ORDONANTA DE URGENTA Nr. 50 din 14 decembrie 1998
pentru modificarea si completarea prevederilor Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 82/1997 privind regimul accizelor si al altor impozite indirecte
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 489 din 18 decembrie 1998
In temeiul art. 114 alin. (4) din Constitutia Romaniei,
Guvernul Romaniei emite urmatoarea ordonanta de urgenta:
Art. 1
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 privind regimul accizelor si
al altor impozite indirecte, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 380 din 29 decembrie 1997, aprobata si modificata prin Legea nr.
196/1998, cu modificarile ulterioare*), se modifica si se completeaza dupa cum
urmeaza:
------------
*) Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 82/1997, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 380 din 29 decembrie 1997, modificata prin
Ordonanta Guvernului nr. 35/1998, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 43 din 30 ianuarie 1998 (aprobata si modificata prin Legea nr.
185/1998, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 392 din 15
octombrie 1998), prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 3/1998, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 100 din 3 martie 1998 (aprobata
prin Legea nr. 184/1998, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 389 din 14 octombrie 1998), prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
18/1998, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 370 din 30
septembrie 1998, fiind aprobata si modificata prin Legea nr. 196/1998,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 417 din 5 noiembrie
1998.
1. Articolul 4 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 4
Platitori de accize pentru produsele prevazute la art. 3 sunt agentii
economici - persoane juridice, asociatii familiale si persoane fizice
autorizate -, care produc sau importa astfel de produse.
Pentru alcoolul etilic alimentar provenit din tara sau din import, utilizat
ca materie prima in obtinerea bauturilor alcoolice spirtoase, acciza se
plateste o singura data de catre agentul economic producator sau importator de
alcool etilic alimentar.
Pentru bauturile alcoolice spirtoase, produse in tara exclusiv din alcool
etilic alimentar provenit din tara sau din import, nu se mai datoreaza accize.
De asemenea, platitori de accize sunt:
a) agentii economici prevazuti la alin. 1, care cumpara de la producatorii
individuali - persoane fizice - produse de natura celor supuse accizelor prin
prezenta ordonanta de urgenta, pentru prelucrare si/sau comercializare;
b) agentii economici, pentru cantitatile de produse supuse accizelor,
obtinute din productia proprie sau din import, care sunt: acordate ca dividende
sau ca plata in natura actionarilor, asociatilor si, dupa caz, persoanelor
fizice; consumate pentru reclama si publicitate."
2. Articolul 5 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 5
Pentru alcoolul etilic alimentar, bauturile alcoolice si orice alte produse
destinate industriei alimentare sau consumului, care contin alcool etilic
alimentar, accizele se datoreaza si se calculeaza o singura data de catre
agentul economic producator sau importator si sunt stabilite in sume fixe
exprimate in lei pe unitatea de masura, astfel:
- lei pe hectolitru alcool pur - pentru produsele cuprinse la nr. crt. 1 si
2 din anexa nr. 1 la prezenta ordonanta de urgenta;
- lei pe hectolitru/1 grad alcoolic - pentru produsele cuprinse la nr. crt.
3 si 4 din anexa nr. 1 la prezenta ordonanta de urgenta.
Baza de impozitare pentru calculul accizelor o reprezinta:
- cantitatea de alcool pur continuta - pentru produsele prevazute la nr.
crt. 1 si 2 din anexa nr. 1 la prezenta ordonanta de urgenta;
- cantitatea de bauturi, exprimata in hectolitri, multiplicata cu numarul
de grade alcoolice continut - pentru produsele prevazute la nr. crt. 3 si 4 din
anexa nr. 1 la prezenta ordonanta de urgenta.
Sumele fixe care reprezinta accizele datorate pe produse si pe grupe de
produse sunt cele stabilite in anexa nr. 1 la prezenta ordonanta de urgenta.
Aceste sume vor fi actualizate trimestrial de catre Ministerul Finantelor, prin
ordin al ministrului, in functie de evolutia ratei inflatiei."
3. Articolul 6 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 6
In cazul produselor prevazute la art. 3, provenite din import sau din tara,
utilizate ca materie prima pentru obtinerea altor produse supuse accizelor -
altele decat bauturile alcoolice spirtoase produse exclusiv din alcool etilic
alimentar -, agentii economici prelucratori vor deduce din accizele datorate
pentru produsele finale facturate, pe baza de documente justificative, accizele
platite in vama sau la achizitionarea de pe piata interna a materiei prime.
Deducerea se face pe raspunderea agentilor economici in raport cu
cantitatea de materie prima utilizata efectiv - in limita normelor de consum -
pentru obtinerea produselor finite supuse accizelor, livrate in fiecare luna
calendaristica.
Exercitarea dreptului de deducere este conditionata de existenta
documentelor justificative care atesta provenienta legala a cantitatilor de
materii prime utilizate."
4. Dupa articolul 6 se introduce articolul 6^1 cu urmatorul cuprins:
"Art. 6^1
La data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta toate
livrarile de alcool efectuate de catre agentii economici producatori interni si
importatori, precum si livrarile de bauturi alcoolice efectuate de catre
agentii economici producatori interni, importatori si comercianti in sistem
angro vor fi facturate in momentul livrarii, utilizandu-se pentru aceasta, in
mod obligatoriu, facturi fiscale si avize de insotire a marfii, dupa caz,
special tiparite de catre Regia Autonoma "Imprimeria Nationala".
Aceste documente vor fi utilizate si de catre agentii economici detinatori de
licenta de atestare a dreptului de marcare pentru livrarile de alcool.
Facturile fiscale si avizele de insotire a marfii vor avea regim special,
fiind realizate in conformitate cu prevederile legale, si vor fi tiparite
utilizandu-se hartii, cerneluri speciale si alte elemente de siguranta. In
cazul agentilor economici producatori interni de alcool, facturile fiscale si
avizele de insotire a marfii vor fi imprimate in 4 exemplare. Exemplarul 4 va
ramane la supraveghetorul fiscal.
Pe lungimea in diagonala a fiecarui document prevazut mai sus, se vor
inscriptiona, dupa caz, cuvintele "Alcool" sau "Bauturi
alcoolice".
Pe fiecare factura fiscala si aviz de insotire a marfii se va inscrie
calitatea agentilor economici, atat a furnizorului cat si a cumparatorului de
alcool si bauturi alcoolice, dupa caz, respectiv de producator, importator,
comerciant angro sau en detail.
La realizarea acestor documente cu regim special Regia Autonoma
"Imprimeria Nationala" va aloca fiecarui agent economic in parte o
plaja speciala de serii si de numere.
Necesarul de astfel de documente va fi stabilit de fiecare agent economic
in parte. Distribuirea lor catre utilizatori se va face direct de catre Regia
Autonoma "Imprimeria Nationala", contra cost, pe baza de comenzi
scrise, aprobate de directiile generale ale finantelor publice si controlului
financiar de stat judetene sau a municipiului Bucuresti, conform modelului prezentat
in anexa nr. 4 la prezenta ordonanta de urgenta. Aprobarea va fi acordata numai
daca solicitantul justifica necesitatea achizitionarii de facturi fiscale si de
avize de insotire a marfii in calitate de agent economic autorizat, conform
prezentei ordonante de urgenta, sa comercializeze alcool si bauturi alcoolice.
Orice noua comanda de astfel de documente va fi conditionata de
justificarea utilizarii documentelor ridicate anterior, prin prezentarea
evidentei achizitionarii si utilizarii documentelor fiscale speciale, intocmita
conform modelului prezentat in anexa nr. 5 la prezenta ordonanta de urgenta.
Fiecare transport de alcool si de bauturi alcoolice va fi insotit efectiv,
in mod obligatoriu, de documentele mentionate mai sus. Lipsa acestor documente
presupune ca marfa are provenienta ilicita. Prin insotire efectiva se intelege,
in acceptia prezentei ordonante de urgenta, existenta documentelor de livrare a
alcoolului si a bauturilor alcoolice asupra delegatului aflat in mijlocul de
transport al acestor produse.
Comisarii Garzii Financiare pot opri mijloacele de transport pentru
verificarea documentelor de insotire a marfii."
5. La articolul 8, dupa alineatul 1 se introduce alineatul 1^1 cu urmatorul
cuprins:
"Se datoreaza accize pentru toate cantitatile de produse importate sau
obtinute din productia proprie, livrate, inclusiv pentru cantitatile care sunt
acordate ca dividende sau ca plata in natura actionarilor, asociatilor si, dupa
caz, persoanelor fizice sau care sunt consumate pentru reclama si
publicitate."
6. La articolul 8 alineatul 2 se elimina.
7. Articolul 9 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 9
Pentru tigarete, indiferent de provenienta si de calitatea acestora, se
datoreaza bugetului de stat o acciza specifica stabilita in lei/1.000 de
tigarete, la care se adauga o cota procentuala de 20%, aplicata asupra bazei de
impozitare, stabilita potrivit prezentei ordonante de urgenta.
Cuantumul accizei specifice este prevazut in anexa nr. 1 la prezenta
ordonanta de urgenta.
Acciza totala datorata bugetului de stat pentru tigarete se reduce cu 25%,
in situatia in care agentii economici producatori utilizeaza in retetele de
fabricatie cel putin 50% tutun din productia interna."
8. Articolul 11 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 11
Pentru produsele din tutun, altele decat tigaretele, se datoreaza bugetului
de stat accize specifice stabilite in lei/unitatea de masura, prevazute in
anexa nr. 1 la prezenta ordonanta de urgenta.
Sumele fixe reprezentand accizele datorate bugetului de stat pentru
produsele din tutun vor fi actualizate trimestrial de catre Ministerul
Finantelor, prin ordin al ministrului, in functie de evolutia ratei inflatiei.
Pentru tutunul provenit din productia interna sau din import, utilizat in
exclusivitate ca materie prima pentru obtinerea pe cale industriala de produse
din tutun, accizele se datoreaza si se calculeaza o singura data, respectiv la
data efectuarii livrarii produselor finite rezultate din prelucrare.
Utilizarea tutunului ca materie prima pentru obtinerea pe cale industriala
a produselor din tutun va fi justificata prin:
- licenta de fabricatie si licenta de atestare a dreptului de marcare, in
cazul agentilor economici producatori interni de produse din tutun;
- contracte incheiate direct intre agentii economici producatori interni
sau importatori de tutun cu agentii economici producatori interni de produse
din tutun."
9. Dupa articolul 11 se introduce articolul 11^1 cu urmatorul cuprins:
"Art. 11^1
La data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta toate
livrarile de produse din tutun, efectuate de catre agentii economici
producatori interni, importatori si comercianti in sistem angro de astfel de
produse vor fi facturate in momentul livrarii, utilizandu-se pentru aceasta, in
mod obligatoriu, facturi fiscale si avize de insotire a marfii, special
tiparite de catre Regia Autonoma "Imprimeria Nationala".
Facturile fiscale si avizele de insotire a marfii vor avea regim special,
fiind realizate in conformitate cu prevederile legale, si vor fi tiparite
utilizandu-se hartii, cerneluri speciale si alte elemente de siguranta.
Pe lungimea in diagonala a fiecarui document prevazut mai sus, se vor
inscriptiona cuvintele "Produse din tutun".
Pe fiecare factura fiscala si aviz de insotire a marfii se va inscrie
calitatea agentilor economici, atat a furnizorului cat si a cumparatorului de
produse din tutun, respectiv de producator intern, importator, comerciant angro
sau en detail.
La realizarea acestor documente cu regim special Regia Autonoma
"Imprimeria Nationala", va aloca fiecarui agent economic in parte o
plaja speciala de serii si de numere.
Necesarul de astfel de documente va fi stabilit de catre fiecare agent
economic in parte. Distribuirea lor catre utilizatori se va face direct de
catre Regia Autonoma "Imprimeria Nationala", contra cost, pe baza de
comenzi scrise, aprobate de directiile generale ale finantelor publice si
controlului financiar de stat judetene sau a municipiului Bucuresti, conform
modelului prezentat in anexa nr. 4 la prezenta ordonanta de urgenta. Aprobarea
va fi acordata numai daca solicitantul justifica necesitatea achizitionarii de
facturi fiscale si de avize de insotire a marfii in calitate de agent economic
autorizat, conform prezentei ordonante de urgenta, sa comercializeze produse
din tutun.
Orice noua comanda de astfel de documente va fi conditionata de
justificarea utilizarii documentelor ridicate anterior, prin prezentarea
evidentei achizitionarii si utilizarii documentelor fiscale speciale, intocmita
conform modelului prezentat in anexa nr. 5 la prezenta ordonanta de urgenta.
Fiecare transport de produse din tutun va fi insotit efectiv, in mod
obligatoriu, de documentele mentionate mai sus. Lipsa acestor documente
presupune ca marfa are provenienta ilicita. Prin insotire efectiva se intelege,
in acceptia prezentei ordonante de urgenta, existenta documentelor de livrare a
acestor produse asupra delegatului aflat in mijlocul de transport.
Comisarii Garzii Financiare pot opri mijloacele de transport pentru
verificarea documentelor de insotire a marfii."
10. La articolul 16, dupa alineatul 1 se introduce alineatul 1^1 cu
urmatorul cuprins:
"Se datoreaza accize pentru toate cantitatile de produse importate,
comercializate sau obtinute din productia proprie, care sunt: acordate ca
dividende sau ca plata in natura actionarilor, asociatilor si, dupa caz,
persoanelor fizice; consumate pentru reclama si publicitate."
11. Articolul 19 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 19
Pentru cafea, cafea cu inlocuitori si cafea solubila, inclusiv amestecuri
cu cafea solubila, accizele se datoreaza o singura data si se calculeaza prin
aplicarea sumelor fixe stabilite in lei pe unitatea de masura, prevazute in anexa
nr. 2 la prezenta ordonanta de urgenta, asupra cantitatilor produse sau
importate.
Sumele fixe reprezentand accizele datorate la bugetul de stat pentru cafea,
cafea cu inlocuitori si cafea solubila, inclusiv amestecuri cu cafea solubila,
vor fi actualizate trimestrial de catre Ministerul Finantelor, prin ordin al
ministrului, in functie de evolutia ratei inflatiei."
12. Dupa articolul 19 se introduce articolul 19^1 cu urmatorul cuprins:
"Art. 19^1
Toate livrarile de cafea, cafea cu inlocuitori si cafea solubila, inclusiv
amestecuri cu cafea solubila, efectuate de catre agentii economici producatori
interni, importatori si comercianti in sistem angro de astfel de produse, vor
fi facturate in momentul livrarii, utilizandu-se pentru aceasta, in mod
obligatoriu, facturi fiscale si avize de insotire a marfii, dupa caz, special
tiparite de catre Regia Autonoma "Imprimeria Nationala".
Facturile fiscale si avizele de insotire a marfii vor avea regim special,
fiind realizate in conformitate cu prevederile legale, si vor fi tiparite
utilizandu-se hartii, cerneluri speciale si alte elemente de siguranta.
Pe lungimea in diagonala a fiecarui document prevazut mai sus se va
inscriptiona cuvantul "Cafea".
Pe fiecare factura fiscala si aviz de insotire a marfii se va inscrie
calitatea agentilor economici, atat a furnizorului cat si a cumparatorului de
sortimente de cafea supuse autorizarii, respectiv de producator, importator,
comerciant angro sau en detail.
La realizarea acestor documente cu regim special Regia Autonoma
"Imprimeria Nationala" va aloca fiecarui agent economic in parte o
plaja speciala de serii si de numere.
Necesarul de astfel de documente va fi stabilit de catre fiecare agent
economic in parte. Distribuirea lor catre utilizatori se va face direct de
catre Regia Autonoma "Imprimeria Nationala", contra cost, pe baza de
comenzi scrise, aprobate de directiile generale ale finantelor publice si
controlului financiar de stat judetene sau a municipiului Bucuresti, conform
modelului prezentat in anexa nr. 4 la prezenta ordonanta de urgenta. Aprobarea
va fi acordata numai daca solicitantul justifica necesitatea achizitionarii de
facturi fiscale si de avize de insotire a marfii in calitate de agent economic
autorizat sa comercializeze cafea, conform prezentei ordonante de urgenta.
Orice noua comanda de astfel de documente va fi conditionata de
justificarea utilizarii documentelor ridicate anterior, prin prezentarea
evidentei achizitionarii si utilizarii documentelor fiscale speciale, intocmita
conform modelului prezentat in anexa nr. 5 la prezenta ordonanta de urgenta.
Fiecare transport de cafea, cafea cu inlocuitori si cafea solubila,
inclusiv amestecuri cu cafea solubila, va fi insotit efectiv, in mod
obligatoriu, de documentele mentionate mai sus. Lipsa acestor documente
presupune ca marfa are provenienta ilicita. Prin insotire efectiva se intelege,
in acceptia prezentei ordonante de urgenta, existenta documentelor de livrare a
acestor produse asupra delegatului aflat in mijlocul de transport.
Comisarii Garzii Financiare pot opri mijloacele de transport pentru
verificarea documentelor de insotire a marfii."
13. Articolul 21 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 21
Sunt scutite de la plata accizelor:
a) produsele exportate direct sau prin agenti economici care isi desfasoara
activitatea pe baza de comision.
In cazul in care agentii economici care efectueaza operatiuni de export
cumpara de la producatorii interni, in vederea vanzarii la export, produse
supuse accizelor, acestia pot solicita, in termen de cel mult 60 de zile de la
data efectuarii exportului, organelor fiscale teritoriale, pe baza documentelor
justificative, restituirea accizelor aferente produselor finite exportate, iar
acestea sunt obligate sa le restituie sumele in cel mult 30 de zile de la
depunerea documentelor. In caz contrar, Ministerul Finantelor va plati
penalitati in aceleasi conditii si in acelasi cuantum ca in cazul celor
datorate de agentii economici pentru neplata in termen a accizelor;
b) produsele comercializate prin magazinele autorizate, potrivit legii, sa
comercializeze marfuri in regim "duty free";
c) produsele importate in regim de tranzit sau de import temporar, atata
timp cat se afla in aceasta situatie;
d) bunurile din import provenite din donatii sau finantate direct din
imprumuturi nerambursabile, precum si din programe de cooperare stiintifica si
tehnica, acordate de guverne straine, organisme internationale si organizatii
non-profit si de caritate institutiilor de invatamant si de cultura,
ministerelor si altor organe ale administratiei publice;
e) produsele livrate la rezerva de stat si la rezerva de mobilizare, pe
perioada in care au acest regim;
f) alcoolul etilic alimentar utilizat in productia de alcool sanitar, numai
pentru cantitatile de alcool sanitar livrate direct unitatilor sanitare si
farmaciilor;
g) alcoolul etilic alimentar, utilizat in productia de medicamente si de
otet alimentar;
h) alcoolul etilic alimentar, utilizat in scop medical in spitale si in
farmacii."
14. Articolul 22 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 22
Pentru produsele prevazute la art. 21 lit. a) alin. 2, lit. b), lit. f) si
lit. g), scutirea se acorda prin restituirea accizelor platite la
achizitionarea acestora, pe baza documentelor justificative si numai pentru
cantitatile folosite cu destinatiile expres mentionate in prezenta ordonanta de
urgenta."
15. La articolul 23, litera b) se elimina.
16. La articolul 23, litera c) va avea urmatorul cuprins:
"c) data efectuarii livrarii bauturilor alcoolice, pentru alcoolul
etilic alimentar utilizat ca materie prima la obtinerea acestora - in cazul
unitatilor care detin atat sectii de producere a alcoolului etilic alimentar,
cat si sectii de producere a bauturilor alcoolice."
17. La capitolul I "Accize", dupa sectiunea a VII-a se introduce
sectiunea a VIII-a, care va avea urmatorul cuprins:
"Sectiunea a VIII-a
Regimul de supraveghere
Sistemul de supraveghere fiscala a productiei de alcool
Art. 23^1
(1) Pentru inregistrarea anuala a tuturor producatorilor de alcool si de
bauturi alcoolice naturale, precum si a capacitatilor de productie ale acestora
se instituie urmatoarele masuri:
a) directiile generale ale finantelor publice si controlului financiar de
stat judetene si a municipiului Bucuresti vor identifica - in raza lor de
activitate - toti agentii economici producatori de alcool, indiferent de natura
acestuia, iar situatiile centralizatoare vor fi intocmite potrivit modelului
prezentat in anexa nr. 6 la prezenta ordonanta de urgenta si vor fi transmise
Ministerului Finantelor - Directia generala legislatie impozite indirecte si
Garda Financiara - pana la data de 1 martie a fiecarui an;
b) agentii economici producatori de alcool, indiferent de natura acestuia,
vor proceda la inventarierea instalatiilor utilizate pentru producerea
alcoolului, iar listele de inventariere vor fi intocmite conform modelului
prezentat in anexa nr. 7 la prezenta ordonanta de urgenta si vor fi depuse la
directiile generale ale finantelor publice si controlului financiar de stat
judetene sau a municipiului Bucuresti pana la data de 1 martie a fiecarui an;
c) agentii economici - persoane juridice, asociatii familiale sau persoane
fizice autorizate -, detinatori de cazane sau de alte instalatii de producere a
bauturilor alcoolice naturale distilate din prune si din alte fructe, din
tescovina, din drojdie de vin sau din alte materii prime, vor proceda la
inventarierea acestora, iar listele de inventariere, intocmite conform
modelului prezentat in anexa nr. 8 la prezenta ordonanta de urgenta, vor fi
depuse pana la data de 1 martie a fiecarui an la directiile generale ale
finantelor publice si controlului financiar de stat judetene sau a municipiului
Bucuresti.
