ORDIN Nr. 972
din 3 octombrie 2007
pentru aprobarea
Regulamentului-cadru pentru efectuarea transportului public local si a
Caietului de sarcini-cadru al serviciilor de transport public local
ACT EMIS DE:
MINISTERUL TRANSPORTURILOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 807 din 27 noiembrie 2007
In temeiul prevederilor art. 13
alin. (5) din Legea serviciilor comunitare de utilităţi publice nr. 51/2006,
ale art. 20 alin. (2) lit. e) şi ale art. 48 alin. (1) din Legea serviciilor de
transport public local nr. 92/2007, precum şi ale art. 5 alin. (4) din
Hotărârea Guvernului nr. 367/2007 privind organizarea şi funcţionarea
Ministerului Transporturilor,
ministrul transporturilor emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Regulamentul-cadru pentru
efectuarea transportului public local, prevăzut în anexa nr. 1.
Art. 2. - Se aprobă Caietul de
sarcini-cadru al serviciilor de transport public local, prevăzut în anexa nr.
2.
Art. 3. -Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. 4. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
p. Ministrul transporturilor,
Septimiu Buzaşu,
secretar de stat
ANEXA Nr. 1
REGULAMENT-CADRU
pentru efectuarea transportului public local
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) Prezentul regulament-cadru stabileşte
cadrul juridic unitar privind efectuarea serviciilor de transport public local,
cu excepţia transportului public pe căile navigabile interioare, a
transportului în regim de taxi şi în regim de închiriere şi a transportului cu
metroul, definind modalităţile şi condiţiile-cadru ce trebuie îndeplinite
pentru efectuarea serviciului, indicatorii de performanţă, condiţiile tehnice,
precum şi raporturile dintre operatorii de transport rutier/transportatorii
autorizaţi şi utilizatorii serviciilor.
(2) Prevederile prezentului regulament-cadru se aplică următoarelor servicii de transport public local:
a) servicii de transport public local de persoane prin
curse regulate efectuat cu autobuze, troleibuze şi tramvaie;
b) servicii de transport public local de persoane prin
curse regulate speciale;
c) servicii de transport
public local de mărfuri în regim contractual;
d) servicii de transport public local de mărfuri
efectuat cu tractoare cu remorci;
e) servicii de transport public local efectuat cu
vehicule speciale destinate serviciilor funerare.
(3) Serviciile de transport
public local se pot efectua numai în condiţiile respectării prevederilor
prezentului regulament-cadru, ale Caietului de sarcini-cadru al serviciilor de
transport public local, ale reglementărilor în vigoare din domeniul
transporturilor rutiere, precum şi ale acordurilor şi convenţiilor
internaţionale la care România este parte.
Art. 2. - Organizarea şi efectuarea activităţilor
specifice serviciilor de transport public local trebuie să asigure satisfacerea
unor cerinţe şi nevoi de utilitate publică ale comunităţilor locale, şi anume:
a) satisfacerea cu prioritate a nevoilor de transport
ale populaţiei şi ale operatorilor economici pe teritoriul unităţilor
administrativ-teritoriale;
b) îmbunătăţirea siguranţei rutiere, protecţiei
mediului şi calităţii transportului public local;
c) deplasarea în condiţii de siguranţă şi de confort,
inclusiv prin asigurarea de risc a mărfurilor şi a persoanelor transportate,
precum şi a bunurilor acestora prin poliţe de asigurări;
d) accesul egal şi nediscriminatoriu al operatorilor de
transport, respectiv al transportatorilor autorizaţi, la piaţa transportului
public local;
e) optimizarea funcţionării pieţei transportului public
local prin asigurarea unui cadru concurential normal, dinamic şi loial.
Art. 3. -In sensul prezentului
regulament-cadru, termenii şi noţiunile utilizate se definesc după cum urmează:
1. activitate de transport public local - suma operaţiunilor de transport care asigură, nemijlocit,
deplasarea mărfurilor sau a persoanelor cu ajutorul vehiculelor sau al
combinaţiei de vehicule, pe distanţe şi în condiţii prestabilite, efectuate în
cadrul unuia dintre serviciile prevăzute la art. 1 alin. (2);
2. autoritate de autorizare - compartimentul sau
serviciul specializat de transport local din subordinea
primăriei, a consiliului judeţean sau a Consiliului General al Municipiului
Bucureşti, dupa caz;
3. autorizaţie de
transport - documentul eliberat de autoritatea de
autorizare, prin care se atestă că transportatorul îndeplineşte condiţiile pentru accesul la efectuarea transportului public local;
4. caiet de sarcini al
licenţei de traseu - documentul care însoţeşte
licenţa de traseu, care cuprinde în principal cerinţele pentru asigurarea
programului de circulaţie şi realizarea unui transport în condiţii de siguranţă
şi confort;
5. copie conformă a
autorizaţiei de transport - documentul eliberat de
autoritatea de autorizare, în baza autorizaţiei de transport sau, după caz, a
licenţei de transport, pentru fiecare dintre autovehiculele sau ansamblurile de
vehicule rutiere deţinute conform legii, care atestă atribuirea unuia dintre
serviciile de transport public local nominalizate la art. 1 alin. (2) lit.
c)-e);
6. copie conformă a
licenţei de transport - documentul eliberat în
baza licenţei de transport de către Autoritatea Rutieră Română -A.R.R., în
conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 109/2005
privind transporturile rutiere, aprobată cu modificări şi completări prin Legea
nr. 102/2006, cu modificările şi completările ulterioare, pentru fiecare dintre
autovehiculele sau ansamblurile de vehicule rutiere utilizate de operatorul de
transport rutier la operaţiuni de transport rutier;
7. licenţă de transport - documentul eliberat de Autoritatea Rutieră Română - A.R.R., în
condiţiile legii, care atestă ca deţinătorul îndeplineşte condiţiile de
onorabilitate, capacitate financiară şi competenţă profesională, aceasta având
acces la transportul rutier public;
8. licenţă de traseu - documentul care dă dreptul operatorului de transport rutier să
efectueze transport public local de persoane prin curse regulate sau curse
regulate speciale cu autobuze pe un anumit traseu, conform programului de
transport;
9. persoană desemnată - persoana fizică care are calitatea de manager al activităţii de
transport rutier, posesoare a unui certificat de competenţă profesională şi
care este angajată pe bază de contract de muncă să conducă permanent şi efectiv
activitatea de transport a operatorului de transport/transportatorului
autorizat; în cazul persoanelor fizice/asociaţiilor familiale autorizate ca
transportator, persoana desemnată trebuie să fie persoana fizică sau unul
dintre membrii asociaţiei familiale;
10. program de circulaţie - documentul utilizat în transportul public local de persoane prin curse regulate, care conţine în principal informaţii privind
traseul, capetele de traseu, lungimea traseului, staţiile pentru
îmbarcarea/debarcarea călătorilor, distanţele dintre staţii şi intervalele de
succedare a curselor;
11. program de transport public judeţean - programul propus şi
aprobat de consiliile judeţene, prin care se stabilesc traseele pentru
transportul public local de persoane prin curse regulate între localităţile
judeţului, programele de circulaţie, capetele de traseu, staţiile publice,
numărul şi capacitatea autobuzelor necesare;
12. program de transport public local- programul propus şi aprobat de consiliile locale sau de Consiliul
General al Municipiului Bucureşti, prin care se stabilesc traseele pentru
transportul public local de persoane prin curse regulate pe raza
teritorial-administrativă a localităţii, programele de circulaţie, capetele de
traseu, staţiile publice, numărul şi capacitatea autobuzelor necesare;
13. staţie publică - punctul de pe traseul unui serviciu de transport public local de persoane prin curse regulate, amenajat corespunzător,
semnalizat printr-un indicator rutier şi care să aibă în dotare un panou
suplimentar pe care este ataşat orarul conform căruia opresc autobuzele pentru
urcarea şi coborârea persoanelor transportate;
14. traseu - parcursul
care asigură legătura între mai multe localităţi şi/sau obiective, cuprinse
între două capete, pe care se efectuează transport public local de persoane
prin curse regulate şi curse regulate speciale. In funcţie de amplasarea
capetelor şi de itinerarul dintre acestea, traseele pot fi judeţene sau locale;
15. utilizator al serviciului de transport public
local - persoana fizică sau juridică beneficiară a
unui serviciu de transport public local.
Art. 4 - Indiferent de forma de
gestiune a serviciului de transport public local, consiliile judeţene şi
autorităţile administraţiei publice locale vor urmări prin exercitarea
atribuţiilor, competenţelor şi drepturilor ce le revin conform legii ca
efectuarea serviciului de transport public local să se realizeze în condiţii de
siguranţă rutieră, calitate şi confort şi în concordanţă cu interesul general
al comunităţilor pe care le reprezintă, în conformitate cu legislaţia în
vigoare.
CAPITOLUL II
Efectuarea transportului public local
SECŢIUNEA 1
Principiile si obiectivele efectuării
transportului public local
Art. 5. - Transportul public local se efectuează numai
în condiţiile respectării prevederilor Legii serviciilor de transport public
local nr. 92/2007, ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 109/2005,
aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 102/2006, cu modificările
şi completările ulterioare, ale reglementărilor naţionale şi ale Uniunii
Europene în vigoare din domeniul transporturilor rutiere, precum şi ale acordurilor
şi convenţiilor internaţionale la care România este parte.
Art. 6. - (1) Transportul public local se poate efectua
numai cu vehicule rutiere a căror stare tehnică corespunde reglementărilor
specifice în vigoare, având inspecţia tehnică periodică valabilă, acestea fiind
clasificate/încadrate corespunzător, conform prevederilor legale în vigoare.
(2) Pentru accesul la infrastructura rutieră,
vehiculele rutiere fabricate în ţară sau în străinătate, înmatriculate sau care
urmează să fie înmatriculate în România, sunt supuse omologării în vederea
înmatriculării ori înregistrării şi/sau inspecţiei tehnice periodice, după caz,
în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
(3) Transportul public local de mărfuri şi/sau de
persoane se efectuează numai cu vehicule rutiere destinate prin construcţie
tipului respectiv de transport şi, după caz, dotate cu tahografe şi limitatoare
de viteză, în conformitate cu reglementările în vigoare.
Art. 7.- Transportul public local se efectuează cu
respectarea ansamblului reglementărilor care contribuie la îmbunătăţirea
siguranţei rutiere, referitoare la condiţiile pe care trebuie să le
îndeplinească mijloacele de transport, infrastructura rutieră, persoanele cu
atribuţii care concură la siguranţa circulaţiei şi ceilalţi participanţi la
trafic.
Art. 8. - Efectuarea serviciului de transport public
local trebuie să asigure:
a) creşterea nivelului de calitate al serviciului şi de
confort al utilizatorilor serviciilor publice de transport public local de
persoane prin curse regulate;
b) accesul la serviciile de transport public local şi
protecţia categoriilor sociale defavorizate;
c) informarea publicului călător;
d) executarea transportului public local de persoane
prin curse regulate în condiţii de regularitate, siguranţă şi confort;
e) corelarea capacităţii de transport cu fluxurile de
călători existente;
f) continuitatea serviciului de transport public local
de persoane prin curse regulate.
SECŢIUNEA a 2-a
Licenţe, autorizaţii si alte documente necesare
pentru efectuarea transportului public
local
1. Transportul public local de persoane prin curse
regulate
Art. 9. - Serviciile de transport public local de
persoane prin curse regulate se efectuează numai de către operatorii de
transport rutier/transportatorii autorizaţi care deţin licenţă de traseu
valabilă.
Art. 10. - (1) Serviciile de transport public local de
persoane prin curse regulate se efectuează pe raza administrativ-teritorială a
unei localităţi, în cazul transportului local, sau numai între localităţile
unui judeţ, în cazul transportului judeţean.
(2) In cazul în care traseul transportului pe şină
depăşeşte limita localităţii, acesta se consideră transport public local.
Art. 11. - Operatorii de transport/transportatorii
autorizaţi au obligaţia de a deţine la bordul mijlocului de transport în comun,
pe toată durata transportului public de persoane prin curse regulate,
următoarele documente:
a) licenţa de traseu şi caietul de sarcini al acesteia
eliberat de emitentul licenţei;
b) programul de circulaţie;
c) copia conformă a licenţei
de transport, în cazul autobuzelor;
d) legitimaţia de serviciu valabilă a conducătorului
auto, din care să reiasă că este angajat al operatorului de
transport/transportatorului autorizat;
e) contractul de leasing în original ori o copie conformă cu originalul, în cazul în care autobuzul este utilizat
în baza unui asemenea contract;
f) actul prin care se dovedeşte dreptul de muncă în
România, în cazul conducătorilor auto străini;
g) asigurarea pentru persoanele transportate şi bagajele acestora pentru riscuri de accidente ce cad în sarcina operatorului
de transport/transportatorului autorizat, în copie;
h) certificatul de competenţă profesională al
conducătorului auto pentru transportul rutier public de persoane, valabil, după
caz.
Art. 12. - Licenţa de traseu se
eliberează pentru traseele cuprinse în programele de transport rutier de
persoane prin curse regulate, însoţită de caietul de sarcini al acesteia şi de
programul de circulaţie.
Art. 13. - Licenţa de traseu se eliberează în numărul
de exemplare corespunzător numărului mijloacelor de transport în comun utilizat
pentru efectuarea tuturor curselor prevăzute în programul de circulaţie.
2. Transportul public local de persoane prin curse
regulate speciale
Art. 14. - Serviciile de transport
public local de persoane prin curse regulate se efectuează numai de către
operatorii de transport rutier care deţin licenţă de traseu valabilă.
Art. 15. - Serviciile de transport public local de
persoane prin curse regulate speciale se efectuează pe teritoriul localităţii
de autorizare sau între aceasta şi orice altă localitate din judeţul respectiv.
Art. 16. - Operatorii de transport au obligaţia de a
deţine la bordul vehiculului, pe toată durata transportului public de persoane
prin curse regulate, următoarele documente:
a) licenţa de traseu şi caietul de sarcini al acesteia
eliberat de emitentul licenţei;
b) contractul de transport încheiat între beneficiarul
transportului sau persoana care a angajat transportul şi operatorul de
transport rutier;
c) lista persoanelor
transportate, ca anexă la contractul de transport;
d) copia conformă a licenţei de transport;
e) legitimaţia de serviciu valabilă a conducătorului
auto, din care să reiasă că este angajat al operatorului de transport;
f) contractul de leasing în
original ori o copie conformă cu originalul, în cazul în care vehiculul rutier
este utilizat în baza unui asemenea contract;
g) actul prin care se dovedeşte dreptul de muncă în
România, în cazul conducătorilor auto străini;
h) asigurarea pentru persoanele
transportate şi bagajele acestora pentru riscuri de accidente ce cad în sarcina
operatorului de transport, în copie;
i) certificatul de competenţă profesională al
conducătorului auto pentru transportul rutier public de persoane, valabil;
j) legitimaţii de serviciu
valabile, eliberate de beneficiarul transportului pentru persoanele
transportate, în cazul transportului angajaţilor instituţiilor/operatorilor
economici.
Art. 17. - Licenţa de traseu se eliberează în numărul
de exemplare corespunzător numărului de autobuze necesar efectuării traseului.
3. Transportul public
local de mărfuri în regim contractual
Art. 18. - (1) Serviciul de transport public local de
mărfuri în regim contractual se realizează de către transportatorii autorizaţi
de autoritatea de autorizare, pe bază de contract de transport încheiat cu
utilizatorul transportului.
(2) Serviciul de transport public local de mărfuri în
regim contractual se poate efectua în localitatea de autorizare sau între
aceasta şi alte localităţi, în trafic judeţean, interjudeţean sau
internaţional.
Art. 19. - Transportatorii autorizaţi au obligaţia de a
deţine la bordul vehiculului, pe toată durata transportului public local de
mărfuri în regim contractual, următoarele documente:
a) copia conformă a autorizaţiei
de transport;
b) contractul de transport;
c) actele de însoţire a mărfii, care dovedesc
provenienţa şi destinatarul acesteia;
d) legitimaţia de serviciu valabilă a conducătorului
auto, din care să reiasă că este angajat al transportatorului autorizat, cu
excepţia persoanelor fizice/asociaţiilor familiale autorizate ca transportator,
în cazul în care conducătorul auto este persoana fizică sau unul dintre membrii
asociaţiei familiale;
e) contractul de leasing în original ori o copie
conformă cu originalul, în cazul în care vehiculul
rutier este utilizat în baza unui asemenea contract;
f) actul prin care se dovedeşte dreptul de muncă în
România, în cazul conducătorilor auto străini;
g) documente specifice transporturilor de mărfuri
perisabile, mărfuri periculoase, deşeuri, animale vii.
4. Transportul
public local de mărfuri cu tractoare cu remorci
Art. 20. - (1) Serviciul de transport public local de
mărfuri cu tractoare cu remorci se realizează de către transportatorii
autorizaţi de autoritatea de autorizare, pe bază de documente fiscale pentru
contravaloarea transportului percepută şi încasată de la utilizatorul
transportului.
(2) Serviciul de transport public local de mărfuri cu
tractoare cu remorci se realizează în localitatea de autorizare sau între
aceasta şi alte localităţi din judeţ ori din judeţele limitrofe.
Art. 21. - Transportatorii autorizaţi au obligaţia de a
deţine la bordul vehiculului, pe toată durata transportului public local de
mărfuri cu tractoare cu remorci, următoarele documente:
a) copia conformă a
autorizaţiei de transport;
b) documentul fiscal care atestă că serviciul a fost
plătit anticipat;
c) actele de însoţire a mărfii, care dovedesc
provenienţa şi destinatarul acesteia, în condiţiile în care marfa nu face
obiectul bunurilor din gospodăria proprie a utilizatorului;
d) legitimaţia de serviciu valabilă a conducătorului
auto, din care să reiasă că este angajat al transportatorului autorizat, cu
excepţia persoanelor fizice/asociaţiilor familiale autorizate ca transportator,
în cazul în care conducătorul auto este persoana fizică sau unul dintre membrii
asociaţiei familiale;
e) contractul de leasing în original ori o copie
conformă cu originalul, în cazul în care vehiculul rutier este utilizat în baza
unui asemenea contract;
f) actul prin care se dovedeşte
dreptul de muncă în România, în cazul conducătorilor auto străini;
g) certificatul de competenţă profesională al
conducătorului auto pentru transportul rutier public de persoane, valabil, în
cazul în care masa totală maximă autorizată a ansamblului de vehicule rutiere
depăşeşte 3,5 tone;
h) documente specifice transporturilor de mărfuri
perisabile, mărfuri periculoase, deşeuri, animale vii.
5. Transportul public local efectuat cu vehicule
speciale destinate serviciilor funerare
Art. 22. - Serviciul se
realizează de transportatorii autorizaţi de autoritatea de autorizare, în
localitatea de autorizare sau între aceasta şi alte localităţi, pe bază de
document fiscal pentru tariful perceput şi încasat de la persoanele care au
comandat serviciul.
Art. 23. - Transportatorii autorizaţi au obligaţia de a
deţine la bordul vehiculului următoarele documente:
a) copia conformă a autorizaţiei de transport;
b) documentul fiscal care atestă că serviciul a fost
plătit anticipat;
c) legitimaţia de serviciu valabilă a conducătorului
auto, din care să reiasă că este angajat al transportatorului autorizat, cu
excepţia persoanelor fizice/asociaţiilor familiale autorizate ca transportator,
în cazul în care conducătorul auto este persoana fizică sau unul dintre membrii
asociaţiei familiale;
d) actul prin care se dovedeşte dreptul de muncă în
România, în cazul conducătorilor auto străini.
SECŢIUNEA a 3-a
Siguranţa rutieră
Art. 24. - In scopul prevenirii cauzelor generatoare de
evenimente rutiere, operatorii de
transport/transportatorii autorizaţi care efectuează servicii de transport
public local au obligaţia să adopte măsurile necesare pentru cunoaşterea,
aplicarea şi respectarea reglementărilor legale privind siguranţa rutieră şi a
condiţiilor pe care trebuie să le îndeplinească mijloacele de transport şi
persoanele cu atribuţii care concură la siguranţa circulaţiei.
Art. 25. - Operatorii de transport/transportatorii
autorizaţi care efectuează servicii publice de transport local au următoarele
îndatoriri:
1. să respecte reglementările
legale privind omologarea, înmatricularea, efectuarea inspecţiilor tehnice
periodice, repararea, întreţinerea, reglarea, modificarea constructivă şi
reconstrucţia mijloacelor de transport;
2. să utilizeze mijloace de transport a căror stare
tehnică corespunde reglementărilor naţionale de siguranţă rutieră şi de
protecţie a mediului înconjurător, cu inspecţia tehnică periodică/revizia
tehnică periodică valabilă şi certificate/ clasificate/încadrate corespunzător,
conform prevederilor legale în vigoare;
3. în intervalul dintre două inspecţii tehnice
periodice/revizii tehnice periodice, să asigure menţinerea mijloacelor de
transport într-o stare tehnică corespunzătoare, în vederea încadrării în
normele tehnice privind siguranţa circulaţiei rutiere, protecţia mediului şi în
categoria de folosinţă conform destinaţiei, utilizând în acest scop numai
sisteme, echipamente, componente, entităţi tehnice, piese de schimb, materiale
de exploatare şi dotări obligatorii de origine sau omologate/certificate
conform legislaţiei în vigoare;
4. să monteze, prin operatori economici autorizaţi,
tahografe şi limitatoare de viteză cu aprobare de model la vehiculele pentru
care acestea sunt obligatorii;
5. să nu permită plecarea în cursă a vehiculelor care
au tahograful sau limitatorul de viteză defect, nesigilat ori fără suficiente
foi de înregistrare pentru efectuarea întregului parcurs al transportului;
6. să informeze conducătorii mijloacelor de transport
şi lucrătorii mobili cu privire la regulamentele interne ale întreprinderii şi
prevederile relevante ale contractelor colective de muncă;
7. să verifice pe foile de înregistrare sau pe
cartelele conducătorilor auto utilizate modul în care aceştia respectă
prevederile legale în vigoare privind perioadele de conducere şi de odihnă şi să ia măsurile necesare
pentru a împiedica repetarea unor nereguli în acest sens;
8. să verifice funcţionarea tahografului şi a
limitatorului de viteză, inclusiv cu ocazia analizării diagramelor-tahograf sau
a înregistrărilor stocate în memoria cârdului conducătorului auto/tahografului
digital, după caz;
9. să nu permită intervenţia persoanelor neautorizate
asupra tahografelor şi a limitatoarelor de viteză;
10. să angajeze transporturile şi să întocmească
programul de executare a transporturilor, astfel încât conducătorii mijloacelor
de transport şi lucrătorii mobili să poată respecta prevederile legale privind
timpul de lucru, de odihnă şi de repaus;
11. să se asigure că conducătorii
mijloacelor de transport respectă normele de protecţie a muncii, protecţie a
mediului, prevenire şi combatere a incendiilor, pe tot timpul efectuării
transportului;
12. să permită efectuarea transporturilor numai cu
respectarea maselor totale maxime autorizate de autoritatea competentă şi/sau
în limita numărului de locuri înscris în certificatul de înmatriculare; să se
asigure spaţii libere suficiente pentru transportul bagajelor pasagerilor şi să
permită transportul mărfurilor/coletelor doar în limita spaţiilor disponibile;
13. să respecte procedurile ce trebuie urmate în caz de
accident şi să aplice procedurile corespunzătoare pentru a preveni producerea
unor noi accidente sau a unor încălcări grave ale regulilor de circulaţie;
14. să respecte şi să aplice reglementările legale în
vigoare privind transportul rutier al mărfurilor periculoase;
15. să respecte întocmai legile şi reglementările
specifice fiecărei categorii de transport rutier pe care o execută.
Art. 26. - Responsabilităţile ce revin persoanei
desemnate să conducă permanent şi efectiv activitatea de transport sunt cele
stabilite prin Ordinul ministrului transporturilor nr. 761/1999 privind
desemnarea, pregătirea şi atestarea profesională a persoanelor care conduc
permanent şi efectiv activităţi de transport rutier, cu modificările şi
completările ulterioare.
Art. 27. - Sarcinile consilierului de siguranţă sunt
cele prevăzute în Regulamentul pentru desemnarea, pregătirea profesională şi
examinarea consilierilor de siguranţă pentru transportul rutier, feroviar sau
pe căile navigabile interioare al mărfurilor periculoase, aprobat prin Ordinul
ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului nr. 1.044/2003, cu
modificările şi completările ulterioare.
Art. 28. - Conducătorii mijloacelor de transport au
următoarele atribuţii şi responsabilităţi:
1. să se prezinte pentru efectuarea examinării medicale
şi psihologice, iniţială şi periodică, şi să respecte recomandările comisiilor
medicale şi psihologice;
2. să respecte normele şi regulile privind conducerea
în condiţii de siguranţă rutieră şi conduita preventivă;
3. să respecte regulile privind prevenirea accidentelor
de muncă în circulaţia rutieră;
4. să respecte regulile privind încărcarea,
repartizarea încărcăturii, asigurarea şi fixarea mărfurilor transportate;
5. să cunoască şi să respecte măsurile ce trebuie luate
după un accident sau incident în ceea ce priveşte asigurarea vehiculului,
protecţia personală şi a celorlalţi participanţi la trafic, protecţia mediului,
protecţia bunurilor;
6. să respecte perioadele de conducere şi perioadele de
odihnă, conform reglementărilor legale în vigoare, şi să utilizeze corect
tahograful;
7. să nu intervină asupra tahografului sau a
limitatorului de viteză pentru scoaterea acestora din uz sau modificarea
caracteristicilor de funcţionare;
8. să respecte întocmai legile şi reglementările
specifice fiecărei categorii de transport rutier pe care o execută.
Art. 29. - Operatorii de transport/transportatorii
autorizaţi care efectuează servicii de transport public local vor întreprinde o
investigaţie pe linie administrativă în toate cazurile de accidente de
circulaţie în care au fost angajate vehiculele utilizate, indiferent de
gravitatea accidentului.
Art. 30. - Rezultatele cercetării administrative vor
sta la baza adoptării măsurilor ce se impun pentru eliminarea repetării
cauzelor generatoare de evenimente rutiere.
SECŢIUNEA a 4-a
Condiţii privind efectuarea transportului public
local de persoane
1. Transportul public local de persoane prin curse
regulate pe raza administrativ-teritorială a
localităţilor
Art. 31. - Operatorii de transport/transportatorii
autorizaţi vor efectua serviciul de transport public local de persoane prin
curse regulate cu respectarea următoarelor obligaţii:
1. să asigure afişarea la părţile din faţă şi laterală
dreapta ale mijlocului de transport a indicativului şi a capetelor traseului;
la partea din spate a mijlocului de transport se va afişa cel puţin indicativul
traseului. Elementele de informare menţionate anterior vor fi iluminate
corespunzător pe timp de noapte sau în condiţii de vizibilitate scăzută;
2. în salonul mijlocului de transport va fi asigurată
informarea publicului călător prin mijloace vizuale şi sonore cu privire la
denumirea staţiei care urmează şi la legăturile cu alte mijloace de transport
public local de persoane;
3. să asigure afişarea în salonul mijlocului de
transport a numelui conducătorului acestuia, a hărţii schematice care să
permită vizualizarea traseului şi a reţelei de trasee, a instrucţiunilor
privind modul de desfăşurare a transportului, a obligaţiilor publicului călător
şi a altor informaţii de utilitate publică privind transportul, stabilite prin
reglementările în vigoare;
4. să asigure vânzarea legitimaţiilor/abonamentelor
de călătorie în toate staţiile stabilite de comun acord cu autoritatea
administraţiei publice locale şi nominalizate într-o anexă la hotărârea de dare
în administrare, respectiv la contractul de delegare a gestiunii aprobat prin
hotărârea de atribuire;
5. în staţiile din programul de circulaţie, să asigure
afişarea codului traseului, a intervalelor de succedare a curselor, precum şi a
hărţilor simplificate cu indicarea traseelor şi staţiilor pentru informarea
publicului călător;
6. să emită abonamente de călătorie cu respectarea
reglementărilor în vigoare, inclusiv pentru categoriile sociale care
beneficiază de reduceri ale costului abonamentului;
7. să asigure accesul liber şi nediscriminatoriu la
transport, în baza documentelor stabilite de reglementările legale în vigoare,
al persoanelor care beneficiază de facilităţi/gratuităţi la transport;
8. să asigure transportul gratuit al copiilor sub 5
ani;
9. mijlocul de transport trebuie să aibă locuri
rezervate pentru persoane cu handicap, bătrâni, femei însărcinate, persoane cu
copii în braţe;
10. să supravegheze urcarea şi coborârea călătorilor,
să nu plece mijlocul de transport din staţii cu uşile deschise sau cu călători
aflaţi pe scările acestuia, precum şi cu călători agăţaţi de exteriorul
caroseriei;
11. să nu admită la transport în salonul mijlocului de
transport materii mirositoare, inflamabile, butelii de aragaz, tuburi de oxigen
sau alte gaze, butoaie cu carbid, materiale explozibile, produse caustice ori
acide, alte materiale sau obiecte care, prin format ori dimensiune, pot produce
daune, vătămări corporale sau, prin natura materialului, pot murdări, ori alte
obiecte sau mărfuri interzise la transportul public;
12. să nu îmbarce călători peste capacitatea maximă
admisă a mijlocului de transport;
13. să asigure spaţiile necesare pentru bagajele de
mână ale călătorilor;
14. să îmbarce/debarce
călători numai în staţiile special amenajate, prevăzute în programul de
circulaţie;
15. să utilizeze numai legitimaţii/abonamente de
călătorie cu regim special, agreate de autoritatea administraţiei publice
locale;
16. să nu permită transportul călătorilor decât pe
bază de legitimaţii/abonamente de călătorie valabile sau alte documente
prevăzute de reglementările legale în vigoare;
17. să asigure călătorii şi bagajele acestora pentru
riscurile ce cad în sarcina operatorului de transport;
18. să ţină evidenţa curselor sosite şi plecate, la
fiecare capăt de linie;
19. să asigure înlocuirea mijlocului de transport
imobilizat pe traseu;
20. să asigure, prin dispecerate şi dotări speciale,
urmărirea şi coordonarea în trafic a mijloacelor de transport, de intervenţie
şi de depanare, precum şi aplicarea cu operativitate a măsurilor ce se impun în
caz de eveniment, incident, accident sau alte situaţii care pot afecta
desfăşurarea transportului, în vederea asigurării condiţiilor asumate privind
regularitatea, siguranţa şi confortul;
21. să dispună de echipaje de intervenţie şi depanare
dotate corespunzător pentru degajarea drumului public sau a căii de rulare în
cazul defectării mijlocului de transport, precum şi pentru intervenţii la
reţeaua electrică de contact sau calea de rulare a tramvaielor etc;
22. să asigure informarea anticipată a publicului
călător în legătură cu modificarea/suspendarea programului de circulaţie sau a
unui traseu în caz de forţă majoră;
23. să asigure, zilnic şi ori de câte ori este nevoie,
salubrizarea, spălarea şi dezinfectarea mijloacelor de transport;
24. să asigure condiţiile de execuţie a transportului
în condiţii de regularitate, siguranţă şi confort;
25. mijloacele de transport trebuie să fie echipate cu
instalaţie de încălzire/condiţionare a aerului în stare de funcţionare;
26. să asigure aspectul estetic corespunzător al
mijlocului de transport;
27. pe părţile laterale ale mijlocului de transport va
fi inscripţionată denumirea executantului transportului;
28. la bordul mijlocului de
transport trebuie să existe mijloace de prevenire şi combatere a incendiilor,
precum şi ciocan pentru spart geamurile în caz de necesitate;
29. mijloacele de transport trebuie să aibă inspecţia
tehnică periodică sau, după caz, revizia tehnică periodică efectuată la termen.
