ORDONANTA Nr.
11 din 30 ianuarie 2003
privind gospodarirea in
siguranta a deseurilor radioactive*)
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 289 din 2 mai 2007
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Gospodărirea deşeurilor radioactive se
desfăşoară potrivit normelor şi reglementărilor naţionale, precum şi
acordurilor şi convenţiilor internaţionale la care România este parte, privind
securitatea nucleară, protecţia împotriva radiaţiilor ionizante a personalului
expus profesional, a populaţiei, a mediului şi a proprietăţii.
Art. 2. - Obiectul prezentei ordonanţe îl constituie
stabilirea responsabilităţilor organismelor implicate în diferitele etape ale
gospodăririi deşeurilor radioactive şi asigurarea resurselor financiare
destinate realizării activităţilor de gospodărire a deşeurilor rezultate din
funcţionarea şi dezafectarea instalaţiilor nucleare şi radiologice, precum şi
celor destinate dezafectării lor, în condiţii care să asigure securitatea
nucleară şi protecţia împotriva radiaţiilor ionizante a personalului expus
profesional, a populaţiei, a mediului şi a proprietăţii, fără a compromite
nevoile şi aspiraţiile generaţiilor viitoare.
Art. 3. - (1) Prevederile prezentei ordonanţe se aplică
pentru gospodărirea în siguranţă atât a deşeurilor radioactive rezultate din
ciclul combustibilului nuclear, cât şi a deşeurilor radioactive rezultate din
aplicaţiile tehnicilor şi tehnologiilor nucleare în industrie, medicină,
agricultură şi în alte domenii de interes socioeconomic, inclusiv a celor
rezultate din dezafectarea instalaţiilor nucleare şi radiologice.
(2) Prevederile prezentei
ordonanţe nu se aplică:
a) gospodăririi deşeurilor radioactive provenite din
activităţile din domeniul mineritului şi de prelucrare a minereurilor de uraniu
şi/sau toriu;
b) activităţilor de dezafectare a instalaţiilor de
minerit şi de prelucrare a minereurilor de uraniu şi/sau toriu;
c) la eliberarea controlată a efluenţilor radioactivi
în mediu.
(3) Activităţile prevăzute la alin. (2) lit. a) şi b)
se desfăşoară în conformitate cu prevederile Legii minelor nr. 85/2003, cu
modificările şi completările ulterioare, precum şi ale altor acte normative în
vigoare.
Art. 4. - Statul garantează desfăşurarea în siguranţă a
activităţilor de depozitare definitivă a deşeurilor radioactive produse prin
operarea şi dezafectarea instalaţiilor nucleare şi radiologice.
Art. 5. - La baza gospodăririi deşeurilor radioactive,
inclusiv a depozitării definitive a acestora, stau următoarele principii
generale:
a) principiul utilizării tehnicilor şi tehnologiilor
de gospodărire care să asigure un nivel acceptabil de protecţie la radiaţii
ionizante pentru sănătatea populaţiei şi mediului, luându-se în considerare şi
posibilele efecte transfrontaliere;
b) principiul „generatorul de deşeuri radioactive
plăteşte";
c) principiul responsabilităţii generatorului de
deşeuri radioactive;
d) principiul utilizării celor mai bune tehnici şi
tehnologii existente fără antrenarea unor costuri nejustificate pentru
generaţiile viitoare;
e) principiul menţinerii volumelor şi activităţilor
deşeurilor radioactive la cel mai scăzut nivel rezonabil posibil.