(2) Listele intocmite conform prevederilor lit. b) si c) se vor centraliza
de catre fiecare directie generala a finantelor publice si controlului
financiar de stat judeteana sau a municipiului Bucuresti, conform modelelor
prezentate in anexele nr. 9 si 10 la prezenta ordonanta de urgenta, si vor fi
transmise Ministerului Finantelor - Directia generala legislatie impozite
indirecte si Garda Financiara - pana la data de 15 mai a fiecarui an.
Realitatea datelor inscrise in listele de inventariere mentionate mai sus va fi
verificata semestrial de catre directiile generale ale finantelor publice si
controlului financiar de stat judetene si a municipiului Bucuresti.
(3) Modificarea capacitatilor de productie initial declarate se face numai
cu avizul directiilor generale ale finantelor publice si controlului financiar
de stat judetene sau a municipiului Bucuresti.
(4) La realizarea unor noi capacitati de productie de alcool, indiferent de
natura acestuia, precum si de bauturi alcoolice naturale agentii economici vor
solicita, in prealabil, avizul organelor fiscale teritoriale, care, cu aceasta
ocazie, ii vor lua in evidenta centralizata a producatorilor de alcool si de
bauturi alcoolice naturale.
(5) Trimestrial, pana la finele primei luni a trimestrului urmator,
directiile generale ale finantelor publice si controlului financiar de stat
judetene sau a municipiului Bucuresti vor proceda la actualizarea situatiilor
centralizatoare comunicate Ministerului Finantelor in raport cu modificarile intervenite
in cursul trimestrului.
(6) Regimul de supraveghere fiscala se aplica tuturor agentilor economici
producatori de alcool, respectiv de alcool etilic alimentar, alcool brut,
alcool tehnic, alcool denaturat, alcool sanitar si de alcool de sinteza.
(7) Pentru fiecare agent economic producator de alcool vor fi desemnati
reprezentanti permanenti ai directiilor generale ale finantelor publice si
controlului financiar de stat judetene sau a municipiului Bucuresti, denumiti
in continuare supraveghetori fiscali. Acestia vor supraveghea zilnic intrarile
de materii prime, normele de consum, cantitatile de alcool realizate,
destinatiile acestora, calculul, inregistrarea in contabilitate si virarea la
bugetul de stat a accizelor datorate. Receptia cantitativa a materiei prime se
va face cu mijloace de masurare legale. Prezenta supraveghetorului fiscal va fi
asigurata pe tot parcursul procesului de productie.
(8) In cazul in care pentru producerea alcoolului se achizitioneaza materii
prime de la persoane fizice, borderourile de achizitie si documentele de
receptie vor fi intocmite in 3 exemplare, pe formulare care vor purta, in mod
obligatoriu, viza supraveghetorului fiscal. Un exemplar al acestor documente
ramane la agentul economic care a achizitionat materia prima, exemplarul 2, la
persoana fizica furnizoare, iar exemplarul 3, la supraveghetorul fiscal. De
asemenea, se va pastra de catre supraveghetorul fiscal si un exemplar al
documentelor de receptie a materiei prime achizitionate de la agentii economici
- persoane juridice sau persoane fizice autorizate.
(9) In vederea inregistrarii corecte a intregii productii de alcool
obtinute, fiecare agent economic producator de alcool este obligat sa se doteze
cu mijloace de masurare, denumite in continuare contoare, avizate de Biroul
Roman de Metrologie Legala, necesare determinarii cantitatii de alcool, precum
si cu mijloace de masurare legale pentru determinarea concentratiei alcoolice
pe fiecare sortiment de alcool in parte. Mijloacele de masurare si masuratorile
efectuate cu acestea se supun, in mod obligatoriu, controlului metrologic al
statului, conform legii.
(10) Obligatia dotarii cu astfel de contoare revine tuturor producatorilor
de alcool, indiferent de tipul acestuia, respectiv alcool etilic alimentar,
alcool brut, alcool tehnic si alcool de sinteza. Producatorii sunt obligati sa
efectueze, pe cheltuiala lor, atat instalarea, cat si utilizarea normala a
acestor contoare.
(11) Contoarele vor fi amplasate la iesirea din coloanele de distilare
pentru alcoolul brut, la iesirea din coloanele de rafinare pentru alcoolul
etilic alimentar si la iesirea din coloanele aferente alcoolului tehnic.
(12) Agentii economici producatori de alcool sunt obligati sa prezinte
supraveghetorilor fiscali certificate de calibrare eliberate de un laborator de
metrologie din structura Biroului Roman de Metrologie Legala, pentru toate
rezervoarele si recipientele in care se depoziteaza alcoolul, indiferent de
natura acestuia.
(13) Pe intregul flux tehnologic de la iesirea alcoolului brut, rafinat,
tehnic sau de sinteza din coloanele de distilare, respectiv de rafinare, si
pana la contoare, inclusiv la acestea, se vor aplica sigilii.
(14) Aparatele si piesele de pe tot circuitul coloanelor de distilare si de
rafinare trebuie imbinate in asa fel incat sa poata fi sigilate cu plumb.
Sigiliile apartin directiilor generale ale finantelor publice si controlului
financiar de stat judetene sau a municipiului Bucuresti si vor purta in mod
obligatoriu insemnele acestor directii, iar sigilarea si desigilarea se vor
face de catre supraveghetorul fiscal desemnat, astfel incat sa nu se
deterioreze aparatele si piesele componente. Amprentele sigiliilor aplicate
trebuie sa fie mentinute intacte.
(15) Sigiliile mentionate mai sus sunt complementare sigiliilor metrologice
aplicate contoarelor conform reglementarilor specifice stabilite de Biroul
Roman de Metrologie Legala.
(16) Supraveghetorii fiscali au obligatia sa verifice:
a) existenta certificatelor de calibrare pentru rezervoarele si
recipientele de depozitare a alcoolului;
b) corecta inregistrare a intrarilor de materii prime;
c) inscrierea corecta a alcoolului obtinut in rapoartele zilnice de
productie si in documentele de transfer-predare catre sectiile de prelucrare
sau catre depozitele de produse finite, in concordanta cu inregistrarile
mijloacelor de masurare;
d) concordanta dintre consumul energetic lunar si productia de alcool
obtinuta;
e) realitatea stocurilor zilnice de alcool brut, rafinat, alcool sanitar si
tehnic, inscrise in evidentele operative ale depozitelor de astfel de produse;
f) centralizatorul lunar al documentelor de transfer catre sectiile de
prelucrare a alcoolului, centralizator care sta la baza intocmirii decontului
de accize;
g) realitatea livrarilor de alcool, indiferent de natura acestuia, catre
beneficiari, prin confruntarea cantitatilor eliberate din magazie cu cele
inscrise in documentele fiscale speciale;
h) modul de calcul, de evidentiere si de virare a accizelor datorate pentru
alcoolul etilic alimentar;
i) realitatea si corectitudinea datelor inscrise in decontul lunar de
accize;
j) depunerea la termen la organele fiscale teritoriale a decontului de
accize;
k) orice alte documente si operatiuni care sa conduca la determinarea
exacta a obligatiilor catre bugetul de stat.
(17) In vederea certificarii realitatii tuturor operatiunilor reflectate in
documentele aferente productiei de alcool, indiferent de natura acestuia,
incepand de la intrarea materiei prime pana la livrarea alcoolului catre
sectiile de prelucrare sau catre terti, toate documentele intocmite, inclusiv
documentele fiscale speciale, vor purta viza supraveghetorului fiscal desemnat.
(18) Supraveghetorii fiscali au, de asemenea, obligatia de a aplica
sigiliile si de a inregistra intr-un registru special toate cererile de
desigilare ale agentilor economici.
(19) Supraveghetorul fiscal sesizeaza directia generala a finantelor
publice si controlului financiar de stat judeteana sau a municipiului Bucuresti
in legatura cu nedotarea producatorilor de alcool cu contoare, in vederea
aplicarii masurilor legale ce se impun.
(20) Desigilarea aparatelor si a pieselor de pe tot fluxul tehnologic se
face numai in baza unei solicitari scrise din partea producatorului de alcool
sau in situatii de avarie.
(21) Cererea de desigilare se transmite supraveghetorului fiscal, cu cel
putin 3 zile inainte de termenul stabilit pentru efectuarea operatiunii
propriu-zise, care va proceda la desigilare. La desigilare supraveghetorul
fiscal intocmeste un proces-verbal de desigilare. In procesul-verbal se vor
consemna data desigilarii si cantitatea de alcool - in litri si in grade -,
inregistrata de contoare la momentul desigilarii, precum si stocul de alcool,
pe sortimente, din rezervoare si din recipiente.
(22) Se interzice producatorilor deteriorarea sigiliilor aplicate de catre
supraveghetorul fiscal. In cazul in care sigiliul este deteriorat accidental
sau in caz de avarie, producatorul trebuie sa solicite prezenta
supraveghetorului fiscal, care va consemna cauzele deteriorarii accidentale sau
ale avariei si consecintele acesteia.
(23) Supraveghetorul fiscal este obligat ca, la solicitarea producatorului,
sa se prezinte imediat pentru a constata cauzele deteriorarii accidentale a
sigiliului sau ale avariei.
(24) Daca producatorul constata un incident sau o anomalie in functionarea
unui contor, acesta trebuie sa faca imediat o declaratie supraveghetorului
fiscal, declaratie care va fi consemnata intr-un registru special destinat
acestui scop, si se va proceda imediat la remedierea defectiunii. Totodata
producatorul va solicita prezenta agentului economic autorizat de Biroul Roman
de Metrologie Legala pentru activitati de reparatii ale mijloacelor de masurare
din categoria respectiva, in vederea desigilarii mijloacelor de masurare si
repunerii lor in stare de functionare si resigilare.
(25) Daca exista posibilitatea, contoarele defecte pot fi inlocuite cu alte
contoare identice de rezerva, legale din punct de vedere metrologic, cu
specificarea indicilor de la care se reia activitatea intr-un proces-verbal de
inlocuire.
(26) Daca timpul de remediere a contoarelor depaseste 24 de ore, se
suspenda activitatea de productie a alcoolului. Instalatiile respective vor fi
sigilate.
(27) Suspendarea se face in baza unui proces-verbal de suspendare, incheiat
de catre supraveghetorul fiscal in prezenta agentului economic in cauza.
(28) In procesul-verbal incheiat se vor mentiona cauzele accidentului sau
ale avariei care a generat intreruperea activitatii si data intreruperii
acesteia, stocul de alcool existent la acea data si indicii inregistrati de
contoare in momentul suspendarii activitatii.
(29) Procesul-verbal de desigilare sau de suspendare, dupa caz, se depune
la directia generala a finantelor publice si controlului financiar de stat
judeteana sau a municipiului Bucuresti in termen de 24 de ore de la incheierea
acestuia.
(30) Reluarea activitatii cu desigilarea instalatiilor respective, dupa
caz, se va face in baza unei declaratii de remediere a defectiunii, intocmita
de agentul economic si vizata de supraveghetorul fiscal, insotita de un aviz
eliberat de specialistul care a efectuat remedierea.
Sistemul de supraveghere a importurilor de alcool si de bauturi alcoolice
in vrac
Art. 23^2
(1) Pentru supravegherea si inregistrarea cantitatilor importate de alcool
si de bauturi alcoolice in vrac, directiile generale ale finantelor publice si
controlului financiar de stat judetene sau a municipiului Bucuresti vor elibera
licente de import, in conformitate cu prevederile normelor metodologice*) emise
de Ministerul Finantelor in aplicarea Ordonantei Guvernului nr. 23/1995 privind
instituirea sistemului de marcare pentru tigarete, produse din tutun si bauturi
alcoolice, republicata*).
------------
*) Normele metodologice de aplicare a Ordonantei Guvernului nr. 23/1995,
republicata, cu modificarile ulterioare, au fost aprobate prin Ordinul
ministrului finantelor nr. 1.772/1998, publicat in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 364 din 25 septembrie 1998.
*) Ordonanta Guvernului nr. 23/1995 a fost republicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 374 din 23 decembrie 1997 si a mai fost modificata prin
Ordonanta Guvernului nr. 86/1998, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 315 din 27 august 1998.
(2) In cazul alcoolului in vrac, indiferent de natura acestuia, precum si
al bauturilor alcoolice in vrac, la intrarea in tara, organele vamale de
frontiera, dupa efectuarea formalitatilor de vamuire, vor aplica pe fiecare
cisterna si recipient un sigiliu special din plumb, cu insemnele autoritatii
vamale, desigilarea fiind interzisa pana la destinatia finala a acestora.
(3) In momentul efectuarii operatiunii de vamuire se va preleva in mod
obligatoriu o proba din fiecare cisterna sau recipient, in scopul verificarii
autenticitatii datelor inscrise in documentele insotitoare, respectiv factura,
certificate de analize fizico-chimice.
(4) Prelevarea probei se face de catre delegatul laboratorului agreat de
catre Directia Generala a Vamilor sa efectueze expertize in vederea
identificarii marfurilor.
(5) Prelevarea probei se face in prezenta autoritatii vamale, a delegatului
permanent in vama din partea Oficiului pentru Protectia Consumatorilor si a
importatorului. Daca importatorul depune o declaratie ca nu este interesat sa
participe la prelevare, operatiunea respectiva se poate face in lipsa acestuia.
(6) Operatiunea de prelevare a probelor se efectueaza in conformitate cu
normele romanesti in vigoare privind esantionarea, analiza, inspectia unui lot
de produse de catre delegatul laboratorului agreat.
(7) Din proba prelevata se vor constitui 3 esantioane identice, dintre care
unul este destinat laboratorului, altul, autoritatii vamale iar al treilea,
importatorului.
(8) Esantioanele vor fi etichetate si vor fi sigilate de catre autoritatea
vamala.
(9) Transmiterea esantioanelor prelevate catre laboratoare se efectueaza
prin grija si sub responsabilitatea delegatului laboratorului agreat.
(10) Operatiunea de prelevare se incheie prin intocmirea unui proces-verbal
de prelevare, conform modelului prezentat in anexa nr. 11 la prezenta ordonanta
de urgenta.
(11) Rezultatele expertizei vor fi consemnate de catre laboratorul agreat
in certificate de expertiza.
(12) Analiza produselor se face pe cheltuiala agentilor economici
importatori si are ca scop determinarea concentratiei alcoolice si a
cantitatilor reale comparativ cu cele inscrise in documentele insotitoare
pentru corecta evaluare a accizelor datorate si a calitatii produsului.
(13) Termenul de efectuare a analizelor va fi, dupa caz, "pe loc"
- in cazul produselor fara continut de zahar sau "in maximum 3 zile de la
prelevarea probei" - in cazul produselor cu continut de zahar.
(14) Termenul obligatoriu de pastrare a esantioanelor este de un an.
(15) Prevederile alin. (3) se aplica si cantitatilor de alcool si de
bauturi alcoolice in vrac, aduse in regim de import temporar.
(16) Cantitatile de alcool si de bauturi alcoolice in vrac provenite din
import vor fi sigilate de catre organul vamal de frontiera si in situatia in
care marfa este tranzitata catre o vama de interior in vederea efectuarii
operatiunii vamale de import. Marfa astfel sigilata, impreuna cu documentul de
insotire a marfii, eliberat de autoritatea vamala de frontiera, conform
modelului prezentat in anexa nr. 12 la prezenta ordonanta de urgenta, prin care
se mentioneaza cantitatea de alcool sigilata, are liber de circulatie pana la
punctul vamal unde au loc operatiunea vamala de import si prelevarea de probe
conform prevederilor alin. (3).
(17) In toate cazurile, la determinarile efectuate pe baza analizelor de
laborator, abaterea admisa este de +/- 0,3 grade vol.
(18) Desigilarea cantitatilor de alcool si de bauturi alcoolice in vrac
provenite din import, ajunse la destinatia finala, se va face in prezenta unui
reprezentant al autoritatii fiscale desemnat la solicitarea scrisa a
importatorilor.
(19) Importatorul are obligatia sa evidentieze intr-un registru special,
conform modelului prezentat in anexa nr. 13 la prezenta ordonanta de urgenta,
vizat de reprezentantul autoritatii fiscale in a carei raza teritoriala isi
desfasoara activitatea, toate cantitatile de alcool in vrac - in litri si in
grade, pe tip de alcool si pe destinatii ale acestuia.
(20) Toti importatorii de alcool in vrac, indiferent de natura acestuia,
precum si cei de bauturi alcoolice in vrac vor fi obligati sa mentioneze in
facturile de livrare a acestor produse numarul si data licentei de import,
numarul avizului sanitar pe care il poseda, precum si datele de identitate a
persoanelor fizice care asigura predarea, respectiv ridicarea marfii.
(21) Lunar, pana la data de 25 a lunii urmatoare, Directia Generala a
Vamilor va comunica Ministerului Finantelor - Garda Financiara situatia
importurilor de alcool in vrac, indiferent de natura acestuia, si a bauturilor
alcoolice in vrac, situatie din care sa rezulte denumirea agentilor economici
importatori, datele de identificare a acestora, cantitatile importate.
(22) Lunar, producatorii interni si importatorii de alcool etilic
alimentar, alcool de sinteza, alcool tehnic, alcool sanitar si de alcool
denaturat vor depune la organele fiscale teritoriale o situatie continand
informatii privind modul de valorificare a alcoolului respectiv, si anume:
denumirea si adresa beneficiarului, numarul si data facturii, cantitatile,
pretul unitar, valoarea, conform modelului prezentat in anexa nr. 14 la
prezenta ordonanta de urgenta.
(23) Organele fiscale vor efectua periodic verificarea realitatii datelor
inscrise in situatiile prezentate atat la agentii economici importatori si
producatori interni de astfel de produse, cat si la beneficiarii acestora. Se
vor urmari cu precadere destinatia data acestor tipuri de alcool de catre
agentii economici cumparatori si identificarea eventualelor cazuri de deturnare
a destinatiei initiale a alcoolului.
(24) Producatorii si importatorii vor putea livra alcool etilic alimentar
in vrac, in vederea prelucrarii lui in bauturi alcoolice sau pentru
imbuteliere, numai agentilor economici posesori de licenta pentru atestarea
dreptului de marcare. Aceeasi obligatie revine producatorilor si importatorilor
de bauturi alcoolice in vrac atat in cazul vanzarii bauturilor alcoolice in
vrac din productia proprie, cat si in cazul vanzarii alcoolului etilic
alimentar in vrac, achizitionat pentru prelucrare in bauturi alcoolice si ramas
disponibil. In acest scop, fiecare copie de pe facturile de vanzare va fi
insotita de o copie de pe licenta de atestare a dreptului de marcare a
agentilor economici beneficiari. Agentii economici producatori si importatori
pot livra, de asemenea, alcool spitalelor, farmaciilor si altor agenti
economici utilizatori de alcool in scop tehnologic, altul decat productia de
bauturi alcoolice.
Sistemul de supraveghere a productiei de bere
Art. 23^3
(1) In vederea inregistrarii productiei de bere obtinute, fiecare agent
economic producator este obligat sa se doteze cu mijloacele de masurare
necesare stabilirii cantitatilor de bere, precum si cu mijloace de masurare
legala pentru stabilirea concentratiei alcoolice a berii.
(2) Aceste mijloace de masurare se vor monta in asa fel incat toata
cantitatea produsa sa poata fi inregistrata.
(3) Calculul accizelor pentru bere se efectueaza de catre fiecare agent
economic producator sau importator, in functie de concentratia alcoolica
exprimata in unitati volumetrice, specificata fie in standardele in vigoare,
pentru fiecare categorie si sortiment de bere provenite din productia interna,
fie in specificatia trimisa de furnizorul extern, pentru cantitatile provenite
din import.
(4) Toate livrarile de bere din productia interna vor fi insotite de
certificate de calitate, care sa contina si datele de identificare a
standardului dupa care a fost fabricat sortimentul livrat.
(5) La verificarea realitatii concentratiei alcoolice inscrise pe
etichetele sortimentelor de bere aflate in reteaua comerciala, abaterea admisa
este de +/- 0,5 grade alcoolice fata de concentratia prevazuta in standarde
pentru fiecare sortiment de bere.
Sistemul de supraveghere a bauturilor alcoolice naturale
Art. 23^4
(1) Pentru controlul cantitatilor de bauturi alcoolice naturale, cazanele
sau celelalte instalatii de fabricatie, detinute de persoane juridice si
persoane fizice autorizate, vor fi sigilate de catre organele fiscale
teritoriale.
(2) In momentul primirii materiei prime in vederea distilarii, detinatorii
de astfel de instalatii vor solicita in scris organului fiscal teritorial
desigilarea acestora. Data si ora desigilarii, precum si capacitatile reale de
distilare se vor consemna intr-un registru destinat acestui scop, registru
numerotat, vizat de organul fiscal si pastrat la producator.
(3) Desigilarea va fi solicitata in conditiile in care agentul economic
detinator de astfel de instalatii are in stoc materie prima pentru utilizarea
capacitatilor de productie pentru minimum 10 zile.
(4) In vederea opririi instalatiilor, producatorul va anunta organul fiscal
teritorial pentru resigilarea acestora.
(5) Daca nu se procedeaza la resigilarea cazanelor sau a celorlalte
instalatii in momentul opririi acestora, se considera ca productia a continuat
pe toata perioada scursa de la desigilare.
(6) Momentul sigilarii va fi trecut, de asemenea, in registrul mentionat la
alin. (2)."
18. La capitolul I "Accize", dupa sectiunea a VIII-a se introduce
sectiunea a IX-a care va avea urmatorul cuprins:
"Sectiunea a IX-a
Regimul de autorizare a agentilor economici care realizeaza venituri din
vanzarile de alcool, bauturi alcoolice, produse din tutun si de cafea
Art. 23^5
(1) Agentii economici, producatori interni, importatori, comercianti in
sistem angro si en detail, care realizeaza venituri din vanzarile de alcool,
bauturi alcoolice, produse din tutun, cafea, cafea cu inlocuitori, cafea
solubila, inclusiv amestecuri cu cafea solubila, isi pot desfasura activitatea
numai in baza autorizatiei de comercializare emise de:
- Ministerul Finantelor, in cazul alcoolului;
- directiile generale ale finantelor publice si controlului financiar de
stat judetene si a municipiului Bucuresti, in cazul bauturilor alcoolice,
produselor din tutun si al cafelei, precum si in cazul alcoolului vandut de
agentii economici producatori de bauturi alcoolice.
(2) Autorizatia se emite cu percepere de taxe, in baza unei cereri-tip,
conform modelului prezentat in anexa nr. 15 la prezenta ordonanta de urgenta,
si a urmatoarelor documente:
a) certificatul de inmatriculare eliberat de oficiul registrului
comertului;
b) certificatul de inregistrare fiscala;
c) adeverinta eliberata de organul fiscal teritorial, din care sa rezulte
ca solicitantii de autorizatii nu au obligatii fiscale fata de bugetul de stat;
d) declaratia solicitantului pe propria raspundere privind sediul social,
filialele, sucursalele, punctele de lucru, birourile, spatiile de depozitare,
magazinele si orice alte locuri unde isi desfasoara activitatea, precum si
adresele acestora;
e) licenta de fabricatie emisa de Ministerul Agriculturii si Alimentatiei,
in cazul agentilor economici producatori interni care obtin venituri din vanzarea
produselor supuse autorizarii, provenite din productia proprie, insotita, in
cazul agentilor economici producatori de alcool, de o declaratie privind
dotarea cu mijloace de masurare a productiei, vizata de supraveghetorul fiscal;
f) contractele de import incheiate cu partenerii externi sau comenzile de
import, dupa caz, in situatia agentilor economici importatori care obtin
venituri din vanzarea produselor supuse autorizarii, provenite din operatiuni
proprii de import;
g) autorizatia sanitara pentru fiecare sortiment de bautura alcoolica, in
cazul agentilor economici producatori de bauturi alcoolice;
h) adeverinta eliberata de organul fiscal teritorial, din care sa rezulte
detinerea in patrimoniu a capacitatilor de productie proprii sau existenta
contractelor de leasing pentru astfel de capacitati, in cazul producatorilor
interni de alcool si de bauturi alcoolice, altele decat vinurile, tuica si
rachiurile naturale.
(3) Autorizatia se elibereaza in termen de 30 de zile de la data depunerii
documentatiei complete. Cererile si documentatia necesare eliberarii
autorizatiei se vor putea depune incepand cu data de 10 decembrie a fiecarui
an, dar nu mai tarziu de 10 ianuarie a anului urmator. Pentru agentii economici
nou-infiintati termenul de depunere a documentatiei in acest caz este de 10
zile de la data eliberarii certificatului de inregistrare fiscala.
(4) Toate relatiile comerciale dintre producatorii, importatorii si
comerciantii in sistem angro de produse supuse autorizarii, conform prezentei
ordonante de urgenta, vor avea la baza contracte vizate si inregistrate intr-un
registru de catre organele fiscale teritoriale in a caror raza isi au sediul
partile semnatare.
(5) In anexa nr. 16 la prezenta ordonanta de urgenta sunt redate tipurile
de relatii comerciale care se pot desfasura intre agentii economici furnizori
si cumparatori de produse supuse autorizarii.
(6) Un singur agent economic producator intern sau importator de alcool
poate avea relatii contractuale cu maximum 15 agenti economici producatori de
bauturi alcoolice. Un singur agent economic producator intern sau importator de
bauturi alcoolice si de produse din tutun poate avea relatii contractuale cu
maximum 15 agenti economici care desfasoara activitate comerciala in sistem
angro.
(7) Nu vor fi autorizati de catre Ministerul Finantelor agentii economici
producatori interni de alcool si de bauturi alcoolice, altele decat vinurile,
tuica si rachiurile naturale, care obtin venituri din comercializarea acestor
produse si care:
- inregistreaza obligatii fiscale fata de bugetul de stat;
- nu detin in patrimoniu capacitati de productie proprii sau nu au
incheiate contracte de leasing pentru astfel de capacitati;
- nu au in dotare mijloace de masurare a productiei realizate, in cazurile
in care legea prevede aceasta.
(8) Taxele de autorizare sunt mentionate in anexa nr. 17 la prezenta
ordonanta de urgenta.
(9) Autorizarea este valabila 12 luni de la data emiterii.
(10) Taxele se platesc in doua transe egale, astfel:
- prima transa, in cuantum de 50% din valoarea totala prevazuta in anexa
nr. 17 la prezenta ordonanta de urgenta, inainte de emiterea autorizatiei;
- a doua transa, in termen de 3 luni de la data emiterii autorizatiei.
(11) Taxele de autorizare se fac venituri la bugetul de stat si se varsa in
acelasi cont in care se colecteaza accizele.
(12) Modelul autorizatiei emise de Ministerul Finantelor sau de directiile
generale ale finantelor publice si controlului financiar de stat judetene si a
municipiului Bucuresti este prezentat in anexa nr. 18 la prezenta ordonanta de
urgenta.
(13) Evidenta acestor autorizatii se va tine de catre organele emitente
intr-un registru destinat acestui scop."
19. Articolul 29 se elimina.
20. Articolul 34 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 34
(1) Nedotarea cu mijloace de masurare atrage dupa sine suspendarea
activitatii de productie pana la remedierea cauzelor care au generat-o.
(2) Fapta agentilor economici de a produce alcool, indiferent de natura
acestuia, bauturi spirtoase, tuica si rachiuri naturale, fara ca aceasta sa fie
inregistrata, este considerata activitate ilicita si se sanctioneaza potrivit
legii.
(3) Neindeplinirea obligatiilor prevazute la art. 23^1 alin. (1) lit. b) si
lit. c), alin. (3), alin. (4) si alin. (12) si la art. 23^3 alin. (1) se
sanctioneaza cu suspendarea activitatii pana la remedierea cauzelor care au
generat-o.
(4) Neindeplinirea obligatiilor prevazute la art. 23^1 alin. (20), alin.
(22), alin. (24) si alin. (30) si la art. 23^2 alin. (20), alin. (22) si alin.
(24) se sanctioneaza cu suspendarea pe o perioada de 3 luni a licentei de
fabricatie, respectiv de import.
(5) Nerespectarea prevederilor art. 23^2 alin. (19) constituie contraventie
si se sanctioneaza cu amenda de 1.000.000 lei si confiscarea cantitatilor de
alcool importate si neinregistrate. In cazul in care cantitatile de alcool
importate si neinregistrate au fost deja vandute, se vor confisca sumele
rezultate din aceasta vanzare.
(6) Nerespectarea prevederilor art. 23^3 alin. (4) constituie contraventie
si se sanctioneaza cu amenda de 1.000.000 lei si confiscarea cantitatilor
livrate fara a fi insotite de documentele prevazute de lege. In cazul in care
cantitatile de bere au fost deja vandute, se vor confisca sumele rezultate din
aceasta vanzare.
(7) Neindeplinirea obligatiilor prevazute la art. 23^4 alin. (2) constituie
contraventie si se sanctioneaza cu amenda de 1.000.000 lei si confiscarea
instalatiilor si a productiei obtinute.
(8) Contraventiilor prevazute in aceasta sectiune li se aplica prevederile
Legii nr. 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor, cu
modificarile si completarile ulterioare, cu exceptia art. 25 - 27.
(9) Procedura suspendarii activitatii are la baza un proces-verbal incheiat
de o echipa de control formata din:
a) un inspector din cadrul Directiei de impozite si taxe;
b) 2 comisari ai Garzii Financiare;
c) un inspector din cadrul Directiei de control financiar de stat.
(10) Echipa de control va fi numita de catre directorul general al
directiei generale a finantelor publice si controlului financiar de stat
judetene sau a municipiului Bucuresti, la sesizarea supraveghetorului fiscal
sau a altui organ de control abilitat de lege.
(11) In procesul-verbal vor fi consemnate inexistenta mijloacelor de
masurare sau incalcarea celorlalte prevederi din prezenta ordonanta de urgenta,
precum si motivatia agentului economic in cauza.
(12) Procesul-verbal se semneaza de catre membrii echipei de control si de
catre reprezentantii legali ai agentului economic, respectiv directorul si
directorul economic sau imputernicitul acestora, si se depune in termen de 24
de ore la directiile generale ale finantelor publice si controlului financiar
de stat judetene sau a municipiului Bucuresti.
(13) In termen de 3 zile de la depunere procesul-verbal astfel intocmit va
fi analizat de catre o comisie formata din directorul general al directiei
generale a finantelor publice si controlului financiar de stat judetene sau a
municipiului Bucuresti, directorul Directiei de impozite si taxe, comisarul-sef
al Garzii Financiare si directorul Directiei de control financiar de stat.
(14) Aceasta comisie, pe baza analizei constatarilor din procesul-verbal de
control, in cazul nerespectarii prevederilor legale, hotaraste in termen de 24
de ore, prin decizie, suspendarea activitatii agentului economic in cauza pana
la indeplinirea conditiilor prevazute in prezenta ordonanta de urgenta.
(15) Decizia comisiei, prin care se precizeaza data de incepere a
suspendarii activitatii - data ce nu poate depasi termenul de 3 zile de la data
emiterii deciziei -, se intocmeste in doua exemplare, din care un exemplar se
transmite spre instiintare agentului economic in cauza.
(16) Pe toata durata de suspendare a activitatii de productie, coloanele de
alcool brut, de distilare si de rafinare a alcoolului sau sectia de fabricatie
a berii vor fi sigilate. Sigilarea se face de catre echipa de control constituita
conform prevederilor alin. (9), in baza deciziei de suspendare a activitatii
agentilor economici respectivi.
(17) Pe intreaga perioada de suspendare a activitatii de fabricatie,
supraveghetorii fiscali desemnati de catre directiile generale ale finantelor
publice si controlului financiar de stat judetene si, respectiv, a municipiului
Bucuresti vor urmari respectarea acestei sanctiuni.
(18) Dupa dotarea cu mijloace de masurare sau dupa remedierea celorlalte
deficiente, agentul economic in cauza informeaza in scris directia generala a
finantelor publice si controlului financiar de stat judeteana sau a
municipiului Bucuresti despre aceasta situatie.
(19) In termen de 3 zile de la primirea comunicarii aceeasi echipa de
control prevazuta la alin. (9) va verifica realitatea datelor comunicate.
(20) In situatia in care echipa de control constata dotarea cu mijloace de
masurare si indeplinirea conditiilor prevazute in prezenta ordonanta de
urgenta, aceasta va intocmi un proces-verbal in care se descrie in detaliu
situatia reala. In baza constatarilor consemnate in procesul-verbal se
intocmeste un referat prin care echipa de control propune ridicarea sanctiunii
de suspendare a activitatii de fabricatie.
