ORDIN Nr. 75
din 14 iulie 2009
pentru aprobarea
Instructiunilor privind activitatea legislativa si de asistenta juridica în
Ministerul Apararii Nationale
ACT EMIS DE:
MINISTERUL APARARII NATIONALE
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL
OFICIAL NR. 541 din 4 august 2009
Pentru aplicarea dispoziţiilor art. 3 alin. (1), art. 5
alin. (1) lit. d), art. 9 şi ale art. 32 alin. (1) şi (3) din Legea nr.
346/2006 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Apărării Naţionale,
cu modificările ulterioare, şi ale art. 4 din Legea nr. 514/2003 privind
organizarea şi exercitarea profesiei de consilier juridic, cu completările
ulterioare,
în temeiul prevederilor art. 33 alin. (1) din Legea nr.
346/2006, cu modificările ulterioare,
ministrul apărării naţionale emite prezentul ordin.
Art. 1. - Se aprobă Instrucţiunile privind activitatea
legislativă şi de asistenţă juridică în Ministerul Apărării Naţionale,
prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - La data intrării în vigoare a prezentului
ordin se abrogă:
a) Ordinul ministrului apărării naţionale nr. M.
80/2003 privind punerea în aplicare în Ministerul Apărării Naţionale a
dispoziţiilor Ordonanţei Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociaţii şi
fundaţii, modificată şi completată prin Ordonanţa Guvernului nr. 37/2003,
publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 476 din 3 iulie 2003;
b) Instrucţiunile privind activitatea legislativă şi de
asistenţă juridică în Armata României, aprobate prin Ordinul ministrului
apărării naţionale nr. M. 81/2004*), cu modificările şi completările
ulterioare;
c) Ordinul ministrului apărării nr. M. 188/2006**)
privind punerea în aplicare, la nivelul Ministerului Apărării, a unor sancţiuni
internaţionale;
d) Ordinul ministrului apărării naţionale nr. M.
29/2009 privind delegarea şefului Direcţiei pentru relaţia cu Parlamentul şi
asistenţă juridică de a reprezenta interesele Ministerului Apărării Naţionale
în faţa instanţelor de judecată şi a altor organe cu activitate
jurisdicţională, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 166
din 17 martie 2009.
Art. 3. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
p. Ministrul apărării naţionale,
Aurel Ionel Lascu,
secretar de stat
ANEXA
INSTRUCŢIUNI
privind activitatea legislativă şi de asistenţă
juridică în Ministerul Apărării Naţionale
TITLUL I
Dispoziţii generale
CAPITOLUL I
Consilierii juridici din Ministerul Apărării
Naţionale
Art. 1. - (1) Activitatea legislativă şi de asistenţă
juridică în Ministerul Apărării Naţionale este desfăşurată de către consilierii
juridici încadraţi în Direcţia pentru relaţia cu Parlamentul şi asistenţă
juridică, denumită în continuare Direcţia, unităţi, instituţii şi
formaţiuni militare fără personalitate juridică, precum şi în alte structuri cu
personalitate juridică.
(2) Activitatea legislativă şi de asistenţă juridică se
realizează, în principal, prin reprezentarea şi apărarea intereselor Ministerului
Apărării Naţionale în raporturile cu autorităţile publice, instituţiile de
orice natură, precum şi cu orice persoană fizică sau juridică, română ori
străină, acordarea consultanţei de specialitate şi avizarea juridică a actelor
şi măsurilor dispuse de comandanţi/şefi în scopul asigurării legalităţii
actului de comandă/conducere, precum şi prin participarea la procesul de
elaborare şi adoptare a actelor normative.
Art. 2. - (1) Activitatea legislativă şi de asistenţă
juridică se realizează de către consilieri juridici: ofiţeri şi personal civil.
(2) Dobândirea şi încetarea calităţii de consilier
juridic se face în condiţiile legii.
(3) Incadrarea şi promovarea ofiţerilor în funcţii de
consilieri juridici se fac potrivit prevederilor Statutului cadrelor militare
şi ale actelor normative care reglementează profesia de consilier juridic.
(4) Dreptul de primire în profesie a consilierilor
juridici civili se obţine pe baza unui concurs sau examen, organizat în
condiţiile legii.
(5) La debutul exercitării profesiei, consilierul
juridic efectuează obligatoriu un stagiu de pregătire profesională cu durata de
2 ani, în conformitate cu dispoziţiile actelor normative, perioadă în care, din
punct de vedere profesional, are calitatea de consilier juridic stagiar.
(6) Consilierul juridic stagiar îşi desfăşoară
activitatea coordonat de un consilier juridic îndrumător. Acesta este şeful
structurii juridice în care consilierul juridic stagiar este încadrat sau
consilierul juridic definitiv cu funcţia cea mai înaltă de la eşalonul superior
la care există consilier juridic.
(7) Examenul de definitivat se organizează şi se
desfăşoară în condiţiile legii.
Art. 3. - (1) In vederea cunoaşterii specificului
activităţii juridice, la începutul exercitării profesiei în Ministerul Apărării
Naţionale, consilierul juridic efectuează o pregătire de specialitate cu durata
de două luni, în baza unui program şi în coordonarea consilierului juridic
îndrumător prevăzut la art. 2 alin. (6).
(2) In perioada prevăzută la alin. (1) consilierul
juridic nu poate semna documente pe linie de specialitate fără confirmarea
consilierului juridic îndrumător.
Art. 4. - (1) Consilierul juridic stagiar poate pune
concluzii la judecătorii şi la tribunale ca instanţe de fond, la organele de
urmărire penală, precum şi la celelalte organe cu activitate jurisdicţională.
(2) Consilierul juridic definitiv poate pune concluzii
la instanţele judecătoreşti de toate gradele, la organele de urmărire penală,
precum şi la toate organele cu activitate jurisdicţională.
Art. 5. - (1) Consilierii juridici îşi exercită
profesia în cadrul unităţilor militare unde sunt încadraţi, subordonându-se
nemijlocit comandanţilor/şefilor acestora.
(2) Consilierii juridici asigură asistenţa juridică şi
unităţilor militare din subordinea structurii din care fac parte sau eşalonului
superior, dacă acestea nu au consilier juridic încadrat sau acesta nu îşi poate
îndeplini temporar atribuţiile.
(3) In situaţia în care eşalonul superior este dislocat
în altă garnizoană, asistenţa juridică pentru unităţile militare care nu au
consilier juridic încadrat sau acesta nu îşi poate îndeplini temporar
atribuţiile se asigură de către un consilier juridic din garnizoana respectivă
sau din cea mai apropiată garnizoană, în urma unei cereri scrise adresate comandantului/şefului
unităţii militare din care face parte acesta. Sunt exceptaţi de la această
prevedere consilierii juridici cu atribuţii pe linie procesuală.
*) Ordinul nr. M. 81/2004 nu a fost publicat în
Monitorul Oficial al României, Partea I, deoarece avea ca obiect reglementări
din sectorul de apărare şi securitate naţională.
**) Ordinul nr. M. 188/2006 nu a fost publicat în
Monitorul Oficial al României, Partea I, deoarece avea ca obiect reglementări
din sectorul de apărare şi securitate naţională.
(4) Consilierul juridic stabilit conform prevederilor
alin. (2) sau (3), precum şi perioada în care acesta asigură asistenţa juridică
se consemnează în ordinul de zi al unităţii militare deservite.
Art. 6. - (1) Consilierii juridici au autonomie
profesională în exercitarea atribuţiilor funcţionale şi trebuie să asigure
apărarea cu fermitate, onestitate şi principialitate, în limitele prevăzute de
lege, a drepturilor şi intereselor legitime ale Ministerului Apărării
Naţionale, în conformitate cu prevederile Constituţiei României şi ale actelor
normative.
(2) Orice imixtiune din partea oricăror persoane,
indiferent de calitatea pe care o au, făcută în activitatea consilierului
juridic cu scopul de a-l determina să adopte o poziţie sau o soluţie contrară
legii ori intereselor Ministerului Apărării Naţionale sau să renunţe la
aplicarea legii este interzisă şi va fi adusă de îndată, pe linie ierarhică, la
cunoştinţa şefului Direcţiei şi a conducerii Ministerului Apărării Naţionale.
Art. 7. - Consilierii juridici nu pot fi sancţionaţi şi
nu poate fi angajată răspunderea acestora pentru acţiunile întreprinse cu
bună-credinţă în exerciţiul atribuţiilor şi în limita acestora sau pentru
inacţiunile lor, cu excepţia cazurilor în care au manifestat gravă neglijenţă
în îndeplinirea atribuţiilor funcţiei.
Art. 8. - (1) Consilierii juridici au dreptul de a se
constitui în colegii sau asociaţii profesionale, în condiţiile stabilite de
lege şi de regulamentele militare.
(2) Decontarea cheltuielilor de înscriere în colegiu
sau în asociaţia profesională, precum şi a cotizaţiei periodice este în sarcina
Ministerului Apărării Naţionale, operaţiunea efectuându-se de către ordonatorii
de credite care asigură plata drepturilor salariale, pe baza documentelor
originale emise de către colegiile sau asociaţiile profesionale legal
constituite.
(3) Cheltuielile de înscriere în colegiu sau în
asociaţia profesională se suportă o singură dată din bugetul Ministerului
Apărării Naţionale pentru consilierii juridici angajaţi sau numiţi în funcţie,
urmând ca decontarea cheltuielilor legate de cotizaţia periodică să se facă o
dată pe an pentru un singur colegiu sau asociaţie profesională a consilierilor
juridici.
(4) In situaţia în care pentru înscriere sau pentru
desfăşurarea activităţilor consilierilor juridici sunt necesare şi alte
cheltuieli decât cele prevăzute la alin. (2), acestea vor fi decontate de către
Ministerul Apărării Naţionale numai dacă activităţile respective sunt prevăzute
de actele normative privind exercitarea profesiei.
(5) Consilierilor juridici angajaţi sau numiţi în
funcţie după data intrării în vigoare a prezentelor instrucţiuni li se vor
deconta cheltuielile prevăzute la alin. (2) şi (4), efectuate numai după data
angajării sau numirii în funcţie.
(6) In cazul încetării raporturilor de serviciu/muncă
cu Ministerul Apărării Naţionale, consilierii juridici vor restitui
contravaloarea cotizaţiei periodice decontate pentru anul în care intervine
această situaţie, proporţional cu perioada nelucrată din acesta.
Art. 9. - (1) Pentru încadrarea, promovarea în funcţie,
înaintarea în gradul următor sau trimiterea la cursurile de carieră a
consilierilor juridici militari, până la gradul de colonel inclusiv, la nivelul
Departamentului pentru relaţia cu Parlamentul şi informare publică funcţionează
Comisia de selecţie nr. 14, compusă din:
a) locţiitorul şefului Departamentului pentru relaţia
cu Parlamentul şi informare publică;
b) şeful Direcţiei;
c) locţiitorul şefului Direcţiei;
d) şefii de servicii din Direcţie;
e) şeful structurii juridice a Statului Major General;
f) un reprezentant al Direcţiei management resurse
umane;
g) un reprezentant al categoriei de forţe ale
armatei/structurii centrale/structurii de specialitate în care urmează să fie
încadrat sau în care va fi promovat candidatul.
(2) Secretariatul Comisiei de selecţie nr. 14 este
asigurat de către Direcţie.
(3) Membrii Comisiei de selecţie nr. 14 vor avea gradul
militar cel puţin egal cu cel al cadrelor militare analizate.
(4) Comisia de selecţie nr. 14 îşi desfăşoară activitatea
potrivit normelor privind organizarea şi funcţionarea sistemului de selecţie şi
ierarhizare în vederea evoluţiei în carieră a cadrelor militare din Ministerul
Apărării Naţionale.
CAPITOLUL II
Direcţia
Art. 10. - Direcţia este structura specializată a
Ministerului Apărării Naţionale în domeniu şi are, în principal, următoarele
responsabilităţi:
a) reprezentarea şi apărarea drepturilor şi intereselor
legitime ale Ministerului Apărării Naţionale în raporturile cu autorităţile
publice, instanţele de judecată, alte organe cu activitate jurisdicţională,
instituţiile de orice natură, precum şi cu orice persoană fizică sau juridică,
română ori străină;
b) analizarea şi avizarea, sub aspectul legalităţii, a
proiectelor de acte normative specifice şi a documentelor înaintate ministrului
apărării naţionale, care implică angajarea răspunderii patrimoniale a
ministerului;
c) coordonarea întocmirii proiectelor de acte normative
de către structurile centrale sau de specialitate ale Ministerului Apărării
Naţionale;
d) susţinerea proiectelor de acte normative elaborate
de Ministerul Apărării Naţionale în faţa autorităţilor publice şi în cadrul
comisiilor de specialitate ale Parlamentului;
e) participarea la elaborarea regulamentelor,
ordinelor, instrucţiunilor, precum şi a oricăror alte acte normative specifice;
f) avizarea, în colaborare cu structurile de
specialitate ale Ministerului Apărării Naţionale cu atribuţii în domeniul ce se
doreşte a fi reglementat, a proiectelor de acte normative întocmite de
autorităţile publice, pentru care s-a cerut avizul Ministerului Apărării
Naţionale;
g) asigurarea asistenţei juridice conducerii
ministerului, precum şi structurilor centrale care nu au consilier juridic
încadrat sau acesta nu îşi poate îndeplini temporar atribuţiile;
h) gestionarea, din punct de vedere juridic, a
măsurilor întreprinse la nivelul Ministerului Apărării Naţionale privind
prevenirea şi combaterea terorismului;
i) coordonarea procesului de armonizare a prevederilor
proiectelor actelor normative iniţiate de Ministerul Apărării Naţionale cu
acquis-ul NATO şi UE;
j) coordonarea asigurării asistenţei juridice în
relaţiile cu forţele armate străine;
k) participarea în comisiile permanente de
specialitate, care funcţionează la nivelul structurilor centrale ale ministerului,
în vederea asigurării legalităţii măsurilor adoptate sau propuse;
l) informarea operativă sau prin rapoarte periodice a
conducerii Ministerului Apărării Naţionale asupra principalelor probleme
privind asistenţa juridică, precum şi a măsurilor ce se impun a fi luate;
m) elaborarea instrucţiunilor privind activitatea
legislativă şi de asistenţă juridică în Ministerul Apărării Naţionale;
n) acordarea avizului în vederea confirmării în arma
„Justiţie Militară" a ofiţerilor în activitate numiţi în funcţii de
consilieri juridici în cadrul Ministerului Apărării Naţionale;
o) ţinerea evidenţei consilierilor juridici din
Ministerul Apărării Naţionale;
p) transmiterea la Direcţia management resurse umane a
propunerilor privind echivalarea cursurilor de carieră, în funcţie de formele
de pregătire cu specific juridic absolvite de consilierii juridici ofiţeri;
q) consultarea cu reprezentanţii asociaţiilor şi
fundaţiilor care îşi desfăşoară activitatea în domeniul apărării, în vederea
stabilirii unor programe sau activităţi comune în procesul de elaborare a
actelor normative şi în procesul de luare a deciziilor;
r) ţinerea evidenţei asociaţiilor şi fundaţiilor care
se adresează Ministerului Apărării Naţionale şi formularea răspunsurilor la
solicitările acestora;
s) ţinerea evidenţei privind constituirea asociaţiilor,
fundaţiilor şi federaţiilor care îşi desfăşoară activitatea în domeniul
apărării;
ş) analizarea documentelor transmise de către
asociaţiile, fundaţiile şi federaţiile care îşi desfăşoară activitatea în domeniul
apărării, care solicită recunoaşterea statutului de utilitate publică, şi
formularea de propuneri ministrului apărării naţionale.
Art. 11. - (1) Avizul pentru confirmarea în arma
„Justiţie Militară", prevăzut la art. 10 lit. n), se acordă după parcurgerea
perioadei de pregătire stipulate la art. 3 alin. (1).
(2) Titlul de specialist de clasă în specialitatea
„Justiţie Militară" se acordă/menţine/confirmă de şeful Direcţiei.
(3) Examenul de acordare/menţinere a titlului de
specialist de clasă în specialitatea „Justiţie Militară" se organizează de
către Direcţie pentru toţi consilierii juridici din Ministerul Apărării
Naţionale, conform prevederilor actelor normative specifice în vigoare.
