ORDONANTA Nr.
7 din 26 ianuarie 2011
pentru modificarea si
completarea Legii nr. 263/2004 privind asigurarea continuitatii asistentei
medicale primare prin centrele de permanenta
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 78 din 31 ianuarie 2011
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, şi al art. 1 pct. II.1 din Legea nr. 274/2010 privind abilitarea
Guvernului de a emite ordonanţe,
Guvernul României adoptă
prezenta ordonanţă.
Articol unic. - Legea
nr. 263/2004 privind asigurarea continuităţii asistenţei medicale primare prin
centrele de permanenţă, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 568 din 28 iunie 2004, cu
modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum
urmează:
1. Articolul 1 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 1. - Prezenta lege reglementează asigurarea continuităţii asistenţei
medicale primare prin centre de permanenţă la nivelul
colectivităţilor locale arondate."
2. La articolul 2,
alineatele (1) şi (2) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„Art. 2. - (1) Centrele de
permanenţă sunt forme de organizare a activităţii medicale în sistemul sanitar,
fixe sau mobile, fără personalitate juridică, care funcţionează în afara
programului de activitate al cabinetului de medicină de familie stabilit şi
prevăzut în contractul de furnizare de servicii medicale în asistenţa medicală
primară încheiat cu casa de asigurări de sănătate, care sunt organizate în
condiţiile prevăzute de lege şi care asigură continuitatea asistenţei medicale
primare.
(2) Pentru asigurarea continuităţii
asistenţei medicale primare, potrivit prezentei legi, cabinetele de medicină de
familie pot angaja medici de medicină generală şi asistenţi medicali care au
autorizată exercitarea profesiei în conformitate cu prevederile legale în
vigoare, în limita fondurilor contractate cu casele de asigurări de sănătate cu
această destinaţie."
3. La articolul 2,
după alineatul (2) se introduc două noi alineate, alineatele (21) şi (22), cu următorul cuprins:
„(21) Asistenţii
medicali necesari pentru activitatea centrelor de permanenţă pot fi repartizaţi
de medicii de familie asociaţi conform unui grafic stabilit de comun acord
între medicii care asigură continuitatea asistenţei medicale şi asistenţii
medicali angajaţi, cu respectarea dispoziţiilor legale în vigoare.
(22) Activitatea
asistenţilor medicali prevăzuţi la alin. (21) se plăteşte de către medicul de familie, cu tariful orar stabilit
în funcţie de salariul negociat pentru orele efectiv prestate în afara
programului de lucru stabilit, şi se suportă din sumele decontate de către
casele de asigurări de sănătate cabinetelor medicale cu care au încheiat
contract distinct pentru asigurarea continuităţii asistenţei medicale primare
prin centrele de permanenţă."
4. La articolul 2,
după alineatul (4) se introduc două noi alineate, alineatele (5) şi (6), cu
următorul cuprins:
„(5) Centrele de permanenţă prevăzute la alin. (1) se
înfiinţează pe baza dispoziţiei emise de către directorul executiv al direcţiei
de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti, după caz, cu acordul
prealabil al instituţiilor prevăzute la art. 4.
(6) Asocierea medicilor în vederea participării la
asigurarea continuităţii asistenţei medicale primare prin centrele de
permanenţă se realizează pe baza unei convenţii de asociere, în condiţiile prevăzute în normele
metodologice cu privire la asigurarea continuităţii asistenţei medicale primare
prin centrele de permanenţă."
5. Articolul 4 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 4. - (1) Zonele în care se înfiinţează centre de
permanenţă sunt stabilite de direcţiile de sănătate publică, cu acordul
prealabil al caselor de asigurări de sănătate şi al consiliilor locale.
(2) Fac excepţie de la prevederile alin. (1) centrele
de permanenţă organizate în cadrul ministerelor şi instituţiilor cu reţea
sanitară proprie, care se înfiinţează în zonele stabilite de direcţiile
medicale din structura ministerelor şi instituţiilor respective, cu acordul
prealabil al Casei de Asigurări de Sănătate a Apărării, Ordinii Publice,
Siguranţei Naţionale şi Autorităţii Judecătoreşti, respectiv al Casei
Asigurărilor de Sănătate a Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi
Turismului."
6. Articolul 5 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 5. - (1) Atribuţiile direcţiilor de sănătate
publică privind funcţionarea
centrelor de permanenţă sunt următoarele:
a) arondarea teritorială a
localităţilor la centrele de permanenţă;
b) asigurarea dotării truselor de urgenţă cu
medicamente şi materiale sanitare, în conformitate cu baremul minimal stabilit
prin ordin al ministrului sănătăţii;
c) controlul organizării şi desfăşurării activităţii;
d) realizarea programării lunare a medicilor care
participă la asigurarea continuităţii asistenţei medicale primare în cadrul
centrelor de permanenţă, până la data de 25 a lunii curente pentru luna
următoare.
(2) Sumele necesare pentru asigurarea dotării truselor
de urgenţă prevăzute la alin. (1) lit. b) se suportă din fondurile alocate
Programului naţional de urgenţă Prespitaliceasca."
7. Articolul 6 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 6. - (1) Atribuţiile consiliilor locale privind
funcţionarea centrelor de
permanenţă constau în:
a) asigurarea spaţiilor
necesare desfăşurării activităţii centrelor de permanenţă;
b) asigurarea personalului auxiliar;
c) asigurarea dotării minimale
necesare funcţionării centrelor de permanenţă, stabilită prin ordin al
ministrului sănătăţii;
d) asigurarea utilităţilor
necesare funcţionării centrelor de permanenţă.
(2) Consiliile locale pot
participa la asigurarea dotării truselor de urgenţă cu medicamentele şi
materialele sanitare necesare acordării asistenţei medicale la nivelul
centrelor de permanenţă, în conformitate cu baremul minimal stabilit prin ordin
al ministrului sănătăţii.
(3) Fac excepţie de la
prevederile alin. (1) şi (2) centrele de permanenţă organizate în cadrul
ministerelor şi instituţiilor centrale cu reţea sanitară proprie, pentru care
condiţiile necesare funcţionării, inclusiv dotarea cu medicamente şi materiale
sanitare pentru trusele de urgenţă, se asigură de ministerele şi instituţiile
centrale în structura cărora acestea se organizează."
8. La articolul 7,
alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(2) Medicii prevăzuţi la alin. (1), care îşi
desfăşoară activitatea în localităţile arondate teritorial la centrele de
permanenţă, aflaţi în relaţie contractuală cu casele de asigurări de sănătate,
sunt obligaţi să asigure continuitatea asistenţei medicale primare prin
centrele de permanenţă, în condiţiile prezentei
legi."
9. La articolul 7,
după alineatul (6) se introduce un nou alineat, alineatul (7), cu următorul
cuprins:
„(7) In situaţia în care nu pot să participe la
asigurarea continuităţii asistenţei medicale primare prin centrele de
permanenţă, în condiţiile prezentei legi, sau nu pot respecta programarea
stabilită de către direcţiile de sănătate publică sau direcţiile medicale din
structura ministerelor şi instituţiilor cu reţea sanitară proprie, după caz,
medicii sunt obligaţi să asigure înlocuirea lor de către un alt medic, cu
informarea, în scris, a direcţiilor de sănătate publică sau a direcţiilor
medicale din structura ministerelor şi instituţiilor cu reţea sanitară proprie,
după caz."
10. La articolul 9,
alineatul (1) se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 9. - (1) Finanţarea asigurării continuităţii
serviciilor în asistenţa medicală primară se face de la bugetul de stat, prin
bugetul Ministerului Sănătăţii, prin transferuri către bugetul Fondului
naţional unic de asigurări sociale de sănătate, în limita sumelor aprobate
anual cu această destinaţie."
11. La articolul 10,
alineatele (1)-(3) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„Art. 10. - (1) Centrul de permanenţă este deservit,
după caz, de ambulanţele celei mai apropiate substaţii a serviciului judeţean
de ambulanţă sau a Serviciului de ambulanţă Bucureşti-Ilfov al municipiului
Bucureşti şi al judeţului Ilfov, respectiv de serviciile de ambulanţă
organizate de ministerele şi instituţiile cu reţea sanitară proprie care au
înfiinţate centre de permanenţă.
(2) Medicului care funcţionează în regim de cameră de
gardă în centrele de permanenţă i se asigură, după caz, în limita posibilităţilor,
de către serviciul judeţean de ambulanţă sau de către Serviciul de ambulanţă
Bucureşti-Ilfov al municipiului Bucureşti şi al judeţului Ilfov ori de către administraţia publică
locală, un vehicul special dotat, cu sau fără conducător auto, pentru deplasări
la consultaţiile de urgenţă solicitate de pacienţii din teritoriul arondat
centrului de permanenţă respectiv.
(3) Activitatea în afara centrului de permanenţă este
coordonată de dispeceratul medical al serviciului public de ambulanţă sau, după
caz, de dispeceratul integrat de urgenţă."
12. Articolul 12 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 12. - Medicii de familie asociaţi în centre de permanenţă au obligaţia de a
afişa la cabinetul medical în care îşi desfăşoară activitatea în timpul programului
de lucru următoarele date:
a) centrul de permanenţă care asigură rezolvarea
situaţiilor de urgenţă în afara programului de activitate;
b) numărul de telefon al centrului de permanenţă;
c) programul fiecăruia dintre medicii asociaţi;
d) numărul de apel telefonic
unic 112 pentru apeluri de urgenţă."
13. Articolul 13 se
modificaşi va avea următorul cuprins:
„Art. 13. - (1) In situaţia în care nu există spaţiu
disponibil pentru organizarea
unui centru de permanenţă independent, rezolvarea situaţiilor de urgenţă în
afara programului de activitate poate fi asigurată prin rotaţie de către
medicii de familie asociaţi în acest scop, la sediul fiecărui cabinet medical.
(2) In situaţiile prevăzute la alin. (1) fiecare medic
de familie are obligaţia de a afişa la cabinetul medical programarea şi locul
unde se asigură rezolvarea situaţiilor de urgenţă, numele medicului, numărul de
telefon al cabinetului medical programat, precum şi numărul de telefon la care
poate fi apelată substaţia serviciului de ambulanţă corespunzător."
14. După articolul 14
se introduce un nou articol, articolul 141, cu următorul cuprins:
„Art. 141. - (1) In
cazul în care medicii de familie nu respectă obligaţia prevăzută la art. 7
alin. (2) sau la art. 7 alin. (7), după caz, casele de asigurări de sănătate cu
care sunt în relaţie contractuală diminuează lunar, cu 10%, valoarea minimă
garantată a punctului per capita, respectiv venitul lunar al medicilor
nou-veniţi într-o localitate stabilit în conformitate cu prevederile Contractului-cadru
privind condiţiile acordării asistenţei medicale în cadrul sistemului de
asigurări sociale de sănătate.
(2) Dispoziţiile alin. (1) se
aplică până la data încheierii de către medicul de familie şi casa de asigurări
de sănătate a contractului distinct pentru asigurarea continuităţii asistenţei
medicale primare prin centrele de permanenţă, în condiţiile prezentei legi."
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Ministrul sănătăţii,
Cseke Attila
Ministrul administraţiei şi internelor,
Constantin-Traian Igaş
Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Ialomiţianu