ORDONANTA Nr. 111 din 31 august 2000
pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 9/1992 privind
organizarea statisticii publice
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 426 din 2 septembrie 2000
In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei si ale art. 1
lit. W din Legea nr. 125/2000 privind abilitarea Guvernului de a emite
ordonante,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta.
Art. 1
Ordonanta Guvernului nr. 9/1992 privind organizarea statisticii publice,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 11/1994, republicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 75 din 23 martie 1994, cu
modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum
urmeaza:
1. Ordonanta Guvernului nr. 9/1992 privind organizarea statisticii publice
va avea urmatorul titlu:
"Ordonanta Guvernului nr. 9/1992 privind organizarea statisticii
oficiale"
2. Articolul 1 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 1
(1) Activitatea organizata pentru culegerea, prelucrarea, analiza,
difuzarea si constituirea seriilor de date statistice oficiale cu caracter
demografic, social, economic, financiar, juridic, necesare in vederea
fundamentarii si evaluarii politicilor economice si sociale, informarii opiniei
publice, elaborarii cercetarilor stiintifice, prognozelor si strategiilor de
dezvoltare, fundamentarii deciziilor guvernamentale si ale agentilor economici,
transmiterii de date statistice organismelor internationale potrivit
obligatiilor asumate de statul roman, precum si altor categorii de utilizatori
interni si externi se desfasoara cu respectarea dispozitiilor prezentei
ordonante.
(2) Ordonanta privind organizarea statisticii oficiale se aplica tuturor
persoanelor fizice si juridice care isi desfasoara activitatea pe teritoriul
Romaniei."
3. Articolul 2 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 2
(1) Statistica oficiala in Romania este organizata si coordonata de Institutul
National de Statistica si Studii Economice, organ de specialitate al
administratiei publice centrale in subordinea Guvernului, finantat de la
bugetul de stat.
(2) Institutul National de Statistica si Studii Economice este condus de un
presedinte, ajutat de 2 vicepresedinti, functionari publici, asimilati cu
functiile de conducere de secretar general, respectiv secretar general adjunct
din aparatul propriu al ministerelor si al celorlalte organe ale administratiei
publice centrale de specialitate.
(3) In subordinea Institutului National de Statistica si Studii Economice
functioneaza directiile generale teritoriale de statistica, ca servicii publice
descentralizate, finantate de la bugetul de stat, precum si editura
<<Revista Romana de Statistica>> si Centrul National de Pregatire
in Statistica, finantate din venituri extrabugetare.
(4) In sensul prezentei ordonante, prin servicii de statistica oficiala se
intelege Institutul National de Statistica si Studii Economice si directiile
generale teritoriale de statistica, precum si compartimentele statistice din
cadrul organelor de specialitate ale administratiei publice, coordonate
metodologic de Institutul National de Statistica si Studii Economice."
4. Dupa articolul 2 se introduc articolele 2^1 si 2^2 cu urmatorul cuprins:
"Art. 2^1
(1) In scopul formarii profesionale continue a personalului din serviciile
de statistica oficiala, precum si al promovarii unei culturi statistice in
sistemul administratiei publice centrale si locale, in companii si societati
nationale, regii autonome, societati comerciale, in alte unitati cu
personalitate juridica de drept public sau privat, se infiinteaza Centrul
National de Pregatire in Statistica, in subordinea Institutului National de
Statistica si Studii Economice, finantat din venituri extrabugetare.
(2) Centrul National de Pregatire in Statistica are ca obiect de activitate
organizarea, promovarea activitatilor de formare profesionala continua prin
sistemul educational in domeniile statisticii, demografiei, economiei,
econometriei, sociologiei cantitative si tehnologiei informatiei, contribuind
la raspandirea cunostintelor stiintifice si tehnice din aceste domenii.
(3) Centrul National de Pregatire in Statistica poate elibera, in
conditiile legii, diplome educationale sau certificate de absolvire, dupa caz,
cu evidentierea competentelor dobandite, cu valabilitate nationala.
