ORDONANTA Nr. 24 din 22 iulie 1994
pentru ratificarea Acordului de imprumut dintre Romania si Banca Internationala
pentru Reconstructie si Dezvoltare cu privire la reforma invatamantului
preuniversitar, semnat la Washington la 23 mai 1994
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 205 din 9 august 1994
In temeiul prevederilor art. 107 alin. (1) si (3) din Constitutia Romaniei,
precum si al art. 1 lit. b) din Legea nr. 72/1994 privind abilitarea Guvernului
de a emite ordonante,
Guvernul Romaniei emite urmatoarea ordonanta:
Art. 1
Se ratifica Acordul de imprumut dintre Romania si Banca Internationala
pentru Reconstructie si Dezvoltare privind reforma invatamantului preuniversitar,
in valoare de 50 milioane dolari S.U.A., semnat la Washington la 23 mai 1994.
Art. 2
Se autorizeaza Guvernul Romaniei, prin Ministerul Finantelor, sa introduca,
de comun acord cu Banca Internationala pentru Reconstructie si Dezvoltare,
amendamentele la Acordul de imprumut privind reforma invatamantului
preuniversitar, care privesc detaliile acestuia si nu sunt de natura sa
sporeasca obligatiile financiare ale Romaniei fata de Banca Internationala
pentru Reconstructie si Dezvoltare sau sa determine noi conditionari economice
fata de cele convenite initial intre parti.
Guvernul va raporta periodic Parlamentului in legatura cu aceste
amendamente printr-un capitol distinct in cadrul Raportului privind datoria
publica externa a Romaniei.
PRIM-MINISTRU
NICOLAE VACAROIU
Contrasemneaza:
Ministru de stat,
ministrul finantelor,
Florin Georgescu
Ministrul invatamantului,
Liviu Maior
ACORD DE IMPRUMUT
Acord, din 23 mai 1994, intre Romania (Imprumutatul) si Banca
Internationala pentru Reconstructie si Dezvoltare (Banca)
Avand in vedere ca Imprumutatul, considera satisfacatoare fezabilitatea si
prioritatea proiectului descris in anexa nr. 2 a acestui acord, a solicitat
Bancii asistenta in finantarea proiectului,
avand in vedere ca Banca a fost de acord, pe baza, inter alia, a celor de
mai sus sa acorde Imprumutatului imprumutul in termenii si in conditiile
prezentate in acest acord,
partile de fata convin, prin prezentul acord, dupa cum urmeaza:
Art. 1
Conditii generale; definitii
Sectiunea 1.01.
"Conditiile generale aplicabile acordurilor de imprumut si
garantie" ale Bancii, din data de 1 ianuarie 1985, cu modificarile
prezentate mai jos (Conditiile generale), constituie parte integranta a acestui
acord:
a) Ultima propozitie din sectiunea 3.02 a fost eliminata.
b) In sectiunea 6.02, subparagraful k) a fost renotat ca subparagraful 1)
si un nou subparagraf k) a fost adaugat, avand urmatorul text:
"k) Daca va interveni o situatie exceptionala in cadrul careia orice
trageri ulterioare din cadrul imprumutului nu vor fi in conformitate cu
prevederile art. III, sectiunea 3 din Statutul Bancii".
Sectiunea 1.02.
Daca situatia nu impune alte necesitati, termenii definiti in Conditiile
generale au sensurile respective prezentate acolo, iar termenii suplimentari
urmatori au urmatoarele sensuri:
a) cont special reprezinta contul precizat in sectiunea 2.02. b) a acestui
acord;
b) M.O.E. inseamna Ministerul Invatamantului al Imprumutatului sau orice
succesor al acestuia; si
c) Manualul operational al proiectului inseamna manualul Imprumutatului, in
care sunt stabilite criteriile si directiile pentru realizarea proiectului,
datat 17 decembrie 1993, cu modificarile ulterioare efectuate cu acordul
Bancii;
d) C.P.D. inseamna Casa personalului didactic (centre de pregatire a
profesorilor), infiintate de Imprumutat in subdiviziunile administrative
relevante ale Romaniei in scopul sprijinirii perfectionarii profesionale a
profesorilor.
Art. 2
Imprumutul
Sectiunea 2.01.
Banca este de acord sa imprumute Imprumutatului, in termenii si in
conditiile prezentate sau mentionate in prezentul acord, diferite valute care
vor avea o valoare totala echivalenta cu suma de cincizeci milioane dolari
(50.000.000 $), aceasta reprezentand suma tragerilor din imprumut, fiecare
tragere fiind evaluata de catre Banca la data acelei trageri.
Sectiunea 2.02.
a) Suma imprumutului poate fi trasa din contul imprumutului, conform
prevederilor anexei nr. 1 la acest acord, pentru cheltuieli efectuate (sau,
daca Banca va fi de acord, ce urmeaza a fi efectuate), conform costului
rezonabil al bunurilor si serviciilor necesare proiectului descris in anexa nr.
2 la acest acord si care urmeaza sa fie finantate din sumele imprumutului.
b) Imprumutatul va deschide si va pastra, in dolari, pentru scopurile
proiectului, un cont special de depozit la o banca comerciala acceptabila
Bancii, in termeni si in conditii satisfacatoare pentru Banca, incluzand
protectia adecvata impotriva compensarii, confiscarii sau sechestrului.
Depozitele in sau platile din contul special vor fi efectuate conform
prevederilor anexei nr. 6 la acest acord.
Sectiunea 2.03.
Ultima zi pentru efectuarea tragerilor va fi 31 martie 2000 sau o data
ulterioara stabilita de Banca. Banca va anunta imediat Imprumutatul in legatura
cu aceasta data ulterioara.
Sectiunea 2.04.
Imprumutatul va plati Bancii un comision de angajament la rata de trei
patrimi din unu la suta (3/4 din 1%) pe an din valoarea imprumutului netrasa,
periodic.
Sectiunea 2.05.
a) Imprumutatul va plati dobanda la valoarea imprumutului trasa si
nerambursata, periodic, la o rata pentru fiecare perioada de dobanda egala cu
costul imprumuturilor calificate determinat pentru semestrul anterior, plus o jumatate
din unu la suta (1/2 din 1%). La fiecare dintre datele specificate in sectiunea
2.06 din acest acord, Imprumutatul va plati dobanda aferenta valorii restante
pe durata perioadei anterioare de dobanda, calculata la rata aplicabila in
timpul acestei perioade de dobanda.
b) Cat de curand posibil dupa sfarsitul fiecarui semestru, Banca va informa
Imprumutatul asupra costului imprumuturilor calificate determinate pentru
semestrul respectiv.
c) Pentru scopurile acestei sectiuni:
(i) perioada de dobanda reprezinta o perioada de 6 luni, care ia sfarsit la
data imediat premergatoare fiecarei date specifice in sectiunea 2.06 a acestui
acord, incepand cu perioada de imprumut in care s-a semnat acest acord;
(ii) costul imprumuturilor calificate inseamna costul, asa cum a fost
stabilit de Banca in mod rezonabil si exprimat ca procentaj pe an, al
imprumuturilor restante ale Bancii trase dupa data de 30 iunie 1982, excluzand
acele imprumuturi sau parti ale acestora pe care Banca le-a alocat pentru a
finanta: A) investitiile Bancii si B) imprumuturi efectuate de catre Banca,
dupa data de 1 iulie 1989, cu rate ale dobanzii stabilite altfel decat este
prevazut in paragraful a) din aceasta sectiune;
(iii) semestru inseamna primele 6 luni sau ultimele 6 luni ale unui an
calendaristic.
d) La data specificata de Banca Imprumutatului printr-o notificare cu
minimum 6 luni inainte, paragrafele a), b) si c) (iii) ale acestei sectiuni vor
fi modificate dupa cum urmeaza:
"a) Imprumutatul va plati dobanda la suma imprumutului trasa si
nerambursata, periodic, la o rata, pentru fiecare trimestru, egala cu costul
imprumuturilor calificate stabilit pentru trimestrul precedent, plus o jumatate
din unu la suta (1/2 din 1%). La fiecare dintre datele precizate in sectiunea
2.06 a acestui acord, Imprumutatul va plati dobanda aferenta valorii restante
pe durata perioadei anterioare de dobanda, calculata la ratele aplicabile pe
durata acestei perioade de dobanda".
"b) Cat de curand posibil dupa sfarsitul fiecarui trimestru, Banca va
informa Imprumutatul asupra costului imprumuturilor calificate determinat
pentru acel trimestru."
"c) (iii) trimestru inseamna o perioada de 3 luni, incepand cu 1
ianuarie, 1 aprilie, 1 iulie si 1 octombrie, intr-un an calendaristic."
Sectiunea 2.06.
Dobanda si alte comisioane vor fi platibile de doua ori pe an, la 1 mai si
1 noiembrie in fiecare an.
Sectiunea 2.07.
Imprumutatul va rambursa valoarea imprumutului conform graficului de
amortizare stabilit in anexa nr. 3 la acest acord.
Art. 3
Executarea proiectului
Sectiunea 3.01.
a) Imprumutatul isi declara angajamentul fata de obiectivele proiectului
asa cum sunt prezentate in anexa nr. 2 la acest acord si, in acest scop, va
realiza proiectul cu diligenta si eficienta necesare si in conformitate cu
practicile adecvate administrative, economice, financiare si manageriale si va
asigura, cat de prompt va fi necesar, fondurile, facilitatile, serviciile si
alte resurse cerute de proiect.
b) Fara restrictie la prevederile paragrafului a) al acestei sectiuni si
daca Imprumutatul si Banca nu convin altfel, Imprumutatul va realiza proiectul
conform Programului de implementare stabilit in anexa nr. 5 la acest acord.
Sectiunea 3.02.
Daca Banca nu stabileste altfel, achizitionarea bunurilor, a lucrarilor si
a serviciilor de consultanta necesare proiectului si care urmeaza sa fie
finantate din sumele imprumutului va fi guvernata de prevederile anexei nr. 4
in acest acord.
Art. 4
Clauze financiare
Sectiunea 4.01.
a) Imprumutatul va pastra sau va determina sa fie pastrate evidente si
conturi adecvate pentru a reflecta, in concordanta cu practicile contabile
sanatoase, activitatile, resursele si cheltuielile referitoare la proiect, ale departamentelor
sau agentiilor Imprumutatului, responsabile pentru realizarea proiectului sau a
unei parti din acesta.
b) Imprumutatul:
(i) va detine evidentele si conturile specificate in paragraful a) din
aceasta sectiune, incluzand pe acelea pentru contul special pentru fiecare an
fiscal verificat contabil, in concordanta cu principiile adecvate de revizie
contabila aplicate in mod consecvent de revizori contabili independenti
acceptabili Bancii;
(ii) va oferi Bancii, cat de repede posibil, dar in orice caz nu mai tarziu
de 6 luni dupa sfarsitul fiecarui asemenea an, raportul acestei revizii
contabile a revizorilor mentionati, atat de amplu si de detaliat cat va fi
solicitat Banca in mod rezonabil; si
(iii) va furniza Bancii alte informatii privind evidentele si conturile
mentionate, precum si revizia contabila a acestora, dupa cum le va solicita
periodic Banca, in mod rezonabil.
c) Pentru toate cheltuielile cu privire la care s-au efectuat trageri din
contul de imprumut pe baza declaratiilor de cheltuieli, Imprumutatul:
(i) va pastra sau va determina sa se pastreze, conform paragrafului a) al
acestei sectiuni, evidente si conturi care reflecta aceste cheltuieli;
(ii) va retine, cel putin un an dupa ce Banca a primit raportul de revizie
contabila pentru anul fiscal in care s-a efectuat ultima tragere din contul de
imprumut sau plata din contul special, toate evidentele (contracte, comenzi,
facturi, note de plata, chitante si alte documente) care reflecta aceste
cheltuieli;
(iii) va permite reprezentantilor Bancii sa examineze aceste evidente; si
(iv) se va asigura ca aceste evidente si conturi sunt incluse in revizia
contabila anuala la care se refera paragraful b) al acestei sectiuni si ca
raportul acestei revizii contine un punct de vedere separat al revizorilor
mentionati, conform caruia declaratiile de cheltuieli prezentate in timpul
anului fiscal respectiv, precum si procedurile si controalele interne realizate
in timpul pregatirii lor pot oferi garantie pentru sustinerea tragerilor
respective.
Art. 5
Data intrarii in vigoare; incheierea
Sectiunea 5.01.
Se specifica urmatorul eveniment, ca o conditie suplimentara pentru
intrarea in vigoare a prezentului acord, conform semnificatiei sectiunii 12.01
c) din Conditiile generale, si anume ca Unitatea de coordonare a proiectului,
la care se refera paragraful 1 b) al anexei nr. 5 la acest acord, a fost
infiintata, cu personal si alte resurse si termeni de referinta dupa cum
prevede paragraful respectiv.
Sectiunea 5.02.
Data la care se implinesc 90 de zile de la data semnarii acestui acord este
precizata aici pentru scopurile sectiunii 12.04 din Conditiile generale.
Art. 6
Reprezentantul Imprumutatului; adrese
Sectiunea 6.01.
Ministerul Finantelor al Imprumutatului este desemnat ca reprezentant al
Imprumutatului pentru scopurile sectiunii 11.03 din Conditiile generale.
Sectiunea 6.02.
Se specifica urmatoarele adrese pentru scopurile sectiunii 11.01 din
Conditiile generale:
Pentru Imprumutat:
Ministerul Finantelor
str. Apolodor nr. 17
Bucuresti
Romania
Pentru Banca:
International Bank
for Reconstruction and Development
1818 H Street, N. W.
Washington, D.C. 20433
United States of America
Adresa telegrafica:
INTBAFRAD Telex:
Washington, D.C. 248423 (RCA)
82987 (FTCC)
64145 (WUI) sau
197688 (TRT)
Drept care, partile la acest acord, actionand prin reprezentantii lor
autorizati oficial, au semnat acest acord in numele lor, in Districtul
Columbia, Statele Unite ale Americii, in ziua si anul consemnate mai sus.
ROMANIA
Prin
Vasile Puscas,
reprezentant autorizat
BANCA INTERNATIONALA
PENTRU RECONSTRUCTIE SI DEZVOLTARE
Prin
Michael Wiehen,
vicepresedinte regional
Europa si Asia Centrala
Telex : 11239 MIFIN
ANEXA 1
TRAGEREA SUMELOR IMPRUMUTULUI
1. Tabelul de mai jos precizeaza categoriile de elemente care vor fi
finantate din sumele imprumutului, alocarea sumelor din imprumut pentru fiecare
categorie si procentul de cheltuieli pentru elementele care urmeaza sa fie
astfel finantate in fiecare categorie:
------------------------------------------------------------------------------
Categoria Suma alocata din % din cheltuielile care
imprumut (exprimata urmeaza sa fie finantate
in echivalent
dolari)
------------------------------------------------------------------------------
(1) Bunuri 30.500.000 100 % din costuri externe,
a) Pentru partea A (5) a 100 % din costuri locale
proiectului 500.000 (costuri franco-uzina) si
b) Pentru celelalte parti ale 95 % din costuri locale
proiectului 30.000.000 pentru alte bunuri
achizitionate pe plan
local
(2) Servicii de consultanta, 13.500.000 100 %
studii, cercetare si
scolarizare
a) Pentru partea A (5) a
proiectului 1.500.000
b) Pentru celelalte parti ale
proiectului 12.000.000
(3) Costuri operationale
suplimentare 1.000.000 100 %
(4) Nealocat 5.000.000
------------------------------------------------------------------------------
TOTAL: 50.000.000
------------------------------------------------------------------------------
2. Pentru scopurile acestei anexe:
a) termenul costuri externe inseamna cheltuieli in valuta altei tari decat
aceea a Imprumutatului pentru bunuri sau servicii procurate de pe teritoriul
altei tari decat aceea a Imprumutatului;
b) termenul costuri locale inseamna cheltuieli in valuta Imprumutatului sau
pentru bunuri sau servicii procurate de pe teritoriul Imprumutatului; si
c) termenul costuri operationale suplimentare inseamna costurile, altele
decat salariile legate de administrarea proiectului, incluzand bunuri, alte
materiale consumabile, asistenta pentru difuzarea materialelor aferente
proiectului, posta, telefon si cheltuieli administrative.
3. Independent de prevederile paragrafului 1 de mai sus, nu se vor face
trageri privind platile efectuate pentru:
a) cheltuieli anterioare datei semnarii acestui acord; si
b) plati efectuate pentru cheltuieli cu privire la categoriile (1) a) si
(2) a) in contul platilor efectuate pentru cheltuieli referitoare la partea A
(5) a proiectului, pana cand Banca va primi dovezi satisfacatoare asupra
infiintarii de catre Imprumutat a Consiliului pentru Standarde Ocupationale si
Atestare, la care se face referire in sectiunea 5 b) din partea A a anexei nr.
2 la acord.
ANEXA 2
DESCRIEREA PROIECTULUI
Obiectivele proiectului sunt restructurarea si ameliorarea invatamantului
preuniversitar (primar si secundar), in concordanta cu strategia Imprumutatului
pentru reforma sectorului sau de invatamant.
Proiectul este alcatuit din urmatoarele parti, supuse acelor modificari
care pot fi convenite intre Imprumutat si Banca, periodic, pentru indeplinirea
obiectivelor sale:
Partea A
Invatamantul primar si secundar
(1) Pregatirea, validarea si implementarea programelor scolare pentru
clasele I - XII.
(2) Elaborarea si realizarea unui program pentru:
a) perfectionarea pregatirii pedagogice a viitoarelor cadre didactice,
inclusiv consolidarea pregatirii profesorilor in universitati pentru scoala
primara; b) consolidarea caselor personalului didactic existente; si c)
introducerea, pe scara larga, a utilizarii calculatoarelor in salile de clasa,
in mod experimental.
(3) Infiintarea si activizarea unui Consiliu national de programe scolare
si pregatire pedagogica, cu un secretariat administrativ, pentru a raspunde de
elaborarea si realizarea programelor in cadrul subpartilor (1) si (2) ale
acestei parti a proiectului.
(4) Realizarea unui program pentru: a) elaborarea si aplicarea standardelor
nationale si a criteriilor de performanta pentru invatamantul primar si cel
secundar general; si b) infiintarea si activizarea unui Comitet national de
atestare si examinare, a unui Serviciu national de atestare si examinare si a
patru grupuri de lucru de specialitate in atestare afiliate, pentru a raspunde
de elaborarea si aplicarea acestor standarde si criterii.
(5) a) Elaborarea si implementarea unor standarde ocupationale si practici
de autorizare revizuite; si
b) Infiintarea, echiparea si incadrarea cu personal a unui Consiliu pentru
standarde ocupationale si atestare, inclusiv a unui Centru de documentare si
evidente, pentru a raspunde de elaborarea si implementarea standardelor si
practicilor mentionate.
(6) Realizarea unui program pentru: a) elaborarea, in cadrul unor contracte
cu editori adjudecate pe baza de competitie, a manualelor revizuite care sa
corespunda cerintelor noilor programe scolare ce urmeaza sa fie validate in
cadrul subpartii (1) a acestei parti, iar tiparirea si difuzarea catre scoli a
manualelor astfel elaborate sa se efectueze in cadrul unor aranjamente prin
care scolile sa primeasca plafoane bugetare calculate pe numar de elevi, in
scopul alegerii si cumpararii acestor manuale; si b) infiintarea si activizarea
unui Consiliu de aprobare a manualelor, asistat de un secretariat si de circa
12 colective de selectie a manualelor, pentru a raspunde de supervizarea
elaborarii manualelor.
(7) Asigurarea de asistenta tehnica, suport administrativ, pregatire,
echipament si materiale pentru a fi utilizate la realizarea acestei parti a
proiectului.
Partea B
Finantarea si administrarea invatamantului
(1) Elaborarea si implementarea unei formule perfectionate de alocare
bugetara pentru invatamantul preuniversitar.
(2) Dezvoltarea capacitatii inspectoratelor scolare si a personalului
administrativ din scoli in administrarea financiara.
(3) Elaborarea si aplicarea unui sistem de monitorizare scolara si de
imbunatatire a performantelor.
(4) Infiintarea si activizarea centrelor regionale documentare la cinci
dintre Casele personalului didactic existente, pentru a oferi asistenta
educatorilor si altui tip de personal implicat in invatamantul secundar.
(5) Realizarea de studii, seminarii locale si experimente-pilot pentru
formularea si testarea politicilor de mobilizare a resurselor in invatamant.
(6) Asigurarea asistentei tehnice, scolarizarii, echipamentului si a
materialelor care urmeaza sa fie utilizate pentru realizarea acestei parti a
proiectului.
Partea C
(1) Elaborarea si implementarea politicilor si procedurilor destinate sa
asigure planificarea eficienta si realizarea activitatilor proiectului,
inclusiv prin infiintarea si functionarea unei Unitati de coordonare a
proiectului si a unui Comitet coordonator de supervizare si coordonare a
executiei proiectului.
(2) Asigurarea asistentei tehnice, a echipamentului de birou, a
materialelor si vehiculelor care urmeaza sa fie utilizate pentru realizarea
acestei parti a proiectului.
*
* *
Se estimeaza ca proiectul va fi incheiat pana la data de 30 septembrie
1999.
ANEXA 3
GRAFIC DE AMORTIZARE
--------------------------------------------------------
Data platii datorate Plata capitalului de baza
(exprimata in dolari)*)
--------------------------------------------------------
1 noiembrie 1999 935.000
1 mai 2000 970.000
1 noiembrie 2000 1.005.000
1 mai 2001 1.045.000
1 noiembrie 2001 1.080.000
1 mai 2002 1.120.000
1 noiembrie 2002 1.165.000
1 mai 2003 1.205.000
1 noiembrie 2003 1.250.000
1 mai 2004 1.300.000
1 noiembrie 2004 1.345.000
1 mai 2005 1.395.000
1 noiembrie 2005 1.450.000
1 mai 2006 1.500.000
1 noiembrie 2006 1.560.000
1 mai 2007 1.615.000
1 noiembrie 2007 1.675.000
1 mai 2008 1.740.000
1 noiembrie 2008 1.800.000
1 mai 2009 1.870.000
1 noiembrie 2009 1.940.000
1 mai 2010 2.010.000
1 noiembrie 2010 2.085.000
1 mai 2011 2.165.000
1 noiembrie 2011 2.245.000
1 mai 2012 2.325.000
1 noiembrie 2012 2.415.000
1 mai 2013 2.505.000
1 noiembrie 2013 2.595.000
1 mai 2014 2.690.000
---------------------------------------------------------------
*) Cifrele din aceasta coloana reprezinta echivalentul in dolari stabilit
la datele respective ale tragerii. A se vedea Conditiile generale, sectiunile
3.04 si 4.03.
Prime pentru plata in avans
Conform sectiunii 3.04 b) din Conditiile generale, prima platibila asupra
valorii capitalului de baza, la orice scadenta a imprumutului care urmeaza sa
fie platita in avans, va fi procentajul specificat pentru perioada aplicabila
de plata in avans de mai jos:
---------------------------------------------------------------------
Perioada de plata in avans Prima
-------------------------
Rata dobanzii (exprimata
ca un procent pe an)
aplicabila imprumutului
la data platii in avans,
inmultita cu:
---------------------------------------------------------------------
Nu mai mult de 3 ani inainte de
scadenta 0,15
Peste 3 ani, dar nu mai mult de
6 ani inainte de scadenta 0,30
Peste 6 ani, dar nu mai mult de
11 ani inainte de scadenta 0,55
Peste 11 ani, dar nu mai mult de
16 ani inainte de scadenta 0,80
Peste 16 ani, dar nu mai mult de
18 ani inainte de scadenta 0,90
Peste 18 ani inainte de scadenta 1,00
-------------------------------------------------------------------
ANEXA 4
ACHIZITIONARE DE SERVICII DE CONSULTANTA
SECTIUNEA I
ACHIZITIONAREA BUNURILOR
Partea A
Licitatia competitiva internationala
1. Cu exceptia prevederilor din partea C a acestei sectiuni, bunurile vor
fi achizitionate prin contracte adjudecate utilizand proceduri in conformitate
cu cele prezentate in sectiunile I si II ale Ghidului pentru achizitionari in
cadrul imprumuturilor B.I.R.D. si creditelor I.D.A., editate de Banca in mai
1992 (ghidul).
a) Pentru contractele cu preturi fixate, invitatia la licitatie specificata
in paragraful 2.13 al ghidului va prevedea ca, atunci cand adjudecarea
contractului este amanata dupa perioada de valabilitate initiala a ofertei,
pretul de oferta al ofertantului castigator sa creasca pentru fiecare saptamana
de intarziere cu doi factori de corectie cunoscuti dinainte si acceptati de
Banca, unul care va fi aplicat tuturor componentelor in valuta, iar celalalt
componentei in moneda locala a pretului de oferta. Aceasta crestere nu va fi
luata in considerare la evaluarea ofertei.
b) In achizitionarea bunurilor conform acestei parti A, Imprumutatul va
folosi documentele de licitatie standard relevante emise de Banca, cu acele
modificari pe care Banca le va aproba ca fiind necesare pentru scopurile
proiectului. Daca Banca nu a emis documente de licitatie standard relevante,
Imprumutatul va utiliza documente de licitatie bazate de alte forme standard
recunoscute pe plan international si convenite cu Banca.
2. In masura posibilului, contractele pentru bunuri vor fi grupate in pachete
de licitatie estimate sa coste echivalentul a 250.000 $ sau mai mult.
Partea B
Preferinta pentru producatorii locali
In achizitionarea bunurilor conform procedurilor descrise in paragraful 1
din partea A a acestei anexe, bunurile realizate in Romania pot beneficia de o
marja de preferinta in concordanta cu, si in limitele prevederilor paragrafelor
2.55 si 2.56 ale ghidului si ale paragrafelor 1 - 4 ale anexei nr. 2 la ghid.
Partea C
Alte procedee de achizitionare
1. Bunurile sau grupele de bunuri estimate sa coste echivalentul a 250.000
$ sau mai putin pe contract, pana la o suma totala echivalenta cu 23.000.000 $,
pot fi procurate prin contracte adjudecate pe baza licitatiei competitive cu
publicitate pe plan local, in conformitate cu proceduri acceptabile Bancii.
2. Bunurile sau grupurile de bunuri estimate sa coste echivalentul a
250.000 $ sau mai putin pe contract, pana la o suma totala echivalenta cu
700.000 $, pot fi procurate prin contracte adjudecate pe baza compararii a trei
cotatii de pret obtinute dintr-o lista de furnizori calificati acceptabili
Bancii, din cel putin trei tari eligibile conform ghidului, in conformitate cu
proceduri acceptabile Bancii.
3. Bunurile sau grupurile de bunuri estimate sa coste echivalentul a 50.000
$ sau mai putin pe contract, pana la o suma totala echivalenta cu 500.000 $,
pot fi procurate prin contracte adjudecate pe baza compararii cotatiilor de
pret obtinute de la cel putin trei furnizori calificati eligibili conform
ghidului, potrivit procedurilor acceptabile Bancii.
4. Contractele pentru bunuri considerate de Banca a fi de natura deosebita
pot fi adjudecate dupa negocieri directe cu furnizorii, conform procedurilor
acceptabile bancii.
Partea D
Analiza de catre Banca a deciziilor de achizitionare
1. Analiza invitatiilor la licitatie, a adjudecarilor propuse si a
contractelor finale:
a) Referitor la fiecare contract pentru bunuri estimat sa coste
echivalentul a 250.000 $ sau mai mult, adjudecate in conformitate cu sectiunea
I, partea C paragraful 4, a acestei anexe, se vor aplica procedurile prezentate
in paragrafele 2 si 4 din anexa nr. 1 la ghid. Daca platile pentru aceste
contracte se vor efectua din contul special, aceste proceduri vor fi modificate
pentru a asigura ca cele doua copii certificate ale contractului, necesar a fi
inaintate Bancii conform paragrafului 2 d), vor fi transmise Bancii inainte de
efectuarea primei plati din contul special cu privire la acest contract.
b) Referitor la contractele care nu se incadreaza in prevederile
paragrafului precedent, se vor aplica procedurile prezentate in paragrafele 3
si 4 ale anexei nr. 1 la ghid. Daca platile pentru aceste contracte urmeaza sa
se efectueze din contul special, procedurile respective vor fi modificate
pentru a asigura ca cele doua copii certificate ale contractului, impreuna cu
celelalte informatii necesar a fi furnizate Bancii, conform paragrafului 3
mentionat, vor fi transmise Bancii ca parte a documentelor justificative ce
trebuie transmise conform paragrafului 4 din anexa nr. 6 la acest acord.
c) Prevederile subparagrafului precedent b) nu se vor aplica la contractele
pe seama carora tragerile se vor efectua pe baza declaratiilor de cheltuieli.
2. Cifra de 15% este specificata aici pentru scopurile paragrafului 4 din
anexa nr. 1 la ghid.
SECTIUNEA A II-A
ANGAJAREA CONSULTANTILOR
1. Serviciile de consultanta vor fi angajate prin contracte adjudecate
consultantilor ale caror calificari, experienta, termeni si conditii de angajare
vor fi satisfacatoare pentru Banca. Acesti consultanti vor fi alesi in
conformitate cu principiile si procedurile satisfacatoare pentru Banca, pe baza
Ghidului pentru utilizarea consultantilor de catre imprumutatii Bancii Mondiale
si de catre Banca Mondiala ca agentie executorie, publicat de Banca in august
1981 (ghidul consultantilor). Pentru sarcini complexe si de durata,
Imprumutatul va angaja consultanti prin contracte, folosind formularul standard
de contract pentru servicii de consultanta publicat de catre Banca, cu acele
modificari ce vor fi convenite cu Banca. Daca nu au fost publicate documente
relevante de contract-standard de catre Banca, Imprumutatul va utiliza alte
formulare standard convenite cu Banca.
2. Independent de prevederile paragrafului 1 al aceste sectiuni,
prevederile ghidului consultantilor, care impun revizia anterioara din partea
Bancii sau aprobarea de bugete, liste scurte, proceduri de selectie, scrisori
de invitatie, oferte, rapoarte de evaluare si contracte, nu se vor aplica la
contractele estimate sa coste mai putin de 100.000 $ echivalent fiecare.
Totusi, aceasta exceptie la revizia anterioara a Bancii nu se va aplica la
termenii de referinta pentru aceste contracte si nici la angajarea persoanelor
fizice, la selectia de firme din sursa unica, la sarcini de natura speciala
determinate ca atare de catre Banca in mod rezonabil, la modificarile de
contracte care ridica valoarea contractului la echivalentul a 100.000 $ sau mai
mult si la 20 de contracte pentru partea A (5) din proiect, selectate pentru
revizuire de catre Banca.
ANEXA 5
PROGRAMUL DE IMPLEMENTARE
1. Raspunderea generala pentru realizarea proiectului va fi incredintata de
catre Imprumutat Ministerului Invatamantului (M.O.E.). In acest scop,
Imprumutatul se va asigura ca M.O.E.: a) va realiza proiectul conform
cerintelor si altor detalii stabilite sau specificate in Manualul operational
al proiectului; b) va infiinta si va mentine Unitatea de coordonare a
proiectului cu personal, alte resurse si termeni de referinta satisfacatori
pentru Banca, pentru a supraveghea realizarea proiectului si procurarea
bunurilor si serviciilor din cadrul acestuia; si c) va mentine, in termeni de
referinta satisfacatori pentru Banca, un Comitet coordonator pentru sectorul
invatamant, care sa cuprinda reprezentanti ai departamentelor tehnice ale
M.O.E. si sa raporteze direct acestuia pentru a coordona activitatile din
cadrul proiectului ale departamentelor tehnice ale M.O.E. si a asigura indrumarea
strategica in realizarea proiectului.
2. Imprumutatul: a) va angaja sau va determina sa fie angajati consultanti,
cu calificari si termeni de referinta si in concordanta cu un grafic de lucru
satisfacatoare pentru Banca, pentru a ajuta la realizarea proiectului; b) se va
asigura ca tot acest personal calificat si de conducere, in numar adecvat
convenit cu Banca, va fi disponibilizat si pastrat, cat va fi necesar, pentru
indeplinirea eficienta a proiectului si, dupa aceea, pentru sustinerea
obiectivelor acestuia; c) se va asigura ca pregatirea in strainatate si in
tara, prevazuta in proiect, se va realiza conform programelor si criteriilor
pentru selectia candidatilor cuprinse in acesta si care sunt satisfacatoare
pentru Banca.
3. Pentru facilitarea realizarii obiectivelor partii A (6) din proiect,
Imprumutatul se va asigura ca elaborarea manualelor revizuite conform acestuia
sa nu fie contractata cu editori care sunt beneficiari de subventii bugetare
din partea Imprumutatului.
4. Pentru a usura indeplinirea eficienta a proiectului conform prevederilor
din sectiunea 3.01 a) a acestui acord, a criteriilor si orientarilor expuse in
Manualul operational al proiectului, Imprumutatul: a) va pregati si va inainta
Bancii, pana la 31 martie si 1 septembrie din fiecare an, un raport,
satisfacator ca forma si continut pentru Banca, privind progresele realizate in
indeplinirea proiectului in timpul celor 6 luni anterioare datei raportului,
evaluat conform indicatorilor conveniti cu Banca, precum si resursele necesare
si masurile recomandate pentru a asigura indeplinirea eficienta, in continuare,
a proiectului, si, luand in considerare opiniile Bancii asupra acestor aspecte,
precum si pe baza concluziilor si recomandarilor acestui raport, va lua toate
masurile, inclusiv alocarea resurselor necesare, pentru asigurarea realizarii
eficiente a proiectului; si b) va revizui cu Banca si va pregati, conform
termenilor de referinta conveniti cu aceasta, si ii va inainta, in noiembrie
1996, un raport care sa cuprinda datele disponibile privind progresele in
realizarea obiectivelor proiectului din perioada anterioara datei acestui
raport si care sa stabileasca masurile recomandate pentru asigurarea realizarii
obiectivelor proiectului in perioada urmatoare raportului si, dupa aceea, va
lua toate masurile care, in opinia Bancii, sunt necesare pentru realizarea
acestor obiective.
ANEXA 6
CONTUL SPECIAL
1. Pentru scopurile acestei anexe:
a) termenul categorii eligibile inseamna categoriile, de la (1) la (3),
prezentate in tabelul din paragraful 1 al anexei nr. 1 la acest acord;
b) termenul cheltuieli eligibile inseamna cheltuieli legate de costul
rezonabil al bunurilor si serviciilor cerute de proiect si care urmeaza sa fie
finantate din sumele imprumutului alocate, periodic, pentru categoriile
eligibile, conform prevederilor anexei nr. 1 la acest acord; si
c) termenul alocatie autorizata inseamna o suma echivalenta cu 2.000.000 $,
ce va fi trasa din contul imprumutului si depozitata in contul special conform
paragrafului 3 a) al acestei anexe.
2. Platile din contul special se vor efectua exclusiv pentru cheltuielile
eligibile conform prevederilor acestei anexe.
3. Dupa ce Banca a primit documente justificand in mod satisfacator pentru
ea ca acest cont special a fost deschis corespunzator, tragerile alocatiei
autorizate si cele urmatoare pentru realimentarea contului special se vor
efectua dupa cum urmeaza:
a) Pentru tragerile alocatiei autorizate, Imprumutatul va inainta Bancii o
cerere sau cereri pentru un depozit sau depozite care nu depasesc suma totala a
alocatiei autorizate. Pe baza acestei sau acestor cereri, Banca, in numele
Imprumutatului, va trage din contul imprumutului si va depozita in contul
special suma sau sumele solicitate de Imprumutat.
b) (i) Pentru realimentarea contului special, Imprumutatul va inainta
Bancii cereri pentru depozite in contul special, la intervalele precizate de
Banca.
(ii) Anterior sau in momentul efectuarii acestei cereri, Imprumutatul va
inainta Bancii documentele sau alte evidente necesare conform paragrafului 4 al
acestei anexe pentru plata sau platile pentru care se cere realimentarea
contului. Pe baza fiecarei asemenea cereri, Banca, in numele Imprumutatului, va
trage din contul imprumutului si va depune in contul special suma solicitata de
Imprumutat si specificata in documentele respective si in alte evidente ca
fiind platita din contul special pentru cheltuieli eligibile.
Toate aceste depozite vor fi trase de banca din contul imprumutului in
cadrul categoriilor eligibile respective si in sumele echivalente respective,
asa cum s-a justificat prin documentele mentionate si alte evidente.
4. Pentru fiecare plata efectuata de Imprumutat din contul special, Imprumutatul,
la momentul cerut in mod rezonabil de Banca, va inainta Bancii acele documente
si alte evidente care sa ateste ca aceasta plata s-a efectuat exclusiv pentru
cheltuieli eligibile.
5. Independent de prevederile paragrafului 3 al acestei anexe, Bancii nu i
se va cere sa faca depozite suplimentare in contul special:
a) daca, la un moment dat, Banca a hotarat ca toate tragerile ulterioare
trebuie efectuate de catre Imprumutat direct din contul imprumutului conform
prevederilor art. V din Conditiile generale si paragrafului a) din sectiunea
2.02 a acestui acord; sau
b) o data cu suma totala netrasa a imprumutului, alocata pentru categoriile
eligibile, mai putin suma vreunui angajament special neachitat, luat de Banca
conform sectiunii 5.02 din Conditiile generale si referitor la proiect, va
egala echivalentul dublului sumei alocatiei autorizate.
Dupa aceea, tragerea din contul imprumutului a sumei ramasa netrasa din
imprumut, alocata pentru categoriile eligibile, va urma acele proceduri pe care
Banca le va specifica, prin notificare adresata Imprumutatului. Aceste trageri
ulterioare se vor efectua numai dupa, si in masura in care, Banca s-a asigurat
ca toate sumele ramase ca depozit in contul special la data acelei notificari
vor fi folosite la efectuarea platilor pentru cheltuieli eligibile.
6. a) Daca Banca va considera, la un moment dat, ca vreo plata din contul
special: (i) a fost efectuata pentru o cheltuiala sau intr-o suma neeligibila
conform paragrafului 2 al acestei anexe; sau (ii) nu a fost justificata prin
documentele furnizate Bancii, Imprumutatul, imediat dupa notificarea din partea
Bancii: A) va prezenta acele documente suplimentare pe care Banca le-ar putea
solicita; sau B) va depozita in contul special (sau, daca Banca o va cere, ii
va restitui) o suma egala cu suma platii sau a acelei parti a acesteia, care nu
este eligibila sau justificata.
Daca Banca nu hotaraste altfel, nu se va efectua nici un depozit ulterior
de catre Banca in contul special pana cand Imprumutatul nu va prezenta acele
evidente sau nu va efectua acel depozit sau plata, dupa caz.
b) Daca Banca va considera, la un moment dat, ca o suma ramasa in contul
special nu va fi necesara pentru acoperirea unor plati ulterioare referitoare
la cheltuieli eligibile, Imprumutatul, imediat dupa notificare din partea
Bancii, va rambursa Bancii aceasta suma restanta.
c) Imprumutatul poate, pe baza unei notificari catre Banca, sa restituie
acesteia toate sau o parte din fondurile aflate in depozit in contul special.
d) Restituirile catre Banca efectuate conform paragrafelor 6 a), b) si c)
din aceasta anexa vor fi creditate in contul imprumutului pentru trageri
ulterioare sau pentru anulare conform prevederilor relevante ale acestui acord,
inclusiv ale Conditiilor generale.