ORDONANTA Nr. 110 din 27 august 1998
pentru ratificarea Conventiei privind infiintarea Biroului European de
Telecomunicatii (ETO), adoptata la Copenhaga la 1 septembrie 1996
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 323 din 29 august 1998

In temeiul prevederilor art. 107 alin. (1) si (3) din Constitutia Romaniei
si ale art. 1 pct. 1 lit. k) din Legea nr. 148/1998 privind abilitarea
Guvernului de a emite ordonante,
Guvernul Romaniei emite urmatoarea ordonanta:
Art. 1
Se ratifica Conventia privind infiintarea Biroului European de
Telecomunicatii (ETO), adoptata la Copenhaga la 1 septembrie 1996.
Art. 2
Contributia financiara anuala a Romaniei la Biroul European de
Telecomunicatii va fi asigurata de catre Ministerul Comunicatiilor.
PRIM-MINISTRU
RADU VASILE
Contrasemneaza:
Ministrul comunicatiilor,
Sorin Pantis
p. Ministrul afacerilor externe,
Mihai Ungureanu,
secretar de stat
Ministrul finantelor,
Daniel Daianu
CONVENTIE*)
privind infiintarea Biroului European de Telecomunicatii (ETO)*1)
*) Traducere.
Statele parti la prezenta conventie, numite in continuare parti
contractante, ale caror administratii de telecomunicatii sunt membre ale
Conferintei europene a administratiilor de posta si telecomunicatii (CEPT)*2),
recunoscand importanta posibilitatii pentru prestatorii de servicii de a
oferi servicii de telecomunicatii la un nivel european si nevoia de a inlesni
procedurile de obtinere a autorizatiilor nationale,
recunoscand, de asemenea, dorinta de coordonare a planurilor de numerotatie
nationale in Europa si posibilitatea ca prestatorii de servicii sa aiba acces
la planul de numerotatie coordonat in Europa,
dorind sa aplice o procedura pentru coordonarea cererilor si eliberarea
autorizatiilor nationale in domeniul serviciilor de telecomunicatii,
dorind, de asemenea, sa sprijine eforturile de armonizare in materie de
autorizatii pentru furnizarea de servicii de telecomunicatii,
luand in considerare Rezolutia Consiliului Comunitatilor Europene cu
privire la promovarea unei cooperari la nivel european in ceea ce priveste
numerotatia serviciilor de telecomunicatii (92/C 318/02), Rezolutia Consiliului
Uniunii Europene cu privire la punerea in aplicare a unui viitor cadru de
reglementari in materie de telecomunicatii (95/C 258/01), inclusiv acordarea de
licente,
tinand seama de posibilitatea, in acest context, de a intreprinde studii in
numele unor organisme exterioare, inter alia Comisia Europeana,
hotarate sa stabileasca o institutie permanenta cu scop non-profit pentru a
ajuta Comitetul european pentru reglementari in telecomunicatii din cadrul
CEPT, numit in continuare ECTRA*3), a carui sarcina este dezvoltarea celor de
mai sus,
au convenit cele ce urmeaza:
------------
*1) Acronim pentru: European Telecommunications Office.
*2) Acronim pentru: European Conference for Post and Telecommunications.
*3) Acronim pentru: European Committee for Telecommunications Regulatory
Affairs.
Art. 1
Infiintarea ETO
(1) Prin prezenta conventie se infiinteaza Biroul European de
Telecomunicatii, numit in continuare ETO.
(2) Sediul ETO este la Copenhaga, Danemarca.
Art. 2
Functiile ETO
Functiile ETO sunt:
(1) sa asigure cadrul administrativ pentru aplicarea unei proceduri de
"ghiseu unic" pentru acordarea de licente si declaratii, in vigoare
intre partile contractante la prezenta conventie;
(2) sa intreprinda studii pentru armonizarea procedurilor si a conditiilor
referitoare la acordarea de licente si declaratii, inclusiv studii pentru
organisme exterioare, inter alia pentru Comisia Europeana, si sa consilieze
ECTRA in consecinta;
(3) sa intreprinda studii in domeniul numerotatiei, inclusiv studii pentru
organisme exterioare, inter alia Comisia Europeana, si sa consilieze ECTRA in
ceea ce priveste elaborarea unei politici europene de numerotatie, gestiunea
planurilor de numerotatie europene, daca este cazul, si coordonarea planurilor
de numerotatie nationale;
(4) sa intreprinda, dupa aprobarea de catre Consiliu, oricare alta
activitate pe care o poate solicita ECTRA.
Art. 3
Personalitatea juridica si privilegiile
(1) ETO are personalitate juridica. ETO beneficiaza de capacitate deplina
pentru exercitarea functiilor si indeplinirea scopurilor ce-i revin, in
special:
1. sa incheie contracte;
2. sa dobandeasca, sa inchirieze, sa detina si sa dispuna de bunuri
mobiliare si imobiliare;
3. sa actioneze in justitie;
4. sa incheie acorduri cu state sau organizatii internationale.
(2) Directorul si personalul ETO se bucura de privilegii si imunitati in
Danemarca, in conformitate cu acordul referitor la sediul ETO, incheiat intre
ECTRA si Guvernul Danemarcei.
(3) Alte tari pot sa acorde ETO privilegii si imunitati de aceeasi natura,
pentru a sprijini activitatile sale in aceste tari, in special in ceea ce
priveste imunitatea juridica pentru comunicarile scrise si verbale si pentru
toate faptele savarsite de directorul si de functionarii ETO, in cadrul
functiilor lor oficiale.
Art. 4
Organele ETO
ETO este constituit dintr-un consiliu si un director, ajutat de un personal
de specialitate.
Art. 5
Consiliul
(1) Consiliul este compus din reprezentanti ai administratiilor de
reglementare in telecomunicatii ale tuturor partilor contractante. El este
organul decizional suprem al ETO.
(2) Reprezentantii membrilor ECTRA care nu apartin unei parti contractante
la prezenta conventie pot asista la reuniunile Consiliului in calitate de
observatori si pot fi invitati de presedinte sa ia cuvantul, dar nu pot vota.
(3) Reprezentantii Comisiei Europene si ai Secretariatului ECTRA pot
participa la reuniunile Consiliului in calitate de observatori, avand dreptul de
a lua cuvantul, dar nu de a vota.
(4) Presedintele ECTRA este presedintele Consiliului. Totusi, daca
presedintele ECTRA provine dintr-o tara care nu este parte contractanta la
prezenta conventie, Consiliul alege un presedinte dintre membrii proprii. In
acest caz, presedintele ECTRA participa la Consiliu in calitate de observator.
Mandatul presedintelui ales expira in acelasi timp cu mandatul presedintelui
ECTRA.
(5) Presedintele are autoritatea de a actiona in numele Consiliului, in
limitele mandatului sau.
(6) Consiliul stabileste toate regulile necesare bunei functionari a ETO si
a organelor sale.
(7) Consiliul este convocat cel putin de doua ori pe an de catre
presedintele sau. El are, in special, urmatoarele misiuni:
1. de a numi directorul ETO si de a-i determina functiile;
2. de a determina numarul angajatilor si conditiile angajarii lor;
3. de a supraveghea recrutarea personalului de catre directorul ETO;
4. de a adopta bugetul anual al ETO si de a informa ECTRA;
5. de a aproba darile de seama anuale ale ETO si de a informa ECTRA;
6. de a conveni programul de lucru, conform procedurii prevazute la art. 8;
7. de a stabili prioritatile privind actiunile aprobate in cadrul
programului de lucru, dupa discutarea lor cu ECTRA;
8. de a analiza posibilitatile de cooperare intre ETO si alte organizatii
internationale, cum ar fi Biroul european de radiocomunicatii (ERO).
(8) Consiliul raporteaza anual despre activitatile sale adunarii plenare a
ECTRA si, la cerere, ii furnizeaza rapoarte suplimentare.
Art. 6
Procedurile de vot
(1) Membrii Consiliului se straduiesc, pe cat posibil, sa ajunga la consens
in ceea ce priveste deciziile. Daca nu se poate ajunge la consens, decizia se
ia cu o majoritate de doua treimi din numarul voturilor ponderate exprimate.
Voturile sunt ponderate conform cu scara de unitati contributive, indicata la
art. 10.
(2) Pentru toate deciziile Consiliului este necesar un cvorum de membri,
prezenti sau reprezentati, in momentul adoptarii. Cvorumul este egal cu cel
putin jumatate din totalul voturilor ponderate ale tuturor partilor
contractante.
Art. 7
Directorul si personalul
(1) Directorul actioneaza ca reprezentant legal al ETO si are dreptul, in
limitele fixate de Consiliu, sa contracteze in numele ETO. Directorul poate
delega aceasta putere, total sau partial, directorului adjunct.
(2) Directorul raspunde de buna executare a tuturor activitatilor interne
si externe ale ETO, in conformitate cu prezenta conventie, de acordul de sediu,
programul de lucru, buget, precum si de directivele si liniile directoare date
de Consiliu.
(3) Regulile referitoare la personal sunt stabilite de Consiliu.
Art. 8
Programul de lucru
Programul de lucru pentru ETO este stabilit in fiecare an de Consiliu,
pentru o perioada de 3 ani, la propunerea directorului ETO facuta dupa
consultarea prealabila a ECTRA. Programul pentru primul an trebuie sa contina
suficiente detalii pentru a permite sa se stabileasca bugetul anual al ETO.
Art. 9
Bugetul si darile de seama
(1) Exercitiul financiar anual al ETO incepe la 1 ianuarie si se incheie la
31 decembrie.
(2) Directorul pregateste bugetul anual si darile de seama anuale ale ETO
si le supune examinarii si aprobarii Consiliului.
(3) Bugetul este pregatit tinandu-se seama de exigentele programului de
lucru stabilit conform art. 8. Calendarul de prezentare si de aprobare a
bugetului ETO, prealabil inceperii exercitiului financiar pentru care se
aplica, este determinat de Consiliu.
(4) Consiliul stabileste un ansamblu de reguli financiare detaliate. Aceste
reguli prevad, intre altele, calendarul de prezentare si de aprobare a darilor
de seama anuale ale ETO si clauze referitoare la controlul acestor dari de seama.
Art. 10
Contributiile financiare
(1) Investitiile si cheltuielile de functionare curenta ale ETO, cu
exceptia costurilor referitoare la reuniunile Consiliului, sunt suportate de
partile contractante. Costurile se impart pe baza unitatilor contributive,
conform cu contributia administratiilor lor la CEPT la data deschiderii spre
semnare a prezentei conventii sau, pentru tarile care intra in CEPT dupa
aceasta data, la data aderarii administratiilor lor la CEPT.
(2) Cererea partii contractante care doreste sa modifice numarul unitatilor
sale contributive este supusa Consiliului, care ia o decizie si precizeaza data
de la care aceasta se aplica.
(3) Sub rezerva deciziei Consiliului, ETO poate intreprinde lucrari pentru
terti, pe baza principiului recuperarii costurilor.
(4) Costurile referitoare la reuniunile Consiliului sunt suportate de
administratia de telecomunicatii a tarii in care are loc reuniunea.
Cheltuielile de transport si indemnizatiile de sedere sunt suportate de
autoritatile reprezentate.
(5) Contributiile sunt platite de partile contractante, intr-un anumit
termen; pentru orice intarziere se platesc dobanzi, al caror cuantum este
stabilit de Consiliu.
(6) Intarzierea platii mai mult de un an poate atrage dupa sine retragerea
dreptului de vot si pierderea calitatii de membru a partii contractante.
Consiliul decide, de la caz la caz, masurile care trebuie luate.
Art. 11
Semnatarii
(1) Orice stat a carui administratie de telecomunicatii este membra a CEPT poate
deveni parte contractanta la prezenta conventie. Aceasta calitate se obtine
prin semnare sau aderare. Semnarea este supusa ratificarii, acceptarii sau
aprobarii.
(2) Prezenta conventie este deschisa spre semnare incepand cu data de 1
septembrie 1996 si pana la intrarea sa in vigoare.
(3) Dupa intrarea in vigoare prezenta conventie este deschisa spre aderare.
Art. 12
Intrarea in vigoare
(1) Prezenta conventie intra in vigoare in prima zi a celei de a doua luni
de la data la care Guvernul Danemarcei va primi un numar suficient de semnaturi
si, daca este necesar, de instrumente de ratificare, de acceptare sau de
aprobare ale partilor contractante, astfel incat sa se asigure cel putin 225 de
unitati contributive.
(2) Dupa intrarea in vigoare a prezentei conventii orice stat care devine
ulterior parte contractanta este legat prin dispozitiile ei, inclusiv prin
amendamentele in vigoare, din prima zi a celei de-a doua luni de la primirea de
catre Guvernul Danemarcei a instrumentelor de ratificare, acceptare, aprobare
sau aderare ale acestei parti contractante.
Art. 13
Denuntarea
(1) Orice parte contractanta poate denunta prezenta conventie dupa doi ani
de la data intrarii sale in vigoare, printr-un aviz scris adresat Guvernului
Danemarcei, care notifica aceasta denuntare Consiliului, partilor contractante,
directorului si presedintelui in exercitiu ai CEPT.
(2) Denuntarea produce efecte la sfarsitul anului bugetar urmator, asa cum
este el definit la art. 9 paragraful 1, consecutiv datei de primire a acestei
notificari de denuntare de catre Guvernul Danemarcei.
Art. 14
Drepturile si obligatiile partilor contractante
(1) Dispozitiile prezentei conventii nu prejudiciaza dreptul suveran al
partilor contractante de a-si reglementa telecomunicatiile.
(2) Fiecare parte contractanta care este stat membru al Comunitatii
Europene aplica prezenta conventie in concordanta cu obligatiile ce ii revin in
virtutea tratatelor pertinente.
(3) La prezenta conventie nu poate fi formulata nici o rezerva.
Art. 15
Solutionarea litigiilor
Orice litigiu cu privire la interpretarea sau la aplicarea prezentei
conventii si a anexei sale, care nu este solutionat prin bunele oficii ale
Consiliului, este supus arbitrajului de catre partile interesate, in
conformitate cu dispozitiile anexei A, care face parte integranta din prezenta
conventie.
Art. 16
Amendamentele
(1) Consiliul poate adopta amendamente la prezenta conventie. Propunerile
unor astfel de amendamente sunt luate in considerare numai daca sunt sustinute
de cel putin 25% din numarul total al voturilor ponderate ale tuturor partilor
contractante. Se aplica regulile de vot din art. 6.
(2) Amendamentele intra in vigoare pentru toate partile contractante in
prima zi a celei de a treia luni de la data la care Guvernul Danemarcei a
informat partile contractante despre primirea notificarilor de ratificare, de
acceptare sau de aprobare, reprezentand cele doua treimi din numarul total al
voturilor ponderate.
(3) Amendamentele ce impun obligatii noi partilor contractante nu angajeaza
decat partile contractante care le-au ratificat, acceptat sau aprobat.
Art. 17
Depozitarul
(1) Originalul prezentei conventii, precum si toate amendamentele ulterioare,
impreuna cu instrumentele de ratificare, de acceptare, de aprobare sau de
aderare sunt depuse la arhivele Guvernului Danemarcei.
(2) Guvernul Danemarcei transmite o copie certificata a prezentei conventii
si a textului oricarui amendament adoptat de Consiliu tuturor statelor care au
semnat prezenta conventie sau care au aderat la ea si presedintelui in
exercitiu al CEPT. Sunt trimise spre informare copii secretarului general al
Uniunii Internationale a Telecomunicatiilor, presedintelui Comisiei Europene si
secretarului general al Asociatiei Europene a Liberului Schimb.
(3) Guvernul Danemarcei notifica tuturor statelor care au semnat prezenta
conventie sau care au aderat la ea si presedintelui in exercitiu al CEPT toate
semnaturile, ratificarile, acceptarile si aprobarile, precum si intrarea in
vigoare a prezentei conventii si fiecare aderare sau amendament.
Drept pentru care, reprezentantii subsemnati, autorizati in mod
corespunzator, au semnat prezenta conventie.
Incheiata la 1 septembrie 1996 la Copenhaga, intr-un singur exemplar
original in limbile engleza, franceza si germana, toate textele fiind egal
autentice.
ANEXA A
PROCEDURA DE ARBITRAJ
(1) In scopul solutionarii oricarui litigiu la care face referire art. 15
al prezentei conventii, se infiinteaza un tribunal arbitral, potrivit
paragrafelor urmatoare.
(2) In procedura de arbitrare orice parte la conventie se poate alatura
uneia sau alteia dintre partile in litigiu.
(3) Tribunalul este compus din trei membri. Fiecare parte la litigiu
numeste un arbitru intr-un interval de doua luni de la data primirii cererii
unei parti de a supune litigiul arbitrajului. Primii doi arbitri, intr-un
interval de 6 luni de la numirea celui de al doilea arbitru, numesc un al
treilea arbitru, care este presedintele tribunalului. Daca unul dintre cei doi
arbitri nu a fost numit in intervalul de timp cerut, acesta, la cererea
oricarei parti, este numit de secretarul general al Curtii Supreme de Arbitraj,
in conformitate cu Conventia de la Haga din 1899 pentru solutionarea pasnica a
litigiilor internationale. Aceeasi procedura se aplica si daca presedintele
tribunalului nu a fost numit in intervalul de timp cerut.
(4) Tribunalul isi stabileste sediul si propriile reguli de procedura.
(5) Deciziile tribunalului trebuie sa fie in concordanta cu dreptul
international si sa se bazeze pe prezenta conventie si pe principiile generale
de drept.
(6) Fiecare parte suporta cheltuielile referitoare la arbitrul pe care l a numit,
precum si costurile de reprezentare in fata tribunalului. Cheltuielile
referitoare la presedintele tribunalului sunt impartite in mod egal intre
partile in litigiu.
(7) Hotararea tribunalului se da cu majoritatea membrilor sai, care nu se
pot abtine de la vot. Hotararea este definitiva si obligatorie pentru toate
partile si nu poate fi supusa apelului. Partile se conformeaza hotararii fara
intarziere. In cazul unui litigiu asupra intelesului sau fondului hotararii,
aceasta va fi interpretata de tribunal, la cererea oricarei parti la litigiu.