PRECIZARI din 10 ianuarie 1994
privind masurile care trebuie luate pentru incheierea exercitiului
financiar-contabil pe anul 1993
ACT EMIS DE: MINISTERUL FINANTELOR
PUBLICATE IN: MONITORUL OFICIAL NR. 25 din 27 ianuarie 1994
Administratorii regiilor autonome si ai societatilor comerciale cu capital
de stat si privat si celelalte persoane prevazute la art. 1 din Legea
contabilitatii nr. 82/1991, indiferent de forma de organizare au, potrivit art.
11 din aceeasi lege, raspunderea organizarii si tinerii contabilitatii potrivit
dispozitiilor legale.
Pentru incheierea corecta a exercitiului financiar pe anul 1993 se vor lua
urmatoarele masuri:
1. Efectuarea inventarierii intregului patrimoniu al unitatii potrivit
legii sus-mentionate si ale metodologiei prevazute in cap. V din Normele
metodologice privind contabilitatea unitatilor economice, aprobate prin Ordinul
ministrului finantelor nr. 595/1970, stabilirea rezultatelor inventarierii,
inregistrarea in contabilitate si reflectarea acestora in bilantul contabil pe
anul 1993.
2. Bunurile distruse sau constatate lipsa din vina unor persoane se
evalueaza la valoarea de inlocuire in vigoare la data constatarii pagubei.
Diferenta dintre valoarea de inregistrare si valoarea imputata a materiilor
prime, materialelor, produselor finite etc. se inregistreaza pe rezultatele
financiare (498 = 750), iar diferenta dintre valoarea de inregistrare si
valoarea imputata a mijloacelor fixe constatate lipsa sau degradate din vina
unor persoane se inregistreaza la fondul de investitii (498 = 716).
3. Inregistrarea in contabilitate a tuturor documentelor care privesc
operatiuni de patrimoniu, miscarea bunurilor materiale, cheltuieli, incasari,
decontari sau alte operatiuni economice si financiare privind gestiunea anului
1993.
In acest scop, se va urmari tinerea corecta si la zi a evidentei, astfel
incat toate operatiunile efectuate sa fie consemnate in documente legale, iar
acestea sa fie inregistrate in conturile sintetice si analitice in vederea
verificarii concordantei datelor inregistrate in aceste evidente si
clarificarea diferentelor constatate. Inscrisurile care stau la baza
inregistrarilor in contabilitate pot dobandi calitatea de document justificativ
numai in cazurile in care furnizeaza toate informatiile prevazute de normele
legale in vigoare. In cazul cumpararii de bunuri si valori, al executarii de
lucrari sau al prestarii de servicii de la persoane fizice, inscrisul trebuie
sa contina toate elementele de identificare a persoanei (nume si prenume, seria
si numarul actului de identitate, adresa completa, suma achitata, impozitele
calculate si retinute conform legii).
4. Analiza continutului soldurilor conturilor contabile, in sensul ca
acestea sa reflecte operatiunile reale efectuate si inregistrate in
contabilitate pe baza de documente justificative, conform normelor metodologice
si instructiunilor de aplicare a planurilor de conturi.
Cu aceasta ocazie se va urmari, in principal, clarificarea sumelor care se
mentin nejustificat in soldul unor conturi din activul si pasivul bilantului,
cum sunt:
a) la conturile: "Debitori", "Clienti",
"Furnizori" si "Creditori" interni si externi, se va urmari
incasarea debitelor si a creantelor restante in lei si in valuta, precum si
achitarea obligatiilor de plata fata de furnizori si creditori. La analiza
soldului contului "Creditori" se va asigura determinarea corecta a
obligatiilor fata de fondurile speciale (anexa nr. 1);
b) la contul "Decontari din operatiuni in curs de lamurire", se
vor lua masuri pentru clarificarea sumelor inregistrate, trecerea lor pe seama
persoanelor vinovate, costurilor de productie sau rezultatelor financiare, dupa
caz, si, respectiv, pentru identificarea apartenentei si naturii sumelor incasate,
in conformitate cu dispozitiile legale;
c) la contul "Decontari cu bugetul statului", se va actiona
pentru varsarea la termenele legale a obligatiilor fata de bugetul de stat.