2. Transportul public local de persoane prin curse
regulate în trafic judeţean
Art. 32. - Operatorii de transport vor efectua
serviciul de transport public local de persoane în trafic judeţean cu
respectarea următoarelor obligaţii:
1. să utilizeze pe timpul executării transportului
placa de traseu, cu indicarea executantului şi a caracterului cursei;
2. să supravegheze urcarea şi coborârea pasagerilor;
3. mijlocul de transport nu trebuie să circule cu uşile
deschise sau cu pasageri pe scara autovehiculului;
4. să asigure respectarea locurilor atunci când s-au
emis legitimaţii de călătorie cu loc;
5. să asigure urcarea şi coborârea bagajelor din
portbagajul autovehiculului;
6. să nu admită la transport în salonul autovehiculului:
- materii greu mirositoare;
- materii inflamabile;
- butelii de aragaz;
- butoaie cu carbid;
- tuburi de oxigen;
- materiale explozibile;
- filme cinematografice neambalate în cutii metalice;
- produse caustice;
- materiale sau obiecte care
prin natura, formatul sau dimensiunile lor pot produce daune sau pot murdări
autovehiculul, bagajele sau îmbrăcămintea călătorilor;
- obiecte sau mărfuri interzise la transport prin
dispoziţiile legale;
7. să nu supraîncarce autovehiculul peste capacitatea
utilă de transport, exprimată prin numărul de locuri pe scaune înscris în
certificatul de înmatriculare şi în certificatul de clasificare pe
stele/categorii; să se asigure spaţii libere suficiente pentru transportul
bagajelor pasagerilor şi să permită transportul mărfurilor/coletelor doar în
limita spaţiilor disponibile;
8. să nu oprească pentru urcarea sau coborârea
pasagerilor în alte locuri decât cele prevăzute în graficul de circulaţie;
9. să asigure gratuit readucerea călătorilor la
punctul de plecare în cazul în care călătoria nu se poate realiza până la
destinaţie din cauză de forţă majoră sau din vina transportatorului;
10. să asigure preluarea călătorilor din
autovehiculele rămase imobilizate pe traseu în termen maxim de 3 ore;
11. să asigure călătorii şi bagajele acestora pentru
riscurile ce cad în sarcina operatorului de transport;
12. să emită legitimaţii de călătorie corespunzătoare
sumelor încasate pentru călători şi bagaje;
13. să utilizeze numai legitimaţii de călătorie
înseriate pentru pasageri şi bagaje, înregistrate ca documente cu regim
special;
14. să nu permită călătoria decât în baza
legitimaţiilor de călătorie/abonamentelor valabile, precum şi a legitimaţiilor
speciale;
15. în salonul autovehiculului pot fi transportate
numai bagajele de mână care pot fi ţinute în mână sau
în plasa portpachet. In salonul autovehiculului nu pot fi transportate bagajele
care:
- nu se încadrează în categoria bagajelor de mână;
- conţin produse neadmise la transport;
- sunt aşezate pe culoarul de acces sau pe platforma
din faţă ori din spate a autovehiculului;
16. să nu admită la transport bagajele aşezate pe
scaunele libere din salonul autovehiculului, chiar dacă spaţiul rămas
neutilizat de către pasageri ar permite acest lucru;
17. bagajele depuse în
spaţiul destinat bagajelor se manipulează numai de către conducătorul auto;
18. la cel puţin unul dintre capetele de traseu, prin
registrul de mişcare, să se evidenţieze cursele proprii plecate şi sosite;
19. să execute transporturi strict în conformitate cu
programul de circulaţie;
20. să asigure realizarea tuturor curselor, iar în caz
de imobilizare a autovehiculelor, să ia măsuri de înlocuire a acestora;
21. să anunţe anticipat cursele care nu pot fi
executate din cauză de forţă majoră sau alte cauze, la capetele de linie şi, în
limita posibilităţilor, şi pe traseu;
22. să asigure oprirea în toate staţiile prevăzute în
programul de circulaţie pentru urcarea şi coborârea călătorilor şi bagajelor;
23. să nu blocheze staţiile publice prin parcarea
autovehiculelor deţinute sau prin efectuarea unor lucrări de
întreţinere/reparaţii la acestea;
24. să asigure suplimentar autovehicule pentru
preluarea fluxurilor ocazionale de călători de pe traseele deservite în
exclusivitate;
25. să asigure vânzarea biletelor la capetele de linie
şi în autovehicul, inclusiv cu anticipaţie;
26. la emiterea abonamentelor, să respecte
reglementările în vigoare;
27. să nu emită legitimaţii de călătorie peste
capacitatea autovehiculului exprimată prin numărul de locuri pe scaune;
28. să accepte la transport toţi călătorii care au
legitimaţii de călătorie valabile pentru cursa respectivă, în limita
capacităţii vehiculului;
29. să asigure transportul gratuit al copiilor sub 5
ani;
30. cursele dubluri efectuate ocazional pentru preluarea unui flux suplimentar de călători existent temporar în
punctele de îmbarcare sau cele efectuate pentru preluarea pasagerilor de la un
vehicul rămas imobilizat în traseu nu se consideră curse noi; acestea se
efectuează după acelaşi program de circulaţie ca al cursei dublate, în
următoarele condiţii:
- depăşirea capacităţii de preluare a autovehiculului
iniţial;
- menţionarea în foaia de parcurs a caracterului
cursei;
31. autovehiculele trebuie sa aibă inspecţia tehnică
periodică efectuată la termen;
32. autovehiculele trebuie salubrizate, spălate şi
dezinfectate zilnic sau ori de câte ori este nevoie;
33. în interiorul autovehiculului trebuie să existe
afişat numele conducătorului auto;
34. autovehiculele trebuie să fie echipate cu
instalaţie de încălzire/condiţionare a aerului în stare de funcţionare;
35. la bordul autovehiculului trebuie să existe
mijloace pentru prevenirea şi combaterea incendiilor, precum şi ciocan pentru
spart geamurile în caz de necesitate;
36. în perioada de iarnă autovehiculul trebuie să fie
echipat corespunzător circulaţiei pe drumuri cu aderenţă scăzută;
37. autovehiculul trebuie să fie dotat cu spaţii de
depozitare special amenajate pentru transportul bagajelor. Bagajele ce depăşesc
capacitatea spaţiilor de depozitare pot fi transportate în remorci închise,
ataşate vehiculului;
38. autovehiculele trebuie să aibă un aspect estetic
corespunzător;
39. autovehiculele trebuie sa fie inscripţionate cu
însemnele operatorului de transport rutier;
40. autovehiculele trebuie să fie dotate cu tahograf
care va fi în funcţiune pe toată durata desfăşurării transportului, conform
reglementărilor în vigoare;
41. în interiorul salonului autovehiculului trebuie
afişat tariful de transport pe bază de bilet, pe zone kilometrice;
42. locurile din salonul
autovehiculului trebuie să fie numerotate;
43. autovehiculul trebuie să aibă locuri rezervate
pentru invalizi, bătrâni, femei însărcinate, persoane cu copii în braţe.
3. Transportul public local de persoane prin curse
regulate speciale
Art. 33. - Operatorii de
transport vor efectua serviciul de transport public local de persoane prin
curse regulate speciale cu respectarea următoarelor condiţii:
1. să utilizeze pe timpul executării transportului
rutier placa de traseu, cu indicarea executantului, a traseului şi a tipului de
transport;
2. să preia la transport numai persoanele nominalizate
în lista cu persoanele transportate, anexă la contractul de transport încheiat
cu beneficiarul serviciului;
3. să asigure preluarea persoanelor transportate din
vehiculele rămase imobilizate pe traseu;
4. să asigure instruirea conducătorilor auto cu
privire la obligaţiile ce le revin;
5. să preia la transport mărfuri sau colete doar în
limita spaţiilor disponibile destinate acestui scop;
6. să asigure urcarea şi coborârea bagajelor în/din
portbagajul vehiculului. Bagajele se manipulează numai de către conducătorul
auto;
7. îmbarcarea/debarcarea persoanelor transportate
trebuie să se facă în staţii stabilite special, altele decât staţiile publice,
în locul unde îşi desfăşoară activitatea sau la domiciliu/reşedinţă;
8. să oprească în toate staţiile prevăzute în graficul
de circulaţie aferent licenţei de traseu, fără a opri pentru urcarea sau
coborârea persoanelor transportate în alte locuri decât cele prevăzute în
graficul de circulaţie;
9. să transporte persoane doar în limita numărului de
locuri pe scaune înscris în certificatul de înmatriculare;
10. mijlocul de transport să nu circule cu uşile
deschise sau cu pasageri pe scara acestuia;
11. să nu admită la transport în salonul
autovehiculului:
- materii greu mirositoare;
- materii inflamabile;
- butelii de aragaz;
- butoaie cu carbid;
- tuburi de oxigen;
- materiale explozibile;
- filme cinematografice neambalate în cutii metalice;
- produse caustice;
- materiale sau obiecte care prin natura, formatul ori
dimensiunile lor pot produce daune sau pot murdări autovehiculul, bagajele ori
îmbrăcămintea călătorilor;
- obiecte sau mărfuri interzise la transport prin
dispoziţiile legale;
12. să nu supraîncarce autovehiculul peste capacitatea
utilă de transport, exprimată prin numărul de locuri pe scaune înscris în
certificatul de înmatriculare;
13. să asigure călătorii şi bagajele acestora pentru
riscurile ce cad în sarcina operatorului de transport;
14. în salonul autovehiculului pot fi transportate
numai bagajele de mână, care pot fi ţinute în mână sau în plasa portpachet. In
salonul autovehiculului nu pot fi transportate bagajele care:
- nu se încadrează în categoria bagajelor de mână;
- conţin produse neadmise la
transport;
- sunt aşezate pe culoarul de acces sau pe platforma
din faţă ori din spate a autovehiculului;
15. nu se admit la transport bagajele aşezate pe
scaunele libere din salonul autovehiculului, chiar dacă spaţiul rămas
neutilizat de către pasageri ar permite acest lucru;
16. bagajele depuse în spaţiul destinat bagajelor se
manipulează numai de către conducătorul auto;
17. autovehiculele trebuie sa aibă inspecţia tehnică
periodică efectuată la termen;
18. autovehiculele trebuie
salubrizate, spălate şi dezinfectate;
19. la bordul autovehiculului trebuie să existe
mijloace pentru combaterea şi prevenirea incendiilor, precum şi ciocan pentru
spart geamurile în caz de necesitate;
20. în perioada de iarnă, autovehiculul trebuie să fie
echipat corespunzător circulaţiei pe drumuri cu aderenţă scăzută;
21. autovehiculele trebuie sa fie dotate cu tahograf,
care va fi în funcţiune pe toată durata desfăşurării transportului, conform
reglementărilor în vigoare.
