ORDONANTA Nr. 102 din 31 august 2000 * Republicata
privind statutul si regimul refugiatilor in Romania
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 1136 din 1 decembrie 2004
*) Republicata in temeiul art. V din Ordonanta Guvernului nr. 43/2004
pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 102/2000 privind
statutul si regimul refugiatilor in Romania, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 92 din 31 ianuarie 2004, aprobata prin Legea nr.
176/2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 467 din 25
mai 2004, dandu-se textelor o noua numerotare.
Ordonanta Guvernului nr. 102/2000 a fost publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 436 din 3 septembrie 2000, a fost aprobata cu
modificari prin Legea nr. 323/2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 342 din 27 iunie 2001, si a mai fost modificata prin:
- Hotararea Guvernului nr. 603/2001 privind majorarea sumelor pentru cazare
si masa acordate solicitantilor statutului de refugiat, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 363 din 5 iulie 2001, si abrogata prin
Hotararea Guvernului nr. 1.439/2002, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 935 din 20 decembrie 2002;
- Ordonanta Guvernului nr. 13/2002 pentru modificarea si completarea
Ordonantei Guvernului nr. 102/2000 privind statutul si regimul refugiatilor in
Romania, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 82 din 1
februarie 2002, aprobata prin Legea nr. 264/2002, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 343 din 23 mai 2002;
- Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 76/2003 pentru modificarea art. 15
alin. (8) din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000 privind statutul si regimul
refugiatilor in Romania, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 640 din 9 septembrie 2003, aprobata prin Legea nr. 467/2003, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 835 din 25 noiembrie 2003;
- Ordonanta Guvernului nr. 44/2004 privind integrarea sociala a strainilor
care au dobandit o forma de protectie in Romania, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 93 din 31 ianuarie 2004, aprobata cu modificari
prin Legea nr. 185/2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 457 din 21 mai 2004, cu modificarile ulterioare.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
In conditiile prezentei ordonante, strainilor li se poate acorda una dintre
urmatoarele forme de protectie:
a) statutul de refugiat;
b) protectie umanitara conditionata;
c) protectie umanitara temporara.
Art. 2
(1) Statutul de refugiat se poate acorda la cerere strainului care, in urma
unei temeri bine intemeiate de a fi persecutat pe considerente de rasa,
religie, nationalitate, apartenenta la un anumit grup social sau opinie
politica, se afla in afara tarii sale de origine si care nu poate primi sau, ca
urmare a acestei temeri, nu doreste protectia acestei tari.
(2) Prin termenul tara de origine, in cazul unei persoane care detine mai
multe cetatenii, se intelege fiecare tara al carei cetatean este, iar in cazul
unei persoane fara cetatenie, tara in care acesta isi are domiciliul.
Art. 3
(1) Statutul de refugiat se acorda, la cerere, si sotiei sau, dupa caz, si
sotului, precum si copiilor minori, cu exceptia cazurilor in care persoanele
respective se afla in una dintre situatiile prevazute la art. 4.
(2) Prevederile alin. (1) se aplica numai in cazul casatoriilor incheiate
de persoana careia i s-a recunoscut statutul de refugiat in temeiul art. 2
alin. (1) inainte de intrarea pe teritoriul Romaniei.
Art. 4
Nu se acorda statutul de refugiat strainului care:
a) a comis o infractiune contra pacii si omenirii ori o infractiune la care
se refera conventiile internationale la care Romania este parte;
b) a comis o infractiune grava de drept comun in afara Romaniei inainte de
a fi admis pe teritoriul acesteia ca refugiat;
c) a comis fapte care sunt contrare scopurilor si principiilor enuntate in
Carta Organizatiei Natiunilor Unite.
Art. 5
Protectia umanitara conditionata se poate acorda strainului care nu
indeplineste conditiile prevazute la art. 2 alin. (1) si cu privire la care
exista motive serioase sa se creada ca, daca va fi returnat in tara de origine,
risca sa sufere o vatamare a drepturilor sale constand in:
1. condamnarea la pedeapsa cu moartea sau executarea unei astfel de
pedepse; sau
2. tortura, tratamente sau pedepse inumane ori degradante; sau
3. o amenintare serioasa, individuala, la adresa vietii sau integritatii,
ca urmare a violentei generalizate in situatii de conflict armat intern sau
international, daca solicitantul face parte din populatia civila.
Art. 6
(1) In perioade de conflicte armate, in care Romania nu este angajata, se
poate acorda protectie umanitara temporara persoanelor care provin din zonele
de conflict.
(2) Guvernul stabileste masurile si perioada pentru care se acorda
protectia prevazuta la alin. (1).
CAP. 2
Procedura acordarii statutului de refugiat
SECTIUNEA 1
Procedura ordinara
Art. 7
(1) O persoana este considerata solicitant al statutului de refugiat din
momentul manifestarii de vointa, exprimata in scris sau oral in fata
autoritatilor competente, din care sa rezulte ca aceasta solicita protectia
statului roman pentru unul dintre motivele prevazute de prezenta ordonanta.
(2) Pentru acordarea statutului de refugiat in Romania strainul se
adreseaza personal cu o cerere scrisa Oficiului National pentru Refugiati din
cadrul Ministerului Administratiei si Internelor sau organelor teritoriale ale
Ministerului Administratiei si Internelor.
(3) Cererea de acordare a statutului de refugiat se depune de indata ce:
a) solicitantul s-a prezentat intr-un punct de control pentru trecerea
frontierei de stat;
b) solicitantul a intrat pe teritoriul Romaniei;
c) au survenit evenimente in tara de origine a solicitantului, care il
determina sa ceara protectie, pentru strainul cu drept de sedere in Romania.
Art. 8
Impotriva solicitantului statutului de refugiat nu pot fi luate masuri de
expulzare sau de returnare fortata de la frontiera ori de pe teritoriul
Romaniei, atata vreme cat nu exista o dispozitie executorie de parasire a
teritoriului, cuprinsa in hotararea de respingere a cererii sale de acordare a
statutului de refugiat.
Art. 9
(1) In cazul strainului minor care nu a implinit varsta de 14 ani,
interesele acestuia sunt sustinute de reprezentantul sau legal, iar in lipsa
acestuia i se numeste un reprezentant legal in conformitate cu prevederile
legii romane.
(2) Dupa implinirea varstei de 14 ani minorul poate depune cererea personal
si i se poate numi un reprezentant legal in conditiile prevazute de legea
romana.
(3) Pana la numirea unui reprezentant legal Oficiul National pentru
Refugiati asigura minorului protectia necesara.
Art. 10
(1) Dupa primirea cererii de acordare a statutului de refugiat organul
teritorial al Ministerului Administratiei si Internelor elibereaza
solicitantului o adeverinta provizorie, care tine loc de document temporar de
identitate in Romania si asigura transportul gratuit pana la Oficiul National
pentru Refugiati.
(2) In cazul in care cererea a fost depusa la organele teritoriale ale
Ministerului Administratiei si Internelor dintr-un punct de control pentru
trecerea frontierei de stat, organele politiei de frontiera elibereaza
documentul prevazut la alin. (1) numai dupa ce strainul primeste permisiunea de
a intra pe teritoriul Romaniei si asigura transportul gratuit pana la Oficiul
National pentru Refugiati.
(3) In cazul in care cererea a fost depusa la Oficiul National pentru
Refugiati, acesta elibereaza solicitantului un document temporar de identitate.
(4) Daca solicitantul nu dispune de mijloace materiale, Oficiul National
pentru Refugiati ii poate stabili un loc de resedinta si ii asigura asistenta
materiala necesara pentru intretinere pe intreaga durata a procedurii de
acordare a statutului de refugiat.
(5) Pentru motive justificate de interesul public, siguranta nationala,
ordinea publica, protectia sanatatii si moralitatii publice, protectia
drepturilor si libertatilor altor persoane - chiar daca strainul are mijloace
materiale necesare pentru intretinere - Oficiul National pentru Refugiati, pe
toata durata procedurii de acordare a statutului de refugiat, ii poate stabili
un loc de resedinta si poate dispune transportarea lui cu insotitor in acel
loc, la solicitarea autoritatilor competente.
Art. 11
(1) In cazul in care strainul a tranzitat anterior o tara terta sigura si i
s-a oferit deja protectia in acea tara sau a avut ocazia, la frontiera ori pe
teritoriul acesteia, sa contacteze autoritatile pentru a obtine protectie,
Oficiul National pentru Refugiati poate decide retrimiterea strainului in tara
respectiva, fara analizarea pe fond a cererii sale.
(2) Oficiul National pentru Refugiati poate analiza cererea depusa de
strain chiar daca acesta se afla in situatia prevazuta la alin. (1), cu acordul
expres al solicitantului.
Art. 12
Sunt considerate tari terte sigure statele membre ale Uniunii Europene,
precum si alte state stabilite prin ordin al ministrului administratiei si
internelor, la propunerea Oficiului National pentru Refugiati, cu respectarea
urmatoarelor conditii:
a) pe teritoriile lor viata sau libertatea solicitantului nu este si nu va
fi amenintata, in sensul art. 33 din Conventia privind statutul refugiatilor,
incheiata la Geneva la 28 iulie 1951, la care Romania a aderat prin Legea nr.
46/1991;
b) pe teritoriile lor strainul nu risca sa fie supus torturii sau
tratamentelor inumane ori degradante;
c) in tarile respective strainului i se asigura protectie efectiva impotriva
returnarii in tara de origine, in sensul prevederilor Conventiei privind
statutul refugiatilor, incheiata la Geneva la 28 iulie 1951, precum si in baza
informarilor efectuate de Inaltul Comisariat al Natiunilor Unite pentru
Refugiati cu privire la practica aplicarii principiului nereturnarii.
Art. 13
(1) Intervievarea, analizarea motivelor invocate si decizia asupra
cererilor sunt de competenta Oficiului National pentru Refugiati.
(2) Aceste activitati sunt realizate de functionarii Oficiului National
pentru Refugiati anume desemnati.
(3) Numirea functionarilor se face prin ordin al ministrului administratiei
si internelor.
(4) In procesul decizional functionarii prevazuti la alin. (2) au dreptul
de a consulta experti.
(5) Ministerul Afacerilor Externe furnizeaza periodic materiale de sinteza
referitoare la situatia din tarile de origine ale solicitantilor statutului de
refugiat, precum si raspunsuri la solicitarile punctuale ale Oficiului National
pentru Refugiati, necesare in vederea solutionarii cererilor de acordare a
statutului de refugiat.
(6) Oficiul National pentru Refugiati consulta Ministerul Afacerilor
Externe in vederea stabilirii tarilor unde in general nu exista risc serios de
persecutie si tarilor terte sigure.