Art. 6. - In sensul prezentei ordonanţe, expresiile şi
termenii următori semnifică:
a) accident nuclear - evenimentul nuclear care afectează instalaţia şi provoacă iradierea
ori contaminarea populaţiei sau a mediului peste limitele permise de
reglementările în vigoare;
b) activitate nucleară - orice practică umană care introduce surse sau căi de expunere
suplimentare, extinde expunerea la un număr mai mare de persoane ori modifică
reţeaua de căi de expunere, plecând de la sursele existente, mărindu-se astfel
expunerea ori probabilitatea expunerii persoanelor sau numărul de persoane
expuse;
c) audit - activitate
de verificare a respectării normelor, procedurilor şi instrucţiunilor, ce
vizează criteriile de acceptare a deşeurilor radioactive în vederea depozitării
definitive, elaborate sau avizate de autoritatea naţională competentă în domeniu;
d) autoritate naţională
competentă în domeniu - autoritatea stabilită de
lege, cu competenţă la nivel naţional în domeniul depozitării definitive a
deşeurilor radioactive, al coordonării activităţilor de gospodărire în
siguranţă a deşeurilor radioactive şi de gestionare a resurselor financiare
constituite pentru dezafectarea instalaţiilor nucleare şi/sau radiologice şi
pentru gospodărirea în siguranţă a deşeurilor radioactive;
e) ciclu de combustibil nuclear - ansamblul de operaţiuni care cuprinde extracţia şi prelucrarea
minereurilor şi îmbogăţirea uraniului şi toriului, fabricarea combustibilului
nuclear, dezafectarea, orice activitate de gospodărire a deşeurilor radioactive
sau orice activitate de cercetare-dezvoltare asociată uneia dintre operaţiunile
de mai sus;
f) combustibil nuclear uzat - combustibilul nuclear iradiat în interiorul unui reactor şi care a
fost îndepărtat definitiv din acesta;
g) controlul efluenţilor -
eliberarea planificată şi controlată în mediu, în
limite autorizate, a materialelor radioactive lichide sau gazoase, provenite
din instalaţii nucleare autorizate, inclusiv în timpul funcţionării normale a
instalaţiilor;
h) coordonare - ansamblul
activităţilor de colectare şi prelucrare a informaţiilor, de avizare a
documentaţiilor şi de participare la luarea deciziilor în domeniul gospodăririi
deşeurilor radioactive pentru armonizarea resurselor şi activităţilor
instituţiilor şi organizaţiilor cu atribuţii şi responsabilităţi în domeniu,
destinate îndeplinirii obiectivelor definitive în „Strategia naţională pe
termen mediu şi lung privind gospodărirea în siguranţă a combustibilului
nuclear uzat şi a deşeurilor radioactive", în condiţii specificate;
*) Republicată în temeiul art. II
din Legea nr. 26/2007 privind aprobarea Ordonanţei
Guvernului nr. 31/2006 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului
nr. 11/2003 privind gestionarea combustibilului nuclear uzat şi a deşeurilor
radioactive, inclusiv depozitarea definitivă, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 38 din
18 ianuarie 2007, dându-se textelor o nouă numerotare;
Ordonanţa Guvernului nr. 11/2003 a fost publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 61 din 1 februarie 2003, a fost aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 320/2003, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 527 din 22 iulie
2003 şi a mai fost modificată prin Ordonanţa Guvernului nr. 31/2006 pentru
modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr. 11/2003 privind
gestionarea combustibilului nuclear uzat şi a deşeurilor radioactive, inclusiv
depozitarea definitivă, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 663 din 2 august 2006, aprobată cu
modificări şi completări prin Legea nr. 26/2007.
i) deşeuri radioactive - materialele radioactive sub formă gazoasă, lichidă sau solidă,
pentru care nu s-a prevăzut nicio altă întrebuinţare, care conţin ori care sunt
contaminate cu radionuclizi în concentraţii superioare limitelor de exceptare;
prin deşeu radioactiv se înţelege şi combustibilul nuclear uzat pentru care nu
se prevede o altă utilizare;
j) depozitare/stocare
intermediară - plasarea deşeurilor radioactive
într-o instalaţie nucleară în scopul izolării, protecţiei mediului şi
controlului de către personal, cu intenţia de a fi recuperate;
k) depozitare definitivă - amplasarea definitivă a combustibilului nuclear uzat sau a
deşeurilor radioactive într-o instalaţie corespunzătoare, fără intenţia de a le
recupera;
l) durată de exploatare
utilă - timpul în care instalaţia de gestionare a
deşeurilor radioactive poate fi folosită în scopul pentru care a fost
proiectată sau, în cazul unei instalaţii de depozitare definitivă, timpul
calculat din momentul depozitării deşeurilor radioactive până la închiderea şi
sigilarea acesteia;
m) dezafectare - totalitatea
activităţilor necesare a se desfăşura la o instalaţie nucleară şi/sau
radiologică oprită definitiv, alta decât depozitul definitiv, în vederea
eliberării nerestrictive sau utilizării amplasamentului;
n) deşeuri istorice - deşeurile radioactive provenite din practici trecute, care se află
sub controlul unui titular de autorizaţie;
o) gospodărirea deşeurilor
radioactive - totalitatea
activităţilor administrative şi operaţionale care sunt implicate în
manipularea, transportul, pretratarea, tratarea, condiţionarea, depozitarea
intermediară şi depozitarea definitivă a deşeurilor rezultate din funcţionarea
şi dezafectarea instalaţiilor nucleare şi radiologice. Termenul de gospodărire
a deşeurilor radioactive se referă şi la gospodărirea combustibilului nuclear
uzat pentru care nu se prevede o altă utilizare;
p) instalaţie nucleară:
1. orice reactor nuclear, cu excepţia celui cu care
este echipat un mijloc de transport maritim ori aerian folosit ca o sursă de
putere, dacă este pentru propulsie sau în orice alt scop;
2. orice uzină care foloseşte combustibil nuclear
pentru producerea de materiale nucleare, inclusiv orice uzină de retratare a combustibilului nuclear iradiat;
3. orice instalaţie în care sunt stocate materiale
nucleare, cu excepţia depozitărilor în vederea transportului de materiale
nucleare;
r) instalaţie radiologică - generatorul de radiaţie ionizantă, instalaţia, aparatul ori
dispozitivul care extrage, produce, prelucrează sau conţine materiale
radioactive, altele decât cele prevăzute la lit. p);
s) închiderea unei
instalaţii de depozitare definitivă - starea sau
acţiunea asupra depozitului definitiv la sfârşitul vieţii de funcţionare. Un
depozit definitiv devine închis după umplerea completă, prin acoperirea -
astuparea - în cazul depozitelor de suprafaţă, prin umplerea cu materialul de
umplutură şi/sau închiderea - sigilarea - în cazul depozitelor geologice,
urmată de finalizarea activităţilor oricărei structuri anexe;
ş) Strategia naţională pe termen mediu şi lung
privind gospodărirea în siguranţă a combustibilului nuclear uzat şi a deşeurilor radioactive - actul normativ pe baza căruia se desfăşoară activităţile de
gospodărire a deşeurilor radioactive, inclusiv depozitarea lor definitivă, şi
dezafectarea instalaţiilor nucleare şi radiologice;
t) surse - emiţătorul de
radiaţii ionizante şi orice material radioactiv;
ţ) surse orfane - sursele provenite din practici din trecut,
trafic ilicit sau pierdute, care nu se află sub controlul unui titular de
autorizaţie;
u) titular de autorizaţie - persoana juridică autorizată pentru a desfăşura activităţi nucleare
în baza Legii nr. 111/1996 privind desfăşurarea în siguranţă, reglementarea,
autorizarea şi controlul activităţilor nucleare, republicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 552 din 27 iunie 2006, care produce şi/sau deţine deşeuri
radioactive.
CAPITOLUL II
Gospodărirea în siguranţă a deşeurilor radioactive
Art. 7. - Titularii de autorizaţie au obligaţia de a
gospodări în siguranţă deşeurile radioactive rezultate prin funcţionarea
instalaţiilor nucleare şi radiologice pe toată durata de exploatare utilă,
precum şi din dezafectarea acestora, în vederea depozitării lor definitive, în
conformitate cu prevederile art. 26 şi 27 din Legea nr. 111/1996 privind
desfăşurarea în siguranţă, reglementarea, autorizarea şi controlul
activităţilor nucleare, republicată.
Art. 8. - (1) Activităţile de gospodărire în siguranţă
a deşeurilor radioactive se desfăşoară în baza Strategiei naţionale pe termen
mediu şi lung privind gospodărirea în siguranţă a combustibilului nuclear uzat
şi a deşeurilor radioactive.
(2) Strategia naţională pe termen mediu şi lung
privind gospodărirea în siguranţă a combustibilului nuclear uzat şi a
deşeurilor radioactive este componentă a Strategiei naţionale de dezvoltare a
domeniului nuclear.
(3) Strategia naţională pe termen mediu şi lung
privind gospodărirea în siguranţă a combustibilului nuclear uzat şi a
deşeurilor radioactive se elaborează de Agenţia Naţională pentru Deşeuri
Radioactive, denumită în continuare ANDRAD, cu consultarea titularilor de autorizaţie nucleară.
(4) Standardele privind limitele şi condiţiile
tehnice de depozitare definitivă a deşeurilor radioactive sunt stabilite de
ANDRAD şi sunt aprobate prin ordin comun al preşedintelui ANDRAD şi al
preşedintelui Comisiei Naţionale pentru Controlul Activităţilor Nucleare,
denumită în continuare CNCAN.
Art. 9. - Coordonarea la nivel
naţional a activităţilor de gospodărire în siguranţă a deşeurilor radioactive
şi de depozitare definitivă a acestora se face de către autoritatea naţională
competentă în domeniu.
Art. 10. - (1) Autoritatea naţională competentă în
domeniul coordonării la nivel naţional a activităţilor de gospodărire în
siguranţă a deşeurilor radioactive este ANDRAD.
(2) ANDRAD răspunde de depozitarea definitivă a
combustibilului nuclear uzat şi a deşeurilor radioactive, inclusiv a celor
rezultate din dezafectarea instalaţiilor nucleare şi radiologice.
(3) ANDRAD este instituţie publică de interes
naţional, cu personalitate juridică, în subordinea Ministerului Economiei şi
Comerţului*), cu sediul în oraşul Mioveni, judeţul Argeş.
*) Conform art. 15 lit. b) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/2007 privind stabilirea unor
măsuri de reorganizare în cadrul administraţiei publice centrale, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 247 din 12 aprilie 2007, denumirea „Ministerul Economiei şi
Comerţului" se înlocuieşte cu denumirea „Ministerul Economiei şi
Finanţelor", în cazul prevederilor care reglementează activitatea în
domeniul economiei, sau cu denumirea „Ministerul pentru Intreprinderi Mici şi
Mijlocii, Comerţ, Turism şi Profesii Liberale", în cazul prevederilor care
reglementează activitatea în domeniul comerţului.
(4) ANDRAD îşi desfăşoară activitatea pe baza
regulamentului de organizare şi funcţionare aprobat prin hotărâre a Guvernului.
(5) In vederea realizării atribuţiilor ce îi revin
potrivit prezentei ordonanţe, ANDRAD poate organiza puncte de lucru sau birouri
teritoriale, după caz, fără personalitate juridică.
Art. 11. - (1) Patrimoniul ANDRAD este constituit prin
preluarea unei părţi din patrimoniul Sucursalei de Cercetări Nucleare din
cadrul Regiei Autonome pentru Activităţi Nucleare Drobeta-Turnu Severin.
(2) ANDRAD este condusă de un consiliu de
administraţie.
(3) Consiliul de administraţie al ANDRAD şi
preşedintele acestuia sunt numiţi prin ordin al ministrului economiei şi
comerţului.
(4) Consiliul de administraţie al ANDRAD este compus
din 9 membri, după cum urmează:
a) Ministerul Finanţelor Publice*) - 1 membru;
b) ANDRAD - 1 membru;
c) Agenţia Nucleară - 1 membru;
d) Ministerul Economiei şi Comerţului - 2 membri;
e) Ministerul Educaţiei şi
Cercetării**) - Autoritatea Naţională pentru Cercetare Ştiinţifică - 1 membru;
f) Ministerul Mediului şi Gospodăririi Apelor***) - 1
membru;
g) reprezentanţi ai principalilor generatori de
deşeuri radioactive - 2 membri.
Art. 12. - ANDRAD are ca obiect
de activitate depozitarea definitivă a deşeurilor radioactive şi coordonarea la
nivel naţional a activităţilor de gospodărire în siguranţă a deşeurilor
radioactive.
Art. 13. - (1) Cheltuielile curente şi de capital ale
ANDRAD se finanţează integral din venituri proprii.
(2) Salarizarea personalului se face în condiţiile
prevăzute de legislaţia în vigoare privind salarizarea personalului din
instituţiile publice finanţate integral din venituri proprii.
Art. 14. - In vederea realizării obiectului său de
activitate ANDRAD are următoarele atribuţii principale:
a) elaborează şi revizuieşte, cel puţin o dată la 5
ani, Strategia naţională pe termen mediu şi lung privind gospodărirea în
siguranţă a combustibilului nuclear uzat şi a deşeurilor radioactive, pe care o
transmite spre aprobare Ministerului Economiei şi Comerţului, şi monitorizează
implementarea acesteia;
b) elaborează şi transmite spre aprobare Ministerului
Economiei şi Comerţului Planul anual de activităţi în domeniul gospodăririi
deşeurilor radioactive, denumit în continuare PAA, întocmit în baza Strategiei naţionale pe termen mediu şi lung
privind gospodărirea în siguranţă a combustibilului nuclear uzat şi a
deşeurilor radioactive, şi răspunde de realizarea acestuia;
c) răspunde direct de
înfiinţarea depozitelor definitive pentru depozitarea deşeurilor radioactive;
depozitele definitive sunt în patrimoniul şi în administrarea ANDRAD;
d) gestionează direct sau prin terţi activitatea de
depozitare definitivă a deşeurilor radioactive rezultate din funcţionarea
instalaţiilor nucleare şi radiologice, pe toată durata de exploatare utilă,
precum şi din dezafectarea acestora;
e) informează şi pregăteşte publicul din zona
învecinată depozitelor definitive în vederea acceptării amplasării acestora;
f) asigură constituirea şi actualizarea anuală a unei
baze naţionale de date privind cantităţile, tipurile de deşeuri radioactive
generate, inclusiv cele rezultate din dezafectarea instalaţiilor nucleare şi
radiologice;
g) analizează datele relevante privind
caracteristicile deşeurilor radioactive rezultate din exploatarea şi
dezafectarea instalaţiilor nucleare şi radiologice;
h) întocmeşte anual inventarul la nivel naţional
privind cantităţile şi tipurile de deşeuri radioactive generate, în vederea
elaborării PAA;
i) avizează documentaţiile şi procedurile întocmite de
titularii de autorizaţie, aferente etapelor de gospodărire în siguranţă a
combustibilului nuclear uzat şi a deşeurilor radioactive, în vederea
respectării criteriilor de acceptare pentru depozitarea definitivă;
j) elaborează criteriile de acceptare pentru depozitarea
definitivă a deşeurilor radioactive si le supune aprobării CNCAN;
k) elaborează procedurile necesare depozitării
definitive a deşeurilor radioactive;
l) avizează documentaţia
aferentă procesului de dezafectare a instalaţiilor nucleare şi radiologice,
întocmită de principalii generatori de deşeuri radioactive;
m) coordonează activitatea de dezafectare a
instalaţiilor nucleare şi radiologice;
n) asigură elaborarea studiilor de caracterizare şi
amplasament pentru depozitele definitive de deşeuri radioactive;
o) asigură, direct sau prin terţi, proiectarea,
construcţia, punerea în funcţiune, exploatarea, închiderea şi monitorizarea
postînchidere a depozitelor definitive de deşeuri radioactive;
p) asigură, direct sau prin terţi, în vederea
depozitării definitive, execuţia de servicii de gospodărire în siguranţă a:
- surselor orfane de radiaţii nucleare;
- deşeurilor radioactive istorice rezultate din practici trecute;
- deşeurilor radioactive rezultate din incidente şi
accidente nucleare;
- combustibilului nuclear uzat şi deşeurilor
radioactive de la operatorii economici aflaţi în faliment sau lichidare
judiciară;
q) propune cuprinderea în cadrul
planurilor sectoriale şi, respectiv, în Planul naţional de cercetare-dezvoltare
de obiective specifice domeniului nuclear privind gospodărirea în siguranţă a
deşeurilor radioactive şi depozitarea lor definitivă;
r) propune, avizează şi recepţionează temele şi
lucrările din cadrul programelor de cercetare-dezvoltare din domeniul nuclear,
finanţate de la bugetul de stat, care privesc gospodărirea în siguranţă a
deşeurilor radioactive şi depozitarea definitivă a acestora;
*) Conform art. 15 lit. a) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/2007 privind stabilirea unor
măsuri de reorganizare în cadrul administraţiei publice centrale, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 247 din 12 aprilie 2007, denumirea „Ministerul Finanţelor
Publice" se înlocuieşte cu denumirea „Ministerul Economiei şi
Finanţelor".
**) Conform art. 15 lit. e) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 24/2007 privind stabilirea unor măsuri de reorganizare în cadrul
administraţiei publice centrale, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 247 din 12 aprilie
2007, denumirea „Ministerul Educaţiei şi Cercetării" se înlocuieşte cu
denumirea „Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului".
***) Conform art. 15 lit. i) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 24/2007 privind stabilirea unor măsuri de reorganizare în cadrul
administraţiei publice centrale, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 247 din 12
aprilie 2007, denumirea „Ministerul Mediului şi Gospodăririi Apelor" se
înlocuieşte cu denumirea „Ministerul Mediului şi Dezvoltării Durabile".
s) solicită titularilor de autorizaţie rapoarte, date
şi orice documentaţii necesare în vederea coordonării la nivel naţional a
activităţilor de gospodărire în siguranţă a deşeurilor radioactive, cu respectarea prevederilor legale;
ş) asigură, direct sau prin terţi, protecţia fizică a
depozitelor definitive de deşeuri radioactive;
t) colaborează cu autorităţile şi instituţiile
naţionale cu competenţe în domeniul nuclear;
ţ) cooperează cu instituţii şi organisme internaţionale
în vederea îndeplinirii atribuţiilor şi utilizării celor mai noi tehnologii
privind depozitarea definitivă a deşeurilor radioactive;
u) gestionează veniturile constituite conform art. 16
si art. 19 alin. (1) lit. a);
v) efectuează audituri la
principalii generatori de deşeuri radioactive pentru asigurarea conformităţii
activităţilor de gospodărire în siguranţă a deşeurilor radioactive cu
criteriile de acceptare elaborate de ANDRAD în vederea depozitării definitive;
w) monitorizează
radioactivitatea mediului în zona depozitelor definitive în vederea protecţiei
populaţiei şi a mediului;
x) verifică periodic în vederea raportării, conform
reglementărilor în vigoare, stadiul de acumulare a resurselor financiare
destinate gospodăririi deşeurilor radioactive şi dezafectării instalaţiilor
nucleare şi/sau radiologice;
y) elaborează şi actualizează periodic studii
tehnico-economice privind estimarea costurilor aferente depozitării definitive
în siguranţă a deşeurilor radioactive pentru stabilirea cuantumurilor
contribuţiilor anuale ale titularilor de autorizaţie;
z) elaborează şi prezintă rapoarte către organismele
naţionale şi internaţionale privind domeniul său de activitate.
Art. 15. - (1) Bugetul de venituri şi cheltuieli al
ANDRAD se aprobă prin hotărâre a Guvernului.
(2) Prin bugetul de venituri şi cheltuieli al ANDRAD se
asigură fondurile necesare finanţării activităţilor ANDRAD cuprinse în PAA
elaborat în baza Strategiei naţionale pe termen mediu şi lung privind
gospodărirea în siguranţă a combustibilului nuclear uzat şi a deşeurilor
radioactive, pentru activităţile ce intră în competenţa acesteia potrivit
legii.
Art. 16. - Veniturile proprii ale ANDRAD se constituie
din:
a) contribuţii directe anuale ale titularilor de
autorizaţie, stabilite prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Ministerului
Economiei şi Comerţului;
b) donaţii, sponsorizări şi asistenţă financiară
acordate de persoane fizice sau juridice, publice ori private, şi de
organizaţii internaţionale;
c) alte surse de finanţare
prevăzute de lege.
CAPITOLUL III
Constituirea resurselor financiare destinate gospodăririi
în siguranţă a deşeurilor radioactive
Art. 17. - (1) Resursele financiare destinate
realizării activităţilor ANDRAD, prevăzute în PAA aferent Strategiei naţionale
pe termen mediu şi lung privind gospodărirea în siguranţă a combustibilului nuclear uzat şi a deşeurilor
radioactive, se asigură din:
A. contribuţiile directe anuale ale titularilor de
autorizaţie, prevăzute la art. 16 lit. a), pentru următoarele activităţi:
a) amplasarea, proiectarea, construirea, punerea în
funcţiune, exploatarea şi întreţinerea, modernizarea, închiderea şi
monitorizarea postînchidere a depozitelor definitive pentru combustibil nuclear
uzat şi deşeuri radioactive realizate după adoptarea prezentei ordonanţe*);
b) asigurarea protecţiei radiologice a populaţiei şi
mediului din zonele de risc ale depozitelor definitive;
c) monitorizarea radioactivităţii mediului în zona
depozitelor definitive;
d) informarea şi pregătirea opiniei publice din zona
învecinată depozitelor definitive pentru acceptarea amplasării şi funcţionării
acestora;
e) promovarea şi diseminarea activităţilor specifice
în domeniul gospodăririi în siguranţă a deşeurilor radioactive, în ţară şi în
străinătate;
f) organizarea de conferinţe, grupuri de lucru,
seminarii şi alte activităţi similare;
g) dezvoltarea şi implementarea programelor sociale
pentru comunităţile locale învecinate depozitelor;
h) alte activităţi necesare depozitării în siguranţă a
deşeurilor radioactive rezultate din operarea şi dezafectarea instalaţiilor
nucleare şi/sau radiologice deţinute de aceştia;
B. bugetul de stat pentru:
a) exploatarea şi întreţinerea, modernizarea,
închiderea şi monitorizarea postînchidere a depozitelor definitive existente la data de 1 ianuarie 2007;
b) tratarea, condiţionarea şi depozitarea definitivă a
surselor de radiaţii nucleare şi a deşeurilor radioactive rezultate de la
operatorii economici aflaţi în faliment sau în lichidare judiciară, inclusiv
dezafectarea instalaţiilor nucleare şi/sau radiologice din proprietatea
acestora, în cazul în care resursele financiare rezultate din lichidarea
judiciară sunt insuficiente;
c) recuperarea, tratarea, condiţionarea şi
depozitarea definitivă a surselor orfane, deşeurilor istorice rezultate din
practici trecute şi a deşeurilor rezultate din accidente şi/sau incidente
nucleare;
d) asigurarea protecţiei radiologice a populaţiei şi
mediului din zonele de risc ale depozitelor definitive existente la data de 1
ianuarie 2007;
e) dezvoltarea şi implementarea programelor sociale
pentru comunităţile locale învecinate depozitelor definitive existente la data
de 1 ianuarie 2007;
C. alte surse legale.
(2) Activităţile pentru care se alocă sume de la
bugetul statului se aprobă anual prin hotărâre a Guvernului.
(3) Contribuţia anuală a titularilor de autorizaţie se
stabileşte pe baza unuia sau mai multora dintre criteriile de mai jos;
a) cantitatea de energie electrică şi/sau termică
generată;
b) volumul şi tipul deşeurilor radioactive, în vederea
depozitării definitive;
c) tipul şi vechimea instalaţiilor nucleare şi
radiologice.
Art. 18. - Excedentele anuale ale veniturilor
proprii rezultate din
execuţia bugetului ANDRAD se reportează în anul următor şi se utilizează în
conformitate cu prevederile prezentei ordonanţe.
*) Textul lit. a) a fost modificat în anul 2006 prin
Ordonanţa Guvernului nr. 31/2006, aprobată prin Legea nr. 26/2007, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 663 din 2
august 2006.
CAPITOLUL IV
Constituirea resurselor financiare destinate
dezafectării instalaţiilor nucleare şi/sau radiologice
Art. 19. - (1) Resursele financiare destinate
dezafectării instalaţiilor nucleare şi/sau radiologice se constituie după cum
urmează:
a) prin contribuţii anuale
ale titularilor de autorizaţie nucleară, în contul ANDRAD, din venituri
rezultate din activităţi comerciale proprii ori alte surse legale, pentru
instalaţiile nucleare şi/sau radiologice, cu excepţia celor de cercetare
finanţate integral de la bugetul de stat;
b) în contul titularului de autorizaţie, de la bugetul
de stat ori alte surse legale, pentru instalaţiile nucleare şi/sau radiologice
de cercetare finanţate integral de la bugetul de stat.
(2) Contribuţiile prevăzute la alin. (1) lit. a) se
acumulează într-un cont bancar, distinct de cel destinat gospodăririi
deşeurilor radioactive, şi se stabilesc prin hotărâre a Guvernului, la
propunerea Ministerului Economiei şi Comerţului, pe bază de studii
tehnico-economice.
(3) Fondurile prevăzute la
alin. (1) lit. b) se aprobă prin hotărâre a Guvernului, la propunerea
Ministerului Economiei şi Comerţului şi/sau a Ministerului Educaţiei şi
Cercetării, cu avizul CNCAN, pe bază de studii tehnico-economice.
Art. 20. - Resursele financiare constituite conform art. 19 alin. (1) lit. a) sunt gestionate de ANDRAD
şi utilizate de titularii de autorizaţii nucleare, cu aprobarea ANDRAD şi cu
avizul consultativ al CNCAN.
Art. 21. - Resursele financiare constituite conform art.
19 alin. (1) lit. a) trebuie să fie:
a) constituite în cursul perioadei de operare a
instalaţiilor nucleare şi radiologice;
b) disponibile şi suficiente pentru a acoperi costul
activităţilor de dezafectare şi de gospodărire a combustibilului nuclear uzat
şi a deşeurilor radioactive rezultate din dezafectare,
la momentul oportun;
c) folosite exclusiv în scopul pentru care au fost
constituite;
d) gestionate în mod transparent.
CAPITOLUL V
Responsabilităţile titularilor de autorizaţii
nucleare
Art. 22. - Titularii autorizaţiei nucleare, inclusiv
cei ce deţin ori produc deşeuri radioactive din minerit şi exploatarea
minereurilor de uraniu şi/sau toriu, vor raporta anual la ANDRAD, până la data
de 1 februarie, cantităţile, tipurile şi caracteristicile deşeurilor
radioactive generate în anul precedent şi cele estimate a fi generate în anul
în curs, în vederea actualizării bazei de date pentru inventarul deşeurilor
radioactive.
Art. 23. - (1) Titularii autorizaţiei nucleare au
obligaţia de a întocmi rapoarte şi de a pune la dispoziţie toate documentele şi
informaţiile solicitate de ANDRAD în vederea îndeplinirii obiectului său de
activitate.
(2) Rapoartele ştiinţifice cuprinzând rezultatele
studiilor de cercetare în domeniul gospodăririi deşeurilor radioactive,
finanţate de la bugetul de stat, se pun cu titlu gratuit la dispoziţia ANDRAD,
cu respectarea dispoziţiilor legale în vigoare.
Art. 24. - (1) Titularii autorizaţiei nucleare răspund
de dezafectarea instalaţiilor nucleare şi/sau radiologice şi de gospodărirea
deşeurilor radioactive rezultate din funcţionarea instalaţiilor nucleare şi
radiologice şi din dezafectarea acestora, până la depozitarea definitivă.
(2) Răspunderea în domeniul dezafectării poate fi
transferată de către titularul de autorizaţie către ANDRAD după încheierea perioadei de exploatare.
Art. 25. - Titularii autorizaţiei nucleare au obligaţia
de a finanţa activităţile de colectare, sortare, tratare, condiţionare,
depozitare intermediară şi transport în vederea depozitării definitive a
deşeurilor radioactive generate din activităţile de exploatare, întreţinere şi
reparaţii a instalaţiilor nucleare şi/sau radiologice.
Art. 26. - Titularii autorizaţiei nucleare au
obligaţia, după caz, de a finanţa activităţile proprii de cercetare-dezvoltare
privind gospodărirea deşeurilor radioactive.
Art. 27. - Titularii autorizaţiei nucleare au obligaţia
de a contribui la constituirea resurselor financiare destinate activităţilor de
gospodărire în siguranţă a deşeurilor radioactive şi de dezafectare a
instalaţiilor nucleare şi/sau radiologice, conform prevederilor art. 16 lit. a)
şi art. 19 alin. (1) lit. a) din prezenta ordonanţă, precum şi ale art. 26 şi
27 din Legea nr. 111/1996, republicată.
Art. 28. - In cazul reorganizării titularului de
autorizaţie, răspunderea pentru gospodărirea deşeurilor radioactive şi
dezafectare revine noului titular de autorizaţie, care se subrogă în drepturile
şi obligaţiile vechiului titular de autorizaţie nucleară.
Art. 29. - (1) In cazul declanşării procedurii de
lichidare judiciară sau al imposibilităţii continuării activităţii de către
titularul autorizaţiei nucleare, atribuţiile de dezafectare şi/sau de
gospodărire a deşeurilor radioactive sunt exercitate în numele titularului de
autorizaţie de către lichidator.
(2) In cazul prevăzut la alin. (1) se va acorda
prioritate absolută finanţării activităţilor de dezafectare şi/sau de
gospodărire a deşeurilor radioactive rezultate din activitatea nucleară
desfăşurată de titularul autorizaţiei nucleare.
(3) In cazul în care resursele financiare rezultate prin lichidare judiciară sunt insuficiente, atribuţiile de
dezafectare si/sau gospodărire a deşeurilor radioactive sunt preluate de
ANDRAD.
Art. 30. - Responsabilităţile pentru respectarea
Convenţiei comune asupra gospodăririi în siguranţă a combustibilului uzat şi
asupra gospodăririi în siguranţă a deşeurilor radioactive, adoptată la Viena la
5 septembrie 1997, ratificată prin Legea nr. 105/1999, revin celor implicaţi în
diferite etape ale gestionării combustibilului nuclear uzat şi a deşeurilor
radioactive, în funcţie de statutul juridic, de obiectul lor de activitate, de
dotările şi resursele umane de care dispun, conform reglementărilor în vigoare.
Art. 31. - Importul combustibilului nuclear uzat şi al
deşeurilor radioactive în scopul depozitării definitive este interzis şi se
sancţionează conform legii.
Art. 32. - Titularii de autorizaţie vor fi consultaţi
şi implicaţi în derularea tuturor etapelor de dezbatere aferente procesului
decizional privind stabilirea prevederilor Strategiei naţionale pe termen mediu
şi lung privind gospodărirea în siguranţă a combustibilului nuclear uzat şi a
deşeurilor radioactive, care sunt relevante pentru propriile instalaţii
nucleare, a limitelor şi condiţiilor tehnice pentru depozitarea definitivă,
care sunt relevante pentru deşeurile nucleare şi combustibilul uzat generate în
propriile instalaţii nucleare, şi/sau a contribuţiilor pentru constituirea
resurselor financiare pentru dezafectare, depozitarea deşeurilor şi a
combustibilului uzat prevăzute la art. 16 lit. a) si la
art. 19 alin. (1) lit. a).
Art. 33. - Combustibilul nuclear uzat şi deşeurile
radioactive rezultate în cadrul programelor de cooperare şi al parteneriatelor
internaţionale, la care România participă, vor fi
gestionate, în cazul în care nu va fi convenit altfel
prin acorduri speciale, de statul pe teritoriul căruia acestea sunt generate.
Art. 34. - Următoarele fapte constituie contravenţii şi
se sancţionează după cum urmează:
a) neachitarea la termen a contribuţiei directe anuale
de către titularii de autorizaţie, cu amendă de la 2.000 lei la 20.000 lei;
b) neachitarea la termen a
contribuţiei anuale stabilite pentru dezafectarea instalaţiilor nucleare şi/sau
radiologice, cu amendă de la 2.000 lei la 20.000 lei;
c) încălcarea dispoziţiilor art. 22 si 23, cu amendă
de la 1.000 lei la 2.500 lei.
Art. 35. - (1) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea
sancţiunilor se fac de către reprezentanţii împuterniciţi ai CNCÂN, la
notificarea ANDRAD.
(2) Neachitarea contribuţiilor prevăzute la art. 34
lit. a) şi b) atrage plata unor penalităţi pentru fiecare zi de întârziere,
conform prevederilor legale.
Art. 36. - Prevederile art. 34 lit. c) se completează
cu dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al
contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002,
cu modificările şi completările ulterioare.
Notă finală
Reproducem mai jos prevederile art. III şi IV din Ordonanţa Guvernului nr. 31/2006
pentru modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr. 11/2003 privind
gestionarea combustibilului nuclear uzat şi a deşeurilor radioactive, inclusiv
depozitarea definitivă, astfel cum a fost aprobată prin Legea nr. 26/2007, care
nu sunt încorporate în forma republicată a Ordonanţei Guvernului nr. 11/2003:
Art. III. - In termen de 120 de
zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe, Ministerul Economiei şi
Comerţului va elabora şi va propune spre aprobare proiectul de hotărâre a
Guvernului privind cuantumul contribuţiilor directe anuale ale titularilor de
autorizaţie nucleară, destinate gospodăririi deşeurilor radioactive, precum şi
cuantumul contribuţiilor anuale, destinate constituirii resurselor financiare
pentru dezafectare, termenul de plată şi modul de gestionare a acestora.
Art. IV. - In termen de 90 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe, Guvernul va aproba
transmiterea Depozitului Naţional de Deşeuri Radioactive - Băiţa Bihor în
administrarea ANDRAD, activităţile acestuia fiind efectuate în continuare de
Institutul Naţional de Fizică şi Inginerie Nucleară „Horia Hulubei"
Bucureşti.