ORDONANTA Nr. 42 din 12 august 1994
pentru ratificarea Acordului de imprumut dintre Romania si Banca Internationala
pentru Reconstructie si Dezvoltare in valoare de 175,6 milioane dolari,
destinat finantarii proiectului de reabilitare a sectorului petrolier, semnat
la Washington la 1 iunie 1994
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 244 din 30 august 1994
In temeiul prevederilor art. 107 alin. (1) si (3) din Constitutia Romaniei
si ale art. 1 lit. b) din Legea nr. 72/1994 privind abilitarea Guvernului de a
emite ordonante,
Guvernul Romaniei emite urmatoarea ordonanta:
Art. 1
Se ratifica Acordul de imprumut dintre Romania si Banca Internationala
pentru Reconstructie si Dezvoltare, in valoare de 175,6 milioane dolari,
destinat finantarii proiectului de reabilitare a sectorului petrolier, semnat
la Washington la 1 iunie 1994.
Art. 2
Se autorizeaza Ministerul Finantelor ca, de comun acord cu Banca Internationala
pentru Reconstructie si Dezvoltare, sa introduca amendamente la acordul de
imprumut mentionat la art. 1, care privesc realocari de fonduri, modificari in
structura imprumutului pe categorii, componente si beneficiari, modificari de
termene, precum si orice alte modificari care nu sunt de natura sa sporeasca
obligatiile financiare ale Romaniei fata de Banca Internationala pentru
Reconstructie si Dezvoltare sau sa determine noi conditionari economice fata de
cele convenite initial intre parti.
Guvernul va raporta periodic Parlamentului in legatura cu aceste
amendamente, in cadrul Raportului privind datoria publica externa a Romaniei.
Art. 3
Se constituie, la Ministerul Finantelor, un fond distinct, alimentat
semestrial din cota de 1/10 aplicata la suma dobanzii datorate de Regia
Autonoma "Petrom", Regia Autonoma "Romgaz" si de Societatea
Comerciala "Conpet" - S.A. (beneficiari finali ai imprumutului) in
conformitate cu prevederile anexei nr. 7 la Acordul de imprumut.
Fondul astfel constituit este destinat acoperirii costurilor de
administrare a imprumutului, a influentelor nefavorabile rezultate pentru
Ministerul Finantelor din diferentele intre comisioanele de angajament achitate
catre Banca Internationala pentru Reconstructie si Dezvoltare, conform
acordului de imprumut, si cele incasate de la beneficiarii finali ai
imprumutului, precum si pentru acoperirea eventualelor riscuri financiare
decurgand din derularea rambursarii imprumutului la extern.
PRIM-MINISTRU
NICOLAE VACAROIU
Contrasemneaza:
Ministru de stat,
ministrul finantelor,
Florin Georgescu
Ministrul industriilor,
Dumitru Popescu
Ministru de stat,
ministrul afacerilor externe,
Teodor Viorel Melescanu
ACORD DE IMPRUMUT
Acord, datat 1 iunie 1994, intre Romania (Imprumutatul) si Banca Internationala
pentru Reconstructie si Dezvoltare (Banca)
Avand in vedere ca:
(A) Imprumutatul fiind convins de fezabilitatea si prioritatea proiectului
descris in anexa nr. 2 la acest acord a solicitat Bancii sa sprijine finantarea
proiectului;
(B) Imprumutatul intentioneaza sa contracteze de la Banca Europeana de
Investitii un imprumut (imprumutul B.E.I.) intr-o suma totala echivalenta cu
52.000.000 $ S.U.A. pentru a sprijini finantarea partii C a proiectului, in
termenii si conditiile stipulate intr-un acord (Acordul de imprumut B.E.I.)
care urmeaza a se incheia intre Imprumutat si B.E.I.;
(C) partea B a proiectului va fi realizata de PETROM - R.A. (PETROM),
partea C a proiectului va fi realizata de ROMGAZ - R.A. (ROMGAZ) si partea D a
proiectului va fi realizata de Societatea Comerciala "CONPET" - S.A.
(CONPET), toate cu asistenta Imprumutatului si, ca parte a acestei asistente,
Imprumutatul va pune la dispozitia PETROM, ROMGAZ si CONPET sumele
imprumutului, asa cum se prevede in prezentul acord, si pentru ROMGAZ sumele
din imprumutul B.E.I., asa cum se prevede in Acordul de imprumut B.E.I.; si
avand in vedere ca Banca a fost de acord, intre altele, pe baza celor
mentionate mai sus, sa acorde imprumutul Imprumutatului in termenii si in
conditiile prevazute in prezentul acord, in Acordul de proiect PETROM, incheiat
intre Banca si PETROM, in Acordul de proiect ROMGAZ, incheiat intre Banca si
ROMGAZ, si in Acordul de proiect CONPET, incheiat intre Banca si CONPET, toate
avand aceeasi data cu prezentul acord,
partile convin prin prezentul acord asupra celor ce urmeaza:
Art. 1
Conditii generale; definitii
Sectiunea 1.01
Conditiile generale aplicabile acordurilor de imprumut si garantie, ale
Bancii, datate 1 ianuarie 1985, cu modificarile prevazute mai jos (Conditiile
generale) constituie parte integranta a prezentului acord:
a) Ultima propozitie a sectiunii 3.02 se elimina.
b) In sectiunea 6.02, subparagraful k) este renumerotat ca subparagraful 1)
si un nou subparagraf k) este adaugat dupa cum urmeaza:
"k) In cazul aparitiei unei situatii extraordinare in baza careia
orice trageri ulterioare din imprumut nu ar fi conforme cu prevederile
articolului III, sectiunea 3 din Statutul Bancii."
Sectiunea 1.02
In afara de cazul cand contextul cere altfel, termenii definiti in
Conditiile generale si in preambulul acestui acord au semnificatiile prevazute
in acestea, iar urmatorii termeni suplimentari au urmatoarele semnificatii:
a) Acordul de proiect PETROM inseamna acordul dintre Banca si PETROM - R.A.
(PETROM) din aceeasi data cu prezentul acord, cu eventualele modificari
ulterioare si incluzand toate anexele si intelegerile suplimentare la Acordul
de proiect PETROM;
b) Acordul de proiect ROMGAZ inseamna acordul dintre Banca si ROMGAZ - R.A.
(ROMGAZ), din aceeasi data cu prezentul acord, cu eventualele modificari
ulterioare si incluzand toate anexele si intelegerile suplimentare la Acordul
de proiect ROMGAZ;
c) Acordul de proiect CONPET inseamna acordul dintre Banca si CONPET - S.A.
