ORDIN Nr. 8060
din 21 august 2006
pentru aprobarea Normelor
metodologice privind procesarea declaratiilor vamale intocmite prin procedee
informatice
ACT EMIS DE:
AGENTIA NATIONALA DE ADMINISTRARE FISCALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 749 din 1 septembrie 2006
Având în vedere prevederile Normelor tehnice de
completare, utilizare şi tipărire a declaraţiei sumare, declaraţiei vamale în
detaliu şi exemplarelor de control T5R, aprobate prin Ordinul vicepreşedintelui
Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 6.312/2006,
în temeiul art. 5 alin. (3) din Hotărârea Guvernului
nr. 165/2005 privind organizarea şi funcţionarea Autorităţii Naţionale a Vămilor,
vicepreşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare
Fiscală emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Normele
metodologice privind procesarea declaraţiilor vamale întocmite prin procedee
informatice, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Prezentul ordin intră în vigoare la data
publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.
La aceeaşi dată se abrogă Decizia directorului general
al Direcţiei Generale a Vămilor nr. 1.186/2002 privind aprobarea Metodologiei
de prelucrare a declaraţiei vamale în detaliu prin procedee informatice,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 703 din 26 septembrie 2002.
Vicepreşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare
Fiscală,
Gelu Ştefan Diaconu
ANEXA
NORME METODOLOGICE
privind procesarea declaraţiilor vamale întocmite
prin procedee informatice
CAPITOLUL I
Definiţii
1. In aplicarea prezentelor norme metodologice se
înţelege prin:
a) CDPS - sistemul de
prelucrare a declaraţiei vamale prin procedee informatice;
b) DTI - mecanismul de
transmitere a declaraţiei vamale de către agenţii economici autorizaţi să
utilizeze sistemul informatic integrat vamal către autoritatea vamală, prin
procedee informatice;
c) procedura informatică
de declarare a mărfurilor - ansamblul de
instrucţiuni şi activităţi care permit declararea mărfurilor prin intermediul
sistemului informatic integrat vamal în procedură normală şi simplificată;
d) utilizator al sistemului informatic integrat
vamal - persoana stabilită în România, autorizată
să declare mărfurile prin procedee informatice;
d1) declarant în nume propriu - persoana stabilită în România, autorizată să depună declaraţia vamală în
nume propriu în format electronic pe suport magnetic sau prin conexiune
internet, în procedură normală;
d2) declarant la domiciliu - persoana juridică stabilită în România, autorizată pentru
utilizarea procedurii simplificate de vămuire la domiciliu, sau comisionarul în
vamă împuternicit de titularul autorizaţiei de vămuire la domiciliu, care
declară mărfurile în procedură simplificată de vămuire, conectată la sistemul
informatic integrat vamal;
d3) comisionar în vamă - persoana juridică stabilită în România, autorizată să depună
declaraţia vamală în nume propriu sau să acţioneze în nume propriu, dar pe
seama unei alte persoane, ori persoana care acţionează în numele, dar pe seama
unei alte persoane, care declară mărfurile în procedură normală şi/sau
simplificată, conectată la sistemul informatic integrat vamal;
e) cod de autorizare - codul atribuit de autoritatea vamală agentului economic utilizator
al sistemului informatic integrat vamal;
f) culoar de control vamal - circuitul care trebuie urmat de declaraţia vamală pe durata
procesului de control vamal. Fiecare culoar reprezintă un nivel de control care
trebuie aplicat unei declaraţii;
g) culoarul verde de control vamal - culoarul
de control vamal care permite acordarea liberului de
vamă fără efectuarea controlului documentar si fizic;
h) culoarul galben de control vamal - culoarul de control vamal care permite acordarea liberului de vamă
cu efectuarea controlului documentar;
i) culoarul roşu de
control vamal - culoarul de control vamal care
permite acordarea liberului de vamă numai după efectuarea controlului
documentar şi fizic;
j) culoarul albastru de control vamal - culoarul de control vamal care permite acordarea liberului de vamă
fără efectuarea controlului documentar şi fizic, cu recomandarea efectuării
unui control ulterior;
k) punctul de recepţie-acceptare-selecţie
- punctul de lucru stabilit de biroul vamal, unde
declarantul sau reprezentantul său prezintă declaraţia vamală în detaliu
tipărită în setul corespunzător regimului vamal solicitat, semnată şi
ştampilată, împreună cu documentele anexate stabilite la art. 145-148 din
Regulamentul de aplicare a Codului vamal al României, aprobat prin Hotărârea
Guvernului nr. 707/2006, documentele de plată sau de garantare a datoriei
vamale şi „Borderoul documente anexate", în care acestea sunt evidenţiate
în conformitate cu prevederile Normelor tehnice de completare, utilizare şi
tipărire a declaraţiei sumare, declaraţiei vamale în detaliu şi exemplarelor de
control T5R, aprobate prin Ordinul vicepreşedintelui Agenţiei Naţionale de
Administrare Fiscală nr. 6.312/2006, publicat în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 522 din 16 iunie
2006; în acest punct de lucru se poate realiza şi invalidarea informatică a
declaraţiei vamale acceptate;
l) punctul de control documentar - punctul de lucru stabilit de biroul vamal, unde se efectuează
controlul documentar;
m) punctul de control fizic - punctul de lucru
stabilit de biroul vamal, unde se efectuează controlul
fizic al mărfurilor; în acest punct de lucru se poate realiza şi invalidarea
informatică a declaraţiei vamale pentru care controlul fizic a fost efectuat;
n) punctul de validare - punctul de lucru
stabilit de biroul vamal, unde se efectuează
verificarea realizării controalelor vamale stabilite în baza criteriilor de
selectivitate şi validarea din punct de vedere informatic a declaraţiei vamale
în cauză;
o) punctul financiar-contabil - punctul de lucru
stabilit de biroul vamal, unde se efectuează validarea
informatică a plăţii cuantumului drepturilor de import ori de export şi/sau,
după caz, a taxei pe valoarea adăugată, accizei, comisionului vamal;
p) redirecţionarea
declaraţiei vamale - acţiunea de redirijare a unei
declaraţii vamale pe un alt culoar de control vamal decât cel selectat iniţial,
efectuată de lucrătorul vamal desemnat prin ordin de serviciu;
r) număr de referinţă
(stocare) - cod unic ce conţine anul înregistrării
declaraţiei vamale, urmat de datele de identificare a
lotului de marfă, unic atribuite de către utilizatorul
sistemului informatic integrat vamal;
s) număr de înregistrare - număr unic al declaraţiei vamale, de forma „Ixxxxxxxx",
atribuit de sistemul informatic integrat vamal; declaraţia vamală acceptată
primeşte număr de înregistrare;
ş) număr de validare - numărul declaraţiei
vamale, de forma „Vxxxxxxxx", atribuit unic de sistemul informatic
integrat vamal; numărul de validare are semnificaţia validării declaraţiei
vamale şi, după caz, este urmat de numărul secvenţei aferente rectificării
declaraţiei vamale, atribuit de sistemul informatic integrat vamal;
t) număr de borderou contabil
- numărul borderoului contabil, de forma
„Rxxxxxxxx", atribuit unic de sistemul informatic integrat vamal; numărul
de borderou contabil are semnificaţia plăţii datoriei vamale;
ţ) act de inspecţie - document întocmit
informatic în care se evidenţiază modificările efectuate de agenţii vamali în
declaraţia vamală rectificată sau, după caz, invalidarea acesteia;
u) rectificarea declaraţiei
vamale - acţiune
care permite agentului vamal modificarea informatică a uneia sau mai multor
date cuprinse în declaraţia vamală depusă şi acceptată;
v) invalidarea declaraţiei
vamale - acţiune care permite agentului vamal
invalidarea din punct de vedere informatic a unei declaraţii vamale;
w) postcontrol - funcţie
a sistemului informatic integrat vamal care permite rectificarea sau
invalidarea din punct de vedere informatic a unei declaraţii vamale.
CAPITOLUL II
SECŢIUNEA 1
Autorizarea pentru accesul la sistemului
informatic integrat vamal pentru depunerea declaraţiei vamale în format electronic utilizând conectarea directă
2. Persoana juridică stabilită în România poate fi
autorizată pentru accesul la sistemul informatic integrat vamal de procesare a
declaraţiei vamale în detaliu, respectiv declarant la domiciliu şi/sau
comisionar în vamă, în vederea completării şi depunerii declaraţiei vamale prin
procedee informatice, utilizând conectarea directă la reţeaua informatică a
autorităţii vamale.
3. Sistemul informatic
integrat vamal de procesare a declaraţiei vamale în detaliu poate fi utilizat
de către agenţii economici numai după obţinerea autorizaţiei de acces la
sistemul informatic integrat vamal, emisă de direcţia regională vamală în a
cărei rază de competenţă teritorială funcţionează biroul vamal pe lângă care se
solicită conectarea.
4. Autorizaţia de acces la sistemul informatic
integrat vamal de procesare a declaraţiei vamale în detaliu se eliberează numai dacă solicitantul
îndeplineşte simultan următoarele condiţii:
a) deţine autorizaţie de comisionar în vamă sau
autorizaţie de utilizare a procedurii de vămuire la domiciliu;
b) deţine infrastructură informatică adecvată;
c) utilizează standardele de conectare implementate
de Autoritatea Naţională a Vămilor la nivelul sistemului informatic integrat vamal
de procesare a declaraţiei vamale în detaliu.
5. Pentru eliberarea autorizaţiei de acces la
sistemul informatic integrat vamal de procesare a declaraţiei vamale în
detaliu, se transmite la direcţia regională vamală un dosar care cuprinde
următoarele documente:
a) cerere de autorizare pentru acces la sistemul
informatic integrat vamal de procesare a declaraţiei vamale în detaliu prin
conectare directă, întocmită potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 1, care
cuprinde următoarele informaţii:
- denumirea societăţii comerciale, sediul social al
acesteia, numele şi funcţia persoanei care reprezintă legal societatea
comercială;
- codul unic de înregistrare (CUI);
- biroul vamal la care se solicită
accesul;
- numărul de staţii de lucru (calculatoare) pentru
care se solicită conectarea, numărul de imprimante, precum şi parametrii
tehnici aferenţi acestora;
- procedura de declarare a mărfurilor (normală şi/sau
simplificată);
b) schema tehnică de
conectare la reţeaua locală a biroului vamal pe lângă care se solicită
conectarea;
c) declaraţia-angajament privind respectarea
obligaţiilor ce revin utilizatorilor sistemului informatic integrat vamal de
procesare a declaraţiei vamale în detaliu, întocmită potrivit modelului
prevăzut în anexa nr. 2, în original, semnată de persoana care reprezintă legal
societatea comercială, care a semnat şi cererea de autorizare;
d) autorizaţia de comisionar în vamă sau, după caz,
autorizaţia pentru utilizarea procedurii simplificate de vămuire la domiciliu,
în copie.
6. In cazul în care toate condiţiile sunt
îndeplinite, direcţia regională vamală, în termen de maximum 7 zile lucrătoare,
validează schema tehnică de conectare la reţeaua locală şi eliberează
autorizaţia de acces la sistemul informatic integrat vamal de procesare a
declaraţiei vamale în detaliu utilizând conectarea directă şi/sau suport
magnetic, în două exemplare, conform modelului prevăzut în anexa nr. 3 şi în
anexa nr. 3 bis la autorizaţia de acces la sistemul informatic integrat vamal
de procesare a declaraţiei vamale în detaliu utilizând conectarea directă
şi/sau suport magnetic, semnate de directorul direcţiei regionale vamale. Un
exemplar al autorizaţiei de acces la sistemul informatic integrat vamal şi
anexa nr. 3 bis se transmit solicitantului. Exemplarul nr. 2 al autorizaţiei de acces la
sistemul informatic integrat vamal se păstrează în evidenţa direcţiei regionale
vamale. Solicitantul va depune câte o copie a autorizaţiei de acces la sistemul
informatic integrat vamal şi a anexei nr. 3 bis la biroul vamal pe lângă care
îşi va desfăşura activitatea, pentru a i se permite accesul la sistemul
informatic vamal.
7. Titularul autorizaţiei de acces la sistemul
informatic integrat vamal de procesare a declaraţiei vamale în detaliu poate
solicita extinderea autorizaţiei iniţiale pentru procedura de declarare a
mărfurilor pentru alte birouri vamale. In acest caz, transmite la direcţia
regională vamală în a cărei rază de competenţă teritorială funcţionează biroul
vamal pe lângă care solicită extinderea documentele prevăzute la pct. 5 lit. a)
şi b), precum şi anexa nr. 3 bis, în original.
8. Extinderea autorizaţiei de acces la sistemul
informatic integrat vamal pe lângă alte birouri vamale decât cele pentru care
s-a eliberat iniţial autorizaţia se evidenţiază în anexa nr. 3 bis, în
original, şi se transmite solicitantului.
Solicitantul va depune o copie a anexei nr. 3 bis
actualizată la biroul vamal pe lângă care îşi va desfăşura activitatea, pentru a i se permite accesul la sistem.
9. In situaţia în care persoana autorizată pe lângă
un birou vamal solicită suplimentarea cu noi staţii de lucru (calculatoare),
transmite direcţiei regionale vamale în a cărei rază de competenţă teritorială
funcţionează biroul vamal o cerere întocmită conform modelului prevăzut în
anexa nr. 1, în care va specifica câte declaraţii vamale/articole întocmeşte pe
zi şi numărul de staţii de lucru (calculatoare) pentru care solicită
suplimentarea la respectivul birou vamal.
Direcţia regională vamală analizează solicitarea şi, în
funcţie de posibilităţile tehnice ale echipamentelor IT din dotarea biroului
vamal, de numărul de declaraţii vamale procesate pe zi pe fiecare staţie de
lucru sau de alte criterii tehnice/funcţionale, aprobă sau respinge conectarea
noilor staţii de lucru şi transmite răspunsul în scris solicitantului.
10. In cazul în care se aprobă conectarea de noi
staţii de lucru (calculatoare), solicitantul va depune o copie a răspunsului
favorabil la biroul vamal pe lângă care îşi va desfăşura activitatea, pentru a
i se permite accesul la sistem.
11. Autorizaţia de acces la sistemul informatic
integrat vamal de procesare a declaraţiei vamale în detaliu poate fi anulată de
direcţia regională vamală în următoarele cazuri:
a) când una dintre condiţiile ce au stat la baza
autorizării nu mai este îndeplinită;
b) când se constată că persoana autorizată nu respectă
regulile de funcţionare şi de securitate impuse de sistemul informatic integrat
vamal;
c) când emiterea autorizaţiei
s-a făcut pe baza unor informaţii şi date incorecte sau incomplete, iar
solicitantul avea cunoştinţă
sau trebuia să aibă cunoştinţă de acest fapt;
d) când autorizaţia de declarant la domiciliu şi/sau de
comisionar în vamă a fost anulată.
12. Decizia de anulare a
autorizaţiei de acces la sistemul informatic integrat vamal de procesare a
declaraţiei vamale în detaliu pentru unul sau mai multe birouri vamale este
transmisă de direcţia regională vamală persoanei autorizate. Aceasta va returna
anexa nr. 3 bis, în original, direcţiei regionale vamale.
13. Direcţia regională vamală aduce la cunoştinţă
decizia de anulare a autorizaţiei de acces la sistemul informatic integrat
vamal birourilor vamale pe lângă care intervine măsura respectivă.
SECŢIUNEA a 2-a
Autorizarea pentru accesul la sistemul informatic
integrat vamal
pentru depunerea declaraţiei vamale în format electronic pe suport magnetic
14. Persoana stabilită în România poate fi autorizată
pentru accesul la sistemul informatic integrat vamal de procesare a declaraţiei
vamale în detaliu, respectiv de declarant în nume propriu, în vederea
completării şi depunerii declaraţiei vamale pe suport magnetic la reţeaua
informatică a autorităţii vamale.
15. Sistemul informatic integrat vamal de procesare a declaraţiei vamale în detaliu poate fi utilizat numai
după obţinerea autorizaţiei de acces la sistemul informatic integrat vamal,
emisă de direcţia regională vamală în a cărei rază de competenţă teritorială
funcţionează biroul vamal pe lângă care se solicită conectarea.
16. Pentru eliberarea autorizaţiei de acces la
sistemul informatic integrat vamal de procesare a declaraţiei vamale în
detaliu, se transmite la direcţia regională vamală un dosar care cuprinde
următoarele documente:
a) cerere de autorizare
pentru acces la sistemul informatic integrat vamal de procesare a declaraţiei
vamale în detaliu, întocmită potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 1, care
cuprinde următoarele informaţii:
- denumirea societăţii comerciale, sediul social al
acesteia, numele şi funcţia persoanei care reprezintă legal societatea
comercială;
- codul unic de înregistrare (CUI) sau codul numeric
personal (CNP), după caz;
- biroul vamal la care se solicită accesul;
b) declaraţia-angajament întocmită potrivit modelului
prevăzut în anexa nr. 2, în original, semnată de persoana care reprezintă legal
societatea comercială şi care a semnat si cererea de autorizare.
17. In cazul în care toate condiţile sunt
îndeplinite, direcţia regională vamală eliberează autorizaţia de acces la
sistemul informatic integrat vamal, în două exemplare, conform modelului
prevăzut în anexa nr. 3 şi anexa nr. 3 bis, semnate de directorul direcţiei
regionale vamale.
Un exemplar al autorizaţiei de acces la sistemul
informatic integrat vamal şi anexa nr. 3 bis se transmit solicitantului.
Exemplarul nr. 2 al autorizaţiei de acces la sistemul informatic integrat vamal
se păstrează în evidenţa direcţiei regionale vamale.
Solicitantul va depune câte o copie a autorizaţiei de
acces la sistemul informatic integrat vamal şi a anexei nr. 3 bis la biroul
vamal pe lângă care îşi va desfăşura activitatea, pentru a i se permite accesul
la sistemul informatic integrat vamal.
18. Titularul autorizaţiei de acces la sistemul
informatic integrat vamal de procesare a declaraţiei vamale în detaliu poate
solicita extinderea autorizaţiei iniţiale pentru alte birouri vamale. In acest
caz transmite la direcţia regională vamală în a cărei rază de competenţă
teritorială funcţionează biroul vamal pe lângă care solicită extinderea
documentele prevăzute la pct. 16 lit. a), precum şi anexa nr. 3 bis, în
original.
19. Extinderea autorizaţiei de acces la sistemul
informatic integrat vamal de procesare a declaraţiei vamale în detaliu pe lângă
alte birouri vamale decât cele pentru care s-a eliberat iniţial autorizaţia se
evidenţiază în anexa nr. 3 bis, în original, şi se transmite solicitantului.
Solicitantul va depune o copie a anexei nr. 3 bis
actualizate la biroul vamal pe lângă care îşi va desfăşura activitatea, pentru a i se permite accesul la sistem.
20. Autorizaţia de acces la sistemul informatic
integrat vamal de procesare a declaraţiei vamale în detaliu poate fi anulată de
direcţia regională vamală în următoarele cazuri:
a) când una dintre condiţiile ce au stat la baza
autorizării nu mai este îndeplinită;
b) când se constată că persoana autorizată nu respectă
regulile de funcţionare şi de securitate impuse de sistemul informatic integrat
vamal;
c) când emiterea autorizaţiei s-a făcut pe baza unor
informaţii şi date incorecte sau incomplete, iar solicitantul avea cunoştinţă
sau trebuia să aibă cunoştinţă de acest fapt.
21. Decizia de anulare a autorizaţiei de acces la
sistemul informatic integrat vamal de procesare a declaraţiei vamale în detaliu
pentru unul sau mai multe birouri vamale este transmisă de direcţia regională
vamală persoanei autorizate. Aceasta va returna anexa nr. 3 bis, în original,
direcţiei regionale vamale.
22. Direcţia regională vamală aduce la cunoştinţă
decizia de anulare a autorizaţiei de acces la sistemul informatic integrat
vamal birourilor vamale pe lângă care intervine măsura respectivă.
SECŢIUNEA a 3-a
Autorizarea pentru accesul la sistemul informatic
integrat vamal
pentru depunerea declaraţiei vamale în format electronic utilizând conexiune internet
23. Persoana stabilită în România poate fi autorizată
pentru accesul la sistemul informatic integrat vamal de procesare a declaraţiei
vamale în detaliu, respectiv de declarant la domiciliu, comisionar în vamă,
declarant în nume propriu, în vederea completării şi depunerii declaraţiei
vamale, utilizând conexiune internet.
24. Sistemul informatic integrat vamal de procesare a
declaraţiei vamale în detaliu poate fi utilizat numai după obţinerea
autorizaţiei de acces la sistemul informatic integrat vamal, emisă de direcţia
regională vamală în a cărei rază de competenţă teritorială funcţionează biroul
vamal pe lângă care se solicită conectarea.
25. Autorizaţia de acces la sistemul informatic
integrat vamal de procesare a declaraţiei vamale în detaliu se eliberează numai
dacă solicitantul îndeplineşte simultan următoarele condiţii:
a) deţine autorizaţie de comisionar în vamă,
autorizaţie de utilizare a procedurii de vămuire la domiciliu sau declarant în
nume propriu;
b) deţine infrastructură informatică potrivit cerinţelor
prevăzute în anexa nr. 4.
26. Pentru eliberarea autorizaţiei de acces la
sistemul informatic integrat vamal de procesare a declaraţiei vamale în
detaliu, se transmite la direcţia regională vamală în a cărei rază de
competenţă teritorială funcţionează biroul vamal pe lângă care se solicită
conectarea un dosar care cuprinde următoarele documente:
a) cerere de autorizare pentru acces la sistemul
informatic integrat vamal de procesare a declaraţiei vamale în detaliu prin
conexiune internet, întocmită potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 5, care
cuprinde următoarele informaţii:
- denumirea societăţii comerciale, sediul social al
acesteia, numele şi funcţia persoanei care reprezintă legal societatea
comercială;
- codul unic de înregistrare
(CUI) sau codul numeric personal (CNP), după caz;
- biroul vamal la care se solicită accesul;
- adresa de e-mail;
- procedura de declarare a mărfurilor (normală şi/sau
simplificată);
b) declaraţia-angajament întocmită potrivit modelului
prevăzut în anexa nr. 2, în original, semnată de persoana care reprezintă legal
societatea comercială şi care a semnat şi cererea de autorizare;
c) autorizaţia de comisionar în vamă sau, după caz,
autorizaţia pentru utilizarea procedurii simplificate de vămuire la domiciliu,
în copie.
27. In cazul în care toate condiţiile sunt
îndeplinite, direcţia regională vamală în a cărei rază de competenţă
teritorială funcţionează biroul vamal pe lângă care se solicită conectarea
eliberează autorizaţia de acces la sistemul informatic integrat vamal, în două
exemplare, conform modelului
prevăzut în anexa nr. 6 şi în anexa nr. 6 bis la autorizaţia de acces la
sistemul informatic integrat vamal de procesare a declaraţiei vamale în detaliu
prin conexiune internet, semnate de directorul direcţiei regionale vamale.
Autorizaţia de acces la sistemul informatic integrat
vamal de procesare a declaraţiei vamale în detaliu prin conexiune internet
conţine:
a) cod declarant;
b) certificat digital (fişier care asigură accesul
criptat şi securizat la sistemul informatic integrat vamal prin conexiune
internet) alocat pentru fiecare agent economic, constând în nume utilizator şi
parolă;
c) nume utilizator şi parolă pentru accesul la baza
de date de referinţă a Autorităţii Naţionale a Vămilor.
Un exemplar al autorizaţiei de acces la sistemul
informatic integrat vamal şi anexa nr. 6 bis se transmit solicitantului.
Exemplarul nr. 2 al autorizaţiei de acces la sistemul informatic integrat vamal
se păstrează în evidenţa direcţiei regionale vamale.
Solicitantul va depune câte o copie a autorizaţiei de
acces la sistemul informatic integrat vamal şi a anexei nr. 6 bis la biroul
vamal pe lângă care îşi va desfăşura activitatea, pentru a i se permite accesul
la sistem.
28. Pentru a avea acces la
sistemul informatic integrat vamal de procesare a declaraţiei vamale în detaliu
prin conexiune internet, titularul autorizaţiei de acces la sistemul informatic
integrat vamal va parcurge toţi paşii prezentaţi în anexa nr. 7, care cuprinde
instrucţiunile de instalare şi configurare a clientului DPI prin conexiune
internet.
29. Titularul autorizaţiei de acces la sistemul
informatic integrat vamal de procesare a declaraţiei vamale în detaliu poate
solicita extinderea autorizaţiei iniţiale pentru procedura de declarare a
mărfurilor pentru alte birouri vamale. In acest caz transmite la direcţia
regională vamală în a cărei rază de competenţă teritorială funcţionează biroul
vamal pe lângă care solicită extinderea documentele prevăzute la pct. 26 lit.
a), precum şi anexa nr. 6 bis, în original.
30. Extinderea autorizaţiei de acces la sistemul
informatic integrat vamal de procesare a declaraţiei vamale în detaliu pe lângă
alte birouri vamale decât cele pentru care s-a eliberat iniţial autorizaţia se
evidenţiază în anexa nr. 6 bis, în original, şi se transmite solicitantului.
Solicitantul va depune o copie a anexei nr. 6 bis
actualizate la biroul vamal pe lângă care îşi va desfăşura activitatea, pentru
a i se permite accesul la sistem.
31. Autorizaţia de acces la
sistemul informatic integrat vamal de procesare a declaraţiei vamale în detaliu
prin conexiune internet poate fi anulată de direcţia regională vamală în
următoarele cazuri:
a) când una dintre condiţiile ce au stat la baza
autorizării nu mai este îndeplinită;
b) când se constată că persoana autorizată nu respectă
regulile de funcţionare şi de securitate impuse de sistemul informatic integrat
vamal;
c) când emiterea autorizaţiei s-a făcut pe baza unor
informaţii şi date incorecte sau incomplete, iar solicitantul avea cunoştinţă
sau trebuia să aibă cunoştinţă despre acest fapt;
d) când autorizaţia de declarant la domiciliu şi/sau
comisionar în vamă a fost anulată.
32. Decizia de anulare a autorizaţiei de acces la
sistemul informatic integrat vamal de procesare a declaraţiei vamale în detaliu
prin conexiune internet pentru unul sau mai multe birouri vamale este transmisă
de direcţia regională vamală persoanei autorizate. Aceasta va returna anexa nr.
6 bis, în original, direcţiei regionale vamale.
33. Direcţia regională vamală aduce la cunoştinţă
decizia de anulare a autorizaţiei de acces la sistemul informatic integrat
vamal birourilor vamale pe lângă care intervine măsura respectivă.
CAPITOLUL III
Procedura normală de vămuire prin procedee informatice
34. Procedura normală de vămuire prin procedee
informatice poate fi folosită de către utilizatorii sistemului informatic
integrat vamal autorizaţi.
35. Etapele procedurii normale de vămuire sunt:
1. completarea, stocarea pe server, tipărirea declaraţiei vamale şi a „Borderoului documente
anexate";
2. recepţia-acceptarea-selecţia declaraţiei vamale şi
a documentelor însoţitoare;
3. controlul documentar, după caz;
4. controlul fizic, după caz;
5. validarea informatică a declaraţiei vamale;
6. validarea informatică a plăţii cuantumului
drepturilor de import ori de export şi/sau, după caz, a taxei pe valoarea
adăugată, accizei, comisionului vamal.
1. Completarea, stocarea pe
server, tipărirea declaraţiei vamale şi a „Borderoului documente anexate";
36. Utilizatorul sistemului informatic integrat vamal
efectuează următoarele operaţiuni:
a) completează declaraţia vamală, inclusiv „Borderoul
documente anexate", conform Normelor tehnice, aprobate prin Ordinul
vicepreşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 6.312/2006; în
situaţia în care declaraţia vamală are mai multe articole, se completează
„Borderoul documente anexate" pentru fiecare articol cu informaţii
privind: cod document, referinţă document, dată document; „Borderoul documente
anexate" pentru primul articol trebuie să conţină toate informaţiile
aferente tuturor documentelor prezentate în susţinerea declaraţiei vamale;
b) verifică declaraţia vamală
completată pe staţia sa de lucru şi rezolvă erorile de completare apărute în
urma verificării automate cu datele de referinţă privind codurile de: marfă,
valute, regimuri vamale, ţări, mijloace de transport etc;
c) verifică declaraţia vamală pe serverul biroului
vamal şi rezolvă erorile suplimentare semnalate de sistemul informatic integrat
vamal;
d) stochează declaraţia vamală pe serverul biroului
vamal;
e) tipăreşte declaraţia vamală pe formularele
prevăzute de Regulamentul de aplicare a Codului vamal al României, aprobat prin
Hotărârea Guvernului nr. 707/2006, precum şi „Borderoul documente
anexate"; în situaţia în care declaraţia vamală are mai multe articole, se
tipăreşte/tipăresc numai pagina/paginile din „Borderoul documente anexate"
aferentă/aferente primului articol;
f) semnează declaraţia vamală şi „Borderoul documente
anexate" şi aplică ştampila;
g) depune declaraţia vamală, „Borderoul documente
anexate" şi documentele stabilite pentru regimul vamal solicitat, inclusiv
documentele de plată sau, după caz, de garantare, la punctul de
recepţie-acceptare-selecţie al biroului vamal/punctului vamal; atunci când
plata se efectuează electronic pe bază de convenţii încheiate între autoritatea
vamală şi bănci, pe declaraţia vamală, în rubrica 9, se înscrie menţiunea
„Plata electronică", iar ordinul de plată se transmite de către bancă,
electronic, la punctul financiar-contabil.
2. Recepţia-acceptarea-selecţia
declaraţiei vamale şi a documentelor însoţitoare
37. La punctul de recepţie-acceptare-selecţie
declaraţia vamală însoţită de toate documentele necesare, inclusiv „Borderoul
documente anexate" în care acestea sunt evidenţiate, este înregistrată,
atribuindu-se numărul de înregistrare.
38. Agentul vamal de la punctul de
recepţie-acceptare-selecţie efectuează următoarele operaţiuni:
a) verifică dacă declaraţia vamală a fost stocată pe
server;
b) verifică dacă documentele care însoţesc declaraţia
vamală au fost înregistrate în sistem, astfel încât să fie identificate prin
cod, număr şi dată;
c) verifică dacă documentele înscrise în „Borderoul
documente anexate" sunt prezentate împreună cu declaraţia vamală;
d) înregistrează declaraţia vamală;
e) înscrie numărul şi data alocate de sistem pe
declaraţia vamală şi pe „Borderoul documente
anexate";
f) semnează şi aplică ştampila individuală pe
declaraţia vamală şi pe „Borderoul documente anexate";
g) predă declaraţia vamală neacceptată utilizatorului
sistemului informatic în vederea modificării sau, după caz, invalidării
acesteia în cazul în care la control s-au constatat neconcordanţe sau erori.
NOTĂ:
După înregistrare, declaraţia vamală este selectată de
sistem pe unul dintre culoarele de control vamal.
3. Controlul documentar
39. Agentul vamal de la punctul de control documentar efectuează următoarele operaţiuni:
a) vizualizează declaraţia vamală în „Lista
declaraţiilor selectate", pentru a vedea culoarul de control vamal pe care
aceasta a fost selectată;
b) verifică criteriul sau criteriile de selectivitate
ataşate declaraţiei vamale şi procedura sau procedurile de urmat şi, după caz,
poate redirecţiona declaraţia vamală pe culoarul roşu de control vamal;
c) efectuează controlul documentar în conformitate cu
prevederile art. 170 din Regulamentul de aplicare a Codului vamal al României,
aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 707/2006;
d) semnează şi aplică ştampila individuală pe
declaraţia vamală;
e) în cazul în care la controlul documentar s-au
constatat neconcordanţe sau erori, atunci:
- rectifică declaraţia vamală în conformitate cu cele
constatate;
- deschide şi completează informatic actul de
inspecţie;
- tipăreşte actul de inspecţie în două exemplare,
ambele semnate atât de lucrătorul vamal care a efectuat controlul documentar,
cât şi de utilizatorul sistemului informatic integrat
vamal;
- transmite declaraţia vamală împreună cu
documentele însoţitoare la punctul de control fizic sau la punctul de validare
în funcţie de rezultatul controlului documentar.
4. Controlul fizic
40. Agentul vamal de la punctul
de control fizic efectuează următoarele operaţiuni:
a) vizualizează declaraţia vamală în „Lista
declaraţiilor selectate", pentru a vedea culoarul de vămuire pe care
aceasta a fost selectată;
b) verifică criteriul sau criteriile de selectivitate
ataşate declaraţiei vamale şi procedura sau procedurile de urmat;
c) efectuează controlul fizic în conformitate cu
prevederile art. 181-184 din Regulamentul de aplicare a Codului vamal al
României, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 707/2006;
d) semnează şi aplică ştampila
individuală pe declaraţia vamală;
e) în cazul în care la controlul fizic s-au constatat
neconcordanţe sau erori, atunci:
- rectifică declaraţia vamală în conformitate cu cele
constatate;
- deschide şi completează informatic actul de
inspecţie;
- tipăreşte actul de inspecţie în două exemplare,
ambele semnate atât de agentul vamal care a efectuat controlul documentar, cât
şi de utilizatorul sistemului informatic integrat vamal;
- transmite declaraţia vamală împreună cu
documentele însoţitoare la punctul de validare.
5. Validarea informatică a
declaraţiei vamale
41. Agentul vamal de la punctul de validare efectuează
următoarele operaţiuni:
a) verifică dacă au fost efectuate etapele de vămuire
în conformitate cu criteriile de selectivitate;
b) validează informatic declaraţia vamală numai dacă
nu s-au constatat nereguli în ceea ce priveşte etapele parcurse anterior;
c) înscrie în rubrica „B" din declaraţia vamală
numărul de validare şi data validării declaraţiei vamale şi, după caz, numărul
şi data borderoului contabil; înscrierea numărului şi datei borderoului
contabil atestă plata cuantumului drepturilor de import ori de export şi/sau,
după caz, a taxei pe valoarea adăugată, accizei, comisionului vamal din
depozitul bănesc constituit anticipat în contul
biroului vamal;
d) aplică ştampila individuală pe declaraţia vamală.
6. Validarea informatică a
plăţii cuantumului drepturilor de import ori de export şi/sau, după caz, a
taxei pe valoarea adăugată, accizei, comisionului vamal
42. Agentul vamal de la punctul financiar-contabil
efectuează următoarele operaţiuni:
a) verifică documentele de plată sau, după caz, de
garantare a cuantumului drepturilor de import ori de export şi/sau, după caz, a
taxei pe valoarea adăugată, accizei, comisionului
vamal;
b) introduce datele din documentele de plată în
sistemul informatic integrat vamal; în cazul în care plata se efectuează
electronic, tipăreşte ordinul de plată transmis electronic de către bancă;
c) validează contabil declaraţia vamală;
d) înscrie în rubrica „B" din declaraţia vamală
numărul de borderou contabil;
e) aplică ştampila individuală pe declaraţia vamală;
f) efectuează constituirea sau alimentarea
depozitului bănesc deschis în contul biroului vamal de către titularul
operaţiunii sau comisionarul în vamă, în situaţia în care plata se face
anticipat.
CAPITOLUL IV
Procedura simplificată de vămuire la domiciliu prin
procedee informatice
43. Procedura de vămuire la domiciliu prin procedee
informatice poate fi folosită de către utilizatorii sistemului informatic
integrat vamal autorizaţi.
44. Etapele procedurii de vămuire la domiciliu sunt
cele descrise în Normele privind procedurile simplificate de vămuire, aprobate
prin Ordinul vicepreşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr.
6.358/2006.
CAPITOLUL V
Procedura de vămuire informatică simplificată pentru trimiterile transportate prin
servicii de curierat rapid
45. Procedura de vămuire informatică simplificată
poate fi folosită de către utilizatorii sistemului informatic integrat vamal,
comisionari în vamă care desfăşoară activităţi de curierat rapid prin
aeroporturile deschise traficului internaţional.
46. Etapele de vămuire sunt cele descrise în Normele
tehnice privind procedura de vămuire a trimiterilor transportate prin
serviciile de curierat rapid, aprobate prin Ordinul vicepreşedintelui Agenţiei
Naţionale de Administrare Fiscală nr. 7.628/2006.
47. După întocmirea declaraţiei vamale, comisionarul
în vamă utilizează funcţia „Validare", în urma căreia declaraţia vamală
primeşte automat număr şi dată de înregistrare şi, după caz, număr de validare
de forma „Vxxxxx" şi număr de borderou contabil de forma „Rxxxxx".
48. Declaraţia vamală înregistrată este dirijată
automat de sistemul informatic integrat vamal pe unul
dintre culoarele de control vamal.
49. Dacă declaraţia vamală a fost dirijată pe
culoarul verde de control vamal (a obţinut număr de înregistrare de forma
„Ixxxxx", număr de validare de forma „Vxxxxx" şi, după caz, număr de
borderou contabil de forma „Rxxxxx"), utilizatorul sistemului informatic
integrat vamal prezintă declaraţia vamală agentului vamal desemnat prin ordin
de serviciu.
50. Dacă declaraţia vamală a obţinut numai număr de
înregistrare de forma „Ixxxxx", utilizatorul sistemului informatic
integrat vamal urmează paşii descrişi la procedura normală de vămuire.
CAPITOLUL VI
Procedura rapidă de vămuire prin procedee
informatice
51. Procedura rapidă de vămuire prin procedee
informatice se aplică numai pentru mărfurile şi regimurile vamale stabilite şi
revizuite periodic de structurile competente din cadrul Autorităţii Naţionale a
Vămilor, pe baza analizei de risc.
52. Procedura rapidă de vămuire este aplicabilă numai
declaraţiilor vamale depuse de comisionarii în vamă care îndeplinesc simultan
următoarele condiţii:
a) sunt utilizatori ai sistemului informatic integrat
vamal;
b) efectuează plata integrală a cuantumului
drepturilor de import ori de export şi/sau, după caz, a taxei pe valoarea
adăugată, accizei, comisionului vamal, pentru declaraţiile vamale prelucrate
prin intermediul sistemului informatic integrat vamal, din depozit bănesc
deschis anticipat în contul biroului vamal; constituirea şi alimentarea
depozitului bănesc în avans se fac pe baza ordinelor de plată prezentate
agentului vamal din cadrul punctului financiar-contabil).
53. La întocmirea declaraţiilor vamale potrivit
normelor tehnice aprobate prin Ordinul vicepreşedintelui Agenţiei Naţionale de
Administrare Fiscală nr. 6.312/2006, comisionarii în vamă utilizează un cod
unic de identificare atribuit de sistemul informatic integrat vamal, de forma
„x/yy/RCVzzz", cu următoarea semnificaţie:
x/yy - codul de reprezentare şi codul ţării, prevăzute
în normele tehnice menţionate mai sus;
R - un indicator de declarare a
mărfurilor de către comisionarii în vamă care îndeplinesc condiţiile prevăzute
la pct. 49;
CVzzz - codul unic de identificare al comisionarului.
Acest cod se gestionează de Direcţia de tehnologie a
informaţiei, comunicaţii şi statistică vamală din cadrul Autorităţii Naţionale
a Vămilor.
54. După întocmirea declaraţiei vamale, comisionarul
în vamă utilizează funcţia „Validare", în urma căreia declaraţia vamală
primeşte automat număr şi dată de înregistrare şi, după caz, număr de validare
de forma „Vxxxxx" şi număr de borderou contabil de forma „Rxxxxx".
55. Declaraţia vamală înregistrată este dirijată
automat de sistemul informatic integrat vamal pe unul dintre culoarele de
control vamal.
56. Dacă declaraţia vamală a fost dirijată pe
culoarul verde de control vamal (a obţinut număr de înregistrare de forma
„Ixxxxx", număr de validare de forma „Vxxxxx" şi, după caz, numărul
de borderou contabil de forma „Rxxxxx"), utilizatorul sistemului
informatic integrat vamal prezintă declaraţia vamală agentului vamal desemnat prin ordin de serviciu.
57. Dacă declaraţia vamală a obţinut numai număr de
înregistrare de forma „Ixxxxx", utilizatorul sistemului informatic
integrat vamal urmează paşii descrişi la procedura normală de vămuire.
CAPITOLUL VII
Dispoziţii tranzitorii
şi finale
58. Organizarea punctelor de lucru stabilite conform
prezentelor norme metodologice se face prin ordin de serviciu de către şeful
biroului vamal, în funcţie de personalul existent şi de volumul de activitate.
59. Persoanele juridice române
autorizate pentru accesul la sistemul informatic integrat vamal în conformitate
cu prevederile Deciziei directorului general al Direcţiei Generale a Vămilor
nr. 1.186/2002 privind aprobarea Metodologiei de prelucrare a declaraţiei
vamale în detaliu prin procedee informatice pot funcţiona pe baza
autorizaţiilor obţinute anterior.
ANEXA Nr. 1 la normele metodologice
Nr................ din ...............
Către Direcţia Regională Vamală
CERERE DE AUTORIZARE
pentru acces la sistemul informatic integrat vamal de procesare a declaraţiei vamale în detaliu
Societatea Comercială
............................................, cod unic de înregistrare
.................., cu sediul în ...............,
adresa .........................., reprezentată
legal de ......................., având funcţia de
...................., solicităm
autorizarea/extinderea/suplimentarea pentru accesul la sistemul informatic
integrat vamal la biroul vamal .............................
Numărul, tipul şi parametrii tehnici ai staţiilor de
lucru (calculatoarelor) pentru care se doreşte conectarea...............................................................................................
Numărul, tipul şi parametrii tehnici ai imprimantelor
.........................................
Numărul de declaraţii vamale/articole întocmite pe zi ***) ...............................
Tip utilizator*) CV
|_| DD |_| DP |_|
Declarare de procedură**) normală |_|
simplificată |_|
.............................................
(numele, prenumele, funcţia)
.....................................
(semnătura şi ştampila)
*) Se bifează căsuţa corespunzătoare:
- CV - comisionar în vamă;
- DD - declarant la domiciliu;
- DP - declarant în nume propriu.
**) Se bifează căsuţa
corespunzătoare procedurii solicitate.
***) Se completează numai la
solicitarea de suplimentare.
ANEXA Nr. 2 la normele metodologice
Societatea Comercială ... .................................
Cod unic de
înregistrare...................................
DECLARAŢIE-ANGAJAMENT
privind respectarea obligaţiilor ce revin
utilizatorilor sistemului informatic integrat vamal de procesare a declaraţiei vamale în detaliu
Nr...................... data
............................
Societatea Comercială ...............................,
CUI ............, reprezentată
legal prin ................................, având funcţia de
............................................, se angajează:
In calitate de utilizator, cunoscând dispoziţiile
legale cu caracter general şi special în materie de protecţie a dreptului de
proprietate, precum şi sancţiunile aplicabile în cazul săvârşirii unor fapte
prin care se aduc atingeri dreptului de proprietate, ne asumăm în mod direct şi
necondiţionat obligaţiile privitoare la utilizarea sistemului informatic
integrat vamal faţă de Autoritatea Naţională a Vămilor, în calitate de
proprietar al sistemului informatic integrat vamal, astfel:
I. Obligaţiile utilizatorului:
Ne angajăm, în calitate de utilizatori ai sistemului
informatic integrat vamal, să respectăm regulile impuse de autoritatea vamală,
proprietară a sistemului. Ea este singura în măsură să asigure accesul
utilizatorilor la software-ul specific sistemului informatic integrat vamal în
condiţiile pe care le consideră necesare.
Faţă de cele de mai sus, ne obligăm în ceea ce
priveşte:
1. condiţiile tehnice:
a) să deţinem echipamentele de calcul adecvate pentru
instalarea, utilizarea şi funcţionarea normală a sistemului informatic integrat
vamal;
b) să deţinem platforma software adecvată pentru
instalarea, utilizarea şi funcţionarea normală a sistemului informatic integrat
vamal;
c) să asigurăm suportul tehnic necesar pentru
utilizarea şi funcţionarea normală a sistemului informatic integrat vamal;
d) să asigurăm conexiunea directă sau la internet în
conformitate cu cerinţele stabilite prin prezentele norme metodologice privind
accesul la sistemul informatic integrat vamal;
2. resursele umane:
a) să asigurăm personalul calificat în domeniul
informatic şi vamal, capabil să utilizeze sistemul informatic integrat vamal;
b) să asigurăm instruirea personalului utilizator al
sistemului informatic integrat vamal cu privire la normele în vigoare;
3. confidenţialitatea şi securitatea datelor:
a) să asigurăm utilizarea modulelor specifice
sistemului informatic integrat vamal puse la dispoziţie de autoritatea vamală
cu titlu gratuit, la parametrii stabiliţi de aceasta;
b) să nu permitem accesul terţilor la sistemul informatic integrat vamal;
c) să nu utilizăm sistemul informatic integrat vamal
în numele altor persoane juridice sau fizice;
d) să nu difuzăm modulele specifice sistemului
informatic integrat vamal altor persoane juridice sau fizice;
e) să nu modificăm modulele specifice sistemului
informatic integrat vamal;
f) să nu utilizăm alte produse informatice pentru
accesul la sistemul informatic integrat vamal;
g) să luăm toate măsurile ce se impun pentru a nu
afecta securitatea sistemului informatic integrat
vamal;
h) să asigurăm confidenţialitatea datelor şi
informaţiilor de care luăm cunoştinţă prin utilizarea sistemului informatic
integrat vamal;
4. asigurarea condiţiilor pentru exercitarea dreptului
de control al Autorităţii Naţionale a Vămilor asupra activităţii desfăşurate
privind:
a) respectarea obligaţiilor referitoare la condiţiile
tehnice, comunicaţii şi confidenţialitatea şi securitatea datelor;
b) nivelul de instruire a persoanelor desemnate să
utilizeze sistemul informatic integrat vamal şi respectarea instrucţiunilor de
lucru.
II. Măsuri cu caracter
administrativ ce pot fi luate de Autoritatea Naţională a Vămilor
In cazul nerespectării obligaţiilor asumate, am luat
cunoştinţă că suntem pasibili de a suporta următoarele sancţiuni, în funcţie de
gravitatea faptelor săvârşite:
a) suspendarea temporară a autorizaţiei de acces la
sistemul informatic integrat vamal pe o perioadă cuprinsă între 3 şi 12 luni;
b) anularea autorizaţiei de acces la sistemul
informatic integrat vamal.
Direcţia regională vamală are dreptul de a anula sau de
a prelungi sancţiunile acordate.
Aplicarea sancţiunilor de către autoritatea vamală nu
exclude răspunderea civilă şi penală a utilizatorului pentru eventualele
prejudicii cauzate prin faptele săvârşite.
Data ................................................
Utilizator,
...................................................................
(numele, prenumele, funcţia şi
semnătura)
ANEXA Nr. 3 la normele metodologice
Direcţia Regională Vamală ......................................
Nr.
....................................../.....................................
AUTORIZAŢIE DE ACCES
la sistemul informatic integrat vamal de procesare a
declaraţiei vamale în detaliu utilizând conectarea directă şi/sau suport magnetic
Nr................. din ........................
1. Denumirea şi sediul solicitantului*)
..........................................................................................................................
2. Cod unic de înregistrare*)
..........................................................................................................................................
3. Calitate acordată prin prezenta autorizaţie**):
- declarant la
domiciliu |_|
- comisionar în vamă |_|
- declarant în nume propriu
|_|
4. Cod autorizat .............................
Director,
.............................
*) Datele conţinute în autorizaţie au la bază
informaţiile puse la dispoziţie de solicitant.
**) Se bifează căsuţa
corespunzătoare.
ANEXA Nr. 3 bis
la Autorizaţia de acces la sistemul
informatic integrat vamal de procesare a declaraţiei vamale în detaliu utilizând conectarea
directă si/sau
suport magnetic nr................../................
Agent
economic.......................................................................
AUTORIZARE
|
ANULARE AUTORIZAŢIE
|
Biroul vamal
|
Procedura de declarare a mărfurilor
|
Data
emiterii
autorizaţiei
|
Semnătura
directorului
direcţiei
regionale
vamale
|
Biroul vamal
|
Tipul procedurii
|
Data
anulării
autorizaţiei
|
Semnătura directorului
direcţiei regionale
vamale
|
|
normală
|
|
|
|
|
|
|
|
simplificată
|
|
|
|
|
|
|
|
normală
|
|
|
|
|
|
|
|
simplificată
|
|
|
|
|
|
|
|
normală
|
|
|
|
|
|
|
|
simplificată
|
|
|
|
|
|
|
|
normală
|
|
|
|
|
|
|
|
simplificată
|
|
|
|
|
|
|
ANEXA Nr. 4 la normele metodologice
CERINŢE TEHNICE
pentru utilizarea sistemului informatic integrat
vamal de procesare a declaraţiei vamale în detaliu
- Hardware:
- Intel Pentium IV:
- 64 MB RAM
- 20-40 G HDD
- USB
- Conexiune internet stabilă
(128 Kbps), nerecomandat dial-up
- Imprimantă
- Software:
- Windows 98 (prima sau a doua versiune)/Windows NT 4.0
cu Service Pack 5 sau XP cu Service Pack 2, pentru procesoare Intel
- Internet Explorer versiunea 6.0 sau superioară
- Java 2 Standard Edition, Java Environment (J2SE JRE)
versiunea 1.4.1_06
ANEXA Nr. 5 la normele metodologice
Nr.................................... din ..................................
Către Direcţia Regională Vamală
...................................
CERERE DE AUTORIZARE
pentru acces la sistemul informatic integrat vamal
de procesare a declaraţiei vamale în detaliu prin conexiune internet
Societatea Comercială
........................................., cu sediul în ..............., adresa
.............................., reprezentată legal de ..........................., având funcţia de
........................................., cod unic de înregistrare
..........................................., solicităm autorizarea/extinderea pentru
accesul la sistemul informatic integrat vamal prin conexiune internet la biroul
vamal ..................................................................
Adresa de e-mail
.........................................................
Tip utilizator*) CV
|_| DD |_| DP |_|
Declarare în procedură**)
normală |_| simplificată
|_|
................................................
(numele, prenumele şi funcţia)
..........................................
(semnătura şi ştampila)
*) Se bifează căsuţa corespunzătoare:
- CV - comisionar în vamă;
- DD - declarant la domiciliu;
- DP - declarant în nume propriu.
**) Se bifează căsuţa
corespunzătoare procedurii solicitate.
ANEXA Nr. 6 la normele metodologice
Direcţia Regională Vamală ...........
Biroul de tehnologia informaţiei, comunicaţii şi
statistică vamală Nr..................................../
...................................
AUTORIZAŢIE DE ACCES
la sistemul informatic integrat vamal de procesare a declaraţiei vamale în detaliu prin conexiune
internet
Denumirea şi sediul solicitantului
.........................................................................
Cod unic de înregistrare
.....................................................................................
Cod declarant ....................................................................................................
Certificat digital: utilizator
...........................................................................
parolă
............................................................................
Acces la baza de date de referinţă a Autorităţii
Naţionale a Vămilor: utilizator
............................
parolă ............................
Director,
............................
ANEXA Nr. 6 bis
la Autorizaţia de acces la sistemul
informatic integrat vamal de procesare a declaraţiei vamale în detaliu prin conexiune internet nr........................./......................
Agent economic
.....................................................................
AUTORIZARE
|
ANULARE AUTORIZAŢIE
|
Biroul vamal
|
Procedura de declarare a mărfurilor
|
Data
emiterii
autorizaţiei
|
Semnătura
directorului
direcţiei
regionale
vamale
|
Biroul vamal
|
Tipul procedurii
|
Data
anulării
autorizaţiei
|
Semnătura directorului
direcţiei regionale
vamale
|
|
normală
|
|
|
|
|
|
|
|
simplificată
|
|
|
|
|
|
|
|
normală
|
|
|
|
|
|
|
|
simplificată
|
|
|
|
|
|
|
|
normală
|
|
|
|
|
|
|
|
simplificată
|
|
|
|
|
|
|
|
normală
|
|
|
|
|
|
|
|
simplificată
|
|
|
|
|
|
|
ANEXA Nr. 71) la normele metodologice
Instrucţiuni de instalare şi configurare a clientului DPI prin conexiune INTERNET
Utilizatorul clientului DPI se va conecta la serverul
din ANV - sediul central unde este autorizat - printr-o conexiune stabilă la
Internet furnizată de orice provider de servicii Internet (ISP), folosind un
browser tip Internet Explorer versiunea 6.0 sau o versiune superioară. Peste
această conexiune se va stabili un canal criptat între calculatorul
utilizatorului şi gateway-ul VPN al ANV. Sesiunea VPN va fi realizată utilizând
pachetul VPN Secure Client livrat de producătorul CheckPoint şi poate
fi descărcat gratis de la adresa http://www.checkpoint.com/techsupport/downloads sr.html, link : Administrators: HFA-03 Configurable Installation, împreuna cu instrucţiunile de instalare şi
configurare.
1) Anexa nr. 7 este reprodusă în facsimil.
Instalarea clientului VPN
După descărcarea kit -ului de la adresa de mai sus din
directorul « Disk 1 » creat
pe staţia de lucru se lansează programul de instalare « Setup » instalare a clientului VPN .
Pentru funcţionarea corectă trebuie setat în mod
obligatoriu " InstalVPN-1 SecureClient".
Configurarea clientului de VPN
După instalarea clientului este configurat site-ul,
astfel: din fereastra ce se afişează după un click dreapta pe icoana VPN-1 SecureClient aflată în bară, se
selectează, cu conexiunea la Internet stabilită, meniul Settings -New - Site şi se
introduce informaţia referitoare la site, respectiv adresa IP externă a
gateway-ului, care în acest caz are valoarea 80.96.3.4.
Folosirea certificatelor digitale
Certificatul digital emis de către VPN Gateway-ul ANV
este stocat într-un fişier cu extensia .p12 (testweb.p12 de exemplu)
Acest fişier trebuie transferat pe calculatorul unde se
realizează conexiunea prin SecureClient. Se poate copia certificatul la orice
locaţie ce poate fi selectată prin apăsarea butonului Browse din fereastra VPN-1
SecureClient Authentication afişat odată cu
apăsarea butonului Connect în fereastra VPN-1 SecureClient Connection. Certificatul poate fi, de asemenea, salvat şi pe smartcard în
funcţie de opţiunea utilizatorului şi de nivelul de securitate ce se doreşte
pentru controlul accesului la date.
NOTĂ: In situaţia în care compania dispune de un sistem
de securitate de tip firewall prin care se face accesul la Internet, trebuie
verificat ca porturile 500 si 264 să fie deschise pentru a asigura conexiunea
prin canal VPN