ORDONANTA Nr.
4 din 20 ianuarie 2010
privind instituirea
Infrastructurii nationale pentru informatii spatiale în Romania
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 66 din 29 ianuarie 2010
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, şi al art. 1 pct. V din Legea nr. 9/2010 privind
abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe,
Guvernul României adoptă
prezenta ordonanţă.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) Prezenta ordonanţă
stabileşte cadrul general pentru instituirea Infrastructurii
naţionale pentru informaţii spaţiale în România, denumită
în continuare INIS, prin care România contribuie la realizarea
Infrastructurii pentru informaţii spaţiale în Comunitatea Europeană
- INSPIRE, prevăzută de Directiva 2007/2/CE a Parlamentului European
şi a Consiliului din 14 martie 2007 de instituire a unei infrastructuri
pentru informaţii spaţiale în Comunitatea Europeană (INSPIRE),
denumită în continuare Directiva INSPIRE, inclusiv în scopul
realizării politicilor comunitare din domeniul protecţiei mediului
şi al politicilor sau activităţilor care pot avea un impact
asupra mediului.
(2) Pentru realizarea şi actualizarea INIS se
constituie Consiliul Infrastructurii naţionale pentru informaţii
spaţiale în România (Consiliul INIS), structură de coordonare,
fără personalitate juridică, alcătuită din
reprezentanţi ai:
a) Ministerului Administraţiei şi Internelor;
b) Ministerului Mediului şi Pădurilor;
c) Ministerului Apărării Naţionale;
d) Ministerului Finanţelor Publice;
e) Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării
Rurale;
f) Ministerului Dezvoltării Regionale şi
Turismului;
g) Ministerului Transporturilor şi
Infrastructurii;
h) Ministerului Economiei, Comerţului şi
Mediului de Afaceri;
i) Ministerului Educaţiei, Cercetării,
Tineretului şi Sportului;
j) Ministerului Sănătăţii;
k) Ministerului Culturii şi Patrimoniului
Naţional;
l) Ministerului Comunicaţiilor şi
Societăţii Informaţionale;
m) Academiei Române;
n) Institutului Naţional de Statistică;
o) Agenţiei Naţionale pentru Resurse
Minerale;
p) Serviciului de Telecomunicaţii Speciale;
q) Asociaţiei Comunelor din România;
r) Asociaţiei Municipiilor din România;
s) Asociaţiei Oraşelor din România.
(3) Membrii Consiliului INIS îşi desemnează
reprezentanţii în Consiliul INIS în termen de 15 zile de la data
intrării în vigoare a prezentei ordonanţe.
(4) Preşedinţia Consiliului INIS este
asigurată de Ministerul Administraţiei şi Internelor, prin
Agenţia de Cadastru şi Publicitate Imobiliară, şi
vicepreşedinţia de Ministerul Mediului şi Pădurilor.
(5) Secretariatul Consiliului INIS este asigurat de
Ministerul Administraţiei şi Internelor, prin Agenţia
Naţională de Cadastru şi Publicitate Imobiliară.
Art. 2. - (1) Prezenta ordonanţă nu aduce
atingere prevederilor Legii nr. 109/2007 privind reutilizarea
informaţiilor din instituţiile publice, cu modificările
ulterioare, care transpune în legislaţia naţională Directiva
2003/98/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 17 noiembrie 2003
privind reutilizarea informaţiilor din sectorul public, publicată în
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 345 din 31 decembrie 2003, sau ale
Hotărârii Guvernului nr. 878/2005 privind accesul publicului la
informaţia privind mediul, cu modificările ulterioare, care transpune
în legislaţia naţională Directiva 2003/4/CE a Parlamentului
European şi a Consiliului din 28 ianuarie 2003 privind accesul publicului
la informaţiile despre mediu şi de abrogare a Directivei 90/313/CEE a
Consiliului, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 41
din 14 februarie 2003.
(2) Prevederile prezentei ordonanţe nu
afectează existenţa drepturilor de proprietate intelectuală
privind elementele constitutive ale infrastructurii pentru informaţii
spaţiale sau dreptul de deţinere a acestora de către
autorităţile publice, în domeniul specific de activitate.
Art. 3. -In sensul prezentei ordonanţe, termenii
şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
a) infrastructură pentru informaţii
spaţiale - metadate, seturi de date spaţiale şi servicii de
date spaţiale, servicii şi tehnologii de reţea, acorduri de
punere în comun, accesare şi utilizare, precum şi mecanisme, procese
şi proceduri de coordonare şi monitorizare stabilite, utilizate sau
puse la dispoziţie în conformitate cu prevederile prezentei
ordonanţe;
b) date spaţiale - orice date având o
legătură directă sau indirectă cu un amplasament ori cu un
areal geografic specific;
c) set de date spaţiale - o colecţie
identificabilă de date spaţiale;
d) servicii de date spaţiale -
operaţiunile care pot fi executate, prin utilizarea unei aplicaţii
informatice, asupra datelor spaţiale incluse în seturile de date
spaţiale sau asupra metadatelor corespunzătoare;
e) obiect spaţial - o reprezentare
abstractă a unui fenomen real, care corespunde unui amplasament sau unui
areal geografic specific;
f) metadate - informaţii care descriu
seturile de date spaţiale şi serviciile aferente care permit
descoperirea, inventarierea şi utilizarea acestora;
g) interoperabilitate - posibilitatea de
combinare a seturilor de date spaţiale şi de interacţionare a
serviciilor, fără intervenţie manuală repetitivă,
astfel încât rezultatul să fie coerent, iar valoarea adăugată a
seturilor şi serviciilor de date spaţiale să crească;
h) autoritate publică, în sensul prezentei
ordonanţe:
(i) orice autoritate publică centrală sau
orice altă autoritate a administraţiei publice, inclusiv organismele
publice cu rol consultativ la nivel naţional, regional ori local;
(ii) orice persoană fizică sau juridică
care îndeplineşte funcţii administrative publice prevăzute de
lege, inclusiv sarcini, activităţi ori servicii specifice legate de
mediu sau de informaţii spaţiale;
(iii) orice persoană fizică sau juridică
care deţine responsabilităţi sau funcţii publice ori care
prestează servicii publice legate de mediu sau de informaţii
spaţiale sub controlul unui organism ori al unei entităţi
prevăzute la pct. (i) sau (ii).
(iv) Atunci când organismele sau instituţiile
exercită o competenţă judiciară sau legislativă,
acestea nu sunt considerate autorităţi publice, în sensul prezentei
ordonanţe;
i) geo-portal INSPIRE- un site internet sau un
echivalent care permite accesul la serviciile prevăzute la art. 9 alin.
(1);
j) terţ - orice persoană fizică
sau juridică, alta decât cele definite la lit. h);
k) geo-portal INSPIRE al României- un site
internet sau un echivalent care permite accesul la serviciile prevăzute la
art. 9 alin. (1), denumit în continuare geo-portal, care reprezintă
punctul de acces naţional.
Art. 4. - (1) Prezenta ordonanţă se
aplică seturilor de date spaţiale care îndeplinesc următoarele
condiţii:
a) se referă la o zonă în care România
deţine şi/sau îşi exercită competenţa
teritorială;
b) sunt în format electronic;
c) sunt deţinute de sau în numele uneia dintre
entităţile enumerate la art. 3 lit. h);
d) sunt deţinute de un terţ la
dispoziţia căruia a fost pusă reţeaua de servicii în
conformitate cu prevederile art. 10 alin. (2);
e) se referă la unul sau mai multe dintre
seturile de date spaţiale prevăzute în anexele nr. 1-3 ori la cele
stabilite de Consiliul INIS conform art. 18 alin. (1) lit. b).
(2) Temele de date spaţiale care determină
seturile de date spaţiale sunt prevăzute în anexele nr. 1-3.
(3) In cazul în care sunt deţinute mai multe copii
identice ale aceluiaşi set de date spaţiale de către sau în
numele autorităţilor publice, prezenta ordonanţă se
aplică numai versiunii de referinţă din care provin diferitele
copii.
(4) Prezenta ordonanţă se aplică
şi serviciilor de date spaţiale asociate datelor incluse în seturile
de date spaţiale prevăzute la alin. (1) şi (3).
(5) Prezenta ordonanţă presupune atât
colectarea de date spaţiale existente şi actualizarea acestora, cât
şi colectarea de date spaţiale noi.
(6) In cazul seturilor de date spaţiale care
respectă condiţia prevăzută la alin. (1) lit. c), dar
faţă de care un terţ deţine drepturi de proprietate
intelectuală, autorităţile publice pot acţiona în temeiul
prezentei ordonanţe numai cu consimţământul terţului
respectiv.
(7) Prin excepţie de la prevederile alin. (1),
prezenta ordonanţă se aplică seturilor de date spaţiale
deţinute de sau în numele unei autorităţi publice locale numai
în cazul în care există acte normative ori reglementări care impun
colectarea sau difuzarea acestora.
(8) Alte teme decât cele prevăzute în anexele nr.
1-3, precum şi autorităţile publice coordonatoare şi
colaboratoare responsabile pentru acestea se stabilesc de către Consiliul
INIS.
(9) Autorităţile publice coordonatoare
şi colaboratoare responsabile pentru seturile de date spaţiale
prezentate în anexele nr. 1-3 sunt prevăzute în anexa nr. 4.
(10) Prin autorităţile publice
coordonatoare şi colaboratoare, prevăzute la alin. (9), se
înţelege inclusiv instituţiile aflate în subordinea, coordonarea sau
în aria de reglementare, după caz, a acestora.
CAPITOLUL II
Metadate
Art. 5. - (1) In vederea realizării INIS,
autorităţile publice sunt obligate să creeze şi să
actualizeze metadatele pentru seturile de date spaţiale şi serviciile
aferente temelor prezentate în anexele nr. 1-3, precum şi pentru cele
stabilite de către Consiliul INIS.
(2) Metadatele includ informaţii cu privire la:
a) conformitatea seturilor de date spaţiale cu
normele de aplicare prevăzute la art. 7 alin. (1);
b) condiţiile aplicabile accesării şi
utilizării seturilor şi serviciilor de date spaţiale, precum
şi tarifele corespunzătoare, după caz;
c) calitatea şi validitatea seturilor de date
spaţiale;
d) autorităţile publice responsabile cu
stabilirea, administrarea, întreţinerea şi distribuirea seturilor
şi serviciilor de date spaţiale;
e) limitarea accesului publicului şi motivele
acestor limitări în conformitate cu prevederile art. 12.
(3) Autorităţile publice iau măsurile
necesare pentru ca metadatele să fie complete şi de o calitate
corespunzătoare îndeplinirii scopului stabilit la art. 3 lit. f).
(4) Crearea şi actualizarea metadatelor se
realizează potrivit prevederilor Regulamentului (CE) nr. 1.205/2008 al
Comisiei din 3 decembrie 2008 de punere în aplicare a Directivei 2007/2/CE a
Parlamentului European şi a Consiliului în ceea ce priveşte
metadatele, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 326 din 4
decembrie 2008.
(5) Alte informaţii pe care pot să le
conţină metadatele sunt stabilite de către Consiliul INIS.
Art. 6. - Autorităţile publice creează
metadatele în conformitate cu următorul calendar:
a) până la data de 3 decembrie 2010, în cazul
seturilor de date spaţiale care corespund categoriilor enumerate în
anexele nr. 1 şi 2;
b) până la data de 3 decembrie 2013, în cazul
seturilor de date spaţiale care corespund categoriilor enumerate în anexa
nr. 3.
CAPITOLUL III
Interoperabilitatea seturilor de date spaţiale
şi a serviciilor aferente
Art. 7. - (1) Interoperabilitatea şi armonizarea
seturilor de date spaţiale şi a serviciilor aferente acestora se
realizează potrivit normelor de aplicare a Directivei INSPIRE, elaborate
de Comisia Europeană.
(2) Ministerul Administraţiei şi
Internelor, prin Agenţia Naţională de Cadastru şi
Publicitate Imobiliară, furnizează, la cerere, Comisiei Europene
informaţiile necesare analizelor privind fezabilitatea şi
proporţionalitatea în ceea ce priveşte eventualele costuri şi
beneficii pe care le-ar putea genera normele care stabilesc modalităţile
tehnice de interoperabilitate şi de armonizare a seturilor şi
serviciilor de date spaţiale, pe baza informaţiilor transmise de
către autorităţile publice prevăzute la art. 1 alin. (2).
(3) Autorităţile publice iau măsuri
pentru ca toate seturile de date spaţiale nou-colectate şi restructurate
masiv, precum şi serviciile de date spaţiale corespunzătoare
acestora să fie disponibile în conformitate cu normele elaborate de
Comisia Europeană, prevăzute la alin. (1), în termen de 2 ani de la
adoptarea acestora, iar celelalte seturi şi servicii de date
spaţiale, aflate încă în uz, în termen de 7 ani de la adoptarea
acestora. Seturile de date se furnizează în conformitate cu prevederile
normelor de aplicare prevăzute la alin. (1), fie prin adaptarea seturilor
de date spaţiale existente, fie prin serviciile de transformare
prevăzute la art. 9 alin. (1) lit. d).
Art. 8. - (1) Autorităţile publice
menţionate la art. 1 alin. (2) iau măsuri pentru a pune la
dispoziţia tuturor autorităţilor publice, precum şi a
terţilor orice informaţii, inclusiv date, coduri şi
clasificări tehnice, necesare pentru respectarea normelor de aplicare
prevăzute la art. 7 alin. (1), care nu restricţionează
utilizarea lor în acest scop, în condiţiile legii.
(2) Pentru a asigura coerenţa datelor
spaţiale aferente unui element geografic a cărui localizare
depăşeşte frontiera României cu unul sau mai multe state membre
ale Uniunii Europene, autoritatea publică centrală care deţine
aceste date spaţiale decide, de comun acord, atunci când este cazul, cu
instituţia omoloagă din statul membru respectiv, cu privire la
descrierea şi poziţia acestor elemente comune.
CAPITOLUL IV
Reţea de servicii
Art. 9. - (1) Ministerul Administraţiei şi
Internelor, prin Agenţia Naţională de Cadastru şi
Publicitate Imobiliară, realizează, operează şi
întreţine, prin intermediul geo-portalului, următoarele servicii:
a) servicii de căutare, care permit identificarea
seturilor de date spaţiale şi a serviciilor aferente pe baza
conţinutului metadateior corespunzătoare şi afişarea
conţinutului metadatelor;
b) servicii de vizualizare, care permit cel puţin
afişarea, navigarea, mărirea/micşorarea, rotirea
panoramică, suprapunerea vizuală a seturilor de date spaţiale,
precum şi afişarea legendei şi a oricărui conţinut
relevant al metadatelor;
c) servicii de descărcare, care permit
descărcarea de copii ale seturilor de date spaţiale sau ale unor
părţi ale acestora, precum şi accesarea directă a acestora,
atunci când este posibil;
d) servicii de transformare, care permit
transformarea seturilor de date spaţiale în vederea realizării
interoperabilităţii;
e) servicii care permit apelarea la serviciile de date
spaţiale;
f) alte asemenea servicii.
(2) Serviciile prevăzute la alin. (1) trebuie
să ţină seama de cerinţele utilizatorilor din domeniu,
să fie uşor de utilizat, să fie disponibile publicului şi
să poată fi accesate prin intermediul internetului sau prin orice alt
mijloc de telecomunicaţie adecvat.
(3) Pentru utilizarea serviciilor prevăzute la
alin. (1) lit. a) se aplică cel puţin următoarea combinaţie
de criterii de căutare:
a) cuvinte-cheie;
b) clasificarea seturilor de date spaţiale şi
a serviciilor aferente;
c) calitatea şi validitatea seturilor de date
spaţiale;
d) gradul de conformitate cu normele prevăzute la
art. 7 alin. (1);
e) localizarea geografică;
f) condiţiile de accesare şi de utilizare a
seturilor de date spaţiale şi a serviciilor aferente;
g) autorităţile publice responsabile cu
stabilirea, administrarea, întreţinerea şi distribuirea seturilor de
date spaţiale şi a serviciilor aferente.
(4) Serviciile de transformare prevăzute la alin.
(1) lit. d) sunt combinate cu celelalte servicii prevăzute la alin. (1),
astfel încât să se permită utilizarea tuturor acestor servicii în
conformitate cu normele prevăzute la art. 7 alin. (1).
Art. 10. - (1) Ministerul Administraţiei şi
Internelor, prin Agenţia Naţională de Cadastru şi
Publicitate Imobiliară, asigură condiţiile tehnice
autorităţilor publice pentru a-şi conecta seturile de date
spaţiale şi serviciile aferente la reţeaua de servicii
prevăzută la art. 9 alin. (1).
(2) Aceste condiţii tehnice sunt puse şi la
dispoziţia terţilor care solicită acest lucru şi ale
căror seturi de date spaţiale şi servicii aferente respectă
normele de aplicare care stabilesc obligaţiile privind în special metadatele,
reţeaua de servicii şi interoperabilitatea.
(3) Serviciul de Telecomunicaţii Speciale
asigură serviciile de conectare fizică a autorităţilor
publice la geo-portal.
Art. 11. - (1) Autorităţile publice sunt
obligate să asigure identificarea, vizualizarea şi accesul, după
caz, la seturile de date spaţiale şi serviciile aferente
geo-portalului.
(2) Furnizarea datelor spaţiale şi a
serviciilor aferente de către autorităţile publice se face cu
respectarea legislaţiei naţionale cu privire la protecţia
informaţiilor clasificate.
Art. 12. - (1) Prin excepţie de la prevederile
art. 9 alin. (1) şi (2), autorităţile publice pot limita accesul
public la propriile seturi de date spaţiale şi servicii aferente prin
intermediul serviciilor prevăzute la art. 9 alin. (1) lit. a), în cazul în
care un astfel de acces afectează în mod negativ relaţiile
internaţionale, siguranţa publică sau apărarea
naţională.
(2) Prin excepţie de la prevederile art. 9 alin.
(1) şi (2), autorităţile publice pot limita accesul public la
propriile seturi de date spaţiale şi servicii aferente prin
intermediul serviciilor prevăzute la art. 9 alin. (1) lit. b)-e) sau la
serviciile de comerţ electronic prevăzute la art. 13 alin. (4), în
cazul în care un astfel de acces afectează în mod negativ oricare dintre
următoarele:
a) confidenţialitatea lucrărilor
autorităţilor publice, în cazul în care legislaţia prevede o
astfel de confidenţialitate;
b) relaţiile internaţionale, siguranţa
publică sau apărarea naţională;
c) desfăşurarea procedurilor judiciare,
posibilitatea oricărei persoane de a avea parte de un proces echitabil sau
capacitatea unei autorităţi publice de a efectua o anchetă de
natură penală sau disciplinară;
d) confidenţialitatea informaţiilor
comerciale sau industriale, în cazul în care legislaţia
naţională ori comunitară prevede o astfel de
confidenţialitate în vederea protejării intereselor economice
legitime, inclusiv a interesului public privind păstrarea
confidenţialităţii informaţiilor statistice şi a
secretului fiscal;
e) drepturile de proprietate intelectuală;
f) confidenţialitatea datelor cu caracter
personal şi/sau a fişierelor privind o persoană fizică, în
situaţia în care persoana respectivă nu a consimţit la
dezvăluirea publică a informaţiilor, în cazul în care
legislaţia naţională sau comunitară prevede o astfel de
confidenţialitate;
g) interesele sau protecţia oricărei persoane
care a furnizat în mod voluntar informaţiile solicitate, fără a
avea sau fără a i se putea impune o obligaţie legală în
acest sens, cu excepţia cazului în care persoana respectivă a
consimţit la dezvăluirea informaţiilor în cauză;
h) protecţia mediului la care se referă
aceste informaţii, cum ar fi localizarea unor specii rare.
(3) Motivele care justifică limitarea accesului,
aşa cum sunt prevăzute la alin. (1) şi (2), se
interpretează în mod restrictiv, ţinându-se seama, în fiecare caz, de
interesul pe care accesul la aceste informaţii îl prezintă pentru
public.
(4) In fiecare caz se apreciază interesul
publicului pentru dezvăluirea acestor informaţii, comparativ cu cel
pe care îl prezintă limitarea sau condiţionarea accesului la acestea.
(5) Accesul la informaţiile privind emisiile în
mediu nu se poate limita în temeiul alin. (2) lit. a), d), f), g) şi h).
(6) Pentru aplicarea prevederilor alin. (2) lit. f),
autorităţile publice prevăzute la art. 1 alin. (2) respectă
prevederile Legii nr. 677/2001 pentru protecţia persoanelor cu privire la
prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a
acestor date, cu modificările şi completările ulterioare, care
transpune Directiva 95/46/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din
24 octombrie 1995 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce
priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera
circulaţie a acestor date, publicată în Jurnalul Oficial al
Comunităţilor Europene nr. L 281 din 23 noiembrie 1995, aşa cum
a fost amendată de Regulamentul (CE) nr. 1.882/2003 al Parlamentului
European şi al Consiliului din 29 septembrie 2003 de adaptare la Decizia
1999/468/CE a Consiliului a dispoziţiilor privind comitetele care
asistă Comisia în exercitarea competenţelor de executare
prevăzute de actele care fac obiectul procedurii menţionate la
articolul 251 din Tratatul CE, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene
nr. L 284 din 31 octombrie 2003.
(7) Autorităţile publice cu atribuţii în
domeniul securităţii naţionale interzic publicarea
informaţiilor care ar putea pune în pericol securitatea
naţională sau care ar putea fi folosite pentru desfăşurarea
unor acţiuni de terorism, sabotaj ori crimă organizată.
Art. 13. - (1) Serviciile prevăzute la art. 9
alin. (1) lit. a) şi b) sunt disponibile publicului cu titlu gratuit.
(2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1),
autorităţile publice care asigură serviciile de vizualizare
prevăzute la art. 9 alin. (1) lit. b) pot percepe tarife cu unică
destinaţie, în cazul în care acestea asigură întreţinerea
seturilor de date spaţiale şi a serviciilor de date
corespunzătoare, în special în situaţii în care sunt implicate volume
mari de date actualizate frecvent.
(3) Datele puse la dispoziţie prin intermediul
serviciilor de vizualizare prevăzute la art. 9 alin. (1) lit. b) pot fi
într-o formă care să împiedice reutilizarea acestora în scopuri
comerciale.
(4) In cazul în care autorităţile publice
percep taxe sau tarife pentru serviciile prevăzute la art. 9 alin. (1)
lit. b), c) sau e), Ministerul Administraţiei şi Internelor, prin
Agenţia Naţională de Cadastru şi Publicitate
Imobiliară, asigură disponibilitatea serviciilor de comerţ
electronic în cadrul geo-portalului. Aceste servicii pot fi supuse, după
caz, unor clauze de exonerare de răspundere, licenţe obţinute
electronic/licenţe.
Art. 14. - Ministerul Administraţiei şi
Internelor, prin Agenţia Naţională de Cadastru şi
Publicitate Imobiliară, asigură accesul la serviciile prevăzute
la art. 9 alin. (1) prin intermediul geo-portalului INSPIRE al
Comunităţii Europene şi prin geo-portal.
CAPITOLUL V
Punerea în comun a datelor
Art. 15. - (1) Ministerul Administraţiei şi
Internelor, prin Agenţia Naţională de Cadastru şi
Publicitate Imobiliară, creează cadrul tehnic necesar punerii în
comun a seturilor de date spaţiale şi a serviciilor aferente de
către autorităţile publice prevăzute la art. 3 lit. h) pct.
(i) şi (ii).
(2) Datele spaţiale rămân şi se actualizează
la autorităţile publice.
(3) Aceste măsuri permit autorităţilor
publice să aibă acces la seturile de date spaţiale şi
serviciile aferente, să facă schimb şi să utilizeze
seturile şi serviciile respective, în scopul îndeplinirii sarcinilor
publice care pot avea un impact asupra mediului, precum şi al
realizării INIS.
(4) Măsurile prevăzute la alin. (1) exclud
orice restricţie susceptibilă de a crea, în momentul utilizării,
obstacole practice pentru punerea în comun a seturilor şi serviciilor de
date spaţiale.
(5) Autorităţile publice care furnizează
seturi de date spaţiale şi servicii aferente pot să acorde
licenţe şi/sau să solicite plata unor tarife de la
autorităţile, instituţiile şi organismele publice
comunitare care folosesc aceste seturi şi servicii de date spaţiale.
(6) Licenţele şi tarifele prevăzute la
alin. (5) trebuie să fie pe deplin compatibile cu obiectivul general de
facilitare a punerii în comun a seturilor de date spaţiale şi a
serviciilor aferente de către autorităţile publice.
(7) In cazurile în care se percep tarife, acestea
trebuie să se menţină la nivelul minim care să asigure
calitatea necesară şi furnizarea de seturi de date spaţiale
şi servicii aferente, precum şi recuperarea rezonabilă a
investiţiei, respectându-seîn acelaşi timp, după caz,
cerinţele de autofinanţare a autorităţilor publice care
furnizează seturi şi servicii de date spaţiale.
(8) Seturile de date spaţiale şi serviciile
aferente referitoare la mediu, furnizate de autorităţile publice
către instituţiile şi organismele comunitare, în vederea
îndeplinirii obligaţiilor de raportare de către acestea în
conformitate cu prevederile legislaţiei comunitare privind mediul, sunt
scutite de plată.
(9) Procedurile referitoare la punerea în comun a
seturilor de date spaţiale şi a serviciilor aferente prevăzute
la alin. (1)-(8) sunt deschise autorităţilor publice prevăzute
la art. 3 lit. h) pct. (i) şi (ii) din alte state membre ale Uniunii
Europene, instituţiilor şi organismelor comunitare, pentru
îndeplinirea sarcinilor publice care pot avea impact asupra mediului.
(10) Procedurile privind punerea în comun a seturilor
şi serviciilor de date spaţiale prevăzute la alin. (1)-(8) sunt
deschise, conform principiului reciprocităţii şi al
egalităţii de tratament, organismelor instituite prin acorduri
internaţionale la care Comunitatea Europeană şi statele membre
sunt parte, în scopul îndeplinirii sarcinilor care pot avea un impact asupra
mediului.
(11) In cazul în care procedurile privind punerea în
comun a seturilor şi serviciilor de date spaţiale, prevăzute la
alin. (1)-(8), sunt puse la dispoziţie în conformitate cu prevederile
alin. (9) şi (10), acestea pot fi însoţite de cerinţele
prevăzute de legislaţia naţională privind utilizarea lor.
(12) Prin excepţie de la prevederile alin.
(1)-(11), autorităţile publice pot limita punerea în comun a
seturilor de date spaţiale şi a serviciilor aferente în cazul în care
aceasta aduce atingere desfăşurării procedurilor judiciare,
siguranţei publice, apărării naţionale sau relaţiilor
internaţionale.
(13) Ministerul Administraţiei şi Internelor,
prin Agenţia Naţională de Cadastru şi Publicitate
Imobiliară, asigură accesul instituţiilor şi organismelor
comunitare la seturile şi serviciile de date spaţiale, în
condiţii armonizate cu celelalte state membre, în conformitate cu regulile
de implementare care guvernează aceste condiţii, elaborate de Comisia
Europeană.
(14) Tarifele percepute de către
autorităţile publice finanţate de la bugetul de stat, conform
alin. (7), constituie venituri ale bugetului de stat.
CAPITOLUL VI
Coordonare şi măsuri complementare
Art. 16. - (1) Autorităţile publice centrale
asigură, prin structurile proprii, coordonarea, după caz, la nivel
naţional, regional şi local, a contribuţiilor tuturor celor
pentru care infrastructurile de informaţii spaţiale prezintă un
interes.
(2) Aceste structuri coordonează
contribuţiile utilizatorilor, producătorilor, furnizorilor de
servicii cu valoare adăugată şi ale organismelor de coordonare
în ceea ce priveşte identificarea seturilor de date corespunzătoare,
nevoile utilizatorilor, furnizarea de informaţii privind practicile
existente şi asigurarea feedbackului la informaţie privind punerea în
aplicare a prezentei ordonanţe.
Art. 17. - (1) Agenţia Naţională de
Cadastru şi Publicitate Imobiliară reprezintă punctul de contact
cu Comisia Europeană privitor la Directiva INSPIRE.
(2) In activitatea sa, Agenţia
Naţională de Cadastru şi Publicitate Imobiliară este
susţinută de Consiliul INIS.
(3) In vederea realizării INIS, Agenţia
Naţională de Cadastru şi Publicitate Imobiliară
îndeplineşte următoarele atribuţii principale:
a) realizează şi întreţine geo-portalul;
b) asigură compatibilitatea geo-portalului cu
geo-portalul INSPIRE al Comunităţii Europene;
c) asigură funcţionalitatea serviciului de
comerţ electronic;
d) asigură resursele materiale şi umane
necesare pentru dezvoltarea şi actualizarea INIS, potrivit
competenţelor specifice domeniului de activitate;
e) monitorizează punerea în aplicare şi utilizarea
INIS, asigură raportarea către Comisia Europeană şi face
publice rezultatele monitorizării;
f) pune la dispoziţia autorităţilor
publice sau a terţilor orice informaţii, inclusiv date, coduri
şi clasificări tehnice, necesare respectării normelor de
aplicare a Directivei INSPIRE, fără a restricţiona utilizarea
lor exclusiv în acest scop.
Art. 18. - (1) Consiliul INIS are următoarele
atribuţii principale:
a) stabileşte şi supune aprobării
Guvernului planul de activităţi pentru realizarea şi actualizarea
INIS;
b) stabileşte şi aprobă temele de date
spaţiale, altele decât cele prevăzute în anexele nr. 1-3;
c) stabileşte responsabilităţi
autorităţilor publice şi terţilor, după caz, pentru
crearea şi actualizarea seturilor de date spaţiale, a serviciilor
aferente acestora şi a metadatelor pentru temele INIS;
d) decide cu privire la disponibilitatea seturilor de
date spaţiale şi a serviciilor aferente în vederea accesului public;
e) decide cu privire la seturile de date spaţiale
şi serviciile aferente pentru care se solicită tarife;
f) decide cu privire la seturile de date spaţiale
şi serviciile aferente pentru care se pot acorda licenţe;
g) raportează Guvernului României, semestrial sau
ori de câte ori este necesar, stadiul implementării
activităţilor prevăzute în planul de activităţi pentru
realizarea şi actualizarea INIS;
h) adoptă decizii în vederea realizării INIS;
i) aprobă rapoartele punctului de contact pentru
Directiva INSPIRE înainte de transmiterea lor Comisiei Europene.
(2) Consiliului INIS se organizează şi
funcţionează potrivit propriului regulament, care se aprobă prin
hotărâre a Guvernului.
Art. 19. - (1) Agenţia Naţională de
Cadastru şi Publicitate Imobiliară organizează grupuri de
experţi, care vor avea următoarele atribuţii:
a) să recomande o infrastructură hardware
şi de comunicaţii care să asigure gestionarea, controlul datelor
spaţiale, serviciile de date spaţiale şi să faciliteze
accesul publicului la aceste date;
b) să iniţieze servicii şi tehnologii
de reţea, acorduri de punere în comun, accesare şi utilizare, precum
şi mecanisme, procese şi proceduri de coordonare şi
monitorizare;
c) să coordoneze revizuirea periodică a
datelor spaţiale componente, în vederea asigurării acurateţei
şi actualităţii acestora;
d) să elaboreze specificaţii şi
să propună standarde naţionale, care să definească
conţinutul, structura, forma, calitatea datelor spaţiale componente,
care sunt necesare pentru a obţine un format comun şi interoperabil
al datelor.
(2) Grupurile de experţi pot fi alcătuite din
reprezentanţi ai:
a) autorităţilor publice centrale membre ale
Consiliului INIS;
b) altor autorităţi publice;
c) unor persoane fizice sau juridice pentru care
datele spaţiale respective prezintă interes datorită rolului
acestora în infrastructura pentru informaţii spaţiale;
d) mediului privat;
e) mediului academic;
f) organizaţiilor neguvernamentale.
CAPITOLUL VII
Dispoziţii finale
Art. 20. - (1) Agenţia Naţională de
Cadastru şi Publicitate Imobiliară monitorizează implementarea
şi utilizarea INIS şi face permanent accesibile rezultatele acestei
monitorizări Comisiei Europene şi publicului.
(2) Până la data de 15 mai 2010, Agenţia
Naţională de Cadastru şi Publicitate Imobiliară transmite
Comisiei Europene un raport care cuprinde descrierea sumară a:
a) modului în care se asigură coordonarea între
furnizorii şi utilizatorii de seturi de date spaţiale şi
servicii aferente din sectorul public şi organismele intermediare,
legătura cu terţii, precum şi organizarea asigurării
calităţii;
b) contribuţiei aduse de autorităţile
publice sau de terţi la funcţionarea şi coordonarea
infrastructurii pentru informaţii spaţiale;
c) informaţiilor privind utilizarea
infrastructurii pentru informaţii spaţiale;
d) acordurilor dintre autorităţile publice
privind punerea în comun a datelor;
e) costurilor şi beneficiilor punerii în aplicare
a prezentei ordonanţe.
(3) La intervale de 3 ani, începând cu data de 15 mai
2013, Agenţia Naţională de Cadastru şi Publicitate
Imobiliară transmite Comisiei Europene un raport care să
conţină informaţii actualizate privind aspectele prevăzute
la alin. (2).
Art. 21. - Ministerul Administraţiei şi
Internelor transmite Comisiei Europene actele normative naţionale adoptate
pentru conformarea cu prevederile Directivei INSPIRE.
Art. 22. - (1) Autorităţile publice
coordonatoare şi colaboratoare responsabile pentru seturile de date
spaţiale prevăzute în anexele nr. 1-3 prevăd în bugetul propriu
sumele necesare pentru realizarea obiectivelor care le revin conform prezentei
ordonanţe.
(2) Pentru anul 2010 finanţarea obiectivelor ce
decurg din aplicarea prezentei ordonanţe este asigurată de la bugetul
de stat, prin bugetele aprobate pe anul 2010 autorităţilor publice
coordonatoare responsabile pentru seturile de date spaţiale prevăzute
în anexele nr. 1-3.
(3) Pentru asigurarea resurselor financiare necesare
autorităţilor publice în vederea realizării atribuţiilor
care le revin conform prezentei ordonanţe, Guvernul României poate aproba
programe de finanţare. Programele sunt finanţate prin bugetul
Ministerului Administraţiei şi Internelor.
Art. 23. - (1) Autorităţile publice
coordonatoare şi colaboratoare responsabile pentru seturile de date
spaţiale prevăzute în anexele nr. 1-3 emit reglementări interne
pentru punerea în aplicare a prezentei ordonanţe în domeniile lor de
responsabilitate.
(2) Pentru realizarea fiecăruia dintre seturile de
date spaţiale prevăzute în anexele nr. 1-3, autorităţile
publice coordonatoare şi colaboratoare responsabile prevăzute în
anexa nr. 4 încheie între ele, după caz, protocoale de colaborare.
Art. 24. -In termen de 30 de zile de la data
intrării în vigoare a prezentei ordonanţe, Ministerul
Administraţiei şi Internelor elaborează şi propune spre
aprobare Guvernului proiectul de hotărâre privind regulamentul de
organizare şi funcţionare a Consiliului INIS.
Art. 25. - (1) Anexele nr. 1-4 fac parte
integrantă din prezenta ordonanţă.
(2) Anexele se reactualizează prin hotărâre a
Guvernului.
Prezenta ordonanţă transpune prevederile
Directivei 2007/2/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 14
martie 2007 de instituire a unei infrastructuri pentru informaţii
spaţiale în Comunitatea Europeană (INSPIRE), publicată în
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 108 din 25 aprilie 2007.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
p. Ministrul administraţiei şi internelor,
Mihai Capră,
secretar de stat
Ministrul mediului şi pădurilor,
Borbely Laszlo
Ministrul economiei, comerţului şi mediului
de afaceri,
Adriean Videanu
Ministrul afacerilor externe,
Teodor Baconschi
Ministrul transporturilor şi infrastructurii,
Radu Mircea Berceanu
Ministrul apărării naţionale,
Gabriel Oprea
Ministrul culturii şi patrimoniului naţional,
Kelemen Hunor
Ministrul dezvoltării regionale şi
turismului,
Elena Gabriela Udrea
Ministrul educaţiei, cercetării, tineretului
şi sportului,
Daniel Petru Funeriu
Ministrul sănătăţii,
Cseke Attila
Ministrul agriculturii şi dezvoltării rurale,
Mihail Dumitru
Ministrul muncii, familiei şi protecţiei
sociale,
Mihai Constantin Şeitan
Directorul Serviciului de Telecomunicaţii
Speciale,
Marcel Opriş
Preşedintele Institutului Naţional de
Statistică,
Vergil Voineagu
Preşedintele Academiei Române,
Ionel Haiduc
Preşedintele Agenţiei Naţionale pentru
Resurse Minerale,
Alexandru Pătruţi
Şeful Departamentului pentru Afaceri Europene,
Bogdan Mănoiu
p. Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
ANEXA Nr. 1
SETURI DE DATE SPAŢIALE I
I.1. Sisteme de coordonate de referinţă
Sisteme de referinţă unică în spaţiu
a informaţiilor spaţiale, alcătuite dintr-un set de coordonate
rectangulare (x, y, z) şi/sau latitudine şi longitudine şi
altitudine, bazate pe un datum geodezic orizontal şi un datum geodezic
vertical
I.2. Sisteme de caroiaj geografic
Caroiaj multirezoluţie armonizat, având punct de
origine comun, cu localizarea şi mărimea standard a celulelor
I.3. Denumiri geografice
Nume de zone, regiuni, localităţi, oraşe
mari, suburbii, oraşe mici ori aşezări sau orice alt element
geografic ori topografic de interes public sau istoric
I.4. Unităţi administrativ-teritoriale
Unităţi administrative delimitând zonele în
care România deţine şi/sau îşi exercită competenţa, la
nivel local, regional şi naţional, separate prin limite
administrative
I.5. Adrese
Localizarea proprietăţilor, bazată pe
identificatori de adresă, de obicei numele străzii, numărul
imobilului şi codul poştal
I.6. Parcele cadastrale
Suprafeţele stabilite în registre cadastrale
I.7. Reţele de transport
Reţele de transport rutier, feroviar, aerian
şi pe apă şi infrastructura asociată. Cuprinde, de
asemenea, legături între diferite reţele. Mai cuprinde şi
reţeaua transeuropeană de transport, astfel cum este definită în
Decizia nr. 1.692/96/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 23
iulie 1996 privind orientările comunitare pentru dezvoltarea reţelei
transeuropene de transport şi modificările ulterioare.
I.8. Hidrografie
Elementele hidrografice, inclusiv zonele marine, precum
şi toate celelalte corpuri de apă şi elementele legate de
acestea, inclusiv bazinele şi sub-bazinele hidrografice. După caz, în
conformitate cu definiţiile din Directiva 2000/60/CE a Parlamentului
European şi a Consiliului din 23 octombrie 2000 de stabilire a unui cadru
de politică comunitară în domeniul apei, publicată în Jurnalul
Oficial al Uniunii Europene nr. L 327 din 22 decembrie 2000, şi sub
formă de reţele
I.9. Arii protejate
Zone desemnate sau administrate în cadrul legislativ
internaţional, comunitar sau intern, în vederea îndeplinirii unor
obiective specifice de conservare
ANEXA Nr. 2
SETURI DE DATE SPAŢIALE II
II.1. Altitudine
Modele digitale altimetrice ale suprafeţelor:
terestre, de gheaţă sau oceanice. Include altimetria terestră,
batimetria şi linia de coastă.
II.2. Acoperirea terenurilor
Acoperirea fizică şi biologică a
suprafeţei terestre, inclusiv suprafeţele artificiale, zonele
agricole, pădurile, zonele (semi) naturale, zonele umede şi corpurile
de apă
II.3. Imagini ortorectificate
Imagini georeferenţiate ale suprafeţei
terestre, obţinute cu senzori plasaţi pe sateliţi sau
aeroportaţi
II.4. Geologie
Caracterizarea geologică în funcţie de
structură şi compoziţie. Include roca de bază, straturile
acvifere şi geomorfologia
ANEXA Nr. 3
SETURI DE DATE SPAŢIALE SPECIFICE III
III.1. Unităţi statistice
Unităţi de diseminare sau de utilizare a
informaţiilor statistice
III.2. Clădiri
Localizarea geografică a clădirilor
III.3. Soluri
Soluri şi subsoluri, caracterizate în funcţie
de adâncime, textură, structură şi conţinut al particulelor
şi materialului organic, aspect pietros, eroziune, înclinaţie medie
şi capacitate anticipată de stocare a apei
III.4. Utilizarea terenului
Teritoriul caracterizat de funcţionalitatea,
actuală sau viitoare, planificată ori în scop socioeconomic (de
exemplu, rezidenţial, industrial, comercial, agricol, forestier, de
recreaţie)
III.5. Sănătate şi siguranţă
umană
Distribuţia geografică a predominanţei
patologiilor (alergii, cancere, boli respiratorii etc), precum şi
informaţii care indică efectul asupra sănătăţii
(markeri biologici, scăderea fertilităţii, epidemii) sau asupra
bunăstării oamenilor (oboseală, stres etc), legată direct
(poluarea aerului, substanţe chimice, deprecierea stratului de ozon,
zgomot etc.) sau indirect (alimente, organisme modificate genetic etc.) de
calitatea mediului
III.6. Servicii de utilităţi publice şi
alte servicii publice Includ servicii de utilitate publică, precum
sistemele de canalizare, de gestionare a deşeurilor, de aprovizionare cu
energie electrică şi apă, precum şi servicii administrative
şi sociale publice, cum ar fi: adăposturi de protecţie
civilă, şcolile şi spitalele.
III.7. Instalaţii de monitorizare a mediului
Amplasarea şi exploatarea instalaţiilor de
monitorizare a mediului, inclusiv observarea şi măsurarea emisiilor,
a stării mediului înconjurător şi a altor parametri ai
ecosistemului (biodiversitate, starea ecologică a vegetaţiei etc), de
către sau în numele autorităţilor publice
III.8. Instalaţii de producţie şi
industriale
Parcuri de producţie industrială, inclusiv
instalaţiile reglementate de Directiva 2008/1/CE a Parlamentului European
şi a Consiliului din 15 ianuarie 2008 privind prevenirea şi controlul
integrat al poluării şi instalaţiile de captare a apei,
extracţie minieră şi locurile de depozitare
III.9. Instalaţii agricole şi pentru
acvacultura Echipament şi instalaţii de producţie agricolă
(inclusiv sisteme de irigaţie, sere şi grajduri)
III.10. Repartizarea populaţiei - demografie
Repartizare geografică a populaţiei, inclusiv caracteristicile
populaţiei şi nivelurile de activitate, cumulate pe unităţi
de caroiaj cartografic, regiune, unitate administrativă sau altă
unitate analitică.
III.11. Zone de
administrare/restricţie/reglementare şi unităţi de
raportare
Zone administrate, reglementate sau folosite pentru
raportarea la nivel internaţional, european, naţional, regional
şi local. Includ gropile de gunoi, zonele de protecţie a surselor de
apă potabilă, zonele vulnerabile la nitraţi, şenalele
navigabile reglementate de pe mare sau din apele interne importante, zonele
destinate descărcării deşeurilor, zonele în care există
limitări cu privire la nivelurile de zgomot, zonele aprobate pentru
prospectare şi exploatare minieră, districtele bazinelor
hidrografice, unităţile relevante de raportare şi zonele de
administrare a litoralului.
III.12. Zone de risc natural
Zone vulnerabile caracterizate în funcţie de
riscurile naturale (orice fenomen atmosferic, hidrologic, seismic, vulcanic,
precum şi incendiile, care, din cauza localizării,
gravităţii şi frecvenţei, pot afecta grav societatea), de
exemplu inundaţiile, alunecările şi surpările de teren,
avalanşele, incendiile forestiere, cutremurele de pământ, erupţiile
vulcanice
III.13. Condiţii atmosferice
Parametrii fizici din atmosferă. Includ datele
spaţiale bazate pe măsurători, pe modele sau pe o
combinaţie între acestea, precum şi locaţiile de măsurare.
III.14. Caracteristici geografice meteorologice
Condiţiile meteorologice şi
măsurătorile acestora: precipitaţii, temperatură,
evapotranspiraţie, viteza şi direcţia vântului
III.15. Caracteristici geografice oceanografice
Parametrii fizici ai oceanelor (curenţi, salinitate, înălţimea
valurilor etc.)
III.16. Regiuni maritime
Parametrii fizici ai mărilor şi corpurilor de
apă sărată divizate în regiuni şi subregiuni cu
caracteristici comune
III.17. Regiuni biogeografice
Zone relativ omogene pe baza condiţiilor
ecologice, având caracteristici comune
III.18. Habitate şi biotopuri
Zone geografice caracterizate prin condiţii
ecologice specifice, procese, structură şi funcţii (de
menţinere a vieţii) care sprijină fizic organismele care
trăiesc acolo. Includ zonele terestre şi acvatice care se disting
prin caracteristicile lor geografice, abiotice şi biotice, indiferent
că acestea sunt naturale sau seminaturale
III.19. Repartizarea speciilor
Distribuţia geografică a speciilor de animale
şi plante, cumulate pe unităţi de caroiaj cartografic, regiune,
unitate administrativă sau altă unitate analitică
III.20. Resurse energetice
Resurse energetice, incluzând hidrocarburi, energia
hidro, bioenergia, energia solară, energia eoliană etc, însoţite
de informaţii relevante privind extinderea resursei, inclusiv prin
adâncimea/înălţimea la care se află, după caz, în
condiţiile legii
III.21. Resurse minerale
Resurse minerale, incluzând minereurile metalifere,
mineralele industriale etc, însoţite de informaţii relevante privind
extinderea resursei, inclusiv prin adâncimea/înălţimea la care se
află, după caz, în condiţiile legii
ANEXA Nr. 4
AUTORITĂŢILE PUBLICE COORDONATOARE
ŞI COLABORATOARE RESPONSABILE PENTRU SETURILE DE DATE SPAŢIALE
PREVĂZUTE ÎN ANEXELE NR. 1-3
Seturi de date spaţiale
|
Autorităţi responsabile
|
I.1. Sisteme de coordonate de referinţă Sisteme de
referinţă unică în spaţiu a informaţiilor
spaţiale, alcătuite dintr-un set de coordonate rectangulare (x, y,
z) şi/sau latitudine şi longitudine şi altitudine, bazate pe
un datum geodezic orizontal şi un datum geodezic vertical
|
Coordonator: Ministerul Administraţiei şi Internelor
Colaborator: Ministerul Apărării Naţionale
|
I.2. Sisteme de caroiaj geografic
Caroiaj multirezoluţie armonizat, având punct de origine
comun, cu localizarea şi mărimea standard a celulelor
|
Coordonator: Ministerul Administraţiei şi Internelor
Colaborator: Ministerul Apărării Naţionale
|
I.3. Denumiri geografice
Nume de zone, regiuni, localităţi, oraşe mari,
suburbii, oraşe mici ori aşezări sau orice alt element
geografic ori topografic de interes public sau istoric
|
Coordonator: Ministerul Apărării Naţionale
Colaboratori: Ministerul Administraţiei şi Internelor
Academia Română
Institutul Naţional de Statistică
Ministerul Culturii si Patrimoniului National
|
I.4. Unităţi administrativ-teritoriale
Unităţi administrative delimitând zonele în care
România deţine şi/sau îşi exercită competenţa, la
nivel local, regional şi naţional, separate prin limite
administrative
|
Coordonator: Ministerul Administraţiei şi Internelor
Colaboratori: Ministerul Apărării Naţionale
Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului
Ministerul Afacerilor Externe
Autorităţile executive ale administraţiei publice
locale
|
I.5. Adrese
Localizarea proprietăţilor, bazată pe
identificatori de adresă,
de obicei numele străzii, numărul imobilului şi
codul poştal
|
Coordonator: Ministerul Administraţiei şi Internelor
Colaboratori: Autorităţile executive ale
administraţiei publice locale
|
I.6. Parcele cadastrale
Suprafeţele stabilite în registre cadastrale
|
Coordonator: Ministerul Administraţiei şi Internelor
Colaboratori: Autorităţile executive ale
administraţiei publice locale
|
I.7. Reţele de transport
Reţele de transport rutier, feroviar, aerian şi pe
apă şi infrastructura asociată. Cuprinde, de asemenea,
legături între diferite reţele. Mai cuprinde şi reţeaua
transeuropeană de transport, astfel cum este definită în Decizia
nr. 1.692/96/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 23 iulie
1996 privind orientările comunitare pentru dezvoltarea reţelei
transeuropene de transport şi modificările ulterioare.
|
Coordonator: Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii
Colaboratori: Ministerul Apărării Naţionale
Ministerul Administraţiei şi Internelor
|
Seturi de date spaţiale
|
Autorităţi responsabile
|
I.8. Hidrografie
Elementele hidrografice, inclusiv zonele marine, precum şi
toate celelalte corpuri de apă şi elementele legate de acestea,
inclusiv bazinele şi sub-bazinele hidrografice. După caz, în
conformitate cu definiţiile din Directiva 2000/60/CE a Parlamentului
European şi a Consiliului din 23 octombrie 2000 de stabilire a unui
cadru de politică comunitară în domeniul apei, publicată în
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 327 din 22 decembrie 2000, şi
sub formă de reţele
|
Coordonator: Ministerul Mediului şi Pădurilor
Colaboratori: Ministerul Apărării Naţionale
Ministerul Administraţiei şi Internelor
|
I.9. Arii protejate
Zone desemnate sau administrate în cadrul legislativ
internaţional, comunitar sau intern, în vederea îndeplinirii unor
obiective specifice de conservare
|
Coordonator: Ministerul Mediului şi Pădurilor
Colaboratori: Ministerul Administraţiei şi Internelor
Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale
Ministerul Culturii şi Patrimoniului Naţional
Academia Română
Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului
|
II.1. Altitudine
Modele digitale altimetrice ale suprafeţelor: terestre, de
gheaţă sau oceanice. Include altimetria terestră, batimetria
şi linia de coastă.
|
Coordonator: Ministerul Apărării Naţionale
Colaboratori: Ministerul Mediului şi Pădurilor
Ministerul Administraţiei şi Internelor
|
II.2. Acoperirea terenurilor
Acoperirea fizică şi biologică a suprafeţei
terestre, inclusiv suprafeţele artificiale, zonele agricole, pădurile,
zonele (semi) naturale, zonele umede şi corpurile de apă
|
Coordonator: Ministerul Mediului şi Pădurilor
Colaboratori: Ministerul Administraţiei şi Internelor
Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale
Ministerul Apărării Naţionale
|
II.3. Imagini ortorectificate
Imagini georeferenţiate ale suprafeţei terestre,
obţinute cu senzori plasaţi pe sateliţi sau aeroportaţi
|
Coordonator: Ministerul Administraţiei şi Internelor
Colaboratori: Ministerul Apărării Naţionale
Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale
Ministerul Mediului şi Pădurilor
Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi
Sportului
|
II.4. Geologie
Caracterizarea geologică în funcţie de structură
şi compoziţie.
Include roca de bază, straturile acvifere şi
geomorfologia.
|
Coordonator: Ministerul Educaţiei, Cercetării,
Tineretului şi
Sportului
Colaboratori: Ministerul Mediului şi Pădurilor
Academia Română
Agenţia Naţională pentru Resurse Minerale
|
III.1. Unităţi statistice
Unităţi de diseminare sau de utilizare a informaţiilor
statistice
|
Coordonator: Institutul Naţional de Statistică
Colaboratori: Ministerul Mediului şi Pădurilor
Ministerul Administraţiei şi Internelor
Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale
Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii
|
III.2. Clădiri
Localizarea geografică a clădirilor
|
Coordonator: Ministerul Administraţiei şi Internelor
Colaboratori: Ministerul Dezvoltării Regionale şi
Turismului
Autorităţile executive ale administraţiei publice
locale
|
III.3. Soluri
Soluri şi subsoluri, caracterizate în funcţie de
adâncime, textură, structură şi conţinut al particulelor
şi materialului organic, aspect pietros, eroziune, înclinaţie medie
şi capacitate anticipată de stocare a apei
|
Coordonator: Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării
Rurale Colaboratori: Ministerul Mediului şi Pădurilor
Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi
Sportului
|
III.4. Utilizarea terenului
Teritoriul caracterizat de funcţionalitatea, actuală
sau viitoare, planificată ori în scop socioeconomic (de exemplu,
rezidenţial, industrial, comercial, agricol, forestier, de
recreaţie)
|
Coordonator: Ministerul Dezvoltării Regionale şi
Turismului Colaboratori: Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării
Rurale
Ministerul Administraţiei şi Internelor
Ministerul Mediului şi Pădurilor
Ministerul Apărării Naţionale
Autorităţile executive ale administraţiei publice
locale
|
Seturi de date spaţiale
|
Autorităţi responsabile
|
III.5. Sănătate şi siguranţă umană
Distribuţia geografică a predominanţei
patologiilor (alergii, cancere, boli respiratorii etc), precum şi
informaţii care indică efectul asupra sănătăţii
(markeri biologici, scăderea fertilităţii, epidemii) sau
asupra bunăstării oamenilor (oboseală, stres etc),
legată direct (poluarea aerului, substanţe chimice, deprecierea
stratului de ozon, zgomot etc.) sau indirect (alimente, organisme modificate
genetic etc.) de calitatea mediului
|
Coordonator: Ministerul Sănătăţii
Colaboratori: Institutul Naţional de Statistică
Ministerul Mediului şi Pădurilor
Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale
Ministerul Administraţiei şi Internelor
|
III.6. Servicii de utilităţi publice şi alte
servicii publice Includ servicii de utilitate publică, precum sistemele
de canalizare, de gestionare a deşeurilor, de aprovizionare cu energie
electrică şi apă, precum şi servicii administrative
şi sociale publice, cum ar fi: adăposturi de protecţie
civilă, şcolile şi spitalele.