(CONPET), din aceeasi data cu prezentul acord, cu eventualele modificari
ulterioare si incluzand toate anexele si intelegerile suplimentare la Acordul
de proiect CONPET;
d) Acordurile de proiect inseamna Acordul de proiect PETROM, Acordul de
proiect ROMGAZ si Acordul de proiect CONPET;
e) Acordul de imprumut subsidiar PETROM inseamna acordul ce urmeaza a se
incheia intre Imprumutat si PETROM, conform sectiunii 3.01 c) a prezentului
acord, cu eventualele modificari ulterioare si incluzand toate anexele la Acordul
de imprumut subsidiar PETROM;
f) Acordul de imprumut subsidiar ROMGAZ inseamna acordul ce urmeaza a se
incheia intre Imprumutat si ROMGAZ, conform sectiunii 3.01 c) a prezentului
acord, cu eventualele modificari ulterioare si incluzand toate anexele la
Acordul de imprumut subsidiar ROMGAZ;
g) Acordul de imprumut subsidiar CONPET inseamna acordul ce urmeaza a se
incheia intre Imprumutat si CONPET, conform sectiunii 3.01 c) a prezentului
acord, cu eventualele modificari ulterioare si incluzand toate anexele la
Acordul de imprumut subsidiar CONPET;
h) acordurile de imprumut subsidiar inseamna Acordul de imprumut subsidiar
PETROM, Acordul de imprumut subsidiar ROMGAZ si Acordul de imprumut subsidiar
CONPET;
i) Statutul PETROM, Statutul ROMGAZ si Statutul CONPET inseamna Hotararea
Guvernului nr. 23 din 10 ianuarie 1991 cu privire la infiintarea si
functionarea PETROM, Hotararea Guvernului nr. 16 din 10 ianuarie 1991 cu
privire la infiintarea si functionarea ROMGAZ si Hotararea Guvernului nr. 1213
din 20 noiembrie 1990 privind infiintarea si functionarea CONPET;
j) strategia sectorului petrolier inseamna strategia Imprumutatului pentru
restructurarea si continuarea dezvoltarii sectorului sau petrolier, corelata cu
politica sa de instaurare a unei economii de piata si de promovare a
investitiilor sectorului privat in acest sector, asa cum este schitata in anexa
nr. 8 la prezentul acord;
k) contul special inseamna contul la care se face referire in sectiunea
2.02 b) a prezentului acord;
l) MIND inseamna Ministerul Industriilor al Imprumutatului sau oricare alt
succesor al acestuia; si
m) ANRM inseamna Agentia nationala independenta pentru resurse minerale,
care urmeaza a fi infiintata de catre Imprumutat pentru scopurile partii A (1)
a proiectului.
Art. 2
Imprumutul
Sectiunea 2.01
In termenii si in conditiile prevazute sau la care se face referire in
prezentul acord, Banca este de acord sa imprumute Imprumutatului diferite
valute cu o valoare totala echivalenta cu suma de o suta saptezeci si cinci
milioane sase sute mii dolari S.U.A. (175.600.000 $ S.U.A.), reprezentand suma
tragerilor de imprumut, fiecare tragere fiind evaluata de Banca la data
efectuarii acesteia.
Sectiunea 2.02
a) Suma imprumutului poate fi trasa din contul imprumutului in conformitate
cu prevederile anexei nr. 1 la prezentul acord pentru cheltuielile efectuate
(sau, daca Banca va conveni astfel, care urmeaza sa fie efectuate) cu privire
la costul rezonabil al bunurilor si serviciilor necesare proiectului si care
urmeaza sa fie finantate din imprumut.
b) Pentru scopurile proiectului, Imprumutatul va deschide si va pastra un
cont special de depozit in dolari la o banca acceptabila Bancii, in termeni si
conditii satisfacatoare pentru Banca, incluzand protectia corespunzatoare
impotriva compensarii, confiscarii sau sechestrarii. Depunerile in si platile
din contul special se vor efectua in conformitate cu prevederile anexei nr. 6
la prezentul acord.
Sectiunea 2.03
Data finala de tragere va fi 31 decembrie 1999 sau o alta data ulterioara
pe care o va stabili Banca. Banca va notifica prompt Imprumutatului aceasta
data ulterioara.
Sectiunea 2.04
Imprumutatul va plati Bancii un comision de angajament de 0,75% pe an,
calculat asupra sumei imprumutului neutilizate la un moment dat.
Sectiunea 2.05
a) Imprumutatul va plati dobanda la sumele trase si nerambursate din
imprumut, periodic, pentru fiecare perioada de dobanda, la o rata egala cu
costul imprumuturilor calificate, stabilit pentru semestrul precedent, plus
0,5% . La fiecare dintre datele specificate in sectiunea 2.06 a acestui acord,
Imprumutatul va plati dobanda acumulata inregistrata la sumele din imprumut
nerambursate din perioada de dobanda precedenta, calculata la rata aplicabila
in cursul acelei perioade de dobanda.
b) Cat de curand posibil dupa sfarsitul fiecarui semestru, Banca va
notifica Imprumutatului asupra costului imprumuturilor calificate, determinat
pentru acel semestru.
c) Pentru scopurile acestei sectiuni:
(i) perioada de dobanda inseamna o perioada de 6 luni care se incheie la
data imediat precedenta fiecarei date specificate in sectiunea 2.06 a acestui
acord si care incepe cu perioada de dobanda in care este semnat acest acord.
(ii) costul imprumuturilor calificate, asa cum este determinat in mod
rezonabil de Banca si exprimat ca un procent anual, inseamna costul
imprumuturilor nerambursate contractate de Banca dupa 30 iunie 1982, cu
exceptia imprumuturilor ori portiunilor din acestea pe care Banca le-a alocat
pentru finantarea:
(A) investitiilor Bancii; si
(B) creditelor acordate de Banca dupa 1 iulie 1989, purtatoare de dobanzi
determinate altfel decat se prevede in paragraful a) al acestei sectiuni;
(iii) semestru inseamna primele 6 luni sau ultimele 6 luni ale unui an
calendaristic.
d) La acea data pe care Banca o poate specifica Imprumutatului printr-o
notificare facuta cu cel putin 6 luni inainte, paragrafele a), b) si c) (iii)
ale acestei sectiuni vor fi amendate pentru a se citi dupa cum urmeaza:
"a) Imprumutatul va plati dobanda la capitalul imprumutului tras si
nerambursat periodic, la o rata egala pentru fiecare trimestru cu costul
imprumuturilor calificate, determinate pentru trimestrul precedent, plus 0,5% .
La fiecare dintre datele specificate in sectiunea 2.06 a prezentului acord,
Imprumutatul va plati dobanda acumulata asupra capitalului nerambursat in
perioada de dobanda precedenta, calculata la ratele aplicabile in cursul acelei
perioade de dobanda."
"b) Cat de curand posibil dupa incheierea fiecarui trimestru, Banca va
notifica Imprumutatului costul imprumuturilor calificate determinat pentru acel
trimestru."
"c) (iii) trimestru inseamna o perioada de 3 luni incepand cu 1
ianuarie, 1 aprilie, 1 iulie sau 1 octombrie intr-un an calendaristic."
Sectiunea 2.06
Dobanda si alte speze vor fi platibile semianual, la datele de 1 mai si 1
noiembrie ale fiecarui an.
Sectiunea 2.07
Imprumutatul va rambursa capitalul imprumutului in conformitate cu graficul
de amortizare prevazut in anexa nr. 3 la acest acord.
Art. 3
Realizarea proiectului
Sectiunea 3.01
a) Imprumutatul se angajeaza sa realizeze obiectivele proiectului, asa cum
sunt prezentate in anexa nr. 2 la acest acord, si, in acest sens:
(i) va realiza partea A a proiectului cu diligenta si eficienta necesare si
in conformitate cu practicile administrative, economice si financiare
corespunzatoare si va asigura cu promptitudinea necesara fondurile, facilitatile,
serviciile si celelalte resurse necesare in acest scop; si
(ii) fara orice limitare sau restrictie asupra vreuneia dintre celelalte
obligatii ale sale asumate prin Acordul de imprumut, Imprumutatul, in
conformitate cu prevederile Acordului de proiect PETROM, ale Acordului de
proiect ROMGAZ si ale Acordului de proiect CONPET, va determina PETROM, ROMGAZ
si CONPET sa isi indeplineasca toate obligatiile prevazute in acestea, va lua
sau va determina sa fie luate toate masurile, inclusiv asigurarea de fonduri,
facilitati, servicii si alte resurse necesare sau adecvate, pentru a permite
PETROM, ROMGAZ si CONPET sa isi indeplineasca obligatiile asumate, si nu va lua
sau nu va permite sa fie luata nici o masura care ar impiedica ori ingreuna
indeplinirea acestora;
b) fara vreo limitare fata de prevederile paragrafului a) (i) al acestei
sectiuni si cu exceptia cazului cand Imprumutatul si Banca vor fi convenit
altfel, Imprumutatul va realiza partea A a proiectului in conformitate cu
Programul de implementare prevazut in anexa nr. 5 la prezentul acord;
c) Imprumutatul va subimprumuta sumele imprumutului catre PETROM, ROMGAZ si
CONPET in baza acordurilor de imprumut subsidiar care se vor incheia intre
Imprumutat si fiecare dintre entitati, respectiv PETROM, ROMGAZ si CONPET, in
termeni si conditii care vor fi fost aprobate de Banca si care vor include
conditiile de baza prevazute in anexa nr. 7 la prezentul acord;
d) Imprumutatul isi va exercita drepturile sale decurgand din acordurile de
imprumut subsidiar, astfel incat sa protejeze interesele Imprumutatului si ale
Bancii si sa realizeze scopurile imprumutului si, cu exceptia cazului cand
Banca va conveni altfel, Imprumutatul nu va cesiona, modifica, abroga ori
deroga de la vreunul dintre acordurile de imprumut subsidiar ori de la vreo
prevedere din acestea.
Sectiunea 3.02
Cu exceptia cazului in care Banca va conveni altfel, procurarea serviciilor
de consultanta necesare realizarii partii A a proiectului, care vor fi
finantate din sumele imprumutului, va fi guvernata de prevederile anexei nr. 4
la prezentul acord.
Sectiunea 3.03
Banca si Imprumutatul convin, prin prezentul, ca obligatiile prevazute in
sectiunile 9.04, 9.05, 9.06, 9.07, 9.08 si 9.09 din Conditiile generale
(referitoare la asigurare, folosirea bunurilor si serviciilor, planuri si
grafice, evidente si rapoarte, intretinere si, respectiv, achizitionarea
terenului) cu privire la:
a) partea B a proiectului vor fi indeplinite de PETROM potrivit sectiunii
2.03 a Acordului de proiect PETROM;
b) partea C a proiectului vor fi indeplinite de ROMGAZ potrivit sectiunii
2.03 a Acordului de proiect ROMGAZ; si
c) partea D a proiectului vor fi indeplinite de CONPET potrivit sectiunii
2.03 a Acordului de proiect CONPET.
Art. 4
Intelegeri financiare si de alta natura
Sectiunea 4.01
a) Imprumutatul va mentine sau va determina sa fie mentinute evidente si
conturi corespunzatoare pentru a reflecta, in legatura cu partea A a
proiectului si in conformitate cu practicile contabile sanatoase, operatiunile,
resursele si cheltuielile directiilor sau agentiilor Imprumutatului,
responsabile de realizarea partii A a proiectului sau a oricarei subdiviziuni a
acesteia.
b) Imprumutatul:
(i) va asigura revizia contabila (audit-ul) evidentelor si conturilor la
care se face referire in paragraful a) al acestei sectiuni, inclusiv a celor
aferente contului special, pentru fiecare an fiscal, in conformitate cu
principiile de revizie contabila adecvate, riguros aplicate de catre revizori
contabili independenti acceptabili Bancii;
(ii) va furniza Bancii, de indata ce este posibil, dar in nici un caz mai
tarziu de 6 luni dupa incheierea fiecarui an fiscal, raportul reviziei
contabile efectuate de revizorii contabili mentionati, in intregime/partial si
detailat, dupa cum Banca va fi solicitat in mod rezonabil; si
(iii) va furniza Bancii orice alte informatii cu privire la evidentele si
conturile mentionate si la revizia acestora pe care Banca le va solicita
periodic in mod rezonabil.
c) pentru toate cheltuielile in legatura cu care tragerile din contul
imprumutului au fost efectuate pe baza de declaratie de cheltuieli,
Imprumutatul:
(i) va tine sau va dispune sa fie tinute, in conformitate cu paragraful a)
al acestei sectiuni, evidente si conturi contabile care sa reflecte aceste
cheltuieli;
(ii) va pastra, cel putin inca un an de la data la care Banca va fi primit
raportul reviziei contabile pentru anul fiscal in care a fost efectuata ultima
tragere din contul imprumutului sau ultima plata din contul special, toate
evidentele (contracte, comenzi, facturi, note de plata, recipise/bonuri sau
alte documente) care evidentiaza aceste cheltuieli;
(iii) va permite reprezentantilor Bancii sa examineze aceste evidente; si
(iv) se va asigura ca aceste evidente si conturi sunt incluse in revizia
contabila anuala la care se face referire in paragraful b) al acestei sectiuni
si ca raportul acelei revizii contabile contine o apreciere separata a
revizorilor mentionati, referitor la faptul ca declaratiile de cheltuieli
remise in cursul acelui an fiscal, impreuna cu procedurile si controalele
interne implicate in pregatirea lor, pot fi considerate ca acceptabile pentru
sustinerea tragerilor respective.
Sectiunea 4.02
Conform politicii sale de asezare pe baze rezonabile a preturilor interne
la energie, Imprumutatul va continua sa mentina, pentru produsele obtinute pe
plan intern, preturile la producator calculate si stabilite in conformitate cu
criteriile si liniile de orientare satisfacatoare pentru Banca, astfel:
a) pentru titei, la niveluri echivalente cu media preturilor F.O.B. pentru
titeiul importat, de calitate similara;
b) pentru gaze naturale, la niveluri echivalente cu cel putin media
preturilor F.O.B. la pacura din import de valoare calorica echivalenta.
