ORDIN
Nr. 814 din 2 iunie 2003
pentru modificarea si inlocuirea anexei la Ordinul ministrului lucrarilor
publice, transporturilor si locuintei nr. 955/2002 privind aprobarea Normelor
metodologice pentru punerea in aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului
nr. 73/2002 pentru asigurarea fondurilor necesare elaborarii proiectelor
aferente Programului SAPARD, Masura 2.1 "Dezvoltarea si imbunatatirea
infrastructurii rurale"
ACT EMIS DE: MINISTERUL LUCRARILOR PUBLICE, TRANSPORTURILOR SI
LOCUINTEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 425 din 17 iunie 2003
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
In temeiul art. 3 din Legea nr. 177/2003 pentru asigurarea fondurilor
necesare decontarii cheltuielilor efectuate cu elaborarea studiilor de
fezabilitate aferente Programului SAPARD - Masura 2.1 - Dezvoltarea si
imbunatatirea infrastructurii rurale si al art. 4 alin. (3) din Hotararea
Guvernului nr. 3/2001 privind organizarea si functionarea Ministerului
Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei, cu modificarile si
completarile ulterioare,
ministrul lucrarilor publice, transporturilor si locuintei emite urmatorul
ordin:
Art. 1
Anexa la Ordinul ministrului lucrarilor publice, transporturilor si
locuintei nr. 955/2002 privind aprobarea Normelor metodologice pentru punerea
in aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 73/2002 pentru asigurarea
fondurilor necesare elaborarii proiectelor aferente Programului SAPARD, Masura
2.1 "Dezvoltarea si imbunatatirea infrastructurii rurale", publicat
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 539 din 24 iulie 2002, se
modifica si se inlocuieste cu anexa la prezentul ordin.
Art. 2
Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 3
Serviciul SAPARD si Directia generala economica din cadrul Ministerului
Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei vor duce la indeplinire
prezentul ordin.
p. Ministrul lucrarilor publice,
transporturilor si locuintei,
Sergiu Sechelariu,
secretar de stat
ANEXA 1
NORME METODOLOGICE
pentru punerea in aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 73/2002
pentru asigurarea fondurilor necesare elaborarii proiectelor aferente
Programului SAPARD, Masura 2.1 "Dezvoltarea si imbunatatirea
infrastructurii rurale"
Art. 1
Generalitati si definitii
In sensul prezentelor norme metodologice, se intelege prin:
a) Programul SAPARD - Programul special de preaderare pentru agricultura si
dezvoltare rurala;
b) Planul national pentru agricultura si dezvoltare rurala, denumit in
continuare PNADR - programul aprobat de Comisia Europeana in baza caruia se
implementeaza Programul SAPARD in Romania. Planul contine mai multe masuri,
printre care si Masura 2.1 "Dezvoltarea si imbunatatirea infrastructurii
rurale";
c) masura - domeniul in care sunt clasificate tipurile de proiecte ce vor
fi cofinantate. Masura 2.1 "Dezvoltarea si imbunatatirea infrastructurii
rurale" are ca submasuri: drumuri in zonele rurale, alimentari cu apa in
sistem centralizat in zonele rurale, canalizare in sistem centralizat in zonele
rurale;
d) beneficiari finali - pentru Masura 2.1 sunt consiliile locale comunale
si/sau asocierile cu statut juridic intre consiliile locale comunale, care
preiau responsabilitatea realizarii unui proiect si a exploatarii ulterioare;
e) proiect - orice operatiune de investitie intreprinsa de beneficiarul
final in cadrul Programului SAPARD;
f) Agentia SAPARD - organismul stabilit de Romania care sa indeplineasca
functia de implementare si de plata in cadrul Programului SAPARD;
g) birourile regionale de implementare a Programului SAPARD - BRIPS -
structuri fara personalitate juridica ale Agentiei SAPARD, amplasate potrivit
regiunilor de dezvoltare constituite in temeiul Legii nr. 151/1998 privind
dezvoltarea regionala in Romania;
h) Serviciul tehnic delegat - organismul delegat in conformitate cu art. 14
pct. 2.3.1 - 2.3.8 din sectiunea A a anexei la Acordul multianual de finantare,
ratificat prin Legea nr. 316/2001. Prin Acordul-cadru nr. 2/2001, incheiat
intre Agentia SAPARD si Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si
Locuintei, s-a stabilit ca pentru Masura 2.1 Ministerul Lucrarilor Publice,
Transporturilor si Locuintei are ca atributie efectuarea primei verificari
tehnice si financiare a cererilor de finantare si a cererilor de plata. In
vederea realizarii activitatilor din cadrul atributiilor delegate conform
Acordului-cadru nr. 2/2001, prin Ordinul ministrului lucrarilor publice,
transporturilor si locuintei nr. 1.043/2001 s-au infiintat Serviciul SAPARD si
8 birouri regionale amplasate in aceleasi localitati cu BRIPS;
i) cererea de finantare - solicitarea scrisa pe care potentialul beneficiar
o inainteaza la BRIPS pentru obtinerea finantarii nerambursabile; din
componenta acesteia fac parte integranta studiul de fezabilitate al
obiectivului de investitie si documentele justificative necesare analizei
proiectului;
j) studiul de fezabilitate - documentatia care cuprinde caracteristicile
principale si indicatorii tehnico-economici ai investitiei, prin care se
asigura utilizarea rationala si eficienta a cheltuielilor de capital si a
cheltuielilor materiale pentru satisfacerea cerintelor economice si sociale in
domeniul respectiv.
Art. 2
Mod de decontare
(1) Fondurile alocate din fondul de rezerva bugetara sunt prevazute
distinct in bugetul Ministerului Lucrarilor Publice, Transporturilor si
Locuintei pe anul 2003 cu destinatia "Transferuri de la bugetul de stat
catre bugetele locale pentru finantarea proiectarii studiilor de fezabilitate
aferente proiectelor SAPARD, Masura 2.1 - Dezvoltarea si imbunatatirea
infrastructurii rurale".
(2) Se admit spre decontare cheltuieli aferente elaborarii studiilor de
fezabilitate, precum si actualizarii, conform cerintelor Programului SAPARD, a
unor studii de fezabilitate predate la Agentia SAPARD in sesiunile august,
septembrie, octombrie si noiembrie 2002, pentru urmatoarele tipuri de proiecte:
a) drumuri in zonele rurale: construirea de drumuri de interes local noi si
modernizarea drumurilor de interes local existente;
b) alimentare cu apa in sistem centralizat in zonele rurale: construirea unor
lucrari noi de alimentare cu apa, extinderea si/sau modernizarea lucrarilor
existente;
c) canalizari in sistem centralizat in zonele rurale: construirea unor
lucrari noi de canalizare, extinderea si/sau modernizarea lucrarilor existente.
(3) Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei va deconta,
in limita fondurilor alocate, cheltuielile efectuate pentru intocmirea
studiilor de fezabilitate aferente proiectelor SAPARD. Indiferent de valoarea
contractului de proiectare, suma acceptata la decontare de catre Ministerul
Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei va fi:
1. pentru submasura "Drumuri in zonele rurale":
a) 7% x 3,4% din valoarea in lei a lucrarilor ce se proiecteaza - cota
pentru proiecte de complexitate normala - modernizare drumuri in zonele de
campie;
b) 8% x 3,4% din valoarea in lei a lucrarilor ce se proiecteaza - cota
pentru proiecte de complexitate mare - modernizare drumuri cu diferente mari de
nivel in profil longitudinal, specifice zonelor de munte;
c) 10% x 3,4% din valoarea in lei a lucrarilor ce se proiecteaza - cota
pentru proiecte de complexitate foarte mare - modernizare drumuri care contin
si una dintre urmatoarele lucrari: poduri, pasaje, ziduri de sprijin, aparari
de maluri;
2. pentru submasura "Alimentari cu apa in sistem centralizat in zonele
rurale":
a) 8% x 4,5% din valoarea in lei a lucrarilor ce se proiecteaza - cota
pentru proiecte de alimentare cu apa de complexitate normala - modernizare
instalatii existente sau lucrari noi la care captarea se face din surse
existente sau care contin numai extinderea retelei de distributie;
b) 10% x 4,5% din valoarea in lei a lucrarilor ce se proiecteaza - cota
pentru proiecte de alimentare cu apa de complexitate mare - investitii noi care
cuprind captare, aductiune, statie de tratare, daca este necesara, inmagazinare
si distributie;
3. pentru submasura "Canalizari in sistem centralizat in zonele
rurale":
a) 8% x 4,5% din valoarea in lei a lucrarilor ce se proiecteaza - cota
pentru proiecte de canalizare de complexitate normala - investitii noi sau
modernizari care cuprind numai extinderea sau refacerea retelei de canale
colectoare;
b) 10% x 4,5% din valoarea in lei a lucrarilor ce se proiecteaza - cota
pentru proiecte de canalizare de complexitate mare - investitii noi sau
modernizari care cuprind statie de epurare si canale colectoare.
(4) In aceste sume se cuprind cheltuieli pentru elaborarea studiului de
fezabilitate, precum si pentru elaborarea documentatiilor necesare obtinerii
acordurilor, avizelor si autorizatiilor aferente obiectivului de investitie,
impuse prin certificatul de urbanism. Nu se deconteaza cheltuielile pentru
plata efectiva a avizelor, acordurilor sau autorizatiilor.
(5) In aceste sume nu sunt cuprinse cheltuielile pentru studii de teren
geotehnice, topografice, hidrologice, hidrogeologice.
(6) Proiectele vor fi analizate de catre expertii SAPARD din cadrul
Ministerului Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei, iar suma ce se
va deconta va fi in functie de complexitatea proiectului.
(7) In valoarea lucrarilor ce se proiecteaza se cuprind capitolele 1.2 +
1.3 + 2 + 4 din devizul general.
(8) Pentru un studiu de fezabilitate elaborat anterior si decontat de catre
consiliul local din alte fonduri, actualizat in anul 2002 conform cerintelor
SAPARD, inclusiv actualizarea documentatiei pentru avize, cota de proiectare se
reduce cu 50% fata de cota pentru un studiu de fezabilitate nou.
(9) Diferentele valorice dintre sumele decontate de catre Ministerul
Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei si cele din contractul de
proiectare pot fi suportate de catre consiliul local.
(10) Solicitarile transmise la Ministerul Lucrarilor Publice,
Transporturilor si Locuintei de catre consiliile locale comunale si/sau
asocierile cu statut juridic intre consiliile locale comunale, pentru
decontarea studiilor de fezabilitate in baza Ordonantei de urgenta a Guvernului
nr. 73/2002 si nedecontate din lipsa de fonduri in anul 2002, vor fi
reanalizate si vor fi supuse aprobarii ordonatorului principal de credite al
Ministerului Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei pentru a fi
decontate conform prezentelor norme metodologice.
(11) Consiliile locale comunale si/sau asocierile cu statut juridic intre
consiliile locale comunale, care au depus proiecte SAPARD in anul 2002, vor
depune la Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei numai
documentele pentru decontare, pana la data de 30 septembrie 2003 cel tarziu. Modelul
cererii-tip pentru solicitare de fonduri este prezentat in anexa nr. 1.
(12) Decontul se va intocmi conform anexei nr. 2 si va fi insotit de
documentele justificative mentionate in anexa nr. 3.
(13) Transmiterea documentelor la Ministerul Lucrarilor Publice,
Transporturilor si Locuintei pentru decontare se va face pana la data de 31
octombrie 2003. Decontarile se vor efectua in limita fondurilor disponibile.
Art. 3
Alocarea fondurilor
(1) In bugetul de stat pe anul 2003, fondurile necesare decontarii
cheltuielilor de proiectare efectuate cu intocmirea studiilor de fezabilitate
aferente Programului SAPARD, Masura 2.1 "Dezvoltarea si imbunatatirea
infrastructurii rurale" se prevad distinct la capitolul 63.01
"Serviciul Dezvoltare Publica si Locuinte" la titlul
"Transferuri de la bugetul de stat catre bugetele locale pentru finantarea
proiectarii studiilor de fezabilitate aferente proiectelor SAPARD, Masura 2.1 -
Dezvoltarea si imbunatatirea infrastructurii rurale".
(2) Pe baza centralizarii cererilor-tip si a deconturilor depuse de
consiliile locale comunale si/sau asocierile cu statut juridic intre consiliile
locale comunale, in limita sumelor aprobate prin legea bugetului de stat cu
aceasta destinatie, Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si
Locuintei, prin Directia generala economica, solicita Ministerului Finantelor
Publice deschiderea de credite bugetare.
(3) Sumele vor fi virate consiliilor locale comunale si/sau asocierilor cu
statut juridic intre consiliile locale comunale, ca potentiali beneficiari ai
Programului SAPARD, in conturi special deschise cu aceasta destinatie la
trezoreriile statului la care consiliile locale comunale si/sau asocierile cu
statut juridic intre consiliile locale comunale isi au deschise conturile.
Denumirea contului va fi "Venituri din fonduri de la bugetul de stat
pentru finantarea proiectarii studiilor de fezabilitate aferente proiectelor
SAPARD - Masura 2.1". Aceste venituri se vor evidentia in bugetele
consiliilor locale la un capitol ce se va denumi "Venituri cu destinatie
speciala", subcapitolul "Venituri pentru finantarea studiilor de
fezabilitate aferente proiectelor SAPARD - Masura 2.1".
(4) Consiliile locale comunale si/sau asocierile cu statut juridic intre
consiliile locale comunale au obligatia de a inregistra in contabilitatea
proprie operatiunile legate de primirea si utilizarea fondurilor primite de la
bugetul de stat. Primirea si utilizarea acestor fonduri se reflecta in executia
bugetara a consiliului local comunal beneficiar.
Art. 4
Atributiile Ministerului Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei
Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei are urmatoarele
atributii:
1. Prin Serviciul SAPARD se analizeaza cererile-tip pentru solicitare de
fonduri impreuna cu documentele justificative anexate. Studiile de fezabilitate
vor fi clasificate dupa complexitatea lor de catre expertii responsabili de
regiune care au verificat proiectul SAPARD.
2. Prin Serviciul SAPARD se analizeaza contractele de proiectare si, dupa
caz, anexele continand tarifarea proiectarii impreuna cu listele continand
clasificarea proiectelor dupa complexitate, intocmite de catre expertii
responsabili de regiune.
3. Prin Serviciul SAPARD se intocmesc listele privind fondurile solicitate
pentru decontarea cheltuielilor cu proiectarea studiilor de fezabilitate.
Listele continand valoarea propusa pentru decontare se supun spre aprobare
ordonatorului principal de credite.
4. Prin Directia generala economica se solicita Ministerului Finantelor
Publice deschiderea de credite.
5. Prin Directia generala economica se efectueaza platile catre consiliile
locale comunale si/sau asocierile cu statut juridic intre consiliile locale
comunale beneficiare, in limita sumelor aprobate si pe baza documentelor
justificative depuse de acestea, in contul nr. 21370205, la care se adauga
codul fiscal al consiliului local beneficiar, deschis la trezoreria la care
este arondat beneficiarul.
Art. 5
Atributiile consiliilor locale comunale si/sau asocierilor cu statut
juridic intre consiliile locale comunale
Consiliile locale comunale si/sau asocierile cu statut juridic intre
consiliile locale comunale au urmatoarele atributii:
1. Urmaresc ca devizul general al obiectivului sa fie intocmit in
conformitate cu Hotararea Guvernului nr. 376/1994, respectiv Hotararea
Guvernului nr. 1.179/2002 privind aprobarea Structurii devizului general si a
Metodologiei privind elaborarea devizului general pentru obiectivele de
investitii si lucrari de investitii.
2. Solicita decontarea cu respectarea modelelor prezentate in anexele nr.
1, 2 si 3.
3. Raspund, in conditiile legii, de contractarea, utilizarea si decontarea
sumelor primite pentru realizarea proiectarii studiului de fezabilitate.
Art. 6
Anexele nr. 1 - 3 fac parte integranta din prezentele norme metodologice.
ANEXA 1
la normele metodologice
CONSILIUL LOCAL COMUNAL ..................
Nr. ............ din ................ 2003 - model -
CERERE-TIP
pentru solicitare de fonduri
Catre Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei
Bucuresti, bd. Dinicu Golescu nr. 38, sectorul 1
Consiliul Local Comunal ............................., cu sediul in comuna
...................., judetul ................., regiunea
....................., cont virament nr. 21370205 + cod fiscal, deschis la
Trezoreria ....................., in calitate de beneficiar al fondurilor
alocate din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Lucrarilor Publice,
Transporturilor si Locuintei, pentru intocmirea studiilor de fezabilitate
aferente proiectelor SAPARD, Masura 2.1 "Dezvoltarea si imbunatatirea
infrastructurii rurale", pe anul 2003 solicita decontarea cheltuielilor
efectuate cu elaborarea proiectarii studiului de fezabilitate pentru obiectivul
de investitie*): ..................................., in suma de
................. lei.
Suma de ...................... lei va fi virata in contul consiliului local
comunal nr. 21370205 + cod fiscal, deschis la Trezoreria
......................, cu aceasta destinatie. Consiliul local comunal se
obliga sa gestioneze suma potrivit normelor legale in vigoare si sa
inregistreze in contabilitatea proprie primirea si utilizarea sumei.
Declaram pe propria raspundere ca serviciul de proiectare a studiului de
fezabilitate pentru care se solicita decontarea a fost achizitionat in
conformitate cu prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 60/2001
privind achizitiile publice, aprobata cu modificari prin Legea nr. 212/2002.
Anexam documentele justificative solicitate potrivit anexei nr. 3 la Normele
metodologice pentru punerea in aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului
nr. 73/2002 pentru asigurarea fondurilor necesare elaborarii proiectelor
aferente Programului SAPARD, Masura 2.1 "Dezvoltarea si imbunatatirea
infrastructurii rurale", aprobate prin Ordinul ministrului lucrarilor
publice, transporturilor si locuintei nr. 955/2002, cu modificarile ulterioare.
CONSILIUL LOCAL COMUNAL .........................
Primar,
Semnatura
Stampila cu sigiliul consiliului local
(in original)
Serviciul contabilitate
Contabil-sef,
Semnatura
(in original)
------------
*) Obiectiv de investitie poate fi:
1. construirea de drumuri de interes local noi si modernizarea drumurilor
de interes local existente;
2. construirea unor lucrari noi de alimentare cu apa, extinderea si/sau
modernizarea lucrarilor existente;
3. construirea unor lucrari noi de canalizare, extinderea si/sau
modernizarea lucrarilor existente.
Toate obiectivele vor fi amplasate in zona rurala.
ANEXA 2
la normele metodologice
CONSILIUL LOCAL COMUNAL ...........................
Judetul .....................
Nr. ..................../2003 - model -
DECONT
privind cheltuielile efectuate de consiliul local comunal cu elaborarea
studiului de fezabilitate pentru obiectivul de investitie*) ..................
din fondurile alocate prin Legea nr. 177/2003
- lei -
____________________________________________________________________________
|Nr. |Valoarea maxima |Valoarea |Valoarea |Nr. |Valoarea|Observatii|
|crt.|aprobata de |prevazuta in |solicitata|facturii/|facturii| |
| |catre Ministerul|contractul de|pentru |data | | |
| |Lucrarilor |proiectare |decontare | | | |
| |Publice, | | | | | |
| |Transporturilor | | | | | |
| |si Locuintei | | | | | |
|____|________________|_____________|__________|_________|________|__________|
|____|________________|_____________|__________|_________|________|__________|
|____|________________|_____________|__________|_________|________|__________|
|____|________________|_____________|__________|_________|________|__________|
| Total valoare solicitata pentru decontare: | ....... |
|________________________________________________________|___________________|
Primar,
Numele si prenumele Semnatura si stampila CFP
Semnatura (in original)
Stampila cu sigiliul consiliului local
(in original)
Director economic,
Numele si prenumele
Semnatura
(in original)
------------
*) Obiectiv de investitie poate fi:
1. construirea de drumuri de interes local noi si modernizarea drumurilor
de interes local existente;
2. construirea unor lucrari noi de alimentare cu apa, extinderea si/sau
modernizarea lucrarilor existente;
3. construirea unor lucrari noi de canalizare, extinderea si/sau
modernizarea lucrarilor existente.
Toate obiectivele vor fi amplasate in zona rurala.
ANEXA 3
la normele metodologice
LISTA
documentelor solicitate de Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si
Locuintei pentru decontare
- Cerere-tip pentru solicitare de fonduri, conform anexei nr. 1 la normele
metodologice;
- Decont privind cheltuielile efectuate cu elaborarea studiului de
fezabilitate, conform anexei nr. 2 la normele metodologice;
- Copie de pe procesul-verbal de predare a documentatiei tehnico-economice,
faza studiu de fezabilitate, incheiat intre consiliul local comunal si
proiectant, semnata si stampilata pentru conformitate cu originalul de catre
primar;
- Copie de pe contractul de proiectare, semnata si stampilata pentru
conformitate cu originalul de catre primar; contractul va contine, dupa caz, o
anexa cu tarifarea serviciului de proiectare a studiului de fezabilitate;
- Copie de pe facturile emise de proiectant, insusite de consiliul local
comunal prin semnaturile autorizate. Copia va fi semnata si stampilata pentru
conformitate cu originalul de catre primar si va avea viza "Control
financiar preventiv".
Toate copiile vor avea semnaturile de conformitate si stampilele in
original.
NOTA:
Decontarea se va face numai pentru proiectele declarate eligibile de catre
Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei. Copia documentului
E 5.3 "Raport de evaluare al Ministerului Lucrarilor Publice,
Transporturilor si Locuintei" se va atasa de catre Serviciul SAPARD din
cadrul Ministerului Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei la dosarul
depus de beneficiar.