CAPITOLUL III
Drepturi şi obligaţii
Art. 34. - Drepturile şi obligaţiile operatorilor de
transport/transportatorilor autorizaţi care desfăşoară activităţi de transport
public local se prevăd în regulamentele şi caietele de sarcini ale serviciului
de transport public local, aprobate de autorităţile administraţiei publice
locale, anexate la hotărârile de dare în administrare, respectiv la contractele
de delegare a gestiunii aprobate prin hotărâri de atribuire.
Art. 35. - Operatorii de transport/transportatorii
autorizaţi care desfăşoară activităţi de transport public local au următoarele
drepturi:
a) cei care îşi desfăşoară activitatea pe baza unui
contract de delegare a gestiunii au dreptul să întrerupă prestarea serviciului
de transport public local în cazul nerespectării obligaţiilor contractuale de
către autorităţile administraţiei publice locale, cu obligaţia de a notifica
întreruperea prestării serviciului în termenul şi în condiţiile prevăzute în
contractul de delegare a gestiunii;
b) să încaseze tarifele aferente transportului public local de persoane prin curse regulate;
c) să actualizeze semestrial tarifele aferente
transportului public local de persoane prin curse regulate cu rata inflaţiei;
d) să includă în tarifele de transport percepute
călătorilor primele de asigurare pentru aceştia şi pentru bagajele lor, precum
şi pentru riscurile ce pot decurge din efectuarea operaţiunilor de transport,
în cazul transportului public local de persoane prin curse regulate;
e) să utilizeze patrimoniul propriu sau concesionat
pentru asigurarea serviciului public local de călători prin curse regulate;
f) să utilizeze infrastructura tehnico-edilitară a
sistemului de transport public local de persoane, în condiţiile stabilite
conform hotărârii de dare în administrare sau contractului de delegare a
gestiunii, după caz;
g) să beneficieze de o despăgubire adecvată şi
efectivă pentru prejudiciile aduse în caz de modificare unilaterală a
contractului de delegare a gestiunii de către concedent, fără respectarea
termenelor şi condiţiilor prevăzute în acesta;
h) să ceară întreruperea serviciului în cazul în care
continuarea activităţii ar conduce la crearea de prejudicii importante
patrimoniului încredinţat spre administrare;
i) în cazul nerespectării obligaţiilor contractuale de
către concedent, conform legislaţiei în vigoare, se pot adresa instanţei
competente.
Art. 36. - Suplimentar faţă de obligaţiile ce decurg
din prevederile secţiunilor a 3-a şi a 4-a ale cap. II, operatorii de transport
şi, după caz, transportatorii autorizaţi au următoarele obligaţii:
a) să respecte întocmai legile şi reglementările
specifice fiecărei categorii de transport pe care o execută;
b) să asigure prestarea serviciului conform prevederilor
contractuale sau ale hotărârii de dare în administrare, după caz;
c) să respecte sarcinile asumate potrivit hotărârii de
dare în administrare, contractului de delegare a gestiunii serviciului sau
contractului de transport încheiat cu beneficiarul, după caz;
d) să respecte indicatorii de performanţă şi de
calitate stabiliţi prin contractul de delegare a gestiunii, prin hotărârea de
dare în administrare sau prin contractul de transport încheiat cu beneficiarul;
e)să permită accesul liber şi nediscriminatoriu al
utilizatorilor la serviciul de transport public local;
f) să asigure respectarea
drepturilor utilizatorilor în efectuarea serviciului de transport public local;
g) să efectueze transportul public de persoane prin
curse regulate, conform prevederilor programului de circulaţie, în condiţii de
calitate, siguranţă, regularitate şi confort;
h) să asigure continuitatea serviciului de transport
public local de persoane prin curse regulate;
i) să coreleze capacitatea de transport cu fluxurile de
călători existente;
j) să fundamenteze şi să supună concedentului tarifele
ce vor fi utilizate în activitatea de transport public
local de persoane prin curse regulate;
k) să nu încarce în mod artificial costurile de
operare;
l) să pună la dispoziţia
publicului călător mijloace de transport care să îndeplinească condiţiile
impuse de legislaţia în vigoare privind siguranţa circulaţiei şi protecţia
mediului;
m) să efectueze întreţinerea curentă, reparaţiile
curente şi accidentale care se impun, în limita bugetului aprobat, la bunurile
concesionate/închiriate de la concedent, conform programelor de întreţinere,
reparaţii, dotări şi investiţii aprobate de acesta;
n) să fundamenteze necesarul anual de fonduri pentru
investiţii din surse proprii, precum şi diferenţa de tarif pentru protecţie
socială, conform legislaţiei în vigoare, pentru a fi supuse aprobării
consiliului local, respectiv Consiliului General al Municipiului Bucureşti;
o) în cazul în care sesizează existenţa sau
posibilitatea existenţei unei cauze de natură să conducă la reducerea
activităţii, să notifice de îndată acest fapt concedentului, în vederea luării
măsurilor ce se impun pentru asigurarea continuităţii activităţii;
p) să încheie şi să onoreze contractele de asigurări
pentru mijloacele de transport deţinute, precum şi asigurarea călătorilor şi
bunurilor acestora, conform prevederilor legislaţiei în vigoare privind
asigurările;
q) să informeze permanent călătorii cu privire la
traseele, programele de circulaţie, tarifele aplicate, precum şi modificarea
acestora;
r) să aplice normele de protecţie a muncii specifice
activităţii desfăşurate în cadrul serviciului
contractat;
s) să asigure accesul organelor de control ale
concedentului la informaţiile privind executarea serviciului concesionat şi
modul de exploatare a mijloacelor de transport, a infrastructurii aferente şi a
bunurilor concesionate/închiriate, după caz;
ş) să planifice efectuarea inspecţiilor tehnice
periodice/reviziilor tehnice periodice pentru mijloacele de transport, astfel încât
să se asigure respectarea programului de circulaţie şi a prevederilor
reglementărilor legale în vigoare privind siguranţa rutieră;
t) să deţină la sediul social următoarele documente, în
funcţie de tipul de transport public local efectuat:
- asigurarea pentru persoanele transportate şi
bagajele acestora pentru riscuri de accidente ce cad în sarcina transportatorului;
- cărţile de identitate ale vehiculelor, în original
pentru cele deţinute în proprietate, respectiv în copie pentru cele deţinute în
baza unui contract de leasing;
- contractele de leasing pentru vehiculele utilizate;
- avizele medicale şi
psihologice valabile pentru persoana desemnată să conducă permanent şi efectiv
activitatea de transport rutier, precum şi pentru conducătorii auto;
- toate documentele care atestă menţinerea condiţiilor
iniţiale care au stat la baza eliberării licenţei de transport/autorizaţiei de
transport şi a delegării gestiunii, după caz;
- formularul de expediţie/transport şi formularul
pentru aprobarea transportului în cazul transportului de deşeuri, pentru anul
în curs şi anul precedent;
- documentele doveditoare din
care să rezulte angajarea în condiţii legale a persoanelor cu funcţii care
concură la siguranţa circulaţiei;
- evidenţa şi planificarea inspecţiilor tehnice
periodice/ reviziilor tehnice periodice pentru mijloacele de transport;
- evidenţa accidentelor de circulaţie, documentele de
cercetare administrativă a accidentelor de circulaţie, precum şi notele
informative transmise consiliului judeţean sau Consiliului General al
Municipiului Bucureşti în cazul accidentelor grave de circulaţie;
- alte documente prevăzute de
reglementările legale în vigoare;
ţ) să furnizeze autorităţii administraţiei publice
locale, respectiv autorităţilor de reglementare competente conform legii,
informaţiile solicitate şi să asigure accesul la documentaţiile şi la actele
individuale pe baza cărora prestează serviciul, necesare verificării şi
evaluării modului de prestare a serviciului;
u) să plătească despăgubiri persoanelor fizice sau
juridice pentru prejudiciile aduse din culpă, conform prevederilor legale
şi/sau contractuale, dacă acestea nu sunt acoperite prin poliţe de asigurare;
v) să asigure finanţarea pregătirii profesionale şi
efectuarea examinărilor medicale şi psihologice ale propriilor angajaţi;
w) să pună în aplicare metode performante de
management, care să conducă la reducerea costurilor de operare, inclusiv prin
aplicarea procedurilor concurentiale impuse de normele legale în vigoare
privind achiziţiile de lucrări sau bunuri;
x) să gestioneze serviciul public pe criterii de
competitivitate şi eficienţă economică;
y) să promoveze dezvoltarea, modernizarea şi
exploatarea eficientă a bazei tehnico-materiale aferente serviciului prestat.
Art. 37. -Au calitatea de utilizatori beneficiarii
serviciilor de transport public local, persoane fizice sau juridice.
