ORDONANTA DE URGENTA Nr. 82 din 23 decembrie 1997
privind regimul accizelor si al altor taxe indirecte
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 380 din 29 decembrie 1997
In temeiul art. 114 alin. (4) din Constitutia Romaniei,
Guvernul Romaniei emite urmatoarea ordonanta de urgenta:
CAP. 1
Accize
Sectiunea I
Sfera de aplicare
Art. 1
Accizele reprezinta taxe speciale de consumatie care se datoreaza bugetului
de stat, pentru anumite produse din tara si din import, al caror regim este
reglementat prin prezenta ordonanta de urgenta.
Art. 2
Produsele pentru care se datoreaza accize sunt:
a) alcoolul etilic alimentar, bauturile alcoolice si orice alte produse
destinate industriei alimentare sau consumului, care contin alcool etilic
alimentar;
b) produsele din tutun;
c) produsele petroliere;
d) alte produse si grupe de produse.
Sectiunea a II-a
Alcoolul etilic alimentar, bauturile alcoolice si orice alte produse
destinate industriei alimentare sau consumului, care contin alcool etilic
alimentar
Art. 3
In grupa alcool etilic alimentar, bauturi alcoolice si orice alte produse
destinate industriei alimentare sau consumului, care contin alcool etilic
alimentar, sunt cuprinse:
a) alcoolul etilic alimentar, produsele pe baza de alcool etilic alimentar
si bauturile alcoolice obtinute din distilate de cereale;
b) bauturile alcoolice naturale;
c) vinurile si produsele pe baza de vin;
d) berea.
a) In subgrupa alcool etilic alimentar, produse pe baza de alcool etilic
alimentar si bauturi alcoolice obtinute din distilate de cereale sunt cuprinse
urmatoarele: alcool etilic alimentar, vodca, rom, lichioruri, rachiuri pe baza
de alcool etilic alimentar, whisky, gin, rom si rachiuri din trestie de zahar,
alte bauturi alcoolice spirtoase, precum si orice alte produse care contin
alcool etilic alimentar, destinate industriei alimentare sau consumului, care
au o concentratie alcoolica mai mare de 0,5% in volum.
Alcoolul etilic alimentar este alcoolul etilic rafinat, obtinut prin
fermentarea alcoolica a lichidelor zaharoase rezultate din materii prime
agricole de origine vegetala, urmata de distilare si de rafinare, avand
concentratia alcoolica minima de 95,5% in volum.
b) In subgrupa bauturi alcoolice naturale sunt cuprinse: tuica si
rachiurile naturale care se obtin prin distilarea sau redistilarea, dupa caz, a
lichidelor zaharoase fermentate din fructe, a drojdiei de vin, a tescovinei de
struguri si a vinului.
In aceasta subgrupa sunt cuprinse si distilatul din vin si orice alte
distilate din fructe, destinate fabricarii bauturilor alcoolice naturale.
Distilatul din vin reprezinta produsul obtinut prin distilarea vinului,
care se foloseste pentru producerea vinarsului si a rachiului din vin.
c) In subgrupa vinuri si produse pe baza de vin sunt cuprinse: vinurile
spumoase, vinurile nespumoase si alte produse pe baza de vin.
Vinul este bautura obtinuta exclusiv prin fermentarea alcoolica, completa
sau partiala, a strugurilor proaspeti, zdrobiti sau nezdrobiti, ori a mustului
din struguri.
Prin vinuri spumoase se intelege vinurile cu continut in dioxid de carbon
de origine exogena sau endogena, care dezvolta in sticlele in care sunt
imbuteliate, ca produs finit, o presiune de minimum 2,5 bari la temperatura de
20 grade C.
In categoria vinuri spumoase se includ si vinul spumant si sampania, cu un
continut in dioxid de carbon de origine total endogena, obtinute prin
fermentarea secundara a vinului apt pentru consum si care dezvolta in sticlele
in care sunt imbuteliate, ca produs finit, o presiune de minimum 3,5 bari la
temperatura de 20 grade C.
Vinurile nespumoase sunt vinuri de consum curent si vinuri de marca, altele
decat cele cuprinse in categoria vinurilor spumoase.
Din punct de vedere al regimului accizelor, in categoria vinurilor
nespumoase sunt incluse si vinurile care dezvolta in sticlele in care sunt
imbuteliate, ca produs finit, o presiune de minimum 1 bar la temperatura de 20
grade C.
La alte produse pe baza de vin - in acceptia acestei ordonante de urgenta -
se includ vermuturile si alte vinuri din struguri, aromate cu plante sau cu
substante aromatizante, cu o concentratie de pana la 22% volum alcool, alte
bauturi fermentate din sucuri de mere, pere, hidromel etc., precum si
amestecuri de bauturi fermentate si bauturi nealcoolice.
Produsele din subgrupa vinuri si produse pe baza de vin, cu o concentratie
alcoolica de peste 22% volum alcool, sunt supuse aceluiasi regim de accize ca
si bauturile definite la art. 3 lit. a).
d) Berea este produsul obtinut prin fermentarea alcoolica a mustului
preparat din malt, hamei si apa.
In subgrupa bere sunt cuprinse toate sortimentele de bere obtinute potrivit
prevederilor alin. 1, precum si sortimentele de bere realizate in amestec cu
bauturi alcoolice sau nealcoolice, cu o concentratie alcoolica in volum
cuprinsa intre 0,5% si 10% .
Sortimentele de bere cu o concentratie alcoolica in volum de peste 10%,
realizate din bere in amestec cu alte bauturi alcoolice, sunt supuse aceluiasi
regim de accize ca si bauturile definite la art. 3 lit. a).
Art. 4
Platitori de accize, pentru produsele prevazute la art. 3, sunt agentii
economici - persoane juridice, asociatii familiale si persoane fizice
autorizate -, care produc sau importa astfel de produse.
Pentru alcoolul etilic alimentar, provenit din tara sau din import,
utilizat ca materie prima in obtinerea bauturilor alcoolice spirtoase, acciza
se plateste o singura data de catre agentul economic producator sau importator
de alcool etilic alimentar.
Pentru bauturile alcoolice spirtoase, produse in tara din alcool etilic
alimentar, provenit din tara sau din import, nu se mai datoreaza accize.
De asemenea, platitori de accize sunt:
a) agentii economici prestatori, pentru toate cantitatile de alcool etilic
alimentar obtinut in sistem de prestari de servicii, indiferent daca acestea se
comercializeaza ca atare sau se introduc in fabricatie proprie pentru obtinerea
altor produse atat de catre agentul economic prestator, cat si de catre
beneficiarul prestatiei;
b) agentii economici prevazuti la alin. 1, care cumpara de la producatorii
individuali - persoane fizice - produse de natura celor supuse accizelor prin
prezenta ordonanta de urgenta, pentru prelucrare si/sau comercializare;
c) persoanele fizice care introduc in tara alcool si bauturi alcoolice
destinate consumului individual, in cantitati ce depasesc limitele admise in
regim de scutire de taxe vamale, conform reglementarilor vamale in vigoare;
d) agentii economici, pentru cantitatile de produse supuse accizelor,
acordate ca dividende sau ca plata in natura actionarilor, asociatilor si, dupa
caz, persoanelor fizice.
Art. 5
Pentru alcoolul etilic alimentar, bauturile alcoolice si orice alte produse
destinate industriei alimentare sau consumului, care contin alcool etilic
alimentar, accizele se datoreaza si se calculeaza o singura data de catre agentul
economic producator sau importator si sunt stabilite in sume fixe exprimate in
ECU pe unitatea de masura, astfel:
- ECU pe hectolitru alcool pur - pentru produsele cuprinse in anexa nr. 1
la nr. crt. 1 si 2;
- ECU pe hectolitru/1 grad alcoolic - pentru produsele cuprinse in anexa
nr. 1 la nr. crt. 3 si 4.
Baza de impozitare pentru calculul accizelor o reprezinta:
- cantitatea de alcool pur continuta - pentru produsele prevazute in anexa
nr. 1 la nr. crt. 1 si 2;
- cantitatea de bauturi, exprimata in hectolitri, multiplicata cu numarul
de grade alcoolice continut - pentru produsele prevazute in anexa nr. 1 la nr.
crt. 3 si 4.
Sumele fixe care reprezinta accizele datorate pe produse si pe grupe de
produse sunt cele stabilite in anexa nr. 1.
Art. 6
In cazul produselor prevazute la art. 3, provenite din import sau din tara,
utilizate ca materie prima pentru obtinerea altor produse supuse accizelor -
altele decat bauturile alcoolice spirtoase produse exclusiv din alcool etilic
alimentar -, agentii economici prelucratori vor deduce, pe baza de documente
justificative, din accizele datorate pentru produsele finale facturate,
accizele platite in vama sau la achizitionarea de pe piata interna a materiei
prime.
Sectiunea a III-a
Produsele din tutun
Art. 7
In grupa produse din tutun se includ:
a) tigaretele;
b) tigarile si tigarile de foi;
c) tutunul destinat fumatului;
d) tutunul de prizat si tutunul de mestecat.
Tigaretele sunt considerate cilindrii din hartie speciala, cu sau fara
filtru, cu lungimi si diametre diferite, umpluti cu tutun taiat, sosat si/sau
aromatizat.
Tigarile si tigarile de foi sunt considerate, daca sunt fumate ca atare,
rulourile de tutun care contin tutun natural integral si au invelis exterior
din hartie de tutun natural.
Tutunul destinat fumatului este tutunul care a fost taiat sau in alt mod
faramitat, batut sau presat in bucati si care poate fi fumat fara prelucrare
industriala.
Tutunul de prizat este o pulbere de tutun fin macinat, de culoare galbena
pana la brun, aromata sau nearomata.
Tutunul de mestecat este tutunul realizat dintr-un amestec de tutun inchis
la culoare, uscat, indulcit cu miere sau sirop.
Art. 8
Pentru produsele din tutun, platitori de accize sunt agentii economici -
persoane juridice, asociatii familiale si persoane fizice autorizate -, care
produc sau importa astfel de produse.
De asemenea, platitori de accize sunt persoanele fizice care introduc in
tara produse din tutun, destinate consumului individual, in cantitati ce
depasesc limitele admise in regim de scutire de taxe vamale, conform
reglementarilor vamale in vigoare.
Art. 9
Pentru tigarete, indiferent de provenienta si de calitatea acestora, se
datoreaza bugetului de stat o acciza specifica, stabilita in ECU pe 1.000
tigarete, la care se adauga o cota procentuala de 20% aplicata asupra bazei de
impozitare, stabilita potrivit prezentei ordonante de urgenta.
Cuantumul accizei specifice este cel prevazut in anexa nr. 1.
Acciza totala datorata bugetului de stat pentru tigarete se reduce cu 20%,
in situatia in care agentii economici producatori utilizeaza in retetele de
fabricatie cel putin 50% tutun din productia interna.
Art. 10
Baza de impozitare pentru stabilirea componentei procentuale a accizelor la
tigarete este:
a) pentru produsele din productia interna - pretul de livrare, mai putin
acciza, respectiv pretul producatorului, care nu poate fi mai mic decat suma
costurilor ocazionate de obtinerea produsului respectiv;
b) pentru produsele din import - valoarea in vama, stabilita potrivit
legii, la care se adauga taxele vamale si alte taxe speciale, dupa caz.
Art. 11
Pentru produsele din tutun, altele decat tigaretele, se datoreaza bugetului
de stat accize specifice, stabilite in ECU pe unitatea de masura, prevazute in
anexa nr. 1.
Sectiunea a IV-a
Produsele petroliere
Art. 12
Din grupa produselor petroliere se datoreaza accize pentru carburantii
auto, respectiv:
- benzina premium, regular si normala;
- benzina fara plumb;
- motorina.
Art. 13
Platitori de accize pentru carburantii auto sunt agentii economici
producatori sau importatori de astfel de produse.
Art. 14
Pentru carburantii auto se datoreaza bugetului de stat accize stabilite in
ECU pe tona de produs finit, prevazute in anexa nr. 1.
Sectiunea a V-a
Alte produse si grupe de produse
Art. 15
Sunt supuse, de asemenea, regimului accizelor produsele si grupele de
produse prevazute in anexa nr. 2.
Art. 16
Platitori de accize pentru produsele prevazute in anexa nr. 2 sunt agentii
economici - persoane juridice, asociatii familiale si persoane fizice
autorizate -, care produc, importa si comercializeaza astfel de produse.
Platitori de accize sunt si persoanele fizice care introduc in tara bunuri
de natura celor prevazute la nr. crt. 8 din anexa nr. 2.
Art. 17
Agentii economici care comercializeaza bunuri de natura celor prevazute in
anexa nr. 2, provenite de la persoane fizice, inclusiv bunurile amanetate de
catre persoanele fizice, care au devenit proprietatea caselor de amanet, sunt
obligati sa retina si sa verse la bugetul de stat accizele stabilite potrivit
prezentei ordonante de urgenta, cu exceptia bunurilor prevazute la nr. crt. 8
din anexa nr. 2.
Art. 18
Accizele preced taxa pe valoarea adaugata si se calculeaza o singura data,
prin aplicarea cotelor procentuale, prevazute in anexa nr. 2, asupra bazei de
impozitare, care reprezinta:
a) pentru produsele din productia interna - preturile de livrare, mai putin
accizele, respectiv pretul producatorului, care nu poate fi mai mic decat suma
costurilor ocazionate de obtinerea produsului respectiv;
b) pentru produsele din import - valoarea in vama, stabilita potrivit
legii, la care se adauga taxele vamale si alte taxe speciale, dupa caz;
c) pentru bunurile provenite de la persoanele fizice neinregistrate ca
agenti economici, dar comercializate prin agenti economici - contravaloarea ce
se cuvine deponentului;
d) pentru bunurile amanetate de catre persoanele fizice si devenite
proprietatea caselor de amanet - contravaloarea incasata de casele de amanet la
vanzarea bunurilor respective, mai putin accizele.
Art. 19
Pentru cafea, cafea cu inlocuitori si cafea solubila, inclusiv amestecuri
cu cafea solubila, accizele se calculeaza prin aplicarea sumelor fixe stabilite
in ECU pe unitatea de masura, prevazute in anexa nr. 2, asupra cantitatilor
produse sau importate.
Art. 20
Din accizele datorate bugetului de stat pentru cafeaua obtinuta prin
prajirea cafelei verzi se deduc, pe baza de documente justificative, accizele
platite in vama pentru cafeaua verde.
Sectiunea a VI-a
Scutiri
Art. 21
Sunt scutite de plata accizelor:
a) produsele exportate direct sau prin agenti economici care isi desfasoara
activitatea pe baza de comision.
In cazul in care agentii economici care efectueaza operatiuni de export
cumpara de la producatorii interni, in vederea vanzarii la export, produse
supuse accizelor, acestia pot solicita in termen de 3 luni de la data
efectuarii exportului, organelor fiscale teritoriale, pe baza documentelor
justificative, restituirea accizelor aferente produselor finite exportate;
b) produsele comercializate prin magazinele autorizate, potrivit legii, sa
comercializeze marfuri in regim de duty free;
c) produsele importate in regim de tranzit sau import temporar, atat timp
cat se afla in aceasta situatie;
d) bunurile din import provenite din donatii sau finantate direct din
imprumuturi nerambursabile, precum si din programe de cooperare stiintifica si
tehnica, acordate de guverne straine, organisme internationale si organizatii
nonprofit si de caritate, institutiilor de invatamant si cultura, ministerelor,
altor organe ale administratiei publice, in conditiile stabilite prin normele
metodologice emise de Ministerul Finantelor in aplicarea acestei ordonante de
urgenta;
e) produsele livrate la rezerva de stat si la rezerva de mobilizare, pe
perioada cat au acest regim;
f) bunurile prevazute la nr. crt. 8 din anexa nr. 2, constituite ca aport
in natura sau achizitionate din aportul in numerar al investitorilor la
capitalul social ori la majorarea acestuia, in conditiile stabilite prin
normele metodologice emise de Ministerul Finantelor in aplicarea acestei
ordonante de urgenta;
g) alcoolul etilic alimentar, utilizat in productia de medicamente, de
alcool sanitar si de otet alimentar;
h) alcoolul etilic alimentar, utilizat in scop medical in spitale si
farmacii.
Art. 22
Pentru produsele prevazute la art. 21 lit. a), b) si g), scutirea se acorda
prin restituirea accizelor platite la achizitionarea acestora, pe baza
documentelor justificative si numai pentru cantitatile folosite, cu destinatiile
expres mentionate in prezenta ordonanta de urgenta.
Sectiunea a VII-a
Momentul datorarii accizelor
Art. 23
Momentul datorarii accizelor il constituie:
a) data efectuarii livrarii - pentru produsele din productia interna;
b) data efectuarii formalitatilor de receptie a alcoolului etilic alimentar
rezultat din procesare - la prestatorul de servicii;
c) data transferului alcoolului etilic alimentar din sectia de productie in
cea de prelucrare a acestuia in bauturi alcoolice - in cazul unitatilor care
detin atat sectii de producere a alcoolului etilic alimentar, cat si de
producere a bauturilor alcoolice;
d) data inregistrarii declaratiei vamale de import - pentru importatori;
e) data cumpararii - pentru agentii economici achizitori;
f) data vanzarii bunurilor - pentru produsele prevazute la art. 18 lit. c)
si d).
CAP. 2
Impozitul la titeiul si la gazele naturale din productia interna
Art. 24
Pentru titeiul si gazele naturale din productia interna, agentii economici
autorizati datoreaza bugetului de stat impozit din momentul livrarii.
Impozitul datorat precede taxa pe valoarea adaugata si se calculeaza prin
aplicarea sumelor stabilite in lei pe unitatea de masura, potrivit anexei nr.
3, asupra cantitatilor livrate.
Impozitul se corecteaza de catre Guvern, la propunerea Ministerului
Finantelor, in functie de modificarile intervenite in nivelul preturilor la
import si al celor cu ridicata.
CAP. 3
Taxa pentru jocurile de noroc
Art. 25
Pentru jocurile de noroc, organizate pe teritoriul Romaniei, cu exceptia
cazinourilor, se datoreaza bugetului de stat o taxa de 20% .
Taxa se aplica asupra veniturilor realizate din exploatarea jocurilor de
noroc, calculate ca diferenta intre totalul rulajului incasarilor pentru
fiecare tip de joc si totalul premiilor acordate jucatorilor, in limitele
prevazute de lege.
Pentru cazinouri, taxa este anuala si se stabileste in ECU pe masa de joc,
astfel:
- pentru ruleta - 30.000 Ecu/masa de jos;
- pentru jocuri de carti, inclusiv zaruri - 20.000 Ecu/masa de joc.
Platitori ai acestor taxe sunt societatile comerciale inregistrate legal in
Romania si autorizate pe baza de licente sa organizeze si sa exploateze astfel
de jocuri.
CAP. 4
Dispozitii comune si finale
Art. 26
Accizele si impozitele prevazute in prezenta ordonanta de urgenta se
platesc in lei.
Valoarea in lei a accizelor si a impozitelor datorate bugetului de stat,
stabilite potrivit prezentei ordonante de urgenta in ECU pe unitatea de masura,
se determina prin transformarea sumelor exprimate in ECU la cursul de schimb
valutar, stabilit de Banca Nationala a Romaniei in fiecare zi de joi. Acest
curs se utilizeaza pe toata durata saptamanii urmatoare.
Art. 27
Raspunderea calcularii si varsarii la bugetul de stat a accizelor, a
impozitului la titeiul si la gazele naturale din productia interna, precum si a
taxei pentru jocurile de noroc revine platitorilor prevazuti in prezenta
ordonanta de urgenta.
Art. 28
Toti agentii economici - platitori de accize sau de alte taxe indirecte,
reglementate prin prezenta ordonanta de urgenta - sunt obligati ca, in baza
unei declaratii scrise, sa se inregistreze ca platitori de astfel de impozite
la organele fiscale teritoriale. Organele fiscale teritoriale au obligatia sa
atribuie fiecarui platitor un cod special si sa remita agentilor economici, in
termen de 15 zile de la data primirii declaratiei, instiintarea de luare in
evidenta ca platitor de astfel de impozite si codul atribuit.
Art. 29
Pentru anumite produse pentru care se datoreaza bugetului de stat accize,
se instituie, in mod treptat, sistemul de supraveghere fiscala.
Ministerul Finantelor, prin normele metodologice emise in aplicarea prezentei
ordonante de urgenta, va stabili produsele supuse accizelor, care vor intra in
regim de supraveghere fiscala, modalitatea de supraveghere, precum si
conditiile de efectuare a acesteia.
Art. 30
Platitorii au obligatia sa tina evidenta accizelor, a impozitului la
titeiul si la gazele naturale din productia interna si a taxei pentru jocurile
de noroc, dupa caz, conform normelor metodologice emise de Ministerul
Finantelor in aplicarea acestei ordonante de urgenta.
Art. 31
Platitorii de accize, de impozit la titeiul si la gazele naturale din
productia interna, precum si de taxe pentru jocurile de noroc, dupa caz, au
obligatia sa depuna lunar, pana la data de 25 a lunii urmatoare, la organul
fiscal teritorial, decontul de impunere, potrivit modelului din normele
metodologice emise de Ministerul Finantelor.
Art. 32
Plata accizelor, a impozitului la titeiul si la gazele naturale din
productia interna si a taxei pentru jocurile de noroc se efectueaza lunar -
daca legea nu prevede altfel - pana la data de 25 a lunii urmatoare, pe baza
decontului de impunere, prin virament sau in numerar, dupa caz, in contul
bugetului de stat, deschis la unitatile teritoriale ale trezoreriei statului,
iar pentru produsele din import, la organele vamale, concomitent cu plata
taxelor vamale.
Pentru cazinouri, taxa anuala se plateste trimestrial in patru transe
egale, pana la data de 25 a ultimei luni a fiecarui trimestru.
Art. 33
Neplata accizelor, a impozitului la titeiul si la gazele naturale din
productia interna, precum si a taxei pentru jocurile de noroc, la termenele
stabilite, atrage calcularea majorarilor de intarziere, conform dispozitiilor
legale in vigoare.
In cazuri justificate, Ministerul Finantelor poate aproba esalonarea sau
amanarea platii accizelor, a impozitului la titeiul si la gazele naturale din
productia interna, dupa caz, precum si esalonarea, amanarea sau scutirea de
plata a majorarilor de intarziere.
Art. 34
Constatarea, controlul, sanctionarea, urmarirea, incasarea si executarea
silita a accizelor si a celorlalte taxe indirecte prevazute in prezenta
ordonanta de urgenta, precum si a majorarilor de intarziere aferente se
efectueaza conform reglementarilor legale in materie.
Art. 35
Obiectiunile, contestatiile si plangerile formulate la actele de control se
solutioneaza conform dispozitiilor legale privind solutionarea obiectiunilor,
contestatiilor si plangerilor asupra sumelor contestate si aplicate prin actele
de control sau de impunere ale organelor Ministerului Finantelor.
Art. 36
Ministerul Finantelor va emite, in termen de 60 de zile de la publicarea
prezentei ordonante de urgenta in Monitorul Oficial al Romaniei norme
metodologice privind tehnica de calcul si formularistica necesare pentru accize
si alte taxe indirecte, pentru impozitul la titeiul si la gazele naturale din
productia interna si pentru taxa pentru jocurile de noroc, precum si modul de
realizare a regimului de supraveghere fiscala.
