ORDIN Nr. 735
din 16 septembrie 2010
pentru aprobarea Normelor
privind Regulamentul de organizare si desfasurare a concursului pentru ocuparea
functiei de manager persoana fizica la spitalele publice din subordinea
Ministerului Transporturilor si Infrastructurii
ACT EMIS DE:
MINISTERUL TRANSPORTURILOR SI INFRASTRUCTURII
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 658 din 23 septembrie 2010
In temeiul art. 179 alin. (1) şi al art. 186 alin. (9)
lit. b) din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, cu
modificările şi completările ulterioare, şi al art. 5 alin. (4) din Hotărârea
Guvernului nr. 76/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului
Transporturilor şi Infrastructurii, cu modificările ulterioare,
ministrul transporturilor si infrastructurii emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Normele privind Regulamentul de
organizare şi desfăşurare a concursului pentru ocuparea funcţiei de manager
persoană fizică la spitalele publice din subordinea Ministerului
Transporturilor şi Infrastructurii, prevăzute în anexa care face parte
integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Ordinul ministrului transporturilor,
construcţiilor şi turismului nr. 268/2007 privind aprobarea Normelor de
organizare şi desfăşurare a concursurilor pentru ocuparea funcţiei de manager,
persoană fizică, la spitalele publice din reţeaua sanitară a Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi
Turismului, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 139 din 26 februarie 2007, se
abrogă.
Art. 3. - Direcţia generală juridică şi resurse umane,
Direcţia asistenţă medico-socială şi spitalele publice din subordinea
Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii vor duce la îndeplinire
prevederile prezentului ordin.
Art. 4. - Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial
al României, Partea I.
Ministrul transporturilor şi infrastructurii,
Anca Daniela Boagiu
ANEXĂ
NORME
privind Regulamentul de organizare şi desfăşurare a
concursului pentru ocuparea funcţiei de manager persoană fizică la spitalele publice din subordinea Ministerului Transporturilor si
Infrastructurii
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) Ocuparea
funcţiei de manager la spitalele publice aflate în reţeaua proprie a
Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii se face prin concurs, la care
pot participa persoane fizice care întrunesc cumulativ condiţiile:
a) sunt absolvenţi de învăţământ universitar de lungă
durată cu diplomă de licenţă sau echivalentă;
b) sunt absolvenţi ai unor
cursuri de perfecţionare în management sau management sanitar, agreate de
Ministerul Sănătăţii şi stabilite prin ordin al ministrului sănătăţii, ori sunt
absolvenţi ai unui masteratsau doctorat în management sanitar, economic,
juridic ori administrativ organizat într-o instituţie de învăţământ superior acreditată,
potrivit legii;
c) pentru spitalele clinice în
care se desfăşoară şi activitate de învăţământ şi cercetare ştiinţifică
medicală, managerul trebuie să fie cadru universitar sau medic primar şi să fie
absolvent al unor cursuri de perfecţionare în management ori management
sanitar, agreate de Ministerul Sănătăţii şi stabilite prin ordin al ministrului
sănătăţii;
d) au cel puţin 2 ani vechime în posturi prevăzute cu
studii universitare de lungă durată, conform legii;
e) nu sunt condamnaţi penal sau în curs de urmărire
penală;
f) sunt apţi din punct de vedere medical (fizic şi neuropsihic);
g) nu au vârsta de pensionare, conform legii.
(2) Concursul pentru ocuparea funcţiei de manager din
cadrul spitalelor publice se organizează de către consiliul de administraţie al
spitalului public respectiv şi se desfăşoară la nivelul acestuia, cu respectarea prezentelor norme.
Art. 2. - Consiliul de administraţie al spitalului
numeşte, prin hotărâre, comisia de concurs şi comisia de soluţionare a
contestaţiilor, cu cel puţin 30 de zile înainte de data începerii concursului.
Art. 3. - (1) Concursul se
desfăşoară în două etape, după cum urmează:
1. etapa de verificare a
îndeplinirii de către candidaţi a condiţiilor stabilite în publicaţia de
concurs, etapă eliminatorie;
2. etapa de susţinere a probelor de evaluare şi
cuprinde:
a) proba scrisă, un test-grilă de verificare a
cunoştinţelor;
b) proba de susţinere a proiectului de management;
c) interviul de selecţie.
(2) Nota minimă de promovare a fiecărei probe de evaluare
este 7,00.
(3) După finalizarea etapelor
de concurs se întocmeşte clasificarea candidaţilor care au promovat toate
probele de evaluare şi care au obţinut media finală de cel puţin 8,00.
(4) Se declară admis candidatul care s-a clasat pe
primul loc în urma susţinerii concursului pentru ocuparea funcţiei de manager
al spitalului public pentru care a concurat.
Art. 4. - (1) Numirea în funcţia de manager al
spitalului public se face prin ordin al ministrului transporturilor şi infrastructurii, potrivit prevederilor Legii nr. 95/2006 privind
reforma în domeniul sănătăţii, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) Managerul încadrat în condiţiile alin. (1) încheie
contract de management cu Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii pe o
perioadă de 3 ani, potrivit prevederilor Legii nr. 95/2006, cu modificările şi
completările ulterioare.
(3) Evaluarea activităţii managerului se face, potrivit
legii, pe baza criteriilor generale de performanţă stabilite prin ordin al
ministrului sănătăţii, precum şi pe baza celor specifice stabilite prin ordin
al ministrului transporturilor şi infrastructurii.
Art. 5. - (1) Consiliul de administraţie al spitalului
publică în săptămânalul „Viaţa medicală", precum şi pe site-ul spitalului
anunţul de concurs, cu cel puţin 30 de zile înainte de data începerii acestuia.
(2) Anunţul de concurs cuprinde:
a) denumirea funcţiei scoase la
concurs;
b) locul şi perioada de desfăşurare a concursului;
c) locul şi perioada de înscriere;
d) conţinutul dosarului de înscriere.
(3) Temele-cadru pentru proiectul de management, grila
de punctare a acestuia, precum şi bibliografia pentru concurs sunt stabilite de
comisia de concurs. Acestea se publică, odată cu anunţul de concurs, pe site-ul
spitalului şi se afişează la sediul acestuia.
CAPITOLUL II
Organizarea concursului
Art. 6. - (1) Comisia de concurs este formată din
preşedinte, 2 membri şi un
secretar, numiţi conform prevederilor art. 2.
(2) Comisia de soluţionare a contestaţiilor este
formată din 3 membri, numiţi
conform prevederilor art. 2.
(3) Nu pot face parte din
comisia de concurs şi din comisia de soluţionare a contestaţiilor persoanele
care au rude sau afini până la gradul al IV-lea inclusiv în rândul
candidaţilor.
Art. 7. - (1) Spitalul care organizează concursul, prin
consiliul de administraţie, pune la dispoziţia comisiei de concurs mijloacele
birotice necesare desfăşurării concursului şi ia măsurile necesare asigurării
securităţii informaţiilor pe toată perioada acestuia.
(2) Preşedintele comisiei de
concurs răspunde pentru asigurarea legalităţii în ceea ce priveşte evaluarea
candidaţilor, asigurarea şanselor egale pentru aceştia, securitatea
conţinutului probelor de evaluare şi a documentelor elaborate de comisie.
(3) Preşedintele comisiei de
concurs stabileşte atribuţiile fiecărui membru al comisiei.
Art. 8. - Comisia de concurs are următoarele atribuţii:
a) stabilirea temelor pentru
proiectul de management şi a bibliografiei pentru concurs, precum şi publicarea
şi afişarea acestora cu respectarea prevederilor art. 5 alin. (3);
b) elaborarea întrebărilor
pentru testul-grilă de verificare a cunoştinţelor;
c) studierea dosarelor de
înscriere ale candidaţilor;
d) întocmirea listei candidaţilor admişi la concurs;
e) instruirea candidaţilor
înainte de începerea probelor de evaluare privind regulile desfăşurării
concursului;
f) organizarea şi desfăşurarea probelor de evaluare;
g) elaborarea documentelor
necesare pentru derularea operativă a probelor de evaluare şi pentru
finalizarea concursului;
h) evaluarea candidaţilor;
i) înregistrarea contestaţiilor candidaţilor şi
predarea acestora, pe bază de proces-verbal, comisiei desemnate pentru
soluţionare;
j) stabilirea clasificării candidaţilor;
k) comunicarea rezultatelor intermediare şi finale ale
concursului potrivit prezentelor norme;
l) punerea la dispoziţia
comisiei de soluţionare a contestaţiilor a tuturor documentelor necesare
analizării şi soluţionării acestora.
Art. 9. - (1) Comisia de soluţionare a contestaţiilor
rezolvă contestaţiile cu privire la respingerea dosarelor, la rezultatul
testului-grilă şi la rezultatul final al concursului.
(2) Deciziile comisiei de
soluţionare a contestaţiilor sunt definitive şi sunt aduse la cunoştinţa
contestatarului prin afişare la sediul spitalului public.
CAPITOLUL III
Inscrierea
candidaţilor
Art. 10. -Inscrierea candidaţilor se face la sediul
spitalului care organizează concursul, într-un interval care se încheie cu 7
zile înaintea datei stabilite pentru susţinerea concursului.
Art. 11. - Dosarul de înscriere trebuie să conţină
următoarele documente:
a) cererea de înscriere;
b) copia actului de identitate;
c) copia legalizată a diplomei
de licenţă sau echivalente;
d) copia legalizată a
documentelor care atestă absolvirea cursurilor de perfecţionare în management
sau management sanitar, prevăzute la art. 1 alin. (1) lit. b), ori copia
legalizată a diplomei de masterat sau doctorat în
management sanitar, economic, juridic ori administrativ;
e) documente care să ateste calitatea de cadru didactic
sau copie legalizată a certificatului de medic primar, în cazul concursului
organizat pentru ocuparea postului de manager din cadrul spitalelor clinice în
care se desfăşoară şi activitate de învăţământ şi cercetare ştiinţifică medicală;
f) curriculum vitae;
g) copii ale diplomelor de
studii şi alte acte care atestă efectuarea unor specializări,
competenţe/atestate etc. în domeniul managementului
sanitar;
h) adeverinţa care atestă vechimea în posturi cu studii
universitare de lungă durată sau copie de pe carnetul de muncă, certificată „în
conformitate cu originalul" de către conducerea unităţii;
i) cazierul judiciar;
j) adeverinţa din care rezultă că este apt medical,
fizic şi neuropsihic;
k) declaraţia pe propria răspundere că nu este urmărit
penal şi nu are cunoştinţă că a fost începută urmărirea penală asupra sa;
l) copie legalizată a actelor
(certificat de căsătorie etc), prin care şi-a schimbat numele, după caz;
m) proiectul de management realizat de candidat.
Art. 12. - (1) In termen de 3 zile de la data finalizării înscrierilor, comisia de concurs verifică/studiază dosarele
depuse şi stabileşte pentru fiecare candidat rezultatul, prin înscrierea
menţiunii „Admis" sau „Respins".
(2) Rezultatul
verificării/studierii dosarelor de înscriere se afişează la sediul spitalului.
(3) Candidaţii pot să conteste
acest rezultat în termen de 24 de ore de la data afişării rezultatelor.
Contestaţiile se soluţionează de comisia de soluţionare a contestaţiilor, în
termen de 48 de ore de la data expirării termenului de depunere a acestora.
(4) Concursul este continuat
numai de candidaţii declaraţi „Admis".
CAPITOLUL IV
Desfăşurarea concursului
Art. 13. - (1) Comisia de concurs elaborează
întrebările pentru testul-grilă de verificare a cunoştinţelor cu cel mult 12
ore înaintea susţinerii probei, în condiţiile prevăzute la art. 7 alin. (1).
(2) Testul-grilă are caracter eliminatoriu şi se
desfăşoară pe durata a două ore.
(3) Testul-grilă conţine 50 de întrebări, dintre care
40% din domeniul legislaţiei specifice activităţii spitalului public şi 60% din
domeniul managementului sanitar.
(4) Fiecare întrebare are 4
variante de răspuns (a, b, c, d), astfel:
a) 40% din totalul întrebărilor au un singur răspuns
corect din 4 şi se notează fiecare răspuns corect cu 0,2 puncte;
b) 60% din totalul întrebărilor
au două răspunsuri corecte din 4 şi se notează fiecare răspuns corect cu 0,1
puncte.
Art. 14. - Testul-grilă elaborat se multiplică în
prezenţa preşedintelui comisiei de concurs într-un număr de exemplare dublu
faţă de numărul candidaţilor înscrişi la concurs. După multiplicare,
testele-grilă se introduc într-un plic care se sigilează.
Art. 15. - Pentru rezolvarea testului-grilă candidaţii
folosesc numai cerneală sau pastă de culoare albastră, orice altă culoare fiind
considerată semn distinctiv.
Art. 16. - Notarea testului-grilă se face cu
respectarea baremului de corectare elaborat de membrii comisiei de concurs şi
aprobat de preşedintele acesteia. Punctajul maxim este de 10 puncte,
corespunzător notei 10. In situaţia în care există diferenţe mai mari de un
punct între punctajele acordate de membrii comisiei de concurs, preşedintele
reverifică şi stabileşte punctajul definitiv.
Art. 17. - (1) Rezultatul testului-grilă se afişează la
sediul spitalului, în termen de 24 de ore de la finalizarea
probei.
(2) Candidaţii care au obţinut
la testul-grilă de verificare a cunoştinţelor o notă mai mică de 7,00 sunt
declaraţi respinşi.
(3) Candidaţii au dreptul să conteste rezultatul
testului-grilă în termen de 24 de ore de la afişare. Contestaţiile se
soluţionează de comisia de soluţionare a contestaţiilor, în termen de 24 de ore
de la data expirării termenului de depunere a acestora.
Art. 18. - (1) Proiectul de management reflectă modul
în care candidatul analizează şi propune soluţii de rezolvare a temei alese.
(2) Tema aleasă de candidat
pentru proiectul de management vizează spitalul pentru care candidează.
Informaţiile necesare pentru realizarea proiectului trebuie să fie libere la
publicare şi obţinute în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
(3) La cererea candidaţilor,
spitalul are obligaţia să pună la dispoziţia acestora, în maximum 3 zile de la
data solicitării, copii ale bugetului de venituri şi cheltuieli aprobat,
structura organizatorică aprobată şi structura de personal ale unităţii
sanitare, aflate în vigoare la data solicitării.
Art. 19. - (1) Tema proiectului de management este
aleasă de candidat dintre temele-cadru publicate odată cu anunţul, se
realizează individual de către acesta şi se dezvoltă într-un volum cuprins
între 8-10 pagini, tehnoredactate pe calculator, cu
font de 14.
(2) Proiectele sunt evaluate de
comisia de concurs înainte de data stabilită pentru susţinerea acestei probe.
(3) Fiecare proiect este notat
conform grilei de punctare stabilite de către comisia de concurs. Nota, cu două
zecimale, este media notelor acordate de fiecare evaluator.
(4) In cazul în care există diferenţe mai mari de un
punct între notele acordate de membrii comisiei de concurs, preşedintele
reverifică şi stabileşte punctajul proiectului de
management.
(5) Grila de punctare a
proiectului de management este elaborată de comisia de concurs, se publică pe
site-ul spitalului şi se afişează la sediul acestuia odată cu afişarea
temelor-cadru.
Art. 20. - (1) Susţinerea proiectului de management se
face în plenul comisiei de concurs, pe durata a maximum 15 minute. Această
durată poate fi suplimentată de preşedintele comisiei de concurs în cazul în
care se pun întrebări suplimentare.
(2) In urma susţinerii proiectului de management,
membrii comisiei de concurs acordă o notă pentru prezentarea proiectului, care
nu poate fi mai mică decât nota acordată la evaluarea acestuia.
(3) Nota definitivă pentru
proiectul de management este media aritmetică a notelor de evaluare şi
prezentare a proiectului şi se comunică candidatului la finalul acestei probe.
Art. 21. - (1) In scopul aprecierii abilităţilor de
îndeplinire a atribuţiilor funcţiei de manager, comisia de concurs va susţine
interviul de selecţie.
(2) Fiecare membru al comisiei de concurs, după
finalizarea interviului, întocmeşte fişa interviului de selecţie, după modelul
prevăzut în anexă care face parte integrantă din prezentele norme.
(3) Interviul de selecţie se desfăşoară pe durata a
maximum 15 minute, în plenul comisiei de concurs.
(4) Nu se adresează
candidatului întrebări referitoare la opiniile sale politice, activitatea
sindicală, religie, etnie, sex, stare materială şi origine socială.
(5) Nota interviului este media
notelor acordate de fiecare membru al comisiei de concurs în fişa interviului
de selecţie.
CAPITOLUL V
Dispoziţii finale
Art. 22. - Nu pot candida la concursul de ocupare a
funcţiei de manager membrii consiliului de administraţie al spitalului care
organizează concursul.
Art. 23. - (1) Nota finală obţinută de fiecare candidat
reprezintă media aritmetică a notelor obţinute la testul-grilă, proiectul de
management şi interviul de selecţie, calculată cu două zecimale.
(2) In baza notelor finale se
întocmeşte, în ordine descrescătoare, clasamentul candidaţilor la concurs.
(3) La note egale, departajarea
candidaţilor se face după nota obţinută la testul-grilă, iar la menţinerea
egalităţii, după nota obţinută la proiectul de management.
Art. 24. - (1) Comunicarea rezultatelor finale se face
în termen de 24 de ore de la finalizarea concursului,
prin publicare pe site-ul spitalului şi afişare la sediul acestuia.
(2) Contestaţiile privind rezultatul final al
concursului se pot depune în termen de 24 de ore de la data afişării şi vor fi
soluţionate în termen de 48 de ore de la data expirării termenului de depunere,
de către comisia de soluţionare a contestaţiilor. Rezultatul contestaţiilor se
afişează la sediul spitalului.
Art. 25. - (1) In termen de două zile lucrătoare de la
finalizarea concursului, pe baza Procesului-verbal cu rezultatele concursului,
transmis de către preşedintele comisiei de concurs, semnat pe fiecare pagină,
consiliul de administraţie al spitalului validează rezultatele concursului şi
solicită ministrului transporturilor şi infrastructurii emiterea actului de
numire în funcţie.
(2) Ordinul ministrului transporturilor şi
infrastructurii de numire în funcţie a managerului se emite în termen de
maximum 15 zile de la data solicitării.
Art. 26. - Dosarele de înscriere, lucrările scrise ale
candidaţilor, precum şi toate documentele întocmite pentru organizarea şi
desfăşurarea concursului se păstrează de către spitalul care a organizat
concursul.
ANEXĂ
la norme
FIŞA INTERVIULUI DE SELECŢIE
Candidat (numele şi
prenumele)....................................................................................
Calificare (profesie, grad profesional, titlu
academic)....................................................
Data
interviului...........................................................................................
1. Aptitudini de comunicare:
- Excelente (10-9,50)
- Foarte bune (9,49-9,00)
- Acceptabile (8,99-7,00)
- Minime (6,99-5,00)
- Insuficiente (4,99-1,00)
2. Aptitudini şi cunoştinţe manageriale:
- Excelente, capabil să îşi asume atribuţiile funcţiei
de manager fără o pregătire prealabilă (10-9,50)
- Foarte bune, este necesară puţină pregătire
(9,49-9,00)
- Bune, are cunoştinţe elementare, dar este capabil să
înveţe (8,99-7,00)
- Necesită multă pregătire (6,99-5,00)
- Nu are aptitudini manageriale (4,99-1,00)
3. Ambiţii profesionale:
- Fixează obiective foarte ambiţioase (10-9,50)
- Scopuri de nivel înalt (9,49-9,00)
- Obiective de nivel mediu (8,99-7,00)
- Obiective limitate, nu este foarte ambiţios
(6,99-5,00)
- Se bazează pe alţii prea des, obiective minime
(4,99-1,00)
4. Motivare:
- Motivare excelentă, dorinţă puternică de a munci
(10-9,50)
- Foarte interesat de ocuparea funcţiei; pune multe
întrebări (9,49-9,00)
- Dorinţă de a munci (8,99-7,00)
- Puţin interesat de ocuparea funcţiei (6,99-5,00)
- Nu este interesat de ocuparea
funcţiei, impasibil (4,99-1,00)
5. Corespunzător pentru ocuparea funcţiei de manager de
spital public:
- Excelent pentru această funcţie (10-9,50)
- Foarte bun pentru această funcţie (9,49-9,00)
- Satisfăcător pentru această funcţie (8,99-7,00)
- Incert pentru această funcţie
(6,99-5,00)
- Nesatisfăcător pentru această funcţie (4,99-1,00)
6. Autocontrol:
- Are o excelentă abilitate de a se controla (10-9,50)
- Siguranţă de sine, încredere în capacitatea sa de a
rezolva problemele (9,49-9,00)
- Autocontrol mediu (8,99-7,00)
- Pare suprasolicitat, nervos (6,99-5,00)
- Greoi, pare preocupat, îngrijorat (4,99-1,00)
7. Impresie generală:
- Excelentă (10-9,50)
- Foarte bună (9,49-9,00)
- Bună (8,99-7,00)
- Satisfăcătoare (6,99-5,00)
- Nesatisfăcătoare (4,99-1,00)
Nota obţinută*):....................................-
candidatul este**):.....................................
Evaluator (membrul
comisiei de concurs),
.........................................................
Semnătura............................................
Data......................................................
*) Se trece nota interviului de selecţie, calculată cu
două zecimale, ca medie aritmetică a notelor acordate la fiecare dintre cei 7
indicatori evaluaţi.
**) Aprecierea candidatului în
funcţie de nota obţinută:
- Foarte potrivit (10-9,50)
- Potrivit (9,49-9,00)
- Destul de potrivit (8,99-7,00)
- Nepotrivit (6,99-1,00)