HOTARARE Nr. 588 din 14 septembrie 1998
privind instituirea regimului de supraveghere fiscala a productiei interne,
importului, circulatiei si comercializarii alcoolului si a bauturilor alcoolice
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 361 din 24 septembrie 1998
In temeiul prevederilor art. 29 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
82/1997 privind regimul accizelor si al altor taxe indirecte,
Guvernul Romaniei hotaraste:
Dispozitii generale
Art. 1
(1) Pentru inregistrarea tuturor producatorilor de alcool si de bauturi
alcoolice naturale, precum si a capacitatilor de productie ale acestora se
instituie urmatoarele masuri:
a) directiile generale ale finantelor publice si controlului financiar de
stat judetene si a municipiului Bucuresti vor identifica - in raza lor de
activitate - toti agentii economici producatori de alcool, indiferent de natura
acestuia, iar situatiile centralizatoare vor fi intocmite potrivit modelului
din anexa nr. 1 si vor fi transmise Ministerului Finantelor - Directia generala
legislatie impozite indirecte si Garda financiara centrala, pana la data de 1
noiembrie 1998;
b) agentii economici producatori de alcool, indiferent de natura acestuia,
vor proceda la inventarierea instalatiilor utilizate pentru producerea
alcoolului, iar listele de inventariere vor fi intocmite conform modelului din
anexa nr. 2 si vor fi depuse la directiile generale ale finantelor publice si
controlului financiar de stat judetene sau a municipiului Bucuresti, pana la
data de 1 noiembrie 1998;
c) agentii economici - persoane juridice, asociatii familiale sau persoane
fizice autorizate -, detinatori de cazane sau de alte instalatii de producere a
bauturilor alcoolice naturale distilate din prune si din alte fructe, din
tescovina, drojdie de vin sau din alte materii prime, vor proceda la
inventarierea acestora, iar listele de inventariere, intocmite conform
modelului din anexa nr. 3, vor fi depuse pana la data de 1 noiembrie 1998 la
directiile generale ale finantelor publice si controlului financiar de stat
judetene sau a municipiului Bucuresti.
(2) Listele intocmite conform prevederilor lit. b) si c) se vor centraliza
de catre fiecare directie generala a finantelor publice si controlului
financiar de stat judeteana sau a municipiului Bucuresti, conform modelelor din
anexele nr. 4 si 5, si vor fi transmise Ministerului Finantelor - Directia
generala legislatie impozite indirecte si Garda financiara centrala, pana la
data de 15 noiembrie 1998. Realitatea datelor inscrise in listele de
inventariere mentionate mai sus va fi verificata semestrial de catre directiile
generale ale finantelor publice si controlului financiar de stat judetene sau a
municipiului Bucuresti.
Art. 2
(1) Modificarea capacitatilor de productie, initial declarate, se face
numai cu avizul directiilor generale ale finantelor publice si controlului
financiar de stat judetene sau a municipiului Bucuresti.
(2) La realizarea unor noi capacitati de productie de alcool, indiferent de
natura acestuia, precum si de bauturi alcoolice naturale agentii economici vor
solicita, in prealabil, avizul organelor fiscale teritoriale, care cu aceasta
ocazie ii vor lua in evidenta centralizata a producatorilor de alcool si de
bauturi alcoolice naturale.
(3) Trimestrial, pana la finele primei luni a trimestrului urmator,
directiile generale ale finantelor publice si controlului financiar de stat
judetene sau a municipiului Bucuresti vor proceda la actualizarea situatiilor
centralizatoare comunicate Ministerului Finantelor, in raport cu modificarile
intervenite in cursul trimestrului.
Sectiunea I
Sistemul de supraveghere fiscala a productiei interne de alcool
Art. 3
Regimul de supraveghere fiscala instituit prin Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 82/1997 privind regimul accizelor si al altor taxe indirecte se
aplica tuturor agentilor economici producatori de alcool, respectiv alcool
etilic alimentar, alcool brut, alcool tehnic, alcool denaturat, alcool sanitar
si alcool de sinteza.
Art. 4
(1) Pentru fiecare agent economic producator de alcool vor fi desemnati
reprezentanti permanenti ai directiilor generale ale finantelor publice si
controlului financiar de stat judetene sau a municipiului Bucuresti, denumiti
in continuare supraveghetori fiscali, care vor supraveghea, zilnic, intrarile
de materii prime, normele de consum, cantitatile de alcool realizate,
destinatiile acestora, calculul, inregistrarea in contabilitate si virarea la
bugetul de stat a accizelor datorate in conformitate cu prevederile Ordonantei
de urgenta a Guvernului nr. 82/1997. Receptia cantitativa a materiei prime se
va face cu mijloace de masurare legale.
(2) In cazul in care pentru producerea alcoolului se achizitioneaza materii
prime de la persoane fizice, borderourile de achizitie si documentele de
receptie vor fi intocmite in 3 exemplare, pe formulare speciale, si vor purta
obligatoriu viza supraveghetorului fiscal. Un exemplar ramane la agentul economic
care a achizitionat materia prima, exemplarul 2 la persoana fizica furnizoare,
iar exemplarul 3 la supraveghetorul fiscal. De asemenea, supraveghetorul fiscal
va pastra si un exemplar al documentelor de receptie a materiei prime
achizitionate de la agentii economici - persoane juridice sau persoane fizice
autorizate.
(3) In vederea inregistrarii corecte a intregii productii de alcool
obtinute, fiecare agent economic producator de alcool este obligat sa se doteze
cu mijloace automate de masurare, denumite in continuare contoare, avizate de
Biroul Roman de Metrologie Legala, necesare determinarii cantitatii de alcool
si concentratiei acestuia, exprimate in litri si in grade de tarie alcoolica pe
fiecare sortiment de alcool in parte. Contoarele se supun obligatoriu
controlului metrologic al statului, cu respectarea prevederilor legale in
domeniu.
