ORDONANTA Nr. 46 din 19 august 1999
pentru aprobarea participarii Romaniei la Grupul de state impotriva coruptiei
(GRECO), instituit prin Rezolutia Consiliului Europei nr. (99)5 din 1 mai 1999
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 401 din 24 august 1999
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
In temeiul art. 107 alin. (1) si (3) din Constitutia Romaniei, precum si al
art. 1 lit. C pct. 15 din Legea nr. 140/1999 privind abilitarea Guvernului de a
emite ordonante,
Guvernul Romaniei emite urmatoarea ordonanta:
Art. 1
Se aproba participarea Romaniei la Grupul de state impotriva coruptiei
(GRECO), instituit prin Rezolutia Consiliului Europei nr. (99)5 din 1 mai 1999,
in conditiile prevazute de statutul de functionare a acestuia.
Art. 2
Sumele ce se vor plati anual cu titlu de contributii obligatorii vor fi
suportate din bugetul Ministerului Justitiei.
PRIM-MINISTRU
RADU VASILE
Contrasemneaza:
Ministru de stat,
ministrul justitiei,
Valeriu Stoica
p. Ministru de interne,
Mircea Muresan,
secretar de stat
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
p. Ministrul afacerilor externe,
Mihai Rasvan Ungureanu,
secretar de stat
REZOLUTIA (99)5
instituind Grupul de state impotriva coruptiei (GRECO)
(adoptata la 1 mai 1999)
Reprezentantii Comitetului Ministrilor ai Belgiei, Bulgariei, Ciprului,
Estoniei, Finlandei, Frantei, Germaniei, Greciei, Islandei, Irlandei,
Lituaniei, Luxemburgului, Romaniei, Slovaciei, Sloveniei, Spaniei si Suediei,
convinsi ca fenomenul coruptiei reprezinta o amenintare serioasa impotriva
statului de drept, democratiei, drepturilor omului, echitatii si justitiei
sociale, impiedica dezvoltarea economica, pune in pericol stabilitatea
institutiilor democratice si bazele morale ale societatii,
constienti de necesitatea de a promova cooperarea dintre state in domeniul
luptei impotriva coruptiei, inclusiv in legaturile sale cu crima organizata si
spalarea banilor,
subliniind ca succesul unei strategii impotriva coruptiei se realizeaza
printr-un angajament permanent al statelor de a-si uni eforturile, de a-si
impartasi experientele si de a actiona impreuna,
convinsi ca sensibilizarea opiniei publice si promovarea valorilor etice
constituie mijloace eficace de a preveni coruptia,
luand act de recomandarile celei de-a 19-a Conferinte a ministrilor
europeni ai justitiei (Malta, 1994),
tinand seama de Programul de actiune impotriva coruptiei, adoptat de
Comitetul Ministrilor Consiliului Europei in 1996, si de lucrarile efectuate de
Grupul multidisciplinar privind coruptia (G.M.C.) in vederea punerii in
aplicare a respectivului program,
tinand seama, totodata, de rezultatele proiectului comun al Comisiei
Europene (Programul PHARE) si al Consiliului Europei privind lupta impotriva
coruptiei si crimei organizate in statele in tranzitie (Proiectul Octopus),
luand act de Rezolutia nr. 1 privind legaturile dintre coruptie si crima
organizata, adoptata la cea de-a 21-a Conferinta a ministrilor europeni de
justitie (Praga, 1997),
avand in vedere Declaratia finala, adoptata la cea de-a 2-a Intalnire la
varf a sefilor de stat si de guvern ai statelor membre ale Consiliului Europei
(Strasbourg, 10 - 11 octombrie 1997), in cadrul careia sefii de stat si de
guvern au hotarat sa caute raspunsuri comune la problemele puse de extinderea
coruptiei si criminalitatii organizate,
punand in aplicare Planul de actiune stabilit cu ocazia celei de-a 2-a
Intalniri la varf a sefilor de stat si de guvern ai statelor membre ale
Consiliului Europei, conform caruia sefii de stat si de guvern, in scopul
promovarii cooperarii in materie de lupta impotriva coruptiei, inclusiv in
legaturile acesteia cu crima organizata si spalarea banilor, au insarcinat
Comitetul Ministrilor, indeosebi, sa adopte principii directoare care trebuie
sa fie aplicate in dezvoltarea legislatiilor si practicilor nationale pentru a
lupta impotriva coruptiei si a stabili, fara intarziere, un mecanism
corespunzator si eficace pentru a veghea la respectarea principiilor directoare
si la punerea in aplicare a instrumentelor juridice care vor fi adoptate in
executarea Programului de actiune impotriva coruptiei,
luand act de cele douazeci de principii directoare pentru lupta impotriva
coruptiei, adoptate de Comitetul Ministrilor la cea de-a 101-a sesiune, care a
avut loc la 6 noiembrie 1997, denumite mai jos Principiile directoare,
convinsi ca punerea in aplicare a GRECO, la care statele membre si nemembre
ale Consiliului Europei participa pe picior de egalitate, ar contribui intr-un
mod semnificativ la dezvoltarea unui proces dinamic in vederea prevenirii si
combaterii eficiente a coruptiei,
convinsi ca, prin evaluarea reciproca si presiunea exercitata de membrii
sai, GRECO va fi in masura sa vegheze intr-o maniera flexibila si eficace la
respectarea Principiilor directoare si la punerea in practica a instrumentelor
juridice internationale adoptate in cadrul Consiliului Europei pentru a lupta
impotriva coruptiei,
hotarati, in consecinta, ca apartenenta cu drepturi depline la GRECO sa fie
rezervata celor care participa deplin la procedurile de evaluare reciproca si
care accepta sa fie supusi evaluarii,
avand in vedere Rezolutia (98)7, adoptata de Comitetul Ministrilor la 5 mai
1998 cu ocazia celei de-a 102-a sesiuni ministeriale, care autorizeaza
adoptarea prezentului acord,
din acel moment,
convin sa stabileasca Grupul de state impotriva coruptiei (GRECO) in baza
prezentului acord partial largit, care va fi guvernat de statutul din anexa,
decid ca GRECO va fi stabilit pe o perioada initiala de 3 ani,
convin sa revizuiasca functionarea GRECO la sfarsitul perioadei initiale de
3 ani,
exprima dezideratul ca toate statele membre ale Consiliului Europei sa
devina membre ale GRECO intr-un viitor apropiat.
STATUTUL
Grupului de state impotriva coruptiei (GRECO)
Art. 1
Obiectul GRECO
Grupul de state impotriva coruptiei, denumit in continuare GRECO, are ca
obiect imbunatatirea capacitatii membrilor sai de a lupta impotriva coruptiei,
veghind la punerea in practica a angajamentelor pe care si le-au luat in acest
domeniu, prin intermediul unui proces dinamic de evaluare si presiune
reciproce.
Art. 2
Functiile GRECO
Pentru a realiza obiectul indicat la art. 1 GRECO este insarcinat:
(i) sa urmareasca aplicarea Principiilor directoare pentru lupta impotriva
coruptiei, asa cum au fost adoptate de Comitetul Ministrilor Consiliului
Europei la 6 noiembrie 1997;
(ii) sa urmareasca punerea in aplicare a instrumentelor juridice
internationale care vor fi adoptate in aplicarea Programului de actiune
impotriva coruptiei, conform dispozitiilor continute in aceste instrumente.
Art. 3
Sediul
Sediul GRECO este la Strasbourg.
Art. 4
Procedura pentru a deveni membru al GRECO
1. Orice stat membru al Consiliului Europei, altul decat cele mentionate in
Rezolutia instituind GRECO, poate deveni membru al GRECO in orice moment,
notificand in acest sens secretarului general al Consiliului Europei.
2. Orice stat nemembru care a participat la elaborarea prezentului acord
partial largit, altul decat cele mentionate in Rezolutia instituind GRECO,
poate deveni membru al GRECO in orice moment, notificand in acest sens
secretarului general al Consiliului Europei*1). Notificarea trebuie insotita de
o declaratie conform careia statul nemembru se angajeaza sa respecte Principiile
directoare pentru lupta impotriva coruptiei, adoptate de Comitetul Ministrilor
Consiliului Europei la 6 noiembrie 1997.
3. Statele care devin parti la instrumentele juridice internationale,
adoptate de Comitetul Ministrilor Consiliului Europei in aplicarea Programului
de actiune impotriva coruptiei si care prevad dobandirea automata a calitatii
de membru al GRECO, devin membri ai GRECO ipso facto, conform dispozitiilor
continute in aceste instrumente.
4. Comitetul Ministrilor, in structura sa limitata la reprezentantii
statelor membre ale acordului partial largit si dupa consultarea statelor
nemembre care participa deja la acesta, poate sa invite statele nemembre,
altele decat cele mentionate la paragraful 2 de mai sus, sa devina membri ai
GRECO. Statul nemembru care a primit o asemenea invitatie comunica secretarului
general intentia sa de a deveni membru al GRECO, insotita de o declaratie prin
care se angajeaza sa respecte Principiile directoare pentru lupta impotriva
coruptiei.
------------
*1) Aceste state sunt: Belarus (10), Canada (11), Georgia (5), Sfantul
Scaun (10), Japonia (10), Mexic (10), Statele Unite ale Americii (11).
Bosnia-Hertegovina a participat de doua ori la reuniuni ale G.M.C.
Art. 5
Participarea Comunitatii Europene
Comunitatea Europeana poate fi invitata de catre Comitetul Ministrilor sa
participe la lucrarile GRECO. Modalitatile de participare a acesteia sunt
definite de rezolutia prin care este invitata sa participe.
Art. 6
Structura GRECO
1. Fiecare membru numeste o delegatie pe langa GRECO, formata din maximum 2
reprezentanti. Unul dintre reprezentanti este numit sef de delegatie.
2. Cheltuielile de deplasare si de sejur ale unui reprezentant din
delegatie sunt suportate din bugetul acordului partial largit.
3. Reprezentantii numiti pentru a participa la GRECO se bucura de
privilegii si imunitati, aplicabile in baza art. 2 din Protocolul la Acordul
general privind privilegiile si imunitatile Consiliului Europei.
Art. 7
Alti reprezentanti
1. Comitetul european de cooperare juridica (CDCJ) si Comitetul european
pentru probleme penale (CDPC) desemneaza fiecare un reprezentant pe langa
GRECO.
2. Comitetul Ministrilor poate invita alte organe ale Consiliului Europei
sa desemneze un reprezentant la GRECO, dupa consultarea acestuia din urma.
3. Comitetul statutar, prevazut la art. 18, desemneaza un reprezentant la
GRECO.
4. Reprezentantii desemnati conform prevederilor paragrafelor 1 - 3 de mai
sus participa la reuniunile plenare ale GRECO fara drept de vot. Cheltuielile
lor de deplasare si de sejur nu sunt suportate din bugetul acordului partial
largit.
Art. 8
Functionarea GRECO
1. GRECO ia deciziile necesare pentru functionarea sa. In special, trebuie:
(i) sa adopte rapoarte de evaluare conform art. 15;
(ii) sa aprobe proiectul de program anual de activitati si sa formuleze, in
conformitate cu Regulamentul financiar, propuneri in atentia secretarului
general al Consiliului Europei, in vederea elaborarii proiectului de buget,
inainte de transmiterea acestuia la Comitetul statutar instituit prin art. 18;
(iii) sa aprobe raportul sau anual de activitati, inclusiv conturile sale
anuale, inainte de a le supune Comitetului statutar si Comitetului Ministrilor.
2. GRECO tine cel putin doua reuniuni plenare pe an si poate hotari, daca
este necesar si conform regulamentului sau intern, sa constituie grupe de
lucru.
3. Raportul anual de activitati, inclusiv conturile anuale, sunt facute
publice o data ce sunt aprobate de organele competente, in baza art. 18.
4. GRECO isi elaboreaza regulamentul sau intern. Atunci cand un stat sau
Comunitatea Europeana devine membru al GRECO, se presupune ca a acceptat
Statutul si Regulamentul intern ale GRECO.
