ORDIN
Nr. 80 din 25 iunie 2004
pentru aprobarea Normelor metodologice privind intocmirea planului de servicii
si a Normelor metodologice privind intocmirea planului individualizat de
protectie
ACT EMIS DE: MINISTERUL MUNCII, SOLIDARITATII SOCIALE SI
FAMILIEI
AUTORITATEA NATIONALA PENTRU PROTECTIA COPILULUI SI ADOPTIE
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 1008 din 2 noiembrie 2004
In temeiul prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 12/2001
privind organizarea si functionarea Autoritatii Nationale pentru Protectia
Copilului si Adoptie, aprobata si modificata prin Legea nr. 252/2001, ale art.
35 si ale art. 53 alin. (2) din Legea nr. 272/2004 privind protectia si
promovarea drepturilor copilului,
secretarul de stat al Autoritatii Nationale pentru Protectia Copilului si
Adoptie emite prezentul ordin.
Art. 1
Se aproba Normele metodologice privind intocmirea planului de servicii,
prevazute in anexa nr. 1, si Normele metodologice privind intocmirea planului
individualizat de protectie, prevazute in anexa nr. 2, care fac parte
integranta din prezentul ordin.
Art. 2
Prezentul ordin intra in vigoare incepand cu data de 1 ianuarie 2005.
Autoritatea Nationala
pentru Protectia Copilului si Adoptie
Gabriela Coman,
secretar de stat
ANEXA 1
NORME METODOLOGICE
privind intocmirea planului de servicii
Art. 1
Planul de servicii se intocmeste in urmatoarele situatii:
a) pentru prevenirea separarii copilului de parintii sai, inclusiv
prevenirea abuzului, neglijarii si exploatarii copilului, a exploatarii economice
si traficului cu copii;
b) pentru prevenirea separarii copilului de parintii sai in situatii de
abuz, neglijare sau exploatare a copilului, inclusiv de exploatare economica si
trafic cu copii;
c) pentru prevenirea separarii copilului cu dizabilitati de parintii sai,
in cazul in care acestia se adreseaza comisiei pentru protectia copilului
pentru incadrarea copilului intr-un grad de handicap si orientare
scolara/profesionala;
d) pentru mentinerea legaturilor de familie dupa reintegrarea copilului in
familie.
Art. 2
Planul de servicii pentru prevenirea separarii copilului de parintii sai,
inclusiv prevenirea abuzului, neglijarii si exploatarii copilului, a
exploatarii economice si traficului cu copii se intocmeste, dupa caz, de catre
serviciul public de asistenta sociala (SPAS) de la nivelul municipiilor si
oraselor, de catre Directia generala de asistenta sociala si protectia
copilului (DGASPC) de la nivelul sectoarelor municipiului Bucuresti sau de
catre persoanele cu atributii de asistenta sociala din aparatul propriu al
consiliilor locale comunale din unitatea administrativ-teritoriala in care
locuieste familia cu copilul.
Art. 3
(1) SPAS sau, dupa caz, DGASPC desemneaza responsabili de caz din cadrul
propriei institutii sau din cadrul organismului privat autorizat (OPA), cu
precadere din cadrul institutiei/organismului care a inceput instrumentarea
cazului.
(2) Persoanele desemnate ca responsabil de caz trebuie sa indeplineasca
conditiile de studii prevazute de standardele minime obligatorii privind
managementul de caz in domeniul protectiei copilului.
(3) Daca personalul SPAS de la nivelul municipiilor si oraselor sau
persoanele cu atributii de asistenta sociala din aparatul propriu al
consiliilor locale comunale nu indeplinesc conditiile prevazute la alin. (2),
atunci DGASPC din judetul respectiv va desemna responsabili de caz din cadrul
altor furnizori de servicii acreditati conform legii.
(4) Responsabilii de caz trebuie sa indeplineasca conditiile prevazute de standardele
minime obligatorii privind managementul de caz in domeniul protectiei
copilului.
Art. 4
Identificarea cazurilor se realizeaza in urma solicitarii directe a
copilului, a familiei/reprezentantului legal al copilului, a referirii cazului
din partea altor specialisti sau institutii/organizatii care interactioneaza cu
copilul ori prin autosesizare.
Art. 5
(1) Planul de servicii pentru prevenirea separarii copilului de parintii
sai in situatii de abuz, neglijare sau exploatare a copilului, inclusiv de
exploatare economica si trafic cu copii, se intocmeste de catre DGASPC de la
nivelul judetului sau al sectorului municipiului Bucuresti in a carui raza
teritoriala domiciliaza copilul impreuna cu familia sa.
(2) DGASPC desemneaza responsabili de caz din propria institutie sau din
cadrul OPA, cu precadere din cadrul acelei institutii/acelui organism care a
inceput instrumentarea cazului.
Art. 6
In situatia prevazuta la art. 5 identificarea cazurilor se realizeaza in
urma semnalarii la telefonul copilului a solicitarii directe a copilului sau a
referirii cazului din partea altor specialisti ori institutii/organizatii care
interactioneaza cu copilul.
Art. 7
(1) Planul de servicii pentru prevenirea separarii copilului cu dizabilitati
de parintii sai, in cazul in care acestia se adreseaza comisiei pentru
protectia copilului in vederea incadrarii copilului intr-un grad de handicap si
orientare scolara/profesionala, se intocmeste de catre DGASPC de la nivelul
judetului sau al sectorului municipiului Bucuresti in a carui raza teritoriala
domiciliaza copilul impreuna cu familia sa.
(2) DGASPC desemneaza responsabili de caz din cadrul serviciului de
evaluare complexa, cu respectarea prevederilor Ordinului secretarului de stat
al Autoritatii Nationale pentru Protectia Copilului si Adoptie, al ministrului
educatiei si cercetarii, al ministrului sanatatii si familiei si al
presedintelui Autoritatii Nationale pentru Persoanele cu Handicap nr.
18/3.989/416/142/2003 pentru aprobarea ghidului metodologic privind evaluarea
copilului cu dizabilitati si incadrarea intr-un grad de handicap, precum si
criteriile de orientare scolara si normele metodologice de aplicare a acestora.
Art. 8
Planul de servicii pentru mentinerea legaturilor de familie dupa
reintegrarea copilului in familie se intocmeste de catre DGASPC sau OPA care a
instrumentat cazul, in colaborare cu SPAS sau, dupa caz, cu persoanele cu
atributii de asistenta sociala din aparatul propriu al consiliilor locale
comunale din unitatea administrativ-teritoriala in care locuieste familia cu
copilul.
Art. 9
(1) In vederea intocmirii, implementarii si monitorizarii planului de
servicii, responsabilul de caz, impreuna cu specialistii a caror interventie
este considerata necesara, are obligatia de a asigura evaluarea initiala a
copilului si familiei sale, evaluarea detaliata a situatiei copilului in
context sociofamilial si cultural, precum si evaluarea periodica a cazului
conform legislatiei in vigoare.
(2) In indeplinirea atributiilor prevazute la alin. (1), responsabilul de
caz si specialistii implicati in rezolvarea cazului aplica metoda
managementului de caz, in conformitate cu standardele minime obligatorii
privind managementul de caz in domeniul protectiei copilului.
Art. 10
(1) In functie de nevoile si de particularitatile copilului, evaluarea
detaliata a situatiei copilului in context sociofamilial presupune aspecte de
ordin:
- social;
- psihologic;
- medical;
- educational;
- juridic.
(2) Instrumentele utilizate pot fi cu aplicabilitate generala (de exemplu,
ancheta sociala) sau instrumente specifice adaptate nevoilor individuale ale
copilului. Se recomanda ca, in situatiile specifice, care presupun o
interventie interinstitutionala (de exemplu, evaluarea copilului cu
dizabilitati, a copilului abuzat, neglijat si exploatat), sa se utilizeze cate
un set de instrumente agreat de toate institutiile partenere si avizat de
directorul general al DGASPC.
Art. 11
(1) Responsabilul de caz are obligatia de a completa fisa de monitorizare a
situatiei copilului, care se centralizeaza la nivelul DGASPC pentru crearea
unei baze de date la nivelul judetului sau sectorului municipiului Bucuresti.
(2) In cazul in care responsabilul de caz este angajat al unui OPA, acesta
trebuie sa comunice permanent cu institutia care l-a desemnat si sa transmita
in mod periodic - cel putin trimestrial si ori de cate ori este necesar -
urmatoarele documente: rapoarte de reevaluare a situatiei copilului si, dupa
caz, planul revizuit de servicii.
Art. 13
(1) Dupa incheierea perioadei de acordare a serviciilor pe baza planului de
servicii, responsabilul de caz are obligatia de a monitoriza situatia copilului
si a familiei sale pe o perioada de cel putin 3 luni.
(2) In situatia prevazuta la art. 3 alin. (3), responsabilul de caz are
obligatia de a transmite DGASPC copii de pe rapoartele de monitorizare
postservicii.
Art. 14
(1) Cerintele minime referitoare la continutul planului de servicii sunt
mentionate in anexa la prezentele norme metodologice, care face parte
integranta din acestea.
(2) Prestatiile, serviciile si interventiile cuprinse in planul de servicii
se adreseaza atat copilului, cat si familiei/reprezentantului legal si
persoanelor importante pentru copil.
(3) Planul de servicii tine cont de varsta, sexul, potentialul de
dezvoltare, personalitatea, etnia, cultura, religia, tipul de dizabilitate
si/sau gradul de handicap al copilului si orice alte elemente relevante pentru
situatia copilului.
Art. 15
Furnizarea prestatiilor, serviciilor si interventiilor cuprinse in planul
de servicii se face in baza unui contract cu familia/reprezentantul legal
incheiat cu responsabilul de caz.
Art. 16
DGASPC are obligatia de a aduce la cunostinta autoritatilor locale si OPA
de pe raza unitatii administrativ-teritoriale corespunzatoare continutul
prezentelor norme metodologice.
ANEXA 1
la normele metodologice
Judetul ...................................................................
Serviciul public de asistenta sociala .....................................
sau
Primaria ..................................................................
sau
Organismul privat autorizat ...............................................
sau
Sectorul ..................................................................
Directia generala de asistenta sociala si protectia copilului
PLAN DE SERVICII
Numele si prenumele copilului .............................................
CNP .......................................................................
Mama ......................................................................
Tata ......................................................................
Alt reprezentant legal al copilului .......................................
Domiciliul ................................................................
...........................................................................
Data realizarii/revizuirii planului de servicii ...........................
Dosarul nr. ...............................................................
Motivul intocmirii/revizuirii planului de servicii ........................
...........................................................................
Managerul de caz/responsabilul de caz .....................................
...........................................................................
Membrii echipei si institutia din care provin .............................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
Prestatii
________________________________________________________________________________
Tipul Cuantumul Autoritatea locala Data de incepere Perioada de
acordare
responsabila
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
Servicii
________________________________________________________________________________
Tipul Institutia Obiective Data de Perioada de Responsabilul
responsabila generale incepere desfasurare de caz/persoana
responsabila
________________________________________________________________________________
1 2 3 4 5 6
________________________________________________________________________________
Protectia
_______________________________________________________________
copilului
_______________________________________________________________
_______________________________________________________________
_______________________________________________________________
________________________________________________________________________________
Educatie formala _______________________________________________________________
si nonformala/
_______________________________________________________________
informala
_______________________________________________________________
________________________________________________________________________________
Sanatate
_______________________________________________________________
_______________________________________________________________
_______________________________________________________________
_______________________________________________________________
_______________________________________________________________
_______________________________________________________________
________________________________________________________________________________
Reabilitare
_______________________________________________________________
_______________________________________________________________
_______________________________________________________________
_______________________________________________________________
_______________________________________________________________
_______________________________________________________________
________________________________________________________________________________
Altele
_______________________________________________________________
_______________________________________________________________
_______________________________________________________________
_______________________________________________________________
_______________________________________________________________
_______________________________________________________________
________________________________________________________________________________
Interventii
________________________________________________________________________________
Tipul Institutia Obiective Data de Perioada de Responsabilul
responsabila generale incepere desfasurare de
caz/persoana
responsabila
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
Managerul de caz,
Membrii echipei,
Sef serviciu,
Directorul institutiei responsabile,
(cand managerul de caz este de la OPA)
sau
Responsabilul de caz,
Membrii echipei,
Sef serviciu,
Managerul de caz,
Directorul institutiei responsabile,
(cand managerul de caz este de la OPA)
ANEXA 2
NORME METODOLOGICE
privind intocmirea planului individualizat de protectie
Art. 1
Intocmirea planului individualizat de protectie incepe imediat in
urmatoarele situatii:
a) dupa inregistrarea cererii pentru instituirea unei masuri de protectie
speciala, ca urmare a solicitarii directe a familiei/reprezentantului legal al
copilului sau a referirii din partea SPAS, respectiv a persoanelor cu atributii
de asistenta sociala din aparatul propriu al consiliilor locale comunale din
unitatea administrativ-teritoriala in care locuieste familia cu copilul ori din
partea OPA sau a altor servicii din cadrul DGASPC care instrumenteaza cazul;
b) dupa ce directorul general al DGASPC a dispus plasamentul in regim de
urgenta.
Art. 2
Referirea cazului din partea autoritatii locale, OPA sau a altor servicii
din cadrul DGASPC, in vederea instituirii unei masuri de protectie speciala,
si, respectiv, propunerea asistentului social referitoare la plasamentul in
regim de urgenta sunt insotite in mod obligatoriu de raportul de evaluare
initiala a situatiei copilului in context sociofamilial si cultural.
Art. 3
(1) In vederea instituirii unei masuri de protectie speciala, DGASPC
dispune desemnarea unui manager de caz din cadrul DGASPC sau OPA pentru
realizarea urmatoarelor etape:
a) efectuarea evaluarii psihosociale initiale, in cazul solicitarilor
directe a familiei/reprezentantului legal;
b) intocmirea unui proiect de plan individualizat de protectie.
(2) In cazul in care managerul de caz este desemnat din cadrul serviciului
de evaluare complexa al DGASPC, acesta intocmeste proiectul de plan individualizat
de protectie in baza evaluarii complexe a situatiei copilului.
Art. 4
(1) Dupa stabilirea masurii de protectie managerul de caz are obligatia de
a constitui echipa pluridisciplinara cu care va colabora pentru realizarea
evaluarii detaliate a situatiei copilului in context sociofamilial si cultural,
elaborarea si aplicarea planului individualizat de protectie si monitorizarea
implementarii acestuia.
(2) In vederea realizarii acestor etape, managerul de caz si specialistii
implicati in solutionarea cazului aplica metoda managementului de caz in
conformitate cu standardele minime obligatorii privind managementul de caz in
domeniul protectiei copilului.
Art. 5
(1) Evaluarea detaliata a situatiei copilului in context sociofamilial si
cultural presupune, in functie de nevoile si de particularitatile copilului,
aspecte de ordin:
a) social;
b) psihologic;
c) medical;
d) educational;
e) juridic.
(2) Instrumentele utilizate pot fi cu aplicabilitate generala (de exemplu, ancheta
sociala) sau instrumente specifice adaptate nevoilor individuale ale copilului.
Se recomanda ca, in situatiile specifice, care presupun o interventie
interinstitutionala (de exemplu, evaluarea copilului cu dizabilitati, a
copilului abuzat, neglijat si exploatat) sa se utilizeze cate un set de
instrumente agreat de toate institutiile partenere si avizat de directorul
general al DGASPC.
Art. 6
Managerul de caz are obligatia de a completa fisa de monitorizare a
situatiei copilului, care se centralizeaza la nivelul DGASPC pentru crearea
unei baze de date la nivelul judetului sau al sectorului municipiului
Bucuresti.
Art. 7
Planul individualizat de protectie poate avea drept finalitate, dupa caz:
a) reintegrarea in familie;
b) integrarea in familia extinsa;
c) plasamentul in familia substitutiva;
d) integrarea socioprofesionala a tinerilor cu varsta de 18 ani, care
parasesc sistemul de protectie a copilului;
e) adoptia interna.
Art. 8
(1) Cerintele minime referitoare la continutul planului individualizat de
protectie sunt mentionate in anexa la prezentele norme metodologice, care face
parte integranta din acestea.
(2) Prestatiile, serviciile si interventiile cuprinse in planul
individualizat de protectie se adreseaza atat copilului, cat si
familiei/reprezentantului legal si persoanelor importante pentru copil.
Art. 9
In situatia masurilor de protectie speciala dispuse de comisia pentru
protectia copilului, furnizarea prestatiilor, serviciilor si interventiilor
cuprinse in planul individualizat de protectie se face in baza unui contract
incheiat de managerul de caz cu familia/reprezentantul legal al copilului.
Art. 10
(1) Planul individualizat de protectie cuprins in anexa la prezentele norme
metodologice este dezvoltat in programe de interventie specifica pentru
urmatoarele aspecte:
a) nevoile de sanatate si promovare a sanatatii;
b) nevoile de ingrijire, inclusiv de securitate si promovare a bunastarii;
c) nevoile fizice si emotionale;
d) nevoile educationale si urmarirea obtinerii de rezultate scolare
corespunzatoare potentialului de dezvoltare a copilului;
e) nevoile de petrecere a timpului liber;
f) nevoile de socializare, inclusiv modalitatile de mentinere a legaturilor,
dupa caz, cu parintii, familia largita, prietenii si alte persoane importante
sau apropiate fata de copil.
(2) Programele de interventie specifica trebuie sa contina obiective pe
termen scurt, mediu si lung, activitatile corespunzatoare acestor obiective,
care pot fi periodice, inclusiv de rutina, sau ocazionate de anumite proceduri
ori evenimente, durata aferenta activitatilor, personalul de specialitate
desemnat si alte persoane implicate, precum si modalitatile de monitorizare si
evaluare/reevaluare a acestor programe.
Art. 11
Planul individualizat de protectie si programele de interventie specifica
aferente acestuia tin cont de varsta, sexul, potentialul de dezvoltare,
personalitatea, etnia, cultura, religia, tipul de dizabilitate si/sau gradul de
handicap al copilului si de orice alte elemente relevante pentru situatia
copilului.
ANEXA 1
la normele metodologice
Judetul/Sectorul ..........................................................
Directia generala de asistenta sociala si protectia copilului
sau
Organismul privat autorizat ...............................................
PLAN INDIVIDUALIZAT DE PROTECTIE
Numele si prenumele copilului .............................................
CNP .......................................................................
Masura de protectie .......................................................
in baza Hotararii (CPC/instanta judecatoreasca) ...........................
nr./data ..................................................................
Responsabil pentru aplicarea masurii de protectie .........................
...........................................................................
...........................................................................
Reprezentantul legal al copilului .........................................
...........................................................................
Domiciliul ................................................................
...........................................................................
Data realizarii/revizuirii planului individualizat de protectie ...........
Dosar nr. .................................................................
Manager de caz ............................................................
...........................................................................
Membrii echipei si institutia din care provin .............................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
Prestatii
________________________________________________________________________________
Tipul Cuantumul Autoritatea locala Data de incepere Perioada de
acordare
responsabila
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
Servicii
________________________________________________________________________________
Tipul Institutia Obiective Data de Perioada de Responsabilul
responsabila generale incepere desfasurare de
caz/persoana
responsabila
________________________________________________________________________________
1 2 3 4 5 6
________________________________________________________________________________
Protectia
_______________________________________________________________
copilului
_______________________________________________________________
_______________________________________________________________
_______________________________________________________________
________________________________________________________________________________
Educatie formala
_______________________________________________________________
si nonformala/ _______________________________________________________________
informala
_______________________________________________________________
________________________________________________________________________________
Sanatate _______________________________________________________________
_______________________________________________________________
_______________________________________________________________
_______________________________________________________________
_______________________________________________________________
_______________________________________________________________
________________________________________________________________________________
Reabilitare
_______________________________________________________________
_______________________________________________________________
_______________________________________________________________
_______________________________________________________________
_______________________________________________________________
_______________________________________________________________
________________________________________________________________________________
Altele
_______________________________________________________________
_______________________________________________________________
_______________________________________________________________
_______________________________________________________________
_______________________________________________________________
_______________________________________________________________
________________________________________________________________________________
Interventii
________________________________________________________________________________
Tipul Institutia Obiective Data de Perioada de Responsabilul
responsabila generale incepere desfasurare de
caz/persoana
responsabila
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
Managerul de caz,
Membrii echipei,
Sef serviciu,
Directorul institutiei responsabile,