REGULAMENTUL din 26 septembrie 1934
Legii pentru organizarea si reglementarea comertului de banca*)
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 222 din 26 septembrie 1934
*) Acest Regulament s-a aprobat cu Decretul Nr. 2.606/1934 si publicat in
Monitorul Oficial, Partea I, Nr. 222 din 26 Septembrie 1934. A se vedea si
Legea pentru organizarea si reglementarea comertului de banca (Legea bancara)
din 8 Mai 1934.
TITLUL I
Dispozitiuni generale
1. Prin intreprindere de banca se intelege orice intreprindere comerciala
al carei obiect principal este acela de a savarsi orice fel de operatiuni
asupra sumelor de bani in numerar (efectiv), asupra creditelor, asupra
efectelor de comert, asupra diferitelor valori negociabile, precum si orice
alte operatiuni in legatura cu acestea.
2. Comertul de banca nu se poate exercita decat numai de societati bancare,
constituite in conditiunile legii bancare.
3. Se considera societate bancara orice societate comerciala inscrisa in
registrul societatilor bancare.
Timp de 5 ani de la data publicarii legii bancare se considera
intreprinderi bancare si intreprinderile sub firma individuala inscrise in
registrul societatilor bancare, conform dispozitiunilor art. 61 si 62 din legea
bancara.
Intreprinderile, al caror obiect principal este comertul de banca,
neinscrise in acest registru, pe langa celelalte sanctiuni civile si penale vor
fi puse fi stare de lichidare potrivit art. 54, al final al legii bancare si
dispozitiunilor art. 99 din prezentul regulament.
4. Comertul de banca nu se poate exercita decat pe baza unei autorizatiuni
speciale.
Aceasta autorizare se acorda de catre Consiliul Superior Bancar, in
conditiunile legii bancare, conform normelor din prezentul regulament.
Autorizatiunea se acorda pentru tot felul de operatiuni de banca, sau numai
pentru un numar limitat din aceste operatiuni.
Societatile bancare autorizate de Consiliul Superior Bancar sa exercite
comertul de banca, sunt obligate sa inceapa operatiunile in termen de un an de
la data autorizarii, sub sanctiunea pierderii de plin drept a beneficiului
autorizatiunii.
Autorizatiunea va putea fi totusi reinnoita dupa o noua examinare a
conditiunilor de incuviintare.
Intreprinderile existente la data publicarii legii bancare si inscrise in
registrul societatilor bancare, se socotesc autorizate de drept sa exercite
comertul de banca, putand efectua operatiunile ordinare, pe care in mod efectiv
le exercitau la data publicarii legii pentru organizarea si reglementarea
comertului de banca.
Aceste intreprinderi nu vor putea insa exercita operatiunile care necesita
o autorizare expresa, prevazute de art. 34 al legii bancare, decat cu
autorizarea imediata si expresa a Consiliului Superior Bancar.
5. Cererea de autorizare se va adresa Consiliului Superior Bancar,
alaturandu-se actul constitutiv si statutele, precum si recipisa Cassei de
Depuneri sau adeverinta Bancii Nationale a Romaniei de depunerea capitalului in
conditiunile prevazute de art. 11 si 12 din legea bancara.
Cererea de autorizare trebuie sa cuprinda toate informatiunile cu privire
la persoana si activitatea anterioara a asociatilor, fondatorilor,
administratorilor si censorilor, dovedind cu certificate ca nu au suferit nici
una din condamnarile penale enumerate de art. 29 din legea bancara si ca nu au
fost faliti sau administratori, censori sau directori ai unei intreprinderi
falite. Totodata se va arata in cerere si nationalitatea asociatilor,
fondatorilor, administratorilor si censorilor.
6. Consiliul Superior Bancar examinand oportunitatea economica generala si
locala a infiintarii unei noi societati bancare, precum si indeplinirea tuturor
conditiunilor cerute de lege, hotaraste in mod definitiv, in termen de maximum
2 luni, asupra infiintarii societatii.
Consiliul Superior Bancar poate propune partilor modificarile si
completarile care trebuiesc aduse actului constitutiv si statutelor, cand cele
prezentate cuprind clauze sau norme contrare legii bancare sau celorlalte legi
in vigoare.
7. Inainte de indeplinirea formalitatilor de constituire, fondatorii
societatilor bancare vor putea comunica spre examinare Consiliului Superior
Bancar proiectul actului constitutiv si statutelor.
8. Nici o societate bancara nu-si va putea modifica statutele decat cu
autorizarea Consiliului Superior Bancar.
9. Toate intreprinderile bancare functionand in Romania, sunt supuse legii
bugetare.
Intreprinderile bancare, cu sediul principal in strainatate vor putea
exercita comertul de banca in Romania, constituindu-se in conditiunile legii
bancare.
Numai intreprinderile bancare avand sediul in Romania, pot infiinta
sucursale pe teritoriul acestei tari.
10. Nici o sucursala a unei societati bancare nu poate lua fiinta in tara
sau strainatate mai inainte de a fi autorizata de Consiliul Superior Bancar.
Neinfiintarea sucursalei in timp de un an de la obtinerea autorizatiunii,
atrage de plin drept pierderea beneficiului de a o mai infiinta fara o noua
aprobare.
11. In toate societatile bancare, functionand in Romania, administratorul
unic, 2/3 din numarul membrilor consiliului de administratie si al consiliului
de censori vor fi cetateni romani.
12. Sunt aplicabile societatilor bancare toate dispozitiunile din codul de
comert sau din celelalte legi in vigoare care nu sunt contrare prescriptiunilor
legii bancare.
Dispozitiunile legii bancare se aplica si institutiunilor comerciale de
credit functionand pe baza de legi speciale, in masura in care nu contravin
dispozitiunilor din acele legi.
Nu sunt supuse nici unora din dispozitiunile legii bancare urmatoarele
institutiuni: Banca Nationala a Romaniei, Casa Generala de Economii si Cecuri
Postale, Casa de Depuneri si Consemnatiuni, Banca Centrala Cooperativa si
Cooperativele de Credit functionand in baza legii cooperatiei din 27 Iunie
1933, institutiunile de credit si ajutor cu caracter profesional si mutual care
nu fac operatiuni de orice fel decat cu membrii lor, Casele de imprumut pe gaj
ale agricultorilor si industriasilor functionand in baza legii din 9 Martie
1915, modificata la 30 Mai 1929, societatile civile de credit funciar rural si
urban, functionand pe baza legilor din 27 Iulie 1923 si 2 August 1929.
TITLUL II
Dispozitiuni referitoare la constituirea si administrarea societatilor
bancare
13. Societatile bancare, oricare ar fi felul lor, trebuiesc constituite
prin act autentic.
Statutele societatilor bancare vor arata operatiunile pe care ele sunt autorizate
a le exercita.
In lipsa de statute, actul constitutiv al societatilor bancare in nume
colectiv, comandita simpla si cu raspundere limitata, vor trebui sa arate
operatiunile pe care banca este autorizata a le exercita.
14. La fiecare oficiu al registrului comertului din tara se va infiinta
cate un registru special denumit "Registrul Societatilor Bancare".
Inscrierea in registrul societatilor bancare inlocuieste inscrierea in
registrul comertului. Nici o societate bancara nu va putea fi inscrisa in acest
registru mai inainte ca actul constitutiv si statutele sale sa fi fost aprobate
de catre Consiliul Superior Bancar.
Societatile inscrise in acest registru se considera regulat constituite
fara indeplinirea nici unei alte formalitati si au personalitate juridica.
Sunt aplicabile registrului societatilor bancare toate dispozitiunile din
legea si regulamentul pentru infiintarea unui registru al comertului si care nu
sunt contrare legii bancare*).
La inscrierea in registrul societatilor bancare se vor percepe taxele
prevazute de regulamentul pentru functionarea registrului comertului.
--------------------
*) A se vedea Legea pentru registrul de comert, din 10 Aprilie 1931 si
Regulamentul de aplicare.
15. Inscrierea in registrul societatilor bancare se va face pe baza unei
ordonante data de judecatorul delegat pe langa Oficiul registrului comertului
din localitatea unde societatea bancara isi va stabili sediul sau principal, in
conformitate cu deciziunea data, potrivit art. 5 al legii bancare, fara a mai
fi nevoie de vreo alta formalitate ceruta de legile comerciale.
In termen de 30 zile de la data ramanerii definitive a ordonantei de
inscriere, atat actul constitutiv si statutele, cat si deciziunea de
incuviintare data de Consiliul Superior Bancar vor fi publicate, prin
ingrijirea oficiului, in intregime, in Monitorul Oficial si in extras in
"Buletinul Consiliului Superior Bancar" si in unul din ziarele cele
mai raspandite in localitate. Publicatiunile in Buletinul Consiliului Superior
Bancar inlocuiesc publicatiunile prevazute in legea registrului comertului, in
Buletinul Camerelor de Comert.
16. Cererea de inscriere va trebui inaintata in termen de maximum o luna de
la data acordarii autorizarii de functionare. La cerere se va anexa autorizarea
Consiliului Superior Bancar, actul constitutiv si statutele vizate de Consiliul
Superior Bancar, precum si recipisa Casei de Depuneri sau adeverinta Bancii
Nationale a Romaniei de depunerea capitalului in conditiunile prevazute de art.
11 si 12 din legea bancara.
Cererea de inscriere va trebui sa cuprinda toate informatiunile cerute de
legea si regulamentul pentru infiintarea unui registru al comertului, cu
privire la persoana si activitatea anterioara a asociatilor fondatorilor,
administratorilor, censorilor si directorilor unei societati bancare.
In registrul societatilor bancare se va lua nota de toate aceste
informatiuni si se va inscrie in intregime actul constitutiv. Totodata se va
lua nota in registru de orice procura data pentru girarea afacerilor
intreprinderii bancare, aratandu-se numele, pronumele, nationalitatea,
domiciliul si puterile reprezentantului.
Statutele depuse se vor conserva la dosarul respectiv al societatii.
17. Trebuiesc de asemenea inscrise in registrul societatilor bancare in
termen de maximum o luna:
a) toate schimbarile sau modificarile referitoare la faptele a caror
inscriere este obligatorie;
b) hotaririle prin care se pronunta declararea falimentului, omologarea
concordatului, rezolutiunea sau anularea concordatului, anularea sau
disolutiunea societatii, retragerea autorizarii de functionare, sau limitarea
operatiunilor bancii;
c) hotaririle definitive de condamnarea asociatilor, administratorilor,
censorilor sau directorilor pentru infractiunile si delictele prevazute de
legea bancara.
Mentiunile aratate la punctele b si c se vor face din oficiu, la cererea
instantelor care le-au pronuntat.
Modificarile de statute se vor inscrie in registrul societatilor bancare pe
baza unei ordonante date de judecatorul delegat la Oficiul registrului de
comert, potrivit procedurii fixate prin art. 9 din legea bancara si art. 15 si
urmatoarele din regulament.
18. Deciziunea de autorizare a Consiliului Superior Bancar pentru infiintarea
unei sucursale, se va inscrie in registrul societatilor bancare al Oficiului
registrului de comert al locului sediului principal; aceasta deciziune, actul
constitutiv al societatii, precum si numele si puterile acordate
reprezentantilor ei din sucursala, se vor inscrie si in registrul societatilor
bancare al locului unde va functiona sucursala, alaturandu-se la cerere si un
exemplar al statutelor.
Deciziunea de autorizare se va publica in Monitorul Oficial, in Buletinul
Consiliului Superior Bancar si intr-unul din ziarele cele mai raspandite in
localitatea unde se infiinteaza sucursala.
19. Cererile de inscriere, impreuna cu anexele obligatorii, se vor depune
la Oficiul registrului comertului in patru exemplare, din care primul se va
retine de Oficiul registrului comertului, cel de al doilea se va inainta de
Oficiu, Consiliului Superior Bancar si va folosi la intocmirea registrului
central al societatilor bancare, cel de al treilea se va inainta Uniunii
camerelor de comert pentru registrul central al comertului, iar cel de al
patrulea se va restitui societatilor bancare. Ultimele trei exemplare vor purta
numarul de inscriere si certificarea secretarului ca inscrierea solicitata a
fost efectuata in registrul societatilor bancare.
20. Registrul societatilor bancare se compune din doua parti:
a) un registru analitic, si
b) cartoteca.
Registrele analitice vor fi alcatuite si tinute conform normelor aratate in
capitolul II al regulamentului registrului comertului.
Organizarea cartotecii se va face pe baza unui regulament interior ce se va
intocmi de Consiliul Superior Bancar.
21. In afara de registrul central al comertului de la Uniunea Camerelor de
comert, un registru central al societatilor bancare va fi pastrat la Consiliul
Superior Bancar. El va fi pus sub conducerea Secretarului General al
Consiliului.
Registrul central va avea aceeasi compunere ca si registrul societatilor
bancare de la sediul fiecarei Camere de comert.
In termen de 15 zile de la data ordonantei de inscriere, secretarul
fiecarei Camere de comert, delegat cu conducerea registrului comertului, va
inainta exemplarul cererii de inscriere, destinat registrului central al
societatilor bancare, Consiliului Superior Bancar, impreuna cu toate anexele.
De asemenea secretarul va comunica C. S. B. toate mentiunile si modificarile
din registrul Soc. bancare, ulterioare inscrierii.
22. Intreprinderile bancare inscrise astazi in registrul comertului vor fi
inscrise in registrul societatilor bancare, pe baza unei cereri insotita de
actul constitutiv si statute, cum si de lista administratorilor, censorilor si
directorilor.
Cererea se va adresa in termen de 2 luni de la promulgarea legii bancare,
judecatorului delegat la Oficiul respectiv, indicand numarul de inscriere in
registrul comertului, fara nici o alta formalitate sau plata vreunei taxe.
Bancile existente sub firma individuala vor anexa la cererea lor de
inscriere o declaratie, aratand capitalul propriu afectat intreprinderii.
Secretarul fiecarei Camere de comert, delegat cu conducerea Oficiului
registrului comertului, va comunica Consiliului Superior Bancar, in 5 zile de
la expirarea termenului de mai sus, depunerea cererilor de inscriere.
23. Tot in termen de 2 luni de la promulgarea legii bancare, bancile
existente sunt obligate a comunica Consiliului Superior Bancar, copie dupa
ultimul bilant anual, insotit de contul de profit si pierderi, copie dupa actul
constitutiv si statute, cum si lista administratorilor, censorilor si
directorilor.
24. Societatile bancare sunt supuse dispozitiunilor referitoare la firmele
sociale din legea pentru infiintarea unui registru al comertului, precum si
urmatoarelor dispozitiuni:
Cuvantul de "Banca", precum si denumirile derivate din acest
cuvant, nu pot fi intrebuintate decat in firma sociala a unei intreprinderi
bancare, legalmente autorizata si constituita.
Pot intrebuinta cuvantul de "Banca" in firma lor sociala, Banca
Nationala a Romaniei, Banca Centrala Cooperativa si bancile populare functionand
in baza legii cooperatiei*).
Nici o banca nu poate alege o firma sociala care sa poata da loc la
confuziuni cu Banca Nationala a Romaniei, sau cu o alta intreprindere bancara
existenta.
Orice modificare a firmei sociale nu se poate face decat cu autorizarea
expresa a Consiliului Superior Bancar.
Pe orice act de corespondenta a societatilor bancare se va arata lamurit
capitalul efectiv, varsat, fondul general de rezerva, localitatea sediului
principal si adresa, sucursalele, precum si data si numarul de inscriere in
registrul societatilor bancare.
------------------
*) A se vedea Legea cooperatiei din 27 Iunie 1933.
25. Capitalul unei societati bancare, in nume colectiv, in comandita simpla
sau cu raspundere limitata, nu poate fi mai mic: in Bucuresti de 20.000.000
lei, in Municipii de 10.000.000 lei, in celelalte comune urbane de lei
5.000.000, iar in comunele rurale de lei 2.000.000.
Este interzis a se constitui capitalul social prin aporturi in natura sau
prin debitari in cont.
Cel putin jumatate din capitalul social va trebui sa fie efectiv varsat la
constituirea societatii, iar restul cel mai tarziu intr-un an de la
constituire.
26. Capitalul societatilor bancare anonime sau in comandita pe actiuni nu
va putea fi mai mic decat indoitul sumelor specificate in articolul precedent,
dupa localitati.
Este interzisa constituirea capitalului social prin aporturi in natura sau
prin debitari in cont.
Cel putin jumatate din capitalul subscris va fi varsat pana in ziua constituirii
societatii, restul urmand a fi varsat cel mai tarziu intr-un an de la
constituire.
Capitalul social va fi divizat in actiuni a caror valoare nominala nu poate
fi mai mica de 500 lei fiecare.
Sunt interzise actiunile cu vot plural.
27. Fiecare din membrii fondatori ai societatilor bancare pe actiuni este
obligat a pastra timp de 5 ani o cota de cel putin 30% din capitalul ce a
subscris. Aceste actiuni vor fi nominative si blocate la sediul Bancii.
28. Cheltuielile de constituire ale societatilor bancare nu vor putea
depasi 5% din valoarea capitalului social si ele vor fi amortizate in decursul
primilor cinci ani de la infiintarea societatii.
29. Orice societate bancara este obligata a prelua in fiecare an cel putin
10% din beneficiile nete pentru constituirea unui fond de rezerva destinat sa
acopere eventualele pierderi din operatiunile bancii.
Aceste preluari se vor efectua pana ce fondul de rezerva va atinge cel
putin capitalul social.
Dupa aceea aceasta obligatie se reduce la 5% pana cand fondul de rezerva va
fi egal cu de doua ori capitalul.
Rezervele legale, constituite in limitele cotelor obligatorii aratate la
alineatele de mai sus, sunt neimpozabile, prin derogare de la dispozitiunile
legii contributiunilor directe.
Jumatate din rezervele astfel constituite, dupa promulgarea legii bancare
vor fi plasate in titluri de Stat, garantate de Stat, sau in titluri
lombardabile la Banca Nationala a Romaniei.
Rezervele legale existente la data publicarii legii bancare vor trebui
plasate conform dispozitiunilor alin. precedent, in termen de 5 ani de la data
legii bancare.
30. Capitalul unei societati bancare nu poate fi sporit prin aporturi in
natura sau prin debitari in cont.
In caz cand o societate bancara isi sporeste capitalul prin emitere de noi
actiuni la un curs superior valorii lor nominale, diferenta va fi trecuta in
fondul de rezerva.
Primele de emisiune, percepute peste valoarea nominala a actiunilor cu
ocaziunea sporirii capitalului unei societati anonime bancare, nu sunt impuse
atata timp cat raportul dintre prima de emisiune si valoarea nominala a
actiunii este egal cu cel dintre rezerva legala existenta (constituita prin
scutire de impozit) si capitalul social.
31. Membrii fondatori ai unei societati bancare pe actiuni, nu pot stipula
in propriul lor interes nici un avantaj de natura sa micsoreze capitalul social
si rezervele, nici in momentul constituirii si nici in viitor.
Orice stipulatiune contrara este nula.
Ei pot totusi stipula, prin actul constitutiv, o participare la beneficiile
nete ale societatii, care sa nu reprezinte un procent mai mare de 6% calculat
asupra beneficiului net aprobat de adunarea generala si care sa nu aiba o
durata mai mare de 5 ani.
In caz de sporire a capitalului social, in decursul acestor 5 ani, calculul
beneficiului net se va face numai in raport cu capitalul social de constituire.
Plata acestor avantaje sau parti de fondator, nu poate avea loc decat dupa
acordarea unui dividend de minimum 5% distribuit actionarilor societatii.
Partile de fondator vor fi reprezentate prin titluri nominative de egala
valoare, care nu vor putea fi transmise prin acte intre vii, sau gajate, decat
cu consimtamantul expres al consiliului de administratie.
Sunt considerati ca membri fondatori, in intelesul acestui articol, numai
persoanele desemnate ca atare prin actul constitutiv.
Avantajele stipulate in favoarea partilor de fondator, actualmente
existente, nu vor putea fi distribuite decat in limitele fixate de acest
articol si numai pe un termen de maximum 5 ani de la data publicarii legii,
indiferent de durata pentru care au fost stipulate.
32. Administratorii unei societati bancare pe actiuni vor trebui sa fie
actionari intr-o proportie de cel putin 1/200 din valoarea capitalului social.
Valoarea nominala a actiunilor prevazute de acest articol nu poate fi mai
mica de 50.000 lei; statutele vor putea insa prevedea ca valoarea acestor
actiuni sa nu depaseasca nominal 300.000 lei.
La intrarea in functiune a administratorilor, actiunile vor fi depozitate
cu titlu de garantie la sediul societatii si nu vor putea fi eliberate decat
dupa expirarea sau incetarea mandatului si numai dupa descarcarea lor de
gestiune, data de adunarea generala a actionarilor.
Administratorii soc. bancare in nume colectiv sau in comandita simpla, vor
fi numiti de adunarea asociatilor numai dintre asociatii cu raspundere
nemarginita.
In societatile cu raspundere limitata, administratorii vor fi alesi tot de
adunarea generala a asociatilor numai dintre posesorii de cote a caror valoare
nu poate fi mai mica, pentru fiecare administrator in parte, de 1/50 din
valoarea capitalului social.
Dispozitiunile de mai sus nu se aplica administratorilor in functiune la data
legii, care beneficiaza de drepturi castigate pana la expirarea mandatului lor,
mandat care in nici un caz nu va putea depasi 5 ani de la data publicarii legii
bancare.
33. Administratorii unei societati bancare sunt tinuti a executa personal
functiunile ce le sunt incredintate cu grija unui comerciant constiincios si de
a observa secretul comercial.
Directorii si functionarii bancii nu vor putea face parte nici din
Consiliul de Administratie si nici din Consiliul de Censori.
34. Administratorii unei societati bancare nu pot ocupa, fara autorizare
expresa a consiliului de administratie, sau in lipsa unui consiliu, fara
autorizarea expresa a adunarii asociatilor, postul de membrii in consiliile de
administratie sau de directori in alte intreprinderi bancare si nici sa
participe in asemenea intreprinderi ca asociati cu raspundere nemarginita.
Tot astfel, membrii directiunii nu pot conduce, pe contul lor sau pe contul
unor terte persoane, alte intreprinderi bancare, comerciale sau industriale; ei
nu pot participa in alte intreprinderi de acest fel nici in calitate de
asociati personal raspunzatori si nici ca administratori sau directori, afara
de cazurile cand exercita aceste functiuni cu autorizarea consiliului bancii.
35. Consiliul de administratie al unei banci nu poate delibera valabil
decat daca sunt prezenti sau reprezentati doua treimi din numarul total al
membrilor care il compun. Deciziunile Consiliului de administratie al unei
banci se iau cu majoritatea absoluta a membrilor prezenti sau reprezentati;
statutele pot insa prevedea o majoritate mai insemnata.
Un membru al Consiliului de Administratie nu poate reprezenta in consiliu
mai mult decat un alt membru si numai pe baza unei delegatiuni speciale,
valabila pentru sedinta Consiliului de a carei ordine de zi a luat in prealabil
cunostinta administratorul reprezentat.
Administratorii societatilor bancare sunt datori a tine un registru de
procese-verbale in care se vor consemna, in ordine cronologica, deciziunile
luate de Consiliu, cu mentiunea membrilor care au luat parte la sedinta, precum
si rezultatul votului.
Acest registru, tinut in conformitate cu dispozitiunile art. 142 din codul
de comert din Vechiul Regat, este obligatoriu pentru toate societatile bancare
care au mai multi administratori.
Procesele-verbale vor trebui semnate de membrii care au luat parte la
sedinta. Ele vor consemna impotrivirile exprimate prin opiniile separate ale
membrilor prezenti si la ele se vor alatura cele trimise ulterior de membrii absenti.
Pana la redactarea definitiva a procesului-verbal, precum si pana la
trecerea sa in registrul de procese-verbale ce trebuie efectuata in termen de
maximum 10 zile de la data deliberatiunii Consiliului, minuta semnata de
membrii prezenti va tine loc de proces-verbal.
36. Administratorii societatilor bancare cu al caror vot s-a luat
deciziunea, sunt solidari raspunzatori, atat fata de societate cat si fata de
terti, de toate prejudiciile cauzate prin culpa lor, conform regulilor de la
mandat.
Solidaritatea nu poate fi degajata decat prin impotrivirea formala la
savarsirea actului prejudiciabil, consemnata in procesul-verbal dresat conform
articolului precedent.
Actiunea in responsabilitate civila in contra administratorilor apartine
societatii prin adunarea sa generala; pentru deschiderea actiunii este necesara
numai majoritatea absoluta de voturi a adunarii asociatilor. Orice clauza
contrara este nula.
37. Directorii societatilor bancare, precum si conducatorii sucursalelor si
agentiilor lor, sunt responsabili, atat fata de societate, cat si fata de
terti, de toate prejudiciile cauzate prin culpa lor, conform regulilor de la
mandat. Cand mai multi directori au participat la savarsirea unor asemenea acte
prejudiciabile, responsabilitatea lor este solidara, afara de impotrivirea
formala in chiar momentul luarii deciziunii pentru incheierea actului.
38. Intreprinderile bancare vor comunica Consiliului Superior Bancar, odata
cu trimiterea bilanturilor semestriale si anuale, remuneratia globala acordata
administratorilor, directorilor si censorilor care nu se preleva asupra
beneficiului, facand parte din cheltuielile generale, cum ar fi: salariile
fixe, jetoanele de prezenta, indemnizatiile de locuinta, misiune si transport,
gratificatiile de orice fel, tantiemele contractuale sau orice alte sume de
aceeasi natura.
Toate remuneratiile alocate conducerii intreprinderilor bancare din
beneficiul net, vor fi supuse aprobarii adunarii generale. Se va proceda in
acelasi mod si pentru participatiile la beneficiu ale personalului.
Statutele intreprinderilor bancare vor prevedea cotele maxime ce vor fi
alocate conducerii si personalului.
Totalul cheltuielilor generale anuale ale bancii, exceptand dobanzile
platite, nu va putea depasi 5% din totalul plasamentului, plasamentul
cuprinzand toate conturile active, reprezentand operatiuni efectuate in vederea
unui beneficiu.
39. Censorii societatilor bancare pe actiuni vor trebui sa fie actionari
intr-o proportie de cel putin jumatate din aceea stabilita de art. 18 ale legii
bancare si art. 32 al regulamentului. La intrarea in functiune ei vor depune in
garantie aceste actiuni, conform articolului mai sus aratat.
Unul din censori va fi expert-contabil. Acesta nu este supus conditiunilor
din alineatul precedent.
Durata functiunii censorilor va fi determinata prin statute, fara a putea
depasi 5 ani si tot prin statute se va fixa si modul lor de retribuire,
independent de rezultate.
Censorii al caror mandat a expirat sau a incetat, pot fi realesi.
40. Membrii din consiliul de censori trebuie sa-si indeplineasca personal
atributiunile lor legale si statutare si sunt datori sa pastreze secretul
comercial asupra tuturor celor constatate cu prilejul exercitarii functiunii
lor.
Consiliul de censori, sau fiecare censor in parte, are dreptul de a asista
la deliberatiunile consiliului de administratie. Ei vor fi convocati in acest
scop de presedintele consiliului de administratie sau inlocuitorul sau.
Censorii pot cere oricand lamuriri si documente de la administratorii
societatii, sa verifice registrele, casa, depozitele de titluri, utilizarea
fondului de rezerva, potrivit art. 13 din legea bancara si art. 29 din
regulament, bilantul anual, repartizarea beneficiilor etc., despre care vor
face o dare de seama prin raportul lor catre adunarea generala.
Aceste cercetari se vor face cu discretiune si fara a tulbura activitatea
normala a bancii.
41. In cazul in care se constata abateri de la aplicarea legii sau
nerespectarea statutelor, consiliul de censori, sau fiecare censor in parte,
vor aduce cele constatate la cunostinta presedintelui Consiliului de
administratie.
Daca acesta nu ia de indata masurile necesare de indreptare, censorii vor
aduce abaterile la cunostinta primei adunari generale, iar daca neregulile sunt
grave, Consiliul de censori va convoca in cel mai scurt timp posibil adunarea
generala spre a delibera asupra acestor nereguli, sesizand despre aceasta si
Consiliul Superior Bancar.
In acest din urma caz, Consiliul Superior Bancar, verificand reclamatiunea
consiliului de censori, va putea lua, dupa expirarea termenului pentru tinerea
adunarii generale, masurile dictate de titlul V din legea bancara.
Censorii sunt direct si solidari raspunzatori de prejudiciile cauzate
societatii prin culpa lor, conform regulilor de la mandat.
42. Administratorii, membrii directiunii si censorii nu pot lua sume de
bani pe credit de la societate si nici incheia in interesul lor personal nici
un fel de operatiuni, privind patrimoniul bancii.
Cu toate acestea, consiliul de administratiune, cu avizul consiliului de
censori, va putea autoriza incheierea unor asemenea operatiuni si va putea
acorda, pe baza de garantii reale, credite a caror valoare totala nu va putea
intrece, pentru toti administratorii, censorii si directorii 20% din valoarea
capitalului social, plus rezervele legale.
Este de asemenea interzis a se acorda in cursul primului an de functionare
credite fondatorilor, membrilor consiliului de administratie, censorilor,
directorilor si rudelor lor pana la al patrulea grad.
Nerespectarea dispozitiunilor prezentului articol atrage pentru
administratorii care au semnat asemenea acte, pierderea mandatului lor,
deosebit de responsabilitatea decurgand din aceste acte.
43. Banca nu va putea incheia cu nici unul din functionarii sai, nici un
fel de operatiuni privind patrimoniul bancii, decat cu autorizarea expresa a
consiliului de administratie si cu avizul consiliului de censori.
44. Nu pot fi fondatori de societati bancare, administratori, censori si
directori, persoanele care au suferit vreo condamnare penala pentru furt,
escrocherie, abuz de incredere, fals, delapidare, bancruta simpla ori
frauduloasa, sau orice crime sau delicte savarsite in vederea unui interes
patrimonial ilicit, cum si complicii la asemenea fapte.
De asemenea nu pot fi fondatori de societati bancare, administratori,
censori si directori, falitii chiar reabilitati, cum si persoanele care sunt
sau au fost directori ai unei intreprinderi falite.
Administratorii, censorii si directorii intreprinderilor bancare existente,
care cad sub dispozitiunile acestui articol, nu vor mai putea continua
exercitarea functiunilor ce ocupa, dupa data publicarii legii bancare.
45. Bilantul anual, precum si contul de profit si pierdere trebuiesc sa fie
intocmite si aprobate de adunarea generala, cel mai tarziu in termen de patru
luni de la finele fiecarui an, dupa modelul tip stabilit prin acest regulament.
Bilantul anual, impreuna cu contul de profit si pierdere vor fi depuse la
Oficiul Registrului Comertului al locului unde banca isi are sediul principal
precum si la Oficiul Registrului Comertului al sediului fiecarei sucursale si
vor fi inaintate Consiliului Superior Bancar, impreuna cu darea de seama anuala
si procesul-verbal al adunarii generale, in termen de maximum 30 zile de la
data aprobarii lor de catre adunarea generala, aratandu-se si data publicarii
in Monitorul Oficial.
In termen de cel mult 15 zile, dupa aprobarea adunarii generale, bilantul
anual se va publica impreuna cu contul de profit si pierdere in Monitorul
Oficial, in Buletinul Consiliului Superior Bancar si cel putin intr-unul din
ziarele cele mai raspandite din localitate.
46. In termen de 2 luni de la 30 Iunie, ale fiecarui an, administratorii
societatilor bancare sunt obligati sa inainteze Consiliului Superior Bancar si
sa depuna la Oficiul Registrului Comertului al locului unde banca isi are
sediul principal, precum si la Oficiul Registrului Comertului al sediului
fiecarei sucursale, bilant brut semestrial, precum si contul de profit si
pierdere, intocmite conform modelului tip stabilit prin acest regulament.
In termen de cel mult 15 zile de la expirarea termenului prevazut de
alineatul precedent, bilantul semestrial se va publica in Buletinul Consiliului
Superior Bancar, precum si in cel putin unul din ziarele cele mai raspandite in
localitate. El nu se publica in Monitorul Oficial.
47. Societatile bancare sunt de asemenea obligate sa inainteze Bancii
Nationale a Romaniei situatiuni sumare lunare, conform modelului stabilit prin
acest regulament, in termen de maximum 15 zile de la sfarsitul lunii expirate.
Banca Nationala a Romaniei va comunica Consiliului Superior Bancar numele
bancilor care nu se conformeaza dispozitiunilor acestui articol, in vederea
aplicarii sanctiunilor prevazute de legea bancara.
48. Bilantul anual al intreprinderilor bancare se va intocmi dupa urmatorul
model tip.
BILANT TIP
ACTIV:
1. Actionari ............................. .......
2. Casa
a) Numerar efectiv..................... .......
b) Disponibil la B.N.R. si la C.E.C.... .......
c) Cupoane scazute si titluri iesite la
sorti .............................. ....... .......
3. Disponibil la banci:
a) In tara ............................ .......
b) In strainatate ..................... .......
4. Portofoliu de titluri:
I. Titluri romanesti:
a) Efecte publice (val. nominala ..) .. .......
b) Titluri cotate la Bursa
(val. nom. ...) .................... .......
c) Titluri necotate la Bursa
(val. nom. ...) .................... .......
II. Titluri straine
(val. nom. ...) ................ ....... .......
Din titlurile de mai sus sunt angajate titluri
in val nom. lei ............... si val. reala
lei ..................
5. Portofoliu de scont:
I. Platibil in tara:
a) Cambii fara garantii .............. .......
b) Cambii garantate cu marfuri,
titluri etc. ...................... .......
c) Cambii garantate cu ipoteci ....... .......
d). Warante si conosamente ............... .......
II. Platibil in strainatate .......... .......
III. Cambii de circulatie si garantie
reescontate ...................... ....... .......
