Văzând Referatul de aprobare al Direcţiei management şi structuri sanitare nr. S.P. 628 din 17 ianuarie 2019,având în vedere Hotărârea Guvernului nr. 1.414/2009 pentru înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Institutului Naţional de Sănătate Publică, cu modificările şi completările ulterioare,în temeiul prevederilor art. 7 alin. (4) şi art. 14 alin. (3) şi (41) din Hotărârea Guvernului nr. 144/2010 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Sănătăţii, cu modificările şi completările ulterioare,ministrul sănătăţii emite următorul ordin: Articolul 1Se aprobă organigrama Institutului Naţional de Sănătate Publică, prevăzută în anexa nr. 1, care face parte integrantă din prezentul ordin. Articolul 2Se aprobă Regulamentul de organizare şi funcţionare al Institutului Naţional de Sănătate Publică Bucureşti, prevăzut în anexa nr. 2, care face parte integrantă din prezentul ordin. Articolul 3La data intrării în vigoare a prezentului ordin, Ordinul ministrului sănătăţii nr. 261/2010 privind aprobarea organigramei şi a Regulamentului de organizare şi funcţionare ale Institutului Naţional de Sănătate Publică Bucureşti, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 228 din 12 aprilie 2010, cu modificările şi completările ulterioare, se abrogă. Articolul 4Direcţiile de specialitate din cadrul Ministerului Sănătăţii şi Institutul Naţional de Sănătate Publică vor duce la îndeplinire dispoziţiile prezentului ordin. Articolul 5 Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.Ministrul sănătăţii,Sorina Pintea ANEXA Nr. 1*)*) Anexa nr. 1 este reprodusă în facsimil.ORGANIGRAMA INSTITUTULUI NAŢIONAL DE SĂNĂTATE PUBLICĂ ANEXA Nr. 2REGULAMENTUL de organizare şi funcţionare al Institutului Naţional de Sănătate Publică Capitolul IDispoziţii generale Articolul 1
(1) Institutul Naţional de Sănătate Publică, denumit în continuare Institutul, este instituţie publică cu personalitate juridică, în subordinea Ministerului Sănătăţii, înfiinţată prin Legea nr. 329/2009 privind reorganizarea unor autorităţi şi instituţii publice, raţionalizarea cheltuielilor publice, susţinerea mediului de afaceri şi respectarea acordurilor-cadru cu Comisia Europeană şi Fondul Monetar Internaţional, cu modificările şi completările ulterioare, şi Hotărârea Guvernului nr. 1.414/2009 pentru înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Institutului Naţional de Sănătate Publică, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) Institutul are sediul în municipiul Bucureşti, str. Dr. Leonte nr. 1-3, sectorul 5. Articolul 2
(1) Institutul desfăşoară asistenţă de sănătate publică, coordonând tehnic şi metodologic activitatea de specialitate în domeniul fundamentării, elaborării şi implementării strategiilor privitoare la prevenirea îmbolnăvirilor, controlul bolilor transmisibile şi netransmisibile şi a politicilor de sănătate publică din domeniile specifice, la nivel naţional şi regional.
(2) Obiectivele principale ale activităţii Institutului sunt:a)prevenirea, supravegherea şi controlul bolilor transmisibile şi netransmisibile; b)monitorizarea sănătăţii în relaţie cu mediul; c)monitorizarea sănătăţii ocupaţionale în relaţie cu mediul de muncă; d)monitorizarea stării de sănătate; e)promovarea sănătăţii şi educaţia pentru sănătate; f)elaborarea reglementărilor în domeniul sănătăţii publice; g)asigurarea managementului sănătăţii publice; h)dezvoltarea serviciilor de sănătate publică specifice; i)organizarea, conducerea, îndrumarea şi verificarea din punct de vedere tehnic şi metodologic, pe întregul teritoriu al ţării, a sistemului informaţional în domeniul sănătăţii; j)participă la realizarea şi organizarea sistemului informatic în domeniul sanitar; k)participă la organizarea şi administrarea sistemului de raportare şi baze de date în domeniul sănătăţii publice; l)elaborarea indicatorilor de evaluare a stării de sănătate şi a performanţei reţelei sanitare. Articolul 3În vederea realizării obiectivelor menţionate la art. 2, Institutul exercită următoarele atribuţii generale: a)asigură îndrumarea tehnică şi metodologică a reţelei naţionale de sănătate publică, în specialităţile medicale de epidemiologie, igienă şi sănătate publică; b)participă la elaborarea strategiilor şi politicilor din domeniul de competenţă; c)elaborează proiecte de acte normative, norme, metodologii şi instrucţiuni privind domeniile specifice din cadrul sănătăţii publice; d)efectuează expertize, oferă asistenţă tehnică şi realizează servicii de sănătate publică, la solicitarea unor persoane fizice sau juridice; e)supraveghează starea de sănătate a populaţiei, bolile transmisibile si netransmisibile, pentru identificarea problemelor de sănătate comunitară; f)asigură sistemul de supraveghere epidemiologică, precum şi de alertă precoce şi răspuns rapid şi participă la schimbul de informaţii în cadrul reţelei europene de supraveghere epidemiologică în domeniul bolilor transmisibile; g)participă la procesul de învăţământ medical de specializare şi perfecţionare în domeniile specifice ale Institutului; h)organizează cursuri acreditate de educaţie medicală continuă şi perfecţionare profesională în domeniul specific; i)desfăşoară activităţi de cercetare-dezvoltare în domeniul sănătăţii publice şi al managementului sănătăţii publice; j)colectează, analizează şi diseminează date statistice privind sănătatea publică; k)participă la organizarea şi actualizarea sistemului de raportare statistică în sănătate publică; l)organizează şi administrează bazele de date privind statisticile de sănătate publică; m)asigură funcţia de punct focal pentru Regulamentul sanitar internaţional şi organizează serviciul de permanenţă 24/7 cu personal din structurile cu atribuţii. Articolul 4
(1) Institutul asigură implementarea programelor naţionale de sănătate pentru care este desemnat, desfăşurând activităţile prevăzute în cadrul acestora.
(2) Institutul participă la organizarea fluxului informaţional din domeniul asistenţei de sănătate publică prin: elaborarea structurii bazelor de date, a metodologiei culegerii şi transmiterii datelor, validarea datelor, analiza şi interpretarea informaţiilor, elaborarea rapoartelor şi a sintezelor naţionale privind starea de sănătate a populaţiei în relaţie cu principalii determinanţi. Articolul 5În vederea realizării obiectivelor, Institutul colaborează cu instituţii şi autorităţi centrale sau locale, instituţii de învăţământ superior medicale, organisme şi asociaţii profesionale, precum şi cu instituţii şi organisme internaţionale. Articolul 6
(1) La nivel teritorial, activitatea Institutului se realizează prin 4 centre naţionale şi 6 centre regionale de sănătate publică.
(2) Centrele naţionale, care asigură coordonarea profesională specifică pe plan naţional a Institutului, sunt:a)Centrul Naţional de Supraveghere şi Control al Bolilor Transmisibile (CNSCBT); b)Centrul Naţional de Monitorizare a Riscurilor din Mediul Comunitar (CNMRMC); c)Centrul Naţional de Evaluare şi Promovare a Stării de Sănătate (CNEPSS); d)Centrul Naţional de Statistică şi Informatică în Sănătate Publică (CNSISP).
(3) Centrele regionale de sănătate publică (CRSP), care asigură coordonarea şi execuţia profesională la nivel regional a Institutului, sunt:a)Centrul Regional de Sănătate Publică Bucureşti, cu sediul în str. Dr. Leonte nr. 1-3, Bucureşti; b)Centrul Regional de Sănătate Publică Cluj, cu sediul în str. Louis Pasteur nr. 6, Cluj-Napoca; c)Centrul Regional de Sănătate Publică Iaşi, cu sediul în str. Victor Babeş nr. 14, Iaşi; d)Centrul Regional de Sănătate Publică Timişoara, cu sediul în bd. Dr. Victor Babeş nr. 16-18, Timişoara; e)Centrul Regional de Sănătate Publică Târgu Mureş, cu sediul în str. Gh. Marinescu nr. 40, Târgu Mureş; f)Centrul Regional de Sănătate Publică Sibiu, cu sediul în Str. Luptei nr. 21, Sibiu.
(4) Centrele naţionale şi centrele regionale de sănătate publică sunt organizate în structura Institutului, fără personalitate juridică. Capitolul IIConducerea şi structura organizatorică Secţiunea 1Dispoziţii generale Articolul 7Structura organizatorică a Institutului se aprobă prin ordin al ministrului sănătăţii. Articolul 8
(1) În cadrul Institutului funcţionează un consiliu de coordonare care are rolul de a aproba principalele direcţii de acţiune în domeniile de dezvoltare, organizare şi funcţionare a Institutului.
(2) Conducerea executivă a Institutului este asigurată de un director general şi de un director general adjunct economic. Articolul 9
(1) Conducerea executivă a centrelor naţionale este asigurată de câte un director.
(2) Conducerea executivă a centrelor regionale de sănătate publică este asigurată de câte un medic şef. Articolul 10Conducerea Institutului acţionează cu diligenţa pe care un bun proprietar o depune în administrarea bunurilor sale şi răspunde de integritatea acestora, precum si de întocmirea şi prezentarea la termenele stabilite a situaţiei patrimoniului în conformitate cu prevederile legale în vigoare. Secţiunea a 2-aConsiliul de coordonare Articolul 11
(1) Consiliul de coordonare este un organism consultativ format din 13 membri, inclusiv preşedintele, care are rolul de a defini principalele direcţii de acţiune în domeniile de dezvoltare, organizare şi funcţionare a Institutului.
(2) Membrii Consiliului de coordonare sunt numiţi din rândul propriilor angajaţi din structurile Institutului, prin ordin al ministrului sănătăţii, şi nu sunt remuneraţi.
(3) Membrii Consiliului sunt deţinătorii funcţiilor următoare:
– directorul general;
– directorii centrelor naţionale;
– medicii şef ai centrelor regionale;
– directorul general adjunct economic;
– şeful serviciului juridic.
(4) Preşedintele Consiliului de coordonare este ales din rândul membrilor, cu majoritate simplă, o dată la doi ani.
(5) Consiliul de coordonare se întruneşte în şedinţe ordinare o dată la 3 luni, precum şi ori de câte ori este nevoie, în şedinţe extraordinare, la cererea preşedintelui sau a unei treimi din numărul membrilor săi. Cheltuielile de deplasare şi/sau de cazare ale membrilor Consiliului de coordonare şi invitaţilor săi sunt suportate din bugetul Institutului sau, după caz, din ale instituţiilor/organismelor profesionale care acceptă delegarea.
(6) Şedinţele de orice fel ale Consiliului de coordonare se pot desfăşura şi prin mijloace de comunicare la distanţă, în timp real, precum şi prin corespondenţă electronică în interval de timp limitat, cu asigurarea condiţiilor necesare pentru confirmarea identităţii participantului, asigurarea nivelului adecvat de confidenţialitate a comunicaţiei şi, dacă este cazul, a votului, respectiv asigurarea consemnării dezbaterilor şi deciziilor, inclusiv cu posibilitatea de exercitare a votului prin corespondenţă.
(7) Derularea şedinţei în modalităţile anterior enumerate se face dacă în convocator este stabilită această modalitate de desfăşurare. În acest caz, prin convocator se stabileşte şi modalitatea concretă de derulare a şedinţelor prin mijloacele de comunicare la distanţă.
(8) Convocarea şedinţelor Consiliului de coordonare se face în scris, cu precizarea datei, orei, proiectului ordinii de zi, modalităţii de desfăşurare şi, dacă este cazul, a locului de desfăşurare şi a modalităţilor recomandate de acces.
(9) Şedinţele Consiliului de coordonare se desfăşoară numai în prezenţa a cel puţin două treimi din numărul membrilor săi, fiind conduse de preşedinte, iar în lipsa acestuia, de către un alt membru al consiliului, delegat în scris de către preşedinte.
(10) În exercitarea activităţii Consiliul de coordonare emite hotărâri care se iau cu majoritatea simplă.
(11) La şedinţele Consiliului de coordonare pot fi invitaţi, cu drept de opinie, dar fără drept de vot, şefii unor structuri din cadrul Institutului, când se analizează structura respectivă, dacă necesitatea o impune. Articolul 12
(1) Atribuţiile Consiliului de coordonare sunt:a)participă şi/sau face propuneri de actualizare a ordinului de organizare şi funcţionare şi structură organizatorică ale Institutului; b)analizează realizarea indicatorilor din programele naţionale de sănătate care sunt implementate de Institut şi structurile de specialitate din judeţe şi municipiul Bucureşti şi propune măsuri pentru îmbunătăţirea activităţii; c)aprobă direcţiile strategice de investiţii ale Institutului propuse de directorul general şi directorii de centre naţionale; d)elaborează strategii de dezvoltare pe termen mediu şi lung; e)aprobă cheia de repartiţie a cheltuielilor pentru realizarea activităţii de venituri proprii conform Hotărârii Guvernului nr. 59/2003 privind înfiinţarea de către Ministerul Sănătăţii şi Familiei a unei activităţi finanţate integral din venituri proprii, cu completările ulterioare; f)analizează periodic derularea exerciţiului bugetar şi eficienţa cheltuielilor Institutului, stabilind măsuri pentru continuarea activităţii, pe baza propunerilor directorului general adjunct economic; g)analizează oportunitatea şi posibilitatea încheierii contractelor de cercetare şi a contractării de fonduri externe. Secţiunea a 3-aConsiliul ştiinţific Articolul 13
(1) În cadrul Institutului funcţionează un Consiliu ştiinţific, ca organ consultativ de specialitate, în subordinea directorului general, cu rolul de a valida principalele direcţii strategice de acţiune ale Institutului şi de a aviza rapoartele complexe de analiză şi proiectele la care acesta este partener.
(2) Consiliul ştiinţific este format dintr-un număr de 5-7 personalităţi reprezentative în domeniile sănătate publică, epidemiologie sau igienă.
(3) Membrii Consiliului ştiinţific sunt numiţi prin decizie de către directorul general al Institutului şi nu sunt remuneraţi. Articolul 14
(1) Consiliul ştiinţific se întruneşte, de regulă, o dată pe an, la sediul Institutului, cvorumul fiind statutar prin prezenţa majorităţii simple a membrilor.
(2) La propunerea Consiliului de coordonare sau a directorului general, Consiliul ştiinţific se poate întruni în sesiuni extraordinare.
(3) În exercitarea atribuţiilor sale, Consiliul ştiinţific adoptă hotărâri prin votul majorităţii simple a membrilor. Hotărârile pot conţine decizii şi/sau recomandări de ameliorare a conţinutului ştiinţific pentru diferite teme de analiză/lucrări de referinţă/proiecte.
(4) Dezbaterile Consiliului ştiinţific au loc potrivit ordinii de zi comunicate membrilor săi.
(5) Secretariatul Consiliului ştiinţific se asigură de către un salariat din cadrul Serviciului Resurse umane, normare, organizare şi salarizare (RUNOS).
(6) Hotărârile Consiliului ştiinţific sunt aduse la cunoştinţa directorului general/a Consiliului de coordonare. Articolul 15Consiliul ştiinţific exercită următoarele atribuţii principale: a)validează principalele direcţii strategice de acţiune ale Institutului pe termen mediu şi lung, planul anual/multianual de activitate; b)asigură, la solicitare, îndrumare ştiinţifică şi metodologică pentru principalele proiecte şi programe la care institutul este parte; c)avizează rapoartele complexe de analiză şi lucrări de referinţă elaborate la nivelul Institutului; d)avizează proiectele la care Institutul urmăreşte să fie partener; e)facilitează cooperarea şi colaborarea Institutului cu structuri cu care există o cooperare tradiţională, cu alte instituţii academice şi de cercetare naţionale şi internaţionale. Articolul 16În cadrul Consiliului ştiinţific funcţionează un Comitet de etica cercetării, care avizează studiile in care Institutul este implicat. Secţiunea a 4-aDirectorul general Articolul 17Directorul general este ordonator de credite şi asigură conducerea executivă a Institutului. Articolul 18Directorul general este numit prin ordin al ministrului sănătăţii, în condiţiile legii. Articolul 19În exercitarea atribuţiilor sale, directorul general emite decizii. Articolul 20Directorul general poate delega o parte din atribuţiile sale, pe perioada în care absentează motivat, unui director din cadrul Institutului care are expertiza necesară realizării acestora. Articolul 21În subordinea nemijlocită a directorului general funcţionează, în condiţiile legii: a)centrele naţionale; b)centrele regionale de sănătate publică; c)Secretariatul tehnic al Comisiei Naţionale pentru Produse Biocide; d)Serviciul RUNOS; e)Serviciul juridic; f)Compartimentul audit intern; g)Biroul achiziţii publice; h)Birou punct focal naţional pentru Regulamentul Sanitar Internaţional 2005 RSI (2005); i)Compartimentul relaţii publice, comunicare şi secretariat. Articolul 22Directorul general adjunct economic, directorii centrelor naţionale şi medicii şef ai centrelor regionale de sănătate publică se subordonează nemijlocit directorului general al Institutului, îndeplinind atribuţii specifice funcţiilor, pe cele înscrise în fişa postului, precum şi pe cele stabilite de către directorul general. Articolul 23Atribuţiile directorului general sunt următoarele: a)reprezintă Institutul în raporturile cu celelalte autorităţi publice, cu persoanele juridice şi fizice din ţară şi din străinătate, precum şi în justiţie; b)încheie acte juridice în numele şi pe seama Institutului, cu consultarea Consiliului de coordonare, după caz, aprobată sau dispusă de Ministerul Sănătăţii; c)răspunde, împreună cu directorul general adjunct economic, pentru modul de administrare a întregului patrimoniu, pentru integritatea acestuia, precum şi pentru modul de utilizare a mijloacelor financiare ale Institutului, potrivit legii; d)angajează şi utilizează fondurile în condiţiile creditelor bugetare aprobate, pe baza bunei gestiuni financiare; e)numeşte, prin decizie, directorii centrelor naţionale şi medicii şef ai centrelor regionale de sănătate publică; la data numirii acestora, orice alt act anterior de numire este revocat de drept; f)aprobă regulamentul intern al Institutului; g)aprobă fişele de post pentru toţi angajaţii Institutului, stabilind atribuţiile, competenţele şi relaţiile la nivelul centrelor, secţiilor, compartimentelor, birourilor şi serviciilor; h)selectează, angajează, promovează, premiază, sancţionează şi eliberează din funcţie personalul Institutului, cu respectarea dispoziţiilor legale; i)aprobă comisiile de concurs pentru ocuparea posturilor vacante, conform prevederilor legale; j)respectă atribuţiile prevăzute de legislaţia finanţelor publice pentru ordonatorii de credite; k)stabileşte şi dispune aplicarea de măsuri în vederea asigurării securităţii angajaţilor Institutului în timpul desfăşurării activităţilor specifice; l)stabileşte şi urmăreşte realizarea atribuţiilor de serviciu ale personalului angajat, la nivelul centrelor naţionale şi regionale, secţiilor, compartimentelor, serviciilor şi birourilor din Institut; m)asigură şi aprobă încadrarea salarială conform prevederilor legale şi volumul, eficienţa şi utilitatea activităţii prestate şi evaluate; n)emite dispoziţii obligatorii pentru directorii centrelor naţionale şi medicii şef ai centrelor regionale şi le deleagă competenţe profesionale şi administrative; o)aprobă procedurile interne ale Institutului; p)asigură cadrul organizatoric şi funcţional necesar desfăşurării activităţii de audit public intern; q)aprobă planul anual de audit public intern, rapoartele de audit elaborate în urma misiunilor de audit intern şi raportul anual al activităţii de audit; r)aprobă propunerile pentru premierea personalului; s)alte atribuţii date în competenţa sa de actele normative în vigoare. Secţiunea a 5-aDirectorul general adjunct economic Articolul 24Directorul general adjunct economic asigură conducerea activităţii economice a Institutului. Articolul 25Directorul general adjunct economic este numit prin ordin al ministrului sănătăţii, în condiţiile legii. Articolul 26În subordinea nemijlocită a directorului general adjunct economic se află: a)Serviciul financiar-contabilitate; b)Serviciul administrativ, tehnic şi mentenanţă. Articolul 27Atribuţiile directorului general adjunct economic sunt următoarele: a)asigură şi răspunde de buna organizare şi desfăşurare a activităţii financiare a Institutului, în conformitate cu dispoziţiile legale; b)organizează contabilitatea în cadrul unităţii, în conformitate cu dispoziţiile legale, şi răspunde de efectuarea corectă şi la timp a înregistrărilor contabile; c)asigură întocmirea la timp şi în conformitate cu dispoziţiile legale a balanţelor de verificare şi a bilanţurilor anuale şi trimestriale; d)propune defalcarea pe trimestre a indicatorilor financiari aprobaţi în bugetul de venituri şi cheltuieli; e)asigură executarea bugetului de venituri şi cheltuieli al Institutului, urmărind realizarea indicatorilor financiari aprobaţi şi respectarea disciplinei contractuale şi financiare; f)angajează unitatea prin semnătură, alături de directorul general, în toate operaţiunile patrimoniale, având obligaţia, în condiţiile legii, de a refuza pe acelea care contravin dispoziţiilor legale; g)evaluează, prin bilanţul contabil, eficienţa indicatorilor specifici; h)asigură îndeplinirea, în conformitate cu dispoziţiile legale, a obligaţiilor Institutului către bugetul de stat, al asigurărilor sociale de stat, trezorerie şi terţi; i)asigură plata integrală şi la timp a drepturilor băneşti cuvenite personalului încadrat al Institutului; j)asigură întocmirea, circuitul şi păstrarea documentelor justificative care stau la baza înregistrărilor contabile; k)organizează evidenţa tuturor creanţelor şi obligaţiilor cu caracter patrimonial care revin Institutului din contracte, protocoale, programe şi alte acte similare, urmărind realizarea la timp a acestora; l)ia măsuri pentru prevenirea pagubelor şi urmăreşte recuperarea lor; m)asigură aplicarea dispoziţiilor legale privitoare la gestionarea valorilor materiale şi ia măsuri pentru ţinerea la zi şi corectă a evidenţelor gestionării; n)răspunde de îndeplinirea atribuţiilor cu privire la exercitarea controlului financiar preventiv şi al asigurării integrităţii patrimoniului ce revin structurilor din subordine, în conformitate cu dispoziţiile legale în vigoare; o)îndeplineşte formele de scoatere din evidenţă a bunurilor de orice fel, în cazurile şi condiţiile prevăzute de dispoziţiile legale; p)prin Serviciul administrativ, tehnic şi mentenanţă întocmeşte şi prezintă propuneri privind optimizarea măsurilor de bună gospodărire a resurselor materiale şi băneşti, de prevenire a formării de stocuri peste necesar, în scopul administrării cu eficienţă maximă a patrimoniului unităţii şi a sumelor încasate în baza contractelor de furnizare şi servicii; q)organizează şi ia măsuri de realizare a perfecţionării profesionale a cadrelor financiar-contabile din subordine; r)propune ordonatorului principal de credite proiectul bugetului de venituri si cheltuieli împreună cu serviciul financiar-contabilitate; s)organizează la termenele stabilite şi cu respectarea dispoziţiilor legale inventarierea mijloacelor materiale din Institut, urmărind definitivarea, potrivit legii, a rezultatelor inventarierii; t)asigură şi răspunde de confruntarea evidenţelor analitice cu cele sintetice; u)răspunde de întocmirea la timp şi în conformitate cu dispoziţiile legale a dărilor de seamă contabile; v)asigură măsurile de păstrare, manipulare şi folosire a formularelor cu regim special; w)răspunde de efectuarea operaţiunii de casare; x)asigură şi răspunde de păstrarea arhivei contabile curente, a notelor contabile, a statelor de plată a salariilor, a ajutoarelor de boală etc.; y)acţionează pentru îndeplinirea prevederilor bugetului anual de venituri şi cheltuieli al Institutului, iniţiind măsuri eficiente pentru o bună gestiune, în condiţiile reglementărilor legale în vigoare; z)deleagă responsabilităţi financiar-contabile şi administrativ-tehnice structurilor regionale de sănătate publică, conform legii;aa) prezintă Consiliului de coordonare, spre analiză, situaţia economico-financiară a Institutului. Secţiunea a 6-aCentrul Naţional de Supraveghere şi Control al Bolilor Transmisibile Articolul 28Conducerea executivă a CNSCBT este asigurată de un director. Articolul 29În subordinea nemijlocită a directorului CNSCBT se află: a)Secţia de supraveghere şi control boli transmisibile, cu următoarele compartimente: a.1) Compartimentul supraveghere şi control boli prevenibile prin vaccinare; a.2) Compartimentul supraveghere boli transmise prin apă, alimente şi zoonoze; a.3) Compartimentul supraveghere infecţii transmise prin sânge, IAAM, ITS, HIV, TB şi alte boli prioritare; b)Secţia de planificare, monitorizare şi comunicarea riscului în bolile transmisibile, cu următoarele compartimente:b.1) Compartimentul de planificare şi monitorizare a strategiilor în domeniul bolilor transmisibile; b.2) Compartimentul de comunicarea riscului în BT. Articolul 30CNSCBT asigură coordonarea profesională specifică a Institutului, a reţelei naţionale de supraveghere epidemiologică şi controlul bolilor transmisibile, exercitând următoarele atribuţii generale: a)asigură funcţia de coordonare tehnică profesională a structurilor de specialitate de la nivelul CRSP şi asigură suportul tehnic profesional structurilor de specialitate din direcţiile de sănătate publică; b)coordonează metodologic reţeaua naţională de supraveghere şi control al bolilor transmisibile; c)primeşte/transmite şi analizează informaţii privind evenimentele epidemiologice de boală transmisibilă de importanţă naţională şi/sau internaţională, asigurând continuitatea activităţii 24 de ore din 24; d)verifică informaţii legate de evenimente naţionale şi internaţionale din domeniul bolilor transmisibile; e)realizează analiza de risc pentru evenimentele de boală transmisibilă de importanţă naţională şi/sau internaţională; f)asigură gestionarea de informaţii în cadrul sistemului de raportare a bolilor transmisibile şi asigură transmiterea acestora către Centrul European pentru Prevenirea şi Controlul Bolilor (ECDC) în cadrul programului TESSy (The Epidemiological Surveillance System); g)colaborează cu organizaţii naţionale şi internaţionale în probleme de supraveghere a bolilor transmisibile asigurând funcţia de structură competentă naţională pentru Centrul European pentru Prevenirea şi Controlul Bolilor (ECDC) pentru domeniile de supraveghere, evaluare de risc, detectare de ameninţări şi training; h)elaborează şi derulează programe de perfecţionare profesională în domeniul supravegherii bolilor transmisibile; i)elaborează şi implementează metodologii noi de supraveghere a bolilor transmisibile şi ghiduri metodologice în domeniile de competenţă; j)participă, alături de Biroul punct focal naţional pentru RSI (2005), la elaborarea şi implementarea planurilor de acţiune pentru situaţii de urgenţă, în domeniul de competenţă; k)colaborează cu diverse instituţii naţionale şi internaţionale pentru diagnosticul de laborator al bolilor transmisibile, precum şi pentru derularea în comun de proiecte de cercetare şi studii epidemiologice în domeniul bolilor transmisibile; l)desfăşoară studii epidemiologice în domeniul bolilor transmisibile prioritare; m)coordonează activităţile de control al focarelor de boală transmisibilă şi al epidemiilor, în situaţii epidemiologice de interes naţional şi internaţional; n)asigură transmiterea informaţiilor rezultate din analiza datelor colectate de la nivelul judeţelor şi al municipiului Bucureşti către Ministerul Sănătăţii, precum şi către furnizorii acestor date; o)asigură coordonarea metodologică a sistemului de alertă precoce şi răspuns rapid în domeniul bolilor transmisibile în colaborare cu secţiile de epidemiologie din CRSP şi serviciile de epidemiologie din direcţiile de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti; p)organizează instruiri pentru personalul din direcţiile de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti în domeniul supravegherii bolilor transmisibile şi al alertei precoce; q)participă la elaborarea de acte normative şi alte reglementări legale din domeniul de activitate; r)administrează şi dezvoltă registrul electronic naţional de boli transmisibile şi registrul electronic naţional de vaccinări; s)elaborează şi propune Ministerului Sănătăţii strategii şi planuri de acţiune în domeniul BT, inclusiv strategia naţională de vaccinare, strategia de control al TB, strategia integrată de supraveghere a TB, HIV, ITS; t)elaborează cadrul de monitorizare şi evaluare, indicatorii şi ţintele strategiilor în domeniul BT; u)coordonează implementarea strategiilor în domeniul BT la nivel naţional; v)asigură monitorizarea şi evaluarea strategiilor sectoriale în domeniul BT la nivel naţional; w)asigură integrarea supravegherii şi controlului TB în supravegherea şi controlul BT; x)colaborează şi primeşte raportările Institutului de Pneumoftiziologie „Marius Nasta" privind implementarea subprogramului de control al TB la nivel judeţean şi naţional; y)propune modificările legislative necesare pentru supravegherea şi controlul BT la nivel naţional, precum şi pentru implementarea strategiilor în domeniul BT; z)asigură activitatea de comunicare a riscului în domeniul BT la nivel naţional;aa) analizează evoluţia BT şi elaborează rapoarte anuale; bb) pe perioada implementării grantului pentru proiectul „Abordarea disfuncţionalităţilor sistemului de sănătate în îngrijirea tuberculozei în România" (GFT grant), asigură implementarea şi monitorizarea activităţilor alocate Institutului din grant; cc) menţine legătura operativă cu colectivul de implementare a GFT grant din Ministerul Sănătăţii. Articolul 31Atribuţiile directorului CNSCBT sunt următoarele: a)conduce şi organizează activitatea CNSCBT; b)supervizează şi evaluează activitatea personalului CNSCBT; c)decide referitor la activitatea desfăşurată de personal; d)informează directorul general al Institutului cu privire la activitatea desfăşurată; e)asigură colaborarea cu alte structuri din cadrul Institutului, inclusiv cu secţiile de epidemiologie din CRSP, în domeniul specific; f)coordonează, îndrumă şi evaluează activitatea secţiilor corespondente din centrele regionale de sănătate publică în domeniile de responsabilitate; g)avizează scoaterea la concurs a posturilor pentru domeniul specific; h)avizează fişele de post ale personalului din subordine şi din secţiile epidemiologie; i)asigură relaţiile interinstituţionale (reţele internaţionale de specialitate, proiecte de cercetare); j)reprezintă CNSCBT la nivel naţional şi internaţional şi/sau deleagă reprezentanţi din cadrul CNSCBT si CRSP. Secţiunea a 7-aCentrul Naţional de Monitorizare a Riscurilor din Mediul Comunitar Articolul 32Conducerea executivă a CNMRMC este asigurată de un director. Articolul 33În subordinea nemijlocită a directorului CNMRMC se află: a)Secţia igiena mediului şi alimentului, cu următoarele compartimente:a1) Compartiment igiena mediului; a2) Compartiment igiena alimentului; a3) Compartiment supravegherea gestionării deşeurilor rezultate din activitatea medicală; b)Secţia sănătate ocupaţională şi informare toxicologică, cu următoarele compartimente:b1) Compartiment informare toxicologică; b2) Compartiment sănătate ocupaţională. Articolul 34CNMRMC asigură coordonarea profesională specifică pe plan naţional, exercitând următoarele atribuţii generale: a)asigură funcţia de coordonare tehnică profesională a structurilor de specialitate de la nivelul CRSP şi asigură suportul tehnic profesional structurilor de specialitate din direcţiile de sănătate publică; b)identifică priorităţile de monitorizare a sănătăţii în relaţie cu mediul; c)coordonează şi participă la elaborarea metodologiilor de monitorizare şi supraveghere a sănătăţii în relaţie cu mediul de viaţă şi muncă; d)participă la elaborarea strategiilor privitoare la prevenirea îmbolnăvirilor, supravegherea şi controlul bolilor asociate determinanţilor din mediu; e)coordonează programe de studii şi cercetări în vederea evaluării sănătăţii în relaţie cu mediul; f)realizează Raportul anual privind starea de sănătate a populaţiei în relaţie cu factorii de mediu; g)analizează şi diseminează rezultatele şi cunoştinţele referitoare la determinanţii sănătăţii în relaţie cu mediul şi propune recomandări pentru intervenţii specifice; h)efectuează, oferă asistenţă tehnică şi realizează servicii de sănătate publică la solicitarea unor persoane fizice sau juridice; i)participă la elaborarea de proiecte de acte normative în domeniile de competenţă; j)coordonează participarea la programe internaţionale şi stabileşte parteneriate cu instituţii cu preocupări similare din alte ţări în vederea efectuării de studii şi cercetări comparative şi a schimbului de experienţă şi informaţii; k)propune şi, după caz, asigură reprezentarea domeniului de activitate în relaţie cu partenerii instituţionali naţionali şi internaţionali; l)participă la sistemul de răspuns rapid pentru domeniile chimic si radiologic; m)asigură administrarea Registrului naţional de informare toxicologică şi Registrului naţional al riscurilor pentru sănătate în relaţia cu factorii de mediu; n)organizează şi oferă programe de educaţie medicală continuă şi instruiri de specialitate în domeniile de competenţă; o)participă, alături de Biroul punct focal naţional pentru Regulamentul Sanitar Internaţional 2005, la elaborarea şi implementarea planurilor de acţiune pentru situaţii de urgenţă, în domeniul de competenţă. Articolul 35Atribuţiile directorului CNMRMC sunt următoarele: a)conduce şi organizează activitatea CNMRMC; b)coordonează, îndrumă şi evaluează activitatea secţiilor corespondente din centrele regionale de sănătate publică în domeniile de responsabilitate; c)ia decizii referitoare la activitatea desfăşurată de personal; d)informează directorul general al Institutului cu privire la activitatea desfăşurată; e)asigură colaborarea cu alte structuri din cadrul Institutului; f)reprezintă Institutul în relaţiile interinstituţionale (reţele internaţionale de specialitate, proiecte de cercetare), din domeniul de competenţă, cu aprobarea directorului general; g)reprezintă CNMRMC la nivel naţional şi internaţional şi/sau deleagă reprezentanţi din cadrul CNMRMC si CRSP; h)avizează scoaterea la concurs a posturilor pentru domeniul specific; i)avizează fişele de post ale personalului din subordine şi din secţiile Sănătatea în relaţia cu mediul; j)coordonează metodologic şi îndrumă activitatea direcţiilor de sănătate publică; k)ia notă de evenimentele raportate şi asigură sprijinul metodologic şi profesional pentru centrele regionale de sănătate publică şi direcţiile de sănătate publică; l)participă la elaborarea de norme/reglementari în domeniul de responsabilitate. Secţiunea a 8-aCentrul Naţional de Evaluare şi Promovare a Stării de Sănătate Articolul 36Conducerea executivă a CNEPSS este asigurată de un director. Articolul 37În subordinea nemijlocită a directorului CNEPSS se află: a)Serviciul evaluarea sănătăţii şi boli netransmisibile prioritare; b)Serviciul promovarea sănătăţii şi educaţie pentru sănătate. Articolul 38CNEPSS asigură coordonarea profesională specifică a Institutului, a reţelei naţionale de promovare şi evaluare a sănătăţii, exercitând următoarele atribuţii generale: a)asigură funcţia de coordonare tehnică profesională a structurilor de specialitate de la nivelul CNEPSS, CRSP şi asigură suportul tehnic profesional structurilor de specialitate care desfăşoară activităţi de evaluare a sănătăţii şi determinanţilor acesteia pentru copii şi tineri, populaţia generală, grupuri vulnerabile şi promovarea sănătăţii din direcţiile de sănătate publică; b)coordonează metodologic, pe baza programelor naţionale specifice, activităţile desfăşurate în domeniul de evaluare şi promovare a sănătăţii; c)propune obiectivele şi activităţile programelor din domeniul specific; d)propune şi realizează anchete şi studii specifice în vederea îndeplinirii misiunii de supraveghere şi evaluare a stării de sănătate a populaţiei; e)propune Calendarul activităţilor de promovare a sănătăţii şi coordonează elaborarea materialelor-suport cu privire la teme din domeniul de competenţă, cu avizul Ministerului Sănătăţii; f)integrează rezultatele supravegherilor specifice şi monitorizării sănătăţii publice şi realizează Raportul anual privind starea de sănătate a populaţiei în relaţie cu principalii determinanţi; g)integrează rezultatele supravegherilor specifice şi monitorizării sănătăţii publice şi realizează Raportul anual privind sănătatea copiilor şi tinerilor; h)elaborează şi implementează metodologii şi ghiduri metodologice în domeniile de competenţă; i)participă la studii şi cercetări naţionale şi internaţionale, la acţiunile comune ale Uniunii Europene în domeniul specific; j)propune planuri de acţiune şi strategii în domeniul de competenţă; k)elaborează proiecte şi participă la elaborarea de proiecte de acte normative în domeniul de competenţă; l)elaborează şi derulează programe de perfecţionare profesională în domeniul de promovare şi evaluare a stării de sănătate; m)asigură reprezentarea domeniului de activitate în relaţie cu partenerii instituţionali naţionali şi internaţionali; n)asigură diseminarea cunoştinţelor ştiinţifice bazate pe dovezi prin elaborarea şi publicarea de materiale informative şi educaţionale; o)verifică şi validează informaţiile şi indicatorii stării de sănătate din sfera de activitate solicitaţi de Comisia Europeană şi alte foruri internaţionale; p)colaborează cu organizaţii naţionale şi internaţionale în probleme de promovare şi evaluare a sănătăţii; q)propune experţii desemnaţi cu pregătirea şi participarea la grupurile specifice de lucru de la nivelul UE; r)efectuează expertize şi evaluări, oferă asistenţă tehnică şi realizează servicii de sănătate publică la solicitarea unor persoane fizice sau juridice în domeniul specific; s)participă la evenimente ştiinţifice de specialitate pe domeniul de competenţă; t)coordonează activităţile Secretariatul tehnic al Consiliului naţional pentru coordonarea politicilor şi acţiunilor de reducere a consumului dăunător de alcool în România. Articolul 39Atribuţiile directorului CNEPSS sunt următoarele: a)conduce şi organizează activitatea CNEPSS; b)coordonează, îndrumă şi evaluează activitatea secţiilor corespondente din centrele regionale de sănătate publică în domeniile de responsabilitate; c)supervizează şi evaluează activitatea personalului CNEPSS; d)avizează scoaterea la concurs a posturilor pentru domeniul specific; e)avizează fişele de post ale personalului din subordine şi din secţiile Evaluarea şi promovarea sănătăţii; f)informează directorul general al Institutului cu privire la activitatea desfăşurată; g)asigură colaborarea cu alte structuri la nivel naţional din cadrul Institutului; h)asigură relaţiile interinstituţionale (reţele internaţionale de specialitate, proiecte şi studii în domeniul specific); i)reprezintă Institutul la nivel naţional şi internaţional şi/sau deleagă reprezentanţi din cadrul CNEPSS sau CRSP, cu acordul directorului general; j)asigură sprijinul metodologic şi profesional pentru centrele regionale de sănătate publică şi direcţiile de sănătate publică; k)participă la elaborarea de norme/reglementări în domeniul de responsabilitate; l)participă la lucrări de analiză şi sinteză solicitate de către Ministerul Sănătăţii; m)se deplasează în teritoriu în situaţii de urgenţă sau la solicitarea direcţiilor de sănătate publică pentru a acorda sprijin metodologic acestora; n)coordonează colective de lucru pentru intervenţie operativă; o)participă la conferinţe şi congrese, cu lucrări de specialitate; p)răspunde la solicitările conducerii Institutului, în domeniul specific; q)răspunde de îndeplinirea la termen a lucrărilor şi sarcinilor încredinţate, de calitatea lucrărilor, acţiunilor şi prestaţiilor efectuate. Secţiunea a 9-aCentrul Naţional de Statistică şi Informatică în Sănătate Publică Articolul 40Conducerea executivă a CNSISP este asigurată de un director. Articolul 41În subordinea nemijlocită a directorului CNSISP se află: a)Serviciul statistică în sănătate publică; b)Serviciul sisteme informatice şi baze de date; c)Birou documentare medicală şi arhivistică sanitară. Articolul 42CNSISP asigură coordonarea tehnică profesională şi managementul sistemului de statistică din serviciile de statistică şi informatică în sănătate publică din cadrul direcţiilor de sănătate publică şi birourilor de statistică din unităţile medicale, exercitând următoarele atribuţii generale: a)organizarea, coordonarea, îndrumarea profesională şi verificarea din punct de vedere tehnic şi metodologic, pe întregul teritoriu al ţării, a statisticii în domeniul sănătăţii; b)organizarea şi administrarea bazei naţionale de date privind statisticile de sănătate; c)colectarea, analizarea şi diseminarea datelor privind starea de sănătate a populaţiei; d)colectarea şi difuzarea indicatorilor specifici de evaluare a stării de sănătate şi a eficienţei reţelei sanitare; e)participarea la elaborarea sintezei stării de sănătate a populaţiei în baza datelor centralizate şi analizei acestora; f)elaborarea şi stabilirea metodologiei de culegere, înregistrare şi prelucrare a datelor statistice din sănătatea publică; g)efectuarea de analize, studii şi anchete privind starea de sănătate a populaţiei, sondaje de opinie privind calitatea asistenţei medicale, precum şi prognoze pentru deciziile bazate pe dovezi; h)participarea la definirea, selectarea, coordonarea şi realizarea unor proiecte de informatizare în sănătate; i)comunicarea şi transmiterea datelor statistice din domeniul sănătăţii către organizaţiile internaţionale (Organizaţia Mondială a Sănătăţii - OMS, Eurostat, Organizaţia Naţiunilor Unite - ONU etc.), conform legii; j)organizarea de cursuri de pregătire în domeniul statisticii medicale; k)realizarea evidenţei, întreţinerea şi exploatarea fondului arhivistic al Ministerului Sănătăţii; l)întreţine şi exploatează fondul de carte şi al materialelor biobibliografice şi arhivistice ale Institutului; m)identifică priorităţile anuale de celebrare şi comemorare a personalităţilor din istoria medicinei româneşti şi universale; n)elaborarea materialelor de sinteză şi periodice privind demografia, morbiditatea şi mortalitatea, statistică şi economie sanitară, utilizarea informaticii în domeniul sănătăţii, pentru unităţile sanitare şi personalul de specialitate interesat; o)îndeplinirea altor atribuţii din domeniul său de activitate, rezultate din actele normative în vigoare sau dispuse de conducerea Ministerului Sănătăţii, în cadrul legii; p)participă la actualizarea, întreţinerea şi introducerea de clasificaţii, standarde şi codificări în sănătatea publică. Articolul 43Atribuţiile directorului CNSISP sunt următoarele: a)conduce şi organizează activitatea CNSISP; b)supervizează şi evaluează activitatea personalului CNSISP; c)ia decizii referitoare la activitatea desfăşurată de personal; d)informează directorul general al Institutului cu privire la activitatea desfăşurată; e)asigură colaborarea, în domeniul specific, cu alte structuri din cadrul Institutului, inclusiv centrele regionale de sănătate publică, precum şi cu structurile de profil din direcţiile de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti, Institutul Naţional de Statistică, Ministerul Sănătăţii şi alte servicii statistice ale ministerelor; f)asigură relaţiile interinstituţionale specifice (reţele internaţionale de specialitate, proiecte de cercetare); g)reprezintă Institutul la nivel naţional şi internaţional şi/sau deleagă reprezentanţi din cadrul CNSISP, cu acordul directorului general; h)coordonează şi îndrumă activitatea direcţiilor de sănătate publică în domeniile de responsabilitate; i)participă la elaborarea de norme/reglementări în domeniul de responsabilitate; j)participă la lucrări de analiză şi sinteză solicitate de către Ministerul Sănătăţii; k)se deplasează sau deleagă personal în teritoriu, în cadrul atribuţiilor sau la solicitarea direcţiilor de sănătate publică, pentru a acorda sprijin metodologic acestora; l)coordonează colective de lucru pentru intervenţie operaţională în domeniul statisticii şi informaticii; m)participă la conferinţe şi congrese cu lucrări de specialitate; n)răspunde la solicitările conducerii Institutului, în domeniul specific; o)răspunde de îndeplinirea la termen a lucrărilor şi sarcinilor încredinţate, de calitatea lucrărilor, acţiunilor şi prestaţiilor efectuate. Articolul 44Pe domeniul de activitate specific, CNSISP colaborează în mod direct cu Ministerul Sănătăţii, Institutul Naţional de Statistică, direcţiile de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti, Şcoala Naţională de Sănătate Publică, Management şi Perfecţionare în Domeniul Sanitar Bucureşti şi Casa Naţională de Asigurări de Sănătate. Secţiunea a 10-aCentrele regionale de sănătate publică Articolul 45CRSP-urile asigură realizarea, pe structurile de specialitate aprobate conform organigramei, a atribuţiilor Institutului la nivel naţional. Articolul 46Conducerea executivă a CRSP-urilor este asigurată de un medic şef de centru coordonator. Articolul 47În cadrul CRSP funcţionează: a)Secţia de epidemiologie a bolilor transmisibile, Secţia de sănătate în relaţie cu mediul şi Compartimentul de evaluare şi promovarea sănătăţii la CRSP Cluj, Iaşi, Timişoara, respectiv Secţia de sănătate în relaţie cu mediul şi Compartimentul de evaluare şi promovarea sănătăţii la CRSP Târgu Mureş şi Compartimentul de evaluare şi promovarea sănătăţii la CRSP Sibiu; b)Biroul economic, care se subordonează din punct de vedere administrativ medicului şef de centru al CRSP şi din punctul de vedere al activităţii de specialitate directorului general adjunct economic şi structurilor de specialitate din cadrul Institutului. Articolul 48Directorul general poate delega competenţe medicilor şefi pentru structurile din cadrul CRSP. Articolul 49
(1) Atribuţiile CRSP-urilor sunt următoarele:a)asigură execuţia profesională a activităţii Institutului, în domeniile specifice; b)efectuează expertize, oferă asistenţă tehnică şi realizează servicii de sănătate publică, la solicitarea unor persoane fizice sau juridice în teritoriul de competenţă. c)se subordonează, în funcţie de domeniul de specialitate al secţiilor/compartimentelor componente, directorilor centrelor naţionale ale Institutului, ducând la îndeplinire dispoziţiile directorilor centrelor naţionale; d)intervine operativ în teren, prin structurile sale de specialitate.
(2) Atribuţiile secţiilor de epidemiologie a bolilor transmisibile (Bucureşti, Cluj, Iaşi, Timişoara) sunt următoarele:a)coordonează supravegherea bolilor transmisibile prevăzute în reglementările legale în vigoare prin culegerea, validarea, analiza, interpretarea şi raportarea datelor epidemiologice, la nivel regional; b)implementează metodologiile naţionale de supraveghere şi control al bolilor transmisibile la nivel regional şi raportează la CNSCBT datele solicitate; c)evaluează tendinţele bolilor transmisibile, la nivel regional; d)gestionează baza de date din registrul regional de boli transmisibile; e)coordonează activităţile de control al focarelor de boală transmisibilă şi al epidemiilor, în situaţii epidemiologice de interes regional; f)asigură transmiterea informaţiilor rezultate din analiza datelor colectate de la nivelul judeţelor către furnizorii acestor date; g)asigură coordonarea metodologică a sistemului de alertă precoce şi răspuns rapid la nivel regional; h)organizează instruiri pentru personalul din direcţiile de sănătate publică judeţene în domeniul supravegherii bolilor transmisibile şi al alertei precoce, la nivel regional, şi participă la instruirile de interes naţional; i)propune şi realizează studii epidemiologice, împreună cu CNSCBT; j)experţii desemnaţi participă la evaluarea dosarelor de produse biocide depuse la Secretariatul tehnic al Comisiei Naţionale pentru Produse Biocide; k)efectuează testări microbiologice şi serologice în conformitate cu metodologiile de supraveghere şi la solicitarea direcţiilor de sănătate publică judeţene; l)efectuează testări microbiologice şi serologice contra cost, la solicitarea furnizorilor de servicii medicale; m)organizează activitatea de acreditare a laboratorului; n)participă în investigarea focarelor de boală transmisibilă la nivel regional;
(3) Atribuţiile secţiilor de sănătate în relaţie cu mediul (Bucureşti, Cluj, Iaşi, Timişoara, Târgu Mureş) sunt următoarele:a)participă la identificarea priorităţilor de monitorizare a sănătăţii în relaţie cu mediul; b)participă la elaborarea metodologiilor de monitorizare şi supraveghere a sănătăţii în relaţie cu mediul; c)participă la elaborarea strategiilor privitoare la prevenirea îmbolnăvirilor în relaţie cu mediul de viaţă şi muncă; d)supravegherea şi controlul bolilor asociate determinanţilor din mediu; e)participă la programe de studii şi cercetări pentru evaluarea în relaţie cu mediul; f)efectuează studii şi referate de evaluare a impactului asupra stării de sănătate a populaţiei în relaţie cu mediul; g)participă la realizarea Raportului anual privind starea de sănătate a populaţiei în relaţie cu factorii de mediu; h)analizează rezultatele şi cunoştinţele referitoare la determinanţii sănătăţii şi propune recomandări pentru intervenţii specifice; i)participă la elaborarea proiectelor de acte normative; j)propune şi realizează anchete şi studii specifice în vederea îndeplinirii misiunii de supraveghere şi evaluare a stării de sănătate a populaţiei; k)participă la programe internaţionale şi stabileşte parteneriate cu instituţii cu preocupări similare din alte ţări în vederea efectuării de studii şi cercetări comparative şi a schimbului de experienţă şi informaţii; l)pune în aplicare reglementările specifice prevăzute în alte acte normative aplicabile domeniului; m)efectuează expertize, oferă asistenţă tehnică şi realizează servicii de sănătate publică la solicitarea unor persoane fizice sau juridice; n)participă la sistemul de răspuns rapid pentru domeniile chimic şi radiologic; o)participă la realizarea bazei de date privind bolile profesionale la nivel naţional;
(4) Atribuţiile compartimentelor de evaluare şi promovare a sănătăţii sunt următoarele:a)elaborează metodologiile de evaluare a stării de sănătate, asigură asistenţă tehnică şi monitorizarea implementării, analizează şi asigură raportarea pentru temele pentru care este desemnat coordonator; b)asigură elaborarea materialelor, revizia şi monitorizarea implementării pentru campaniile pentru care este desemnat coordonator; c)participă la elaborarea Raportului anual privind starea de sănătate a populaţiei în relaţie cu principalii determinanţi; d)participă la elaborarea Raportului anual privind sănătatea copiilor şi tinerilor; e)participă la elaborarea strategiilor privitoare la prevenirea îmbolnăvirilor, supravegherea şi controlul bolilor netransmisibile asociate determinanţilor sănătăţii; f)participă la identificarea priorităţilor de evaluare şi promovare a sănătăţii populaţiei şi grupurilor specifice; g)propun anchete şi studii specifice în vederea îndeplinirii misiunii de supraveghere şi evaluare a stării de sănătate a populaţiei; h)participă la proiectele, studiile şi acţiunile comune ale UE în care Institutul este partener/coordonator; i)participă la elaborarea de planuri de acţiune şi strategii în domeniul de competenţă; j)participă la elaborarea de ghiduri metodologice în domeniile de competenţă; k)participă la elaborarea de proiecte de acte normative în domeniul de competenţă; l)propune şi asigură derularea de programe de perfecţionare profesională în domeniul de promovare şi evaluare a stării de sănătate; m)participă la reprezentarea domeniului de activitate în relaţie cu partenerii instituţionali naţionali şi internaţionali, conform desemnării directorului CNEPSS; n)asigură activitatea de documentare şi actualizare a cunoştinţelor ştiinţifice bazate pe dovezi şi elaborarea şi publicarea de materiale informative şi educaţionale pentru domeniul desemnat de competenţă; o)participă la colaborările instituţionale ale Institutului şi realizează parteneriate proprii în probleme de promovare şi evaluare a sănătăţii, p)efectuează expertize şi evaluări, oferă asistenţă tehnică şi realizează servicii de sănătate publică la solicitarea unor persoane fizice sau juridice în domeniul de competenţă şi teritoriul arondat; q)oferă suport ştiinţific în elaborarea planului de management al CNEPSS şi al direcţiilor strategice de dezvoltare; r)participă prin experţii desemnaţi la pregătirea şi participarea la grupurile specifice de lucru de la nivelul UE; s)răspunde la orice alte sarcini profesionale desemnate de către directorul de Centru Naţional. Articolul 50Atribuţiile medicilor şefi ai CRSP-urilor sunt următoarele: a)asigură organizarea activităţii operaţionale la nivelul CRSP; b)răspund de îndeplinirea la termen a lucrărilor şi sarcinilor încredinţate, acţiunilor şi prestaţiilor efectuate; c)informează trimestrial directorul general al Institutului cu privire la activitatea managerială desfăşurată; d)identifică şi semnalează problemele specifice centrului; e)asigură colaborarea între structurile proprii în rezolvarea sarcinilor primite; f)raportează evenimentele deosebite şi solicită sprijinul metodologic şi profesional al centrelor naţionale; g)răspund la solicitările conducerii Institutului, în domeniul specific. Secţiunea a 11-aBiroul punct naţional pentru Regulamentul Sanitar Internaţional 2005 Articolul 51Atribuţiile biroului sunt următoarele: a)asigură funcţia de punct focal naţional pentru Regulamentul Sanitar Internaţional 2005, primeşte şi transmite informaţii privind evenimentele biologice, chimice şi radionucleare cu posibil impact asupra sănătăţii publice, de interes naţional şi internaţional; b)coordonează comunicarea la nivel naţional cu OMS în probleme de boli transmisibile care fac obiectul Regulamentului Sanitar Internaţional 2005, accidente nucleare şi accidente chimice; c)asigură notificarea şi transmiterea informaţiei către punctul de contact pentru Regulamentul Sanitar Internaţional 2005 al Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii, precum şi alte reţele europene; d)asigură legătura operativă, respectiv transmiterea şi primirea de informaţii, cu toate autorităţile competente pentru punerea în aplicare a prevederilor Regulamentului Sanitar Internaţional 2005, prioritar cu Inspectoratul General pentru Situaţii de urgenţă, precum şi cu direcţiile de sănătate publică responsabile cu supravegherea şi răspunsul în domeniul sănătăţii publice, cu furnizorii de servicii de sănătate şi cu alte structuri desemnate, cu informarea directorului general; e)colaborează cu Centrul Operativ de Situaţii de urgenţă din Ministerul Sănătăţii; f)participă la gestionarea de informaţii în cadrul reţelei europene de supraveghere epidemiologică în domeniul bolilor transmisibile EWRS (Early Warning and Reponse System) împreună cu Centrul Naţional pentru Supravegherea şi Controlul Bolilor Transmisibile şi CNMRMC; g)în situaţia alertelor internaţionale evaluează informaţiile primite de la OMS referitoare la evenimente care ameninţă sănătatea publică şi care evoluează pe teritoriul altui stat, utilizează instrumentul de decizie prevăzut în anexa nr. 2 la Regulamentul Sanitar Internaţional 2005 în vederea analizei riscului de sănătate publică pentru România şi recomandă Ministerului Sănătăţii implementarea măsurilor de sănătate publică de răspuns atunci când este cazul, după informarea directorului general; h)notifică şi se consultă cu punctul de contact pentru Regulamentul Sanitar Internaţional 2005 al Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii despre evenimentele ce pot constitui o urgenţă de sănătate publică de importanţă internaţională apărute pe teritoriul României şi asigură schimbul de informaţii notificate şi avizate de conducerea Institutului; i)solicită colaborarea cu structurile Institutului în vederea verificării informaţiilor; j)colaborează şi se asigură că toate sectoarele relevante vor primi informaţiile primite de la punctul de contact pentru Regulamentul Sanitar Internaţional ale Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii, necesare pentru îndeplinirea funcţiilor statului membru în conformitate cu prevederile Regulamentului Sanitar Internaţional 2005; k)stabileşte canale de comunicare eficiente şi funcţionale cu autorităţile competente (desemnate prin Hotărârea Guvernului nr. 758/2009 pentru punerea în aplicare a Regulamentului sanitar Internaţional 2005, anexa nr. 1) pentru a primi şi consolida intrările de date ce îi sunt necesare pentru analiza evenimentelor şi riscurilor de sănătate publică naţională; l)colaborează cu autorităţile responsabile din punctele de intrare desemnate (aeroporturi, porturi, puncte de intrare terestră); m)propune si participă la efectuarea unor studii speciale în cazul unor situaţii epidemice; n)participă la elaborarea de reglementări legale în domeniul de responsabilitate. Secţiunea a 12-aSecretariatul tehnic al Comisiei Naţionale pentru Produse Biocide Articolul 52
(1) În cadrul Institutului funcţionează Secretariatul tehnic al Comisiei Naţionale pentru Produse Biocide, denumit în continuare Secretariat tehnic, organism executiv al Comisiei Naţionale pentru Produse Biocide ce funcţionează pe lângă Ministerul Sănătăţii, potrivit prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 617/2014 privind stabilirea cadrului instituţional şi a unor măsuri pentru punerea în aplicare a Regulamentului (UE) nr. 528/2012 al Parlamentului European şi al Consiliului din 22 mai 2012 privind punerea la dispoziţie pe piaţă şi utilizarea produselor biocide, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) Asigurarea de către Institut a suportului tehnic, logistic, pentru organizarea şi funcţionarea Secretariatului tehnic nu conferă Institutului calitate procesuală pasivă în litigiile având ca obiect obligaţia de a face, ce vizează Comisia Naţionala pentru Produse Biocide.
(3) Responsabilitatea pentru conţinutul documentelor specifice (avize, autorizaţii sau alte documente) emise de către Comisia Naţionala pentru Produse Biocide şi/sau Secretariatul tehnic, în relaţie cu terţii, aparţine în exclusivitate acestora.
(4) Atribuţiile şi responsabilităţile Secretariatului tehnic sunt cele prevăzute în Ordinul ministrului sănătăţii, ministrului mediului şi pădurilor şi al preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor nr. 637/2.492/50/2012 privind aprobarea membrilor Comisiei naţionale pentru produse biocide şi a reglementărilor de organizare şi funcţionare a acesteia, cu modificările ulterioare. Secţiunea a 13-aServiciul RUNOS Articolul 53Atribuţiile Serviciului RUNOS sunt următoarele: a)întocmirea statului de personal şi a statului de funcţii conform normelor de structură aprobate de Ministerul Sănătăţii; b)executare şi centralizare pentru lucrările solicitate de către Ministerul Sănătăţii, Institutul Naţional de Statistică etc.; c)informează conducerea şi centrele naţionale şi regionale asupra dispoziţiilor cu caracter normativ transmise de Ministerul Sănătăţii, în problemele de personal-salarizare, şi semnalează sarcinile ce le revin potrivit acestor dispoziţii; d)organizarea concursurilor pentru ocuparea posturilor vacante sau pentru promovarea în grade sau trepte profesionale superioare, care sunt de competenţa Institutului şi în conformitate cu legislaţia în vigoare; e)întocmirea statelor de plată a salariilor pentru personalul contractual al unităţii; f)întocmirea declaraţiilor lunare (contribuţiile pentru asigurări sociale, şomaj etc.); g)întocmirea situaţiilor lunare (monitorizarea cheltuielilor de personal, recapitulaţie pentru Trezorerie); h)întocmirea raportărilor statistice lunare, trimestriale, semestriale şi anuale; i)executarea de lucrări în legătură cu diverse evidenţe de personal solicitate; j)întocmirea fişelor fiscale; k)întocmirea de adeverinţe la solicitarea salariaţilor; l)întocmirea dosarelor de pensionare pentru salariaţii Institutului; m)întocmirea formelor de încadrare, a contractelor individuale de muncă, a actelor adiţionale la contractele individuale de muncă, după caz, conform prevederilor legale; n)întocmirea documentelor de detaşare şi a celor de delegare pe funcţii, la propunerea conducerii Institutului; o)întocmirea documentaţiei legale pentru deplasările în străinătate în interesul serviciului; p)coordonează elaborarea fişelor posturilor de către şefii ierarhici pentru personalul din subordine conform reglementărilor legale; q)planificarea şi evidenţa concediilor de odihnă; r)evidenţa concediilor medicale şi a concediilor fără plată; s)coordonează activitatea specifică de RUNOS desfăşurată în centrele regionale; t)stabileşte atribuţiile şi activităţile specifice RUNOS la nivelul CRSP. Secţiunea a 14-aServiciul juridic Articolul 54Atribuţiile Serviciului juridic sunt următoarele: a)acordă avizul de legalitate pentru actele emise de Institut, în condiţiile în care acesta este expres prevăzut de lege; b)studiază legislaţia şi informează conducerea Institutului cu privire la modificările legislative; c)desfăşoară activităţile necesare reprezentării şi apărării drepturilor şi intereselor legitime ale Institutului în faţa instanţelor judecătoreşti române, în baza delegaţiei acordate de către directorul general; d)elaborează şi formulează acţiuni, propuneri de renunţări la acţiuni şi căi de atac, în condiţiile prevăzute la art. 2, precum şi întâmpinări, răspunsuri la interogatorii, exercită orice mijloace legale de apărare a drepturilor şi intereselor Institutului în faţa instanţelor judecătoreşti; e)redactează, în termenele procedurale, acolo unde se impune, cererile de chemare în judecată, întâmpinările, notele de şedinţă, concluziile scrise, motivele care stau la baza exercitării căilor de atac, în dosarele în care Institutul este parte; f)în vederea realizării activităţilor de la lit. d) şi e), solicită structurilor de specialitate din Institut puncte de vedere, atât în format hârtie, cât şi în format electronic, cu privire la obiectul litigiului, care vor fi transmise în termenul acordat şi în care se vor cuprinde descrierea faptelor şi a cauzelor litigiului, cu indicarea dispoziţiilor legale aplicabile. În ipoteza în care este necesar ca punctul de vedere să fie susţinut de înscrisuri doveditoare, acestea vor fi transmise, în acelaşi termen, purtând menţiunea „conform cu originalul"; g)îndeplineşte orice act procedural necesar obţinerii titlurilor executorii în procesele în care Institutul a figurat ca parte creditoare, pe care le transmite structurilor de specialitate în vederea analizării şi propune punerea acestora în executare, potrivit legii, de către organele competente; h)acordă avizul de legalitate la propunerile structurilor de specialitate a căror activitate se circumscrie obiectului litigiului şi măsurilor dispuse de instanţă prin hotărâre judecătorească, pentru punerea în executare a acestora, în situaţiile în care Institutul are calitatea de debitor; i)avizează pentru legalitate proiecte de contracte care angajează răspunderea juridică a Institutului, nepronunţânduse însă asupra aspectelor economice, tehnice sau de altă natură cuprinse în documentele supuse avizării; j)avizează legalitatea încheierii, modificării, suspendării şi încetării contractului individual de muncă şi actele adiţionale la contractele individuale de muncă; k)prin consilierii juridici desemnaţi de către şeful structurii participă în calitate de membru în comisiile de concurs şi/sau examen şi în comisiile de contestaţii organizate la nivelul Institutului, precum şi în comisiile de disciplină; l)poate acorda consultanţă, opinia sa fiind consultativă; m)acordă asistenţă juridică pe probleme de drept intern structurilor Institutului, conform dispoziţiilor directorului general; n)asigură participarea personalului Serviciului juridic la activitatea de perfecţionare a pregătirii profesionale; o)colaborează cu structura de specialitate la formularea de răspunsuri la petiţii repartizate spre soluţionare, în condiţiile legii; p)ţine evidenţa lucrărilor înregistrate, primite/trimise la/de către Serviciul juridic; q)urmăreşte păstrarea corespunzătoare a dosarelor de instanţă. Articolul 55
(1) Pentru activităţile realizate în exercitarea atribuţiilor de serviciu, personalul Serviciului juridic cu atribuţii de consilier juridic beneficiază de drepturile şi îndatoririle stabilite de Legea nr. 514/2003 privind organizarea şi exercitarea profesiei de consilier juridic, cu completările ulterioare. În activitatea sa profesională, personalul Serviciului juridic cu atribuţii de consilier juridic se bucură de protecţia legii, în condiţiile prevăzute de legea pentru organizarea şi exercitarea profesiei de avocat.
(2) Activitatea desfăşurată de consilierul juridic este o activitate de mijloace, şi nu de rezultat.
(3) Serviciului juridic beneficiază de un spaţiu distinct şi corespunzător atât pentru buna desfăşurare a activităţilor profesionale, cât mai ales pentru asigurarea confidenţialităţii şi secretului profesional stabilite de lege.
(4) În scopul asigurării secretului profesional, actele şi lucrările cu caracter profesional aflate asupra consilierului juridic, la domiciliul acestuia sau la locul de exercitare a profesiei sunt inviolabile. Secţiunea a 15-aCompartimentul audit intern Articolul 56Compartimentul audit intern este subordonat directorului general şi are următoarele atribuţii: a)elaborează şi/sau actualizează proiectul planului anual de audit public intern conform prevederilor legale în domeniu, care va fi aprobat de ordonatorul de credite; b)efectuează activităţi de audit public intern pentru a evalua dacă sistemele de management financiar şi control ale entităţii publice sunt transparente şi sunt conforme cu normele de legalitate, regularitate, economicitate, eficienţă şi eficacitate. Auditul intern se exercită asupra tuturor activităţilor desfăşurate în Institut cu privire la formarea şi utilizarea fondurilor publice, precum şi la administrarea patrimoniului public. Compartimentul de audit public intern auditează, cel puţin o dată la 3 ani, fără a se limita la acestea, următoarele: – activităţile financiare sau cu implicaţii financiare desfăşurate de Institut din momentul constituirii angajamentelor până la utilizarea fondurilor de către beneficiarii finali, inclusiv a fondurilor provenite din finanţare externă;
– plăţile asumate prin angajamente bugetare şi legale, inclusiv din fondurile comunitare;
– administrarea patrimoniului, precum şi vânzarea, gajarea, concesionarea sau închirierea de bunuri din domeniul privat al statului sau al unităţilor administrativ-teritoriale;
– concesionarea sau închirierea de bunuri din domeniul public al statului ori al unităţilor administrativ-teritoriale;
– constituirea veniturilor publice, respectiv modul de autorizare şi stabilire a titlurilor de creanţă, precum şi a facilităţilor acordate la încasarea acestora;
– alocarea creditelor bugetare;
– sistemul contabil şi fiabilitatea acestuia;
– sistemul de luare a deciziilor;
– sistemele de conducere şi control, precum şi riscurile asociate unor astfel de sisteme;
– sistemele informatice; c)efectuează misiuni de audit în baza planului de audit public intern sau la cererea directorului general şi a ordinului de serviciu aprobat în urma cărora întocmeşte rapoarte de audit public intern finalizate şi le transmite conducătorului Institutului pentru analiză şi avizare. După avizare, recomandările cuprinse în raportul de audit public intern le comunică structurii auditate; aceasta va informa compartimentul de audit asupra modului de implementare a recomandărilor, incluzând un calendar al acestora; d)raportează periodic asupra constatărilor, concluziilor şi recomandărilor rezultate din activităţile sale de audit organului ierarhic superior; e)informează directorul general asupra progreselor înregistrate de structurile auditate prin implementarea recomandărilor; f)elaborează raportul anual al activităţii de audit public intern şi îl transmite la Ministerul Sănătăţii; g)raportează imediat directorului general şi structurii de control abilitate în cazul identificării unor iregularităţi sau posibile prejudicii constatate în timpul misiunilor de audit public intern; h)elaborează programul de asigurare şi îmbunătăţire a calităţii auditului intern, care să permită un control continuu al eficacităţii acestuia; i)respectă normele, instrucţiunile, precum şi Codul privind conduita etică în cadrul compartimentului de audit public intern şi poate iniţia măsurile corective necesare, în cooperare cu directorul general; j)efectuează, cu aprobarea directorului general, misiuni de audit ad-hoc, considerate misiuni de audit public intern cu caracter excepţional, necuprinse în planul anual de audit public intern; k)respectă şi asigură confidenţialitatea datelor, a informaţiilor şi a documentelor utilizate în conformitate cu normele legale în vigoare; l)asigură arhivarea atât fizică, cât şi electronică a documentelor din domeniul de activitate conform actelor normative în vigoare; m)îndeplineşte alte sarcini stabilite de conducătorul unităţii, în domeniul de competenţă, în condiţiile şi respectarea cadrului legal în vigoare. Secţiunea a 16-aServiciul financiar-contabilitate Articolul 57Atribuţiile Serviciului financiar-contabilitate sunt următoarele: a)pe baza bugetului aprobat, întocmeşte cererea deschiderii de credite şi dispoziţii bugetare pentru repartizarea creditelor bugetare activităţilor cuprinse în bugetul Institutului; b)întocmeşte proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli al Institutului; c)asigură onorarea la timp şi corectă a obligaţiilor financiare ale instituţiei către terţi şi ale acestora faţă de instituţie, cu respectarea priorităţilor, potrivit legii; d)asigură documentele şi sumele necesare pentru deplasările efectuate de personalul propriu în interes de serviciu; e)întocmeşte ordinele de plată pentru efectuarea viramentelor privind impozitul pe salarii, contribuţia pentru pensia suplimentară, contribuţia pentru constituirea fondului pentru plata ajutorului de şomaj, contribuţia de asigurări sociale şi contribuţia de asigurări de sănătate; f)întocmeşte săptămânal situaţia încasărilor şi situaţia facturilor neachitate şi o prezintă directorului general adjunct economic; g)întocmeşte dispoziţii de plată către casierie în vederea acordării de avansuri şi dispoziţii de încasare către casierie în vederea achitării de către angajat a avansurilor neconsumate debitelor datorate, penalităţi la deconturi; h)verifică încadrarea tuturor plăţilor efectuate în fondurile prevăzute cu această destinaţie; i)întocmeşte propunerile de rectificare a bugetului Institutului, de modificare a alocaţiilor trimestriale, de virări de credite, de repartizare pe trimestre şi de utilizare a bugetului; j)întocmeşte situaţiile statistice; k)transmite Serviciului juridic situaţia debitorilor care nu şi-au onorat obligaţiile contractuale datorate Institutului; l)organizează evidenţa analitică a debitorilor şi creditorilor şi a furnizorilor Institutului, în aşa fel încât să se cunoască în permanenţă situaţia reală a acestora; m)organizează evidenţa analitică a cheltuielilor de investiţii pe obiective în conformitate cu listele de investiţii anexe; n)stabileşte şi asigură implementarea activităţilor descentralizate la nivelul CRSP şi verifică-evaluează activităţile restante; o)asigură evidenţa contabilă, sintetică şi analitică a mijloacelor fixe, pe locuri de folosinţă, a obiectelor de inventar în magazii şi în folosinţă, precum şi a materialelor pe gestiuni şi pe feluri de materiale, în scopul păstrării integrităţii patrimoniului unităţii, a mijloacelor băneşti, a decontărilor interne cu terţii debitori, cu terţii creditori, înregistrarea fondurilor, cheltuielilor, veniturilor, alte operaţii economice, cu respectarea Legii contabilităţii nr. 82/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi a normelor emise de Ministerul Finanţelor Publice; p)întocmeşte raportul privind contul de execuţie al bugetului Institutului; q)efectuează operaţiile de punctaj între informaţiile înregistrate în contabilitatea sintetică şi informaţiile înregistrate în contabilitatea analitică; r)întocmeşte situaţii lunare privind salariile şi alte drepturi legale şi organizează efectuarea plăţilor, reprezentând drepturile salariale ale personalului Institutului, precum şi orice alte încasări şi plăţi, în baza documentelor legal întocmite şi vizate de cei în drept; s)urmăreşte execuţia bugetului de venituri şi cheltuieli; t)trimestrial întocmeşte darea de seamă, pe care o depune la termenele fixate la Ministerul Sănătăţii, împreună cu referatul explicativ asupra bilanţului contabil; u)organizează şi asigură urmărirea execuţiei bugetare pentru toate activităţile finanţate din bugetul de stat, precum şi pentru activităţile finanţate din venituri proprii; v)stabileşte şi asigură implementarea activităţilor descentralizate la nivelul CRSP şi verifică-evaluează activităţile restante. Secţiunea a 17-aBiroul achiziţii publice Articolul 58Atribuţiile Biroului achiziţii publice sunt următoarele: a)elaborează programul anual al achiziţiilor publice, pe baza necesităţilor şi priorităţilor comunicate de celelalte structuri ale Institutului; b)elaborează sau, după caz, coordonează activitatea de elaborare a documentaţiei de atribuire ori, în cazul organizării unui concurs de soluţii, a documentaţiei de concurs; c)organizează desfăşurarea procedurilor de achiziţie şi a achiziţiei directe, conform reglementărilor legale în vigoare, recepţia bunurilor achiziţionate, precum şi repartiţia acestora către structurile solicitante; d)participă în comisiile de întocmire, evaluare, negociere şi atribuire a contractelor de achiziţie publică; e)îndeplineşte obligaţiile referitoare la publicitate, conform legislaţiei în vigoare; f)aplică şi finalizează procedurile de atribuire; g)constituie şi păstrează dosarul achiziţiei publice. Secţiunea a 18-aCompartimentul relaţii publice, comunicare şi secretariat Articolul 59Atribuţiile Compartimentului relaţii publice, comunicare şi secretariat sunt următoarele: a)asigură evidenţa centrelor regionale de sănătate publică: denumire, nominalizarea conducerilor, adresele complete şi numerele de telefon/fax; b)asigură evidenţa contactelor de la instituţiile din sistemul sanitar: denumirea, nominalizarea conducerilor, adresele complete şi numerele de telefon/fax; c)înregistrează lucrările transmise de Institut către petenţi şi alte autorităţi, precum şi cele primite la conducerea direcţiei şi ţine evidenţa repartizării acestora, urmărind rezolvarea lor în termenele stabilite; d)înscrie în registrul specific persoanele venite în audienţă la conducerea Institutului, problemele prezentate de către acestea şi soluţiile date; e)înregistrează şi ţine evidenţa lucrărilor primite sau transmise prin fax; f)asigură transmiterea corespondenţei de la Institut, inclusiv modul de trimitere; g)întocmeşte evidenţa deplasărilor în teren ale salariaţilor Institutului; h)urmăreşte şi sprijină soluţionarea legală şi în termen a cererilor şi petiţiilor; i)asigură desfăşurarea optimă a activităţii de relaţii publice; j)informaţiile care constituie secrete de stat şi de serviciu vor fi accesate şi gestionate conform standardelor naţionale de protecţie a informaţiilor clasificate; k)monitorizarea presei; l)asigură relaţia cu mass-media; m)răspunde la solicitările în baza Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public, cu modificările şi completările ulterioare, în termenul prevăzut de lege; n)acordă relaţii publicului, telefonic sau direct persoanelor care solicită audienţă; o)gestionează arhiva Institutului, conform legii; p)îndeplineşte şi alte sarcini dispuse de conducerea Institutului. Secţiunea a 19-aServiciul administrativ, tehnic şi mentenanţă Articolul 60
(1) Atribuţiile Serviciului administrativ, tehnic şi mentenanţă sunt următoarele:a)asigură urmărirea derulării contractelor de prestare servicii necesare bunei desfăşurări a activităţii Institutului şi legătura permanentă cu toţi prestatorii de servicii; b)asigură evidenţa şi buna funcţionare a parcului auto al Institutului (revizii-reparaţii, întocmirea raportărilor lunare a consumului de combustibil, extras din foile de parcurs, urmărirea menţinerii consumului de combustibil în conformitate cu prevederile legale); c)centralizarea referatelor de necesitate emise de secţii, compartimente, laboratoare, colective, birouri şi servicii pentru achiziţii de rechizite, birotică şi papetărie, aparatură, mobilier etc.; d)elaborează proceduri de lucru pentru achiziţii curente la nivelul CRSP, în condiţiile legii; e)întocmirea documentaţiei privind aprobarea listei pentru investiţii şi obţinerea aprobărilor de la ordonatorul principal de credite; f)verifică şi certifică facturile emise de furnizorii de servicii din punctul de vedere al valorii, precum şi specificaţiile de calcul în concordanţă cu documentaţiile ce stau la baza contractului; g)recepţia tuturor serviciilor prestate de furnizorii de servicii, întocmirea proceselor-verbale de recepţie şi avizarea acestora de către comisia de recepţie; h)recepţia tuturor produselor achiziţionate conform procedurilor legale; i)întocmirea notelor de intrare-recepţie şi gestionarea bunurilor în magazia Institutului; j)eliberarea bunurilor din magazie către toate structurile Institutului; k)acţionează pentru asigurarea şi urmărirea derulării tuturor contractelor de furnizări/servicii/lucrări necesare desfăşurării în bune condiţii a activităţii Institutului; l)primirea corespondenţelor prin poştă, poşta rapidă şi prin curieri, analiza şi distribuirea pe secţii şi compartimente, înregistrarea tuturor documentelor la zi în caietul de evidenţă specială; m)relaţii cu publicul şi informaţii la solicitări directe şi telefonice; n)păstrarea şi utilizarea, în conformitate cu prevederile legale, a ştampilelor din dotare; o)repartizarea cu operativitate a documentelor.
(2) În cadrul Serviciului administrativ, tehnic şi mentenanţă funcţionează depozitul de chimicale şi arhivă. Capitolul IIIBugetul de venituri şi cheltuieli Articolul 61
(1) Activitatea financiară a Institutului se desfăşoară pe baza bugetului de venituri şi cheltuieli aprobat de ordonatorul principal de credite.
(2) Proiectul de buget de venituri şi cheltuieli se elaborează de către Serviciul financiar-contabilitate împreună cu directorul general adjunct economic şi se înaintează spre aprobare Ministerului Sănătăţii, la propunerea directorului general al Institutului. Articolul 62
(1) Finanţarea cheltuielilor curente şi de capital ale Institutului se asigură, în condiţiile legii, de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Sănătăţii.
(2) În exercitarea atribuţiilor care îi revin, Institutul efectuează expertize, oferă asistenţă tehnică şi realizează servicii de sănătate publică, la solicitarea persoanelor fizice sau juridice, pe bază de contracte de prestări servicii, conform Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi Hotărârii Guvernului nr. 1.414/2009, cu modificările şi completările ulterioare.
(3) Tarifele pentru prestaţiile (determinări, examene, analize şi altele) prevăzute la alin. (2) sunt stabilite conform prevederilor legale şi se încasează, se utilizează şi se contabilizează de către Institut, potrivit prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 59/2003 privind înfiinţarea de către Ministerul Sănătăţii a unei activităţi finanţate integral din venituri proprii, cu completările ulterioare.
(4) Veniturile realizate sunt repartizate spre utilizare pe baza contribuţiei efective la realizarea venitului şi acoperirea nevoilor prioritare ale Institutului, conform aprobării Consiliului de coordonare, ordonatorului de credite, în condiţiile prevederilor legale în vigoare.
(5) Institutul participă în cadrul contractelor de cercetare, programelor şi proiectelor cu finanţare externa, beneficiind de fondurile alocate în acest sens.
(6) Institutul poate primi şi utiliza donaţii şi sponsorizări, în condiţiile legii. Capitolul IVAngajarea şi salarizarea personalului Articolul 63
(1) Încadrarea funcţiilor de director general şi director general adjunct economic se face prin concurs sau examen, conform legii. Numirea şi eliberarea din aceste funcţii se fac prin ordin al ministrului sănătăţii.
(2) Încadrarea funcţiilor de directori ai centrelor naţionale şi de medici şefi ai centrelor regionale se face prin decizie a directorului general, cu avizul Consiliului de coordonare, pe bază de concurs organizat de Institut, în condiţiile legii.
(3) Ocuparea funcţiilor de medic şef secţie din CRSP se face prin concurs organizat de Institut, în condiţiile legii.
(4) Coordonatorii compartimentelor din centrele naţionale, respectiv din secţiile CRSP au atribuţiuni reglementate prin fişa postului.
(5) Până la ocuparea prin concurs, numirea interimară în funcţii de directori, medic şef centru regional şi medic şef secţie se face prin decizia directorului general, cu avizul Consiliului de coordonare.
(6) Eliberarea din funcţiile de conducere pentru funcţiile prevăzute la alin. (2) şi (3) se face prin decizie a directorului general, cu avizul Consiliului de coordonare, după evaluarea rezultatelor activităţii.
(7) Încadrarea celorlalte posturi vacante ale Institutului se face prin concurs sau examen, cu respectarea reglementărilor legale în vigoare. Articolul 64
(1) Personalul Institutului are drepturile care decurg din legislaţia muncii, precum şi din prevederile contractului individual de muncă.
(2) Personalul Institutului este format din personal contractual, încadrat pe funcţii de conducere sau execuţie, conform specialităţilor prevăzute în reglementările specifice personalului încadrat în unităţile sanitare publice. Articolul 65Salarizarea personalului Institutului se face potrivit prevederilor legale în vigoare privind salarizarea personalului din unităţile bugetare plătit din fonduri publice. Capitolul VDispoziţii finale Articolul 66
(1) Pe baza prevederilor prezentului regulament se completează şi se actualizează fişele de post ale salariaţilor Institutului şi se emit deciziile de numire în funcţiile de conducere.
(2) Orice modificare şi completare a prezentului regulament de organizare şi funcţionare al Institutului se aprobă prin ordin al ministrului sănătăţii.