Totodata se vor analiza eventualele sume evidentiate in debitul acestui
cont, reprezentand creante de incasat de la bugetul de stat. In legatura cu
aceasta, se precizeaza ca se pot evidentia drepturi ale agentilor economici in
contul bugetului de stat numai in masura reglementarii exprese, prin dispozitii
legale, a operatiunilor respective, luandu-se masuri pentru stornarea
inregistrarilor care nu se incadreaza in dispozitiile legale.
Eventualele subventii, diferente de pret, prime sau alte sume, cuvenite
agentilor economici si neincasate de la buget la 31 decembrie 1993, se pot
inregistra in debitul contului 430 "Decontari cu bugetul statului"
numai pe baza certificarii realitatii acestora de catre organele de control
financiar teritoriale. In acelasi mod (din punct de vedere al certificarii) se
va proceda si cu debitele evidentiate in conturile fondurilor extrabugetare;
d) la contul 740 "Subventii" pentru produse si activitati, se va
urmari ca rulajul creditor sa reflecte subventiile aferente facturilor emise
pana la 31 decembrie 1993 si, ca urmare, pentru evidentierea corecta a
acestora, se impune verificarea exactitatii sumelor pe baza cantitatilor de
produse livrate si a subventiilor unitare, aprobate si comunicate pe produse de
catre Ministerul Finantelor.
In acest scop, regiile autonome si societatile comerciale cu capital
majoritar de stat au obligatia ca pana la 25 ianuarie 1994 sa intocmeasca si sa
prezinte directiilor generale ale finantelor publice si controlului financiar
de stat judetene si a municipiului Bucuresti deconturile definitive privind
justificarea subventiilor si a diferentelor de pret cuvenite pe baza datelor de
executie pe anul 1993.
In cazul in care din verificarea deconturilor prezentate de regiile
autonome si de societatile comerciale cu capital de stat rezulta ca s-au primit
subventii si diferente de pret de la buget mai mari decat se cuvenea, sumele
respective vor fi virate in termen de 5 zile de la data inchiderii bilantului
contabil si confirmate de catre directiile generale ale finantelor publice si
controlului financiar de stat, in conturile bugetului de stat pe anul 1994, ale
bugetelor locale, capitolul 22.05 "Restituiri de fonduri din finantarea
bugetara a anilor precedenti", cont deschis la unitatile bancilor
comerciale sau la trezoreriile finantelor publice judetene si a municipiului
Bucuresti, dupa caz. Pentru nevarsarea sumelor la termen se aplica penalizari
de 0,3% pentru fiecare zi de intarziere.
5. Stabilirea corecta a profitului impozabil, a impozitului pe profit,
determinarea profitului net si repartizarea acestuia pe destinatiile prevazute
de lege.
In acest scop, se va asigura determinarea corecta a cheltuielilor aferente
activitatii desfasurate, corespunzatoare veniturilor, impozitelor, accizelor si
altor impozite si taxe, avandu-se in vedere modul de stabilire a profitului
impozabil, conform Precizarilor Ministerului Finantelor nr. 4175/1/1993, precum
si prezentelor precizari.
Pentru aceasta, se va urmari:
- inventarierea si stabilirea exacta a productiei neterminate si evaluarea
corecta a acesteia, precum si a pierderilor din calamitati naturale conform
Ordinului comun nr. 233/24/1990 al ministrului finantelor si al ministrului
agriculturii si alimentatiei;
- repartizarea cheltuielilor anticipate si a cheltuielilor indirecte in
conformitate cu regulile de baza privind evidenta si calcularea costurilor, iar
pentru cheltuielile anticipate esalonate pe mai mult de 2 ani, se va urmari
existenta aprobarilor legale;
- includerea in costuri, potrivit reglementarilor in vigoare, a rezervelor
pentru cheltuielile preliminate in limita cheltuielilor efective. Eventualele
rezerve constituite nelegal sau in plus vor fi stornate din costuri;
- includerea in costuri a tuturor drepturilor care se acorda salariatilor
pentru munca prestata, inclusiv premiile si drepturile in natura care, potrivit
Hotararii Guvernului nr. 496/1992, fac parte din fondul de salarii. Cota de
constituire a fondului de premiere si modalitatile concrete de acordare
(obiective, periodicitate, categorii de personal) sunt cele stabilite prin
contractul colectiv de munca si se pot acorda in limita posibilitatilor
financiare ale fiecarui agent economic si in cadrul fondului total destinat
platii salariilor pentru care nu se plateste impozit suplimentar;
- determinarea, de catre societatile comerciale cu capital majoritar de
stat si regiile autonome la care salariile se stabilesc prin negociere, a
fondului de salarii pentru care acestea nu au obligatia sa plateasca impozit
suplimentar potrivit prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 1/1993 si ale
hotararilor Guvernului nr. 299/1993 si 380/1993;
- includerea in costuri a impozitului suplimentar determinat potrivit
prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 1/1993 si plata acestuia potrivit legii;
- incadrarea cheltuielilor prevazute la art. 34, 35 si 36 din Legea nr.
21/1993 in limita cotelor mentionate in aceasta, avandu-se in vedere ca
eventualele depasiri se vor lua in calcul la stabilirea profitului impozabil;
- stabilirea corecta a diferentelor dintre preturile de inregistrare si
costurile efective la produsele fabricate, precum si a celor aferente
produselor, lucrarilor si serviciilor facturate potrivit instructiunilor de
aplicare a planului de conturi si a Instructiunilor Ministerului Finantelor nr.
2836 din 1 martie 1993;
- determinarea adaosului comercial aferent stocurilor de marfuri din
unitatile comerciale, potrivit instructiunilor de aplicare a planului de
conturi;
- agentii economici, indiferent de ramura de activitate, vor lua masuri ca
la data de 31 decembrie 1993, contul 501 "Cheltuieli de circulatie"
sa nu prezinte sold. In acest sens, sumele respective vor fi repartizate asupra
contului 530 "Cheltuieli anticipate";
- delimitarea corecta a soldului conturilor "Venituri anticipate"
si "Venituri de realizat";
- reflectarea in contabilitate a diferentelor favorabile sau nefavorabile
rezultate in urma operatiunilor efectuate in valuta, avandu-se in vedere ca
acestea trebuie evidentiate la venituri sau la cheltuieli financiare, dupa caz,
la cursul valutar de schimb in vigoare la data efectuarii operatiunilor de
incasari sau plati in valuta.
Se precizeaza ca la 31 decembrie 1993 creantele si datoriile in valuta se
vor reevalua la cursul valutar de schimb existent la acea data, diferentele
rezultate evidentiindu-se in contul 494.09 "Diferente de curs valutar - 31
decembrie 1993".
In creditul acestui cont se inregistreaza diferentele favorabile rezultate
intre cursul valutar la 31 decembrie 1993 si cursurile valutare cu care
creantele si datoriile in valuta au fost inregistrate in contabilitate pana la
acea data, iar in debit, diferentele nefavorabile rezultate intre cursul
valutar la 31 decembrie 1993 si cursurile valutare cu care creantele si
datoriile in valuta au fost evidentiate in contabilitate.
Diferentele favorabile, reprezentand rulajul creditor al contului 494.09,
se inscriu in pasivul bilantului contabil, cod 10, pe randul intitulat
"Diferente favorabile de curs valutar - 31 decembrie 1993", iar cele
nefavorabile, reprezentand rulajul debitor, in activul bilantului, pe randul
intitulat "Diferente nefavorabile de curs valutar - 31 decembrie
1993".
Operatiunile respective se storneaza dupa efectuarea transpunerii in
conturile prevazute de noul Plan de conturi general, urmand ca, pe masura
derularii efective a incasarilor si platilor in valuta, diferentele de curs
valutar sa se reflecte in venituri sau cheltuieli financiare, dupa caz.
Diferentele de curs valutar aferente disponibilitatilor proprii in devize,
existente la 31 decembrie 1993, se vor inregistra in conturile 650
"Venituri financiare" sau 550 "Cheltuieli financiare", dupa
caz (conform Normelor metodologice ale Ministerului Finantelor nr.
150104/1992).
Diferentele de curs valutar aferente disponibilitatilor in valuta, provenite
din imprumuturi sau credite bancare nerestituite, precum si avansurile in
valuta primite de la clienti pentru operatiuni de import sub forma de comision
de catre agentii economici care efectueaza operatiuni de import, se vor
reflecta distinct prin intermediul contului 494.09 "Diferente de curs
valutar - 31 decembrie 1993". Pe 1 ianuarie 1994 operatiunile privind
diferentele de curs valutar prevazute la alineatul precedent se storneaza, dupa
efectuarea operatiunilor de transpunere, in conturile prevazute de noul Plan de
conturi general;
- amenzile si penalitatile platite sau calculate de organele Ministerului
Finantelor si neplatite pana la 31 decembrie 1993, neimputabile, pagubele care
nu se datoreaza vinei cuiva, precum si valoarea marfurilor inregistrate in
gestiune, dar confiscate de organele in drept, se suporta din rezultatele
financiare (750 = 230, 231, 300, 310, 430 etc.), urmand ca, extracontabil, sa
fie luate in calcul la stabilirea profitului impozabil;
- inregistrarea corecta a cheltuielilor care se suporta din veniturile
incasate potrivit anexei nr. 1 la Hotararea Guvernului nr. 804/1991 si
stabilirea eventualelor diferente fata de limitele prevazute de Legea bugetului
de stat pe anul 1993 nr. 21/1993, a cheltuielilor de deplasare-detasare peste
limitele legale etc., in vederea determinarii corecte a profitului impozabil.
Regiile autonome vor inregistra fondul de dezvoltare constituit din veniturile
realizate in perioada 1 ianuarie - 31 august 1993 in conformitate cu
prevederile Legii nr. 15/1990, iar pe perioada 1 septembrie 1993 - 31 decembrie
1993, eventualele sume destinate acestui fond se vor retine din profitul net,
dupa repartizarea din acesta a fondului de participare a salariatilor la profit
(10%) si varsarea, din partea ramasa, a minimum 50% la bugetul de stat sau la
bugetele locale, dupa caz, potrivit Ordonantei Guvernului nr. 15/1993.
In situatiile in care, in perioada 1 ianuarie - 31 august 1993, s-a
realizat profit, iar in perioada 1 septembrie - 31 decembrie 1993 s-au
inregistrat pierderi, pe aceasta perioada nu se retin sume pentru fondul de
dezvoltare, acesta ramanand la nivelul constituit la 31 august 1993.
Determinarea profitului impozabil se face cumulat de la inceputul anului, iar
repartizarea profitului net se face astfel:
a) potrivit Legii nr. 15/1990, in perioada 1 ianuarie - 31 august 1993, si
potrivit Ordonantei Guvernului nr. 15/1993, in perioada 1 septembrie - 31
decembrie 1993, in cazul realizarii de profit in ambele perioade;
b) potrivit Legii nr. 15/1990, cumulat de la inceputul anului, in cazul in
care s-au inregistrat pierderi in perioada 1 septembrie - 31 decembrie 1993. In
mod corespunzator se anuleaza prevederile pct. 3 din Precizarile Ministerului
Finantelor nr. 5608/1993;
- constituirea fondului special de asigurare, pentru acoperirea pierderilor
din calamitati in cota de pana la 40% din profitul brut inainte de determinarea
profitului impozabil, se face potrivit Ordinului comun nr. 233/24/1990 al
ministrului finantelor si ministrului agriculturii si alimentatiei;
- drepturile cuvenite actionarilor in baza art. 1 din Legea nr. 46/14 mai
1992 se vor contabiliza potrivit Precizarilor Ministerului Finantelor nr.
4175/2 din 15 septembrie 1993.
Agentii economici care produc si livreaza lapte de vaca, animale si pasari
vii vor evidentia primele primite de la bugetul statului cu ajutorul contului
742 "Finantarea unor actiuni de la buget", analitic distinct
"Sume cuvenite de la buget" conform hotararilor Guvernului nr.
40/1993, nr. 197 bis/1993 si nr. 536/1993.