6. Debitori:
I. Din tara:
a) Debitori fara garantii ............. .......
b) Debitori garantati cu efecte
comerciale ......................... .......
c) Debitori garantati cu titluri ...... .......
d) Debitori garantati cu marfuri ...... .......
e) Debitori garantati cu ipoteci ...... .......
f) Debitori garantati cu garantii
diverse ............................ .......
II. Din strainatate .................... ....... .......
7. Debitorii beneficiind de legea
lichidarii datoriilor din 7.IV.1934
(cota ramasa) ......................... .......
8. Pierderi rezultand din aplicarea legii
lichidarii datoriilor ................. .......
9. Participatiuni:
I. In tara:
a) La intreprinderi industriale ....... .......
b) La alte intreprinderi .............. .......
II. In strainatate .................... ....... .......
10. Imprumuturi pe termen lung ........... .......
11. Imobile:
a) Imobile necesare exercitarii
comertului de banca si pentru
locuintele functionarilor ......... .......
b) Alte imobile ....................... .......
12. Mobilier ............................. .......
13. Conturi diverse ...................... .......
14. Conturi transitorii .................. .......
15. Pierderi ............................. .......
-----------------
Total ... .......
Conturi de ordine
1. Cautiuni statutare ......................... .......
2. Debitori pentru avaluri si scrisori de
garantie date de banca:
a) In tara ................................. .......
b) In strainatate .......................... .......
3. Efecte comerciale in gaj ................... .......
4. Cambii de circulatiune ..................... .......
5. Efecte spre incasare ....................... .......
6. Ipoteci, cesiuni, marfuri si garantii diverse .......
7. Depozite de titluri ........................ .......
8. Debitori de titluri imprumutate ............ .......
9. Acreditive si diverse ...................... .......
-----------------
Total ... .......
PASIV:
1. Capital social ............................. .......
2. Fonduri de rezerva:
a) Rezerva legala .......................... .......
b) Rezerva statutara ....................... .......
c) Rezerva speciala ........................ ....... .......
3. Fonduri de amortisment:
a) Pentru creante dubioase ................. .......
b) Pentru imobile .......................... ....... .......
4. Fondul de pensii si ajutoare al
functionarilor ............................. .......
5. Dobanzi nerealizate la creante dubioase .... .......
6. Diferente de curs nerealizate la portof. de
titluri .................................... .......
7. Obligatiuni proprii in circulatie .......... .......
8. Depuneri spre fructificare:
I. Din tara:
a) La vedere ............................... .......
b) Pe termen ............................... .......
c) Pe livrete de economii .................. .......
d) Pe bonuri de casa ....................... .......
II. Din strainatate ....................... ....... .......
9. Creditori:
I. In tara:
a) La vedere ............................... .......
b) La termen ............................... .......
II. In strainatate ........................ ....... .......
10. Angajamente de reescont:
I. In tara:
a) La B.N.R. ............................... .......
b) La alte institutiuni .................... .......
II. In strainatate: ....................... ....... .......
11. Cecuri de ordine de plata emise:
a) Cu plata in tara ........................ .......
b) Cu plata in strainatate ................. ....... .......
(din care cecuri circulare sau de calatorie .......)
12. Efecte de plata:
a) In tara ................................ .......
b) In strainatate ......................... ....... .......
13. Dividende neridicate ...................... .......
14. Conturi diverse ........................... .......
15. Conturi transitorii ....................... .......
16. Beneficiul net: ........................... .......
a) reportat din anul trecut ............... .......
b) al anului curent ....................... ....... .......
-----------------
Total ..... .......
Conturi de ordine
1. Deponenti de cautiuni statutare ............ .......
2. Creditori pentru avaluri si scrisori de
garantie date de banca:
a) In tara ................................. .......
b) In strainatate .......................... ....... .......
3. Deponenti de efecte comerciale in gaj ...... ....... .......
4. Deponenti de cambii de circulatiune ........ .......
5. Remitenti de efecte spre incasare .......... .......
6. Deponenti de ipoteci, cesiuni, marfuri si
garantii diverse ........................... .......
7. Deponenti de titluri ....................... .......
8. Diverse titluri imprumutate ................ .......
9. Acreditive si diverse ...................... .......
-----------------
Total ..... .......
49. La intocmirea bilantului se vor observa urmatoarele reguli:
a) Debitele si creditele bancii, astfel cum rezulta din registre, trebuiesc
trecute in mod distinct in bilant dupa diferitele lor categorii.
Nu sunt admisibile compensatiuni de partide deosebite atat in bilant, cat
si in contul de profit si pierdere;
b) Capitalul social, atat cel subscris, cat si cel deplin varsat, va trebui
sa rezulte lamurit din bilant, varsamintele neefectuate inca, inregistrandu-se
la contul, "actionari" din activ;
c) Conturile transitorii nu vor servi decat la inregistrarea cheltuielilor
si veniturilor privind exercitiile viitoare, aceasta in scopul de a stabili
rezultatul real al contului profit si pierdere pentru exercitiul respectiv.
De asemenea se pot trece prin contul transitoriu toate operatiunile care se
gaseau la data incheierii bilantului in curs de executare in raporturile dintre
centrala si sucursale.
Cheltuielile de constituire a caror amortizare este obligatorie in decurs
de cel mult 5 ani, nu vor figura la aceste conturi, ci vor fi aratate separat
in bilant;
d) Conturile diverse nu vor contine decat acele operatiuni ce nu se pot
incadra in conturile prevazute in bilantul-tip;
e) O concentrare peste prevederile schemelor tip nu este admisibila, detailarea
conturilor se va putea face, aratandu-se insa lamurit natura fiecarui cont.
50. Posturile din activul bilantului-tip vor avea urmatorul cuprins:
a) Postul "actionari" va cuprinde varsamintele neefectuate de
actionari;
b) La postul "Cassa", se vor inregistra monezile si biletele
institutelor de emisiune avand curs legal in tara si strainatate, aurul sub
toate formele, cupoanele scazute si titlurile iesite la sorti, platibile la
casieriile publice, precum si disponibilul imediat realizabil la Banca
Nationala a Romaniei si la Casa ele Economii si Cecuri Postale
("Cec").
Cupoanele neajunse inca la scadenta vor fi inregistrate la contul
"portofoliu titluri".
Monezile de aur, precum si de vizele straine trebuiesc evaluate in bilant
dupa media cursului schimbului din luna anterioara datei in care s-a intocmit
bilantul, prin derogare de la dispozitiunile legii contributiunilor directe.
Diferentele de curs se vor inregistra conform dispozitiunilor alin. d de mai
jos;
c) La postul "disponibil la banci" se vor inregistra cecurile la
vedere, precum si disponibilul imediat realizabil aflator la alte institutiuni
de credit.
Sumele ce n-ar fi realizabile imediat se vor inregistra la postul
"debitori";
d) Titlurile proprietatea bancii se vor imparti pe categorii dupa modelul
bilantului tip; titlurile gajate fie romanesti, fie straine, se vor arata numai
in coloana interioara a bilantului.
Titlurile cotate la bursa vor fi trecute in bilant, la cursul rezultat din
media celor 30 zile anterioare datei de intocmire a bilantului.
Diferenta de curs ce ar rezulta in plus - dupa scaderea diferentelor de
curs in minus din diferentele de curs in plus la titlurile aflate la finele
anului in portofoliu - nu va fi distribuita, ci se va inregistra la contul
"diferente de curs nerealizate la portofoliul de titluri" in pasiv.
Prin derogare de la dispozitiunile legii contributiunilor directe, acest
cont nu este impozabil*).
Din contra, diferenta in minus va fi trecuta ca pierdere efectiva in contul
de profit si pierdere.
Titlurile necotate in bursa nu vor putea fi trecute la un pret mai mare
decat cel de cumparare sau cel din ultimul bilant.
In caz ca valoarea actuala a acestor titluri ar fi inferioara pretului de
cumparare sau valorii inregistrate in bilantul precedent, ele vor fi trecute la
valoarea lor actuala, iar diferenta in minus va fi trecuta la pierdere.
Valoarea actuala a acestor titluri este aceea care rezulta din aprecierea
facuta de banca respectiva, luand de baza bilantul societatii ale carei actiuni
se evalueaza.
Beneficiile sau pierderile rezultate din operatiunile de titluri efectiv
facute in cursul anului, se vor trece in contul profit si pierdere.
Titlurile provenite din reporturi, comodate, depozite si gajuri vor fi
trecute la conturile de ordine.
La contul "portofoliu de scont" se vor inregistra: cambiile,
imprumuturile cambiale de tot felul, la care garantiile nu constituiesc decat
un accesoriu, warantele si conosamentele, grupate dupa cum sunt platibile in
tara sau in strainatate si dupa felul garantiei.
Cambiile primite in garantie si cele de circulatiune nu pot fi reescontate
decat in masura in care corespund unui sold creditor pentru banca. In acest
caz, ele vor figura la postul "cambii de circulatiune si garantie
reescontate".
Toate celelalte cambii de circulatie si garantie vor figura la conturile de
ordine;
------------------
*) A se vedea Legea contributiilor directe, cu toate modificarile, la 19
Aprilie 1933, si ultima modificare din 1 Aprilie 1934.
f) Imprumuturile in cont-curent sau simple, cu sau fara garantii speciale,
precum si avansurile pe gajuri sau ipoteci, vor figura la contul
"debitori", la subdiviziunile respective, grupate dupa cum sunt
platibile in tara sau strainatate.
Imprumuturile ipotecare rambursabile prin anuitati si imprumuturile pe
termen lung acordate intreprinderilor controlate de banca, nu se vor ingloba la
contul debitori, ci vor fi inregistrate la contul "Imprumuturi pe termen
lung".
Toate creantele bancii vor fi mentionate in activ la valoarea lor reala
astfel cum rezulta din aprecierea institutiilor respective.
Prin derogare la dispozitiunile legii contributiunilor directe creantele
asupra unor debitori recunoscuti insolvabili sau pentru parte din aceste
creante nu vor fi trecute in bilant, ci vor fi inregistrate la pierderi, daca
nu au fost amortizate printr-un fond de rezerva special.
Creantele sau parte din creante pentru care s-a facut dovada
insolvabilitatii debitorului prin acte judecatoresti cu data certa in ce
priveste incetarea de plati a debitorului si de la serviciile de constatare ale
Ministerului de Finante, in ce priveste averea debitorului, vor putea fi
inregistrate la pierderi.
Dobanzile calculate, dar nerealizate la creantele dubioase, se vor
contabiliza la un cont rectificativ neimpozabil, denumit "dobanzi
nerealizate la creante dubioase", prin derogare de la dispozitiunile legii
contributiunilor directe; ele vor fi impuse numai in momentul realizarii lor;
g) Postul "debitori beneficiind de legea lichidarii datoriilor, care
va figura in bilantul-tip, pe toata durata aplicarii acestei legi, va cuprinde
cota ramasa din creantele de orice fel a bancilor, dupa efectuarea reducerilor
prevazute de legea lichidarii datoriilor agricole si urbane din 7 Aprilie
1934*).
Diferenta pana la valoarea nominala a acestor creante, reprezentand
reducerea efectuata, va putea figura in conformitate cu art. 73 al numitei
legi, la postul "pierderi, rezultand din aplicarea legii lichidarii
datoriilor";
-----------------
*) A se vedea Legea lichidarii datoriilor agricole si urbane, din 7 Aprilie
1934.
h) La contul "participatiuni", se inregistreaza acele titluri si
parti sociale, pe care banca le-a dobandit, fie prin subscriere la capitalul
unei intreprinderi, fie pe alta cale, reprezentand plasamente imobilizate pe
termen mai lung in diferite intreprinderi, banca exercitandu-si eventual
influenta si in administrarea acestora.
Inregistrarea acestor participatiuni la contul portofoliu-titluri, este
interzisa.
La evaluarea participatiunilor se vor observa regulile stabilite la alin. d
de mai sus:
Societatile bancare, care au participatiuni, sunt obligate, ca in mod
informativ, sa le specifice detailat in darile lor de seama anuale, cu
indicarea numelui societatii, a obiectului ei, a capitalului social, a
fondurilor de rezerva, a vechimii, a profitului sau pagubei cu care s-a
incheiat ultimul bilant si a cifrei ultimului cupon de dividend platit;
i) Imobilele bancii vor fi trecute separat, pe de o parte cele destinate
birourilor sau locuintelor functionarilor, precum si cele destinate sa
serveasca la depozitarea de marfuri, iar pe de alta parte, cele dobandite in
executarea creantelor bancii.
Imobilele bancii vor fi trecute la pretul lor de constructie sau de
cumparare. Ele vor fi amortizate treptat, in proportie cu uzarea lor, printr-un
post special de amortizare.
Prin derogare de la dispozitiunile legii contributiunilor directe, la
primul bilant ce se va alcatui dupa punerea in aplicare a legii bancare, plus
valoarea ce va rezulta pentru imobile din evaluarea lor la pretul de
reconstructie, fata de pretul din registre, va fi trecuta intr-un cont special
de amortizare, neimpozabil, figurand in bilant la contul "Fond de
amortizare".
51. Posturile din pasivul bilantului-tip vor avea urmatorul cuprins:
a) La "Fonduri de rezerva" se vor trece separat pe de o parte
prelevarile din beneficiu, scutite de impunere (rezerva legala), pe de alta
parte, prelevarile suplimentare, adica rezervele statutare si rezervele
speciale, hotarite de adunarea generala.
In cazul introducerii de alte fonduri de rezerva speciala, neprevazute in
schema bilantului-tip, se va arata lamurit prin titulatura contului, scopul in
vederea caruia se constituiesc;
b) La "fonduri de amortisment", se vor trece prelevarile anuale
in vederea amortizarii imobilelor si creantelor dubioase;
c) Obligatiunile emise de o societate bancara, aflatoare in circulatie vor
figura la postul "obligatiuni proprii in circulatie";
d) In contul "depuneri spre fructificare, vor figura in mod exclusiv
toate sumele varsate, cu titlul de depunere spre fructificare, sau pe livrete,
precum si "bonurile de casa" emise de o banca, grupate dupa cum sunt
la vedere sau pe termen fix. Contabilizarea soldurilor creditoare, derivand din
deschideri de credite acordate de banca sau de orice alta operatiune la postul
"depuneri", este interzisa;
e) La contul "creditori" se vor contabiliza toate soldurile
conturilor - curente creditoare, care nu au caracterul de depuneri spre
fructificare, precum si soldurile creditoare, derivand din orice alta
operatiune curenta, nespecificata in celelalte conturi, specificate dupa
scadenta lor si dupa cum sunt platibile in tara sau in strainatate;
f) Cecurile de orice fel, ordinele de plata, scrisorile de credit etc.,
emise de banca, vor fi trecute la postul "cecuri si ordine de plata
emise", dupa locul de plata (in tara sau in strainatate).
Cecurile de calatorie sau circulare vor figura separat in coloana
interioara.
Dividendele exigibile neachitate vor fi trecute in bilant, intr-un post
separat;
g) La contul "efecte de plata" vor figura pe langa operatiunile
de acceptatiuni propriu zise si angajamentele cambiale proprii ale societatilor
bancare, specificate dupa cum sunt de plata, in tara sau in strainatate.
52. Contul de profit si pierdere al intreprinderilor bancare se va intocmi
dupa un model tip.
Conturile figurand in acest model tip sunt obligatorii. Totusi detailarea
acestor conturi se va putea efectua, aratandu-se lamurit natura fiecarui cont.
Schema contului de profit si pierdere tip
DEBIT:
1. Cheltuieli de administratie:
a) Salarii si indemnizatii ................. .......
b) Diverse ................................. ....... .......
2. Impozite si taxe ........................... ....... .......
3. Dobanzi platite:
a) La depuneri ............................. .......
b) La reescont ............................. .......
c) La alti creditori ....................... ....... .......
4. Comisioane platite ......................... .......
5. Amortizari:
a) La creante dubioase ..................... .......
b) La imobile si mobilier .................. ....... .......
6. Diferente de curs:
a) La portofoliul titluri .................. .......
b) La diverse .............................. ....... .......
7. Beneficiul net:
a) Raportat din anul precedent ............. .......
b) Al anului curent ........................ ....... .......
CREDIT:
a) Reportat din anul precedent .............
2. Dobanzi incasate:
a) De la portofoliul de scont .............. .......
b) De la debitori .......................... ....... .......
3. Comisioane incasate ........................ .......
4. Venitul portof. de titluri ................. .......
5. Venitul participatiunilor .................. .......
6. Venitul imobilelor ......................... .......
7. Beneficii diverse ......................... .......
8. Pierdere neta .............................. .......
53. La intocmirea contului de profit si pierdere se vor observa urmatoarele
reguli:
a) Contul "salarii si indemnizatii" va cuprinde toate
cheltuielile derivand din plata salariilor, accesoriilor, gratificatiilor,
jetoanelor de prezenta, cheltuielilor de deplasare si in general toate
cheltuielile de personal sub orice titlu, atat a functionarilor, cat si a
conducerii bancii;
b) Contul "diverse" (cheltuieli de administratie) va cuprinde
chiriile, incalzitul si iluminatul, intretinerea imobilelor si mobilierului,
primele de asigurare, cheltuielile de cancelarie, porto, telegraf, telefon si
in general toate cheltuielile de administratie care nu se incadreaza in prima
categorie;
c) Dobanzile platite se vor inregistra separat de comisioane, cu specificarile
prevazute in modelul tip;
d) Dobanzile incasate se vor inregistra separat de comisioane cu
specificarile prevazute in modelul tip;
e) Compensatiunile intre posturile contului de profit si pierdere sunt
interzise.
54. Bilantul brut, precum si contul de profit si pierdere semestrial se vor
alcatui dupa normele stabilite la articolele 46 si urmatoarele din prezentul
regulament.
55. Situatiile sumare lunare vor contine soldurile conturilor astfel cum
rezulta din registre, conform alaturatului model tip.
Schema situatiei lunare tip
Solduri debitoare
1. Actionari ............................ .......
2. Casa:
a) numerar efectiv ...................... .......
b) disponibil la B.N.R. si C.E.C ........ .......
c) cupoane scazute si titluri iesite la
sorti ................................ ....... .......
3. Disponibil la banci:
a) in tara .............................. .......
b) in strainatate ....................... ....... .......
4. Portofoliu de titluri:
a) titluri romanesti .................... .......
b) titluri straine ...................... ....... .......
5. Portofoliu de scont:
a) platibil in tara ..................... .......
b) platibil in strainatate .............. .......
c) cambii de circulatiune si garantie
reescontate .......................... ....... .......
6. Debitori:
a) din tara ............................. .......
b) din strainatate ...................... ....... .......
7. Debitori beneficiind de legea lichidarii
datoriilor (cota ramasa) ................ .......
8. Pierderi rezultand din aplicarea legii
lichidarii datoriilor ................... .......
9. Participatiuni:
a) in tara .............................. ....... .......
b) in strainatate ....................... ....... .......
10. Imprumuturi pe termen lung ............. .......
11. Imobile si mobilier .................... .......
12. Conturi diverse ........................ .......
13. Conturi tranzitorii .................... .......
14. Cheltuieli de administratie ............ .......
15. Dobanzi si comisioane platite .......... .......
16. Pierderi ............................... .......
Conturi de ordine
1. Cautiuni statutare ...................... .......
2. Debitori pentru avaluri si scrisori de
garantie date de banca:
a) in tara .............................. .......
b) in strainatate ....................... .......
3. Efecte comerciale in gaj ................ .......
4. Cambii de circulatiune .................. .......
5. Efecte spre incasare .................... .......
6. Ipoteci, cesiuni, marfuri si garantii
diverse ................................. .......
7. Depozite de titluri ..................... .......
8. Debitori de titluri imprumutate ......... .......
9. Acreditive si diverse ................... .......
-------------------
Total ..... .......
Solduri creditoare
1. Capital social .......................... .......
2. Fonduri de rezerva ...................... .......
3. Alte fonduri ............................ .......
4. Obligatiuni proprii in circulatie ....... .......
5. Depuneri spre fructificare:
a) la vedere ............................ .......
b) pe termen ............................ .......
c) pe livrete ........................... .......
d) pe bonuri de casa .................... ....... .......
6. Creditori:
a) in tara .............................. .......
b) in strainatate ....................... ....... .......
7. Angajamente de reescont:
I. in tara:
a) la B.N.R. ............................ ....... .......
b) la alte institutiuni ................. .......
II. in strainatate ....................... ....... .......
8. Cecuri si ordine de plata emise ......... .......
9. Efecte de plata:
a) in tara .............................. .......
b) in strainatate ....................... ....... .......
10. Conturi diverse ........................ .......
11. Conturi tranzitorii .................... .......
12. Dobanzi si beneficii diverse ........... .......
Conturi de ordine
1. Deponenti de cautiuni statutare ......... .......
2. Creditori pentru avaluri si scrisori de
garantie date de banca:
a) in tara .............................. .......
b) in strainatate ....................... ....... .......
3. Deponenti de efecte comerciale in gaj ... .......
4. Deponenti de cambii de circulatiune ..... .......
5. Remitenti de efecte spre incasare ....... .......
6. Deponenti de ipoteci, cesiuni, marfuri si
garantii diverse ........................ .......
7. Deponenti de titluri .................... .......
8. Diverse titluri imprumutate ............. .......
9. Acreditive si diverse ................... .......
-------------------
Total ..... .......
56. Cuprinsul conturilor situatiei lunare va fi identic celui prevazut
pentru bilantul tip anual, cu urmatoarele exceptii: 1. Contul "Imobile si
Mobilier" va cuprinde atat valoarea imobilelor cat si a mobilierului fara
alta specificare; 2. Contul "Cheltuieli generale" va cuprinde toate
cheltuielile efectuate sub orice titlu; 3. Contul "Dobanzi si comisioane
platite", va cuprinde sumele debursate sub acest titlu; 4. Contul
"Alte fonduri", va ingloba conturile "Fond de amortisment,
diferente de curs nerealizate, precum si "fondul de ajutoare si pensii";
5. Contul "Dobanzi si beneficii diverse", va cuprinde toate
veniturile si beneficiile bancii, indiferent de natura lor.
In situatiile lunare pe care bancile le vor inainta Bancii Nationale a
Romaniei, sucursalele vor figura per sold, dupa cum sunt inregistrate in
registrele centralei; totusi, aceste sucursale vor inainta, prin centralele
lor, Bancii Nationale situatiunile lunare dupa modelul indicat in acest
regulament.
TITLUL III
Despre operatiuni de banca
57. Prin operatiune de banca se intelege orice operatiune juridica asupra
sumelor de bani in numerar, asupra creditelor, asupra efectelor de comert si
asupra valorilor negociabile, romane sau straine, precum si orice alte
operatiuni in legatura cu acestea, savarsite de o intreprindere bancara.
58. Operatiunile de banca se impart in:
a) operatiuni de banca ordinare, si
b) operatiuni de banca care necesita o autorizare expresa din partea
Consiliului Superior Bancar.
Operatiunile de banca necesitand o autorizatiune expresa sunt:
1. Eliberarea de livrete de economie la purtator, sau nominative, dar
platibile la purtator.
2. Emiterea de bonuri de casa la purtator, sau nominative, dar platibile la
purtator.
3. Emiterea de titluri de obligatiuni.
4. Primirea de depozite spre fructificare pe termen, sau la vedere, si
5. Emiterea de cecuri circulare sau de cecuri de calatorie.
Toate celelalte operatiuni de banca sunt considerate ordinare.
59. Autorizatiunea expresa a Consiliului Superior Bancar poate fi data
pentru toate operatiunile prevazute sub punctul b) al articolului precedent,
sau numai pentru unele din ele.
Autorizatiunea poate fi ceruta, fie la infiintarea societatilor bancare, cu
exceptia operatiunilor a caror autorizare e supusa conform art. 60, conditiunii
unui minimum de vechime al societatii, fie in cursul existentei acesteia.
Aceasta autorizatiune expresa va trebui inscrisa in registrul societatilor
bancare si publicata conform dispozitiunilor art. 15 si urmatoarele din
prezentul regulament.
60. Dreptul de a elibera livrete de economie la purtator, sau nominative,
dar platibile la purtator; precum si de a elibera bonuri de casa la purtator,
sau nominative, dar platibile la purtator si cecuri circulare sau de calatorie,
nu poate fi acordat decat societatilor bancare, avand o existenta de cel putin
5 ani, si al caror capital social reprezinta, dupa felul societatii, cel putin
indoitul capitalului social, cerut de art. 11 si 12 al legii bancare.
Aceste livrete, bonuri de casa si cecuri circulare, sau de calatorie nu vor
putea fi emise decat pe baza de depozit in numerar.
Acest drept nu va putea fi acordat bancilor care au suferit condamnari
pentru abateri de la legea bancara in cursul ultimilor 5 ani.
61. Totalul depunerilor pe care o banca le poate primi, nu poate fi mai
mare de 7 ori valoarea capitalului social, plus fondul general de rezerva.
Din acest total, depozitele pe livretele de economie si contra bonurilor de
casa la purtator, sau nominative, dar platibile la purtator si cecuri circulare
sau de calatorie, nu pot depasi de trei ori valoarea capitalului social, plus
fondul general de rezerva.
Bonurile de casa emise conform acestui articol nu vor putea avea o valoare
mai mica de 5.000 lei fiecare.
62. Totalul obligatiunilor de orice fel, pe care o banca le poate
contracta, nu poate depasi de 10 ori valoarea capitalului social, plus fondul
general de rezerva.
Prin totalul obligatiunilor se inteleg toate conturile din pasivul
bilantului cu exceptia capitalului social, a rezervelor de tot felul, a
fondurilor de amortisment, a beneficiului si a conturilor transitorii.
63. Nici o banca nu va putea acorda unui singur client, fara garantii
reale, un credit mai mare de 10% din valoarea capitalului social, plus fondul
general de rezerva. Aprobarea de credite unui singur client peste 5% din
valoarea capitalului social, plus fondul general de rezerva, este exclusiv de
competenta Consiliului de Administratie.
Orice stipulatiune contrara acestui articol, este nula.
64. Bancile nu pot face urmatoarele operatiuni:
1. De a cumpara si vinde marfuri pe cont propriu.
Se excepteaza de la aceasta interzicere cumpararea acelor marfuri care au
fost dobandite in executarea creantelor bancii si care vor fi vandute in cel
mai scurt timp posibil, precum si primirea in depozit a marfurilor en-gros ale
clientilor sai, sau ale persoanelor straine, in magazii anume destinate.
2. De a cumpara imobile pe cont propriu, afara de acelea necesare
exercitiului comertului sau de banca, sau uzului personalului bancii, precum si
afara de imobilele dobandite in executarea creantelor bancii.
Aceste din urma imobile vor fi vandute in cel mai scurt timp posibil.
Imobilele care se gasesc la promulgarea legii bancare in patrimoniul unei
banci, nu sunt supuse acestor dispozitiuni.
De la aceasta interzicere se excepteaza si imobilele cumparate pentru
inmagazinarea marfurilor a caror depozitare este permisa in conditiunile
alineatului 1 din acest articol.
3. De a cumpara pentru contul lor propriu, titluri producatoare de
dividende, pentru un total mai mare de 25% din valoarea capitalului social,
plus fondul general de rezerva.
4. De a crea sau de a participa in alte intreprinderi de orice natura, cu o
suma mai mare de 25% din valoarea capitalului social, plus fondul general de
rezerva.
In decursul termenului prevazut de art. 62, al. 3 al legii bancare,
intreprinderile bancare existente la data publicarii legii, vor putea sa
cumpere titluri producatoare de dividende si sa creeze sau sa participe in alte
intreprinderi, independent de limitele fixate la Nr. 3 si 4 de mai sus, insa
numai cu aprobarea expresa, pentru fiecare caz in parte, a Consiliului Superior
Bancar si cu obligatiunea de a-si proportiona aceste plasamente pana la
expirarea termenului mai sus indicat.
5. De a cumpara propriile lor actiuni pe cont propriu, de a acorda credite
asupra lor, de a le constitui in gaj pentru datoriile bancii, de a le plasa
prin colportaj, sau impunandu-le cu prilejul acordarii imprumuturilor
clientilor.
Se excepteaza rascumpararea de actiuni proprii in vederea reducerii
capitalului social, hotarita in prealabil de adunarea generala extraordinara a
actionarilor.
6. De a primi depozite in numerar sau titluri, cand patrimoniul bancii se
afla in stare de incetare de plati, sau pasivul intrece activul.
In toate aceste cazuri responsabilitatea Administratorilor este prezumata
pana la dovada contrarie.
65. Nimeni nu poate exercita in mod obisnuit operatiuni de credit pe termen
scurt, nici din capitalul sau propriu si nici din capitalul altor persoane sau
banci, decat in conditiunile legii bancare.
Prin credit pe termen scurt se intelege orice fel de operatiune de imprumut
de sume de bani, al caror termen nu este mai lung de 6 luni.
In ce priveste creditele acordate agricultorilor, acestea se socotesc a fi
pe termen scurt, cand scadenta lor nu trece de un an de la acordarea
imprumutului.
Dovada ca o persoana este agricultor se face cu un certificat eliberat de
Camera de agricultura competenta sau de perceptia respectiva.
66. Bancile care primesc depuneri la vedere sau contracteaza alte
obligatiuni la vedere, sunt obligate a avea o rezerva, de casa, constituita
conform art. 40, de cel putin 10 la suta din totalitatea acestor angajamente.
In afara de aceasta, bancile sunt obligate a avea o rezerva usor
lichidabila, constand din titluri de Stat, sau garantate de Stat, efecte de
comert sau warante scontabile la Banca Nationala a Romaniei, in proportie de
1/3 din aceste angajamente.
Prin depozite si obligatiuni la vedere se inteleg toate depozitele si
obligatiunile contractate de banca, a caror executare trebuie sa aiba loc la
cerere, sau intr-un termen de maximum 30 zile.
Fac parte din angajamentele la vedere ale bancii si acceptele si girurile
acordate de banca pe efecte scadente in maximum 30 zile.
67. Intreprinderile bancare care primesc titluri sau efecte de comert in
depozit sau in gaj, sunt obligate a le pastra cu grija unui comerciant
constiincios, de a le inscrie in registrele speciale cu aratarea felului lor, a
valorii lor nominale, a numerelor si seriilor ce poarta, precum si a tuturor
semnelor ce le deosebesc de alte titluri, purtand aceeasi denumire.
Aceste valori nu pot fi date in gaj de catre banca si nici incredintate
altor persoane decat cu consimtamantul expres al deponentului sau al celui care
a constituit gajul.
Nici o banca nu poate exercita dreptul de vot apartinand titlurilor ce i-au
fost date in depozit sau in gaj, decat cu incuviintarea expresa a deponentului
sau a constituitorului gajului. Aceasta incuviintare trebuie data cu prilejul
fiecarei depuneri de titluri in depozit sau in gaj.
Pentru valorile primite in depozit sau in gaj, intreprinderea bancara este
obligata a elibera clientului o adeverinta cuprinzand enumerarea tuturor
elementelor distinctive prevazute in alin. 1 din acest articol.
TITLUL IV
Supravegherea si controlul comertului de banca
Consiliul superior bancar
1. Scop-Atributiuni
68. Pentru aplicarea legii bancare cum si pentru supravegherea comertului
de banca in general, se instituie pe langa Banca Nationala a Romaniei un
Consiliu Superior Bancar, avand de drept personalitate juridica.
Sediul permanent al Consiliului Superior Bancar este in Capitala tarii.
In justitie si fata de terti, Consiliul superior banca este reprezentat
prin presedintele sau sau printr-un mandatar al acestuia.
Actele care angajeaza Consiliul superior bancar sunt semnate de presedinte
si contrasemnate de secretarul general sau in lipsa lui de unul din
functionarii consiliului, imputernicit sa o faca de consiliu.
Presedintele poate sa delege temporar pe unul sau mai multi membri din
Consiliu, sa semneze orice acte sau documente. El poate da in mod general
procura si delegatie.
Actele incheiate de Consiliul Superior Bancar fac deplina credinta in
justitie.
69. Consiliul Superior Bancar are drept scop organizarea si indrumarea
politicii bancare in conformitate cu interesele economice ale tarii.
In vederea realizarii acestui scop, Consiliul Superior Bancar are
urmatoarele atributiuni:
a) autoriza constituirile de noi societati bancare, fuziunile, infiintarile
de sucursale precum si toate modificarile de statute;
b) autoriza in mod special exercitarea operatiunilor de banca, prevazute de
art. 34, al legii bancare si art. 52 din regulament;
c) controleaza activitatea tuturor societatilor bancare, functionand in
Romania si vegheaza la aplicarea tuturor dispozitiunilor legii bancare;
d) decide asupra modului de aplicare al legii bancare si de alcatuire a
bilanturilor;
e) decide limitarea operatiunilor, retragerea autorizatiunilor de
functionare sau lichidarea bancilor cand acestea nu respecta prescriptiunile
legii bancare;
f) sesizeaza ministerul public sau instantele judecatoresti competente, in
caz de abatere de la legea bancara, in vederea aplicarii sanctiunilor prevazute
de ea;
g) supravegheaza lichidarea soc. bancare;
h) organizeaza un registru central al societatilor bancare;
i) publica "Buletinul Consiliului Superior Bancar";
j) numeste si revoca functionarii consiliului si le fixeaza retributiunile;
k) aproba bugetul anual de venituri si cheltuieli;
l) fixeaza toate cotizatiile si taxele in limita cotelor prevazute de legea
bancara si prezentul regulament;
m) indeplineste toate celelalte atributiuni prevazute de legea bancara.
II. Compunerea
70. Consiliul superior se compune din:
Guvernatorul Bancii Nationale a Romaniei;
Un delegat desemnat din administratorii acestei institutiuni;
Un delegat al Ministerului de Finante;
Un delegat al Ministerului de Justitie, ales dintre membrii Curtii de apel
din Bucuresti;
Un delegat al Uniunii Camerei de Comert si industrie;
Un delegat al Uniunii Camerelor de agricultura;
Profesorul de Moneta, Credit si Banci de la Academia de Inalte Studii
Comerciale si Industriale din Bucuresti;
Patru delegati ai Asociatiei Bancilor Romane, din care unul va fi desemnat
de gruparea bancilor mici din aceasta asociatiune. Cel putin doi din acesti
delegati vor reprezenta bancile din provincie.
71. Guvernatorul Bancii Nationale a Romaniei este de drept presedintele
Consiliului Superior Bancar. Consiliul va desemna in fiecare an din sanul sau
un vicepresedinte.
Presedintele conduce administratia consiliului, decide convocarea
consiliului, stabileste ordinea de zi si alcatuieste bugetul.
72. Numirile membrilor care compun consiliul se fac prin decret regal, dupa
propunerea ministrului de finante si recomandarea institutiunilor care ii
desemneaza, cu exceptia guvernatorului Bancii Nationale a Romaniei si a
profesorului de Moneta, Credit si Banci de la Academia de Inalte Studii
Comerciale si Industriale din Bucuresti, ce sunt de drept membri ai consiliului.
Membrii consiliului trebuie sa fie cetateni romani si sa indeplineasca
conditiunile cerute de art. 29 al legii bancare.
Ei sunt obligati a pastra secretul comercial. In cazul unei condamnari
definitive pentru faptele prevazute la acel articol, ei pierd de drept
calitatea lor de membri. In cursul instantei de judecata, pana la pronuntarea
sentintei definitive, ei sunt considerati suspendati si nu vor putea lua parte
la nici una din intrunirile Consiliului Superior Bancar.
73. Durata delegatiunilor membrilor din Consiliul Superior Bancar este de 4
ani.
Delegatiunea lor este irevocabila, afara de abateri grave ce se vor
constata prin deciziunea unanima a celorlalti membri care compun Consiliul,
deciziune ce se va lua cu vot secret.
In acest caz revocarea se va face prin decret regal, dupa propunerea
ministrului de finante, un nou membru trebuind a fi numit imediat in
conditiunile aratate mai sus.
Membrii numiti in baza calitatii pe care o detin sunt considerati
demisionati cand aceasta calitate inceteaza.
74. La doi ani de la instituire, trei dintre membrii Consiliului Superior
Bancar, afara de guvernatorul Bancii Nationale, profesorul de Moneta, Credit si
Banci de la Academia de Inalte Studii Comerciale si Industriale din Bucuresti
si delegatii Ministerelor de Finante si Justitie, se vor trage la sorti,
mandatul lor incetand de drept. In locul lor vor fi indata numiti alti trei
membri, in aceleasi conditiuni aratate mai sus.
Membrii iesiti la sorti sau al caror mandat a expirat sau a incetat, pot fi
din nou recomandati si numiti.
III. Modul de functionare
75. Consiliul Superior Bancar va trebui sa se intruneasca cel putin odata
pe luna.
Convocarile Consiliului Superior Bancar se fac de secretarul general al
Consiliului, conform hotaririlor din sedinta anterioara sau din initiativa
presedintelui, iar in lipsa acestuia, a vicepresedintelui.
Chestiunile ce se vor pune la ordinea de zi se hotarasc de presedintele
Consiliului Superior Bancar, sau in lipsa acestuia de vicepresedinte.
Convocarile, insotite de ordinea de zi vor fi facute prin scrisoare
recomandata cu cel putin trei zile libere inainte de data intrunirii.
76. Consiliul Superior Bancar este valabil constituit cu 7 membri din
numarul total al membrilor care il compun.
Membrii Consiliului sunt obligati a lua parte la sedinte. Cei care lipsesc
nemotivat de la trei sedinte consecutive, cu exceptia guvernatorului Bancii
Nationale a Romaniei si a profesorului de Moneta, Credit si Banci de la
Academia de Inalte Studii Comerciale si Industriale din Bucuresti, se vor
considera demisionati, iar locurile lor declarate vacante.
77. Consiliul Superior Bancar judeca pe baza de memorii scrise.
Desbaterile Consiliului Superior Bancar vor fi conduse de presedinte sau
vicepresedinte, iar in lipsa lor de cel mai in varsta din membrii prezenti.
78. Partea interesata va fi citata prin scrisoare recomandata cu cel putin
10 zile libere inainte de ziua termenului fixat.
La primul termen partea interesata va putea cere inca un termen pentru
depuneri de acte si memorii.
79. Pentru valabilitatea deciziunilor Consiliului Superior Bancar este
necesara o majoritate de 6 voturi, oricare ar fi numarul membrilor prezenti.
80. Deciziunile Consiliului Superior Bancar trebuiesc motivate si
contrasemnate de secretarul general.
Ele sunt definitive.
Deciziunile Consiliului Superior Bancar sunt obligatorii pentru judecatorul
delegat la Oficiul registrului de comert, chemat sa dea ordonanta de inscriere
in registrul societatilor bancare, potrivit art. 9 din legea bancara si 15 si
urmatorii din regulament.
Aceste deciziuni se vor comunica prin scrisoare recomandata in termen de 30
zile de la pronuntarea lor, partii interesate si procurorului general al Curtii
de Casatie.
In termen de 30 zile de la comunicarea deciziunii, partea interesata si
procurorul general vor putea face recurs in Casatie.
In caz de admitere a recursului, Curtea de Casatie va evoca fondul.
Curtea de Casatie va judeca de urgenta in camera de consiliu.
Recursul ministerului public nu suspenda executarea.
81. In caz de abateri de la legea bancara sau de la statutele bancii,
Consiliul Superior Bancar se poate sesiza fie din oficiu, fie din
reclamatiunile oricarei parti interesate, fie de catre ministerul public.
In cazul in care se sesizeaza, Consiliul Superior Bancar va ordona o
cercetare a situatiunii reclamata.
Cercetarea se va face de Consiliu prin organele speciale ale Bancii
Nationale a Romaniei.
Dupa depunerea raportului de constatare, presedintele Consiliului Superior
Bancar sau inlocuitorul sau, va fixa un termen pentru judecarea cazului,
conform art. 77 de mai sus.
Daca Consiliul gaseste reclamatiunea intemeiata, va pronunta o deciziune
potrivit art. 45 al legii bancare si art. 79 si 80 din regulament, prin care va
lua masurile prevazute in legea bancara, date in competinta sa si va sesiza, de
va fi cazul, ministerul public sau instantele judecatoresti competente.
Deciziunile Consiliului Superior Bancar pronuntate conform acestui articol
sunt executorii de drept.
Ele vor fi executate printr-un delegat al Consiliului Superior Bancar, ce
in caz de necesitate va putea cere concursul autoritatii publice, conform
legilor de executare silita*).
Recursul in contra deciziunilor date pe baza acestui articol suspenda
executarea.
------------------
*) A se vedea Legea din 11 Iulie 1930.
82. Toate deciziunile Consiliului Superior Bancar se vor consemna de
secretarul general in procese-verbale ce se vor trece intr-un registru de
procese-verbale si vor purta semnatura membrilor prezenti si a secretarului
general. In aceste procese-verbale se vor consemna opiniile separate.
Toate deciziunile Consiliului Superior Bancar se vor publica in Buletinul
Consiliului Superior Bancar.
83. Autorizatiunile eliberate de Consiliul Superior Bancar si date pe baza
deciziunilor consemnate in procesele-verbale mai sus aratate, vor fi semnate
numai de presedinte sau delegatul acestuia si contrasemnate de secretarul
general.
IV. Secretariatul general
84. Pe langa Consiliul Superior Bancar se creeaza un secretariat general
condus de un secretar general.
Secretarul general va fi numit prin decret regal dupa propunerea
Ministerului de Finante si recomandarea Consiliului Superior Bancar, iar
retributiunea sa va fi fixata de Consiliu.
El va trebui sa fie cetatean roman, sa aiba un titlu academic de
specialitate si sa indeplineasca conditiunile cerute de art. 29 al legii
bancare.
Secretarul general va putea fi revocat in caz de abateri de la indatoririle
sale numai pe baza deciziunii motivate a Consiliului Superior Bancar, luata cu
majoritate absoluta.
85. Secretarul general va asista la toate deliberatiunile Consiliului
Superior Bancar, contrasemnand toate deciziunile acestuia.
El are toata raspunderea bunului mers al lucrarilor administrative ale
Consiliului, ingrijeste de convocari si comunicari, de pregatirea lucrarilor
necesare consiliului, precum si celor ce urmeaza hotaririlor sale, contrasemneaza
actele si corespondenta alaturi de presedinte si refera asupra tuturor
chestiunilor ce i se vor cere de Consiliu.
86. Organizarea Secretariatului general, precum si numarul si
retributiunile functionarilor, se vor stabili de Consiliul Superior Bancar,
printr-un regulament de organizare interioara, ce se va publica in
"Buletinul Consiliului Superior Bancar".
87. Secretarul General si ceilalti functionari ai Consiliului sunt obligati
a pastra secretul comercial.
In caz de nerespectarea acestei dispozitiuni, Consiliul il va putea pedepsi
cu retinerea salariului pe o luna sau cu suspendarea si retinerea salariului
pana la 3 luni, iar in cazuri foarte grave sau recidiva, cu destituirea.
V. Bugetul Consiliului
88. Pentru acoperirea cheltuielilor de organizare si functionare, Consiliul
Superior Bancar va putea percepe urmatoarele cotizatiuni si taxe in limitele
mai jos aratate:
a) O cotizatiune anuala egala cu cel mult 0,25 la mie din capitalul social,
perceputa de la toate intreprinderile inscrise in registrul Societatilor
Bancare.
Aceasta cotizatiune se va achita in 4 rate trimestriale egale la inceputul
fiecarui trimestru.
Consiliul Superior Bancar este autorizat a retrage autorizatia de
functionare si a dispune radierea din registrul Societatilor bancare a
intreprinderilor care in termen de 15 zile de la primirea unei somatii prin
scrisoare recomandata, vor refuza in mod nejustificat achitarea cotizatiei
fixata mai sus;
b) pentru cererile de autorizari de infiintare se va plati o taxa
proportionala de cel mult 0,50 la mie din capitalul social subscris;
c) pentru cererile de autorizare a executarii operatiunilor speciale
prevazute de art. 52, se va plati o taxa proportionala de cel mult 0,20 la mie
din capitalul social;
d) pentru cererile de autorizare de infiintari de sucursale, taxa maxima va
fi de 0,10 la mie din capitalul social;
e) pentru cererile de autorizare a modificarii statutelor se va plati o
taxa de maximum 0,10 la mie din capitalul social.
Modificarile de statute facute in vederea punerii in concordanta a
statutelor actuale cu prevederile Legii Bancare, sunt scutite de taxele de mai
sus;
f) Pentru cererile de autorizare a fuziunilor, taxa va fi de maximum 0,10
la mie din capitalul social al societatilor fuzionate.
Toate aceste cotizatiuni se vor fixa in limitele de mai sus de catre
Consiliul Superior Bancar, iar plata lor se va face la Casieria Consiliului,
contra chitanta.
Cheltuielile ocazionate de efectuarea cercetarilor, expertizelor,
anchetelor etc., ordonate de Consiliu, cad in sarcina intreprinderilor care fac
obiectul acestor cercetari si vor fi fixate, pentru fiecare caz, de Consiliul
Superior Bancar.
Pentru publicatiunile in Buletinul Consiliului Superior Bancar, se va fixa
de catre Consiliu un tarif general.
89. Exercitiul financiar al Consiliului Superior Bancar, incepe la 1
Ianuarie al fiecarui an.
In cursul lunii Noiembrie, Presedintele Consiliului Superior Bancar, ajutat
de Secretarul General, va alcatui bugetul de venituri si cheltuieli ce va
trebui aprobat de Consiliu pana cel mai tarziu la 31 Decembrie.
Bugetul aprobat, precum si bilantul anual, vor fi publicate in
"Buletinul Consiliului Superior Bancar".
90. Pentru fiecare sedinta membrii Consiliului vor primi cate un jeton de
prezenta, al carui cuantum se va fixa de Consiliul Superior Bancar, neputand
depasi suma de lei 1.000.
Consiliul Superior Bancar va rambursa cheltuielile efective de deplasare
ale membrilor ce nu au domiciliul in Bucuresti.
91. Toate cheltuielile vor trebui aprobate de presedinte sau de delegatul
acestuia.
Presedintele poate delega pe Secretarul general sa aprobe anumite
cheltuieli in limita sumelor prevazute in buget.
92. Toate celelalte norme de functionare ale Consiliului Superior Bancar se
vor fixa printr-un regulament de ordine interioara alcatuit de Consiliu.
TITLUL V
Dispozitiuni finale, penale si tranzitorii
93. Casele de schimb sau zarafiile, care isi limiteaza comertul numai la
operatiuni de schimb de orice fel de monede, nu sunt supuse art. 2 si 4 din
legea bancara si nici celorlalte dispozitiuni de constituire si functionare,
prevazute de aceeasi lege.
Ele vor fi supuse supravegherii si Controlului Consiliului Superior Bancar.
Casele de schimb nu vor putea pune in firma lor cuvantul "banca"
precum si denumirile derivate din acest cuvant.
94. Intreprinderile comerciale care au de obiect principal al comertului
lor numai acordarea de imprumuturi pe gaj, de orice fel de obiecte si care nu
cad sub prevederile legii din 9 Martie 1915, modificate la 30 Mai 1929,
referitoare la casele de imprumut pe gaj a agricultorilor si industriasilor, se
constituiesc si functioneaza in conditiunile legii de fata*).
Casele de imprumut pe amanet functionand in baza legii pentru infiintarea
caselor de imprumut pe amanet din 1906, sunt supuse dispozitiunilor legii
bancare, numai in masura in care acestea nu contravin dispozitiunilor legii lor
speciale.
Casele de imprumut pe gaj nu vor putea purta in firma lor cuvantul
"Banca", precum si denumirile derivate din acest cuvant, ci numai
denumirea de "casa de imprumut pe gaj" sau alta asemanatoare.
-------------------
*) A se vedea Legea caselor de imprumut pe gaj a agricultorilor, din 10
Martie 1915 cu modificari, de asemeni Legea caselor de imprumut pe amanet din
23 Februarie 1906 cu modificari.
95. Fuziunea a doua sau mai multe societati bancare oricare ar fi felul lor
se hotaraste de fiecare societate in parte, cu votul necesar pentru modificarea
statutelor.
Consiliul de administratie al fiecareia din bancile care voiesc a fuziona
va putea insa supune proiectul de fuziune vizei prealabile a Consiliului
Superior Bancar.
Deciziunea de fuzionare a fiecarei societati bancare cuprinzand conditiunile
fuziunii, bilanturile si deciziunea de autorizare a Consiliului Superior
Bancar, se vor depune la Oficiul registrului de comert al fiecarei societati
care fuzioneaza, spre a fi inscrise in registrul societatilor bancare si
publicate potrivit art. 15 si urm. din regulament.
96. In termen de 2 luni de la data publicarii actelor de mai sus, oricare
creditor va putea face opozitie la fuziune la Tribunalul de comert al locului
unde societatile fuzionate si-au fixat sediul central.
Toate opozitiile se vor judeca de urgenta in Camera de consiliu printr-o
singura hotarire.
In contra hotaririi tribunalului se poate face apel in termen de 10 zile de
la pronuntare.
Curtea va judeca de urgenta in Camera de consiliu.
Termenul de recurs este de 10 zile de la pronuntare.
Recursul se va judeca de urgenta in Camera de consiliu.
Opozitia suspenda fuziunea, afara de cazurile cand se va justifica plata
tuturor datoriilor sociale sau consemnarea lor la Banca Nationala a Romaniei
sau la Casa de Depuneri, cand toti creditorii consimt la fuziune sau cand
creditorii oponenti au fost desinteresati prin plata sau consemnarea sumei.
Dupa expirarea termenului de mai sus, in cazul cand s-a facut opozitiune si
oponentii nu au fost desinteresati in urma ramanerii definitive a hotaririi
data asupra opozitiei, fuziunea va putea fi executata.
Societatea ramasa in fiinta sau noua societate care rezulta din fuziune
preia asupra sa toate drepturile si obligatiunile societatilor stinse.
Deciziunile de fuziune sunt opozabile actionarilor, fara a se putea retrage
din societate.
97. Daca la alcatuirea primului bilant al bancilor fuzionate ar rezulta din
reevaluarea imobilelor sau altor active plusuri de valoare, care conform
legilor in vigoare sunt impozabile, ele vor fi scutite de orice impunere, daca
vor fi trecute la rezervele bancii fuzionate.
98. Daca din cauza pierderilor suferite, capitalul social al unei banci a
scazut la jumatate din valoarea capitalului statutar sau la jumatate din valoarea
capitalului necesar prevazut la art. 11, 12 si 35 din legea bancara, cand cel
statutar nu a fost mai mare, administratorii, iar in caz de omisiune din partea
lor, Consiliul de censori, sunt datori a convoca in maximum 2 luni de la
aceasta constatare, adunarea generala extraordinara a asociatilor, spre a
decide asupra reintregirii sau reducerii capitalului social.
Daca adunarea generala nu va fi convocata de catre aceste organe,
convocarea se va face de urgenta in urma unei cercetari prealabile, de catre
Consiliul Superior Bancar.
Daca adunarea generala nu decide completarea capitalului social, reducerea
lui sau lichidarea societatii, sau daca in termen de 3 luni de la data
intrunirii adunarii generale a asociatilor completarea capitalului social nu
este efectiv realizata, Consiliul Superior Bancar va retrage autorizatiunea,
putand decide si lichidarea societatii bancare.
Societatile bancare nu-si vor putea reduce capitalul social decat cu
maximum 50 la suta din valoarea capitalului statutar initial, acesta cu
respectarea dispozitiunilor art. 11, 12 si 35 din legea bancara.
Aceleasi norme se vor putea aplica si societatilor in nume colectiv, in
comandita simpla sau cu raspundere limitata, cand adunarea asociatilor va putea
fi convocata de oricare dintre asociati.
99. Lichidarea societatilor bancare se va face conform prescriptiunilor
codului de comert in materie de lichidare a societatilor comerciale si sub
supravegherea Consiliului Superior Bancar care va sesiza in acest scop
tribunalul de comert competinte.
100. In caz de faliment din partea unei intreprinderi bancare, activul
inventariat de judecatorul sindic se va lichida de catre un curator numit de
tribunalul care a declarat falimentul, dupa o lista de specialisti intocmita de
Consiliul Superior Bancar.
Numirea curatorului se va face prin chiar sentinta declarativa de faliment
sau printr-o incheiere posterioara.
Activul bancilor falite se va lichida de curator sub directiunea si
controlul judecatorului sindic.
In caz de necesitate, adunarea creditorilor unei banci falite va putea
desemna o comisiune de creditori care sa ajute si sa supravegheze opera de
lichidare incredintata curatorului.
Conturile de lichidare se vor depune judecatorului sindic, care le va
supune omologarii tribunalului.
Toate actiunile si actele savarsite de curator in vederea lichidarii, sunt
scutite de orice taxe sau timbru, fara prejudiciul taxelor falimentare cuvenite
Statului.
Dispozitiunile acestui articol se aplica si falimentelor bancare in curs de
lichidare.
101. Daca in cursul existentei unei banci se constata ca aceasta nu
respecta prescriptiunile legii bancare, Consiliul Superior Bancar va putea
decide limitarea operatiunilor bancii, sau la caz de necesitate, lichidarea
acesteia.
Daca din cercetarea facuta se constata ca valoarea totalului angajamentelor
unei banci intrece valoarea activului sau, Consiliul Superior Bancar va putea
decide lichidarea si va putea sesiza tribunalul comercial competent spre a
proceda la lichidarea bancii.
102. Oricine va exercita comertul de banca fara autorizarea ceruta de art.
4, sau va viola dispozitiunile art. 39 din legea bancara, se va pedepsi cu
inchisoare de la 3 luni pana la 2 ani si cu amenda de la 20.000 pana la 500.000
lei.
Transmisiunea cambiilor care garanteaza imprumuturile de catre
imprumutatorul contravenient la dispozitiunea art. 39 din legea bancara, nu-l
apara de penalitatea prevazuta de acest articol.
103. In caz de infiintare a unei sucursale fara autorizarea ceruta de art.
16 al legii bancare, administratorii si directorii vinovati se vor pedepsi cu
amenda de la 50.000 pana la 500.000 lei fiecare. In acest caz Consiliul
Superior Bancar va decide desfiintarea sucursalei.
104. Fondatorii, administratorii, directorii si censorii care vor fi trecut
sub tacere situatiunea de falit sau vreuna din condamnarile prevazute de art.
29 al legii bancare, vor fi pasibili de pedeapsa de la 15 zile pana la 6 luni
inchisoare si amenda de la 10.000 pana la 100.000 lei, fara aplicare de
circumstante usuratoare. Ei vor pierde de plin drept calitatea de
administratori, censori sau directori ai bancilor respective.
Aceasta decadere se va pronunta de catre Consiliul Superior Bancar, chiar
mai inainte de deschiderea actiunii publice, in care caz recursul nu suspenda
executarea.
105. In caz de faliment din partea unei banci, violarea articolelor 4,
9-15, 17, 19, 20, 26-28, 3-32, 34-38, 40-41 din legea bancara, va atrage pentru
administratorii, directorii si censorii vinovati sanctiunea prevazuta de legi
pentru bancruta frauduloasa, fara prejudiciul celorlalte sanctiuni civile si
penale, prevazute in legea bancara sau alte legi in vigoare.
106. Sanctiunile penale prevazute in legea bancara sunt de competinta
tribunalelor ordinare.
107. Intreprinderile existente la data publicarii legii bancare vor trebui
sa se conformeze imediat dispozitiunilor cuprinse in art. 6, 10, 13-16, 18-32,
36-41 si 50-60 din lege si al art. 8-11, 17-19, 24, 29-30, 32-56, 59-67 si
93-106 din prezentul regulament.
Bancile existente sub firma individuala vor putea primi depuneri spre
fructificare, pe termen sau la vedere, inca timp de 2 ani de la data publicarii
legii bancare.
Bancile existente sub forma de societati in nume colectiv, in comandita
simpla sau cu raspundere limitata, care nu indeplinesc prescriptiunile legii
bancare, vor putea primi depozite numai pana la valoarea capitalului lor social
deplin varsat.
Depozitele primite pana la data publicarii legii bancare, cum si totalul angajamentelor
vor fi proportionate in termen de maximum 5 ani de la aceasta data, potrivit
prescriptiunilor acestui regulament.
De asemenea bancile existente sub forma de societati pe actiuni, sunt
obligate ca in termen de maximum 5 ani sa proportioneze depunerile si totalul
pasivului in conformitate cu dispozitiunile prezentului regulament.
De drepturile castigate, prevazute in prezentul articol, vor beneficia si
societatile care vor fuziona in decursul acestor 5 ani.
108. Termenele prevazute de lege sau regulament vor putea fi prelungite de
Consiliul Superior Bancar.