ORDIN
Nr. 53 din 20 ianuarie 1999
privind aprobarea solutiilor pentru aplicarea unitara a prevederilor Ordonantei
de urgenta a Guvernului nr. 50/1998 si ale Ordonantei Guvernului nr. 1/1999
ACT EMIS DE: MINISTERUL FINANTELOR
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 26 din 25 ianuarie 1999
Ministrul finantelor,
avand in vedere prevederile Hotararii Guvernului nr. 447/1997 privind
organizarea si functionarea Ministerului Finantelor, cu modificarile ulterioare,
in temeiul art. IV din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 50/1998 pentru
modificarea si completarea prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
82/1997 privind regimul accizelor si al altor impozite indirecte,
emite urmatorul ordin:
ARTICOL UNIC
Pentru aplicarea unitara a prevederilor unor articole din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 50/1998, cu modificarile ulterioare, se aproba
solutiile cuprinse in anexa la prezentul ordin.
Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
ANEXA 1
SOLUTII
pentru aplicarea unitara a prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
50/1998 si ale Ordonantei Guvernului nr. 1/1999
1. Autorizatiile emise de Ministerul Finantelor sau de directiile generale
ale finantelor publice si controlului financiar de stat judetene si a
municipiului Bucuresti pot fi eliberate sub semnatura:
- directorului Directiei de administrare a monopolului de stat din cadrul
Ministerului Finantelor, in cazul producatorilor si importatorilor de alcool;
- directorului general sau directorului general adjunct coordonator al
comisiei de eliberare a acestor autorizatii din cadrul directiilor generale ale
finantelor publice si controlului financiar de stat judetene sau a municipiului
Bucuresti, in cazul bauturilor alcoolice, al produselor din tutun si al
cafelei, precum si in cazul alcoolului vandut de agentii economici producatori
de bauturi alcoolice.
2. Nu vor fi autorizati de catre Ministerul Finantelor sa comercializeze
alcool si bauturi alcoolice agentii economici producatori care nu detin
capacitati de productie proprii sau nu au incheiate contracte de leasing pentru
astfel de capacitati, chiar daca au incheiate contracte de colaborare sau
contracte de asociere cu detinatorii de astfel de capacitati.
3. Agentii economici care au depus pana la data de 31 ianuarie 1999
documentatiile complete necesare eliberarii autorizatiilor (inclusiv documentul
care face dovada achitarii taxei aferente) pot desfasura activitatea de
comercializare a produselor supuse autorizarii, prin utilizarea documentelor
fiscale folosite inainte de intrarea in vigoare a Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 50/1998.
Aceste documente pot fi utilizate numai pana la obtinerea autorizatiei si
pana la procurarea documentelor fiscale speciale prevazute in ordonanta.
4. Pe documentele fiscale speciale pentru comercializarea alcoolului,
bauturilor alcoolice, produselor din tutun si a cafelei se inscriu numai
denumirile produselor inscriptionate strict pe aceste documente si nu altele.
5. Comerciantii autorizati in sistem en detail, care, potrivit prevederilor
ordonantei, nu sunt obligati sa utilizeze documente fiscale speciale, pot
obtine astfel de documente de la organele fiscale competente sa elibereze
autorizatiile, pe baza de comanda, in vederea utilizarii acestora in cazul
solicitarii exprese a clientilor. Limita cantitativa minima ce se poate
solicita in acest caz este de un carnet de astfel de documente fiscale.
6. Se supun regimului de autorizare prevazut de ordonanta si agentii
economici, inclusiv asociatiile familiale si persoanele fizice autorizate, care
desfasoara accidental activitati de comercializare a produselor supuse
autorizarii, in sistem en detail sau de alimentatie publica, prin rulote sau
prin tonete, in targuri, oboare, piete.
Se supun, de asemenea, regimului de autorizare prevazut de ordonanta si
agentii economici, inclusiv asociatiile familiale si persoanele fizice
autorizate, care desfasoara activitati de comercializare a bauturilor alcoolice
naturale provenite din uium.
7. In cazul in care distribuitorul detine depozite fara personalitate
juridica in alte judete decat cele in care acesta isi are sediul social,
numarul maxim al agentilor economici in sistem angro cu care poate incheia
relatii contractuale este de 15. Deci, in cazul depozitelor fara personalitate
juridica, nu se pot incheia astfel de contracte. Facturile fiscale speciale
pentru depozitele fara personalitate juridica vor fi obtinute, pe baza de
comanda, de catre agentii economici cu personalitate juridica.
8. In cazul in care un agent economic comercializeaza produse supuse
autorizarii in sistem de alimentatie publica prin mai multe unitati proprii,
situate insa in sedii diferite, se elibereaza autorizatii, cu plata taxei
corespunzatoare, pentru fiecare unitate in parte.
In ceea ce priveste agentii economici care, la acelasi sediu, au organizate
mai multe unitati de comercializare in sistem de alimentatie publica ce
practica adaosuri de alimentatie publica diferite, au gestiuni sau denumiri
diferite, autorizarea se face cu plata taxei corespunzatoare pentru fiecare
unitate in parte.
9. Prevederea cuprinsa la pct. 2 lit. b) din anexa nr. 17 la Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 82/1997, astfel cum a fost inlocuita prin anexa nr. 2
la Ordonanta Guvernului nr. 1/1999, se refera la agentii economici care comercializeaza
respectivele grupe de produse atat in sistem angro, cat si in sistem en detail.
10. In situatia in care un agent economic care comercializeaza produse
supuse autorizarii, prin achizitionarea acestora - indiferent de modul de
achizitionare - de la Ministerul Finantelor, ca fiind bunuri confiscate si
devenite proprietate de stat, acesta va primi autorizare de comercializare
conform prevederilor de autorizare corespunzatoare formei de comercializare
practicate.
11. Valorificarea bunurilor supuse autorizarii, confiscate si devenite
proprietatea statului, efectuata prin magazinele proprii ale Ministerului
Finantelor, nu intra sub incidenta prevederilor ordonantei.
12. Agentul economic care achizitioneaza in vrac produse supuse autorizarii,
pe care le ambaleaza apoi in ambalaje mai mici, in vederea comercializarii
acestora, va fi autorizat, cu plata taxei corespunzatoare formei de
comercializare practicate.
13. Agentii economici care detin unitati de vanzare cu amanuntul si care
efectueaza operatiuni de prajire a cafelei verzi, precum si de macinare a
acesteia in aparate aflate in incinta magazinului, in vederea comercializarii,
vor fi autorizati pentru activitatea de comercializare in sistem en detail.
14. Agentii economici cu activitate sezoniera, care comercializeaza produse
supuse autorizarii, vor fi autorizati pentru aceasta activitate cu 30 de zile
inainte de inceperea ei.
15. In ceea ce priveste bauturile, se supun autorizarii "agentii
economici producatori interni, importatori, comercianti in sistem angro si en
detail, care realizeaza venituri din vanzarile de alcool etilic alimentar,
bauturi alcoolice si de orice alte produse destinate industriei alimentare sau
consumului, care contin alcool etilic alimentar", respectiv:
1. alcool etilic alimentar, produse pe baza de alcool etilic alimentar si
bauturi alcoolice obtinute din distilate de cereale (alcool etilic alimentar,
vodca, rom, lichioruri, rachiuri pe baza de alcool etilic alimentar, whisky,
gin, rom si rachiuri din trestie de zahar, alte bauturi alcoolice spirtoase,
precum si orice alte produse care contin alcool etilic alimentar, destinate
industriei alimentare sau consumului, care au o concentratie alcoolica mai mare
de 0,5% in volum);
2. bauturi alcoolice naturale (tuica si rachiuri naturale);
3. vinuri si produse pe baza de vin;
4. bere,
asa cum sunt definite la art. 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
82/1997, aprobata si modificata prin Legea nr. 196/1998.
16. Prin sortiment de bautura alcoolica spirtoasa se intelege fiecare tip
de bautura cu denumire diferita. Denumirea diferita implica o reteta de
fabricatie proprie si avizul sanitar aferent. In situatia produselor fabricate
in tara dupa o licenta straina, denumirea diferita implica existenta licentei
de fabricatie.
In ceea ce priveste bauturile alcoolice spirtoase din import, prin
sortiment se intelege fiecare tip de bautura cu denumire diferita.
17. In grupa "Vinuri" sunt cuprinse urmatoarele sortimente:
- vinuri de consum curent;
- vinuri de calitate;
- vinuri speciale,
asa cum sunt definite la art. 15 din Legea viei si vinului nr. 67/1997.
18. In grupa "Bere" sunt cuprinse urmatoarele sortimente:
- bere blonda;
- bere bruna.
19. In grupa "Bauturi alcoolice naturale" sunt cuprinse
sortimentele:
- tuica (de prune);
- rachiuri din alte fructe, drojdie, tescovina si din vin.
20. In cazul agentilor economici care au obtinut autorizatii de
comercializare a produselor supuse autorizarii, in sistem en detail si de
alimentatie publica, in alte conditii decat cele prevazute de Ordonanta
Guvernului nr. 1/1999, eventualele diferente de taxe se vor regulariza cu
bugetul de stat pana la termenul prevazut de ordonanta pentru plata transei a
II-a a taxei.
21. Intra sub incidenta prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
50/1998, cu modificarile ulterioare, si activitatea de comercializare in sistem
en detail si in sistem de alimentatie publica a produselor supuse autorizarii
de catre institutiile publice si organizatiile nonprofit, prin unitati proprii
ale acestora, cu exceptia celor care utilizeaza credite bugetare conform Legii
nr. 72/1996 privind finantele publice.
22. Agentii economici care desfasoara activitate de comercializare a produselor
supuse autorizarii in sistem angro si care detin depozite fara personalitate
juridica la alte adrese decat sediul social al acestora vor fi autorizati o
singura data, cu plata unei singure taxe.
23. In cazul agentilor economici care comercializeaza produse supuse
autorizarii in sistem angro si en detail, in baza unor contracte de asociere in
participatiune, fara a da nastere unei noi persoane juridice, autorizatiile se
elibereaza pe numele agentului economic care tine evidenta contabila a acestei
activitati.
24. Pentru comerciantii in sistem en detail de produse supuse autorizarii,
care detin in subordine unitati de desfacere cu sedii diferite, se elibereaza
autorizatii, cu plata taxelor aferente, pentru fiecare unitate in parte.
25. Din punct de vedere al taxei de autorizare, activitatea agentilor
comerciali si de marketing se asimileaza cu cea a agentilor economici care
desfasoara activitate in sistem angro.
26. In momentul verificarii si vizarii listelor de inventar de catre
organele fiscale teritoriale vor fi avute in vedere intrarile si iesirile de
produse, inregistrate in evidenta contabila dupa data de 31 decembrie 1998,
pana la data vizarii, in conditiile in care aceste operatiuni s-au efectuat
prin respectarea intocmai a prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
50/1998 si ale Ordonantei Guvernului nr. 1/1999.
27. Potrivit art. 23^5 alin. (16) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
82/1997, astfel cum a fost modificat prin Ordonanta Guvernului nr. 1/1999, vor
fi autorizati agentii economici producatori interni de vinuri, de tuica si de
rachiuri naturale, chiar daca acestia inregistreaza obligatii fiscale fata de
bugetul de stat.
28. Taxele de autorizare pentru comercializarea produselor supuse
autorizarii se varsa la bugetul de stat in conturile analitice prevazute la
pct. 20 lit. b) alin. 2 din normele metodologice aprobate prin Ordinul
ministrului finantelor nr. 2.577/1998, publicat in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 510 din 29 decembrie 1998.
29. Se vor autoriza, in vederea comercializarii produselor supuse
autorizarii, si cantinele apartinand agentilor economici cu alt gen de
activitati decat cele de comercializare a produselor supuse autorizarii.
In acest caz se vor elibera autorizatii nominale pentru cantinele care sunt
inregistrate la organele fiscale teritoriale, avand cod fiscal distinct, si
care nu au obligatii fiscale proprii restante fata de bugetul de stat, chiar
daca agentii economici de care apartin inregistreaza astfel de obligatii.
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes