ORDONANTA Nr. 6 din 22 ianuarie 2004
privind transferurile transfrontaliere
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 82 din 30 ianuarie 2004
In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, si al art. 1
pct. II.7 din Legea nr. 559/2003 privind abilitarea Guvernului de a emite
ordonante,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Sfera de aplicare si interdictii
(1) Prezenta ordonanta se aplica transferurilor transfrontaliere definite
la art. 2 alin. (1) lit. c), care indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:
a) sunt realizate intre Romania si statele membre ale Uniunii Europene si
celelalte state apartinand Spatiului Economic European, denumite in continuare
state membre;
b) sunt denominate in moneda nationala (leu), in moneda unui stat membru
sau in euro;
c) sunt ordonate de persoane fizice sau juridice altele decat cele
prevazute la art. 2 alin. (1) lit. a) si b);
d) la executarea transferului participa o institutie, in intelesul prevazut
la art. 2 alin. (1) lit. a), situata in Romania;
e) valoarea transferului nu este mai mare decat echivalentul a 50.000 euro.
(2) Persoanele fizice nu pot presta servicii de transfer monetar pe
teritoriul Romaniei sau in afara acestuia.
Art. 2
Definitii
(1) In intelesul prezentei ordonante, expresiile utilizate au urmatoarele
semnificatii:
a) institutie - orice persoana juridica ce executa cu titlu profesional
transferuri transfrontaliere in cadrul activitatii sale obisnuite, in special o
institutie de credit sau o societate care presteaza servicii postale, inclusiv
sucursalele acestora;
b) institutie de natura financiara - o societate de asigurare, inclusiv de
asigurari de viata, de reasigurare si o societate mutuala care desfasoara
activitate de asigurare, un organism de plasament colectiv in valori mobiliare,
inchis sau deschis, organizat ca societate comerciala sau ca fond fara
personalitate juridica, o societate de servicii de investitii financiare si
orice alta entitate a carei activitate este similara activitatilor desfasurate
de aceste entitati sau a carei activitate principala o constituie
achizitionarea de active financiare ori transformarea creantelor financiare;
c) transfer transfrontalier - operatiunea realizata la initiativa unui
ordonator prin intermediul unei institutii sau unei sucursale a unei
institutii, situata intr-un stat, in scopul punerii la dispozitie beneficiarului
a unei sume de bani, prin creditarea unui cont sau prin predarea sumei in
numerar, la o institutie sau la o sucursala a unei institutii, situata in alt
stat;
d) ordin de transfer transfrontalier - instructiune neconditionata de
executare a unui transfer transfrontalier, data direct de ordonator institutiei
sale, in forma scrisa, orala sau electronica, cu conditia ca forma sa fie
acceptata de institutie;
e) ordonator - persoana fizica sau juridica care ordona executarea unui
transfer transfrontalier in favoarea unui beneficiar;
f) beneficiar - destinatarul final al unui transfer transfrontalier, caruia
ii sunt puse la dispozitie fondurile aferente transferului intr-un alt stat
decat cel in care a fost emis ordinul, fie prin creditarea unui cont la care
acesta are acces, fie prin predarea catre acesta a unei sume in numerar;
g) institutie intermediara - o institutie, alta decat institutia
ordonatorului sau cea a beneficiarului, care participa la executarea unui
transfer transfrontalier;
h) client - ordonator sau, dupa caz, beneficiar, in functie de context;
i) data acceptarii - data indeplinirii tuturor conditiilor cerute de o
institutie pentru a executa un ordin de transfer transfrontalier, conditii
incluzand printre altele existenta unor fonduri suficiente si disponibile ale
ordonatorului, precizarea detaliilor necesare pentru executarea ordinului si,
dupa caz, existenta documentelor care justifica efectuarea transferului
transfrontalier;
j) rata dobanzii de referinta - rata dobanzii in functie de care se
stabileste nivelul compensatiei, care reprezinta rata dobanzii legale pentru
obligatiile banesti stabilita potrivit legii romane, daca nu se prevede altfel
in contract; pentru transferurile denominate in moneda unui stat membru sau in
euro rata dobanzii legale va fi cea stabilita potrivit legii romane pentru
relatiile economice internationale.
(2) Ordonatorul si beneficiarul unui transfer transfrontalier pot fi una si
aceeasi persoana.
(3) In sensul prezentei ordonante, sucursalele unei institutii situate in
state diferite, care participa la executarea unui ordin de transfer
transfrontalier, vor fi considerate institutii separate.
CAP. 2
Obligatii referitoare la transparenta conditiilor aplicabile transferurilor
transfrontaliere
Art. 3
Informatii prealabile
(1) Institutiile sunt obligate sa puna la dispozitie clientilor lor,
actuali sau potentiali, informatii in scris cu privire la conditiile generale
de realizare a transferurilor transfrontaliere, intr-o forma usor de inteles.
Informatiile pot fi furnizate si prin intermediul mijloacelor electronice, daca
institutia poate oferi servicii pe aceasta cale.
(2) Informatiile prevazute la alin. (1) vor include cel putin urmatoarele:
a) termenul necesar pentru creditarea fondurilor in contul institutiei
beneficiarului, atunci cand un ordin de transfer transfrontalier dat
institutiei este executat, cu indicarea clara a momentului de la care acesta
incepe sa curga;
b) termenul necesar de la primirea unui transfer transfrontalier, pentru ca
fondurile creditate in contul institutiei beneficiarului sa fie creditate in
contul beneficiarului sau sa fie puse la dispozitie acestuia sub forma de
numerar;
c) modalitatea de calcul al comisioanelor si al altor costuri aferente care
cad in sarcina clientului si sunt datorate institutiei, atat in cazul
executarii unui transfer transfrontalier, cat si in cazul primirii unui astfel
de transfer;
d) data valutei utilizate de institutie, daca este cazul;
e) indicarea cursurilor de schimb utilizate;
f) indicarea procedurii de solutionare a diferendelor la care clientii pot
apela si modalitatea de acces la aceasta.
(3) In conditiile generale prevazute la alin. (1) se va indica si faptul ca
se prezuma ca ordonatorul va suporta costurile legate de transferul
transfrontalier si vor fi prezentate posibilitatile pe care acesta le are de a
dispune ca aceste costuri sa fie suportate partial sau total de catre
beneficiar.
(4) Conditiile generale pe care institutia le-a facut publice conform alin.
(1) se aplica tuturor transferurilor transfrontaliere care fac obiectul
prezentei ordonante, daca prin contractul incheiat cu clientul nu se prevad
conditii diferite.
Art. 4
Informatii ulterioare
(1) Ulterior executarii sau primirii unui transfer transfrontalier,
institutiile sunt obligate sa puna la dispozitie clientilor lor, cu exceptia
cazului in care clientul a renuntat expres la acest drept, informatii in scris,
intr-o forma usor de inteles, din care sa rezulte ca transferul a fost
finalizat. Informatiile pot fi furnizate si prin intermediul mijloacelor
electronice, daca institutia poate oferi servicii pe aceasta cale.
(2) Informatiile prevazute la alin. (1) vor cuprinde cel putin urmatoarele:
a) o referinta care sa permita clientului identificarea transferului
transfrontalier;
b) valoarea initiala a transferului transfrontalier;
c) valoarea tuturor comisioanelor si a celorlalte costuri aferente,
suportate de catre client;
d) data valutei utilizate de institutie, daca este cazul.
(3) In cazul in care ordonatorul a specificat faptul ca beneficiarul
urmeaza sa suporte partial sau integral costurile legate de transferul
transfrontalier, beneficiarul va fi informat cu privire la aceasta de catre
institutia sa.
(4) In cazul in care orice suma legata de transferul transfrontalier a
facut obiectul unui schimb valutar, institutia care a realizat acest schimb il
va informa pe clientul sau asupra cursului de schimb utilizat.
CAP. 3
Obligatii minime ale institutiilor referitoare la executarea transferurilor
transfrontaliere
Art. 5
Angajamente specifice ale institutiei
(1) Cu exceptia cazului in care nu doresc sa realizeze operatiunea,
institutiile sunt obligate sa puna la dispozitie clientilor lor, daca acestia
solicita acest lucru, o oferta scrisa sau transmisa prin intermediul
mijloacelor electronice, daca institutia poate oferi servicii pe aceasta cale,
oferta care sa contina conditiile specifice aplicabile unui ordin de transfer
ale carui destinatie si valuta au fost precizate de catre client. Atunci cand
aceste conditii sunt identice cu conditiile generale aplicabile transferurilor
transfrontaliere, oferta poate fi inlocuita cu o copie de pe aceste conditii
generale.
(2) In conditiile specifice prevazute la alin. (1) trebuie sa se indice cel
putin termenul limita pana la care sumele aferente transferului transfrontalier
urmeaza sa fie creditate in contul institutiei beneficiarului si costurile
aferente, mai putin cele legate de cursul de schimb valutar care va fi
utilizat.
(3) Oferta transmisa potrivit alin. (1) va fi ferma pentru institutie
pentru un interval de 5 zile bancare lucratoare de la data la care aceasta a
fost adusa la cunostinta clientului, daca nu a intervenit o situatie de forta
majora.
Art. 6
Obligatii referitoare la timpul necesar executarii transferurilor
transfrontaliere
(1) Institutia ordonatorului este obligata sa execute transferul
transfrontalier in termenul limita agreat de comun acord cu ordonatorul.
(2) In cazul in care fondurile nu au fost creditate in contul institutiei
beneficiarului in termenul limita agreat sau, in absenta unui acord in acest
sens, creditarea nu s-a realizat pana la sfarsitul celei de-a 5-a zi bancare
lucratoare care urmeaza datei acceptarii ordinului de transfer transfrontalier,
institutia ordonatorului va datora ordonatorului o compensatie.
(3) Compensatia va consta in plata unei dobanzi calculate prin aplicarea
ratei dobanzii de referinta asupra sumei aferente transferului transfrontalier
pe intervalul de timp de la sfarsitul termenului limita agreat sau, in absenta
unui acord in acest sens, de la sfarsitul celei de-a 5-a zi bancare lucratoare
care urmeaza datei acceptarii pana la data la care fondurile sunt creditate in
contul institutiei beneficiarului.
(4) In termen de maximum doua zile bancare lucratoare de la data primirii
fondurilor, institutia ordonatorului este obligata sa transfere catre
institutia beneficiarului sau, dupa caz, catre institutia intermediara suma
aferenta transferului, cu exceptia cazului in care institutia beneficiarului
ori institutia intermediara respectiva notifica refuzul de executare a
ordinului de transfer in termen de doua zile bancare lucratoare de la data
primirii acestuia.
(5) Fiecare institutie intermediara este obligata sa execute ordinul de
transfer transfrontalier in termen de cel mult doua zile bancare lucratoare de
la data primirii sumei aferente transferului ori sa notifice institutiei de la
care a primit instructiunile refuzul de a executa ordinul sau orice intarziere
preconizata, in termen de doua zile bancare lucratoare de la data la care a
primit ordinul de transfer, daca nu se prevede altfel in instructiunile
primite.
(6) In cazul in care neexecutarea transferului transfrontalier in termenul
limita agreat sau, in absenta unui acord in acest sens, pana la sfarsitul celei
de-a 5-a zi bancare lucratoare care urmeaza datei acceptarii ordinului de
transfer este imputabila unei institutii intermediare, aceasta institutie va
datora institutiei ordonatorului o compensatie calculata potrivit prevederilor
alin. (3).
(7) Daca institutia care a primit fondurile aferente unui transfer
transfrontalier nu este institutia beneficiarului sau aceasta nu a notificat
refuzul de a executa ordinul de transfer transfrontalier in termen de doua zile
bancare lucratoare de la primirea fondurilor specificate in ordinul de
transfer, institutia respectiva este obligata sa emita un nou ordin de transfer
catre institutia beneficiarului sau catre o alta institutie intermediara, care
sa permita executarea transferului conform instructiunilor date de ordonator.
(8) Institutia beneficiarului este obligata sa puna la dispozitie
clientului sau fondurile aferente transferului transfrontalier intr-un termen
limita agreat cu acesta.
(9) Daca institutia beneficiarului nu este in masura sa execute ordinul de
transfer transfrontalier in termenul prevazut la alin. (10), va informa, de
indata, institutia de la care a primit ordinul si, dupa caz, institutia
ordonatorului asupra motivelor care au determinat neexecutarea ordinului sau
executarea cu intarziere a acestuia.
(10) In cazul in care fondurile nu au fost creditate in contul
beneficiarului sau puse la dispozitie acestuia sub forma de numerar in termenul
limita agreat ori, in absenta unui acord in acest sens, pana la sfarsitul zilei
bancare lucratoare care urmeaza datei la care s-a creditat contul institutiei
beneficiarului, aceasta va datora beneficiarului o compensatie.
