HOTARARE Nr. 2299 din 14 decembrie 2004
pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Ordonantei
Guvernului nr. 60/2004 privind reglementarile referitoare la construirea,
intretinerea, repararea si exploatarea cailor ferate, altele decat cele
administrate de Compania Nationala de Cai Ferate "C.F.R." - S.A.
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 60 din 18 ianuarie 2005

In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, si al art. 21
din Ordonanta Guvernului nr. 60/2004 privind reglementarile referitoare la
construirea, intretinerea, repararea si exploatarea cailor ferate, altele decat
cele administrate de Compania Nationala de Cai Ferate "C.F.R." -
S.A., aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 402/2004,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
ARTICOL UNIC
Se aproba Normele metodologice de aplicare a prevederilor Ordonantei
Guvernului nr. 60/2004 privind reglementarile referitoare la construirea,
intretinerea, repararea si exploatarea cailor ferate, altele decat cele
administrate de Compania Nationala de Cai Ferate "C.F.R." - S.A.,
prevazute in anexa care face parte integranta din prezenta hotarare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
p. Ministrul transporturilor,
constructiilor si turismului,
Ileana Tureanu,
secretar de stat
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
ANEXA 1
NORME METODOLOGICE
de aplicare a prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 60/2004 privind reglementarile
referitoare la construirea, intretinerea, repararea si exploatarea cailor
ferate, altele decat cele administrate de Compania Nationala de Cai Ferate
"C.F.R." - S.A.
Art. 1
Sunt considerate linii ferate industriale, denumite in continuare LFI,
urmatoarele linii:
a) linii cu acces la infrastructura feroviara:
- linii ferate cu racordare directa la liniile infrastructurii feroviare
publice, in statii de cale ferata sau in linie curenta;
- linii ferate cu racordare directa la liniile infrastructurii feroviare
private;
- linii ferate cu racordare indirecta la infrastructura feroviara publica
sau privata (prin intermediul altei LFI ori prin intermediul unor linii din
depouri sau revizii de vagoane apartinand unor operatori de manevra ori de
transport feroviar privati);
b) linii fara acces la infrastructura feroviara:
- linii ferate pe care se efectueaza transport feroviar public (de calatori
sau de marfa) si/sau manevra feroviara;
- linii ferate pe care se efectueaza transport feroviar in interes propriu
si care intersecteaza alte cai de comunicatie.
Art. 2
(1) LFI se clasifica de catre Autoritatea Feroviara Romana - AFER, denumita
in continuare AFER, in baza urmatoarelor criterii:
a) accesul la infrastructura feroviara:
- LFI cu acces direct sau indirect la infrastructura feroviara administrata
de Compania Nationala de Cai Ferate "C.F.R." - S.A., denumita in
continuare CFR, racordate la statii CFR, linii curente sau statii de triaj;
- LFI fara acces la infrastructura feroviara publica sau privata a
statului, pe care se efectueaza transport feroviar public sau in interes
propriu, daca intersecteaza alte cai de comunicatii;
b) tipul de transport desfasurat pe LFI;
- transport feroviar de calatori;
- transport feroviar de marfa;
- transport feroviar mixt;
c) sistemul de remorcare a vehiculelor feroviare utilizat pe LFI:
- electric;
- diesel electric;
- diesel hidraulic;
- diesel mecanic;
- alt sistem;
d) ecartamentul LFI:
- ecartament normal;
- ecartament larg;
- ecartament ingust;
- linii incalecate;
e) amplasarea LFI fata de zonele de siguranta sau de protectie a
infrastructurii feroviare publice:
- LFI in afara zonelor de siguranta sau de protectie a infrastructurii
feroviare publice;
- LFI in zona de siguranta a infrastructurii feroviare publice;
- LFI in zona de protectie a infrastructurii feroviare publice.
(2) Incadrarea LFI in clasificarea prevazuta la art. 1 si alin. (1) al
acestui articol, incadrarea in categorii, documentatia tehnica necesara
clasificarii, precum si modul in care se organizeaza evidenta LFI se stabilesc
prin proceduri specifice ale AFER, aprobate prin decizie a directorului general
si publicate in Buletinul AFER.
Art. 3
In cazul in care proprietarul doreste sa exploateze LFI in alte conditii
tehnice decat cele proiectate initial, acesta este obligat sa solicite AFER
schimbarea clasificarii LFI, urmand a suporta toate cheltuielile aferente intocmirii
si obtinerii avizelor si autorizatiilor necesare.
Art. 4
Prevederile prezentelor norme metodologice nu se aplica liniilor ferate
neracordate la infrastructura feroviara publica, pe care nu se desfasoara
transport feroviar public si care nu intersecteaza alte cai de comunicatii.
Art. 5
(1) LFI se pot construi, modifica sau desfiinta numai cu aprobarea
Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului.
(2) Dupa obtinerea aprobarii Ministerului Transporturilor, Constructiilor
si Turismului, proiectul tehnic aferent lucrarii de constructie, modificare sau
desfiintare se intocmeste conform normativelor de proiectare a LFI.
(3) Proiectele tehnice pentru construirea de LFI noi, de modificare sau
desfiintare totala ori partiala se intocmesc de catre furnizori feroviari
autorizati de AFER, in conditiile legii.
(4) Procedurile privind modul de obtinere a aprobarii Ministerului
Transporturilor, Constructiilor si Turismului pentru construirea, modificarea
sau desfiintarea unei LFI, documentatia necesara, componenta comisiei de
examinare a documentatiei, obtinerea autorizatiei de lucru in zona de siguranta
sau de protectie a infrastructurii feroviare publice administrate de C.F.R.,
precum si termenele de solutionare, inclusiv a eventualelor contestatii, se
elaboreaza de catre AFER si se aproba prin ordin al ministrului
transporturilor, constructiilor si turismului, cu respectarea legislatiei in
vigoare, si se actualizeaza prin ordin al aceluiasi ministru, care va fi emis
in termen de 60 de zile de la intrarea in vigoare a prezentelor norme
metodologice.
Art. 6
(1) Toate elementele LFI aflate in exploatare trebuie sa asigure siguranta
circulatiei si securitatea transporturilor feroviare la vitezele si sarcinile
maxime stabilite prin Regulamentul tehnic de exploatare a LFI.
(2) Fac exceptie de la prevederile alin. (1) elementele dezafectate, scoase
din functiune sau aflate in conservare, consemnate in evidente, conform
prevederilor legale in vigoare.
Art. 7
(1) Constructiile, instalatiile specifice existente si aflate in
exploatare, care la data construirii si punerii in functiune nu indeplineau in
totalitate prevederile normelor tehnice in vigoare, dar care nu afecteaza
siguranta circulatiei si securitatea transporturilor, pot fi exploatate in
aceste conditii pana la executarea lucrarilor de reparatii capitale,
modernizare, reinnoiri de echipamente si altele similare lor.
(2) Dupa efectuarea lucrarilor de reparatii capitale, modernizare,
reinnoiri de echipamente si altele similare lor la constructiile si
instalatiile feroviare prevazute la alin. (1), indeplinirea cerintelor impuse
de normele tehnice in vigoare este obligatorie.
Art. 8
(1) Orice interventie la LFI, care afecteaza zona de siguranta a infrastructurii
feroviare publice, este permisa unui agent economic prestator de servicii numai
daca sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:
a) este autorizat si detine agrementul tehnic emis de AFER pentru tipul de
lucrari necesar a fi executat;
b) detine autorizatie de lucru in zona de siguranta si protectie a
infrastructurii feroviare publice, obtinuta de la CFR;
c) are nominalizat pe timpul executarii lucrarilor personal de specialitate
propriu responsabil cu siguranta circulatiei.
(2) Pentru lucrari de interventie la o LFI fara acces la infrastructura
feroviara pe care se efectueaza transport feroviar public de calatori ori de
marfa sau transport feroviar in interes propriu, care intersecteaza alte cai de
comunicatii, autorizatia de lucru se emite de AFER.
(3) In cazul in care LFI intersecteaza alte cai de comunicatie, sunt
necesare si avizele gestionarilor acestora.
Art. 9
(1) La solicitarea proprietarului LFI, CFR va comunica in termen de 10 zile
acordul de racordare si va preciza daca sunt necesare lucrari de marire a
capacitatii statiei CFR in care se face racordarea.
(2) In cazul in care sunt necesare lucrari de dezvoltare a statiei CFR, pe
baza acceptului proprietarului LFI, CFR va comanda elaborarea documentatiei
aferente acestui scop, cu termen de finalizare a acesteia de 60 de zile.
(3) Dupa finalizare si stabilirea valorii tarifului de racordare, pe baza
documentatiei aprobate conform alin. (2), CFR va supune acest tarif aprobarii
Consiliului tehnico-economic al Ministerului Transporturilor, Constructiilor si
Turismului, care va emite avizul in maximum 20 de zile de la primirea acesteia.
(4) Solicitarile de modificare sau de desfiintare a unei LFI se analizeaza
de Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului, in termen de
maximum 30 de zile de la primirea documentatiei complete.
(5) Dupa executarea lucrarilor la LFI nou-construite sau modernizate, AFER
autorizeaza punerea in functiune si omologheaza sau agrementeaza elemente
constructive ale acestora, dupa caz, conform reglementarilor in vigoare.
Art. 10
(1) Pentru construirea unei LFI noi care va avea acces indirect la
infrastructura feroviara administrata de CFR, prin racordarea la o LFI
existenta, solicitantul trebuie sa obtina acordul scris al proprietarului
acesteia din urma.
(2) Acordul scris al proprietarului constituie document primar in vederea
obtinerii avizului Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului.
Art. 11
(1) Regulamentul tehnic de exploatare a unei LFI racordate la
infrastructura feroviara publica se intocmeste de catre proprietarul acesteia,
se avizeaza de CFR si se aproba de AFER.