(21) Cate un exemplar al procesului-verbal si al referatului, intocmite de
echipa de control, vor fi trimise directiilor generale ale finantelor publice
si controlului financiar de stat judetene sau a municipiului Bucuresti in
termen de 3 zile de la intocmire.
(22) Procesul-verbal si referatul, intocmite de echipa de control, se
analizeaza de catre comisia prevazuta la alin. (13), care va hotari, in termen
de 3 zile de la primirea acestor acte, daca este cazul, pe baza unei decizii,
data ridicarii suspendarii activitatii agentului economic in cauza.
(23) Decizia de ridicare a suspendarii activitatii agentului economic se
intocmeste in doua exemplare semnate de membrii comisiei, din care un exemplar
se transmite agentului economic in termen de maximum 3 zile de la data emiterii
deciziei.
(24) Desigilarea se face de catre echipa de control prevazuta la alin. (9),
in baza deciziei de ridicare a suspendarii activitatii agentilor economici
respectivi.
(25) In cazul in care supraveghetorii fiscali constata ca agentul economic
caruia i-a fost suspendata activitatea continua sa desfasoare activitati de
natura celei suspendate, acestia vor aduce la cunostinta, in scris, conducerii
directiei generale a finantelor publice si controlului financiar de stat
judetene sau a municipiului Bucuresti cele constatate. In acest caz, comisia
prevazuta la alin. (13) va suspenda dreptul agentului economic de a produce
alcool si bauturi alcoolice pe o perioada de 3 luni.
(26) Nerespectarea prevederilor art. 23^5 alin. (6) atrage dupa sine
anularea autorizatiei. Dupa anularea autorizatiei este interzisa efectuarea
operatiunilor supuse autorizarii.
(27) Neachitarea la termenul legal a taxelor de autorizare prevazute in
anexa nr. 17 la prezenta ordonanta de urgenta atrage dupa sine anularea
autorizatiei. Dupa anularea autorizatiei este interzisa efectuarea
operatiunilor supuse autorizarii.
(28) Neplata sau plata cu intarziere mai mare de 31 de zile lucratoare a
oricaror obligatii fiscale datorate la bugetul de stat de catre agentii
economici care obtin venituri din comercializarea alcoolului, a bauturilor
alcoolice, a produselor din tutun si a sortimentelor de cafea supuse
autorizarii atrage anularea autorizatiei. Eliberarea unei noi autorizatii se
face numai in conditiile achitarii tuturor sumelor restante la bugetul de stat,
care au generat anularea.
(29) Neutilizarea de catre agentii economici a documentelor fiscale
speciale, in conformitate cu prevederile art. 6^1, 11^1 si 19^1, se
sanctioneaza cu anularea autorizatiei.
(30) Desfasurarea de activitati de comercializare a produselor supuse
autorizarii pe perioada in care autorizatia este anulata constituie fapta
ilicita si se sanctioneaza potrivit legii.
(31) Neinsotirea efectiva a transporturilor de produse supuse autorizarii
cu documentele fiscale speciale, in conformitate cu prevederile art. 6^1, 11^1
si 19^1, se sanctioneaza cu amenda de 1.000.000 lei si confiscarea cantitatilor
de produse transportate.
(32) Impotriva masurilor de suspendare a activitatii sau a licentei de
fabricatie si a licentei de import, prevazute in prezenta ordonanta de urgenta,
se pot utiliza caile de atac prevazute in Legea contenciosului administrativ
nr. 29/1990, cu modificarile ulterioare.
(33) Constatarea, controlul, sanctionarea, urmarirea, incasarea si
executarea silita a accizelor si a celorlalte impozite indirecte prevazute in
prezenta ordonanta de urgenta, precum si a majorarilor de intarziere aferente
se efectueaza conform reglementarilor legale in materie.
21. Articolul 37 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 37
Anexele nr. 1 - 18 fac parte integranta din prezenta ordonanta de
urgenta."
Art. 2
Anexele nr. 1 si 2 la Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 82/1997,
aprobata prin Legea nr. 196/1998, cu modificarile ulterioare, se inlocuiesc cu
anexele nr. 1 si 2 la prezenta ordonanta de urgenta.
Art. 3
Agentii economici, producatori interni, importatori si comercianti in
sistem angro de produse supuse autorizarii conform prevederilor prezentei
ordonante de urgenta, care la data de 31 decembrie 1998 detin in stoc astfel de
produse vor proceda la inventarierea acestora si vor depune aceste inventare la
directiile generale ale finantelor publice si controlului financiar de stat
judetene sau a municipiului Bucuresti pana la data de 5 ianuarie 1999.
Inventarele se vor intocmi pe sortimente de produse.
In termen de 3 zile de la depunerea acestor inventare, dar nu mai tarziu de
data de 8 ianuarie 1999, organele fiscale teritoriale vor verifica realitatea
faptica a acestor stocuri si vor viza fiecare lista de inventar.
De asemenea, vor fi inventariate si declarate la directiile generale ale
finantelor publice si controlului financiar de stat judetene sau a municipiului
Bucuresti toate stocurile de alcool existente la data de 31 decembrie 1998,
obtinute in sistem de prestari de servicii. Aceste inventare vor fi efectuate
pana la data de 5 ianuarie 1999 si vor purta atat viza beneficiarului
prestatiei, cat si viza prestatorului de servicii. In termen de 3 zile de la
depunerea acestor inventare, dar nu mai tarziu de data de 8 ianuarie 1999,
organele fiscale teritoriale vor verifica realitatea faptica a acestor stocuri
si vor viza fiecare lista de inventar. Daca realitatea stocurilor va fi
dovedita faptic, directiile generale ale finantelor publice si controlului
financiar de stat judetene sau a municipiului Bucuresti vor elibera agentului
economic beneficiar al prestatiei autorizatii pentru comercializarea alcoolului
aflat in stoc. Taxele de autorizare sunt prevazute in anexa nr. 17 la prezenta
ordonanta de urgenta pentru producatorii interni de alcool.
Pentru cantitatile de alcool etilic alimentar aflate in stoc la data de 31
decembrie 1998 - obtinute in sistem de prestari de servicii -, platitori de
accize sunt agentii economici prestatori, pana la epuizarea stocurilor, iar
momentul datorarii accizelor catre bugetul de stat este momentul efectuarii
formalitatilor de receptie a alcoolului de catre beneficiarul prestatiei. Data
limita de efectuare a formalitatilor de receptie a acestui tip de alcool de
catre beneficiarul prestatiei este data de 28 februarie 1999.
Art. 4
Prevederile prezentei ordonante de urgenta intra in vigoare la data de 1
ianuarie 1999. Prin ordin al ministrului finantelor se vor aproba solutii
referitoare la aplicarea unitara a prevederilor unor articole din prezenta
ordonanta de urgenta.
Cu aceeasi data se abroga prevederile Hotararii Guvernului nr. 588/1998
privind instituirea regimului de supraveghere fiscala a productiei interne,
importului, circulatiei si comercializarii alcoolului si a bauturilor
alcoolice, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 361 din 24
septembrie 1998.
Art. 5
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 privind regimul accizelor si
al altor impozite indirecte, cu modificarile si completarile ulterioare si cu
cele aduse prin prezenta ordonanta de urgenta, se va republica in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, dandu-se textelor o noua numerotare.
PRIM-MINISTRU
RADU VASILE
Contrasemneaza:
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
ANEXA 1
LISTA
cuprinzand taxele speciale de consumatie (accize)
-------------------------------------------------------------------------------
Nr. Denumirea produsului U.M. Acciza
crt. sau a grupei de produse
-------------------------------------------------------------------------------
0 1 2 3
-------------------------------------------------------------------------------
A. Alcool etilic alimentar, bauturi alcoolice si orice alte
produse destinate industriei alimentare, care contin alcool
etilic alimentar (lei/U.M.)
1. Alcool etilic alimentar; bauturi alcoolice si orice
alte produse destinate industriei alimentare sau
consumului, care contin alcool etilic alimentar cu
o concentratie mai mare de 0,5% in volum; vinuri,
produse pe baza de vin si produse pe baza de
distilat din vin, cu o concentratie in alcool de hl alcool
peste 22% in volum; coniac, armaniac si vinars pur*) 2.640.000
2. Bauturi alcoolice naturale hl alcool
pur 1.800.000
3. Vinuri si produse pe baza de vin
3.1. Vinuri nespumoase hl/1 grad
alcoolic*) 7.200
3.2. Vinuri spumoase hl/1 grad
alcoolic 12.000
3.3. Vin spumant hl/1 grad
alcoolic 36.000
3.4. Vermuturi si alte produse pe baza de vin*), cu o
concentratie in alcool de pana la 22%, inclusiv in
volum hl/1 grad
alcoolic 30.000
4. Bere hl/1 grad
alcoolic 19.200
B. Produse din tutun (lei/U.M.)
5. Tigarete 1.000
tigarete 96.000 +
20%*)
6. Tigari si tigari de foi 1.000
bucati 84.000
7. Tutun destinat fumatului kg 180.000
8. Tutun de prizat si tutun de mestecat kg 180.000
C. Produse petroliere (ECU/U.M.)
9. Benzina premium, regular si normala tona 235
10. Benzina fara plumb tona 230
11. Motorina auto (combustibil pentru motoare Diesel) tona 103
-------------------------------------------------------------------------------
*) hl alcool pur reprezinta 100 litri alcool etilic alimentar cu
concentratia de 100% alcool in volum, la temperatura de 20 grade C, continut
intr-o cantitate data de produs alcoolic.
*) hl/1 grad alcoolic reprezinta concentratia alcoolica exprimata in % de
volum, respectiv 1% .
*) Cu exceptia otetului alimentar.
*) Cota procentuala se aplica asupra bazei de impozitare prevazute la art.
10 din prezenta ordonanta de urgenta.
ANEXA 2
LISTA
cuprinzand taxele speciale de consumatie (accize) pentru alte produse si grupe
de produse din import si din tara
-------------------------------------------------------------------------------
Nr. Denumirea produsului Acciza Acciza
crt. sau a grupei de produse (%) (lei/U.M.)
-------------------------------------------------------------------------------
0 1 2 3
-------------------------------------------------------------------------------
1. Cafea verde - 10.800.000/tona
2. Cafea prajita, inclusiv cafea cu inlocuitori - 14.400.000/tona
3. Cafea solubila, inclusiv amestecuri cu cafea - 60.000/kg
solubila
4. Ape, ape minerale si ape gazoase, cu continut
de zahar sau cu alte produse de indulcit si cu
substante aromatizante - 24.000/hl
5. Confectii din blanuri naturale (cu exceptia
celor de iepure, oaie, capra) 50 -
6. Articole din cristal*) 50 -
7. Bijuterii din aur si/sau din platina, cu
exceptia verighetelor 20 -
8. Autoturisme si autoturisme de teren (inclusiv
din import, rulate)*):
a) echipate cu motor cu benzina: -
- cu capacitatea cilindrica sub 1.601 cmc
- cu grad normal de poluare*) 1 -
- cu grad redus de poluare 0 -
- cu capacitatea cilindrica intre 1.601 si
1.800 cmc
- cu grad normal de poluare 3 -
- cu grad redus de poluare 1,5 -
- cu capacitatea cilindrica intre 1.801 si
2.000 cmc
- cu grad normal de poluare 6 -
- cu grad redus de poluare 3 -
- cu capacitatea cilindrica intre 2.001 si
2.500 cmc -
- cu grad normal de poluare 12 -
- cu grad redus de poluare 6 -
- cu capacitatea cilindrica peste 2.500 cmc -
- cu grad normal de poluare 18 -
- cu grad redus de poluare 9 -
b) echipate cu motor Diesel -
- cu capacitatea cilindrica sub 1.601 cmc -
- cu grad normal de poluare 1 -
- cu grad redus de poluare 0 -
- cu capacitatea cilindrica intre 1.601 si
2.000 cmc -
- cu grad normal de poluare 3 -
- cu grad redus de poluare 1,5 -
- cu capacitatea cilindrica intre 2.001 si
2.500 cmc -
- cu grad normal de poluare 6 -
- cu grad redus de poluare 3 -
- cu capacitatea cilindrica intre 2.501 si
3.100 cmc -
- cu grad normal de poluare 12 -
- cu grad redus de poluare 6 -
- cu capacitatea cilindrica peste 3.100 cmc -
- cu grad normal de poluare 18 -
- cu grad redus de poluare 9 -
9. Parfumuri, ape de colonie si ape de toaleta 20 -
10. Aparate video de inregistrat sau de reprodus,
chiar incorporand un receptor de semnale
videofonice; combine audio*) 15 -
11. Dublu radiocasetofoane cu redare de pe banda
magnetica sau compact disc 15 -
12. Camera video 15 -
13. Cuptoare cu microunde 15 -
14. Aparate pentru conditionat aer, de perete sau
de ferestre, formand un singur corp 15 -
15. Arme de vanatoare si arme de uz individual,
altele decat cele de uz militar sau de sport 50 -
-------------------------------------------------------------------------------
*) Prin cristal se intelege sticla avand un continut minim de monoxid de
plumb de 24% din greutate.
*) Accizele la autoturisme si autoturisme de teren (inclusiv din import,
rulate) se reduc cu 75% in situatia in care producatorul utilizeaza peste 50%
materii prime, componente, subansambluri si ansambluri din productia interna.
*) Gradul de poluare se determina de catre Regia Autonoma "Registrul
Auto Roman", conform reglementarii nationale "Conditii tehnice pentru
vehicule rutiere, in vederea admiterii in circulatie pe drumurile publice din
Romania", elaborata in corelatie cu legislatiile similare in vigoare in
Uniunea Europeana.
*) Combinele audio sunt produse ce reunesc (in aceeasi carcasa sau in
module) cel putin patru aparate sau functiuni diferite, dintre care cel putin
trei sunt functiuni audio (receptie, inregistrare, reproducere).
ANEXA 4
NOTA DE COMANDA Nr. ........../...........
pentru documente fiscale speciale
Denumirea agentului economic ..............................................
Codul de inregistrare fiscala .............................................
Sediul:
localitatea .........., str. ............... nr. ........, sectorul ......,
judetul ........., telefon ...........
-------------------------------------------------------------------------------
Felul Cantitatea U.M. Pretul Valoarea T.V.A. Valoarea totala,
documentului solicitata unitar inclusiv T.V.A.
-------------------------------------------------------------------------------
0 1 2 3 4 5 6
-------------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------------------
........................ D.G.F.P.C.F.S. a judetului ....................
(semnatura si stampila Data aprobarii comenzii .......................
solicitantului) Numarul documentelor aprobate .................
Seria .........................................
Modalitatea de plata ..........................
...........................
(semnatura si stampila)
ANEXA 5
EVIDENTA
achizitionarii si utilizarii documentelor fiscale speciale
in luna ............ anul .......
Denumirea agentului economic ..............................................
Data ......................................................................
Sediul:
localitatea .............., str. .......... nr. ......., sectorul ........,
judetul ........., codul fiscal ...........
-------------------------------------------------------------------------------
Nr. Explicatii Numarul de Numarul de avize
crt. facturi fiscale de insotire a marfii
-------------------------------------------------------------------------------
1. Stocul la inceputul lunii
2. Achizitii in cursul lunii
3. TOTAL I (randul 1 + randul 2)
4. Cantitatea utilizata in cursul lunii
5. Cantitatea anulata in cursul lunii
6. TOTAL II (randul 4 + randul 5)
7. Stocul la sfarsitul lunii
(randul 3 - randul 6)
-------------------------------------------------------------------------------
Certificata de conducerea agentului economic
Data .......................
Semnatura ...................
Verificat de organul fiscal
Semnatura .................
Data ......................
ANEXA 6
D.G.F.P.C.F.S. a judetului ........................
SITUATIA CENTRALIZATOARE
a producatorilor de alcool existenti la data de .......
-------------------------------------------------------------------------------
Numarul si Felul
data materiei
Nr. Denumirea Adresa (localitatea, Codul Telefon/ licentei prime
crt. producatorului strada si numarul) fiscal fax de folosite
fabricatie
-------------------------------------------------------------------------------
0 1 2 3 4 5 6
-------------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------------------
Director general,
ANEXA 7
Denumirea agentului economic ..........................
Codul fiscal ..........................................
Sediul ................................................
LISTA
de inventariere a instalatiilor utilizate pentru producerea alcoolului
-------------------------------------------------------------------------------
Codul Denumirea Numarul Capacitatea Capacitatea Consum
fiscal al produselor coloanelor de de productie de productie energetic
producatorului fabricate*) distilare si a instalatiei lunara (litri lunar
rafinare*) de distilare alcool pur) (kWh/
si rafinare luna)
in 24 de ore
(litri alcool
pur)
-------------------------------------------------------------------------------
0 1 2 3 4 5
-------------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------------------
Conducerea agentului economic,
*) Se vor inscrie toate tipurile de alcool obtinute in urma distilarii si
rafinarii, respectiv alcool etilic alimentar, alcool brut, alcool tehnic sau,
dupa caz, a productiei de alcool de sinteza.
*) Se vor evidentia pe categorii de produse fabricate.
ANEXA 8
Denumirea agentului economic ...........
Codul fiscal ...........................
Sediul .................................
LISTA
de inventariere a instalatiilor utilizate pentru producerea bauturilor
alcoolice naturale distilate
-------------------------------------------------------------------------------
Codul fiscal Numarul Capacitatea Capacitatea de
al platitorilor cazanelor sau al zilnica unitara productie lunara
de accize altor instalatii (litri alcool pur) (litri alcool pur)
-------------------------------------------------------------------------------
1 2 3 4
-------------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------------------
Conducerea agentului economic,
ANEXA 9
Directia generala a finantelor publice
si controlului financiar de stat
a judetului ........./municipiului Bucuresti
SITUATIA CENTRALIZATOARE
a producatorilor de bauturi alcoolice naturale distilate si a cazanelor sau a
altor instalatii, existente la data de ..........................
--------------------------------------------------------------------------------
Adresa Codul fiscal Numarul Capacitatea
Capacitatea
Nr. Denumirea (localitatea, al cazanelor zilnica de
crt. producatorilor strada si platitorilor sau al unitara productie
numarul) de accize altor (litri lunara
instalatii alcool (litri
pur) alcool
pur)
--------------------------------------------------------------------------------
0 1 2 3 4 5 6
--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------
TOTAL GENERAL:
--------------------------------------------------------------------------------
Director general,
ANEXA 10
Directia generala a finantelor publice
si controlului financiar de stat
a judetului .............../municipiului Bucuresti
SITUATIA CENTRALIZATOARE
a producatorilor de alcool si a capacitatilor de productie
existente la data de ..........
--------------------------------------------------------------------------------
Capacitatea
Capacitatea
de de
Numarul productie productie
Nr. Denumirea Codul fiscal Denumirea coloanelor a lunara
crt. producatorilor al produselor de instalatiei (litri
platitorilor fabricate*) distilare de alcool
de accize si distilare pur)
rafinare*) si rafinare
in 24 de
ore (litri
alcool pur)
--------------------------------------------------------------------------------
0 1 2 3 4 5 6
--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------
TOTAL GENERAL:
--------------------------------------------------------------------------------
Director general,
*) Se vor inscrie toate sortimentele de alcool obtinute in urma distilarii,
respectiv alcool etilic alimentar, alcool brut, alcool tehnic sau, dupa caz,
alcool de sinteza.
*) Se vor evidentia pe categorii de produse fabricate.
ANEXA 11
PROCES-VERBAL DE PRELEVARE
Nr. ......./.......
Incheiat astazi, ........., la sediul ......., data la care s-a procedat,
in baza comenzii ................, la prelevarea a trei esantioane de
............,
(nr. si emitent)
in greutate neta totala de (sau volumul net total ...... kg (I) din lotul
...... cu factura nr. .......... .
Cele trei esantioane au urmatoarea destinatie:
a) un esantion este destinat laboratorului, in scopul eliberarii
certificatului de expertiza;
b) un esantion este destinat agentului economic si va fi transmis cu
proces-verbal;
c) un esantion este destinat biroului vamal la care se efectueaza vamuirea.
Esantioanele au fost prelevate conform normativelor in vigoare in Romania,
si anume:
Esantioanele au fost ambalate, etichetate si sigilate cu sigiliul
(sigiliile) nr. .............. .
Prezentul proces-verbal a fost incheiat in 4 exemplare, cate unul pentru
fiecare parte semnatara.
-------------------------------------------------------------------------------
Partea Numele Delegatie sau Semnatura
semnatara si prenumele imputernicire
-------------------------------------------------------------------------------
Reprezentantul agentului economic
-------------------------------------------------------------------------------
Imputernicitul laboratorului agreat
-------------------------------------------------------------------------------
Autoritatea vamala
-------------------------------------------------------------------------------
Delegatul Oficiului pentru Protectia
Consumatorilor
-------------------------------------------------------------------------------
ANEXA 12
Directia Generala a Vamilor
Punctul vamal ...............
DOCUMENT
de libera circulatie a alcoolului si a bauturilor alcoolice in vrac,
provenite din import
Denumirea agentului economic ..............................................
Codul fiscal ..............................................................
Adresa ....................................................................
Data intrarii in vama .....................................................
Furnizorul extern si tara de provenienta ..................................
Numarul si data facturii externe ..........................................
Denumirea produselor si concentratia alcoolica exprimata in procente de
volum .....................................................................
Cantitatea importata ......................................................
Destinatia ................................................................
Conducerea punctului vamal,
ANEXA 13
Denumirea agentului economic ..........................
Codul fiscal ..........................................
Sediul ................................................
REGISTRU
privind situatia importurilor de alcool si de bauturi alcoolice in vrac, precum
si destinatia acestora
-------------------------------------------------------------------------------
Importuri realizate
-------------------------------------------------------------------------------
Nr. D.V.I. Felul Cantitatea Valoarea Documentul |
crt. (numarul produsului (litri accizelor de plata a |
si data alcool pur) accizelor |
-------------------------------------------------------------------------------
===============================================================================
Modul de valorificare
-------------------------------------------------------------------------------
|Numele Codul Cantitatile Cantitatile Numarul Numarul
|beneficiarului Adresa fiscal livrate utilizate si data si data
| (litri in facturii documentului
| alcool pur) productia de plata
| proprie
|------------------------------------------------------------------------------
|
|
|
--------------------------------------------------------------------------------
Director,
ANEXA 14
Denumirea agentului economic .................
Codul fiscal .................................
Sediul .......................................
SITUATIA
privind modul de valorificare a alcoolului in luna ...... anul .......
------------------------------------------------------------------------------
Numarul si Denumirea Cantitatile Pretul Valoarea Acciza
data facturii beneficiarului livrate unitar
------------------------------------------------------------------------------
0 1 2 3 4 5
------------------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------------------
Conducerea agentului economic,
ANEXA 15
Nr. ........ din .........
CERERE
pentru acordarea autorizatiei de comercializare
Agentul economic ........, cu sediul in .........., str. .................
nr. ........, inregistrat in registrul comertului la nr. ........., codul
fiscal .........., telefon ........., fax ......, telex .............,
reprezentat prin ........., domiciliat in ........, str. ............ nr.
........, bl. ........, sc. ......., et. ....., ap. ......., sectorul .......,
judetul ......, posesorul buletinului/cartii de identitate seria .......... nr.
..........., eliberat/a de ........., avand functia de ........, pe baza
pieselor anexate la dosar, solicit eliberarea autorizatiei de comercializare
pentru:
1. .....................................................
2. .....................................................
3. .....................................................
Data .................... ...................
(semnatura)
Domnului/Doamnei director general al Directiei generale ..............
ANEXA 16
RELATIILE COMERCIALE
dintre furnizorii si cumparatorii de produse supuse autorizarii
I. Pentru comercializarea alcoolului
-----------------------------------------------------------------------------
Furnizorul Cumparatorul
-----------------------------------------------------------------------------
1. Producator de alcool Producator de bauturi alcoolice
2. Producator de alcool Spitale, farmacii
3. Producator de alcool Utilizatori in scop tehnologic, altii decat
producatorii de bauturi alcoolice
4. Importator de alcool Producator de bauturi alcoolice
5. Importator de alcool Spitale, farmacii
6. Importator de alcool Utilizatori in scop tehnologic, altii decat
producatorii de bauturi alcoolice
-----------------------------------------------------------------------------
II. Pentru comercializarea bauturilor alcoolice
-----------------------------------------------------------------------------
Furnizorul Cumparatorul
-----------------------------------------------------------------------------
1. Producator de bauturi alcoolice Comerciant in sistem angro
2. Producator de bauturi alcoolice Comerciant in sistem en detail
3*). Producator de bauturi alcoolice Producator de bauturi alcoolice
4. Importator de bauturi alcoolice Comerciant in sistem angro
5. Importator de bauturi alcoolice Comerciant in sistem en detail
6*). Importator de bauturi alcoolice Producator de bauturi alcoolice
7. Comerciant in sistem angro Comerciant in sistem en detail
----------------------------------------------------------------------------
III. Pentru comercializarea produselor din tutun
----------------------------------------------------------------------------
Furnizorul Cumparatorul
----------------------------------------------------------------------------
1. Producator de produse din tutun Comerciant in sistem angro
2. Producator de produse din tutun Comerciant in sistem en detail
3. Producator de produse din tutun Agent comercial si de marketing
al producatorului
4. Agent comercial si de marketing Distribuitor
al producatorului
5. Distribuitor Comerciant in sistem angro
6. Distribuitor Comerciant in sistem en detail
7. Importator de produse din tutun Distribuitor
8. Importator de produse din tutun Comerciant in sistem angro
9. Importator de produse din tutun Comerciant in sistem en detail
10*). Importator de produse din tutun Producator de produse din tutun
11. Comerciant in sistem angro Comerciant in sistem en detail
----------------------------------------------------------------------------
IV. Pentru comercializarea sortimentelor de cafea
----------------------------------------------------------------------------
Furnizorul Cumparatorul
----------------------------------------------------------------------------
1. Producator de cafea Comerciant in sistem angro
2. Producator de cafea Comerciant in sistem en detail
3*). Producator de cafea Producator de cafea
4. Importator de cafea Comerciant in sistem angro
5. Importator de cafea Comerciant in sistem en detail
6. Importator de cafea Producator de cafea
7. Comerciant in sistem angro Comerciant in sistem en detail
----------------------------------------------------------------------------
*) Valabila doar in cazul achizitionarii de produse supuse autorizarii,
utilizate ca materie prima pentru realizarea altor produse supuse autorizarii.
ANEXA 17
TAXELE
de autorizare pentru comercializarea alcoolului, bauturilor alcoolice,
produselor din tutun si a cafelei
--------------------------------------------------------------------------------
Nr. Denumirea activitatii Taxa de
crt. autorizare
--------------------------------------------------------------------------------
1. Alcool*)
a) productia interna
- pentru o productie anuala de pana la 40.000 hl 50.000.000
lei
- pentru o productie anuala de peste 40.000 hl pana la 200.000.000
lei
120.000 hl
- pentru o productie anuala de peste 120.000 hl 350.000.000
lei
b) pentru import
- de pana la 40.000 hl/an 50.000.000
lei
- peste 40.00 hl pana la 120.000 hl/an 200.000.000
lei
- peste 120.000 hl/an 350.000.000
lei
2. Bauturi alcoolice*)
a) pentru comercializarea fiecarui sortiment de bauturi
alcoolice din productia proprie sau din operatiuni de
import proprii 10.000.000
lei
b) pentru comercializarea urmatoarelor grupe de produse
in sistem angro si en detail:
- bauturi spirtoase 10.000.000
lei
- vinuri si produse pe baza de vin 10.000.000
lei
- bere 10.000.000
lei
- bauturi alcoolice din import 10.000.000
lei
c) pentru comercializarea bauturilor alcoolice in sistem
de alimentatie publica:
- unitati de alimentatie publica cu pana la 40 de locuri
la masa sau la bar 5.000.000
lei
- unitati de alimentatie publica cu 41 - 100 de locuri la
masa sau la bar 7.500.000
lei
- unitati de alimentatie publica cu peste 100 de locuri la
masa sau la bar 10.000.000
lei
- pentru unitati de alimentatie publica cu activitate
sezoniera 1/3 din taxa
de
autorizare
perceputa la
unitatile cu
activitate
permanenta,
corespunzator
numarului de
locuri la masa
sau la bar
- pentru cantine si cantine restaurant care organizeaza 5% din taxa
mese festive minima
perceputa
pentru
unitatile de
alimentatie
publica
d) pentru comercializarea de bauturi alcoolice in magazine
de vanzare la preturi cu amanuntul, taxa se percepe, pe
fiecare unitate de desfacere, pe urmatoarele grupe de
produse*), astfel:
- bauturi spirtoase 1.000.000
lei
- vinuri si bauturi pe baza de vin 1.000.000
lei
- tuica si rachiuri naturale 1.000.000
lei
- bere 1.000.000
lei
- produse din import 1.000.000
lei
3. Produse din tutun
a) pentru comercializarea tigaretelor provenite din
productia proprie 150.000.000
lei
b) pentru comercializarea tigaretelor provenite din
operatiuni de import proprii 150.000.000
lei
c) pentru comercializarea produselor din tutun, altele
decat tigaretele, provenite din productia proprie 5.000.000
lei
d) pentru comercializarea produselor din tutun, altele
decat tigaretele, provenite din operatiuni de import
proprii 5.000.000
lei
e) pentru comercializarea tigaretelor si a produselor din
tutun in sistem angro 100.000.000
lei
f) pentru comercializarea tigaretelor si a produselor din
tutun in sistem en detail 1.000.000
lei
4. Cafea, cafea cu inlocuitori, cafea solubila, inclusiv
amestecuri cu cafea solubila
a) pentru comercializarea tuturor sortimentelor de cafea
supuse autorizarii, provenite din productia proprie
sau din operatiuni proprii de import 50.000.000
lei
b) pentru comercializarea tuturor sortimentelor de cafea
supuse autorizarii in sistem angro 10.000.000
lei
c) pentru comercializarea sortimentelor de cafea supuse
autorizarii in sistem de alimentatie publica*):
- pentru cofetarii 2.000.000
lei
- pentru unitati de alimentatie publica cu pana la 40 de
locuri la masa sau la bar 1.000.000
lei
- pentru unitati de alimentatie publica cu peste 40 de
locuri la masa sau la bar 2.500.000
lei
d) pentru comercializarea tuturor sortimentelor de cafea
supuse autorizarii prin unitati de desfacere la preturi
cu amanuntul 1.000.000
lei
--------------------------------------------------------------------------------
*) Nivelul productiei anuale sau al importului anual de alcool, in functie
de care se va datora taxa de autorizare, este cel declarat de agentii economici
producatori sau importatori la solicitarea autorizatiei.
In conditiile trecerii de la o transa inferioara la o transa superioara,
taxele de autorizare achitate vor fi regularizate in raport cu productia efectiv
realizata sau cu cantitatea de alcool importata.
Regularizarea se face in termen de 30 de zile de la expirarea termenului de
valabilitate a autorizatiei.
*) 1. Pentru fiecare nou sortiment de bauturi alcoolice, produs sau
importat ulterior obtinerii autorizatiei initiale, se va solicita o noua
autorizatie cu achitarea taxei aferente.
2. Acelasi principiu se va aplica si pentru grupele de bauturi alcoolice
comercializate in sistem angro si en detail.
*) Pentru mediul rural, la nivel de comuna taxa se reduce cu 50%, iar la
nivel de sat apartinator, cu 75% .
*) Taxa de autorizare pentru cafea nu se mai percepe si pentru unitatile de
alimentatie publica care platesc taxa de autorizare pentru comercializarea
bauturilor alcoolice.
ANEXA 18
ROMANIA
MINISTERUL FINANTELOR
Directia ......................
AUTORIZATIE
Nr. ........ din .........
In baza prevederilor legale referitoare la regimul accizelor si al altor impozite
indirecte, se autorizeaza Societatea Comerciala ..................., cu sediul
in ............., inregistrata in registrul comertului la nr. ... , codul
fiscal .............., pentru comercializarea urmatoarelor produse:
............ ........................................................................................................................................................................ .....................................................................
.
Director general,
........................
(semnatura si stampila)
Data emiterii .........................
Valabila pana la data de ..............