REGULAMENT Nr. 7 din 7 august 1996
privind autorizarea si functionarea organismelor de autoreglementare
ACT EMIS DE: COMISIA NATIONALA A VALORILOR MOBILIARE
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 190 din 15 august 1996
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Prezentul regulament stabileste reguli privind autorizarea si functionarea
organismelor de autoreglementare, supravegheate de Comisia Nationala a
Valorilor Mobiliare (C.N.V.M.), in conformitate cu Legea nr. 52/1994.
Art. 2
Organismul de autoreglementare (OAR) este acea organizatie autorizata de
C.N.V.M. sa reglementeze activitatea membrilor sai si sa asigure respectarea de
catre acestia a regulilor C.N.V.M. si a regulilor proprii. OAR include, fara a
se limita la, orice bursa de valori, asociatie profesionala a societatilor de
valori mobiliare, societate de compensare si/sau de depozitare colectiva,
asociatie a organismelor colective de plasament sau asociatie a registrelor
independente autorizate.
CAP. 2
Conditii de autorizare si functionare a organismelor de autoreglementare
Art. 1
Pentru a fi autorizat ca organism de autoreglementare, solicitantul va
depune o cerere de autorizare, insotita de anexele corespunzatoare (Formularul
OAR).
Formularul OAR va contine informatii care sa demonstreze urmatoarele:
a) solicitantul dispune de mijloacele necesare pentru a asigura respectarea
de catre membrii sai si de persoanele asociate a regulilor si procedurilor
proprii, precum si a regulilor C.N.V.M.;
b) regulile interne ale solicitantului asigura o reprezentare corecta a
membrilor sai in organismul de conducere si elimina posibilitatea ca doi membri
ai acestuia sa fie angajati sau sa se afle sub controlul aceleiasi persoane/organizatii,
sau ca nominalizarea pentru alegerea lor sa fi fost facuta de aceeasi
institutie. In plus, regulile interne ale solicitantului vor prevedea ca unul
sau 10% dintre membrii organismului de conducere, oricare cifra este mai mare,
sa nu fie asociat cu un membru sau cu o alta entitate autorizata de C.N.V.M.;
c) regulile interne ale solicitantului sunt concepute astfel incat sa
previna practicile frauduloase si de manipulare, sa promoveze principii juste
de tranzactionare si de echitate in relatiile dintre participantii pe piata;
d) regulile interne ale solicitantului prevad masuri disciplinare
corespunzatoare aplicabile membrilor sai si persoanelor asociate acestora,
pentru incalcari ale reglementarilor proprii si/sau ale C.N.V.M., precum si
sanctiuni pentru incalcarea regulamentelor OAR sau ale C.N.V.M.;
e) regulile solicitantului prevad proceduri echitabile in ceea ce priveste:
(1) examinarea cererilor de acceptare ca membru;
(2) aplicarea masurilor disciplinare fata de membri si persoanele asociate;
si
(3) contestatiile privind masurile disciplinare sau eventualele refuzuri
ale acordarii calitatii de membru;
f) regulile interne ale solicitantului asigura o repartizare echitabila a
taxelor, comisioanelor si a altor sume percepute membrilor sai, emitentilor sau
altor persoane care beneficiaza de facilitatile puse la dispozitie de
solicitant.
Organismelor autorizate ca OAR in baza acestui regulament le sunt acordate
prerogative de adoptare a unor reguli privind activitatea membrilor,
supravegherea, anchetarea si sanctionarea acestora in cazul in care acestia
incalca regulile OAR, ale C.N.V.M. sau alte dispozitii legale aplicabile.
C.N.V.M. va lua decizia de aprobare sau de respingere a cererii de
autorizare in cel mult 30 de zile de la inregistrarea acesteia sau intr-o alta
perioada de timp stabilita prin decizie a C.N.V.M.
Art. 2
C.N.V.M. poate retrage autorizatia de autoreglementare unui OAR care
inceteaza sa mai desfasoare activitati in calitatea specificata in cererea sa
de autorizare.
Art. 3
Daca C.N.V.M. constata ca, fara o justificare rezonabila, un OAR nu a
respectat regulile C.N.V.M. sau pe cele proprii, C.N.V.M. va trimite o nota
scrisa acelei OAR, mentionand deficientele constatate si cerand respectivului
organism sa ia masuri corective pana la o anumita data.
Daca respectivul OAR nu remediaza deficientele conform solicitarii
C.N.V.M., aceasta poate lua masuri de schimbare din functie a persoanelor
responsabile, in cazul in care nu este prevazut altfel prin lege. Inainte ca
schimbarea din functie sa devina efectiva, respectivele persoane au dreptul la
o audiere de catre C.N.V.M.
Art. 4
Difuzarea continua si transparenta a cotatiilor de vanzare si cumparare a
valorilor mobiliare, asigurarea facilitatilor pentru executarea tranzactiilor,
precum si pentru executarea operatiunilor care urmeaza realizarii tranzactiilor
pot fi asigurate numai de catre OAR autorizate de C.N.V.M. sau de catre alte
organizatii autorizate de C.N.V.M. in acest scop, dupa data intrarii in vigoare
a prezentului regulament.
Art. 5
Asociatiile societatilor de valori mobiliare si bursele de valori
autorizate de C.N.V.M. trebuie sa inainteze la C.N.V.M. un plan de raportare a
tranzactiilor, care sa specifice modalitatea in care solicitantul pune la
dispozitia publicului sau difuzeaza rapoartele de tranzactionare si cotatiile
pentru valorile mobiliare care fac obiectul tranzactiilor prin intermediul
sistemului de tranzactionare propriu si care sa cuprinda cel putin urmatoarele:
(1) datele care fac obiectul raportarii;
(2) modul de colectare, prelucrare si difuzare a informatiilor privind
tranzactiile si cotatiile;
(3) metodele folosite pentru a asigura ca datele sunt exacte si complete.
Acest plan trebuie aprobat de catre C.N.V.M. anterior inceperii
tranzactionarii in sistemul solicitantului sau in cel mult 90 de zile de la
intrarea in vigoare a acestui regulament.
Art. 6
Asociatiile societatilor de valori mobiliare sau bursele de valori trebuie
sa obtina acordul C.N.V.M. pentru tranzactionarea in sistemul lor a unei valori
mobiliare. Prevederile acestui articol nu se vor aplica valorilor mobiliare
rezultate din Programul de privatizare in masa.
Art. 7
C.N.V.M. poate suspenda temporar toate tranzactiile pe orice piata
reglementata, in conformitate cu prevederile Legii nr. 52/1994, daca considera
ca este necesar pentru protectia investitorilor sau din motive de securitate
nationala. Anterior unei asemenea suspendari, C.N.V.M. va notifica
Parlamentului Romaniei aceasta decizie. Partile interesate au posibilitatea de
a obtine, la cerere, o audiere in fata C.N.V.M., pentru a contesta decizia de
suspendare a tranzactionarii, in termen de 10 zile de la respectiva suspendare.
In urma audierii, C.N.V.M. poate decide perioada si conditiile suspendarii
si/sau ale ridicarii suspendarii.
Art. 8
OAR vor depune la C.N.V.M. un dosar care sa cuprinda copii de pe orice
propunere de modificare a regulilor OAR. Acest dosar trebuie sa contina, de
asemenea, o declaratie cu privire la motivele care au stat la baza
modificarilor propuse. C.N.V.M. poate publica textul modificarilor propuse si
motivele care le-au determinat, insotite de o nota.
Modificarile propuse la regulile OAR vor intra in vigoare la 30 de zile de
la depunere sau intr-un alt termen stabilit de C.N.V.M. prin ordin. In cazul in
care considera ca este in interesul public, C.N.V.M. poate sa nu aprobe aceste
propuneri sau poate sa sugereze OAR sa modifice textul propunerii.
Pe durata celor 30 de zile, partile interesate pot adresa comentarii scrise
la C.N.V.M. C.N.V.M. va pune la dispozitia publicului aceste comentarii, pentru
a da partilor interesate posibilitatea de a le analiza. Modificarea propusa
poate intra in vigoare inainte de expirarea celor 30 de zile, daca C.N.V.M.
considera ca este in interesul public.
C.N.V.M. poate, de asemenea, sa ceara OAR sa modifice, sa adauge sau sa
stearga reguli ale OAR, daca hotaraste ca este corespunzator sau in interesul
public, exceptand cazul in care Legea nr. 52/1994 nu prevede altfel.
Art. 9
OAR vor intocmi si vor pastra pentru o perioada de 2 ani toate documentele
trimise sau primite de acestea in cursul desfasurarii activitatii lor, inclusiv
corespondenta, rapoartele, registrele, notificarile, situatiile conturilor si
alte asemenea inregistrari, si, la cererea C.N.V.M., i le vor pune la
dispozitie in cel mult 4 zile lucratoare.
CAP. 3
Actiuni disciplinare
Art. 1
OAR trebuie sa notifice C.N.V.M.:
a) deciziile disciplinare ramase definitive, pentru care membrul sau
persoana asociata sanctionata a epuizat toate caile de atac la nivelul OAR;
b) deciziile adoptate in procedura de urgenta, care au ca rezultat fie
suspendarea unui membru sau a unei persoane asociate, fie limitarea sau
interzicerea accesului unui membru, a unei persoane asociate sau a altui
participant la serviciile oferite de OAR.