(4) Formarea profesionala continua prin Centrul National de Pregatire in
Statistica este asigurata de formatori, specialisti in domeniile prevazute la
alin. (2) din administratia publica sau de catre colaboratori din tara ori din
strainatate, remunerati potrivit legislatiei in materie.
Art. 2^2
Organizarea si functionarea Institutului National de Statistica si Studii
Economice si a Centrului National de Pregatire in Statistica se aproba prin
hotarare a Guvernului."
5. Articolul 3 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 3
(1) Organizarea statisticii oficiale se intemeiaza pe principiile
autonomiei, confidentialitatii, transparentei, relevantei, proportionalitatii,
deontologiei statistice si raportului cost/eficienta.
(2) Potrivit principiului autonomiei, Institutul National de Statistica si
Studii Economice este autorizat sa stabileasca in mod impartial si independent,
fara ingerinte de pe pozitii de interes ale Guvernului, partidelor politice,
gruparilor etnice, sindicatelor, organizatiilor patronale si ale altor
organizatii sau persoane fizice, sistemele de indicatori, nomenclatoarele,
clasificarile, metodologiile, tehnicile de inregistrare si prelucrare, sa
publice si sa difuzeze datele si informatiile statistice. Acest principiu
implica obligativitatea difuzarii statisticilor oficiale (date si informatii)
tuturor categoriilor de utilizatori, fara nici o restrictie si in conditii de
egalitate, in privinta calitatii si a termenelor de difuzare.
(3) Potrivit principiului confidentialitatii, serviciile de statistica
oficiala si personalul statistic au obligatia sa adopte si sa asigure pe
parcursul intregii perioade a cercetarii statistice - de la inregistrare pana
la publicare - masuri de protectie a datelor care se refera la subiecti
statistici individuali (persoane fizice sau juridice), date obtinute direct
prin cercetari statistice sau indirect din surse administrative ori alte surse.
(4) Potrivit principiului transparentei, serviciile de statistica oficiala
sunt obligate sa respecte si sa asigure dreptul furnizorilor de date
statistice, utilizatorilor si altor categorii de persoane fizice sau juridice
de a avea acces la temeiul legal si scopul organizarii cercetarilor statistice,
la metodologiile, tehnicile si metodele folosite la elaborarea informatiilor
statistice, la masurile adoptate de protectie a datelor si la modul si
termenele de difuzare a datelor si informatiilor statistice.
(5) Potrivit principiului relevantei, serviciile de statistica oficiala
sunt obligate sa asigure producerea de date si informatii statistice conform
domeniilor, termenelor si gradului de detaliere a datelor statistice stabilite
in functie de evolutia continua a fenomenelor demografice, economice, sociale
si de mediu.
(6) Potrivit principiului proportionalitatii, serviciile de statistica
oficiala au obligatia sa asigure corelarea dintre cantitatea de informatii individuale
ce se solicita si cantitatea de informatii prelucrate ce se ofera
utilizatorilor.
(7) Potrivit principiului deontologiei statistice, serviciile de statistica
oficiala sunt obligate sa instituie si sa aplice criterii stiintifice la
selectarea surselor, metodelor si procedurilor pentru realizarea cercetarilor
statistice si sa faca cunoscute, intr-o forma larg accesibila, sursele de date,
sfera de cuprindere, metodologiile de calcul si gradul de exactitate ale
rezultatelor.
(8) Potrivit principiului raportului cost/eficienta, serviciile de
statistica oficiala sunt obligate sa limiteze volumul datelor statistice culese
de la subiectii statistici, la nivelul care se justifica prin obiectivul
cercetarilor statistice si in conditiile utilizarii optime a resurselor
disponibile."