Art. 38. - (1) Principalele
drepturi ale utilizatorilor sunt următoarele:
a) să beneficieze, liber şi nediscriminatoriu, de
serviciul de transport public local, ceea ce trebuie să se prevadă expres în
regulamentul serviciului de transport public local, aprobat de consiliul local,
consiliul judeţean ori Consiliul General al Municipiului Bucureşti sau de
asociaţiile de dezvoltare comunitară, după caz;
b) să aibă acces la informaţiile publice cu privire la
serviciul de transport public local. Autorităţile administraţiei publice locale
au obligaţia de a comunica informaţii cu privire la indicatorii de calitate ai
serviciului, la structura tarifară şi la clauzele contractuale care sunt de
interes public;
c) să le fie aduse la cunoştinţă hotărârile consiliilor
locale, ale consiliilor judeţene sau ale Consiliului General al Municipiului
Bucureşti cu privire la transportul public local;
d) să conteste hotărârile consiliilor locale, ale
consiliilor judeţene sau ale Consiliului General al Municipiului Bucureşti,
după caz, în vederea prevenirii sau reparării unui prejudiciu direct ori
indirect provocat de acestea, în condiţiile legii;
e) să solicite şi să primească, în condiţiile legii,
despăgubiri sau compensaţii pentru daunele provocate lor de operatorii de
transport rutier sau de transportatorii autorizaţi, prin nerespectarea
obligaţiilor asumate prin contractele de atribuire a gestiunii;
f) să sesizeze autorităţilor administraţiei publice
locale orice deficienţe constatate în efectuarea serviciilor de transport
public local şi să facă propuneri vizând înlăturarea acestora;
g) să renunţe, în condiţiile legii, la serviciile
contractate;
h) să fie consultaţi, direct sau prin intermediul unor
organizaţii neguvernamentale reprezentative, în procesul de elaborare şi
adoptare a deciziilor, strategiilor şi reglementărilor privind serviciul de
transport public local;
(2) Anumite categorii de utilizatori, persoane fizice,
beneficiază, în condiţiile legii, de facilităţi pentru plata serviciului de
transport public local.
Art. 39. - Principalele
obligaţii ale utilizatorilor sunt următoarele:
a) să deţină legitimaţii de călătorie valabile sau
alte documente de transport stabilite prin lege;
b) să achite costul legitimaţiilor de călătorie
valabile pentru călătoriile pe care le efectuează, conform tarifelor menţionate
lizibil pe acestea;
c) să achite, în termenele stabilite, contravaloarea
serviciului furnizat/prestat pe baza contractelor;
d) să nu aducă prejudicii bunurilor sistemelor de
transport din domeniul public sau privat;
e) să aibă un comportament civilizat în raport cu
personalul prestatorilor de servicii, precum şi cu ceilalţi utilizatori.
CAPITOLUL IV
Indicatori de performanţă
Art. 40. - (1) Indicatorii de performanţă privind
efectuarea transportului public local de persoane prin curse regulate sunt
următorii:
1. numărul de curse, trasee pe care operatorul a
suspendat sau a întârziat executarea transportului faţă de programul de
circulaţie;
2. numărul de trasee pe care operatorul nu a efectuat
transportul public local de călători pe o perioadă mai mare de 24 de ore;
3. numărul de călători afectaţi de situaţiile prevăzute
la pct. 1 şi 2;
4. numărul total de mijloace de transport utilizate
zilnic comparativ cu numărul necesar pentru realizarea programului de
circulaţie;
5. numărul de reclamaţii ale călătorilor privind
calitatea transportului, dintre care:
a) numărul de reclamaţii justificate;
b) numărul de reclamaţii rezolvate;
c) numărul de reclamaţii la care călătorii nu au primit
răspuns în termenele legale;
6. numărul autovehiculelor atestate Euro 3 sau Euro 4
raportat la numărul total de autovehicule necesar pentru realizarea programului
de circulaţie;
7. vechimea mijloacelor de transport şi dotările de
confort pentru călători;
8. despăgubirile plătite de către operatorii de
transport/transportatorii autorizaţi pentru nerespectarea condiţiilor de
calitate şi de mediu privind desfăşurarea transportului;
9. numărul abaterilor constatate şi sancţionate de
personalul împuternicit privind nerespectarea prevederilor legale;
10. numărul de accidente de circulaţie produse din vina
personalului propriu sau a operatorului de transport/ transportatorului
autorizat.
(2) In efectuarea serviciului de transport public local
se vor respecta indicatorii de performanţă prevăzuţi în prezentul
regulament-cadru, aprobaţi prin hotărâri ale consiliilor judeţene, consiliilor
locale, ale asociaţiilor de dezvoltare comunitară sau ale Consiliului General
al Municipiului Bucureşti, după caz.
(3) Consiliile judeţene, consiliile locale,
asociaţiile de dezvoltare comunitară sau Consiliul General al Municipiului
Bucureşti, după caz, pot aproba şi alţi indicatori de performanţă în efectuarea
serviciului de transport public local, pe baza unor studii de necesitate şi
oportunitate în care se va ţine seama de necesităţile comunităţilor locale,
nivelul de dezvoltare a infrastructurii tehnico-edilitare, precum şi de
cerinţele reglementărilor legale în vigoare din domeniul transporturilor
rutiere.
(4) Indicatorii de performanţă se stabilesc cu
respectarea prevederilor prezentului regulament-cadru.
CAPITOLUL V
Răspunderi şi sancţiuni
Art. 41. -Incălcarea
dispoziţiilor prezentului regulament-cadru atrage răspunderea disciplinară,
patrimonială, civilă, contravenţională sau penală, după caz, în condiţiile
Legii serviciilor comunitare de utilităţi publice nr. 51/2006, ale Legii nr.
92/2007, precum şi ale actelor normative din domeniul transporturilor rutiere.
CAPITOLUL VI
Dispoziţii finale şi tranzitorii
Art. 42. - Regulamentele serviciilor de transport public local se elaborează în conformitate cu prezentul
regulament-cadru şi se aprobă de consiliile locale, consiliile judeţene sau de
Consiliul General al Municipiului Bucureşti, după caz.
Art. 43. - (1) In regulamentele întocmite şi aprobate
de consiliile locale, consiliile judeţene sau de Consiliul General al
Municipiului Bucureşti se vor stabili, potrivit dispoziţiilor Ordonanţei
Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu
modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi
completările ulterioare, faptele care constituie contravenţii în domeniul
serviciului de transport public local, altele decât cele prevăzute în Legea nr.
51/2006, Legea nr. 92/2007 sau în alte reglementări legale, atât pentru
operatorii de transport/transportatorii autorizaţi, cât şi pentru utilizatori.
(2) In cadrul regulamentelor întocmite şi aprobate de
consiliile locale, consiliile judeţene sau de Consiliul General al Municipiului
Bucureşti se vor preciza măsurile de sancţionare principale şi, după caz,
complementare care se aplică pentru contravenţiile stabilite conform alin. (1).
(3) Constatarea şi sancţionarea contravenţiilor se fac
de către personalul împuternicit de autoritatea administraţiei publice locale
numai pe raza administrativ-teritorială ce revine acesteia, conform legii.
Art. 44. - (1) In cadrul regulamentelor de serviciu
întocmite şi aprobate de consiliile locale, consiliile judeţene sau de
Consiliul General al Municipiului Bucureşti se vor preciza: obligativitatea,
periodicitatea, modul de analiză şi evaluare a gradului de respectare a
indicatorilor de performanţă.
(2) In urma evaluării prevăzute la alin. (1) se vor
stabili un plan de măsuri pentru îndeplinirea indicatorilor de performanţă şi
sancţiunile aplicabile pentru nerespectarea acestuia.
Art. 45. - Până la aprobarea regulamentului de serviciu
conform dispoziţiilor art. 42, operatorii de transport/ transportatorii
autorizaţi vor respecta prezentul regulament-cadru.
ANEXA Nr. 2
CAIET DE SARCINI-CADRU
al serviciilor de transport public local
Obiectul caietului de sarcini-cadru
1. Prezentul caiet de sarcini-cadru stabileşte modul de
întocmire a caietelor de sarcini de către consiliile locale, Consiliul General
al Municipiului Bucureşti, consiliile judeţene, asociaţiile de dezvoltare
comunitară, după caz, care asigură, organizează, reglementează, coordonează şi
controlează prestarea serviciilor de transport public local prin curse regulate
efectuate pe raza administrativ-teritorială a acestora sau între localităţile
judeţului, după caz.
2. (1) Caietele de sarcini se vor întocmi în
concordanţă cu necesităţile obiective ale autorităţilor publice locale, ale
asociaţiilor de dezvoltare comunitară sau ale consiliilor judeţene, după caz,
cu respectarea în totalitate a regulilor de bază prevăzute în caietul de
sarcini-cadru şi în Regulamentul-cadru pentru efectuarea transportului public
local.
(2) Caietele de sarcini vor fi supuse aprobării
consiliilor locale, consiliilor judeţene şi Consiliului General al Municipiului
Bucureşti sau asociaţiilor de dezvoltare comunitară, după caz.
3. La întocmirea caietelor de sarcini, autoritatea
publică locală, asociaţiile de dezvoltare comunitară sau consiliul judeţean,
după caz, are obligaţia de a utiliza documentaţia prevăzută în prezentul caiet
de sarcini-cadru, după cum urmează:
a) în conţinutul documentaţiei caietului de sarcini se
vor prelua din prezentul caiet de sarcini-cadru activităţile şi condiţiile
tehnice specifice activităţii efectuate;
b) conţinutul caietului de sarcini va fi elaborat prin
transcrierea identică a textelor scrise cu caractere normale, cu excepţia
numerelor de articole, care vor căpăta o nouă numerotare prin completarea
datelor necesare în conformitate cu indicaţiile precizate în textele scrise cu
caractere cursive din conţinutul documentaţiei caietului de sarcini-cadru;
c) conţinutul caietului de sarcini va cuprinde setul de
formulare precizate ca fiind obligatorii în caietul de sarcini-cadru, la care
se pot adăuga şi alte formulare considerate necesare pentru efectuarea
corespunzătoare a serviciului.
CAPITOLUL I
Obiectul caietului de sarcini
Art. 1. - Prezentul caiet de
sarcini stabileşte condiţiile de efectuare a serviciului de transport public local prin curse regulate, stabilind nivelurile
de calitate şi condiţiile tehnice necesare efectuării
acestui serviciu în condiţii de eficienţă şi siguranţă.