(2) Regulamentul tehnic de exploatare a unui grup de LFI cu mai multi
proprietari, accesul efectuandu-se prin aceeasi LFI de tranzit cu racord la
infrastructura feroviara publica, se intocmeste in comun de catre toti
proprietarii si se inainteaza de oricare dintre acestia in vederea avizarii de
catre CFR si a aprobarii de catre AFER.
Art. 12
Regulamentul tehnic de exploatare a unei LFI fara acces la infrastructura
feroviara se intocmeste de catre proprietar si se aproba de AFER.
Art. 13
Regulamentul tehnic de exploatare a LFI trebuie sa contina si sa respecte
principiile prevazute in Regulamentul de exploatare tehnica feroviara utilizat
la exploatarea infrastructurii feroviare administrate de CFR si cuprinde, in
principal urmatoarele:
a) datele de identificare a racordului LFI la statia CFR sau la LFI de
tranzit - pozitii kilometrice, semnale de acoperire, aparate de cale, saboti de
deraiere etc.;
b) clasificarea si datele tehnice ale LFI - lungime, pozitii kilometrice,
statii, antestatii, declivitati, aparate de cale, tipul sinei;
c) date privind tonaje si viteze maxime la manevra sau circulatie, procente
de franare, sarcina maxima admisa pe osie;
d) gabarite utilizate, date tehnice privind tipul vehiculelor feroviare
motoare care sunt admise pe LFI sa execute operatiuni de transport feroviar si
manevra;
e) date despre afectarea liniilor, fronturi de incarcare-descarcare,
capacitatea teoretica calculata pentru incarcari-descarcari;
f) date tehnice despre linii cu afectari specializate - linii de reparatie,
linie cantar etc.;
g) duratele principalelor procese tehnologice la manevra,
introducere-scoatere de la front etc.;
h) zonele periculoase sau cu gabarit redus;
i) instalatiile de siguranta a circulatiei utilizate, aflate sau nu in
interdependenta cu instalatiile de siguranta din statia CFR, modul de lucru in
cazul defectarii sau scoaterii acestora din functiune;
j) alte sisteme de siguranta utilizate pentru manevra feroviara sau pentru
circulatie;
k) sistemul de semnalizare utilizat in desfasurarea activitatilor de
manevra si circulatie (semnale mecanice, semnale luminoase, semnale transmise
cu ajutorul instrumentelor portabile);
l) date privind intersectarea altor cai de comunicatii - drumuri nationale,
drumuri judetene, treceri la nivel etc.;
m) evidentierea categoriilor de marfuri periculoase manevrate si afectarea
fronturilor la care se pot incarca, descarca si depozita;
n) modul de asigurare a comunicatiilor cu statia CFR la care este racordata
LFI;
o) date de identificare a LFI de tranzit, daca aceasta exista;
p) alte date specifice LFI sau activitatii desfasurate pe aceasta.
Art. 14
(1) Dupa aprobarea Regulamentului tehnic de exploatare a LFI, activitatea
de gestionare a LFI si de desfasurare a operatiunilor de manevra si/sau de
transport feroviar pe LFI pana la semnalul ori macazul (varful sau marca de
siguranta a acestuia, dupa caz) care delimiteaza incinta statiei CFR la care
este racordata LFI este permisa numai dupa obtinerea autorizatiei de exploatare
a LFI.
(2) Autorizatia de exploatare a LFI, care defineste activitatea de
gestionare a LFI si de desfasurare a operatiunilor de manevra si/sau de
transport feroviar pe LFI, se elibereaza de AFER, la solicitarea agentilor
economici.
(3) Autorizatia de exploatare a LFI stabileste: portiunile liniei
industriale de tranzit, precizandu-se si detinatorii acestora - proprietari sau
chiriasi -, modul de desfasurare a operatiunilor de transport feroviar pe LFI
sau pe un grup de LFI cu mai multi proprietari, accesul la statia CFR
efectuandu-se in acest caz prin aceeasi LFI de tranzit, modul de avizare a
evenimentelor feroviare, mijloacele tehnice utilizate pentru indepartarea
urmarilor evenimentului feroviar, coordonarea manevrelor, inclusiv pe LFI de
tranzit, derularea transporturilor cu marfuri periculoase, precum si modul in
care se asigura accesul nediscriminatoriu al vehiculelor feroviare utilizate in
cadrul operatiunilor de manevra sau de transport pentru detinatorii de LFI din
amonte.
Art. 15
(1) Proprietarul LFI care doreste sa aiba acces la infrastructura feroviara
publica administrata de CFR va inainta proiectul contractului de exploatare a
LFI, insotit de Regulamentul tehnic de exploatare si autorizatia de exploatare,
catre CFR, in vederea semnarii.
(2) CFR va analiza si va semna contractul de exploatare si anexele in
maximum 20 de zile de la primirea documentatiei complete.
(3) In cazul nerespectarii termenului prevazut la alin. (2), persoanele
responsabile de depasirea acestuia vor fi sanctionate pe cale administrativa,
conform legislatiei in vigoare.
Art. 16
(1) Contractul de exploatare a LFI incheiat de proprietarul LFI cu CFR va
contine, in principal, date despre:
a) datele de identificare a aparatului de cale si a semnalului, care permit
accesul in si din statia CFR (in linie curenta, daca este cazul);
b) modul de deservire si de verificare a starii tehnice a macazului care da
acces in statia CFR;
c) zonele de manevra si liniile din statia CFR la care este permis accesul;
d) alte prevederi cu caracter obligatoriu (fise din planul tehnic de
exploatare a statiei CFR) si care trebuie respectate la accesul si efectuarea
manevrei in statia CFR;
e) modul de notificare a inchiderii/redeschiderii circulatiei pe LFI;
f) alte servicii furnizate de CFR sau de gestionarul liniei de cale ferata
neinteroperabile (in cazul in care racordarea se face la liniile gestionate de
acesta);
g) clauze specifice privind: raspunderea partilor in cazul producerii unui
eveniment feroviar, restrictionarea accesului pe infrastructura feroviara,
forta majora, solutionarea litigiilor si rezilierea contractului de exploatare
a LFI.
(2) In cazul in care un proprietar de LFI de tranzit nu incheie contractul
de exploatare cu CFR, acesta are obligatia sa acorde drept de tranzit tuturor
proprietarilor de LFI situati in amonte.
Art. 17
(1) Pentru asigurarea continuitatii si a accesului liber si
nediscriminatoriu al vehiculelor feroviare, proprietarul LFI de tranzit va
incheia contracte de exploatare cu proprietarii LFI din amonte, potrivit legii.
(2) In situatia in care proprietarul LFI de tranzit nu indeplineste
conditia impusa de alin. (1) in termen de 15 zile de la data depunerii
contractelor, se considera ca accepta in mod tacit clauzele contractelor
prezentate de solicitanti.
(3) Accesul liber si nediscriminatoriu va fi asigurat pe LFI de tranzit
pentru operatorii de transport feroviar si de manevra care au incheiate
contracte cu proprietarii de LFI din amonte.
Art. 18
Pentru asigurarea accesului liber si nediscriminatoriu al tuturor
proprietarilor de LFI pe LFI de tranzit, proprietarul va indeplini urmatoarele
conditii:
a) sa nu blocheze prin nici un mijloc, inclusiv cu material rulant, LFI de
tranzit;
b) sa nu inchida LFI de tranzit fara luarea masurilor de remediere, daca
este cazul;
c) sa colaboreze cu toti proprietarii de LFI in vederea elaborarii
Regulamentului tehnic de exploatare si a autorizatiei de exploatare;
d) sa permita accesul pe LFI de tranzit al oricarui operator de transport
sau de manevra care are contract cu proprietarii LFI din amonte;
e) sa incheie contracte de exploatare cu proprietarii de LFI din amonte,
potrivit legii.
Art. 19
In conditiile prezentelor norme metodologice, accesul nediscriminatoriu al
vehiculelor feroviare ale operatorilor care au contracte de transport cu
proprietarii de LFI aflati in amonte este permis daca se face dovada ca pentru
vehiculele feroviare utilizate in cadrul operatiunilor de manevra sau de
transport de catre ceilalti detinatori de LFI din amonte exista unul dintre
urmatoarele documente:
a) scrisoare de trasura pentru o LFI deservita de catre o statie CFR
industriala identificata cu cod SIRUES;
b) contract-cadru de incarcare-descarcare si lista de predare-primire a
grupului de vagoane;
c) plan de manevra si aratarea vagoanelor, care constituie si lista de
predare-primire.
Art. 20
Solicitarea eliberarii autorizatiei de exploatare se adreseaza la AFER de
catre oricare dintre proprietarii de LFI, iar acolo unde exista mai multe LFI
care au acces la infrastructura feroviara publica prin aceeasi LFI de tranzit,
solicitarea se va efectua cu informarea proprietarului LFI de tranzit.
Art. 21
(1) In autorizatia de exploatare a LFI se vor evidentia, in principal,
urmatoarele:
a) functiile si numarul minim de personal propriu cu responsabilitati in
siguranta circulatiei, conform activitatii desfasurate in regie proprie;
b) modul de executare a manevrei pe LFI - componenta minima a partidei;
c) modul de circulatie a convoaielor de manevra si a trenurilor pe LFI;
d) nominalizarea operatorului de manevra sau de transport feroviar, care
asigura desfasurarea operatiunilor de manevra si de transport feroviar, daca
este cazul;
e) delimitarea zonelor de manevra pe LFI;
f) seria si numarul vehiculelor feroviare motoare care efectueaza
operatiuni de manevra, precum si de transport feroviar pentru cazurile in care
operatiunile de manevra nu se efectueaza de operatori feroviari;
g) modul specific de asigurare pentru mentinerea pe loc sau contra fugirii
vehiculelor feroviare;
h) modul de asigurare a intretinerii si repararii liniei si instalatiilor -
in regie proprie sau cu furnizori feroviari;
i) modul de asigurare a intretinerii si repararii vehiculelor feroviare
proprii utilizate in activitatea de transport sau de manevra;
j) nominalizarea responsabilului cu siguranta circulatiei, inclusiv atunci
cand salariatul este incadrat si in alta functie;
k) autorizarea intregului personal cu responsabilitati in siguranta
circulatiei;
l) personalul abilitat sa inscrie in Registrul de revizie a liniilor si
instalatiilor de siguranta circulatiei;
m) modul de avizare a evenimentelor feroviare, precum si mijloacele tehnice
utilizate pentru indepartarea urmarilor evenimentului feroviar;
n) modul in care se asigura accesul nediscriminatoriu pentru vehiculele
feroviare utilizate in cadrul operatiunilor de manevra sau de transport pentru
detinatorii de LFI din amonte;
o) coordonarea activitatii de manevra pe LFI;
p) portiunile de linie sau elementele dezafectate, scoase din functiune ori
aflate in conservare, conform prevederilor legale in vigoare, si consemnate in
evidente;
q) categoriile de marfuri periculoase manevrate si afectarea fronturilor la
care acestea se pot incarca, descarca si depozita, nominalizarea consilierului
de siguranta.
(2) Procedurile specifice privind acordarea, completarea/modificarea,
suspendarea sau retragerea autorizatiei de exploatare se aproba prin ordin al
ministrului transportului, constructiilor si turismului.
Art. 22
(1) Exploatarea unei LFI din punct de vedere al operatiunilor de manevra si
de transport feroviar se poate face de catre:
a) proprietarul sau chiriasul care exploateaza LFI, cu personal propriu
autorizat;
b) un operator de manevra feroviara detinator de autorizatie pentru manevra
feroviara si certificat de operare pentru manevra;
c) un operator de transport feroviar detinator de licenta de transport,
certificat de siguranta si certificat de operare pentru manevra feroviara.
(2) In scopul asigurarii conditiilor de siguranta a circulatiei si a
securitatii operatiunilor de manevra si transport, prevederile contractului de
exploatare a LFI si ale autorizatiei de exploatare vor fi aduse la cunostinta
operatorului de manevra si operatorului de transport, in vederea aplicarii
corespunzatoare, in situatia in care acestia realizeaza operatiunile de manevra
si de transport de LFI.
Art. 23
(1) Proprietarul sau chiriasul unei LFI este obligat sa aiba incadrat un
salariat in functia de responsabil cu siguranta circulatiei.
(2) Exercitarea functiei de responsabil cu siguranta circulatiei se poate
face direct sau prin cumul cu alte functii cu responsabilitati in siguranta
circulatiei.
Art. 24
Responsabilul cu siguranta circulatiei pe LFI are, in principal,
urmatoarele atributii specifice:
a) organizeaza si efectueaza controlul propriu privind desfasurarea
operatiunilor de manevra sau de transport feroviar;
b) avizeaza imediat orice eveniment sau accident feroviar produs pe LFI,
asigura evidenta personalului LFI vinovat de producerea
evenimentelor/accidentelor, a vehiculelor feroviare implicate si a cauzelor
care au condus la producerea acestora;
c) participa in comisia de verificare a starii tehnice a LFI;
d) urmareste remedierea deficientelor constatate cu ocazia verificarii
starii tehnice a LFI;
e) urmareste efectuarea reparatiilor planificate la termenele scadente la
LFI si la vehiculele feroviare detinute in exploatare;
f) urmareste autorizarea personalului cu responsabilitati in siguranta
circulatiei;
g) urmareste efectuarea examinarii medicale si psihologice periodice a
personalului cu responsabilitati in siguranta circulatiei;
h) urmareste atestarea din punct de vedere tehnic a vehiculelor feroviare
motoare si a vehiculelor feroviare tractate, daca este cazul;
i) organizeaza efectuarea manevrei, in cazul in care LFI proprie nu este
deservita de impiegatul de miscare, intocmeste planul de manevra, daca prin
autorizatia de exploatare nu s-a stabilit alta modalitate, si dispune oprirea
(retragerea) manevrei;
j) reprezinta agentul economic pe probleme de siguranta circulatiei la
analizele de siguranta circulatiei organizate conform legislatiei in vigoare,
la care a fost convocat in scris;
k) tine la zi evidentele specifice si intocmeste anual un raport privind
activitatea si starea tehnica a LFI, evidentiind, daca este cazul, si
jonctiunile cu alte cai de comunicatie.
Art. 25
(1) Detinatorii de LFI pe care se desfasoara transport de marfuri
periculoase si operatiuni de incarcare-descarcare a acestora sunt obligati sa
aiba un consilier de siguranta pentru transportul marfurilor periculoase, in
conformitate cu reglementarile in vigoare.
(2) Personalul care detine functia de responsabil cu siguranta circulatiei
poate fi atestat si consilier de siguranta pentru transportul marfurilor
periculoase.
Art. 26
(1) In cazul in care proprietarul LFI asigura intretinerea acesteia si
efectuarea operatiunilor de transport feroviar, responsabilitatile privind
asigurarea cerintelor tehnice de siguranta si de securitate necesare
desfasurarii operatiunilor de transport feroviar, atestarea, autorizarea si
examinarea personalului propriu cu responsabilitati in siguranta circulatiei,
precum si intocmirea si pastrarea evidentelor privind activitatea desfasurata
ii revin in totalitate acestuia, in conditiile legii.
