ORDIN Nr. 790
din 4 august 2006
pentru aprobarea
Regulamentului de organizare si functionare a Comitetului consultativ EMAS si a
Biroului EMAS
ACT EMIS DE:
MINISTERUL MEDIULUI SI GOSPODARIRII APELOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 689 din 11 august 2006
In baza prevederilor art. 8 alin. (4) din Ordinul
ministrului agriculturii, pădurilor, apelor şi
mediului nr. 50/2004 privind stabilirea Procedurii de organizare şi coordonare
a schemelor de management de mediu şi audit (EMAS) în vederea participării
voluntare a organizaţiilor la aceste scheme, cu modificările şi completările
ulterioare,
în temeiul art. 5 alin. (8) din Hotărârea Guvernului
nr. 408/2004 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Mediului şi
Gospodăririi Apelor, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul mediului şi gospodăririi apelor emite prezentul ordin.
Art. 1. - Se aprobă Regulamentul de organizare şi
funcţionare a Comitetului consultativ EMAS şi a Biroului EMAS, prevăzut în
anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul mediului şi gospodăririi apelor,
Sulfina Barbu
ANEXĂ
REGULAMENT
de organizare şi funcţionare a Comitetului
consultativ EMAS şi a Biroului EMAS
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Comitetul consultativ
EMAS şi Biroul EMAS sunt înfiinţate prin prevederile art. 7 alin. (2) şi (3)
din Ordinul ministrului agriculturii, pădurilor, apelor şi mediului nr. 50/2004
privind stabilirea Procedurii de organizare şi coordonare a schemelor de
management de mediu şi audit (EMAS) în vederea participării voluntare a
organizaţiilor la aceste scheme, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 2. - Definiţiile termenilor specifici utilizaţi în
prezenta anexă sunt prevăzute în art. 3 din Ordinul ministrului agriculturii,
pădurilor, apelor şi mediului nr. 50/2004, cu modificările şi completările
ulterioare.
CAPITOLUL II
SECŢIUNEA 1
Structura şi funcţionarea Comitetului consultativ
EMAS şi a Biroului EMAS
Art. 3. - Comitetul consultativ EMAS funcţionează în
cadrul Ministerului Mediului şi Gospodăririi Apelor.
Art. 4. - (1) Comitetul consultativ EMAS este
constituit din 19 membri titulari, conform art. 8 alin. (1) din Ordinul
ministrului agriculturii, pădurilor, apelor şi mediului nr. 50/2004, cu
modificările şi completările ulterioare.
(2) Mandatul de membru titular al Comitetului consultativ
EMAS este de 2 ani, putând fi reînnoit.
Art. 5. - Membrii titulari ai Comitetului consultativ
EMAS trebuie să îndeplinească următoarele cerinţe:
a) să cunoască legislaţia în domeniul protecţiei
mediului şi să se preocupe în mod constant şi continuu pentru creşterea
nivelului de pregătire în acest domeniu, în special în domeniul EMAS;
b) să aibă cunoştinţe tehnice şi experienţă în
domeniul protecţiei mediului, în special în domeniul EMAS;
c) să nu asigure servicii de consultanţă şi să nu facă
parte din corpul de auditori sau verificatori de mediu din organizaţiile care
solicită înregistrarea EMAS;
d) să nu asigure servicii de proiectare şi
implementare a sistemului de management de mediu, care ar putea compromite
obiectivitatea sau imparţialitatea procesului de înregistrare a organizaţiilor
care solicită înregistrarea EMAS;
e) să îşi îndeplinească cu imparţialitate şi
integritate atribuţiile şi responsabilităţile privind înregistrarea EMAS a
organizaţiilor;
f) să declare, înainte de a participa la o întrunire
în cadrul Comitetului consultativ EMAS, orice relaţie oficială sau particulară,
prezentă ori anterioară, cu organizaţia care este supusă analizei, relaţie care
ar putea să îi influenţeze obiectivitatea deciziei;
g) să manifeste obiectivitate în procesul de analiză;
h) în cazul existenţei unui conflict de interese, sunt
obligaţi să se abţină de la luarea deciziei sau de la participarea la luarea
unei decizii.
Art. 6. - (1) Comitetul
consultativ EMAS se întruneşte ori de câte ori este necesar.
(2) Participarea membrilor titulari ai Comitetului
consultativ EMAS în cadrul întrunirilor nu este remunerată.
Art. 7. - (1) Membrii titulari ai Comitetului
consultativ EMAS care nu pot participa la întruniri
din motive obiective au obligaţia să desemneze, pe propria răspundere,
persoanele care îi înlocuiesc, cu condiţia ca acestea să îndeplinească şi să
respecte cerinţele prevăzute la art. 5.
(2) Inlocuirea se aduce la cunoştinţă Biroului EMAS, în
scris, cu minimum două zile înainte de data întrunirii.
Art. 8. - (1) Calitatea de membru titular al
Comitetului consultativ EMAS se pierde în următoarele condiţii:
a) prin retragere, membrul titular în cauză având
obligaţia să comunice Comitetului consultativ EMAS şi Biroului EMAS solicitarea
de retragere, în scris, cu cel puţin o lună înainte de data retragerii;
b) prin excludere, atunci când un membru titular al
Comitetului consultativ EMAS nu asigură reprezentarea la 3 şedinţe consecutive
a organismului competent care l-a nominalizat.
(2) Excluderea membrului titular al Comitetului
consultativ EMAS şi motivarea acesteia, împreună cu solicitarea de a desemna un
alt reprezentant, sunt comunicate, în scris, conducătorului organismului
competent din care acesta face parte.
Art. 9. - Deciziile Comitetului consultativ EMAS se
adoptă prin votul majorităţii membrilor. Pentru a putea fi adoptate este
necesară prezenţa a cel puţin jumătate plus unu din numărul membrilor titulari
ai Comitetului consultativ EMAS sau, după caz, al persoanelor desemnate de
aceştia ca înlocuitori.
Art. 10. - (1) Biroul EMAS funcţionează în cadrul
Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului.
(2) Membrii titulari ai Biroului EMAS participă la
întrunirile Comitetului consultativ EMAS.
(3) Membrii titulari ai Biroului EMAS care nu pot
participa la întruniri din motive obiective au obligaţia să desemneze, pe
propria răspundere, persoanele care îi înlocuiesc.
SECŢIUNEA a 2-a
Atribuţii şi responsabilităţi ale Comitetului
consultativ EMAS şi Biroului EMAS
Art. 11. - Comitetul consultativ EMAS este responsabil
pentru asigurarea, cu eficienţă şi promptitudine, a funcţionării corecte a
schemelor de management de mediu şi audit EMAS, având următoarele atribuţii şi
responsabilităţi:
a) stabileşte principiile politicii referitoare la
implementarea EMAS la nivel naţional şi asigură imparţialitatea în procesul de
înregistrare a organizaţiilor în cadrul EMAS;
b) participă la elaborarea şi actualizarea
legislaţiei în domeniul EMAS în funcţie de evoluţia practicii europene în acest
domeniu;
c) analizează anual stadiul de implementare EMAS la
nivel naţional şi avizează raportul anual cu privire la activitatea desfăsurară
în domeniul EMAS, întocmit de Biroul EMAS;
d) coordonează promovarea participării organizaţiilor
în cadrul EMAS, în special a întreprinderilor mici şi mijlocii;
e) diseminează informaţii asupra obiectivelor şi
componentelor principale ale EMAS;
f) analizează documentele necesare înregistrării EMAS
sau menţinerii înregistrării EMAS, inclusiv raportul de supraveghere primit de
la comisia de acreditare cu privire la activitatea verificatorului de mediu în
legătură cu organizaţia care solicită înregistrare EMAS;
g) analizează observaţiile autorităţilor publice
teritoriale pentru protecţia mediului şi ale părţilor interesate privind
organizaţia care solicită înregistrare EMAS sau care a obţinut înregistrarea
EMAS;
h) verifică respectarea de către organizaţia care
solicită înregistrare EMAS a cerinţelor prevăzute în Ordinul ministrului
agriculturii, pădurilor, apelor şi mediului nr. 50/2004, cu modificările şi
completările ulterioare;
i) decide prin vot asupra refuzului, înregistrării,
suspendării sau anulării înregistrării EMAS;
j) rezolvă contestaţiile organizaţiilor care au
solicitat înregistrare EMAS în cazul situaţiilor de refuzare, suspendare sau
anulare a înregistrării.
Art. 12. - Biroul EMAS asigură Secretariatul tehnic al
Comitetului consultativ EMAS, având următoarele atribuţii şi responsabilităţi:
a) verifică existenţa tuturor
documentelor depuse de organizaţia solicitantă în vederea obţinerii sau
menţinerii înregistrării EMAS;
b) asigură obţinerea informaţiilor de la agenţiile
teritoriale pentru protecţia mediului, conform prevederilor art. 141 din Ordinul
ministrului agriculturii, pădurilor, apelor şi mediului nr. 50/2004, cu
modificările şi completările ulterioare;
c) convoacă întrunirile Comitetului consultativ EMAS
şi stabileşte ordinea de zi a întrunirilor;
d) pregăteşte documentele întrunirii respective şi le
difuzează membrilor Comitetului consultativ EMAS sau persoanelor desemnate de
aceştia ca înlocuitori;
e) consemnează în procese-verbale dezbaterile din
cadrul întrunirilor Comitetului consultativ EMAS;
f) elaborează şi pune la dispoziţia părţilor
interesate şi a publicului, inclusiv prin publicare pe website, formularui-tip
al cererii de înregistrare EMAS;
g) elaborează şi actualizează o bază de date în
vederea centralizării evidenţei documentelor menţionate la art. 11 lit. f) şi
g);
h) ţine evidenţa organizaţiilor
înregistrate EMAS prin înscrierea, actualizarea şi menţinerea lor într-un
registru, numit Registrul naţional EMAS;
i) informează conducerea organizaţiei cu privire la
înregistrarea EMAS sau refuzul înregistrării EMAS, precum si cu privire la
suspendarea sau anularea înregistrării EMAS;
j) întocmeşte lista cu organizaţiile înregistrate EMAS,
conform art. 16 alin. (1) din Ordinul ministrului agriculturii, pădurilor,
apelor şi mediului nr. 50/2004, cu modificările şi completările ulterioare;
k) arhivează toate documentele Registrului naţional
EMAS pentru o perioadă de cel puţin 5 ani;
l) pregăteşte şi înaintează
Comitetului consultativ EMAS, spre avizare, raportul anual prevăzut la art. 11
lit. c).
SECŢIUNEA a 3-a
Accesul la informaţiile deţinute de Comitetul consultativ EMAS şi de Biroul EMAS
Art. 13. - (1) Biroul EMAS furnizează, la cerere,
fiecărei organizaţii care solicită înregistrare EMAS informaţii cu privire
la rezultatul votului prin care s-a decis
înregistrarea, refuzul, suspendarea sau anularea
înregistrării EMAS.
(2) Biroul EMAS furnizează părţilor interesate, la
cerere, informaţii referitoare la organizaţiile înregistrate EMAS.
Art. 14. - Comitetul consultativ EMAS şi Biroul EMAS
pun la dispoziţia publicului, pe pagina de website a Ministerului Mediului şi
Gospodăririi Apelor, respectiv a Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului,
lista actualizată a organizaţiilor înregistrate EMAS, precum şi a celor care nu
şi-au reînnoit înregistrarea EMAS sau cărora li s-a suspendat
ori anulat înregistrarea EMAS.
SECŢIUNEA a 4-a
Registrul naţional EMAS
Art. 15. - (1) Se instituie Registrul naţional EMAS,
care cuprinde lista organizaţiilor înregistrate EMAS, însoţită de următoarele
documente arhivate pe fiecare organizaţie înregistrată EMAS:
a) declaraţia de mediu validată de către un
verificator de mediu acreditat;
b) înştiinţarea transmisă de către organizaţie despre
orice schimbare a informaţiilor cuprinse în declaraţia de mediu, produsă după
data înregistrării EMAS;
c) actualizarea informaţiilor cuprinse în declaraţia
de mediu, iar în cazul schimbării acestora, validarea lor de către
verificatorul de mediu acreditat conform prevederilor pct. 3.4 din anexa nr. 3
la Ordinul ministrului agriculturii, pădurilor, apelor şi mediului nr. 50/2004,
cu modificările şi completările ulterioare;
d) certificatul de acreditare a verificatorului de
mediu, în copie.
(2) Lista organizaţiilor înregistrate EMAS cuprinde
câte o fişă de identificare pentru fiecare organizaţie,
cuprinzând:
a) numărul de înregistrare EMAS;
b) denumirea organizaţiei;
c) adresa organizaţiei;
d) reprezentantul legal;
e) persoana de contact;
f) codul CAEN al activităţii;
g) numărul de angajaţi;
h) numele verificatorului de mediu şi numărul de acreditare al verificatorului de mediu;
i) domeniul de acreditare;
j) data emiterii declaraţiei de mediu.
CAPITOLUL III
Dispoziţii finale
Art. 16. - (1) Componenţa nominală a Comitetului
consultativ EMAS se aprobă prin ordin al ministrului mediului şi gospodăririi
apelor.
(2) Componenţa nominală a Biroului EMAS se aprobă prin
decizie a preşedintelui Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului.