ORDONANTA Nr. 106 din 30 august 1999
privind contractele incheiate in afara spatiilor comerciale
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 431 din 31 august 1999
In temeiul art. 107 alin. (1) si (3) din Constitutia Romaniei si al art. 1
lit. P pct. 1 din Legea nr. 140/1999 privind abilitarea Guvernului de a emite
ordonante,
Guvernul Romaniei emite urmatoarea ordonanta:
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Prezenta ordonanta reglementeaza contractele incheiate in conditiile
prevazute la art. 3 - 5 intre un comerciant care furnizeaza bunuri sau servicii
si un consumator.
Art. 2
In sensul prezentei ordonante, urmatorii termeni se definesc astfel:
- consumator - orice persoana fizica care achizitioneaza si utilizeaza sau
consuma produse ori beneficiaza de prestarea unor servicii in baza unui
contract incheiat cu un comerciant, pentru o utilizare care nu este legata de
activitatea sa profesionala;
- comerciant - orice persoana fizica sau juridica care, incheind contractul
in cauza, actioneaza in cadrul activitatii sale autorizate conform legii,
precum si orice reprezentant care actioneaza in numele comerciantului.
Art. 3
Prezenta ordonanta se aplica in cazul contractelor incheiate in urmatoarele
situatii:
a) in timpul unei deplasari organizate de comerciant in afara spatiilor
sale comerciale;
b) in timpul unei vizite efectuate de comerciant, daca aceasta nu a avut
loc la solicitarea expresa a consumatorului:
- la locuinta unui consumator, unde pot fi incheiate contracte si cu alte
persoane prezente;
- la locul de munca al consumatorului sau in locul in care acesta se
gaseste, chiar temporar, pentru motive de lucru, studiu sau tratament;
c) in orice alte locuri publice sau destinate publicului, in care
comerciantul prezinta o oferta pentru produsele sau serviciile pe care le
furnizeaza, in vederea acceptarii acesteia de catre consumator.
Art. 4
Sunt supuse prevederilor prezentei ordonante si contractele incheiate in
urma solicitarii de catre consumator a unei vizite a comerciantului pentru alte
produse sau servicii decat cele pentru care consumatorul a solicitat vizita, cu
conditia ca in momentul solicitarii consumatorul sa nu fi cunoscut si nici sa
nu fi avut in mod rezonabil posibilitatea de a cunoaste faptul ca produsul sau
serviciul respectiv poate fi furnizat de catre comerciant in cadrul
activitatilor sale legale.
Art. 5
Prezenta ordonanta se aplica si in cazul propunerilor de contract facute de
consumator, in conditii analoage celor specificate la art. 3 si 4, indiferent
daca consumatorul se obliga sau nu in vreun fel prin propunerea sa.
Art. 6
Prezenta ordonanta nu se aplica:
a) contractelor pentru care valoarea totala care urmeaza a fi achitata de
consumator este mai mica de 500.000 lei;
b) contractelor privind construirea, vanzarea si inchirierea de bunuri
imobile, precum si contractelor care contin alte drepturi referitoare la bunuri
imobile, cu exceptia contractelor privind furnizarea de produse ce urmeaza sa
fie incorporate in bunuri imobile si, de asemenea, a contractelor privind
repararea de bunuri imobile;
c) contractelor privind furnizarea de produse alimentare, bauturi sau de produse
de uz curent utilizate in gospodarie, livrate cu regularitate de catre
comerciant;
d) contractelor de asigurari;
e) contractelor privind valorile mobiliare;
f) contractelor referitoare la furnizarea de bunuri sau servicii, in cazul
in care sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:
- contractul s-a incheiat pe baza unui catalog al comerciantului, pe care
consumatorul a avut posibilitatea sa il consulte in absenta acestuia, pentru a
fi corect informat in vederea luarii unei decizii;
- contractul prevede o continuitate a contractelor intre consumator si
comerciant in ceea ce priveste obiectul contractului in cauza sau o tranzactie
subsecventa;
- atat catalogul, cat si contractul mentioneaza expres dreptul
consumatorului de a returna produsul intr-un termen de 7 zile lucratoare
incepand de la data primirii acestuia sau de a denunta unilateral contractul in
decursul aceleiasi perioade, fara o alta obligatie decat aceea de a avea grija
in mod rezonabil de bunuri.
CAP. 2
Forma contractului
Art. 7
Contractul trebuie sa fie intocmit in forma scrisa, incheiat cel mai tarziu
in momentul livrarii produsului sau serviciului si sa contina cel putin datele
complete de identificare a partilor contractante, obiectul si pretul
contractului, data si locul incheierii acestuia.
CAP. 3
Dreptul de denuntare unilaterala a contractului
Art. 8
In situatiile prevazute la art. 3 - 5 comerciantul va informa in scris
consumatorul, inainte sau cel mai tarziu in momentul incheierii contractului,
despre dreptul acestuia din urma de a denunta unilateral contractul in termenul
prevazut in prezenta ordonanta, indicand numele si adresa persoanei fata de
care isi poate exercita acest drept.
Contractul trebuie sa stipuleze, cu caractere mari si in imediata
vecinatate a locului rezervat pentru semnatura consumatorului, clauza expresa
despre dreptul de denuntare unilaterala a contractului, in termenele si in
conditiile prevazute in prezenta ordonanta, precum si numele si adresa
comerciantului fata de care consumatorul poate sa isi exercite acest drept.
Comerciantul este obligat sa inmaneze consumatorului un exemplar din
contractul incheiat si sa poata proba acest lucru in fata organelor de control.
Art. 9
Consumatorul are dreptul de a denunta unilateral contractul, fara a fi
necesara invocarea vreunui motiv, in termen de 7 zile lucratoare, care incepe
sa curga:
- de la data incheierii contractului, daca aceasta este concomitenta cu
data livrarii produsului;
- de la data incheierii contractului de prestari servicii;
- de la data primirii produsului de catre consumator, daca livrarea a fost
efectuata dupa data incheierii contractului.
Partile pot stipula in contract un termen mai mare decat cel prevazut la
alin. 1, daca considera necesar.
Pentru a-si exercita dreptul de denuntare unilaterala, consumatorul trebuie
sa anunte comerciantul, in scris, prin scrisoare recomandata cu confirmare de
primire, data expedierii acesteia trebuind sa se incadreze in termenul prevazut
in contract. Anuntarea comerciantului exonereaza consumatorul de orice
obligatie, cu exceptia celei de a inapoia comerciantului produsele livrate,
contractul considerandu-se desfiintat.
Art. 10
Daca comerciantul a omis sa informeze consumatorul despre dreptul de
denuntare sau daca informatia a fost incompleta ori gresita, astfel incat nu ar
permite exercitarea unui asemenea drept, termenul prevazut la art. 9 se
prelungeste cu 60 de zile lucratoare.
Art. 11
Comerciantul este obligat sa primeasca produsele returnate de consumator in
termenele prevazute in prezenta ordonanta.
CAP. 4
Conditii pentru exercitarea dreptului de denuntare unilaterala a
contractului
Art. 12
In cazul denuntarii unilaterale a contractelor de livrare a produselor,
acestea din urma se returneaza de catre consumator in urmatoarele conditii:
- in starea in care au fost primite, cu eventualele modificari necesare
examinarii acestora;
- cu gradul normal de uzura, cauzat de folosirea conform instructiunilor de
utilizare care i-au fost aduse la cunostinta.
Art. 13
In cazul contractelor de prestari de servicii, dreptul de denuntare nu
poate fi exercitat asupra serviciilor deja prestate conform conditiilor
contractuale.
CAP. 5
Efectele exercitarii dreptului de denuntare unilaterala a contractului
Art. 14
In cazul in care consumatorul nu a efectuat nici o plata si nici nu a
primit produsul sau nu i s-a prestat serviciul conform contractului,
exercitarea dreptului de denuntare a contractului de catre consumator dezleaga
ambele parti de orice obligatie.
Art. 15
Daca produsul a fost primit de consumator, in cazul in care acesta denunta
contractul, trebuie sa returneze produsul in termenul prevazut la art. 9 sau,
dupa caz, la art. 10.
Produsul se considera returnat in momentul in care a fost predat la oficiul
postal sau unui alt expeditor ori predat direct agentului economic sau
persoanei desemnate de acesta, caz in care se incheie intre parti un act care
sa consemneze data predarii-primirii.
Cheltuielile de expediere sunt in sarcina comerciantului.
Art. 16
Comerciantul, in termen de 15 zile de la primirea comunicarii conform art.
9 sau, dupa caz, art. 10, trebuie sa ramburseze consumatorului toate sumele
platite de acesta, precum si eventualele cheltuieli aferente, conform
prevederilor prezentei ordonante.
Sumele se considera rambursate la termenele la care au fost efectiv
restituite, expediate sau a fost ordonata plata lor.
Se considera nula orice clauza care prevede limitari la rambursarea catre
consumator a sumelor sus-mentionate.
Art. 17
Dreptul consumatorului la denuntarea contractului nu poate fi anulat de
nici o clauza contractuala sau intelegere intre parti, aceasta fiind considerata
nula de drept.
CAP. 6
Sanctiuni
Art. 18
Incalcarea prevederilor prezentei ordonante atrage raspunderea materiala,
civila, contraventionala sau penala, dupa caz.
Art. 19
Constituie contraventii, daca nu au fost savarsite in astfel de conditii
incat, potrivit legii penale, sa fie considerate infractiuni, si se
sanctioneaza dupa cum urmeaza:
a) nerespectarea prevederilor art. 7 si 8, cu amenda contraventionala de la
2.000.000 lei la 5.000.000 lei;
b) nerespectarea prevederilor art. 11, art. 15 alin. 3 si ale art. 16, cu
amenda contraventionala de la 5.000.000 lei la 10.000.000 lei;
Art. 20
Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor prevazute la art. 19
se fac de catre reprezentantii imputerniciti ai Oficiului pentru Protectia
Consumatorilor.
Art. 21
Contraventiilor prevazute la art. 19 le sunt aplicabile prevederile Legii
nr. 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor, cu modificarile
ulterioare, cu exceptia art. 25 - 27.
Art. 22
Limitele minima si maxima ale amenzilor prevazute la art. 19, precum si
valoarea prevazuta la art. 6 lit. a) pot fi actualizate prin hotarare a
Guvernului, in functie de indicele de inflatie.
CAP. 7
Intrarea in vigoare
Art. 23
Prezenta ordonanta intra in vigoare dupa 30 de zile de la publicarea ei in
Monitorul Oficial al Romaniei.
La data intrarii in vigoare a prezentei ordonante, se abroga orice alte
dispozitii contrare.
PRIM-MINISTRU
RADU VASILE
Contrasemneaza:
Ministrul industriei si comertului,
Radu Berceanu
Oficiul pentru Protectia Consumatorilor
Eliade Mihailescu,
secretar de stat