HOTARARE Nr.
717 din 2 iulie 2008
pentru aprobarea
Procedurii-cadru privind organizarea, derularea si atribuirea contractelor de
delegare a gestiunii serviciilor comunitare de utilitati publice, a criteriilor
de selectie-cadru a ofertelor pentru serviciile comunitare de utilitati publice
si a Contractului-cadru de delegare a gestiunii serviciilor comunitare de
utilitati publice
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 546 din 18 iulie 2008
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, şi al art. II alin.
(1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 13/2008 pentru modificarea şi
completarea Legii serviciilor comunitare de utilităţi publice nr. 51/2006 şi a
Legii serviciului de alimentare cu apă şi de canalizare nr. 241/2006,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. 1. - (1) Se aprobă
Procedura-cadru privind organizarea, derularea şi atribuirea contractelor de
delegare a gestiunii serviciilor comunitare de utilităţi publice, prevăzută în
anexa nr. 1.
(2) Se aprobă Criteriile de selecţie-cadru a ofertelor
pentru serviciul de alimentare cu apă şi de canalizare, prevăzute în anexa nr.
2a), şi Criteriile de selecţie-cadru a ofertelor pentru serviciul public de alimentare cu energie
termică, prevăzute în anexa nr. 2b).
(3) Se aprobă Contractul-cadru de delegare a gestiunii
serviciilor comunitare de utilităţi publice, prevăzut în anexa nr. 3.
Art. 2. -Anexele nr. 1, 2a), 2b) şi 3 fac parte
integrantă din prezenta hotărâre.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
p. Ministrul internelor şi reformei administrative,
Liviu Radu,
secretar de stat
Ministrul mediului şi dezvoltării durabile,
Attila Korodi
Preşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilităţi
Publice,
Marian Cristinel Bîgiu
ANEXA Nr. 1
PROCEDURĂ-CADRU
privind organizarea,
derularea şi atribuirea contractelor de delegare a gestiunii serviciilor
comunitare de
utilităţi publice
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
SECŢIUNEA 1
Cadrul juridic
Art. 1. - Prezenta procedură-cadru reglementează cadrul
juridic unitar privind organizarea şi derularea delegării gestiunii serviciilor
comunitare de utilităţi publice, precum şi concesionarea bunurilor care
formează sistemele de utilităţi publice aferente acestora, denumită în
continuare procedură-cadru, şi a fost elaborată avându-se în vedere
prevederile Legii serviciilor comunitare de utilităţi publice nr. 51/2006, cu
modificările şi completările ulterioare.
Art. 2. - Prezenta procedură-cadru stabileşte etapele
şi modul de organizare şi derulare a procesului de delegare a gestiunii
serviciului de alimentare cu apă şi de canalizare şi a serviciului public de
alimentare cu energie termică.
Art. 3. - (1) Prevederile prezentei proceduri-cadru se
aplică obligatoriu în toate cazurile în care autorităţile administraţiei
publice locale de la nivelul unităţilor administrativ-teritoriale sau, după caz, asociaţiile de dezvoltare
intercomunitară cu obiect de activitate serviciile menţionate la art. 2, în
numele şi pe seama unităţilor administrativ-teritoriale membre, atribuie unuia
sau mai multor operatori toate ori numai o parte din competenţele şi
responsabilităţile proprii privind furnizarea/prestarea serviciilor, precum şi
concesiunea sistemelor de utilităţi publice aferente, respectiv dreptul şi
obligaţia de administrare şi de exploatare a acestora,
pe baza unui contract de delegare a gestiunii.
(2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), prezenta
procedură-cadru nu se aplică în cazul atribuirii directe a gestiunii
serviciilor potrivit art. 311 din Legea nr. 51/2006, cu modificările şi completările ulterioare.
SECŢIUNEA a 2-a
Definiţii
Art. 4. - In înţelesul prezentei proceduri, termenii şi
expresiile de mai jos se definesc după cum urmează:
a) A.N.R.S.C. -Autoritatea
Naţională de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilităţi Publice;
b) delegatar- unităţile
administrativ teritoriale sau, după caz, asociaţiile de dezvoltare
intercomunitară cu obiect de activitate serviciile de utilităţi publice, în
numele şi pe seama unităţilor administrativ-teritoriale membre;
c) delegat - operator
licenţiat de către autoritatea de reglementare competentă;
d) licitaţie publică
deschisă - modalitatea prin care delegatarul
organizează delegarea gestiunii serviciilor prevăzute la art. 2;
e) ofertă - actul tehnic, economic şi juridic prin care un operator economic
îşi manifestă voinţa de a se angaja din punct de vedere juridic într-un
contract de delegare;
f) ofertant - orice
operator economic licenţiat în condiţiile legii, care a depus o ofertă;
g) negociere directă - procedura prin care delegatarul negociază
clauzele contractuale, inclusiv redeventa, cu unul sau mai mulţi ofertanţi, în
condiţiile prezentei proceduri-cadru.
SECŢIUNEA a 3-a
Principii
Art. 5. - Principiile care stau la baza procedurii
delegării gestiunii serviciilor comunitare de utilităţi publice prin licitaţie
deschisă şi negociere directă sunt:
a) transparenţa - punerea la dispoziţia tuturor celor interesaţi a informaţiilor
referitoare la aplicarea procedurii pentru atribuirea contractului de delegare
a gestiunii serviciilor comunitare de utilităţi publice;
b) tratamentul egal-aplicarea,
într-o manieră nediscriminatorie, de către delegatar a criteriilor de atribuire
a contractului de delegare a gestiunii serviciilor comunitare de utilităţi
publice;
c) proporţionalitatea - presupune că orice măsură stabilită de
către delegatar trebuie să fie necesară şi corespunzătoare naturii
contractului;
d) nediscriminarea -
aplicarea de către delegatar a aceloraşi reguli, indiferent de forma de
organizare, natura capitalului ori naţionalitatea participanţilor la procedura
de atribuire a contractului, cu respectarea condiţiilor prevăzute în acordurile
şi convenţiile la care România este parte;
e) libera concurenţă - asigurarea de către delegatar a condiţiilor pentru ca orice
operator să aibă dreptul de a participa la procedura de delegare, în condiţiile
legii, ale convenţiilor şi acordurilor internaţionale la care România este
parte.
CAPITOLUL II
Organizarea şi derularea procedurii de delegare a gestiunii
SECŢIUNEA 1
Iniţiativa delegării
Art. 6. - Furnizarea/prestarea
serviciilor comunitare de utilităţi publice în modalitatea gestiunii delegate
se stabileşte prin hotărâri ale autorităţilor deliberative ale unităţilor
administrativ-teritoriale, în funcţie de natura şi starea serviciului, de
necesitatea asigurării celui mai bun raport preţ/calitate, de interesele actuale
şi de perspectivă ale unităţilor administrativ-teritoriale, precum şi de
mărimea şi complexitatea sistemelor de utilităţi publice.
Art. 7. - (1) Delegatarul asigură elaborarea şi aprobă
un studiu de oportunitate pentru fundamentarea şi stabilirea soluţiilor optime
de delegare a gestiunii serviciilor, precum şi documentaţia de atribuire a
contractului de delegare a gestiunii.
(2) Studiul de oportunitate reprezintă analiza
tehnico-economică şi de eficienţă a costurilor de operare pentru
furnizarea/prestarea serviciului/activităţii/activităţilor, precum şi pentru
administrarea şi exploatarea sistemelor de utilităţi publice aferente şi
cuprinde cel puţin următoarele elemente:
a) identificarea
serviciului/activităţii, a ariei teritoriale şi a sistemului a cărui gestiune
urmează să fie delegată;
b) situaţia economico-financiară actuală a serviciului;
c) investiţiile considerate necesare pentru
modernizarea, îmbunătăţirea calitativă şi cantitativă, precum şi a condiţiilor
sociale şi de mediu şi extinderea serviciului;
d) motivele de ordin economico-financiar, social şi de
mediu, care justifică delegarea gestiunii;
e) nivelul minim al redevenţei, după caz;
f) durata estimată a contractului de delegare.
SECŢIUNEA a 2-a
Reguli care stau la baza delegării gestiunii
Art. 8. - Delegarea gestiunii serviciilor comunitare de
utilităţi publice potrivit prezentei proceduri-cadru este permisă numai către
operatorii licenţiaţi de autoritatea de reglementare competentă, în condiţiile
legii.
Art. 9. - (1) Delegatarul are obligaţia de a atribui
contractul de delegare a gestiunii prin:
a) licitaţie publică deschisă;
b) negociere directă.
(2) Procedura de licitaţie se poate finaliza numai dacă
în urma publicării anunţului de participare la licitaţie au fost depuse cel
puţin 3 oferte şi cel puţin 3 ofertanţi îndeplinesc criteriile de
eligibilitate. In cazul în care, în urma publicării anunţului, nu au fost
depuse cel puţin 3 oferte sau criteriile de eligibilitate nu sunt îndeplinite
de cel puţin 3 ofertanţi, delegatarul este obligat să anuleze procedura şi să
organizeze o nouă licitaţie.
(3) Delegatarul are dreptul de a aplica procedura de
negociere directă numai dacă, după repetarea procedurii de licitaţie conform
prevederilor alin. (2), nu a fost desemnat un câştigător.
Art. 10. -In cadrul procedurii de atribuire a
contractului de delegare a gestiunii, delegatarul are obligaţia de a asigura
confidenţialitatea şi protecţia acelor informaţii care îi sunt comunicate de
către operatori cu titlu confidenţial, precum şi a ofertelor.
