordin.
(2) Operatorul sau comandantul unei nave care are ca destinatie un port
romanesc sau ancoreaza in apele teritoriale ale Romaniei trebuie, ca o conditie
pentru intrarea in port sau pentru ancorare, ca la plecarea din portul de
incarcare sa comunice capitaniei primului port romanesc de destinatie sau in
care se face ancorarea toate informatiile prevazute in anexa nr. 1.
(3) Orice modificare fata de momentul in care s-au transmis informatiile
prevazute in anexa nr. 1 va fi comunicata imediat capitaniei de port la care au
fost transmise informatiile initiale.
(4) Prevederile alin. (1) si (2) nu se aplica navelor care efectueaza
servicii cu program regulat care dureaza mai putin de o ora. Pentru cazuri
temeinic justificate, Inspectoratul Navigatiei Civile - I.N.C., denumit in
continuare I.N.C., poate extinde aceasta perioada. In toate cazurile aceste
nave vor face comunicarile prevazute la alin. (1) si (2) la solicitarea I.N.C.
(5) Navele care intra sau ies dintr-un port romanesc trebuie:
a) sa utilizeze VTS - Port Control, acolo unde acesta exista;
b) sa foloseasca piloti, indiferent de tonajul navelor.
Art. 5
In caz de accident sau de incident pe mare, care prezinta un pericol pentru
litoralul sau pentru apele teritoriale romanesti, comandantul navei implicate
trebuie sa il notifice imediat, transmitand prin statia de radio-coasta, pe cel
putin una dintre frecventele alocate comunicatiilor de apel, pericol si
salvare, de 500 kHz, 2.182 kHz sau 156,800 MHz, informatii privind
caracteristicile incidentului, precum si informatiile prevazute in anexa nr. 1.
Art. 6
Notificarile si informatiile ce trebuie furnizate in conformitate cu
prevederile art. 4 si 5 nu vor prejudicia cerintele existente, impuse de
conventiile internationale la care Romania este parte.
Art. 7
(1) Comandantul navei trebuie sa completeze cu date reale si exacte o lista
de verificare in conformitate cu anexa nr. 2 la prezentul ordin, pe care o va
pune la dispozitie pilotului pentru informare si o va preda capitaniei de port
la controlul efectuat la sosire, respectiv la plecare.
(2) Pilotii angajati pentru acostarea, plecarea de la cheu sau manevrarea
navelor trebuie sa informeze imediat capitania de port ori de cate ori constata
ca exista deficiente care pot afecta navigatia in siguranta a navei.
Art. 8
Operatorul serviciului de comunicatii de apel, pericol si salvare va
comunica prin statia de radio-coasta, in cadrul zonelor corespunzatoare, orice
incident notificat conform art. 5 si informatii cu privire la orice nava care
prezinta un pericol pentru navigatie. Aceste informatii vor fi transmise, in
mod obligatoriu, capitaniei de port cea mai apropiata de zona incidentului,
precum si I.N.C.
Art. 9
(1) Capitania de port care a fost notificata in conformitate cu prevederile
art. 4 si 8 trebuie sa comunice aceste informatii I.N.C. si sa verifice daca
VTS - Port Control, acolo unde acesta exista, a luat in evidenta navele care
transporta marfuri periculoase sau poluante si daca a marcat corespunzator
prezenta acestora.
(2) I.N.C. va furniza institutiilor care au sarcini de interventie in
combaterea poluarii si stingerea incendiilor informatiile primite, prevazute in
anexa nr. 1, si, prin capitaniile de port, va lua masurile necesare privind
siguranta navigatiei la intrarea, iesirea si la manevrarea navelor in porturile
romanesti.
(3) I.N.C. va lua masurile corespunzatoare pentru a furniza informatii la
cerere, in orice moment, pentru ratiuni de siguranta, autoritatilor competente
ale altor state.
Art. 10
I.N.C. va aduce la indeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 11
Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezentul ordin.
Art. 12
Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul transporturilor,
Traian Basescu
ANEXA 1
(Annex no. 1)
Informatii cu privire la navele care transporta marfuri periculoase sau
poluante (Information on vessels carrying dangerous or polluting goods)
1. Numele si indicativul de apel ale navei, precum si numarul OMI de
identificare, daca exista:
(Name and call sign of the vessel and, where appropriate, its IMO
identification number)
......................................................................
2. Nationalitatea navei: ................................................
(Nationality of the vessel)
3. Lungimea si pescajul navei [m]: ......................................
(Length and draught of the vessel [m])
4. Portul de destinatie: ................................................
(Port of destination)
5. Timpul estimat de sosire in portul de destinatie sau la locul de
preluare a pilotului: ................................................
(Estimated time of arrival at the port of destination or pilot station)
6. Timpul estimat de plecare: ...........................................
(Estimated time of departure)
7. Ruta planificata: ....................................................
(Intended route)
8. Denumirile tehnice corecte ale marfurilor periculoase sau poluante,
numerele conform codificarii Natiunilor Unite (numerele UN), atunci cand
ele exista, clasele OMI de periculozitate in conformitate cu codurile
IMDG, IBC sau BCH, dupa caz, si IGC si, daca este cazul, clasa navei in
conformitate cu Codul INF, cantitatile de astfel de marfuri si
amplasarea lor la bord si, daca acestea sunt transportate in cisterne
sau containere pentru transportul de marfa, marcile lor de
identificare - se va completa tabelul din apendice:
(The correct technical names of the dangerous or polluting goods, the
United Nations (UN) numbers where they exist, the IMO hazard classes in
accordance with the IMDG, IBC or BCH, as applicable, and IGC Codes and,
where appropriate, the class of the vessel as defined by the INF Code,
the quantities of such goods and their location on board and, if in
portable tanks or freight containers, their identification marks - fill
in the form presented in appendix)
9. Confirmarea ca la bordul navei exista o lista, un manifest sau un plan
corespunzator de incarcare care furnizeaza detalii despre marfurile
periculoase sau poluante transportate si despre amplasarea lor pe
nava - se bifeaza corespunzator:
(Confirmation that a list or manifest or appropriate loading plan giving
details of the dangerous or polluting goods carried and of their
location of the vessel is on board - tick the appropriate box)
______________________________________________________________________
| Lista (list) | |
|__________________________________|___________________________________|
| Manifest (manifest) | |
|__________________________________|___________________________________|
| Plan de incarcare (loading plan) | |
|__________________________________|___________________________________|
10. Numarul membrilor de echipaj existent la bord: .........................
(Number of crew on board)
Apendice la Anexa nr. 1 (Appendix to Annex no. 1)
Legenda:
A = Nr. crt
(Current number)
B = Denumirea marfii periculoase sau poluante
(Name of the dangerous or polluting goods)
C = Numarul conform codificarii Natiunilor Unite
(United Nations (UN) number)
______________________________________________________________________________
| A | B | C |Clasa OMI de |Clasa navei |Cantitatea |Amplasarea|Marca de
|
| | | |periculozitate| in |de astfel |la bord |identificare a
|
| | | | in |conformitate|de marfuri |(Location |containerului
|
| | | |conformitate |cu Codul INF|(Quantities|on board) |sau cisternei
|
| | | |cu codurile |(Class of |of such | |(Identification|
| | | |IMDG, IBC sau |the vessel |goods) | |marks of
|
| | | |BCH si IGC |as defined | | |portable tank
|
| | | |(IMO hazard |by the INF | | |or freight
|
| | | |class in |Code) | | |container)
|
| | | |accordance | | | |
|
| | | |with the IMDG,| | | |
|
| | | |IBC or BCH and| | | |
|
| | | |IGC Codes) | | [mc; t] | |
|
|___|___|___|______________|____________|___________|__________|_______________|
|___|___|___|______________|____________|___________|__________|_______________|
|___|___|___|______________|____________|___________|__________|_______________|
|___|___|___|______________|____________|___________|__________|_______________|
|___|___|___|______________|____________|___________|__________|_______________|
|___|___|___|______________|____________|___________|__________|_______________|
|___|___|___|______________|____________|___________|__________|_______________|
|___|___|___|______________|____________|___________|__________|_______________|
|___|___|___|______________|____________|___________|__________|_______________|
|___|___|___|______________|____________|___________|__________|_______________|
|___|___|___|______________|____________|___________|__________|_______________|
|___|___|___|______________|____________|___________|__________|_______________|
|___|___|___|______________|____________|___________|__________|_______________|
|___|___|___|______________|____________|___________|__________|_______________|
|___|___|___|______________|____________|___________|__________|_______________|
|___|___|___|______________|____________|___________|__________|_______________|
|___|___|___|______________|____________|___________|__________|_______________|
|___|___|___|______________|____________|___________|__________|_______________|
|___|___|___|______________|____________|___________|__________|_______________|
ANEXA 2
(Annex no. 2)
Lista de verificare pentru nave
(Check list for vessels)
A. Identificarea navei:
(Vessel identification)
_____________________________________________________________________________
| Numele navei: | |
| (Name of vessel) | |
|_______________________________________________________|_____________________|
| Armatorul: | |
| (Owner) | |
|_______________________________________________________|_____________________|
| Anul de constructie: | |
| (Year built) | |
|_______________________________________________________|_____________________|
| Pavilionul: | |
| (Flag) | |
|_______________________________________________________|_____________________|
| Tonajul brut: | |
| (Gross tonnage) | |
|_______________________________________________________|_____________________|
| Portul de inmatriculare: | |
| (Port of registry) | |
|_______________________________________________________|_____________________|
| Lungimea totala [m]: | |
| (Length overall [m]) | |
|_______________________________________________________|_____________________|
| Literele sau numerele distinctive | |
| (indicativul de apel): | |
| (Distinctive letters or numbers (call sign)) | |
|_______________________________________________________|_____________________|
| Numarul OMI de identificare, daca exista: | |
| (IMO identification number, where appropriate) | |
|_______________________________________________________|_____________________|
| Societatea de clasificare: | |
| (Classification society) | |
|_______________________________________________________|_____________________|
| Zonele maritime in care nava este certificata pentru | |
| operare: | |
| (Sea areas in which the ship is certified to operate) | |
|_______________________________________________________|_____________________|
| Simbolul de clasa: | Corpul: | Masinile: |
| (Class notation) | (Hull) | (Machinery) |
|_____________________________|_____________________|_________________________|
| Instalatia de propulsie: | Puterea: | Agentul: |
| (Propulsion machinery) | (Output) | (Agent) |
|_____________________________|_____________________|_________________________|
| Pescajul [m]: | Prova: | Mijlocul navei: | Pupa: |
| (Draught [m]) | (Forward) | (Amidship) | (Aft) |
|__________________|__________________|_______________________|_______________|
| | |
| Volumul/masa marfii periculoase sau poluante [mc;t]: | |
| | |
| | |
| (Volume/mass of dangerous or polluting cargo [mc;t]) | |
|________________________________________________________|____________________|
B. Instalatiile de siguranta la bordul navei:
(Safety installations aboard)
=============================================================================
| 1. Constructia si echipamentele tehnice: |
| (Construction and technical equipment) |
|_____________________________________________________________________________|
| In stare buna de functionare: | Da | Nu | Defectiuni: |
| (In good working order) |(Yes) | (No) | (Deficiencies) |
|_________________________________________|______|______|_____________________|
| Motoare principale si auxiliare: | | | |
| (Main and auxiliary engines) | | | |
|_________________________________________|______|______|_____________________|
| Instalatia principala de guvernare: | | | |
| (Main steering gear) | | | |
|_________________________________________|______|______|_____________________|
| Instalatia auxiliara de guvernare: | | | |
| (Auxiliary steering gear) | | | |
|_________________________________________|______|______|_____________________|
| Instalatia de ancorare: | | | |
| (Anchor gear) | | | |
|_________________________________________|______|______|_____________________|
| Instalatia fixa pentru combaterea | | | |
| incendiului: | | | |
| (Fixed fire-extinguishing system) | | | |
|_________________________________________|______|______|_____________________|
| Instalatia de gaz inert | | | |
| (daca este cazul): | | | |
| (Inert gas system, if applicable) | | | |
|=============================================================================|
| 2. Echipamentul de navigatie: |
| (Navigational equipment) |
|_____________________________________________________________________________|
| In stare buna de functionare: | Da | Nu | Defectiuni: |
| (In good working order) |(Yes) | (No) | (Deficiencies) |
|_________________________________________|______|______|_____________________|
| Caracteristicile disponibile de manevra:| | | |
| (Manoeuvring characteristics available) | | | |
|_________________________________________|______|______|_____________________|
| Instalatia radar principala: | | | |
| (First radar installation) | | | |
|_________________________________________|______|______|_____________________|
| Instalatia radar secundara: | | | |
| (Second radar installation) | | | |
|_________________________________________|______|______|_____________________|
| Girocompas: | | | |
| (Gyro compass) | | | |
|_________________________________________|______|______|_____________________|
| Compasul magnetic standard: | | | |
| (Standard magnetic compass) | | | |
|_________________________________________|______|______|_____________________|
| Goniometru: | | | |
| (Radio direction-finding apparatus) | | | |
|_________________________________________|______|______|_____________________|
| Sonda ultrason: | | | |
| (Echo-sounding device) | | | |
|_________________________________________|______|______|_____________________|
| Alte mijloace electronice de | | | |
| determinare a pozitiei: | | | |
| (Other electronic position-fixing aids) | | | |
|_________________________________________|______|______|_____________________|
| Echipament de masurare a vitezei si | | | |
| distantei: | | | |
| (Equipment for measuring speed and | | | |
| distance) (log)) | | | |
| - Viteza prin apa | | | |
| (Speed through the water) | | | |
|=============================================================================|
| 3. Echipament radio |
| (Radio equipment) |
|_____________________________________________________________________________|
| In stare buna de functionare: | Da | Nu | Defectiuni: |
| (In good working order) |(Yes) | (No) | (Deficiencies) |
|_________________________________________|______|______|_____________________|
| Instalatie radiotelegrafica: | | | |
| (Radiotelegraphy equipment) | | | |
|_________________________________________|______|______|_____________________|
| Instalatie radiotelefonica: | | | |
| (Radiotelephony equipment) | | | |
|_________________________________________|______|______|_____________________|
| Instalatie radio GMDSS: | | | |
| (GMDSS radio equipment) | | | |
|_________________________________________|______|______|_____________________|
| Instalatie radio pentru mijloace de | | | |
| salvare: | | | |
| (Radio equipment for life-saving | | | |
| appliances) | | | |
|_________________________________________|______|______|_____________________|
C. Documente:
(Documents)
_____________________________________________________________________________
| Certificate/documente valabile existente| Da | Nu | Observatii: |
| la bord: | | | |
| (Certificates/documents valid on board) |(Yes) | (No) | (Remarks) |
|_________________________________________|______|______|_____________________|
| Certificatul international de tonaj | | | |
| (1969): | | | |
| (International tonnage certificate | | | |
| (1969)) | | | |
|_________________________________________|______|______|_____________________|
| Certificatul de siguranta pentru navele | | | |
| de pasageri: | | | |
| (Passenger Ship Safety Certificate) | | | |
|_________________________________________|______|______|_____________________|
| Certificatul de siguranta a constructiei| | | |
| pentru nava de marfuri: | | | |
| (Cargo Ship Safety Construction | | | |
| Certificate) | | | |
|_________________________________________|______|______|_____________________|
| Certificatul de siguranta a | | | |
| echipamentului pentru nava de marfuri: | | | |
| (Cargo Ship Safety Equipement | | | |
| Certificate) | | | |
|_________________________________________|______|______|_____________________|
| Certificatul de siguranta radio pentru | | | |
| nava de marfuri: | | | |
| (Cargo Ship Safety Radio Certificate) | | | |
|_________________________________________|______|______|_____________________|
| Certificat de scutire (SOLAS) | | | |
| (Exemption Certificate (SOLAS)) | | | |
|_________________________________________|______|______|_____________________|
| Certificatul international de bord liber| | | |
| (International Load Line Certificate) | | | |
|_________________________________________|______|______|_____________________|
| Certificatul international de scutire | | | |
| pentru bord liber | | | |
| (International Load Line Exemption | | | |
| Certificate) | | | |
|_________________________________________|______|______|_____________________|
| Certificatul de clasa | | | |
| (Class Certificate) | | | |
|_________________________________________|______|______|_____________________|
| Certificatul international de aptitudine| | | |
| pentru transportul de marfuri chimice | | | |
| periculoase in vrac*) | | | |
| (International Certificate of Fitness | | | |
| for the Carriage of Dangerous Chemicals | | | |
| in Bulk*)) | | | |
|_________________________________________|______|______|_____________________|
| Certificatul de aptitudine pentru | | | |
| transportul de marfuri chimice | | | |
| periculoase in vrac*) | | | |
| (Certificate of Fitness for the | | | |
| Carriage of Dangerous Chemicals in | | | |
| Bulk*)) | | | |
|_________________________________________|______|______|_____________________|
| Certificatul international de aptitudine| | | |
| pentru transportul de gaze lichefiate | | | |
| in vrac*) | | | |
| (International Certificate of Fitness | | | |
| for the Carriage of Liquefied Gases in | | | |
| Bulk*)) | | | |
|_________________________________________|______|______|_____________________|
| Certificatul international de prevenire | | | |
| a poluarii pentru transportul | | | |
| substantelor lichide nocive in vrac | | | |
| (International Pollution Prevention | | | |
| Certificate for the Carriage of Noxious | | | |
| Liquid Substances in Bulk) | | | |
|_________________________________________|______|______|_____________________|
| Document de conformitate cu cerintele | | | |
| speciale pentru navele care transporta | | | |
| marfuri periculoase (SOLAS) | | | |
| (Document of compliance with the special| | | |
| requirements for ships carrying | | | |
| dangerous goods (SOLAS)) | | | |
|_________________________________________|______|______|_____________________|
*) Pentru navele-cisterna care transporta marfuri chimice periculoase,
construite la sau dupa 1 iulie 1986.
(for the ships carrying dangerous liquid chemicals built on or after 1
July 1986)
*) Pentru navele-cisterna care transporta marfuri chimice periculoase,
construite inainte de 1 iulie 1986.
(for the ships carrying dangerous liquid chemicals built before 1 July
1986)
*) Pentru navele care transporta gaze, construite la sau dupa 1 iulie 1986.
(for the ships carrying gases built on or after 1 July 1986)