ORDONANTA Nr. 115 din 31 august 1999
pentru ratificarea Acordului de imprumut dintre Romania, reprezentata prin
Ministerul Finantelor, si Fondul International pentru Dezvoltare Agricola
privind Proiectul de dezvoltare rurala a Muntilor Apuseni, in valoare de 12,4
milioane DST, semnat la Roma la 10 mai 1999
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 427 din 31 august 1999

In temeiul prevederilor art. 107 alin. (1) si (3) din Constitutia Romaniei
si ale art. 1 lit. C pct. 21 din Legea nr. 140/1999 privind abilitarea
Guvernului de a emite ordonante,
Guvernul Romaniei emite urmatoarea ordonanta:
Art. 1
(1) Se ratifica Acordul de imprumut dintre Romania, reprezentata prin
Ministerul Finantelor, si Fondul International pentru Dezvoltare Agricola
(FIDA) privind Proiectul de dezvoltare rurala a Muntilor Apuseni, in valoare de
12,4 milioane DST, semnat la Roma la 10 mai 1999, prezentat in anexa.
(2) Derularea imprumutului si realizarea obiectivelor se fac prin Unitatea
de Coordonare a Proiectului (U.C.P.), care se va constitui in acest scop la
Ministerul Finantelor si prin unitatile de implementare a proiectului (U.I.P.),
care se vor infiinta in cadrul agentiilor de dezvoltare regionala (A.D.R.) din
zona Proiectului (A.D.R. de Nord-Vest, A.D.R. de Vest si A.D.R. de Centru).
(3) Ministerul Finantelor, la propunerea U.C.P., va incheia acorduri de
imprumut subsidiare cu cele trei agentii pentru dezvoltare regionala mentionate,
in baza carora sumele trase din imprumut prin U.C.P. vor fi folosite de catre
aceste agentii conform termenilor si conditiilor stipulate in acordul de
imprumut.
(4) Se aproba efectuarea de operatiuni in valuta pe teritoriul Romaniei
pentru plata bunurilor si serviciilor necesare realizarii Proiectului,
finantate din imprumutul FIDA si contractate cu persoane juridice sau fizice
rezidente.
(5) Taxa pe valoarea adaugata, taxele vamale si orice alte impozite si taxe
aferente bunurilor si serviciilor necesare realizarii Proiectului finantat de
FIDA reprezinta contributia Romaniei la realizarea Proiectului si vor fi
suportate de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Finantelor, al
Ministerului Agriculturii si Alimentatiei si al Agentiei Nationale de
Dezvoltare Regionala. Ministerul Finantelor, Ministerul Agriculturii si
Alimentatiei si Agentia Nationala pentru Dezvoltare Regionala isi vor prevedea
anual, in bugetul propriu, sume corespunzatoare derularii Proiectului, pentru a
fi prevazute in bugetul de stat.
(6) Contributia Romaniei la realizarea Proiectului finantat de FIDA, in
valoare de 12,4 milioane DST (aproximativ 16,4 milioane dolari S.U.A.), este de
0,36 milioane dolari S.U.A. in echivalent lei si constituie sursa locala de
finantare a cheltuielilor prevazute la alin. (5).
Art. 2
(1) Fondurile necesare rambursarii creditului si dobanzii aferente
Componentei A a Proiectului - Credit rural - se vor asigura prin recuperare de
la beneficiarii finali ai imprumutului.
(2) Pentru finantarea Componentei B a Proiectului - Dezvoltare
institutionala - se vor utiliza fondurile nerambursabile ale donatorilor. In
cazul in care acestea nu vor fi suficiente se pot utiliza sumele din imprumutul
FIDA destinate acestui scop. Intr-un astfel de caz, fondurile necesare
rambursarii creditului aferent Componentei B a Proiectului (343.000 DST -
aproximativ 446.000 dolari S.U.A.) si platii dobanzilor aferente acestui credit
se vor asigura de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Finantelor, Ministerului
Agriculturii si Alimentatiei si Agentiei Nationale de Dezvoltare Regionala.
Art. 3
Achizitiile de bunuri si servicii in cadrul Proiectului finantat de FIDA se
desfasoara in conformitate cu procedurile FIDA, prin U.C.P., precum si prin cele
trei U.I.P. mentionate la art. 1 alin. (2).
Art. 4
Se autorizeaza Guvernul Romaniei ca, prin Ministerul Finantelor, de comun
acord cu Fondul International pentru Dezvoltare Agricola (FIDA), sa introduca,
pe parcursul derularii imprumutului, in raport cu conditiile concrete ale
derularii acordului de imprumut, amendamente la continutul acestuia care
privesc realocari de fonduri, modificari in structura imprumutului pe categorii
si componente, modificari de termene, precum si orice alte modificari care nu
sunt de natura sa sporeasca obligatiile financiare ale Romaniei fata de Fondul
International pentru Dezvoltare Agricola sau sa determine noi conditionari
economice fata de cele convenite initial intre parti.
PRIM-MINISTRU
RADU VASILE
Contrasemneaza:
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
p. Ministrul agriculturii
si alimentatiei,
Aurel Pana,
secretar de stat
p. Ministrul afacerilor externe,
Ion Pascu,
secretar de stat
Presedintele
Agentiei Nationale pentru
Dezvoltare Regionala,
Liviu Marcu
p. Secretar de stat,
seful Departamentului pentru
Administratie Publica Locala,
Ioan Onisei
ANEXA 1
Imprumut nr. 485 - RO
ACORD DE IMPRUMUT*)
(Proiect de dezvoltare rurala a Muntilor Apuseni)
intre Romania si Fondul International pentru Dezvoltare Agricola
*) Traducere.
Datat: 10 mai 1999
Acord incheiat la data de 10 mai 1999 intre Romania (denumita in continuare
Imprumutat) si Fondul International pentru Dezvoltare Agricola (denumit in
continuare Fondul).
Avand in vedere ca:
(A) Imprumutatul a solicitat Fondului un imprumut in scopul finantarii
proiectului descris in anexa nr. 1 la acest acord (denumit in continuare
Proiectul);
(B) Componenta A a Proiectului va fi realizata de catre Agentia pentru
dezvoltare regionala de nord-vest (denumita in continuare ADR-NV), Agentia
pentru dezvoltare regionala de vest (denumita in continuare ADR-V) si Agentia
pentru dezvoltare regionala de centru (denumita in continuare ADR-C), (impreuna
denumite in continuare ADR-uri) si, in acest scop, Imprumutatul va pune la
dispozitia ADR-urilor o parte din suma imprumutului acordat in conditiile si
termenii prevazuti in acest acord;
(C) Imprumutatul intentioneaza sa contracteze din Republica Federala
Germania, prin intermediul Bundesministerium fur Wirtschaftliche Zusammenarbeit
(denumit in continuare BMZ, un fond nerambursabil (denumit in continuare Grant
BMZ) in marci germane, reprezentand echivalentul a doua milioane patru sute
saptezeci de mii dolari S.U.A. (2.470.000 USD), pentru a contribui la finantarea
Componentei B a Proiectului in conditiile si termenii prevazuti intr-un acord
(denumit in continuare Acord privind Grantul BMZ), ce urmeaza a se incheia
intre Imprumutat si BMZ;
(D) Imprumutatul intentioneaza sa contracteze dintr-o sursa de finantare ce
urmeaza a fi identificata un fond nerambursabil (denumit in continuare Grant
pentru Componenta A), reprezentand echivalentul a doua milioane sase sute
douazeci mii dolari S.U.A. (2.620.000 USD), pentru a contribui la finantarea
Componentei A a Proiectului in conditiile si termenii prevazuti intr-un acord
(denumit in continuare Acord privind Grantul pentru Componenta A), ce urmeaza a
se incheia intre Imprumutat si sursa de finantare neidentificata inca;
(E) Imprumutul va fi administrat de catre Institutia Colaboratoare care
urmeaza a fi desemnata de catre Fond in conformitate cu prevederile prezentului
acord; si
(F) Fondul a fost de acord, intre altele si pe baza celor de mai sus, sa
acorde un imprumut Imprumutatului in conditiile si termenii prevazuti in cele
ce urmeaza,
Pentru aceasta, partile convin prin prezentul acord urmatoarele:
Art. 1
Conditii generale. Definitii. Institutia Colaboratoare
Sectiunea 1.01.
Conditiile generale aplicabile acordurilor de imprumut si garantie ale
Fondului, din 19 septembrie 1986, constituie o parte integranta a prezentului
acord (aceste Conditii generale aplicabile acordurilor de imprumut si garantie
ale Fondului fiind denumite in continuare Conditii generale).
Sectiunea 1.02.
Oriunde sunt folositi in acest acord, in afara cazului in care contextul
reclama altfel, acei termeni definiti in Conditiile generale si in preambulul
la prezentul acord vor avea intelesurile respective, iar urmatorii termeni
aditionali vor avea intelesurile urmatoare:
a) ANCA inseamna Agentia Nationala pentru Consultanta Agricola a
Imprumutatului;
b) FCRA-uri inseamna oricare sau toate cele trei fonduri de credit
revolving pentru Apuseni, ce urmeaza a fi infiintate conform sectiunii 4.08.
din acest acord;
c) ADR-uri inseamna Agentia pentru dezvoltare regionala de nord-vest
(ADR-NV), Agentia pentru dezvoltare regionala de vest (ADR-V) si Agentia pentru
dezvoltare regionala de centru (ADR-C), toate infiintate prin Legea nr. 151/15
iulie 1998 a Imprumutatului;
d) BPLA inseamna bugetul si programul de lucru anual pentru Proiect,
specificat in paragraful 6 al anexei nr. 4 la acest acord;
e) CDR-uri inseamna Consiliul pentru dezvoltare regionala de nord-vest
(CDR-NV), Consiliul pentru dezvoltare regionala de vest (CDR-V) si Consiliul
pentru dezvoltare regionala de centru (CDR-C), toate infiintate prin Legea nr.
151/15 iulie 1998 a Imprumutatului;
f) DGDR inseamna Directia generala pentru dezvoltare rurala din M.A.A.;
g) Agentia(iile) de implementare inseamna ANCA, ADR-urile si DGDR;
h) M.A.A. inseamna Ministerul Agriculturii si Alimentatiei al
Imprumutatului;
i) M.F. inseamna Ministerul Finantelor al Imprumutatului;
j) CCP inseamna Comitetul de coordonare a Proiectului ce urmeaza sa fie
infiintat in cadrul Proiectului;
k) ICP-uri inseamna institutiile de credit participante in cadrul
Componentei A a Proiectului;
l) U.C.P. inseamna Unitatea de Coordonare a Proiectului ce urmeaza sa fie
infiintata in M.F.;
m) U.I.P inseamna Unitatea de Implementare a Proiectului ce urmeaza sa fie
infiintata in fiecare A.D.R. in cadrul Proiectului;
n) zona Proiectului inseamna, initial, judetul Alba si, dupa aceea,
judetele Arad, Bihor, Cluj, Hunedoara si Salaj, toate situate in zona Muntilor
Apuseni (ZMA) de pe teritoriul Imprumutatului, precum si alte asemenea zone
administrative ce pot fi clasificate astfel de catre Imprumutat si Fond, de
comun acord;
o) contul special inseamna contul la care se face referire in sectiunea
3.03. din acest acord;
p) subimprumut inseamna orice imprumut acordat de catre o ICP unui
subimprumutat eligibil; si
q) acorduri de imprumut subsidiare inseamna acordurile specificate in
sectiunea 3.02. din acest acord.
Sectiunea 1.03.
Imprumutatul si Fondul sunt de acord sa desemneze Biroul Natiunilor Unite
pentru Servicii de Proiect (UNOPS) ca Institutie Colaboratoare, cu
responsabilitatile prevazute in art. V al Conditiilor generale, in vederea
administrarii imprumutului in conformitate cu prevederile acestui acord.
Sectiunea 1.04.
In afara cazurilor in care se prevede altfel in alte sectiuni ale acestui
acord sau se solicita in mod expres de catre Fond, Imprumutatul va adresa toate
comunicarile si va furniza toate documentele si informatiile referitoare la
prezentul acord, dupa cum urmeaza:
a) direct Institutiei Colaboratoare, in ce priveste toate problemele
prevazute in:
(i) art. IV al acestui acord, incluzand anexele nr. 3, 4 si 5 la acesta; si
(ii) art. VI si XI din Conditiile generale, cu exceptia sectiunilor
mentionate in paragraful b) al acestei Sectiuni;
b) Fondului si Institutiei Colaboratoare, simultan, in ce priveste toate
problemele referitoare la sectiunile 6.01., 6.07.; 6.08., 6.09., 6.10., 6.11.,
6.12., 11.07., 11.11., 11.12., 11.13. si 11.18. din Conditiile generale; si
c) Fondului, in toate celelalte probleme, cu o copie catre Institutia
Colaboratoare.
Art. 2
Imprumutul
Sectiunea 2.01.
Fondul este de acord sa imprumute Imprumutatului, din resursele sale
obisnuite, o suma in diverse valute, echivalenta cu douasprezece milioane patru
sute mii drepturi speciale de tragere (12.400.000 DST).
Sectiunea 2.02.
Imprumutatul va plati Fondului, periodic, dobanda la suma trasa din contul
imprumutului si nerambursata, la rata de o jumatate din rata de referinta a
dobanzii. Rata de referinta a dobanzii va fi stabilita de Fond anual si va
constitui baza de calcul a dobanzii la imprumut pentru perioada incepand cu 1
ianuarie si terminand cu 31 decembrie a fiecarui an. Fondul va comunica
Imprumutatului, in cel mai scurt timp posibil, rata dobanzii ce va fi aplicata
imprumutului in fiecare an.
Sectiunea 2.03.
Dobanda la imprumut se va plati semestrial, la 1 iunie si la 1 decembrie
ale fiecarui an, in valuta la care se face referire in sectiunea 2.05 a acestui
acord.
Sectiunea 2.04.
Imprumutatul va rambursa suma imprumutului trasa din contul imprumutului in
29 de rate semestriale egale, a cate 413.334 DST fiecare, platibile la fiecare
1 iunie si 1 decembrie, incepand cu 1 iunie 2004 si terminand cu 1 iunie 2018,
si o rata de 413.314 DST, care se va plati la 1 decembrie 2018, in valuta la
care se face referire in sectiunea 2.05. a acestui acord.
Sectiunea 2.05.
Moneda Statelor Unite ale Americii este prin aceasta specificata pentru
scopurile sectiunii 4.03. din Conditiile generale.
Art. 3
Utilizarea sumelor imprumutului; Trageri din contul imprumutului
Sectiunea 3.01.
Imprumutatul va asigura folosirea sumelor imprumutului pentru finantarea
cheltuielilor in cadrul Proiectului, in conformitate cu prevederile acestui
acord.
Sectiunea 3.02.
a) Imprumutatul va pune la dispozitia ADR-urilor sumele imprumutului,
impreuna cu alte fonduri necesare pentru realizarea Proiectului, pe baza unor
acorduri de imprumut subsidiare, acceptabile Fondului, in scopul realizarii
Proiectului;
b) Imprumutatul isi va exercita drepturile decurgand din acordurile de
imprumut subsidiare in asa fel incat sa protejeze interesele sale si ale
Fondului si sa realizeze scopurile imprumutului si, in pofida oricaror
prevederi contrare din Conditiile generale, in afara cazului in care Fondul va
hotari altfel, Imprumutatul nu va cesiona, modifica, abroga sau renunta la
acordul de imprumut subsidiar sau la orice prevedere a acestuia.
Sectiunea 3.03.
Imprumutatul, pentru scopurile Proiectului, va deschide si mentine la o
banca acceptata de Fond un cont special in dolari S.U.A., in termeni si
conditii satisfacatoare Fondului. Depunerile in si platile din contul special
se vor face in conformitate cu prevederile anexei nr. 5 la acest acord.
Sectiunea 3.04.
Alocarea sumelor imprumutului, asa cum se prevede in sectiunea 6.08. din
Conditiile generale, se va face in conformitate cu tabelul de alocare prezentat
in paragraful 1 al anexei nr. 2 la acest acord.
Sectiunea 3.05.
Tragerile din contul imprumutului vor fi facute numai pentru cheltuieli
eligibile referitoare la bunuri, lucrari si servicii pentru Proiect.
Sectiunea 3.06.
Ultima data de tragere va fi 30 iunie 2004 sau orice data ulterioara
acesteia, dupa cum va hotari Fondul. Fondul va comunica, cu promptitudine,
Imprumutatului aceasta data.
Art. 4
Executia Proiectului
Sectiunea 4.01.
Imprumutatul, prin ANCA, ADR-uri si DGDR, va realiza Proiectul sau va
determina ca Proiectul sa fie realizat in conformitate cu prevederile acestui
acord si, in mod special, ale anexei nr. 4 la acesta.
Sectiunea 4.02.
a) Fondurile de contrapartida aferente contributiei Imprumutatului la
realizarea Proiectului vor fi alocate anual prin legea bugetului de stat a
Imprumutatului. Inregistrarile pentru aceste fonduri de contrapartida vor fi
tinute separat.
b) Imprumutatul va asigura ca toate taxele identificabile, impozitele si
alte obligatii similare asupra cheltuielilor efectuate in cadrul Proiectului sa
fie platite de catre Imprumutat din contributia sa la costurile Proiectului.
Sectiunea 4.03.
a) Achizitionarea bunurilor, lucrarilor si serviciilor ce urmeaza sa fie
finantate din sumele imprumutului va fi facuta in conformitate cu procedurile
prevazute in anexa nr. 3 la acest acord.
b) Pentru realizarea Proiectului, ca si pentru intretinerea si exploatarea
instalatiilor realizate in cadrul Proiectului, Imprumutatul, prin ANCA, ADR-uri
si DGDR, va asigura angajarea de consultanti si furnizori calificati acceptati
de Imprumutat si Fond intr-o asemenea masura si potrivit termenilor si
conditiilor satisfacatoare atat pentru Imprumutat cat si pentru Fond.
Sectiunea 4.04.
Fara a limita caracterul general al sectiunii 11.06. din Conditiile
generale, Imprumutatul, prin ANCA, ADR-uri si DGDR, va incheia sau determina
incheierea unor aranjamente, satisfacatoare pentru Fond, pentru asigurarea
tuturor lucrarilor civile, vehiculelor, bunurilor si echipamentelor ce urmeaza
a fi finantate din sumele imprumutului, intr-o astfel de masura, impotriva
acelor riscuri si in asemenea sume, pe care le reclama o practica comerciala
corespunzatoare.
Sectiunea 4.05.
In sensul prevederilor:
a) sectiunii 11.08. b) din Conditiile generale, documentele financiare vor
fi elaborate de catre Imprumutat, prin M.A.A. si ADR-uri, pentru Componenta B a
Proiectului, si de catre ADR-uri, pentru Componenta A a Proiectului, anual,
fiecare an incheindu-se la 31 decembrie si, in pofida perioadei de doua luni
prevazute in sectiunea 11.08. din Conditiile generale, situatiile detaliate ale
cheltuielilor efectuate din sumele imprumutului in timpul perioadei analizate vor
fi prezentate Fondului nu mai tarziu de 4 luni dupa incheierea unei astfel de
perioade;
b) sectiunii 11.10. a) din Conditiile generale, anul fiscal pentru care se
face auditarea conturilor Proiectului va incepe la 1 ianuarie si se va termina
la 31 decembrie in fiecare an;
c) sectiunii 11.10. b) din Conditiile generale, in pofida perioadei de 4
luni mentionata in aceasta sectiune, Imprumutatul va furniza Fondului si
Institutiei Colaboratoare copii certificate ale Raportului de audit nu mai
tarziu de 6 luni dupa incheierea anului fiscal. Imprumutatul va angaja sau va
asigura angajarea unor auditori independenti acceptabili Fondului, pentru
realizarea raportului de audit cerut. Costul unui astfel de audit poate fi
finantat din contul imprumutului; si
d) sectiunilor 11.10., 11.11., 11.12. si 11.13. din Conditiile generale,
limba pe care Imprumutatul si ADR-urile o vor folosi in rapoartele catre Fond
va fi limba engleza.
Sectiunea 4.06.
a) Imprumutatul se va asigura ca ADR-urile vor lua cu promptitudine, dupa
nevoi, toate masurile ce depind de ele pentru a-si mentine existenta ca
institutii, pentru a-si continua activitatea si pentru a obtine, mentine si
reinnoi toate drepturile, proprietatile, prerogativele, privilegiile si
concesiunile necesare realizarii Proiectului sau desfasurarii activitatilor
proprii;
b) Imprumutatul va determina ADR-urile sa-si desfasoare activitatea in
conformitate cu practici administrative si financiare sanatoase, sub
supravegherea unei conduceri si a unui personal competent si experimentat.
Sectiunea 4.07.
Imprumutatul va lua toate masurile necesare asigurarii realizarii
Proiectului cu diligenta cuvenita in ce priveste factorii de mediu si in
conformitate cu legislatia nationala si cu toate tratatele internationale
referitoare la mediu la care Imprumutatul este parte, incluzand folosirea unor
metode corespunzatoare de combatere a daunatorilor din agricultura, acolo unde
este cazul.
Sectiunea 4.08.
In afara cazurilor in care Fondul va stabili altfel, Imprumutatul va
infiinta si va mentine, prin fiecare ADR, un Fond de credit revolving pentru
Apuseni (FCRA) pentru Componenta A a Proiectului, in care va depozita dobanzile
si ratele rambursate in cadrul subimprumuturilor acordate fermierilor din sumele
imprumutului prevazute in categoria III din tabelul de alocare prezentat in
paragraful I al anexei nr. 2 la acest acord. Sumele disponibile in cele trei
FCRA-uri vor fi utilizate de catre ADR-uri si ICP-uri pentru extinderea catre
beneficiari a facilitatilor de creditare asa cum este prevazut in acest acord
si in acordurile de imprumut subsidiare incheiate cu ADR-urile.
Art. 5
Alte masuri convenite
Sectiunea 5.01.
Pe parcursul executarii Proiectului, Imprumutatul si Fondul vor revizui
periodic ratele dobanzilor aplicabile subimprumuturilor acordate din sumele
imprumutului de catre ADR-uri prin ICP-uri. Imprumutatul va lua, daca este
necesar, masuri corespunzatoare, compatibile cu politica sa, in vederea
armonizarii ratelor dobanzilor la subimprumuturi, cu politica Fondului
referitoare la ratele de subimprumut.
Art. 6
Monitorizare si Evaluare
Sectiunea 6.01.
Imprumutatul, pe baza consultarilor cu Institutia Colaboratoare, va stabili
aranjamente satisfacatoare Fondului si Institutiei Colaboratoare pentru
monitorizarea progresului inregistrat in executia Proiectului si pentru
evaluarea in permanenta a efectelor Proiectului si a impactului diferitelor
sale componente asupra beneficiarilor Proiectului.
Sectiunea 6.02.
Pentru evaluarea finala a Proiectului, Fondul - fie singur, fie in
colaborare cu Institutia Colaboratoare - poate numi, dupa consultari cu
Imprumutatul, consultanti sau o agentie, la alegerea sa, care sa evalueze, pe
baza unor indicatori cheie relevanti, impactul asupra beneficiarilor
Proiectului atat al componentelor finalizate, cat si al Proiectului in intregul
sau.
Sectiunea 6.03.
Imprumutatul, prin ADR-uri, se va asigura ca, atat toate datele necesare,
cat si alte informatii relevante primite de la agentia de executare a
Proiectului si de alte entitati insarcinate cu implementarea Proiectului,
precum si cu mentinerea si functionarea facilitatilor realizate in cadrul
acestuia, sunt puse cu promptitudine la dispozitia consultantilor/agentiei insarcinate
cu realizarea oricarei obligatii ce rezulta din acest articol.
Sectiunea 6.04.
Imprumutatul, prin ADR-uri, va facilita astfel de evaluari ale Proiectului
pe care Fondul le poate efectua oricand in timpul realizarii Proiectului,
precum si dupa incheierea acestuia.
Art. 7
Intrarea in efectivitate. Terminarea Proiectului
Sectiunea 7.01.
Cu exceptia cazurilor in care Fondul va hotari altfel, urmatoarele conditii
sunt specificate ca fiind aditionale conditiilor precedente intrarii in
efectivitate a acestui acord, in scopurile sectiunii 10.01. g) din Conditii
generale:
a) Imprumutatul va fi infiintat UCP cu termeni de referinta si in
componenta satisfacatoare Fondului; si
b) Imprumutatul va fi ales si numit coordonatorul Proiectului, cu
calificari, experienta si in conditii si termeni satisfacatoare Fondului.
Sectiunea 7.02.
In afara cazurilor in care Fondul va hotari altfel, conditia precedenta
intrarii in vigoare a acestui acord, prevazuta in sectiunea 10.01. d) din
Conditiile generale, nu se va aplica acordurilor de imprumut subsidiare.
Sectiunea 7.03.
O data situata la 90 de zile dupa data acestui acord este specificata
pentru intrarea in efectivitate a acestui acord, pentru scopurile sectiunii
10.04. din Conditiile generale.
Sectiunea 7.04.
In afara cazului in care Imprumutatul si Fondul vor hotari altfel,
obligatiile Imprumutatului prevazute in art. VI din acest acord vor inceta la
data la care se va termina acest acord sau dupa 10 ani de la data acestui
acord, oricare dintre ele este mai devreme.
Art. 8
Reprezentanti. Adrese
Sectiunea 8.01.
Ministrul finantelor al Imprumutatului este desemnat ca reprezentant al
Imprumutatului pentru scopurile sectiunii 14.02. din Conditiile generale.
Sectiunea 8.02.
Urmatoarele adrese sunt specificate pentru scopurile sectiunii 14.01. din
Conditiile generale:
Pentru Imprumutat:
Ministerul Finantelor
Directia generala a relatiilor financiare
cu organisme internationale
Strada Apolodor nr. 17
Sectorul 5
Bucuresti
Romania
Nr. fax: (00401) 312.67.92.
Copie la:
Ministerul Agriculturii si Alimentatiei
B-dul Carol I nr. 24
Sectorul 3
cod 70044
Bucuresti
Romania
Nr. fax: (00401) 311.03.78.
Pentru Fond:
Fondul International pentru Dezvoltare Agricola
107 Via del Serafico
00142 Roma, Italia
Adresa telegrafica:
IFAD ROME
Numar telex:
620330 IFAD I
Numar fax:
(39) 06 504 3463
Pentru Institutia Colaboratoare:
Biroul Natiunilor Unite pentru Servicii de Proiect
Strada 220 East, nr. 42
Etaj 14
New York, N.Y. 1001
SUA
Adresa telegrafica:
UNOPSNEWYOURK
Numar telex:
824608 UNOPS
662293 UNOPS
645495 UNOPS
Numar fax:
(212) 906-6501
Drept care partile, actionand prin reprezentantii lor pe deplin autorizati,
au semnat prezentul acord la Roma, Italia, in ziua si anul indicate pe prima
pagina a acestuia.
ROMANIA
Petre Mogoseanu,
reprezentant autorizat
Fondul International
pentru Dezvoltare Agricola
Fawzi H. Al-Sultan,
presedinte
ANEXA 1
la acordul de imprumut
DESCRIEREA PROIECTULUI
1. Obiectivele Proiectului sunt de a imbunatati si stabiliza mediul
economic al comunitatilor rurale din zona Proiectului prin promovarea intreprinderilor
implicate direct sau care deservesc sectorul agroalimentar si furnizarea de
credite si servicii de dezvoltare rurala pentru acestea.
2. Proiectul va avea urmatoarele componente:
Componenta A: Credit rural
Infiintarea a trei fonduri de credit revolving pentru Apuseni (FCRA)
administrate de ADR-uri, ca o facilitate de scontare sau refinantare pentru
Institutiile de credit participante (ICP-uri). FCRA-urile vor acorda
subimprumuturi beneficiarilor si grupurilor de beneficiari din zona
Proiectului, printre altele, pentru: finantarea imbunatatirii septelului,
prelucrarii produselor alimentare, agroturismului si industriilor rurale;
furnizarea de capital circulant pentru intreprinderile productive si finantarea
stocurilor pentru comercializarea produselor de larg consum si agroalimentare.
Componenta B: Sprijin institutional
(i) Acordarea de sprijin ANCA, ADR-urilor si DGDR incluzand echipament de
birou si costurile de operare aferente, cursuri de studii si de pregatire.
Unitatile din teren ale ANCA, ADR si DGDR vor fi sprijinite in zona Proiectului
prin renovarea sediilor, furnizarea de vehicule de teren, echipamente de birou,
inclusiv costurile asociate de exploatare si intretinere, precum si pregatirea
personalului.