(4) Obligatia dotarii cu astfel de contoare revine tuturor producatorilor
de alcool, indiferent de tipul acestuia, respectiv alcool etilic alimentar, alcool
brut, alcool tehnic si alcool de sinteza, si urmeaza a se realiza in termen de
60 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari. Producatorii
sunt obligati sa efectueze, pe cheltuiala lor, atat instalarea, cat si
utilizarea normala a acestor contoare.
(5) Contoarele vor fi amplasate la iesirea din coloanele de distilare
pentru alcoolul brut, la iesirea din coloanele de rafinare pentru alcoolul
etilic alimentar si la iesirea din coloana aferenta alcoolului tehnic.
(6) Agentii economici producatori de alcool sunt obligati ca, in acelasi
termen prevazut la alin. (4), sa prezinte supraveghetorilor fiscali certificate
de calibrare, eliberate de un laborator de metrologie din structura Biroului
Roman de Metrologie Legala, pentru toate rezervoarele si recipientele in care
se depoziteaza alcoolul, indiferent de natura acestuia.
Art. 5
(1) Pe intregul flux tehnologic de la iesirea alcoolului brut, etilic
alimentar, rafinat, tehnic sau de sinteza din coloanele de distilare, respectiv
de rafinare, si pana la contoare, inclusiv la acestea, se vor aplica sigilii.
(2) Aparatele si piesele de pe tot circuitul coloanelor de distilare si
rafinare trebuie imbinate in asa fel incat sa poata fi sigilate cu plumb.
Sigiliile apartin directiilor generale ale finantelor publice si controlului
financiar de stat judetene sau a municipiului Bucuresti si vor purta
obligatoriu insemnele acestor directii, iar sigilarea si desigilarea se vor
face de catre supraveghetorul fiscal desemnat, astfel incat sa nu se
deterioreze aparatele si piesele componente. Amprentele sigiliilor aplicate
trebuie sa fie mentinute intacte.
(3) Sigiliile mentionate mai sus sunt complementare sigiliilor metrologice
aplicate contoarelor si care se supun reglementarilor specifice stabilite de
Biroul Roman de Metrologie Legala.
Art. 6
(1) Supraveghetorii fiscali au obligatia sa verifice:
a) existenta certificatelor de calibrare pentru rezervoarele si
recipientele de depozitare a alcoolului;
b) corecta inregistrare a intrarilor de materii prime, inclusiv cele
primite pentru prelucrare in sistem de prestari de servicii;
c) inscrierea corecta a alcoolului obtinut in rapoartele zilnice de
productie si in documentele de transfer-predare catre sectiile de prelucrare
sau depozitele de produse finite, in concordanta cu inregistrarile mijloacelor
de masurare;
d) concordanta dintre consumul energetic lunar si productia de alcool
obtinuta;
e) realitatea stocurilor zilnice de alcool brut, rafinat, alcool sanitar si
tehnic, inscrise in evidentele operative ale depozitelor de astfel de produse;
f) centralizatorul lunar al documentelor de transfer catre sectiile de
prelucrare a alcoolului, care sta la baza intocmirii decontului de accize;
g) realitatea livrarilor de alcool, indiferent de natura acestuia, catre
beneficiari, prin confruntarea cantitatilor eliberate din magazie cu cele
inscrise in avizele de expeditie si in facturi;
h) modul de calcul, evidentiere si virare a accizelor datorate pentru
alcoolul etilic alimentar;
i) realitatea si corectitudinea datelor inscrise in decontul lunar de
accize;
j) depunerea la termen la organele fiscale teritoriale a decontului de
accize;
k) derularea contractelor de obtinere a alcoolului in sistem de prestari de
servicii;
l) orice alte documente si operatiuni care sa conduca la determinarea
exacta a obligatiilor fata de bugetul de stat.
(2) In vederea certificarii realitatii tuturor operatiunilor reflectate in
documentele aferente productiei de alcool, indiferent de natura acestuia,
incepand de la intrarea materiei prime pana la livrarea alcoolului catre
sectiile de prelucrare sau catre terti, toate documentele intocmite vor purta
viza supraveghetorului fiscal desemnat.
(3) Supraveghetorii fiscali au, de asemenea, obligatia de a aplica
sigiliile si de a inregistra intr-un registru special toate cererile de
desigilare ale agentilor economici.
(4) Supraveghetorul fiscal sesizeaza directia generala a finantelor publice
si controlului financiar de stat judeteana sau a municipiului Bucuresti in
legatura cu nedotarea producatorilor de alcool cu contoare, in termenul
specificat la art. 4 alin. (4), in vederea aplicarii masurilor legale ce se
impun.
Art. 7
(1) Desigilarea aparatelor si pieselor de pe tot fluxul tehnologic se face
numai in baza unei solicitari scrise din partea producatorului de alcool sau in
situatii de avarie.
(2) Cererea de desigilare se transmite supraveghetorului fiscal cu cel
putin 3 zile inainte de termenul stabilit pentru efectuarea operatiunii
propriu-zise, care va proceda la desigilare. La desigilare, supraveghetorul
fiscal intocmeste un proces-verbal de desigilare. In procesul-verbal se vor
consemna data desigilarii si cantitatea de alcool - in litri si in grade -, inregistrata
de contoare la momentul desigilarii, precum si stocul de alcool, pe sortimente,
din rezervoare si recipiente.
(3) Se interzice producatorilor sa rupa sau sa deterioreze sigiliile
aplicate de catre supraveghetorului fiscal. In cazul in care sigiliul este rupt
accidental sau in caz de avarie, producatorul trebuie sa solicite prezenta
supraveghetorului fiscal, care va consemna cauzele ruperii accidentale sau ale
avariei si consecintele acesteia.
(4) Supraveghetorul fiscal este obligat ca in termen de maximum 24 de ore
de la solicitarea producatorului sa se prezinte pentru a constata cauzele
ruperii accidentale a sigiliului sau ale avariei.
(5) Daca producatorul constata un incident sau o anomalie in functionarea
unui contor, el trebuie sa faca imediat o declaratie supraveghetorului fiscal,
care va fi consemnata intr-un registru special destinat acestui scop, si se va
proceda imediat la remedierea defectiunii. Totodata, producatorul va solicita
prezenta agentului economic autorizat de Biroul Roman de Metrologie Legala
pentru activitati de reparatii ale mijloacelor de masurare din categoria
respectiva, in vederea desigilarii mijloacelor de masurare si repunerii lor in
stare de functionare si resigilare.
(6) Daca timpul de remediere a contoarelor depaseste 24 de ore, se suspenda
activitatea de producere a alcoolului.
(7) Suspendarea se face in baza unui proces-verbal de suspendare, incheiat
de catre supraveghetorul fiscal in prezenta agentului economic in cauza.
(8) In procesul-verbal incheiat se vor mentiona cauzele accidentului sau
ale avariei care au generat intreruperea activitatii si data intreruperii
acesteia, stocul de alcool existent la acea data si indicii inregistrati de
contoare in momentul suspendarii activitatii.
(9) Procesul-verbal de desigilare sau de suspendare, dupa caz, se depune la
directia generala a finantelor publice si controlului financiar de stat
judeteana sau a municipiului Bucuresti, in termen de 24 de ore de la incheierea
acestuia.
(10) Reluarea activitatii dupa desigilarea instalatiilor respective sau
dupa suspendare, dupa caz, se va face in baza unei declaratii de remediere a
defectiunii, intocmita de agentul economic si vizata de supraveghetorul fiscal,
insotita de un aviz eliberat de specialistul care a efectuat remedierea.
Sectiunea a II-a
Sistemul de supraveghere fiscala a importurilor de alcool si de bauturi
alcoolice, in vrac
Art. 8
Pentru supravegherea si inregistrarea cantitatilor importate de alcool si
de bauturi alcoolice, in vrac, directiile generale ale finantelor publice si
controlului financiar de stat judetene sau a municipiului Bucuresti vor elibera
licente de import, in conformitate cu prevederile normelor metodologice*) emise
de Ministerul Finantelor in aplicarea Ordonantei Guvernului nr. 23/1995 privind
instituirea sistemului de marcare pentru tigarete, produse din tutun si bauturi
alcoolice, republicata.
------------
*) Normele metodologice de aplicare a Ordonantei Guvernului nr. 23/1995 au
fost republicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 138 din 6
aprilie 1998, si au mai fost modificate prin Normele metodologice, aprobate
prin Ordinul ministrului finantelor nr. 998 din 20 mai 1998, publicate in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 209 din 3 iunie 1998.
Art. 9
In cazul alcoolului in vrac, indiferent de natura acestuia, precum si al
bauturilor alcoolice in vrac, la intrarea in tara organele vamale de frontiera,
dupa efectuarea formalitatilor de vamuire, vor aplica pe fiecare cisterna sau
recipient un sigiliu special de plumb, cu insemnele autoritatii vamale,
desigilarea fiind interzisa pana la destinatia finala a acestora.
Art. 10
(1) In momentul efectuarii operatiunii de vamuire se va preleva obligatoriu
o proba din fiecare cisterna sau recipient, in scopul verificarii
autenticitatii datelor inscrise in documentele insotitoare, respectiv factura,
certificatele de analize fizico-chimice.
(2) Prelevarea probei se face de catre delegatul laboratorului agreat de
catre Directia Generala a Vamilor sa efectueze expertize in vederea
identificarii marfurilor.
(3) Prelevarea probei se face in prezenta autoritatii vamale, a delegatului
permanent in vama din partea Oficiului pentru Protectia Consumatorilor si a
importatorului. Daca importatorul depune o declaratie ca nu este interesat sa
participe la prelevare, operatiunea respectiva se poate face in lipsa acestuia.
(4) Operatiunea de prelevare a probelor se efectueaza in conformitate cu
normele in vigoare in Romania privind esantionarea, analiza, inspectia unui lot
de produse de catre delegatul laboratorului agreat.
(5) Din proba prelevata se vor constitui 3 esantioane identice, din care
unul este destinat laboratorului, altul autoritatii vamale, iar al treilea
importatorului.
(6) Esantioanele vor fi etichetate si vor fi sigilate de catre autoritatea
vamala.
(7) Transmiterea esantioanelor prelevate catre laboratoare se efectueaza
prin grija si sub responsabilitatea delegatului laboratorului agreat.
(8) Operatiunea de prelevare se incheie prin intocmirea unui proces-verbal
de prelevare, conform modelului prezentat in anexa nr. 6.
(9) Rezultatele expertizei vor fi consemnate in certificate de expertiza de
catre laboratorul agreat.
(10) Analiza produselor se face pe cheltuiala agentilor economici
importatori. Analiza produselor are ca scop determinarea concentratiei
alcoolice si a cantitatilor reale, comparativ cu cele inscrise in documentele
insotitoare, pentru corecta evaluare a accizelor datorate si, eventual, a
calitatii produsului.
(11) Termenul de efectuare a analizelor va fi, dupa caz, "pe loc"
- in cazul produselor fara continut de zahar - sau "in maximum 3 zile de
la prelevarea probei" - in cazul produselor cu continut de zahar.
(12) Termenul obligatoriu de pastrare a esantioanelor este de un an.
Art. 11
Prevederile art. 10 se aplica si cantitatilor de alcool si de bauturi
alcoolice, in vrac, aduse in tara in regim de import temporar.
Art. 12
Cantitatile de alcool si bauturi alcoolice, in vrac, provenite din import,
vor fi sigilate de catre organul vamal de frontiera si in situatia in care
marfa este tranzitata catre o vama de interior in vederea efectuarii
operatiunii vamale de import. Marfa astfel sigilata, impreuna cu documentul de
insotire eliberat de autoritatea vamala de la frontiera, conform modelului din
anexa nr. 7, prin care se mentioneaza cantitatea de alcool sigilata, are liber
de circulatie pana la punctul vamal unde au loc operatiunea vamala de import si
prelevarea de probe conform art. 10.
Art. 13
In toate cazurile, la determinarile efectuate pe baza analizelor de
laborator, abaterea admisa este de +/- 0,3 grade vol.
Art. 14
Desigilarea cantitatilor de alcool si de bauturi alcoolice, in vrac, provenite
din import, ajunse la destinatia finala, se va face in prezenta unui
reprezentant al autoritatii fiscale, desemnat la solicitarea scrisa a
importatorilor.
Art. 15
Importatorul are obligatia sa evidentieze intr-un registru special, conform
modelului din anexa nr. 8, vizat de reprezentantul autoritatii fiscale in raza
careia isi desfasoara activitatea, toate cantitatile de alcool, in vrac - in
litri si in grade -, pe tip de alcool si destinatii ale acestuia.
Art. 16
Toti importatorii de alcool in vrac, indiferent de natura acestuia, precum
si cei de bauturi alcoolice in vrac vor fi obligati sa mentioneze in facturile
de livrare a acestor produse numarul si data licentei de import, numarul
avizului sanitar pe care il poseda, precum si datele de identitate a
persoanelor fizice care asigura predarea, respectiv ridicarea marfii.
Art. 17
Lunar, pana la data de 25 a lunii urmatoare, Directia Generala a Vamilor va
comunica Ministerului Finantelor - Directia generala legislatie impozite indirecte
si Garda financiara centrala situatia importurilor de alcool in vrac,
indiferent de natura acestuia, si a bauturilor alcoolice in vrac, din care sa
rezulte denumirea agentilor economici importatori, datele de identificare a
acestora, cantitatile importate.
Sectiunea a III-a
Dispozitii comune
Art. 18
(1) Lunar, producatorii interni si importatorii de alcool etilic alimentar,
alcool de sinteza, alcool tehnic, alcool sanitar si alcool denaturat vor depune
la organele fiscale teritoriale o situatie continand informatii privind modul
de valorificare a alcoolului respectiv, si anume: denumirea si adresa
beneficiarului, numarul si data facturii, cantitatile, pretul unitar, valoarea,
conform modelului din anexa nr. 9.
(2) Organele fiscale vor verifica periodic realitatea datelor inscrise in
situatiile prezentate, atat la agentii economici importatori si producatori
interni de astfel de produse, cat si la beneficiarii acestora. Se vor urmari cu
precadere destinatia data acestor tipuri de alcool de catre agentii economici
cumparatori si identificarea eventualelor cazuri de deturnare a destinatiei
initiale a alcoolului.
Art. 19
(1) Producatorii si importatorii vor putea livra alcool etilic alimentar in
vrac, in vederea prelucrarii lui in bauturi alcoolice sau pentru imbuteliere
numai agentilor economici posesori de licenta pentru atestarea dreptului de
marcare. Aceeasi obligatie revine producatorilor si importatorilor de bauturi
alcoolice in vrac, atat in cazul vanzarii bauturilor alcoolice in vrac din
productia proprie, cat si in cazul vanzarii alcoolului etilic alimentar in
vrac, achizitionat pentru prelucrare si ramas disponibil. In acest scop,
fiecare copie de pe facturile de vanzare va fi insotita de o copie de pe
licenta de atestare a dreptului de marcare a agentilor economici beneficiari.
(2) Incepand cu data de 1 noiembrie 1998, toate livrarile de alcool
efectuate direct atat de catre producatorii interni si importatori, cat si de
alti agenti economici detinatori de licente pentru atestarea dreptului de
marcare vor fi facturate obligatoriu in momentul livrarii, utilizandu-se pentru
aceasta facturi, facturi fiscale si avize de insotire a marfii, dupa caz,
special tiparite de catre Regia Autonoma "Imprimeria Nationala".
(3) Facturile, facturile fiscale si avizele de insotire a marfii vor avea
regim special, fiind realizate in conformitate cu prevederile Hotararii
Guvernului nr. 831/1997, si vor fi tiparite pe hartie si cu cerneluri speciale.
In cazul agentilor economici producatori interni, facturile, facturile fiscale
si avizele de insotire a marfii vor fi imprimate in 4 exemplare. Intotdeauna
exemplarul 4 va ramane la supraveghetorul fiscal.
(4) Pe diagonala fiecarui document prevazut la alin. (3) va fi
inscriptionat cuvantul "ALCOOL".
(5) La realizarea acestor documente cu regim special Regia Autonoma
"Imprimeria Nationala" va aloca fiecarui agent economic in parte o
plaja speciala de serii si numere.
(6) Necesarul de astfel de documente va fi stabilit de catre fiecare agent
economic in parte. Distribuirea lor catre utilizatori se va face direct de
catre Regia Autonoma "Imprimeria Nationala", contra cost, pe baza de
comanda scrisa, vizata de directia generala a finantelor publice si controlului
financiar de stat judeteana sau a municipiului Bucuresti, conform modelului din
anexa nr. 10.
(7) Vizele vor fi acordate numai daca solicitantii justifica necesitatea
achizitionarii de facturi, facturi fiscale si avize de insotire a marfii, in
calitate de agent economic autorizat de prezenta hotarare de a livra alcool.
(8) Orice noua comanda de astfel de documente va fi conditionata de
justificarea utilizarii documentelor ridicate anterior.
(9) Fiecare transport de alcool va fi obligatoriu insotit efectiv de
documentele mentionate mai sus. Lipsa acestor documente presupune ca marfa este
de provenienta ilicita. Prin insotire efectiva se intelege, in acceptia
prezentei hotarari, existenta documentelor de livrare a alcoolului asupra
delegatului aflat in mijlocul de transport.
(10) Comisarii Garzii financiare pot opri mijloacele de transport pentru
verificarea documentelor de insotire a marfurilor.
Sectiunea a IV-a
Bere
Art. 20
(1) In vederea inregistrarii productiei de bere obtinute, fiecare agent economic
producator este obligat ca, in termen de 60 de zile de la publicarea in
Monitorul Oficial al Romaniei a prezentei hotarari, sa se doteze cu mijloace
automate de masurare, cu aprobare de model eliberata de Biroul Roman de
Metrologie Legala, necesare stabilirii cantitatilor de bere in litri si in
grade.
(2) Mijloacele automate de masurare mentionate mai sus si masurarile
efectuate cu acestea se supun obligatoriu controlului metrologic al statului,
conform legii.
(3) Aceste mijloace automate de masurare se vor monta astfel incat toata
cantitatea de bere livrata sa poata fi inregistrata.
Art. 21
(1) Calculul accizelor pentru bere se efectueaza de catre fiecare agent
economic producator sau importator, potrivit prevederilor Ordonantei de urgenta
a Guvernului nr. 82/1997, in functie de concentratia alcoolica exprimata in
unitati volumetrice, specificata fie in standardele in vigoare, pentru fiecare
categorie si sortiment de bere provenite din productia interna, fie in
specificatia trimisa de furnizorul extern, pentru cantitatile provenite din
import.
(2) Toate livrarile de bere din productia interna vor fi insotite de
certificate de calitate, care sa contina si datele de identificare a
standardului dupa care a fost fabricat sortimentul livrat.
(3) La verificarea realitatii concentratiei alcoolice inscrise pe
etichetele sortimentelor de bere aflate in reteaua comerciala, abaterea admisa
este de +/- 0,5 grade alcoolice fata de concentratia prevazuta in standarde
pentru fiecare sortiment de bere.
Sectiunea a V-a
Bauturi alcoolice naturale
Art. 22
(1) Pentru controlul cantitatilor de bauturi alcoolice naturale, cazanele
sau celelalte instalatii de fabricatie detinute de persoane juridice si
persoane fizice autorizate vor fi sigilate de catre organele fiscale
teritoriale.
(2) In momentul primirii materiei prime in vederea distilarii, detinatorii
de astfel de instalatii vor solicita in scris organului fiscal teritorial
desigilarea acestora. Data si ora desigilarii, precum si capacitatile reale de
distilare se vor consemna intr-un registru special destinat acestui scop,
numerotat, vizat de organul fiscal si pastrat la producator.
(3) Desigilarea va fi solicitata in conditiile in care agentul economic
detinator de astfel de instalatii are in stoc materie prima pentru utilizarea
capacitatilor de productie pentru minimum 10 zile.
(4) In vederea opririi instalatiilor, producatorul va anunta organul fiscal
teritorial pentru resigilarea acestora.
(5) Daca nu se procedeaza la resigilarea cazanelor sau a celorlalte
instalatii in momentul opririi acestora, se considera ca productia a continuat
pe toata perioada scursa de la desigilare.
(6) Momentul sigilarii va fi trecut, de asemenea, in registrul special
mentionat la alin. (2).
Sectiunea a VI-a
Sanctiuni
Art. 23
(1) Nedotarea in termenul stabilit de lege cu mijloace automate de masurare
atrage dupa sine suspendarea activitatii de productie pana la remedierea
cauzelor care au generat-o.
(2) Procedura suspendarii activitatii are la baza un proces-verbal incheiat
de o echipa de control formata din:
a) un inspector din cadrul Directiei de impozite si taxe din cadrul
directiei generale a finantelor publice si controlului financiar de stat
judetene sau a municipiului Bucuresti;
b) un comisar al Garzii financiare;
c) un inspector din cadrul Directiei de control financiar de stat din
cadrul directiei generale a finantelor publice si controlului financiar de stat
judetene sau a municipiului Bucuresti.
(3) Echipa de control va fi numita de catre directorul general al directiei
generale a finantelor publice si controlului financiar de stat judetene sau a
municipiului Bucuresti, la sesizarea supraveghetorului fiscal sau a altui organ
de control abilitat de lege.
(4) In procesul-verbal vor fi consemnate inexistenta mijloacelor automate
de masurare sau incalcarea celorlalte prevederi din prezenta hotarare, precum
si motivatia agentului economic in cauza, referitoare la deficientele retinute.
(5) Procesul-verbal se semneaza de catre membrii echipei de control si de
catre reprezentantii legali ai agentului economic, respectiv directorul si
directorul economic sau imputernicitul acestora, si se depune, in termen de 24
de ore, la directiile generale ale finantelor publice si controlului financiar
de stat judetene sau a municipiului Bucuresti.
(6) In termen de 3 zile de la depunere, procesul-verbal astfel intocmit va
fi analizat de catre o comisie formata din directorul general al directiei
generale a finantelor publice si controlului financiar de stat judetene sau a
municipiului Bucuresti, directorul Directiei de impozite si taxe, comisarul-sef
al Garzii financiare si directorul Directiei de control financiar de stat.
(7) Aceasta comisie, pe baza analizei constatarilor din procesul-verbal de
control, in cazul nerespectarii prevederilor legale, hotaraste in termen de 24
de ore, printr-o decizie, suspendarea activitatii agentului economic in cauza
pana la indeplinirea conditiilor prevazute in prezenta hotarare.
(8) Decizia comisiei, prin care se precizeaza data de incepere a
suspendarii activitatii - data care nu poate depasi termenul de 3 zile de la
data emiterii deciziei -, se intocmeste in doua exemplare, din care un exemplar
se transmite spre instiintare agentului economic in cauza.
(9) Pe toata durata de suspendare a activitatii de productie coloanele de
alcool brut, de distilare si de rafinare a alcoolului sau sectia de fabricatie
a berii vor fi sigilate. Sigilarea se face de catre echipa de control,
constituita conform prevederilor alin. (2), in baza deciziei de suspendare a
activitatii agentilor economici respectivi.
(10) Pe intreaga perioada de suspendare a activitatii de fabricatie
supraveghetorii fiscali desemnati de catre directiile generale ale finantelor
publice si controlului financiar de stat judetene sau a municipiului Bucuresti
vor urmari respectarea acestei sanctiuni.
Art. 24
(1) Dupa dotarea cu mijloace automate de masurare sau dupa remedierea
celorlalte deficiente, agentul economic in cauza informeaza, in scris, directia
generala a finantelor publice si controlului financiar de stat judeteana sau a
municipiului Bucuresti despre aceasta situatie.
(2) In termen de 3 zile de la primirea comunicarii, aceeasi echipa de
control prevazuta la art. 23 alin. (2) va verifica realitatea datelor
comunicate.
(3) In situatia in care echipa de control constata dotarea cu mijloace
automate de masurare si indeplinirea conditiilor prevazute in prezenta
hotarare, aceasta va intocmi un proces-verbal in care se descrie in detaliu
situatia reala. In baza constatarilor consemnate in procesul-verbal se
intocmeste un referat prin care echipa de control propune ridicarea sanctiunii
de suspendare a activitatii de fabricatie.
(4) Cate un exemplar al procesului-verbal si al referatului, intocmite de
echipa de control, vor fi trimise directiilor generale ale finantelor publice
si controlului financiar de stat judetene sau a municipiului Bucuresti in
termen de 3 zile de la intocmire.
(5) Procesul-verbal si referatul, intocmite de echipa de control, se
analizeaza de catre comisia prevazuta la art. 23 alin. (6), care va hotari, in
termen de 3 zile de la primirea acestor acte, daca este cazul, pe baza unei
decizii, data ridicarii suspendarii activitatii agentului economic in cauza.
(6) Decizia de ridicare a suspendarii activitatii agentului economic se
intocmeste in doua exemplare, semnate de membrii comisiei, din care un exemplar
se transmite agentului economic in termen de maximum 3 zile de la data emiterii
deciziei.
(7) Desigilarea se face de catre echipa de control prevazuta la art. 23
alin. (2), in baza deciziei de ridicare a suspendarii activitatii agentilor
economici respectivi.
Art. 25
In cazul in care supraveghetorii fiscali constata ca agentul economic
caruia i-a fost suspendata activitatea continua sa desfasoare activitati de
natura celei suspendate, acestia vor aduce in scris la cunostinta conducerii
directiei generale a finantelor publice si controlului financiar de stat
judetene sau a municipiului Bucuresti cele constatate. In acest caz, comisia
constituita conform art. 23 alin. (6) va suspenda dreptul agentului economic de
a produce alcool si bauturi alcoolice pe o perioada de un an.
Art. 26
Fapta agentilor economici de a produce alcool, indiferent de natura
acestuia, bauturi spirtoase, tuica si rachiuri naturale, fara ca aceasta sa fie
inregistrata, este considerata activitate ilicita si se sanctioneaza potrivit
legii.
Art. 27
Neindeplinirea obligatiilor prevazute la art. 1 alin. (1) lit. b) si c),
art. 2 alin. (1) si (2), art. 4 alin. (6) si art. 20 se sanctioneaza cu
suspendarea activitatii pana la remedierea cauzelor care au generat-o.
Art. 28
Neindeplinirea obligatiilor prevazute la art. 7 alin. (1), (3), (5) si
(10), art. 16, art. 18 alin. (1), art. 19 alin. (1) si (2) se sanctioneaza cu
suspendarea pe o perioada de un an a licentei de fabricatie si, respectiv, de
import.
Art. 29
(1) Nerespectarea prevederilor art. 15 din prezenta hotarare constituie
contraventie si se sanctioneaza cu amenda de 1.000.000 lei si confiscarea
cantitatilor de alcool importate si neinregistrate. In cazul in care
cantitatile de alcool importate si neinregistrate au fost deja vandute, se vor
confisca sumele rezultate din aceasta vanzare.
(2) Nerespectarea prevederilor art. 19 alin. (9) constituie contraventie si
se sanctioneaza cu amenda de 1.000.000 lei si confiscarea cantitatilor de
alcool transportate.
(3) Nerespectarea prevederilor art. 21 alin. (2) constituie contraventie si
se sanctioneaza cu amenda de 1.000.000 lei si confiscarea cantitatilor livrate
fara a fi insotite de documentele prevazute de lege. In cazul in care
cantitatile de bere au fost deja vandute, se vor confisca sumele rezultate din
aceasta vanzare.
(4) Neindeplinirea obligatiilor prevazute la art. 22 alin. (2) constituie
contraventie si se sanctioneaza cu amenda de 1.000.000 lei si confiscarea
instalatiilor si a productiei obtinute.
Art. 30
(1) Contraventiilor prevazute in prezenta hotarare li se aplica prevederile
Legii nr. 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor, cu
modificarile si completarile ulterioare, cu exceptia art. 25 - 27.
(2) Impotriva masurilor de suspendare a activitatii sau a licentei de
fabricatie si a licentei de import, prevazute in prezenta hotarare, se pot
utiliza caile de atac prevazute in Legea contenciosului administrativ nr.
29/1990, republicata.
Art. 31
Anexele nr. 1 - 10 fac parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 32
La data intrarii in vigoare a prezentei hotarari isi inceteaza
aplicabilitatea prevederile pct. 21 din Normele metodologice privind tehnica de
calcul si formularistica necesare pentru accize si alte taxe indirecte, pentru
impozitul la titeiul si gazele naturale din productia interna si taxa pentru
jocurile de noroc, precum si modul de realizare a regimului de supraveghere
fiscala, emise de Ministerul Finantelor in aplicarea Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 82/1997, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor nr.
95/1998, publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 62 bis din
11 februarie 1998.
PRIM-MINISTRU
RADU VASILE
Contrasemneaza:
Ministrul finantelor,
Daniel Daianu
Ministrul industriei si comertului,
Radu Berceanu
Ministrul agriculturii
si alimentatiei,
Dinu Gavrilescu
ANEXA 1
Directia generala a finantelor publice
si controlului financiar de stat
a judetului ....................
SITUATIA CENTRALIZATOARE
a producatorilor de alcool existenti la data de 1 noiembrie 1998
____________________________________________________________________________
| Nr. | Denumirea | Adresa | Codul | Numarul | Numarul | Felul |
| crt.| producatorului| (localitatea,| fiscal| de | si data | materiei|
| | | strada si | | telefon/|licentei de| prime |
| | | numarul) | | fax | fabricatie| folosite|
|_____|_______________|______________|_______|_________|___________|_________|
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
|_____|_______________|______________|_______|_________|___________|_________|
| | | | | | | |
| | | | | | | |
| | | | | | | |
| | | | | | | |
| | | | | | | |
| | | | | | | |
|_____|_______________|______________|_______|_________|___________|_________|
Director general,
ANEXA 2
Denumirea agentului economic ..................
Codul fiscal ...................
Adresa .........................
LISTA
de inventariere a instalatiilor utilizate pentru producerea alcoolului
_____________________________________________________________________________
|Codul fiscal al|Denumirea |Numarul de |Capacitatea |Capacitatea|Consumul |
|producatorului |produselor |coloane de |de productie | de |energetic |
| |fabricate*)|distilare |a instalatiei|productie |lunar |
| | | si |de distilare |lunara |(kW/h/luna)|
| | |rafinare*)|si rafinare |(litri | |
| | | |in 24 de ore |alcool pur)| |
| | | |(litri alcool| | |
| | | |pur) | | |
|_______________|___________|___________|_____________|___________|___________|
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
|_______________|___________|___________|_____________|___________|___________|
| | | | | | |
| | | | | | |
| | | | | | |
| | | | | | |
| | | | | | |
|_______________|___________|___________|_____________|___________|___________|
Conducerea agentului economic
------------
*) Se vor inscrie toate tipurile de alcool obtinute in urma distilarii si
rafinarii, respectiv alcool etilic alimentar, alcool brut, alcool tehnic sau,
dupa caz, alcool de sinteza.
*) Se vor evidentia pe categorii de produse fabricate.
ANEXA 3
Denumirea agentului economic ..................
Codul fiscal ...................
Adresa .........................
LISTA
de inventariere a instalatiilor utilizate pentru producerea bauturilor
alcoolice naturale distilate
________________________________________________________________
| Codul fiscal | Numarul | Capacitatea | Capacitatea |
| al platitorilor | de cazane | zilnica unitara | de productie |
| de accize | sau alte | (litri alcool | lunara (litri |
| | instalatii | pur) | alcool pur) |
|_________________|____________|_________________|_______________|
| 1 | 2 | 3 | 4 |
|_________________|____________|_________________|_______________|
| | | | |
| | | | |
| | | | |
| | | | |
| | | | |
|_________________|____________|_________________|_______________|
Conducerea agentului economic
ANEXA 4
Directia generala a finantelor publice
si controlului financiar de stat
a judetului ....................
SITUATIA CENTRALIZATOARE
a producatorilor de alcool si a capacitatilor de productie existente la data de
1 noiembrie 1998
Semnificatia coloanelor de mai jos este urmatoarea:
A - Nr. crt.
B - Denumirea producatorilor
C - Codul fiscal al platitorilor de accize
D - Denumirea produselor fabricate*)
E - Numarul de coloane de distilare si rafinare*)
F - Capacitatea de productie a instalatiei de distilare si rafinare in 24
de ore (litri alcool pur)
G - Capacitatea de productie lunara (litri alcool pur)
____________________________________________________________
| A | B | C | D | E | F | G |
|____|________|_________|_________|_________|________|_______|
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
|____|________|_________|_________|_________|________|_______|
| | | | | | | |
| | | | | | | |
| | | | | | | |
| | | | | | | |
|____|________|_________|_________|_________|________|_______|
| TOTAL GENERAL | | | | |
|_______________________|_________|_________|________|_______|
Director general,
------------
*) Se vor inscrie toate sortimentele de alcool obtinute in urma distilarii,
respectiv alcool etilic alimentar, alcool brut, alcool tehnic sau, dupa caz,
alcool de sinteza.
*) Se vor evidentia pe categorii de produse fabricate.
ANEXA 5
Directia generala a finantelor publice
si controlului financiar de stat
a judetului ....................
SITUATIA CENTRALIZATOARE
a producatorilor de bauturi alcoolice naturale distilate si a cazanelor sau a
altor instalatii, existente la data de 1 noiembrie 1998
Semnificatia coloanelor de mai jos este urmatoarea:
A - Nr. crt.
B - Denumirea producatorilor
C - Adresa (localitatea, strada si numarul)
D - Codul fiscal al platitorilor de accize
E - Numarul de cazane sau alte instalatii
F - Capacitatea zilnica unitara (litri alcool pur)
G - Capacitatea de productie lunara (litri alcool pur)
____________________________________________________________
| A | B | C | D | E | F | G |
|____|________|_________|_________|_________|________|_______|
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
|____|________|_________|_________|_________|________|_______|
| | | | | | | |
| | | | | | | |
| | | | | | | |
| | | | | | | |
|____|________|_________|_________|_________|________|_______|
| TOTAL GENERAL | | | | |
|_______________________|_________|_________|________|_______|
Director general,
ANEXA 6
PROCES-VERBAL DE PRELEVARE
Nr. .../...
Incheiat astazi ............ la sediul ..........., data la care s-a
procedat, in baza comenzii nr. ...., emisa de ............., la prelevarea a 3
esantioane de .........., in greutate neta totala (sau volum net total) de ....
kg (I), din lotul ........... cu factura nr. ............. .
Cele 3 esantioane au urmatoarea destinatie:
a) un esantion este destinat laboratorului, in scopul eliberarii
certificatului de expertiza;
b) un esantion este destinat agentului economic si se va transmite cu
proces-verbal;
c) un esantion este destinat biroului vamal care efectueaza vamuirea.
Esantioanele au fost prelevate conform normativelor in vigoare in Romania,
si anume ........ .
Esantioanele au fost ambalate, etichetate si sigilate cu sigiliul
(sigiliile) nr. ..... .
Prezentul proces-verbal a fost incheiat in 4 exemplare, cate unul pentru
fiecare parte semnatara.
_____________________________________________________________
| | Numele si | Delegatie sau | |
| Partea semnatara | prenumele | imputernicire | Semnatura |
|_____________________|___________|_______________|___________|
| Reprezentantul | | | |
| agentului economic | | | |
|_____________________|___________|_______________|___________|
| Imputernicitul | | | |
| laboratorului agreat| | | |
|_____________________|___________|_______________|___________|
| Autoritatea vamala | | | |
|_____________________|___________|_______________|___________|
| Delegatul Oficiului | | | |
| pentru Protectia | | | |
| Consumatorilor | | | |
|_____________________|___________|_______________|___________|
ANEXA 7
Directia Generala a Vamilor
Punctul vamal .............
DOCUMENT DE LIBERA CIRCULATIE
a alcoolului si bauturilor alcoolice, in vrac, provenite din import
Denumirea agentului economic .......................................
Codul fiscal .......................................................
Sediul .............................................................
Data intrarii in vama ..............................................
Furnizorul extern si tara de provenienta ...........................
Numarul si data facturii externe ...................................
Denumirea produselor si concentratia alcoolica exprimata in procente
de volum ...........................................................
....................................................................
Cantitatea importata ...............................................
Destinatia .........................................................
Conducerea punctului vamal
ANEXA 8
Denumirea agentului economic ................
Codul fiscal ................................
Sediul ......................................
REGISTRU
privind situatia importurilor de alcool si bauturi alcoolice, in vrac, si
destinatia acestora
Semnificatia coloanelor din tabelul de mai jos este urmatoarea:
A - Nr. crt.
B - D.V.I. (numar si data)
C - Felul produsului
D - Cantitatea (litri alcool pur)
E - Valoarea accizelor
F - Documentul de plata a accizelor
G - Numele beneficiarului
H - Adresa
I - Codul fiscal
J - Cantitatile livrate (litri alcool pur)
K - Cantitatile utilizate in productia proprie
L - Numarul si data facturii
M - Numarul si data documentului de plata
___________________________________________________________________________
| Importuri realizate | Modul de valorificare |
|__________________________________|________________________________________|
| A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M |
|_____|_____|_____|_____|_____|____|_____|_____|_____|_____|_____|_____|____|
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
|_____|_____|_____|_____|_____|____|_____|_____|_____|_____|_____|_____|____|
| | | | | | | | | | | | | |
| | | | | | | | | | | | | |
| | | | | | | | | | | | | |
| | | | | | | | | | | | | |
| | | | | | | | | | | | | |
| | | | | | | | | | | | | |
|_____|_____|_____|_____|_____|____|_____|_____|_____|_____|_____|_____|____|
Director,
ANEXA 9
Denumirea agentului economic ................
Codul fiscal ................................
Sediul ......................................
SITUATIA
privind modul de valorificare a alcoolului in luna ........ anul .......
_____________________________________________________________________________
| Numarul si | Denumirea | Cantitatile | Pretul | | |
| data facturii | beneficiarului | livrate | unitar | Valoarea | Accizele |
|_______________|________________|_____________|________|__________|__________|
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
|_______________|________________|_____________|________|__________|__________|
| | | | | | |
| | | | | | |
| | | | | | |
| | | | | | |
|_______________|________________|_____________|________|__________|__________|
Conducerea agentului economic
ANEXA 10
AVIZAT,
Directia generala a finantelor publice
si controlului financiar de stat a judetului ..............
NOTA DE COMANDA Nr. .../...
pentru documente cu regim special, destinate livrarii alcoolului etilic
alimentar
Denumirea agentului economic .......................
Codul de inregistrare fiscala ......................
Sediul:
localitatea ..........., str. ........... nr. ...., sectorul ........,
judetul ......... nr. de telefon ...........
___________________________________________________________________________
| | | | | | | Valoarea |
| Felul | Cantitatea | U.M. | Pretul | Valoarea | T.V.A. | totala, |
| documentului | solicitata | | unitar | | | inclusiv |
| | | | | | | T.V.A. |
|______________|____________|_______|________|__________|________|__________|
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
|______________|____________|_______|________|__________|________|__________|
| | | | | | | |
| | | | | | | |
| | | | | | | |
| | | | | | | |
|______________|____________|_______|________|__________|________|__________|
Semnatura si stampila Data aprobarii comenzii .............
solicitantului Numarul marcajelor aprobate .........
..................... Seria ...............................
Modalitatea de plata ................