6. Articolul 4 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 4
(1) Pentru asigurarea caracterului obiectiv, transparent si stiintific al
metodologiilor, indicatorilor, nomenclatoarelor si al clasificarilor utilizate
in activitatea de statistica, se infiinteaza Consiliul de Coordonare a
Activitatii de Statistica, organ consultativ care are, in principal, ca obiect
de activitate analiza si avizarea strategiei de dezvoltare a sistemului
statistic national, a rapoartelor de activitate ale Institutului National de
Statistica si Studii Economice si a Programului anual de cercetari statistice
si studii economice.
(2) Consiliul de Coordonare a Activitatii de Statistica are urmatoarea
componenta:
- 2 reprezentanti ai Academiei Romane;
- 4 reprezentanti ai invatamantului superior de specialitate si cercetarii;
- 6 reprezentanti ai ministerelor si/sau ai organelor de specialitate in
subordinea Guvernului;
- 1 reprezentant al Bancii Nationale a Romaniei;
- 3 reprezentanti ai organismelor sindicale;
- 3 reprezentanti ai organizatiilor patronale;
- 3 reprezentanti ai mijloacelor de informare in masa;
- 2 reprezentanti ai asociatiilor profesionale.
Presedintele Institutului National de Statistica si Studii Economice este
membru de drept.
(3) Membrii Consiliului de Coordonare a Activitatii de Statistica sunt
numiti prin decizie a primului-ministru, la propunerea organismelor si
institutiilor prevazute la alin. (2), pe o perioada de 2 ani.
(4) Membrii Consiliului de Coordonare a Activitatii de Statistica
beneficiaza de o indemnizatie de participare la sedinta, egala cu salariul
minim brut pe economie.
(5) Consiliul de Coordonare a Activitatii de Statistica se intruneste
trimestrial sau ori de cate ori este necesar si isi poate constitui grupe de
lucru pe domenii statistice, potrivit atributiilor sale.
(6) Consiliul de Coordonare a Activitatii de Statistica elaboreaza si
aproba regulamentul propriu de functionare."
7. Articolul 5 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 5
(1) Pentru asigurarea datelor si informatiilor necesare in vederea
constituirii seriilor de date statistice, Institutul National de Statistica si
Studii Economice elaboreaza programe anuale de cercetari statistice si studii economice
la nivel national, de regiuni de dezvoltare, judete si alte structuri
teritoriale.
(2) Programul anual de cercetari statistice si studii economice reprezinta
cadrul elaborarii, producerii si diseminarii statisticilor oficiale in Romania.
(3) Programul anual de cercetari statistice si studii economice va acoperi
datele si informatiile statistice necesare in vederea observarii, cuantificarii
si analizei fenomenelor economice, sociale, demografice si ale mediului
inconjurator, luand in considerare principiul cost/eficienta.
(4) Programul anual de cercetari statistice si studii economice contine
pentru fiecare cercetare statistica si studiu sfera de cuprindere,
periodicitatea si caracteristicile studiate.
8. Articolul 7 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 7
Programul anual de cercetari statistice si studii economice, dupa avizarea
acestuia de catre Consiliul de Coordonare a Activitatii de Statistica, se
aproba prin hotarare a Guvernului si se da publicitatii."
9. Articolul 8 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 8
Serviciile de statistica oficiala sunt autorizate, in baza si cu
respectarea prevederilor prezentei ordonante, sa solicite si sa obtina gratuit
datele si informatiile statistice de la toate persoanele fizice si juridice
care se afla, detin capital sub orice forma sau desfasoara o activitate de
orice fel pe teritoriul Romaniei."
10. Articolul 9 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 9
(1) Persoanele juridice - regii autonome, companii si societati nationale,
societati comerciale, indiferent de forma de proprietate, institutii ale
administratiei publice centrale sau locale, partide politice, organizatii
sindicale, patronale, neguvernamentale si alte tipuri de organizatii - sunt
obligate sa furnizeze gratuit serviciilor de statistica oficiala, la termenele,
periodicitatile si in forma solicitata, datele si informatiile statistice in
conformitate cu metodologia cuprinsa in instructiunile emise de Institutul
National de Statistica si Studii Economice in baza prezentei ordonante.
(2) Serviciile de statistica oficiala sunt autorizate sa efectueze
cercetari statistice prin culegerea directa a datelor statistice, persoanele
juridice de drept public sau privat fiind obligate sa permita accesul
personalului statistic in unitatile respective si la documentele de evidenta a
datelor primare, respectandu-se prevederile prezentei ordonante.
(3) Pentru asigurarea calitatii datelor statistice comunicate serviciilor
de statistica oficiala, personalul acestora are dreptul sa verifice modul de
determinare a datelor raportate si corespondenta lor cu evidentele
detinatorilor de date primare, iar in cazul constatarii unor abateri, au
obligatia sa incheie procese-verbale de constatare a contraventiilor si sa
aplice prevederile cap. VI din prezenta ordonanta.
(4) Persoanele fizice sunt obligate sa furnizeze serviciilor de statistica
oficiala datele personale si cele privind gospodaria si activitatea economica,
necesare efectuarii recensamintelor si anchetelor statistice. Datele personale
de natura celor privind convingerile ideologice, apartenenta politica, cazierul
judiciar, sanatatea si viata intima pot fi culese si prelucrate numai cu
acordul persoanelor, respectandu-se prevederile din prezenta ordonanta
referitoare la confidentialitatea datelor statistice.
(5) Pentru utilizarea datelor personale in scopuri statistice, stiintifice
sau istorice serviciile de statistica oficiala sunt obligate sa asigure
stocarea acestora in conditii de siguranta.
(6) In exercitarea atributiilor si activitatilor serviciile de statistica
oficiala sunt autorizate sa utilizeze agenti statistici in calitate de
colaboratori si sa contracteze servicii pentru culegerea datelor din
gospodariile populatiei si de la persoanele juridice cuprinse in cercetarile
statistice."
11. Articolul 10 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 10
(1) Cercetarea fenomenelor si proceselor economice, sociale, demografice si
de mediu se efectueaza, dupa caz, prin recensaminte, microrecensaminte,
monografii statistice, cercetari statistice selective si prin alte anchete
statistice.
(2) Pentru completarea volumului de date necesare si reducerea gradului de
solicitare a subiectilor statistici serviciile de statistica oficiala au acces
la datele primare din evidentele administrative ale institutiilor
administratiei publice centrale si locale (bilanturi contabile, documente de
impozitare, registre agricole, registre comerciale, registre de evidenta a
populatiei si alte forme de evidenta a datelor), inclusiv la datele individuale
de identificare, cu respectarea principiului confidentialitatii statistice.
Datele confidentiale obtinute din surse administrative se utilizeaza numai in
scopuri statistice, fara sa afecteze scopurile pentru care ele au fost initial
colectate."
12. Articolul 11 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 11
Cercetarile statistice totale de interes national, de tipul recensamantului
populatiei si locuintelor, al cladirilor, exploatatiilor agricole si
animalelor, intreprinderilor, patrimoniului, se aproba prin hotarare a
Guvernului sau lege, dupa caz."
13. Articolul 12 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 12
(1) Pentru acoperirea nevoilor de date si informatii statistice ale
institutiilor administratiei publice Institutul National de Statistica si
Studii Economice va tine seama de cerintele de informare ale acestora la
intocmirea programelor anuale de cercetari statistice si studii economice.
(2) Cercetarile statistice efectuate de compartimentele statistice din
cadrul organelor de specialitate ale administratiei publice se avizeaza de
catre Institutul National de Statistica si Studii Economice."
14. Articolul 13 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 13
Pentru domeniile specifice de cercetare statistica aflate in competenta
ministerelor si a altor organe ale administratiei publice, cum sunt: statistica
judiciara, statistica sanitara, statistica invatamantului, statistica
financiara, statistica somajului, statistica mediului inconjurator si alte
statistici, autoritatile respective au obligatia de a transmite Institutului
National de Statistica si Studii Economice datele si informatiile statistice ce
urmeaza sa fie incluse in seriile de date statistice, in publicatiile
statistice sau transmise organismelor internationale."
15. Articolul 14 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 14
(1) Datele si informatiile statistice utilizate de serviciile de statistica
oficiala sunt considerate confidentiale daca permit identificarea subiectilor
statistici, in mod direct sau indirect, dezvaluind astfel informatii cu
caracter individual. Pentru a se stabili daca un subiect statistic este
identificabil se vor avea in vedere toate mijloacele care pot fi utilizate de o
terta parte pentru a identifica subiectul statistic respectiv.
(2) Datele si informatiile statistice confidentiale nu pot servi ca probe
in justitie sau la stabilirea unor drepturi sau obligatii pentru subiectii
statistici la care se refera.
(3) Prin derogare de la prevederile alin. (1), nu sunt considerate
confidentiale datele individuale ale persoanelor juridice, referitoare la
denumire, adresa, profilul activitatii, capitalul social, cifra de afaceri si
numarul de personal, date ce isi pastreaza caracterul public, potrivit
prevederilor legale."
16. Articolul 14^1 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 14^1
(1) Datele confidentiale culese de serviciile de statistica oficiala se
utilizeaza numai in scopuri statistice.
(2) Datele statistice rezultate din prelucrarea datelor individuale vor
putea fi publicate sau diseminate numai in conditiile in care identificarea
directa sau indirecta a persoanelor fizice sau juridice nu este posibila."
17. Articolul 14^2 se abroga.
18. Articolul 14^3 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 14^3
(1) Serviciile de statistica oficiala sunt obligate sa adopte masurile
administrative, organizatorice si tehnice privind asigurarea confidentialitatii
datelor statistice individuale, prevenirea accesului neautorizat la informatii,
prevenirea difuzarii distorsionate a datelor statistice si distrugerii
intentionate sau neautorizate a acestora.
(2) Personalul cuprins in activitatea serviciilor statisticii oficiale,
care, potrivit statutului legal, ia cunostinta de continutul datelor
statistice, este obligat sa respecte confidentialitatea acestora. Aceasta
prevedere se refera si la persoanele antrenate temporar in activitatea de
culegere si procesare a datelor si informatiilor statistice si se extinde si
dupa incetarea activitatii personalului statistic in respectivele
posturi."
19. Articolul 15 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 15
(1) Datele si informatiile statistice reprezinta un bun national, accesibil
Parlamentului, Presedintiei, Guvernului, institutiilor administratiei publice
centrale si locale, partidelor politice, sindicatelor, organizatiilor
patronale, organizatiilor neguvernamentale, mediilor de informare in masa,
unitatilor de invatamant si cercetare stiintifica, intreprinderilor si altor
persoane juridice, cadrelor didactice, cercetatorilor, studentilor si altor
categorii de populatie, cu respectarea confidentialitatii datelor.
(2) Datele si informatiile statistice obtinute pe baza programelor de
cercetari statistice si studii economice ale serviciilor de statistica oficiala
vor fi transmise, in limita resurselor financiare, in mod gratuit catre
Parlament, Presedintie, Guvern, ministere, altor organe de specialitate din
subordinea Guvernului ori a ministerelor si vor fi publicate in volume si
structuri cat mai largi posibile, pentru a satisface nevoile de informare a utilizatorilor
de date statistice si a populatiei."
20. Articolul 16 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 16
Institutul National de Statistica si Studii Economice asigura, cu plata,
difuzarea datelor si informatiilor statistice catre alte categorii de
utilizatori prin publicatii pe suport de hartie sau electronice si prin acces
direct la rezultatele cercetarilor stocate in baze de date statistice, in
conditiile specifice ale protectiei si confidentialitatii datelor si
informatiilor statistice."
21. Articolul 17 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 17
(1) Institutul National de Statistica si Studii Economice este autorizat sa
realizeze cercetari statistice in afara celor cuprinse in programul anual
aprobat, la cererea unor beneficiari interni sau externi, cu plata pe baza de
contract. In acelasi mod, pe baza rezultatelor cercetarilor statistice cuprinse
in programele anuale de cercetare si studii economice, Institutul National de
Statistica si Studii Economice poate elabora studii, poate edita si furniza
publicatii, date si informatii statistice din bazele de date statistice.
(2) Sumele incasate din cercetari statistice sau studii, realizate potrivit
prevederilor alin. (1), precum si cele aferente publicatiilor statistice si
serviciilor privind furnizarea de informatii si date statistice pe suport de
hartie, magnetic, sau prin acces direct la bazele de date raman la dispozitia
Institutului National de Statistica si Studii Economice si se gestioneaza in
regim extrabugetar.
(3) Din veniturile extrabugetare astfel constituite Institutul National de
Statistica si Studii Economice poate efectua cheltuieli curente si de capital,
soldul ramas la finele anului reportandu-se in anul urmator cu aceeasi
destinatie."
22. Articolul 18 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 18
Persoanele juridice sunt obligate sa organizeze evidenta activitatii pe
care o desfasoara, astfel incat sa poata determina si comunica serviciilor de
statistica oficiala datele in forma si termenele stabilite prin normele emise
in baza prezentei ordonante."
23. Articolul 19 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 19
(1) Constituie contraventii urmatoarele fapte, daca nu au fost savarsite in
astfel de conditii incat, potrivit legii penale, sa fie considerate
infractiuni:
a) refuzul sau intarzierea din culpa a transmiterii datelor statistice
solicitate potrivit programului aprobat al cercetarilor statistice si studiilor
economice;
b) refuzul de a prezenta persoanelor autorizate de catre conducerea
serviciilor de statistica oficiala documentele si evidentele necesare
verificarii datelor statistice;
c) comunicarea de date eronate sau incomplete;
d) neaplicarea masurilor dispuse de serviciile de statistica oficiala;
e) nerespectarea de catre personalul serviciilor de statistica oficiala a
dispozitiilor legale cu privire la pastrarea caracterului confidential al
datelor si informatiilor statistice individuale, potrivit principiului
confidentialitatii si reglementarilor cuprinse in cap. IV din prezenta
ordonanta.
(2) Contraventiile prevazute la alin. (1) se sanctioneaza cu amenda de la
10.000.000 lei la 50.000.000 lei.
(3) Constatarea contraventiilor prevazute la alin. (1) si aplicarea
sanctiunilor se fac de catre personalul serviciilor de statistica oficiala
anume imputernicit pentru aceasta.
(4) Dispozitiile privind contraventiile prevazute in prezentul articol se
completeaza cu prevederile Legii nr. 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea
contraventiilor, cu modificarile si completarile ulterioare."
Art. 2
In cuprinsul legilor si in toate celelalte acte normative denumirea
"Comisia Nationala pentru Statistica" se inlocuieste cu denumirea
"Institutul National de Statistica si Studii Economice".
Art. 3
Art. 6 din Decretul nr. 27/1989 privind infiintarea unor organe centrale,
emis de Consiliul Frontului Salvarii Nationale, publicat in Monitorul Oficial
al Romaniei Partea I, nr. 8 din 31 decembrie 1989, se abroga.
Art. 4
Ordonanta Guvernului nr. 9/1992, republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare, precum si cu cele aduse prin prezenta ordonanta, va fi
republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, dupa aprobarea acesteia
prin lege, dandu-se textelor o noua numerotare.
PRIM-MINISTRU
MUGUR CONSTANTIN ISARESCU
Contrasemneaza:
Presedintele Comisiei Nationale
pentru Statistica,
Victor Dinculescu
Ministru de stat,
presedintele Consiliului
de Coordonare Economico-Financiara,
Mircea Ciumara
Ministrul muncii si
protectiei sociale,
Smaranda Dobrescu
Ministrul functiei publice,
Vlad Rosca
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes