ORDONANTA Nr. 11 din 30 ianuarie 2003
privind gestionarea combustibilului nuclear uzat si a deseurilor radioactive,
inclusiv depozitarea finala
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 61 din 1 februarie 2003
In temeiul art. 107 din Constitutie si al art. 1 pct. V.5 din Legea nr.
680/2002 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Gestionarea combustibilului nuclear uzat si a deseurilor radioactive,
inclusiv depozitarea finala, se desfasoara cu respectarea standardelor si a
normelor nationale de securitate nucleara, de protectie a personalului expus
profesional, a populatiei, a mediului, a proprietatii, precum si a acordurilor
internationale la care Romania este parte.
Art. 2
Obiectul prezentei ordonante il constituie reglementarile privind
repartizarea responsabilitatilor pentru gestionarea combustibilului nuclear
uzat si a deseurilor radioactive, precum si depozitarea finala a acestora, in
conditii care sa asigure protectia populatiei, mediului si a proprietatii, in
prezent si in viitor, fara a compromite nevoile si aspiratiile generatiilor
viitoare; stabilirea surselor financiare destinate sustinerii si realizarii
activitatilor privind gestionarea combustibilului nuclear uzat si a deseurilor
radioactive generate, inclusiv cele privind depozitarea finala a acestora, pe
durata de viata utila a instalatiilor nucleare, inclusiv in perioada
dezafectarii acestora.
Art. 3
(1) Prevederile prezentei ordonante se aplica pentru depozitarea finala si
gestionarea in siguranta atat a combustibilului nuclear uzat si a deseurilor
radioactive rezultate din operarea reactorilor nucleari de putere si de
cercetare, cat si a deseurilor radioactive rezultate din aplicatiile tehnicilor
si tehnologiilor nucleare in industrie, medicina, agricultura si in alte
domenii de interes socio-economic, inclusiv cele rezultate din dezafectarea
instalatiilor nucleare.
(2) Prezenta ordonanta nu se aplica deseurilor care contin prin natura lor
doar materiale radioactive naturale si care nu provin din ciclul
combustibilului nuclear, cu exceptia cazului in care acestea nu constituie o
sursa inchisa, sau sunt declarate de catre titularii de autorizatie drept
deseuri radioactive.
Art. 4
La baza gestionarii combustibilului nuclear uzat si a deseurilor
radioactive, inclusiv a depozitarii finale, stau urmatoarele principii
generale:
a) principiul utilizarii numai a proceselor si metodelor de gestionare a
deseurilor radioactive care nu pun in pericol sanatatea populatiei si calitatea
mediului;
b) principiul "generatorul de deseuri radioactive plateste";
c) principiul responsabilitatii generatorului de deseuri radioactive;
d) principiul utilizarii celor mai bune tehnici disponibile fara antrenarea
unor costuri excesive.
Art. 5
In sensul prezentei ordonante, expresiile si termenii folositi au
urmatoarele semnificatii:
a) titular de autorizatie - orice persoana juridica, de drept public sau
privat, care desfasoara activitati nucleare in baza unei evaluari de securitate
nucleara si control;
b) activitate nucleara - orice practica umana care introduce surse sau cai
de expunere suplimentare, extinde expunerea la un numar mai mare de persoane
sau modifica reteaua de cai de expunere, plecand de la sursele existente,
marind astfel expunerea sau posibilitatea persoanelor ori numarul de persoane
expuse;
c) gestionarea combustibilului nuclear uzat - toate activitatile legate de
manipularea combustibilului, inclusiv controlul efluentilor rezultati, stocarea
intermediara si/sau depozitarea finala;
d) gestionarea deseurilor radioactive - toate activitatile, inclusiv cele
de dezafectare, legate de manipularea deseurilor, inclusiv controlul
efluentilor rezultati, tratarea, stocarea intermediara si/sau depozitarea
finala;
e) ciclul de combustibil nuclear - ansamblul de operatiuni care cuprinde
extractia si prelucrarea minereurilor si imbogatirea uraniului si toriului,
fabricarea combustibilului nuclear, exploatarea reactoarelor nucleare,
retratarea combustibilului nuclear, dezafectarea, orice activitate de
gospodarire a deseurilor radioactive sau orice activitate de cercetare-dezvoltare
asociata uneia dintre operatiunile sus-mentionate;
f) combustibil nuclear uzat - combustibil nuclear iradiat, indepartat
definitiv din zona activa a unui reactor;
g) deseuri radioactive - acele materiale rezultate din activitatile
