ORDONANTA Nr
ORDONANTA Nr. 30 din 30 ianuarie 2000
pentru ratificarea Acordului de imprumut dintre Romania, in calitate de
Imprumutat, Banca Nationala a Romaniei, in calitate de Agent al Imprumutatului,
si Comunitatea Europeana, in calitate de Imprumutator, semnat la Bruxelles la
27 ianuarie 2000
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 44 din 31 ianuarie 2000
In temeiul prevederilor art. 107 alin. (1) si (3) din Constitutia Romaniei,
precum si ale art. 1 lit. A pct. 8 din Legea nr. 206/1999 privind abilitarea
Guvernului de a emite ordonante,
Guvernul Romaniei emite urmatoarea ordonanta:
Art. 1
Se ratifica Acordul de imprumut dintre Romania, in calitate de Imprumutat,
Banca Nationala a Romaniei, in calitate de Agent al Imprumutatului si
Comunitatea Europeana, in calitate de Imprumutator, semnat la Bruxelles la 27
ianuarie 2000.
Art. 2
Din sumele in valuta trase din imprumut Ministerul Finantelor va constitui
la Banca Nationala a Romaniei conturi de depozit in euro, din care, pe masura
necesitatilor de finantare a deficitului bugetar, se vor face cedari la rezerva
valutara a statului.
Art. 3
Plata dobanzilor, a comisioanelor si a altor costuri ale imprumutului, inclusiv
influentele financiare rezultate din diferentele in curs valutar, precum si
rambursarea ratelor de capital aferente imprumutului acordat Romaniei de
Comunitatea Europeana se asigura de la bugetul de stat.
PRIM-MINISTRU
MUGUR CONSTANTIN ISARESCU
Contrasemneaza:
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
p. Ministru de stat,
ministrul afacerilor externe,
Eugen Dijmarescu,
secretar de stat
ACORD DE IMPRUMUT
intre Romania, in calitate de Imprumutat, Banca Nationala a Romaniei, in
calitate de Agent al Imprumutatului, si Comunitatea Europeana, in calitate de
Imprumutator, in suma de pana la 200 milioane euro*)
*) Traducere.
Acest acord de imprumut, denumit in continuare acordul, se incheie intre
Comunitatea Europeana, denumita in continuare CE sau Imprumutatorul,
reprezentata de Comisia Comunitatii Europene, denumita in continuare Comisia,
in numele careia actioneaza domnul Pedro Solbes Mira, membru al Comisiei,
si
Romania, denumita in continuare Romania sau Imprumutatul, reprezentata de
domnul Decebal Traian Remes, ministrul finantelor,
si
Banca Nationala a Romaniei, actionand in calitate de Agent al
Imprumutatului, denumita in continuare Agentul, reprezentata de guvernatorul
Bancii Nationale a Romaniei.
PREAMBUL
Avand in vedere ca, suplimentar asistentei financiare la nivel macro,
aprobata anterior de Consiliul Uniunii Europene, denumit in cele ce urmeaza
Consiliul, autoritatile romane au solicitat in continuare asistenta financiara
din partea CE,
avand in vedere ca, in contextul eforturilor lor reinnoite pentru reforma,
autoritatile romane implementeaza in prezent un nou program economic
cuprinzator, sprijinit de Fondul Monetar International, iar in data de 5 august
1999 Consiliul Directorilor Executivi al F.M.I. a aprobat un nou Aranjament
stand-by (ASB) pentru Romania,
avand in vedere ca prin Decizia nr. 1.999/732/CE din 8 noiembrie 1999
(decizia), care prevede acordarea in continuare de asistenta financiara la
nivel macro pentru Romania, Consiliul a decis sa disponibilizeze pentru Romania
un nou imprumut in suma maxima de 200 milioane euro, in scopul sprijinirii
balantei de plati si intaririi pozitiei rezervei valutare a Romaniei, un astfel
de imprumut reprezentand o masura adecvata pentru usurarea constrangerilor financiare
externe ale Romaniei,
avand in vedere ca Consiliul a autorizat Comisia sa ajunga la un acord cu
autoritatile romane, dupa consultarea Comitetului Economic si Financiar, asupra
conditiilor de politica economica atasate imprumutului si avand in vedere ca
Comisia a consultat Comitetul Economic si Financiar in ceea ce priveste aceste
conditii,
avand in vedere ca autoritatile romane si-au luat angajamentul de a
indeplini conditiile atasate asistentei financiare, astfel cum au fost
convenite cu Comisia intr-un memorandum de intelegere (denumit in cele ce
urmeaza memorandum), anexat la prezentul acord,
avand in vedere ca Comisia este autorizata sa imprumute, in numele CE,
resursele necesare,
avand in vedere ca, in concordanta cu prevederile deciziei si cu termenii
prezentului acord, imprumutul in suma de pana la 200 milioane euro va fi pus la
dispozitie Romaniei in cel putin doua transe, iar prima transa urmeaza sa fie
eliberata, conform prevederilor memorandumului si termenilor prezentului acord
si conform aprecierilor Comisiei, pe baza unui progres satisfacator al
programului macroeconomic al Romaniei in contextul Aranjamentului stand-by
incheiat cu F.M.I. si, in particular, a incheierii satisfacatoare a primei
analize a ASB,
avand in vedere ca pentru eliberarea primei transe a acestui imprumut
Comisia va lansa in timp util, in numele CE, dupa consultari cu Comitetul
Economic si Financiar al CE si in urma acordului Imprumutatului asupra
principalilor termeni financiari (adica, intre altele, rata dobanzii, suma neta
aproximativa, scadenta), o emisiune de obligatiuni in valoare totala de 100
milioane euro sau alte tranzactii financiare adecvate ale caror sume vor fi
imprumutate in continuare Romaniei si puse la dispozitia Agentului la data la
care vor fi primite de Comisie (data platii), si avand in vedere ca
Imprumutatorul va depune toate eforturile pentru a obtine, conform propriei
evaluari, cele mai bune conditii disponibile pe piata si cele mai mici costuri
si cheltuieli disponibile pentru tranzactiile financiare mai sus mentionate,
avand in vedere ca o copie de pe fiecare contract referitor la emisiunea de
obligatiuni la care s-a facut referire mai sus sau la orice alta tranzactie
financiara adecvata, inclusiv orice posibil swap, denumite in continuare
contracte de imprumut, va fi anexata, dupa semnarea fiecaruia, la acord si va
constitui parte integranta a acestuia, dupa cum se prevede in continuare,
partile au convenit dupa cum urmeaza:
Art. 1
Suma imprumutului
1. Imprumutatorul va pune la dispozitie Imprumutatului imprumuturi in suma
maxima de 200 milioane euro (toate aceste astfel de imprumuturi vor fi denumite
in continuare imprumutul), in cel putin doua transe, fiecare transa fiind
supusa indeplinirii conditiilor definite in cadrul deciziei, prezentului acord
si al memorandumului atasat.
2. Prima transa va fi in suma de 100 milioane euro (prima transa), iar a
doua transa (a doua transa) va fi in suma de cel mult 100 milioane euro. A doua
transa va fi eliberata nu mai devreme de 3 luni dupa tragerea primei transe si
in conformitate cu termenii si conditiile stipulate in prezentul acord pentru
tragerea transelor. Totusi tragerea celei de-a doua transe va fi supusa
incheierii ulterioare a unui acord de imprumut suplimentar intre partile la
acord, confirmand, daca partile decid astfel si fara ca ele sa fie obligate in
acest sens prin acord, vointa lor de a continua luarea cu imprumut si
imprumutarea celei de-a doua transe.
Art. 2
Suma neta, tragere, conditii prealabile
1. Suma neta (denumita in cele ce urmeaza suma neta) a unei transe va fi
egala cu suma neta a uneia sau mai multor tranzactii financiare efectuate de CE
pentru finantarea transei (tranzactiile financiare) din care se scad: (1) suma
totala a comisioanelor si costurilor legate de o astfel de tranzactie
financiara si de pregatirea si efectuarea unei astfel de tranzactii financiare
si a transei, la care se adauga (2), daca este cazul, suma initiala obtinuta de
CE ca rezultat al unui acord de swap.
2. Suma neta a fiecarei transe, asa cum a fost definita in paragraful
anterior, va fi transferata la data platii in contul la vedere in euro al
Agentului la Banca Reglementelor Internationale (BRI), via Banca Frantei,
Paris, cont BRI nr. 55323 la Banca Frantei sau intr-un astfel de cont pe care
Agentul il va comunica in scris Imprumutatorului cel mai tarziu cu 6 zile
lucratoare inainte de data platii.
3. Obligatia CE de a transfera suma neta aferenta fiecarei transe catre
Imprumutat va fi conditionata de:
(1) primirea de catre Comisie, cu cel putin doua zile lucratoare
luxemburgheze inaintea datei la care CE intentioneaza sa demareze prima
tranzactie financiara pentru prima transa, aceasta data urmand sa fie
comunicata Imprumutatului in avans, a unor avize juridice emise de catre: a)
domnul Valeriu Stoica, ministrul roman al justitiei, sau de directorul
Directiei Generale Juridice din cadrul Ministerului Finantelor si b) doamna
Manuela Nestor, reprezentanta a firmei de avocati Nestor Nestor - S.A.
Bucuresti, sau de catre un consilier juridic roman independent al
Imprumutatorului. Aceste avize juridice vor fi datate nu mai devreme de data
intrarii in vigoare a acordului, astfel cum aceasta este definita in art. 11,
si nu mai tarziu de doua zile lucratoare luxemburgheze inaintea datei la care
CE intentioneaza sa demareze tranzactia financiara si vor certifica ca, in
conformitate cu legile, reglementarile si deciziile legale in vigoare in
Romania, prin semnarea acordului de catre domnul Decebal Traian Remes,
ministrul finantelor, Imprumutatul se angajeaza legal si irevocabil sa isi
indeplineasca obligatiile din prezentul acord.
Imprumutatul si Agentul se obliga sa informeze Imprumutatorul imediat daca
intre data avizului juridic specificata la (1), aceasta data trebuind sa fie
comunicata de Imprumutat Agentului, si data platii are loc orice eveniment de
natura sa faca incorecta vreo declaratie continuta in avizele juridice;
(2) semnarea de catre CE, pe de o parte, si de o banca sau un sindicat de
banci, pe de alta parte, a contractelor de imprumut, cu cel putin doua zile
lucratoare inaintea datei platii, si primirea de catre CE la data platii, din
partea bancii sau a sindicatului de banci de mai sus, a sumei nete a
tranzactiei financiare si, daca este cazul, a sumei rezultate din operatia de
swap la care se face referire in art. 2 paragraful 1;
(3) neaparitia, de la data semnarii acordului, a vreunei modificari
nefavorabile care, in opinia Imprumutatorului, dupa consultari cu Imprumutatul,
ar putea sa prejudicieze material capacitatea Imprumutatului de a-si indeplini
obligatiile de plata in cadrul acordului, respectiv serviciul datoriei aferent
transei si rambursarea numitei transe si a oricaror sume datorate aferente unor
transe anterioare la scadenta stabilita.
Art. 3
Statut si angajamente
1. Fiecare transa din cadrul prezentului acord va constitui o obligatie
negarantata, directa, neconditionata si generala a Imprumutatului si se va
situa cel putin pari passu cu orice alte imprumuturi si obligatii negarantate
prezente si viitoare ale Imprumutatului, rezultate din datoria sa externa
prezenta si viitoare, asa cum aceasta este definita in art. 7 paragraful 1 al
acordului.
2. Imprumutatul se angajeaza ca, pana la data la care va fi rambursata
integral Imprumutatorului suma imprumutului, dobanda aferenta si orice alte
sume suplimentare legate de imprumut, daca acestea exista, si, cu exceptia
sarcinilor enumerate la paragraful 3 al art. 3, sa nu garanteze prin ipotecare,
gaj sau orice alta obligatie asupra activelor sau veniturilor sale nici o
datorie externa prezenta sau viitoare si sa nu acorde nici o garantie sau
despagubire in legatura cu o asemenea datorie, cu exceptia cazului in care
imprumutul va beneficia in acelasi timp de tratament pari passu si pro rata
fata de respectiva garantie. De asemenea, Imprumutatul se obliga sa nu solicite
reesalonarea imprumutului sau orice diminuare a datoriei legate de acest
imprumut si, cu exceptia sarcinilor enumerate la paragraful 3 al art. 3, sa nu
acorde altor creditori prioritate fata de Imprumutator.
3. Imprumutatorul, respectandu-si obligatia asumata conform paragrafului 2,
poate permite crearea numai a urmatoarelor sarcini:
(1) sarcini asupra unei proprietati, care sa garanteze pretul de cumparare
al acesteia si orice reinnoire sau extindere a unei astfel de sarcini care se
limiteaza la proprietatea initiala asigurata si care garanteaza orice reinnoire
sau extindere a finantarii garantate initial; si
(2) sarcini asupra bunurilor comerciale rezultate in cursul derularii unei
tranzactii comercial-bancare obisnuite (si care expira cel mai tarziu intr-un
an dupa aceasta) de finantare a importului sau exportului unor asemenea bunuri
in sau din Romania; si
(3) sarcini care sa garanteze sau sa prevada plata unei datorii externe
asumate exclusiv pentru finantarea unui proiect de investitii definit in mod
rezonabil, cu conditia ca proprietatile asupra carora este creata o astfel de
ipoteca sa fie incluse in respectivul proiect de finantare sau sa reprezinte
venituri ori creante ce decurg din proiect; si
(4) orice alte sarcini existente la data prezentului acord, cu conditia ca
acestea sa ramana limitate la proprietatile grevate la data semnarii
prezentului acord si la cele care vor fi grevate conform contractelor in
vigoare la data semnarii prezentului acord si cu conditia ca, in continuare,
aceste sarcini sa garanteze sau sa prevada numai plata acelor obligatii astfel
garantate ori finantate la data prezentului acord sau orice refinantare a
acestor obligatii; si
(5) toate celelalte sarcini statutare si privilegii care opereaza exclusiv
in virtutea legii si care nu pot fi evitate in mod rezonabil de catre
Imprumutat.
In sensul in care este utilizata in acest paragraf, expresia finantarea
unui proiect inseamna orice finantare in vederea cumpararii, construirii sau
dezvoltarii unor proprietati aferente unui proiect, daca entitatea finantatoare
convine in mod expres sa considere proprietatile finantate si veniturile care
vor fi generate prin activitatea acestor proprietati sau pierderile ori daunele
in legatura cu acestea ca sursa principala de rambursare a sumelor avansate.
Art. 4
Dobanda
1. Rata dobanzii aferenta fiecarei transe si datele de plata a dobanzii vor
fi aceleasi cu cele stabilite in articolele corespunzatoare ale contractelor de
imprumut. Rata dobanzii aplicabila este variabila si nu va fi mai mare decat
EURIBOR la 6 luni, plus o marja de maximum 0,20% pe an, iar Imprumutatorul va
comunica Agentului, cu cel putin o luna inainte de data platii, suma dobanzii
datorata si platibila la acea data, precum si detaliile (rata dobanzii,
perioada de dobanda) pe care se bazeaza calculul dobanzii. In cazul in care
Imprumutatorul, datorita unor conditii de piata prevalente la momentul lansarii
emisiunii de obligatiuni sau a oricarei alte tranzactii financiare, nu poate
obtine finantarea la sau sub nivelul ratei maxime a dobanzii de mai sus, atunci
Imprumutatorul nu are obligatia sa puna la dispozitie Imprumutatului suma neta
a vreunei transe a imprumutului, decat daca, la propunerea Imprumutatului,
Imprumutatorul propune acestuia sa negocieze noi rate maxime de dobanda in
contextul conditiilor de piata prevalente la acel moment.
2. La solicitarea Imprumutatului si daca, in opinia Imprumutatorului,
circumstantele permit o imbunatatire a ratei dobanzii aferente unei transe,
Imprumutatorul poate, conform art. 4 paragraful 3 al deciziei, sa restructureze
conditiile financiare ale imprumuturilor contractate de Imprumutat in ceea ce
priveste transele relevante, cu conditia ca, contractele de imprumut sa permita
o asemenea restructurare sau ca Imprumutatul sa poata renegocia contractele de
imprumut pentru a obtine acest efect. In particular si daca rata initiala a
dobanzii pentru respectiva transa este variabila, Imprumutatul poate, printr-o
notificare facuta cu doua luni inaintea oricarei date de plata a dobanzii, sa
solicite conversia ratei variabile a dobanzii in rata fixa. In acest caz, rata
dobanzii va fi fixata pana la data rambursarii respectivei transe la rata
dobanzii pe piata, aceasta prevaland la acel moment, astfel cum va fi fost
stabilita printr-un contract de imprumut ulterior.
3. Daca suma neta a unei transe nu poate fi transferata la data platii,
pentru oricare alt motiv decat cele mentionate la art. 2 paragraful 3(2),
atunci Imprumutatorul va plasa aceasta suma la cea mai buna rata existenta pe
piata pentru depozite la termen, fara nici o intarziere nejustificata, si va
notifica Agentului in legatura cu acest fapt si cu rata dobanzii obtinuta.
Dobanda primita de Imprumutator pentru aceste depozite va fi dedusa din platile
de dobanda datorate si platibile de catre Imprumutat.
4. Daca imprumutatul nu isi indeplineste la scadenta obligatia de plata a
sumei imprumutului si a dobanzii conform acordului, Imprumutatul va plati
Imprumutatorului dobanda suplimentara la o astfel de suma (sau, dupa caz, la
suma datorata si neplatita pana in acel moment) de la data scadentei pana la
data efectiva a platii, in intregime, calculata prin referire la perioade
succesive de dobanda (fiecare cu o asemenea durata, dupa cum va alege periodic
Imprumutatorul, prima perioada incepand la data relevanta a scadentei, si cu
precizarea ca, ori de cate ori va fi posibil, durata unei astfel de perioade va
fi de o saptamana) la cea mai mare rata dintre:
a) rata anuala reprezentand suma dintre:
(i) un procent (1%) pe an; si
(ii) rata EURIBOR pentru durata relevanta;
sau
b) un procent (1%) pe an plus rata de dobanda aferenta transei, determinata
conform prevederilor art. 4 paragraful 1.
Atata timp cat obligatia de plata nu este indeplinita, o asemenea rata va
fi refixata in conformitate cu prevederile prezentului paragraf 4 in ultima zi
a fiecarei astfel de perioade de dobanda, iar dobanda neplatita, conform
prevederilor acestui paragraf 4, aferenta perioadelor de dobanda precedente, va
fi adaugata la suma dobanzii datorata la sfarsitul fiecarei astfel de perioade
de dobanda.
Daca Imprumutatul nu plateste orice alte costuri sau cheltuieli catre
Imprumutator la data la care acestea devin scadente si platibile conform
prezentului acord, Imprumutatul va plati in plus toate costurile si
cheltuielile rezonabile, inclusiv taxele judiciare, suportate de Imprumutator
datorita unor astfel de plati intarziate, astfel cum au fost stabilite de
Imprumutator, mai putin in cazul in care a fost vorba de o eroare evidenta de
calcul al unei astfel de dobanzi.
In plus Imprumutatul se obliga sa plateasca Imprumutatorului intreaga dobanda
suplimentara si toate costurile si cheltuielile, inclusiv cheltuielile care
rezulta din pastrarea sau exercitarea drepturilor Imprumutatorului impotriva
Imprumutatului, in conformitate cu prevederile prezentului acord, suportate si
platibile de catre Imprumutator ca urmare a neindeplinirii de catre Imprumutat
a obligatiilor asumate prin prezentul acord.
Imprumutatorul se obliga sa informeze Imprumutatul si Agentul asupra
detaliilor de calcul al dobanzii si, in particular, asupra referintei folosite
pentru stabilirea EURIBOR, in cazul in care se aplica.
Art. 5
Rambursarea si optiunea pentru plata anticipata
1. Imprumutatul va rambursa suma fiecarei transe, in rate anuale, la datele
si in conditiile stabilite in contractele de imprumut care vor fi incheiate
astfel incat prima rata sa devina scadenta dupa 7 ani de la data relevanta a
platii, iar rambursarea finala va deveni scadenta dupa 10 ani de la data
relevanta a platii.
2. Pentru a obtine cele mai ieftine fonduri disponibile Imprumutatul nu va
cere Imprumutatorului sa includa o clauza de plata anticipata in termenii si in
conditiile imprumutului. Imprumutatul are totusi dreptul sa solicite, in
conformitate cu art. 4 paragraful 2 al deciziei, optiunea de plata anticipata,
cu conditia ca Imprumutatorul sa primeasca in acest scop o notificare scrisa cu
cel putin 6 zile lucratoare inaintea datei la care CE intentioneaza sa demareze
tranzactia financiara pentru respectiva transa. Termenii si conditiile unei
asemenea optiuni de plata anticipata de catre Imprumutat vor fi cele ale
optiunii corespunzatoare de plata anticipata de catre Imprumutator in cadrul
contractelor de imprumut, cu conditia ca Imprumutatul sa notifice
Imprumutatorului in legatura cu decizia sa de a plati in avans transa respectiva,
cu cel putin o luna inaintea datei ultimei notificari pentru plata anticipata
conform contractelor de imprumut.
Art. 6
Plati
1. Toate platile care se vor efectua de catre Imprumutat vor fi libere de
orice impozite, comisioane si de alte taxe pentru toata perioada acordului.
2. Imprumutatul declara ca toate platile si transferurile efectuate in
cadrul prezentului acord, ca si acordul in sine nu sunt supuse nici unui
impozit sau vreunei alte impuneri in Romania pentru toata perioada acordului.
Daca totusi Imprumutatul este obligat prin lege sa aplice astfel de impuneri,
atunci acesta va plati sumele suplimentare solicitate, astfel incat
Imprumutatorul sa primeasca intreaga suma specificata in cadrul prezentului
acord, ca si cand astfel de deduceri nu ar fi fost aplicabile.
3. Toate platile vor fi efectuate de catre Imprumutat in euro, in contul in
euro al Imprumutatorului, deschis la Kredietbank - S.A. din Luxemburg, cu nr.
52.319440.65, sau in oricare astfel de cont pe care Imprumutatorul il va fi
notificat in scris Imprumutatului cu cel putin 6 zile lucratoare inainte de
datele relevante ale scadentelor.
4. Imprumutatul se angajeaza sa achite toate costurile si cheltuielile
suportate de Imprumutator in legatura cu pregatirea si implementarea fiecarei
transe, a tranzactiei financiare aferente, a contractelor de imprumut si orice
alte costuri si cheltuieli suportate de Imprumutator in legatura cu astfel de
tranzactii financiare sau cu operatiunea de swap, daca aceasta va fi avut loc,
si orice costuri si cheltuieli aferente duratei tranzactiei financiare. In
cazul in care vreun cost sau vreo cheltuiala este cauzata din vina sau din
neglijenta Imprumutatorului, atunci aceasta nu va fi suportata de Imprumutat.
Aceste costuri si cheltuieli care vor fi suportate de Imprumutat includ
cheltuielile juridice (cum ar fi costurile suportate pentru avizele juridice)
si de calatorie, comisioanele legate de serviciul financiar al tranzactiilor
financiare, precum si impozitele si taxele de inregistrare si costurile de
publicare, daca acestea exista. Sumele mentionate mai sus vor fi platite de
Imprumutat, in termen de o luna dupa notificarea facuta de Imprumutator, iar o
astfel de notificare trebuie sa fie insotita de documente justificative.
5. a) Daca Imprumutatul va plati o suma aferenta oricarei transe, care este
mai mica decat suma totala datorata si platibila conform acordului, acesta va
renunta la orice drept pe care l-ar avea de a realiza o concordanta intre suma
astfel platita si sumele datorate.
b) Suma astfel platita in cadrul unei transe va fi folosita pentru
efectuarea platilor scadente in cadrul respectivei transe in urmatoarea ordine:
in primul rand, orice comisioane si cheltuieli, in al doilea rand, orice
dobanzi aferente platilor intarziate, conform art. 4 paragraful 4 al acordului,
in al treilea rand, dobanda, in al patrulea rand, rata de capital de rambursat,
cu conditia ca aceste sume sa fie datorate sau neplatite inca la acea data.
c) Daca orice sume devin scadente pentru mai mult decat o transa si daca
Imprumutatul plateste o suma mai mica decat suma totala datorata, fara sa
specifice in legatura cu care dintre transe se face o astfel de plata,
Imprumutatorul va decide, la propria discretie, carei transe ii revin sumele
primite si notifica in consecinta Agentului si Imprumutatului.
Art. 7
Cazuri de neindeplinire a obligatiilor si rambursari anticipate
1. Imprumutatorul, prin notificare scrisa catre Imprumutat, poate declara
capitalul imprumutului scadent si platibil imediat, impreuna cu dobanda
acumulata si cu toate celelalte sume scadente, in conformitate cu prevederile
prezentului acord, daca:
a) Imprumutatul nu isi va fi indeplinit, la scadenta stabilita, obligatia
de plata a capitalului sau a dobanzii aferente fiecarei transe, in totalitate
sau in parte, in modul si in moneda convenite prin prezentul acord, si aceasta
neindeplinire a obligatiei nu va fi remediata prin plata sumelor datorate in
limita a 5 zile lucratoare dupa notificarea scrisa, facuta de Imprumutat catre
Imprumutator; sau
b) Imprumutatul nu isi va fi indeplinit nici o alta obligatie in cadrul
prezentului acord, alta decat obligatiile continute in memorandum, si aceasta
neindeplinire va continua pentru o perioada de 30 de zile dupa ce o notificare
scrisa va fi fost facuta in acest sens Imprumutatului de catre Imprumutator, in
concordanta cu prevederile art. 8; sau
c) pentru indiferent ce motiv datorat unui act sau unei omisiuni a unei
institutii sau persoane ori a altui organism investit cu puteri juridice in
Romania, obligatiile Imprumutatului in cadrul acordului vor fi incetat sa mai
fie considerate obligatorii si aplicabile; sau
d) va exista, in cadrul oricarui acord de imprumut anterior intre Romania,
Banca Nationala a Romaniei si Comunitatea Europeana sau in cadrul oricarei alte
indatoriri externe majore a Romaniei, o declaratie de neindeplinire a
obligatiilor, in sensul definit ca atare in instrumentele care guverneaza sau
evidentiaza acea indatorare si, ca rezultat al acestei declaratii de
neindeplinire a obligatiilor, se va fi produs o accelerare a scadentei datoriei
respective; sau
e) Romania nu isi plateste, in general, datoriile sale externe devenite
scadente sau va declara ori va impune un moratoriu asupra platii datoriei sale
externe sau a datoriei externe contractate sau garantate de ea.
Pentru scopurile paragrafelor anterioare, indatorare externa majora a
Romaniei are sensul de orice datorie contractata, garantata sau asigurata in
orice alta modalitate de catre Imprumutat sau de catre Banca Nationala a
Romaniei, care este fie:
(i) exprimata intr-o alta moneda decat moneda Romaniei; sau
(ii) survenita sau aparuta (in orice moneda) in afara Romaniei
si a carei valoare totala depaseste suma de 1.000.000 euro sau echivalentul in
orice alte valute.
2. In cazul in care Imprumutatorul este obligat, conform prevederilor
corespunzatoare din contractele de imprumut, sa ramburseze suma datorata pentru
un motiv care nu a fost si nu este sub controlul Imprumutatorului, atunci
capitalul datorat aferent transelor respective, impreuna cu dobanda cumulata si
cu toate celelalte sume datorate in cadrul prezentului acord vor deveni
scadente in acelasi timp si in aceleasi conditii ca si cele determinate de
termenii si conditiile din contractele de imprumut.
3. In situatia terminarii inainte de termen a oricarui swap, Imprumutatul
va asigura serviciul datoriei pentru partea corespunzatoare a tranzactiei
financiare.
4. Imprumutatorul poate, dar nu este obligat, sa isi exercite drepturile
potrivit prevederilor prezentului articol si poate, de asemenea, sa isi
exercite aceste drepturi numai partial, fara ca prin aceasta sa isi
prejudicieze exercitarea viitoare a unor asemenea drepturi.
5. Imprumutatul va rambursa toate costurile si cheltuielile rezonabile
suportate de CE drept consecinta a rambursarii anticipate a oricareia dintre
transe, conform acestui art. 7.
Art. 8
Notificari
Toate notificarile in legatura cu acest acord vor fi considerate valabil comunicate,
daca vor fi transmise in scris catre:
Pentru CE:
Comisia Comunitatilor Europene
Directia Generala ECOFIN - FOS
Unitatea de imprumuturi si trezorerie
Centre A. Wagner
P.O. Box 1907 Tel.: (352) 4301 36182
L-2920 Luxembourg Fax: (352) 4301 36599
Pentru Romania:
Ministerul Finantelor
Directia generala a relatiilor financiare
cu organisme internationale,
Str. Apolodor nr. 17,
Bucuresti, Romania
Fax: (40) 1.312.67.92
Pentru Agent:
Banca Nationala a Romaniei
Directia politica monetara
Domnului Buftea, director
Str. Lipscani nr. 25,
Bucuresti, Romania
Fax: (40) 1.312.7194
Notificarile pentru Imprumutat sau pentru Agent vor fi, de asemenea,
valabile daca vor fi transmise in scris catre:
Misiunea Romaniei pe langa Uniunea Europeana
Domnului ambasador
Str. Gabrielle nr. 105
B-1180, Bruxelles, Belgia
Toate notificarile transmise de catre Agent si confirmate de Imprumutat
sunt considerate a fi comunicate pentru si in numele Imprumutatului, iar acesta
din urma va fi raspunzator pentru ele, ca si cand ar fi fost transmise de catre
el insusi.
Toate notificarile vor fi transmise prin posta inregistrata, daca aceasta
modalitate este posibila practic. Altfel si in caz de urgenta, pot fi transmise
prin fax, telex, swift sau prin inmanarea scrisorii la adresele de mai sus si
confirmate prin posta inregistrata, daca aceasta modalitate este posibila
practic. Notificarile devin efective o data cu primirea faxului, telexului,
mesajului swift sau a scrisorii, iar in cazul notificarii prin telex, o
confirmare de primire va fi o dovada suficienta a primirii.
Toate documentele, informatiile si materialele care vor fi furnizate in
cadrul prezentului acord vor fi redactate in limba engleza sau in limba romana,
insotite de o traducere autorizata in limba engleza, cu conditia ca in cel
de-al doilea caz traducerea in limba engleza sa fie varianta prevalenta, pe
care Imprumutatorul sa fie indreptatit sa se bazeze.
Art. 9
Diverse
1. In cazul in care una sau mai multe prevederi ale prezentului acord sunt
sau vor deveni, in intregime sau partial, nevalabile, ilegale sau fara putere
angajatorie ferma din punct de vedere juridic, indiferent din ce motiv, sub
prevederile oricarei legi aplicabile, atunci valabilitatea, legalitatea sau
puterea angajatorie ferma din punct de vedere juridic a celorlalte prevederi
ale prezentului acord nu va fi in nici un fel afectata sau impietata.
Prevederile care sunt, in totalitate sau partial, nevalabile, ilegale sau fara
putere angajatorie ferma din punct de vedere juridic vor fi implementate in
spiritul si in scopul prezentului acord.
2. Preambulul, decizia, memorandumul si anexele la prezentul acord, respectiv
contractele de imprumut si, daca este cazul, orice alt acord sau mai multe
acorduri de distributie sau acorduri de subscriptie, acorduri de agent sau
acorduri de agent fiscal, prospectul si acordurile de swap, daca exista,
formeaza si vor forma, in conformitate cu prevederile prezentului acord, parte
integranta a acestuia. In cazul oricarei contradictii intre termenii
prezentului acord si cei ai oricarui contract de imprumut, vor prevala termenii
prezentului acord, atunci cand astfel de noi termeni sunt integrati in
prezentul acord. Titlurile articolelor din acord servesc numai pentru a se
putea face referire la ele.
3. Prezentul acord are drept scop stabilirea conditiilor in care CE pune la
dispozitie Romaniei sumele tranzactiei financiare corespunzatoare lansate de CE
in acest scop. Ca o consecinta Romania si CE accepta ca drepturile si
obligatiile lor, daca nu este altfel prevazut in acord, sa fie definite si
interpretate prin referire la documente de imprumut corespunzatoare. In
special, termenele din contractele de imprumut vor fi aplicabile acordului.
4. O zi lucratoare semnifica o zi in care bancile sunt, in general,
deschise pentru tranzactii in localitatile relevante pentru prezentul acord.
Art. 10
Legea guvernanta si jurisdictia
1. Acordul este guvernat de si va fi interpretat in conformitate cu legea
franceza.
2. Partile se obliga, potrivit art. 238 (fost art. 181) din Tratatul de
infiintare a Comunitatii Economice Europene, amendat de Tratatul de la
Amsterdam (Tratatul CE), sa supuna orice disputa care poate interveni intre ele
referitoare la legalitatea, valabilitatea, interpretarea sau realizarea
prezentului acord jurisdictiei exclusive si arbitrajului Curtii de Justitie a
Comunitatilor Europene (CJCE) sau, in cazul in care o parte cade sub incidenta
prevederilor art. 1 din Decizia Consiliului nr. 88/591/ECSC/EEC/Euratom, astfel
cum a fost amendata de art. 1 din Decizia Consiliului nr.
93/350/Euratom/ECSC/EEC sau de orice alt act ulterior, jurisdictiei exclusive
si arbitrajului Curtii de Prima Instanta a Comunitatilor Europene (CPI), cu
drept de apel la CJCE, stipulat la art. 225 (fost art. 168 A) din Tratatul CE.
Deciziile CJCE si ale CPI, dupa caz, vor fi obligatorii pentru parti, cu
exceptia cazurilor in care, pana la un apel la CPI, CJCE, prin decizie
interimara de exceptare, suspenda punerea in practica a unei decizii sau o
parte din aceasta, pronuntata de CPI, si, in cazul Comunitatii Europe, fara
prejudicierea aplicarii Protocolului cu privire la privilegii si imunitati al
Comunitatii Europene.
3. Imprumutatorul poate sa puna in aplicare orice decizie pronuntata de
CJCE sau CPI, asa cum se prevede in prezentul acord, sau alte drepturi
impotriva Imprumutatului, in instantele judecatoresti din Romania.
4. Prin prezentul acord Imprumutatul se obliga irevocabil si neconditionat:
(1) sa renunte la orice imunitate la care este sau poate sa devina indreptatit,
pentru jurisdictie sau pentru executie in legatura cu orice actiuni si
proceduri aduse in fata CJCE, CPI sau instantelor judecatoresti din Romania, in
legatura cu acordul; si (2) sa se supuna cu buna-credinta oricarei decizii
rezultate din orice procedura legala intreprinsa in concordanta cu termenii
prezentului acord.
Art. 11
Intrarea in vigoare
Dupa semnare prezentul acord va intra in vigoare la data la care
Imprumutatorul va fi primit notificarea oficiala din partea Imprumutatului,
atestand ca toate cerintele constitutionale si legale pentru intrarea in
vigoare a acordului, precum si angajamentul valabil si irevocabil al
Imprumutatului in ceea ce priveste obligatiile asumate prin acest acord au fost
indeplinite.
Intrarea in vigoare nu va fi mai tarziu de 30 august 2000. Dupa aceasta
data partile la acord nu vor mai fi obligate prin acesta.
Art. 12
Prezentul acord va fi semnat de fiecare parte in patru exemplare originale,
redactate in limba engleza, fiecare reprezentand un instrument original.
Incheiat la 27 ianuarie 2000, in patru exemplare originale, in limba
engleza.
ROMANIA
(in calitate de Imprumutat)
Decebal Traian Remes,
ministrul finantelor
COMUNITATEA EUROPEANA
reprezentata de Comisia
Comunitatilor Europene
Pedro Solbes Mira,
membru al Comisiei Europene
BANCA NATIONALA A ROMANIEI
(in calitate de Agent)
Guvernatorul
Bancii Nationale a Romaniei,
Emil Iota Ghizari
MEMORANDUM DE INTELEGERE
intre Romania si Comunitatea Europeana cu privire la un imprumut pe termen lung
in suma de pana la 200 milioane euro*)
*) Traducere.
1. Consiliul Uniunii Europene, denumit in cele ce urmeaza Consiliul, a
aprobat la data de 8 noiembrie 1999 (Decizia Consiliului 1999/732/CE) o noua
asistenta financiara comunitara la nivel macro pentru Romania sub forma unei
facilitati de imprumut pe termen lung.
Imprumutul comunitar este parte a unui pachet global de finantare mobilizat
de Grupul celor 24 (G-24) al tarilor industrializate, in scopul de a completa
necesitatile de finantare ale Romaniei, astfel cum au fost identificate in
contextul programului de stabilizare macroeconomica si reforma structurala
sprijinit de Fondul Monetar International prin Aranjamentul stand-by in valoare
de 400 milioane DST, aprobat la 5 august 1999. Obiectivele pachetului de
finantare sunt menite sa asigure sustinerea balantei de plati si sa intareasca
pozitia rezervelor valutare oficiale.
2. Facilitatea de imprumut comunitar va fi in suma maxima de 200 milioane
euro, cu o perioada de rambursare maxima de 10 ani. In conformitate cu prevederile
deciziei Consiliului, imprumutul va fi pus la dispozitie Imprumutatului in cel
putin doua transe. Prezentul memorandum de intelegere va fi adoptat ca parte
integranta a acordului de imprumut, semnat in scopul acestui imprumut.
3. Tragerea transelor succesive va fi conditionata de implementarea
satisfacatoare a Aranjamentului stand-by existent sau a oricarui alt aranjament
ulterior intre Romania si F.M.I., ca si de evaluarea pozitiva a Comisiei asupra
progreselor inregistrate asupra unui numar limitat de masuri de politica de
reforma structurala. Criteriile macroeconomice si de ajustare structurala
anexate la prezenta facilitate de imprumut se bazeaza pe programul de politica
economica al autoritatilor romane si sunt concordante cu acordurile incheiate
de Romania cu F.M.I. si cu Banca Mondiala.
Suma aferenta primei transe va fi de 100 milioane euro. Suma celei de-a
doua transe va fi de pana la 100 milioane euro si nu va fi trasa inainte cu cel
putin un trimestru dupa eliberarea sumei primei transe, ca urmare a evaluarii
pozitive de catre serviciile Comisiei a implementarii satisfacatoare a
Aranjamentului stand-by si a progreselor in reformele structurale.
Suma aferenta celei de-a doua transe va fi decisa in urma unei analize a
Comisiei asupra necesitatilor ramase de finantare externa ale Romaniei. Se va
tine seama de mobilizarea efectiva a asistentei financiare acordate Romaniei de
alti donatori bilaterali.
Data exacta si modalitatile de tragere a celei de-a doua transe vor fi
stabilite intre cele doua parti intr-o etapa ulterioara, printr-un acord de
imprumut suplimentar.
4. Comisia Europeana va varsa suma aferenta imprumutului la Banca Nationala
a Romaniei (B.N.R.), care actioneaza in calitate de Agent al Romaniei. Suma
aferenta imprumutului va fi utilizata in exclusivitate de Agent pentru
intarirea rezervelor sale valutare sau pentru a satisface necesitatile de
finantare externa globale ale Romaniei prin intermediul pietei valutare.
5. Criteriile cantitative de performanta macroeconomica aplicabile
imprumutului, in conformitate cu prezentul memorandum de intelegere, vor fi
identice cu cele prevazute in Aranjamentul stand-by incheiat cu F.M.I. In mod
corespunzator, inainte de eliberarea transelor succesive ale imprumutului,
Comisia, in cooperare cu autoritatile romane si cu reprezentantii F.M.I. si
consultandu-se cu Comitetul Economic si Financiar, va verifica daca criteriile
cantitative stipulate in Aranjamentul stand-by au fost respectate sau daca s-a
ajuns la noi intelegeri.
6. Eliberarea primei transe va avea loc dupa incheierea cu rezultate
satisfacatoare a primei analize in cadrul Aranjamentului stand-by.
Eliberarea celei de-a doua transe se va baza, in plus fata de criteriile
cantitative de performanta, pe implementarea satisfacatoare a Aranjamentului
stand-by. In plus fata de criteriile cantitative de performanta, Comisia,
inainte de eliberarea celei de-a doua transe, va evalua, in cooperare cu
autoritatile romane si consultandu-se cu Comitetul Economic si Financiar, progresele
inregistrate in implementarea reformelor structurale. In cadrul acestei
evaluari se va acorda o atentie particulara progreselor realizate in domeniul
restructurarii si privatizarii marilor societati industriale de stat,
restructurarii si privatizarii celor mai mari banci de stat, intaririi
disciplinei financiare in sectorul intreprinderilor si elaborarii unei
strategii economice pe termen mediu. Cadrul de referinta al acestei evaluari
este explicat in anexa nr. I la prezentul memorandum de intelegere.
7. Autoritatile romane se obliga sa indeplineasca la timp si in intregime
toate obligatiile existente si viitoare care decurg din imprumuturile
comunitare.
8. Pe durata imprumutului Romania va ramane in consultare stransa cu
Comisia si se obliga sa transmita toate informatiile referitoare la progresele
si politicile economice. Pentru a permite monitorizarea implementarii
corespunzatoare a prezentului memorandum de intelegere Guvernul Romaniei va
furniza serviciilor Comisiei toate informatiile relevante cu privire la
situatia economica si financiara a tarii, precum si la progresul inregistrat in
implementarea Aranjamentului stand-by incheiat cu F.M.I. si a Acordului PSAL
incheiat cu Banca Mondiala. Indicatorii pe care Romania se obliga sa ii transmita
Comisiei sunt prezentati in anexa nr. II la prezentul memorandum de intelegere.
9. Anexele sunt parte integranta a memorandumului de intelegere.
10. Toate notificarile in legatura cu prezentul memorandum de intelegere
vor fi valabile, daca vor fi trimise catre:
Pentru CE:
Comisia Europeana
Directia Generala pentru
Afaceri Economice si Financiare
Rue de la Loi, 200
B-1049 Bruxelles, Belgia
Fax: 32-2-299 61 51
Pentru Romania:
Ministerul Finantelor
Directia Generala a relatiilor financiare
cu organisme internationale
Str. Apolodor nr. 17,
Bucuresti, Romania
Fax: 40-1-312 67 92
Pentru Agent:
Banca Nationala a Romaniei
Directia politica monetara
Departamentul relatii internationale
Str. Lipscani nr. 25,
Bucuresti, Romania
Fax: 40-1-312 71 94
Incheiat la 27 ianuarie 2000, in patru exemplare originale, in limba
engleza.
Pentru Romania,
in calitate de Imprumutat,
Traian Decebal Remes,
ministrul finantelor
Pentru Comunitatea Europeana,
reprezentata de Comisia
Comunitatilor Europene,
Pedro Solbes Mira,
membru al Comisiei Europene
Pentru Banca Nationala a Romaniei,
in calitate de Agent,
Guvernatorul
Bancii Nationale a Romaniei,
Emil Iota Ghizari
ANEXA 1
CRITERII DE AJUSTARE STRUCTURALA
La momentul analizei Comisiei, care va preceda decizia de tragere a celei
de-a doua transe, se asteapta ca autoritatile romane sa realizeze progrese in urmatoarele
domenii, dupa cum se prevede in acordurile incheiate cu F.M.I. si cu Banca
Mondiala:
- eliminarea suprataxei de import pana la sfarsitul anului 1999; eliminarea
reducerii accizelor pentru produsele din tutun produs in Romania si inghetarea
numarului exceptarilor de taxe vamale la import;
- privatizarea a cel putin 45 de intreprinderi mari si a 850 de
intreprinderi mici si mijlocii de stat, reprezentand cel putin 9% din totalul
capitalului detinut in portofoliul Fondului Proprietatii de Stat; lichidarea
sau numirea lichidatorilor pentru intreprinderile care genereaza cel putin 12%
din pierderile Fondului Proprietatii de Stat;
- demararea efectiva a procesului de privatizare a Bancii Agricole si a
Bancii Comerciale Romane, in particular stabilirea comisiei de privatizare si
numirea consilierilor de privatizare;
- numirea bancilor internationale de investitii, insarcinate cu
privatizarea a 5 mari intreprinderi de stat;
- intarirea Departamentului de supraveghere bancara din cadrul Bancii
Nationale a Romaniei, in particular prin integrarea tuturor functiilor sale de
supraveghere intr-un singur departament;
- reducerea cu 25% a pierderilor contabile rezultate din operatiuni
(incluzand subventiile) a 6 companii miniere.
In plus, dupa cum s-a convenit prin schimbul oficial de scrisori dintre
Comisia Europeana si autoritatile romane (scrisoarea de la comisarul Verheugen
catre primul-ministru Radu Vasile din 26 octombrie si raspunsul din partea
domnului Radu Vasile din data de 19 noiembrie), autoritatile romane vor elabora
si vor aproba o strategie economica pe termen mediu, adaptata procesului de
aderare la Uniunea Europeana. Aceasta strategie economica pe termen mediu ar
trebui sa includa un cadru macroeconomic clar, sprijinit de reforme structurale
cheie. Aceasta strategie ar trebui sa acopere cel putin 3 ani.
ANEXA 2
LISTA
cuprinzand indicatorii economici necesari monitorizarii
Urmatorii indicatori vor fi raportati Comisiei lunar:
- Inflatia in preturi de consum
- Productia industriala
- Somajul (numar de someri si rata somajului)
- Salariile lunare nominale, pe baza bruta si neta
- Cursul valutar nominal (lei/dolar S.U.A. si lei/euro)
- Cursul valutar real (corelat cu IPC, IPP SI CUUM)
- Exporturile (fob) si importurile (fob si cif)
- Executia bugetului de stat
- Bilantul Bancii Nationale a Romaniei
- Soldul contului curent
- Bilanturile agregate ale bancilor comerciale
- Numarul lunar al operatiunilor de privatizare (pe intreprinderi mici,
mijlocii, mari).
Urmatorii indicatori vor fi raportati Comisiei trimestrial:
- Indeplinirea criteriilor cantitative de performanta in cadrul programului
convenit cu F.M.I.
- Balanta de plati completa.
Urmatorii indicatori vor fi raportati Comisiei anual:
- PIB
- Productia si valoarea adaugata pe sectoare
- Bugetul de stat (corelatii, venituri, cheltuieli).
Prezentii indicatori vor fi transmisi in forma electronica si/sau pe suport
hartie Directiei Generale pentru Afaceri Economice si Financiare din cadrul
Comisiei, la urmatoarele adrese:
Versiunea suport hartie:
Directia Generala pentru
Afaceri Economice si Financiare
Domnului Bernard Brunet
Rue de la Loi, 200
B-1049 Bruxelles, Belgia
Fax nr. 32-2-299 61 51
Versiunea electronica:
alexandra.cas granje@cec.eu.int
bernard.brunet@cec.eu.int
|