(ii) Infiintarea UCP in cadrul M.F. si acoperirea costurilor de operare ale
acesteia ca urmare a coordonarii si administrarii Proiectului.
(iii) Acordarea de asistenta tehnica catre administratorii de imprumut ai
FCRA-urilor (pentru ADR-uri si ICP-puri), ANCA si DGDR (pentru sediile lor
centrale si serviciile din zona Proiectului).
(iv) Asigurarea pregatirii tehnice in domeniul financiar si al dezvoltarii
rurale a personalului agentiilor de implementare a Proiectului si pregatirii
beneficiarilor, ca o conditie obligatorie pentru primirea de subimprumuturi in
cadrul Componentei A a Proiectului.
3. Se asteapta ca Proiectul sa fie finalizat pana la 31 decembrie 2003.
ANEXA 2
la acordul de imprumut
ALOCAREA SI TRAGEREA SUMELOR IMPRUMUTULUI
1. Conform prevederilor sectiunii 6.08. din Conditiile generale, tabelul de
mai jos stabileste categoriile de bunuri, lucrari, servicii si alte articole
care urmeaza sa fie finantate din sumele imprumutului, alocarea sumelor din
imprumut fiecarei categorii in parte si procentajul cheltuielilor pentru
articolele ce urmeaza a fi finantate in cadrul fiecarei categorii, acest
procentaj putand fi modificat periodic de catre Imprumutat si Fond, de comun
acord.
___________________________________________________________________________
Suma alocata %
Categoria din imprumut din cheltuielile
(exprimata in ce urmeaza a fi
echivalent DST) finantate
___________________________________________________________________________
I. Lucrari civile pentru
Componenta B (i) a
Proiectului 3.000 80%
II. Vehicule, echipament
si bunuri 160.000 100% din cheltuielile
externe;
100% din pretul ex-factory
al articolelor produse pe
plan local; 75% din alte
cheltuieli locale
III. Creditul incremental
pentru Componenta A a
Proiectului 11.720.000 70% din subimprumuturile
trase de ICP-uri si
rambursate de FCRA-uri
prin ADR-uri
IV. Costurile marginale de
functionare pentru
Componenta B a
Proiectului (exclusiv
salarii si diurne) 180.000 100%
V. Nealocate 337.000
___________________________________________________________________________
TOTAL 12.400.000
___________________________________________________________________________
2. In afara cazurilor in care Imprumutatul si Fondul vor conveni altfel, nu
se vor efectua trageri din contul imprumutului: a) pentru cheltuielile
efectuate pe teritoriul oricarei tari care nu este membra a Fondului sau pentru
bunuri produse in, sau servicii furnizate din astfel de teritorii; sau, b) in
scopul efectuarii oricarei plati catre persoane sau entitati, sau pentru orice
import de bunuri, daca o astfel de plata sau import este, dupa cunostinta
Fondului, interzisa printr-o hotarare a Consiliului de Securitate al O.N.U. in
baza cap. VII al Cartei Natiunilor Unite.
3. Tragerea sumelor din contul imprumutului pentru cheltuieli in cadrul contractelor
in valoare de 50.000 dolari S.U.A. echivalent sau mai putin pentru creditul
incremental si pentru pregatire se va face pe baza unor declaratii de
cheltuieli certificate, documente ce nu vor trebui expediate Fondului, ci vor
fi pastrate de Imprumutat, in vederea verificarii periodice realizate de catre
reprezentantii Fondului si ai Institutiei Colaboratoare, in conformitate cu
prevederile sectiunii 11.09. din Conditiile generale.
4. In pofida prevederilor paragrafului b) al sectiunii 6.01 din Conditiile
generale, nu se vor putea efectua trageri din contul imprumutului pentru plati
efectuate:
a) inainte ca Imprumutatul sa fi inaintat Fondului BPLA pentru primul an al
implementarii Proiectului, care sa fie acceptabil Fondului; sau
b) pentru cheltuieli in cadrul categoriei III din tabelul de alocare
prezentat in paragraful 1 al acestei anexe, pana ce acordurile de imprumut
subsidiare, incheiate cu ADR-urile, in forma si substanta acceptabile Fondului,
nu vor fi fost semnate si vor fi angajat legal Imprumutatul si ADR-urile in
conformitate cu termenii acestora.
ANEXA 3
la acordul de imprumut
ACHIZITIILE
A. Generalitati
1. In afara cazurilor in care Fondul, pe baza consultarilor cu Institutia Colaboratoare,
va hotari contrariul, procedurile stabilite in paragrafele urmatoare ale
acestei anexe se vor aplica achizitiei de bunuri si lucrari civile ce urmeaza a
fi finantate din sumele imprumutului.
2. Achizitiile pentru contracte de bunuri si lucrari civile, ce urmeaza a
fi finantate din sumele imprumutului, vor fi guvernate de prevederile cuprinse
in "Regulile de achizitie in cadrul asistentei financiare din partea
Fondului International pentru Dezvoltare Agricola din 1982" (denumite in
continuare Regulile de achizitie), care pot fi modificate periodic de catre
Fond. In eventualitatea unei incompatibilitati intre o prevedere a regulilor de
achizitie si o prevedere a prezentei anexe, aceasta din urma va prevala.
3. In masura posibilului, bunurile si lucrarile civile vor fi reunite in
pachete de oferte de dimensiuni corespunzatoare care sa permita utilizarea
optima a licitatiilor competitive. Inainte de a incepe achizitiile,
Imprumutatul va furniza Fondului pentru aprobare o lista sau listele bunurilor
ce urmeaza a fi achizitionate, modul in care se propune gruparea acestor
bunuri, precum si numarul si obiectivul contractelor de lucrari civile ce
urmeaza a fi adjudecate.
B. Proceduri de achizitie
4. Cumparari pe plan local: Fiecare contract pentru furnizarea de vehicule,
echipamente si bunuri si fiecare contract de lucrari civile va fi adjudecat pe
baza evaluarii si compararii ofertelor prezentate de cel putin trei furnizori,
conform procedurilor acceptabile Fondului.
C. Analiza deciziilor privind achizitiile
5. Adjudecarea oricarui contract la care se face referire in paragraful 4
de mai sus, al carui cost estimat este de 50.000 dolari SUA echivalent sau mai
mult, va fi supus unei analize prealabile, conform prevederilor anexei nr. 3 a
regulilor de achizitie.
6. In ceea ce priveste contractele la care se face referire in paragraful 5
de mai sus, inainte de a conveni asupra oricarei modificari majore sau
renuntari la termenii si conditiile contractului, sau acordarii unei prelungiri
a perioadei prevazute pentru executarea unui astfel de contract, sau emiterii
oricarui ordin de modificare a unui astfel de contract (in afara cazurilor de
maxima urgenta), care ar mari costul contractului cu mai mult de 10% din pretul
initial, Imprumutatul va aduce la cunostinta Fondului modificarea propusa,
renuntarea, prelungirea sau ordinul de modificare propuse, precum si motivele
corespunzatoare. In cazul in care Fondul gaseste ca propunerea este
incompatibila cu prevederile prezentului acord, va informa imediat Imprumutatul
si ii va expune motivele hotararii sale.
ANEXA 4
la acordul de imprumut
IMPLEMENTARE. OPERARE. ALTE ELEMENTE
1. Imprumutatul va realiza Proiectul, va exploata si va intretine
obiectivele realizate in cadrul acestuia, in conformitate cu prevederile
acestei anexe, care se adauga la cele stipulate in cuprinsul prezentului acord,
in afara cazurilor in care Fondul va decide altfel.
A. Organizare si conducere
2. M.F. si CDR-urile, in colaborare cu ANCA si DGDR, vor avea
responsabilitatea pentru realizarea globala a activitatilor Proiectului si
pentru asigurarea unei politici corespunzatoare in ce priveste Proiectul.
3. Imprumutatul si CDR-urile vor infiinta CCP in vederea coordonarii
activitatilor Proiectului la nivel regional. CCP va fi constituit, printre
altele, din reprezentanti ai M.A.A, M.F. si ADR-uri si va fi condus de un
reprezentant al M.F. CCP se va intruni la fiecare 6 luni si va avea dreptul sa
coopteze membri si sa infiinteze subcomitete executive permanente sau ad-hoc,
in vederea rezolvarii oricaror probleme cu caracter exceptional aferente
Proiectului. CCP va fi responsabil pentru: (i) asigurarea ca activitatile
Proiectului sunt in concordanta cu politicile Guvernului pentru acest sector si
cu termenii si conditiile prezentului acord; (ii) definirea printr-un acord a
indatoririlor si responsabilitatilor ANCA, ADR-urilor si DGDR in executarea
Proiectului; si (iii) rezolvarea oricarui impas financiar sau politic referitor
la Proiect.
4. UCP va fi infiintata in cadrul M.F. si va tine evidenta contabila a
Proiectului; va pregati, va strange si va inainta cererile de alimentare a
contului special si va transmite raportarile in conformitate cu cerintele
acestui acord. M.F. va numi un coordonator al Proiectului si se va asigura ca
personalul UCP sa fie suficient pentru indeplinirea activitatilor solicitate de
Proiect. Fiecare ADR isi va infiinta propria unitate de implementare a
Proiectului si va conduce monitorizarea materiala, financiara si de impact a
activitatilor Proiectului in conformitate cu BPLA, va administra seminariile
Proiectului si, in colaborare cu ANCA si DGDR, va intocmi rapoarte si studii
aferente Proiectului. Fiecare ADR in colaborare cu ANCA si DGDR va numi 4 specialisti
pentru activitatile Proiectului, si anume: directorul Proiectului, un
specialist financiar, un specialist in monitorizare si evaluare si un
specialist ANCA/DGDR in dezvoltare rurala.
5. Imprumutatul va avea grija ca ADR-urile sa faca toate aranjamentele
necesare pentru administrarea FCRA-urilor, administrare care presupune: (i) sa
primeasca toate cererile ICP de acordare a subimprumuturilor si sa asigure ca
acestea sa respecte termenii si conditiile prevazute in acordurile de imprumut
subsidiare; (ii) sa aprobe sau sa respinga aceste cereri; (iii) sa prezinte
toate situatiile contabile, financiare sau alte rapoarte referitoare la
operatiunile FCRA-urilor, in conformitate cu cerintele si conditiile
imprumutului si ale acordurilor de imprumut subsidiare incheiate cu ADR-urile;
(iv) sa elaboreze bugetul anual si programul de creditare al FCRA-urilor pentru
a fi inaintat Fondului; si (v) sa conduca FCRA-urile in asa fel incat sa le
asigure o activitate viabila si eficienta.
B. Bugetul si programul de activitate anual
6. Imprumutatul va prezenta Fondului si Institutiei Colaboratoare, pentru
analiza si observatii, proiectul BPLA intocmit pe baza programelor de
activitate si a bugetelor elaborate de fiecare agentie de implementare a
Proiectului, nu mai tarziu de doua luni inainte de inceputul fiecarui an fiscal
al Imprumutatului. Imprumutatul va lua in considerare observatiile Fondului si
ale Institutiei Colaboratoare, inainte de finalizarea BPLA.
C. Evaluarea la jumatatea derularii Proiectului
7. a) Cu exceptia cazului in care Fondul va hotari altfel, o evaluare a
Proiectului la jumatatea derularii sale (EJD) va fi efectuata de Imprumutat si
Fond impreuna cu asistenta din partea Institutiei Colaboratoare, nu mai tarziu
de cel de al treilea an al implementarii Proiectului. EJD va servi, printre
altele, la evaluarea realizarii obiectivelor Proiectului si a restrictiilor in
ce priveste realizarea sa, cat si la o asemenea reorientare din punct de vedere
structural, ce poate fi necesara in scopul realizarii obiectivelor mentionate
si eliminarii restrictiilor respective.
b) Constatarile EJD vor fi comunicate cu promptitudine de catre Fond
Imprumutatului in vederea discutarii lor impreuna cu Fondul si Institutia
Colaboratoare. Imprumutatul va asigura ca recomandarile Fondului rezultate din
EJD sa fie implementate intr-un timp rezonabil si spre satisfactia Fondului.
ANEXA 5
la acordul de imprumut
CONTUL SPECIAL
1. Pentru scopurile prezentei anexe:
a) termenul categorii inseamna categoriile de articole ce urmeaza a fi
finantate din sumele imprumutului prezentate in tabelul de alocare din
paragraful 1 al anexei nr. 2 la acest acord;
b) termenul cheltuieli eligibile inseamna cheltuielile efectuate pentru
acoperirea costului rezonabil al bunurilor si serviciilor necesare Proiectului
ce urmeaza a fi finantate din sumele imprumutului, in conformitate cu
prevederile anexei nr. 2 la acest acord;
c) termenul alocare autorizata inseamna doua milioane sase sute mii dolari
SUA (2.600.000 $ SUA) ce urmeaza a fi trasi din contul imprumutului si depusi
in contul special, in conformitate cu prevederile paragrafului 3 a) al acestei
anexe.
2. In afara cazurilor in care Fondul, pe baza consultarilor cu Institutia
Colaboratoare, va decide altfel, platile din contul special se vor efectua
exclusiv pentru cheltuieli eligibile, in conformitate cu prevederile acestei
anexe.
3. Dupa primirea de catre Fond a unor dovezi satisfacatoare conform carora
contul special a fost deschis in mod corespunzator, tragerea alocarii
autorizate, precum si tragerile ulterioare pentru realimentarea contului
special pot fi facute dupa cum urmeaza:
a) pe baza unei cereri sau a unor cereri facute de catre Imprumutat pentru
un depozit sau depozite care adunate sa atinga suma totala a alocarii
autorizate, Fondul, in numele Imprumutatului, va trage din contul imprumutului
si va depune in contul special, acea suma sau sume solicitate de Imprumutat;
b) Imprumutatul va furniza Fondului cererile de realimentare a contului
special la intervalele indicate de Fond. Pe baza acestor cereri, Fondul va
trage din contul imprumutului si va depune in contul special acele sume
solicitate pentru realimentarea contului special care vor trebui sa nu depaseasca
suma platilor efectuate din contul special pentru cheltuielile eligibile.
Fiecare astfel de depozit va fi tras de catre Fond din contul imprumutului din
categoria respectiva si in echivalentul sumelor respective, care se justifica
cu documentele care insotesc cererea de efectuare a unui astfel de depozit,
conform paragrafului 4 al acestei anexe.
4. Pentru fiecare plata efectuata de Imprumutat din contul special pentru
care Imprumutatul solicita realimentarea in conformitate cu prevederile paragrafului
3 b) al acestei anexe, Imprumutatul va furniza Fondului, anterior sau in
momentul unei astfel de solicitari, acele documente si alte informatii cerute
de Fond in mod rezonabil din care sa reiasa ca o astfel de plata a fost
efectuata pentru cheltuieli eligibile.
5. a) In pofida prevederilor paragrafului 3 al prezentei anexe, nici un alt
depozit in contul special nu va mai fi facut de catre Fond in cazul aparitiei
uneia din urmatoarele situatii:
(i) Fondul va fi stabilit ca Imprumutatul va face toate tragerile viitoare
direct din contul imprumutului in conformitate cu prevederile paragrafului a)
al sectiunii 6.01 din Conditiile generale; sau
(ii) cand suma totala netrasa din imprumut, mai putin suma oricarui
angajament special inca neonorat al Fondului, in conformitate cu sectiunea
6.02. din Conditiile generale referitor la Proiect, va fi egala cu echivalentul
dublului alocatiei autorizate.
b) Dupa aceea, tragerea din contul imprumutului a sumelor ramase netrase
din imprumut se va face conform procedurilor pe care Fondul le va comunica
Imprumutatului. Asemenea trageri ulterioare vor fi facute numai dupa ce si in
masura in care Fondul va fi fost satisfacut cu privire la faptul ca toate
sumele care se mai aflau in contul special la data respectivei comunicari au
fost sau vor fi folosite pentru efectuarea de plati pentru cheltuieli
eligibile.
6. a) In cazul in care Fondul a constatat, in orice moment, ca orice plata
din contul special: (i) a fost efectuata pentru orice cheltuiala sau intr-o
suma neeligibila in conformitate cu paragraful 2 al acestei anexe, sau (ii) nu
a fost justificata prin evidenta furnizata conform prevederilor paragrafului 4
al acestei anexe, Imprumutatul, imediat dupa primirea comunicarii din partea
Fondului, va depune in contul special sau, la cererea expresa a Fondului, va
rambursa acestuia o suma egala cu cea a platii sau a partii acesteia care nu a
fost eligibila sau justificata. Fondul nu va mai depune noi sume in contul
special pana ce Imprumutatul nu va fi depus sau rambursat suma respectiva.
b) In cazul in care Fondul a constatat oricand ca orice suma ramasa in
contul special nu va mai fi necesara pentru efectuarea platii unor cheltuieli
eligibile, Imprumutatul, pe baza comunicarii primite din partea Fondului, va
rambursa prompt Fondului aceasta suma ramasa, in vederea creditarii contului
imprumutului.
c) In afara cazurilor in care Fondul va stabili contrariul, orice
rambursare catre Fond, conform prevederilor paragrafului 6 al acestei anexe,
precum si din contul special, se va efectua in moneda utilizata de catre Fond
pentru tragerea sumelor din contul imprumutului.