nucleare, pentru care nu s-a prevazut nici o intrebuintare, care contin sau
sunt contaminate cu radionuclizi in concentratii superioare limitelor de
exceptare;
h) controlul efluentilor - eliberarea planificata si controlata in mediu,
in limite autorizate, a materialelor radioactive lichide sau gazoase, provenite
din instalatii nucleare autorizate, inclusiv in timpul functionarii normale a
instalatiilor;
i) stocare intermediara - pastrarea combustibilului nuclear uzat sau a
deseurilor radioactive intr-o instalatie ce asigura izolarea, controlul si
monitorizarea lor si in care acestea pot fi ulterior tratate si/sau depozitate;
j) depozitare finala - amplasarea definitiva a combustibilului nuclear uzat
sau a deseurilor radioactive intr-o instalatie nucleara adecvata;
k) instalatie nucleara - generator de radiatie nucleara, instalatia,
aparatul sau dispozitivul care extrage, produce, prelucreaza ori contine
materiale radioactive; instalatia nucleara include si cladirile sau structurile
aferente;
l) surse - emitator de radiatii ionizante si orice material radioactiv;
m) durata de viata utila - timpul in care instalatia de gestionare a
combustibilului nuclear uzat sau a deseurilor radioactive este folosita in
scopul pentru care a fost proiectata; in cazul unei instalatii de depozitare
finala, inseamna timpul calculat din momentul depozitarii combustibilului
nuclear uzat sau a deseurilor radioactive pana la inchiderea si sigilarea
acesteia;
n) inchiderea unei instalatii nucleare - finalizarea tuturor operatiilor
subsecvente stocarii intermediare sau depozitarii finale a combustibilului
nuclear uzat sau a deseurilor radioactive;
o) dezafectare - toate etapele care conduc la scoaterea definitiva din
functiune a unei instalatii nucleare, alta decat instalatia de depozitare
finala. Aceste etape cuprind si procesele de decontaminare si demontare a
instalatiei;
p) generator de deseuri radioactive - orice persoana juridica, de drept
public sau privat, care desfasoara activitati din care rezulta deseuri
radioactive.
CAP. 2
Gestionarea combustibilului nuclear uzat si a deseurilor radioactive,
inclusiv depozitarea finala
Art. 6
Titularii de autorizatie au obligatia de a gestiona combustibilul nuclear
uzat si deseurile radioactive generate, in vederea depozitarii finale a
acestora pe toata durata de viata utila a instalatiilor nucleare, inclusiv in
timpul dezafectarii acestora.
Art. 7
Coordonarea la nivel national a procesului de gestionare in siguranta a
combustibilului nuclear uzat si a deseurilor radioactive generate de titularii
de autorizatii nucleare, precum si depozitarea finala a acestora se fac in baza
Strategiei nationale pe termen mediu si lung privind gestionarea
combustibilului nuclear uzat si a deseurilor radioactive, inclusiv depozitarea
finala, si dezafectarea instalatiilor nucleare, denumita in continuare
Strategie nationala.
Art. 8
Coordonarea la nivel national a procesului de gestionare in siguranta a
combustibilului nuclear uzat si a deseurilor radioactive generate de titularii
de autorizatii nucleare, precum si depozitarea finala a acestora se fac de
autoritatea nationala competenta in domeniu.
Art. 9
(1) Autoritatea nationala competenta in domeniul coordonarii la nivel
national a procesului de gestionare in siguranta a combustibilului nuclear uzat
si a deseurilor radioactive, inclusiv depozitarea finala, este Agentia
Nationala pentru Deseuri Radioactive, denumita in continuare ANDRAD.
(2) ANDRAD este persoana juridica, in subordinea Ministerului Industriei si
Resurselor, cu sediul in localitatea Mioveni, Str. Campului nr. 1/C.P.78,
municipiul Pitesti, judetul Arges.
Art. 10
(1) Patrimoniul ANDRAD se constituie prin preluarea unei parti din
patrimoniul Sucursalei de Cercetari Nucleare din cadrul Regiei Autonome pentru
Activitati Nucleare Drobeta-Turnu Severin, denumita in continuare RAAN, aflata
sub autoritatea Ministerului Industriei si Resurselor.
(2) RAAN se va reorganiza prin hotarare a Guvernului, initiata de
Ministerul Industriei si Resurselor.
(3) ANDRAD este condusa de un consiliu de administratie al carui presedinte
este numit prin ordin al ministrului industriei si resurselor.
Art. 11
ANDRAD isi desfasoara activitatea pe baza regulamentului de organizare si
functionare, aprobat prin hotarare a Guvernului, initiata de Ministerul
Industriei si Resurselor.
Art. 12
ANDRAD are ca obiect de activitate coordonarea la nivel national a
procesului de gestionare in siguranta atat a combustibilului nuclear uzat si a
deseurilor radioactive, rezultate din operarea reactoarelor nucleare de putere
si/sau de cercetare, dezafectarea instalatiilor nucleare, cat si a deseurilor
radioactive provenite din aplicatiile tehnicilor si tehnologiilor nucleare in
industrie, medicina, agricultura si in alte domenii de interes socio-economic,
inclusiv depozitarea finala a acestora.
Art. 13
Bugetul de venituri si cheltuieli al ANDRAD se aproba in conditiile legii.
Art. 14
(1) Cheltuielile curente si de capital ale ANDRAD se finanteaza din
veniturile constituite in conformitate cu art. 17.
(2) In anul 2003 cheltuielile curente si de capital ale ANDRAD se
finanteaza conform alin. (1) si, in completare, din imprumuturi fara dobanda,
acordate conform Legii nr. 500/2002 privind finantele publice.
Art. 15
In vederea realizarii obiectului sau de activitate ANDRAD are, in
principal, urmatoarele atributii:
a) elaboreaza Strategia nationala si o transmite, spre aprobare,
Consiliului national pentru energie nucleara;
b) elaboreaza si transmite spre aprobare ministerului coordonator, in baza
Strategiei nationale, Planul Anual de Activitati, denumit in continuare PAA, si
sursele de finantare aferente privind coordonarea la nivel national a
procesului de gestionare a combustibilului nuclear uzat si a deseurilor
radioactive, inclusiv depozitarea finala, si dezafectarea instalatiilor
nucleare;
c) asigura constituirea si actualizarea anuala a unei baze de date
nationale privind cantitatile, tipurile de deseuri radioactive si de
combustibil nuclear uzat, generate, inclusiv cele rezultate din dezafectarea
instalatiilor nucleare;
d) analizeaza datele relevante privind caracteristicile combustibilului
nuclear uzat si ale deseurilor radioactive rezultate din exploatarea
instalatiilor nucleare;
e) intocmeste anual un inventar la nivel national privind cantitatile si
tipurile de deseuri radioactive si de combustibil nuclear uzat, generate, in
vederea elaborarii PAA;
f) elaboreaza proceduri si norme tehnice pentru toate etapele gestionarii
combustibilului nuclear uzat si a deseurilor radioactive, inclusiv depozitarea
finala, si dezafectarea instalatiilor nucleare;
g) coordoneaza elaborarea studiilor de fezabilitate si de amplasament,
proiectarea, constructia, punerea in functiune si exploatarea depozitelor
finale de combustibil nuclear uzat si de deseuri radioactive;
h) coordoneaza toate etapele procesului de dezafectare a instalatiilor
nucleare;
i) asigura direct sau prin terti protectia fizica a depozitelor finale de
combustibil nuclear uzat si de deseuri radioactive;
j) colaboreaza cu autoritatile nationale cu competente in domeniul nuclear;
k) coopereaza cu institutii similare din strainatate in vederea utilizarii
celor mai noi tehnologii privind depozitarea finala a combustibilului nuclear
uzat si a deseurilor radioactive.
Art. 16
Bugetul anual propriu de venituri si cheltuieli al ANDRAD cuprinde
categoriile de cheltuieli necesare finantarii activitatilor prevazute in PAA,
precum si cele privind functionarea agentiei, in vederea indeplinirii
atributiilor.
Art. 17
Finantarea activitatii ANDRAD este asigurata din veniturile constituite
din:
a) contributii directe anuale ale titularilor de autorizatie, stabilite
prin hotarare a Guvernului, la propunerea Ministerului Industriei si
Resurselor;
b) donatii, sponsorizari si asistenta financiara acordata de persoane
fizice sau juridice, publice ori private, si de organizatii internationale;
c) alte surse de finantare aprobate de Guvern, la propunerea Ministerului
Industriei si Resurselor.
Art. 18
Veniturile constituite in conformitate cu art. 17 sunt administrate de
ANDRAD care propune anual sumele necesare pentru finantarea activitatilor
cuprinse in PAA, privind coordonarea la nivel national a procesului de
gestionare a combustibilului nuclear uzat si a deseurilor radioactive, inclusiv
depozitarea finala, si dezafectarea instalatiilor nucleare.
Art. 19
Excedentele anuale rezultate din executia bugetului ANDRAD se reporteaza in
anul urmator si se utilizeaza in conformitate cu prevederile prezentei
ordonante.
CAP. 3
Responsabilitatile titularilor de autorizatii nucleare
Art. 20
Titularii de autorizatie nucleara vor raporta anual, pana la data de 1
decembrie, la ANDRAD cantitatile si tipurile de combustibil nuclear uzat si de
deseuri radioactive, generate in anul in curs si cele prognozate a fi generate
in anul urmator, in vederea actualizarii bazei de date privind coordonarea la
nivel national a procesului de gestionare a combustibilului nuclear uzat si a
deseurilor radioactive, inclusiv depozitarea finala, si dezafectarea
instalatiilor nucleare.
Art. 21
Raspunderea directa pentru gestionarea combustibilului nuclear uzat si a
deseurilor radioactive, in vederea depozitarii finale a acestora, revine
titularilor de autorizatie, pe toata durata de viata utila, inclusiv in timpul
dezafectarii instalatiilor nucleare.
Art. 22
Titularii de autorizatie au obligatia de a finanta activitatile proprii de
colectare, sortare, tratare, conditionare, stocare intermediara si transport in
vederea depozitarii finale a combustibilului nuclear uzat si a deseurilor
radioactive generate din activitatile de exploatare, intretinere si reparatii,
inclusiv din dezafectarea instalatiilor nucleare.
Art. 23
Titularii de autorizatie au obligatia de a finanta activitatile proprii de
cercetare-dezvoltare privind gestionarea combustibilului nuclear uzat si a
deseurilor radioactive.
Art. 24
Titularii de autorizatie au obligatia de a sustine prin contributii directe
anuale finantarea activitatii ANDRAD conform prevederilor art. 17 lit. a), ale
caror cuantumuri sunt stabilite prin hotarare a Guvernului.
Art. 25
In cazul reorganizarii titularului de autorizatie, raspunderea pentru
gestionarea combustibilului nuclear uzat si a deseurilor radioactive revine
noului titular de autorizatie, care va prelua si cheltuielile privind
gestionarea combustibilului nuclear uzat si a deseurilor radioactive, inclusiv
cele pentru depozitarea finala, in anul curent.
Art. 26
In cazul declansarii procedurii de lichidare judiciara sau al
imposibilitatii continuarii activitatii de catre titularul de autorizatie,
atributiile de gestionare a combustibilului nuclear uzat si a deseurilor
radioactive sunt exercitate de ANDRAD pana la stabilirea noului titular de
autorizatie.
Art. 27
Responsabilitatile pentru respectarea Conventiei comune asupra gospodaririi
in siguranta a combustibilului uzat si asupra gospodaririi in siguranta a
deseurilor radioactive, adoptata la Viena la 5 septembrie 1997, ratificata prin
Legea nr. 105/1999, revin celor implicati in diferite etape ale gestionarii
combustibilului nuclear uzat si a deseurilor radioactive, in functie de statutul
juridic, de obiectul lor de activitate, de dotarile si resursele umane de care
dispun, conform reglementarilor in vigoare.
Art. 28
Importul combustibilului nuclear uzat si al deseurilor radioactive in
scopul depozitarii finale este interzis.
CAP. 4
Sanctiuni
Art. 29
Urmatoarele fapte constituie contraventii si se sanctioneaza dupa cum
urmeaza:
a) nerespectarea prevederilor art. 6, cu amenda de la 150.000.000 lei la
300.000.000 lei;
b) nerespectarea prevederilor art. 20, cu amenda de la 50.000.000 lei la
150.000.000 lei;
c) nerespectarea prevederilor art. 24, cu amenda de la 150.000.000 lei la
500.000.000 lei;
d) nerespectarea prevederilor art. 28, cu amenda de la 500.000.000 lei la
1.000.000.000 lei.
Art. 30
Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de catre
reprezentanti imputerniciti ai ANDRAD.
Art. 31
Contraventiilor prevazute la art. 29 li se aplica si dispozitiile
Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile
ulterioare.
CAP. 5
Dispozitii finale
Art. 32
Combustibilul nuclear uzat si deseurile radioactive rezultate in cadrul
programelor de cooperare si al parteneriatelor internationale, la care Romania
participa, vor fi gestionate, in cazul in care nu va fi convenit altfel prin
acorduri speciale, de statul pe teritoriul caruia acestea sunt generate.
Art. 33
In termen de 30 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei ordonante
Ministerul Industriei si Resurselor va prezenta Guvernului spre aprobare
proiectul de hotarare privind Regulamentul de organizare si functionare a
ANDRAD si proiectul de hotarare privind reorganizarea RAAN.
Art. 34
In termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei
ordonante Ministerul Industriei si Resurselor si Ministerul Educatiei si
Cercetarii vor prezenta Guvernului, spre aprobare, proiectul de hotarare
privind stabilirea cuantumului contributiilor anuale directe ale titularilor de
autorizatie nucleara si a termenului de plata a acestora.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul delegat la
Ministerul Educatiei si Cercetarii
pentru activitatea de cercetare,
Serban Constantin Valeca
Ministrul industriei si resurselor,
Dan Ioan Popescu
Ministrul apelor si protectiei mediului,
Petru Lificiu
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu