![SmartCity1](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
Având în vedere dispoziţiile art. 4 din Ordonanţa Guvernului nr. 119/1999 privind controlul intern şi controlul financiar preventiv, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 61 din Ordinul secretarului general al Guvernului nr. 400/2015 pentru aprobarea Codului controlului intern managerial al entităţilor publice, cu modificările şi completările ulterioare,în temeiul art. 7 alin. (5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 30/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Afacerilor Interne, aprobată cu modificări prin Legea nr. 15/2008, cu modificările şi completările ulterioare,ministrul afacerilor interne emite următorul ordin. Articolul 1Prezentul ordin stabileşte cadrul normativ referitor la monitorizarea, coordonarea şi îndrumarea metodologică a implementării şi dezvoltării sistemului de control intern managerial, precum şi modalitatea de gestionare a riscurilor, la nivelul Ministerului Afacerilor Interne, denumit în continuare MAI. Articolul 2În înţelesul prezentului ordin, expresiile de mai jos se definesc după cum urmează: a)entitate publică - MAI, precum şi unitatea şi instituţia din subordinea MAI al cărei conducător are calitatea de ordonator de credite; b)compartiment funcţional - unitatea aparatului central al MAI, precum şi structura din subordinea nemijlocită a conducătorului entităţii publice care gestionează o linie de muncă. Articolul 3(1) Se constituie Comisia de monitorizare, coordonare şi îndrumare metodologică a implementării şi dezvoltării sistemului de control intern managerial a MAI, denumită în continuare Comisia de monitorizare. (2) Se constituie Echipa de gestionare a riscurilor a MAI, denumită în continuare Echipa de gestionare a riscurilor.(3) Organizarea, funcţionarea şi atribuţiile Comisiei de monitorizare şi ale Echipei de gestionare a riscurilor sunt prezentate în regulamentul prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin. Articolul 4(1) La nivelul fiecărei entităţi publice subordonate MAI, prin ordin/dispoziţie al/a conducătorului acelei entităţi, se constituie, în mod similar, Comisia de monitorizare, coordonare şi îndrumare metodologică a implementării şi dezvoltării sistemului de control intern managerial şi Echipa de gestionare a riscurilor. (2) Organizarea, funcţionarea şi atribuţiile structurilor prevăzute la alin. (1) se stabilesc prin ordin/dispoziţie al/a conducătorului entităţii publice, astfel încât responsabilităţile stabilite să permită funcţionarea şi dezvoltarea sistemului de control intern managerial propriu, în concordanţă cu particularităţile entităţii publice. Articolul 5La nivelul fiecărei entităţi publice, în aplicarea Standardului 8 - Managementul riscului, prevăzut de Codul controlului intern managerial al entităţilor publice, aprobat prin Ordinul secretarului general al Guvernului nr. 400/2015, cu modificările şi completările ulterioare, se constituie un Registru de riscuri. Articolul 6(1) La nivelul fiecărei entităţi publice se utilizează proceduri de sistem şi proceduri operaţionale.(2) Procesul de procedurare se realizează astfel încât activităţile, atribuţiile sau sarcinile similare, prevăzute la nivelul mai multor entităţi publice care participă la realizarea unor obiective comune sau complementare, să fie reglementate şi evaluate unitar. Articolul 7(1) Conducătorul entităţii publice, având calitatea de ordonator principal de credite sau ordonator secundar de credite, emite proceduri de sistem, care sunt aplicabile compartimentelor funcţionale proprii şi entităţilor publice subordonate, dacă activitatea reglementată se desfăşoară şi la nivelul acestora, precum şi proceduri operaţionale, care sunt aplicabile numai la nivelul compartimentelor funcţionale proprii. (2) Conducătorul entităţii publice, având calitatea de ordonator terţiar de credite, poate emite proceduri operaţionale pentru activităţile care se desfăşoară la nivelul compartimentelor funcţionale proprii şi subordonate/în coordonare, dacă aceste activităţi nu sunt reglementate prin proceduri de sistem. (3) Conducătorul entităţii publice, având calitatea de ordonator terţiar de credite, din finanţarea directă a ordonatorului principal de credite, care are în coordonare metodologică alte instituţii/structuri, poate emite proceduri de sistem pentru reglementarea activităţilor comune instituţiilor/structurilor respective. Articolul 8(1) Iniţiatorul transmite proiectul de procedură, spre consultare, compartimentelor funcţionale cu responsabilităţi în aplicarea/verificarea/controlul activităţilor ce fac obiectul procedurării. Consultarea se poate realiza şi prin mijloace de comunicare electronică.(2) Termenul minim pentru consultare este de 20 de zile.(3) În cazul în care compartimentele funcţionale consultate nu transmit propuneri în termenul prevăzut la alin. (2), iniţiatorul transmite proiectul de procedură spre avizare şi, ulterior, aprobare.(4) Procedurile se avizează de către conducătorii acelor compartimente funcţionale care au responsabilităţi în aplicarea acestora şi se aprobă de către conducătorul entităţii publice sau de către o persoană delegată în acest sens. (5) Corpul de control al ministrului avizează toate proiectele de proceduri ale compartimentelor funcţionale din MAI şi întocmeşte Registrul de proceduri. Articolul 9Pentru dezvoltarea sistemului de control intern managerial, directorul general al Corpului de control al ministrului este abilitat: a)să emită recomandări sau alte documente de îndrumare; b)să solicite date conducătorilor entităţilor publice subordonate MAI, precum şi ai unităţilor aparatului central, necesare întocmirii situaţiilor aferente domeniului control intern managerial şi transmiterii acestora către Secretariatul General al Guvernului; c)să propună ordonatorului principal de credite transmiterea de recomandări aplicabile întregului personal al MAI, fără convocarea Comisiei de monitorizare. Articolul 10Îndeplinirea obiectivelor specifice, a măsurilor şi recomandărilor pentru dezvoltarea sistemului de control intern managerial reprezintă obligaţii profesionale/sarcini de serviciu pentru fiecare conducător al entităţii publice şi al compartimentului funcţional. Articolul 11Structurile cu atribuţii de control ierarhic urmăresc modul în care compartimentele funcţionale au executat sarcinile stabilite de conducătorul entităţii publice ori au implementat recomandările adoptate la nivelul Comisiei de monitorizare. Articolul 12Procedurile interne emise în temeiul Ordinului secretarului general al Guvernului nr. 400/2015, cu modificările şi completările ulterioare, până la data intrării în vigoare a prezentului ordin sunt asimilate procedurilor operaţionale. Articolul 13Ordinele/Dispoziţiile prevăzute la art. 4 se emit în termen de 30 zile de la data intrării în vigoare a prezentului ordin. Articolul 14 Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. Ministrul afacerilor interne, Carmen Daniela Dan ANEXĂREGULAMENT DE ORGANIZARE ŞI FUNCŢIONARE a Comisiei de monitorizare şi a Echipei de gestionare a riscurilor Capitolul IOrganizarea Comisiei de monitorizare şi a Echipei de gestionare a riscurilor Articolul 1(1) Pe lângă ministrul afacerilor interne funcţionează Comisia de monitorizare şi Echipa de gestionare a riscurilor, ca organe consultative.(2) Comisia de monitorizare adoptă recomandări în domeniul implementării şi dezvoltării sistemului de control intern managerial, care se supun deciziei ministrului. (3) Pentru dezvoltarea sistemului de control intern managerial, membrii Comisiei de monitorizare au responsabilităţi particularizate, stabilite prin intermediul programului de dezvoltare, precum şi prin politici, strategii şi măsuri dispuse de ordonatorul principal de credite. Articolul 2Comisia de monitorizare are următoarea componenţă: a)preşedinte - secretarul general al MAI; b)membri - persoanele cu funcţie de conducere care compun Colegiul MAI, denumit în continuare Colegiu. Articolul 3(1) Lucrările Comisiei de monitorizare se desfăşoară, de regulă, în cadrul şedinţelor Colegiului.(2) Pentru situaţii determinate de evenimente care pot afecta obiectivele sistemului de control intern managerial, în vederea adoptării unor măsuri speciale, Comisia de monitorizare se poate întruni în şedinţe operative. Cu această ocazie, pot fi convocaţi şi alţi conducători ai unităţilor aparatului central sau ai entităţilor publice subordonate MAI. Articolul 4(1) Echipa de gestionare a riscurilor are următoarea componenţă:a)preşedinte - directorul general al Corpului de control al ministrului; b)membri - conducătorii compartimentelor funcţionale din cadrul entităţii publice sau înlocuitorii legali. (2) În lipsa persoanelor prevăzute la alin. (1), activitatea Echipei de gestionare a riscurilor poate fi realizată de către persoane desemnate responsabile de riscuri. Articolul 5(1) Corpul de control al ministrului asigură secretariatul tehnic al Comisiei de monitorizare, atunci când activitatea acesteia se desfăşoară în şedinţe operative.(2) Corpul de control al ministrului asigură secretariatul tehnic al Echipei de gestionare a riscurilor. Capitolul II Atribuţiile Comisiei de monitorizare, ale Echipei de gestionare a riscurilor şi ale Secretariatului tehnic Articolul 6Preşedintele Comisiei de monitorizare propune activităţi pentru ordinea de zi şi organizează lucrările şedinţelor. Articolul 7Comisia de monitorizare îndeplineşte următoarele atribuţii: a)propune obiective, acţiuni şi măsuri pentru dezvoltarea sistemului de control intern managerial, în concordanţă cu legislaţia în domeniu; b)analizează, avizează şi supune aprobării ministrului afacerilor interne programul de dezvoltare a sistemului de control intern managerial al entităţii publice; c)coordonează procesul de actualizare a obiectivelor şi activităţilor la care stabileşte indicatori de performanţă sau de rezultat; d)anual, analizează priorităţile de tratare a riscurilor prezentate de către preşedintele Echipei de gestionare a riscurilor, propune limitele de toleranţă la risc, responsabilităţi concrete şi termene de implementare a măsurilor de control al riscurilor identificate; e)anual, analizează monitorizarea performanţelor de la nivelul compartimentelor funcţionale; f)anual, analizează, în vederea promovării spre aprobare, informarea privind desfăşurarea procesului de gestionare a riscurilor, elaborată de Echipa de gestionare a riscurilor; g)urmăreşte realizarea obiectivelor asumate. Articolul 8Preşedintele Echipei de gestionare a riscurilor îndeplineşte următoarele atribuţii: a)convoacă Echipa de gestionare a riscurilor în şedinţă de lucru; b)propune activităţi pentru ordinea de zi, organizează şi conduce lucrările şedinţelor şi dispune măsuri pentru elaborarea documentaţiei ce va fi promovată la nivelul Comisiei de monitorizare; c)asigură elaborarea informării privind desfăşurarea procesului de gestionare a riscurilor, pe care o susţine anual în cadrul Comisiei de monitorizare; d)solicită Direcţiei Generale Anticorupţie situaţia privind riscurile de corupţie la nivelul entităţii publice. Articolul 9Echipa de gestionare a riscurilor îndeplineşte următoarele atribuţii: a)aplică procedura privind identificarea, analizarea, controlul şi tratarea riscurilor, elaborată de Corpul de control al ministrului; b)evaluează şi propune riscurile identificate la nivelul entităţii publice, pe care le înscrie în Registrul de riscuri; c)monitorizează modul de implementare a măsurilor de control al riscurilor, precum şi eficienţa acestora, la nivelul entităţii publice; d)elaborează rapoarte privind gestionarea riscurilor la nivelul entităţii publice; e)revizuieşte şi raportează periodic, la solicitarea preşedintelui Echipei de gestionare a riscurilor, situaţia privind implementarea măsurilor de control al riscurilor la nivelul entităţii publice. Articolul 10Secretariatul tehnic al Comisiei de monitorizare îndeplineşte următoarele atribuţii: a)întocmeşte documentaţia privind convocarea Comisiei de monitorizare, pe care o supune aprobării preşedintelui, şi o diseminează membrilor; b)întocmeşte minuta şedinţei şi informează conducătorii entităţilor publice şi compartimentelor funcţionale vizate asupra deciziilor aprobate. Articolul 11Secretariatul tehnic al Echipei de gestionare a riscurilor îndeplineşte următoarele atribuţii: a)întocmeşte documentaţia privind convocarea Echipei de gestionare a riscurilor; b)redactează minuta şedinţei Echipei de gestionare a riscurilor; c)întocmeşte şi actualizează Registrul de riscuri al entităţii publice ; d)întocmeşte şi actualizează planul de implementare a măsurilor de control al riscurilor la nivelul entităţii publice; e)anual, elaborează informarea privind desfăşurarea procesului de gestionare a riscurilor la nivelul entităţii publice, pe baza raportărilor de la nivelul compartimentelor funcţionale, în vederea analizării în cadrul Echipei de gestionare a riscurilor şi transmiterii, spre analiză şi aprobare, Comisiei de monitorizare. Capitolul III Dispoziţii finale Articolul 12Comunicarea informaţiilor necesare activităţii Comisiei de monitorizare şi Echipei de gestionare a riscurilor se realizează, de regulă, prin mijloace de comunicare electronică.