Art. 2. - Prezentul caiet de sarcini a fost elaborat
spre a servi drept documentaţie tehnică şi de referinţă în vederea stabilirii
condiţiilor specifice de efectuare a serviciului de
transport public local prin curse regulate, indiferent de tipul de gestiune.
Art. 3. - Caietul de sarcini face parte integrantă din
documentaţia necesară efectuării activităţilor de realizare a serviciului de
transport public local prin curse regulate şi constituie ansamblul cerinţelor
tehnice de bază.
Art. 4. - (1) Prezentul caiet de sarcini conţine
specificaţiile tehnice care definesc caracteristicile referitoare la nivelul
calitativ, tehnic şi de performanţă şi siguranţă în exploatare.
(2) Caietul de sarcini precizează reglementările
obligatorii referitoare la protecţia muncii, prevenirea şi stingerea
incendiilor şi protecţia mediului, care trebuie respectate pe parcursul
efectuării serviciului de transport public local.
Art. 5. - Terminologia
utilizată este cea prevăzută în regulamentul serviciilor de transport public
local, elaborat de autoritatea locală de transport şi aprobat prin hotărâre a
consiliului local.
CAPITOLUL II
Cerinţe organizatorice minimale
Art. 6. - Operatorii serviciilor de transport public
local vor asigura:
a) numărul şi tipul corespunzător de mijloace de
transport necesare realizării programului de circulaţie şi care satisfac
condiţiile impuse privind siguranţa circulaţiei, confortul pasagerilor şi
protecţia mediului;
b) numărul de mijloace de transport pentru înlocuirea
celor care efectuează cursele cuprinse în programul de circulaţie, în cazul
apariţiei unor defecţiuni ale acestora;
c) respectarea reglementărilor legale privind
omologarea, înmatricularea/înregistrarea şi efectuarea inspecţiilor tehnice
periodice/reviziilor tehnice periodice pentru mijloacele de transport propuse
pentru efectuarea serviciului;
d) operaţiile de întreţinere şi reparaţii necesare
parcului de mijloace de transport, stabilit prin contractul de atribuire a
gestiunii, cu respectarea reglementărilor legale în vigoare privind efectuarea
acestor activităţi (autorizarea operatorului economic, baza tehnico-materială,
personalul utilizat etc);
e) menţinerea stării tehnice corespunzătoare a
mijloacelor de transport, a instalaţiilor auxiliare şi a curăţeniei acestora;
f) condiţii pentru spălarea, salubrizarea şi
dezinfectarea mijloacelor de transport;
g) spaţii în suprafaţă suficientă pentru parcarea
mijloacelor de transport;
h) dispecerat şi dotări
speciale pentru urmărirea şi coordonarea în trafic a mijloacelor de transport,
de intervenţie şi de depanare;
i) personal calificat şi vehicule de intervenţie
operativă;
j) respectarea prevederilor legale în vigoare privind
angajarea, desemnarea, pregătirea profesională,
examinarea medicală şi psihologică a persoanelor cu funcţii care concură la
siguranţa circulaţiei;
k) asigurarea pasagerilor şi a bagajelor acestora
pentru riscurile ce cad în sarcina operatorului de transport/ transportatorului autorizat;
l) respectarea capacităţilor de
transport şi a programelor de circulaţie impuse prin contractul de atribuire a
gestiunii;
m) menţinerea stării tehnice corespunzătoare a
mijloacelor de transport, a instalaţiilor auxiliare şi a curăţeniei acestora;
n) respectarea indicatorilor de performanţă şi de
calitate stabiliţi prin contractul de delegare a gestiunii sau prin hotărârea
de dare în administrare a serviciului şi precizaţi în regulamentul serviciilor
de transport public local elaborat de autoritatea locală de transport şi
aprobat prin hotărâre a consiliului local;
o) furnizarea către autoritatea administraţiei publice
locale sau consiliul judeţean, după caz, a informaţiilor solicitate şi accesul
la toate informaţiile necesare, în vederea verificării şi evaluării
funcţionării şi dezvoltării serviciului de transport public local;
p) realizarea unui sistem de evidenţă a sesizărilor şi
reclamaţiilor şi de rezolvare operativă a acestora;
q) statistica accidentelor şi analiza acestora;
r) aplicarea de metode
performante de management care să conducă la reducerea costurilor de operare;
s) respectarea reglementărilor legale în vigoare din
domeniul transporturilor;
t) respectarea legislaţiei în vigoare privind protecţia
muncii, protecţia mediului, prevenirea şi combaterea incendiilor;
u) planificarea inspecţiilor tehnice periodice astfel
încât să fie asigurat în fiecare zi numărul de vehicule necesar pentru
acoperirea curselor cuprinse în programul de circulaţie;
v) alte condiţii specifice stabilite de autoritatea
administraţiei publice locale sau asociaţia de dezvoltare comunitară, după caz.
Art. 7. - Obligaţiile şi răspunderile personalului cu
funcţii care concură la siguranţa circulaţiei sunt cuprinse în regulamentul serviciului de transport public local (Regulamentul serviciilor de transport public local elaborat de
autoritatea locală de transport şi aprobat prin hotărâre a consiliului local se
întocmeşte pe baza Regulamentului-cadru pentru efectuarea transportului public
local).
Art. 8. - In caietele de sarcini se vor preciza condiţiile de realizare a investiţiilor,
precum şi a altor cheltuieli pe care le va face operatorul serviciului de
transport public local prin curse regulate, specificându-se modul de aprobare
şi decontare a acestora în cadrul relaţiilor contractuale dintre autoritatea
publică locală sau consiliul judeţean şi operatorul serviciului de transport
public local.
CAPITOLUL III
Sistemul de transport public local de persoane
Art. 9. - Operatorul de transport rutier are dreptul să
efectueze, în condiţiile legislaţiei în vigoare, transport rutier public local
prin curse regulate, în aria administrativ-teritorială
........................... (Se va completa aria administrativ-teritorială
în care urmează să se efectueze activitatea, cu delimitările acesteia.).
Art. 10. - (1) Operatorul de transport/transportatorul
autorizat are obligaţia să efectueze serviciul de transport public local de
persoane prin curse regulate, cu respectarea programului de transport, care
conţine condiţiile specifice privind traseele, perioadele şi programul de
circulaţie, capacitatea mijloacelor de transport, numărul mijloacelor de
transport necesare, prezentat în anexa nr. ... (Se înscrie numărul anexei
care se va completa cu datele din tabelele prevăzute în anexa nr. 1 sau anexa
nr. 2 la prezentul caiet de sarcini-cadru, după caz.).
(2) In cazul transportului public local prin curse
regulate pe raza administrativ-teritorială a unei localităţi, programul de
transport se va întocmi conform modelului prevăzut în anexa nr. 1 la prezentul caiet de sarcini-cadru.
(3) In cazul transportului public de persoane prin
curse regulate în trafic judeţean, programul de transport se va întocmi conform
modelului prevăzut în anexa nr. 2 la prezentul caiet de sarcini-cadru.
Art. 11. - Denumirea staţiilor
şi amplasarea lor pentru fiecare traseu sunt prezentate
în anexa nr..... (Se înscrie numărul anexei
care va conţine denumirea staţiilor, amplasarea lor, eventualele dotări, pentru
ambele sensuri de parcurgere a traseului.)
Art. 12. - In vederea
realizării unui sistem de transport public local de persoane pe raza
administrativ-teritorială a localităţilor, care să asigure deplasarea
călătorilor în condiţii de siguranţă a circulaţiei rutiere şi pietonale,
confort, regularitate şi continuitate, operatorul de transport/transportatorul
autorizat trebuie să îndeplinească următoarele cerinţe:
1. să asigure afişarea la părţile din faţă şi laterală
dreapta ale mijlocului de transport a indicativului şi capetelor traseului; la
partea din spate a mijlocului de transport se va afişa cel puţin indicativul
traseului. Elementele de informare menţionate anterior vor fi iluminate
corespunzător pe timp de noapte sau în condiţii de vizibilitate scăzută;
2. în salonul mijlocului de transport se va asigura
informarea publicului călător prin mijloace vizuale şi
sonore cu privire la denumirea staţiei care urmează şi la legăturile cu alte
mijloace de transport public local de persoane;
3. să asigure afişarea în salonul mijlocului de
transport a numelui conducătorului acestuia, a hărţii schematice care să
permită vizualizarea traseului şi a reţelei de trasee, a instrucţiunilor
privind modul de desfăşurare a transportului, a obligaţiilor publicului călător
şi a altor informaţii de utilitate publică privind transportul, stabilite prin
reglementările în vigoare;
4. să asigure vânzarea legitimaţiilor/abonamentelor de
călătorie în toate staţiile stabilite de comun acord cu autoritatea
administraţiei publice locale şi nominalizate printr-o anexă la hotărârea de
dare în administrare, respectiv la contractul de delegare a gestiunii aprobat
prin hotărâre de atribuire;
5. în staţiile din programul de circulaţie, să asigure
afişarea codului traseului, a intervalelor de succedare a curselor, precum şi a
hărţilor simplificate cu indicarea traseelor şi staţiilor pentru informarea
publicului călător;
6. să emită abonamente de călătorie cu respectarea
reglementărilor în vigoare, inclusiv pentru categoriile sociale care
beneficiază de reduceri ale costului abonamentului;
7. să asigure accesul liber şi nediscriminatoriu la
transport, în baza documentelor stabilite de reglementările legale în vigoare,
al persoanelor care beneficiază de facilităţi/gratuităţi la transport;
8. să asigure transportul gratuit al copiilor sub 5
ani;
9. mijlocul de transport
trebuie să aibă locuri rezervate pentru persoane cu handicap, bătrâni, femei
însărcinate, persoane cu copii în braţe;
10. să supravegheze urcarea şi coborârea călătorilor,
mijlocul de transport să nu pornească din staţii cu uşile deschise sau cu
călători aflaţi pe scările acestuia, precum şi cu călători agăţaţi de
exteriorul caroseriei;
11. să nu admită la transport în salonul mijlocului de
transport materii mirositoare, inflamabile, butelii de aragaz, tuburi de oxigen
sau alte gaze, butoaie cu carbid, materiale explozibile, produse caustice ori
acide, alte materiale sau obiecte care, prin format ori dimensiune, pot produce
daune, vătămări corporale sau, prin natura materialului, pot murdări ori alte
obiecte sau mărfuri interzise la transportul public;
12. să nu îmbarce călători peste capacitatea maximă
admisă a mijlocului de transport, exprimată prin număr de locuri pe scaune;
13. să asigure spaţiile necesare pentru bagajele de
mână ale călătorilor;
14. să îmbarce/debarce călători numai în staţiile
special amenajate, prevăzute în programul de circulaţie;
15. să utilizeze numai legitimaţii/abonamente de
călătorie cu regim special, agreate de autoritatea administraţiei publice
locale;
16. să nu permită transportul călătorilor decât pe
bază de legitimaţii/abonamente de călătorie valabile sau alte documente
prevăzute de reglementările legale în vigoare;
17. să asigure călătorii şi bagajele acestora pentru
riscurile care cad în sarcina operatorului de transport;
18. să ţină evidenţa curselor sosite şi plecate, la
fiecare capăt de linie;
19. să asigure informarea anticipată a publicului călător
în legătură cu modificarea/suspendarea programului de circulaţie sau a unui
traseu, în caz de forţă majoră;
20. să asigure, zilnic şi ori de câte ori este nevoie,
salubrizarea, spălarea şi dezinfectarea mijloacelor de transport;
21. să asigure condiţiile de execuţie a transportului
în condiţii de regularitate, siguranţă şi confort;
22. mijloacele de transport trebuie să fie echipate cu
instalaţie de încălzire/condiţionare a aerului în stare de funcţionare;
23. mijloacele de transport trebuie să aibă un aspect
estetic corespunzător;
24. pe părţile laterale ale mijlocului de transport va
fi inscripţionată denumirea executantului transportului;
25. la bordul mijlocului de
transport trebuie să existe mijloace pentru prevenirea şi combaterea
incendiilor, precum şi ciocan pentru spart geamurile în caz de necesitate;
26. mijloacele de transport trebuie să aibă inspecţia
tehnică periodică sau, după caz, revizia tehnică periodică efectuată la termen;
27. mijloacele de transport trebuie să îndeplinească
condiţiile impuse de legislaţia în vigoare privind siguranţa circulaţiei şi
protecţia mediului;
28. să fundamenteze necesarul anual de fonduri pentru
investiţii din surse proprii, precum şi diferenţa de tarif pentru protecţie
socială, conform legislaţiei în vigoare, pentru a fi supuse aprobării
consiliului local, respectiv Consiliului General al Municipiului Bucureşti;
29. să elaboreze bugetul privind întreţinerea
curentă, reparaţiile curente şi accidentale la bunurile concesionate/închiriate
de la concedent, conform programelor de întreţinere, reparaţii, dotări şi
investiţii aprobate de acesta;
30. să asigure informarea permanentă a călătorilor cu
privire la traseele, programele de circulaţie deservite, tarifele aplicate,
precum şi modificarea acestora;
31. să aplice normele de protecţie a muncii specifice
activităţii desfăşurate în cadrul serviciului contractat;
32. să asigure finanţarea pregătirii profesionale şi
efectuarea examinărilor medicale şi psihologice ale propriilor angajaţi;
33. să elaboreze strategii de management care să
conducă la reducerea costurilor de operare, inclusiv prin aplicarea
procedurilor concurentiale impuse de normele legale în vigoare privind
achiziţiile de lucrări sau bunuri, şi la gestionarea serviciului public pe
criterii de competitivitate şi eficienţă economică;
34. să prezinte programe pentru dezvoltarea,
modernizarea şi exploatarea eficientă a bazei tehnico-materiale aferente
serviciului prestat;
35. alte condiţii specifice
stabilite de autoritatea administraţiei publice locale sau asociaţia de
dezvoltare comunitară, după caz.
ANEXA Nr. 1 la caietul de sarcini-cadru
Programul de transport pentru reţeaua de
trasee/grupa de trasee/traseul...................
Linia
Nr.
staţii/sens
Lungimea
|
Traseul
|
Capacitate (nr. locuri)
|
Intervalul de succedare a
curselor: zilele 1-5 (6. 7)
Numărul de mijloace de transport:
zilele 1-5 (6, 7)
|
Plecări de la capete de traseu
|
5-6*)
|
6-10
|
10-13
|
13-19
|
19-21
|
21-24
|
prima
|
ultima
|
………
………
………
|
dus:
întors:
Cap. 1
Cap. 2
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
………
………
………
|
dus:
întors:
Cap. 1
Cap. 2
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
………
………
………
|
dus:
întors:
Cap. 1
Cap. 2
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
*) Intervalele orare sunt orientative.
Notă: La numărul de mijloace de transport se adaugă 30%, necesar pentru
acoperirea imobilizărilor şi rezerve.
Exemplu:
Programul de transport pentru reţeaua de
trasee/grupa de trasee/traseul....................................
Linia
Nr.
staţii/sens
Lungimea
|
Traseul
|
Capacitate
(nr. locuri)
|
Intervalul de succedare a
curselor: zilele 1-5 (6. 7) Numărul de
mijloace de transport: zilele 1-5 (6, 7)
|
Plecări de la capete de traseu
|
5-6
|
6-10
|
10-13
|
13-19
|
19-21
|
21-24
|
prima
|
ultima
|
101
15
4.520 m
|
dus: CFR Bucureşti-Sud - Şos. Gării Căţelu, Şos. Industriilor -
Republica
întors: Şos. Industriilor - Şos. Gării Căţelu - CFR Bucureşti-Sud
Cap. 1 CFR Bucureşti-Sud Cap. 2 Republica
|
52
|
10-12 (18-20)
|
4-5 (10-12)
|
7-8 (8-10)
|
4-5 (8-10)
|
7-8 (8-10)
|
10-12 (15-16)
|
5,00 5,21
|
23,17 23,38
|
4
(2)
|
8
(4)
|
6
(5)
|
8
(5)
|
6
(5)
|
4
(3)
|
………
………
………
|
dus:
întors:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
………
………
………
|
dus:
întors:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ANEXA Nr. 2 la caietul de sarcini-cadru
Model
Programul de transport
pentru reţeaua de trasee/grupa de
trasee/traseul.............................................
Nr. reţea
|
Nr. grupă
|
Cod traseu
|
A
|
B
|
C
|
Km
pe sens
|
Nr. curse
planificate
|
Capacitate
transport
(locuri)
|
Nr. vehicule necesare
|
Program circulaţie
|
Zilele de
circulaţie
|
Autog./loc
|
Localitate intermediară
|
Autog/ loc
|
active
|
rezerve
|
Dus
|
Intors
|
Plecare
|
Sosire
|
Plecare
|
Sosire
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
13
|
14
|
15
|
16
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Exemplu:
Programul de transport pentru reţeaua de
trasee/grupa de trasee/traseul.........................................
Nr. reţea
|
Nr. grupă
|
Cod traseu
|
A
|
B
|
C
|
Km pe sens
|
Nr. curse
planificate
|
Capacitate
transport
(locuri)
|
Nr. vehicule necesare
|
Program circulaţie
|
Zilele de circulaţie
|
Autog./ loc
|
Localitate intermediară
|
Autog./ loc
|
active
|
rezerve
|
Dus
|
Intors
|
|
|
Plecare
|
Sosire
|
Plecare
|
Sosire
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
13
|
14
|
15
|
16
|
01
|
00
|
001
|
LIPOVA
|
CLADOVA
|
LIPOVA
|
10
|
2
|
24
|
1
|
1
|
07:00
|
07:15
|
07:20
|
07:35
|
1,2,3,4,5
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
15:15
|
15:30
|
15:35
|
15:50
|
1,2,3,4,5
|
02
|
00
|
002
|
BATA
|
|
SĂVÂR-ŞIN
|
23
|
2
|
48
|
1
|
1
|
06:30
|
07:16
|
07:50
|
08:36
|
1,2,3,4,5
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
14:00
|
14:46
|
17:10
|
17:56
|
1,2,3,4,5
|
03
|
00
|
003
|
GROŞII NOI
|
|
LIPOVA
|
43
|
1
|
48
|
1
|
1
|
06:30
|
08:00
|
15:15
|
16:45
|
1,2,3,4,5
|
04
|
00
|
004
|
LALASINT
|
|
LIPOVA
|
34
|
1
|
48
|
1
|
1
|
06:10
|
07:30
|
14:15
|
15:35
|
6
|
05
|
00
|
005
|
LUNC- ŞOARA
|
|
HAL- IMAGIU
|
12
|
2
|
48
|
1
|
1
|
07:00
|
07:27
|
12:00
|
12:27
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
07:00
|
07:27
|
14:30
|
14:57
|
1,2,3,4,5
|
06
|
00
|
006
|
ARAD
|
|
HORIA
|
13
|
14
|
48
|
3
|
1
|
05:30
|
05:55
|
06:00
|
06:25
|
1,2,3,4,5
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
06:35
|
07:00
|
07:05
|
07:30
|
1,2,3,4,5
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
05:55
|
06:20
|
06:25
|
06:50
|
1,2,3,4,5
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
07:55
|
08:20
|
08:25
|
08:50
|
1,2,3,4,5,6,7
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
10:30
|
10:55
|
11:00
|
11:25
|
1,2,3,4,5
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
12:00
|
12:25
|
12:30
|
12:55
|
1,2,3,4,5
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
13:00
|
13:25
|
13:30
|
13:55
|
1,2,3,4,5,6,7
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
14:30
|
14:55
|
15:00
|
15:25
|
1,2,3,4,5
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
15:40
|
16:00
|
16:10
|
16:30
|
1,2,3,4,5,6,7
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
15:40
|
16:00
|
05:20
|
05:45
|
1,2,3,4,5
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
16:50
|
17:15
|
17:20
|
17:45
|
1,2,3,4,5
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
17:55
|
18:20
|
18:25
|
18:50
|
1,2,3,4,5
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
19:30
|
19:55
|
20:00
|
20:25
|
1,2,3,4,5,6
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
21:10
|
21:35
|
21:40
|
22:05
|
1,2,3,4,5
|
07
|
00
|
007
|
ARAD
|
|
FÂNTÂ-NELE
|
10
|
17
|
48
|
2
|
1
|
05:00
|
05:25
|
05:30
|
05:55
|
1,2,3,4,5
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
06:00
|
06:25
|
06:30
|
06:55
|
1,2,3,4,5
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
07:00
|
07:25
|
07:30
|
07:55
|
1,2,3,4,5
|