Art. 14
(1) Pana la solutionarea cererii sale prin hotarare definitiva si
irevocabila strainul care solicita acordarea statutului de refugiat are
urmatoarele drepturi si obligatii:
a) dreptul de sedere in Romania, pana la expirarea unui termen de 15 zile
de la momentul in care hotararea de respingere pronuntata cu privire la cererea
sa a devenit executorie, cu exceptia cererilor respinse ca evident nefondate in
urma solutionarii acestora in cadrul procedurilor accelerate, caz in care
dreptul de sedere inceteaza de indata ce hotararea a devenit executorie;
b) dreptul de a fi asistat sau reprezentat de un avocat si de a i se
asigura, in mod gratuit, un interpret, pe intreaga durata a procedurii de
acordare a statutului de refugiat;
c) dreptul de a fi consiliat si asistat de un reprezentant al
organizatiilor neguvernamentale, romane sau straine, in orice faza a procedurii
de acordare a statutului de refugiat;
d) dreptul de a fi informat, intr-o limba pe care o cunoaste, in momentul
depunerii cererii, cu privire la drepturile si obligatiile pe care le are pe
parcursul procedurii de acordare a statutului de refugiat;
e) dreptul la protectia datelor personale si a oricaror alte detalii in
legatura cu cererea sa;
f) dreptul de a i se elibera un document temporar de identitate;
g) dreptul la asigurarea transportului in conditiile prevazute la art. 10
alin. (1) si (2), la asistenta necesara pentru intretinere, in conditiile
prevazute la art. 10 alin. (4), precum si la asistenta medicala primara si
spitaliceasca de urgenta gratuita;
h) dreptul de a fi cazat in centrele de primire si cazare, aflate in
subordinea Oficiului National pentru Refugiati, in limita locurilor
disponibile, pana la incetarea dreptului sau de sedere, pentru solicitantul
statutului de refugiat care nu dispune de mijloacele materiale necesare pentru
intretinere;
i) obligatia de a prezenta organelor teritoriale ale Ministerului
Administratiei si Internelor, in scris, cererea motivata cuprinzand datele
indicate de organul la care o depune, precum si de a se supune fotografierii si
amprentarii;
j) obligatia de a urmari stadiul procedurii si de a declara orice schimbare
de resedinta;
k) obligatia de a preda documentul pentru trecerea frontierei, urmand sa
primeasca documentul prevazut la art. 10 alin. (1);
l) obligatia de a raspunde la solicitarile organelor cu atributii in
domeniul acordarii statutului de refugiat si de a furniza acestora informatii
complete si reale cu privire la persoana si la cererea sa;
m) obligatia de a nu parasi localitatea de resedinta fara autorizarea
Oficiului National pentru Refugiati;
n) obligatia de a se prezenta la examenele medicale ce ii sunt stabilite;
o) obligatia de a respecta legile statului roman, precum si masurile
dispuse de organele romane competente in materie de refugiati.
(2) Solicitantii statutului de refugiat, care nu dispun de mijloacele
materiale necesare pentru intretinere, beneficiaza de hrana in limita sumei de
25.000 lei/persoana/zi, de cazare in limita sumei de 15.000 lei/persoana/zi si
de alte cheltuieli, in limita sumei de 5.000 lei/persoana/zi, la cererea
acestora, sume ce se asigura de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului
Administratiei si Internelor.
(3) In cursul executiei bugetului de stat, in functie de posibilitatile
financiare, la o crestere a ratei inflatiei de cel putin 10% fata de ultima
luna cand s-a efectuat o actualizare a cuantumurilor de mai sus, acestea se
majoreaza cu rata inflatiei, prin hotarare a Guvernului.
(4) Daca strainul care solicita acordarea statutului de refugiat este cazat
in centrele de primire si cazare ale Ministerului Administratiei si Internelor,
suma prevazuta la alin. (2) referitoare la cazare nu se acorda.
(5) Sumele necesare transportului gratuit pana la locul de resedinta
prevazut la art. 10 alin. (1) si (2) se asigura din bugetul Ministerului
Administratiei si Internelor.
(6) Fondurile banesti pentru asistenta medicala primara si spitaliceasca de
urgenta gratuita prevazuta la alin. (1) lit. g) se asigura de la bugetul de
stat si se aloca Ministerului Administratiei si Internelor.
Art. 15
(1) In urma analizarii cererii, in termen de 30 de zile de la primirea
acesteia functionarul prevazut la art. 13 alin. (2) poate hotari:
a) acordarea statutului de refugiat;
b) acordarea protectiei umanitare conditionate;
c) respingerea cererii de acordare a statutului de refugiat.
(2) Daca solutionarea cererii necesita o documentare suplimentara, termenul
prevazut la alin. (1) se prelungeste cu cel mult 30 de zile.
(3) Admiterea sau respingerea cererii de acordare a statutului de refugiat
se face prin hotarare, care se comunica de indata, in scris, solicitantului,
prin comunicare directa de catre reprezentantii Oficiului National pentru
Refugiati sau prin trimitere postala la ultima resedinta declarata a acestuia.
(4) Hotararea de acordare a protectiei umanitare conditionate cuprinde si
motivele neacordarii statutului de refugiat.
(5) Hotararea de respingere a cererii de acordare a statutului de refugiat
cuprinde motivele corespunzatoare pentru fiecare forma de protectie prevazuta
la art. 2, 3 sau 5, precum si dispozitia de a parasi teritoriul Romaniei in
termen de 15 zile de la data la care aceasta a devenit executorie.
Art. 16
(1) Impotriva hotararii prevazute la art. 15 alin. (3) se poate face
plangere in termen de 10 zile de la data primirii dovezii de comunicare sau a
documentului prin care se constata ca solicitantul nu se mai afla la ultima
resedinta declarata. Introducerea plangerii in termenul mentionat suspenda
executarea dispozitiei de parasire a teritoriului Romaniei.
(2) In cazul minorului care nu a implinit varsta de 14 ani, plangerea se
depune de catre reprezentantul sau legal, iar minorul cu varsta cuprinsa intre
14 si 18 ani poate depune plangere personal sau prin reprezentantul sau legal.
(3) Plangerea se solutioneaza de catre judecatoria in a carei raza
teritoriala se afla structura competenta a Oficiului National pentru Refugiati
care a emis hotararea.
(4) Plangerea se depune la Oficiul National pentru Refugiati si va fi
insotita de copia de pe hotararea de respingere a cererii de acordare a unei
forme de protectie.
(5) Plangerea se inainteaza de indata instantei competente, care o va
solutiona in termen de 30 de zile.
(6) Instanta se pronunta printr-o hotarare motivata.
(7) Impotriva hotararii instantei, contestatarul sau Oficiul National
pentru Refugiati poate declara recurs in termen de 5 zile de la pronuntare.
Declararea recursului in termen suspenda executarea dispozitiei de parasire a
teritoriului.
(8) Recursul se judeca in termen de 30 de zile de la inregistrarea sa pe
rolul instantei de recurs.
(9) Hotararile instantei de fond nerecurate in termenul legal si hotararile
pronuntate in recurs sunt irevocabile si executorii.
(10) Plangerea, precum si celelalte acte de procedura privind solutionarea
acesteia sunt scutite de taxa de timbru.
Art. 17
(1) Strainul este obligat sa paraseasca teritoriul Romaniei in termen de 15
zile de la data la care dispozitia de parasire a teritoriului, pronuntata in
hotararea de respingere a cererii sale de acordare a statutului de refugiat, a
devenit executorie.
(2) In cazul in care, din motive obiective, strainul nu poate parasi
teritoriul Romaniei in termenul prevazut la alin. (1), Ministerul
Administratiei si Internelor acorda acestuia dreptul de sedere in tara, in
conditiile prevazute de reglementarile legale privind regimul strainilor in
Romania.
(3) O noua cerere de acordare a statutului de refugiat poate fi depusa
numai daca a fost pronuntata o hotarare definitiva si irevocabila asupra
cererii anterioare si numai daca sunt indeplinite alternativ urmatoarele
conditii:
a) pe parcursul procedurii de solutionare a cererii anterioare au aparut
elemente noi care nu au putut fi prezentate, din motive neimputabile
solicitantului, cu conditia ca aceste elemente sa nu fie rezultatul unor
actiuni provocate in scopul obtinerii unei forme de protectie din partea
statului roman. Solicitantul este obligat sa faca dovada existentei noilor
motive invocate si a imposibilitatii prezentarii lor cu ocazia solutionarii
cererii anterioare;
b) au survenit transformari de ordin politic, social, militar sau
legislativ in tara de origine, de natura a avea consecinte grave pentru
solicitant.
(4) Solutionarea unei noi cereri depuse in conditiile alin. (3) se face de
catre functionarul prevazut la art. 13 alin. (2), altul decat cel care s-a
pronuntat in cadrul procedurii de solutionare a cererii anterioare.
(5) Hotararea se pronunta in termen de 5 zile, numai in baza noii cereri
depuse, motivate corespunzator, si a documentatiei prezentate anterior de
solicitant si se comunica, in scris, de indata acestuia.
(6) Hotararea prin care se acorda accesul la solutionarea unei noi cereri
de acordare a statutului de refugiat are ca efect si anularea dispozitiei de a
parasi teritoriul Romaniei, prevazuta in hotararea anterioara, solicitantul
urmand sa beneficieze de drepturile prevazute la art. 14.
(7) Impotriva hotararii prin care a fost respinsa ca inadmisibila o noua
cerere de acordare a statutului de refugiat se poate face plangere.
(8) Solutionarea plangerii prevazute la alin. (7) se face potrivit
prevederilor art. 16.
SECTIUNEA a 2-a
Procedura accelerata
Art. 18
(1) Fac obiectul procedurii accelerate:
a) cererile evident nefondate;
b) cererile persoanelor care, prin activitatea ori prin apartenenta lor la
o anumita grupare, prezinta un pericol pentru siguranta nationala ori pentru
ordinea publica in Romania;
c) cererile persoanelor care provin dintr-o tara unde, in general, nu
exista risc serios de persecutie.
(2) De asemenea, pot face obiectul procedurii accelerate si cererile persoanelor
care se afla in una dintre situatiile prevazute la art. 4.
(3) Cererile de acordare a statutului de refugiat minorilor neinsotiti nu
pot fi solutionate in procedura accelerata.
Art. 19
(1) Cererea pentru acordarea statutului de refugiat este considerata
evident nefondata daca se constata:
a) lipsa de fundament a invocarii unei temeri de persecutie in tara de
origine, in conditiile art. 2 alin. (1);
b) inducerea in eroare, in mod deliberat, a organelor cu competente in
materie de refugiati ori recurgerea in mod abuziv, cu rea-credinta, la
procedura de acordare a statutului de refugiat.
(2) Lipsa de fundament a invocarii unei temeri de persecutie in tara de
origine exista in urmatoarele cazuri:
a) solicitantul nu invoca nici o temere de persecutie in sensul art. 2
alin. (1);
b) solicitantul nu ofera date sau informatii in sensul ca ar fi expus unei
temeri de persecutie ori relatarile sale nu contin detalii circumstantiale sau
personale;
c) cererea este evident lipsita de credibilitate, in sensul ca relatarea
solicitantului este incoerenta, contradictorie sau flagrant neadevarata fata de
situatia din tara sa de origine;
d) solicitantul avea posibilitatea refugiului intern, recunoscuta si de
Inaltul Comisariat al Natiunilor Unite pentru Refugiati.
(3) Inducerea in eroare, in mod deliberat, a organelor cu competente in
materie de refugiati ori recurgerea abuziva la procedura de acordare a
statutului de refugiat exista in toate cazurile in care solicitantul, fara a
oferi o explicatie plauzibila, se afla in una dintre urmatoarele situatii:
a) a depus cererea sub o identitate falsa sau a prezentat documente false
ori falsificate, sustinand ca sunt autentice;
b) dupa depunerea cererii, in mod deliberat a prezentat elemente false in
legatura cu aceasta;
c) cu rea-credinta a distrus, a deteriorat, a aruncat sau a instrainat
documentul pentru trecerea frontierei sau un document relevant pentru cererea
sa, fie pentru a-si stabili o identitate falsa in scopul solicitarii si
acordarii statutului de refugiat, fie pentru a ingreuna solutionarea cererii
sale;
d) in mod deliberat a ascuns faptul ca a mai depus anterior o cerere pentru
acordarea statutului de refugiat in una sau mai multe tari, in special atunci cand
s-a folosit de o identitate falsa.
e) a depus o cerere pentru acordarea statutului de refugiat, cu scopul
evident de a impiedica punerea iminenta in executare a unei masuri dispuse de
autoritatile competente, de scoatere din tara sau de expulzare, desi anterior
dispunerii unei astfel de masuri a avut posibilitatea sa depuna o asemenea
cerere;
f) a incalcat in mod flagrant obligatiile prevazute la art. 14;
g) a depus cererea pentru acordarea statutului de refugiat dupa ce anterior
unei examinari, care contine garantiile procedurale adecvate si in conformitate
cu prevederile Conventiei privind statutul refugiatilor, incheiata la Geneva la
28 iulie 1951, i s-a respins o astfel de cerere intr-o tara terta sigura.
(4) Motivele enumerate la alin. (1) nu pot sa prevaleze temerii bine
intemeiate de persecutie conform art. 2 alin. (1).
Art. 20
(1) Sunt considerate tari in care in general nu exista risc serios de
persecutie, in sensul art. 2 alin. (1), statele membre ale Uniunii Europene, precum
si alte state stabilite, la propunerea Oficiului National pentru Refugiati,
prin ordin al ministrului administratiei si internelor, pe baza urmatoarelor
criterii:
a) numarul cererilor pentru acordarea statutului de refugiat formulate de
cetatenii tarii respective si coeficientii de acordare a acestui statut;
b) situatia respectarii drepturilor fundamentale ale omului;
c) functionarea principiilor democratice, a pluralismului politic si a
alegerilor libere, precum si existenta unor institutii democratice functionale,
care sa asigure garantarea si respectarea drepturilor fundamentale ale omului;
d) existenta unor factori de stabilitate.
(2) Pot fi luate in considerare si alte criterii de evaluare decat cele
prevazute la alin. (1).
(3) Cererea strainului care provine dintr-o tara in care in general nu
exista un risc de persecutie este respinsa ca evident nefondata, cu exceptia
cazului in care situatia de fapt sau dovezile prezentate de solicitant arata
existenta unei temeri bine intemeiate de persecutie in sensul art. 2 alin. (1);
in acest caz solicitantul primeste accesul la procedura prevazuta la art. 7 -
17.
Art. 21
(1) Functionarul prevazut la art. 13 alin. (2), dupa efectuarea interviului
si analizarea motivelor invocate pentru acordarea statutului de refugiat, se
pronunta in termen de 3 zile de la primirea cererii.
(2) In cazul in care a fost pronuntata o hotarare de respingere a cererii
ca evident nefondata sau in temeiul art. 4, termenul de depunere a plangerii
este de 2 zile de la comunicare.
(3) Plangerea este de competenta judecatoriei in a carei raza teritoriala
se afla structura competenta a Oficiului National pentru Refugiati care a emis
hotararea si suspenda executarea dispozitiei de parasire a teritoriului.
(4) Instanta solutioneaza plangerea in termen de 10 zile si pronunta o
hotarare motivata, prin care:
a) respinge plangerea pentru cel putin unul dintre motivele prevazute la
art. 19 alin. (1);
b) admite plangerea si dispune ca structura competenta a Oficiului National
pentru Refugiati care a emis hotararea sa analizeze cererea in procedura
ordinara.
(5) Hotararea instantei este definitiva si irevocabila.
SECTIUNEA a 3-a
Procedura in cazul cererilor pentru acordarea statutului de refugiat depuse
in punctele de control pentru trecerea frontierei de stat
Art. 22
(1) Cererea depusa la organele teritoriale ale Ministerului Administratiei
si Internelor dintr-un punct de control pentru trecerea frontierei de stat este
inaintata de indata structurii competente a Oficiului National pentru
Refugiati, care o analizeaza si pronunta o hotarare in termen de doua zile de
la primire.
(2) Functionarul prevazut la art. 13 alin. (2), dupa efectuarea interviului
si analizarea motivelor invocate pentru acordarea statutului de refugiat, in
raport cu datele privind situatia din tara de origine, poate hotari:
a) acordarea unei forme de protectie si a dreptului de a intra in Romania,
daca solicitantul se afla in una dintre situatiile prevazute la art. 2, 3 sau
5;
b) acordarea dreptului de a intra in Romania si de a avea acces la
procedura ordinara de solutionare a cererii sale de acordare a statutului de
refugiat, daca cererea sa nu poate fi respinsa pentru unul dintre motivele
prevazute la art. 19 alin. (1);
c) respingerea cererii ca nefondata.
(3) Impotriva hotararii de respingere a cererii strainul poate depune o
plangere in termen de doua zile de la comunicare.
(4) Plangerea se depune la structura Oficiului National pentru Refugiati
care a emis hotararea, care o inainteaza de indata judecatoriei in a carei raza
teritoriala se afla.
(5) Instanta solutioneaza plangerea in termen de 5 zile si pronunta o
hotarare motivata, prin care:
a) respinge plangerea pentru cel putin unul dintre motivele prevazute la
art. 19 alin. (1);
b) admite plangerea, dispune ca structura competenta a Oficiului National
pentru Refugiati care a emis hotararea sa analizeze cererea in procedura
ordinara si permite accesul solicitantului in teritoriu.
(6) In cazurile prevazute la alin. (5) hotararea instantei este
irevocabila.
Art. 23
(1) Strainul care solicita acordarea statutului de refugiat in Romania
ramane in zona de tranzit din punctul de control pentru trecerea frontierei de stat
pana la primirea hotararii de aprobare a intrarii in Romania sau, dupa caz,
pana la ramanerea definitiva si executorie a hotararii de respingere a cererii
pentru acordarea statutului de refugiat, dar nu mai mult de 20 de zile de la
intrarea in zona de tranzit.
(2) Prin zona de tranzit, in sensul prezentei ordonante, se intelege
suprafata situata la frontiera de stat ori in apropierea acesteia, destinata
stationarii persoanelor care nu au primit aprobarea de intrare in teritoriu,
mijloacelor de transport si bunurilor pana la stabilirea regimului lor juridic
la trecerea frontierei de stat. In cazul aeroporturilor internationale, prin
zona de tranzit se intelege suprafata situata intre punctul de
imbarcare/debarcare si locul unde se efectueaza controlul pentru trecerea
frontierei.
(3) Solicitantul statutului de refugiat poate fi cazat in centre speciale
de primire si cazare aflate in apropierea punctelor de control pentru trecerea
frontierei de stat, stabilite prin ordin al ministrului administratiei si
internelor si avand regimul juridic al zonei de tranzit.
(4) Solicitantul statutului de refugiat, cazat in centrele prevazute la
alin. (3), beneficiaza gratuit de masa in natura, in urmatoarele conditii:
a) in limita a 3.645 calorii pentru solicitantul statutului de refugiat,
major ori minor in varsta de peste un an;
b) in limita a 4.505 calorii pentru solicitanta statutului de refugiat,
insarcinata intre lunile a V-a si a IX-a inclusiv sau care a nascut si nu
alapteaza copilul, pentru o perioada de 12 luni de la nastere;
c) in limita a 4.800 calorii pentru solicitanta statutului de refugiat care
a nascut si alapteaza copilul in varsta de pana la un an;
d) in limita a 1.190 calorii pentru fiecare copil in varsta de 0 - 6 luni
care se afla impreuna cu unul sau cu ambii parinti solicitanti ai statutului de
refugiat;
e) in limita a 1.650 calorii pentru fiecare copil in varsta de 6 - 12 luni
care se afla impreuna cu unul sau cu ambii parinti solicitanti ai statutului de
refugiat.
(5) Persoanelor prevazute la alin. (4) nu li se aplica dispozitiile art. 14
alin. (2) referitoare la sumele cuvenite pentru masa.
(6) Dupa expirarea termenului prevazut la alin. (1), daca cererea nu este
solutionata printr-o hotarare definitiva si executorie, strainului i se permite
intrarea in tara.
(7) Pe perioada in care se afla in punctul de control pentru trecerea
frontierei de stat, solicitantul statutului de refugiat are dreptul la
asistenta juridico-sociala si la ajutoare umanitare din partea organizatiilor
neguvernamentale cu atributii in materie de refugiati, precum si din partea
reprezentantei din Romania a Inaltului Comisariat al Natiunilor Unite pentru
Refugiati si, de asemenea, are drepturile si obligatiile prevazute la art. 14,
cu exceptia celor care intra in contradictie cu prevederile acestei proceduri.
CAP. 3
Drepturile si obligatiile refugiatilor si ale persoanelor care au dobandit
o forma de protectie
Art. 24
(1) Acordarea statutului de refugiat sau a unei alte forme de protectie
confera beneficiarului urmatoarele drepturi:
a) sa ramana pe teritoriul Romaniei si sa obtina documentele
corespunzatoare pentru dovedirea identitatii si pentru trecerea frontierei de
stat. Au dreptul la document pentru trecerea frontierei de stat numai
refugiatii si persoanele carora li s-a acordat protectie umanitara
conditionata;
b) sa isi aleaga locul de resedinta si sa circule liber, in conditiile
stabilite de lege pentru strain;
c) sa fie angajat de persoane fizice sau juridice, sa exercite activitati
nesalarizate, sa exercite profesiuni libere, sa efectueze acte si fapte de
comert, precum si alte acte juridice, in conditiile legii;
d) sa isi transfere bunurile pe care le-a introdus in Romania pe teritoriul
unei alte tari, in vederea reinstalarii;
e) sa beneficieze de tratamentul cel mai favorabil de lege pentru cetatenii
straini, in ceea ce priveste dobandirea proprietatilor mobiliare si imobiliare;
f) sa beneficieze de protectia proprietatii intelectuale in conditiile
stabilite de lege;
g) sa beneficieze de asigurari sociale, ajutor social si asigurari sociale
de sanatate, in conditiile legii;
h) acces la toate formele de invatamant, in conditiile legii;
i) sa beneficieze de un tratament egal cu cel acordat cetatenilor romani in
ceea ce priveste libertatea de a practica propria religie si de instruire
religioasa a copiilor sai;
j) sa beneficieze de dreptul la protectie a datelor personale si a oricaror
alte detalii in legatura cu cazul sau;
k) sa beneficieze de dreptul la asociere in ceea ce priveste asociatiile cu
scop apolitic si nelucrativ si sindicatele profesionale, in conditiile
prevazute de lege pentru strain;
l) sa aiba acces liber la instantele de judecata si la asistenta administrativa;
m) sa nu fie expulzat sau returnat, cu exceptia cazurilor impuse de ratiuni
de siguranta nationala sau de ordine publica, iar atunci cand se dispun aceste
masuri, cel in cauza sa nu poata fi trimis in teritorii unde viata sau
libertatea i-ar fi amenintata, pe motive de rasa, religie, nationalitate,
apartenenta la un anumit grup social sau opinii politice;
n) sa primeasca, la cerere, in limitele disponibilitatilor financiare ale
statului, un ajutor rambursabil stabilit la nivelul unui salariu minim brut pe
tara, pentru o perioada de maximum 6 luni, daca, din motive obiective, este
lipsit de mijloacele de existenta necesare. Pentru motive bine intemeiate acest
ajutor poate fi prelungit pentru inca o perioada de cel mult 3 luni.
(2) Minorii neinsotiti care nu au implinit varsta de 18 ani beneficiaza de
aceeasi protectie oferita, in conditiile legii, minorilor romani aflati in
dificultate.
(3) Fondurile banesti necesare in vederea acordarii ajutorului rambursabil
prevazut la alin. (1) lit. n) sunt asigurate din bugetul Ministerului Muncii,
Solidaritatii Sociale si Familiei.
Art. 25
Beneficiarul uneia dintre formele de protectie prevazute la art. 2, 3 sau 5
are urmatoarele obligatii:
a) sa respecte Constitutia Romaniei, legile si celelalte acte normative
emise de autoritatile romane;
b) sa aiba o conduita corecta si civilizata, sa respecte masurile stabilite
de organele romane competente in materie de refugiati si sa raspunda la
solicitarile acestora;
c) sa evite provocarea oricaror stari conflictuale sau incidente cu
populatia ori comiterea unor fapte ce pot intra sub incidenta legii penale;
d) sa se supuna regulilor privind regimul juridic al strainilor, in masura
in care legea nu dispune altfel.
Art. 26
(1) Persoana care a dobandit o forma de protectie are obligatia sa
ramburseze ajutorul primit potrivit art. 24 alin. (1) lit. n), daca a realizat
venituri care permit acest lucru, fara a fi afectata intretinerea sa si a
familiei sale.
(2) Sumele rambursate se fac venit la bugetul de stat.
CAP. 4
Incetarea, retragerea sau anularea unei forme de protectie
Art. 27
(1) Forma de protectie acordata in temeiul art. 2, 3 sau 5 inceteaza atunci
cand beneficiarul ei:
a) s-a repus in mod voluntar sub protectia tarii a carei cetatenie o are;
sau
b) dupa ce si-a pierdut cetatenia, a redobandit-o in mod voluntar; sau
c) a dobandit o noua cetatenie si se bucura de protectia statului a carei
cetatenie a dobandit-o; sau
d) s-a restabilit in mod voluntar in tara pe care a parasit-o ori in afara
careia a stat ca urmare a motivelor pentru care a obtinut forma de protectie;
sau
e) nu mai poate continua sa refuze protectia tarii a carei cetatenie o are
datorita faptului ca imprejurarile in urma carora a dobandit una dintre formele
de protectie prevazute la art. 2, 3 sau 5 au incetat sa existe si nu poate
invoca, pentru a motiva acest refuz, motive imperioase ce se refera la
persecutii anterioare;
f) fiind o persoana fara cetatenie, este in masura sa se intoarca in tara
in care avea resedinta obisnuita, nemaiexistand imprejurarile in urma carora a
dobandit una dintre formele de protectie prevazute la art. 2, 3 sau 5.
(2) Prevederile alin. (1) lit. e) nu se aplica persoanei careia i s-a acordat
una dintre formele de protectie prevazute la art. 2, 3 sau 5 si care, din
motive imperioase ce se refera la persecutii anterioare, refuza protectia tarii
a carei cetatenie o are.
(3) Prevederile alin. (1) lit. f) nu se aplica persoanei careia i s-a
acordat una dintre formele de protectie prevazute la art. 2, 3 sau 5 si care,
din motive imperioase ce se refera la persecutii anterioare, refuza sa se
intoarca in tara in care in mod obisnuit isi avea resedinta.
Art. 28
(1) Forma de protectie acordata se anuleaza in urmatoarele situatii:
a) acordarea ei s-a facut in baza unor declaratii false sau a fost obtinuta
de solicitant in mod fraudulos si nu exista alte motive care sa conduca la
mentinerea formei de protectie acordate sau la acordarea unei alte forme de
protectie;
b) dupa acordarea formei de protectie s-a descoperit ca strainul se afla in
una dintre situatiile prevazute la art. 4.
(2) Prevederile alin. (1) lit. b) se aplica numai in cazul strainului care
a obtinut statutul de refugiat.
Art. 29
(1) Functionarul prevazut la art. 13 alin. (2), din oficiu sau la
propunerea uneia dintre institutiile cu atributii in domeniul securitatii
nationale sau al ordinii publice, constata incetarea sau dispune anularea
formei de protectie prin hotarare motivata.
(2) Constatarea incetarii sau dispunerea anularii formei de protectie nu
produce efecte cu privire la membrii de familie ai persoanei cu privire la care
a fost emisa hotararea prevazuta la alin. (1).
(3) In functie de motivele care au stat la baza pronuntarii hotararii de
incetare sau anulare a formei de protectie, functionarul prevazut la art. 13
alin. (2) poate dispune, dupa caz, parasirea teritoriului.
(4) Impotriva hotararilor prevazute la alin. (1) strainul poate face
plangere in conditiile prevazute de prezenta ordonanta, dupa caz, in procedura
ordinara sau in procedura accelerata.
Art. 30
Daca ramane in continuare pe teritoriul Romaniei, persoana careia i s-a
retras ori i s-a anulat forma de protectie acordata se supune prevederilor
legale privind regimul juridic al strainilor in Romania.
CAP. 5
Oficiul National pentru Refugiati
Art. 31
(1) Autoritatea centrala responsabila de implementarea politicilor Romaniei
in domeniul refugiatilor, precum si de aplicarea dispozitiilor prezentei
ordonante este Oficiul National pentru Refugiati din cadrul Ministerului
Administratiei si Internelor, care:
a) are in componenta structuri centrale si teritoriale;
b) beneficiaza de fonduri bugetare proprii, seful sau avand calitatea de
ordonator de credite;
c) poate utiliza fonduri banesti sau bunuri materiale provenite din donatii
si sponsorizari ori obtinute in baza unor acorduri interne sau internationale;
d) are personalitate juridica si sediul in municipiul Bucuresti;
e) este parte in procesele care au ca obiect cereri de acordare a unei
forme de protectie potrivit procedurilor prevazute de prezenta ordonanta.
(2) Pentru aplicarea dispozitiilor prezentei ordonante se vor infiinta, prin
ordin al ministrului administratiei si internelor, in subordinea Oficiului
National pentru Refugiati, centre de primire si cazare a persoanelor
solicitante ale statutului de refugiat si a refugiatilor.
(3) Sumele necesare in vederea acoperirii cheltuielilor ocazionate de
infiintarea, functionarea si intretinerea centrelor de primire si cazare se
suporta din bugetul Ministerului Administratiei si Internelor, in functie de
costurile efective, in limita fondurilor alocate cu aceasta destinatie de la bugetul
de stat.
Art. 32
Eliberarea documentelor prevazute la art. 14 lit. f) si a celor prevazute
la art. 24 alin. (1) lit. a) este de competenta Oficiului National pentru
Refugiati.
Art. 33
Organizarea, functionarea si atributiile Oficiului National pentru
Refugiati se vor stabili prin regulament aprobat prin hotarare a Guvernului, in
termen de 60 de zile de la data publicarii prezentului act normativ in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
CAP. 6
Dispozitii finale si tranzitorii
Art. 34
(1) Dispozitiile prezentei ordonante se aplica fara discriminare pe motive
de rasa, religie, tara de origine, cetatenie, handicap.
(2) Solicitantilor statutului de refugiat nu li se aplica sanctiuni penale
pentru motivul intrarii sau sederii ilegale pe teritoriul Romaniei.
Art. 35
Cererilor de acordare a statutului de refugiat sau a unei forme de
protectie in temeiul art. 2, 3 sau 5, depuse inainte de intrarea in vigoare a
prezentei ordonante, li se aplica in continuare dispozitiile Legii nr. 15/1996
privind statutul si regimul refugiatilor in Romania, cu modificarile
ulterioare.
Art. 36
(1) Statutul personal al strainului care a dobandit o forma de protectie in
temeiul dispozitiilor prezentei ordonante este reglementat de legea tarii de
origine.
(2) Drepturile care decurg din statutul personal, dobandite anterior de
strainul caruia i-a fost acordata o forma de protectie in temeiul dispozitiilor
prezentei ordonante, sunt recunoscute de statul roman, in conditiile legii.
Art. 37
Ministerul Administratiei si Internelor poate aproba refugiatului, in
timpul sederii sale pe teritoriul Romaniei, in functie de gradul integrarii
sale in societate, stabilirea domiciliului in tara, in conditiile
reglementarilor legale privind regimul strainilor in Romania.
Art. 38
Ministerul Administratiei si Internelor, prin intermediul Oficiului
National pentru Refugiati, impreuna cu Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale
si Familiei si cu celelalte institutii publice competente, initiaza si
deruleaza, in conditiile legii, programe pentru integrarea sociala a strainilor
care au dobandit una dintre formele de protectie prevazute la art. 1 lit. a) si
b).
Art. 39
Prezenta ordonanta intra in vigoare in termen de 60 de zile de la data
publicarii ei in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 40
In vederea aplicarii prezentei ordonante Ministerul Administratiei si
Internelor va elabora norme metodologice, care vor fi aprobate prin hotarare a
Guvernului*), in termen de 60 de zile de la data publicarii prezentului act
normativ in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
------------
*) A se vedea Hotararea Guvernului nr. 622/2001 pentru aprobarea Normelor
metodologice de aplicare a Ordonantei Guvernului nr. 102/2000 privind statutul
si regimul refugiatilor in Romania, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 396 din 18 iulie 2001, cu modificarile si completarile
ulterioare.
Art. 41
La data intrarii in vigoare a prezentei ordonante se abroga Legea nr.
15/1996 privind statutul si regimul refugiatilor in Romania, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 69 din 5 aprilie 1996; Hotararea
Guvernului nr. 1.182/1996 pentru aplicarea Legii nr. 15/1996 privind statutul
si regimul refugiatilor in Romania, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 307 din 26 noiembrie 1996; Hotararea Guvernului nr. 322/2000,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 179 din 25 aprilie
2000; art. 7 si 8 din Hotararea Guvernului nr. 417/1991 privind constituirea
Comitetului Roman pentru Probleme de Migrari, republicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 248 din 31 octombrie 1995, cu modificarile
ulterioare, precum si orice alte dispozitii contrare.
NOTA:
Reproducem mai jos prevederile art. IV din Ordonanta Guvernului nr. 43/2004
pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 102/2000 privind
statutul si regimul refugiatilor in Romania, aprobata prin Legea nr. 176/2004,
care nu sunt incorporate in textul republicat al Ordonantei Guvernului nr.
102/2000:
"Art. 4
Cererile depuse anterior intrarii in vigoare a prezentei ordonante se
solutioneaza potrivit prevederilor in vigoare la data depunerii acestora."
(Conform art. II din Ordonanta Guvernului nr. 43/2004, aceasta a intrat in
vigoare la 60 de zile de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 92 din 31 ianuarie 2004).