Sectiunea 4.03
Imprumutatul:
a) va indeplini strategia sa in sectorul petrolier, cu diligenta si
eficienta necesare si in orice moment va lua toate masurile necesare pentru
atingerea obiectivelor propuse prin aceasta;
b) va mentine politici si proceduri adecvate care sa-i permita urmarirea si
evaluarea stadiului indeplinirii strategiei mentionate si a realizarii
obiectivelor propuse, in conformitate cu indicatori satisfacatori pentru Banca;
c) va pregati si trimite Bancii, pentru analiza si comentarii, pana la data
de 1 iulie a fiecarui an, un raport in forma si continut satisfacatoare pentru
Banca, asupra progreselor realizate in indeplinirea strategiei mentionate si a
masurilor recomandate pentru sustinerea si continuarea acestor progrese, bazate
pe rezultatele activitatilor de urmarire si evaluare, desfasurate conform
prevederilor paragrafului b) al acestei sectiuni; si
d) pana la data de 1 decembrie a fiecarui an, va actualiza strategia
mentionata si apoi va implementa masurile necesare asigurarii indeplinirii
obiectivelor acesteia, luand in considerare concluziile si recomandarile
rapoartelor elaborate conform paragrafului c) al acestei sectiuni si
comentariile Bancii la acestea.
Sectiunea 4.04
Imprumutatul va intreprinde toate actiunile necesare pentru a se asigura ca
departamentele, agentiile si toate entitatile aflate in proprietatea sau sub
controlul sau isi vor achita toate facturile pentru cumpararile de petrol si
gaze naturale de la PETROM si ROMGAZ, intr-o perioada care sa nu depaseasca
trei luni de la data emiterii acestor facturi.
Art. 5
Compensatii pentru Banca
Sectiunea 5.01
Conform sectiunii 6.02 (1) din Conditiile generale, urmatoarele evenimente
suplimentare sunt specificate:
a) PETROM, ROMGAZ sau CONPET nu vor fi indeplinit vreuna dintre obligatiile
lor prevazute in Acordul de proiect PETROM, Acordul de proiect ROMGAZ sau
Acordul de proiect CONPET;
b) ca rezultat al unor evenimente survenite dupa data semnarii acordului de
imprumut, se va fi creat o situatie extraordinara care sa faca improbabila
capacitatea PETROM, ROMGAZ sau CONPET de a-si indeplini obligatiile prevazute
in Acordul de proiect PETROM, Acordul de proiect ROMGAZ sau Acordul de proiect
CONPET;
c) Statutul PETROM, Statutul ROMGAZ sau Statutul CONPET va fi fost
modificat, suspendat, abrogat, anulat sau revocat astfel incat sa afecteze
material si negativ capacitatea PETROM, ROMGAZ sau CONPET de a-si indeplini
vreuna dintre obligatiile lor prevazute in Acordul de proiect PETROM, Acordul
de proiect ROMGAZ sau Acordul de proiect CONPET;
d) Imprumutatul sau oricare alta autoritate competenta va fi luat vreo
masura pentru dizolvarea sau desfiintarea PETROM, ROMGAZ sau CONPET sau pentru
suspendarea operatiunilor lor;
e) Acordul de imprumut B.E.I. nu va fi devenit efectiv pana la 31 decembrie
1994 sau alta data ulterioara pe care Banca o poate conveni; totusi,
prevederile acestui paragraf nu se vor aplica daca Imprumutatul sau ROMGAZ
dovedeste, in mod satisfacator Bancii, ca fonduri corespunzatoare pentru partea
C a proiectului sunt disponibile ROMGAZ din alte surse, in termeni si in
conditii corespunzatoare obligatiilor Imprumutatului, prevazute in prezentul
acord, si ale ROMGAZ prevazute in Acordul de proiect ROMGAZ.
f) (i) sub rezerva prevederilor subparagrafului (ii) al acestui paragraf:
(A) dreptul Imprumutatului de a trage sumele din orice imprumut sau ajutor
nerambursabil acordat Imprumutatului pentru finantarea proiectului va fi fost
suspendat, anulat ori va fi incetat in totalitate sau partial, conform
conditiilor acestora; sau
(B) oricare asemenea imprumut va fi devenit scadent si platibil inainte de
scadenta convenita a acestuia.
(ii) prevederile subparagrafului (i) al acestui paragraf nu se vor aplica
daca Imprumutatul dovedeste in mod satisfacator Bancii ca:
(A) acea suspendare, anulare, incetare sau accelerare a scadentei nu este
cauzata de neindeplinirea de catre Imprumutat a vreuneia dintre obligatiile
sale conform acelui acord; si
(B) Imprumutatul dispune de fonduri adecvate pentru proiect, din alte
surse, in conditii si in termeni corespunzatori cu obligatiile Imprumutatului
prevazute in prezentul acord.
Sectiunea 5.02
Urmatoarele evenimente suplimentare sunt specificate fata de prevederile
sectiunii 7.01 h) din Conditiile generale:
a) evenimentul specificat in paragraful a) din sectiunea 5.01 a acestui
acord va fi survenit si va fi continuat pentru o perioada de 60 de zile dupa
notificarea Bancii catre Imprumutat in acest sens;
b) orice eveniment specificat in paragrafele c) si d) din sectiunea 5.01 a
prezentului acord va fi survenit; si
c) evenimentul specificat in paragraful f) (i) (B) din sectiunea 5.01 a acestui
acord va fi survenit, sub rezerva prevederilor din paragraful f) (ii) din
sectiunea 5.02 a acestui acord.
Art. 6
Data intrarii in vigoare. Data incetarii valabilitatii
Sectiunea 6.01
Urmatoarele evenimente sunt specificate ca fiind conditii suplimentare
pentru intrarea in efectivitate a acordului de imprumut, in sensul prevederilor
sectiunii 12.01 c) din Conditiile generale:
a) acordurile de imprumut subsidiar au fost semnate in numele partilor la
acestea; si
b) agentia la care se face referire in paragraful 2 al anexei nr. 5 la
prezentul acord a fost infiintata efectiv si dotata cu personal, in
conformitate cu prevederile paragrafului 2 mentionat.
Sectiunea 6.02
Cele ce urmeaza sunt specificate ca elemente suplimentare, in sensul
prevederilor sectiunii 12.02 c) din Conditiile generale, de inclus in avizul
sau avizele ce se vor transmite Bancii:
a) Acordul de proiect PETROM, Acordul de proiect ROMGAZ si Acordul de
proiect CONPET sa fi fost legal autorizate sau validate de catre PETROM, ROMGAZ
si CONPET si sa angajeze ferm, din punct de vedere legal, PETROM, ROMGAZ,
CONPET, in conformitate cu termenii lor; si
b) acordurile de imprumut subsidiar sa fi fost legal autorizate sau
validate de parti si sa angajeze ferm, din punct de vedere legal, partile la
acestea, in conformitate cu termenii lor.
Sectiunea 6.03
Data la care se implinesc 90 de zile de la data semnarii prezentului acord
este specificata in prezentul acord pentru scopurile sectiunii 12.04 din Conditiile
generale.