TITLUL II
Activitatea de consultanţă şi avizare juridică
Art. 12. - Consilierul juridic din Ministerul Apărării
Naţionale îndeplineşte, în principal, următoarele atribuţii pe linia
activităţii de consultanţă şi avizare juridică:
a) analizează şi avizează, sub aspectul legalităţii,
proiectele de acte normative specifice ce se aprobă de conducătorii
structurilor cărora le asigură asistenţă juridică;
b) colaborează la întocmirea proiectelor de acte
normative iniţiate de structurile Ministerului Apărării Naţionale;
c) colaborează la analizarea proiectelor de acte normative
întocmite de autorităţi publice, pentru care s-a cerut avizul Ministerului
Apărării Naţionale;
d) reprezintă şi apără interesele Ministerului Apărării
Naţionale în raporturile cu autorităţile publice, instituţiile de orice natură,
precum şi cu orice persoană fizică sau juridică, română ori străină, cu
excepţia instanţelor judecătoreşti;
e) consiliază, pe linie de specialitate,
comandanţii/şefii unităţilor militare în raporturile cu autorităţile publice,
instituţiile de orice natură, precum şi cu orice persoană fizică sau juridică,
română ori străină;
f) avizează, la cererea comandanţilor/şefilor
unităţilor militare, legalitatea măsurilor ce urmează a fi luate în
desfăşurarea activităţii lor, precum şi a oricăror acte care pot angaja
răspunderea patrimonială a unităţilor militare;
g) asigură asistenţă juridică la încheierea
contractelor în care este parte unitatea militară, le avizează şi participă la
concilierea litigiilor rezultate în urma derulării acestora;
h) asigură asistenţa juridică comisiilor de
specialitate care funcţionează la nivelul structurilor centrale ale
ministerului şi unităţilor militare, în vederea asigurării legalităţii
măsurilor pe care acestea le adoptă sau le propun;
i) colaborează cu organele de resort din unităţile
militare şi cu parchetele militare, în vederea stabilirii exacte a cuantumului
pagubelor produse patrimoniului Ministerului Apărării Naţionale;
j) acordă asistenţă juridică de specialitate
consiliilor de onoare sau consiliilor de judecată, după caz, prin participarea
în calitate de membri ai acestora, potrivit regulamentelor militare;
k) acordă asistenţă juridică de specialitate cadrelor
militare trimise în faţa consiliilor de onoare sau consiliilor de judecată,
după caz, atunci când sunt aleşi apărători ai acestora, potrivit regulamentelor
militare;
l) informează operativ conducerea unităţii militare
căreia îi asigură asistenţă juridică asupra principalelor probleme constatate
privind asigurarea legalităţii, precum şi a măsurilor ce se impun a fi luate;
m) colaborează la întocmirea documentaţiei necesare
promovării acţiunilor la instanţele judecătoreşti;
n) participă, la cerere, la convocările în care se
analizează modul de executare a contractelor economice, abaterile sau
accidentele de circulaţie ori de muncă, starea şi practica disciplinară, precum
şi la alte convocări şi face propuneri pentru luarea măsurilor impuse de
reglementările legale în vigoare;
o) sprijină acţiunile organizate în unităţile militare
pentru cunoaşterea şi respectarea legislaţiei;
p) participă la planificarea şi executarea controlului
şi evaluării asistenţei juridice în Ministerul Apărării Naţionale;
q) participă la misiuni de cooperare internaţională în
domeniul juridic, în ţară sau în străinătate;
r) prezintă rapoarte de activitate comandantului/şefului
unităţii militare în care este încadrat;
s) asigură documentarea juridică şi ţine evidenţa
actelor normative pentru pregătirea sa profesională, precum şi a celor privind
organizarea şi funcţionarea structurii din care face parte.
Art. 13. -In raport cu eşalonul în care activează,
consilierul juridic din structurile operative are şi următoarele atribuţii
specifice:
a) consiliază comandanţii/şefii unităţilor militare în
aplicaţii şi antrenamente de stat major, prezentând date, concluzii şi
propuneri privitoare la respectarea şi aplicarea legilor şi obiceiurilor
războiului în procesul elaborării hotărârilor;
b) asigură asistenţa juridică de specialitate
comandanţilor/şefilor unităţilor militare pentru respectarea prevederilor
actelor normative în vigoare ce reglementează modul de intervenţie a
Ministerului Apărării Naţionale în situaţii de criză, îndeosebi în cazurile de
exercitare a dreptului de folosire a forţei militare;
c) participă la iniţierea şi negocierea înţelegerilor
tehnice pentru cooperarea cu forţele armate străine în îndeplinirea unor
misiuni comune pe teritoriul României sau al altor state;
d) consiliază comandanţii/şefii şi contribuie la
pregătirea efectivelor de militari participante la misiuni în afara
teritoriului statului român;
e) avizează sub aspectul legalităţii contractele
încheiate, potrivit dispoziţiilor legale în vigoare şi uzanţelor locale, în
zonele de operaţii, cu persoane juridice sau fizice, după caz.
Art. 14. - (1) Comandanţii/şefii unităţilor militare
solicită în mod obligatoriu avizul consilierului juridic, în următoarele
situaţii:
a) la întocmirea proiectelor de acte normative
specifice care se aprobă de conducătorii structurilor cărora consilierul
juridic le asigură asistenţă juridică;
b) la încheierea actelor juridice care vizează
patrimoniul Ministerului Apărării Naţionale;
c) la acordarea de drepturi băneşti sau de altă natură
personalului Ministerului Apărării Naţionale;
d) la încheierea contractelor în care este parte
Ministerul Apărării Naţionale, prin unitatea militară respectivă;
e) la scoaterea din funcţiune a activelor fixe,
declasarea şi casarea activelor fixe şi a bunurilor materiale, altele decât
activele fixe;
f) la stabilirea răspunderii materiale în sarcina
personalului Ministerului Apărării Naţionale;
g) la încheierea/desfacerea contractelor de
muncă/angajare ale personalului contractual civil/soldaţilor şi gradaţilor
voluntari, precum şi la numirea/încetarea raporturilor de serviciu ale
funcţionarilor publici;
h) la încheierea contractelor de exercitare a profesiei
de cadru militar în activitate, precum şi la trecerea în rezervă a cadrelor
militare din motive imputabile acestora;
i) la întocmirea sesizării necesare promovării unei
acţiuni în justiţie, în condiţiile art. 69;
j) în alte situaţii prevăzute de actele normative în
vigoare.
(2) Solicitarea avizului este în sarcina
comandantului/şefului unităţii militare care are dreptul de a lua măsura
respectivă.
(3) Avizul prevăzut la alin. (1) este prealabil şi
consultativ.
Art. 15. - (1) Termenul de acordare a avizului juridic
este de minimum 24 de ore de la solicitare, durata urmând a fi majorată în
funcţie de complexitatea problematicii analizate.
(2) Avizul juridic se formulează în scris, iar cel
nefavorabil sau cu observaţii se motivează.
(3) Consilierul juridic este obligat să semneze avizul
juridic şi să aplice ştampila specifică.
(4) Avizele juridice se înregistrează într-un registru
special, în ordinea acordării.
Art. 16. - (1) In cazul speţelor complexe sau cu
caracter de noutate, consilierii juridici se pot adresa în mod direct
structurii juridice/consilierului juridic de la eşalonul imediat superior, în
vederea formulării unui punct de vedere juridic.
(2) Structura juridică/consilierul juridic
căreia/căruia i s-a adresat solicitarea are obligaţia să răspundă, cu
respectarea termenului prevăzut la alin. (1) al art. 15, cu luarea în
considerare a soluţiei/soluţiilor propuse de solicitant.
(3) Opiniile formulate în condiţiile alin. (2) au
caracter consultativ şi nu înlătură răspunderea consilierului juridic
solicitant.
Art. 17. - (1) Consilierul juridic care face parte din
comisia de evaluare a ofertelor sau care este cooptat ca expert într-o
procedură de achiziţie publică nu poate aviza contractul de achiziţie publică
aferent acesteia.
(2) In cazul unităţilor militare în care este încadrat
un singur consilier juridic şi acesta face parte din comisia de evaluare a
ofertelor ori este cooptat ca expert în cadrul aceleiaşi comisii, avizarea
contractului de achiziţie publică se va face în condiţiile art. 5 alin. (2) şi
(3).
(3) Situaţia consilierului juridic prevăzută la alin.
(2) este asimilată celei în care acesta nu îşi poate îndeplini temporar
atribuţiile.
Art. 18. - (1) Documentele prezentate spre avizare
trebuie să fie analizate în prealabil de structurile de specialitate din
unitatea militară/Ministerul Apărării Naţionale, potrivit domeniilor de
competenţă ale acestora, acordarea avizului juridic urmând a avea loc după
anexarea punctelor de vedere formulate, cu excepţia situaţiilor în care legea
prevede altfel.
(2) Consilierul juridic nu se pronunţă asupra
aspectelor economice, tehnice sau de altă natură cuprinse în documentul avizat
ori semnat de acesta.
TITLUL III
Activitatea legislativă şi relaţia cu Guvernul şi
Parlamentul
CAPITOLUL I
Dispoziţii introductive
Art. 19. - Prin activitatea legislativă, în
sensul prezentelor instrucţiuni, se înţelege parcurgerea fazelor de elaborare,
dezbatere, adoptare şi publicare a actelor normative cu forţă juridică egală
sau superioară unei hotărâri a Guvernului, prin care se reglementează relaţii
sociale specifice domeniului militar, precum şi avizarea de către Ministerul
Apărării Naţionale a proiectelor de acte normative cu incidenţă în domeniul
apărării, iniţiate de autorităţile publice.
Art. 20. - (1) Activitatea legislativă a Ministerului
Apărării Naţionale este coordonată de secretarul de stat pentru relaţia cu
Parlamentul, informare publică şi creşterea calităţii vieţii personalului, prin
Direcţie, structură specializată în acest domeniu.
(2) Direcţia pregăteşte şi proiectele răspunsurilor,
fundamentate juridic, la întrebările sau interpelările formulate de
parlamentari, pe baza informaţiilor comunicate de structurile de specialitate
ale Ministerului Apărării Naţionale ale căror domenii de responsabilitate sunt
incidente cu obiectul întrebărilor/ interpelărilor.
Art. 21. - Proiectele de acte normative iniţiate de
Ministerul Apărării Naţionale se elaborează în conformitate cu prevederile
Constituţiei României, republicată, cu dispoziţiile Legii nr. 24/2000 privind
normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare, ale Legii nr. 90/2001
privind organizarea şi funcţionarea Guvernului României şi a ministerelor, cu
modificările şi completările ulterioare, ale Hotărârii Guvernului nr.
1.361/2006 privind conţinutul instrumentului de prezentare şi motivare a
proiectelor de acte normative supuse aprobării Guvernului, ale Regulamentului
privind procedurile, la nivelul Guvernului, pentru elaborarea, avizarea şi
prezentarea proiectelor de documente de politici publice, a proiectelor de acte
normative, precum şi a altor documente, în vederea adoptării/aprobării, aprobat
prin Hotărârea Guvernului nr. 561/2009, denumit în continuare Regulament, cu
respectarea principiilor ordinii de drept, precum şi cu prevederile prezentelor
instrucţiuni.
Art. 22. - Proiectele de acte normative se elaborează
de structurile de specialitate ale Ministerului Apărării Naţionale, potrivit
domeniilor de competenţă ale fiecăreia, şi se înaintează, ierarhic, numai sub
semnătura şefilor structurilor centrale.
CAPITOLUL II
Elaborarea, consultarea, avizarea şi supunerea spre
adoptare/aprobare în cadrul şedinţei Guvernului a proiectelor de acte normative
iniţiate de Ministerul Apărării Naţionale
SECŢIUNEA 1
Elaborarea şi consultarea
Art. 23. - (1) Elaborarea proiectelor de acte normative
este precedată, în funcţie de importanţa şi de complexitatea acestora, de o
activitate de documentare şi analiză ştiinţifică pentru cunoaşterea temeinică a
domeniului ce urmează a fi reglementat, a istoricului legislaţiei interne,
precum şi a unor reglementări similare din legislaţia altor state.
(2) La elaborarea proiectelor de acte normative,
structura iniţiatoare urmăreşte ca acestea să se integreze organic în sistemul
legislaţiei în domeniu, să se armonizeze cu acquis-ul NATO şi UE, după caz, şi
să respecte normele de tehnică legislativă.
(3) Structurile iniţiatoare solicită, pentru
documentare legislativă, informaţii suplimentare la Direcţie.
(4) In activitatea de documentare şi elaborare a
proiectelor de acte normative este consultat în mod obligatoriu consilierul
juridic care asigură asistenţa juridică a structurii respective.
Art. 24. - (1) Proiectul de act normativ, în formă
iniţială, însuşit de către şeful structurii centrale în subordinea căruia se
află structura iniţiatoare, se transmite pentru consultare şi formulare a unor
puncte de vedere structurilor care sunt interesate în aplicarea sa.
(2) Proiectul de act normativ, revizuit în urma
analizării punctelor de vedere formulate de structurile prevăzute la alin. (1),
însuşit de către şeful structurii iniţiatoare, se transmite, în vederea
obţinerii avizelor de specialitate, structurilor centrale sau de specialitate
ale Ministerului Apărării Naţionale, ale căror domenii de competenţă intră sub
incidenţa dispoziţiilor acestuia.
(3) Dacă proiectul de act normativ a fost avizat
favorabil cu observaţii şi propuneri de către structurile care sunt interesate
în aplicarea sa, atunci structura iniţiatoare întocmeşte o notă justificativă,
în care sunt menţionate şi motivate toate observaţiile neînsuşite din avizul de
specialitate şi care însoţeşte documentul respectiv.
(4) In situaţia în care proiectul de act normativ este
iniţiat împreună cu alte autorităţi publice, înaintea promovării acestuia,
structurile de specialitate ale Ministerului Apărării Naţionale colaborează, în
vederea optimizării lui, cu structurile corespondente ori similare din aceste
instituţii, astfel încât proiectul propus să fie însuşit fără observaţii.
Art. 25. - (1) Proiectele de acte normative sunt
avizate, din punctul de vedere al legalităţii, de către Direcţie, care încheie
etapa avizării de către structurile Ministerului Apărării Naţionale, In acest
scop, structura iniţiatoare transmite Direcţiei următoarele documente:
a) raportul de prezentare a proiectului de act normativ
adresat ministrului apărării naţionale;
b) instrumentul de prezentare şi motivare;
c) proiectul de act normativ;
d) tabelul comparativ cuprinzând reglementarea în
vigoare şi reglementarea propusă, în situaţia în care proiectele de acte
normative conţin modificări şi/sau completări ale actelor normative în vigoare,
având rubricile: număr curent, text actual, text propus, cu evidenţierea
modificărilor sau completărilor propuse, prin îngroşarea caracterelor cu care
acestea sunt înscrise;
e) tabelul de concordanţă între actul normativ
comunitar propus să fie transpus şi proiectul de act normativ naţional care îl
transpune, elaborat conform modelului prevăzut în anexa nr. 3 la Regulament,
dacă este cazul;
f) materialul documentar necesar, care conţine şi
datele de identificare ale specialiştilor implicaţi în întocmirea acestuia:
gradul, numele şi prenumele, structura din care fac parte, precum şi numărul de
telefon de contact.
(2) Documentele prevăzute la alin. (1) lit. b)-e) se
transmit în mod obligatoriu şi pe suport magnetic sau optic ori pe e-mail, după
caz.
Art. 26. - (1) Raportul prevăzut la art. 25 alin. (1)
lit. a), semnat de şeful structurii iniţiatoare, cuprinde prezentarea succintă
a reglementării propuse, necesitatea adoptării, precum şi aspecte relevante
privind oportunitatea demersului legislativ.
(2) Raportul este însoţit de fişa cu avize/avizele
structurilor de specialitate menţionate la art. 24 alin. (2).
Art. 27. - Instrumentele de prezentare şi motivare a
proiectelor de acte normative se elaborează în conformitate cu prevederile
incidente ale Legii nr. 24/2000, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare, precum şi cu cele ale Hotărârii Guvernului nr. 1.361/2006.
Art. 28. - (1) In cazul proiectelor de ordonanţă de
urgenţă, structura iniţiatoare are obligaţia de a motiva urgenţa, inclusiv în
cuprinsul acestora.
(2) Direcţia are obligaţia ca, înaintea promovării
proiectelor de ordonanţă de urgenţă, să ceară avizul de oportunitate al
Departamentului pentru relaţia cu Parlamentul din subordinea Guvernului.
Art. 29. -Adresele către conducătorii
autorităţilor/instituţiilor publice coiniţiatoare şi/sau avizatoare, precum şi
către Secretariatul General al Guvernului se redactează pe formulare tipizate,
în conformitate cu prevederile Regulamentului şi ale Regulamentului de
organizare şi funcţionare al Ministerului Apărării Naţionale, aprobat prin
Ordinul ministrului apărării nr. M.S. 118/2007*), cu modificările şi
completările ulterioare.
Art. 30. - (1) Materialul documentar prevăzut la art.
25 alin. (1) lit. f) cuprinde orice element necesar fundamentării deciziei ce
se propune a fi adoptată, în legătură cu proiectul de act normativ promovat.
(2) In mod obligatoriu se anexează, în original sau în
copie, documentele la care se face referire în raport.
Art. 31. - Tratatele internaţionale care se supun
Parlamentului pentru ratificare sau Guvernului pentru aprobare, însoţite de
raportul adresat ministrului apărării naţionale, sunt prezentate Direcţiei
pentru avizare de către Direcţia cooperare internaţională în domeniul apărării
din cadrul Departamentului pentru politica de apărare şi planificare, în toate
etapele încheierii acestora, respectiv negociere, semnare şi
ratificare/aprobare, cu respectarea procedurilor stabilite prin Legea nr.
590/2003 privind tratatele.
Art. 32. - (1) In situaţia avizării nefavorabile sau
avizării favorabile cu observaţii, documentele prevăzute la art. 31 se restituie
Direcţiei cooperare internaţională în domeniul apărării.
