ORDONANTA Nr. 60 din 29 iulie 2004
privind reglementarile referitoare la construirea, intretinerea, repararea si
exploatarea cailor ferate, altele decat cele administrate de Compania Nationala
de Cai Ferate "C.F.R." - S.A.
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 741 din 17 august 2004

In temeiul art. 108 din Constitutie, republicata, si al art. 1 pct. I.24
din Legea nr. 291/2004 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta.
Art. 1
Liniile ferate industriale sunt liniile pe care se desfasoara operatiuni de
transport feroviar, precum si servicii conexe sau adiacente acestora si care nu
sunt administrate de Compania Nationala de Cai Ferate "C.F.R." - S.A.
Art. 2
Liniile ferate industriale se pot construi, modifica sau desfiinta cu
aprobarea Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului, in
conformitate cu legislatia in vigoare.
Art. 3
Normele tehnice utilizate pentru construirea, modernizarea, repararea si
intretinerea infrastructurii feroviare publice se aplica si la liniile ferate
industriale.
Art. 4
(1) Lucrarile de constructie, modernizare, reparare si intretinere a
liniilor ferate industriale se pot efectua numai de agentii economici
autorizati de catre Autoritatea Feroviara Romana - AFER ca furnizori de
servicii feroviare.
(2) Pentru orice interventie la linia ferata industriala, care afecteaza
zona de protectie sau de siguranta a infrastructurii feroviare publice, este
necesara autorizarea de catre Compania Nationala de Cai Ferate
"C.F.R." - S.A., conform legislatiei in vigoare.
Art. 5
(1) Racordarea unei linii ferate industriale noi la liniile infrastructurii
feroviare publice, direct sau prin intermediul unei linii ferate industriale
existente, se realizeaza pe baza platii unui tarif de racordare catre Compania
Nationala de Cai Ferate "C.F.R." - S.A., in care se include costul
lucrarilor necesare pentru racordare si pentru preluarea sporului de capacitate
de transport feroviar.
(2) Compania Nationala de Cai Ferate "C.F.R." - S.A. va stabili,
in termen de 30 de zile de la primirea cererii de racordare, valoarea tarifului
de racordare, care va fi supus aprobarii Consiliului tehnico-economic al
Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului.
(3) Dupa plata tarifului de racordare Compania Nationala de Cai Ferate
"C.F.R." - S.A. contracteaza executia lucrarilor de constructie a
liniilor si instalatiilor feroviare, pentru preluarea sporului de capacitate de
transport feroviar.
(4) Liniile si instalatiile feroviare construite pentru preluarea sporului
de capacitate de transport feroviar sunt proprietatea Companiei Nationale de
Cai Ferate "C.F.R." - S.A.
Art. 6
In cazul constructiei unei linii ferate industriale noi prin racordare la o
linie ferata industriala existenta este necesar si acordul proprietarului
acestei linii ferate industriale.
Art. 7
(1) Agentii economici care construiesc linii ferate industriale cu
racordare directa la calea ferata administrata de Compania Nationala de Cai
Ferate "C.F.R." - S.A. au dreptul de utilizare, in acest scop, a
terenului din domeniul public al statului, administrat de Compania Nationala de
Cai Ferate "C.F.R." - S.A. si din proprietatea Companiei Nationale de
Cai Ferate "C.F.R." - S.A., pe zona strict necesara constructiei
liniei ferate industriale si pe durata existentei liniei ferate industriale.
(2) Pentru terenul din domeniul public al statului, administrat de Compania
Nationala de Cai Ferate "C.F.R." - S.A., ocupat de linii ferate
industriale, nu se percep taxe de utilizare a terenului atata timp cat Compania
Nationala de Cai Ferate "C.F.R." - S.A. este scutita de la plata
acestor taxe.
(3) Compania Nationala de Cai Ferate "C.F.R." - S.A. are dreptul
sa inchirieze terenul proprietate privata a Companiei Nationale de Cai Ferate
"C.F.R." - S.A., ocupat de linii ferate industriale, si sa
stabileasca un tarif pentru folosinta acestuia.
Art. 8
(1) Cerintele tehnice si tehnologice privind desfasurarea transportului
feroviar pe liniile ferate industriale sunt cuprinse in Regulamentul tehnic de
exploatare aferent fiecarei linii.
(2) Regulamentul tehnic de exploatare al unei linii ferate industriale,
racordata la infrastructura feroviara publica, va fi intocmit de catre
proprietarul liniei ferate industriale si face parte din Contractul de acces pe
infrastructura feroviara publica, care se incheie potrivit legislatiei in
vigoare.
(3) Pentru cazul in care una sau mai multe linii ferate industriale sunt
racordate prin alte linii ferate industriale la infrastructura feroviara
publica, va fi intocmit un singur regulament tehnic de exploatare.
Art. 9
Exploatarea liniilor ferate industriale se poate realiza de persoanele
juridice care detin autorizatiile prevazute de lege pentru activitatile de
gestionare a infrastructurii, manevra feroviara si transport feroviar, dupa
caz.
Art. 10
Proprietarul liniei ferate industriale, respectiv agentul economic care
desfasoara operatiuni de transport feroviar pe o linie ferata industriala, are
obligatia sa asigure, conform reglementarilor in vigoare:
a) cerintele tehnice de siguranta si de securitate necesare pentru
desfasurarea operatiunilor de transport feroviar;
b) atestarea, autorizarea si examinarea profesionala a personalului propriu
cu responsabilitati in siguranta circulatiei, conform reglementarilor in
vigoare;
c) intocmirea si pastrarea evidentelor privind activitatea desfasurata.
Art. 11
(1) Agentul economic care detine in proprietate sau cu chirie linia
feroviara industriala va asigura efectuarea verificarii starii tehnice a
acesteia si este direct raspunzator de orice abatere de la normele de
functionare a liniei si de desfasurare a traficului feroviar.
(2) Intretinerea si repararea liniilor feroviare industriale se poate
asigura prin personal propriu de specialitate autorizat sau prin agenti
autorizati conform reglementarilor in vigoare.
(3) Se interzice proprietarului de linii ferate industriale sa desfasoare
activitatea de transport feroviar pe liniile ferate industriale care nu
corespund normelor tehnice in vigoare.
Art. 12
(1) Proprietarii de linii ferate industriale au obligatia sa permita
accesul specialistilor Autoritatii Feroviare Romane - AFER pentru a verifica
starea tehnica a liniilor ferate industriale si conditiile de desfasurare a
transportului feroviar in conformitate cu normele in vigoare.
(2) Autoritatea Feroviara Romana - AFER va dispune inchiderea operativa a
circulatiei feroviare pe o linie ferata industriala pe care s-a constatat un
pericol pentru siguranta circulatiei sau pentru securitatea transportului
feroviar.
(3) Redeschiderea liniei ferate industriale mentionate la alin. (2) se va
face cu avizul Autoritatii Feroviare Romane - AFER, numai dupa verificarea
starii tehnice a acesteia.
Art. 13
Proprietarul unei linii feroviare industriale aflate in exploatare, cu
racordare directa sau indirecta la infrastructura feroviara publica, si care
doreste sa aiba acces la infrastructura feroviara publica va incheia un
contract de acces pe infrastructura feroviara publica cu Compania Nationala de
Cai Ferate "C.F.R." - S.A., conform legislatiei in vigoare.
Art. 14
(1) In cazul in care una sau mai multe linii ferate industriale sunt
racordate la infrastructura feroviara publica prin intermediul uneia sau mai
multor linii ferate industriale, proprietarii de linii ferate industriale de
tranzit sunt obligati sa asigure accesul nelimitat si nediscriminatoriu al
vehiculelor feroviare ale oricarui operator feroviar care solicita acest lucru.
(2) Linia ferata industriala de tranzit este linia ferata industriala
amplasata intre doua linii ferate industriale sau intre o linie ferata
industriala si o linie ferata publica, facand posibila continuitatea
transportului feroviar industrial al tuturor proprietarilor de linii feroviare
industriale amplasate in amonte de ea.
(3) Pentru accesul pe liniile ferate industriale de tranzit, proprietarii
acestora pot solicita plata unui tarif de acces care nu poate depasi nivelul
practicat de Compania Nationala de Cai Ferate "C.F.R." - S.A. pe
linii cu conditii tehnice similare.
(4) In cazul in care un operator feroviar considera nejustificat tariful de
acces solicitat de un proprietar de linie ferata industriala, acest operator
poate sesiza in scris Autoritatea Feroviara Romana - AFER, care va analiza
situatia in vederea medierii.
Art. 15
In cazul in care proprietarul unei linii ferate industriale de tranzit
interzice nejustificat accesul vehiculelor feroviare ale celorlalti proprietari
de linii ferate industriale din amonte, aceasta fapta poate constitui o
situatie de urgenta in intelesul art. 581 din Codul de procedura civila.
Art. 16
Inchiderea circulatiei pe o linie ferata industriala de tranzit se poate
face numai cu respectarea urmatoarelor conditii:
a) in cazul in care proprietarul de linie ferata industriala nu mai are
interes in utilizarea acesteia, va obtine in prealabil acceptul tuturor
proprietarilor de linii ferate industriale aflati in amonte fata de racordul la
infrastructura feroviara publica;
b) in cazul in care proprietarul unei linii ferate industriale intra in
faliment, se poate proceda, in conditiile legii, la inchiderea liniei ferate
industriale numai dupa obtinerea acordului tuturor proprietarilor de linii
ferate industriale aflati in amonte fata de racordul la infrastructura
feroviara publica si, atunci cand este cazul, a proprietarului terenului pe
care este construita linia ferata industriala.
Art. 17
(1) In situatia in care proprietarul unei linii ferate industriale de
tranzit nu a obtinut acceptul conform art. 16 lit. a), acesta va mentine linia
ferata industriala deschisa traficului feroviar, in conditiile in care
proprietarii de linii ferate industriale aflati in amonte vor prelua integral
costurile de intretinere si exploatare a liniei de tranzit si vor plati o
chirie pentru utilizarea terenului, proprietate privata, pe care se afla linia
ferata industriala.
(2) In cazul in care partile nu cad de acord asupra nivelului chiriei,
acesta se va stabili pe baza evaluarii terenului din zona respectiva, facuta de
un evaluator atestat.
Art. 18
(1) Incalcarea prevederilor prezentelor reglementari atrage raspunderea
civila, contraventionala sau penala, dupa caz, a celor vinovati, in
conformitate cu legislatia in vigoare.
(2) Nerespectarea dispozitiilor din prezenta ordonanta poate fi semnalata
de catre orice persoana fizica sau juridica ale carei interese au fost lezate
de catre cel in cauza. Sesizarile privind nerespectarea prezentelor
reglementari se adreseaza Autoritatii Feroviare Romane - AFER, in vederea
luarii masurilor ce se impun, in conformitate cu legislatia in vigoare.
Art. 19
(1) Constituie contraventii si se sanctioneaza cu amenda urmatoarele:
a) nerespectarea art. 4, cu amenda de la 50.000.000 lei la 100.000.000 lei;
b) nerespectarea art. 11 alin. (1) si (3), art. 12 alin. (1) si (3), cu
amenda de la 50.000.000 lei la 200.000.000 lei;
c) nerespectarea art. 14 alin. (1) si (3), cu amenda de la 200.000.000 lei
la 400.000.000 lei.
(2) Contraventiile se constata de catre persoane cu atributii de control,
anume desemnate de Autoritatea Feroviara Romana - AFER, care au si competenta
aplicarii sanctiunilor.
Art. 20
Contraventiilor prevazute la art. 19 li se aplica dispozitiile Ordonantei
Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu
modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si
completarile ulterioare.
Art. 21
In termen de 90 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei
ordonante, Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului va elabora
instructiunile pentru aplicarea prevederilor prezentei ordonante, precum si
criteriile si modul de clasificare a liniilor ferate industriale, instructiuni
care se aproba prin hotarare a Guvernului.
Art. 22
Pe data intrarii in vigoare a hotararii Guvernului de aprobare a
instructiunilor mentionate la art. 21, Decretul nr. 431/1952 privitor la
construirea, intretinerea si exploatarea cailor ferate industriale si a
funicularelor se abroga.
Art. 23
Prezenta ordonanta intra in vigoare la 3 zile de la data publicarii in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
p. Ministrul transporturilor,
constructiilor si turismului,
Traian Panait,
secretar de stat
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat