ORDIN
Nr. 764 din 15 iulie 2005
pentru aprobarea procedurii de inregistrare la Ministerul Sanatatii a
laboratoarelor care efectueaza monitorizarea calitatii apei potabile in cadrul
controlului oficial al apei potabile
ACT EMIS DE: MINISTERUL SANATATII
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 729 din 11 august 2005
Vazand Referatul de aprobare al Directiei de sanatate publica nr. 8.845 din
15 iulie 2005,
in conformitate cu prevederile art. 7 alin. (1^1), (1^2), (5), (5^1) si (6)
din Legea nr. 458/2002 privind calitatea apei potabile, astfel cum a fost
modificata prin Legea nr. 311/2004, precum si ale art. 9 alin. (1), art. 15
alin. (1) - (9), art. 16 alin. (1) si (2) si ale art. 20 alin. (6) si (7) din Normele
de supraveghere, inspectie sanitara si monitorizare a calitatii apei potabile
si a Procedurii de autorizare sanitara a productiei si distributiei apei
potabile, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 974/2004,
in temeiul prevederilor Hotararii Guvernului nr. 168/2005 privind
organizarea si functionarea Ministerului Sanatatii, cu modificarile si
completarile ulterioare,
ministrul sanatatii emite urmatorul ordin:
Art. 1
(1) Se aproba procedura de inregistrare a laboratoarelor care efectueaza
monitorizarea calitatii apei potabile in cadrul controlului oficial al apei
potabile.
(2) Procedura prevazuta la alin. (1) contine conditiile administrative si
tehnice in baza carora laboratoarele se inregistreaza la Directia de sanatate
publica din cadrul Ministerului Sanatatii, denumita in continuare DSPMS.
(3) Potrivit procedurii prevazute la alin. (1), Ministerul Sanatatii, prin
DSPMS, elaboreaza si actualizeaza Registrul laboratoarelor pentru monitorizarea
calitatii apei potabile, denumit in continuare Registru.
Art. 2
In sensul prezentului ordin, urmatorii termeni se definesc astfel:
a) inregistrarea - recunoasterea oficiala la Ministerul Sanatatii a
faptului ca un laborator care este competent sa execute anumite teste si anumite
tipuri de masuratori face parte dintre laboratoarele care fac controlul oficial
al calitatii apei potabile;
b) Registru - lista completa a laboratoarelor inregistrate la Ministerul
Sanatatii, care efectueaza prelevarea si analiza probelor de apa potabila in
vederea realizarii programului de monitorizare in cadrul controlului oficial al
calitatii apei potabile;
c) Directia de sanatate publica din cadrul Ministerului Sanatatii (DSPMS) -
directia care, in calitate de autoritate de stat, coordoneaza domeniul
sanatatii in relatie cu factorii de mediu;
d) client - orice persoana fizica sau juridica ce solicita analizarea
calitatii apei potabile in cadrul controlului oficial al calitatii apei,
definit conform Legii nr. 458/2002 privind calitatea apei potabile, cu
modificarile si completarile ulterioare;
e) evaluator - specialistul din institutele de sanatate publica/centrul de
sanatate publica, care elaboreaza referatul de evaluare a unui laborator in
cadrul procedurii de inregistrare a acestuia la Ministerul Sanatatii;
f) program de monitorizare - monitorizarea de control si de audit a
calitatii apei potabile la iesirea din statia de tratare, la consumator, a apei
imbuteliate in sticle sau in alte recipiente, a ghetii alimentare fabricate din
apa potabila si a apei folosite in industria alimentara;
g) referat de evaluare - documentul intocmit de catre evaluatorul desemnat,
in urma analizarii documentatiei depuse de solicitant si a vizitei la fata
locului, care sta la baza procesului de inregistrare si care contine
recomandarea in baza careia Ministerul Sanatatii inregistreaza laboratoarele;
h) solicitant - persoana juridica ce face demersurile necesare prevazute de
legislatia in vigoare in vederea inregistrarii laboratorului al carui reprezentant
legal este.
Art. 3
(1) Inregistrarea laboratoarelor se face in functie de tipul de
monitorizare, in conformitate cu Legea nr. 458/2002, cu modificarile si
completarile ulterioare, dupa cum urmeaza:
a) laboratoare care efectueaza monitorizarea de control;
b) laboratoare care efectueaza monitorizarea de control si de audit a
calitatii apei potabile.
(2) Monitorizarea de control a calitatii apei potabile se poate face de
catre orice laborator care respecta prevederile privind analiza calitatii apei
potabile, conform legislatiei in vigoare, si este inregistrat in conformitate
cu dispozitiile prezentului ordin.
(3) Monitorizarea de audit a calitatii apei potabile se realizeaza numai de
catre laboratoarele apartinand Ministerului Sanatatii.
Art. 4
(1) In situatia in care un laborator subcontracteaza anumite analize,
trebuie sa se asigure ca laboratorul subcontractat este la randul sau
inregistrat pentru analizele respective, conform prezentului ordin.
(2) In situatia prevazuta la alin. (1) laboratorul care subcontracteaza
trebuie sa aduca la cunostinta in scris acest fapt atat clientului, cat si
autoritatii teritoriale de sanatate publica.
Art. 5
(1) Inregistrarea laboratoarelor pentru efectuarea monitorizarii de control
si de audit se face pentru analiza parametrilor prevazuti in Legea nr.
458/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) Inregistrarea laboratoarelor in vederea prelevarii de probe se
realizeaza numai in conditiile in care laboratorul realizeaza analizele
parametrilor prevazuti in Legea nr. 458/2002, cu modificarile si completarile
ulterioare.
Art. 6
Inregistrarea este valabila timp de 2 ani, in conditiile in care nu apare
nici o modificare care sa conduca la neconformarea cu datele furnizate la data
inregistrarii. In vederea reinnoirii inregistrarii se reia procedura de
inregistrare cu cel putin 90 de zile inainte de expirarea inregistrarii.
Art. 7
(1) In vederea inregistrarii solicitantul depune la DSPMS urmatoarele documente:
a) cererea de inregistrare in Registru, conform modelului prezentat in
anexa nr. I;
b) referatul de evaluare, eliberat in conformitate cu prevederile art. 8.
(2) Laboratorul sau societatea comerciala care are mai multe sedii cu personal
diferit va face demersurile necesare de inregistrare pentru fiecare dintre
laboratoarele sale.
Art. 8
(1) Referatul de evaluare in vederea inregistrarii laboratoarelor se
elibereaza de institutele de sanatate publica Bucuresti, Iasi, Cluj-Napoca si
Timisoara.
(2) Formatul standardizat al referatului de evaluare este prezentat in
anexa nr. II.
(3) Referatul de evaluare se elibereaza in termen de 30 de zile de la data
depunerii documentatiei, in baza dosarului de inregistrare intocmit conform
documentelor prezentate in anexa nr. III si a unei vizite de evaluare la fata
locului.
(4) Institutiile prevazute la alin. (1) in coordonarea Institutului de
Sanatate Publica Bucuresti elaboreaza un ghid privind criteriile de functionare
a laboratoarelor de monitorizare a calitatii apei potabile, in vederea
inregistrarii la Ministerul Sanatatii, care se va publica pe site-ul propriu al
fiecarei institutii, in termen de 30 de zile de la publicarea prezentului
ordin.
(5) Pentru laboratoarele acreditate din punctul de vedere al calitatii,
referatul de evaluare se intocmeste numai pe baza dosarului depus, daca
certificatul de acreditare include in mod detaliat apa potabila ca matrice
analizata si parametrii prevazuti de Legea nr. 458/2002, cu modificarile si
completarile ulterioare.
Art. 9
(1) Evaluarea dosarului se face de catre evaluatorii desemnati prin decizie
a conducatorilor institutiilor enumerate la art. 8 alin. (1), in termen de 30
de zile de la publicarea prezentului ordin.
(2) Evaluatorii trebuie sa indeplineasca urmatoarele criterii:
a) sa posede diploma universitara si cunostinte profesionale de profil;
b) sa posede experienta de lucru in laborator de minimum 5 ani;
c) sa posede diploma de absolvire a unui curs de auditori de la o
institutie de profil;
d) sa nu se afle in conflict de interese.
Art. 10
(1) DSPMS, pe baza referatului de evaluare, elibereaza o rezolutie
tipizata, conform anexei nr. IV, efectueaza inregistrarea si informeaza in
scris solicitantul in termen de 90 de zile de la data inregistrarii cererii la
sediul sau.
(2) Ministerul Sanatatii, prin DSPMS, comunica laboratorului tipul de
monitorizare de audit/control, analizele si metodele de analiza pentru care
este inregistrat in Registru, precum si numarul de cod al acestuia. Comunica
laboratorului, de asemenea, daca acesta este inregistrat si pentru prelevare de
probe.
Art. 11
(1) Toate laboratoarele supuse procedurii de inregistrare la Ministerul
Sanatatii pot primi cel putin cate o vizita de supraveghere.
(2) Vizita de supraveghere este anuntata in prealabil si este efectuata de
catre un evaluator desemnat de institutia care detine dosarul de evaluare a
laboratorului in cauza.
(3) Vizita de supraveghere se finalizeaza cu un referat care se adauga la
dosarul laboratorului.
Art. 12
Daca la vizita de supraveghere laboratorul nu indeplineste conditiile
impuse de procedura prevazuta de prezentul ordin, acesta va primi un termen
pentru punerea in aplicare a actiunilor corective sau, in caz de neconformare,
este radiat din Registru prin decizie a directorului DSPMS, in baza unui
referat elaborat de catre evaluator.
Art. 13
In situatia in care laboratorul nu este de acord cu decizia luata de a nu
fi inregistrat sau de radiere din Registru, poate face contestatie la DSPMS,
care va desemna o comisie alcatuita din 3 evaluatori care vor analiza cazul si
vor elabora o recomandare finala.
Art. 14
(1) Laboratoarele inregistrate trebuie sa indeplineasca in mod permanent
cerintele si conditiile care au stat la baza inregistrarii lor.
(2) Laboratoarele trebuie sa faca cunoscuta, in scris, institutiei care a
facut referatul de evaluare orice modificare pe care intentioneaza sa o faca si
care ar putea afecta indeplinirea cerintelor si respectarea conditiilor de
inregistrare, cu cel putin 90 de zile inainte de punerea in aplicare a
modificarii. Laboratoarele vor comunica in scris si data pentru punerea in
aplicare a modificarii.
(3) In conditiile alin. (2), evaluatorul va face un nou referat de evaluare
pe care il va adauga la dosarul laboratorului si, in cazul in care noile
informatii presupun modificari in Registru, informeaza in scris DSPMS, in
decurs de 10 zile, in vederea operarii modificarilor respective.
Art. 15
(1) Laboratoarele inregistrate trebuie sa participe la comparari
interlaboratoare cel putin o data pe an sau la cererea expresa a directorului
DSPMS, pentru toti parametrii care fac obiectul inregistrarii.
(2) Laboratorul National de Referinta din Institutul de Sanatate Publica
Bucuresti, in colaborare cu laboratoarele institutiilor prevazute la art. 8
alin. (1), este responsabil de organizarea de programe de comparari
interlaboratoare.
Art. 16
(1) Decizia de retragere a inregistrarii unui laborator determina
actualizarea Registrului.
(2) In situatia in care un laborator solicita radierea din Registru,
aceasta hotarare trebuie inaintata DSPMS cu minimum 90 de zile inainte de
incetarea activitatii.
(3) Radierea din Registru va fi insotita de retragerea numarului de cod
care nu va mai fi alocat unui alt laborator.
Art. 17
(1) Costurile pentru intocmirea referatului de evaluare se suporta de catre
solicitant.
(2) Cheltuielile generate de procesul de evaluare, de evaluare in urma
contestatiei si/sau de supraveghere a laboratoarelor se suporta de catre
solicitant.
(3) Cheltuielile de monitorizare a calitatii apei potabile se suporta de
catre client (a se intelege client in sensul prezentului ordin), conform
devizului intocmit in conformitate cu prevederile legale intre partile
contractante.
Art. 18
DSPMS, directiile de sanatate publica judetene si a municipiului Bucuresti,
institutele de sanatate publica Bucuresti, Iasi, Cluj-Napoca, Timisoara/Centrul
de Sanatate Publica Targu Mures vor duce la indeplinire prevederile prezentului
ordin.
Art. 19
Anexele nr. I - IV fac parte integranta din prezentul ordin.
Art. 20
Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul sanatatii,
Mircea Cinteza
ANEXA 1
CERERE
pentru solicitarea inregistrarii in Registrul laboratoarelor pentru
monitorizarea calitatii apei potabile al Ministerului Sanatatii
Domnule Director,
Subsemnatul ..................................................., laborator
_ _
acreditat |_| neacreditat |_|, solicit inregistrarea la Ministerul Sanatatii -
_ _
Directia de sanatate publica, in vederea prelevarii |_| analizarii |_| probelor
de apa potabila, pentru realizarea programului de monitorizare pe anul ...... .
Solicitant:
______________________________________________________________________________
| Solicitantul este un laborator cu personalitate juridica Da |_|/Nu |_|
|
| Denumirea si adresa completa (telefon/fax/e-mail) ........................
|
| ..........................................................................
|
| ..........................................................................
|
| Numarul de inregistrare la registrul comertului ........... CUI ..........
|
|______________________________________________________________________________|
Organizatia care are personalitate juridica:
______________________________________________________________________________
| Denumirea si adresa completa (telefon/fax/e-mail) ........................
|
| ..........................................................................
|
| ..........................................................................
|
| ..........................................................................
|
|______________________________________________________________________________|
______________________________________________________________________________
| Numele si adresa completa ale persoanei la care se gaseste dosarul tehnic
|
| al laboratorului |
| ..........................................................................
|
| ..........................................................................
|
|______________________________________________________________________________|
Ministerul Sanatatii
Registrul laboratoarelor pentru monitorizarea calitatii apei potabile
Domnului/Doamnei Director al Directiei de sanatate publica din cadrul
Ministerului Sanatatii
ANEXA 2
REFERAT DE EVALUARE
Institutia: ..............
Evaluator: ...............
Numele: .................. Prenumele: ............ Functia: ...........
Telefon: ................. E-mail: ...............
________________________________________________________________________________
Activitatile evaluate Referiri la documentele, Daca au fost
adecvate,
incaperile, instrumentele se va scrie DA
etc. evaluate Daca au fost
inadecvate, se va
explicita
________________________________________________________________________________
Organizatia/laboratorul si
personalul
________________________________________________________________________________
Spatii
________________________________________________________________________________
Metode de analiza
________________________________________________________________________________
Echipamente
________________________________________________________________________________
Reactivi si consumabile
________________________________________________________________________________
Modul de manipulare a probelor
________________________________________________________________________________
Buletine de analiza:
locul de prelevare, timpul,
data si numarul de
identificare al probei
________________________________________________________________________________
Pot constitui un suport de
decizie pentru autoritatile
de sanatate publica?
________________________________________________________________________________
Modul de tratare a
reclamatiilor de la clienti
________________________________________________________________________________
Evaluarea directa a modului
de efectuare a determinarilor
analitice (in timpul vizitei)
Enumerati parametrii si
metodele de analiza evaluate
direct
________________________________________________________________________________
Alte remarci
________________________________________________________________________________
Concluziile evaluarii:
A. Evaluarea personalului
Calificarea personalului
Evaluarea va evidentia daca persoana are/nu are cunostinte adecvate despre
metodele de analiza, instrumentele utilizate, raportarea rezultatelor etc.
B. Evaluarea laboratorului
In concluzie, cerintele sunt/nu sunt indeplinite.
Lista parametrilor pentru care se solicita inregistrarea: ................
Evaluat de catre evaluatorul, data, semnatura ............................
ANEXA 3
DOCUMENTELE
necesare in vederea obtinerii referatului de evaluare
In vederea obtinerii referatului de evaluare, solicitantul depune la sediul
uneia dintre institutiile enumerate la art. 8 alin. (1) din ordin urmatoarele
documente:
I. cererea de inregistrare conform anexei nr. I la ordin;
II. dosarul tehnic pentru inregistrarea laboratorului, care va contine:
a) organigrama organizatiei/laboratorului;
b) lista membrilor personalului de laborator si CV-urile acestora;
c) schita spatiului de laborator si anexele aferente;
d) lista aparaturii din dotare;
e) copii de pe certificatele de etalonare/verificare metrologica a
echipamentelor;
f) dovezi ale existentei sau ale constructiei unui sistem al calitatii in
conformitate cu standardele in vigoare;
g) lista parametrilor chimici, microbiologici si de radioactivitate pentru
care se solicita inregistrarea, incluzand lista metodelor de analiza utilizate
si a metodelor de prelevare, cu respectarea cerintelor prevazute in anexa nr. 3
la Legea nr. 458/2002 privind calitatea apei potabile, cu modificarile si
completarile aduse prin Legea nr. 311/2004 (precizia, acuratetea si limita de
detectie a metodei);
h) raportul de activitate (numarul de prelevari de probe si numarul de
analize efectuate pentru parametrii pentru care se solicita inregistrarea)
pentru 12 luni precedente cererii, pentru laboratoarele cu activitate a carei
durata este mai mare de un an de zile;
i) dovezi in ceea ce priveste controlul intern de calitate si rezultatele
controlului extern de calitate;
j) formatul buletinului de analiza;
k) modalitatea de comunicare electronica a buletinului de analiza (e-mail);
l) lista tarifelor utilizate;
III. declaratia pe propria raspundere:
Subsemnatul/subsemnata ..................................................,
identificat/identificata cu B.I./C.I. seria ... nr. ......., eliberat/eliberata
la data de ..........., cu domiciliul in localitatea ...................., str.
......................... nr. ..., bl. ..., sc. ..., ap. ..., sectorul/judetul
................., avand calitatea/functia de ..............................,
reprezentant al .............................., declar pe propria raspundere ca
indeplinesc urmatoarele cerinte:
- am intocmit o procedura scrisa de colaborare cu autoritatea de sanatate
publica teritoriala;
- cunosc si respect procedurile privind esantionarea, recoltarea,
transportul, pregatirea si analiza probelor si modul de transmitere a
rezultatelor obtinute;
- intocmesc proceduri privind efectuarea, transmiterea, pastrarea si
protectia inregistrarilor urmarite, conform programului de monitorizare al
clientului, care trebuie sa fie vizat de autoritatea de sanatate publica
teritoriala;
- cunosc si aplic procedurile de actiune in cazul depasirii valorilor
limita specificate, care sunt stabilite de comun acord cu autoritatea de
sanatate publica teritoriala si cu clientul;
- dispun de proceduri de verificare a rezultatelor care sa asigure
corectitudinea datelor transmise clientului si autoritatilor de sanatate
publica;
- respect si aplic normele sanitare pe baza carora s-a facut inregistrarea
laboratorului.
Data Semnatura
........... .................
ANEXA 4
FORMULAR
de confirmare a inregistrarii
Laboratorul: ...............................
Codul de inregistrare: .....................
Data evaluarii: ............................
Evaluatorul: ...............................
________________________________________________________________________________
| DA/Comentariu
______________________________________________________________|_________________
Evaluatorul a efectuat evaluarea conform procedurii |
______________________________________________________________|_________________
Actiunile corective recomandate au fost puse in practica |
(daca este cazul) |
______________________________________________________________|_________________
Alte comentarii |
______________________________________________________________|_________________
Evaluatorul recomanda inregistrarea si semneaza raportul |
de evaluare |
______________________________________________________________|_________________
Concluzie:
_ _
Inregistrat pentru monitorizare de control |_| de audit |_|
_
prelevare de probe |_|
_
Neinregistrat |_|
Anexe: 1. Lista parametrilor pentru care s-a solicitat inregistrarea
2. Metodele de analiza pentru care este autorizat
Semnatura directorului Directiei de sanatate publica din cadrul
Ministerului Sanatatii