Societatile comerciale cu capital integral sau majoritar de stat si regiile
autonome vor reflecta in bilantul contabil incheiat la 31 decembrie 1993
repartizarea profitului ramas dupa deducerea impozitului pe profit datorat.
La regiile autonome si societatile comerciale cu capital integral sau
majoritar de stat, profitul net se repartizeaza in conformitate cu prevederile
Legii nr. 15/1990 si ale Ordonantei Guvernului nr. 15/1993, respectiv ale Legii
nr. 40/1992, iar la societatile comerciale cu capital majoritar privat,
potrivit hotararii adunarii generale a actionarilor sau asociatilor.
Societatile comerciale cu capital integral sau majoritar de stat vor vira
dividendele rezultate dupa virarea impozitului de 10% datorat conform Legii nr.
40/1992, in proportie de 70% la Fondul Proprietatii de Stat si 30% la Fondurile
Proprietatii Private la care sunt arondate, pana la 15 aprilie 1994. Pentru
dividendele platite actionarilor sau asociatilor de catre societatile
comerciale cu capital integral sau majoritar privat se percepe un impozit de
10% conform Legii nr. 40/1992.
La regiile autonome, constituirea fondului de participare a salariatilor la
profit se face in proportie de pana la 5% din profitul net pentru perioada 1
ianuarie - 31 august 1993, potrivit Legii nr. 15/1990, si in proportie de pana
la 10% din profitul net al regiei autonome pentru perioada 1 septembrie - 31
decembrie 1993, potrivit Ordonantei Guvernului nr. 15/1993, Precizarilor
Ministerului Finantelor nr. 5608/20 septembrie 1993 si prezentelor precizari
(751 = 721);
- incadrarea corecta a cheltuielilor prevazute la art. 4 din Hotararea
Guvernului nr. 804/1991, cu privire la stabilirea reducerii cu 50% a
impozitului pe profit, precum si utilizarea cu aceeasi destinatie a sumelor
echivalente reducerii respective.
6. Reflectarea in contabilitatea societatilor comerciale cu capital de stat
a operatiunilor privind vanzarea prin licitatie a unor active potrivit
Precizarilor Ministerului Finantelor nr. 150219/1992, urmarindu-se modul de
determinare a impozitului pe suma incasata din vanzarea activelor, varsarea la
termen a impozitului datorat, precum si utilizarea sumelor ramase din cele
incasate pentru efectuarea de investitii noi sau rambursarea creditelor pentru
investitii, potrivit legii.
7. Agentii economici cu capital integral sau majoritar de stat care in anul
1993 au inregistrat pierderi pe total activitate, in baza hotararii consiliului
de administratie in cazul regiilor autonome sau a imputernicitilor mandatati sa
reprezinte interesele capitalului de stat la societatile comerciale, vor
acoperi pierderile realizate din fondul de rezerva constituit potrivit
prevederilor legale. Aceasta operatiune urmeaza sa se efectueze dupa
verificarea si aprobarea bilantului contabil incheiat la data de 31 decembrie
1993, potrivit legii, si dupa efectuarea operatiunilor de transpunere in noile
conturi.
8. Sumele incasate ca dividende de catre societatile comerciale, ca urmare
a participarii la capitalul social al altor societati comerciale, sunt
considerate venituri financiare aferente anului 1993 (310 = 650).
9. La agentii economici cu capital privat, care nu au constituit fond de
dezvoltare, dobanzile platite pentru creditele primite pentru investitii se
inregistreaza pe rezultatele financiare (750 = 310), urmand ca la stabilirea
impozitului pe profit datorat, dobanzile respective sa fie adaugate
extracontabil la profitul impozabil.
Dobanzile bancare datorate si neplatite pana la 31 decembrie 1993 de catre
societatile comerciale si regiile autonome, aferente creditelor pentru
activitatea de productie si desfacere, se inregistreaza la cheltuieli
financiare, pe baza comunicarilor bancilor (550 = 730).
Agentii economici cu capital integral sau majoritar de stat, care
constituie fond de investitii din resursele prevazute de lege, suporta din
acest fond si dobanzile bancare platite pentru creditele contractate pentru
lucrari de investitii (716 = 312). In situatia cand la data platii dobanzilor
bancare fondul de dezvoltare nu este constituit, acestea se inregistreaza in
contul 530 "Cheltuieli anticipate", iar pe masura constituirii
fondului de dezvoltare se face inregistrarea 716 = 530.
Spezele si comisioanele platite bancilor privind lucrarile de investitii se
suporta din fondul de investitii (716 = 312).
10. Sumele cuvenite societatilor comerciale si regiilor autonome de la
societatile constituite pe baza de contract de asociere in participatie,
reprezentand profitul realizat in anul 1993, se inregistreaza pe rezultatele
financiare (498 = 750) si se includ in profitul obtinut in anul 1993 din
activitatea proprie a fiecarui asociat, in vederea determinarii profitului
impozabil, in conformitate cu Hotararea Guvernului nr. 804/1991, cu exceptia
cazurilor in care, prin contractele de participatie, se prevede altfel.
Societatea comerciala care conduce contabilitatea operatiunilor asociatiei
are obligatia repartizarii pe participanti a profitului brut realizat, potrivit
prevederilor din contractul de asociere, efectuind articolul contabil 750 =
499.
11. Societatile comerciale cu capital integral sau majoritar privat se
lichideaza cu respectarea prevederilor Legii nr. 31/1990 (titlul VII) si
Circularei Ministerului Finantelor nr. 112226/5 septembrie 1993, iar
patrimoniul ramas se repartizeaza proportional cu cota de participare la
capitalul social (700, 703, 716, 719 etc. = 460 si 460 = 300).
12. Pentru reflectarea distincta in contabilitatea regiilor autonome a
patrimoniului propriu si a patrimoniului public, potrivit prevederilor art. 15
din Ordonanta Guvernului nr. 15/1993, in cadrul contului 700 "Capital
social" se deschid urmatoarele conturi analitice distincte:
700.05 "Patrimoniul propriu al regiei autonome";
700.06 "Diferente din reevaluarea mijloacelor fixe privind patrimoniul
propriu al regiei autonome";
700.08 "Patrimoniul public aflat in administrarea regiilor
autonome";
700.09 "Diferente din reevaluarea mijloacelor fixe privind patrimoniul
public aflat in administrarea regiilor autonome".
Reflectarea in conturile analitice mentionate a patrimoniului regiilor
autonome se va face pe baza inventarelor efectuate sub coordonarea ministerelor
de resort, potrivit prevederilor din ordonanta.
13. Regiile autonome care au in componenta lor unitati care conduc
contabilitate si incheie bilant vor intocmi bilantul propriu pe baza balantei
de verificare intocmita la nivelul regiei.
14. Potrivit Instructiunilor Ministerului Finantelor nr. 7201/1993, regiile
autonome si societatile comerciale cu capital majoritar de stat care au primit
fonduri de la bugetul de stat pentru cheltuieli de capital vor inregistra
aceste fonduri, pana la finele anului 1993, in contul 700 "Capital
social", acestea constituind participarea statului la majorarea
capitalului social.
Concomitent cu inregistrarea in contabilitatea proprie, agentii economici
respectivi vor intocmi si formele prevazute de lege pentru majorarea
capitalului social.
15. Reevaluarea stocurilor de valori materiale ca urmare a unor noi preturi
negociate se poate face numai pe baza actelor normative elaborate in acest
sens.
Diferentele dintre preturile de vanzare negociate si preturile de
inregistrare ale produselor si marfurilor livrate pana la 31 decembrie 1993,
evidentiate de unii agenti economici in contul 494 "Diferente din
reevaluare", se vor reflecta in contul 750 "Profit si pierderi",
cu exceptia situatiilor in care actele normative prevad altfel.
Prevederile de la alineatul precedent se aplica si in cazul valorilor
materiale eliberate in consum.
16. Diferentele de reevaluare, potrivit art. 4 din Hotararea Guvernului nr.
26/1992, aferente mijloacelor fixe neamortizate integral si scoase din
functiune, inregistrate potrivit Instructiunilor Ministerului Finantelor nr.
2328/1993, se vor reflecta in evidenta, efectuind articolul contabil 700.02 =
100.02, cu respectarea prevederilor privind modificarea capitalului social din
Legea nr. 31/1990.
17. Potrivit prevederilor art. 129 din Legea nr. 31/1990 privind societatile
comerciale: "Administratorii trebuie sa prezinte cenzorilor, cu cel putin
o luna inainte de ziua stabilita pentru sedinta adunarii generale, bilantul
exercitiului financiar precedent, cu contul de profit si pierderi, insotit de
raportul lor si de documentele justificative".
18. In conformitate cu prevederile alin. 1, 2 si 3 ale art. 114 din Legea
nr. 31/1990 privind societatile comerciale, cenzorii sunt obligati sa
supravegheze gestiunea societatii, sa verifice daca bilantul si contul de
profit si pierderi sunt legal intocmite si in concordanta cu registrele, daca
acestea din urma sunt regulat tinute si daca evaluarea patrimoniului s-a facut
conform regulilor stabilite pentru intocmirea bilantului.
Despre toate acestea, precum si referitor la propunerile pe care le vor
crede necesare asupra bilantului si repartizarii profitului, cenzorii vor
prezenta adunarii generale un raport amanuntit.
Adunarea generala nu va putea aproba bilantul si contul de profit si
pierderi, daca acestea nu sunt insotite de raportul cenzorilor.
Constatarile rezultate din verificarile efectuate pe tot parcursul anului
vor fi cuprinse de catre cenzori in rapoartele amanuntite pe care, potrivit
legii, acestia trebuie sa le prezinte adunarii generale sau imputernicitilor
mandatati sa reprezinte interesele capitalului de stat, dupa caz.
Din aceste rapoarte nu pot lipsi referirile concrete cu privire la:
- operatiunile legate de inregistrarea sau modificarea capitalului social;
- inventarierea patrimoniului si modul de valorificare a rezultatelor
acesteia, precum si faptul ca rezultatele inventarierii sunt cuprinse in
bilantul contabil anual;
- organizarea gestiunilor de valori materiale, precum si a evidentei
analitice si sintetice a elementelor patrimoniale;
- organizarea controlului propriu la nivelul fiecarei societati comerciale;
- tinerea corecta si la zi a contabilitatii;
- preluarea corecta in balanta de verificare a datelor din conturile
sintetice si concordanta dintre contabilitatea sintetica si cea analitica;
- intocmirea bilantului contabil pe baza balantei de verificare a
conturilor sintetice si respectarea normelor metodologice cu privire la
intocmirea acestuia si a anexelor sale;
- evaluarea patrimoniului conform reglementarilor legale in vigoare;
- intocmirea contului de profit si pierderi pe baza datelor din
contabilitate privind perioada de raportare;
- stabilirea, in conformitate cu dispozitiile legale, a profitului net si
punctul de vedere referitor la destinatiile acestuia, propuse de consiliul de
administratie;
- situatia creditelor si a altor imprumuturi ale societatii si garantarea
acestora;
- propuneri de masuri pentru a fi avute in vedere de consiliul de
administratie, de imputernicitii mandatati sa reprezinte interesele capitalului
de stat sau de adunarea generala, dupa caz.
19. Organele de control financiar ale Ministerului Finantelor vor urmari
realizarea masurilor prevazute in prezentele precizari, pe baza obiectivelor de
control stabilite potrivit programelor aprobate.
20. Cursurile de schimb ale principalelor valute la data de 31 decembrie
1993, transmise de Banca Nationala a Romaniei, sunt redate in anexa nr. 2.
21. Impozitul pe profit datorat, cu termen de plata pana la 31 ianuarie 1994,
se va plati in cuantum egal cu cel datorat pe luna noiembrie 1993, care a avut
ca termen de plata data de 25 decembrie 1993, urmand ca regularizarile pe baza
bilantului contabil pe anul 1993 sa se efectueze in termen de 10 zile,
inclusiv, de la termenul stabilit pentru depunerea bilantului contabil pe anul
1993.
Ministru de stat,
ministrul finantelor,
Florin Georgescu