ORDONANTA Nr.
47 din 28 august 2007
privind reglementarea unor
masuri financiar-fiscale
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 603 din 31 august 2007
In temeiul art. 108 din Constituţia Romaniei, republicată, şi al art. 1 pct. I.1
din Legea nr. 266/2007 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe,
Guvernul Romaniei adoptă
prezenta ordonanţă.
SECŢIUNEA 1
Modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului
nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală
Art. I. - Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură
fiscală, republicată în Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 513 din 31 iulie 2007, se modifică şi se
completează după cum urmează:
1. Articolul 4 se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„ARTICOLUL 4
Infiinţarea şi
funcţionarea Comisiei de proceduri fiscale
(1) In cadrul Agenţiei
Naţionale de Administrare Fiscală se înfiinţează Comisia de proceduri fiscale,
care are responsabilităţi de
elaborare a deciziilor cu privire la aplicarea unitară a prezentului cod şi a
legislaţiei care intră în sfera de competenţă a Agenţiei Naţionale de
Administrare Fiscală, cu excepţia cazului cand prin
lege se prevede altfel.
(2) Regulamentul de organizare şi funcţionare a
Comisiei de proceduri fiscale se aprobă prin ordin al preşedintelui Agenţiei
Naţionale de Administrare Fiscală, care se publică în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(3) Comisia de proceduri fiscale este coordonată de
preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală.
(4) Deciziile Comisiei de proceduri fiscale se aprobă
prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală şi se
publică în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(5) Soluţiile unitare adoptate prin decizii ale Comisiei
de proceduri fiscale şi aprobate prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală sunt
aplicabile de la data publicării acestor decizii potrivit alin. (4).
(6) Soluţiile unitare prevăzute la alin. (5) sunt
aplicabile şi procedurilor în curs."
2. După alineatul (4) al
articolului 11 se introduce un nou alineat, alineatul (41), cu următorul cuprins:
„(41) Prin excepţie
de la prevederile alin. (4), cazurile de nerespectare a legislaţiei
financiar-fiscale pot fi făcute publice prin mass-media."
3. Alineatul (3) al
articolului 17 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(3) Statul este reprezentat de
Ministerul Economiei şi Finanţelor prin Agenţia Naţională de Administrare
Fiscală şi unităţile sale subordonate cu personalitate juridică."
4. Alineatele (1) şi (3) ale
articolului 33 se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„(1) Pentru administrarea
impozitelor, taxelor, contribuţiilor şi a altor sume datorate bugetului general
consolidat, competenţa revine acelui organ fiscal, judeţean, local sau al
municipiului Bucureşti, stabilit prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale
de Administrare Fiscală, în a cărui rază teritorială se află domiciliul fiscal
al contribuabilului sau al plătitorului de venit, în cazul impozitelor şi
contribuţiilor realizate prin stopaj la sursă, în condiţiile legii.
(3) Pentru administrarea de către organele fiscale din
subordinea Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală a creanţelor fiscale
datorate de marii contribuabili, inclusiv de sediile secundare ale acestora,
competenţa poate fi stabilită în sarcina altor organe fiscale decat cele prevăzute la alin. (1), prin ordin
al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală."
5. Alineatul (1) al
articolului 52 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(1) Contribuabilul sau altă persoană împuternicită de
acesta are obligaţia de a furniza organului fiscal informaţiile necesare pentru
determinarea stării de fapt fiscale. In acelaşi scop, organul fiscal are
dreptul să solicite informaţii şi altor persoane cu care contribuabilul are sau
a avut raporturi economice sau juridice. Informaţiile furnizate de alte
persoane se iau în considerare numai în măsura în care sunt confirmate şi de
alte mijloace de probă."
6. Alineatul (1) al articolului
56 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(1) In vederea stabilirii stării de fapt fiscale,
contribuabilul are obligaţia să pună la dispoziţie organului fiscal registre,
evidenţe, documente de afaceri şi orice alte înscrisuri. In acelaşi scop, organul
fiscal are dreptul să solicite înscrisuri şi altor persoane cu care
contribuabilul are sau a avut raporturi economice sau
juridice."
7. Alineatul (3) al
articolului 83 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(3) Data depunerii declaraţiei fiscale este data
înregistrării acesteia la organul fiscal sau data depunerii la poştă, după caz.
In situaţia în care declaraţia fiscală se depune prin mijloace electronice de
transmitere la distanţă, data depunerii declaraţiei este data înregistrării
acesteia pe pagina de internet a organului fiscal, astfel cum rezultă din
mesajul electronic de confirmare transmis ca urmare a primirii
declaraţiei."
8. După alineatul (4) al
articolului 83 se introduce un nou alineat, alineatul (5), cu următorul
cuprins:
„(5) Declaraţiile fiscale anuale ale contribuabililor
persoane juridice vor fi certificate de către un consultant fiscal, în
condiţiile legii, cu excepţia celor pentru care este obligatorie
auditarea."
9. La articolul 88, după
litera d) se introduce o nouă literă, litera e), cu următorul cuprins:
,,e) deciziile privind nemodificarea bazei de
impunere."
10. Alineatul (1) al articolului 94 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(1) Inspecţia fiscală are ca obiect verificarea
legalităţii şi conformităţii declaraţiilor fiscale, corectitudinii şi
exactităţii îndeplinirii obligaţiilor de către contribuabili, respectării
prevederilor legislaţiei fiscale şi contabile, verificarea sau stabilirea, după
caz, a bazelor de impunere, stabilirea diferenţelor obligaţiilor de plată şi a
accesoriilor aferente acestora."
11. După alineatul (3) al
articolului 94 se introduce un nou alineat, alineatul (4), cu următorul
cuprins:
„(4) Nu intră în atribuţiile inspecţiei fiscale
efectuarea de constatări tehnico-ştiinţifice sau orice alte verificări
solicitate de organele de urmărire penală în vederea lămuririi unor fapte sau
împrejurări ale cauzelor aflate în lucru la aceste instituţii."
12. Alineatele (2) şi (3)
ale articolului 99 se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„(2) In cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare
Fiscală competenţa de exercitare a inspecţiei fiscale se stabileşte prin
regulamentul de organizare şi funcţionare aprobat în condiţiile legii. Organele
de inspecţie fiscală din aparatul central al Agenţiei Naţionale de Administrare
Fiscală au competenţă în efectuarea inspecţiei fiscale pe întregul teritoriu al
ţării.
(3) Competenţa privind efectuarea inspecţiei fiscale se
poate delega altui organ fiscal. In cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare
Fiscală condiţiile în care se poate efectua delegarea altui organ fiscal se
stabilesc prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare
Fiscală."
13. După alineatul (2) al
articolului 109 se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu următorul
cuprins:
„(3) Deciziile prevăzute la alin. (2) se comunică în
termen de 7 zile de la data finalizării raportului de inspecţie fiscală."
14. Alineatul (7) al
articolului 111 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(7) Prin derogare de la dispoziţiile legale în vigoare
privind termenele de plată, impozitele şi contribuţiile aferente veniturilor
din salarii, precum şi impozitul reţinut la sursă potrivit art. 52 alin. (1)
lit. d) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi
completările ulterioare, se plătesc astfel:
a) trimestrial, pană la data de
25 inclusiv a lunii următoare trimestrului, de către contribuabilii persoane
juridice plătitoare de impozitul pe veniturile microîntreprinderilor,
asocierile fără personalitate juridică constituite între persoane fizice,
precum şi de către persoanele fizice care desfăşoară activităţi independente;
b) semestrial, pană la data de
25 inclusiv a lunii următoare semestrului, de către asociaţii, fundaţii sau
alte entităţi fără scop patrimonial, cu excepţia instituţiilor publice."
15. După alineatul (8) al
articolului 111 se introduce un nou alineat, alineatul (9), cu următorul
cuprins:
„(9) Sediile secundare
plătitoare de obligaţii fiscale potrivit legii îndeplinesc obligaţiile de plată
şi de declarare la aceleaşi termene cu cele aplicabile în cazul persoanei în
structura căreia funcţionează."
16. După alineatul (5) al
articolului 113 se introduce un nou alineat,
alineatul (51), cu următorul
cuprins:
„(51) Prevederile
alin. (5), precum şi ale art. 254 alin. (7), art. 259 alin. (61) şi art. 264 alin. (5) din Legea
nr. 571/2003, cu modificările şi completările ulterioare, nu sunt aplicabile în
cazul procedurii de executare silită, procedurii insolvenţei şi procedurilor de
lichidare."
17. După alineatul (2) al
articolului 114 se introduc şase noi alineate, alineatele (21)-(26), cu următorul cuprins:
„(21) Debitorii vor efectua plata impozitelor, taxelor, contribuţiilor şi a altor sume datorate bugetului
general consolidat, prevăzute prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale de
Administrare Fiscală, într-un cont unic, prin utilizarea unui ordin de plată
pentru Trezoreria Statului pentru obligaţiile datorate bugetului de stat şi a
unui ordin de plată pentru Trezoreria Statului pentru celelalte obligaţii de plată.
(22) Distribuirea
sumelor din contul unic se face de organul fiscal competent, distinct pe
fiecare buget sau fond, după caz, proporţional cu obligaţiile datorate.
(23) In cazul în
care suma plătită nu acoperă obligaţiile fiscale datorate, distribuirea, în
cadrul fiecărui buget sau fond, pe tip de impozit, contribuţie sau altă sumă
reprezentand creanţă fiscală
se face mai întai pentru
impozitele şi contribuţiile cu reţinere la sursă şi apoi pentru celelalte
obligaţii fiscale, proporţional cu obligaţiile datorate.
(24) Metodologia de
distribuire a sumelor plătite în contul unic şi de stingere a obligaţiilor
fiscale se aprobă prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale de
Administrare Fiscală.
(25) Plata
obligaţiilor fiscale, altele decat cele prevăzute la alin. (21), se efectuează de către debitori, distinct pe fiecare impozit,
contribuţie şi alte sume datorate bugetului general consolidat.
(26) In situaţia în
care plata se efectuează de către o altă persoană decat debitorul, dispoziţiile art. 1093 din Codul civil se aplică în
mod corespunzător."
18. Articolul 115 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„ARTICOLUL 115
Ordinea stingerii datoriilor
(1) Dacă un contribuabil datorează mai multe tipuri de
impozite, taxe, contribuţii şi alte sume reprezentand creanţe fiscale prevăzute la art. 21 alin. (2) lit. a), iar suma
plătită nu este suficientă pentru a stinge toate datoriile, atunci se sting
datoriile corelative acelui tip de creanţă fiscală principală pe care o
stabileşte contribuabilul sau care este distribuită, potrivit prevederilor art.
114, de către organul fiscal competent, după caz, stingerea efectuandu-se, de drept, în următoarea ordine:
a) sumele datorate în contul ratei din luna curentă din
graficul de plată a obligaţiei fiscale pentru care s-a aprobat eşalonare la
plată, precum şi majorarea de întarziere datorată în luna curentă din grafic sau suma amanată la plată, împreună cu majorările de
întarziere datorate pe perioada amanării, în cazul în care termenul de plată se împlineşte în luna
curentă, precum şi obligaţiile fiscale curente de a căror plată depinde
menţinerea valabilităţii înlesnirii acordate;
b) obligaţiile fiscale principale sau accesorii, în
ordinea vechimii, cu excepţia cazului în care s-a început executarea silită, cand se aplică prevederile art. 169 în mod
corespunzător;
c) sumele datorate în contul următoarelor rate din
graficul de plată a obligaţiei fiscale pentru care s-a aprobat eşalonare, pană la concurenţa cu suma eşalonată la
plată sau pană la concurenţa
cu suma achitată, după caz, precum şi suma amanată la plată împreună cu majorările de întarziere
datorate pe perioada amanării, după caz;
d) obligaţiile cu scadenţe
viitoare, la solicitarea contribuabilului.
(2) Vechimea obligaţiilor fiscale de plată se stabileşte
astfel:
a) în funcţie de scadenţă, pentru obligaţiile fiscale
principale;
b) în funcţie de data comunicării, pentru diferenţele
de obligaţii fiscale principale stabilite de organele competente, precum şi
pentru obligaţiile fiscale accesorii;
c) în funcţie de data depunerii la organul fiscal a
declaraţiilor fiscale rectificative, pentru diferenţele de obligaţii fiscale
principale stabilite de contribuabil.
(3) Pentru debitorii care se află sub incidenţa Legii
nr. 85/2006 privind procedura insolvenţei, cu modificările ulterioare, ordinea
de stingere este următoarea:
a) obligaţii fiscale cu termene de plată după data
confirmării planului de reorganizare, în ordinea
vechimii;
b) sume datorate în contul ratelor din programele de
plăţi a obligaţiilor fiscale, cuprinse în planul de reorganizare judiciară
confirmat, precum şi obligaţiile accesorii datorate pe perioada reorganizării,
dacă în plan s-au prevăzut calcularea şi plata acestora;
c) obligaţii fiscale datorate şi neachitate cu termene
de plată între data deschiderii procedurii insolvenţei, pană la data confirmării planului de
reorganizare, în ordinea vechimii, pană la stingerea integrală a acestora,
altele decat cele prevăzute la lit. b).
(4) Organul fiscal competent va comunica debitorului
modul în care a fost efectuată stingerea datoriilor prevăzută la alin. (1), pană la următorul termen de plată a
obligaţiilor fiscale.
(5) Pentru creanţele fiscale administrate de
autorităţile administraţiei publice locale, orice plată făcută după comunicarea
somaţiei în cadrul executării silite va stinge mai întai obligaţiile fiscale cuprinse în titlul executoriu."
19. Alineatul (5) al articolului 116 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(5) In cazul compensărilor efectuate de organul fiscal
conform alin. (4), creanţele fiscale ale debitorului vor fi compensate cu
obligaţii datorate aceluiaşi buget, urmand ca din diferenţa rămasă să fie compensate obligaţiile datorate
altor bugete, în mod proporţional."
20. Titlul articolului 122
se modifică şi va avea următorul cuprins:
„ARTICOLUL 122
Majorări de întarziere în cazul compensării"
21. După articolul 122 se
introduce un nou articol, articolul 1221, cu următorul cuprins:
„ARTICOLUL 1221
Majorări de întarziere în cazul deschiderii procedurii insolvenţei
Pentru creanţele fiscale născute anterior sau ulterior
datei deschiderii procedurii insolvenţei nu se datorează şi nu se calculează
majorări de întarziere după
data deschiderii procedurii insolvenţei."
22. Alineatul (1) al
articolului 124 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(1) Pentru sumele de restituit sau de rambursat de la
buget contribuabilii au dreptul la dobandă din ziua
următoare expirării termenului prevăzut la art. 117 alin. (2) sau la art. 70,
după caz. Acordarea dobanzilor se face la cererea contribuabililor."
23. După alineatul (1) al
articolului 137 se introduce un nou alineat, alineatul (11), cu următorul cuprins:
„(11) Coordonarea
executării silite în cazul în care s-a dispus atragerea răspunderii solidare în
condiţiile art. 27 şi 28 revine organului de executare în a cărui rază
teritorială îşi are domiciliul fiscal debitorul aflat în stare de
insolvabilitate sau insolvenţă sau organul de executare competent, desemnat
potrivit art. 33, după caz."
24. Alineatele (10) şi (11)
ale articolului 141 se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„(10) Instituţiile publice care nu au organe de
executare proprii pot transmite titluri executorii privind veniturile proprii,
spre executare silită, organelor fiscale, în baza unei convenţii încheiate cu
Agenţia Naţională de Administrare Fiscală sau cu autorităţile administraţiei
publice locale, după caz.
(11) Pentru realizarea creanţelor prevăzute la alin.
(10), Agenţia Naţională de Administrare Fiscală sau autorităţile administraţiei
publice locale, după caz, reţin o cotă de 15% din valoarea creanţelor fiscale
stinse. Sumele se utilizează de Agenţia Naţională de Administrare Fiscală sau
autorităţile administraţiei publice locale, după caz, ca venituri proprii, în
condiţiile legii, pentru finanţarea cheltuielilor necesare îmbunătăţirii
activităţii de administrare a creanţelor fiscale."
25. După alineatul (11) al
articolului 141 se introduce un nou alineat, alineatul (12), cu următorul
cuprins:
„(12) Prevederile alin. (11) se aplică şi în cazul în
care prin legi speciale se stabilesc atribuţii de executare silită pentru
Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, prin unităţile sale subordonate şi
pentru alte venituri decat
cele menţionate în prezentul cod."
26. Alineatul (1) al
articolului 142 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(1) Executarea silită se poate întinde asupra
veniturilor şi bunurilor proprietate a debitorului, urmaribile potrivit legii,
iar valorificarea acestora se efectuează numai în măsura necesară pentru
realizarea creanţelor fiscale şi a cheltuielilor de executare. Executarea
silită a bunurilor proprietate a debitorului, urmaribile potrivit legii, se
efectuează, de regulă, în limita a 150% din valoarea creanţelor fiscale,
inclusiv a cheltuielilor de executare."
27. După alineatul (1) al
articolului 142 se introduc două noi alineate, alineatele (11) şi (12), cu următorul cuprins:
„(11) Sunt supuse
sechestrării şi valorificării bunurile urmaribile proprietate a debitorului,
prezentate de acesta şi/sau identificate de către organul de executare, în
următoarea ordine:
a) bunurile mobile şi imobile care nu sunt direct
folosite în activitatea ce constituie principala sursă de venit;
b) bunuri care nu sunt nemijlocit predestinate pentru
desfăşurarea activităţii care constituie principala sursă de venit;
c) bunurile mobile şi imobile ce se află temporar în
deţinerea altor persoane în baza contractelor de arendă, de împrumut, de
închiriere, de concesiune, de leasing şi altele;
d) ansamblu de bunuri în condiţiile prevederilor art.
158;
e) maşini-unelte, utilaje, materii prime şi materiale
şi alte bunuri mobile, precum şi bunuri imobile ce servesc activităţii care
constituie principala sursă de venit;
f) produse finite."
(12) Organul fiscal
poate trece la sechestrarea bunurilor din următoarea categorie din cele
prevăzute la alin. (11) ori de cate ori valorificarea nu este
posibilă."
28. Alineatul (5) al
articolului 148 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(5) Măsurile de executare silită aplicate în
condiţiile prezentului cod se ridică prin decizie întocmită în cel mult două
zile de la data la care a încetat executarea silită, de către organul de
executare."
29. După alineatul (5) al
articolului 148 se introduce un nou alineat, alineatul (51), cu următorul cuprins:
„(51) In măsura în
care creanţele fiscale înscrise în titluri executorii se sting prin plată, prin
poprire sau prin alte modalităţi prevăzute de prezentul cod, sechestrele
aplicate pentru aceste titluri executorii se ridică prin decizie a organului de
executare în cel mult două zile de la data stingerii."
30. Alineatul (1) al
articolului 175 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(1) Creanţele fiscale administrate de Ministerul
Economiei şi Finanţelor prin Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, cu
excepţia celor cu reţinere la sursă şi a accesoriilor aferente acestora, precum
şi creanţele bugetelor locale pot fi stinse, la cererea debitorului, oricand, cu acordul creditorului fiscal, prin trecerea
în proprietatea publică a statului sau, după caz, a unităţii
administrativ-teritoriale a bunurilor imobile, inclusiv a celor supuse
executării silite."
31. Alineatul (2) al
articolului 177 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(2) Dispoziţiile alin. (1) se aplică şi în vederea
recuperării creanţelor fiscale de la debitorii aflaţi în lichidare în
condiţiile legii."'
32. Alineatul (1) al
articolului 209 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(1) Contestaţiile formulate împotriva deciziilor de
impunere, a actelor administrative fiscale asimilate deciziilor de impunere,
precum şi a deciziilor pentru regularizarea situaţiei, emise în conformitate cu
legislaţia în materie vamală, se soluţionează după cum urmează:
a) contestaţiile care au ca obiect impozite, taxe,
contribuţii, datorie vamală, precum şi accesorii ale acestora, al căror cuantum
este sub 1.000.000 lei, se soluţionează de către organele competente
constituite la nivelul direcţiilor generale unde contestatarii au domiciliul
fiscal;
b) contestaţiile care au ca obiect impozite, taxe,
contribuţii, datorie vamală, accesoriile acestora, al căror cuantum este de
1.000.000 lei sau mai mare, cele formulate împotriva actelor emise de organe
centrale, precum şi cele formulate de marii contribuabili care au ca obiect
impozite, taxe, contribuţii, datorie vamală, inclusiv accesoriile aferente
acestora, indiferent de cuantum, se soluţionează de către Direcţia generală de
soluţionare a contestaţiilor din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare
Fiscală."
33. Alineatul (2) al
articolului 218 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(2) Deciziile emise în
soluţionarea contestaţiilor pot fi atacate de către contestatar sau de către
persoanele introduse în procedura de soluţionare a contestaţiei potrivit art.
212, la instanţa judecătorească de contencios administrativ competentă, în
condiţiile legii."
34. La articolul 219
alineatul (1), după litera b) se introduce o nouă literă, litera b1), cu următorul cuprins:
,,b1) nedepunerea la
termenele prevăzute de lege a declaraţiilor recapitulative reglementate la
titlul VI din Legea nr.
571/2003, cu modificările şi completările ulterioare;".
35. Litera e) a alineatului
(1) a articolului 219 se modifică şi va avea următorul cuprins:
,,e) neducerea la îndeplinire a măsurilor stabilite
potrivit art. 79 alin. (2), art. 80 alin. (4) şi art. 105 alin. (9);".
36. Alineatul (2) al
articolului 219 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(2) Contravenţiile prevăzute la alin. (1) se
sancţionează astfel:
a) cu amendă de la 6.000 lei la 8.000 lei, pentru
persoanele fizice, şi cu amendă de la 25.000 lei la 27.000 lei, pentru
persoanele juridice, în cazul săvarşirii faptelor prevăzute la alin. (1)lit. c);
b) cu amendă de la 1.000 lei la 1.500 lei, pentru
persoanele fizice, şi cu amendă de la 5.000 lei la 7.000 lei, pentru persoanele
juridice, în cazul săvarşirii
faptei prevăzute la alin. (1)lit. d);
c) cu amendă de la 2.000 lei la 3.500 lei, pentru
persoanele fizice, şi cu amendă de la 12.000 lei la 14.000 lei, pentru
persoanele juridice, în cazul săvarşirii faptei prevăzute la alin. (1)lit. e)şif);
d) cu amendă de la 500 lei la 1.000 lei, pentru
persoanele fizice, şi cu amendă de la 1.000 lei la 5.000 lei, pentru persoanele
juridice, în cazul săvarşirii
faptelor prevăzute la alin. (1)lit. a), b), g)-m);
e) cu amendă de la 1.000 lei la 1.500 lei, pentru
persoanele fizice, şi cu amendă de la 4.000 lei la 6.000 lei, pentru persoanele
juridice, în cazul săvarşirii
faptelor prevăzute la alin. (1) lit. n)-r), dacă obligaţiile fiscale sustrase
la plată sunt de pană la
50.000 lei inclusiv;
f) cu amendă de la 4.000 lei la 6.000 lei, pentru
persoanele fizice, şi cu amendă de la 12.000 lei la 14.000 lei, pentru
persoanele juridice, în cazul săvarşirii faptelor prevăzute la alin. (1) lit. n)-r), dacă obligaţiile
fiscale sustrase la plată sunt cuprinse între 50.000 lei şi 100.000 lei inclusiv;
g) cu amendă de la 6.000 lei la 8.000 lei, pentru
persoanele fizice, şi cu amendă de la 25.000 lei la 27.000 lei, pentru
persoanele juridice, în cazul săvarşirii faptelor prevăzute la alin. (1) lit. n)-r), dacă obligaţiile
fiscale sustrase la plată sunt mai mari de 100.000 lei;
h) cu amendă de la 12.000 lei la 14.000 lei, în cazul
săvarşirii faptei prevăzute la
alin. (1) lit. b1)."
37. După alineatul (9) al
articolului 227 se introduc două noi alineate, alineatele (10) şi (11), cu
următorul cuprins:
„(10) Din fondurile prevăzute
la alin. (4) şi (5), Agenţia Naţională de Administrare Fiscală poate finanţa
următoarele cheltuieli:
a) cheltuieli pentru finalizarea obiectivelor de
investiţii în derulare - construcţii-montaj, cuprinse în bugetul de cheltuieli
al Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală şi în bugetele unităţilor
subordonate;
b) cheltuieli cu amenajarea unor sedii ale Agenţiei
Naţionale de Administrare Fiscală şi a unităţilor subordonate;
c) cheltuieli pentru dotări independente şi achiziţii
de sedii ale Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală şi ale unităţilor
subordonate, inclusiv pentru dotări de tehnologia informaţiei şi comunicaţii;
d) cheltuieli materiale şi cheltuieli cu prestări de
servicii, necesare imbunătăţirii activităţii Agenţiei Naţionale de Administrare
Fiscală şi a unităţilor subordonate.
(11) Aplicarea alin. (10) se face cu respectarea
prevederilor Legii nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările
ulterioare."
38. Alineatul (2) al
articolului 228 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(2) Formularele necesare şi instrucţiunile de
utilizare a acestora privind administrarea creanţelor fiscale se aprobă prin
ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală."
Art. II. - (1) Articolul
I intră în vigoare la 3 zile de la data publicării
prezentei ordonanţe, cu excepţia pct. 34-36, care intră în vigoare la 30 de
zile de la data publicării, şi a pct. 38, care intră în vigoare la 1 ianuarie
2008.
(2) Dispoziţiile art. I pct. 8 se aplică începand cu data de 1 ianuarie 2008, pentru declaraţiile anuale aferente anului
2007.
(3) Dispoziţiile art. I pct. 13,18, 19, 23, 30 şi 37 se aplică şi procedurilor în curs la
data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe.
(4) Dispoziţiile art. I pct. 14 se aplică începand cu data de 1
ianuarie 2008.
(5) Dispoziţiile art. I pct. 24-27 se aplică procedurilor de executare silită începute după
data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe.
(6) In termen de 30 de zile de la data intrării în
vigoare a prezentei ordonanţe, organele fiscale vor calcula obligaţiile fiscale
accesorii datorate pană la
data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de către contribuabilii aflaţi
în stare de insolvenţă, potrivit art. 41 din Legea nr. 85/2006 privind
procedura insolvenţei, cu modificările ulterioare, şi vor depune diligente
pentru înscrierea creanţelor în tabelul creditorilor.
(7) Dispoziţiile art. I pct. 32 se aplică contestaţiilor înregistrate la organul fiscal
începand cu data de 1 octombrie 2007.
(8) Reglementările emise pană la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe în temeiul art. 228
alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură
fiscală, republicată, răman aplicabile pană la data aprobării actelor normative de aplicare prevăzute în
modificările cuprinse în prezenta ordonanţă.
Art. III. - (1)
Prevederile art. I pct. 17 se aplică începand cu data de 1 ianuarie 2008. La aceeaşi
dată se abrogă prevederile art. 114 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr.
92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată.
(2) Pentru contribuabilii care plătesc integral şi la
termenele prevăzute de lege obligaţiile fiscale şi care nu au alte obligaţii
fiscale restante, prevederile art. I pct. 17 se aplică pentru plata obligaţiilor fiscale începand cu cele aferente lunii septembrie 2007. '
Art. IV. - Obligaţiile fiscale datorate bugetului general consolidat de
către contribuabili în anul 2006 şi achitate de către aceştia cu indicarea
eronată a numărului de evidenţă a plăţii se sting de către organele fiscale
competente, potrivit ordinii de stingere a datoriilor în vigoare la data
plăţii.
SECŢIUNEA a 2-a
Modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă
a Guvernului nr. 28/1999 privind obligaţia agenţilor economici de a utiliza
aparate de marcat electronice fiscale
Art. V. - Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 28/1999 privind obligaţia
agenţilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale,
republicată în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 75 din 21 ianuarie 2005, cu modificările
ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. La articolul 2, literele
a), h) şi k) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
,,a) comerţul ocazional cu produse agricole efectuat de
producătorii agricoli individuali în pieţe, targuri,
oboare sau alte locuri publice autorizate, livrările
de bunuri efectuate prin automatele comerciale, serviciile de parcări auto a
căror contravaloare se încasează prin automate, precum şi activităţile de
jocuri de noroc desfăşurate cu mijloace tehnice de joc ce funcţionează pe baza
acceptatoarelor de bancnote sau monede;
h) activităţile desfăşurate ca profesii libere sub
toate formele de organizare care nu implică crearea unei societăţi comerciale;
k) comerţul cu amănuntul prin comis-voiajori, precum şi
prin corespondenţă, cu excepţia livrărilor de bunuri la domiciliu efectuate de
magazine şi unităţile de alimentaţie publică, pe bază de comandă;".
2. La articolul 2, literele
j), r) şi s) se abrogă.
3. La articolul 4 alineatul (6), după litera d) se
introduce o nouă literă, litera e), cu următorul cuprins:
,,e) să înregistreze banii personali deţinuţi de
angajaţi şi/sau de administratorul unităţii într-un registru special întocmit
în acest sens şi să introducă, la începutul fiecărei zile, în aparatele de
marcat electronice fiscale soldul iniţial reprezentand
monedele/bancnotele divizionare necesare pentru a da restul clientului."
4. Alineatul (10) al
articolului 4 se abrogă.
5. Articolul 6 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 6. - Obligaţia operatorilor economici prevăzuţi
la art. 1 de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale ia naştere de la
data începerii activităţilor comerciale desfăşurate în fiecare locaţie."
6. Articolul 7 se abrogă.
7. La articolul 10, literele c) şi h) se modifică
şi vor avea următorul cuprins:
,,c) emiterea bonului fiscal conţinand date eronate sau fără ca acesta să
conţină toate datele prevăzute la art. 4 alin. (1);
h) încălcarea de către utilizatorii aparatelor de
marcat electronice fiscale a dispoziţiilor art. 4 alin. (6) lit. a)-d), precum
şi încălcarea de către furnizorii consumabilelor destinate aparatelor de marcat
electronice fiscale a dispoziţiilor art. 4 alin. (8);."
8. La articolul 10, după
litera h) se introduce o nouă literă, litera h1), cu următorul cuprins:
,,h1) nerespectarea
de către utilizatorii aparatelor de marcat electronice fiscale a obligaţiilor
prevăzute la art. 4 alin. (6) lit. e);".
9. Alineatele (1) şi (2) ale
articolului 11 se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„Art. 11. - (1) Amenzile pentru contravenţiile prevăzute la art. 10 se aplică operatorilor economici, cu
excepţia celor prevăzute la art. 10 lit. d), astfel:
a) faptele prevăzute la art. 10 lit. c), e), f), g) şi
o) se sancţionează cu amendă de la 2.000 lei la 4.000 lei;
b) faptele prevăzute la art. 10
lit. a), b), h1), i), j), l) şi m) se
sancţionează cu amendă de la 8.000 lei la 40.000 lei;
c) faptele prevăzute la art. 10 lit. h), k) şi n) se
sancţionează cu amendă de la 40.000 lei la 100.000 lei.
(2) Contravenţiile prevăzute la art. 10 lit. d),
aplicabile persoanelor fizice, se sancţionează cu amendă de la 800 lei la 4.000
lei."
10. Alineatul (2) al
articolului 12 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(2) Impotriva proceselor-verbale de constatare a
contravenţiei şi de aplicare a sancţiunii se poate face
plangere în condiţiile prevăzute de Ordonanţa
Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu
modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi
completările ulterioare."
11. In titlul şi în
cuprinsul ordonanţei de urgenţă, sintagma „agenţi economici" se
înlocuieşte cu sintagma „operatori economici".
Art. VI. - Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 28/1999 privind obligaţia agenţilor economici de a
utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicată în Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 75
din 21 ianuarie 2005, cu modificările ulterioare, precum şi cu cele aduse prin
prezenta ordonanţă, va fi republicată în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, după aprobarea prin lege a
prezentei ordonanţe, dandu-se
textelor o nouă numerotare.
SECŢIUNEA a 3-a
Modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului
nr. 75/2001 privind organizarea şi funcţionarea cazierului fiscal
Art. VII. - Ordonanţa
Guvernului nr. 75/2001 privind organizarea şi funcţionarea cazierului fiscal,
republicată în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 664 din 23 iulie 2004, cu modificările şi
completările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. Alineatele (1)şi (11) ale articolului 8 se
modifică şi vor avea următorul cuprins:
„Art. 8. - (1) Prezentarea certificatului de cazier
fiscal este obligatorie în următoarele situaţii:
a) la înfiinţarea societăţilor comerciale, a societăţilor
cooperative şi a cooperativelor agricole, de către asociaţi, acţionari şi
reprezentanţii legali desemnaţi;
b) la solicitarea înscrierii asociaţiilor şi
fundaţiilor în Registrul asociaţiilor şi fundaţiilor de către asociaţii sau
membrii fondatori ai acestora;
c) la autorizarea exercitării unei activităţi
independente de către solicitanţi;
d) la cesiunea părţilor sociale sau a acţiunilor de
către noii asociaţi sau acţionari;
e) la numirea de noi reprezentanţi legali, precum şi
la cooptarea de noi asociaţi sau acţionari cu prilejul efectuării majorării de
capital social de către noii reprezentanţi legali, asociaţi şi acţionari.
(11) Obligaţia
prevăzută la alin. (1) este îndeplinită în situaţiile prevăzute la lit. a), d)
şi e) prin transmiterea, în format electronic, a informaţiilor din cazierul
fiscal al contribuabililor de Ministerul Economiei şi Finanţelor Oficiului
Naţional al Registrului Comerţului, la solicitarea acestuia, în termen de 8
ore. Solicitarea cuprinde, în mod obligatoriu, următoarele informaţii: numele
şi prenumele/denumirea şi codul de identificare fiscală."
2. Articolul 9 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 9. - (1) Certificatul de cazier fiscal este
valabil 30 de zile de la data emiterii şi numai în scopul în care a fost eliberat.
(2) Eliberarea certificatului de cazier fiscal se face
de îndată, în prezenţa contribuabilului sau a reprezentantului acestuia.
(3) Pentru eliberarea certificatului de cazier fiscal
sau pentru transmiterea electronică a informaţiilor din cazierul fiscal se
percepe o taxă în sumă de 20 lei pentru fiecare persoană.
(4) Taxa prevăzută la alin. (3)
se face venit la bugetul de stat şi se plăteşte la unităţile de trezorerie şi
contabilitate publică sau la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului, după caz."
3. Alineatul (2) al
articolului 14 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(2) Procedura de eliberare a certificatului de cazier
fiscal şi de transmitere, în format electronic, a informaţiilor din cazierul
fiscal al contribuabililor, a cărui prezentare este obligatorie la înfiinţarea
societăţilor comerciale pentru persoanele prevăzute la art. 8 alin. (1), precum
şi modalitatea de plată a taxei prevăzute la art. 9 alin. (3) vor fi convenite
prin protocol încheiat între Agenţia Naţională de Administrare Fiscală şi
Ministerul Justiţiei - Oficiul Naţional al Registrului Comerţului."
Art. VIII. - Ordonanţa
Guvernului nr. 75/2001 privind organizarea şi funcţionarea cazierului fiscal,
republicată în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 664 din 23 iulie 2004, cu modificările şi
completările ulterioare, precum şi cu modificările aduse prin prezenta
ordonanţă, va fi republicată în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, după aprobarea prin lege a
prezentei ordonanţe, dandu-se
textelor o nouă numerotare.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul economiei şi
finanţelor,
Varujan Vosganian