Pozitiile si codurile tarifare corespunzatoare produselor supuse accizelor
vor fi specificate in anexele la normele metodologice respective.
Art. 37
Anexele nr. 1, 2 si 3 fac parte integranta din prezenta ordonanta de
urgenta.
Art. 38
Prevederile prezentei ordonante de urgenta se aplica incepand cu data de 1
ianuarie 1998.
Cu aceeasi data se abroga prevederile Legii nr. 42/1993 privind accizele la
produsele din import si din tara, precum si impozitul la titeiul din productia
interna si gazele naturale, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 286 din 11 decembrie 1995, art. 9 din Legea bugetului de stat pe
anul 1997 nr. 72/1997, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 76 din 29 aprilie 1997, art. 3 din Ordonanta Guvernului nr. 14/1997 cu
privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 1997, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 193 din 13 august 1997, precum si orice alte
dispozitii contrare.
PRIM-MINISTRU
VICTOR CIORBEA
Contrasemneaza:
Ministrul finantelor,
Daniel Daianu
ANEXA 1
LISTA
taxelor speciale de consumatie (accize)
----------------------------------------------------------------------------
Nr. Denumirea produsului Acciza
crt. si a grupei de produse U.M. ECU/U.M.
----------------------------------------------------------------------------
0 1 2 3
----------------------------------------------------------------------------
A. Alcool etilic alimentar, bauturi
alcoolice si orice alte produse
destinate industriei alimentare,
care contin alcool etilic alimentar
1. Alcool etilic alimentar; bauturi
alcoolice si orice alte produse
destinate industriei alimentare
sau consumului, care contin alcool
etilic alimentar, cu o concentratie
mai mare de 0,5% in volum; vinuri,
produse pe baza de vin si produse
pe baza de distilat din vin cu o
concentratie in alcool de peste 22%
in volum; coniac, armaniac si vinars hl alcool pur*) 200
2. Bauturi alcoolice naturale hl alcool pur 150
3. Vinuri si produse pe baza de vin
3.1 Vinuri nespumoase hl/1 grad alcoolic*) 0,60
3.2 Vinuri spumoase hl/1 grad alcoolic 1,00
3.3. Vin spumant hl/1 grad alcoolic 3,00
3.4 Vermuturi si alte produse pe baza
de vin*) cu o concentratie in
alcool de pana la 22% inclusiv in
volum hl/1 grad alcoolic 2,50
4. Bere hl/1 grad alcoolic 1,60
B. Produse din tutun
5. Tigarete 1.000 tigarete 4+20%*)
6. Tigari si tigari de foi 1.000 buc. 7
7. Tutun destinat fumatului kg 15
8. Tutun de prizat si tutun de mestecat kg 15
C. Produse petroliere
9. Benzina premium, regular si normala tona 65
10. Benzina fara plumb tona 55
11. Motorina auto (combustibil pentru
motoare Diesel) tona 24
----------------------------------------------------------------------------
*) hl alcool pur - reprezinta 100 litri alcool etilic alimentar cu
concentratia de 100% alcool in volume, la temperatura de 20 grade C, continut
intr-o cantitate data de produs alcoolic.
*) hl/1 grad alcoolic - reprezinta concentratia alcoolica exprimata in % de
volum, respectiv 1% .
*) Cu exceptia otelului alimentar.
*) Cota procentuala se aplica asupra bazei de impozitare prevazuta la art.
10 din prezenta ordonanta de urgenta.
ANEXA 2
LISTA
taxelor speciale de consumatie (accize) pentru alte produse si grupe de
produse din import si din tara
----------------------------------------------------------------------------
Nr. Denumirea produsului Acciza
crt. sau a grupei de produse -------------------
% - ECU/U.M. -
----------------------------------------------------------------------------
0 1 2 3
----------------------------------------------------------------------------
1. Cafea verde - 900/tona
2. Cafea prajita, inclusiv cafea cu inlocuitori - 1.200/tona
3. Cafea solubila, inclusiv amestecuri cu cafea
solubila - 5/kg
4. Ape, ape minerale si ape gazoase, cu continut
de zahar sau de alte produse de indulcit si
substante aromatizante - 2/hl
5. Confectii din blanuri naturale (cu exceptia
celor de iepure, oaie, capra) 50 -
6. Articole din cristal*) 50 -
7. Bijuterii din aur si/sau platina, cu exceptia
verighetelor 20 -
8. Autoturisme si autoturisme de teren (inclusiv
din import, rulate)*):
a) echipate cu motor cu benzina:
- cu capacitatea cilindrica sub 1.601 cmc
- cu grad normal de poluare*) 1 -
- cu grad redus de poluare 0 -
- cu capacitatea cilindrica intre 1.601 si 1.800 cmc
- cu grad normal de poluare 3 -
- cu grad redus de poluare 1,5 -
- cu capacitatea cilindrica intre
1.801 si 2.000 cmc
- cu grad normal de poluare 6 -
- cu grad redus de poluare 3 -
- cu capacitatea cilindrica intre
2.001 si 2.500 cmc
- cu grad normal de poluare 12 -
- cu grad redus de poluare 6 -
- cu capacitatea cilindrica peste 2.500 cmc
- cu grad normal de poluare 18 -
- cu grad redus de poluare 9 -
b) echipate cu motor Diesel:
- cu capacitatea cilindrica sub 1.601 cmc
- cu grad normal de poluare 1 -
- cu grad redus de poluare 0 -
- cu capacitatea cilindrica
intre 1.601 si 2.000 cmc
- cu grad normal de poluare 3 -
- cu grad redus de poluare 1,5 -
- cu capacitatea cilindrica intre 2.001
si 2.500 cmc
- cu grad normal de poluare 6 -
- cu grad redus de poluare 3 -
- cu capacitatea cilindrica
intre 2.501 si 3.100 cmc
- cu grad normal de poluare 12 -
- cu grad redus de poluare 6 -
- cu capacitatea cilindrica peste 3.100 cmc
- cu grad normal de poluare 18 -
- cu grad redus de poluare 9 -
9. Parfumuri, ape de colonie si ape de toaleta 20 -
10. Aparate video de inregistrat sau de reprodus,
chiar incorporand un receptor de semnale
videofonice; combine audio*) 15 -
11. Dublu radiocasetofoane cu redare de pe
banda magnetica sau compact disc 15 -
12. Camera video 15 -
13. Cuptoare cu microunde 15 -
14. Aparate pentru radiotelefonie celulara
(telefoane mobile) 15 -
15. Aparate pentru conditionat aer, de perete
sau de ferestre, formand un singur corp 15 -
----------------------------------------------------------------------------
*) Prin cristal se intelege sticla avand un continut minim de monoxid de
plumb de 24% din greutate.
*) Accizele la autoturisme si autoturisme de teren (inclusiv din import,
rulate) se reduc cu 75% in situatia in care producatorul utilizeaza peste 50%
materii prime, componente, subansambluri si ansambluri din productia interna.
*) Gradul de poluare se determina de catre Regia Autonoma "Registrul
Auto Roman", conform reglementarii nationale "Conditii tehnice pentru
vehicule rutiere, in vederea admiterii in circulatie pe drumurile publice din
Romania", elaborata in corelatie cu legislatiile similare in vigoare in
Uniunea Europeana.
*) Combinele audio sunt produse ce reunesc (in aceeasi carcasa sau in
module) cel putin patru aparate sau functiuni diferite, dintre care cel putin
trei sunt functiuni audio (receptie, inregistrare, reproducere).
ANEXA 3
LISTA
impozitului la titeiul si la gazele naturale din productia interna
----------------------------------------------------------------
Nr. Denumirea produsului Impozitul
crt. sau a grupei de produse U.M. - lei/U.M. -
----------------------------------------------------------------
1. Titei tona 182.500
2. Gaze naturale 1.000 mc 73.000