(2) In cazul in care intretinerea este asigurata de proprietarul LFI, iar
efectuarea operatiunilor de transport feroviar se face de catre un operator de
manevra feroviara sau de catre un operator de transport feroviar,
responsabilitatile sunt stabilite astfel:
1. pentru proprietarul LFI:
a) asigurarea cerintelor tehnice pentru LFI si pentru instalatiile de
siguranta ale acesteia;
b) asigurarea cerintelor tehnice pentru vehiculele feroviare motoare sau
tractate, aflate in exploatare, detinute in proprietate sau cu chirie, daca
este prevazut astfel prin contractul de inchiriere a vehiculelor feroviare;
c) asigurarea atestarii, autorizarii si examinarii profesionale a
personalului propriu cu responsabilitati in siguranta circulatiei;
d) intocmirea si pastrarea evidentelor privind activitatea desfasurata pe
LFI:
- Regulamentul tehnic de exploatare a LFI, autorizatia de exploatare a LFI
si contractul de exploatare a LFI;
- verificarea starii tehnice a LFI si a instalatiilor de siguranta, a
elementelor dezafectate, scoase din functiune sau aflate in conservare, consemnate
in Registrul de revizie a liniilor si instalatiilor de siguranta circulatiei;
- evenimentele sau accidentele feroviare produse pe LFI, cauzele producerii
acestora;
- inmatricularea si atestarea vehiculelor feroviare proprii aflate in exploatare,
daca este cazul;
- examinarea profesionala periodica, atestarea si autorizarea personalului
propriu cu responsabilitati in siguranta circulatiei;
2. pentru operatorul de manevra feroviara sau operatorul de transport
feroviar:
a) asigurarea cerintelor de siguranta si de securitate necesare pentru
desfasurarea operatiunilor de manevra si/sau de transport feroviar pe LFI,
respectiv pe liniile din statia CFR pe care are acces;
b) asigurarea cerintelor tehnice pentru vehiculele feroviare motoare sau
tractate, aflate in exploatare, detinute in proprietate sau cu chirie, daca
este cazul;
c) asigurarea atestarii, autorizarii si examinarii profesionale a
personalului propriu cu responsabilitati in siguranta circulatiei;
d) intocmirea si pastrarea evidentelor privind activitatea desfasurata pe
LFI:
- o copie a autorizatiei de exploatare a LFI;
- extrase necesare desfasurarii activitatii din Regulamentul tehnic de
exploatare a LFI si din contractul de acces pe infrastructura feroviara publica
incheiat de proprietar cu CFR;
- evenimentele sau accidentele feroviare produse pe LFI, in care a fost
implicat personal propriu sau vehicule feroviare manevrate, cauzele producerii
acestora;
- inmatricularea si atestarea vehiculelor feroviare proprii aflate in
exploatare, daca este cazul;
- examinarea profesionala periodica, atestarea si autorizarea personalului
propriu cu responsabilitati in siguranta circulatiei.
Art. 27
(1) In cazul in care LFI a fost inchiriata unui agent economic care
intretine LFI si efectueaza operatiuni de transport feroviar, obligatiile
privind asigurarea cerintelor tehnice de siguranta si de securitate necesare
desfasurarii operatiunilor de transport feroviar, atestarea, autorizarea si
examinarea personalului propriu cu responsabilitati in siguranta circulatiei,
precum si intocmirea si pastrarea evidentelor privind activitatea desfasurata
ii revin acestuia, daca nu se prevede altfel prin contractul de inchiriere a
LFI.
(2) In cazul in care chiriasul nu asigura si efectuarea operatiunilor de
transport feroviar, obligatiile acestuia sunt prevazute la art. 26 alin. (2).
Art. 28
(1) Verificarea starii tehnice a liniei, a aparatelor de cale si a
instalatiilor de siguranta aferente desfasurarii operatiunilor de transport
feroviar pe LFI se face lunar, in cazul circulatiei trenurilor, si trimestrial,
in cazul manevrei si expedierii de trenuri-convoaie de manevra, de catre o
comisie compusa din:
a) responsabilul cu siguranta circulatiei din partea proprietarului sau a
chiriasului LFI;
b) un reprezentant de specialitate privind verificarea starii tehnice a LFI
din partea proprietarului sau a chiriasului LFI, daca acesta exista;
c) un reprezentant al furnizorului feroviar autorizat, atunci cand
intretinerea, repararea si verificarea tehnica a LFI sunt efectuate de catre
acesta pe baza de contract.
(2) Comisia poate fi completata si cu alti membri, respectiv un
reprezentant al operatorului de transport si/sau de manevra feroviara, care,
dupa caz, asigura inscrierea in parc a vagoanelor proprietarului de LFI,
preluarea vagoanelor, efectuarea transportului sau a manevrei, numai la
solicitarea scrisa a operatorului feroviar.
Art. 29
(1) Rezultatele verificarii starii tehnice a LFI se consemneaza sub
semnatura intr-un proces-verbal de constatare, incheiat in cate un exemplar
pentru fiecare membru al comisiei.
(2) In cazul in care se constata defectari, prinderi necorespunzatoare sau
uzuri ale elementelor infrastructurii, dar care nu impun inchiderea circulatiei
si interzicerea accesului in/din statia CFR, comisia stabileste si consemneaza
in procesul-verbal masurile si termenele de remediere, precum si masurile
suplimentare pentru desfasurarea in siguranta a operatiunilor de transport
feroviar, precum: limitari sau restrictii de viteza, limitarea tonajelor maxime
admise. Membrii comisiei sunt direct raspunzatori de inscrisurile consemnate in
procesul-verbal.
(3) Pe LFI unde activitatea este coordonata de catre un impiegat de miscare,
rezultatele verificarii starii tehnice, masurile si termenele de remediere,
precum si masurile suplimentare pentru desfasurarea in siguranta a
operatiunilor de transport feroviar se inscriu de catre responsabilul cu
siguranta circulatiei in Registrul de revizie a liniilor si instalatiilor de
siguranta circulatiei.
(4) Masurile suplimentare pentru desfasurarea in siguranta a operatiunilor
de transport feroviar se aduc in mod obligatoriu la cunostinta personalului
care asigura coordonarea si desfasurarea manevrei feroviare pe LFI (impiegat de
miscare, conducator manevra, mecanic de locomotiva).
(5) In cazul in care comisia constata iesirea din parametri a aparatului de
cale care asigura accesul in statia CFR sau a instalatiilor de siguranta aferente
LFI, aflate in interdependenta cu instalatiile de siguranta din statia CFR, de
natura sa necesite stabilirea altor conditii de circulatie mai restrictive
decat cele prevazute in contractul de exploatare a LFI, acestea se inscriu in
mod obligatoriu in Registrul de revizie a liniilor si instalatiilor de
siguranta circulatiei al statiei CFR si se aduc obligatoriu la cunostinta, in
vederea aplicarii corespunzatoare, personalului care asigura coordonarea si
desfasurarea operatiunilor de transport feroviar la si de la LFI (impiegat de
miscare, conducator manevra, mecanic de locomotiva).
(6) Pana la remedierea deficientelor si aducerea in parametrii legali a
starii tehnice a LFI, a macazului de acces la statia CFR sau a instalatiilor de
siguranta aferente, desfasurarea operatiunilor de transport feroviar pe LFI se
va face conform autorizatiei de exploatare completate cu conditiile mai
restrictive inscrise in procesul-verbal de constatare si in Registrul de
revizie a liniilor si instalatiilor de siguranta circulatiei.
Art. 30
(1) In cazul in care, in termen de maximum 6 luni de la data constatarii
deficientelor, acestea nu au fost remediate, proprietarul sau/si chiriasul LFI,
dupa caz, este obligat/sunt obligati sa solicite modificarea/completarea autorizatiei
de exploatare a LFI si a contractului de exploatare a LFI cu conditiile de
siguranta impuse de situatia reala din teren.
(2) Modificarea/completarea autorizatiei de exploatare se efectueaza doar
dupa o noua verificare a starii tehnice a LFI de catre comisie, la care
participa si un reprezentant al AFER.
(3) AFER va dispune inchiderea operativa a circulatiei pe LFI si
suspendarea sau retragerea autorizatiei de exploatare, dupa caz, in urmatoarele
situatii:
a) in cazul in care nu s-au remediat deficientele constatate in termenul
prevazut la alin. (1) si nu s-a solicitat modificarea/completarea autorizatiei
de exploatare conform alin. (1);
b) in cazul in care, in urma verificarii tehnice prevazute la alin. (2),
s-a constatat un pericol pentru siguranta circulatiei sau pentru securitatea
transportului feroviar.
(4) Inchiderea operativa a circulatiei pe LFI se face prin notificarea in
scris a CFR pentru inchiderea circulatiei feroviare pe LFI si restrictionarea
accesului in/din statia CFR.
(5) Consemnarea in scris a inchiderii operative a circulatiei feroviare pe
LFI si/sau restrictionarea accesului in/din statia CFR, prevazute la alin. (4),
se fac de catre CFR, conform reglementarilor specifice in vigoare la
infrastructura feroviara publica.
Art. 31
Redeschiderea circulatiei pe LFI, respectiv permiterea accesului la si de
la statia CFR, se face de catre CFR, dupa verificarea tehnica a liniei si
obtinerea avizului scris al AFER.
Art. 32
Inchiderea si redeschiderea circulatiei la si de la LFI se consemneaza in
Registrul de revizie a liniilor si instalatiilor de siguranta circulatiei a
statiei CFR care deserveste LFI respectiva; aceasta prevedere se include in
contractul de exploatare a LFI.
Art. 33
In situatia in care proprietarul sau chiriasul nu poate asigura readucerea
in parametrii proiectati, prevazuti in Regulamentul tehnic de exploatare a LFI,
se poate scoate din functiune sau conserva LFI numai in cazul in care nu
constituie o LFI de tranzit care sa impiedice accesul nediscriminatoriu pentru
vehiculele feroviare utilizate in cadrul operatiunilor de manevra sau de
transport pentru ceilalti detinatori de LFI din amonte; in cazul in care LFI
constituie o LFI de tranzit, detinatorul acesteia va permite detinatorilor LFI
din amonte sa efectueze lucrarile de remediere a deficientelor pentru aducerea
in parametrii normali.
Art. 34
(1) Proprietarii sau chiriasii de LFI au obligatia sa permita accesul
specialistilor AFER pentru a verifica starea tehnica a LFI si conditiile de
desfasurare a operatiunilor de transport feroviar, in conformitate cu normele
in vigoare, si sa puna la dispozitie toate documentele specifice LFI
solicitate, obligatii consemnate in autorizatia de exploatare a LFI.
(2) Programele de efectuare periodica a verificarii tehnice a LFI se
stabilesc in comun de catre AFER, CFR si detinatorul/detinatorii de LFI
prevazut/prevazuti in autorizatia de exploatare.
Art. 35
(1) In cazul in care operatorul feroviar considera ca tariful de acces
solicitat de un proprietar de LFI este nejustificat, agentul economic respectiv
poate sesiza/solicita in scris AFER in vederea medierii situatiei/luarii
masurilor corespunzatoare in conformitate cu Regulamentul tehnic de exploatare
a LFI.
(2) AFER va analiza sesizarea/solicitarea in termen de maximum 30 de zile
de la primirea sesizarii/solicitarii si va raspunde petentului.
Art. 36
(1) In cazul in care o LFI de tranzit isi schimba detinatorul, ca urmare a
aplicarii prevederilor art. 16 alin. (1) lit. b) si c) din Ordonanta Guvernului
nr. 60/2004, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 402/2004, noul
detinator este obligat sa notifice AFER si detinatorilor de LFI din amonte daca
este de acord sa exploateze LFI de tranzit respectiva in aceleasi conditii ca
si vechiul detinator.
(2) Intre noul detinator al LFI de tranzit si detinatorii de LFI din amonte
se incheie contracte de exploatare in conditiile art. 17.
(3) In cazul in care noul detinator al LFI de tranzit nu raspunde in termen
de 15 zile de la data primirii la solicitarile pentru incheierea contractelor
prevazute la alin. (2), se considera ca accepta in mod tacit prevederile
contractelor incheiate de vechiul detinator.
(4) Pana la incheierea contractelor prevazute la alin. (2), noul detinator
trebuie sa asigure accesul nediscriminatoriu pe LFI de tranzit pentru
vehiculele feroviare utilizate in cadrul operatiunilor de manevra sau de
transport de catre ceilalti detinatori de LFI din amonte.
Art. 37
Pentru situatiile prevazute la art. 36 AFER va actualiza Regulamentul
tehnic de exploatare si autorizatia de exploatare a LFI, dupa o procedura
simplificata, care se stabileste conform art. 5 alin. (4).
Art. 38
In cazul in care noul detinator al unei LFI de tranzit nu este una dintre
persoanele juridice prevazute la art. 16 alin. (1) lit. b) si c) din Ordonanta
Guvernului nr. 60/2004, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
402/2004, sau nu este de acord sa exploateze LFI de tranzit in aceleasi conditii
ca si vechiul detinator potrivit art. 36 alin. (1), pentru avizarea si
aprobarea Regulamentului tehnic de exploatare si pentru actualizarea
autorizatiei de exploatare a LFI se vor aplica procedurile aprobate potrivit
legislatiei in vigoare, AFER neputand aplica in aceste situatii procedura
simplificata.
Art. 39
In cazul in care se constata fapte contraventionale, AFER aplica
sanctiunile prevazute de legislatia in vigoare.
Art. 40
AFER va desemna personalul cu atributii de control si va transmite
propunerile Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului, care va
emite legitimatiile speciale de control, constatare si aplicare a sanctiunilor
contraventionale.
Art. 41
AFER si CFR vor elabora, in termen de 60 de zile de la data publicarii
prezentei hotarari, proceduri specifice proprii pentru aplicarea acesteia.
Procedurile se aproba prin decizie a directorului general si se publica in
Buletinul AFER si in Foaia Oficiala CFR.
Art. 42
Contractele si regulamentele de exploatare a LFI existente, intocmite in
baza Decretului nr. 431/1952 si a instructiunilor de aplicare a acestuia, isi
prelungesc valabilitatea timp de 6 luni de la data intrarii in vigoare a
prezentei hotarari; in acest termen titularii contractelor de exploatare a LFI
existente vor intocmi si vor depune la AFER documentatia completa necesara
aprobarii Regulamentului tehnic de exploatare si eliberarii autorizatiei de
exploatare si vor incheia cu CFR contractul de exploatare a LFI, in
conformitate cu prevederile prezentelor norme metodologice.