Art. 11. - (1) Delegatarul are obligaţia de a preciza
în documentaţia de atribuire a contractului de delegare a gestiunii orice
cerinţă, criteriu, regulă şi alte informaţii necesare pentru a asigura
ofertantului o informare completă, corectă şi explicită cu privire la modul de
aplicare a procedurii de atribuire prin licitaţie publică deschisă şi negociere
directă.
(2) In cadrul procedurii de atribuire a contractului de
delegare a gestiunii, delegatarul va pune la
dispoziţia ofertanţilor informaţii privind:
a) delegatarul, în special cu privire la adresă -
inclusiv telefon, fax, e-mail, pagina web, persoane de contact, mijloace de
comunicare etc;
b) datele-limită care trebuie respectate şi
formalităţile care trebuie îndeplinite în legătură cu participarea la procedura
de atribuire;
c) cerinţele minime privind eligibilitatea;
d) criteriile de selecţie a ofertelor elaborate şi
aprobate conform criteriilor de selecţie-cadru;
e) documentele care urmează să
fie prezentate de ofertanţi pentru dovedirea îndeplinirii criteriilor de
calificare şi selecţie;
f) modul de elaborare şi de prezentare a ofertei;
g) solicitarea şi obţinerea de clarificări;
h) căile de atac;
i) proiectul contractului de delegare a gestiunii.
Art. 12. - (1) Delegatarul are obligaţia să asigure
obţinerea documentaţiei delegării de către orice persoană interesată.
(2) Delegatarul are obligaţia de a pune la dispoziţia
oricărei persoane interesate care a înaintat o solicitare scrisă în acest sens
documentaţia de atribuire a contractului, în una dintre următoarele modalităţi:
a) direct, nerestricţionat, pe site-ul propriu;
b) pe hârtie şi/sau pe suport magnetic/optic.
(3) In cazul prevăzut la alin. (2) lit. b) delegatarul
are dreptul de a stabili un preţ pentru obţinerea documentaţiei de atribuire a
contractului, cu condiţia ca acest preţ să nu depăşească costul multiplicării
documentaţiei, la care se poate adăuga, dacă este cazul, costul transmiterii
acesteia prin poştă.
Art. 13. - (1) Documentaţia
privind organizarea şi derularea procedurii de atribuire a unui contract de
delegare a gestiunii serviciului/activităţii cuprinde, în cazul licitaţiei
publice deschise şi al negocierii directe, cel puţin următoarele documente:
a) studiul de oportunitate;
b) hotărârea delegatarului de stabilire a modalităţii
de gestiune a serviciului;
c) proiectul contractului de delegare;
d) caietul de sarcini al serviciului elaborat şi
aprobat conform Caietului de sarcini-cadru;
e) regulamentul serviciului
elaborat şi aprobat conform Regulamentului-cadru;
f) cerinţele privind eligibilitatea;
g) criteriile de selecţie a ofertelor elaborate şi
aprobate conform criteriilor de selecţie-cadru;
h) răspunsurile la clarificări, după caz. (2)
Documentaţia prevăzută la alin. (1) lit. c)-g) va fi însoţită de
hotărârea/hotărârile de aprobare a/ale delegatarului.
SECŢIUNEA a 3-a
Comisia de evaluare
Art. 14. - (1) In scopul evaluării ofertelor prezentate
în cazul procedurii de licitaţie publică deschisă şi de negociere directă
delegatarul are obligaţia de a numi, prin hotărâre, o comisie de evaluare
formată din membri şi membri de rezervă.
(2) Numărul membrilor comisiei de evaluare trebuie să
fie impar.
(3) Membrii comisiei de evaluare, precum şi membrii de
rezervă vor fi, de regulă, specialişti în domeniul furnizării/prestării
serviciilor comunitare de utilităţi publice, tehnic, economic şi juridic.
(4) Preşedintele şi secretarul comisiei de evaluare
sunt numiţi de către delegatar dintre membrii comisiei de evaluare.
(5) Preşedintele şi secretarul
comisiei de evaluare au calitatea de membri în comisie.
(6) Inainte de începerea şedinţei de evaluare, membrii
comisiei de evaluare sunt obligaţi să dea o declaraţie pe propria răspundere
privind compatibilitatea, imparţialitatea şi confidenţialitatea, care se va
păstra la dosarul delegării.
(7) Declaraţiile se depun la secretarul comisiei de
evaluare, care le prezintă preşedintelui acesteia.
(8) In caz de incompatibilitate sau de imposibilitate
de prezentare, membrul comisiei de evaluare aflat
într-o astfel de situaţie va fi înlocuit de îndată cu unul dintre membrii de
rezervă numiţi în condiţiile alin. (1).
Art. 15.- (1) In cadrul procedurii de licitaţie publică
deschisă, atribuţiile comisiei de evaluare sunt:
a) analizarea îndeplinirii de
către ofertanţi a cerinţelor de eligibilitate;
b) analizarea şi evaluarea ofertelor pe baza
criteriilor de selecţie;
c) solicitarea în scris a clarificărilor cu privire la
documentaţia depusă;
d) întocmirea raportului de evaluare;
e) întocmirea proceselor-verbale
prevăzute de prezenta procedură;
f) desemnarea câştigătorului licitaţiei şi comunicarea
către ofertanţi.
(2) In cadrul procedurii de negociere directă,
atribuţiile comisiei de evaluare sunt:
a) analizarea îndeplinirii de către ofertanţi a
cerinţelor de eligibilitate;
b) solicitarea în scris a clarificărilor cu privire la
documentaţia depusă;
c) stabilirea calendarului de negocieri cu ofertanţii
eligibili;
d) negocierea condiţiilor delegării cu ofertanţii
eligibili;
e) întocmirea proceselor-verbale de negocieri;
f) întocmirea raportului de evaluare;
g) desemnarea câştigătorului procedurii de negociere şi
comunicarea către ofertanţi.
Art. 16. - (1) Comisia de evaluare are obligaţia de a
se întruni la locul, data şi ora prevăzute în anunţul publicitar.
(2) Comisia de evaluare lucrează legal numai în
prezenţa tuturor membrilor săi.
(3) Prin grija delegatarului documentaţia de atribuire
a contractului de delegare a gestiunii este pusă la dispoziţia fiecărui membru
al comisiei de evaluare cu cel puţin 5 zile lucrătoare înainte de data-limită
prevăzută pentru deschiderea ofertelor.
Art. 17. - (1) Preşedintele comisiei de evaluare
verifică prezenţa tuturor membrilor, identitatea acestora, precum şi
îndeplinirea formalităţilor privind declaraţia prevăzută la art. 14 alin. (6).
(2) Preşedintele verifică mandatele şi calitatea
ofertanţilor prezenţi sau a împuterniciţilor acestora.
(3) Preşedintele declară deschisă şedinţa de licitaţie
şi procedează la verificarea integrităţii plicurilor exterioare.
(4) Preşedintele procedează la desigilarea pe rând a
fiecărui plic exterior cuprinzând documentele de eligibilitate şi la
verificarea împreună cu membrii comisiei de evaluare a existenţei şi a
validităţii documentelor solicitate prin documentaţia de atribuire a contractului de delegare.
(5) Constatarea îndeplinirii cerinţelor de
eligibilitate şi stabilirea ofertanţilor eligibili se efectuează în ziua
deschiderii plicurilor exterioare şi se consemnează într-un proces-verbal
semnat de toţi participanţii, în şedinţa de deschidere a plicurilor exterioare.
(6) Plicurile interioare nu se deschid în această
etapă. Se verifică integritatea acestora.
(7) Toate operaţiunile şi constatările comisiei de
evaluare din această etapă se consemnează într-un proces-verbal.
Procesul-verbal se întocmeşte, de regulă, în aceeaşi zi în care s-au deschis
plicurile exterioare.
(8) Procesul-verbal se semnează de toţi membrii
comisiei de evaluare şi de către împuterniciţii legali ai ofertanţilor prezenţi
la deschiderea plicurilor exterioare.
(9) Hotărârea se ia cu majoritate simplă de voturi,
opiniile diferite se motivează şi se consemnează în acelaşi proces-verbal
întocmit de secretarul comisiei de evaluare. La exprimarea votului nu se admit
abţineri.
(10) Un exemplar în copie al
procesului-verbal se remite celor prezenţi de către secretarul comisiei de
evaluare.
Art. 18. - Membrii comisiei de evaluare răspund solidar
sau individual, după caz, pentru hotărârile comisiei de evaluare, precum şi
pentru actele şi faptele proprii, în condiţiile legii.
SECŢIUNEA a 4-a
Conflictul de interese
Art. 19. - (1) Pe parcursul aplicării procedurii de
atribuire a contractului de delegare, delegatarul are obligaţia de a lua toate
măsurile necesare pentru a evita situaţiile de natură să determine apariţia
unui conflict de interese şi/sau participarea cu oferte trucate în cadrul
procedurii de delegare a gestiunii.
(2) Nerespectarea prevederilor alin. (1) se
sancţionează potrivit dispoziţiilor legale în vigoare.
Art. 20. - Sunt considerate ca fiind în conflict de interese şi nu au dreptul să fie implicate în
procesul de verificare/evaluare a ofertelor următoarele persoane:
a) soţ/sotie, rudă ori afin până la gradul al patrulea
inclusiv cu persoane care fac parte sau au făcut parte în ultimul an din consiliul de administraţie, organul de
conducere ori de supervizare al unuia dintre ofertanţi, persoane juridice;
b) persoane care deţin părţi sociale, părţi de interes,
acţiuni din capitalul subscris al unuia dintre ofertanţi sau persoane care sunt
directori, membri în consiliul de administraţie, directorat ori consiliul de
supraveghere al unuia dintre ofertanţi;
c) persoane care pot avea un interes de natură să le
afecteze imparţialitatea pe parcursul procesului de verificare/evaluare a ofertelor.
