ORDIN Nr. 99
din 22 ianuarie 2010
pentru modificarea si
completarea Normelor metodologice privind procedura de acordare a amanarii la
plata a obligatiilor fiscale neachitate la termen, administrate de Agentia
Nationala de Administrare Fiscala, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor
publice nr. 2.321/2009
ACT EMIS DE:
MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 64 din 28 ianuarie 2010
In temeiul prevederilor art. 8 din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 92/2009 pentru amânarea la plată a
obligaţiilor fiscale neachitate la termen ca urmare a efectelor crizei
economico-financiare, aprobată cu modificări şi completări
prin Legea nr. 363/2009, şi ale art. 10 alin. (4) din Hotărârea Guvernului
nr. 34/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului
Finanţelor Publice, cu modificările şi completările
ulterioare,
ministrul finanţelor publice emite prezentul ordin.
Art. I. - Normele metodologice privind procedura de
acordare a amânării la plată a obligaţiilor fiscale neachitate
la termen, administrate de Agenţia Naţională de Administrare
Fiscală, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr.
2.321/2009 publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 508 din 23
iulie 2009, se modifică şi se completează după cum
urmează:
1. La articolul 4 alineatul (1), litera a) se
abrogă.
2. La articolul 4 alineatul (1), litera b) se
modifică şi va avea următorul cuprins:
,,b) şi-au depus toate declaraţiile fiscale
conform legii până la data depunerii cererii de amânare la plată.
Dovada depunerii acestora va fi editată din baza de date a organului
fiscal;".
3. La articolul 4,
alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(2) Condiţiile prevăzute la alin. (1)
trebuie îndeplinite la data depunerii cererii."
4. După articolul
6 se introduce un nou articol, articolul 61, cu următorul
cuprins:
„Art. 61. - (1) In termen de 15 zile de la
data comunicării deciziei de amânare la plată, contribuabilii vor
constitui garanţii sub forma scrisorii de garanţie bancară
şi/sau vor oferi bunuri libere de orice sarcini în vederea instituirii
măsurilor asigurătorii.
(2) Garanţiile constituite şi/sau bunurile
oferite în vederea instituirii măsurilor asigurătorii vor reprezenta:
a) 20% din suma amânată la plată şi
dobânzile datorate pe perioada amânării la plată, dacă amânarea
se acordă pe o perioadă de până la 3 luni inclusiv;
b) 40% din suma amânată la plată şi
dobânzile datorate pe perioada amânării la plată, dacă amânarea
se acordă pe o perioadă mai mare de 3 luni."
5. La articolul 7,
alineatul (8) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(8) Pe perioada amânării la plată
contribuabilii sunt obligaţi să îşi achite, conform legii,
obligaţiile fiscale cu termene de plată începând cu data emiterii
deciziei de amânare la plată. Amânarea la plată îşi menţine
valabilitatea şi dacă obligaţiile fiscale sunt achitate în cel
mult 30 de zile de la termenul prevăzut de lege pentru plata
obligaţiei. In cazul în care termenul de 30 de zile se împlineşte
după data de 20 decembrie, obligaţiile fiscale se plătesc
până la această dată."
6. La articolul 7,
după alineatul (8) se introduce un nou alineat, alineatul (81),
cu următorul cuprins:
„(81) Pentru obligaţiile fiscale
prevăzute la alin. (8), achitate în cel mult 30 de zile de la
scadenţă, se datorează majorări de întârziere conform
prevederilor Codului de procedură fiscală."
7. La articolul 7,
alineatul (9) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(9) Obligaţiile fiscale prevăzute la alin.
(8) pot fi stinse prin orice modalitate şi în condiţiile
prevăzute de Codul de procedură fiscală.