Art. 7
Reprezentantii Imprumutatului; adrese
Sectiunea 7.01
Ministrul finantelor al Imprumutatului este desemnat ca reprezentant al
Imprumutatului pentru scopurile sectiunii 11.03 din Conditiile generale.
Sectiunea 7.02
Urmatoarele adrese sunt specificate pentru scopurile sectiunii 11.01 din
Conditiile generale:
Pentru Imprumutat:
Ministerul Finantelor
Str. Apolodor nr. 17
Bucuresti, Romania
Telex: 11239
Pentru Banca:
Banca Internationala pentru Reconstructie si Dezvoltare
1818 H. Street N. W.
Washington, D. C. 20433
Statele Unite ale Americii
Adresa telegrafica: INTBAFRAD
Washington, D. C.
Telex: 248423 (RCA)
82987 (FTCC)
64145 (WUI) sau
197688 (TRT)
Drept pentru care, partile la prezentul acord, actionand prin
reprezentantii lor legal autorizati, au determinat semnarea acestui acord, in
numele lor, in Districtul Columbia, Statele Unite ale Americii, in ziua si anul
mentionate la inceput.
ROMANIA
prin
domnul Vasile Puscas,
ministru consilier la
Ambasada Romaniei din S.U.A.,
reprezentant autorizat
B.I.R.D.
prin
domnul Michael H. Wiehen,
director Dep. I
Zona Europa si Asia Centrala
ANEXA 1
TRAGEREA SUMELOR DIN IMPRUMUT
1. Tabelul de mai jos prezinta categoriile de articole care urmeaza sa fie
finantate din sumele imprumutului, alocarea sumelor din imprumut pe fiecare
categorie si procentul cheltuielilor pe articole, care urmeaza sa fie astfel
finantate in cadrul fiecarei categorii:
------------------------------------------------------------------------------
Suma alocata Procentul din cheltuieli
din imprumut care urmeaza a fi finantat
Categoria (exprimata in
echivalent
$ S.U.A.)
------------------------------------------------------------------------------
(1) Servicii de consultanta si
pregatire profesionala pentru
partea A a proiectului 7.200.000 100%
(2) Partea B a proiectului:
a) Bunuri 25.000.000 100% din cheltuieli externe,
100% din cheltuieli locale
(cost franco-uzina) si 85% din
cheltuieli locale pentru alte
articole achizitionate pe plan
local
b) Servicii de consultanta si
pregatire profesionala 5.000.000 100%
c) Nealocate 5.000.000
(3) Partea C a proiectului:
a) Subcomponenta (2) b)
(i) Bunuri 800.000 100% din cheltuieli externe,
100% din cheltuieli locale
(cost franco-uzina) si 85% din
cheltuieli locale pentru alte
articole achizitionate pe plan
local
(ii) Servicii de consultanta 200.000 100%
b) Alte subcomponente
(i) Bunuri 53.000.000 100% din cheltuieli externe,
100% din cheltuieli locale
(cost franco-uzina) si 85% din
cheltuieli locale pentru alte
articole achizitionate pe plan
local
(ii) Servicii de consultanta 12.300.000 100%
c) Nealocate 4.000.000
(4) Partea D a proiectului
a) Bunuri 50.000.000 100% din cheltuieli externe,
100% din cheltuieli locale
(cost franco-uzina) si 85% din
cheltuieli locale pentru alte
articole achizitionate pe plan
local
b) Servicii de consultanta si
pregatire profesionala 10.000.000 100%
c) Nealocate 3.100.000
------------------------------------------------------------------------------
TOTAL: 175.600.000
------------------------------------------------------------------------------
2. Pentru scopurile acestei anexe:
a) termenul cheltuieli externe inseamna cheltuielile in moneda oricarei
tari, alta decat cea a Imprumutatului, pentru bunuri sau servicii furnizate de
pe teritoriul oricarei tari, alta decat cea a Imprumutatului; si
b) termenul cheltuieli locale inseamna cheltuieli in moneda Imprumutatului
sau pentru bunuri sau servicii furnizate de pe teritoriul Imprumutatului.
3. Fara ca aceasta sa fie considerata o incalcare a prevederilor
paragrafului 1 de mai sus, nu se va efectua nici o tragere pentru plata
cheltuielilor efectuate anterior datei semnarii acestui acord, cu exceptia
tragerilor, intr-o suma totala care sa nu depaseasca 17,5 milioane $ S.U.A., ce
pot fi facute pentru cheltuieli efectuate anterior acestei date, dar dupa 30
aprilie 1993.
ANEXA 2
DESCRIEREA PROIECTULUI
Obiectivele proiectului sunt:
(1) sprijinirea Imprumutatului in atingerea obiectivelor sale din cadrul
strategiei sectorului petrolier, in promovarea investitiilor sectorului privat
in acest sector, in intarirea capacitatii institutionale si in stabilirea unui
cadru legislativ corespunzator care sa faciliteze dezvoltarea unui sector
petrolier eficient si orientat pe baze comerciale; si
(2) sprijinirea PETROM, ROMGAZ si CONPET in imbunatatirea eficientei
operationale si a conducerii financiare.
Proiectul este alcatuit din urmatoarele parti, supuse modificarilor dupa
cum Banca si Imprumutatul pot conveni periodic, in scopul realizarii
obiectivelor:
Partea A: MIND si ANRM
(1) Realizarea unui program care sa intareasca functiile de conducere ale
MIND, incluzand:
a) dezvoltarea si implementarea:
(i) unei politici a combustibilului;
(ii) unei strategii pentru restructurarea si optimizarea functionarii
subsectorului de rafinare;
si
(iii) unui cadru legislativ pentru sectorul petrolier si a unei strategii
pentru modernizarea subsectorului care asigura operatiuni de service in
domeniul petrolier; si
b) infiintarea si operationalizarea unei agentii nationale independente
pentru resurse minerale, care sa functioneze ca autoritate de reglementare a
Imprumutatului in sectorul petrolier.
(2) Realizarea, prin intermediul ANRM a:
a) unui studiu privind politica de stabilire a preturilor si tarifelor
pentru transportul si distributia de titei si gaze; si
b) unui program de promovare a explorarilor in domeniul petrolier pentru a facilita
participarea companiilor petroliere internationale la explorarile de titei si
gaze si la investitiile de dezvoltare si productie, incluzand pregatirea
contractelor standard de explorare si productie pentru o astfel de participare.
Partea B: PETROM
(1) Conceperea si implementarea unui program de restructurare si dezvoltare
cu scopul imbunatatirii organizarii PETROM, eficientizarii activitatii sale si
imbunatatirii situatiei sale financiare si manageriale.
(2) Realizarea:
a) unui program de perfectionare a capacitatilor de productie, de
introducere a tehnologiilor moderne de productie si de recuperare a sondelor
pentru cresterea productivitatii acestora; si
b) unui program pentru implementarea tehnicilor de crestere a factorului de
recuperare pentru productia de titei si gaze in campuri selectate, prin
aranjamente de cooperare intre PETROM si companii petroliere internationale.
(3) Realizarea unui plan de actiune pentru protectia mediului in vederea
modernizarii uzinei de la Suplacu de Barcau de tratare a apelor reziduale si a
laboratorului din Cimpina de protectie a mediului.
(4) Furnizarea de asistenta tehnica, pregatire pentru personal, echipamente
si piese de schimb, substante chimice si materiale care sa fie utilizate pentru
realizarea acestei parti a proiectului.
Partea C: ROMGAZ
(1) Conceperea si implementarea unui program de restructurare si
dezvoltare, cu scopul imbunatatirii organizarii ROMGAZ, eficientizarii
activitatii sale si imbunatatirii situatiei sale financiare si manageriale.
(2) Realizarea:
a) unui program de perfectionare a capacitatilor de productie existente si
de introducere a tehnologiilor moderne de productie; si
b) unui program de implementare a tehnicilor de crestere a factorului de
recuperare in campurile de gaze selectate, prin societati mixte intre ROMGAZ si
companii petroliere internationale; si
(3) Realizarea unui program pentru reabilitarea sistemului de distributie a
gazului prin inlocuirea a circa 1.000 km de conducte grav corodate.
(4) Instalarea unui sistem de supraveghere, control si colectare de date
(S.C.A.D.A.) si a unui sistem de telecomunicatii pentru a fi utilizate in
monitorizarea, analiza si determinarea modului optim de operare a fluxului de
gaz in sistemul de transport si distributie.
(5) Realizarea unui plan de actiune pentru protectia mediului, care sa
introduca masuri de protectie a mediului in campurile de extractie a gazului si
in sistemul de transport si distributie.
(6) Furnizarea de asistenta tehnica, pregatire pentru personal,
echipamente, piese de schimb si materiale care sa fie utilizate pentru
realizarea acestei parti a proiectului.
Partea D: CONPET
(1) Conceperea si implementarea unui program de dezvoltare cu scopul
imbunatatirii organizarii CONPET si al eficientizarii activitatii sale de
transport al titeiului.
(2) Realizarea de programe de reabilitare, modernizare si automatizare a
sistemelor de transport al titeiului, incluzand inlocuirea a circa 300 km de
conducte corodate si instalarea unui sistem S.C.A.D.A. si a unui sistem de
telecomunicatii.
(3) Realizarea unui plan de actiune pentru protectia mediului, prin
introducerea masurilor de protectie a mediului in managementul pierderilor din
sistemul de transport al titeiului.
(4) Furnizarea de asistenta tehnica, pregatire pentru personal,
echipamente, piese de schimb si materiale care sa fie utilizate pentru
realizarea acestei parti a proiectului.
*
* *
Proiectul se preconizeaza a fi incheiat pana la 31 iulie 1999.
ANEXA 3
GRAFICUL DE RAMBURSARE
----------------------------------------------------------
Data scadentei Plata ratelor din imprumut
(exprimat in $ S.U.A.)*)
----------------------------------------------------------
1 noiembrie 1999 3.285.000
1 mai 2000 3.405.000
1 noiembrie 2000 3.530.000
1 mai 2001 3.665.000
1 noiembrie 2001 3.800.000
1 mai 2002 3.940.000
1 noiembrie 2002 4.085.000
1 mai 2003 4.240.000
1 noiembrie 2003 4.395.000
1 mai 2004 4.560.000
1 noiembrie 2004 4.730.000
1 mai 2005 4.905.000
1 noiembrie 2005 5.085.000
1 mai 2006 5.275.000
1 noiembrie 2006 5.470.000
1 mai 2007 5.675.000
1 noiembrie 2007 5.885.000
1 mai 2008 6.105.000
1 noiembrie 2008 6.330.000
1 mai 2009 6.565.000
1 noiembrie 2009 6.810.000
1 mai 2010 7.060.000
1 noiembrie 2010 7.325.000
1 mai 2011 7.595.000
1 noiembrie 2011 7.880.000
1 mai 2012 8.170.000
1 noiembrie 2012 8.475.000
1 mai 2013 8.790.000
1 noiembrie 2013 9.115.000
1 mai 2014 9.450.000
----------------------------------------------------------
*) Cifrele din aceasta coloana reprezinta sume in echivalent $ S.U.A., asa
cum sunt determinate la data tragerilor. Vezi Conditiile generale, sectiunile
3.04 si 4.03.
PENALIZARI PENTRU RAMBURSARE IN AVANS
Conform sectiunii 3.04 b) din Conditiile generale, penalizarea platibila
asupra sumei reprezentand ratele din imprumut care se vor rambursa anticipat
fata de datele scadente va fi procentul specificat mai jos, in functie de
perioada platilor in avans:
Perioada de rambursare in avans Penalizare
------------------------------- -----------
Rata dobanzii (exprimata ca un
procent anual) aplicabila
imprumutului in ziua platii in
avans, inmultita cu:
- Nu mai mult de 3 ani inaintea scadentei 0,15%
- Mai mult de 3 ani, dar nu mai mult de 6
ani inaintea scadentei 0,30%
- Mai mult de 6 ani, dar nu mai mult de 11
ani inaintea scadentei 0,55%
- Mai mult de 11 ani, dar nu mai mult de 16
ani inaintea scadentei 0,80%
- Mai mult de 16 ani, dar nu mai mult de 18
ani inaintea scadentei 0,90%
- Mai mult de 18 ani inaintea scadentei 1,00% .
ANEXA 4
SERVICII DE CONSULTANTA
1. Serviciile de consultanta vor fi procurate pe baza contractelor
adjudecate consultantilor ale caror calificari, experienta, termeni si conditii
de angajare vor fi satisfacatoare pentru Banca.
Acesti consultanti vor fi selectionati in conformitate cu principii si
proceduri satisfacatoare pentru Banca, pe baza Ghidului pentru folosirea
consultantilor de catre imprumutatii Bancii Mondiale si de catre Banca Mondiala
ca Agentie de executie publicat de Banca in august 1981 (Ghidul pentru
angajarea consultantilor). In cazul unor servicii de consultanta de durata si
complexe, Imprumutatul va angaja consultantii, pe baza de contracte, folosind
contractele standard pentru servicii de consultanta, editate de Banca, la care
se pot aduce modificari cu acordul Bancii. In cazul in care nu au fost editate
de catre Banca contracte standard relevante, Imprumutatul poate utiliza alte
contracte standard agreate de Banca.
2. Fara ca aceasta sa fie considerata o incalcare a prevederilor
paragrafului 1 al acestei sectiuni, prevederile din Ghidul pentru angajarea
consultantilor care presupun revizuirea sau aprobarea anterioara de catre Banca
a bugetelor, listelor scurte, procedurilor de selectie, scrisorilor de
invitatie, propunerilor, rapoartelor de evaluare si contractelor nu se vor
aplica la contracte a caror valoare individuala este estimata la mai putin de
50.000 $ S.U.A. echivalent. Cu toate acestea, exceptarea de la aprobarea
prealabila de catre Banca nu se aplica termenilor de referinta pentru astfel de
contracte si nici angajarii unor consultanti individuali, sursei unice de
selectare a firmelor, serviciilor avand o natura critica in opinia rezonabila a
Bancii si amendamentelor la contracte care ridica valoarea contractului la
100.000 $ S.U.A. echivalent sau mai mult.
ANEXA 5
PROGRAMUL DE IMPLEMENTARE
1. Imprumutatul va realiza partea A a proiectului prin intermediul MIND si
ANRM si va angaja consultanti calificati, pe baza unor termeni de referinta si
in conformitate cu un grafic satisfacator pentru Banca, pentru a ajuta la
realizarea partii A mai sus mentionate.
2. Imprumutatul va infiinta si va mentine, cu personal si alte resurse si
termeni de referinta satisfacatori pentru Banca, ANRM, care sa fie responsabila
pentru reglementarea activitatilor entitatilor implicate in exploatarea si
distribuirea resurselor minerale.
3. Imprumutatul, cu sprijinul consultantilor la care se face referire in
paragraful 1 al prezentei anexe si in baza termenilor de referinta
satisfacatori pentru Banca:
a) (i) pana la 31 decembrie 1994 va initia, prin ANRM, pregatirea
realizarii programului de promovare a explorarilor petroliere, la care se face
referire in partea A (2) a proiectului; si
(ii) pana la 31 martie 1995 va initia realizarea programului mentionat;
b) pana la 1 noiembrie 1994 va demarca, prin ANRM, suprafetele abandonate
de PETROM, conform prevederilor paragrafului 3 al anexei nr. 2 la Acordul de
proiect PETROM, si de ROMGAZ, conform prevederilor paragrafului 4 al anexei nr.
2 la Acordul de proiect ROMGAZ si va oferi aceste suprafete companiilor din
sectorul privat, pe baze concurentiale, pentru explorare si exploatare;
c) (i) pana la 1 noiembrie 1994 va initia, prin MIND, realizarea unui
studiu pentru dezvoltarea politicii de combustibil, la care se face referire in
partea A (1) a) (i) a proiectului;
(ii) pana la 31 decembrie 1995 va asigura finalizarea studiului mentionat
mai sus si trimiterea unei copii a acestuia Bancii pentru analiza si
comentarii; si
(iii) dupa aceea, va lua toate masurile cerute pentru implementarea
politicii de combustibil, pe baza recomandarilor studiului mentionat si a
comentariilor Bancii la acesta;
d) (i) pana la 1 noiembrie 1994 va initia, prin ANRM, realizarea unui
studiu pentru dezvoltarea politicii de preturi si tarife la transportul si
distributia titeiului si gazului, la care se face referire in partea A (2) a) a
proiectului;
(ii) pana la 31 iulie 1995 va asigura finalizarea studiului mentionat si
trimiterea unei copii a acestuia Bancii pentru analiza si comentarii; si
(iii) dupa aceea, va lua toate masurile necesare pentru implementarea unei
politici de preturi si tarife la transportul si distributia de titei si gaze,
pe baza recomandarilor studiului mentionat si a comentariilor Bancii la acesta;
e) (i) pana la 1 noiembrie 1994 va initia, prin MIND, realizarea unui
studiu pentru conceperea unei strategii de restructurare si optimizare a
subsectorului de rafinare, la care se face referire in partea A (1) a) (ii) a
proiectului;
(ii) pana la 31 decembrie 1995 va asigura finalizarea studiului si
trimiterea unei copii a acestuia Bancii pentru analiza si comentarii;
si
(iii) dupa aceea, va lua toate masurile necesare pentru implementarea
strategiei de restructurare si optimizare a operatiunilor subsectorului de
rafinare, pe baza recomandarilor studiului mentionat si a comentariilor Bancii
la acesta; si
f) (i) pana la 1 noiembrie 1994 va asigura, prin MIND, finalizarea
proiectului privind cadrul de reglementare a sectorului petrolier, la care se
face referire in partea A (1) a) (iii), si prin ANRM, a proiectului de model de
contract pentru explorare si productie, la care se face referire in partea A
(2) a proiectului, si trimiterea unor copii ale acestora Bancii, pentru analiza
si comentarii; si
(ii) pana la 31 decembrie 1994 va finaliza si adopta cele mentionate la
paragraful f) (i) de mai sus, dupa luarea in considerare a observatiilor Bancii
la acestea.
ANEXA 6
CONTUL SPECIAL
1. Pentru scopurile acestei anexe:
a) termenul categorii eligibile inseamna categoriile (1) pana la (4) din
tabelul de la paragraful 1 al anexei nr. 1 la prezentul acord;
b) termenul cheltuieli eligibile inseamna cheltuieli cu privire la costul
rezonabil al bunurilor si serviciilor cerute de proiect si care urmeaza sa fie
finantate din sumele imprumutului, alocate periodic categoriilor eligibile, in
conformitate cu prevederile anexei nr. 1 la prezentul acord; si
c) termenul alocatie autorizata inseamna o suma echivalenta cu 10.000.000 $
S.U.A. ce poate fi trasa din contul imprumutului si depozitata in contul
special in concordanta cu paragraful 3 a) al acestei anexe.
2. Platile din contul special vor fi facute exclusiv pentru cheltuieli
eligibile, in conformitate cu prevederile acestei anexe.
3. Dupa ce Banca a primit dovezi satisfacatoare privind deschiderea in mod
corespunzator a contului special, tragerile din alocatia autorizata si
tragerile ulterioare pentru realimentarea contului special se vor efectua dupa
cum urmeaza:
a) Pentru tragerile din alocatia autorizata, Imprumutatul va trimite Bancii
una sau mai multe cereri pentru unul sau mai multe depozite, care sa nu
depaseasca suma agregata a alocatiei autorizate.
Pe baza acelei sau acelor cereri, Banca, in numele Imprumutatului, va trage
din contul imprumutului si va depozita in contul special suma sau sumele pe
care le va fi solicitat Imprumutatul.
b) (i) Pentru realizarea contului special, Imprumutatul va trimite Bancii
cereri pentru depuneri in contul special la intervalele pe care le va specifica
Banca.
(ii) Inainte sau in momentul fiecarei astfel de cereri, Imprumutatul va
trimite Bancii documentele si celelalte dovezi solicitate conform paragrafului
4 al acestei anexe pentru plata sau platile in legatura cu care este solicitata
realimentarea.
Pe baza fiecarei astfel de cereri, Banca, in numele Imprumutatului, va
trage din contul imprumutului si va depozita in contul special acea suma pe
care Imprumutatul o va fi solicitat si asa cum se va fi demonstrat, prin
documentele mentionate si alte evidente, ca a fost platita din contul special
pentru cheltuieli eligibile.
Toate aceste depozite vor fi trase de Banca din contul imprumutului, in
cadrul categoriilor eligibile, si in sumele echivalente respective, asa cum va
fi fost justificat prin documentele mentionate si alte acte doveditoare.
4. Pentru fiecare plata facuta de Imprumutat din contul special, Imprumutatul,
la data cand Banca va solicita in mod rezonabil, va trimite Bancii acele
documente si alte acte doveditoare care sa demonstreze ca acea plata s-a facut
exclusiv pentru cheltuieli eligibile.
5. Fara ca acest lucru sa fie considerat o incalcare a prevederilor
paragrafului 3 al acestei anexe, Banca nu va fi obligata sa efectueze depuneri
in continuare in contul special:
a) daca la un moment dat Banca va fi hotarat ca toate tragerile ulterioare
sa fie facute de Imprumutat direct din contul imprumutului in conformitate cu
prevederile art. V. din Conditiile generale si ale paragrafului a) al sectiunii
2.02 a acestui acord; ori
b) in momentul in care suma totala netrasa din imprumut alocata
categoriilor eligibile, mai putin suma oricarui angajament special inca
neonorat al Bancii, in conformitate cu prevederile sectiunii 5.02 din
Conditiile generale cu privire la proiect, va egala echivalentul dublului sumei
alocatiei autorizate.
Dupa aceea, tragerea din contul imprumutului a sumelor din imprumut ramase
netrase alocate categoriilor eligibile se va realiza prin proceduri pe care
Banca le va specifica prin notificare catre Imprumutat.
Astfel de trageri ulterioare se vor efectua numai dupa si in masura in care
Banca va fi fost incredintata in mod satisfacator ca toate acele sume ramase in
depozit in contul special la data acelei notificari vor fi utilizate pentru
efectuarea platilor pentru cheltuieli eligibile.
6. a) Daca Banca va fi hotarat la un moment dat ca vreo plata din contul
special:
(i) a fost efectuata pentru o cheltuiala sau intr-o suma neeligibila
conform paragrafului 2 al acestei anexe; sau
(ii) nu a fost justificata prin documentele furnizate Bancii, imediat dupa
notificarea de catre Banca, Imprumutatul:
(A) va furniza acele dovezi suplimentare pe care Banca le poate solicita;
sau
(B) va depune in contul special (sau daca Banca va solicita astfel, va
restitui Bancii) o suma egala cu valoarea acelei plati sau portiuni din plata,
neeligibile sau nejustificate. Daca Banca nu va conveni altfel, nu se va mai
face nici o alta depunere in contul special pana cand Imprumutatul nu va
furniza acea dovada ori va face acea depunere sau restituire, dupa caz.
b) Daca Banca va fi stabilit la un moment dat ca vreo suma ramasa in contul
special nu mai este necesara pentru acoperirea platilor ulterioare pentru
cheltuieli eligibile, Imprumutatul, dupa notificarea primita de la Banca, va
restitui Bancii cu promptitudine suma ramasa.
c) Imprumutatul, dupa notificare catre Banca, poate sa restituie Bancii,
partial sau total, fondurile depuse in contul special.
d) Restituirile catre Banca conform paragrafelor 6 a), b) si c) ale acestei
anexe vor fi creditate in contul imprumutului pentru trageri ulterioare sau
pentru anulare, conform prevederilor relevante ale acordului, inclusiv ale
Conditiilor generale.
ANEXA 7
CONDITII PRINCIPALE ALE ACORDURILOR DE IMPRUMUT SUBSIDIAR
1. Sumele pe care Imprumutatul, in baza Acordurilor de imprumut subsidiar,
le va pune la dispozitia PETROM, ROMGAZ si CONPET, vor fi echivalentul in
dolari (stabilit la data sau datele tragerilor din contul imprumutului sau
efectuarii platilor din contul special) al valutei sau valutelor trase sau
platite astfel in contul costului bunurilor sau serviciilor finantate din
sumele imprumutului alocate periodic:
a) Categoriei (2) din tabelul prezentat in paragraful (1) al anexei nr. 1
la prezentul acord, in legatura cu suma ce urmeaza sa se disponibilizeze
conform Acordului de imprumut subsidiar PETROM.
b) Categoriei (3) din tabelul mentionat, in legatura cu suma ce se va
disponibiliza conform Acordului de imprumut subsidiar ROMGAZ.
c) Categoriei (4) din tabelul mentionat, in legatura cu suma ce se va
disponibiliza conform Acordului de imprumut subsidiar CONPET.
2. Fiecare din sumele la care se face referire in paragraful 1 al acestei
anexe:
a) netrase la un moment dat - vor fi purtatoare ale unui comision de
angajament la o rata anuala egala cu rata comisionului de angajament aplicabila
imprumutului in concordanta cu sectiunea 2.04 a prezentului acord;
b) trase si nerambursate la un moment dat - vor fi purtatoare de dobanda,
la o rata anuala egala cu rata dobanzii aplicabile periodic imprumutului,
conform sectiunii 2.05 a prezentului acord, plus o marja echivalenta cu 1/10
din acea rata; si
c) vor fi acordate pentru o perioada de 20 de ani, din care o perioada de
gratie de 5 ani.
ANEXA 8
SCHITA STRATEGIEI SECTORULUI PETROLIER
Principalele elemente ale strategiei sectorului petrolier cuprind:
1. reforma institutionala a sectorului de petrol si gaze avand ca scop
cresterea eficientei explorarii si productiei, in special prin atragerea
investitorilor straini;
2. elaborarea unei legi a petrolului si infiintarea unei Agentii Nationale
de Resurse Minerale (A.N.R.M.), cu rol de reglementare, independenta de
entitatile care opereaza in sectorul de petrol si gaze, raspunzatoare pentru
acordarea concesionarilor, reglementarea activitatilor corporatiilor din sector
si aplicarea politicilor de preturi;
3. restructurarea principalelor entitati care opereaza in sector, ca mijloc
de asigurare a unui management si planificare eficiente si a unei orientari
comerciale a acestora;
4. elaborarea unui program de asistenta sociala pentru personalul
excedentar care poate apare ca urmare a restructurarii entitatilor care
opereaza in sector;
5. reabilitarea si modernizarea retelelor de transport si distributie
pentru petrol si gaz natural ca mijloc de crestere a capacitatilor si
eficientei sistemelor;
6. instituirea, de catre entitatile care opereaza in sector, a unor
principii contabile acceptabile, care sa asigure responsabilizarea financiara
prin stabilirea unor criterii financiare fata de indeplinirea carora entitatile
respective sa fie tinute raspunzatoare;
7. conceperea unei politici de combustibil in vederea rationalizarii
cererii si ofertei de resurse energetice, incluzand modificarea politicilor de
preturi pentru producatorii si consumatorii de resurse energetice, ca mijloc de
mobilizare a resurselor pentru dezvoltarea sectorului;
8. elaborarea unui program cuprinzator pentru rezolvarea problemelor legate
de protectia mediului; si
9. realizarea unui program pentru promovarea explorarii pentru titei si
gaze naturale si cresterii factorului de recuperare si stabilirea unor modele
de acorduri si contracte de cooperare cu companii petroliere straine, fie
direct cu acestea, fie in aranjamente de tip societati mixte cu entitatile care
opereaza in sector.