5. GRECO isi tine reuniunile cu usile inchise.
6. Membrii GRECO care participa la evaluarea reciproca au drept de vot.
Fiecare are dreptul la un singur vot. Totusi, exceptand decizia contrara a
Comitetului statutar, un membru care a omis sa verse, fie in totalitate, fie o
parte substantiala din contributia sa obligatorie la bugetul acordului partial
largit pentru o perioada de 2 ani, nu mai poate sa participe la procesul de
luare a deciziilor.
7. Deciziile GRECO sunt luate cu o majoritate de doua treimi din numarul
voturilor exprimate*1) si cu majoritatea membrilor GRECO. Totusi deciziile de
procedura sunt luate cu majoritatea voturilor exprimate.
8. GRECO isi alege presedintele si vicepresedintele din randul
reprezentantilor membrilor care au drept de vot.
------------
*1) Doar voturile "pro" sau "contra" intra in calculul
voturilor exprimate conform prevederilor art. 10 paragraful 5 din Regulamentul
intern al delegatilor ministrilor.
Art. 9
Biroul
1. Este constituit un birou format din presedinte si vicepresedinte,
mentionati la art. 8 paragraful 8 de mai sus, precum si din maximum alte 5
persoane, alese de GRECO din randul reprezentantilor membrilor care au drept de
vot si, in masura posibilului, care sunt parti la cel putin unul dintre
instrumentele juridice internationale adoptate conform Programului de actiune
impotriva coruptiei.
2. Biroul indeplineste urmatoarele functii:
- pregateste anteproiectul de program anual de activitati si proiectul de
raport anual de activitati;
- formuleaza propuneri in atentia GRECO privind anteproiectul de buget;
- organizeaza vizite in tarile respective, pe baza deciziilor luate de
GRECO;
- formuleaza propuneri in atentia GRECO privind structura echipelor ad-hoc
de evaluare;
- pregateste ordinea de zi a reuniunilor GRECO, inclusiv a celor
referitoare la dezbaterile cu privire la raporturile de evaluare;
- propune GRECO dispozitii ce trebuie selectionate in scopul procedurilor
de evaluare, conform prevederilor art. 10 paragraful 3;
- propune GRECO numirea expertilor stiintifici si a consultantilor.
3. Biroul indeplineste orice alta functie pe care i-o atribuie GRECO.
4. Biroul functioneaza sub supravegherea generala a GRECO.
Art. 10
Procedura de evaluare
1. GRECO efectueaza proceduri de evaluare individuale pe langa fiecare
dintre membrii sai, conform art. 2.
2. Evaluarea este impartita in cicluri. Un ciclu de evaluare este o
perioada a carei durata este fixata de GRECO, in cursul careia o procedura de
evaluare este efectuata pentru a aprecia respectarea de catre membri a anumitor
dispozitii continute in Principiile directoare si in celelalte instrumente
juridice internationale adoptate conform Programului de actiune impotriva
coruptiei.
3. La inceputul fiecarui ciclu GRECO alege dispozitiile distincte pe care
se va axa procedura de evaluare.
4. Fiecare membru furnizeaza o lista care contine maximum 5 experti care sa
fie in masura sa exercite sarcinile prevazute la art. 12 - 14.
5. Fiecare membru se asigura ca autoritatile sale colaboreaza la procedura
de evaluare cat mai mult posibil, in limitele legislatiei nationale.
Art. 11
Chestionar
1. GRECO adopta un chestionar pentru fiecare ciclu. Acest chestionar se
adreseaza tuturor membrilor care urmeaza a fi supusi evaluarii.
2. Chestionarul constituie cadrul procedurii de evaluare.
3. Membrii inainteaza raspunsul lor secretarului in termenul fixat de
GRECO.
Art. 12
Echipe de evaluare
1. GRECO numeste, dintre expertii mentionati la art. 10 paragraful 4 de mai
sus, o echipa ad-hoc pentru evaluarea fiecarui membru, denumita in continuare
echipa de evaluare. Atunci cand evaluarea priveste punerea in practica a
dispozitiilor unuia dintre instrumentele juridice internationale adoptate
conform Programului de actiune impotriva coruptiei, GRECO numeste echipe de
evaluare formate exclusiv din experti propusi de membrii care sunt parti la
instrumentul despre care este vorba.