Cerintele de notificare prevazute in acest articol vor fi satisfacute, in
cazul prevederilor lit. a), prin inaintarea unui raport lunar la C.N.V.M., care
sa contina:
(1) numele membrului sau al persoanei asociate acestuia care a fost
sanctionata disciplinar, adresa ultimului domiciliu sau a ultimului loc de
munca cunoscut al acestora, asa cum reies din registrele OAR;
(2) actul sau faptul comis de membrul sau de persoana asociata, sau
omisiunea de a actiona;
(3) dispozitiile specifice ale legii sau ale regulamentelor OAR care au
fost incalcate prin actul sau faptul respectiv, sau prin omisiunea de a
actiona;
(4) o nota prezentand sanctiunea aplicata, motivele pe care s-a intemeiat
si data de la care sanctiunea a intrat sau va intra in vigoare;
(5) orice alte informatii pe care OAR le considera relevante.
Cerintele de notificare prevazute in acest articol pot fi satisfacute, in
cazul prevederilor lit. b), prin inaintarea unei note scrise la C.N.V.M. in 24
de ore de la intrarea in vigoare a unei asemenea decizii de suspendare, de
limitare sau de interdictie. Nota va contine motivele care au determinat
sanctiunea.
Art. 2
Dupa o analiza completa a documentelor prezentate de OAR in legatura cu o
masura disciplinara definitiva adoptata de acesta, C.N.V.M. poate sa o
modifice, sa o revoce sau sa o confirme.
Art. 3
Toate actiunile disciplinare prevazute la art. 1 lit. a) din acest capitol
vor deveni parte a dosarului disciplinar al membrului sau al persoanei
asociate, care poate fi facut public de catre C.N.V.M. sau OAR.
Art. 4
Daca un OAR impune o sanctiune disciplinara mentionata la art. 1 lit. a) si
b) din acest capitol, partea vatamata poate inainta la C.N.V.M. o contestatie
in forma scrisa, in scopul amanarii si/sau revizuirii ulterioare a unor
asemenea sanctiuni. Contestatia trebuie sa prezinte motivele pentru care se solicita
amanarea aplicarii sau revizuirea sanctiunii.
Art. 5
Examinarea contestatiilor mentionate la art. 4 al acestui capitol implica
urmatoarea procedura:
a) contestatia se inainteaza la C.N.V.M. in termen de 30 de zile de la
primirea notificarii asupra deciziei finale adoptate de OAR. C.N.V.M. trimite o
copie de pe contestatie la OAR. In termen de 10 zile de la primirea copiei de
pe contestatie, OAR va inainta la C.N.V.M. doua copii de pe dosarul care a stat
la baza deciziei respective;
b) OAR poate depune la C.N.V.M. un raspuns justificativ in termen de 10
zile de la primirea copiei de pe contestatia solicitantului.
Documentele care au fost depuse dupa termenul prevazut nu vor mai fi luate
in considerare decat cu permisiunea speciala a C.N.V.M.;
c) C.N.V.M. poate solicita completarea dosarului inaintat spre analiza cu
probe suplimentare pe care le considera relevante;
d) oricare dintre parti poate cere audierea la C.N.V.M., care are
libertatea de a accepta sau de a respinge orice solicitare de acest fel.
CAP. 4
Reguli de supraveghere
Art. 1
OAR vor cere societatilor membre urmatoarele:
(1) sa numeasca o persoana responsabila de asigurarea aplicarii si
respectarii legilor, a regulamentelor C.N.V.M. si a regulilor proprii.
Potentialele incalcari ale regulilor de catre angajatii societatii de valori
mobiliare trebuie aduse la cunostinta persoanei responsabile de aplicarea si
respectarea regulilor, imediat ce au fost descoperite. Aceasta notifica la
C.N.V.M. sau la OAR, in cazul in care constata incalcarea unei reguli;
(2) sa stabileasca, in scris, proceduri de prevenire si de descoperire a
eventualelor incalcari ale legii, ale regulamentelor C.N.V.M. sau ale regulilor
proprii, prin care:
a) vor identifica persoanele care au responsabilitati de supraveghere;
b) vor detalia metodele de supraveghere, pentru domeniile in care un
angajat isi exercita responsabilitatile de supraveghere.
Responsabilitatile de supraveghere includ obligatia de a analiza:
- operatiunile inregistrate in conturile clientilor;
- primirea si plata sumelor in numerar;
- vanzarile si cumpararile de valori mobiliare;
- activitatea agentilor de valori mobiliare si a altor angajati;
- situatia financiara, in corelatie cu prevederile regulamentelor
corespunzatoare.
CAP. 5
Sanctiuni
Art. 1
Daca o societate de valori mobiliare sau un salariat al sau nu exercita
supravegherea asa cum este prevazut in cap. IV al acestui regulament, C.N.V.M.
poate sanctiona cu avertisment, cu suspendarea sau retragerea autorizatiei
societatii si/sau a salariatului responsabil sau poate aplica o amenda de
maximum 30.000.000 lei.
Art. 2
Daca un OAR, prin angajatii sau membrii organismelor de conducere, nu
respecta prevederile acestui regulament, C.N.V.M. poate sanctiona OAR sau pe
directori cu avertisment, suspendare, cu retragerea autorizatiei sau poate
aplica o amenda de maximum 30.000.000 lei.
CAP. 6
Dispozitii finale
Art. 1
Prezentul regulament va intra in vigoare la data publicarii lui in
Monitorul Oficial al Romaniei.
Formular OAR
FORMULAR STANDARD
pentru autorizarea ca organism de autoreglementare
INSTRUCTIUNI
pentru completarea formularului OAR si a documentelor insotitoare
1. Solicitantul va inainta la C.N.V.M. formularul OAR, care cuprinde
cererea de autorizare, declaratia si anexele, in doua exemplare, semnate de
catre reprezentantul legal.
2. Daca un punct din declaratie sau din anexe nu este aplicabil, se va
preciza acest lucru imediat dupa punctul respectiv.
CERERE
pentru autorizarea ca organism de autoreglementare
In baza declaratiei si a documentelor anexate, solicitam prin prezenta
autorizarea ca organism de autoreglementare, in conformitate cu Regulamentul
privind organizarea si functionarea organismelor de autoreglementare, a:
....................................................................
(denumirea organizatiei)
Reprezentantul legal:
................. ......................... ..................
(numele) (functia) (semnatura)
Data ......................
Stampila OAR
DECLARATIE
in sprijinul cererii de autorizare ca organism de autoreglementare
1. Denumirea completa a solicitantului: ...................................
2. Adresa .......................... ....................................
(strada si numarul) (localitatea)
.......................... .................................
(judetul) (codul postal)
3. Telefon: .................... 4. Fax: .........................
5. Forma de organizare: ..................................................
(societate pe actiuni, asociatie profesionala etc.)
6. Pentru fiecare sucursala sau filiala a OAR, prezentam urmatoarele
informatii:
a) denumirea si adresa: ..................................................
b) forma de organizare: ...................................................
(societate pe actiuni, asociatie profesionala etc.)
c) scurta descriere a activitatii acesteia: ...............................
..............................................................................
7. Precizam categoriile de membri (membru deplin, asociat etc.) si numarul
de membri din fiecare categorie:
..............................................................................
..............................................................................
LISTA ANEXELOR
care insotesc cererea de autorizare ca organism de autoreglementare
Anexa A(1)
Copia de pe contractul de societate si de pe statut, cu toate amendamentele
aduse la acestea.
Anexa A(2)
Un exemplar al regulilor si regulamentelor interne privind activitatea,
drepturile si responsabilitatile membrilor solicitantului, care sa contina
informatii privind: practicile de tranzactionare, procedurile disciplinare,
codul de conduita, procedurile de solutionare a disputelor dintre membri, care
nu au fost incluse in materialele cuprinse in anexa A(1).
Anexa B
Cererea de acceptare ca membru deplin al organizatiei solicitante.
Anexa C
Set de documente, cuprinzand rapoartele financiar-contabile sau formularele
privind responsabilitatile financiare sau cerintele de capital ale societatilor
membre.
Anexa D
Set de documente, care sa cuprinda formularul de cerere pentru inscriere la
cota si un plan al comisioanelor percepute.
Anexa E
Lista membrilor organismului de conducere sau a persoanelor care
indeplinesc functii similare, precizand, pentru fiecare:
(1) numele;
(2) functia;
(3) data numirii in functie si durata mandatului;
(4) perioada de timp in care persoana a detinut aceeasi functie;
(5) denumirea firmei la care persoana este angajata.
Anexa F
Pentru fiecare filiala sau sucursala mentionata in raspunsul la pct. 6 din
declaratie, se precizeaza numele si functiile detinute de membrii organismului
de conducere sau de alte persoane cu functii similare.
Anexa G
Lista, in ordine alfabetica, a tuturor societatilor membre ale
solicitantului, precizandu-se pentru fiecare:
(1) denumirea;
(2) tipul societatii (societate de valori mobiliare, societate de
administrare, banca etc.);
(3) forma de organizare (societate pe actiuni, asociatie profesionala
etc.);
(4) adresa sediului principal, numarul de telefon si de fax.
Anexa H
Lista valorilor mobiliare cotate de solicitant, precizandu-se, pentru
fiecare:
(1) numele emitentului;
(2) descrierea valorii mobiliare.
Anexa I
Descrierea sistemelor de tranzactionare utilizate de solicitant.
Anexa J
Descrierea procedurilor de supraveghere, anchetare si sanctionare utilizate
de solicitant pentru a asigura respectarea regulilor proprii si ale C.N.V.M.