*) Ordinul nr. M.S. 118/2007 nu a fost publicat în
Monitorul Oficial al României, Partea I, deoarece este clasificat potrivit
legii.
(2) In cazul avizării favorabile sub aspect juridic,
documentele se înaintează ministrului apărării naţionale pentru semnare şi
transmiterea acestora la autorităţile publice coiniţiatoare sau avizatoare,
după caz.
Art. 33. - Pentru încheierea tratatelor internaţionale,
activităţile specifice se desfăşoară astfel:
a) negocierea şi semnarea acestora sunt coordonate de
Direcţia cooperare internaţională în domeniul apărării din cadrul
Departamentului pentru politica de apărare şi planificare;
b) procedura de ratificare/aprobare prin acte normative
este gestionată de Direcţie, în cooperare cu Direcţia cooperare internaţională
în domeniul apărării.
Art. 34. - Textele tratatelor internaţionale se
transmit Secretariatului General al Guvernului, ştampilate pe fiecare pagină,
iar pe ultima pagină se înscriu explicit numele persoanelor semnatare şi se
atestă, prin semnătura persoanei autorizate şi prin aplicarea ştampilei,
conformitatea documentului cu originalul.
Art. 35. - (1) Direcţia înregistrează în evidenţa
proprie proiectele de acte normative şi le finalizează în colaborare cu
iniţiatorul.
(2) In acest sens, Direcţia formulează avize de
specialitate în termen de cel mult 5 zile lucrătoare, în cazul proiectelor de
acte normative cu procedură obişnuită, şi de cel mult 48 de ore, pentru
proiectele de acte normative promovate în regim de urgenţă. Termenul se
calculează de la data înregistrării documentului în evidenţa Direcţiei.
(3) Direcţia se pronunţă asupra aspectelor juridice, de
tehnică legislativă şi în legătură cu modul de armonizare a proiectelor cu
legislaţia internă şi internaţională.
Art. 36. - (1) Proiectele de acte normative prezentate
pentru aprobare ministrului apărării naţionale se expertizează de către
Secretariatul general, care verifică îndeplinirea condiţiilor de promovare
prevăzute în ordinele şi instrucţiunile în vigoare.
(2) Proiectele de acte normative care nu îndeplinesc
condiţiile de promovare se înapoiază, de către Secretariatul general,
Direcţiei, care, împreună cu iniţiatorul/iniţiatorii, le reanalizează şi ia
măsuri pentru corectarea, refacerea, îmbunătăţirea sau completarea conţinutului
acestora.
Art. 37. -Asupra oportunităţii promovării proiectelor
de acte normative se pronunţă ministrul apărării naţionale sau înlocuitorul său
de drept, pe timpul absenţei acestuia.
Art. 38. - (1) In situaţia în care, pentru
reglementarea unui domeniu de activitate, este necesară adoptarea simultană a
mai multor acte normative, proiectele acestora se transmit Direcţiei.
(2) Este interzisă promovarea unui proiect de act
normativ care conţine norme de trimitere la alt proiect care nu a parcurs încă
procedura reglementată în această secţiune.
Art. 39. - (1) După însuşirea proiectelor de acte
normative de către ministrul apărării naţionale, Direcţia le supune concomitent
consultării publice, în condiţiile Legii nr. 52/2003 privind transparenţa
decizională în administraţia publică, precum şi consultării preliminare
interinstituţionale.
(2) Prevederile alin. (1) referitoare la consultarea
publică nu se aplică proiectelor de acte normative care privesc elementele şi
situaţiile prevăzute la art. 5 din Legea nr. 52/2003, precum şi altor situaţii
prevăzute expres de lege.
(3) In cazul reglementării unei situaţii care, din
cauza circumstanţelor sale excepţionale, impune adoptarea de soluţii imediate,
în vederea evitării unei grave atingeri aduse interesului public, proiectele de
acte normative se supun aprobării în procedura de urgenţă prevăzută de
reglementările în vigoare.
(4) Direcţia analizează sugestiile şi opiniile
transmise în scris cu privire la proiectul de act normativ supus consultării
publice.
(5) Direcţia organizează dezbateri publice asupra
proiectului de act normativ la sediul Ministerului Apărării Naţionale, în
situaţia în care acest lucru a fost cerut în scris de către o asociaţie legal
constituită sau de către o altă autoritate publică.
(6) Consultarea preliminară interinstituţională se
realizează în urma afişării proiectului de act normativ, însuşit de ministrul
apărării naţionale, de către Direcţie, pe site-ul ministerului, pentru o
perioadă de cel puţin 30 de zile, precum şi prin transmiterea concomitentă în
format electronic/pdf către Secretariatul General al Guvernului de către
Secretariatul general, însoţită de o adresă de înaintare al cărei model este
prevăzut în anexa nr. 1 la Regulament, în vederea includerii la lit. d) a
agendei reuniunii de lucru pregătitoare.
(7) Observaţiile şi propunerile formulate de
autorităţile publice consultate se analizează şi se soluţionează de către
structura iniţiatoare, care procedează, ulterior, la definitivarea proiectului,
şi după caz, a instrumentelor de prezentare şi motivare iniţiale. La
operaţiunea de definitivare participă şi reprezentanţi ai Direcţiei, precum şi
reprezentanţi ai autorităţilor publice avizatoare, după caz.
(8) Pentru observaţiile şi propunerile care nu au fost
reţinute, structura iniţiatoare întocmeşte o notă cu motivarea neînsuşirii
acestora.
SECŢIUNEA a 2-a
Avizarea
Art. 40. - (1) La terminarea perioadei de consultare
interinstituţională preliminară, după operaţiunea de definitivare, în situaţia
când au fost formulate observaţii sau propuneri, proiectul de act normativ
însuşit de ministrul apărării naţionale şi de coiniţiatori, după caz, se
transmite Secretariatului General al Guvernului, atât pe suport hârtie, în
copie, cât şi în format electronic/pdf, împreună cu o adresă de înaintare al
cărei model este prevăzut în anexa nr. 2 la Regulament, însoţită de documentele
prevăzute la art. 25 alin. (1), de către Secretariatul general, pus la
dispoziţie de către Direcţie.
(2) In ziua în care a fost înaintat către Secretariatul
General al Guvernului, proiectul de act normativ, în original, însoţit de o
adresă de înaintare elaborată conform modelului prevăzut în anexa nr. 4 la
Regulament, se transmite de către Direcţie autorităţilor publice avizatoare.
(3) In această etapă, proiectul de act normativ care
urmează să fie avizat de Ministerul Finanţelor Publice şi/sau de Departamentul
pentru Afaceri Europene şi/sau de Ministerul Justiţiei şi Libertăţilor
Cetăţeneşti, în copie, se transmite acestora de către Direcţie, în vederea
analizei.
(4) După primirea avizelor solicitate potrivit alin.
(2), proiectul de act normativ, în original, se transmite de către Direcţie
succesiv pentru avizare autorităţilor publice prevăzute la alin. (3), precum şi
în copie la Ministerul Justiţiei şi Libertăţilor Cetăţeneşti.
(5) In situaţia în care proiectul a fost avizat
favorabil cu observaţii şi propuneri sau avizat negativ, Direcţia va întocmi,
împreună cu structura iniţiatoare, o notă justificativă care să cuprindă
modalitatea de însuşire sau, după caz, argumentele care au condus la
neînsuşirea observaţiilor şi propunerilor. O copie a notei justificative se
transmite de către Direcţie autorităţii publice care a avizat favorabil cu
observaţii şi propuneri sau a avizat negativ.
Art. 41. - (1) Derularea procedurii de avizare, precum
şi susţinerea punctului de vedere al Ministerului Apărării Naţionale în faţa
autorităţilor publice semnatare/avizatoare sunt în competenţa Direcţiei, care,
după caz, poate solicita asistenţă de specialitate structurii iniţiatoare.
(2) După finalizarea procedurii de avizare, Direcţia
întocmeşte fişa circuitului de avizare, elaborată conform modelului prevăzut în
anexa nr. 5 la Regulament.
SECŢIUNEA a 3-a
Supunerea spre adoptare/aprobare în cadrul
şedinţei Guvernului a proiectelor de acte normative iniţiate de Ministerul
Apărării Naţionale
Art. 42. - (1) După finalizarea procedurii de avizare
interministeriale, forma finală a proiectului de act normativ, însoţită, dacă
este cazul, de observaţiile autorităţilor publice avizatoare şi de nota
justificativă privind nepreluarea acestora, se transmite de către Direcţie
autorităţilor publice prevăzute la art. 22 din Regulament, în vederea obţinerii
avizelor, dacă obţinerea acestora este obligatorie.
(2) După obţinerea avizelor autorităţilor publice
prevăzute la alin. (1), Direcţia va transmite Secretariatului General al
Guvernului atât pe suport hârtie, în original, cât şi în copie certificată,
precum şi pe e-mail, în fişier electronic certificat, forma finală a proiectului
de act normativ, însoţită de eventualele observaţii şi propuneri ale tuturor
autorităţilor publice avizatoare, precum şi de nota justificativă privind
însuşirea sau neînsuşirea acestora, dacă este cazul, în vederea includerii la
lit. a) a agendei reuniunii de lucru pregătitoare, însoţit, după caz, de
documentele prevăzute la art. 28 din Regulament.
Art. 43. - (1) Direcţia analizează avizul Consiliului
Legislativ, precum şi, după caz, nota cuprinzând observaţiile formulate de
Secretariatul General al Guvernului, reanalizează şi, dacă este necesar,
reface, împreună cu structura iniţiatoare, proiectul de act normativ.
(2) In situaţia în care Ministerul Apărării Naţionale
nu acceptă total sau parţial observaţiile şi propunerile formulate în
documentele prevăzute la alin. (1), Direcţia va întocmi, împreună cu structura
iniţiatoare, o notă justificativă cuprinzând argumentele care au condus la
neînsuşirea observaţiilor şi propunerilor respective, pe care o va transmite
Secretariatului General al Guvernului.
Art. 44. - Direcţia analizează documentele incluse pe
agenda reuniunii de lucru pregătitoare şedinţei Guvernului şi pe agenda de
lucru a şedinţei Guvernului înaintea desfăşurării acestora şi prezintă, la
solicitarea secretarului general, puncte de vedere referitoare la
reglementările cu implicaţii asupra activităţii Ministerului Apărării
Naţionale.
Art. 45. - Dacă apreciază că se impune, după adoptarea
de către Guvern a proiectelor de acte normative cu implicaţii asupra
activităţii Ministerului Apărării Naţionale, Direcţia informează structurile de
specialitate ale Ministerului Apărării Naţionale cu atribuţii în domeniul
reglementat despre necesitatea elaborării unor proiecte de acte normative
subsecvente.
CAPITOLUL III
Consultarea şi semnarea/avizarea proiectelor de acte
normative iniţiate de alte autorităţi publice
Art. 46. - (1) Lista proiectelor de acte normative
iniţiate de alte autorităţi publice, pentru care Ministerul Apărării Naţionale
are calitatea de autoritate publică avizatoare, este comunicată Direcţiei de
către Secretariatul general în urma reuniunii de lucru pregătitoare a şedinţei
Guvernului.
(2) Proiectele prevăzute la alin. (1), obţinute de pe
site-ul autorităţilor publice iniţiatoare sau al Secretariatului General al
Guvernului, şi cele primite de Ministerul Apărării Naţionale, în calitate de
autoritate publică coiniţiatoare, sunt luate în evidenţă de Direcţie, iar
aceasta, în funcţie de obiectul reglementării, le transmite în copie
structurilor de specialitate în vederea formulării unor puncte de vedere
autorizate.
(3) Pe baza observaţiilor şi propunerilor formulate de
structurile consultate, precum şi a analizei proprii, Direcţia întocmeşte un
punct de vedere fundamentat, care este prezentat ministrului apărării naţionale
pentru a aproba conţinutul şi expedierea acestuia autorităţii publice
iniţiatoare/ avizatoare.
(4) Adresa de răspuns către autoritatea publică
iniţiatoare/avizatoare, însoţită, după caz, de nota cuprinzând observaţiile şi
propunerile Ministerului Apărării Naţionale, se expediază de către Direcţie.
Art. 47. - (1) La primirea în original a proiectului de
act normativ pentru care Ministerul Apărării Naţionale are calitatea de
autoritate publică coiniţiatoare/avizatoare, Direcţia verifică modul de
însuşire a observaţiilor şi propunerilor comunicate potrivit art. 46 alin. (3)
şi propune ministrului apărării naţionale semnarea/nesemnarea sau avizarea
favorabilă/avizarea favorabilă cu observaţii/avizarea negativă, după caz.
(2) Adresa de restituire a proiectului de act normativ
către autoritatea publică iniţiatoare/avizatoare, întocmită potrivit uneia
dintre situaţiile prevăzute la alin. (1), se expediază de către Direcţie în
termen de 3 zile lucrătoare de la înregistrare la această structură.
CAPITOLUL IV
Susţinerea proiectelor de legi în comisiile
permanente şi în plenul Camerelor Parlamentului
Art. 48. - Direcţia ţine permanent legătura cu
Departamentul pentru Relaţia cu Parlamentul din subordinea Guvernului, în
vederea monitorizării procesului legislativ pentru proiectele de legi iniţiate
sau avizate de Ministerul Apărării Naţionale.
Art. 49. - La şedinţele comisiilor permanente ale
Parlamentului, sesizate în fond sau pentru aviz cu proiecte de legi iniţiate
sau avizate de Ministerul Apărării Naţionale, participă reprezentanţii
Direcţiei şi specialiştii în domeniu din structurile de specialitate ale
Ministerului Apărării Naţionale cu atribuţii în domeniul ce se doreşte a fi
reglementat.
Art. 50. - Cu ocazia supunerii pentru dezbatere şi
adoptare plenului celor două Camere ale Parlamentului a proiectelor de legi
iniţiate de Ministerul Apărării Naţionale, la care participă ministrul apărării
naţionale sau secretarul de stat pentru relaţia cu Parlamentul, informare
publică şi creşterea calităţii vieţii personalului, aceştia sunt asistaţi de
reprezentantul Direcţiei şi de un specialist din structurile de specialitate
ale Ministerului Apărării Naţionale cu atribuţii în domeniul ce se doreşte a fi
reglementat.
Art. 51. - (1) In cazul constatării neîntocmirii unor
proiecte de acte normative care ar fi trebuit elaborate de către Ministerul
Apărării Naţionale în baza prevederilor unor acte normative de nivel superior,
Direcţia propune ministrului apărării naţionale, prin secretarul de stat pentru
relaţia cu Parlamentul, informare publică şi creşterea calităţii vieţii
personalului, structurile care să iniţieze aceste proiecte.
(2) Direcţia îşi exercită competenţa şi pentru
iniţierea măsurilor necesare republicării actelor normative în situaţiile stabilite
de lege, asanării legislaţiei căzute în desuetudine sau abrogate implicit ori
indirect, precum şi rectificării eventualelor erori apărute la publicarea
actelor normative în Monitorul Oficial al României, Partea I.
CAPITOLUL V
Răspunsuri la întrebări şi interpelări
Art. 52. - Intrebările şi interpelările adresate
ministrului apărării naţionale de către deputaţi sau senatori sunt luate în
evidenţă de către Direcţie care, în funcţie de domeniul vizat, solicită de
urgenţă structurilor centrale ale Ministerului Apărării Naţionale date
relevante pentru formularea răspunsurilor.
Art. 53. - Pe baza informaţiilor comunicate de
structurile consultate, Direcţia întocmeşte proiectul de răspuns pe care îl va
supune aprobării ministrului apărării naţionale şi, ulterior, îl transmite, în
termenul legal, Departamentului pentru Relaţia cu Parlamentul din subordinea
Guvernului.
Art. 54. - La prezentarea răspunsurilor la întrebări şi
interpelări, în plenul Senatului ori al Camerei Deputaţilor, ministrul apărării
naţionale sau, după caz, secretarul de stat desemnat de acesta este asistat de
un reprezentat al Direcţiei şi de specialişti din structurile de specialitate
ale Ministerului Apărării Naţionale cu atribuţii în domeniu.
CAPITOLUL VI
Alte dispoziţii
Art. 55. - Direcţia ţine evidenţa, pentru fiecare
proiect de act normativ iniţiat sau avizat de Ministerul Apărării Naţionale, a
tuturor modificărilor şi completărilor de formă sau de fond făcute textului
iniţial, în parcurgerea fazelor procesului de legiferare, a motivaţiei
schimbărilor survenite, precum şi a autorilor propunerilor/observaţiilor
respective. Pe lângă acestea se păstrează şi variantele proiectelor actelor
normative neînsuşite în procesul de elaborare, dezbatere şi adoptare/aprobare.
Art. 56. - Pentru definitivarea, în cadrul Ministerului
Apărării Naţionale, a unor proiecte de acte normative se pot constitui
colective/grupuri de lucru conduse de secretarul de stat pentru relaţia cu
Parlamentul, informare publică şi creşterea calităţii vieţii personalului,
compuse din 4-5 reprezentanţi ai Direcţiei, precum şi din 1-2 reprezentanţi ai
structurilor Ministerului Apărării Naţionale cu atribuţii în domeniul ce se
doreşte a fi reglementat prin proiectul de act normativ respectiv.
Art. 57. -In situaţia în care Direcţia solicită
exprimarea unor puncte de vedere structurilor Ministerului Apărării Naţionale,
răspunsurile trebuie să fie comunicate în termenul specificat în cerere sau,
dacă acesta nu este menţionat, în cel mult 5 zile lucrătoare de la primirea
solicitării. Neîncadrarea în termenele precizate anterior se interpretează în
sensul că structura respectivă nu are propuneri sau observaţii ori, după caz,
opinii în contradictoriu cu fondul sau forma materialelor transmise pentru analiză.
Art. 58. - (1) In situaţia în care parcurgerea fazelor
activităţilor legislative reclamă urgenţă, iar propunerile de modificare sau
completare a proiectului de act normativ, însuşite de către şeful structurii
centrale iniţiatoare, nu pot fi făcute cu respectarea procedurii prevăzute de
prezentele instrucţiuni, secretarul de stat pentru relaţia cu Parlamentul,
informare publică şi creşterea calităţii vieţii personalului stabileşte o
singură persoană, de regulă şeful structurii iniţiatoare a proiectului actului
normativ respectiv, care să răspundă de hotărârile luate asupra oportunităţii
schimbărilor de fond ale textului.
(2) Şeful structurii iniţiatoare consultă obligatoriu,
în situaţia prevăzută la alin. (1), compartimentul juridic propriu.
TITLUL IV
Asistenţa juridică în relaţiile cu forţele armate
străine
Art. 59. - (1) In relaţiile cu forţele armate străine,
asistenţa juridică a comandanţilor/şefilor forţelor armate române este
asigurată de către consilierii juridici ai structurilor respective sau, în
lipsa acestora, de consilierul juridic al eşalonului superior.
(2) Asistenţa juridică în acest domeniu a şefilor
structurilor centrale este asigurată de către consilierii juridici din
structurile respective sau de către Direcţie, potrivit art. 10 lit. g).
Art. 60. - Direcţia coordonează acţiunile pentru
asigurarea asistenţei juridice în relaţiile cu forţele armate străine. In acest
scop, Direcţia are următoarele atribuţii:
a) avizează memorandumurile necesare obţinerii
aprobărilor legale pentru participarea forţelor armate române la misiuni;
b) asigură asistenţă, împreună cu alţi specialişti în
domeniu din structurile centrale, conducerii Ministerului Apărării Naţionale,
cu ocazia susţinerii în Parlament a propunerilor de trimitere a forţelor armate
române în afara teritoriului naţional;
c) avizează proiectele înţelegerilor tehnice de
cooperare cu forţele armate străine supuse semnării ministrului apărării
naţionale, precum şi pe cele a căror negociere este aprobată de acesta;
d) avizează memorandumurile pentru aprobarea încheierii
în numele Guvernului României a înţelegerilor tehnice de cooperare cu forţele
armate străine;
e) participă cu specialişti la negocierea înţelegerilor
tehnice privind cooperarea cu forţele armate străine, la solicitarea structurilor
centrale ale Ministerului Apărării Naţionale şi în limita personalului
disponibil;
f) coordonează acţiunile pentru soluţionarea, din punct
de vedere juridic, a problemelor rezultate din aplicarea tratatelor privind
statutul forţelor.
Art. 61. - La solicitarea structurilor de specialitate
ale Ministerului Apărării Naţionale, Direcţia iniţiază măsurile necesare pentru
îmbunătăţirea cadrului juridico-normativ necesar cooperării forţelor armate
române cu cele străine.
Art. 62. - Structurile de specialitate ale Ministerului
Apărării Naţionale implicate în activităţi NATO îşi pregătesc specialiştii din
domeniul lor de responsabilitate, care să fie în măsură să acţioneze operativ,
în cooperare cu Direcţia, pentru soluţionarea problemelor privind aplicarea statutului
forţelor.
TITLUL V
Activitatea procesuală
CAPITOLUL I
Dispoziţii introductive
Art. 63. - (1) In Ministerul Apărării Naţionale
activitatea procesuală se realizează de către Direcţie şi structurile din
teritoriu subordonate acesteia, de regulă, prin consilierii juridici cu
atribuţii pe linie procesuală.
(2) Organizarea activităţii procesuale în Ministerul
Apărării Naţionale se realizează prin dispoziţii ale şefului Direcţiei.
Art. 64. - (1) Se deleagă şeful Direcţiei din cadrul
Departamentului pentru relaţia cu Parlamentul şi informare publică să exercite
toate drepturile procedurale şi să reprezinte Ministerul Apărării Naţionale,
precum şi structurile care nu au personalitate juridică în faţa instanţelor de
judecată şi a altor organe cu activitate jurisdicţională.
(2) Structurile Ministerului Apărării Naţionale care au
personalitate juridică, potrivit legii, pot fi reprezentate în justiţie de
către Direcţie, la cererea conducătorilor acestora şi cu aprobarea şefului
Direcţiei, pe baza delegaţiei semnate de conducătorul persoanei juridice
reprezentate. In acest caz, cererile de chemare în judecată, cele pentru
exercitarea căilor de atac, întâmpinările, recunoaşterile privitoare la
drepturile în judecată, renunţările, precum şi propunerile pentru tranzacţii se
depun sub semnătura conducătorului persoanei juridice reprezentate.
(3) In îndeplinirea atribuţiilor prevăzute la alin. (1)
şi (2), şeful Direcţiei poate delega pe oricare dintre consilierii juridici din
subordine.
(4) Pentru reprezentarea Ministerului Apărării
Naţionale în faţa instanţelor judecătoreşti, şeful Direcţiei poate delega,
alături de consilierii juridici din subordine, şi consilieri juridici din alte
unităţi militare, cu acordul comandanţilor/şefilor structurilor în care aceştia
sunt încadraţi.
Art. 65. - In desfăşurarea activităţii specifice,
consilierii juridici delegaţi în condiţiile prevăzute la art. 64 sunt obligaţi:
a) să respecte dispoziţiile legale privitoare la
interesele contrare în aceeaşi cauză sau în cauze conexe ori la conflictul de
interese pe care Ministerul Apărării Naţionale îl poate avea;
b) să susţină cu demnitate şi competenţă drepturile şi
interesele legitime ale Ministerului Apărării Naţionale în concluziile orale
sau scrise;
c) să respecte normele de deontologie profesională
prevăzute în Legea nr. 51/1995 pentru organizarea şi exercitarea profesiei de
avocat, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi în
Statutul profesiei de avocat;
d) să respecte secretul şi confidenţialitatea activităţii
sale, în condiţiile legii.
CAPITOLUL II
Atribuţiile specifice ale consilierilor juridici cu
atribuţii pe linie procesuală
Art. 66. - Consilierii juridici cu atribuţii pe linie
procesuală, din cadrul Direcţiei şi din structurile din teritoriu subordonate
acesteia, reprezintă interesele Ministerului Apărării Naţionale în faţa
instanţelor de judecată. Aceştia îndeplinesc următoarele atribuţii specifice:
a) formulează şi promovează acţiuni civile, comerciale,
în contencios administrativ, în materia litigiilor de muncă, a asigurărilor
sociale şi de altă natură, potrivit legii;
b) formulează şi promovează apărările, căile de atac
ordinare şi extraordinare, precum şi orice alte acte procesuale de natură să
asigure apărarea drepturilor şi intereselor legitime ale Ministerului Apărării
Naţionale;
c) formulează şi susţin cererile de constituire ca
parte civilă în procesele penale în care inculpaţii au produs prejudicii
patrimoniului Ministerului Apărării Naţionale;
d) apără, prin mijloace procesuale specifice, interesele
Ministerului Apărării Naţionale atunci când este chemat în judecată în calitate
de parte responsabilă civilmente;
e) motivează propunerile de renunţare la drepturile
aflate în litigiu şi la judecată, precum şi la căile de atac exercitate;
f) colaborează cu unităţile militare în vederea
întocmirii documentaţiei necesare exercitării şi susţinerii acţiunilor şi
apărărilor în faţa instanţelor de judecată;
g) examinează şi avizează, sub aspectul legalităţii,
titlurile executorii, în vederea punerii în executare a acestora;
h) îndeplinesc orice alte atribuţii pe linie procesuală
prevăzute de lege ori stabilite de şeful Direcţiei.
CAPITOLUL III
Raporturile de subordonare/colaborare pe linia
activităţii procesuale
Art. 67. - (1) Pentru susţinerea drepturilor şi
intereselor legitime ale Ministerului Apărării Naţionale, consilierii juridici
delegaţi colaborează cu structurile juridice ale unităţilor militare din
compunerea ministerului.
(2) La termenele de judecată, consilierul juridic
delegat poate fi însoţit de consilierul juridic care, potrivit art. 5, asigură
asistenţa juridică a unităţii militare implicate în litigiu.
Art. 68. - (1) In exercitarea atribuţiilor, consilierii
juridici delegaţi solicită direct, în scris, comandanţilor/şefilor unităţilor
militare, indiferent de eşalon, informaţii, puncte de vedere, înscrisuri,
precum şi orice alte mijloace de probă deţinute de unităţile militare, iar
comandanţii/şefii acestora sunt obligaţi să le pună la dispoziţie în timp util.
(2) Comandanţii/Şefii unităţilor militare sunt obligaţi
să transmită de îndată consilierului juridic delegat sau consilierului juridic
cu atribuţii pe linie procesuală în a cărui zonă de responsabilitate
teritorială se află unitatea militară în cauză, după caz, toate actele de procedură
comunicate de instanţele de judecată sau de organele de executare.
(3) Documentele clasificate care se constituie în
mijloace de probă se depun la instanţă de către consilierul juridic delegat,
după declasificarea acestora, în condiţiile legii, prin grija unităţii militare
deţinătoare.
(4) Documentele prevăzute la alin. (3), a căror
declasificare nu este aprobată de emitent, se depun la instanţă ca documente
clasificate, cu respectarea legislaţiei în vigoare, de către consilierul
juridic delegat.
Art. 69. - (1) In situaţia în care se constată un
prejudiciu produs patrimoniului Ministerului Apărării Naţionale ori unul pe
cale de a se produce, pentru a cărui acoperire/prevenire este necesară
promovarea unei acţiuni în justiţie, comandantul/şeful unităţii militare, al
eşalonului superior sau al structurii cu atribuţii de control, după caz, este
obligat să sesizeze, în scris, în cel mai scurt timp, consilierul juridic cu
atribuţii pe linie procesuală, în a cărui zonă de responsabilitate teritorială
se află unitatea militară în cauză sau Direcţia.
(2) Sesizarea, avizată în mod obligatoriu de
consilierul juridic care asigură asistenţa juridică a unităţii militare, va fi
însoţită de documentaţia necesară pentru formularea şi susţinerea acţiunii în
justiţie, certificată „conform cu originalul".
(3) Arondarea consilierilor juridici cu atribuţii pe
linie procesuală pe zone de responsabilitate teritorială se stabileşte prin
dispoziţie a şefului Direcţiei, care se va publica în Buletinul Informativ al
Armatei.
Art. 70. - (1) Consilierii juridici cu atribuţii pe
linie procesuală înaintează şefului Direcţiei cererile de chemare în judecată,
precum şi memoriile pentru exercitarea recursurilor în interesul legii, în
vederea aprobării acestora pentru a fi promovate la instanţele de judecată sau
la celelalte instituţii abilitate de lege.
(2) Intâmpinările, cererile reconvenţionale, cele
pentru exercitarea căilor de atac, ordinare şi extraordinare, altele decât
recursul în interesul legii, precum şi orice alte acte procesuale prevăzute de
lege vor fi înaintate de către consilierii juridici delegaţi instanţelor de
judecată, după aprobarea lor de către şeful Direcţiei, consilierul juridic
coordonator pentru teritoriu sau consilierii juridici zonali, după caz.
(3) Aprobările date potrivit alin. (1)şi (2) nu
înlătură angajarea răspunderii proprii a consilierilor juridici pentru actele
procesuale efectuate.
Art. 71. - (1) Renunţarea la drepturile aflate în
litigiu şi la judecată, precum şi la căile de atac exercitate se aprobă de
către ministrul apărării naţionale, la propunerea şefului Direcţiei.
(2) Neexercitarea căilor de atac se aprobă de către
şeful Direcţiei, la propunerea consilierului juridic delegat înaintată
ierarhic.
(3) In litigiile care au ca obiect imobile aflate în patrimoniul
Ministerului Apărării Naţionale, aprobarea prevăzută la alin. (1) şi (2) se
acordă numai cu avizul prealabil al Direcţiei domenii şi infrastructuri.
(4) In procesele şi cererile civile şi penale ale căror
obiect este evaluabil în bani, aprobarea prevăzută la alin. (1) şi (2) se
acordă numai cu avizul prealabil al Direcţiei financiar-contabile.
CAPITOLUL IV
Alte dispoziţii
Art. 72. - (1) Pentru desfăşurarea optimă a
activităţilor consilierilor juridici din teritoriu cu atribuţii pe linie
procesuală, comandanţii/şefii unităţilor militare în care aceştia îşi au sediul
au obligaţia de a dispune măsuri pentru asigurarea următoarelor condiţii:
a) spaţiu de lucru corespunzător cu dotare
aferentă-mobilier, post telefonic interurban şi militar conectat la reţeaua
telefonică a Armatei României, acces la servicii de internet/intranet;
b) facilităţi de tehnoredactare şi multiplicare a
documentelor specifice, de registratură şi de evidenţă a documentelor
clasificate;
c) acces la abonamente la Monitorul Oficial al
României, Partea I, şi la alte publicaţii cu caracter juridic;
d) drepturi de echipament şi materiale de resortul
echipamentului, în natură sau sub formă bănească.
(2) In situaţia în care unităţile militare în care îşi
au sediul consilierii juridici din teritoriu cu atribuţii pe linie procesuală
se desfiinţează, comandanţii de garnizoană au obligaţia de a asigura spaţiu
corespunzător, precum şi celelalte condiţii prevăzute la alin. (1) la o altă
unitate militară din garnizoana respectivă.
(3) Plata drepturilor de natură salarială şi a altor
drepturi băneşti, cu excepţia contravalorii echipamentului, cuvenită
consilierilor juridici din teritoriu cu atribuţii pe linie procesuală, se
asigură de către Direcţia financiar-contabilă sau altă structură centrală
stabilită să asigure financiar Direcţia, pe baza documentelor transmise de
această structură.
(4) Plata indemnizaţiei de delegare/detaşare şi
decontarea cheltuielilor de cazare şi transport efectuate în interesul
serviciului se fac pe baza ordinelor de serviciu şi a conturilor nominale emise
de unităţile militare în care îşi au sediul consilierii juridici din teritoriu
cu atribuţii pe linie procesuală, iar sumele cuvenite vor fi virate în
conturile personale ale acestora.
(5) Fondurile băneşti necesare desfăşurării activităţii
specifice de către consilierii juridici din teritoriu cu atribuţii pe linie
procesuală, inclusiv pentru plata taxelor judiciare de timbru, timbre
judiciare, onorarii pentru experţi şi/sau executori judecătoreşti se asigură de
către Direcţia financiar-contabilă sau de altă structură centrală stabilită să
asigure financiar Direcţia, pe baza documentelor transmise de Direcţie.
TITLUL VI
Dispoziţii finale
Art. 73. - Pentru perfecţionarea pregătirii de
specialitate, Direcţia poate organiza convocări ale consilierilor juridici din
cadrul Ministerului Apărării Naţionale aflaţi în evidenţă.
Art. 74. - Structurile juridice/Consilierii juridici
desfăşoară întâlniri cu consilierii juridici de la eşalonul direct subordonat,
trimestrial sau ori de câte ori este necesar, în vederea îndrumării
activităţilor acestora şi monitorizării nivelului de performanţă al activităţii
de asistenţă juridică desfăşurată.
Art. 75. - Consilierii juridici nu pot primi spre
rezolvare alte lucrări decât cele cu specific juridic, care decurg din
atribuţiile ce le revin. Aceştia nu se planifică pentru executarea serviciului
interior şi/sau a serviciului de control în garnizoană.
Art. 76. - In exercitarea atribuţiilor, consilierii
juridici pot solicita date, acte şi înscrisuri deţinute de structurile cărora
le acordă asistenţă juridică, iar comandanţii/şefii acestora sunt obligaţi să
le pună la dispoziţie în timp util.
Art. 77. - Consilierii juridici sunt obligaţi să îşi
perfecţioneze permanent pregătirea de specialitate în vederea îndeplinirii cu
bune rezultate a atribuţiilor funcţionale.
Art. 78. - Pentru desfăşurarea optimă a activităţii
consilierilor juridici, comandanţii/şefii unităţilor militare au obligaţia să
asigure condiţiile prevăzute la art. 72 alin. (1) lit. a)-c), precum şi
prezenţa consilierului juridic la activităţile organizate în plan profesional.
Art. 79. - Consilierii juridici încadraţi în
structurile cu personalitate juridică pot participa la activităţile de
pregătire profesională organizate de către Direcţie, fără a face obiectul
prezentelor instrucţiuni.
Art. 80. - In aplicarea prezentelor instrucţiuni, şeful
Direcţiei poate emite dispoziţii şi precizări.