Obligaţia de plată se consideră
îndeplinită şi în cazul contribuabililor care au depuse la organul
fiscal deconturi cu sumă negativă de TVA cu opţiune de
rambursare şi/sau cereri de restituire, dacă:
a) suma obligaţiilor de plată este mai
mică sau egală cu suma de rambursat/restituit;
b) deconturile cu suma negativă de TVA cu
opţiune de rambursare şi/sau cererile de restituire au fost depuse în
cadrul termenului prevăzut la alin. (8).
Diferenţele rezultate în urma
soluţionării deconturilor cu sumă negativă de TVA cu
opţiune de rambursare şi/sau a cererilor de restituire se
consideră obligaţii de plată începând cu data comunicării
modului de soluţionare a acestora, conform dispoziţiilor art. 111
alin. (2) din Codul de procedură fiscală."
8. La articolul 7,
după alineatul (11) se introduc patru noi alineate, alineatele (111)-(114),
cu următorul cuprins:
„(111) Pe perioada de valabilitate a
amânării la plată a obligaţiilor fiscale neachitate la termen,
pentru sumele amânate la plată, prin excepţie de la prevederile art.
120 alin. (7) şi ale art. 123 din Codul de procedură fiscală, se
datorează dobânzi.
(112) Dobânda se calculează prin
aplicarea cotei de 0,05% pentru fiecare zi a perioadei de amânare la
plată, începând cu data emiterii deciziei şi, după caz,
până la:
a) data la care se împlineşte termenul de amânare
la plată;
b) data stingerii obligaţiilor fiscale amânate la
plată dacă acestea au fost stinse anticipat.
(113) In situaţia în care la împlinirea
termenului stabilit pentru plata obligaţiilor fiscale amânate la
plată contribuabilul nu îşi achită aceste obligaţii, va
datora pentru întreaga perioadă de amânare la plată majorări de
întârziere, conform prevederilor Codului de procedură fiscală,
şi nu dobânda prevăzută la alin. (111).
(114) In situaţia în care amânarea la
plată îşi pierde valabilitatea, potrivit prevederilor art. 5 alin.
(1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 92/2009,
aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
363/2009, contribuabilul va datora majorări de întârziere de la data la
care încetează amânarea la plată, conform prevederilor Codului de
procedură fiscală, şi nu dobânda prevăzută la alin.
(111)."
9. La articolul 7,
după alineatul (12) se introduce un nou alineat, alineatul (13), cu
următorul cuprins:
„(13) Pentru dobânzile stabilite prin deciziile
prevăzute la alin. (12), termenul de plată este cel prevăzut la
art. 111 alin. (2) din Codul de procedură fiscală."
10. Articolul 8 se modifică şi va avea
următorul cuprins:
„Art. 8. - Pe perioada amânării la plată nu
se datorează dobânzi pentru sumele datorate cu titlu de amenzi de orice
fel, obligaţii fiscale accesorii stabilite potrivit legii, cheltuieli de
executare silită, cheltuieli judiciare, sumele confiscate, precum şi
sumele reprezentând echivalentul în lei al bunurilor şi sumelor confiscate
care nu sunt găsite la locul faptei."
11. După articolul 10 se introduce un nou
articol, articolul 101, cu următorul cuprins:
„Art. 101. - (1) Pentru amânările la
plată în derulare la data intrării în vigoare a Legii nr. 363/2009
privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 92/2009
pentru amânarea la plată a obligaţiilor fiscale neachitate la termen
ca urmare a efectelor crizei economico-financiare, denumită în continuare lege,
valoarea garanţiilor se ajustează astfel:
a) în cazul scrisorilor de garanţie bancară
contribuabilul poate reduce garanţia la nivelul stabilit de lege;
b) în cazul bunurilor oferite în vederea
sechestrării, măsurile asigurătorii se ridică la solicitarea
contribuabilului până la nivelul stabilit de lege.
(2) Pentru amânările la plată în derulare,
dispoziţiile art. 7 alin. (111) şi alin. (112)
se aplică începând cu data intrării în vigoare a legii.
(3) In aplicarea dispoziţiilor alin. (2), la
emiterea deciziei referitoare la obligaţiile fiscale accesorii, se va avea
în vedere nivelul dobânzii prevăzut la art. 7 alin. (112)."
12. Anexele nr. 1-4 la normele metodologice se
modifică şi se înlocuiesc cu anexele nr. 1-4, care fac parte
integrantă din prezentul ordin.
Art. II. - Prezentul ordin se publică în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu
ANEXA Nr. 1 (Anexa nr. 1 la normele metodologice)
- Model -
(persoane juridice şi persoane fizice)
MINISTERUL FINANŢELOR PUBLICE
AGENŢIA NAŢIONALA DE ADMINISTRARE
FISCALĂ
Direcţia generală de administrare a marilor
contribuabili
Direcţia Generală a Finanţelor
Publice..........................
Administraţia Finanţelor Publice....................................
Nr............/................
DECIZIE
de acordare a amânării la plată
Către: Denumire/Nume şi
prenume......................................................................
Domiciliul fiscal:
Localitatea................., str.............nr. ...,
bl. ..., et. ..., judeţul/sectorul..................
Codul de identificare
fiscală................................................................................
In temeiul prevederilor art. 3 alin. (1) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 92/2009 pentru amânarea la
plată a obligaţiilor fiscale neachitate la termen ca urmare a
efectelor crizei economico-financiare, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 363/2009, ale Ordinului ministrului
finanţelor publice nr. 2.321/2009 pentru aprobarea Normelor metodologice
privind procedura de acordare a amânării la plată a obligaţiilor
fiscale neachitate la termen, administrate de Agenţia Naţională
de Administrare Fiscală, cu modificările şi completările
ulterioare,
având în vedere Cererea dumneavoastră
nr............., înregistrată sub nr...........................din data
de.........................., precum şi Certificatul de atestare
fiscală nr.........../..............,
se emite următoarea decizie:
1. Se acordă amânarea la plată până la
data de.....................a obligaţiilor fiscale datorate în ultima zi a
lunii anterioare depunerii cererii, respectiv ......................., şi
nestinse până la data eliberării certificatului de atestare
fiscală, în sumă totală de.....................................,
reprezentând*):
- lei -
Denumirea obligaţiei fiscale
amânate la plată
|
Debite
|
Majorări de întârziere
|
0
|
1
|
2
|
|
|
|
|
|
|
Total:
|
|
|
*) Pentru contribuabilii cu sedii secundare, tabelul de
la pct. 1 se va întocmi atât pe total societate, cât şi defalcat pe
activitatea proprie şi cea a sediilor secundare.
2. (1) Pentru sumele amânate la plată, prin
excepţie de la prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 92/2003 privind
Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările
şi completările ulterioare, se datorează dobânzi, în
condiţiile art. 7 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 92/2009, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 363/2009, în sumă de .... lei.
(2) Decizia referitoare la obligaţiile de
plată accesorii se emite la data stingerii sumelor amânate la plată,
dacă acestea au fost stinse anticipat, sau în ziua imediat următoare
expirării termenului de amânare la plată.
(3) Dobânzile comunicate prin deciziile prevăzute
la alin. (2) se vor achita la termenul de plată prevăzut la art. 111
alin. (2) din Codul de procedură fiscală.
3. (1) Pentru sumele amânate la plată conform
pct. 1 se constituie o garanţie, în termen de 15 zile de la data
comunicării prezentei decizii.
(2) Garanţia poate fi constituită sub
formă de scrisoare de garanţie bancară şi/sau se vor oferi
bunuri libere de orice sarcini în vederea instituirii măsurilor
asigurătorii.
(3) Garanţiile menţionate la alin. (2) vor
reprezenta.....%**) din suma amânată la plată şi dobânzile
datorate pe perioada amânării la plată, în sumă de ....lei.
(4) In cazul scrisorii de garanţie, aceasta se va
constitui pe o perioadă de valabilitate mai mare cu 60 de zile decât
perioada de amânare la plată prevăzută la pct. 1.
(5) După data pierderii valabilităţii
amânării la plată sau după expirarea perioadei de amânare la
plată, garanţiile se vor executa după cum urmează:
a) în cazul scrisorii de garanţie bancară,
organul fiscal competent va solicita băncii garante utilizarea
garanţiei în vederea stingerii sumelor rămase de plată din
decizia de amânare la plată;
b) în cazul bunurilor libere de orice sarcini oferite
de contribuabil, organul fiscal competent în administrarea contribuabilului va
proceda la valorificarea acestora, potrivit legii.
4. (1) Pe perioada amânării la plată
contribuabilii sunt obligaţi să îşi achite, conform legii,
obligaţiile fiscale cu termene de plată începând cu data emiterii
deciziei de amânare la plată. Amânarea la plată îşi menţine
valabilitatea şi dacă obligaţiile fiscale sunt achitate în cel
mult 30 de zile de la termenul prevăzut de lege pentru plata obligaţiei.
In cazul în care termenul de 30 de zile se împlineşte după data de 20
decembrie, obligaţiile fiscale se plătesc până la această
dată.
(2) Obligaţiile fiscale prevăzute la alin.
(1) pot fi stinse prin orice modalitate şi în condiţiile
prevăzute de Codul de procedură fiscală.
Obligaţia de plată se consideră
îndeplinită şi în cazul contribuabililor care au depuse la organul
fiscal deconturi cu sumă negativă de TVA cu opţiune de
rambursare şi/sau cereri de restituire, dacă:
a) suma obligaţiilor de plată este mai
mică sau egală cu suma de rambursat/restituit;
b) deconturile cu suma negativă de TVA cu
opţiune de rambursare şi/sau cererile de restituire au fost depuse în
cadrul termenului prevăzut la alin. (1).
Diferenţele rezultate în urma
soluţionării deconturilor cu sumă negativă de TVA cu
opţiune de rambursare şi/sau a cererilor de restituire se
consideră obligaţii de plată începând cu data comunicării
modului de soluţionare a acestora, conform dispoziţiilor art. 111
alin. (2) din Codul de procedură fiscală.
5. Orice alte obligaţii fiscale care nu fac
obiectul amânării la plată, inclusiv majorările de întârziere
comunicate până la emiterea deciziei de amânare la plată, aferente
obligaţiilor fiscale principale care au făcut obiectul amânării
la plată, se vor stinge conform prevederilor legale în vigoare.
6. (1) Amânarea la plată prevăzută în
prezenta decizie îşi pierde valabilitatea dacă:
a)...................................***) nu respectă prevederile pct. 3;
b) în situaţia în care...................***) nu
îşi achită, conform prevederilor pct. 4, obligaţiile fiscale cu
termene de plată începând cu data emiterii prezentei decizii.
(2) Nerespectarea condiţiilor prevăzute la
pct. 6. (1) în care s-a acordat amânarea la plată prin prezenta decizie
atrage anularea acesteia, începerea imediată sau continuarea, după
caz, a executării silite pentru întreaga sumă neplătită.
Impotriva prezentei decizii se poate formula
contestaţie la organul fiscal emitent în conformitate cu prevederile art.
209 alin. (2) din Codul de procedură fiscală, în termen de 30 de zile
de la data comunicării, potrivit prevederilor art. 207 alin. (1) din
acelaşi act normativ.
Conducătorul unităţii fiscale,
Numele şi prenumele......................
Semnătura şi ştampila
unităţii...........
**) Se va menţiona, după caz, 20% sau 40%, în
funcţie de perioada amânării la plată acordată, respectiv:
dacă perioada amânării la plată este de până la 3 luni
inclusiv, se va menţiona 20%, iar dacă perioada amânării la
plată este mai mare de 3 luni, se va menţiona 40%.
***) Se va menţiona, după caz, denumirea
contribuabilului persoană juridică sau persoană fizică.
ANEXA Nr. 2 (Anexa nr. 2 la normele metodologice)
- Model -
MINISTERUL FINANŢELOR PUBLICE
AGENŢIA NAŢIONALA DE ADMINISTRARE
FISCALĂ
Direcţia generală de administrare a marilor
contribuabili
Direcţia Generală a Finanţelor
Publice..........................
Administraţia Finanţelor
Publice....................................
Nr............/................
DECIZIE
de comunicare a pierderii valabilităţii
amânării la plată
Către: Denumire/Nume şi
prenume.......................................................................
Domiciliul fiscal:
Localitatea................., str...................nr.
..., bl. ..., et. ..., judeţul/sectorul.............
Codul de identificare fiscală.................................................................................
In temeiul prevederilor art. 5 alin. (2) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 92/2009 pentru amânarea la
plată a obligaţiilor fiscale neachitate la termen ca urmare a
efectelor crizei economico-financiare, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 363/2009, şi al prevederilor art. 3 alin.
(8) din Normele metodologice privind procedura de acordare a amânării la
plată a obligaţiilor fiscale neachitate la termen, administrate de
Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, aprobate prin
Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 2.321/2009, cu
modificările şi completările ulterioare,
vă comunicăm că amânarea la plată,
aprobată prin Decizia de acordare a amânării la plată
nr..............., şi-a pierdut valabilitatea, începând cu data de
..................., ca urmare a nerespectării
dispoziţiilor...................................*) din acest act
administrativ.
De asemenea, vă precizăm că potrivit
prevederilor art. 5 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 92/2009, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 363/2009, pierderea valabilităţii
amânării la plată atrage anularea acesteia, precum şi începerea
sau continuarea, după caz, a executării silite.
Intrucât nu aţi respectat condiţiile de
menţinere a valabilităţii amânării la plată
menţionate în Decizia de acordare a amânării la plată
nr..............., veţi datora majorări de întârziere de la data la
care încetează amânarea la plată, conform prevederilor
Ordonanţei Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură
fiscală, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare.
Garanţia constituită de dumneavoastră va
fi executată în contul sumelor amânate la plată şi al
majorărilor de întârziere aferente, rămase nestinse.
Impotriva prezentei decizii se poate formula
contestaţie la organul fiscal emitent în conformitate cu prevederile art.
209 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare, în termen de 30 de zile
de la data comunicării, potrivit prevederilor art. 207 alin. (1) din
acelaşi act normativ.
Conducătorul unităţii fiscale,
Numele şi prenumele........................
Semnătura şi ştampila
unităţii.............
*) Se vor menţiona condiţiile neîndeplinite
din decizia de acordare a amânării la plată.
ANEXA Nr. 3 (Anexa nr. 3 la normele metodologice)
- Model -
Organul fiscal
competent.............................................................
(care
aprobă sau respinge cererea)
Aprobat/data..........
Conducătorul unităţii fiscale,
Semnătura
REFERAT
Subsemnatul(a), ........................, având
funcţia de...........................în cadrul Serviciului/Biroului/
Compartimentului .............................., ca urmare a cererii depuse
de.................., C.I.F......................., înregistrată sub
nr..............din data de ................, am procedat la verificarea
îndeplinirii condiţiilor prevăzute de Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 92/2009 pentru amânarea la plată a
obligaţiilor fiscale neachitate la termen ca urmare a efectelor crizei
economico-financiare, aprobată cu modificări şi completări
prin Legea nr. 363/2009, şi de Ordinul ministrului finanţelor publice
nr. 2.321/2009 pentru aprobarea Normelor metodologice privind procedura de
acordare a amânării la plată a obligaţiilor fiscale neachitate
la termen, administrate de Agenţia Naţională de Administrare
Fiscală, cu modificările şi completările ulterioare,
şi am constatat că au fost/nu au fost îndeplinite condiţiile de
acordare a amânării la plată, respectiv:
Secţiunea A: Condiţii de acordare a
amânării la plată
Conditii de acordare a
amânării la plată
|
Modul de respectare a condiţiilor
|
a) şi-a depus toate declaraţiile fiscale
|
|__| |__|
Da Nu
|
b) nu are înscrise fapte în cazierul fiscal
|
|__| |__|
Da Nu
|
c) nu s-a stabilit răspunderea potrivit prevederilor Legii
nr. 85/2006 privind procedura insolvenţei, cu
modificările şi completările ulterioare, şi/sau
răspunderea solidară potrivit prevederilor art. 27 şi 28 din
Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură
fiscală, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare
|
|__| |__|
Da Nu
|
Secţiunea B: Sume ce vor face obiectul
amânării la plată*)
- lei -
Denumirea obligaţiei fiscale
amânate la plată
|
Debite
|
Majorări de întârziere
|
0
|
1
|
2
|
|
|
|
|
|
|
Total:
|
|
|
Faţă de cele constatate mai sus propun
aprobarea/respingerea cererii de amânare la plată.
De asemenea, anexăm la prezentul referat şi
documentele doveditoare ale îndeplinirii condiţiilor prevăzute la
art. 2 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
92/2009, aprobată cu modificări şi completări prin Legea
nr. 363/2009, precum şi Certificatul de atestare fiscală
nr........../..........**)
Intocmit
Inspector,
................................................
Avizat
Şef compartiment,
................................................
*) Se va completa numai în situaţia în care
condiţiile de acordare a amânării la plată sunt îndeplinite,
atât pe total societate, cât şi pentru fiecare sediu secundar şi
activitate proprie.
**) Se vor menţiona şi anexa toate
certificatele de atestare fiscală eliberate atât pentru contribuabil, cât
şi pentru sediile secundare, după caz.
ANEXA Nr. 4 (Anexa nr. 4 la normele metodologice)
- Model -
MINISTERUL FINANŢELOR PUBLICE
AGENŢIA NAŢIONALA DE ADMINISTRARE
FISCALĂ
Direcţia generală de administrare a marilor
contribuabili
Direcţia Generală a Finanţelor
Publice..........................
Administraţia Finanţelor
Publice....................................
Nr............/................
DECIZIE
de respingere a cererii de amânare la plată
Către: Denumire/Nume şi
prenume.....................................................................
Domiciliul fiscal:
Localitatea.............., str................nr. ...,
bl. ..., et. ..., judeţul/sectorul................
Codul de identificare
fiscală................................................................................
In temeiul prevederilor art. 4 alin. (9) din Normele
metodologice privind procedura de acordare a amânării la plată a
obligaţiilor fiscale neachitate la termen, administrate de Agenţia
Naţională de Administrare Fiscală, aprobate prin Ordinul
ministrului finanţelor publice nr. 2.321/2009, cu modificările
şi completările ulterioare,
se respinge Cererea dumneavoastră
nr........................, prin care solicitaţi amânarea la plată a
sumei de.................., reprezentând obligaţii fiscale datorate în
ultima zi a lunii anterioare depunerii cererii şi nestinse până la
data eliberării Certificatului de atestare fiscală nr............din
data de................., ca urmare a nerespectării
dispoziţiilor................*) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 92/2009 pentru amânarea la plată a obligaţiilor
fiscale neachitate la termen ca urmare a efectelor crizei economico-financiare,
aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
363/2009.
Impotriva prezentei decizii se poate formula
contestaţie la organul fiscal emitent în conformitate cu prevederile art.
209 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de
procedură fiscală, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare, în termen de 30 de zile de la data comunicării,
potrivit prevederilor art. 207 alin. (1) din acelaşi act normativ.
Conducătorul unităţii fiscale,
Numele şi prenumele......................
Semnătura şi ştampila
unităţii...........
*) Se va menţiona, după caz, art. 2 alin. (1)
lit. b), c) sau d).