(11) Compensatia va consta in plata unei dobanzi calculate prin aplicarea
ratei dobanzii de referinta asupra sumei aferente transferului transfrontalier
pe intervalul de timp de la sfarsitul termenului limita agreat sau, in absenta
unui acord in acest sens, de la sfarsitul zilei bancare lucratoare care urmeaza
datei la care s-a creditat contul institutiei beneficiarului pana la data la
care fondurile sunt creditate in contul beneficiarului sau sunt puse la
dispozitia sa sub forma de numerar.
(12) Compensatiile prevazute in prezentul articol nu vor fi platite in
situatia in care institutia ordonatorului sau, dupa caz, cea a beneficiarului
poate proba ca intarzierea este imputabila ordonatorului, respectiv
beneficiarului.
(13) Compensatiile datorate potrivit prezentului articol se vor plati
independent de orice alte despagubiri care pot fi acordate clientilor si/sau
institutiilor care au participat la executarea ordinului de transfer
transfrontalier potrivit dreptului comun in materia raspunderii civile.
Art. 7
Obligatia de executare a transferului transfrontalier in conformitate cu
instructiunile
(1) De la data acceptarii unui ordin de transfer transfrontalier institutia
ordonatorului, orice institutie intermediara si institutia beneficiarului vor
fi obligate sa execute transferul transfrontalier pentru intreaga suma
ordonata, cu exceptia cazului in care ordonatorul a specificat ca beneficiarul
va suporta integral sau partial costurile legale de transfer. In acest caz
institutia ordonatorului este obligata sa comunice aceste specificatii
institutiei beneficiarului si institutiei intermediare, dupa caz.
(2) Obligatia prevazuta la alin. (1) nu exclude posibilitatea ca institutia
beneficiarului sa solicite beneficiarului comision de administrare a contului,
daca un astfel de comision este uzual in conformitate cu reglementarile sau cu
practica institutiei. Un astfel de comision nu va fi utilizat in nici un caz de
catre institutia beneficiarului pentru a evita respectarea obligatiei prevazute
la alin. (1).
(3) Independent de orice alte pretentii care pot fi ridicate potrivit
dreptului comun, in cazul in care institutia ordonatorului sau o institutie
intermediara a procedat la retinerea unei sume din valoarea totala a transferului
transfrontalier cu incalcarea prevederilor alin. (1), la cererea ordonatorului,
institutia acestuia va fi obligata ca, pe cheltuiala proprie si fara deducerea
altor sume, sa transfere suma astfel retinuta catre beneficiar sau, dupa caz,
catre ordonator, dupa cum s-a solicitat de catre ordonator.
(4) Orice institutie intermediara care a procedat la retinerea unor sume cu
incalcarea prevederilor alin. (1) va fi obligata ca, pe cheltuiala proprie si
fara deducerea altor sume, sa transfere suma astfel retinuta catre institutia
ordonatorului sau, la cererea acesteia, catre beneficiar.
(5) In cazul in care institutia beneficiarului a incalcat obligatia de a
executa ordinul de transfer transfrontalier in conformitate cu instructiunile
ordonatorului potrivit dispozitiilor alin. (1), aceasta va fi obligata,
independent de orice alte pretentii care pot fi ridicate potrivit dreptului
comun, sa transfere catre beneficiar, pe cheltuiala proprie si fara deducerea
altor sume, suma retinuta in mod nejustificat.
Art. 8
Obligatia de restituire ce revine institutiilor in cazul neexecutarii
transferurilor
(1) Daca fondurile aferente unui transfer transfrontalier nu au fost
creditate in contul institutiei beneficiarului, dupa acceptarea de catre
institutia ordonatorului a ordinului de transfer, independent de orice alte
pretentii care pot fi ridicate potrivit dreptului comun, institutia
ordonatorului va fi obligata la restituirea catre ordonator a sumei aferente
transferului transfrontalier, la care se adauga:
a) dobanda calculata prin aplicarea ratei dobanzii de referinta asupra
sumei aferente transferului transfrontalier pe intervalul de timp dintre data
acceptarii ordinului de transfer si data restituirii catre ordonator a sumei
respective;
b) alte costuri legate de transferul transfrontalier suportate de
ordonator.
(2) Sumele prevazute la alin. (1) nu pot depasi echivalentul a 12.500 euro
si vor fi puse la dispozitie ordonatorului in termen de maximum 14 zile bancare
lucratoare de la data cererii ordonatorului, cu exceptia cazului in care intre
timp fondurile aferente transferului transfrontalier au fost creditate in
contul institutiei beneficiarului.
(3) Cererea prevazuta la alin. (2) nu poate fi facuta de ordonator inainte
de expirarea termenului limita agreat cu institutia sa pentru executarea
ordinului de transfer transfrontalier ori, in absenta unui acord in acest sens,
pana la expirarea a 5 zile bancare lucratoare care urmeaza datei acceptarii
ordinului de transfer transfrontalier.
(4) Fiecare institutie intermediara care a acceptat ordinul de transfer
transfrontalier si a primit suma aferenta transferului respectiv este obligata
sa restituie institutiei de la care a primit instructiuni pentru executarea
acelui ordin, pe cheltuiala proprie, suma aferenta transferului
transfrontalier, inclusiv costurile si dobanzile legate de acesta, cu aplicarea
corespunzatoare a prevederilor alin. (1) lit. a) si b), daca fondurile aferente
unui transfer transfrontalier nu au fost creditate in contul institutiei
beneficiarului. Daca transferul transfrontalier nu a fost executat datorita
unor erori sau omisiuni in instructiunile de realizare a transferului care au
fost date institutiei intermediare, aceasta va intreprinde toate masurile
pentru recuperarea si restituirea sumei transferului in cel mai scurt timp.
(5) Prin exceptie de la prevederile alin. (1), daca transferul
transfrontalier nu a fost realizat datorita neexecutarii acestuia de catre
institutia intermediara aleasa de institutia beneficiarului, aceasta din urma
va fi obligata sa puna la dispozitie beneficiarului suma aferenta transferului
transfrontalier si sumele prevazute la alin. (1) lit. a) si b), dar nu mai mult
de echivalentul a 12.500 euro.
(6) Prin exceptie de la prevederile alin. (1) si (4), daca ordinul de
transfer transfrontalier nu a fost realizat datorita unor omisiuni sau erori in
instructiunile date de ordonator institutiei sale sau datorita neexecutarii
ordinului de catre o institutie intermediara aleasa in mod expres de catre
ordonator, institutia ordonatorului si celelalte institutii participante la
executarea transferului vor intreprinde masurile necesare pentru recuperarea si
restituirea, in cel mai scurt timp, catre ordonator a sumei aferente
transferului.
(7) In cazul prevazut la alin. (6), daca suma a fost recuperata de catre
institutia ordonatorului, aceasta va fi obligata sa o puna la dispozitie
ordonatorului in termen de doua zile bancare lucratoare. In acest caz
institutiile participante la executarea transferului transfrontalier, inclusiv
institutia ordonatorului, nu sunt obligate sa restituie sumele reprezentand
comisioanele percepute, nu datoreaza dobanzi si vor putea sa retina costurile
ocazionate de recuperarea sumei, daca aceste costuri pot fi justificate si
evidentiate distinct.
(8) Dispozitiile prezentului articol nu aduc atingere dreptului clientilor
de a cere restituirea sumei aferente transferului transfrontalier, impreuna cu
alte costuri suportate si dobanzi datorate conform prezentei ordonante, in
masura in care acestea nu sunt acoperite de nivelul maxim prevazut la alin.
(2), precum si orice alte despagubiri care pot fi acordate potrivit dreptului
comun.
Art. 9
Situatia de forta majora
(1) Institutiile care participa la executarea unui ordin de transfer
transfrontalier vor fi exonerate de obligatiile prevazute in prezenta ordonanta
daca invoca o situatie de forta majora, in masura in care aceasta prezinta
relevanta pentru indeplinirea obligatiilor respective.
(2) In sensul alin. (1) va fi considerata situatie de forta majora aparitia
oricarei imprejurari de fapt imprevizibile si de neinlaturat, independenta de
vointa persoanei care invoca forta majora si ale carei consecinte ar fi fost
imposibil de evitat in ciuda tuturor eforturilor intreprinse in acest sens.
(3) Dispozitiile alin. (1) nu exonereaza institutiile de obligatiile care
le revin potrivit legislatiei privind prevenirea si sanctionarea spalarii
banilor.
CAP. 4
Dispozitii finale
Art. 10
Solutionarea litigiilor - procedura alternativa de solutionare
(1) Fiecare institutie trebuie sa dispuna de proceduri corespunzatoare de
rezolvare a plangerilor inaintate de clienti in legatura cu executarea unui
transfer transfrontalier sau cu angajamentele asumate de institutie in legatura
cu un transfer transfrontalier. Clientii pot apela la procedurile de rezolvare
a plangerilor in mod facultativ.
(2) In situatia in care, in termen de cel mult 3 luni de la inregistrarea
unei plangeri, institutia nu a intreprins nici un demers pentru solutionarea
plangerii, nu a reusit solutionarea pe cale amiabila a acesteia sau nu a
formulat un raspuns la plangerea inaintata de client, acesta poate apela la
medierea diferendului de catre Banca Nationala a Romaniei, ca modalitate
alternativa de solutionare a diferendelor, sau se poate adresa instantelor
judecatoresti competente.
(3) In aplicarea dispozitiilor alin. (2), in structura Bancii Nationale a
Romaniei va fi creat un compartiment specializat, care va avea urmatoarele
atributii principale:
a) medierea diferendelor legate de transferurile transfrontaliere aparute
intre clienti si institutiile din Romania implicate in executarea acestor
transferuri;
b) elaborarea reglementarilor necesare privind procedura specifica de acces
la mediere;
c) elaborarea de reglementari cuprinzand instructiuni in aplicarea
ordonantei, in special cu privire la obligatiile care incumba institutiilor din
Romania implicate in executarea transferurilor transfrontaliere, in masura in
care asemenea instructiuni sunt necesare pentru aplicarea unitara a
dispozitiilor prezentei ordonante;
d) emiterea unui punct de vedere cu caracter consultativ cu privire la
diferendele care nu au facut obiectul medierii de catre Banca Nationala a Romaniei,
daca un asemenea punct de vedere este solicitat de instantele judecatoresti
sesizate cu judecarea cauzei;
e) elaborarea raportului anual referitor la activitatea de mediere
desfasurata in cadrul compartimentului.
(4) Procedura de solutionare a diferendelor de catre Banca Nationala a
Romaniei, prin intermediul compartimentului specializat, este gratuita.
Compartimentul specializat va formula o solutie cu privire la aspectele
semnalate, in maximum 30 de zile de la inregistrarea unei cereri de mediere;
daca sunt necesare documente si/sau informatii suplimentare, un nou termen de
30 de zile va curge de la data prezentarii acestor documente sau informatii.
(5) Solutia formulata de compartimentul specializat din cadrul Bancii
Nationale a Romaniei nu are caracter obligatoriu pentru partile interesate si
nu intra sub incidenta dispozitiilor art. 83 din Legea nr. 58/1998 privind
activitatea bancara, cu modificarile si completarile ulterioare. In situatia in
care partea nemultumita se adreseaza instantelor judecatoresti pentru apararea
drepturilor sale, solutia formulata de compartimentul specializat din cadrul
Bancii Nationale a Romaniei poate fi avuta in vedere, cu caracter consultativ,
de instanta judecatoreasca competenta.
Art. 11
Conturi specifice
Institutiile, altele decat institutiile de credit, vor deschide si mentine
conturi bancare separate pentru operarea sumelor aferente transferurilor
transfrontaliere pe care le executa, conturi care vor fi utilizate exclusiv
pentru aceasta activitate; in acest sens, fondurile din aceste conturi nu vor
putea fi utilizate pentru a efectua plati legate de alte operatiuni ale
institutiilor respective, plati cu caracter personal sau pentru acoperirea
cheltuielilor de exploatare si nici pentru realizarea de investitii, chiar daca
utilizarea in acest scop ar avea un caracter temporar.
Art. 12
Regimul valutar
Dispozitiile prezentei ordonante se completeaza cu reglementarile in
vigoare privind regimul operatiunilor valutare.
Art. 13
Intrarea in vigoare
(1) Prezenta ordonanta intra in vigoare la 60 de zile de la data publicarii
sale in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(2) In termenul prevazut la alin. (1) Banca Nationala a Romaniei va emite
reglementarile privind procedura specifica de acces la mediere si, dupa caz,
cuprinzand instructiuni pentru aplicarea unitara a dispozitiilor prezentei
ordonante.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
Guvernatorul Bancii Nationale a Romaniei,
Mugur Isarescu