ORDONANTA Nr.
24 din 25 august 2010
privind controlul
operatiunilor care fac parte din sistemul de finantare prin Fondul European de
Garantare Agricola
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 613 din 30 august 2010
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, şi al art. 1 pct. II.3 din Legea nr. 138/2010 privind abilitarea
Guvernului de a emite ordonanţe,
Guvernul României adoptă
prezenta ordonanţă.
Art. 1. - (1) Prezenta ordonanţă creează cadrul juridic
şi organizatoric pentru aplicarea dispoziţiilor Regulamentului (CE) nr.
485/2008 al Consiliului din 26 mai 2008 privind controalele efectuate de către
statele membre cu privire la operaţiunile care fac parte din sistemul de
finanţare prin Fondul European de Garantare Agricolă, publicat în Jurnalul
Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 143 din 3 iunie 2008, denumit în
continuare Regulament.
(2) Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale,
denumit în continuare M.A.D.R., este principala autoritate publică
responsabilă cu implementarea Regulamentului, supravegherea, coordonarea şi
efectuarea controalelor conform acestuia.
(3) Alte autorităţi publice implicate în
implementarea Regulamentului sunt:
a) Autoritatea Naţională a Vămilor, denumită în
continuare A.N.V., din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare
Fiscală;
b) Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, denumită
în continuare A.N.A.F., din cadrul Ministerului Finanţelor Publice;
c) Departamentul pentru Lupta Antifraudă, denumit în
continuare D.L.A.F.;
d) Agenţia de Plăţi pentru Dezvoltare Rurală şi
Pescuit, denumită în continuare A.RD.R.R;
e) Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură,
denumită în continuare A.P.I.A.
(4) In vederea aplicării prevederilor Regulamentului,
între M.A.D.R. şi autorităţile publice prevăzute la alin. (3) lit. a), b) şi c)
se încheie protocoale de colaborare, în termen de 60 de zile de la intrarea în
vigoare a prezentei ordonanţe.
(5) Prin ordin al ministrului agriculturii şi
dezvoltării rurale, în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a
prezentei ordonanţe, se aprobă procedura de lucru privind implementarea
prevederilor Regulamentului între M.A.D.R., A.P.I.A. si A.PD.R.P.
Art. 2. - (1) Obiectivul general al controalelor
efectuate în temeiul Regulamentului este de a verifica realitatea şi
regularitatea operaţiunilor finanţate prin Fondul European de Garantare
Agricolă, denumit în continuare FEGA.
(2) Controalele se realizează asupra operaţiunilor care
fac parte, direct sau indirect, din sistemul de finanţare prin FEGA.
Art. 3. - M.A.D.R., prin structura de control ex-post,
denumită în continuare SCER are ca atribuţii principale implementarea
Regulamentului, supravegherea, coordonarea şi efectuarea controalelor efectuate
conform acestuia.
Art. 4. - In vederea implementării prevederilor
Regulamentului, A.N.V. are următoarele atribuţii:
a) execută controale ex-post pentru restituţiile la
export;
b) transmite informaţii, documente şi rapoartele de
control către M.A.D.R. la termenele stabilite conform protocolului de
colaborare prevăzut la art. 1 alin. (4).
Art. 5. - (1)A.N.A.F., în vederea implementării
prevederilor Regulamentului, furnizează, la solicitarea M.A.D.R., informaţii cu
privire la situaţia financiară a întreprinderilor controlate, în conformitate
cu protocolul de colaborare prevăzut la art. 1 alin. (4).
(2) M.A.D.R., care primeşte informaţii fiscale, este
obligat să păstreze secretul asupra informaţiilor primite conform art. 11 alin.
(3) din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
(3) Nerespectarea obligaţiei de păstrare a secretului
fiscal atrage răspunderea potrivit legii.
Art. 6. - D.L.A.F., în vederea implementării
prevederilor Regulamentului, are următoarele atribuţii:
a) comunică, la solicitarea M.A.D.R., dacă
întreprinderea care face obiectul controlului ex-post a făcut obiectul unui
control D.L.A.F. cu privire la nereguli/fraude ce afectează interesele
financiare ale Uniunii Europene în România, în conformitate cu protocolul de
colaborare prevăzut la art. 1 alin. (4);
b) asigură şi facilitează cooperarea dintre M.A.D.R. şi
Oficiul European de Luptă Antifraudă.
Art. 7. - (1) Atribuţiile A.P.I.A. constau în
fundamentarea şi emiterea deciziilor de recuperare financiară, pe baza
verificărilor efectuate în conformitate cu prezenta ordonanţă, precum şi
notificarea rezultatului final SCEP şi Comisiei Europene, cu respectarea
obligaţiilor stabilite prin ordinul ministrului agriculturii şi dezvoltării
rurale prevăzut la art. 1 alin. (5).
(2) Recuperarea financiară a sumelor utilizate
necorespunzător, ca urmare a controalelor efectuate conform Regulamentului, se
realizează conform Ordonanţei Guvernului nr. 79/2003 privind controlul şi
recuperarea fondurilor comunitare, precum şi a fondurilor de cofinanţare
aferente utilizate necorespunzător, aprobată cu modificări prin Legea nr.
529/2003, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 8. - Structurile din cadrul M.A.D.R. şi A.N.V.
care îndeplinesc atribuţii de efectuare a controlului ex-post, denumite în
continuare organe de control, efectuează controlul prin:
a) personalul cu atribuţii de efectuare a controlului
ex-post din cadrul M.A.D.R. pentru măsurile ce intră sub incidenţa
Regulamentului, cu excepţia restituţiilor la export;
b) personalul cu atribuţii de efectuare a controlului
ulterior, specializat în controlul ex-post, din cadrul A.N.V, pentru
restituţiile la export.
Art. 9. - (1) Inceperea controlului trebuie consemnată
în registrul unic de control, ţinut de întreprindere potrivit legii.
(2) Personalul din cadrul organelor de control
realizează controlul pe baza actului administrativ care dispune efectuarea
controlului şi a legitimaţiei de serviciu emise de conducătorul autorităţii
publice din care face parte acesta.
Art. 10. - (1) Pe perioada desfăşurării controlului, în
îndeplinirea atribuţiilor ce îi revin, personalul din cadrul organelor de
control este în drept:
a) să aibă acces în locurile de depozitare a
produselor, în spaţiile de producţie şi în alte încăperi ale întreprinderii;
b) să solicite clarificări şi să verifice procesele de
producţie;
c) să reţină documentele comerciale ce au legătură cu
operaţiunile finanţate din F.E.G.A. aparţinând întreprinderii care face
obiectul procedurii de control.
(2) Documentele comerciale prevăzute la alin. (1) lit.
c) pot fi reţinute în vederea studierii la sediul organului de control pe o
perioadă de cel mult 30 de zile, fără ca astfel să se depăşească data
finalizării controlului.
(3) Inainte de reţinerea documentelor comerciale,
reprezentantul legal al întreprinderii controlate are dreptul să realizeze
copii de pe acestea pe cheltuială proprie.
(4) In cazul în care reţinerea documentelor comerciale
în original aduce atingere bunei funcţionări a întreprinderii controlate sau la
cererea justificată a reprezentantului acesteia, personalul din cadrul
organelor de control va reţine în locul documentelor comerciale originale copii
ale acestora, certificate pentru conformitatea cu originalul.
(5) Reţinerea şi restituirea documentelor comerciale
prevăzute la alin. (1) lit. c) se vor face în baza procesului-verbal de
predare-primire de înscrisuri, întocmit de personalul din cadrul organelor de control
în două exemplare, semnate de acesta şi de reprezentantul întreprinderii, unul
dintre exemplare fiind înmânat acestuia din urmă.
Art. 11. - Obligaţiile întreprinderilor:
a) de a păstra documentele comerciale timp de 5 ani de
la întocmirea acestora;
b) de a evidenţia într-un registru transferul
documentelor comerciale către terţi;
c) de a păstra copii de pe toate documentele
comerciale transmise în străinătate;
d) de a permite verificarea proceselor de producţie şi
de a furniza informaţii solicitate de personalul din cadrul organului de
control;
e) de a permite accesul personalului din cadrul
organului de control în locurile de depozitare a produselor, spaţiile de
producţie, precum şi în alte încăperi ale întreprinderii cu ocazia efectuării
controlului, în conformitate cu prevederile Regulamentului;
f) de a pune la dispoziţia personalului din cadrul
organului de control documentele comerciale;
g) de a permite personalului din cadrul organului de
control realizarea de copii conform dispoziţiilor art. 5 alin. (2) din
Regulament;
h) de a preda documentele comerciale la solicitarea
personalului din cadrul organului de control;
i) de a permite fotografierea documentelor comerciale
şi a locurilor de depozitare a produselor, spaţiilor de producţie şi a altor
încăperi ale întreprinderii cu ocazia efectuării controlului.
Art. 12. - (1) Nerespectarea obligaţiilor prevăzute la
art. 11 lit. a)-c) constituie contravenţie si se sancţionează cu amendă de la
15.000 lei la 30.000 lei.
(2) Nerespectarea obligaţiilor prevăzute la art. 11
lit. d)-i) constituie contravenţie si se sancţionează cu amendă de la 5.000 lei
la 20.000 lei.
(3) Contravenientul poate achita în termen de cel mult
48 de ore de la data încheierii procesului-verbal ori, după caz, de la data
comunicării acestuia jumătate din minimul amenzii prevăzute la alin. (1)şi (2),
agentul constatator făcând menţiune despre această posibilitate în
procesul-verbal de constatare.
Art. 13. - Constatarea contravenţiilor şi aplicarea
sancţiunilor prevăzute la art. 12 se fac de către personalul din cadrul
organelor de control.
Art. 14. - Contravenţiilor prevăzute la art. 13 le sunt
aplicabile dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul
juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
180/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 15. - (1) Pentru îndeplinirea atribuţiilor
stabilite prin prezenta ordonanţă, personalul prevăzut la art. 8 alin. (1) are
acces la informaţiile necesare, în mod operativ şi gratuit, de la Oficiul
Naţional al Registrului Comerţului, A.N.V., A.N.A.F. şi de la instituţiile
financiar-bancare, în condiţiile legii.
(2) Instituţiile prevăzute la alin. (1) furnizează
relaţiile şi informaţiile solicitate, în baza unui protocol de colaborare, şi
eliberează copii certificate de pe documentele necesare realizării controlului,
în condiţiile legii.
Art. 16. - Termenii şi expresiile din cuprinsul
prezentei ordonanţe au înţelesul definit în cuprinsul art. 1 din Regulament.
Art. 17. -In termen de 30 de zile de la data intrării
în vigoare a prezentei ordonanţe, prin ordin comun al ministrului agriculturii
şi dezvoltării rurale şi al ministrului finanţelor publice se adoptă normele
metodologice de aplicare a prezentei ordonanţe.
Art. 18. - Dispoziţiile referitoare la contravenţiile
prevăzute la art. 13 intră în vigoare la 30 de zile de la data intrării în
vigoare a prezentei ordonanţe.
Art. 19. - La articolul 3 din Legea nr. 1/2004 privind
înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Agenţiei de Plăţi şi Intervenţie
pentru Agricultură, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
162 din 25 februarie 2004, cu modificările şi completările ulterioare, după
litera ţ) se introduce o nouă literă, litera u), cu următorul cuprins:
,,u) fundamentează şi emite decizii de recuperare
financiară pe baza verificărilor efectuate în cadrul controlului operaţiunilor
care fac parte din sistemul de finanţare prin Fondul European de Garantare
Agricolă şi notifică rezultatul final Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării
Rurale şi Comisiei Europene."
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Ministrul agriculturii şi dezvoltării rurale,
Mihail Dumitru
Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu
Preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare
Fiscală,
Sorin Blejnar
Şeful Departamentului pentru Afaceri Europene,
Bogdan Mănoiu