SECŢIUNEA a 5-a
Licitaţia publică deschisă
Art. 21. - (1) Delegatarul are obligaţia să publice
anunţul licitaţiei în Monitorul Oficial al României, Partea a VI-a, într-un
cotidian de circulaţie naţională şi în unul de circulaţie locală, precum şi
opţional în Jurnalul Oficial al Comunităţii Europene.
(2) Informaţiile pe care trebuie să le conţină anunţul
licitaţiei sunt următoarele:
a) denumirea, adresa, numărul de telefon şi de fax,
adresa de e-mail ale delegatarului;
b) hotărârea privind stabilirea modalităţii de gestiune;
c) aria teritorială unde urmează a se presta/furniza
serviciul/activitatea;
d) activitatea/serviciul care urmează să fie
prestată/prestat/ furnizată/furnizat detaliat pe activităţi;
e) durata contractului de delegare a gestiunii;
f) denumirea, adresa, numărul
de telefon şi de fax şi adresa de e-mail ale biroului/persoanei de la care se
poate solicita documentaţia de delegare, precum şi modalităţile de obţinere a
documentaţiei;
g) dacă este cazul, costul şi condiţiile de plată în
vederea obţinerii documentaţiei de delegare;
h) termenul-limită de depunere a ofertelor, data şi
ora, adresa la care se depun/transmit ofertele;
i) data, ora şi locul deschiderii ofertelor;
j) dacă este cazul, garanţiile solicitate;
k) durata de valabilitate a ofertei;
l) pagina web pe care este
disponibilă documentaţia.
(3) Termenul de depunere a ofertelor este de minimum 30
şi de maximum 90 de zile de la data publicării anunţului în Monitorul Oficial
al României, Partea a VI-a. In calculul termenelor nu se includ ziua apariţiei
anunţului şi ziua-limită pentru depunerea ofertelor.
(4) Orice persoană interesată are dreptul de a solicita
şi de a obţine documentaţia de atribuire.
(5) Nerespectarea termenului de la alin. (3) de către
delegatar atrage reluarea procedurii de la etapa anunţului publicitar.
Art. 22. - (1) Delegatarul are obligaţia de a pune la
dispoziţia persoanei interesate documentaţia de atribuire a contractului de
delegare începând cu ziua imediat următoare apariţiei anunţului licitaţiei în Monitorul
Oficial al României, Partea a VI-a, sau cel mai târziu în termen de două zile
lucrătoare de la primirea unei solicitări.
(2) Solicitarea va fi scrisă şi se va înregistra
într-un registru special ţinut de delegatar la sediul său.
(3) Persoana interesată are obligaţia de a solicita
documentaţia de atribuire a contractului de delegare, astfel încât aceasta să
poată fi pusă la dispoziţia sa cu cel puţin două zile lucrătoare înainte de
data-limită pentru depunerea ofertelor.
Art. 23. - (1) Clarificările privind documentaţia de
atribuire pot fi solicitate cu cel puţin 10 zile înainte de împlinirea
termenului-limită de depunere a ofertelor.
(2) Delegatarul are obligaţia să răspundă, în mod clar,
complet şi fără ambiguităţi, la orice clarificare solicitată, într-o perioadă
care nu trebuie să depăşească 5 zile lucrătoare de la primirea unei astfel de
solicitări.
(3) Răspunsul împreună cu clarificările la care se
referă se comunică tuturor celor care au solicitat documentaţia de atribuire şi
se anexează la dosarul procedurii.
SECŢIUNEA a 6-a
Negocierea directă
Art. 24. - (1) In cazul în care nu a fost desemnat
niciun câştigător în urma celei de-a doua licitaţii publice deschise, se trece
la procedura de negociere directă.
(2) In cazul procedurii de negociere directă
ofertantul/ofertanţii trebuie să prezinte oferta/ofertele în aceleaşi condiţii
ca cele prevăzute pentru licitaţia publică deschisă.
Art. 25. -In cazul procedurii negocierii directe se
aplică în mod corespunzător prevederile art. 21-23.
Art. 26. - (1) La data prevăzută
în anunţul publicitar pentru începerea procedurii de negociere directă comisia
de evaluare stabileşte calendarul negocierii cu ofertanţii şi îi informează în
scris despre data negocierii directe.
(2) Comisia de evaluare poate stabili ca verificarea îndeplinirii cerinţelor de eligibilitate să se facă în şedinţă
comună cu/pentru toţi ofertanţii. In această situaţie se întocmeşte un singur
proces-verbal privind eligibilitatea candidaţilor.
(3) Numai candidaţii desemnaţi eligibili vor fi
invitaţi la negociere.
(4) In situaţia în care s-a prezentat un singur
candidat sau un singur candidat a fost desemnat eligibil, comisia de evaluare
negociază condiţiile delegării cu acesta, în condiţiile prezentei proceduri-cadru.
Art. 27. - Pentru negocierea directă va fi păstrată
documentaţia de atribuire aprobată pentru licitaţia publică deschisă, prevăzută
la art. 13.
Art. 28. - (1) Comisia de evaluare va negocia
condiţiile delegării cu fiecare ofertant în parte, la data stabilită conform
programării, în condiţiile prevăzute în documentaţia de atribuire.
(2) Comisia de evaluare va întocmi câte un
proces-verbal pentru fiecare negociere purtată cu fiecare ofertant în parte, pe
baza căruia se va întocmi raportul de evaluare.
Art. 29. - (1) După încheierea negocierii comisia de
evaluare întocmeşte raportul de evaluare pe baza proceselor-verbale de
negociere purtate cu fiecare ofertant, care va cuprinde concluziile
negocierilor purtate şi în care se stabileşte oferta declarată câştigătoare.
(2) Comisia de evaluare va analiza şi va evalua ofertele, va întocmi şi va înainta delegatarului
raportul de evaluare în termen de maximum 3 zile de la data finalizării
negocierilor.
SECŢIUNEA a 7-a
Cerinţe de eligibilitate în cadrul procedurii de
atribuire a contractului prin licitaţie publică deschisă şi negociere directă
Art. 30. - (1) Documentele prin care se dovedeşte
îndeplinirea cerinţelor de eligibilitate sunt următoarele:
a) licenţa eliberată în condiţiile legii de autoritatea
de reglementare competentă, după caz, în clasa corespunzătoare ariei de
furnizare/prestare a serviciilor sau într-o clasă superioară;
b) certificat constatator eliberat de oficiul
registrului comerţului pentru operatorii români sau un document similar eliberat
de autoritatea competentă din ţara de origine pentru operatorii stăini, în
original ori copie legalizată, valabil la data deschiderii;
c) certificate constatatoare în termen privind
îndeplinirea obligaţiilor exigibile de plată a impozitelor şi taxelor către
stat şi a celor locale, precum şi a contribuţiei pentru asigurările sociale de
stat valabile la data deschiderii ofertelor (formulare-tip eliberate de
autorităţile competente din ţara în care ofertantul este rezident), din
localitatea unde îşi are sediul ofertantul, în original sau copie legalizată;
d) dovada plăţii garanţiei de
participare, după caz;
e) declaraţie pe propria răspundere a reprezentantului
legal al ofertantului, din care să rezulte că nu se află în una dintre
situaţiile prevăzute de Legea nr. 85/2006 privind procedura insolvenţei, cu
modificările ulterioare.
(2) Lipsa sau neîndeplinirea condiţiilor de
valabilitate a documentelor prevăzute la alin. (1) atrage excluderea din
procedura de delegare.
(3) Persoanele juridice străine vor depune documentele
prevăzute la alin. (1) în original şi traduse de un traducător autorizat.
SECŢIUNEA a 8-a
Reguli privind oferta
Art. 31. - (1) Ofertantul are obligaţia de a elabora
oferta în conformitate cu cerinţele delegatarului.
(2) Oferta va conţine şi soluţia tehnico-economică
propusă pentru atingerea indicatorilor de performanţă.
(3) Odată cu depunerea ofertei, reprezentantul
operatorului depune o declaraţie pe propria răspundere, prin care certifică
următoarele:
a) conţinutul ofertei depuse a fost stabilit în mod
independent, fără consultarea, comunicarea sau realizarea unei înţelegeri cu un
alt concurent referitor la preţurile ofertate, intenţia de a depune o ofertă
sau metodele ori elementele utilizate pentru stabilirea preţurilor ofertate;
b) preţurile din ofertă nu au fost şi nu vor fi
divulgate de către ofertanţi, direct sau indirect, oricărui alt ofertant ori
competitor anterior deschiderii ofertelor (atunci când ofertele se depun în
plic închis), respectiv anterior atribuirii contractului (în cazul în care se
utilizează procedura de negociere);
c) nu a încercat şi nu va încerca să determine alţi
operatori economici să depună sau să nu depună o ofertă;
d) îi este cunoscut faptul că participarea cu oferte
trucate la licitaţie sau la orice alte forme de concurs de oferte constituie
contravenţie şi se sanţionează în conformitate cu prevederile Legii concurenţei
nr. 21/1996, republicată.
Art. 32. - Oferta are caracter obligatoriu, din punctul
de vedere al conţinutului, pe toată perioada de valabilitate stabilită de
delegatar.
Art. 33. - (1) Ofertantul are
obligaţia de a depune oferta la locul, data şi până la ora-limită stabilite în
anunţ.
(2) Oferta depusă la o altă adresă a delegatarului
decât cea stabilită în anunţul publicitar sau după expirarea termenului-limită
pentru depunere se returnează nedeschisă.
(3) Riscurile legate de transmiterea ofertei cad în
sarcina ofertantului.
(4) Conţinutul ofertelor trebuie să rămână confidenţial
până la termenul stabilit pentru deschiderea acestora.
Art. 34. - (1) Oferta va fi redactată în limba română.
(2) Ofertele se depun la locul,
data şi până la ora precizate în anunţul publicitar, în două plicuri închise şi
sigilate, unul exterior şi unul interior, după cum urmează:
a) plicul exterior trebuie să conţină documentele prin
care se dovedeşte îndeplinirea cerinţelor de eligibilitate;
b) plicul interior conţine oferta propriu-zisă.
(3) Fiecare participant poate depune o singură ofertă.
Art. 35. - (1) Plicurile exterioare conţinând
documentele de eligibilitate şi plicurile interioare cu ofertele propriu-zise
vor fi înregistrate, în ordinea primirii, într-un registru special denumit
„Candidaturi şi oferte", precizându-se data şi ora primirii.
(2) Delegatarul poate solicita participanţilor la
licitaţie/negociere directă să depună o garanţie de participare la licitaţie,
ale cărei cuantum, dată până la care poate fi depusă, precum şi perioadă de
valabilitate vor fi precizate în anunţul licitaţiei.
(3) Ofertantul va pierde garanţia de participare la
licitaţie dacă îşi retrage oferta înainte de desemnarea câştigătorului sau dacă, fiind declarat câştigător, refuză
să semneze contractul de delegare a gestiunii.
(4) Garanţia de participare la licitaţie a ofertantului
declarat câştigător va fi reţinută de către delegatar până la momentul
constituirii garanţiei prevăzute la art. 44 alin. (1) sau, în caz contrar, până
la momentul semnării contractului.
(5) Delegatarul este obligat să restituie celorlalţi
ofertanţi garanţia de participare la licitaţie, în termen de 7 zile de la desemnarea
ofertantului câştigător.
CAPITOLUL III
Atribuirea contractului de delegare a gestiunii
SECŢIUNEA 1
Determinarea ofertei câştigătoare
Art. 36. - (1) Verificarea îndeplinirii cerinţelor de
eligibilitate se face în şedinţă comună cu/pentru toţi ofertanţii şi se
consemnează într-un singur proces-verbal privind eligibilitatea ofertanţilor.
(2) Pentru continuarea procedurii, cel puţin 3 oferte
trebuie să îndeplinească condiţiile de eligibilitate.
(3) Dacă nu s-au depus cel puţin 3 oferte sau în cazul
în care cel puţin 3 ofertanţi nu îndeplinesc criteriile de eligibilitate,
procedura se reia prin publicarea anunţului licitaţiei publice deschise,
conform art. 21, iar plicurile interioare se returnează fără a fi deschise.
(4) Dacă nu s-au depus cel puţin 3 oferte sau în cazul
în care cel puţin 3 ofertanţi nu îndeplinesc criteriile de eligibilitate,
procedura se anulează, plicurile interioare se returnează fără a fi deschise şi
se organizează o nouă licitaţie.
Art. 37. - (1) In cazul în care minimum 3 ofertanţi au
îndeplinit cerinţele de eligibilitate, comisia de evaluare procedează la
deschiderea plicurilor interioare în aceeaşi zi. Hotărârea comisiei de evaluare
se consemnează într-un proces-verbal. Hotărârea se adoptă cu votul majorităţii
simple a membrilor.
(2) In cazul în care comisia de evaluare nu finalizează analiza şi evaluarea ofertelor în ziua deschiderii
plicurilor interioare, lucrările acesteia se consemnează în procese-verbale
intermediare, pe baza cărora se întocmeşte raportul de evaluare.
(3) Comisia de evaluare va analiza şi va evalua
ofertele, va întocmi şi va înainta delegatarului raportul de evaluare în termen
de maximum 10 zile de la data deschiderii plicurilor exterioare.
(4) Raportul de evaluare cuprinde descrierea
operaţiunilor de evaluare, elementele esenţiale ale ofertelor depuse şi
motivele alegerii ofertantului câştigător sau, în cazul în care nu a fost
desemnat niciun câştigător, motivele respingerii ofertelor.
(5) Evaluarea ofertelor se face pe baza criteriilor de
selecţie aprobate de delegatar, elaborate în conformitate cu criteriile de
selecţi e-cadru.
(6) In cazul în care există punctaje egale între
ofertanţii clasaţi pe primul loc, departajarea acestora se face în funcţie de
punctajul obţinut pentru criteriul cu ponderea cea mai mare. Dacă egalitatea se
menţine, se va respecta acelaşi principiu al departajării după punctajul
următor ca pondere.
(7) Delegatarul, potrivit condiţiilor specifice impuse
de natura serviciului şi a sistemului de utilităţi publice delegat, poate stabili
si alte criterii conform prevederilor lit. H din anexa
nr. 2 a) sau 2 b).
(8) Comisia de evaluare poate solicita în scris
ofertanţilor clarificări pentru demonstrarea conformităţii ofertei cu cerinţele
solicitate.
(9) Comisia de evaluare are obligaţia ca prin
clarificările solicitate să nu determine apariţia de avantaje în favoarea unui
ofertant.
(10) Pe baza evaluării ofertelor comisia de evaluare
întocmeşte raportul de evaluare.
(11) Comisia de evaluare transmite delegatarului
raportul de evaluare, precum şi ofertele prezentate, în termen de 3 zile de la
data încheierii evaluării.
(12) In acelaşi termen, comisia de evaluare va
transmite simultan tuturor ofertanţilor o comunicare în scris, cu confirmare de
primire, referitoare la rezultatul aplicării procedurii respective.
(13) In cazul ofertanţilor a căror ofertă nu a fost
declarată câştigătoare, comunicarea trebuie să motiveze această decizie şi să
indice numele ofertantului câştigător.
(14) In cazul ofertantului câştigător, comunicarea
trebuie să precizeze faptul că oferta sa a fost declarată câştigătoare, precum
şi punctajul obţinut.
Art. 38. - Delegatarul atribuie prin hotărâre
contractul de delegare a gestiunii ofertantului desemnat câştigător, pe baza
raportului de evaluare, după împlinirea unui termen de 30 de zile de la data
primirii raportului de evaluare.
Art. 39. - (1) Delegatarul va invita ofertantul
desemnat câştigător pentru încheierea contractului de delegare a gestiunii.
Contractul va fi semnat în termen de maximum 30 de zile calendaristice de la
data adoptării hotărârii privind atribuirea
contractului.
(2) Neîncheierea contractului în termenul prevăzut la
alin. (1) atrage răspunderea părţii în culpă potrivit dreptului comun.
(3) In cazul neîncheierii contractului, licitaţia
publică va fi anulată, iar delegatarul va relua procedura de licitaţie publică
de la etapa publicării anunţului, în condiţiile legii, documentaţia privind
organizarea şi derularea procedurii de atribuire a contractului de delegare
păstrându-şi valabilitatea.
SECŢIUNEA a 2-a
Contractul de delegare a gestiunii
Art. 40. - (1) Contractul de
delegare a gestiunii va fi încheiat în formă scrisă, sub sancţiunea nulităţii
absolute, şi va cuprinde în mod obligatoriu clauze referitoare la:
a) denumirea părţilor contractante;
b) obiectul contractului;
c) durata contractului;
d) drepturile şi obligaţiile
părţilor contractante;
e) nivelul redevenţei sau al altor obligaţii, după caz;
f) răspunderea contractuală;
g) forţa majoră;
h) condiţii de redefinire a clauzelor contractuale;
i) condiţii de restituire sau repartiţie, după caz, a
bunurilor, la încetarea, din orice cauză, a contractului de delegare a
gestiunii, inclusiv a investiţiilor realizate;
j) menţinerea echilibrului contractual;
k) condiţiile de reziliere a contractului de delegare a
gestiunii;
l) condiţiile de exploatare a sistemului;
m) interdicţia subdelegării, cu excepţia situaţiei
expres şi limitativ prevăzute de lege;
n) interdicţia cesionării contractului de delegare,
fără acordul autorităţii publice;
o) în anexă, programul lucrărilor de investiţii pentru
modernizări, reabilitări, dezvoltări de capacităţi, obiective noi atât fizic,
cât şi valoric; sarcinile şi responsabilităţile părţilor cu privire la
programele de investiţii şi la condiţiile de finanţare a acestora; indicatorii
de performanţă ai serviciului, stabiliţi în regulamentul serviciului, condiţii
şi garanţii; preţurile/tarifele ofertate în momentul delegării şi modalităţile
de stabilire, modificare sau ajustare a acestora, conform procedurii-cadru;
modul de facturare şi încasare a contravalorii serviciilor furnizate/prestate;
politica privind resursele umane şi politica socială;
p) clauze suspensive de intrare în vigoare a
contractului de delegare, dacă este cazul;
q) penalităţi pentru neîndeplinirea termenelor şi
condiţiilor solicitate în caietul de sarcini;
r) administrarea patrimoniului
public şi privat preluat.
(2) Pe lângă clauzele minime şi obligatorii prevăzute
la alin. (1), părţile pot include şi alte clauze convenite de ele, după caz,
fără ca prin acestea să se modifice clauzele obligatorii menţionate mai sus ori alte prevederi legale.
(3) Contractul de delegare a gestiunii va fi însoţit
obligatoriu şi de următoarele anexe:
a) caietul de sarcini al serviciului;
b) regulamentul serviciului;
c) inventarul bunurilor mobile şi imobile, proprietate
publică sau privată a unităţilor administrativ-teritoriale, aferente
serviciului;
d) procesul-verbal de predare-preluare a bunurilor
prevăzute la lit. c).
Art. 41. -In contractul de delegare a gestiunii se vor
preciza categoriile de bunuri ce vor fi utilizate în derularea contractului,
respectiv:
a) bunuri de retur-
sunt bunuri de retur bunurile publice transmise cu titlu gratuit în
administrarea delegatului, inclusiv cele realizate pe durata contractului de
delegare în scopul îndeplinirii obiectivelor delegării şi care, la încetarea
contractului, revin de plin drept, gratuit, în bună stare, exploatabile şi
libere de orice sarcini sau obligaţii delegatarului. In cazul încetării
contractului înainte de termen, delegatarul este îndreptăţit să primească
valoarea neamortizată a bunurilor realizate din fondurile sale;
b) bunuri de preluare -
sunt bunuri de preluare acele bunuri care la încetarea contractului de delegare
pot reveni delegatarului, în măsura în care acesta din urmă îşi manifestă
intenţia de a prelua bunurile respective în schimbul plăţii unei compensaţii,
în condiţiile legii;
c) bunuri proprii - sunt
bunuri proprii acele bunuri care la încetarea contractului rămân în
proprietatea delegatului.
Art. 42. - (1) Raporturile contractuale dintre
delegatar şi delegat se bazează pe principiul echilibrului financiar al
delegării între drepturile care îi sunt acordate delegatului şi obligaţiile
care îi sunt impuse.
(2) Delegatul nu va fi obligat să suporte creşterea
sarcinilor legate de execuţia obligaţiilor sale, dacă această creştere rezultă
în urma unui caz de forţă majoră.
Art. 43. - (1) Delegatul îşi execută obligaţiile
potrivit termenilor şi condiţiilor prevăzute în contractul de delegare şi în
acord cu prevederile legale specifice serviciului/activităţii delegate.
(2) Delegatarul are dreptul şi
obligaţia să verifice în perioada derulării contractului de delegare modul în
care sunt respectate clauzele acestuia de către delegat.
Art. 44. - (1) Delegatarul poate solicita delegatului ca
în termen de cel mult 90 de zile de la data semnării
contractului de delegare să depună, cu titlu de garanţie, o sumă fixă
reprezentând o cotă-parte în procent de 5-10% din suma obligaţiei de plată
datorate de către delegat pentru primul an de exploatare, valabilă pe toată
durata contractului.
(2) Din această sumă sunt reţinute, dacă este cazul,
sumele exigibile datorate de către delegat delegatarului.
Art. 45. - Contractul de delegare a gestiunii va fi
încheiat în limba română.
Art. 46. - Contractul de delegare a gestiunii nu poate
fi modificat prin act adiţional în sensul introducerii
în obiectul acestuia a unei activităţi care nu a făcut obiectul delegării
gestiunii.
CAPITOLUL IV
Dosarul delegării
Art. 47. - Delegatarul are obligaţia de a întocmi şi
păstra dosarul delegării pentru fiecare contract
atribuit.
Art. 48. - Dosarul se păstrează de către delegatar atât
timp cât contractul de delegare produce efecte juridice, dar nu mai puţin de 5
ani de la data încetării acestuia.
Art. 49. - Dosarul trebuie să cuprindă cel puţin
următoarele:
a) documentaţia de atribuire a
contractului de delegare;
b) anunţurile publicate potrivit prezentei
proceduri-cadru, referitoare la organizarea procedurii de delegare şi
atribuirea contractului de delegare a gestiunii;
c) procesele-verbale şi raportul comisiei de evaluare;
d) hotărârea de atribuire a contractului de delegare a
gestiunii;
e) contractul de delegare semnat;
f) răspunsul la clarificări;
g) orice alte modificări intervenite pe parcursul
derulării contractului.
Art. 50. - Dosarul delegării se supune Legii nr.
544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public, cu
modificările şi completările ulterioare.
CAPITOLUL V
Dispoziţii privind exercitarea monitorizării şi
controlul delegării
Art. 51. - (1) A.N.R.S.C. este autoritatea de reglementare competentă conform Legii nr. 51/2006, cu modificările şi
completările ulterioare, învestită cu funcţia de monitorizare şi control al
procesului de delegare a gestiunii serviciilor comunitare de utilităţi publice
aflate în sfera sa de reglementare.
(2) La data iniţierii procedurii de delegare,
delegatarul are obligaţia de a înştiinţa A.N.R.S.C. asupra procedurii de
delegare care urmează a fi derulată.
(3) Delegatarul va transmite A.N.R.S.C. în termen de
maximum 5 zile de la momentul elaborării/adoptării:
a) hotărârea de stabilire a modalităţii de gestiune,
hotărârea de aprobare a studiului de oportunitate şi studiul de oportunitate;
b) în proiect (în forma în care urmează a fi supuse
spre adoptare consiliului local/asociaţiei de dezvoltare comunitară): modelul
contractului de delegare, cerinţele privind eligibilitatea, criteriile de
selecţie;
c) hotărârea/hotărârile de aprobare însoţită/însoţite
de regulamentul serviciului şi caietul de sarcini al serviciului;
d) hotărârea de numire a comisiei de evaluare;
e) anunţurile prevăzute la art. 22 şi copii ale
publicaţiilor în care au fost date publicităţii;
f) procesele-verbale şi raportul de evaluare întocmite
de comisia de evaluare;
g) hotărârea de atribuire şi contractul de delegare
semnat, precum şi orice alte date sau informaţii solicitate de A.N.R.S.C.
(4) Delegatarul va transmite A.N.R.S.C. în termen de
maximum 5 zile de la momentul adoptării:
a) hotărârea de stabilire a modalităţii de gestiune,
hotărârea de aprobare a studiului de oportunitate şi studiul de oportunitate;
b) hotărârea/hotărârile de aprobare însoţită/însoţite
de regulamentul serviciului şi caietul de sarcini al serviciului;
c) hotărârea de numire a comisiei de evaluare;
d) procesele-verbale şi raportul de evaluare întocmite
de comisia de evaluare;
e) hotărârea de atribuire şi contractul de delegare
semnat, precum şi orice alte date sau informaţii solicitate de A.N.R.S.C.
(5) Delegatarul va transmite A.N.R.S.C. în termen de
maximum 5 zile de la momentul elaborării, în proiect, în forma în care urmează
a fi supuse spre adoptare consiliului local/asociaţiei de dezvoltare
comunitară, modelul contractului de delegare, cerinţele privind eligibilitatea
şi criteriile de selecţie.
(6) Delegatarul va transmite A.N.R.S.C. în termen de maximum 5 zile de la momentul elaborării anunţurile prevăzute la art.
21, precum şi copiile publicaţiilor în care au fost date publicităţii aceste
anunţuri, în termen de 5 zile de la data publicării.
(7) Documentaţia prevăzută la alin. (3) poate fi
transmisă prin oricare dintre următoarele modalităţi:
a) prin poştă, cu confirmare de primire;
b) prin fax;
c) prin mijloace electronice;
d) prin orice combinaţie a modalităţilor prevăzute la
lit. a)-c).
Art. 52. - (1) A.N.R.S.C. analizează documentaţia
întocmită de delegatar în
scopul delegării gestiunii serviciilor comunitare de utilităţi publice şi
transmite observaţii scrise ori de câte ori se constată neconformităţi în
aplicarea legislaţiei în vigoare în domeniul serviciilor comunitare de
utilităţi publice şi ale prezentei proceduri-cadru.
(2) In îndeplinirea atribuţiilor care îi revin,
A.N.R.S.C, prin intermediul unor reprezentanţi, asistă la şedinţele comisiei de
evaluare.
(3) In exercitarea atribuţiilor, reprezentanţii
A.N.R.S.C. au acces neîngrădit la toate documentele şi informaţiile legate de
procedura de delegare. Aceştia pot solicita delegatarului/ preşedintelui
comisiei de evaluare informaţii suplimentare scrise, de natură să conducă la
lămurirea aspectelor procedurale legate de derularea procedurii de atribuire.
(4) Accesul reprezentanţilor A.N.R.S.C. la documentele
şi informaţiile privind procedurile de atribuire a contractelor de delegare se
realizează cu respectarea normelor privind confidenţialitatea informaţiilor.
(5) Activitatea desfăşurată de A.N.R.S.C. nu limitează
în niciun mod responsabilităţile şi obligaţiile delegatarului/comisiei de
evaluare care decurg din aplicarea prevederilor legislaţiei în vigoare.
Art. 53. - (1) Delegatarul, pe baza observaţiilor
transmise de A.N.R.S.C, poate dispune, după caz:
a) suspendarea procesului de atribuire a contractului
de delegare;
b) modificarea, încetarea, revocarea sau anularea, după
caz, a actelor în legătură cu care s-au constatat neconformităţi;
c) alte măsuri corective pentru remedierea
neconformităţilor semnalate de reprezentanţii A.N.R.S.C;
d) continuarea procesului de atribuire a contractului
de delegare.
(2) Responsabilitatea pentru deciziile adoptate pe
parcursul procesului de atribuire a contractelor potrivit prezentei
proceduri-cadru revine delegatarului/comisiei de evaluare.
(3) Decizia luată de delegatar/comisia de evaluare se
transmite de îndată A.N.R.S.C.
CAPITOLUL VI
Dispoziţii finale
Art. 54. - Prevederile prezentei proceduri-cadru se
aplică în mod obligatoriu şi în situaţia subdelegării de către operatorii
regionali ai serviciului de alimentare cu apă şi de canalizare a gestiunii unei
activităţi din cadrul serviciului furnizat/prestat, respectiv operarea şi
exploatarea părţii corespunzătoare a infrastructurii tehnico-edilitare aferente serviciului, cu respectarea prevederilor art. 211 alin. (3) din Legea serviciului de alimentare cu apă şi de
canalizare nr. 241/2006, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 55. - Persoana care se consideră vătămată într-un
drept al său ori într-un interes legitim printr-un act al
delegatarului/comisiei de evaluare, cu încălcarea dispoziţiilor legale în
materia serviciilor comunitare de utilităţi publice şi prin nerespectarea
prezentei proceduri-cadru, are dreptul de a contesta actul respectiv pe cale
administrativă şi/sau în justiţie, în condiţiile Legii contenciosului
administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.
ANEXA Nr. 2 a)
CRITERII DE SELECŢIE-CADRU
a ofertelor pentru serviciul de alimentare cu apă şi
de canalizare
Nr. crt.
|
Criteriul
|
Nr.de puncte
|
A.
|
CRITERIUL ECONOMICO-FINANCIAR
|
|
A.1.
|
Capitalul social. Dacă valoarea capitalului social este în euro,
valoarea în lei se stabileşte luând în considerare cursul de schimb comunicat
de BNR pentru prima zi din luna anterioară termenului de depunere al ofertei
|
10
|
A.2.
|
Cifra de afaceri în ultimul exerciţiu financiar încheiat
|
10
|
A.3.
|
Investiţii din surse proprii
|
10
|
A.4.
|
Investiţii din alte surse
|
10
|
|
TOTAL:
|
40
|
B.
|
NIVELUL PREŢURILOR/TARIFELOR
|
|
B.1.
|
Preţul serviciului de alimentare cu apă*
|
50
|
B.2.
|
Tariful serviciului de canalizare*
|
50
|
|
TOTAL:
|
100
|
C.
|
INDICATORI DE PERFORMANŢĂ
(Stabiliţi de delegatar în acord cu cei din strategia de
dezvoltare şi din regulamentul serviciului)
|
|
C.1.÷ C.n.
|
|
|
|
TOTAL:
|
40
|
D.
|
GARANŢII PROFESIONALE
|
|
D.1.
|
Numărul de locuitori echivalenţi deserviţi
|
20
|
D.2.
|
Numărul de salariaţi/km reţea deservită
|
10
|
D.3.
|
Pierderi procentuale în sistemele de alimentare cu apă deservite
|
10
|
|
TOTAL:
|
40
|
E.
|
CRITERII TEHNICE
|
|
E.1.
|
Indicatorii tehnico-economici ai
echipamentelor şi instalaţiilor avute în vedere în soluţia tehnico-economică
ofertată pentru realizarea indicatorilor de performanţă de la lit. C
|
70
|
E.2.
|
Termenele de realizare al indicatorilor de performanţă de la lit.
C
|
30
|
|
TOTAL:
|
100
|
F.
|
CRITERII PRIVIND PROTECŢIA MEDIULUI
|
|
F.1.
|
Reducerea termenelor de conformare pentru asigurarea nivelurilor
de calitate a apei potabile*
|
20
|
F.2.
|
Reducerea termenelor de conformare pentru asigurarea nivelurilor
de calitate a apelor epurate*
|
20
|
|
TOTAL:
|
40
|
G.
|
CRITERII JURIDICE
|
|
G.1.
|
Valoarea despăgubirilor plătite pentru daune cauzate
utilizatorilor
|
20
|
|
TOTAL:
|
20
|
H.
|
ALTE CRITERII
(Stabilite de delegatar)
|
|
|
|
|
|
TOTAL:
|
20
|
* In situaţia delegării unui singur serviciu,
punctajele celor 2 indicatori se cumulează.
MODALITATEA DE CALCUL AL PUNCTAJULUI
Pentru criteriile A.1-A.4 punctajul se calculează
astfel:
_ Vn_ x10
Vmax
Unde: Vn - valoarea dovedită din ofertă;
V max - valoarea cea mai mare
dovedită.
Pentru criteriul B punctajul se
calculează astfel:
_ Vmin x 100
(50, după caz)
Vx
Unde: Vx - valoarea propusă de ofertant;
V min - valoarea cea mai mică
ofertată.
Pentru criteriul C punctajul se calculează astfel:
Pentru îndeplinirea fiecărui criteriu se acordă numărul
maxim de puncte aferent criteriului.
Pentru criteriul D.1 punctajul se calculează astfel:
___ N___ x 20
N max
Unde: N - numărul de locuitori echivalenţi deserviţi;
N max - cel mai mare număr de locuitori echivalenţi
deserviţi.
Pentru criteriul D.2 punctajul
se calculează astfel:
_ R min x 10
R
Unde: R - numărul de salariaţi declaraţi pe propria
răspundere de către conducătorul ofertantului/km de reţea deservită, în anul
anterior depunerii ofertei;
R min - raportul cel mai mic.
Pentru criteriul D.3 punctajul se calculează astfel:
_ Pmin _ x 10
P
Unde: P - raportul dovedit între cantitatea totală de
apă furnizată şi cea totală intrată în sistemele deservite, exprimat în %;
P min - cel mai mic raport dovedit exprimat în %.
Pentru criteriul E.1 punctajul se calculează astfel:
Unde:
- eficienţa tehnică caracteristică utilajului sau instalaţiei din
ofertă, exprimată în %
- cel mai mare produs al eficientelor tehnice din ofertele
analizate, exprimat în %.
Pentru criteriul E.2 punctajul se calculează astfel:
Unde:
-
termenul minim ofertat exprimat în luni;
T° - termenul ofertat
exprimat în luni.
Pentru criteriul F punctajul se calculează astfel:
___ reducerea ofertată _______ x 20
reducerea maximă a
ofertei
Unde:
- reducerea ofertată - perioada de conformare propusă;
- reducerea maximă ofertată - perioada minimă de
conformare propusă de un ofertant.
Pentru criteriul G.1 punctajul se calculează astfel:
_ S min _ x 20
S
Unde: S min - suma totală cea mai mică plătită ca
despăgubiri;
S - suma despăgubirilor propuse.
ANEXA Nr. 2 b)
CRITERII DE SELECŢIE-CADRU
a ofertelor pentru serviciul public de alimentare cu
energie termică
Nr. crt.
|
Criteriul
|
Nr.de puncte
|
A.
|
CRITERIUL ECONOMICO-FINANCIAR
|
|
A.1.
|
Capitalul social. Dacă valoarea capitalului social este în euro,
valoarea în lei se stabileşte luând în considerare cursul de schimb comunicat
de BNR pentru prima zi din luna anterioară termenului de depunere al ofertei
|
10
|
A.2.
|
Cifra de afaceri în ultimul exerciţiu financiar încheiat
|
10
|
A.3.
|
Investiţii din surse proprii
|
10
|
A.4.
|
Investiţii din alte surse
|
10
|
|
TOTAL:
|
40
|
B.
|
NIVELUL PREŢURILOR/TARIFELOR
|
|
B.1.
|
Preţul/tariful serviciului de alimentare cu energie termică
|
100
|
|
TOTAL:
|
100
|
C.
|
INDICATORI DE PERFORMANŢĂ
(Stabiliţi de delegatar în acord cu cei din strategia de
dezvoltare şi din regulamentul serviciului)
|
|
C.1.÷ C.n.
|
|
|
|
TOTAL:
|
40
|
D.
|
GARANŢII PROFESIONALE
|
|
D.1.
|
Puterea termică totală instalată în localităţile deservite
|
10
|
D.2.
|
Numărul de salariaţi/MWh produşi anual
|
10
|
D.3.
|
Pierderi procentuale în sistemele de alimentare cu energie
termică deservite
|
20
|
|
TOTAL:
|
40
|
E.
|
CRITERII TEHNICE
|
|
E.1.
|
Indicatorii tehnico-economici ai
echipamentelor şi instalaţiilor avute în vedere în soluţia tehnico-economică
ofertată pentru realizarea indicatorilor de performanţă de la lit. C
|
70
|
E.2.
|
Termenele de realizare a indicatorilor de performanţă de la lit.
C
|
30
|
|
TOTAL:
|
100
|
F.
|
CRITERII PRIVIND PROTECŢIA MEDIULUI
|
|
F.1
|
Reducerea termenelor de conformare la cerinţele de mediu
|
20
|
F.2
|
Cheltuielile aferente lucrărilor de protecţie a mediului
(milioane euro)
|
20
|
|
TOTAL:
|
40
|
G.
|
CRITERII JURIDICE
|
|
G.1.
|
Valoarea despăgubirilor plătite pentru daune cauzate
utilizatorilor
|
20
|
|
TOTAL:
|
20
|
H.
|
ALTE CRITERII
(Stabilite de delegatar)
|
|
|
|
|
|
TOTAL:
|
20
|
Pentru criteriile A.1-A.4 punctajul se calculează
conform formulei:
_ Vn ___ x 10
Vmax
Unde: Vn - valoarea dovedită din ofertă;
V max - valoarea cea mai mare
dovedită.
Pentru criteriul B punctajul se calculează astfel:
_ Vmin_ x 100
(50, după caz)
Vx
Unde: Vx - valoarea propusă de ofertant;
V min - valoarea cea mai mică
ofertată.
Pentru criteriul C punctajul se
calculează astfel:
Pentru îndeplinirea fiecărui criteriu se acordă numărul
maxim de puncte.
Pentru criteriul D.1 punctajul se calculează astfel:
__ P inst ___ x 15
P max inst
Unde:
P inst - puterea termică instalată, dovedită, din
localităţile deservite;
P max inst - cea mai mare putere termică instalată,
dovedită, din localităţile
deservite.
Pentru criteriul D.2 punctajul se calculează astfel:
R min x 10
R
Unde: R - numărul de salariaţi declaraţi pe propria
răspundere de către conducătorul ofertantului/MWh produşi în anul anterior
depunerii ofertei;
R min - raportul cel mai mic.
Pentru criteriul D.3 punctajul se calculează astfel:
_ Pmin x 10
P
Unde: P - raportul dovedit între cantitatea totală de
energie termică furnizată şi cea totală intrată în sistemele deservite,
exprimat în %;
P min - cel mai mic raport dovedit exprimat în %.
Pentru criteriul E.1 punctajul se calculează astfel:
Unde:
- eficienţa energetică din ofertă pentru echipamente, instalaţii,
inclusiv reţele, exprimată în %;
- cel mai mare produs al eficientelor energetice ofertate, exprimat
în %.
Pentru criteriul E.2 punctajul se calculează astfel:
Unde:
-
termenul minim ofertat exprimat în luni;
T° - termenul ofertat exprimat în luni.
Pentru criteriul F.1 punctajul se calculează astfel:
____ reducerea
ofertată ______ x 20
reducerea maximă a
ofertei
Unde:
- reducerea ofertată - perioada de conformare propusă;
- reducerea maximă ofertată - perioada minimă de
conformare propusă de un ofertant.
Pentru criteriul F.2 punctajul se calculează astfel:
_ cheltuieli ofertate x 20
cheltuieli maxime
Pentru criteriul G.1 punctajul se calculează astfel:
_ S min x 20
S
Unde: S min - suma totală cea mai mică plătită ca
despăgubiri;
S - suma despăgubirilor propuse.
ANEXA Nr. 3
CONTRACT-CADRU
de delegare a gestiunii serviciilor comunitare de
utilităţi publice
(model orientativ)
CAPITOLUL I
Părţi contractante
Unitatea administrativ-teritorială/Asociaţia de
dezvoltare intercomunitară........................,
cu sediul în.........................,
str................... nr....., bl........, sc........., et......, ap....., judeţul/sectorul ......, reprezentată prin
..................................., având funcţia
de....................., pe de o parte, în calitate de delegatar,
şi
Operatorul
............................................., codul unic de
înregistrare................., cu sediul principal în ........................,
str........................ nr......, bl. ..., sc. ..., et....., ap.
..., judeţul/sectorul ......., reprezentată
prin..................................., având funcţia de............................., pe de altă parte, în calitate de delegat, au încheiat prezentul contract de delegare a
gestiunii.
CAPITOLUL II
Obiectul contractului de delegare a gestiunii
Art. 1. - Obiectul contractului de delegare a gestiunii
constă în dreptul şi obligaţia de a furniza/presta
serviciul/activitatea/activităţile (după
caz)..................................., inclusiv dreptul şi obligaţia de a administra şi de a exploata
infrastructura tehnico-edilitară aferentă serviciului/activităţii/
activităţilor în aria administrativ-teritorială..................................
Art. 2. - Obiectivele delegatarului sunt:
a) îmbunătăţirea condiţiilor de viaţă ale
utilizatorilor prin promovarea calităţii şi eficienţei acestor servicii;
b) dezvoltarea durabilă a serviciilor;
c) protecţia mediului înconjurător.
Art. 3. - Categoriile de bunuri ce vor fi utilizate de
operator în derularea contractului sunt următoarele:
a) bunuri de retur, în conformitate cu anexa nr.
1, sunt bunurile publice transmise cu titlu gratuit în administrarea
delegatului, inclusiv cele realizate pe durata
contractului de delegare în scopul îndeplinirii obiectivelor delegării şi care,
la încetarea contractului, revin de plin drept gratuit, în bună stare,
exploatabile şi libere de orice sarcini sau obligaţii delegatarului. In cazul
încetării contractului înainte de termen, delegatarul este îndreptăţit să primească
valoarea neamortizată a bunurilor realizate din fondurile sale;
b) bunuri de preluare - sunt bunuri de preluare
acele bunuri care la încetarea contractului de delegare pot reveni delegatarului, în măsura în care acesta din urma îşi manifestă
intenţia de a prelua bunurile respective în schimbul plăţii unei compensaţii,
în condiţiile legii;
c) bunuri proprii - sunt
bunuri proprii acele bunuri care la încetarea contractului rămân în proprietatea delegatului.
CAPITOLUL III
Dispoziţii generale
Art. 4. - Contractul de delegare a gestiunii are ca
anexe obligatorii următoarele:
a) caietul de sarcini privind furnizarea/prestarea
serviciului;
b) regulamentul serviciului;
c) inventarul bunurilor mobile
şi imobile, proprietate publică sau privată a unităţilor
dministrativ-teritoriale, aferente serviciului;
d) procesul-verbal de predare-preluare a bunurilor
prevăzute la lit. c).
CAPITOLUL IV
Durata contractului
Art. 5. - Durata contractului de delegare a gestiunii
este de...... ani (la stabilirea acesteia luându-se în calcul durata necesară amortizării investiţiilor în sarcina operatorului/
operatorului regional).
Art. 6. - Contractul de delegare a gestiunii poate fi
prelungit doar o singură dată, pentru o perioadă care
nu poate depăşi jumătate din durata iniţială, cu condiţia ca durata totală să
nu depăşească 49 de ani.
CAPITOLUL V
Redeventa
Art. 7. - Redeventa este de .... lei şi va fi plătită
anual/trimestrial/lunar.
Art. 8. - Delegatul are
obligaţia ca, în termen de 90 de zile de la data semnării contractului, să
depună cu titlu de garanţie o sumă fixă reprezentând o cotă-parte din suma
obligaţiei de plată a redevenţei datorate pentru primul an de activitate.
Art. 9. - Suma prevăzută la art. 7 va fi plătită prin
filă cec, ordin de plată, în contul nr............., deschis
la..................
CAPITOLUL VI
Drepturile părţilor
Drepturile delegatului
Art. 10. - Delegatul are următoarele drepturi:
a) să exploateze în mod direct, pe riscul şi pe
răspunderea sa, bunurile, activităţile şi serviciile publice care fac obiectul
contractului de delegare a gestiunii;
b) să încaseze contravaloarea serviciului/activităţii
prestat/prestate;
c) să iniţieze modificarea şi/sau completarea
prezentului contract, în cazul modificării reglementărilor şi/sau a condiţiilor
tehnico-economice care au stat la baza încheierii acestuia;
d) să aplice preţul/tariful aprobat conform
legislaţiei în vigoare;
e) să încheie contracte de furnizare/prestare a
serviciului/activităţii cu toţi utilizatorii;
f) să propună ajustarea şi modificarea
preţurilor/tarifelor. Drepturile delegatarului
Art. 11. - Delegatarul are următoarele drepturi:
a) de a stabili şi de a aproba programele de
reabilitare, extindere şi modernizare a dotărilor existente, cu consultarea
delegatului;
b) de a corela cu programele de dezvoltare
economico-socială a localităţilor şi de amenajare a teritoriului efectuarea
lucrărilor de investiţii în scopul realizării acestora într-o concepţie
unitară;
c) de a aproba studiile de
fezabilitate privind reabilitarea, extinderea şi modernizarea dotărilor publice
aferente serviciilor publice delegate;
d) de a realiza investiţii de interes comun în
domeniul infrastructurii tehnico-edilitare aferente serviciilor publice delegate;
e) de a finanţa realizarea de lucrări necesare
serviciilor publice delegate;
f) de a-şi manifesta intenţia de a dobândi bunurile de
preluare şi de a solicita delegatului încheierea contractului de vânzare- cumpărare cu privire la aceste bunuri. In termen de ........ delegatarul
este obligat să îşi exercite dreptul de opţiune sub sancţiunea decăderii;
g) de a inspecta bunurile, activităţile şi serviciile
publice delegate; de a verifica stadiul de realizare a investiţiilor, precum şi
modul în care este satisfăcut interesul public; de a verifica respectarea
obligaţiilor asumate prin contract, cu notificarea prealabilă a delegatului şi
în condiţiile prevăzute în caietul de sarcini şi în regulamentul serviciului;
h) de a aproba structura şi ajustările de tarife
propuse de către delegat, în baza avizului autorităţii de reglementare şi în
conformitate cu prevederile legale în vigoare;
i) de a rezilia contractul, în condiţiile legii, în
cazul în care delegatul nu respectă obligaţiile asumate prin contractul de delegare.
CAPITOLUL VII
Obligaţiile părţilor
Obligaţiile delegatului
Art. 12. - Delegatul are următoarele obligaţii:
a) să obţină de la autorităţile competente avizele,
acordurile şi autorizaţiile necesare prestării/furnizării
serviciului/activităţii delegate;
b) să respecte angajamentele luate prin contractele de
delegare a gestiunii;
c) să respecte prevederile regulamentului serviciului
delegat, caietului de sarcini al serviciului şi ale celorlalte reglementări
specifice serviciului delegat;
d) să servească toţi utilizatorii din unitatea
administrativ-teritorială unde i-a fost delegat/delegată serviciul/activitatea;
e) să respecte indicatorii de performanţă prevăzuţi în
anexa la regulamentul serviciului delegat;
f) să furnizeze delegatarului informaţiile solicitate
şi să asigure accesul la toate informaţiile necesare în vederea verificării şi
evaluării funcţionării şi dezvoltării serviciilor publice delegate în
conformitate cu clauzele contractului de delegare şi cu prevederile legale în vigoare;
g) să aplice metode performante de management care să
conducă la reducerea costurilor de operare, inclusiv prin aplicarea
procedurilor concurenţiale oferite de normele legale în vigoare;
h) să preia de la delegatar, pe bază de proces-verbal
de predare-preluare, patrimoniul, precum şi personalul angajat, aferent
realizării serviciilor delegate;
i) să efectueze serviciul public delegat conform
prevederilor regulamentului serviciului şi caietului de sarcini, în condiţii de
calitate şi eficienţă;
j) să fundamenteze şi să supună
aprobării preţurile/tarifele ce vor fi utilizate pentru serviciul/activitatea
delegat/delegată;
k) să nu subdelege serviciul şi bunurile care fac
obiectul delegării, cu excepţia situaţiei prevăzute la art. 211 alin. (3) din Legea serviciului de alimentare cu apă şi de canalizare nr. 241/2006,
cu modificările şi completările ulterioare;
l) să plătească redeventa la
valoarea prevăzută şi la termenul stabilit în contractul de delegare a
gestiunii;
m) să ia toate măsurile necesare privind bunurile de
retur, astfel încât, la încheierea contractului de delegare, să nu fie afectată
capacitatea delegatarului de a realiza serviciul;
n) să fundamenteze necesarul anual de fonduri pentru
investiţii din surse proprii;
o) să propună delegatarului scoaterea din funcţiune a
mijloacelor fixe aparţinând patrimoniului delegat în baza legislaţiei în
vigoare;
p) să transmită delegatarului modificările de
patrimoniu apărute în cursul anului, precum şi situaţia patrimoniului public
(cantitativ şi valoric) la data de 31 decembrie a fiecărui an pentru
înregistrarea în contabilitatea acesteia;
r) să restituie bunurile de retur, în deplină
proprietate, în mod gratuit şi libere de orice sarcini, la încetarea
contractului de delegare a gestiunii;
s) la încetarea contractului de
delegare a gestiunii din alte cauze decât termenul, forţa majoră, delegatul
este obligat să asigure continuitatea prestării activităţii în condiţiile
stipulate în contract, până la preluarea acesteia de către delegatar, dar nu
mai mult de 90 de zile;
ş) să notifice cauzele de natură să conducă la reducerea
activităţii şi măsurile ce se impun pentru asigurarea continuităţii
activităţii;
t) să ia măsurile necesare privind igiena, siguranţa la
locul de muncă şi normele de protecţie a muncii;
ţ) să predea la încheierea contractului toată
documentaţia tehnico-economică referitoare la serviciul gestionat;
u) să realizeze investiţii, conform angajamentelor
asumate, anexă la contract;
v) să respecte condiţiile impuse de natura bunurilor,
activităţilor sau serviciilor publice (protejarea secretului de stat, materiale
cu regim special, condiţii de siguranţă în exploatare, protecţia mediului,
protecţia muncii, condiţii privind folosirea şi protejarea patrimoniului
etc.).....................................................;
x) în cazul în care delegatul sesizează existenţa sau
posibilitatea existenţei unei cauze de natură să conducă la imposibilitatea
realizării activităţii ori serviciului public, va notifica de îndată acest fapt
autorităţii publice, în vederea luării măsurilor ce se impun pentru asigurarea
continuităţii activităţii sau serviciului public;
y) să menţină, după caz, un număr de ... de angajaţi,
conform politicii de menţinere, recalificare şi protecţie socială;
........................................................................................................................................................................ .........................................................
Obligaţiile delegatarului
Art. 13. - Delegatarul are următoarele obligaţii:
a) să predea delegatului la data intrării în vigoare
a contractului de delegare toate bunurile, instalaţiile, echipamentele şi
dotările aferente întregii activităţi, cu inventarul existent, libere de orice
sarcini, pe bază de proces-verbal de predare-preluare;
b) să notifice părţilor interesate, la cerere,
informaţii referitoare la încheierea prezentului
contract de delegare;
c) să faciliteze delegatului autorizarea lucrărilor şi
investiţiilor pe domeniul public şi privat, în conformitate cu reglementările
legale în vigoare;
d) să îşi asume pe perioada derulării contractului de
delegare toate responsabilităţile şi obligaţiile ce decurg din calitatea sa de
proprietar;
e) să ia toate măsurile pentru înlocuirea bunurilor pe
care le scoate din uz, în aşa fel încât să se păstreze capacitatea de a realiza
serviciul public delegat;
f) să nu îl tulbure pe delegat în exerciţiul
drepturilor rezultate din prezentul contract de delegare;
g) să nu modifice în mod unilateral contractul de
delegare, în afară de cazurile prevăzute expres de lege;
h) să notifice delegatului apariţia oricăror
împrejurări de natură să aducă atingere drepturilor acestuia;
i) să verifice periodic următoarele: serviciile publice
furnizate şi nivelul de calitate al acestora; îndeplinirea indicatorilor de
performanţă şi aplicarea penalităţilor pentru neîndeplinirea acestora;
menţinerea echilibrului contractual rezultat prin licitaţie; asigurarea unor
relaţii echidistante şi echilibrate între delegat şi utilizatori; clauzele de
administrare, întreţinere şi predare a bunurilor publice, planul social de
limitare a efectelor negative ale concedierilor.
CAPITOLUL VIII
Preţurile/tarifele practicate şi procedura de
stabilire, modificare sau ajustare a acestora
Art. 14. - Stabilirea, ajustarea şi modificarea
preţurilor şi tarifelor se vor efectua în conformitate cu procedura de
stabilire, modificare sau ajustare a preţurilor şi tarifelor specifică
serviciului delegat şi cu respectarea prevederilor legilor speciale.
Art. 15. - Preţurile/tarifele la serviciile delegate la
data semnării prezentului contract sunt de ... lei.
Art. 16. - Contravaloarea serviciilor
publice delegate se va determina în baza preţurilor în vigoare şi a
cantităţilor stabilite conform procedurii de facturare.
CAPITOLUL IX
Incetarea contractului de delegare a gestiunii
Art. 17. - Prezentul contract de delegare a gestiunii
încetează în următoarele situaţii:
a) la expirarea duratei stabilite prin contractul de
delegare, dacă părţile nu convin, în scris, prelungirea acestuia în condiţiile
legii;
b) în cazul în care interesul naţional sau local o
impune, prin denunţarea unilaterală de către delegatar, cu plata unei
despăgubiri juste şi prealabile în sarcina delegatarului;
c) în cazul nerespectării obligaţiilor contractuale de
către părţi, prin reziliere, cu plata unei despăgubiri în sarcina părţii în
culpă;
d) la dispariţia, dintr-o cauză de forţă majoră, a
sistemului sau în cazul imposibilităţii obiective a delegatului de a-l
exploata, prin renunţare, fără plata unei despăgubiri;
e) în cazul reorganizării judiciare sau a
falimentului delegatului;
f) alte clauze de încetare a contractului
de delegare a gestiunii, convenite de părţi, fără a aduce atingere prevederilor
legale în vigoare.
CAPITOLUL X
Clauze speciale privind menţinerea echilibrului contractual
Art. 18........................................................................................................................................................................ ..............................................
CAPITOLUL XI
Clauze contractuale referitoare la împărţirea responsabilităţilor de mediu între
părţi
Art.
19........................................................................................................................................................................ ..............................................
CAPITOLUL XII
Politica de menţinere şi recalificare a forţei de
muncă, precum
şi protecţia acesteia
Art.
20........................................................................................................................................................................ ..............................................
CAPITOLUL XIII
Forţa majoră
Art. 21. - Niciuna dintre
părţile contractante nu răspunde de neexecutarea la termen sau/şi de executarea
în mod necorespunzător, total ori parţial, a oricărei obligaţii care îi revine
în baza prezentului contract de delegare a gestiunii, dacă neexecutarea sau
executarea necorespunzătoare a obligaţiei respective a fost cauzată de forţa
majoră.
Partea care invocă forţa majoră este obligată să
notifice celeilalte părţi în termen de ... producerea evenimentului, precum şi
dovada forţei majore şi să ia toate măsurile posibile în vederea limitării
consecinţelor lui.
Dacă în termen de ... de la producere evenimentul
respectiv nu încetează, părţile au dreptul să îşi notifice încetarea de plin
drept a prezentului contract de delegare a gestiunii fără ca vreuna dintre ele
să pretindă daune-interese.
CAPITOLUL XIV
Administrarea patrimoniului public şi privat
Art. 22........................................................................................................................................................................ ..............................................
CAPITOLUL XV
Rezilierea contractului de delegare a gestiunii
Art.
23........................................................................................................................................................................ .............................................
CAPITOLUL XVI
Răspunderea contractuală
Art. 24. - Nerespectarea dovedită de către părţile
contractante a obligaţiilor contractuale prevăzute în prezentul contract de
delegare a gestiunii atrage răspunderea contractuală a părţii în culpă.
Partea în culpă este obligată la plata penalităţilor
prevăzute în caietul de sarcini, iar dacă acestea nu acoperă paguba, pentru
partea neacoperită este obligată suplimentar la
daune-interese.
Părţile contractante vor stabili în mod explicit care
sunt penalităţile pentru neîndeplinirea fiecăreia dintre obligaţiile asumate în
prezentul contract.
CAPITOLUL XVII
Litigii
Art. 25. - Litigiile de orice fel ce decurg din executarea contractului de delegare a gestiunii se supun
instanţei judecătoreşti competente, potrivit legii.
CAPITOLUL XVIII
Alte clauze
(de exemplu: clauze de reziliere convenţională, clauze
penale)
Art.
26........................................................................................................................................................................ ..............................................
Art. 27. - Modificarea prezentului contract de delegare
a gestiunii se face numai prin act adiţional încheiat între părţile
contractante.
Prezentul contract de delegare a gestiunii intră în
vigoare la data semnării lui şi a fost încheiat în ... exemplare.
Delegatar,
..........................................
Delegat,
..........................................
Art. 18, 19, 20, 22, 23 şi 26 vor fi completate în
funcţie de interesele părţilor şi de situaţia concretă, în condiţiile legii.
Prevederile prezentului
contract-cadru se aplică în mod corespunzător la subdelegarea gestiunii
serviciilor comunitare de utilităţi publice potrivit legii.
Prevederile prezentului contract-cadru se completează
în mod corespunzător cu dispoziţiile Codului civil, Codului comercial şi ale
altor reglementări aplicabile seviciului de alimentare cu apă şi de canalizare
şi serviciului de alimentare cu energie termică produsă centralizat.