2. Echipa examineaza raspunsurile date chestionarului si poate cere, daca
este necesar, informatii suplimentare statului membru supus evaluarii. Aceste
informatii pot fi furnizate fie oral, fie in scris.
3. Bugetul acordului partial largit suporta cheltuielile de calatorie si de
sejur ale expertilor care participa la echipele de evaluare.
Art. 13
Vizite in statele membre
1. GRECO poate cere echipei de evaluare sa efectueze o vizita in unul
dintre statele membre pentru a obtine informatii suplimentare referitoare la
legislatia sau practica sa, care se dovedesc utile pentru evaluare.
2. GRECO comunica statului membru respectiv intentia sa de a efectua
vizita, cu cel putin doua luni inainte.
3. Vizita va fi efectuata conform unui program stabilit de statul membru
respectiv, tinand seama de dezideratele exprimate de echipa de evaluare.
4. Membrii echipei de evaluare se bucura de privilegii si imunitati,
aplicabile in baza art. 2 din Protocolul la Acordul general privind
privilegiile si imunitatile Consiliului Europei.
5. Bugetul Acordului partial largit acopera cheltuielile de transport si de
sejur necesare pentru a efectua vizitele in statele membre.
Art. 14
Raporturile de evaluare
1. Pe baza informatiilor culese echipa de evaluare pregateste un
anteproiect de raport de evaluare privind situatia legislatiei si a practicii
referitoare la dispozitiile selectionate pentru ciclul de evaluare.
2. Anteproiectul de raport este transmis spre comentarii statului membru
care face obiectul evaluarii. Comentariile sale sunt luate in considerare de
catre echipa de evaluare atunci cand incheie proiectul de raport.
3. Proiectul de raport este inaintat GRECO.
Art. 15
Discutarea si adoptarea rapoartelor
1. GRECO dezbate in sedinta plenara proiectul de raport inaintat de echipa
de evaluare.
2. Statul membru supus evaluarii are dreptul sa prezinte in plen observatii
orale sau scrise.
3. La sfarsitul dezbaterilor GRECO adopta, cu sau fara amendamente,
raportul referitor la statul membru supus evaluarii.
4. Toti membrii participa la vot in ceea ce priveste adoptarea rapoartelor
de evaluare referitoare la aplicarea Principiilor directoare. Doar membrii care
sunt parti la un instrument juridic international adoptat in aplicarea
Programului de actiune impotriva coruptiei participa la votul pentru adoptarea
rapoartelor de evaluare privind punerea in aplicare a acestui instrument.
5. Rapoartele de evaluare sunt confidentiale. Exceptand cazul in care se
hotaraste altfel, doar membrii echipei care a efectuat evaluarea, precum si cei
apartinand GRECO, Comitetului statutar si secretariatului acestor organe vor
avea acces la aceste rapoarte.
6. Raportul GRECO poate sa includa recomandari adresate statului membru
supus evaluarii, in scopul imbunatatirii legislatiei si practicii sale in lupta
impotriva coruptiei. GRECO invita statul membru respectiv sa dea socoteala de
masurile luate pentru a se conforma recomandarilor.
Art. 16
Declaratii publice
1. Comitetul statutar poate face o declaratie publica, atunci cand este de
parere ca un stat membru nu ia masuri suficiente pentru a pune in practica
recomandarile care i-au fost adresate cu privire la aplicarea Principiilor
directoare.
2. Comitetul statutar, in structura sa limitata la statele parti la
instrumentul in cauza, poate face o declaratie publica, atunci cand este de
parere ca un stat membru nu ia masuri suficiente pentru a pune in aplicare
recomandarile care i-au fost adresate cu privire la aplicarea unui instrument
adoptat in aplicarea Programului de actiune impotriva coruptiei.
3. Comitetul statutar informeaza statul membru respectiv si ii da
posibilitatea sa furnizeze observatii suplimentare inainte de a pune in
practica hotararea sa de a face declaratia publica mentionata la paragrafele 1
si/sau 2 de mai sus.
Art. 17
Resursele financiare ale GRECO
1. Bugetul GRECO este finantat din contributiile anuale obligatorii ale
membrilor sai.
2. GRECO poate primi contributii benevole suplimentare ale membrilor sai.
3. GRECO poate sa primeasca si contributii benevole ale institutiilor
internationale interesate.
4. Resursele financiare mentionate la paragraful 3 de mai sus sunt supuse
autorizarii de catre Comitetul statutar inaintea acceptarii lor.
5. Bunurile GRECO sunt dobandite si detinute in numele Consiliului Europei
si beneficiaza de privilegiile si imunitatile conferite bunurilor Consiliului
in baza acordurilor in vigoare.
Art. 18
Comitetul statutar
1. Comitetul statutar este format din reprezentanti ai Comitetului
Ministrilor statelor membre ale Consiliului Europei, care sunt si membri ai
GRECO, precum si din reprezentanti desemnati special in acest scop de ceilalti
membri ai GRECO.
2. Comitetul statutar va determina in fiecare an suma contributiilor
financiare obligatorii ale membrilor GRECO. Baremul pentru calculul
contributiilor statelor nemembre este fixat de acord cu acestea din urma; in
general, acest barem este in conformitate cu criteriile de determinare a
baremului contributiilor la bugetul general al Consiliului Europei.
3. Comitetul statutar adopta in fiecare an bugetul acordului partial
largit, referitor la cheltuielile legate de punerea in aplicare a programului
de activitati si la cheltuielile comune de secretariat.
4. Comitetul statutar aproba in fiecare an conturile GRECO care sunt
stabilite de secretarul general al Consiliului Europei, conform Regulamentului
financiar al Consiliului Europei, si care sunt prezentate Comitetului statutar,
insotite de Raportul Comisiei de verificare a conturilor. Pentru a-l elibera pe
secretarul general de responsabilitatea sa pentru gestiunea financiara pentru
anul financiar in cauza, Comitetul statutar transmite Comitetului Ministrilor
conturile anuale, cu aprobarea sa sau cu orice comentariu, insotite de raportul
stabilit de Comisia de verificare a conturilor.
5. Regulamentul financiar al Consiliului Europei se aplica, mutatis
mutandis, la adoptarea si gestionarea bugetului acordului partial largit.
Art. 19
Secretariatul
1. GRECO va fi asistat de un secretariat pus la dispozitie de secretarul
general al Consiliului Europei.
2. Secretariatul GRECO se afla sub autoritatea unui secretar executiv numit
de secretarul general al Consiliului Europei.
Art. 20
Amendamente
1. GRECO, precum si membrii sai pot sa propuna Comitetului statutar
amendamente la prezentul statut.
2. Comitetul statutar poate adopta amendamente la prezentul statut printr-o
hotarare luata in unanimitate. Daca amendamentul nu este urmare a unei propuneri
a GRECO, acesta este consultat de Comitetul statutar.
Art. 21
Retragerea
1. Fara a prejudicia dispozitiile pertinente ale instrumentelor juridice
internationale mentionate la art. 2 paragraful 2, orice stat membru poate sa se
retraga din GRECO printr-o declaratie adresata secretarului general de catre
ministrul afacerilor externe sau de un reprezentant diplomatic corespunzator,
mandatat in acest sens.
2. Secretarul general confirma primirea declaratiei si informeaza statul
membru in cauza ca declaratia va fi inaintata Comitetului statutar.
3. Prin analogie cu art. 7 din Statutul Consiliului Europei, retragerea are
efect:
- la sfarsitul anului financiar in curs, daca aceasta retragere este
notificata in primele 9 luni ale acestui an financiar;
- la sfarsitul anului financiar urmator, daca notificarea retragerii a
intervenit in ultimele 3 luni ale anului financiar in curs.
4. Conform art. 18 din Regulamentul financiar al Consiliului Europei,
Comitetul statutar examineaza consecintele financiare ale retragerii si ia
masurile corespunzatoare.
5. Secretarul general informeaza de indata statul membru respectiv despre
consecintele retragerii lui si informeaza Comitetul statutar despre cursul dat.