|
Coordonator: Ministerul Administraţiei şi Internelor
Colaboratori: Ministerul Mediului şi Pădurilor
Ministerul Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri
Ministerul Sănătăţii
Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale
Autorităţile executive ale administraţiei publice
locale
|
III.7. Instalaţii de monitorizare a mediului Amplasarea
şi exploatarea instalaţiilor de monitorizare a mediului, inclusiv
observarea şi măsurarea emisiilor, a stării mediului
înconjurător şi a altor parametri ai ecosistemului (biodiversitate,
starea ecologică a vegetaţiei etc), de către sau în numele
autorităţilor publice
|
Coordonator: Ministerul Mediului şi Pădurilor
Colaboratori: Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării
Rurale
|
III.8. Instalaţii de producţie şi industriale
Parcuri de producţie industrială, inclusiv
instalaţiile reglementate de Directiva 2008/1/CE a
Parlamentului European şi a Consiliului din 15 ianuarie 2008
privind prevenirea şi controlul integrat al poluării şi
instalaţiile de captare a apei, extracţie minieră şi
locurile de depozitare
|
Coordonator: Ministerul Mediului şi Pădurilor
Colaboratori: Ministerul Economiei, Comerţului şi
Mediului de
Afaceri
Ministerul Administraţiei şi Internelor
Agenţia Naţională pentru Resurse Minerale
Ministerul Sănătăţii
|
III.9. Instalaţii agricole şi pentru acvacultura
Echipament şi instalaţii de producţie
agricolă (inclusiv sisteme de irigaţie, sere şi grajduri)
|
Coordonator: Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării
Rurale
|
111.10. Repartizarea populaţiei - demografie Repartizare
geografică a populaţiei, inclusiv caracteristicile populaţiei
şi nivelurile de activitate, cumulate pe unităţi de caroiaj
cartografic, regiune, unitate administrativă sau altă unitate
analitică.
|
Coordonator: Institutul Naţional de Statistică
Colaboratori: Academia Română
|
III.11. Zone de administrare/restricţie/reglementare şi
unităţi de raportare
Zone administrate, reglementate sau folosite pentru raportarea la
nivel internaţional, european, naţional, regional şi local.
Includ gropile de gunoi, zonele de protecţie a surselor de apă
potabilă, zonele vulnerabile la nitraţi, şenalele navigabile
reglementate de pe mare sau din apele interne importante, zonele destinate
descărcării deşeurilor, zonele în care există
limitări cu privire la nivelurile de zgomot, zonele aprobate pentru
prospectare şi exploatare minieră, districtele bazinelor
hidrografice, unităţile relevante de raportare şi zonele de
administrare a litoralului.
|
Coordonator: Ministerul Mediului şi Pădurilor
Colaboratori: Ministerul Sănătăţii
Ministerul Apărării Naţionale
Agenţia Naţională pentru Resurse Minerale
Ministerul Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri
|
III.12. Zone de risc natural
Zone vulnerabile caracterizate în funcţie de riscurile
naturale (orice fenomen atmosferic, hidrologic, seismic, vulcanic, precum
şi incendiile, care, din cauza localizării, gravităţii
şi frecvenţei, pot afecta grav societatea), de exemplu:
inundaţiile, alunecările şi surpările de teren,
avalanşele, incendiile forestiere, cutremurele de pământ,
erupţiile vulcanice
|
Coordonator: Ministerul Dezvoltării Regionale şi
Turismului Colaboratori: Ministerul Administraţiei şi Internelor
Ministerul Mediului şi Pădurilor
Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi
Sportului
Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale
Institutul Naţional de Statistică
Academia Română
|
Seturi de date spaţiale
|
Autorităţi responsabile
|
III.13. Condiţii atmosferice
Parametrii fizici din atmosferă. Includ datele spaţiale
bazate pe măsurători, pe modele sau pe o combinaţie între
acestea, precum şi locaţiile de măsurare.
|
Coordonator: Ministerul Mediului şi Pădurilor
Colaboratori: Ministerul Educaţiei, Cercetării,
Tineretului şi
Sportului
Academia Română
|
III.14. Caracteristici geografice meteorologice
Condiţiile meteorologice şi măsurătorile
acestora: precipitaţii, temperatură, evapotranspiraţie, viteza
şi direcţia vântului
|
Coordonator: Ministerul Mediului şi Pădurilor
Colaboratori: Ministerul Educaţiei, Cercetării,
Tineretului şi
Sportului
Academia Română
|
III.15. Caracteristici geografice oceanografice
Parametrii fizici ai oceanelor (curenţi, salinitate,
înălţimea valurilor etc.)
|
|
III.16. Regiuni maritime
Parametrii fizici ai mărilor şi corpurilor de apă
sărată divizate în regiuni şi subregiuni cu caracteristici
comune
|
Coordonator: Ministerul Mediului şi Pădurilor
Colaboratori: Academia Română
Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi
Sportului
Ministerul Apărării Naţionale
|
III.17. Regiuni biogeografice
Zone relativ omogene pe baza condiţiilor ecologice, având
caracteristici comune
|
Coordonator: Ministerul Mediului şi Pădurilor
Colaboratori: Academia Română
|
III.18. Habitate şi biotopuri
Zone geografice caracterizate prin condiţii ecologice
specifice, procese, structură şi funcţii (de menţinere a
vieţii) care sprijină fizic organismele care trăiesc acolo.
Includ zonele terestre şi acvatice care se disting prin caracteristicile
lor geografice, abiotice şi biotice, indiferent că acestea sunt
naturale sau seminaturale.
|
Coordonator: Ministerul Mediului şi Pădurilor
Colaboratori: Ministerul Educaţiei, Cercetării,
Tineretului şi
Sportului
Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale
Academia Română
|
III.19. Repartizarea speciilor
Distribuţia geografică a speciilor de animale
şi plante, cumulate pe unităţi de caroiaj cartografic,
regiune, unitate administrativă sau altă unitate analitică
|
Coordonator: Ministerul Mediului şi Pădurilor
Colaboratori: Ministerul Educaţiei, Cercetării,
Tineretului şi
Sportului
Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale
Academia Română
|
III.20. Resurse energetice
Resurse energetice, incluzând hidrocarburi, energia hidro,
bioenergia, energia solară, energia eoliană etc, însoţite de
informaţii relevante privind extinderea resursei, inclusiv prin adâncimea/înălţimea
la care se află, după caz, în condiţiile legii
|
Coordonator: Ministerul Economiei, Comerţului şi
Mediului de
Afaceri
Colaboratori: Agenţia Naţională pentru Resurse
Minerale
|
III.21. Resurse minerale
Resurse minerale, incluzând minereurile metalifere, mineralele
industriale etc, însoţite de informaţii relevante
privind extinderea resursei, inclusiv prin adâncimea/înălţimea la
care se află, după caz, în condiţiile legii
|
Coordonator: Agenţia Naţională pentru Resurse Minerale
Colaboratori: Ministerul Economiei, Comerţului şi Mediului de
Afaceri
|