ORDONANTA Nr. 59 din 30 august 2001
pentru ratificarea amendamentelor la Conventia privind Organizatia
internationala de telecomunicatii maritime prin sateliti "INMARSAT",
adoptate la cea de-a 12-a sesiune a Adunarii partilor (Londra, aprilie 1998)
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 534 din 31 august 2001
In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei si ale art. 1
pct. I.20 din Legea nr. 324/2001 privind abilitarea Guvernului de a emite
ordonante,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta.
Art. 1
Se ratifica amendamentele la Conventia privind Organizatia internationala
de telecomunicatii maritime prin sateliti "INMARSAT", incheiata la
Londra la 3 septembrie 1976, la care Romania a aderat prin Legea nr. 8/1990,
adoptate la cea de-a 12-a sesiune a Adunarii partilor (Londra, aprilie 1998).
Art. 2
Textul Conventiei privind Organizatia internationala de telecomunicatii
maritime prin sateliti "INMARSAT", astfel cum a fost modificat si
completat prin amendamentele prevazute la art. 1, se va republica in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, dupa aprobarea de catre Parlament a prezentei
ordonante.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul comunicatiilor
si tehnologiei informatiei,
Dan Nica
Ministrul afacerilor externe,
Mircea Geoana
AMENDAMENTE
la Conventia privind Organizatia internationala de telecomunicatii mobile prin
sateliti "INMARSAT" adoptate la cea de-a 12-a sesiune a Adunarii
partilor (Londra, aprilie 1998)
- Acronimul "INMARSAT" se elimina din titlul conventiei, iar
cuvantul "maritime" se inlocuieste cu cuvantul "mobile".
- Paragrafele 3 si 4 din Preambul se elimina.
- Paragraful 5 din Preambul devine paragraful 3, se modifica si va avea
urmatorul cuprins:
"hotarate, in acest scop, sa furnizeze in beneficiul utilizatorilor de
telecomunicatii din toate tarile, apeland la cea mai avansata si adecvata
tehnica de telecomunicatii spatiale, la metodele cele mai eficace si mai
economice, compatibile pe deplin cu utilizarea cea mai eficienta si echitabila
a spectrului frecventelor radioelectrice si orbitelor de sateliti,"
- Paragrafele 6 si 7 ale Preambulului se elimina.
- Paragrafele 4, 5, 6, 7, 8 si 9 ale Preambulului se modifica si vor avea
urmatorul cuprins:
"recunoscand faptul ca Organizatia Internationala de Telecomunicatii
Mobile prin Sateliti a stabilit, in conformitate cu obiectivul sau initial, un
sistem mondial de comunicatii mobile prin satelit pentru comunicatiile
maritime, incluzand facilitatile de comunicatie in caz de pericol sau pentru
securitate, care sunt specificate in Conventia internationala din 1974 pentru
ocrotirea vietii omenesti pe mare, cu amendamentele sale, si in Regulamentul
radiocomunicatiilor, astfel cum este prevazut in Constitutia si in Conventia
Uniunii Internationale a Telecomunicatiilor, cu amendamentele sale, care sa
raspunda anumitor cerinte de radiocomunicatii ale sistemului mondial pentru caz
de sinistru si siguranta navigatiei pe mare (GMDSS),
reamintind ca organizatia si-a extins obiectivul sau initial prin
furnizarea de comunicatii aeronautice si terestre mobile prin sateliti,
incluzand comunicatiile aeronautice prin sateliti pentru managementul
traficului aerian si controlul operational al aeronavelor (servicii de
securitate aeronautica) si, de asemenea, furnizarea de servicii de reperare
prin radio,
recunoscand ca dezvoltarea competitiei pe piata serviciilor de comunicatii
mobile prin satelit a facut necesar ca sistemul de sateliti INMARSAT sa fie
operat prin intermediul companiei, asa cum este definita la art. 1, in scopul
ca acesta sa ramana viabil din punct de vedere comercial si sa asigure astfel,
ca principiu de baza, continuitatea serviciilor de comunicatii maritime prin
satelit in caz de pericol sau pentru securitate, pentru functionarea sistemului
mondial pentru caz de sinistru si siguranta navigatiei pe mare (GMDSS),
avand intentia ca aceasta companie sa respecte si alte principii de baza,
in special nediscriminarea din motive de nationalitate, exercitarea
activitatilor exclusiv in scopuri pasnice, incercarea de a asigura servicii
pentru toate zonele in care exista necesitatea de comunicatii mobile prin
satelit si garantarea principiului concurentei loiale,
luand nota de faptul ca aceasta companie ar trebui sa opereze dupa
principii financiare si economice solide, avand in vedere principiile
comerciale general acceptate,
declarand ca exista necesitatea unui control interguvernamental pentru a
asigura indeplinirea de catre companie a obligatiilor de furnizor de servicii
pentru sistemul mondial pentru caz de sinistru si siguranta navigatiei pe mare
(GMDSS) si respectarea celorlalte principii de baza," [...]
- Articolul 1 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 1
Definitii
In termenii prezentei conventii:
(a) Termenul organizatie desemneaza organizatia interguvernamentala
infiintata conform prevederilor art. 2.
(b) Termenul companie desemneaza structura/structurile comerciale
organizata/organizate sub o lege nationala si prin intermediul careia/carora
este operat sistemul de sateliti INMARSAT.
(c) Termenul parte desemneaza un stat fata de care prezenta conventie a
intrat in vigoare.
(d) Expresia acord de servicii publice desemneaza Acordul executat de
organizatie si de companie, asa cum se mentioneaza in paragraful (1) al art. 4.
(e) GMDSS desemneaza sistemul mondial pentru caz de sinistru si siguranta
navigatiei pe mare, astfel cum a fost stabilit de Organizatia Maritima
Internationala."
- Articolul 2 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 2
Infiintarea organizatiei
Organizatia Internationala de Telecomunicatii Mobile prin Sateliti,
denumita in continuare organizatia, este creata prin prezenta conventie."
- Articolul 3 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 3
Obiectiv
Obiectivul organizatiei consta in supravegherea respectarii principiilor de
baza enuntate in prezentul articol, de catre companie, si anume:
(a) asigurarea furnizarii in continuare a serviciilor mondiale de
comunicatii prin satelit in caz de pericol sau pentru securitate pe mare, in
special a celor care sunt specificate in Conventia internationala din 1974
pentru ocrotirea vietii omenesti pe mare, cu amendamentele sale, si in
Regulamentul radiocomunicatiilor, astfel cum este prevazut in Constitutia si
Conventia Uniunii Internationale a Telecomunicatiilor, cu amendamentele sale,
privind GMDSS;
(b) furnizarea serviciilor fara discriminare din motive de nationalitate;
(c) exercitarea activitatilor exclusiv in scopuri pasnice;
(d) asigurarea de servicii pentru toate zonele unde exista necesitatea de
comunicatii mobile prin sateliti, acordand consideratia cuvenita regiunilor
rurale si izolate ale tarilor in dezvoltare;
(e) operarea in conformitate cu principiile concurentei loiale, cu
respectarea legilor si a reglementarilor aplicabile."
- Articolele 5 - Principii de finantare si gestiune a organizatiei -, 6 -
Organizarea segmentului spatial -, 7 - Accesul in cadrul segmentului spatial -
si 8 - Alte segmente spatiale - se elimina.
- Articolul 4 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 4
Implementarea principiilor de baza
1. Organizatia, cu aprobarea adunarii, va executa un acord de servicii
publice incheiat cu compania si va incheia orice alt acord necesar pentru a
permite organizatiei sa controleze si sa asigure respectarea de catre companie
a principiilor de baza prevazute la art. 3, precum si sa implementeze orice
alta prevedere a prezentei conventii.
2. Orice parte pe al carei teritoriu exista un sediu al companiei va lua
masurile corespunzatoare, in concordanta cu legile sale nationale, necesare
pentru a permite companiei sa continue furnizarea serviciilor GMDSS si sa
respecte celelalte principii de baza prevazute la art. 3."
- Articolul 9 devine articolul 5 si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 5
Structura
Organizatia cuprinde urmatoarele organe:
(a) Adunarea
(b) Secretariatul condus de un director."
- Articolul 10 devine articolul 6 si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 6
Adunarea - alcatuire si reuniuni
1. Adunarea este alcatuita din toate partile.
2. Adunarea se reuneste la fiecare doi ani in sesiune ordinara. Sesiunile
extraordinare sunt convocate la cererea unei treimi din numarul partilor sau la
solicitarea directorului ori potrivit prevederilor regulamentului interior al
adunarii.
3. Orice parte are dreptul sa asiste si sa participe la reuniunile
adunarii, indiferent de locul in care acestea au loc. Aranjamentele convenite
cu tara gazda trebuie sa fie compatibile cu aceste obligatii."
- Articolul 11 - Adunarea - procedura - devine articolul 7.
- Articolul 12 devine articolul 8 si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 8
Adunarea - atributii
Adunarea are urmatoarele atributii:
(a) studiaza si examineaza scopurile, politica generala si obiectivele pe
termen lung ale organizatiei si activitatile companiei care au legatura cu
principiile de baza prevazute la art. 3, luand in considerare orice recomandari
facute de companie asupra acestora;
(b) ia orice masuri si decide asupra oricaror proceduri necesare pentru a
asigura respectarea de catre companie a principiilor de baza, potrivit
prevederilor art. 4, in special aprobarea incheierii, modificarii si rezilierii
acordului de servicii publice potrivit prevederilor paragrafului 1 al art. 4;
(c) decide asupra problemelor privind relatiile oficiale intre organizatie
si state, fie ca sunt parti sau nu, si organizatiile internationale;
(d) decide asupra oricarui amendament la prezenta conventie, in temeiul
art. 18;
(e) numeste un director conform art. 9 si este competenta sa demita
directorul; si
(f) exercita orice alta atributie conferita acesteia de catre orice alt
articol al prezentei conventii."
- Articolele 13 - Consiliul - alcatuire -, 14 Consiliul - procedura -, 15 -
Consiliul - functiuni -, 16 - Organul conducator - si 17 - Reprezentarea in
cadrul reuniunilor - se elimina.
- Dupa articolul 8 se introduce articolul 9 cu urmatorul cuprins:
"Art. 9
Secretariat
1. Durata mandatului directorului este de patru ani sau orice alta durata
hotarata de adunare.
2. Directorul este reprezentantul legal al organizatiei si seful
secretariatului; el este raspunzator in fata adunarii si actioneaza sub
autoritatea acesteia.
3. Directorul stabileste, in functie de indrumarile si instructiunile
adunarii, structura, efectivele si conditiile normale de angajare a
functionarilor si personalului, a consultantilor si a altor consilieri ai
secretariatului si numeste personalul secretariatului.
4. Necesitatea de a asigura cel mai inalt nivel de integritate, de
competenta si de eficienta va prevala asupra celorlalte considerente la numirea
directorului si a celorlalti membri ai personalului secretariatului.
5. Organizatia incheie cu orice parte pe al carei teritoriu isi stabileste
secretariatul un acord care trebuie sa fie aprobat de adunare, privind orice
facilitati, privilegii si imunitati ale organizatiei, ale directorului sau si
ale celorlalti functionari, precum si ale reprezentantilor partilor pentru
perioada cat acestia se gasesc pe teritoriul tarii gazda, in vederea
exercitarii functiilor lor. Acordul isi inceteaza valabilitatea daca secretariatul
paraseste teritoriul tarii gazda.
6. Toate partile, altele decat cele care au incheiat acorduri potrivit
prevederilor paragrafului 5, incheie un protocol asupra privilegiilor si
imunitatilor organizatiei, directorului sau, ale personalului acesteia,
expertilor care executa misiuni pentru organizatie si ale reprezentantilor
partilor pentru perioada cat acestia se afla pe teritoriul partilor in scopul
exercitarii functiilor lor. Acest protocol are caracter de sine statator fata
de prezenta conventie si stipuleaza conditiile in care isi inceteaza
valabilitatea."
- Articolul 18 devine articolul 10 si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 10
Cheltuieli
1. In acordul de servicii publice organizatia va prevedea in sarcina
companiei cheltuielile pentru:
(a) infiintarea si functionarea secretariatului;
(b) desfasurarea reuniunilor adunarii; si
(c) aplicarea masurilor luate de organizatie in temeiul art. 4, pentru a
asigura respectarea principiilor de baza de catre companie.
2. Fiecare parte isi asuma propriile cheltuieli de reprezentare la
reuniunile adunarii."
- Articolele 19 - Stabilirea de taxe de utilizare -, 20 - Incheierea
contractelor - si 21 - Inventii si informatii tehnice - se elimina.
- Articolul 22 devine articolul 11 si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 11
Raspunderi
O parte nu este raspunzatoare ca atare pentru actele si obligatiile
organizatiei sau ale companiei, decat in cadrul relatiilor sale cu non-partile
sau cu persoanele fizice sau juridice pe care le-ar putea reprezenta, si numai
in masura in care aceasta responsabilitate decurge din tratatele in vigoare
intre partea si non-partea interesata. Cu toate acestea, prevederile anterioare
nu interzic unei parti care are obligatia, in temeiul unui asemenea tratat, sa
plateasca o compensatie unei non-parti sau unei persoane fizice sau juridice pe
care aceasta parte ar putea sa o reprezinte sa invoce drepturile ce pot decurge
din respectivul tratat fata de orice alta parte."
- Articolele 23 - Costuri exclusive - si 24 - Verificarea conturilor - se
elimina.
- Articolul 25 devine articolul 12 si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 12
Personalitatea juridica
Organizatia are personalitate juridica. In scopul exercitarii functiilor
ce-i incumba, ea poate incheia contracte, achizitiona, inchiria, detine si ceda
bunuri mobile si imobile, poate fi parte intr-o procedura judiciara si poate
incheia acorduri cu statele sau cu organizatiile internationale."
- Articolul 26 - Privilegii si imunitati - se elimina.
- Articolul 27 devine articolul 13 si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 13
Relatiile cu celelalte organizatii internationale
Organizatia colaboreaza cu Organizatia Natiunilor Unite, cu organele
acesteia care au atributii legate de utilizarea pasnica a spatiului
extraatmosferic si a zonelor oceanice, cu institutiile sale specializate,
precum si cu alte organizatii internationale, in legatura cu probleme de
interes comun."
- Articolul 28 - Notificarea adresata Uniunii Internationale de
Telecomunicatii - se elimina.
- Articolul 29 devine articolul 14 si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 14
Retragerea
Orice parte poate, in urma notificarii scrise adresate depozitarului, sa se
retraga in mod voluntar din organizatie in orice moment, aceasta retragere
urmand sa intre in vigoare la primirea de catre depozitar a unei astfel de
notificari."
- Articolul 30 - Suspendarea si retragerea obligatorie - se elimina.
- Articolul 31 devine articolul 15 si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 15
Solutionarea diferendelor
Orice diferend intre parti sau intre parti si organizatie in legatura cu
orice aspect decurgand din prezenta conventie trebuie sa fie solutionat pe
calea tratativelor intre partile interesate. Daca, in termen de un an de la
data la care oricare dintre parti a solicitat solutionarea, diferendul nu a
fost solutionat, iar partile implicate in diferend nu au acceptat:
(a) in cazul unui diferend intre parti, supunerea acestuia Curtii
Internationale de Justitie; sau
(b) in cazul altor diferende, recurgerea la o alta procedura de solutionare
a diferendelor,
daca partile implicate in diferend consimt, diferendul poate fi supus
arbitrajului conform prevederilor anexei la prezenta conventie."
- Articolul 32 devine articolul 16 si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 16
Consimtamantul de a fi obligat
1. Prezenta conventie ramane deschisa semnarii la Londra pana la intrarea
sa in vigoare; ea ramane apoi deschisa aderarii. Toate statele pot deveni parti
ale prezentei conventii prin:
(a) semnarea fara rezerva in ceea ce priveste ratificarea, acceptarea sau
aprobarea; sau
(b) semnarea sub rezerva ratificarii, acceptarii sau aprobarii urmate de
ratificare, acceptare sau aprobare; sau
(c) aderare.
2. Ratificarea, acceptarea, aprobarea sau aderarea se efectueaza prin
depunerea instrumentului adecvat pe langa depozitar.
3. Nu se pot formula rezerve in legatura cu prezenta conventie."
- Articolul 33 - Intrarea in vigoare - devine articolul 17.
- Articolul 34 devine articolul 18 si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 18
Amendamente
1. Orice parte poate propune amendamente la prezenta conventie, amendamente
care vor fi transmise de catre director tuturor partilor si companiei. Adunarea
nu studiaza amendamentul decat dupa trecerea unui termen de sase luni, tinand
seama de orice recomandare a companiei. In situatii deosebite, adunarea poate
sa reduca acest termen cu pana la trei luni, printr-o decizie de fond.
2. In cazul in care este adoptat de adunare, amendamentul intra in vigoare
la o suta douazeci de zile dupa primirea de catre depozitar a notificarii de
acceptare a acestui amendament de doua treimi dintre statele care la data
aprobarii sale de catre adunare erau parti. O data intrat in vigoare
amendamentul devine obligatoriu pentru acele parti care l-au acceptat. Pentru
orice alt stat care a fost parte la data adoptarii amendamentului de catre
adunare, amendamentul devine obligatoriu la data la care depozitarul primeste
notificarea de acceptare din partea acestuia."
- Articolul 35 devine articolul 19 si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 19
Depozitarul
1. Secretarul general al Organizatiei maritime internationale este
depozitarul prezentei conventii.
2. Depozitarul informeaza urgent toate partile in legatura cu:
(a) orice semnare a conventiei;
(b) depunerea oricarui instrument de ratificare, acceptare, aprobare sau
aderare;
(c) intrarea in vigoare a conventiei;
(d) adoptarea unui amendament la conventie si intrarea sa in vigoare;
(e) orice notificare privind retragerea;
(f) orice alte modificari si comunicari avand legatura cu prezenta
conventie.
3. O data cu intrarea in vigoare a unui amendament la conventie,
depozitarul trimite o copie certificata pentru conformitate cu originalul catre
Secretariatul Organizatiei Natiunilor Unite, in vederea inregistrarii si
publicarii, potrivit prevederilor art. 102 din Carta Natiunilor Unite."
- Titlul anexei la conventie se inlocuieste si va avea urmatorul cuprins:
"Proceduri de urmat in vederea reglementarii diferendelor prevazute la
art. 15 din conventie"
- Articolul 1 al anexei se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 1
Diferendele susceptibile sa fie solutionate prin aplicarea art. 15 din
conventie sunt supuse unui tribunal arbitral format din trei membri."
- Articolul 2 al anexei se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 2
Orice reclamant sau grup de reclamanti care doreste supunerea unui diferend
arbitrajului adreseaza fiecarui parat, precum si secretariatului, un dosar
cuprinzand:
(a) o descriere completa a diferendului, motivele pentru care paratul este
chemat sa participe la arbitraj, precum si masurile solicitate;
(b) motivele pentru care diferendul este de competenta tribunalului si
motivele pentru care masurile solicitate pot fi admise daca tribunalul se
pronunta in favoarea reclamantului;
(c) o expunere care sa explice motivele pentru care reclamantul nu a putut
solutiona diferendul in mod amiabil sau prin alte mijloace decat arbitrajul;
(d) dovada acordului sau a consimtamantului partilor, in cazul in care
acesta reprezinta o conditie de recurgere la procedura de arbitraj;
(e) numele persoanei desemnate ca arbitru de catre reclamant.
Secretariatul distribuie fara intarziere un exemplar al dosarului fiecarei
parti."
- Articolul 3 paragraful 1 al anexei se modifica si va avea urmatorul
cuprins:
"1. In termen de saizeci de zile de la data primirii exemplarelor
dosarului prevazut la art. 2 de catre toti paratii, acestia desemneaza in mod
colectiv o persoana ca arbitru in cadrul tribunalului. In acelasi termen,
paratii pot, in mod colectiv sau individual, sa furnizeze fiecarei parti,
precum si secretariatului un document cuprinzand raspunsul lor, individual sau
colectiv, la expunerile prevazute la art. 2, si cuprinzand orice cerere
reconventionala decurgand din obiectul diferendului."
- Paragrafele (2), (6), (8) si (11) ale articolului 5 din anexa se modifica
si vor avea urmatorul cuprins:
"(2) Dezbaterile au loc cu usile inchise, iar toate documentele si
piesele prezentate in fata tribunalului sunt confindentiale. Cu toate acestea,
organizatia poate asista la dezbateri si are acces la toate documentele si
piesele prezentate. Cand organizatia este parte in diferend, toate partile au
dreptul sa fie prezente la dezbateri si sa aiba acces la toate documentele si
piesele prezentate.
................................................................................
(6) Tribunalul poate primi cereri reconventionale rezultand direct din
obiectul diferendului si se va pronunta asupra lor, daca acestea sunt de
competenta lui, asa cum este definita aceasta in art. 15 din conventie.
................................................................................
(8) In orice moment al desfasurarii procesului tribunalul poate inchide
procedura atunci cand considera ca diferendul depaseste limitele competentei
sale, asa cum este ea definita la art. 15 din conventie.
................................................................................
(11) Tribunalul comunica decizia sa secretariatului care o transmite
tuturor partilor."
- Articolul 7 al anexei se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 7
Orice parte sau organizatia poate solicita tribunalului autorizarea de a
interveni in diferend sau de a se constitui parte la acesta. Tribunalul da curs
solicitarii daca stabileste ca cel care a avansat-o are un interes substantial
in cazul respectiv."
- Articolul 9 al anexei se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 9
Fiecare parte si organizatia furnizeaza toate informatiile pe care
tribunalul, la cererea unei parti la diferend sau din proprie initiativa, le
considera necesare in desfasurarea procedurii si in solutionarea
diferendului."
- Articolul 11 al anexei se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 11
1. Hotararea tribunalului va fi luata in conformitate cu dreptul
international si va fi intemeiata pe:
(a) conventie;
(b) principiile de drept general admise.
2. Hotararea tribunalului, inclusiv orice solutionare pe cale amiabila
intre partile la diferend prin aplicarea paragrafului 7 al art. 5, are caracter
obligatoriu pentru toate partile, care trebuie sa se conformeze cu buna
credinta acesteia. In cazul in care organizatia este parte in diferend, iar
tribunalul considera ca o decizie a unui organ oarecare al organizatiei este
nula, nefiind autorizata de conventie sau nefiind conforma cu aceasta, hotararea
tribunalului are caracter obligatoriu pentru toate partile.
3. In cazul aparitiei unui dezacord asupra semnificatiei sau sferei de
aplicare a hotararii, tribunalul care a pronuntat o va da interpretarea
acesteia, la solicitarea oricarei parti la diferend."