Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

ORDONANTA Nr

ORDONANTA   Nr. 102 din 31 august 2000    * Republicata

privind statutul si regimul refugiatilor in Romania

ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 1136 din  1 decembrie 2004


SmartCity3


    *) Republicata in temeiul art. V din Ordonanta Guvernului nr. 43/2004 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 102/2000 privind statutul si regimul refugiatilor in Romania, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 92 din 31 ianuarie 2004, aprobata prin Legea nr. 176/2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 467 din 25 mai 2004, dandu-se textelor o noua numerotare.
    Ordonanta Guvernului nr. 102/2000 a fost publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 436 din 3 septembrie 2000, a fost aprobata cu modificari prin Legea nr. 323/2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 342 din 27 iunie 2001, si a mai fost modificata prin:
    - Hotararea Guvernului nr. 603/2001 privind majorarea sumelor pentru cazare si masa acordate solicitantilor statutului de refugiat, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 363 din 5 iulie 2001, si abrogata prin Hotararea Guvernului nr. 1.439/2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 935 din 20 decembrie 2002;
    - Ordonanta Guvernului nr. 13/2002 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 102/2000 privind statutul si regimul refugiatilor in Romania, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 82 din 1 februarie 2002, aprobata prin Legea nr. 264/2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 343 din 23 mai 2002;
    - Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 76/2003 pentru modificarea art. 15 alin. (8) din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000 privind statutul si regimul refugiatilor in Romania, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 640 din 9 septembrie 2003, aprobata prin Legea nr. 467/2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 835 din 25 noiembrie 2003;
    - Ordonanta Guvernului nr. 44/2004 privind integrarea sociala a strainilor care au dobandit o forma de protectie in Romania, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 93 din 31 ianuarie 2004, aprobata cu modificari prin Legea nr. 185/2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 457 din 21 mai 2004, cu modificarile ulterioare.

    CAP. 1
    Dispozitii generale

    Art. 1
    In conditiile prezentei ordonante, strainilor li se poate acorda una dintre urmatoarele forme de protectie:
    a) statutul de refugiat;
    b) protectie umanitara conditionata;
    c) protectie umanitara temporara.
    Art. 2
    (1) Statutul de refugiat se poate acorda la cerere strainului care, in urma unei temeri bine intemeiate de a fi persecutat pe considerente de rasa, religie, nationalitate, apartenenta la un anumit grup social sau opinie politica, se afla in afara tarii sale de origine si care nu poate primi sau, ca urmare a acestei temeri, nu doreste protectia acestei tari.
    (2) Prin termenul tara de origine, in cazul unei persoane care detine mai multe cetatenii, se intelege fiecare tara al carei cetatean este, iar in cazul unei persoane fara cetatenie, tara in care acesta isi are domiciliul.
    Art. 3
    (1) Statutul de refugiat se acorda, la cerere, si sotiei sau, dupa caz, si sotului, precum si copiilor minori, cu exceptia cazurilor in care persoanele respective se afla in una dintre situatiile prevazute la art. 4.
    (2) Prevederile alin. (1) se aplica numai in cazul casatoriilor incheiate de persoana careia i s-a recunoscut statutul de refugiat in temeiul art. 2 alin. (1) inainte de intrarea pe teritoriul Romaniei.
    Art. 4
    Nu se acorda statutul de refugiat strainului care:
    a) a comis o infractiune contra pacii si omenirii ori o infractiune la care se refera conventiile internationale la care Romania este parte;
    b) a comis o infractiune grava de drept comun in afara Romaniei inainte de a fi admis pe teritoriul acesteia ca refugiat;
    c) a comis fapte care sunt contrare scopurilor si principiilor enuntate in Carta Organizatiei Natiunilor Unite.
    Art. 5
    Protectia umanitara conditionata se poate acorda strainului care nu indeplineste conditiile prevazute la art. 2 alin. (1) si cu privire la care exista motive serioase sa se creada ca, daca va fi returnat in tara de origine, risca sa sufere o vatamare a drepturilor sale constand in:
    1. condamnarea la pedeapsa cu moartea sau executarea unei astfel de pedepse; sau
    2. tortura, tratamente sau pedepse inumane ori degradante; sau
    3. o amenintare serioasa, individuala, la adresa vietii sau integritatii, ca urmare a violentei generalizate in situatii de conflict armat intern sau international, daca solicitantul face parte din populatia civila.
    Art. 6
    (1) In perioade de conflicte armate, in care Romania nu este angajata, se poate acorda protectie umanitara temporara persoanelor care provin din zonele de conflict.
    (2) Guvernul stabileste masurile si perioada pentru care se acorda protectia prevazuta la alin. (1).

    CAP. 2
    Procedura acordarii statutului de refugiat

    SECTIUNEA 1
    Procedura ordinara

    Art. 7
    (1) O persoana este considerata solicitant al statutului de refugiat din momentul manifestarii de vointa, exprimata in scris sau oral in fata autoritatilor competente, din care sa rezulte ca aceasta solicita protectia statului roman pentru unul dintre motivele prevazute de prezenta ordonanta.
    (2) Pentru acordarea statutului de refugiat in Romania strainul se adreseaza personal cu o cerere scrisa Oficiului National pentru Refugiati din cadrul Ministerului Administratiei si Internelor sau organelor teritoriale ale Ministerului Administratiei si Internelor.
    (3) Cererea de acordare a statutului de refugiat se depune de indata ce:
    a) solicitantul s-a prezentat intr-un punct de control pentru trecerea frontierei de stat;
    b) solicitantul a intrat pe teritoriul Romaniei;
    c) au survenit evenimente in tara de origine a solicitantului, care il determina sa ceara protectie, pentru strainul cu drept de sedere in Romania.
    Art. 8
    Impotriva solicitantului statutului de refugiat nu pot fi luate masuri de expulzare sau de returnare fortata de la frontiera ori de pe teritoriul Romaniei, atata vreme cat nu exista o dispozitie executorie de parasire a teritoriului, cuprinsa in hotararea de respingere a cererii sale de acordare a statutului de refugiat.
    Art. 9
    (1) In cazul strainului minor care nu a implinit varsta de 14 ani, interesele acestuia sunt sustinute de reprezentantul sau legal, iar in lipsa acestuia i se numeste un reprezentant legal in conformitate cu prevederile legii romane.
    (2) Dupa implinirea varstei de 14 ani minorul poate depune cererea personal si i se poate numi un reprezentant legal in conditiile prevazute de legea romana.
    (3) Pana la numirea unui reprezentant legal Oficiul National pentru Refugiati asigura minorului protectia necesara.
    Art. 10
    (1) Dupa primirea cererii de acordare a statutului de refugiat organul teritorial al Ministerului Administratiei si Internelor elibereaza solicitantului o adeverinta provizorie, care tine loc de document temporar de identitate in Romania si asigura transportul gratuit pana la Oficiul National pentru Refugiati.
    (2) In cazul in care cererea a fost depusa la organele teritoriale ale Ministerului Administratiei si Internelor dintr-un punct de control pentru trecerea frontierei de stat, organele politiei de frontiera elibereaza documentul prevazut la alin. (1) numai dupa ce strainul primeste permisiunea de a intra pe teritoriul Romaniei si asigura transportul gratuit pana la Oficiul National pentru Refugiati.
    (3) In cazul in care cererea a fost depusa la Oficiul National pentru Refugiati, acesta elibereaza solicitantului un document temporar de identitate.
    (4) Daca solicitantul nu dispune de mijloace materiale, Oficiul National pentru Refugiati ii poate stabili un loc de resedinta si ii asigura asistenta materiala necesara pentru intretinere pe intreaga durata a procedurii de acordare a statutului de refugiat.
    (5) Pentru motive justificate de interesul public, siguranta nationala, ordinea publica, protectia sanatatii si moralitatii publice, protectia drepturilor si libertatilor altor persoane - chiar daca strainul are mijloace materiale necesare pentru intretinere - Oficiul National pentru Refugiati, pe toata durata procedurii de acordare a statutului de refugiat, ii poate stabili un loc de resedinta si poate dispune transportarea lui cu insotitor in acel loc, la solicitarea autoritatilor competente.
    Art. 11
    (1) In cazul in care strainul a tranzitat anterior o tara terta sigura si i s-a oferit deja protectia in acea tara sau a avut ocazia, la frontiera ori pe teritoriul acesteia, sa contacteze autoritatile pentru a obtine protectie, Oficiul National pentru Refugiati poate decide retrimiterea strainului in tara respectiva, fara analizarea pe fond a cererii sale.
    (2) Oficiul National pentru Refugiati poate analiza cererea depusa de strain chiar daca acesta se afla in situatia prevazuta la alin. (1), cu acordul expres al solicitantului.
    Art. 12
    Sunt considerate tari terte sigure statele membre ale Uniunii Europene, precum si alte state stabilite prin ordin al ministrului administratiei si internelor, la propunerea Oficiului National pentru Refugiati, cu respectarea urmatoarelor conditii:
    a) pe teritoriile lor viata sau libertatea solicitantului nu este si nu va fi amenintata, in sensul art. 33 din Conventia privind statutul refugiatilor, incheiata la Geneva la 28 iulie 1951, la care Romania a aderat prin Legea nr. 46/1991;
    b) pe teritoriile lor strainul nu risca sa fie supus torturii sau tratamentelor inumane ori degradante;
    c) in tarile respective strainului i se asigura protectie efectiva impotriva returnarii in tara de origine, in sensul prevederilor Conventiei privind statutul refugiatilor, incheiata la Geneva la 28 iulie 1951, precum si in baza informarilor efectuate de Inaltul Comisariat al Natiunilor Unite pentru Refugiati cu privire la practica aplicarii principiului nereturnarii.
    Art. 13
    (1) Intervievarea, analizarea motivelor invocate si decizia asupra cererilor sunt de competenta Oficiului National pentru Refugiati.
    (2) Aceste activitati sunt realizate de functionarii Oficiului National pentru Refugiati anume desemnati.
    (3) Numirea functionarilor se face prin ordin al ministrului administratiei si internelor.
    (4) In procesul decizional functionarii prevazuti la alin. (2) au dreptul de a consulta experti.
    (5) Ministerul Afacerilor Externe furnizeaza periodic materiale de sinteza referitoare la situatia din tarile de origine ale solicitantilor statutului de refugiat, precum si raspunsuri la solicitarile punctuale ale Oficiului National pentru Refugiati, necesare in vederea solutionarii cererilor de acordare a statutului de refugiat.
    (6) Oficiul National pentru Refugiati consulta Ministerul Afacerilor Externe in vederea stabilirii tarilor unde in general nu exista risc serios de persecutie si tarilor terte sigure.
    Art. 14
    (1) Pana la solutionarea cererii sale prin hotarare definitiva si irevocabila strainul care solicita acordarea statutului de refugiat are urmatoarele drepturi si obligatii:
    a) dreptul de sedere in Romania, pana la expirarea unui termen de 15 zile de la momentul in care hotararea de respingere pronuntata cu privire la cererea sa a devenit executorie, cu exceptia cererilor respinse ca evident nefondate in urma solutionarii acestora in cadrul procedurilor accelerate, caz in care dreptul de sedere inceteaza de indata ce hotararea a devenit executorie;
    b) dreptul de a fi asistat sau reprezentat de un avocat si de a i se asigura, in mod gratuit, un interpret, pe intreaga durata a procedurii de acordare a statutului de refugiat;
    c) dreptul de a fi consiliat si asistat de un reprezentant al organizatiilor neguvernamentale, romane sau straine, in orice faza a procedurii de acordare a statutului de refugiat;
    d) dreptul de a fi informat, intr-o limba pe care o cunoaste, in momentul depunerii cererii, cu privire la drepturile si obligatiile pe care le are pe parcursul procedurii de acordare a statutului de refugiat;
    e) dreptul la protectia datelor personale si a oricaror alte detalii in legatura cu cererea sa;
    f) dreptul de a i se elibera un document temporar de identitate;
    g) dreptul la asigurarea transportului in conditiile prevazute la art. 10 alin. (1) si (2), la asistenta necesara pentru intretinere, in conditiile prevazute la art. 10 alin. (4), precum si la asistenta medicala primara si spitaliceasca de urgenta gratuita;
    h) dreptul de a fi cazat in centrele de primire si cazare, aflate in subordinea Oficiului National pentru Refugiati, in limita locurilor disponibile, pana la incetarea dreptului sau de sedere, pentru solicitantul statutului de refugiat care nu dispune de mijloacele materiale necesare pentru intretinere;
    i) obligatia de a prezenta organelor teritoriale ale Ministerului Administratiei si Internelor, in scris, cererea motivata cuprinzand datele indicate de organul la care o depune, precum si de a se supune fotografierii si amprentarii;
    j) obligatia de a urmari stadiul procedurii si de a declara orice schimbare de resedinta;
    k) obligatia de a preda documentul pentru trecerea frontierei, urmand sa primeasca documentul prevazut la art. 10 alin. (1);
    l) obligatia de a raspunde la solicitarile organelor cu atributii in domeniul acordarii statutului de refugiat si de a furniza acestora informatii complete si reale cu privire la persoana si la cererea sa;
    m) obligatia de a nu parasi localitatea de resedinta fara autorizarea Oficiului National pentru Refugiati;
    n) obligatia de a se prezenta la examenele medicale ce ii sunt stabilite;
    o) obligatia de a respecta legile statului roman, precum si masurile dispuse de organele romane competente in materie de refugiati.
    (2) Solicitantii statutului de refugiat, care nu dispun de mijloacele materiale necesare pentru intretinere, beneficiaza de hrana in limita sumei de 25.000 lei/persoana/zi, de cazare in limita sumei de 15.000 lei/persoana/zi si de alte cheltuieli, in limita sumei de 5.000 lei/persoana/zi, la cererea acestora, sume ce se asigura de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Administratiei si Internelor.
    (3) In cursul executiei bugetului de stat, in functie de posibilitatile financiare, la o crestere a ratei inflatiei de cel putin 10% fata de ultima luna cand s-a efectuat o actualizare a cuantumurilor de mai sus, acestea se majoreaza cu rata inflatiei, prin hotarare a Guvernului.
    (4) Daca strainul care solicita acordarea statutului de refugiat este cazat in centrele de primire si cazare ale Ministerului Administratiei si Internelor, suma prevazuta la alin. (2) referitoare la cazare nu se acorda.
    (5) Sumele necesare transportului gratuit pana la locul de resedinta prevazut la art. 10 alin. (1) si (2) se asigura din bugetul Ministerului Administratiei si Internelor.
    (6) Fondurile banesti pentru asistenta medicala primara si spitaliceasca de urgenta gratuita prevazuta la alin. (1) lit. g) se asigura de la bugetul de stat si se aloca Ministerului Administratiei si Internelor.
    Art. 15
    (1) In urma analizarii cererii, in termen de 30 de zile de la primirea acesteia functionarul prevazut la art. 13 alin. (2) poate hotari:
    a) acordarea statutului de refugiat;
    b) acordarea protectiei umanitare conditionate;
    c) respingerea cererii de acordare a statutului de refugiat.
    (2) Daca solutionarea cererii necesita o documentare suplimentara, termenul prevazut la alin. (1) se prelungeste cu cel mult 30 de zile.
    (3) Admiterea sau respingerea cererii de acordare a statutului de refugiat se face prin hotarare, care se comunica de indata, in scris, solicitantului, prin comunicare directa de catre reprezentantii Oficiului National pentru Refugiati sau prin trimitere postala la ultima resedinta declarata a acestuia.
    (4) Hotararea de acordare a protectiei umanitare conditionate cuprinde si motivele neacordarii statutului de refugiat.
    (5) Hotararea de respingere a cererii de acordare a statutului de refugiat cuprinde motivele corespunzatoare pentru fiecare forma de protectie prevazuta la art. 2, 3 sau 5, precum si dispozitia de a parasi teritoriul Romaniei in termen de 15 zile de la data la care aceasta a devenit executorie.
    Art. 16
    (1) Impotriva hotararii prevazute la art. 15 alin. (3) se poate face plangere in termen de 10 zile de la data primirii dovezii de comunicare sau a documentului prin care se constata ca solicitantul nu se mai afla la ultima resedinta declarata. Introducerea plangerii in termenul mentionat suspenda executarea dispozitiei de parasire a teritoriului Romaniei.
    (2) In cazul minorului care nu a implinit varsta de 14 ani, plangerea se depune de catre reprezentantul sau legal, iar minorul cu varsta cuprinsa intre 14 si 18 ani poate depune plangere personal sau prin reprezentantul sau legal.
    (3) Plangerea se solutioneaza de catre judecatoria in a carei raza teritoriala se afla structura competenta a Oficiului National pentru Refugiati care a emis hotararea.
    (4) Plangerea se depune la Oficiul National pentru Refugiati si va fi insotita de copia de pe hotararea de respingere a cererii de acordare a unei forme de protectie.
    (5) Plangerea se inainteaza de indata instantei competente, care o va solutiona in termen de 30 de zile.
    (6) Instanta se pronunta printr-o hotarare motivata.
    (7) Impotriva hotararii instantei, contestatarul sau Oficiul National pentru Refugiati poate declara recurs in termen de 5 zile de la pronuntare. Declararea recursului in termen suspenda executarea dispozitiei de parasire a teritoriului.
    (8) Recursul se judeca in termen de 30 de zile de la inregistrarea sa pe rolul instantei de recurs.
    (9) Hotararile instantei de fond nerecurate in termenul legal si hotararile pronuntate in recurs sunt irevocabile si executorii.
    (10) Plangerea, precum si celelalte acte de procedura privind solutionarea acesteia sunt scutite de taxa de timbru.
    Art. 17
    (1) Strainul este obligat sa paraseasca teritoriul Romaniei in termen de 15 zile de la data la care dispozitia de parasire a teritoriului, pronuntata in hotararea de respingere a cererii sale de acordare a statutului de refugiat, a devenit executorie.
    (2) In cazul in care, din motive obiective, strainul nu poate parasi teritoriul Romaniei in termenul prevazut la alin. (1), Ministerul Administratiei si Internelor acorda acestuia dreptul de sedere in tara, in conditiile prevazute de reglementarile legale privind regimul strainilor in Romania.
    (3) O noua cerere de acordare a statutului de refugiat poate fi depusa numai daca a fost pronuntata o hotarare definitiva si irevocabila asupra cererii anterioare si numai daca sunt indeplinite alternativ urmatoarele conditii:
    a) pe parcursul procedurii de solutionare a cererii anterioare au aparut elemente noi care nu au putut fi prezentate, din motive neimputabile solicitantului, cu conditia ca aceste elemente sa nu fie rezultatul unor actiuni provocate in scopul obtinerii unei forme de protectie din partea statului roman. Solicitantul este obligat sa faca dovada existentei noilor motive invocate si a imposibilitatii prezentarii lor cu ocazia solutionarii cererii anterioare;
    b) au survenit transformari de ordin politic, social, militar sau legislativ in tara de origine, de natura a avea consecinte grave pentru solicitant.
    (4) Solutionarea unei noi cereri depuse in conditiile alin. (3) se face de catre functionarul prevazut la art. 13 alin. (2), altul decat cel care s-a pronuntat in cadrul procedurii de solutionare a cererii anterioare.
    (5) Hotararea se pronunta in termen de 5 zile, numai in baza noii cereri depuse, motivate corespunzator, si a documentatiei prezentate anterior de solicitant si se comunica, in scris, de indata acestuia.
    (6) Hotararea prin care se acorda accesul la solutionarea unei noi cereri de acordare a statutului de refugiat are ca efect si anularea dispozitiei de a parasi teritoriul Romaniei, prevazuta in hotararea anterioara, solicitantul urmand sa beneficieze de drepturile prevazute la art. 14.
    (7) Impotriva hotararii prin care a fost respinsa ca inadmisibila o noua cerere de acordare a statutului de refugiat se poate face plangere.
    (8) Solutionarea plangerii prevazute la alin. (7) se face potrivit prevederilor art. 16.

    SECTIUNEA a 2-a
    Procedura accelerata

    Art. 18
    (1) Fac obiectul procedurii accelerate:
    a) cererile evident nefondate;
    b) cererile persoanelor care, prin activitatea ori prin apartenenta lor la o anumita grupare, prezinta un pericol pentru siguranta nationala ori pentru ordinea publica in Romania;
    c) cererile persoanelor care provin dintr-o tara unde, in general, nu exista risc serios de persecutie.
    (2) De asemenea, pot face obiectul procedurii accelerate si cererile persoanelor care se afla in una dintre situatiile prevazute la art. 4.
    (3) Cererile de acordare a statutului de refugiat minorilor neinsotiti nu pot fi solutionate in procedura accelerata.
    Art. 19
    (1) Cererea pentru acordarea statutului de refugiat este considerata evident nefondata daca se constata:
    a) lipsa de fundament a invocarii unei temeri de persecutie in tara de origine, in conditiile art. 2 alin. (1);
    b) inducerea in eroare, in mod deliberat, a organelor cu competente in materie de refugiati ori recurgerea in mod abuziv, cu rea-credinta, la procedura de acordare a statutului de refugiat.
    (2) Lipsa de fundament a invocarii unei temeri de persecutie in tara de origine exista in urmatoarele cazuri:
    a) solicitantul nu invoca nici o temere de persecutie in sensul art. 2 alin. (1);
    b) solicitantul nu ofera date sau informatii in sensul ca ar fi expus unei temeri de persecutie ori relatarile sale nu contin detalii circumstantiale sau personale;
    c) cererea este evident lipsita de credibilitate, in sensul ca relatarea solicitantului este incoerenta, contradictorie sau flagrant neadevarata fata de situatia din tara sa de origine;
    d) solicitantul avea posibilitatea refugiului intern, recunoscuta si de Inaltul Comisariat al Natiunilor Unite pentru Refugiati.
    (3) Inducerea in eroare, in mod deliberat, a organelor cu competente in materie de refugiati ori recurgerea abuziva la procedura de acordare a statutului de refugiat exista in toate cazurile in care solicitantul, fara a oferi o explicatie plauzibila, se afla in una dintre urmatoarele situatii:
    a) a depus cererea sub o identitate falsa sau a prezentat documente false ori falsificate, sustinand ca sunt autentice;
    b) dupa depunerea cererii, in mod deliberat a prezentat elemente false in legatura cu aceasta;
    c) cu rea-credinta a distrus, a deteriorat, a aruncat sau a instrainat documentul pentru trecerea frontierei sau un document relevant pentru cererea sa, fie pentru a-si stabili o identitate falsa in scopul solicitarii si acordarii statutului de refugiat, fie pentru a ingreuna solutionarea cererii sale;
    d) in mod deliberat a ascuns faptul ca a mai depus anterior o cerere pentru acordarea statutului de refugiat in una sau mai multe tari, in special atunci cand s-a folosit de o identitate falsa.
    e) a depus o cerere pentru acordarea statutului de refugiat, cu scopul evident de a impiedica punerea iminenta in executare a unei masuri dispuse de autoritatile competente, de scoatere din tara sau de expulzare, desi anterior dispunerii unei astfel de masuri a avut posibilitatea sa depuna o asemenea cerere;
    f) a incalcat in mod flagrant obligatiile prevazute la art. 14;
    g) a depus cererea pentru acordarea statutului de refugiat dupa ce anterior unei examinari, care contine garantiile procedurale adecvate si in conformitate cu prevederile Conventiei privind statutul refugiatilor, incheiata la Geneva la 28 iulie 1951, i s-a respins o astfel de cerere intr-o tara terta sigura.
    (4) Motivele enumerate la alin. (1) nu pot sa prevaleze temerii bine intemeiate de persecutie conform art. 2 alin. (1).
    Art. 20
    (1) Sunt considerate tari in care in general nu exista risc serios de persecutie, in sensul art. 2 alin. (1), statele membre ale Uniunii Europene, precum si alte state stabilite, la propunerea Oficiului National pentru Refugiati, prin ordin al ministrului administratiei si internelor, pe baza urmatoarelor criterii:
    a) numarul cererilor pentru acordarea statutului de refugiat formulate de cetatenii tarii respective si coeficientii de acordare a acestui statut;
    b) situatia respectarii drepturilor fundamentale ale omului;
    c) functionarea principiilor democratice, a pluralismului politic si a alegerilor libere, precum si existenta unor institutii democratice functionale, care sa asigure garantarea si respectarea drepturilor fundamentale ale omului;
    d) existenta unor factori de stabilitate.
    (2) Pot fi luate in considerare si alte criterii de evaluare decat cele prevazute la alin. (1).
    (3) Cererea strainului care provine dintr-o tara in care in general nu exista un risc de persecutie este respinsa ca evident nefondata, cu exceptia cazului in care situatia de fapt sau dovezile prezentate de solicitant arata existenta unei temeri bine intemeiate de persecutie in sensul art. 2 alin. (1); in acest caz solicitantul primeste accesul la procedura prevazuta la art. 7 - 17.
    Art. 21
    (1) Functionarul prevazut la art. 13 alin. (2), dupa efectuarea interviului si analizarea motivelor invocate pentru acordarea statutului de refugiat, se pronunta in termen de 3 zile de la primirea cererii.
    (2) In cazul in care a fost pronuntata o hotarare de respingere a cererii ca evident nefondata sau in temeiul art. 4, termenul de depunere a plangerii este de 2 zile de la comunicare.
    (3) Plangerea este de competenta judecatoriei in a carei raza teritoriala se afla structura competenta a Oficiului National pentru Refugiati care a emis hotararea si suspenda executarea dispozitiei de parasire a teritoriului.
    (4) Instanta solutioneaza plangerea in termen de 10 zile si pronunta o hotarare motivata, prin care:
    a) respinge plangerea pentru cel putin unul dintre motivele prevazute la art. 19 alin. (1);
    b) admite plangerea si dispune ca structura competenta a Oficiului National pentru Refugiati care a emis hotararea sa analizeze cererea in procedura ordinara.
    (5) Hotararea instantei este definitiva si irevocabila.

    SECTIUNEA a 3-a
    Procedura in cazul cererilor pentru acordarea statutului de refugiat depuse in punctele de control pentru trecerea frontierei de stat

    Art. 22
    (1) Cererea depusa la organele teritoriale ale Ministerului Administratiei si Internelor dintr-un punct de control pentru trecerea frontierei de stat este inaintata de indata structurii competente a Oficiului National pentru Refugiati, care o analizeaza si pronunta o hotarare in termen de doua zile de la primire.
    (2) Functionarul prevazut la art. 13 alin. (2), dupa efectuarea interviului si analizarea motivelor invocate pentru acordarea statutului de refugiat, in raport cu datele privind situatia din tara de origine, poate hotari:
    a) acordarea unei forme de protectie si a dreptului de a intra in Romania, daca solicitantul se afla in una dintre situatiile prevazute la art. 2, 3 sau 5;
    b) acordarea dreptului de a intra in Romania si de a avea acces la procedura ordinara de solutionare a cererii sale de acordare a statutului de refugiat, daca cererea sa nu poate fi respinsa pentru unul dintre motivele prevazute la art. 19 alin. (1);
    c) respingerea cererii ca nefondata.
    (3) Impotriva hotararii de respingere a cererii strainul poate depune o plangere in termen de doua zile de la comunicare.
    (4) Plangerea se depune la structura Oficiului National pentru Refugiati care a emis hotararea, care o inainteaza de indata judecatoriei in a carei raza teritoriala se afla.
    (5) Instanta solutioneaza plangerea in termen de 5 zile si pronunta o hotarare motivata, prin care:
    a) respinge plangerea pentru cel putin unul dintre motivele prevazute la art. 19 alin. (1);
    b) admite plangerea, dispune ca structura competenta a Oficiului National pentru Refugiati care a emis hotararea sa analizeze cererea in procedura ordinara si permite accesul solicitantului in teritoriu.
    (6) In cazurile prevazute la alin. (5) hotararea instantei este irevocabila.
    Art. 23
    (1) Strainul care solicita acordarea statutului de refugiat in Romania ramane in zona de tranzit din punctul de control pentru trecerea frontierei de stat pana la primirea hotararii de aprobare a intrarii in Romania sau, dupa caz, pana la ramanerea definitiva si executorie a hotararii de respingere a cererii pentru acordarea statutului de refugiat, dar nu mai mult de 20 de zile de la intrarea in zona de tranzit.
    (2) Prin zona de tranzit, in sensul prezentei ordonante, se intelege suprafata situata la frontiera de stat ori in apropierea acesteia, destinata stationarii persoanelor care nu au primit aprobarea de intrare in teritoriu, mijloacelor de transport si bunurilor pana la stabilirea regimului lor juridic la trecerea frontierei de stat. In cazul aeroporturilor internationale, prin zona de tranzit se intelege suprafata situata intre punctul de imbarcare/debarcare si locul unde se efectueaza controlul pentru trecerea frontierei.
    (3) Solicitantul statutului de refugiat poate fi cazat in centre speciale de primire si cazare aflate in apropierea punctelor de control pentru trecerea frontierei de stat, stabilite prin ordin al ministrului administratiei si internelor si avand regimul juridic al zonei de tranzit.
    (4) Solicitantul statutului de refugiat, cazat in centrele prevazute la alin. (3), beneficiaza gratuit de masa in natura, in urmatoarele conditii:
    a) in limita a 3.645 calorii pentru solicitantul statutului de refugiat, major ori minor in varsta de peste un an;
    b) in limita a 4.505 calorii pentru solicitanta statutului de refugiat, insarcinata intre lunile a V-a si a IX-a inclusiv sau care a nascut si nu alapteaza copilul, pentru o perioada de 12 luni de la nastere;
    c) in limita a 4.800 calorii pentru solicitanta statutului de refugiat care a nascut si alapteaza copilul in varsta de pana la un an;
    d) in limita a 1.190 calorii pentru fiecare copil in varsta de 0 - 6 luni care se afla impreuna cu unul sau cu ambii parinti solicitanti ai statutului de refugiat;
    e) in limita a 1.650 calorii pentru fiecare copil in varsta de 6 - 12 luni care se afla impreuna cu unul sau cu ambii parinti solicitanti ai statutului de refugiat.
    (5) Persoanelor prevazute la alin. (4) nu li se aplica dispozitiile art. 14 alin. (2) referitoare la sumele cuvenite pentru masa.
    (6) Dupa expirarea termenului prevazut la alin. (1), daca cererea nu este solutionata printr-o hotarare definitiva si executorie, strainului i se permite intrarea in tara.
    (7) Pe perioada in care se afla in punctul de control pentru trecerea frontierei de stat, solicitantul statutului de refugiat are dreptul la asistenta juridico-sociala si la ajutoare umanitare din partea organizatiilor neguvernamentale cu atributii in materie de refugiati, precum si din partea reprezentantei din Romania a Inaltului Comisariat al Natiunilor Unite pentru Refugiati si, de asemenea, are drepturile si obligatiile prevazute la art. 14, cu exceptia celor care intra in contradictie cu prevederile acestei proceduri.

    CAP. 3
    Drepturile si obligatiile refugiatilor si ale persoanelor care au dobandit o forma de protectie

    Art. 24
    (1) Acordarea statutului de refugiat sau a unei alte forme de protectie confera beneficiarului urmatoarele drepturi:
    a) sa ramana pe teritoriul Romaniei si sa obtina documentele corespunzatoare pentru dovedirea identitatii si pentru trecerea frontierei de stat. Au dreptul la document pentru trecerea frontierei de stat numai refugiatii si persoanele carora li s-a acordat protectie umanitara conditionata;
    b) sa isi aleaga locul de resedinta si sa circule liber, in conditiile stabilite de lege pentru strain;
    c) sa fie angajat de persoane fizice sau juridice, sa exercite activitati nesalarizate, sa exercite profesiuni libere, sa efectueze acte si fapte de comert, precum si alte acte juridice, in conditiile legii;
    d) sa isi transfere bunurile pe care le-a introdus in Romania pe teritoriul unei alte tari, in vederea reinstalarii;
    e) sa beneficieze de tratamentul cel mai favorabil de lege pentru cetatenii straini, in ceea ce priveste dobandirea proprietatilor mobiliare si imobiliare;
    f) sa beneficieze de protectia proprietatii intelectuale in conditiile stabilite de lege;
    g) sa beneficieze de asigurari sociale, ajutor social si asigurari sociale de sanatate, in conditiile legii;
    h) acces la toate formele de invatamant, in conditiile legii;
    i) sa beneficieze de un tratament egal cu cel acordat cetatenilor romani in ceea ce priveste libertatea de a practica propria religie si de instruire religioasa a copiilor sai;
    j) sa beneficieze de dreptul la protectie a datelor personale si a oricaror alte detalii in legatura cu cazul sau;
    k) sa beneficieze de dreptul la asociere in ceea ce priveste asociatiile cu scop apolitic si nelucrativ si sindicatele profesionale, in conditiile prevazute de lege pentru strain;
    l) sa aiba acces liber la instantele de judecata si la asistenta administrativa;
    m) sa nu fie expulzat sau returnat, cu exceptia cazurilor impuse de ratiuni de siguranta nationala sau de ordine publica, iar atunci cand se dispun aceste masuri, cel in cauza sa nu poata fi trimis in teritorii unde viata sau libertatea i-ar fi amenintata, pe motive de rasa, religie, nationalitate, apartenenta la un anumit grup social sau opinii politice;
    n) sa primeasca, la cerere, in limitele disponibilitatilor financiare ale statului, un ajutor rambursabil stabilit la nivelul unui salariu minim brut pe tara, pentru o perioada de maximum 6 luni, daca, din motive obiective, este lipsit de mijloacele de existenta necesare. Pentru motive bine intemeiate acest ajutor poate fi prelungit pentru inca o perioada de cel mult 3 luni.
    (2) Minorii neinsotiti care nu au implinit varsta de 18 ani beneficiaza de aceeasi protectie oferita, in conditiile legii, minorilor romani aflati in dificultate.
    (3) Fondurile banesti necesare in vederea acordarii ajutorului rambursabil prevazut la alin. (1) lit. n) sunt asigurate din bugetul Ministerului Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei.
    Art. 25
    Beneficiarul uneia dintre formele de protectie prevazute la art. 2, 3 sau 5 are urmatoarele obligatii:
    a) sa respecte Constitutia Romaniei, legile si celelalte acte normative emise de autoritatile romane;
    b) sa aiba o conduita corecta si civilizata, sa respecte masurile stabilite de organele romane competente in materie de refugiati si sa raspunda la solicitarile acestora;
    c) sa evite provocarea oricaror stari conflictuale sau incidente cu populatia ori comiterea unor fapte ce pot intra sub incidenta legii penale;
    d) sa se supuna regulilor privind regimul juridic al strainilor, in masura in care legea nu dispune altfel.
    Art. 26
    (1) Persoana care a dobandit o forma de protectie are obligatia sa ramburseze ajutorul primit potrivit art. 24 alin. (1) lit. n), daca a realizat venituri care permit acest lucru, fara a fi afectata intretinerea sa si a familiei sale.
    (2) Sumele rambursate se fac venit la bugetul de stat.

    CAP. 4
    Incetarea, retragerea sau anularea unei forme de protectie

    Art. 27
    (1) Forma de protectie acordata in temeiul art. 2, 3 sau 5 inceteaza atunci cand beneficiarul ei:
    a) s-a repus in mod voluntar sub protectia tarii a carei cetatenie o are; sau
    b) dupa ce si-a pierdut cetatenia, a redobandit-o in mod voluntar; sau
    c) a dobandit o noua cetatenie si se bucura de protectia statului a carei cetatenie a dobandit-o; sau
    d) s-a restabilit in mod voluntar in tara pe care a parasit-o ori in afara careia a stat ca urmare a motivelor pentru care a obtinut forma de protectie; sau
    e) nu mai poate continua sa refuze protectia tarii a carei cetatenie o are datorita faptului ca imprejurarile in urma carora a dobandit una dintre formele de protectie prevazute la art. 2, 3 sau 5 au incetat sa existe si nu poate invoca, pentru a motiva acest refuz, motive imperioase ce se refera la persecutii anterioare;
    f) fiind o persoana fara cetatenie, este in masura sa se intoarca in tara in care avea resedinta obisnuita, nemaiexistand imprejurarile in urma carora a dobandit una dintre formele de protectie prevazute la art. 2, 3 sau 5.
    (2) Prevederile alin. (1) lit. e) nu se aplica persoanei careia i s-a acordat una dintre formele de protectie prevazute la art. 2, 3 sau 5 si care, din motive imperioase ce se refera la persecutii anterioare, refuza protectia tarii a carei cetatenie o are.
    (3) Prevederile alin. (1) lit. f) nu se aplica persoanei careia i s-a acordat una dintre formele de protectie prevazute la art. 2, 3 sau 5 si care, din motive imperioase ce se refera la persecutii anterioare, refuza sa se intoarca in tara in care in mod obisnuit isi avea resedinta.
    Art. 28
    (1) Forma de protectie acordata se anuleaza in urmatoarele situatii:
    a) acordarea ei s-a facut in baza unor declaratii false sau a fost obtinuta de solicitant in mod fraudulos si nu exista alte motive care sa conduca la mentinerea formei de protectie acordate sau la acordarea unei alte forme de protectie;
    b) dupa acordarea formei de protectie s-a descoperit ca strainul se afla in una dintre situatiile prevazute la art. 4.
    (2) Prevederile alin. (1) lit. b) se aplica numai in cazul strainului care a obtinut statutul de refugiat.
    Art. 29
    (1) Functionarul prevazut la art. 13 alin. (2), din oficiu sau la propunerea uneia dintre institutiile cu atributii in domeniul securitatii nationale sau al ordinii publice, constata incetarea sau dispune anularea formei de protectie prin hotarare motivata.
    (2) Constatarea incetarii sau dispunerea anularii formei de protectie nu produce efecte cu privire la membrii de familie ai persoanei cu privire la care a fost emisa hotararea prevazuta la alin. (1).
    (3) In functie de motivele care au stat la baza pronuntarii hotararii de incetare sau anulare a formei de protectie, functionarul prevazut la art. 13 alin. (2) poate dispune, dupa caz, parasirea teritoriului.
    (4) Impotriva hotararilor prevazute la alin. (1) strainul poate face plangere in conditiile prevazute de prezenta ordonanta, dupa caz, in procedura ordinara sau in procedura accelerata.
    Art. 30
    Daca ramane in continuare pe teritoriul Romaniei, persoana careia i s-a retras ori i s-a anulat forma de protectie acordata se supune prevederilor legale privind regimul juridic al strainilor in Romania.

    CAP. 5
    Oficiul National pentru Refugiati

    Art. 31
    (1) Autoritatea centrala responsabila de implementarea politicilor Romaniei in domeniul refugiatilor, precum si de aplicarea dispozitiilor prezentei ordonante este Oficiul National pentru Refugiati din cadrul Ministerului Administratiei si Internelor, care:
    a) are in componenta structuri centrale si teritoriale;
    b) beneficiaza de fonduri bugetare proprii, seful sau avand calitatea de ordonator de credite;
    c) poate utiliza fonduri banesti sau bunuri materiale provenite din donatii si sponsorizari ori obtinute in baza unor acorduri interne sau internationale;
    d) are personalitate juridica si sediul in municipiul Bucuresti;
    e) este parte in procesele care au ca obiect cereri de acordare a unei forme de protectie potrivit procedurilor prevazute de prezenta ordonanta.
    (2) Pentru aplicarea dispozitiilor prezentei ordonante se vor infiinta, prin ordin al ministrului administratiei si internelor, in subordinea Oficiului National pentru Refugiati, centre de primire si cazare a persoanelor solicitante ale statutului de refugiat si a refugiatilor.
    (3) Sumele necesare in vederea acoperirii cheltuielilor ocazionate de infiintarea, functionarea si intretinerea centrelor de primire si cazare se suporta din bugetul Ministerului Administratiei si Internelor, in functie de costurile efective, in limita fondurilor alocate cu aceasta destinatie de la bugetul de stat.
    Art. 32
    Eliberarea documentelor prevazute la art. 14 lit. f) si a celor prevazute la art. 24 alin. (1) lit. a) este de competenta Oficiului National pentru Refugiati.
    Art. 33
    Organizarea, functionarea si atributiile Oficiului National pentru Refugiati se vor stabili prin regulament aprobat prin hotarare a Guvernului, in termen de 60 de zile de la data publicarii prezentului act normativ in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

    CAP. 6
    Dispozitii finale si tranzitorii

    Art. 34
    (1) Dispozitiile prezentei ordonante se aplica fara discriminare pe motive de rasa, religie, tara de origine, cetatenie, handicap.
    (2) Solicitantilor statutului de refugiat nu li se aplica sanctiuni penale pentru motivul intrarii sau sederii ilegale pe teritoriul Romaniei.
    Art. 35
    Cererilor de acordare a statutului de refugiat sau a unei forme de protectie in temeiul art. 2, 3 sau 5, depuse inainte de intrarea in vigoare a prezentei ordonante, li se aplica in continuare dispozitiile Legii nr. 15/1996 privind statutul si regimul refugiatilor in Romania, cu modificarile ulterioare.
    Art. 36
    (1) Statutul personal al strainului care a dobandit o forma de protectie in temeiul dispozitiilor prezentei ordonante este reglementat de legea tarii de origine.
    (2) Drepturile care decurg din statutul personal, dobandite anterior de strainul caruia i-a fost acordata o forma de protectie in temeiul dispozitiilor prezentei ordonante, sunt recunoscute de statul roman, in conditiile legii.
    Art. 37
    Ministerul Administratiei si Internelor poate aproba refugiatului, in timpul sederii sale pe teritoriul Romaniei, in functie de gradul integrarii sale in societate, stabilirea domiciliului in tara, in conditiile reglementarilor legale privind regimul strainilor in Romania.
    Art. 38
    Ministerul Administratiei si Internelor, prin intermediul Oficiului National pentru Refugiati, impreuna cu Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei si cu celelalte institutii publice competente, initiaza si deruleaza, in conditiile legii, programe pentru integrarea sociala a strainilor care au dobandit una dintre formele de protectie prevazute la art. 1 lit. a) si b).
    Art. 39
    Prezenta ordonanta intra in vigoare in termen de 60 de zile de la data publicarii ei in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
    Art. 40
    In vederea aplicarii prezentei ordonante Ministerul Administratiei si Internelor va elabora norme metodologice, care vor fi aprobate prin hotarare a Guvernului*), in termen de 60 de zile de la data publicarii prezentului act normativ in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
------------
    *) A se vedea Hotararea Guvernului nr. 622/2001 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonantei Guvernului nr. 102/2000 privind statutul si regimul refugiatilor in Romania, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 396 din 18 iulie 2001, cu modificarile si completarile ulterioare.

    Art. 41
    La data intrarii in vigoare a prezentei ordonante se abroga Legea nr. 15/1996 privind statutul si regimul refugiatilor in Romania, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 69 din 5 aprilie 1996; Hotararea Guvernului nr. 1.182/1996 pentru aplicarea Legii nr. 15/1996 privind statutul si regimul refugiatilor in Romania, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 307 din 26 noiembrie 1996; Hotararea Guvernului nr. 322/2000, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 179 din 25 aprilie 2000; art. 7 si 8 din Hotararea Guvernului nr. 417/1991 privind constituirea Comitetului Roman pentru Probleme de Migrari, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 248 din 31 octombrie 1995, cu modificarile ulterioare, precum si orice alte dispozitii contrare.

    NOTA:
    Reproducem mai jos prevederile art. IV din Ordonanta Guvernului nr. 43/2004 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 102/2000 privind statutul si regimul refugiatilor in Romania, aprobata prin Legea nr. 176/2004, care nu sunt incorporate in textul republicat al Ordonantei Guvernului nr. 102/2000:
    "Art. 4
    Cererile depuse anterior intrarii in vigoare a prezentei ordonante se solutioneaza potrivit prevederilor in vigoare la data depunerii acestora."
    (Conform art. II din Ordonanta Guvernului nr. 43/2004, aceasta a intrat in vigoare la 60 de zile de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 92 din 31 ianuarie 2004).



SmartCity5

COMENTARII la Ordonanţa 102/2000

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordonanţa 102 din 2000
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu